heeft dat niet meer te maken met trots?quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hier knaagt er soms toch wel iets bij me. Soms ben ik wel bang dat ik iets teveel voor mijn onzekerheden en angsten uit kom, dan voel ik me soms erg onzeker en hulpeloos.. En/of ben bang om zo over te komen..
Nee, ik bedoel dat ik soms een vervelend gevoel krijg als ik zie hoe vriendinnen en/of vriendjes met hun ouders omdaan, en dan vergelijk ik het met hoe ik het heb (gehad). Maar het is niet zo dat ik er dagenlang over zit te janken ofzo hoorquote:Op maandag 15 augustus 2005 14:16 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
amen, maar wanneer doet het pijn dan?
Ik heb me bij de situatie neergelegd. Ik zie dat ze mijn zusje wel heel anders behandelen, maar ook daar ben ik helemaal klaar mee. Ik heb een geweldige band met mijn zusje. Bedoel je dat soms?
Of het met trots te maken heeft weet ik niet. Misschien is het wel nog steeds een stukje angst om mezelf kwetsbaar op te stellen, en misschien is het nog steeds wel een stukje weglopen voor wie of wat ik werkelijk ben..quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:18 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
heeft dat niet meer te maken met trots?
Wat ik van mezelf weet, is dat ik mijn ouders, mijn moeder enkel als ouders, moeder zag en niet als mens met ook haar verdriet en het af en toe gewoon niet weten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:11 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
ik zie ze ook hoor, ook bij mezelf. Ik vind het zelf altijd iets te gemakkelijk om mijn ouders te verwijten wat er allemaal niet goed is aan de relatie die ze met mij hebben. Zoals ik al eerder postte: Ik steek ook hand in eigen boezem. Ik ben geen heilige en heb ook een hoop dingen verkeerd gedaan. Ik denk dat bijvoorbeeld Aventura, alhoewel ze nu net opschreef dat ze haar ouders geen verwijten maakt, het ook onbewust blijft doen. Al is het je bedoeling nooit geweest, je blijft toch de frictie houden.
[..]
Als je die gevonden hebt geeft het inderdaad erg veel rust..
ik geloof het nietquote:Op maandag 15 augustus 2005 14:13 schreef thaleia het volgende:
Nouja, het had dus niet anders gekund. Niet in jouw/jullie situatie iig, en andermans situatie is nu eenmaal andermans situatie (als ik was geboren met andere talenten en interesses was ik nu wellicht astronaut) dus daarnaar kijken heeft geen zin. Binnen jouw/jullie omstandigheden en mogelijkheden hebben jullie er het beste van gemaakt.
Ik geloof dat milagro eea met een te negatieve blik leest.
Dat herken ik heel erg. Ik zie mijn ouders nu idd ook meer als mensen ipv alleen maar als ouder, incl zwakheden die ieder mens heeft. En ook dingen die weer produkt zijn van hun opvoeding en verleden.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:22 schreef milagro het volgende:
[..]
Pas na mijn dertigste eigenlijk ben ik mijn ouders ook 'los' gaan zien van hun ouders zijn, hun kwetsbaarheid, die ik hen ms eerst verweet op een bepaalde manier, of liever gewoon niet zag of wilde zien, die zag ik toen wel en dat deed me berusten.
Zal wel komen omdat ik toen zelf moeder was van 2 kids.
Dit is heel herkenbaar. Ik heb er ook over nagedacht de dialoog aan te gaan. Maar ik ga het erbij laten. Ik ben bang dat ze zichzelf dan heel veel verwijten gaan maken en ik ze heel ongelukkig maak...Want ja, je kunt het niet meer terugdraaien he..quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:24 schreef PiperMaru het volgende:
Ik heb soms nog wel eens de behoefte om een gesprek aan te gaan met m.n. m'n moeder, om haar te confronteren met dingen die ze naar mijn idee anders had kunnen aanpakken in de opvoeding, wat voor sporen dat bij mij heeft nagelaten en hoe ze daar nu tegenaan kijkt. Maar dan denk ik bij mezelf: nu gaat het hartstikke goed, waarom zou ik die dingen oprakelen. Ze hebben tenslotte beiden hun best gedaan en konden ook niet beter.
Maar dat blijft idd nog wel eens een beetje zeuren bij mij...
Dat gevoel heb ik eigenlijk niet.. Ik heb niet de indruk dat er opzet in het spel is, en dan word ik nooit zo snel boos..quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:28 schreef PiperMaru het volgende:
Ik heb ook een periode gehad waarin ik heel boos was en me tekort gedaan voelde. Soms nog wel eens, maar een stuk minder
Als jij het gevoel hebt dat je met de dialoog iets kan bereiken, zou ik het zeker doen. Het is de toon die de muziek maakt. Wanneer je het goed inpakt, kan het een heel constructieve dialoog zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2005 14:31 schreef Aventura het volgende:
[..]
Dit is heel herkenbaar. Ik heb er ook over nagedacht de dialoog aan te gaan. Maar ik ga het erbij laten. Ik ben bang dat ze zichzelf dan heel veel verwijten gaan maken en ik ze heel ongelukkig maak...Want ja, je kunt het niet meer terugdraaien he..
Haha, als ik bij mijn vader aankom krijg ik altijd: "Ja maar je moeder...", en vice versa. Gescheiden hè...quote:Op maandag 15 augustus 2005 15:03 schreef zwaaibaai het volgende:
In mijn geval zou het uitmonden op verwijten mijn kant op waar ik geen weerwoord op kan hebben omdat ik in de regel na twee zinnen in de rede gevallen word met de legendarische woorden: "Dat is niet waar". En daar kan ik nou net niks mee..
Dit komt me erg bekend voorquote:Op maandag 15 augustus 2005 13:08 schreef Aventura het volgende:
Ik verschil gewoon zo wezenlijk van mijn ouders, als ik niet toevallig uit hen zou zijn gekomen, hadden we elkaar nooit gekend of willen kennen. Ik hou van ze, en zij ook van mij,
maar dat neemt de kloof niet weg.
Ik zie echt niet in hoe we dichter bij elkaar zouden kunnen komen, het niet-begrijpen is gewoon echt veel te groot. Ik begin weleens over mijn prive-leven en mijn gevoelens, maar heb het idee dat vooral mijn moeder zich daarbij erg ongemakkelijk voelt. Nou, dan laat je het de volgende keer wel uit je hoofd. Zij zijn gewoon zo, en dat moet ik maar accepteren. Dit is zelfs weleens ter sprake gekomen mij een loopbaan-adviestraject.
Wat die therapeut tegen me zei is m.i. gewoon waar: je kunt het verleden niet meer veranderen. Wees voor jezelf de warme ouder die je nooit hebt gekend, creeër je eigen identiteit die je van huis uit niet hebt meegekregen. En zo kan ik er wel mee leven. Wat niet betekent dat het niet af en toe steekt als ik zie wat anderen met hun ouders delen.
Tja ouders hequote:Op maandag 15 augustus 2005 15:03 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Als jij het gevoel hebt dat je met de dialoog iets kan bereiken, zou ik het zeker doen. Het is de toon die de muziek maakt. Wanneer je het goed inpakt, kan het een heel constructieve dialoog zijn.
In mijn geval zou het uitmonden op verwijten mijn kant op waar ik geen weerwoord op kan hebben omdat ik in de regel na twee zinnen in de rede gevallen word met de legendarische woorden: "Dat is niet waar". En daar kan ik nou net niks mee..
Nee. Maar ik denk dat het vreselijk moeilijk is om onder ogen te zien dat je degenen van wie je het meest hebt gehouden in je leven ook het meest hebt teleurgesteld of (emotioneel) in de steek hebt gelaten. Dat kan een zeer pijnlijk bijna ondraaglijk besef zijn waar je ernstig onder gebukt kunt gaan. Op een gegeven moet je dat ook weer kunnen loslaten.quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:58 schreef milagro het volgende:
ouders zijn ms niet hoe we ze graag zouden zien, maar dat is omgekeerd ms ook niet zo.
en toch "eisen' we onvoorwaardelijke steun en liefde van hen naar ons, maar omgekeerd vinden "we" dat dat niet nodig hoeft te zijn, dat ouders dat moeten "verdienen".
een relatie die niet is zoals jij die graag zou zien, is dat een tekortschieten van hun kant enkel persé?
Héél herkenbaar. (en dat "alles alleen en zelf kunnen is tot in het extreme, kun je iets niet dan ga je net zolang door totdat je het onder de knie hebt)quote:Op maandag 15 augustus 2005 13:49 schreef Aventura het volgende:
maar het is me door verschillende mensen gezegd dat ze mijn zelfredzaamheid zo opvallend vinden. Ik merk wel dat het vroeger een overlevingsmechanisme was (ik kan het wel alleen, ik heb niemand nodig), maar ik probeer het nu te zien als een eigenschap om trots op te zijn, om wat ik in mijn eentje heb bereikt.
Het lijkt mij inderdaad veel prettiger om je ouders welf dingen uit handen te nemen om ze te ontlasten dan dat een wildvreemde dat moet doen.quote:Op maandag 15 augustus 2005 16:12 schreef thaleia het volgende:
Ik hoorde trouwens van een vriendin die uit Brabant komt en nu, evenals haar zus, in Nijmegen woont dat hun ouders zich hebben ingeschreven als woningzoekende in Nijmegen onder het mom van "wie weet willen we over een paar jaar wel die kant op". Nu werkt de vader nog in Brabant, maar daarna willen ze misschien wel verhuizen, ook om het kleinkind vaker te kunnen zien e.d.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |