quote:CPU
Cell Processor
- PowerPC-base Core @3.2GHz
- 1 VMX vector unit per core
- 512KB L2 cache
- 7 x SPE @3.2GHz
- 7 x 128b 128 SIMD GPRs
- 7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy
- total floating point performance : 218 GFLOPSGPU
RSX @550MHz
- 1.8 TFLOPS floating point performance
- Full HD (up to 1080p) x 2 channels
- Multi-way programmable parallel floating point shader
- pipelinesSound
Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)Memory
256MB XDR Main RAM @3.2GHz
256MB GDDR3 VRAM @700MHzSystem Bandwidth
Main RAM 25.6GB/s
VRAM 22.4GB/s
RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)System Floating Point Performance
2 TFLOPSStorage
HDD Detachable 2.5” HDD slot x 1I/O
USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
Memory Stick standard/Duo, PRO x 1
SD standard/mini x 1
CompactFlash (Type I, II) x 1Communication
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
Bluetooth Bluetooth 2.0 (EDR)Controller
Bluetooth (up to 7)
USB2.0 (wired)
Wi-Fi (PSP®)
Network (over IP)AV Output
Screen size 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMI out x 2
Analog AV MULTI OUT x 1
Digital audio (OPTICAL) x 1Disc media
PlayStation® CD-ROM
PlayStation®2 CD-ROM
CD-DA CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW
SACD SACD Hybrid (CD layer), SACD HD
DualDisc DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)
PlayStation®2 DVD-ROM
PLAYSTATION®3 DVD-ROM
DVD-Video DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R,DVD+RW
PLAYSTATION®3 BD-ROM
BD-Video BD-ROM, BD-R, BD-RE
Yep... èn de Ninendo GameCube èn de xbox 360 èn de Nintendo Revolution...quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:04 schreef super-muffin het volgende:
PowerPC is toch de processor die Apple ook gebruikt?
Hehe...quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:07 schreef NvM het volgende:
Moest dat HD gedoe nou perse in de topic titel?
Bij mij ook niet hoor!quote:Tja P-Style...Mijn perfectionisme en portemonnee mogen elkaar niet zo graag
Goedzo!quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:09 schreef Xrenity het volgende:
Waarom is die controller zo banaan achtig btw? Is dat ergonomisch ofzo? Kan het me haast niet voorstellen :s
Ik kan het me eigenlijk best wèl voorstellen! Ik kan me namelijk geen ènkele andere reden voor die vorm bedenken!quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:09 schreef Xrenity het volgende:
Waarom is die controller zo banaan achtig btw? Is dat ergonomisch ofzo? Kan het me haast niet voorstellen
Ik wel...maar dat heeft niks met gamen te makenquote:Op woensdag 18 mei 2005 16:13 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ik kan het me eigenlijk best wèl voorstellen! Ik kan me namelijk geen ènkele andere reden voor die vorm bedenken!
Geeft niks. Ik weet waar het over gaat!quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:13 schreef Dr.Daggla het volgende:
Tijdje terug had ik trouwens in het X360 topic een interessant itempje gepost waarin stond dat HDTV flink goedkoper werd dmv een nieuwe techniek.
Kan het alleen niet meer vinden...
Dit was een geheel nieuwe techniek die gebruikt maakt van een raar soort buisjes. Een nog niet bestaande techniek dus, als ik mij niet vergis.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:17 schreef P-Style het volgende:
[..]
Geeft niks. Ik weet waar het over gaat!Inmiddels zijn er vele technieken voor HDTV. Traditionele beeldbuizen (zo heb je in Amerika dus gewoon beeldbuis HDTV's die tot 1080i gaan en al minder dan $999,- kosten), LCD, Plasma, OLED, SED (een techniek om héle platte beeldbuizen te maken), LCOS (projectie), beamers, enz.
Het gaat er gewoon om dat we straks in Europa LCD-tv's krijgen met een panel dat 1920x1080 pixels heeft en in ieder geval een HDMI input. Nou zijn LCD-tv's al aardig populair in Europa, maar ze zijn nog niet ècht HDTV. De komende paar jaren zullen steeds meer LCD-tv's hier een HDMI ingang hebben en dat is eigenlijk al genoeg!
quote:
Overleg nieuwe dvd-standaard vastgelopen
De onderhandelingen over een universele opvolger van de dvd lijken te zijn vastgelopen. We berichtten vorige week dat een compromis in de maak was waarbij Toshiba's HD-DVD-software aan Sony's Blu-ray-hardware gekoppeld zou worden. Die plannen lijken voorlopig echter in de ijskast te kunnen, nu Toshiba tijdens de Media Tech-beurs een 45GB-variant van de HD-DVD heeft aangekondigd. De winst van 50% ten opzichte van het bestaande ontwerp brengt de HD-DVD op nagenoeg gelijke hoogte met de 50GB grote Blu-ray-disks. Ook werden plannen voor een hybride schijfje gepresenteerd, met 30GB HD-DVD opslagruimte aan de ene zijde en een conventionele DVD9 op de andere kant van de disk.
Dit lijken echter vooral politieke aankondigingen te zijn. Toshiba zou er niet op zitten te wachten om de verbeteringen daadwerkelijk in productie te nemen; de plannen zouden eerder een reactie zijn op een te starre houding van Sony. Dat zou geen tegemoetkomingen hebben gedaan nadat Toshiba zich bereid had verklaard om van een leesdiepte van 0,6mm af te stappen. Bij Blu-ray ligt de datalayer slechts 0,1mm onder het schijfoppervlak. Toshiba zou verder voor de harde lijn hebben gekozen omdat men eerder dan de Blu-ray-concurrent in staat zou zijn om de 30GB-variant op de markt te brengen - mogelijk zelfs nog dit jaar. Daarmee zou de acceptatie van HD-DVD een flinke voorsprong krijgen op de duurdere Blu-ray-standaard, die onder meer wordt gesteund door Dell, Apple, HP en Philips. In een reactie op de koerswijziging van Toshiba heeft het Blu-ray-consortium gemeld dat men een 100GB grote vierlaags variant kan ontwikkelen; waarop het Toshiba-kamp weer reageerde met de mededeling dat er voor een dergelijke schijfgrootte geen markt zou zijn. Het verhaal wordt ongetwijfeld vervolgd.
Hoewel samenwerking met de Blu-ray-fabrikanten op een laag pitje zou zijn gezet, kan Hollywood nog steeds een beslissende wending aan het verhaal geven, aldus Toshiba-onderhandelaar Yoshihide Fujii in de krant Nihon Keizai. Met Paramount, Universal and Warner Brothers aan de kant van HD-DVD en Sony en Disney aan de kant van Blu-ray kan ook dat nog een interessante confrontatie worden.
Lijkt me geen effect hebben. Hij zal ook wel normale DVD's voor films kunnen lezen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:21 schreef Dr.Daggla het volgende:
Was dit trouwens al gepost? Gaat dat nog enig effect hebben, of was Sony hier al op voorbereid?
[..]
+1 media voor Sonyquote:An audience of more than 2,000 was mesmerized Monday by the console's visceral, movie-like graphics as it showed off a game called "KillZone." By Tuesday morning, "KillZone" and PlayStation 3 were the talk of the annual trade show, known as E3, which runs through Friday at the Los Angeles Convention Center.
So game enthusiasts rely heavily on a machine's buzz to determine which to buy. Microsoft tried to preempt its rivals by releasing details of its next-generation console, Xbox 360, Thursday in a prime-time show on MTV.
The move gave Microsoft headlines leading up to E3, but industry watchers said Sony stole the show with its eye-popping demos and copious technical details of its PlayStation 3, slated for release in spring 2006.
"People came in with pretty high expectations, but [Sony] just blew them out of the water," said Tom Russo, director of game editorials at G4 Media Inc., a cable TV channel devoted to games. "Sony's presentation was very comprehensive, very sophisticated. Xbox 360 looked good, but it didn't have the same polish."
"It's not going to be a liability for Sony," said Schelley Olhava, an analyst at research firm IDC. "We're not talking a year, year-and-a-half lead. We're talking a few months."
"Even if Microsoft sells 10 million consoles before the PS3 comes out, Sony will be fine," he said. "Fact is, Sony's sold 200 million PlayStation consoles. Ten million units is not that much in the long run."
In addition, the initial advantage has not translated to success in the past, Russo said.
Sega Corp.'s Dreamcast console debuted a year ahead of PlayStation 2 but was quickly overtaken, Russo said.
"Just because Dreamcast launched first didn't hurt Sony," Russo said.
quote:Motorola Debuts Nano-Emissive Flat Screen
"PhysOrg is reporting that Motorola has developed a 5" flat-screen prototype display that uses carbon nanotubes. The display appears to promise lower costs for a full 40" HDTV screen bringing the price down to $400. The technology uses standard color TV phosphors, has a response time equaling CRTs', all in a package 1/8" thick. The display characteristics meet or exceed CRTs', such as fast response time, wide viewing angle, and wide operation temperature. All these are areas that LCDs are weak in. Is this the breakthrough we needed to finally make HDTV and flat-panel computer displays *really* affordable?
Mja, de DC is niet te vergelijken met de X360.quote:
Carbon Nanotubes zijn verschrikkelijk lastig om te produceren en zeker in grotere aantallen omdat ze moeten "groeien". Over een jaar of 10 zal deze techniek vast wel makkelijk toe te passen zijn, maar op dit moment is het zeker nog veels te duur en ver weg om er optimaal gebruik van te maken in consumenten productenquote:Op woensdag 18 mei 2005 16:33 schreef Dr.Daggla het volgende:
http://www.physorg.com/news4031.html
Gevonden..
[..]
Ah, tnx. Das duidelijk.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:37 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Carbon Nanotubes zijn verschrikkelijk lastig om te produceren en zeker in grotere aantallen omdat ze moeten "groeien". Over een jaar of 10 zal deze techniek vast wel makkelijk toe te passen zijn, maar op dit moment is het zeker nog veels te duur en ver weg om er optimaal gebruik van te maken in consumenten producten
Klopt.. een techniek met koolstofbuisjes, waarmee electronen tegen forforstrips aangesmeten worden, net zoals bij traditionele beeldbuizen en SED, maar dan zonder die enorm grote kont die je bij de ouwe beeldbuizen hebt, met fixed pixels en een lager energieverbruik. Wat dat betreft zijn er technieken genoeg voor HDTV, één van die technieken zal binnenkort toch wel betaalbaar zijn?quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:19 schreef Dr.Daggla het volgende:
Dit was een geheel nieuwe techniek die gebruikt maakt van een raar soort buisjes. Een nog niet bestaande techniek dus, als ik mij niet vergis..
Manyways, als het hier komt dan zal het eerst HEEL duur zijn alvorens het betaalbaar wordt..
Was nog niet gepost, maar ik kende het bericht al wel. Nu gaan dus de àllerhoogste bazen van Sony en Toshiba nog een keer rond de tafel, want ze willen kosten wat het kost een standaard-oorlog voorkomen. De PS3 zal echter gewoon Blu-Ray blijven ondersteunen.quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:21 schreef Dr.Daggla het volgende:
Was dit trouwens al gepost? Gaat dat nog enig effect hebben, of was Sony hier al op voorbereid?
Sorry.quote:
Ah kijk! Dat was 'm inderdaad! 40" is best wel overkill!quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:33 schreef Dr.Daggla het volgende:
http://www.physorg.com/news4031.html
Gevonden..
Hmmm... Ging dat bericht juist niet over een nieuwe techniek om dit alles juist goedkoop te produceren?quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:37 schreef Anthraxx het volgende:
Carbon Nanotubes zijn verschrikkelijk lastig om te produceren en zeker in grotere aantallen omdat ze moeten "groeien". Over een jaar of 10 zal deze techniek vast wel makkelijk toe te passen zijn, maar op dit moment is het zeker nog veels te duur en ver weg om er optimaal gebruik van te maken in consumenten producten
Wat is de prijs dan?quote:Op woensdag 18 mei 2005 17:26 schreef Thief het volgende:
Prijs valt mee.
ik had 1250 guldentjes betaald bij de ps2 launch.
quote:
Bronquote:Tegenover de Japanse krant Mainichi Shimbun heeft Sony bevestigd dat de prijs van de Playstation 3 minder zal zijn dan 50,000 Yen, omgerekend $465. Dit staat gelijk aan zo'n ¤370, maar helaas gaat de wisselkoers voor dit soort zaken meestal niet op. Hoewel Sony spreekt van 'minder dan 50.000', hoeven we waarschijnlijk niet een veel lager bedrag te verwachten want dan had Sony de bovengrens wel bijgesteld.
¤400,- is helemaal niet zo duur zelfs! Wachten tot er een goeie game is, is een goed besluit. Maar misschien koop ik 'm wel meteen! Zelfs zonder PS3 game kan ik de aankoop (voor mezelf) wel rechtvaardigen!quote:Op woensdag 18 mei 2005 20:59 schreef NvM het volgende:
400 euro is niet superduur. Ik heb destijds 300 euro voor de PS2 betaald. Maar ik ga eerst de games afwachten voordat ik er 1 bij de release aanschaf.
Ik geloof niet dat Nintendo zoveel zal invcesteren in een console als sony... Dus qua nieuwe technologie zal het niet heel veel zijn denk ik, maar misschien hebben ze weer iets creatiefs bedacht, zoals dat touchscreen bij de DSquote:Op woensdag 18 mei 2005 21:41 schreef NvM het volgende:
Vanmiddag ging dit topic als een trein, maar er is momenteel ook meer te zeggen over de Revolution. Het gerucht gaat dat er iets heel groots staat te gebeuren met Nintendo, en dat ze ons met de vorige persconferentie genept hebben, maar dat is iets voor het Revolution topic
Geen. Doet dat ertoe? Nee! Ik ben blij dat sony deze optie biedt! Ik heb geen zin om nog 50 jaar met het prehistorische PAL-systeem door te gaan! Hoog tijd voor vernieuwing. Sony wil de PS3 gewoon profileren als high-tech apparaat. Er zullen heus wel die-hard gamers zijn (vooral in Japan, waar iedereen toch al HDTV heeft) die twee HD-schermen zullen aansluiten! Hoe dan ook is het plaatsen van twee HDMI-uitgangen goed voor de publiciteit van het apparaat!quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:12 schreef Khadgar het volgende:
Dual HD screen. Leuk. Hoeveel mensen ken je met één HDscreen? Laat staan twee?
Inderdaad!quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:45 schreef Ker_Plunk het volgende:
savegames op CF kaartjes?
Nooit meer die dure stink mem. cards kopen
Een vriend van mij had het een paar uur geleden over iets nieuws: Nintendo zou een soort van 3D systeem in gaan bouwen, zodat alles (uiteraard een grote optische illusie) echt vet realistisch op je beeld zou verschijnen. Ik weet uiteraard niet hoeveel hier van waar is enzo, maar als, man dan hebben ze toch echt wel een grote troef in handenquote:Op woensdag 18 mei 2005 22:33 schreef menesis het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat Nintendo zoveel zal invcesteren in een console als sony... Dus qua nieuwe technologie zal het niet heel veel zijn denk ik, maar misschien hebben ze weer iets creatiefs bedacht, zoals dat touchscreen bij de DS
quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:45 schreef Ker_Plunk het volgende:
savegames op CF kaartjes?
Nooit meer die dure stink mem. cards kopen
Ik heb dat bericht enige tijd geleden ook gelezen. Het zou inderdaad enorm revolutionair zijn en de concurrentie zou erdoor weggeblazen worden, maar het lijkt me pure bullshit. Als het echt mogelijk was om op een 2D beeldscherm echt 3D te projecteren, was het al lang geleden uitgevondenquote:Op woensdag 18 mei 2005 23:59 schreef Rock-shocker het volgende:
Een vriend van mij had het een paar uur geleden over iets nieuws: Nintendo zou een soort van 3D systeem in gaan bouwen,
In plaats van 45¤ voor een 8MB kaart neerleggen, 45¤ voor een 512MB kaartquote:
Ja inderdaad, ik vond het ook maar een raar verhaal, en het leek mij ook al een beetje onhaalbaar, maar het zou wel vet zijnquote:Op donderdag 19 mei 2005 00:01 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ik heb dat bericht enige tijd geleden ook gelezen. Het zou inderdaad enorm revolutionair zijn en de concurrentie zou erdoor weggeblazen worden, maar het lijkt me pure bullshit. Als het echt mogelijk was om op een 2D beeldscherm echt 3D te projecteren, was het al lang geleden uitgevonden
1920x1080p is niet eens een officiele standaard.quote:Op woensdag 18 mei 2005 23:26 schreef P-Style het volgende:
. Er is aangekondigd dat ieder spel standaard 1920x1080p zal zijn.
Het zou DE reden zijn waarom Nintendo zo geheimzinnig zou doen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:03 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Ja inderdaad, ik vond het ook maar een raar verhaal, en het leek mij ook al een beetje onhaalbaar, maar het zou wel vet zijn
Het zou heel mooi zijn mocht dit inderdaad zo zijn. Vooral Square-Enix heeft er een handje in om slechte PAL conversies te maken. Het zou echt prima zijn als dit straks met de PS3 over zou zijn. Ik ben benieuwdquote:P-style:
Nu ik erover nadenk... Er is aangekondigd dat ieder spel standaard 1920x1080p zal zijn. De PS3 downscaled het dan zelf (afhankelijk van de instellingen) naar PAL, NTSC, 480i, 480p, 720p, 1080i of houdt het gewoon 1080p. Dit betekent dat er straks geen verschil meer zal zijn tussen PAL en NTSC-versies van spellen! Alle PS3 games zijn geprogrammeerd voor dezelfde resolutie en framerate en de desbetreffende PS3 maakt er dan zelf een passend plaatje van. Dus geen gezanik over slechte PAL-conversies. De regio-codering zal waarschijnlijk wel blijven, maar behalve vertalingen hoeft er niet veel meer omgezet te worden! Ik denk dat het verschil tussen releasedata wereldwijd hierdoor een stuk kleiner zal worden dan nu het geval is!
Ze doen té geheimzinnig. De naam Revolution werpt ook veel te hoge verwachtingen op, ik denk dat het alleen maar kan tegenvallen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:13 schreef NvM het volgende:
Het zou DE reden zijn waarom Nintendo zo geheimzinnig zou doen.
De Gamcube heeft toch de Gecko processor, zo'n custom ding?quote:Op woensdag 18 mei 2005 16:06 schreef P-Style het volgende:
Yep... èn de Ninendo GameCube èn de xbox 360 èn de Nintendo Revolution...
Ach, je kunt ook kleur laten zien op een zwart/wit tv, dus wie weet wat voor technische trucjes uitgehaald kunnen worden met een standaard kleuren tv. Hoewel ik niet verwacht dat Nintendo met zoiets gaat komen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:03 schreef Rock-shocker het volgende:
Ja inderdaad, ik vond het ook maar een raar verhaal, en het leek mij ook al een beetje onhaalbaar, maar het zou wel vet zijn
Jawel.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:10 schreef Ruis het volgende:
1920x1080p is niet eens een officiele standaard.
Ja... de xbox 360, PS3 en Revolution krijgen ook allemaal een "custom ding", ze bevatten echter allemaal een core (of meerdere) gebaseerd op de PowerPC van IBM.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:20 schreef chibibo het volgende:
De Gamcube heeft toch de Gecko processor, zo'n custom ding?
Duidelijk.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:40 schreef P-Style het volgende:
Ja... de xbox 360, PS3 en Revolution krijgen ook allemaal een "custom ding", ze bevatten echter allemaal een core (of meerdere) gebaseerd op de PowerPC van IBM.
Komt door die verrekte nintendo fanboysquote:Op woensdag 18 mei 2005 21:35 schreef Intergalactrick het volgende:
Wat gaat dit topic langzaam zeg, de Revolution gaat harder
Guerilla-interview van Playstation.com.quote:E3 2005: Killzone for PS3 - exclusive Q&A
Events
Jon Attaway
18 May 2005
Guerrilla's stunning PLAYSTATION 3 trailer, showing the future of the Killzone series, is the talk of the town here in LA (as well as the Internet at large). We did some digging...
Jan-Bart Van Beek is the Game Director of the PS3 Killzone at Guerrilla Games, and has spent the last few months working on the trailer that really blew the crowd away at Monday's PLAYSTATION 3 unveiling. After a second showing of the trailer at today's SCEE conference received another rapturous round of applause, we caught up with Jan to find out more.
How do you feel about the reaction to the trailer that was shown yesterday?
Jan-Bart: It's been an amazing reception, the rush you get from seeing your own stuff on the big screen like that, and then the reaction to it, it's a big rush, I'm really happy about it.
How long ago did work start on the sequence?
Jan-Bart: We started working on it in late November, and only finished it three days before the show, at the very, very last moment!
It seemed like Killzone, only more so! Is that what we can expect from the finished game?
Jan-Bart: We want to avoid having just Killzone with more beautiful graphics. We want to add a lot more to it than that. So we're adding a lot more character interaction, with the ways they respond to you and how you can react to them. There's a lot more interactions between characters like you see in the trailer, people dragging each other off out of combat and helping each other, giving each other their weapons - a lot more real human interaction, basically.
[Ben Duncan, the game's Producer] It's like with the Alfred Molina demo, the quality of facial animation we can get with the characters means you'll really feel that emotional sense of being part of a unit and fighting together. Characters working together, comrades pulling each other back from the field of battle; that kind of thing is really going to move the genre forward.
There's a great moment where you see an ISA ally take out a Helghan with his rifle butt to save your bacon... is that representative of the kind of sophisticated behavior we'll start seeing in artificial intelligence when PS3 arrives?
Jan-Bart: Yes, totally, it's just the start. Characters will be very aware, very alert to how they might be able to help you. That moment [with the rifle butt] is a good example of how it can add a little visual 'wow' to it all.
Is the Killzone sequence a fair example of what people can expect from realtime gameplay on PLAYSTATION 3?
Jan-Bart: Yeah, it's basically a representation of the look and feel of the game we're trying to make.
Have you found PS3 easy to work with?
JB: Yes, we're really impressed with it. The Cell is amazingly powerful, and the graphics CPU [the RSX, co-developed with Nvidia] in there... it's actually hard to mimic it on our development PCs, we have to see it on the PS3 hardware itself. It's really nice to be working with such powerful hardware.
As yet, high definition TV isn't that widespread, especially in Europe - are you concerned that some players won't get to see your game in as much detail as is intended?
JB: No, I think in two, three years' time, HDTV will be a lot more accepted, in Europe too. We'll start out with 720p and then [onto 1080p] as there's now this product [PS3] that people will want to buy a new TV for.
Thanks, and congratulations on the work.
JB: Thanks! [Beams proudly]
Ah, de spreekwoordelijke aap uit de mouw.quote:Op donderdag 19 mei 2005 06:34 schreef Edenoniphobic het volgende:
[..]
Guerilla-interview van Playstation.com.
Dus toch niet ingame?quote:Jan-Bart: Yeah, it's basically a representation of the look and feel of the game we're trying to make.
Als het een soort van proof of concept is dan mag je dat dus wel verwachten.quote:Op donderdag 19 mei 2005 08:07 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ah, de spreekwoordelijke aap uit de mouw.
[..]
Dus toch niet ingame?.
Mja, tis maar hoe je het interpreteert. Ik denk eerder dat ie bedoeld dat ze proberen het zo mooi te krijgen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 08:38 schreef Edenoniphobic het volgende:
Hij zegt "Yeah" op die vraag of het zo realtime gaat worden op de PS3. En hij zegt dat het technisch mogelijk is (zelfs qua A.I.). Of het hun lukt een compleet spel in die sfeer te maken behalve deze trailer die specifiek voor de E3 is, dat is vers 2 en hangt af van skills, talent en tijd die ze krijgen. "Trying" as in, we zijn net onderweg in het spel.
Zo ver ik het heb begrepen kan het niet echt realtime gerendered zijn zolang ze nog niet de final devkits hebben en met Apple beta-hardware aanrommelen. Maar ze hebben wel als intern Sony team goeie betrouwbare info over wat straks mogelijk is met de final hardware, en richten daar dus hun trailers en footage op. Kortom, als het met die devkits realtime gedaan zou zijn liep het wellicht op 10 fps, en ziet het er bagger uit. Maar zolang ze zich aan de gfx-specs en eisen houden die straks wel mogelijk zijn, moet dit representatief zijn voor wat je op je PS3 krijgt. Pre-rendered op kuthardware, maar straks wel mogelijk. Dat is wat ik eruit haal.quote:Op donderdag 19 mei 2005 09:26 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Mja, tis maar hoe je het interpreteert. Ik denk eerder dat ie bedoeld dat ze proberen het zo mooi te krijgen.
Dit was iig niet ingame, als ik alles zo her en der op internet lees.. Zijn reactie op de vraag zegt ook wel genoeg. Dat "basically" stemt me ook niet echt vrolijk. Als het namelijk WEL ingame was, dan had ie dat echt wel gezegd.
Inderdaad. Ik las gisteren ook dat de X360 devkits maar een fractie van de uiteindelijke kracht representeren. Maar goed, ik zal iedere avond een klein gebedje doen dat het ingame wordt. Misschien helpt het.quote:Op donderdag 19 mei 2005 09:43 schreef Edenoniphobic het volgende:
[..]
Zo ver ik het heb begrepen kan het niet echt realtime gerendered zijn zolang ze nog niet de final devkits hebben en met Apple beta-hardware aanrommelen. Maar ze hebben wel als intern Sony team goeie betrouwbare info over wat straks mogelijk is met de final hardware, en richten daar dus hun trailers en footage op. Kortom, als het met die devkits realtime gedaan zou zijn liep het wellicht op 10 fps, en ziet het er bagger uit. Maar zolang ze zich aan de gfx-specs en eisen houden die straks wel mogelijk zijn, moet dit representatief zijn voor wat je op je PS3 krijgt. Pre-rendered op kuthardware, maarstraks wel mogelijk. Dat is wat ik eruit haal.
Vandaar ook overal het commentaar van diegene die betrokken zijn dat het wel kan, maar het ontwijken dat het ditmaal realtime was. Epic had zich nog niet eens verdiept in de Cell, en deed alles met de GPU op die demo. Dat zegt mij dat zij ook nog niet Cell devkits hebben maar alleen Apple G5 workstation of iets dergeljiks, net zoals coders op de 360.
Net zoals de KZ2 realtime was?quote:Op donderdag 19 mei 2005 09:54 schreef Edenoniphobic het volgende:
360 footage zat op 1/3 van de totale kracht, ook zij zaten met slome Apple devkits. Maar again, lang niet alles van Sony was gericht op toekomstige mogelijkheden, de FFVII, Fight Night en Getaway demo, tankstation-blowup etc, dat gebeurde dus wel op Sony Cell-hardware realtime zonder GPU-hulp. Op basis daarvan blijf ik erbij dat de PS3 een gat slaat t.o.v. de 360.
Op pure berekeningen is de Cell volgens benchmarks 2x zo snel, maar er hangt ook nog een videokaart waarvan een hele hoop ingame afhangt, dan nog het geheugen, hoe het spel geprogrammeerd is en zo kan je door blijven gaan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Net zoals de KZ2 realtime was?. Ik blijf sceptisch. Het feit dat KZ2 niet ingame was maakt me alleen maar sceptischer.
Hoe mooi die getaway demo er ook uitzag, ik wil nog maar zien hoe het er uit ziet als die cell ook game gerelateerde dingen moet verwerken.
Nu kon de proc. alles gebruiken om dat te realiseren. Maar wat als er nog tig andere berekeningen bij gaan komen? AI, controls, etc, etc.
Dat ie sneller is dan de X360 zal ongetwijfeld. Maar dat was met de XBOX > ps2 ook zo. Alleen geloof ik niet dat het gat zo groot is als Sony doet voorkomen. Sneller, okay. 2x zo snel is larie..
Zijn dat wel dezelfde benchmarks geweest? Beetje drivers manipuleren en je hebt meteen hogere cijfers.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:04 schreef Tain het volgende:
[..]
Op pure berekeningen is de Cell volgens benchmarks 2x zo snel, maar er hangt ook nog een videokaart waarvan een hele hoop ingame afhangt, dan nog het geheugen, hoe het spel geprogrammeerd is en zo kan je door blijven gaan.
Het zijn benchmarks puur om te berekenen hoeveel instructies ze per seconde aankunnen, daarmee is de PS3 2x zo snel, alleen zegt dat zo weinig met de factoren die ik hierboven ook heb genoemd.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:09 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Zijn dat wel dezelfde benchmarks geweest? Beetje drivers manipuleren en je hebt meteen hogere cijfers..
Zie NVIDIA en 3dmark.. En dan is er idd nog het programmeer gedeelte, hopelijk is dat nu makkelijker dan op de ps2.
M'n vertrouwen heeft echter wel een flinke deuk opgelopen nu m'n vermoeden bevestigd is dat KZ2 pre-rendered was. Zo lame om te doen voorkomen dat het ingame is. Ze flikken gewoon precies hetzelfde als met de release van de ps2.. Schoften.
.
Hoe dan ook, ik geloof vanaf nu he-le-maal niets meer wat Sony zegt. Wat een stelletje lamers zeg. Ik ben echt pissed.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:12 schreef Tain het volgende:
[..]
Het zijn benchmarks puur om te berekenen hoeveel instructies ze per seconde aankunnen, daarmee is de PS3 2x zo snel, alleen zegt dat zo weinig met de factoren die ik hierboven ook heb genoemd.
Inderdaad.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:17 schreef Dr.Daggla het volgende:
Grappig dat iedereen die riep dat KZ2 ingame was nu wel meteen stil is, nu blijkt dat het pre-fucking-rendered is.
Doe jij je bril eens af. Jij riep het hardst van iedereen dat het ingame was.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:18 schreef Edenoniphobic het volgende:
Stel je toch niet zo aan man zeikerd.
De HL2 trailers waren dus wel zoals het er ingame ook uitzag. Flauwe vergelijking.quote:Wees blij dat het straks uberhaupt kan op de PS3, dat betekent dat games nauwelijks nog door hardware geremd worden en alles afhangt van het talent van de coders. Niks schofterigs aan, gewoon een visie geven op de potentie. Gebeurt bij elke nieuwe GPU-openbaring met demo's en bijvoorbeeld een HL2 trailer.
Mja, ik las ergens dat het gewoon een pre-rendered filmpje is. Of dat op de devkit is gebeurd weet ik niet. Denk het niet aangezien het gerucht gaat dat Guerrila het niet eens zelf heeft gemaakt.quote:Trouwens, links en rechts hoor je nog steeds dat dit wel degelijk rendered was. De zinsnede "rendered on the box itself, but in non-realtime" (lees nie top dat moment), zou van doen hebben met super buggy hardware en devkits. Als je iets niet wil op een wereldwijde primeur-show waar honderden miljoenen naar kijken, dan is het een vastloper. Vantevoren getaped dus. Terwijl de Sony demo's puur op de Cell draaide en dus wel al Live geshowed konden worden in een stabiele setting.
Ach, de filmpjes van de U3 engine waren al dik indrukwekkend voor de PS3 uberhaupt was aangekondigd.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:18 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Inderdaad.Maar goed, ik vond dat filmpje van Unreal ook verdomt goed uitzien. En dat was wel real-time.
Ja, maar je gaat toch niet serieus op Markster in? Da's de grootste Sony fanboy die hier is...quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:09 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik wacht trouwens nog op een reactie van Markster. Die zei nota bene dat iemand KZ2 aan het besturen was..
Het interesseert mij voorlopig niks of dit in-game was of niet, mij ging het er puur erom of het grafisch mogelijk is in-game. Dat is bevestigd door mensen die het moeten weten. Daarmee ben ik al dik tevreden en dus voel ik me totaal niet genaaid, en slaat het nergens als je daar zo'n punt van maakt want de PGR3 trailer was al helemaal totaal niet in-game. NFS-360 ook niet trouwens. Hoor ik je niet over klagen. 360-bril.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:22 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Doe jij je bril eens af. Jij riep het hardst van iedereen dat het ingame was..
Ik stel me niet aan, ik houd alleen niet van dit soort gefuck. Mooi wel dat ze de inpressie wilde wekken dat het realtime en ingame was. En de hele massa die het geloofde. Waaronder JIJ dus.
Ze hebben hem idd wsl alleen gebruikt omdat ie het snelst was om een filmpje op te renderen. Zal wsl gewoon met 3d animatie software (ala Maya oid) gemaakt zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:24 schreef twi het volgende:
[..]
Ja, maar je gaat toch niet serieus op Markster in? Da's de grootste Sony fanboy die hier is...
Rendered on de Cell in non-realtime kan trouwens zoveel zeggen. Misschien hebben ze dat filmpje zelfs gewoon 's nachts laten renderen op dat ding, omdat het toevallig de snelste computer in 't pand was
Jij hebt hier de grootste discussies gehouden dat het ingame was, of ingame mogelijk was. Nu blijkt dat het een render is, en men alleen maar zegt dat het mogelijk is (althans, ze gaan het proberen), is dat gewoon een regelrechte tegenvaller. Dan is de presentatie van de X360 misschien nauwelijks interessant te noemen, maar je schept ook die mega-hoge verwachtingen niet die de mensen nu door met name een Killzone render en een paar techdemo's hebben gekregen. Het ziet er allemaal fantastisch uit, en het zou echt super zijn als het mogelijk is, maar tot op heden hebben we dus eigenlijk alleen maar woorden gezien die we moeten geloven.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:28 schreef Edenoniphobic het volgende:
Het interesseert mij voorlopig niks of dit in-game was of niet, mij ging het er puur erom of het grafisch mogelijk is in-game. Dat is bevestigd door mensen die het moeten weten. Daarmee ben ik al dik tevreden en dus voel ik me totaal niet genaaid, en slaat het nergens als je daar zo'n punt van maakt want de PGR3 trailer was al helemaal totaal niet in-game. NFS-360 ook niet trouwens. Hoor ik je niet over klagen. 360-bril.![]()
Ingame mogelijk? Bij de eerste generatie games?quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:28 schreef Edenoniphobic het volgende:
[..]
Het interesseert mij voorlopig niks of dit in-game was of niet, mij ging het er puur erom of het grafisch mogelijk is in-game. Dat is bevestigd door mensen die het moeten weten. Daarmee ben ik al dik tevreden en dus voel ik me totaal niet genaaid, en slaat het nergens als je daar zo'n punt van maakt want de PGR3 trailer was al helemaal totaal niet in-game. NFS-360 ook niet trouwens. Hoor ik je niet over klagen. 360-bril.![]()
Ik ben hier nauwelijks negatief geweest over Sony. Ik was juist diep onder de indruk, maar die voorzichtige woorden van een halve naamgenoot van me nemen toch wat gas terug. Ik wil het allemaal wel eerst zien, dan geloven. Ik dacht dat de presentatie dat "eerst zien" gedeelte weg had genomen, maar nu is dat waarschijnlijk niet zo.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:44 schreef Edenoniphobic het volgende:
1. Je weet nog steeds niet op of het wel niet realtime was. 360-brillie's gaan daar graag vanuit, maar weten ook niets zeker, en roepen maar wat.
2. Voor jullie een tegenvaller, voor mij niet. Ik kan hier Daggla en anderen gaan quoten over dat ie totaal niet gelooft dat dit in-game gaat worden. Nu blijkt dat dit grafisch niveau wel kan, is het weer een ander iets om te zeiken dat het niet op dit moment gebeurde. Wat boeit mij dat nou.
3. Jullie zijn selectief frustie bezig, want die 360-demo zat ook vol met pre-rendered non-ingame stuff. Zoals PGR3 en NFS, dat leek nergens op. Zeik maar eens in het 360 topic.
Case closed, schaf lekker die Xbox 1.1 (Xbox + hires gfx) aan met de Kerst, dan hoef je je niet druk te maken over hoe 3 maanden later PS3-bezitters de draak steken met jullie terwijl ze CGI-kwaliteit GTA4 spelen. Iedereen blij.![]()
Ach, wie weet is het mogelijk. Maar om nu zoals die Enogwattus er vanuit te gaan dat het mogelijk zal zijn, is net zo fanboyish als er vanuit gaan dat 't niet mogelijk is. Ik moet het nog maar zien. En in alle eerlijkheid kan je er ook niet meer over zeggen dan dat.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:38 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Ingame mogelijk? Bij de eerste generatie games?,
,
! Rrrrrrrright.
.
Nogmaals, dat is nergens bevestigd. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar die Guerrila dude zegt niets anders dan dat het de bedoeling is dat het er zo ongeveer uit gaat zien. Waar haal je vandaan dat dit de uiteindelijke ingame graphics worden?
En van de ps2 werd ook gezegd (door mensen die het weten!!!!!!!!!!!!1111111) dat het FF filmpje ingame graphics zouden kunnen zijn. Dat was echt onzin. Zelfs 4 jaar later.....
Wees eens realistisch en word wakker. Dat het ooit te realiseren is geloof ik ook wel hoor, maar dat zal nog wel HEEL lang gaan duren. KZ2 zal er iig niet zo uitzien ingame, geloof me.
Ten eerste ben ik een gamer. Geen XBOX-er. Ik speel met net zoveel plezier op m'n ps2 als m'n XBOX.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:44 schreef Edenoniphobic het volgende:
1. Je weet nog steeds niet op of het wel niet realtime was. 360-brillie's gaan daar graag vanuit, maar weten ook niets zeker, en roepen maar wat.
Waaruit blijkt dat dan? Geef me eens 1 linkje waarin staat dat dit ingame gaat worden. En dan bedoel ik niet dat linkje waarin staat dat het de bedoeling is.quote:2. Voor jullie een tegenvaller, voor mij niet. Ik kan hier Daggla en anderen gaan quoten over dat ie totaal niet gelooft dat dit in-game gaat worden. Nu blijkt dat dit grafisch niveau wel kan, is het weer een ander iets om te zeiken dat het niet op dit moment gebeurde. Wat boeit mij dat nou, als het straks maar kan, als de DVD in de PS3 drive zit.
Ja, dat weet ik. Echter werd daar niet de indruk gewekt dat het ingame was. Groot verschil, niet?quote:3. Jullie zijn selectief frustie bezig, want die 360-demo zat ook vol met pre-rendered non-ingame stuff. Zoals PGR3 en NFS, dat leek nergens op. Zeik maar eens in het 360 topic.
quote:Case closed, schaf lekker die Xbox 1.1 (Xbox + hires gfx) aan met de Kerst, dan hoef je je niet druk te maken over hoe 3 maanden later PS3-bezitters de draak steken met jullie terwijl ze CGI-kwaliteit GTA4 en Killzone spelen. Iedereen blij.![]()
Inderdaad. Vind het vrij flauw dat Endiblabla niet durft toe te geven dat ie misschien wat voorbarig was.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:50 schreef twi het volgende:
Evenals GT5. Maar daar hoorde je niemand mee pimpen, terwijl KZ2 constant werd gepimped hier.
Ho ho dat is een aanname en echt de worst-case scenario.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:09 schreef Dr.Daggla het volgende:
M'n vertrouwen heeft echter wel een flinke deuk opgelopen nu m'n vermoeden bevestigd is dat KZ2 pre-rendered was.
Omdat dit PRECIES hetzelfde verhaal als met de ps2 is en iedereen het met een bord voor z'n kop slikt als zoete koek.quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:57 schreef Edenoniphobic het volgende:
Waarom zou ik daar zwaar frustie over gaan doen zoals Dr.D als het gewoon afwachten is en de optie er ligt dat het lukt.
Het hardnekkige gerucht gaat dat het niet eens door Guerilla zelf is gemaakt. (Zie IGN)quote:Op donderdag 19 mei 2005 10:58 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Ho ho dat is een aanname en echt de worst-case scenario.
Daar geloof ik eigenlijk niets van want ze zijn echt niet maanden bezig om zo'n pre-rendered filmpje in elkaar te draaien.
Tenzij ze natuurlijk glashard liegen.
Jazeker, daar ben ik van overtuigd.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:03 schreef Vitalogy het volgende:
Overigens is voor mij de vraag niet of dat soort graphics mogelijk zijn op de nieuwe consoles. Volgens mij kan het nog wel wat beter dan wat we tot nu toe gezien hebben.
Alleen daar gaat
1. wat tijd in zitten om dat niveau te bereiken
2. betwijfel ik dat Nederlanders als eerste met dergelijke graphics aankomen.
Jouw Engels is gewoon belabberd. Dat hele artikel staat met dikgedrukte speculatieve letters gedrukt vanuit de koker van IGN. Een dag later komt Guerilla zelf met een interview dat ze het wel degelijk gedaan hebben, en dus niet die animatiestudio's. Als je hun niet op hun woord gelooft, en onwetende IGN speculanten wel, wat zit je dan uberhaupt te discussieren. Zeg dan meteen dat je niks gelooft omdat je een trauma met de PS2 hebt opgelopen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:01 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Het hardnekkige gerucht gaat dat het niet eens door Guerilla zelf is gemaakt. (Zie IGN).
Dat glashard liegen is dus niet eens zo heel ongeloofwaardig. Als het wel echt ingame was hadden ze niet gezegd dat het de bedoeling is dat het er zo ongeveer gaat uitzien. Datw as dan echt wel dik benadrukt.
Lees dan ook eens wat ik schrijf, Dino. De wrok komt bij mij vanwege de valse pretenties.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:04 schreef DinoPK het volgende:
Daggla, is je punt zolangzamerhand niet duidelijk? Je bent erg overheersend bezig in dit topic, met een vreemd soort wrok jegens sony. Als je zelf zegt dat je geen fanboy bent, gedraag je dan ook niet zo.
Dat Killzone2 prerendered was, lijkt mij duidelijk. Alleen het schrijven van zo'n engine duurt al jaren. Komt het er uiteindelijk in de buurt, mooi toch, op dit moment moet je gewoon uitgaan van de Unreal 3 demo welke ook verbazingwekkend was.
Waarom hier zo gaan zeiken, terwijl het fantastisch ogende gears of wars in principe ook niet mogelijk is met de huidige 360 development kits...
Ik zeg nergens dat ik het gerucht geloof, alleen dat het er is.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:07 schreef Edenoniphobic het volgende:
[..]
Jouw Engels is gewoon belabberd. Dat hele artikel staat met dikgedrukte speculatieve letters gedrukt vanuit de koker van IGN. Een dag later komt Guerilla zelf met een interview dat ze het wel degelijk gedaan hebben, en dus niet die animatiestudio's. Als je hun niet op hun woord gelooft, en onwetende IGN speculanten wel, wat zit je dan uberhaupt te discussieren. Zeg dan meteen dat je niks gelooft omdat je een trauma met de PS2 hebt opgelopen.
Tjonge jonge zegquote:Op donderdag 19 mei 2005 10:15 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Hoe dan ook, ik geloof vanaf nu he-le-maal niets meer wat Sony zegt. Wat een stelletje lamers zeg. Ik ben echt pissed..
Ik zie het wel als ie thuis staat te ronken en ik de eerste game er in stop. (of als de eerste INGAME gamebeelden komen. En dan geen shakeycam shit dus.
. )
Tjah Sony had tijdens de ps2 presentatie wat dingen die gerendered waren, the bouncer, tekken tag, het ff paar. Maar uiteindelijk is dat oude beestje ook tot gigantisch veel in staat, met als hoogtepunt GT4 wat uitermate knap is voor een beestje van die leeftijd. Het lijkt wel of je onder dwang anaal genomen bent door de ps3 controller als ik soms je reacties leesquote:Op donderdag 19 mei 2005 11:11 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Lees dan ook eens wat ik schrijf, Dino. De wrok komt bij mij vanwege de valse pretenties..
Dat GoW niet ingame is weet ik ook wel. Alleen werd dat ook niet gepretendeerd. Dus valt er niets te zeiken. Dat wat ingame werd geshowed zag er leuk uit. Dus waarom zou ik zeiken?.
En aangezien een forum actie-reactie is blijft er altijd wel wat om op te reageren..
Overigens koop ik de ps3 wsl gewoon bij de release hoor. Dus tot zo ver het fanboyargument.. Overigens zit er een flinke grens tussen sceptisch zijn en een fanboy zijn.
.
Tuuurlijk niet, want MS is zooo eeerlijk.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:11 schreef Dr.Daggla het volgende:
Alleen werd dat ook niet gepretendeerd. Dus valt er niets te zeiken.
Ben met je eens dat de ps3 presentatie een stuk beter was en meer indruk maakte dan die van MS.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:26 schreef DinoPK het volgende:
Ja, de presentatie was idd barslecht.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:29 schreef Edenoniphobic het volgende:
[..]
Tuuurlijk niet, want MS is zooo eeerlijk.![]()
Schei uit, ze roepen dat het footage uit die games is en draaien doodleuk cg-intro films. Ze zitten te braggen dat de jaggie-tijd voorbij is en unlimited power beschikbaar is, terwijl jaggies in tal van screens en beelden te zien zijn en framerate-issue's zichtbaar zijn in bijna elk heftiger filmpje.
Om vervolgens snel achteraf te roepen dat dit door dev-kits komt omdat iedereen klaagt over gebrek aan impressive beelden. Als er 1 grote gebakken-lucht show was, dan was het die MS-show vol superlatieven. Vooral die Moore en Allard, niet om aan te horen.![]()
Als een van de makers zegt dat het de bedoeling is dat het daar op gaat lijken denk ik dat je wel kan concluderen dat dit niet ingame was. Toch?quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:20 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Tjonge jonge zegEr wordt toch nergens officeel erkend dat het geen ingame was?
quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:32 schreef Tain het volgende:
Kunnen we het trouwens weer gewoon over de PS3 hebben en niet over de wrok jegens sony of over de presentatie van ms
Ligt er aan hoe je dat interpreteert.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:37 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Als een van de makers zegt dat het de bedoeling is dat het daar op gaat lijken denk ik dat je wel kan concluderen dat dit niet ingame was. Toch?.
Ja, dat wordt ie zeker. Daar twijfel ik niet aan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:45 schreef Ker_Plunk het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je dat interpreteert.
Maarre, ja Ps3leuk
Inderdaad!quote:Op donderdag 19 mei 2005 11:32 schreef Tain het volgende:
Kunnen we het trouwens weer gewoon over de PS3 hebben en niet over de wrok jegens sony of over de presentatie van ms
En als er ièts irritanter is dan KZ2-gezanik...quote:Op donderdag 19 mei 2005 14:16 schreef Evil_Jur het volgende:
tvp
Burnout heeft destruction derby overbodig gemaakt!quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:16 schreef HansvanOchten het volgende:
...en detruction derby.
Niks maar dan ook niks kan tot nu toe tippen aan DD:Raw, Wipeout 2097 en Rollcagequote:Op donderdag 19 mei 2005 15:28 schreef P-Style het volgende:
[..]
Burnout heeft destruction derby overbodig gemaakt!
quote:Op donderdag 19 mei 2005 13:49 schreef P-Style het volgende:
[..]
Inderdaad! [afbeelding]
Ik ben dat gezeur over die KZ2-demo zo verschrikkelijk beu! Moeten daar nou echt 3 pagina's over gevuld worden in 2 verschillende topics?! Is het eidelijk afgelopen in de vorige topic, begint het hier ineens helemaal van voren af aan.
Rollcage, ik kon die game altijd maar 10 minuten spelen. Daarna was ik een uur misselijk.quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:16 schreef HansvanOchten het volgende:
Waar blijft ook GVD de nieuwe wipeout en detruction derby.
Zonder Wipeout geen PS3 voor mij![]()
IK WIL EEN NIEUWE WIPEOUT of ROLLCAGE![]()
Echt niet, Destruction Derby was veel meer fun!quote:Op donderdag 19 mei 2005 15:28 schreef P-Style het volgende:
[..]
Burnout heeft destruction derby overbodig gemaakt!
Dus toch ingame? En Ps3 misschien goedkoop om te ontwikkelen?quote:Everyone expected PlayStation 3 to be quite impressive, but many people were shocked at just how much of a leap ahead of current-gen technology was showcased by Sony at its events here in Los Angeles on Monday and Tuesday. The reaction has, however, been mixed; those who saw the real-time demos in person have been left jaws agape, while those who didn't are generally highly sceptical of Sony's claims.
It's perhaps unsurprising that it turned out like this - after all, Sony could be accused of acting like the boy who cried wolf in the last generation, when PlayStation 2 and its much-hyped Emotion Engine turned out to be rather less impressive than Ken Kutaragi's rhetoric and a number of pre-rendered demonstrations might have suggested.
If PS3 really is a subterfuge - and to be honest, we don't believe for a moment that it is - then Phil Harrison would be one of the chief architects of the conspiracy. The head of Sony's development efforts in Europe, Harrison stands behind many of the most impressive demos and game trailers seen so far on PS3. We caught up with him at E3 to find out more about the new console's hardware, the software we've seen so far - and to ask the burning question about how much of it was real-time.
GamesIndustry.biz: One question on the lips of many people at the moment: how much of what we saw in the PlayStation 3 demos was actually running in real-time?
Phil Harrison: Everything in the demos was real-time.
And what about the game footage clips?
Not all of that - in fact, none of it was real-time because it was all running off video. If you make a presentation to two and a half thousand people, you're going to put some of it on video just to be on the safe side.
I've been asked this question a lot. The way we put those videos together, everything was done to specification. Everything was done to PS3 spec. Virtually everything used in-game assets; some things were rendered.
How representative of what we're actually going to be seeing in PS3 games were those videos?
I think very. I think depending on the game, different games took a different approach to their way of expressing what the games are like - but clearly, something like Motor Storm uses more cinematic, replay-like cameras than you would ever enjoy in-game. So that makes a big difference... But everything is done to spec.
A fairly significant number of the games we saw - including many of the most impressive ones - were from European studios. Is this indicative of SCEE perhaps focusing more on preparing for next-gen than other territories?
I just think we had great stuff to show! Yeah, I'm really proud of the way the European content has been received, and I'm delighted with the response to Heavenly Sword, Motor Storm and Killzone in particular.
But even things like The Getaway technical test - and I was at pains to point out that this was not Getaway PS3, this was what happens when a team rolls off a game and we start getting them thinking about what is their vision for taking that technology and scaling it up. I think it was a good A to B comparison, because people know what Getaway looks like on PS2, and then they were able to ramp that up on to PS3 - albeit on very early prototype hardware, so it was a bit painful along the way for them! I thought that was a great example.
So The Getaway was one of the things that was running on real hardware?
Yeah, good example - I mean, you could see actually, the way that those cameras worked. That zoom-in camera was done in real-time to capture the kind of video-like footage that we had.
Some of the developers who worked on demos for the launch have said that even those aren't running on hardware approaching the full power of the final unit - so what percentage of the full performance was that running on?
It's really hard to say, because as technology gets more and more complicated, there's no concept of the "perfect" engine. We used to say on 16-bit that a game used 90 per cent of the machine's power, or Gran Turismo uses, you know, 94 per cent of PlayStation 1's power... There's no concept of the perfect game engine that uses everything. So it's hard to say.
We're thinking more in terms of the actual hardware - the clock speed of the chips, and so on.
It varies between developers, because we've got different variants of the hardware with different performance characteristics. Obviously as you get closer and closer to production hardware - and typically, the final devkit that you get is production hardware, near as damn it finished - as you get closer and closer, you're using more and more like the final silicon, which will be more and more like the final clock speed.
So it only gets better from here on in - which is pretty astonishing, to think about the implications of that actually. But faster, more powerful - where you use that power is a different issue.
Was most of what we saw really just showing off the graphics capabilities - stretching the RSX graphics part rather than the Cell chip? The assumption is that Cell is there for complex physics and AI...
You're right; obviously Cell allows you to do complex collisions, physics, dynamics, simulations, all of those things. Though, the Getaway demo was a good example of how you can have a living city brought to life as a result. Although it was pretty graphics, most of that power was actually Cell-based.
The Doc Ock head - the Alfred Molina head - is actually more of a Cell demo than it is a graphics demo, because we're calculating hugely complicated light sources in real-time on the Cell, even to the point where we calculate the angle at which light enters the skin, the way that the light is then coloured by your blood, and the way that it is then reflected back out. It's something called transmission. Skin is hugely complicated - if I put my finger over a light, for example, you can see that the light is coming through my skin. We were simulating that - emulating, simulating, kind of a fine line - we were simulating that on the Doc Ock head demo.
So that's really pushing the Cell rather than the graphics chipset?
Yeah. Those are really hardcore maths problems which the Cell is really good at solving.
It's not just the RSX that drives the graphical quality, then - the Cell can also really be used to improve the graphics.
Well, I'll give you a couple of other examples. The terrain rendering demo that was done by STI, which is the people who developed the Cell, doesn't use the graphics chip at all. That 3D landscape was generated in real-time from two input data sources and a software renderer running on the Cell created the final image. All that it does is output as a bitmap straight to the video hardware - it doesn't even create a single polygon, there's no concept of a polygon in that demo.
How long did the developers of the various launch demos have their hands on the PS3 hardware for?
It varies from two to probably five months. We've had Cell for a bit longer than we've had the graphics chip - at least, a working graphics chip. We've had our devkits for just over five months now.
Something the PS2 was widely criticised for - and which Microsoft in particular has played up very much - is being extremely hard to develop for. How does PS3 compare in that respect?
It always made me chuckle, that comment from Microsoft, because yeah, it's true, but it didn't stop us having thousands of games and 80 per cent market share. Having said that, there is an element of truth to it - PlayStation 2's architecture was more challenging for your average developer to get their heads around. Some were capable of getting their heads around it, some weren't.
PlayStation 3, I think, is going to be cheaper to develop for than the corresponding period of PS2 development. I know that's a fairly contentious statement to make, but there's a very good reason for that. When we announced the collaboration with NVIDIA, we just talked about them making a chip - actually, they don't make anything, they're a designer, and the RSX contains an NVIDIA-designed part, which gives us fantastic GPU capabilities. But what it also gives us, and this is actually the most important bit of it, is all the toolchain and CG pipeline that comes with it, which is a very well understood development pipeline in the PC community - and, yes, in the Xbox community, frankly.
So all of that pipeline of tools and technology and plug-ins comes straight across to PlayStation 3. Plus, on the Cell side of things, IBM brings a lot of expertise and know-how to the table. Also, as you know, the PS2's EE had two microprogrammable devices, VU0 and VU1 - which were incredibly fast, incredibly powerful chips that were very difficult to program for because of their very specialist nature and the programming skills required.
Within PlayStation 3, the Cell chip, although it has a number of components inside it, they're all general-purpose CPUs. They can be programmed at a much much higher level.
So we're going to see people writing for those in C, rather than having to mess around with VU code?
Absolutely. Messing around with VU code... Yeah, it's true. It's not for the faint-hearted, for sure.
In terms of your devkits - obviously some people have them already, so what's the schedule going forward for delivering them to developers?
Well, clearly Monday and Tuesday have been our big coming-out parties. We're now public, so we can now be a lot more open with all of our partners about what we're doing. You'll see a lot more devkits rolling out - but exact schedules, who they're going to and what they do is not something I can discuss here.
You're going to start rolling them out more rapidly now, though?
Yeah, for sure. We've been making them for some time, but obviously they're not in abundant supply at the moment.
In terms of the PS3 console itself... Why does it have three network ports on the back?
Because it can be a hub, rather than just being a terminal at the end of a network. Also, we want to be able to have a Gigabit port for an IP camera. So one of the ports is an in, and two of them are through. It can be a server as well as a terminal.
You showed demonstrations of the console running multiple applications across the two HDMI outputs - is that something which is actually built into the system's operating systems, or do games have to support it specifically?
Depending on the features that you exploit, some of it's handled by the OS, some of it will be handled by the applications. I should also explain that although yes, there are two HDMI outputs, you don't have to have only high-def devices attached to PlayStation 3 - there's also a standard PlayStation AV Multi-Out connector. So one of them could be an HD output, and one of them could be an AV Multi going to the TV.
Taking the demonstration of the video chat windows in one screen while a game was being played in another - is that something we can expect as a standard OS feature, independent of the game?
The Cell can run multiple operating systems, so yes, you could do that. Now, we don't have the application up and running yet, and the resource management isn't quite final - but the purpose of that presentation was to show what is possible. Exactly how that gets unlocked is still being worked on.
Online is one area where, without a doubt, Microsoft did get it rather more right than Sony last generation - Xbox Live being a much more comprehensive worldwide service than what Sony rolled out...
But more people play online games on a PlayStation 2 than on any other game console.
Right, but then a lot more people own PlayStation 2s than any other game console.
Yeah, but it is something that is worth pointing out - although, personally I have a great deal of respect for what Microsoft has done with Live, and I think they've got a lot of it right.
Can we expect to see Sony really working to catch up in that department on PS3?
I think that philosophically, PlayStation 2's online offering is an add-on to the hardware and software and operating system. In PlayStation 3, online is part of the DNA of the machine - in fact, the Cell processor itself is designed from the ground up to be connected to a broadband network.
So from switch on, day one of the machine, network functionality will pervade every aspect of the machine. We talked a little bit about that at the conference, but there's a lot more detail to go into about some of the really cool things - like, if your PS3 is switched on at home, it can be a media server to your PSP on the other side of the planet. Now that is incredibly cool. I could sit here in LA and navigate the data which is stored on my PS3, and download music and other data off my PS3, onto my PSP.
Phil Harrison, thank you very much for your time.
Thank you.
Je kan ook gewoon normaal kenbaar maken dat je het niet serieus meentquote:Op donderdag 19 mei 2005 19:47 schreef Edenoniphobic het volgende:
Kan mij dat nou schelen wat jij vindt, en dat jij zo dorkig bent dat je die post serieus neemt.
Je bent fanboy genoeg om alles erover te menen, dat heb je eerder al bewezenquote:Op donderdag 19 mei 2005 19:50 schreef Edenoniphobic het volgende:
Alsof zo'n post uitleg behoeft en die niet voor zichzelf spreekt. Als je dat nog niet doorhebt, ben je met stipt...
Ik vind het een geniale zet! Zo kun je eindeloos veel PS3's aan elkaar linken (mocht je ooit een PS3-lan-party organiseren), zonder dure gigabit-switches te gebruiken!quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:26 schreef Doc__Zenith het volgende:
3 gigabit-ethernetpoorten
dit vind ik toch wel een wat aparte zet
Ik vraag me echt af hoe ze dit allemaal ooit goedkoop kunnen produceren, het is echt indrukwekkend wat ze allemaal met de PS3 willen doenquote:Op donderdag 19 mei 2005 20:32 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ik vind het een geniale zet! Zo kun je eindeloos veel PS3's aan elkaar linken (mocht je ooit een PS3-lan-party organiseren), zonder dure gigabit-switches te gebruiken!Bovendien kun je de aangekondigde bandbreedte-slurpende HD-camera erop aansluiten en zul je er in de toekomst ook home-servers (Sony heeft al bevestigd homeservers te ontwikkelen met Cell-CPU's) op aan kunnen sluiten! Daarbij hou je ook nog een ethernet-poort over voor je breedband internet.
Bovendien maakt het plaatsen van drie ethernetpoorten het gebrek aan ingebouwde ethernetpoort bij de ouwe (grote) PS2 weer goed.
Ik ook! Waarschijnlijk wordt 'ie gewoon niet goedkoop.quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:36 schreef Tain het volgende:
Ik vraag me echt af hoe ze dit allemaal ooit goedkoop kunnen produceren, het is echt indrukwekkend wat ze allemaal met de PS3 willen doen
De PS3 heeft echt verschrikkelijk veel potentie!quote:Op donderdag 19 mei 2005 21:00 schreef PandorasBox het volgende:
Interview is trouwens hier te vinden:
http://www.eurogamer.net/article.php?article_id=59243
Getaway tech demo werd alleen door de krach van de Cell getoond, geen RSX du. Alleen de Cell is dus al in staat om mooie beelden te tonen. Gecombineerd met RSX wordt de Ps3 echt een monster.
quote:off/
komt er ook een klepje voor de disclade (bij de ps3) want dat zou wel zo mooi zijn.
over de revo valt toch niks te zeggen
ik zeg slotje
Een klepje? Nee. Denk het niet. Officiëel vrijgegeven prototypes van Sony consoles veranderen eigenlijk nooit. En een klepje vind ik helemaal niet nodig. Dat ietwat a-symmetrische heeft wel iets, vind ik.quote:Op donderdag 19 mei 2005 21:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
had dit al gepost in het revo topicen is een serieuze vraag
ik vind het juist afbruik doen aan het design zo`n lelijke hoek uit de rondingquote:Op donderdag 19 mei 2005 21:56 schreef P-Style het volgende:
[..]
Een klepje? Nee. Denk het niet. Officiëel vrijgegeven prototypes van Sony consoles veranderen eigenlijk nooit. En een klepje vind ik helemaal niet nodig. Dat ietwat a-symmetrische heeft wel iets, vind ik.Net als bij de twee PS2 ontwerpen. Het ontwerp van de PS3 is sowieso sterk gebaseerd op het ontwerp van de PS2.
Uiteindelijk zal er wel weer een kleinere versie van de PS3 verschijnen (PSthree).
Ze hadden er ook een front-loading cd/dvd/blu-ray-laadje in kunnen bouwen met een zelfde schuinaflopend vlak. Maar de PS3 heeft een stoer slot-loading mechanisme... had ik ook graag in de slimline PS2 gezien.quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ik vind het juist afbruik doen aan het design zo`n lelijke hoek uit de ronding
Ach... tegenwoordig kunnen alle consoles toch verticaal staan, zet je ze gezellig náást elkaar!quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:36 schreef mordradead het volgende:
ik vind het (ook) jammer dat hij zo rond is, nu kan ik geen consoles gaan stapelen
Stapelen is nergens voor nodig. Ze zijn allemaal backwards compatible, dus de oude consoles kunnen het raam uitquote:Op donderdag 19 mei 2005 23:36 schreef mordradead het volgende:
ik vind het (ook) jammer dat hij zo rond is, nu kan ik geen consoles gaan stapelen
1080i dusquote:Op donderdag 19 mei 2005 00:10 schreef Ruis het volgende:
[..]
1920x1080p is niet eens een officiele standaard.
Allemaal leuk en aardig, maar 1080p valt gewoon binnen de specificaties van HDMI. Er zijn misschien (nog) geen zenders die 1080p uitzenden (hier in Europa al helemáál niet), maar HDMI ondersteunt het formaat en er komen heus wel tv's die 1080p aan kunnen.quote:
wat dan meer? Niet meer schermen iigquote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:27 schreef the_legend_killer het volgende:
X-Box 360 ziet er veel beter en sterker uit.
Verder zul je met de X-Box 360 meer kunnen
X-Box kent meer nuttige dingen !quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:28 schreef menesis het volgende:
[..]
wat dan meer? Niet meer schermen iigen ook niet meer UTP poorten, en ook niet meer teraflops
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:26 schreef the_legend_killer het volgende:
Lelijke computer en lelijke controlers
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:27 schreef the_legend_killer het volgende:
X-Box 360 ziet er veel beter en sterker uit.
Verder zul je met de X-Box 360 meer kunnen
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:29 schreef the_legend_killer het volgende:
X-Box kent meer nuttige dingen !
Wat de hel krijgen we nou?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:30 schreef the_legend_killer het volgende:
Maar nogmaals lelijk ding is het
quote:Lelijke computer en lelijke controlers
quote:X-Box 360 ziet er veel beter en sterker uit.
Verder zul je met de X-Box 360 meer kunnen
quote:X-Box kent meer nuttige dingen !
quote:Maar nogmaals lelijk ding is het
Ach, die zit vast aan de sterke drankquote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:34 schreef Ker_Plunk het volgende:
Alles goed verder legend killer?
hij had het over 1920x1080 pixels... dus 1080i ... oftewel HDTV... te koop bij Media markt.quote:Allemaal leuk en aardig, maar 1080p valt gewoon binnen de specificaties van HDMI. Er zijn misschien (nog) geen zenders die 1080p uitzenden (hier in Europa al helemáál niet), maar HDMI ondersteunt het formaat en er komen heus wel tv's die 1080p aan kunnen.
Helemaal niet "dus 1080i". 1920x1080 pixels is òf 1080i (interlaced) òf 1080p (progressive), PS3 ondersteunt beide met 1080p als tòp resolutie. De "p" staat dus niet voor "pixels", maar voor "progressive".quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:41 schreef Brasco125 het volgende:
hij had het over 1920x1080 pixels... dus 1080i
Ok, postje gemist.. Weet wel waar i en p voor staan.. maar moet je het niet gebruiken in combinatie met resoluties. dat is vragen om verwarring.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:44 schreef P-Style het volgende:
[..]
Helemaal niet "dus 1080i". 1920x1080 pixels is òf 1080i (interlaced) òf 1080p (progressive), PS3 ondersteunt beide met 1080p als tòp resolutie. De "p" staat dus niet voor "pixels", maar voor "progressive".
Nee. Maar Sony deed tenminste niet alsof er speelbare PS3's waren voor het publiek.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:41 schreef Brasco125 het volgende:
alsof echte PS3's stonden te draaien met die PS3-demo's..![]()
Je kunt ook de héle persconferentie kijken (o.a. op Gamespot), dan mis je niks. Hij duurt alleen wel bijna 2 uur. En op de momenten dat er Japanners aan het woord zijn is het een beetje vermoeiend...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:54 schreef Geqxon het volgende:
Ik heb nu die blaadjes, eendjes, iemands gezicht en het the getaway tech demo filmpje. Mis ik er dan een?
Goedzo...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:57 schreef Steeven het volgende:
Mensen van het Sony-kamp, ik voeg me bij jullie.
Tenzij de Xbox 360 me nog weet te verrassenquote:
Die heb ik gestart, maar kan ik niet doorspoelenquote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:56 schreef P-Style het volgende:
[..]
Je kunt ook de héle persconferentie kijken (o.a. op Gamespot), dan mis je niks. Hij duurt alleen wel bijna 2 uur. En op de momenten dat er Japanners aan het woord zijn is het een beetje vermoeiend...
Ja... Jammer dat onze Ken voor geen meter Engels kan!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 01:08 schreef Geqxon het volgende:
Die heb ik gestart, maar kan ik niet doorspoelen
Ondanks ik wel echt in een deuk lig van die "gigahurz" gast
Desondanks is "de Japanse presentatie" in alle opzichten indrukwekkender!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 01:18 schreef Geqxon het volgende:
Je kan het verschil overduidelijk zien.
Microsoft > Amerikaans > Hoop jotta met bekende mensen, stoere nachtclubs, optredens van bands, mtv, pimp my ride, alles.
Sony > Japans > "Universiteits" lezing, jappanertje die voor geen reet engels kan voor groot scherm, grafiekjes, filmpjes.
HIERquote:In terms of its Canadian connection, BioWare was at the press conference. It seems as though the Edmonton based developer will be starting a PlayStation 3 game in the coming weeks. So far BioWare has only made games for the PC and Xbox and has never made a game for any Sony gaming platform, but that is going to change. Details on what the game will focus on are not being discussed for the moment.
De devkit van de ps3 was ook een Apple, toch?quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:13 schreef Sakie het volgende:
Sorry, voor deze fanboy reactie![]()
- Demo Xbox 360 blijkt Apple computer. 360![]()
- 'Revolution
' , haha. Nintendo
![]()
![]()
![]()
- Ps3![]()
![]()
![]()
![]()
Xbox, nep fanboy. Ga nu maar weerquote:Op vrijdag 20 mei 2005 00:27 schreef the_legend_killer het volgende:
X-Box 360 ziet er veel beter en sterker uit.
Verder zul je met de X-Box 360 meer kunnen
Is dat zo?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:03 schreef Dr.Daggla het volgende:
De devkit van de ps3 was ook een Apple, toch?.
Nou ja... wat ze nu gepresenteerd hebben is natuurlijk nog een prototype, maar prototypes die Sony eenmaal gepubliceerd heeft, veranderen nog zelden. Ik verwacht eigenlijk dat 'ie zo blijft! En ik begin 'm eigenlijk best cool te vinden!quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:25 schreef Notorious_Roy het volgende:
Overigens las ik ergens dat de PS3 controller een concept was en hij dus nog kon veranderen"Meneer Kuturagi?! De gamers vinden de controller niet mooi"
"Shit, nou, dan maken we gewoon een Dual Shock 2.5"
Ach, en zo niet komt er vast een ander bedrijf met een Dual Shock look-a-like.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:19 schreef HansvanOchten het volgende:
Anders maakt Sony gewoon 2 type's controllers. Een DS 2.5 en het nieuwe prototype.
Iedereen blij en aan de PS3![]()
Lang leve de support van developers en hardware ontwikkelaars.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:21 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Ach, en zo niet komt er vast een ander bedrijf met een Dual Shock look-a-like.
Maar waar wil je die dan inpluggen?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:21 schreef HansvanOchten het volgende:
Ik verwacht trouwens dat de DS2 ook gewoon compatible is met de PS3. Naast het uiterlijk zie ik nml geen verandering op gebied van knoppen/functies.
De ds2 is immers al geheel analoog![]()
Holy fuck, 100 gig op een schijfje.quote:In plaats van te gokken op een aanstaand compromis, denkt The Register dat de strijd tussen de dvd-opvolgers steeds feller wordt. Amper een week nadat Toshiba probeerde om het gat in opslagcapaciteit tussen HD-DVD en Blu-Ray te dichten door een drielaags HD-DVD-schijf met 45GB opslagcapaciteit te demonstreren, kondigt TDK een Blu-Ray-schijf aan die korte metten maakt met de inhaalpoging: 100GB opslagruimte, verdeeld over vier lagen. De TDK-schijf kan beschreven worden met een snelheid van 216Mbps, twee keer zo snel als eerdere Blu-Ray-disks. Een andere noviteit is de Durabis coating, waardoor een beschermende cartridge niet meer nodig is; desalniettemin blijven Blu-Ray-schijfjes minder krasbestendig dan dvd's. Helaas is het nog niet bekend wanneer de 100GB Blu-Rays beschikbaar zullen zijn.
Dat wordt nog leuk als ze blu-ray schijfjes gaan verhurenquote:Op vrijdag 20 mei 2005 12:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Holy fuck, 100 gig op een schijfje..
Dat stukej in bold baart me wel enigszins zorgen, eerlijk gezegd.. Ik ben nooit zo netjes met m'n games.
.
Verder heb ik het meest plezier gehad aan Nintendo.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 08:25 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Xbox, nep fanboy. Ga nu maar weer
volgens mij staat op de achterkant 'trust'quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:14 schreef NvM het volgende:
Wat? Ik?
On-topic:
Nu ik die PS3 controller opnieuw zie vind ik hem eigenlijk best tof...
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:26 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
volgens mij staat op de achterkant 'trust'![]()
quote:Speaking in an exclusive interview, Microsoft's J Allard has downplayed the importance of graphics in the next generation of consoles - saying that it's creativity, not visual quality, which will sell the next 100 million consoles.
"We can't get all hung up as an industry and say it's all about graphic fidelity," Allard commented. "I kind of put the 'does it look better?' secondarily. Not because it's not important, not because I don't think we're not going to have a system to do it, but because we're almost good enough."
"We're almost at the point now visually where we're like, in videogames, do we need better visuals than what we saw on Monday night?" he continued. "A little bit. It's not the thing that's going to sell to the next 100 million people. The thing that's going to sell to the next 100 million people is creativity; creativity for labouring, creativity from a designer's point of view and so a hard drive can provide those tools."
ze dekken zich gewoon alvast inquote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:13 schreef PandorasBox het volgende:
Volgens J.Allrad zijn graphics opeens niet meer belangrijk. Het gaat om creativitieit.
[..]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Wil MS tweede Nintendo worden?
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:20 schreef erikh het volgende:
Kijk het filmpje van motor storm eens, ik was echt compleet blown away door dat filmpje, werkelijk fantastische graphics zeg
Eh ja, ik wacht wel op de eerste échte ingame beelden van PS3 spellen. Films kijk ik een andere keer welquote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:20 schreef erikh het volgende:
Kijk het filmpje van motor storm eens, ik was echt compleet blown away door dat filmpje, werkelijk fantastische graphics zeg
Voor iemand die zo zeker is van de PS3 richt je je toch wel erg obsessief op de Xbox en J. Allard.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:13 schreef PandorasBox het volgende:
Volgens J.Allrad zijn graphics opeens niet meer belangrijk. Het gaat om creativitieit.
[..]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Wil MS tweede Nintendo worden?
Waar?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:20 schreef erikh het volgende:
Kijk het filmpje van motor storm eens, ik was echt compleet blown away door dat filmpje, werkelijk fantastische graphics zeg
Nee, het is meer dat hij zichzelf voor schut zet. Hij komt erg hypocriet over.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 18:30 schreef twi het volgende:
[..]
Voor iemand die zo zeker is van de PS3 richt je je toch wel erg obsessief op de Xbox en J. Allard.
hier http://ps3.ign.com/objects/748/748488.htmlquote:
Volgens mij wordt hier nergens geïmpliceerd dat de London demo zulke graphics zonder RSX produceert.quote:Eurogamer: So The Getaway was one of the things that was running on real hardware?
Phil Harrison: Yeah, good example - I mean, you could see actually, the way that those cameras worked. That zoom-in camera was done in real-time to capture the kind of video-like footage that we had.
Ja... maar achteraf bleek de helft toch gewoon prerendered te zijn en was het 'excuus' dat het er real-time ook wel zo uit ging zienquote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:16 schreef PandorasBox het volgende:
Heb je de Sony persconferentie gezien?
Ken moet de designer van die controler ontslaan...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:25 schreef Markster het volgende:
Die controller is echt niet zo lelijk hoor
Alleen die pootjes moeten 1cm korter
Hij zal er wel kijk op hebben, als je gewerkt hebt bij zo'n succesvol bedrijfquote:Op vrijdag 20 mei 2005 21:34 schreef Roi het volgende:
Die gast is te vertrouwen, hij heeft gewerkt bij Aclaim (hij verkoopt regelmatig beta versies van games.)
Ik sta voor hem in
Ik geloof je wel hoor. Dat de PS3 verschrikkelijk krachtig is (en dus ook een stuk krachtiger dan z'n concurrenten), daar ging ik al lang vanuit. Ik ben alleen niet echt onder de indruk van acclaim.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 21:56 schreef Roi het volgende:
Ach ja dan geloven jullie het niet, dat kan me echt aan me reet roesten.
Graphics kun je niet uitdrukken in cijfers.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 22:21 schreef TC03 het volgende:
Nou als de PS3 2x mooiere graphics dan de Xbox 360 eruit poept ben ik verkocht hoor.
Sorry hoor.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 22:24 schreef P-Style het volgende:
[..]
Graphics kun je niet uitdrukken in cijfers.
Klein verschil in nuance. Acclaim is niet meer...quote:Op zaterdag 21 mei 2005 02:49 schreef Markster het volgende:
Acclaim is was best een tof bedrijf hoor ?
Kan zeggen wat je wil, maar het is geen Davilex
Over de FPU, die bij de ps3 2x zo snel is, zegt men het volgende.quote:Bandwidth
The PS3 has 22.4 GB/s of GDDR3 bandwidth and 25.6 GB/s of RDRAM bandwidth for a total system bandwidth of 48 GB/s.
The Xbox 360 has 22.4 GB/s of GDDR3 bandwidth and a 256 GB/s of EDRAM bandwidth for a total of 278.4 GB/s total system bandwidth.
Why does the Xbox 360 have such an extreme amount of bandwidth? Even the simplest calculations show that a large amount of bandwidth is consumed by the frame buffer. For example, with simple color rendering and Z testing at 550 MHz the frame buffer alone requires 52.8 GB/s at 8 pixels per clock. The PS3's memory bandwidth is insufficient to maintain its GPU's peak rendering speed, even without texture and vertex fetches.
The PS3 uses Z and color compression to try to compensate for the lack of memory bandwidth. The problem with Z and color compression is that the compression breaks down quickly when rendering complex next-generation 3D scenes.
HDR, alpha-blending, and anti-aliasing require even more memory bandwidth. This is why Xbox 360 has 256 GB/s bandwidth reserved just for the frame buffer. This allows the Xbox 360 GPU to do Z testing, HDR, and alpha blended color rendering with 4X MSAA at full rate and still have the entire main bus bandwidth of 22.4 GB/s left over for textures and vertices.
Zo belangrijk is dat dus niet..quote:Based on measurements of running next generation games, only ~10-30% of the instructions executed are floating point. The remainders of the instructions are load, store, integer, branch, etc. Even fewer of the instructions executed are streaming floating point—probably ~5-10%. Cell is optimized for streaming floating-point, with 87.5% of its cores good for streaming floating-point and nothing else.
Als dit waar is dan lig ik echt dubbel.quote:De conslusie:
When you break down the numbers, Xbox 360 has provably more performance than PS3. Keep in mind that Sony has a track record of over promising and under delivering on technical performance. The truth is that both systems pack a lot of power for high definition games and entertainment.
However, hardware performance, while important, is only a third of the puzzle. Xbox 360 is a fusion of hardware, software and services. Without the software and services to power it, even the most powerful hardware becomes inconsequential. Xbox 360 games—by leveraging cutting-edge hardware, software, and services—will outperform the PlayStation 3.
En Sony heeft ook echt de reputatie dat ze eerlijk zijn over cijfers.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 11:33 schreef Rock-shocker het volgende:
Ja en Microsoft heeft ook echt de reputatie dat de software goed is ingespeeld op de hardware
Niks mis met NT, 98SE, W2K en XP.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 12:22 schreef Markster het volgende:
Microsoft claimt ook dat windows goed is.
Er zijn nog geen eens volledige devkits, hoe kunnen ze dat dan al weten.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:53 schreef PandorasBox het volgende:
Een man van Microsoft zegt dat de X360 sterker dan de Ps3 is? HAHA
Zeer vertrouwelijk.
De meeste developers hebben al zels toegegeven dat de Ps3 de sterkste is.
Wat is vertrouwelijker? PR praat van Microsoft of developers die vor beide systemen spellen maken?
Bron?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:20 schreef Edenoniphobic het volgende:
(ook al was het kennelijk wel zo)
Nee, die is natuurlijk eerlijk en objectief.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:32 schreef Edenoniphobic het volgende:
hoofd-developer Sony. E
idd het is allebei zo subjectief als de netenquote:Op zaterdag 21 mei 2005 17:49 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Nee, die is natuurlijk eerlijk en objectief.,
.
Major Nelson my ass.quote:In the wake of the consoles' unveiling, some developers are already leaning toward one platform.
"I was shocked by how powerful the new consoles are," said Julian Eggebrecht, president of the San Rafael, Calif.-based game development company Factor 5. "They should really free our development."
Eggebrecht said his company--which developed "Star Wars: Rogue Squadron" for Nintendo's GameCube--would create games exclusively for Sony's upcoming PlayStation 3.
The choice boiled down to performance, Eggebrecht said at E3 in Los Angeles. His company has worked with Microsoft's Xbox 360, but found PlayStation 3's 3.2GHz Cell chip offered more processing power. The additional performance allows the gang at Factor 5 to more easily simulate the real world for a better game experience, he said.
quote:Op maandag 23 mei 2005 12:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat zijn die rechthoekige gedrochten die er achter staan
Die zwarte!quote:Op maandag 23 mei 2005 05:04 schreef PandorasBox het volgende:
Haha, dat zou wel tof wezen.
Nieuwe Ps3 plaatjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
Waarom zou je er nou weer iets bovenop je console willen plaatsen?!quote:Op maandag 23 mei 2005 12:36 schreef Tain het volgende:
Ik vind het echt jammer dat het apparaat zo bol is, kan je er meteen niks meer boven opzetten
Maar de PS3 heeft een slot-loading mechanisme, dus dat zal niet meer zo'n probleem zijn.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:22 schreef mordradead het volgende:
ik vind persoonlijk het cd's erin als het horizontaal staat wat makkelijk maar dat kan ook aan mijn onhandigheid liggen![]()
Ik heb nu 10 consoles, ruimte wordt een beetje beperkt als ik er straks nog twee(ps3 en xbox360) bij zou willen plaatsenquote:Op maandag 23 mei 2005 13:20 schreef P-Style het volgende:
Waarom zou je er nou weer iets bovenop je console willen plaatsen?!Zet 'm gewoon rechtop! Overigens heeft m'n PS2 ook altijd verticaal gestaan, de (ouwe grote) PS2 horizontaal vond ik ook niet zo mooi. Voordeel bij de PS3, is dat je er niet zo'n extra standaard bij hoeft te kopen!
Viel me ook op ja. Maar deze vreet ook een stuk meer stroom en heeft een ingewikkelder systeem dan de voorgaande twee dus daar zal het wel aan liggen denk ik.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:20 schreef P-Style het volgende:
Wat me ook opvalt is die stekker -aansluiting. Deze keer moet je een geaarde stekker gebruiken (i.p.v. zo'n platte).
je moet gewoon niet alles in 1x aansluitenquote:Op maandag 23 mei 2005 13:28 schreef Tain het volgende:
[..]
Ik heb nu 10 consoles, ruimte wordt een beetje beperkt als ik er straks nog twee(ps3 en xbox360) bij zou willen plaatsen
Ik kan alles niet eens in 1 keer aansluiten omdat ik op de een of andere manier altijd problemen heb met die scart-split-boxen... ik ben nu dus altijd achter mn TV aan het klooien om die dingen te verwisselen. Daar moet ik toch nog een keer een betere oplossing voor verzinnen.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:37 schreef mordradead het volgende:
[..]
je moet gewoon niet alles in 1x aansluiten![]()
of weer verhuizen
Nou, de PS3 vervangt je PS2 (en PS1 als je die hebt), want die is gewoon bw-compaible en als de bw-compatibiliteit van je xbox 360 straks een beetje fatsoenlijk werkt, dan kun je je xbox ook opbergen. Wat dat betreft komen er dus eigenlijk geen consoles meer bij. En als je dan toch alles wilt aansluiten, dan moet je gewoon een fatsoenlijk meubel hebben, waarbij iedere console op z'n eigen plankje staat.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:28 schreef Tain het volgende:
Ik heb nu 10 consoles, ruimte wordt een beetje beperkt als ik er straks nog twee(ps3 en xbox360) bij zou willen plaatsen
Tja... maar hier in huis hebben we amper geaarde stopcontacten. Hoop niet dat dat een probleem zou zijn.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:32 schreef Rock-shocker het volgende:
Viel me ook op ja. Maar deze vreet ook een stuk meer stroom en heeft een ingewikkelder systeem dan de voorgaande twee dus daar zal het wel aan liggen denk ik.
Voor de rest kan ik me er niet echt aan storen eigenlijk
http://play.com/play247.asp?pa=sr&page=title&r=ELEC&title=632819quote:Op maandag 23 mei 2005 13:41 schreef H.Flick het volgende:
[..]
Ik kan alles niet eens in 1 keer aansluiten omdat ik op de een of andere manier altijd problemen heb met die scart-split-boxen... ik ben nu dus altijd achter mn TV aan het klooien om die dingen te verwisselen. Daar moet ik toch nog een keer een betere oplossing voor verzinnen.
100 ¤quote:Op maandag 23 mei 2005 14:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
http://play.com/play247.asp?pa=sr&page=title&r=ELEC&title=632819
Die kopen.
Die standaar scartdinges werkt bij ook niet..
Die van mij heeft er 2, maar ik wil ook nog mijn DVD recorder en mn versterker kunnen aansluiten. Dan passen de PS2, Xbox en de Gamecube er niet meer bij.quote:Op maandag 23 mei 2005 14:12 schreef devv05 het volgende:
Ik heb gewoon een tv met 3 scart aansluitingen
Dat komt ooit nog wel. Ik heb net allerlei andere dure dingen gekochtquote:Op maandag 23 mei 2005 14:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
http://play.com/play247.asp?pa=sr&page=title&r=ELEC&title=632819
Die kopen.
Die standaar scartdinges werkt bij ook niet..
En dat is nou het mooie van de HDMI-inferface! Oké... jammer dat de ouwe consoles die interface niet hebben, maar het is werkelijk de ideale interface! Volledig digitaal, met een enorme bandbreedte en een lekker simpel klein connectortje. Straks hebben av-receivers gewoon een aantal HDMI inputs en een output naar je tv, zodat je al je av-apparatuur kunt doorlinken via je receiver, zonder enig verlies van kwaliteit!quote:Op maandag 23 mei 2005 14:08 schreef Dr.Daggla het volgende:
Die standaar scartdinges werkt bij ook niet..
Idd, dan zou ik hem gewoon kunnen stapelen tussen mijn versterker en dvd spelerquote:Op maandag 23 mei 2005 15:36 schreef H.Flick het volgende:
Ze zouden consoles er gewoon uit moeten laten zien als DVD spelers. Dan past het ook veel beter bij de rest van je apparatuur. Dat zou ik in ieder geval beter vinden.
Maar ja, dan vallen ze weer niet op en dat is ook niet te bedoeling.
-edit- Oh, en omdat de controllers via bluetooth werken kan je hem natuurlijk altijd in een kastje verstoppen. Hij hoeft niet in het zicht :p
Ik vind dat consoles er juist weer als consoles uit moeten zien. De revolution is een hip bedoelde dvd kastje (lees ps2) en de nieuwe xbox een hip bedoelde pc kast. De ps3 lijkt dan nog het meest op een console, maar is dan weer lelijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 15:36 schreef H.Flick het volgende:
Ze zouden consoles er gewoon uit moeten laten zien als DVD spelers. Dan past het ook veel beter bij de rest van je apparatuur. Dat zou ik in ieder geval beter vinden.
Maar ja, dan vallen ze weer niet op en dat is ook niet te bedoeling.
http://uk.news.yahoo.com/050522/323/fjiiv.htmlquote:Playstation 3 "one percent as powerful as a human brain".
Haha! Wat een flauwekul!quote:Op maandag 23 mei 2005 16:38 schreef Thomper het volgende:
Sony.
http://uk.news.yahoo.com/050522/323/fjiiv.html
Bij de PS10 kunnen we onze hersenen vervangen met een console
Ja... dan zou je op 100 parallel geschakelde PS3's een menselijk brein kunnen simuleren!quote:Op maandag 23 mei 2005 17:03 schreef Thomper het volgende:
Hoop ik ook voor Sony.. wint in ieder geval de domste quote van het jaar award.
Die camera om eigen filmpjes mee te maken, of wil je die ook realtime versturen?quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:32 schreef P-Style het volgende:
Bovendien kun je de aangekondigde bandbreedte-slurpende HD-camera erop aansluiten en zul je er in de toekomst ook home-servers (Sony heeft al bevestigd homeservers te ontwikkelen met Cell-CPU's) op aan kunnen sluiten!
Uh... ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:57 schreef Doc__Zenith het volgende:
Die camera om eigen filmpjes mee te maken, of wil je die ook realtime versturen?
Ik vind uiterlijk best belangrijk. En horizontaal vind ik 'm ook niet zo mooi. Verticaal vind ik 'm er echter prima uitzien en als je'm toch naast je tv zet, kun je'm net zo goed verticaal plaatsen!quote:Op maandag 23 mei 2005 18:03 schreef Flat-Eric het volgende:
Ik hoop dat het uiterlijk van de PS3 wijzigt voor de uiteindelijke release. Want zoals ie er nu uit ziet, gezien vanaf de voorzijde vind ik hem echt teveel op een tosti-ijzer lijken.
Zoals al eerder gezegd gaat het meer om de prestaties dan het uiterlijk maar hij komt wel naast m'n tv te staan dus een beetje fatsoenlijk design zou wel prettig zijn.
Maar jij vindt de grote PS2 ook mooier dan de kleine PS2!quote:Op maandag 23 mei 2005 18:40 schreef Markster het volgende:
Gelukkig vind ik hem liggend er meer dan geil uitzien
Mijn smaak is uniekquote:Op maandag 23 mei 2005 18:46 schreef P-Style het volgende:
[..]
Maar jij vindt de grote PS2 ook mooier dan de kleine PS2!![]()
Toch wel hè?quote:Op maandag 23 mei 2005 18:49 schreef Markster het volgende:
Ik moet btw wel zeggen dat die zilveren kleine toch wel heel erg in de buurt komt van de grote ps2
Hèhè... wat de hel?!quote:Op maandag 23 mei 2005 18:52 schreef MMaRsu het volgende:
Ik vind net alsof er een "grote" Ps2 in dat vierkant zit aan de achterkant van de Ps3.
Ah... nu snap ik het hèhè! Je hebt gelijk!quote:Op maandag 23 mei 2005 19:03 schreef MMaRsu het volgende:
[[url=http://img280.echo.cx/img280/15/ps2inps35rx.th.jpg]afbeelding][/URL]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |