Ik zou het zo niet weten hoe je het goed klaarmaakt, ik ken de surinaamse keuken alleen van eten, niet van koken. Goed klaargemaakt is het wel lekker.quote:Puckzzzz schreef in het vorige topic
Beste Piet,
Al een tijdje lees ik mee in dit topic en nu wil ik graag wat vragen.
Hoe maak je Rotti?? Ik heb het zo'n 20 jaar geleden eens gegeten maar toen was ik nog maar 16 en dus niet geintresseerd in hoe je het maakte, alleen maar hoe het smaakte
Even een quote uit mijn CV:
quote:
géén keukenprinses
Ik weet dat het iets met kip en aardappels is, maar dat is het dan ook
Tips & tricks kunnen geen kwaad...quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilt weten hoe je de zwezerik bakt?
Pocheren doe je toch vanuit kokend water? Ik doe de zwezerik meestal blancheren vanuit koud water, om de huid te verstevigenquote:Op dinsdag 7 juni 2005 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, in de klassieke keuken wordt de zwezerik gepocheerd, 15 minuten pocheren in water met wat zout, peterselie, ui, wortel, blaadje laurier.
Waar kun je eigenlijk goede zwezerik eten?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Je wilt weten hoe je de zwezerik bakt?
Ja klopt, ik koud water opzetten doen sommigen idd.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 18:50 schreef Euc- het volgende:
[..]
Pocheren doe je toch vanuit kokend water? Ik doe de zwezerik meestal blancheren vanuit koud water, om de huid te verstevigen
zou je zo geen adres kunnen geven.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 18:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar kun je eigenlijk goede zwezerik eten?
Idd, maar je brent het water aan de kook, doet het product erin en zet het op de warmhoudplaatquote:Op dinsdag 7 juni 2005 18:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja klopt, ik koud water opzetten doen sommigen idd.
Pocheren is het water net niet kokend houden.
ik vindt dat me chef heerlijke zwezerik bakt!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 18:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:01 schreef karper het volgende:
het orgaan wat bij een kalf de groei regelt verdwijnt naarmate ze ouders worden..
smaak: zeer subtiel
structuur: fluweel zacht.
maar wat is t eigenlijk, zwezerik? waar haal je dat uit? is toch de pik van een varken of zo?quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:01 schreef karper het volgende:
het orgaan wat bij een kalf de groei regelt verdwijnt naarmate ze ouders worden..
smaak: zeer subtiel
structuur: fluweel zacht.
quote:Op woensdag 8 juni 2005 00:57 schreef Killer_Mom het volgende:
maar wat is t eigenlijk, zwezerik? waar haal je dat uit? is toch de pik van een varken of zo?
quote:Zwezerik
De thymus klier van kalf of lam. Met het volwassen worden verdwijnt de thymus. Het orgaan bestaat uit 2 delen: de hartzwezerik (rond en compact) en de halszwezerik (langwerpig en los van structuur).
quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:20 schreef Killer_Mom het volgende:
wat? dat meen je niet, ik heb altijd gedacht dat t iets van ballen of pik was,
mja, heel ver zit ik er niet vanaf. t blijkt in t hoofd te zitten.![]()
Zwezerik is altijd heerlijk om te eten, het kan nostalgie zijn, maar ik heb er weer ontzettend veel in zin.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar zwezerik is, mits goed krokant bereid, heerlijk om af-en-toe te eten.
Bij de plaatselijke slager in mijn dorp, die nogal goed bekend staat en waar mensen uit de hele omgeving hun vlees komen inslaan.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:27 schreef shredder het volgende:
Zwezerik is altijd heerlijk om te eten, het kan nostalgie zijn, maar ik heb er weer ontzettend veel in zin.Waar koop je het Golfer?
Hmm ik kan natuurlijk aan onze slager vragen die bij ons het vlees aflevert natuurlijk, weet je nog een goed receptje of marinade?quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Bij de plaatselijke slager in mijn dorp, die nogal goed bekend staat en waar mensen uit de hele omgeving hun vlees komen inslaan.
kalfszwezerik vraag ik (ben geen keurslager). tracheren kan je diagonaal doen. ikzelf vind een korstje heerlijk.quote:Op woensdag 8 juni 2005 01:58 schreef shredder het volgende:
Nou ik hoef geen korstje, dus ik denk dat roomboter wel genoeg is. Trouwens: centimeterdikke zwezerik. Is dat wel dat nekzwezerik of dat andere soort.?
5 kamers Den Bosch. Daar hebben ze ook de Ravioli variant.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 18:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waarom niet.quote:Op woensdag 8 juni 2005 17:32 schreef BBQ-kip het volgende:
Waarom wil je die in de oven bereiden?
(ik ben wel Piet niet, maar wel heel nieuwsgierig)
Wat dacht je van afwassen?quote:
Sorrie. Geen zin.quote:
Hals/ schouder?, rib? haas?quote:Op woensdag 8 juni 2005 19:01 schreef skiczukie het volgende:
Mijn karbonades in de oven was een groot succres. Half uur op 200 graden. Heb bijna nooit eerder zo'n sappige karbonade gegeten. Niks mis mee.
Die kan je ook prima sudderen, Rib was droog geworden in de oven.quote:
Neem een neutralere olie, arachide olie is bv erg neutraal.quote:Op zondag 12 juni 2005 15:06 schreef realbase het volgende:
Piet,
Het zal best al een keer besproken zijn ergens , maar ik dacht ik vraag het jou
Ik had zelf Mayonaise gemaakt maar daar bertoli extra verg. in gedaan ( geen tip trouwens)
maar nu smaakte de mayo heeeeel erg muf. Ik denk dat het door de olie komt die ik gebruikt heb.
Enig idee hoe ik dat tegen ga ( zonnebloem olie gebruiken ? )
Merci
So truequote:Op zondag 12 juni 2005 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Olijfolie voor de mayo vindt ik persoonlijk ronduit smerig.
Poeh, euh, AH zal het wel hebben, maar gebruik ook eens maisolie, zonnebloemolie, slaolie,quote:Op zondag 12 juni 2005 15:24 schreef realbase het volgende:
[..]
So truemaare ik zal eens kieken naar de arachide olie.
Is dat gewoon te koop in de lokale suup ?
ik normaal ook .. maar soms is het wel lekker om eens verse mayo met een beetje knoflook te makenquote:Op zondag 12 juni 2005 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Poeh, euh, AH zal het wel hebben, maar gebruik ook eens maisolie, zonnebloemolie, slaolie,
Ik maak zelf eigenlijk nooit mayo. Ik koop die potten huismerkmayo van de AH.
Het verschil zit hem in het vetgehalte. Kort gezegt, hoe vetter, hoe beter, imho, meer smaak.quote:Op woensdag 28 september 2005 14:01 schreef Chielus het volgende:
Zo Piet heeft weer 3 maanden werkloos toe zitten kijken, dus daar gaan we weer even verandeing in brengen.
Piet, wat is nou precies het verschil tussen die verschillende soorten room. In veel engelse recepten hebben ze het over Single cream, double cream en wij kennen dan slagroom, kookroom, cream fraise en sour cream. Wat is wat en wat is waarvoor handig te gebruiken en wat moet je vooral niet doen?
juistumquote:Op woensdag 28 september 2005 14:22 schreef Chielus het volgende:
Dus gewoon volle (slag)room nemen om mee te koken?
Neeequote:Op donderdag 29 september 2005 14:27 schreef aidyl het volgende:
Ik wil vanavond zwaarvis klaar maken (het zijn al stukken), maar ik heb het nog nooit eerder klaargemaakt dus ik heb geen idee hoe dat het beste kan.
Gewoon "frituren" in de pan? Of eerst paneren? of in de oven?
Alvast bedankt,
Groetjes aidyl
Ja, kan ook, lekkerquote:Op donderdag 29 september 2005 14:32 schreef Chielus het volgende:
Op de grillpan?
Ja, in het kruidenbotertopic.quote:Op woensdag 28 september 2005 16:09 schreef Nembrionic het volgende:
piet...je had ergens in een topic ooit iets neergezet voor een brooddipje.
Volgens mij was het iets van olijfolie, peper, zout, knoflook. Maar weet niet zeker meer.
Was bedoelt als voorafje zeg maar...
quote:Op donderdag 29 september 2005 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, in het kruidenbotertopic.
Je neemt een fles olijfolie waar al een flinke slok uit is.
Daar doe je een tak verse rozemarijn in, knoflook, stuk citroen, wat oregano, basilicum enzo.
Laat je een tijdje staan,
Neem een bord, giet een spiegel van de olie erop, en doe er wat zout en vers gemalen peper op.
Neem een stoer knapperig gebakken landbrood wat je aan hompen snijdt en serveer dat erbij. Lekker een beetje dippen, ipv stokbroodschijfjes en kruidenboter.
Voordelen, je hebt het altijd klaar staan, en het bederft niet zoals boter ranzig wordt.
Filet d anvers is een vleeswarensoort van rundvlees, de andere twee zijn ook vleeswaren. Het is belgisch trouwens. Wie heeft je dit verteld?quote:Op donderdag 29 september 2005 16:47 schreef Troel het volgende:
Piet, geen vraag over hoe ik het klaar maak, maar over wat het is.
Na mijn operatie (http://forum.fok.nl/topic/756541) mag ik blijkbaar filet d'Anvers, Filet d'Alsace en Filet de Saks eten.
MAAR WAT IS HET?
Weet jij het misschien?
Een belgische dokterquote:Op donderdag 29 september 2005 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Filet d anvers is een vleeswarensoort van rundvlees, de andere twee zijn ook vleeswaren. Het is belgisch trouwens. Wie heeft je dit verteld?
Lijkt erop dat diegene die je dat verteld heeft dat je dit mag eten zelf niet echt weet wat het is, want ik heb het in NL nog nooit gezien.
Hoe lang moet dit intrekken eigenlijk? Weekje of 2?quote:Op donderdag 29 september 2005 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, in het kruidenbotertopic.
Je neemt een fles olijfolie waar al een flinke slok uit is.
Daar doe je een tak verse rozemarijn in, knoflook, stuk citroen, wat oregano, basilicum enzo.
Laat je een tijdje staan,
Neem een bord, giet een spiegel van de olie erop, en doe er wat zout en vers gemalen peper op.
Neem een stoer knapperig gebakken landbrood wat je aan hompen snijdt en serveer dat erbij. Lekker een beetje dippen, ipv stokbroodschijfjes en kruidenboter.
Voordelen, je hebt het altijd klaar staan, en het bederft niet zoals boter ranzig wordt.
na een paar dagen wordt het al lekker, maar hoe langer het trekt hoe lekkerderderder het wordtquote:Op vrijdag 30 september 2005 12:02 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Hoe lang moet dit intrekken eigenlijk? Weekje of 2?
Ik heb net een pastagerecht gemaakt met die boursin zooi voor koken in zo'n potje. Smaakt allemaal best, want wat ik heb gedaan is kipfilet in blokjes snijden en mooi bruin bakken eerst.quote:Op zondag 2 oktober 2005 14:34 schreef zoalshetis het volgende:
zolang je de boursin maar op het laatst er in gooit als het vuur al uit is.
volgende keer ff wat penne koken. spinazie uit een pak ontdooien. uitjes snipperen en licht fruiten. spinazie erbij doen en boursin er door heen doen.quote:Op zondag 2 oktober 2005 19:26 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Ik heb net een pastagerecht gemaakt met die boursin zooi voor koken in zo'n potje. Smaakt allemaal best, want wat ik heb gedaan is kipfilet in blokjes snijden en mooi bruin bakken eerst.
Dan ui en knoflook erbij gedaan en klein beetje meefruiten.
Dan vuur uit(!) en dan boursin erbij een tomaat gesneden erbij, dan flink veel versgemalen zwarte peper, wat zout en dan gekookte pasta erbij doen, roeren en klaar...heerlijk gerechtje hoor!!
Langer is beter.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 16:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
zeg, maak je coq au vin het beste een dag van te voren klaar,om het dan in de koelkast te zetten en de volgende dag op te warmen en te nuttigen, of gewoon op de dag zelf?
*twijfel*
trekken?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:57 schreef skiczukie het volgende:
Krabbetjes, die vleeskrabbetjes (ribben ofzo?), hoe maak je zoiets klaar? Ik geloof dat mijn moeder ze vroeger altijd in de oven duwde, maar op de verpakking staat 'Trekken 60-90 minuten'.
Kan iemand mij antwoord geven? Piet?
Hihihi, daar heb ik zelf ook nog ingepost, thnx MM.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 17:01 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
trekken?
kijk hier ff Krabbetjes.. ? Klaarmaken.. hoe..?
misschien staat er wat voor je bij, waar je wat mee kan?
Zure room is overigens makkelijk zelf te maken door room half op te kloppen en er wat citroensap aan toe te voegen.quote:Op woensdag 28 september 2005 14:01 schreef Chielus het volgende:
Zo Piet heeft weer 3 maanden werkloos toe zitten kijken, dus daar gaan we weer even verandeing in brengen.
Piet, wat is nou precies het verschil tussen die verschillende soorten room. In veel engelse recepten hebben ze het over Single cream, double cream en wij kennen dan slagroom, kookroom, cream fraise en sour cream. Wat is wat en wat is waarvoor handig te gebruiken en wat moet je vooral niet doen?
dag van te voren vind ik lekkerder, maar eigenlijk doe ik dat zelfden.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 16:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
zeg, maak je coq au vin het beste een dag van te voren klaar,om het dan in de koelkast te zetten en de volgende dag op te warmen en te nuttigen, of gewoon op de dag zelf?
*twijfel*
Je kan ook gewoon wat joghurt bij room te doen, en het een dag te laten staan bij kamertemperatuur, das lekkerder.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 21:39 schreef pievdb het volgende:
[..]
Zure room is overigens makkelijk zelf te maken door room half op te kloppen en er wat citroensap aan toe te voegen.
Let wel op: als je je room hard opklopt en je voegt er citroen bij, zal je slagroom nog veel harder worden.
Zure room is overigens heerlijk als garnituur bij wat gerookte zalm.
haal je niet gewoon krabbetjes (voor de erwtensoep) en spareribs door elkaar?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:57 schreef skiczukie het volgende:
Krabbetjes, die vleeskrabbetjes (ribben ofzo?), hoe maak je zoiets klaar? Ik geloof dat mijn moeder ze vroeger altijd in de oven duwde, maar op de verpakking staat 'Trekken 60-90 minuten'.
Kan iemand mij antwoord geven? Piet?
heb het vanmiddag klaargemaaktquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dag van te voren vind ik lekkerder, maar eigenlijk doe ik dat zelfden.
Kijk, dat is nu precies ook ons probleemquote:Op vrijdag 14 oktober 2005 18:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
heb het vanmiddag klaargemaakt
en hij is zo lekker, ik vraag me af of de pan het uberhaupt tot morgen red
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |