abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26620651
De Nederlandsche Defensie. Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?

Even wat feiten op een rij:

- Nederland besteedt ongeveer 8 miljard euro (1,6% van het bbp) aan defensie.
- Ontwikkelingshulp zit op 4 miljard euro (0,8% van het bbp).
- Nederland heeft geeneens een vliegdekschip.
- Nederland is bijna totaal afhankelijk bij inzet van legermaterieel van Amerika en andere EU-landen.
- Defensie-pparaat wordt nauwelijks gebruikt voor binnenlandse aangelegenheden.
- Ruim 90% van de Nederlandse soldaten is in het binnenland gestationeerd. Bij het onderwijs is toch ook niet 90% van de opleidingsplekken ongereseveerd?
- We hebben altijd een lul de behanger als minister.
- Nederland koopt duur, verkoopt laag als het om materieel gaat (Orions, Howitzers).
- Meer uitgaven aan defensie heeft een domino-effect. De reden waarom China zoveel meer in defensie steekt is omdat Amerika dit ook doet. Oftewel bezuinigen zou misschien ook eens nuttig zijn.

Kunnen we het leger niet beter uitbesteden aan UK of Duitsland? Geeft zo'n speelgoedleger als Nederland heeft aanzien in het buitenland ofzo?

edit: polletje dan maar:

Poll: Nederlandsche defensie?
  • Inkrimpen.
  • Hetzelfde houden.
  • Uitbreiden.
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 21% gewijzigd door pberends op 30-04-2005 22:01:10 ]
  • pi_26620682
    Gebruiken bij voetbalwedstrijden wat ik je brom!
    underground forever baby
      † In Memoriam † zaterdag 30 april 2005 @ 16:35:52 #3
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_26620881
    En aan de hoeveelheid spotjes op tv te zien is er ook nog geen hond die erin wil.

Gewoon aan onderwijs besteden, hebben we veel meer aan.
    pi_26620922
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 16:35 schreef NorthernStar het volgende:
    En aan de hoeveelheid spotjes op tv te zien is er ook nog geen hond die erin wil.

Gewoon aan onderwijs besteden, hebben we veel meer aan.
    Ja, dat vind ik prachtig. Ze gaan ongeveer 10.000 man ontslaan de komende jaren, maar ze werven wel mensen bij via de reclames .
      zaterdag 30 april 2005 @ 16:41:23 #5
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_26621034
    Nederland zelf heeft geen leger nodig, daar is het te klein voor. Europa als geheel heeft dat wel, en aangezien de europese legermacht een optelsom van alle losse landen is heeft nederland dus ook spulletjes nodig.
    Vampire Romance O+
    pi_26623044
    Er zou juist meer geld in defensie moeten worden gestoken.
    Defensie is de beschermer van de soevereiniteit van een land.

Voorkomen is immers beter dan genezen daarom is het hebben van een sterk en daadkrachtig leger van essentieel belang als preventief middel om conflicten te voorkomen.
    pi_26623962
    Het leger moet inkrimpen, vredesmissies eruit.
    Militairen moeten worden omgevormd tot politieagenten die zich niet laten intimideren door hangjongeren.
    Dat vind ik nou een goed plan
    fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
    pi_26625547
    quote:
    Militairen moeten worden omgevormd tot politieagenten die zich niet laten intimideren door hangjongeren.
    Jawel, maar je hebt tegenwoordig ook al hang-ouderen. Die laten zich echt niet inpakken door een stel groentjes met een baret. :-) Nee, dat waren pas echt bikkels met 24 maanden dienstplicht achter de rug. Die laten zich echt niet intimideren door een stelletje verse joekels met een baret zonder kreukels en een gestreken camouflagepak en losse flodders in hun uzi. :-).

[ Bericht 10% gewijzigd door Poldermodel op 30-04-2005 19:41:35 ]
      zaterdag 30 april 2005 @ 20:14:47 #9
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_26626927
    Afschaffen dat defensie. Dat geld kan veel beter besteed worden, o.a. in onderwijs en zorg. We hebben genoeg verdragen lopen die ervoor zorgen dat een aanval op ons land een aanval op een heleboel landen is, dus staan we zeker niet alleen bij een aanval op ons land. Misschien wel als het een grootmacht is maar daar kunnen we toch never nooit niet tegenop, al steken we al ons geld in defensie.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
      zaterdag 30 april 2005 @ 20:28:08 #10
    119507 Demarest
    Mission Phailed
    pi_26627281
    Nederland heeft feitelijk geen verdedigend leger nodig, omdat er geen gevaar is van een buitenlandse aanval. De VS heeft wel de Hague Invasion Act, maar die zal nooit in praktijk worden gebracht. Het verbrokkelde Rusland vormt eveneens geen enkele bedreiging.

Voor stabilisatiemissies als die in Zuid-Irak zijn wel een aantal militairen en wat high-tech materieel nodig.
    Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
    pi_26627700
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef pberends het volgende:
    De Nederlandsche Defensie. Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?

...

- bij TNO, Thales en Stork worden veel arbeidsplaatsen gecreeerd door Defensie
    - bij boven genoemde bedrijven wordt veel onderzoek gedaan waarbij Nederland voorloopt, denk bijv aan radarapparatuur die naast het zoeken naar raketten en inkomende vliegtuigen wordt gebruikt voor het tracken van go-fasts (caribische drugssmokkelaars) en drenkelingen
    - Nederland bezit een goed toegerust leger wat in Irak een stuk populairder is dan de Amerikanen (zie ondermeer het artikel in de IHT van 15-02-05.)
    - Nederland bewaakt via het leger al jaren lang de rust in Joegoslavie (met als dieptepunt Scebrenica maar als hoogtepunten de inzet van CIMIC, nieuwe scholen, bruggen, hospitalen, mijn vrije speelplaatsen)
    - Nederlandse defensie heeft eindelijk weer haar financien op orde (doet/deed Kamp prima)
    - Defensie verzorgt voor meer dan 50.000 mensen werk in dit land. Allemaal op straat is een drama daar wordt je gek van
    - wie helpt er bij het verzwaren van dijken? neemt bij veel grote evenementen de zorg op zich voor mensen die flauwvallen, blaren lopen etc?
    - NL heeft geen vliegdekschip (dat is niet te betalen) maar is één van de weinige landen met een schip als HrMS Rotterdam en binnenkort ook het nieuwe LPD (Witte de With)
    - hoe kan een klein land als NL nu macht willen in de wereld maar zodra als het heet onder de voeten wordt verwijzen naar landen als Duitsland, Amerika of Frankrijk? Dan word je toch in je gezicht uitgelachen? Er heoft niet veel meer geinvesteerd te worden (dat ben ik met je eens) maar accuut desinvesteren is zeker geen toffe optie

Kunnen we het leger niet beter goed onderhouden? Een goed uitgerust leger wat mensen echt te hulp kan schieten geef Nederland aanzien.
    Danmark: more usefull every day!
      zaterdag 30 april 2005 @ 20:57:16 #12
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_26628003
    daar ben ik het wel mee eens eigenlijk. Het leger bewaren voor de broodnodige taken, maar daar blijft het dan ook bij. De JSF bijv, nooit aan moeten beginnen. Defensie moet geen prioriteit hebben boven onderwijs en zorg.
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    pi_26629703
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 20:43 schreef Keksi het volgende:

[..]

- bij TNO, Thales en Stork worden veel arbeidsplaatsen gecreeerd door Defensie
    - bij boven genoemde bedrijven wordt veel onderzoek gedaan waarbij Nederland voorloopt, denk bijv aan radarapparatuur die naast het zoeken naar raketten en inkomende vliegtuigen wordt gebruikt voor het tracken van go-fasts (caribische drugssmokkelaars) en drenkelingen
    - Nederland bezit een goed toegerust leger wat in Irak een stuk populairder is dan de Amerikanen (zie ondermeer het artikel in de IHT van 15-02-05.)
    - Nederland bewaakt via het leger al jaren lang de rust in Joegoslavie (met als dieptepunt Scebrenica maar als hoogtepunten de inzet van CIMIC, nieuwe scholen, bruggen, hospitalen, mijn vrije speelplaatsen)
    - Nederlandse defensie heeft eindelijk weer haar financien op orde (doet/deed Kamp prima)
    - Defensie verzorgt voor meer dan 50.000 mensen werk in dit land. Allemaal op straat is een drama daar wordt je gek van
    - wie helpt er bij het verzwaren van dijken? neemt bij veel grote evenementen de zorg op zich voor mensen die flauwvallen, blaren lopen etc?
    - NL heeft geen vliegdekschip (dat is niet te betalen) maar is één van de weinige landen met een schip als HrMS Rotterdam en binnenkort ook het nieuwe LPD (Witte de With)
    - hoe kan een klein land als NL nu macht willen in de wereld maar zodra als het heet onder de voeten wordt verwijzen naar landen als Duitsland, Amerika of Frankrijk? Dan word je toch in je gezicht uitgelachen? Er heoft niet veel meer geinvesteerd te worden (dat ben ik met je eens) maar accuut desinvesteren is zeker geen toffe optie

Kunnen we het leger niet beter goed onderhouden? Een goed uitgerust leger wat mensen echt te hulp kan schieten geef Nederland aanzien.
    Dat banen creëeren gedoe slaat echt nergens op. Stel je schaft het leger af, komt er een hoop geld vrij dat dan weer naar zorg en onderwijs kan. Bij defensie vallen dan misschien wel banen weg, maar die worden op zijn beurt ook weer gecreeerd bij het onderwijs en de zorg. Dus dat is een nonsens-standpunt.
    pi_26630001
    ik heb zelf in het leger gezeten.Het is echt geldverspilling.
    Ik zal niet zeggen dat het slecht is om daar te werken, het is natuurlijk wel relaxed om de hele dag te sporten en s' avonds stappen.
    lekker relaxen de hele dag.
    Alleen nu ben ik gewoon burger en betaal ik om die lui de hele dag niks te laten doen.'
    Niet alles is slecht, maar er zou mijns insziens al een hele hoop bespaard kunnen worden op officieren bijvoorbeeld.Daarvan zijn er veel te veel van die een supersalaris krijgen maar geen fuck uitvoeren.
    Ja en amen.
    pi_26632027
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 21:58 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat banen creëeren gedoe slaat echt nergens op. Stel je schaft het leger af, komt er een hoop geld vrij dat dan weer naar zorg en onderwijs kan. Bij defensie vallen dan misschien wel banen weg, maar die worden op zijn beurt ook weer gecreeerd bij het onderwijs en de zorg. Dus dat is een nonsens-standpunt.
    Heb jij enig idee hoe de Defensie branche werkt?

Stel Thales in Hengelo verkoopt een radar aan (zeg) Duitsland. Dan staat er bijna altijd in het contract dat de waarde van de radar door de Nederlandse regering in Duitsland besteld moet worden voor andere producten. Dus stel nou dat Nederland veel minder gaat afnemen aan Defensie apparatuur vanuit het buitenland: dat levert dus een ENORM bedrag aan mindering van de investeringen door buitenlandse naties op in Nederland. Even voorbeeld: 1 APAR radar kost ongeveer E45 miljoen euro. De duitsers hebben er 4 van besteld: dat is 180 MILJOEN Euro. En die lijst is lang. Dus dát gaat veel banen kosten.

Dan heb je nog bedrijven als Stork die veel omzet maken door Defensie opdrachten. Als alle nederlandse opdrachten wegvallen moet Stork veel mensen ontslaan. Thales in Hengelo kan met 2000 man opdoeken. Dus naast dat je +50.000 mensen ontslaat die bij Defensie vast in dienst zijn (zowel militair als burger) ontsla je dus ook nog eens 2000 mensen bij Thales, kweeniethoeveel bij TNO, Stork, RDM, catering voor defensie en dat is nog maar een kleine greep uit de bedrijven. En jij wil dus 50.000 verplegers en leraren aan het werk zetten. Mensen die de staat geld KOSTEN, want zij krijgen betaald vanuit de overheid.

Het spijt me zeer maar verplegers en onderwijzers leveren geen geld noch kennis op. Ze kosten het slechts. De meeste kennis komt in dit land van bedrijven af. Universiteiten zijn slechts maar tendele instaat het vrijgekomen kenniskapitaal veilig te stellen en in NL te houden. Kortom kennis verdwijnt. Kennis die niet wordt herwonnen in de verpleging. En als NL geen leger meer heeft waarom dan onderzoek in die richting doen: kortom mensen verdwijnen naar het buitenland.

Nee, nog steeds geen enkel voordeel gehoord...

Edit: om nog even door te gaan, vier geen Koninginnedag (woon in een ander land).

8 miljard maak je vrij, dan zet je zeg 55.000 mensen mee aan het werk. Dat betekent dat je per vrijgekomen lid van de beroepsbevolking 150.000 euro te besteden hebt aan een nieuwe werkplek. Ieder jaar. Stel nou dat iedere leraar en verpleger per jaar de maatschappij 30.000 euro kost. Want die verpleger of leraar maakt geen winst. Hij/zij kost slechts. Dan heb je nog de managers want die kosten meer per jaar zeg 60.000. Zit je dus dat je tussen de 90.000 en 120.000 euro dat je per jaar 'overhoudt'. Voor je het weet zijn die bedragen ook op (we kennen het Els Borst effect...). Want leraren willen van dat geld: mooiere gebouwen en vaker op cursus. Ziekenhuizen willen grotere en mooiere gebouwen. Nieuwere apparatuur... Het enige wat je dus doet is omzet vernielen bij commerciele instellingen. En nu ben ik er even voor het gemak uitgegaan dat je iedereen opneemt in de zorg en dat de plaatsen onmiddellijk beschikbaar zijn. De kosten van een herplaatsingskantoor (a la KPN) zijn enorm om nog maar te zwijgen over de eerste initiele druk op het WW/WAO stelsel. Dat geld (die 8 miljard) komt ook niet overdag vrij. Dat is een proces wat jaren duurt en veel meer kost.

[ Bericht 21% gewijzigd door Keksi op 30-04-2005 23:46:10 ]
    pi_26632968
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 23:32 schreef Keksi het volgende:

[..]

-verhaal-
    Dat de stelling is of het Nederlandse leger niet beter afgeschaft kan worden heeft niets te maken met dat er geen defensie-industrie in Nederland zou meer zou kunnen bestaan ook al is het leger afgeschaft.
    pi_26633447
    Het leger heeft ook een preventieve werking als je het afschaft ben je nog kwetsbaarder voor mensen met verkeerde bedoelingen
      zondag 1 mei 2005 @ 00:58:26 #18
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26633500
    De reden dat we een leger hebben is om een signaal af te geven dat men ons niet moet binnenvallen. Je weet het maar nooit. In de EU lijkt het erg onwaarschijnlijk, onwaarschijnlijker dan ooit zelfs (hulde), en ik geloof ook niet in vredemissies (al helemaal niet in vredemissies in oorlogsgebieden, *kuch IRAK *kuch).
    Tja, wat iemand hierboven ook zegt, het zorgt voor veel werkgelegenheid. Niet alleen voor soldaten zelf, maar ook bedrijven eromheen. En de wapenindustrie, want Nederland is een grote exporteur.

Ik zou de gewone landmachtsoldaatjes en reserves ontslaan en de elite houden:
    - Korps Mariniers
    - Luchtmobiele Brigade
    - Korps Commando Troepen
    - BBE
    - Pilotenopleidingen voor zowel helikopters als straaljagers
    - Overige

Op die manier kun je meer tijd en meer geld (want er zijn veel onnodige mensen weg) in hun training stoppen, nieuwe snufjes kopen e.d: een bruikbaar en Europees leger. Vergis je trouwens niet in ons leger, want het is al erg modern. Helemaal tov het Amerikaanse leger.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
    pi_26633519
    Het wordt tijd voor een pan europees leger waarin ieder land zijn Defensie budget stort, dan kan er gesproken worden van een nuttige besteding van Defensie budgetten.

Utopie? Vast wel maar het zou leuk zijn als het kon.
      zondag 1 mei 2005 @ 01:00:28 #20
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633529
    Wat kan je verwachten van internationale samenwerking op dit gebied als je zelf niks inbrengt? Wie legt er zandzakjes?
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
    pi_26633540
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 00:58 schreef Steeven het volgende:

Ik zou de gewone landmachtsoldaatjes en reserves ontslaan en de elite houden:
    - Korps Mariniers
    - Luchtmobiele Brigade
    - Korps Commando Troepen
    - BBE
    - Pilotenopleidingen voor zowel helikopters als straaljagers
    - Overige

Op die manier kun je meer tijd en meer geld (want er zijn veel onnodige mensen weg) in hun training stoppen, nieuwe snufjes kopen e.d: een bruikbaar en Europees leger. Vergis je trouwens niet in ons leger, want het is al erg modern. Helemaal tov het Amerikaanse leger.
    Vertel mij dan eens hoeveel mankracht het leger zou besparen? De door jou genoemde onderdelen in combinatie met hun logistieke ondersteuning maakt volgens mij verreweg het grootste deel van het NL leger uit.
      zondag 1 mei 2005 @ 01:01:13 #22
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633541
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
    Het wordt tijd voor een pan europees leger waarin ieder land zijn Defensie budget stort, dan kan er gesproken worden van een nuttige besteding van Defensie budgetten.

Utopie? Vast wel maar het zou leuk zijn als het kon.
    Moet je eerst je gemeenschappelijke buitenlandse beleid op orde hebben. Dat gaat nog lang duren.
    pi_26633562
    Een Europees leger zou dus echt belachelijk zijn.

Denk je dat er dan nog enige inbreng is vanuit onze eigen regering. Noem het dan gewoon het Duits-Franse leger.

Europese samenwerking is ok maar Europese samensmelting is niet ok
      zondag 1 mei 2005 @ 01:05:26 #24
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633575
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:03 schreef MrX1982 het volgende:
    Een Europees leger zou dus echt belachelijk zijn.

Denk je dat er dan nog enige inbreng is vanuit onze eigen regering. Noem het dan gewoon het Duits-Franse leger.

Europese samenwerking is ok maar Europese samensmelting is niet ok
    Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.
    pi_26633592
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:05 schreef PJORourke het volgende:
    Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.
    Ja idd.
    Europa probeert een vuist te maken maar ze komen niet verder dan het aanspannen van de spieren

Europa als wereldmacht is vergane glorie. Een Europese samensmelting leidt daarom ook tot niets behalve dan tot een natte droom voor "onze" regeringsleiders.
      zondag 1 mei 2005 @ 01:13:15 #26
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26633625
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:08 schreef MrX1982 het volgende:
    Ja idd.
    Europa probeert een vuist te maken maar ze komen niet verder dan het aanspannen van de spieren

Europa als wereldmacht is vergane glorie. Een Europese samensmelting leidt daarom ook tot niets behalve dan tot een natte droom voor "onze" regeringsleiders.
    Het is een vehikel voor de machtpretenties van landen als Frankrijk, vergane glorie dus. En een geoliede baantjesmachine. Meer ook niet.
    pi_26633645
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:13 schreef PJORourke het volgende:
    Het is een vehikel voor de machtpretenties van landen als Frankrijk, vergane glorie dus. En een geoliede baantjesmachine. Meer ook niet.
    Daarom is het geen goed idee.
    Een land als Frankrijk met zijn zeer gewelddadige geschiedenis is ineens het braafste en meest pacifistische jongetje in de klas. Dat is sws hypocriet.

Eigen soevereiniteit geniet de voorkeur dus ook op het gebied van defensie.
      zondag 1 mei 2005 @ 02:04:03 #28
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26634054
    quote:
    Vertel mij dan eens hoeveel mankracht het leger zou besparen? De door jou genoemde onderdelen in combinatie met hun logistieke ondersteuning maakt volgens mij verreweg het grootste deel van het NL leger uit
    Dat zou ik niet precies weten, maar de elite onderdelen die ik opsomde zijn bestaan veruit uit minder manschappen dan de rest van het leger.
    Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
      zondag 1 mei 2005 @ 11:50:40 #29
    13456 AchJa
    Shut up!!!
    pi_26637278
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef pberends het volgende:

Terwijl wij van elk nieuw Navo lid verwachten dat ze 2% van het BNP uitgeven aan defensie.
    pi_26639773
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 00:20 schreef pberends het volgende:

[..]

Dat de stelling is of het Nederlandse leger niet beter afgeschaft kan worden heeft niets te maken met dat er geen defensie-industrie in Nederland zou meer zou kunnen bestaan ook al is het leger afgeschaft.
    Het zou leuk zijn als je ging rekenen.... en me jouw berekening laat zien... Dit is wel erg makkelijk. Maar om even jou wat op weg te helpen: hoeveel procent denk je dat bijv Stork kan herwinnen van haar verloren opdrachten? Hoeveel legers zouden naar Stork gaan en zeggen "wil je voor mij het onderhoud van de pantservoertuigen doen?" Graag eens een goed onderbouwde argumentatie.
      zondag 1 mei 2005 @ 13:47:30 #31
    109230 _ELMaikel_
    The Fallen
    pi_26639799
    Het is toch minder nu Jaap Stam weg is ..
    You and me baby ain't nothin' but mammals
    So let's do it like they do on the Discovery Channel
    Do it again now
    You and me baby ain't nothin' but mammals
    pi_26639828
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 11:50 schreef AchJa het volgende:
    Terwijl wij van elk nieuw Navo lid verwachten dat ze 2% van het BNP uitgeven aan defensie.
    Dat gat kunnen we mooi dichten met de 0.8% die nu naar ontwikkelingshulp gaat.
    pi_26639893
    quote:
    Op zaterdag 30 april 2005 16:37 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik prachtig. Ze gaan ongeveer 10.000 man ontslaan de komende jaren, maar ze werven wel mensen bij via de reclames .
    Is alleen maar logisch.
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
      zondag 1 mei 2005 @ 14:29:16 #34
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26640485
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 13:52 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Is alleen maar logisch.
    ja dat heb ik ook nooit gesnapt er worden mensen ontslagen en tegelijkertijd zijn er meer wervingscampagnes dan ooit
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
      zondag 1 mei 2005 @ 14:31:56 #35
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26640529
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 01:05 schreef PJORourke het volgende:

[..]

het gaat wel lukken maar ik ben meer voor de structuur dat elk land zijn eigen leger behoud maar bijvoorbeeld 2/3 beschikbaar moet stellen voor EU taken
    1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
    pi_26640611
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 14:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ja dat heb ik ook nooit gesnapt er worden mensen ontslagen en tegelijkertijd zijn er meer wervingscampagnes dan ooit
    Een ideaal bedrijf is een piramide vorm, weinig directie (de top van de piramide) en veel werknemers. (de basis van de piramide) Bij defensie is het op het moment net andersom, er zijn teveel (hoge) officieren en te weinig soldaten en korporaals.

Defensie wil naar de piramide vorm toe, dus er worden veel (oudere) offcieren ontslagen, maar tegelijkertijd weer veel jongeneren aangenomen om de gaten aan de basis aan te vullen.
    Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
    Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
      zondag 1 mei 2005 @ 15:46:01 #37
    3904 Koos Voos
    teringhond
    pi_26642065
    Nederland wil een hoofdrol gaan spelen in de nieuwe EU defensie. (na goedkeuring van die zeer slechte 'grondwet ')

Daarom moeten er aanvalswapens worden aangeschaft zoals kruisraketten ect.
    Andere EU landen, met minder generaals per inwoner, laten die enorme uitgaven wijselijk aan die idioten uit dat kikkerlandje over.

Bedankt Jaap
      zondag 1 mei 2005 @ 17:21:52 #38
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26644144
    quote:
    Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?
    Ik weet niet wat jij met de defensie moet, maar de defensie is primair voor:
    * verdediging van het eigen en bondgenootschappelijke grondgebied, inclusief de Nederlandse Antillen en Aruba
    * bescherming en bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit
    * ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.

Dus het is inderdaad nuttig om daar 'zoveel' geld aan uit te geven. Ik zou niet weten waarom defensie speelgoed is voor ministers.
    quote:
    - Ontwikkelingshulp zit op 4 miljard euro (0,8% van het bbp).
    - Nederland heeft geeneens een vliegdekschip.
    - Nederland is bijna totaal afhankelijk bij inzet van legermaterieel van Amerika en andere EU-landen.
    - Defensie-apparaat wordt nauwelijks gebruikt voor binnenlandse aangelegenheden.
    .
    Wat wil je hiermee zeggen? Nederland geeft trouwens 7 miljard uit aan defensie, maar ook 6 miljard aan de EU. Een vliegdekschip kunnen we niet betalen. Nederland is lid van de NAVO, wat een militaire alliantie is, en wat samenwerking betekent. Een slechte samenwerking binnen een alliantie heeft in het verleden vaak aangetoond dat het veel extra doden veroorzaakt aan eigen zijde.
    quote:
    - Ruim 90% van de Nederlandse soldaten is in het binnenland gestationeerd. Bij het onderwijs is toch ook niet 90% van de opleidingsplekken ongereseveerd?
    - We hebben altijd een lul de behanger als minister.
    - Nederland koopt duur, verkoopt laag als het om materieel gaat (Orions, Howitzers).
    - Meer uitgaven aan defensie heeft een domino-effect. De reden waarom China zoveel meer in defensie steekt is omdat Amerika dit ook doet. Oftewel bezuinigen zou misschien ook eens nuttig zijn
    Defensie kan je niet met onderwijs vergelijken, bovendien is een groot deel van die 90% in opleiding, of heeft plaatsgebonden taken. Niet elke defensie-werknemer is infanterist, cavalerist of artillerist. Een lul de behanger minister is geen argument. Het aankoop en verkoopbeleid kan beter inderdaad, maar is vaak het gevolg van bezuinigingen. Nederland is immers al jaren aan het bezuinigen. En nog meer bezuinigingen heeft geen effect op de Amerikaanse of Chinese defensie uitgaven. De legers van de West-Europese landen zijn in vergelijking tot deze twee bijzonder zwak. Dit kunnen ze volhouden omdat de VS altijd de kastanjes uit het vuur haalt voor de Europese landen.
    quote:
    Kunnen we het leger niet beter uitbesteden aan UK of Duitsland? Geeft zo'n speelgoedleger als Nederland heeft aanzien in het buitenland ofzo?
    Het Nederlandse leger staat in het buitenland goed bekend, vooral de marine, mariniers en luchtmacht. De landmacht wordt ook steeds beter. En waarom die term speelgoedleger?
    quote:
    Nederland zelf heeft geen leger nodig, daar is het te klein voor. Europa als geheel heeft dat wel
    Zo kun je alles wel wegrelativeren. Europa is geen natiestaat, dus heeft ook geen zelfstandig leger. Ze hebben wel legeronderdelen van verschillende lidstaten die een soort 'quick reaction force' o.i.d. voorstellen. Dit kun je echter niet zien als een waar 'Europees leger'.
    quote:
    Afschaffen dat defensie. Dat geld kan veel beter besteed worden, o.a. in onderwijs en zorg. We hebben genoeg verdragen lopen die ervoor zorgen dat een aanval op ons land een aanval op een heleboel landen is, dus staan we zeker niet alleen bij een aanval op ons land.

Nederland heeft feitelijk geen verdedigend leger nodig, omdat er geen gevaar is van een buitenlandse aanval.
    Misschien is er een verband tussen het gebroken geweertje en het verloop van de meidagen van 1940. Ik raad je aan 'de slag om de grebbeberg' en 'de slag om de residentie' van E. H. Brongers eens te lezen, en dan vooral de Nederlandse voorbereiding. De Romeinen wisten het al: Qui deciderat pacem preaparet bellum.

Laat ze eerst maar eens wat van die overdreven hoge EU bijdrage afhalen en dat aan verbetering (geen vernieuwing, maar verbetering!) van het onderwijs besteden.
    Qui deciderat pacem preaparet bellum
    pi_26644508
    Nutteloze geldverspilling. We zijn omringt door bondgenoten en zelfs al waren het aardsvijanden, de landen om ons heen (Belgie misschien uitgezonderd), walsen zo over dat legertje van ons heen. Voor het bewaken van de Nederlandse grenzen dus volkomen overbodig. Ik zie meer in een Europees leger, waar Nederland zijn bijdrage aan levert (Die overigens minder mag zijn dan die 8 miljard die we nu al uitgeven, we dragen al flink bij aan de EU.)
    pi_26644539
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 17:40 schreef Vhiper het volgende:
    Nutteloze geldverspilling. We zijn omringt door bondgenoten en zelfs al waren het aardsvijanden, de landen om ons heen (Belgie misschien uitgezonderd), walsen zo over dat legertje van ons heen. Voor het bewaken van de Nederlandse grenzen dus volkomen overbodig. Ik zie meer in een Europees leger, waar Nederland zijn bijdrage aan levert (Die overigens minder mag zijn dan die 8 miljard die we nu al uitgeven, we dragen al flink bij aan de EU.)
    Juist
    En zoals ik al aangaf de militairen omvormen tot politieagent, op elke straathoek een agent
      zondag 1 mei 2005 @ 17:54:23 #41
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26644818
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 17:40 schreef Vhiper het volgende:
    Nutteloze geldverspilling. We zijn omringt door bondgenoten en zelfs al waren het aardsvijanden, de landen om ons heen (Belgie misschien uitgezonderd), walsen zo over dat legertje van ons heen. Voor het bewaken van de Nederlandse grenzen dus volkomen overbodig.
    Met een beetje verdediging kun je het ze wel knap lastig maken.
    quote:
    Ik zie meer in een Europees leger, waar Nederland zijn bijdrage aan levert (Die overigens minder mag zijn dan die 8 miljard die we nu al uitgeven, we dragen al flink bij aan de EU.)
    Nu de rest van de EU nog. Ik denk dat die meer om hun souvereiniteit geven dan jij.
    pi_26644828
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 17:54 schreef NathraX het volgende:

[..]

[..]

Nu de rest van de EU nog. Ik denk dat die meer om hun souvereiniteit geven dan jij.
    We gebruiken weer de Hollandsche Waterlinie
      zondag 1 mei 2005 @ 22:08:57 #43
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26650910
    quote:
    De legers van de West-Europese landen zijn in vergelijking tot deze twee bijzonder zwak. Dit kunnen ze volhouden omdat de VS altijd de kastanjes uit het vuur haalt voor de Europese landen.
    Mwah daar ben ik het niet mee eens. Als je ziet hoe Amerikanen omgaan met inwoners van soevereine landen (vraag maar na aan Engelse/Nederlandse bronnen uit onder meer Irak en Bosnië) dan zijn het echt een stelletje randdebielen. Dat hun leger dan groter is doet er niet veel toe. En Frankrijk heeft een van de meest moderne legers ter wereld, hebben de VS en China ook niet. Als je al ziet dat Amerikaanse Chinooks geen flares kunnen afvuren tegen Stingers en ander hittezoekend luchtafweergeschut, en de Nederlandse Chinooks wel, dan verbaast het mij ook niet dat er zoveel Amerikaanse doden vallen.
      zondag 1 mei 2005 @ 22:38:51 #44
    98036 -calimero-
    Zonder ei...
    pi_26651720
    quote:
    Geeft zo'n speelgoedleger als Nederland heeft aanzien in het buitenland ofzo?
    Nederland heeft wel een klein leger, maar is een van de best getrainde ter wereld.
    Ook hebben we hyper modern matrieel, alleen hebben we overal maar een klein beetje van.

Dus een speelgoed leger zou ik het niet noemen.
    Of het aanzicht geeft? dat ligt niet aan het leger, maar aan de minister die het bevel er over voert.
    Ik denk dat missie's zoals nu in Afganistan meer aanzicht geven dan een SFOR missie in Bosnië, hoewel je je daarbij wel af kan vragen welke meer maatschappelijke waarde heeft voor de plaatselijke bevolking.
    Save a mouse, eat a pussy.
    pi_26652703
    Waarom een leger er op na houden dat als het er op aan komt niks mag doen. De soldaat die een vijand neerschiet wordt gearresteerd! gekker moet het niet worden. Zo snel mogelijk opdoeken dus.
      zondag 1 mei 2005 @ 23:35:49 #46
    119009 EA
    Say it loud!
    pi_26653377
    Waar ik met mijn hoofd niet bij kan is dat er blijkbaar 8 miljard euro aan defensie wordt besteed en dat daarvan geen cent gaat naar de militairen die met trauma's uit oorlogsgebieden komen. Ze vergeten bij defensie dat militairen ook gewoon mensen zijn.

Verder vind ik het niet erg dat er geld aan defensie wordt besteed, het is nog maar 60 jaar geleden dat hier voor het laatst oorlog is geweest, maar met de geringe dreiging van oorlog nu zul je toch echt moeten bezuinigen en reorganiseren. Heel veel "overbodige" officiers kunnen uitstekend ook maatschappelijke en beveiliging functies vervullen.
      maandag 2 mei 2005 @ 00:37:18 #47
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26654923
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 23:35 schreef EA het volgende:
    Waar ik met mijn hoofd niet bij kan is dat er blijkbaar 8 miljard euro aan defensie wordt besteed en dat daarvan geen cent gaat naar de militairen die met trauma's uit oorlogsgebieden komen. Ze vergeten bij defensie dat militairen ook gewoon mensen zijn.

Verder vind ik het niet erg dat er geld aan defensie wordt besteed, het is nog maar 60 jaar geleden dat hier voor het laatst oorlog is geweest, maar met de geringe dreiging van oorlog nu zul je toch echt moeten bezuinigen en reorganiseren. Heel veel "overbodige" officiers kunnen uitstekend ook maatschappelijke en beveiliging functies vervullen.
    Heb je helemaal gelijk in en waar ik me ook aan erger is de berichtgeving omtrent Irak. Er zijn dagelijks schietincidenten geweest en het kwam over als een vakantiekamp. Bovendien zijn er veel veteranen met trauma's teruggekomen, zoals m'n broer, die niet serieus genomen worden dóór die berichtgeving.
    pi_26657478
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 17:54 schreef NathraX het volgende:

[..]

Yup, kunnen we het weer vijf, in plaats van de geplande één dag uithouden...
    quote:

Jammer, een Verenigde Staten van Europa zou een mooi blok, met een mooi, sterk, modern leger zijn.
    pi_26658011
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 06:37 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Yup, kunnen we het weer vijf, in plaats van de geplande één dag uithouden...
    Dat was met een klein slecht getraind en uitgerust leger, dat we het toen nog 5 dagen vol hebben gehouden en naar verhouding bijhoorlijk succesvol waren tegen de duitse luchtmacht zegt dan wel wat.

Wat kunnen we dan wel niet met het huidige kleine maar goed getraind en uitgerust leger
    [..]

quote:
    Jammer, een Verenigde Staten van Europa zou een mooi blok, met een mooi, sterk, modern leger zijn.
    Europa hoort een economische samenwerking te zijn, millitaire samenwerking is prima maar dat horen landen onderling te regelen zoals Nederland nu al heeft met Belgie en Duitsland.
    pi_26658157
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 08:18 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat was met een klein slecht getraind en uitgerust leger, dat we het toen nog 5 dagen vol hebben gehouden en naar verhouding bijhoorlijk succesvol waren tegen de duitse luchtmacht zegt dan wel wat.
    Ze knokten goed, ja. Let wel dat de Duitsers vervolgens Rotterdam platgooiden en dreigden hetzelfde te doen met Amsterdam, Utrecht, Den Haag, etc. Toen was de strijd gauw gestreden.

Een beetje modern vijandig leger die Nederland snel op de knieën wil krijgen, zal nu gewoon meteen zeggen: "Overgeven of we gooien de randstad plat"
    quote:
    Wat kunnen we dan wel niet met het huidige kleine maar goed getraind en uitgerust leger
    Goed, geef ik ze nu 10 dagen
    quote:
    Europa hoort een economische samenwerking te zijn, millitaire samenwerking is prima maar dat horen landen onderling te regelen zoals Nederland nu al heeft met Belgie en Duitsland.

Waarom alleen economisch? Waarom niet diepgaander, zoals de staten in Amerika doen? Wat is daar op tegen? Schijnt daar prima te werken.
    pi_26658483
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 08:39 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ze knokten goed, ja. Let wel dat de Duitsers vervolgens Rotterdam platgooiden en dreigden hetzelfde te doen met Amsterdam, Utrecht, Den Haag, etc. Toen was de strijd gauw gestreden.
    Klopt, bombardement op Rotterdam werkte zelfs door in Frankrijk waar Parijs zonder noemenswaardige tegenstand werd veroverd.
    quote:
    Een beetje modern vijandig leger die Nederland snel op de knieën wil krijgen, zal nu gewoon meteen zeggen: "Overgeven of we gooien de randstad plat"
    [..]

Goed, geef ik ze nu 10 dagen
    Alleen is ons leger nu wel iets beter dus lijkt het me iets lastiger om de kans te krijgen om de randstad plat te gooien.

quote:
    Waarom alleen economisch? Waarom niet diepgaander, zoals de staten in Amerika doen? Wat is daar op tegen? Schijnt daar prima te werken.
    Andere discussie maar goed, Europa is niet te vergelijken met de VS. Europa heeft ook al bewezen dat het niet in staat is om het aantal regels en wetten te beperkt te houden.
    pi_26658651
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 09:08 schreef Chewie het volgende:

[..]

Klopt, bombardement op Rotterdam werkte zelfs door in Frankrijk waar Parijs zonder noemenswaardige tegenstand werd veroverd.
    Frankrijk is gevallen vanwege de blitztactiek van de Duitsers. Het Franse leger had niets geleerd van WO I en zat met z'n leger langs de Franse grens met Duitsland, terwijl ze de grens met Belgie redelijk onbeschermd liet. De Duitsers zaten zo snel achter de Franse linies dat de Fransen niets anders konden dan de strijd zolang mogelijk te rekken, terwijl de Engelse versterkingen die in het land waren, halsoverkop in elk roeibootje dat ze konden vinden, maakten dat ze wegkwamen naar Engeland.

Parijs verdedigen werd dus zinloos, de Duitsers waren er al voordat een verdediging enigzins mogelijk was.
    quote:
    Alleen is ons leger nu wel iets beter dus lijkt het me iets lastiger om de kans te krijgen om de randstad plat te gooien.
    De "vijandige" legers zijn nu ook wel iets beter. De randstad ligt binnen no time plat en daar zijn tegenwoordig niet eens bommenwerpers meer voor nodig.
    quote:
    Andere discussie maar goed, Europa is niet te vergelijken met de VS. Europa heeft ook al bewezen dat het niet in staat is om het aantal regels en wetten te beperkt te houden.
    Die hoeveelheden wetten worden mooi binnen de perken gehouden met een centrale regering in Brussel. Overigens hebben staten in de VS ook allemaal hun eigen regeltjes en wederom, dat werkt prima.

Verder zie ik niet waarom Europa niet te vergelijken zou zijn met de VS. We zijn allemaal vriendjes van elkaar, tegenwoordig, tijd dat we dat eens goed gebruiken om een blok te vormen tegen de VS, Rusland en de sterk opkomende Chinezen.
    pi_26658896
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 09:18 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Frankrijk is gevallen vanwege de blitztactiek van de Duitsers. Het Franse leger had niets geleerd van WO I en zat met z'n leger langs de Franse grens met Duitsland, terwijl ze de grens met Belgie redelijk onbeschermd liet. De Duitsers zaten zo snel achter de Franse linies dat de Fransen niets anders konden dan de strijd zolang mogelijk te rekken, terwijl de Engelse versterkingen die in het land waren, halsoverkop in elk roeibootje dat ze konden vinden, maakten dat ze wegkwamen naar Engeland.

Parijs verdedigen werd dus zinloos, de Duitsers waren er al voordat een verdediging enigzins mogelijk was.
    Klopt maar parijs werd gewoon opgegeven omdat ze bang waren voor hetzelfde als wat Rotterdam overkwam.
    [..]
    [..]
    quote:
    Die hoeveelheden wetten worden mooi binnen de perken gehouden met een centrale regering in Brussel. Overigens hebben staten in de VS ook allemaal hun eigen regeltjes en wederom, dat werkt prima.
    Het meest recente voorbeeld van teveel regelzucht is natuurlijk al de grondwet, voor een grondwet bestaat deze alleen al uit teveel pagina's. Verder bemoeit Europa zich met de lengte van bananen, condooms enz enz, totaal onzinnig om te stellen dat het centraal allemaal zoveel beter geregeld wordt.
    quote:
    Verder zie ik niet waarom Europa niet te vergelijken zou zijn met de VS. We zijn allemaal vriendjes van elkaar, tegenwoordig, tijd dat we dat eens goed gebruiken om een blok te vormen tegen de VS, Rusland en de sterk opkomende Chinezen.
    Wat is dat toch voor idiote gedachtegang dat Europa een machtsblok moet worden?
    Europa moet economisch een machtsblok worden maar dat zijn we eigenlijk al, millitair moet Europa die pretentie helemaal niet hebben, Europa moet alleen in staat zijn om zichzelf te kunnen verdedigen meer is niet nodig. China is mischien wel sterk in opkomst maar dat is ook alleen maar dankzij investeringen vanuit Europa en de VS dus China heeft helemaal geen belang bij een machtstrijd a la de koude oorlog het sterkste punt van China is namelijk zeer goedkope productiemethoden door een overvloed aan mankracht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2005 09:35:10 ]
    pi_26659309
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 09:33 schreef Chewie het volgende:

[..]

Klopt maar parijs werd gewoon opgegeven omdat ze bang waren voor hetzelfde als wat Rotterdam overkwam.
    Klopt, maar mijn punt was dat de strijd toen al gestreden was.
    quote:
    Het meest recente voorbeeld van teveel regelzucht is natuurlijk al de grondwet, voor een grondwet bestaat deze alleen al uit teveel pagina's. Verder bemoeit Europa zich met de lengte van bananen, condooms enz enz, totaal onzinnig om te stellen dat het centraal allemaal zoveel beter geregeld wordt.
    Dat die grondwet uit zoveel pagina's bestaat, komt alleen maar omdat de eensgezindheid binnen Europa nog niet op zo'n punt is als binnen bijvoorbeeld de VS. Willen we daar ooit komen, is dit echter toch een eerste stap.

Verder graag even een bron van waar de EU zich met de lengte van een banaan bemoeid, ik ben heel benieuwd aan welke maatstaven een banaan dient te voldoen. Kan handig zijn bij mijn volgende bezoek aan de supermarkt.
    quote:
    Wat is dat toch voor idiote gedachtegang dat Europa een machtsblok moet worden?
    Europa moet economisch een machtsblok worden maar dat zijn we eigenlijk al, millitair moet Europa die pretentie helemaal niet hebben, Europa moet alleen in staat zijn om zichzelf te kunnen verdedigen meer is niet nodig. China is mischien wel sterk in opkomst maar dat is ook alleen maar dankzij investeringen vanuit Europa en de VS dus China heeft helemaal geen belang bij een machtstrijd a la de koude oorlog het sterkste punt van China is namelijk zeer goedkope productiemethoden door een overvloed aan mankracht.
    Waarom Europa een machtsblok moet vormen? Alleen al uit effeciency oogpunt. Het is vele malen goedkoper een EU leger op te zetten, dan dat elke individuele lidstaat z'n eigen legertje erop na houdt. Verder heeft het organisatorische voordelen, voordelen bij de aanschaf van materieel en zal een potentiele tegenstander iets meer onder de indruk zijn van een EU leger, dan een Nederlands leger.
    pi_26660305
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 09:56 schreef Vhiper het volgende:
    Dat die grondwet uit zoveel pagina's bestaat, komt alleen maar omdat de eensgezindheid binnen Europa nog niet op zo'n punt is als binnen bijvoorbeeld de VS. Willen we daar ooit komen, is dit echter toch een eerste stap.
    Nee dan is deze grondwet te ondoorzichtig, te uitgebreid en niet voor iedereen te begrijpen, zelfs de voorstanders hebben moeite om uit te leggen waarom dit goed zou zijn.
    quote:
    Verder graag even een bron van waar de EU zich met de lengte van een banaan bemoeid, ik ben heel benieuwd aan welke maatstaven een banaan dient te voldoen. Kan handig zijn bij mijn volgende bezoek aan de supermarkt.
    Stukje uit EP vergadering
    quote:
    Betreft: Kromme bananen
    Kan de Commissie, nu twee Britse rechtbanken onlangs hebben gezegd dat de EU-regels inzake
    aanvaardbare kromming van bananen en komkommers niet afdwingbaar is, meedelen wanneer ze
    voornemens is actie te ondernemen om de afdwinging van deze regels in het Verenigd Koninkrijk te
    garanderen? Kan de Commissie ook meedelen waarom het bureau van de Commissie in Londen
    herhaaldelijk het bestaan heeft ontkend van EU-wetgeving betreffende de vorm van groenten en fruit, enze als sensatieverhalen en euromythes heeft afgedaan?

C 52 E/132 NL 6.3.2003 Publicatieblad van de Europese Unie
    Antwoord van de heer Fischler namens de Commissie
    (25 september 2002)
    De handelsnormen voor verscheidene soorten groenten en fruit, met inbegrip van bananen, zijn vastgesteld in verordeningen van de Commissie. Deze zijn gebaseerd op internationale afspraken die gemaakt worden op fora zoals de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties. De Commissie heeft hierover herhaaldelijk uitleg gegeven, ook via verklaringen van haar vertegenwoordiging in het Verenigd Koninkrijk om „Euromythen” te ontzenuwen.
    Ten aanzien van de uitspraak van het Hooggerechtshof van 24 juni 2002, waarnaar het geachte
    parlementslid verwijst, benadrukt de Commissie dat dit hof de toepasselijkheid van de handelsnormen van de Gemeenschap in het Verenigd Koninkrijk niet in twijfel getrokken heeft. De uitspraak betreft veeleer de uitlegging van een nationaal voorschrift dat overtreding van deze normen strafbaar stelt. Volgens het Hooggerechtshof is het betrokken nationale voorschrift niet van toepassing voor normen die na de inwerkingtreding van het voorschrift zijn vastgesteld.
    De Commissie ziet nauwlettend toe op de reactie van de Britse autoriteiten op de uitspraak van het
    Hooggerechtshof.http://europa.eu.int/eur-(...)030306nl01320133.pdf
    Verder raad ik je aan om te zoeken op "Eurobanaan" "Eurocondoom" en "Eurokomkommer". De EU unie probeert het af te doen als een mythe maar de regelgeving bestaat wel degelijk
    quote:
    Waarom Europa een machtsblok moet vormen? Alleen al uit effeciency oogpunt. Het is vele malen goedkoper een EU leger op te zetten, dan dat elke individuele lidstaat z'n eigen legertje erop na houdt. Verder heeft het organisatorische voordelen, voordelen bij de aanschaf van materieel en zal een potentiele tegenstander iets meer onder de indruk zijn van een EU leger, dan een Nederlands leger.
    Maar wie moet onze tegenstander worden? China heeft er absoluut geen belang bij, mischien in de toekomst een wereldmacht maar nu ondanks de zeer goede groeicijfers nog lang niet en de VS is 1 van de belangrijkste bondgenoten zowel economisch als politiek.
    pi_26661579
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 10:45 schreef Chewie het volgende:

Nee dan is deze grondwet te ondoorzichtig, te uitgebreid en niet voor iedereen te begrijpen, zelfs de voorstanders hebben moeite om uit te leggen waarom dit goed zou zijn.
    Men heeft net zoveel moeite uit te leggen waarom die grondwet slecht zou zijn. Alles wat ik van tegenstanders hoor is: "Ik snap er geen flikker van, dus daarom stem ik maar tegen". Ik zou zeggen: Snap je het niet, oordeel dan ook niet en ga niet stemmen.
    quote:
    Stukje uit EP vergadering
    [..]

Verder raad ik je aan om te zoeken op "Eurobanaan" "Eurocondoom" en "Eurokomkommer". De EU unie probeert het af te doen als een mythe maar de regelgeving bestaat wel degelijk
    Dat vertelt mij nog steeds niet aan welke eisen een banaan binnen Europa dient te voldoen. Wees eens wat concreter, alsjeblieft?
    quote:
    Maar wie moet onze tegenstander worden? China heeft er absoluut geen belang bij, mischien in de toekomst een wereldmacht maar nu ondanks de zeer goede groeicijfers nog lang niet en de VS is 1 van de belangrijkste bondgenoten zowel economisch als politiek.
    China komt eraan, de VS heeft al aangetoont zich geen flikker van het buitenland, vriend of vijand, aan te trekken en Rusland blijft een zeer onvoorspelbare factor. Verder is het qua kostenoverwegingen, economisch en voor de stabiliteit binnen Europa zelf voordelig als Europees meer en niet minder wordt samengewerkt.
    pi_26662233
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 11:33 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Men heeft net zoveel moeite uit te leggen waarom die grondwet slecht zou zijn. Alles wat ik van tegenstanders hoor is: "Ik snap er geen flikker van, dus daarom stem ik maar tegen". Ik zou zeggen: Snap je het niet, oordeel dan ook niet en ga niet stemmen.
    Maar dat is dus niet de bedoeling van een grondwet. Maar hoe vind jij de reacties van Donner "zonder grondwet wordt het oorlog" en Brinkhorst "nee tegen de grondwet betekend het einde van onze welvaart" dan wel blijken van enig begrip van de tekst in de grondwet?
    [..]
    quote:
    Dat vertelt mij nog steeds niet aan welke eisen een banaan binnen Europa dient te voldoen. Wees eens wat concreter, alsjeblieft?
    De "Eurobanaan"
    quote:
    De banaan moet minimaal veertien centimeter groot zijn, vanaf de steel op de kroon tot aan het puntje van de top. De doorsnee van de vrucht moet minimaal 27 millimeter zijn en de kromming niet abnormaal.
    Aldus verordening 2257/94 van de Europese Commissie.
    en over komkommers
    quote:
    Verordening nummer 1677/88 stelt: "de komkommers moeten: goed gevormd en vrijwel recht zijn (maximumhoogte van de kromming: 10 mm per 10 cm lengte van de komkommer)."
    Hier ga je je verdomme toch niet mee bezig houden als EU

Wordt wel een beetje off-topic zo
    [..]
    quote:
    China komt eraan, de VS heeft al aangetoont zich geen flikker van het buitenland, vriend of vijand, aan te trekken en Rusland blijft een zeer onvoorspelbare factor. Verder is het qua kostenoverwegingen, economisch en voor de stabiliteit binnen Europa zelf voordelig als Europees meer en niet minder wordt samengewerkt.
    Maar ik zeg ook nergens dat samenwerking slecht zou zijn alleen dat dit altijd de beslissing van het betreffende land hoort te zijn.

Dat China eraan komt heb ik ook al gezegd en ook hoe ze eraan komen daarom ben ik niet bang voor China als wereldmacht.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2005 11:59:13 ]
    pi_26663332
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 11:57 schreef Chewie het volgende:

[..]

Maar dat is dus niet de bedoeling van een grondwet. Maar hoe vind jij de reacties van Donner "zonder grondwet wordt het oorlog" en Brinkhorst "nee tegen de grondwet betekend het einde van onze welvaart" dan wel blijken van enig begrip van de tekst in de grondwet?
    Beide uitspraken zijn compleet overtrokken. Oorlog zal er heus niet komen en de welvaart zal ook niet compleet verdwijnen.

Maar ik zie wel degelijk de voordelen van de grondwet, nl. door een gezamelijke grondwet zullen de betrekkingen binnen Europa saamhoriger zijn. Een kans op strubbelingen binnen lidstaten zal dus minder worden. We zullen eensgezinder de buitenwereld te gemoed kunnen treden. Ook zal de welvaart een boost krijgen op de lange termijn, immers zijn de financiële voordelen van langdurige samenwerking tussen lidstaten legio.

Donner en Brinkhorst zouden dat moeten verkopen aan de burger, in plaats van die onzinretoriek zie ze uitkramen. Wederom een aanwijzing dat het huidige kabinet beter zo snel mogelijk plaats zou moeten maken voor mensen met wat meer verstand.
    quote:
    De "Eurobanaan"
    [..]

en over komkommers
    [..]

Hier ga je je verdomme toch niet mee bezig houden als EU
    Bedankt, ik ga het eens nameten bij de plaatselijke supermarkt

Maar nee, uiteraard hoeft de EU zich hier niet mee bezig te houden wat mij betreft. Dat kunnen lidstaten prima zelf, a la model VS.
    quote:
    Maar ik zeg ook nergens dat samenwerking slecht zou zijn alleen dat dit altijd de beslissing van het betreffende land hoort te zijn.
    Mooi, dan kunnen we nu beslissen diepgaand samen te gaan werken en dus ook op defensieniveau
    quote:
    Dat China eraan komt heb ik ook al gezegd en ook hoe ze eraan komen daarom ben ik niet bang voor China als wereldmacht.

Militair gezien zijn ze het al. Naar mijn weten het grootste leger ter wereld en zijn ze een nucleare macht.
      maandag 2 mei 2005 @ 12:34:37 #59
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26663499
    quote:
    Militair gezien zijn ze het al. Naar mijn weten het grootste leger ter wereld en zijn ze een nucleare macht.
    Zijn grote legers nog relevant aan kracht als je kijkt hoe destructief onze non-atoomwapens al zijn? China heeft oude shit, dat kan nooit op tegen het Westen, hoeveel het er ook zijn. Maar ze hebben ook de intentie niet om oorlog te voeren, ze zijn financieel afhankelijk van vooral Japan en daarna pas de EU en de VS. Oorlog = bankroet.
      maandag 2 mei 2005 @ 12:37:18 #60
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26663590
    quote:
    Frankrijk had juist wel geleerd van WO 1. Ze hadden namelijk een Maginot-linie gebouwd die de Franse oostgrens moest bewaken. Ook hadden ze hun hoofdmacht in Noord-Frankrijk geconcentreerd om de Duitse opmars door België te stoppen. Ze gingen er echter onterecht vanuit dat je met tanks niet door de ardennen heen kan. De Duitsers hadden de Blitzkrieg tactiek ontwikkeld, welke niet al in WO 1 was uitgeprobeerd omdat de Duitsers toen amper tanks hadden. Doordat de Duitsers door de ardennen gingen en als een speer oprukten naar het kanaal, werd het noorden afgesneden van het zuiden, en dus hebben ze verloren.
    quote:
    Dus Nederland moet zijn souvereiniteit opgeven omdat een EU leger misschien wel iets goedkoper is? Het moge duidelijk zijn dat Europa geen eenheid is. Dat blijkt alleen al uit alle verschillende talen, volkeren, geschiedenissen etc. Met al die nieuwe lidstaten wordt het nog minder. De meeste van die nieuwe lidstaten zijn er alleen op uit om economische voordelen te halen van de EU. Van mij mag de EU een economisch blok blijven dat de vrede handhaaft tussen zijn eigen lidstaten. Daar was ie oorsprongkelijk ook voor bedoeld.
    pi_26663911
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 12:29 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Beide uitspraken zijn compleet overtrokken. Oorlog zal er heus niet komen en de welvaart zal ook niet compleet verdwijnen.

Maar ik zie wel degelijk de voordelen van de grondwet, nl. door een gezamelijke grondwet zullen de betrekkingen binnen Europa saamhoriger zijn. Een kans op strubbelingen binnen lidstaten zal dus minder worden. We zullen eensgezinder de buitenwereld te gemoed kunnen treden. Ook zal de welvaart een boost krijgen op de lange termijn, immers zijn de financiële voordelen van langdurige samenwerking tussen lidstaten legio.

Donner en Brinkhorst zouden dat moeten verkopen aan de burger, in plaats van die onzinretoriek zie ze uitkramen. Wederom een aanwijzing dat het huidige kabinet beter zo snel mogelijk plaats zou moeten maken voor mensen met wat meer verstand.
    Ik zie ook wel voordelen in een grondwet maar niet in deze omdat deze domweg te groot is en niet te begrijpen is door voor- en tegenstanders.
    [..]
    quote:
    Bedankt, ik ga het eens nameten bij de plaatselijke supermarkt

Maar nee, uiteraard hoeft de EU zich hier niet mee bezig te houden wat mij betreft. Dat kunnen lidstaten prima zelf, a la model VS.
    Precies en dat van die bananen en komkommers is nog maar het topje van de ijsberg.
    [..]
    quote:
    Mooi, dan kunnen we nu beslissen diepgaand samen te gaan werken en dus ook op defensieniveau
    Prima maar niet van bovenaf opgelegd.
    [..]

quote:
    Maar oorlog is iets waar China geen belang bij heeft zeker gezien de prille staat van hun economie en afhankelijkheid van grotere (economisch gezien) wereldmachten zoals Japan, VS en de EU.

Mischien verandert dit ooit wel maar dat verwacht ik niet omdat China's economie gebasseert is op goedkope arbeidskrachten.
      maandag 2 mei 2005 @ 13:14:29 #62
    3904 Koos Voos
    teringhond
    pi_26664778
    DEN HAAG - Minister Bot van Buitenlandse Zaken heeft maandag de Nederlandse ambassadeur in Londen, Jan de Marchant et d'Ansembourg, terechtgewezen. De ambassadeur had in een interview gezegd problemen te voorzien bij een overwinning van de Conservatieven bij de verkiezingen in Groot-Brittannië, komende donderdag. De minister meent dat de ambassadeur zich dient te onthouden van dergelijke uitspraken, aldus een woordvoerder van het ministerie maandag.

Volgens de ambassadeur is de kans groot dat de Britten bij een overwinning van de Conservatieven uit allerlei samenwerkingsvormen in Europa stappen. Hij zei te duimen voor een overwinning van Blairs Labour-partij. "Dat is zeker Europees gezien voor ons denk ik wel van belang."

Een woordvoerder van het ministerie liet maandag weten dat de uitspraken onderwerp van gesprek zullen zijn in een ontmoeting tussen de minister en de ambassadeur. "De minister meent dat de ambassadeur geen partij behoort te kiezen en zich derhalve dient te onthouden van dergelijke uitspraken."

Volgens De Marchant et d'Ansembourg zouden de Britse Conservatieven de Europese defensiepolitiek die Nederland voorstaat kunnen frustreren. " Wij willen niet alleen overblijven in een Europa met Frankrijk en Duitsland die een continentale visie hebben op de Europese politiek en niet meer de verbinding hebben naar de Verenigde Staten", aldus de diplomaat.
    pi_26665889
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 12:37 schreef NathraX het volgende:

Frankrijk had juist wel geleerd van WO 1. Ze hadden namelijk een Maginot-linie gebouwd die de Franse oostgrens moest bewaken. Ook hadden ze hun hoofdmacht in Noord-Frankrijk geconcentreerd om de Duitse opmars door België te stoppen. Ze gingen er echter onterecht vanuit dat je met tanks niet door de ardennen heen kan. De Duitsers hadden de Blitzkrieg tactiek ontwikkeld, welke niet al in WO 1 was uitgeprobeerd omdat de Duitsers toen amper tanks hadden. Doordat de Duitsers door de ardennen gingen en als een speer oprukten naar het kanaal, werd het noorden afgesneden van het zuiden, en dus hebben ze verloren.
    Lees je geschiedenisboekjes nog eens. Die Maginot linie was er in 1914 ook al. Ook toen gingen de Duitsers via Belgie richting Frankrijk. Toen gingen ze alleen wat langzamer en konden ze worden gestuit. In WOII werd die tactiek exact herhaald en was dit keer, vanwege de snelle tactiek wel succesvol.

De Fransen hadden dus niets geleerd.
    quote:
    Dus Nederland moet zijn souvereiniteit opgeven omdat een EU leger misschien wel iets goedkoper is? Het moge duidelijk zijn dat Europa geen eenheid is. Dat blijkt alleen al uit alle verschillende talen, volkeren, geschiedenissen etc. Met al die nieuwe lidstaten wordt het nog minder. De meeste van die nieuwe lidstaten zijn er alleen op uit om economische voordelen te halen van de EU. Van mij mag de EU een economisch blok blijven dat de vrede handhaaft tussen zijn eigen lidstaten. Daar was ie oorsprongkelijk ook voor bedoeld.
    Dus? De States zitten ook vol met verschillende bevolkingsgroepen (Afrikanen, Chinezen, verschillende groepen Europeanen, Indianen, Latino's etc etc etc) en zij houden wel een eenheid. Waarom zou Europa dat niet ook kunnen?

Tijden gaan vooruit. Er heerst vrede tussen de lidstaten, tijd voor de volgende stap, een verenigd Europa, welke door zijn onderlinge samenwerking de welvaart voor de hele EU een boost kan geven en kan beschermen tegen ongewenste non-EU invloeden.
    pi_26666077
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 12:46 schreef Chewie het volgende:

Ik zie ook wel voordelen in een grondwet maar niet in deze omdat deze domweg te groot is en niet te begrijpen is door voor- en tegenstanders.
    De grondwet is een kleine stap vooruit, hij kan inderdaad beter, maar hij kan altijd nog bijgeschaafd worden. Nu nee zeggen, zet ons stappen terug, in plaats van vooruit. De voordelen van samenwerking binnen de EU zijn legio. De nadelen van afwijzen van die samenwerking dus ook.
    quote:
    Precies en dat van die bananen en komkommers is nog maar het topje van de ijsberg.
    Ik stel toch ook niet dat de EU alles moet gaan beslissen? De grote lijnen mogen ze in Brussel uitzetten, de details worden wel op een lager niveau uitgewerkt.
    quote:
    Prima maar niet van bovenaf opgelegd.
    Daar hebben we nog altijd zelf inspraak in.
    quote:
    Maar oorlog is iets waar China geen belang bij heeft zeker gezien de prille staat van hun economie en afhankelijkheid van grotere (economisch gezien) wereldmachten zoals Japan, VS en de EU.
    Dat is iets wat altijd kan veranderen. Daar kun je maar beter op voorbereid zijn. De Amerikanen hebben dat tenminste goed door.
    quote:
    Mischien verandert dit ooit wel maar dat verwacht ik niet omdat China's economie gebasseert is op goedkope arbeidskrachten.
    De investeringen in dat land lopen anders flink op.
      maandag 2 mei 2005 @ 13:55:58 #65
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26666080
    quote:
    Tijden gaan vooruit. Er heerst vrede tussen de lidstaten, tijd voor de volgende stap, een verenigd Europa, welke door zijn onderlinge samenwerking de welvaart voor de hele EU een boost kan geven en kan beschermen tegen ongewenste non-EU invloeden.
    Ben ik met je eens. Bovendien is het onvermijdelijk dat deze trend zich voortzet en ik zie dat positief in. Ik ben niet alleen erg blij met de heersende vrede (wat veel mensen vaak vergeten, het is ons grootste goed) maar ook dat ik in Europa woon. Het is hier gewoon goed. En met samenwerking wordt dat alleen maar beter.
      maandag 2 mei 2005 @ 14:03:38 #66
    3904 Koos Voos
    teringhond
    pi_26666319
    Denken en om je heen kijken.. de koude oorlog wordt gewoon nieuw leven ingeblazen.
    De UK heeft bv in het geheim besloten om allen kernwapens te gaan vervangen.
    Nederland wil kruisraketten, een Europese minister van defensie...
    pi_26666470
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 13:55 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De grondwet is een kleine stap vooruit, hij kan inderdaad beter, maar hij kan altijd nog bijgeschaafd worden. Nu nee zeggen, zet ons stappen terug, in plaats van vooruit. De voordelen van samenwerking binnen de EU zijn legio. De nadelen van afwijzen van die samenwerking dus ook.
    Vind ik persoonlijk een beetje gevaarlijke gedachtegang, Ja stemmen omdat het nog bijgeschaafd kan worden. Wie garandeert mij dat de punten waar ik het niet mee eens ben of waar veel protest tegen is ook daadwerkelijk bijgeschaafd of verwijdert worden?

Een Nee stem verandert niks aan de huidige situatie in de EU dus de claim dat we dan stappen terug gaan lijkt me sterk.
    [..]
    quote:
    Ik stel toch ook niet dat de EU alles moet gaan beslissen? De grote lijnen mogen ze in Brussel uitzetten, de details worden wel op een lager niveau uitgewerkt.
    Nee dat stel jij ook niet maar is nu wel de dagelijkse praktijk in Brussel, de komkommers en bananen zijn dan mischien de meest beruchte voorbeelden maar wel een klein gedeelte van de regelzucht vanuit Brussel en met de grondwet zie ik het niet veranderen helaas.
    [..]
    quote:
    Daar hebben we nog altijd zelf inspraak in.
    Gelukkig wel en dat blijft ook zo met deze grondwet.
    [..]
    quote:
    Dat is iets wat altijd kan veranderen. Daar kun je maar beter op voorbereid zijn. De Amerikanen hebben dat tenminste goed door.
    Daarom zitten wij in Europa ook in een groter verbond dan alleen de EU. Nato is voor dit soort uitermate geschikt.
    [..]
    quote:
    De investeringen in dat land lopen anders flink op.
    Natuurlijk je moet die mensen toch ergens aan het werk zetten.
      maandag 2 mei 2005 @ 14:16:42 #68
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26666739
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 13:55 schreef Steeven het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Bovendien is het onvermijdelijk dat deze trend zich voortzet en ik zie dat positief in. Ik ben niet alleen erg blij met de heersende vrede (wat veel mensen vaak vergeten, het is ons grootste goed) maar ook dat ik in Europa woon. Het is hier gewoon goed. En met samenwerking wordt dat alleen maar beter.
    idd ze vergeten ook dat door de EU er geen voedselnoden meer zijn in de lidstaten.

een gezamenlijke defensie heeft heel veel voordelen.
    de VS geeft maar 2x zoveel uit e is 4X zo krachtig op defensie gebied.
    en dat komt door een paar dingen

ze kopen nog groter in.
    en ze hebben niet voor elke staat aparte eisen aan het materieel.
    (zie de eurofighter die is duur omdat de fransen infrarood willen hebben de britten een speciale radar de duitsers weer een ruitenwisser) waardoor er niet 1 set specificaties is wat het erg duur maakt.

in de eu worden 4 verschillende hoogwaardige tanks gemaakt.
    ieder land heeft een ander geweer.
    met een gezamenlijk defensie aankoopbeleid zou het allemaal al veel goedkoper zijn.

verder china`s leger is (momenteel) net zo groot als van de VS namelijk 1 miljoen troepen ongeveer.
    het grootste leger zou het gezamenlijke eu leger zijn met 2 miljoen troepen.

en zoiets als rotterdam zou niet zo snel meer voorkomen omdat NL nu meer dan 20 vliegtuigjes heeft.
    pi_26666808
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 14:08 schreef Chewie het volgende:

[..]

Vind ik persoonlijk een beetje gevaarlijke gedachtegang, Ja stemmen omdat het nog bijgeschaafd kan worden. Wie garandeert mij dat de punten waar ik het niet mee eens ben of waar veel protest tegen is ook daadwerkelijk bijgeschaafd of verwijdert worden?
    Met welke punten ben je het niet eens dan? Tegen welke punten is veel protest? Nogmaals, ik hoor alleen maar "Ik weet het niet" en dat vind ik onvoldoende om maar te zeggen "laat dan maar". Daar hebben we al die politici in Europa niet voor. Zij staan, zowel links als rechts als een blok achter deze grondwet (De extremisten aan beide zijden a la le Pen, Wilders, SP, e.d. uitgezonderd), zouden zij, zij die het allemaal behoren te kennen, dan massaal ons onzin proberen te verkopen?
    quote:
    Een Nee stem verandert niks aan de huidige situatie in de EU dus de claim dat we dan stappen terug gaan lijkt me sterk.
    Een Nee stem betekend geen vooruitgang. Geen vooruitgang betekend achteruitgang. Simpeler kan bijna niet.
    quote:
    Nee dat stel jij ook niet maar is nu wel de dagelijkse praktijk in Brussel, de komkommers en bananen zijn dan mischien de meest beruchte voorbeelden maar wel een klein gedeelte van de regelzucht vanuit Brussel en met de grondwet zie ik het niet veranderen helaas.
    Waarom niet? Staat in die grondwet dat lidstaten dat soort zaken voortaan aan Brussel dienen over te laten? Volgens mij niet.
    quote:
    Gelukkig wel en dat blijft ook zo met deze grondwet.
    Wat is dan het probleem? Je stelt nu zelf dat we ook met die grondwet onze eigen zaken blijven regelen.
    quote:
    Daarom zitten wij in Europa ook in een groter verbond dan alleen de EU. Nato is voor dit soort uitermate geschikt.
    En wat doet Nato als er bv met Amerika mot komt als we hier een Amerikaan voor het gerechtshof zouden slepen? Komt de ene helft van Amerika de andere helft van de stranden bij Scheveningen houden?

De EU heeft een eigen defensie nodig, niet die van de Amerikanen en niet de versplinterde legertjes die elk land nu zelf heeft, maar een multifunctionele, grote, moderne, met eigen middelen uitgeruste en goedkope EU macht.
    quote:
    Natuurlijk je moet die mensen toch ergens aan het werk zetten.
    Yup, in steeds moderner wordende fabrieken.
      maandag 2 mei 2005 @ 14:21:47 #70
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26666908
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 14:03 schreef Koos Voos het volgende:
    Denken en om je heen kijken.. de koude oorlog wordt gewoon nieuw leven ingeblazen.
    De UK heeft bv in het geheim besloten om allen kernwapens te gaan vervangen.
    Nederland wil kruisraketten, een Europese minister van defensie...
    vervangen wil niet altijd zeggen dat dat slechter is want die dingen zijn ook aan slijtage onderhevig.

verder is het nog steeds dat je met een groot leger ook meer politieke macht hebt.

als het aan mij ligt valt de navo morgen nog afrika binnen om eens op orde op zaken te stellen in al die corrupte dictaturen
    pi_26667030
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 14:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd ze vergeten ook dat door de EU er geen voedselnoden meer zijn in de lidstaten.

een gezamenlijke defensie heeft heel veel voordelen.
    de VS geeft maar 2x zoveel uit e is 4X zo krachtig op defensie gebied.
    en dat komt door een paar dingen

ze kopen nog groter in.
    en ze hebben niet voor elke staat aparte eisen aan het materieel.
    (zie de eurofighter die is duur omdat de fransen infrarood willen hebben de britten een speciale radar de duitsers weer een ruitenwisser) waardoor er niet 1 set specificaties is wat het erg duur maakt.

in de eu worden 4 verschillende hoogwaardige tanks gemaakt.
    ieder land heeft een ander geweer.
    met een gezamenlijk defensie aankoopbeleid zou het allemaal al veel goedkoper zijn.

verder china`s leger is (momenteel) net zo groot als van de VS namelijk 1 miljoen troepen ongeveer.
    het grootste leger zou het gezamenlijke eu leger zijn met 2 miljoen troepen.

en zoiets als rotterdam zou niet zo snel meer voorkomen omdat NL nu meer dan 20 vliegtuigjes heeft.
    Helemaal mee eens dus
      maandag 2 mei 2005 @ 14:28:13 #72
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26667127
    en voor meer info over het NL materieel bezoek het centraal defensie topic dan eens in c&h
    pi_26667206
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 14:18 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Met welke punten ben je het niet eens dan? Tegen welke punten is veel protest? Nogmaals, ik hoor alleen maar "Ik weet het niet" en dat vind ik onvoldoende om maar te zeggen "laat dan maar". Daar hebben we al die politici in Europa niet voor. Zij staan, zowel links als rechts als een blok achter deze grondwet (De extremisten aan beide zijden a la le Pen, Wilders, SP, e.d. uitgezonderd), zouden zij, zij die het allemaal behoren te kennen, dan massaal ons onzin proberen te verkopen?
    Dit hebben we toch al eerder behandeld Voor en tegenstanders gebruiken argumenten die niks met de grondwet zelf te maken hebben, dat zegt mij dus dat deze grondwet door voor- en tegenstanders niet duidelijk is.
    [..]
    quote:
    Een Nee stem betekend geen vooruitgang. Geen vooruitgang betekend achteruitgang. Simpeler kan bijna niet.
    Maar een onduidelijke grondwet zoals die nu ervaren wordt door de voor- en tegenstanders is wel vooruitgang?
    [..]
    quote:
    Waarom niet? Staat in die grondwet dat lidstaten dat soort zaken voortaan aan Brussel dienen over te laten? Volgens mij niet.
    Dat hoeft ook niet in de grondwet, het is namelijk nu al zo dat EU wetgeving boven nationale wetgeving staat.
    [..]
    quote:
    Wat is dan het probleem? Je stelt nu zelf dat we ook met die grondwet onze eigen zaken blijven regelen.
    Het probleem is dat ik niet voor een vanuit Brussel opgelegde strijdmacht ben, blijkbaar had ik jou in eerste instantie verkeerd begrepen want ik ging ervan uit dat jij hier wel een voorstander van bent.
    [..]
    quote:
    En wat doet Nato als er bv met Amerika mot komt als we hier een Amerikaan voor het gerechtshof zouden slepen? Komt de ene helft van Amerika de andere helft van de stranden bij Scheveningen houden?
    Als de VS hievoor Nederland zou binnenvallen zou dit volgens de regels van de Nato wel moeten gebeuren. Maar de VS valt Nederland niet binnen, hooguit het Internationale gerechtshof wat geen Nederlands grondgebied is.
    quote:
    De EU heeft een eigen defensie nodig, niet die van de Amerikanen en niet de versplinterde legertjes die elk land nu zelf heeft, maar een multifunctionele, grote, moderne, met eigen middelen uitgeruste en goedkope EU macht.
    Verdiep je eens in de Nato, al deze landen werken al op veel tereinen samen, een samenwerkingsverband binnen de Nato verdient imo de voorkeur dan alleen binnen Europa. De VS is en wordt toch niet onze vijand.

Waar komt dat trouwens vandaan dat de VS een vijand zou worden van de EU? Daar heeft niemand belang bij en de VS en de EU zijn cultureel en economisch zeer met elkaar verbonden.
    [..]
    quote:
    Yup, in steeds moderner wordende fabrieken.
    Waar de nadruk absoluut niet ligt op automatiseren van de processen omdat een Chinees goedkoper is (en ook nog wel blijft ook de komende decenia).

[edit]zullen we over de grondwet ergens anders verder gaan?[/edit]

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2005 14:38:26 ]
    pi_26668929
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 14:30 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dit hebben we toch al eerder behandeld Voor en tegenstanders gebruiken argumenten die niks met de grondwet zelf te maken hebben, dat zegt mij dus dat deze grondwet door voor- en tegenstanders niet duidelijk is.
    Nope, hebben we niet. Het enige wat we behandeld hebben, herhaal je nu weer, nl dat men niet weet waar het over gaat en dan zeg ik, weet je het niet? Oordeel dan niet en stem niet. Als je echt negatieve punten in de grondwet ziet staan, hoor ik ze graag.
    quote:
    Maar een onduidelijke grondwet zoals die nu ervaren wordt door de voor- en tegenstanders is wel vooruitgang?
    Ja, duidelijk voor iedereen is dat met deze grondwet de samenwerking binnen Europa zal toenemen en dat vind ik een goede vooruitgang.
    quote:
    Dat hoeft ook niet in de grondwet, het is namelijk nu al zo dat EU wetgeving boven nationale wetgeving staat.
    Net zoals federale Amerikaanse wetgeving boven de wetgeving van de staten gaat, maar dat levert daar ook geen problemen op. We kunnen dus prima een wetgeving in de EU hebben, die elke lidstaat verder in details in eigen wetgeving kan uitwerken.
    quote:
    Het probleem is dat ik niet voor een vanuit Brussel opgelegde strijdmacht ben, blijkbaar had ik jou in eerste instantie verkeerd begrepen want ik ging ervan uit dat jij hier wel een voorstander van bent.
    Ik ben voor een door de EU georganiseerde troepenmacht. Wat mij betreft bepaald elke lidstaat wel zelf in hoeverre men daar aan bijdraagt. Ik zie daar het probleem verder niet in.
    quote:
    Als de VS hievoor Nederland zou binnenvallen zou dit volgens de regels van de Nato wel moeten gebeuren. Maar de VS valt Nederland niet binnen, hooguit het Internationale gerechtshof wat geen Nederlands grondgebied is.
    Aangezien het Internationale gerechtshof volledig omringt is door Nederlands grondgebied en luchtruim, zal de VS ons wel moeten aanvallen, willen ze uberhaupt bij het gerechtshof willen komen.
    quote:
    Verdiep je eens in de Nato, al deze landen werken al op veel tereinen samen, een samenwerkingsverband binnen de Nato verdient imo de voorkeur dan alleen binnen Europa. De VS is en wordt toch niet onze vijand.
    Ik zie een verenigd Europa liever deel uitmaken van NATO dan een versplinterd Europa.
    quote:
    Waar komt dat trouwens vandaan dat de VS een vijand zou worden van de EU? Daar heeft niemand belang bij en de VS en de EU zijn cultureel en economisch zeer met elkaar verbonden.
    Ik zeg niet dat het gebeurt, ik zeg dat het kan gebeuren.
    quote:
    Waar de nadruk absoluut niet ligt op automatiseren van de processen omdat een Chinees goedkoper is (en ook nog wel blijft ook de komende decenia).
    Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
    quote:
    [edit]zullen we over de grondwet ergens anders verder gaan?[/edit]
    Best, het hangt momenteel echter erg met elkaar samen, gezamelijke defensie en die actuele samenwerking in de grondwet. Zo off topic vind ik het dus ook weer niet.
      maandag 2 mei 2005 @ 16:48:04 #75
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26669125
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 13:48 schreef Vhiper het volgende:

Lees je geschiedenisboekjes nog eens. Die Maginot linie was er in 1914 ook al. Ook toen gingen de Duitsers via Belgie richting Frankrijk. Toen gingen ze alleen wat langzamer en konden ze worden gestuit. In WOII werd die tactiek exact herhaald en was dit keer, vanwege de snelle tactiek wel succesvol.

De Fransen hadden dus niets geleerd.
    Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar het slaat nergens op. De Maginot linie werd van 1929 tot 1940 gebouwd. In 1940 hadden de Fransen hun legers in het noorden geconcentreerd, terwijl ze in 1914 aan de oostgrens lagen. In 1914 maakten ze de fout om hun noordgrens te weinig te verdedigen (door hun ervaringen van 1870-71), en in 1940 maakten ze de fout te denken dat er geen grote tankformaties door de ardennen konden, maar ze hadden wel hun leger aan hun noordgrens geconcentreerd.
    quote:
    Dus? De States zitten ook vol met verschillende bevolkingsgroepen (Afrikanen, Chinezen, verschillende groepen Europeanen, Indianen, Latino's etc etc etc) en zij houden wel een eenheid. Waarom zou Europa dat niet ook kunnen?
    De VS is een immigratieland, wat je van de EU niet kan zeggen. De immigranten hebben allemaal het doel om Amerikaan te worden. De oostbloklanden die bij de EU komen willen alleen economische voordelen. 'Europeaan' worden misschien formeel, maar dat is hun doel niet. De Tjechen bijvoorbeeld gaan ook misschien tegen de grondwet stemmen.
    quote:
    Als er vrede tussen landen heerst en 'de tijden vooruit gaan', moeten die landen dan meteen maar verenigd worden? Joegoeslavië heeft toch ook bewezen dat opgelegde vereniging niet goed is? De Joegoeslavische landen hebben in hun communistische tijd ook in vrede naast elkaar geleefd, maar toen er geen almachtige staat meer was weet iedereen wat er gebeurd is.
      maandag 2 mei 2005 @ 17:58:45 #76
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26671252
    quote:
    Als er vrede tussen landen heerst en 'de tijden vooruit gaan', moeten die landen dan meteen maar verenigd worden? Joegoeslavië heeft toch ook bewezen dat opgelegde vereniging niet goed is? De Joegoeslavische landen hebben in hun communistische tijd ook in vrede naast elkaar geleefd, maar toen er geen almachtige staat meer was weet iedereen wat er gebeurd is.
    Het moet imo echt geen probleem zijn dat landen binnen de EU hun soevereiniteit behouden, terwijl een centrale macht de hoofdlijnen uitstippelt. Dat was bij Joegoslavië niet het geval. Bovendien was daar de rijkdom niet verdeeld en armoede leidt 7 van de 10 keer tot oorlog.
      maandag 2 mei 2005 @ 23:18:32 #77
    3904 Koos Voos
    teringhond
    pi_26681658
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 17:58 schreef Steeven het volgende:

[..]

Het moet imo echt geen probleem zijn dat landen binnen de EU hun soevereiniteit behouden, terwijl een centrale macht de hoofdlijnen uitstippelt. Dat was bij Joegoslavië niet het geval. Bovendien was daar de rijkdom niet verdeeld en armoede leidt 7 van de 10 keer tot oorlog.
    Natuurlijk wordt het besturen van de EU superstaat een probleem.
    Al die vroegkalende mannetjes willen natuurlijk bij 'de top' behoren en '' in Brussel ' werken tegen idioot hoge salarissen en dito pensioenvoorwaarden.
    pi_26686337
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 16:41 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Nope, hebben we niet. Het enige wat we behandeld hebben, herhaal je nu weer, nl dat men niet weet waar het over gaat en dan zeg ik, weet je het niet? Oordeel dan niet en stem niet. Als je echt negatieve punten in de grondwet ziet staan, hoor ik ze graag.
    Maar dat is toch het probleem zelfs de voorstanders gebruiken oneigelijke argumenten, dus die moeten dan ook niet gaan stemmen?

Het is heel simpel een grondwet is per definitie slecht als deze niet verdedigd kan worden, gezien de argumenten die de voorstanders gebruiken is dit het geval.
    quote:
    Ja, duidelijk voor iedereen is dat met deze grondwet de samenwerking binnen Europa zal toenemen en dat vind ik een goede vooruitgang.
    Dat is ook een goede vooruitgang alleen zie ik het niet gebeuren met een document die blijkbaar niemand begrijp.
    quote:
    Net zoals federale Amerikaanse wetgeving boven de wetgeving van de staten gaat, maar dat levert daar ook geen problemen op. We kunnen dus prima een wetgeving in de EU hebben, die elke lidstaat verder in details in eigen wetgeving kan uitwerken.
    Maar daar hebben we deze grondwet dus niet voor nodig want dit is al de praktijk.
    [..]
    quote:
    Ik ben voor een door de EU georganiseerde troepenmacht. Wat mij betreft bepaald elke lidstaat wel zelf in hoeverre men daar aan bijdraagt. Ik zie daar het probleem verder niet in.
    Ik ook niet want zoals het hier staat is het aan het land zelf om wel of niet mee te doen.
    [..]
    quote:
    Ik zie een verenigd Europa liever deel uitmaken van NATO dan een versplinterd Europa.
    Dat is toch al het geval?
    [..]
    quote:
    Ik zeg niet dat het gebeurt, ik zeg dat het kan gebeuren.
    Alles kan zelfs Duitsland zou ons weer binnen kunnen vallen.
    [..]
    quote:
    Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
    Zou je er eens een keer moeten gaan kijken. Door de hoeveelheid inwoners in China is personeel goedkoper dan technologie.
    pi_26686590
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 16:48 schreef NathraX het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij je wijsheid vandaan haalt, maar het slaat nergens op. De Maginot linie werd van 1929 tot 1940 gebouwd. In 1940 hadden de Fransen hun legers in het noorden geconcentreerd, terwijl ze in 1914 aan de oostgrens lagen. In 1914 maakten ze de fout om hun noordgrens te weinig te verdedigen (door hun ervaringen van 1870-71), en in 1940 maakten ze de fout te denken dat er geen grote tankformaties door de ardennen konden, maar ze hadden wel hun leger aan hun noordgrens geconcentreerd.
    Die Maginot linie lag toch echt langs de grens met Duitsland, op dezelfde plek waar men in 1914 de verdedigingslinie had liggen:

"The Maginot Line was a line of concrete fortifications, tank obstacles, machine gun posts and other defenses which France constructed along her borders with Germany and with Italy in the wake of World War I. Generally the term describes either the entire system or just the defenses facing Germany while the Alpine Line is used for the Franco-Italian defenses."

Dat de Fransen stil stonden in de tijd en niets geleerd hadden, blijkt wel:

"The French believed the fortification would provide time for their army to mobilize in the event of attack and also compensate for numerical weakness. The success of static, defensive combat in World War I was a key influence on French thinking."

En net als in 1914, gingen de Duitsers via Belgie eromheen dit keer alleen succesvol omdat ze met hun tanks nu wel snel konden penetreren, in plaats van vastlopen op loopgraven:

"The World War II German invasion plan of 1940 (Sichelschnitt) was designed to deal with the Line. A decoy force sat opposite the Line while a second Army Group cut through the Low Countries of Belgium and the Netherlands, as well as through the Ardennes Forest which lay north of the main French defences. Thus the Germans were able to avoid assaulting the Maginot Line directly. Attacking from May 10, the German forces were well into France within five days and they continued to advance until May 24, when they stopped near Dunkirk. By early June the German forces had cut the Line off from the rest of France and the French government was making overtures for an armistice, which was signed on June 22 in Compiègne. But the Line was still intact and manned with a number of commanders wanting to hold out; and the Italian advance had been successfully contained. Still Maxime Weygand signed the surrender and the army was ordered into captivity."

Tot zover het stukje geschiedenisles
    [..]
    quote:
    De VS is een immigratieland, wat je van de EU niet kan zeggen. De immigranten hebben allemaal het doel om Amerikaan te worden. De oostbloklanden die bij de EU komen willen alleen economische voordelen. 'Europeaan' worden misschien formeel, maar dat is hun doel niet. De Tjechen bijvoorbeeld gaan ook misschien tegen de grondwet stemmen.
    Waarom zouden deze nieuwe lidstaten niet defensief samen willen werken, om zo ook de kosten van hun eigen legers te verkleinen en een sterke bondgenoot als de EU te hebben die hun souvereine grenzen helpt verdedigen?
    quote:
    Yup, nu zijn het allemaal onafhankelijke staatjes, die stuk voor stuk economisch en financieel stukken slechter af zijn dan toe het nog een land was. Samenwerking zorgt voor een groei van de welvaart, van de economie.
      dinsdag 3 mei 2005 @ 11:52:56 #80
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26690987
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 08:41 schreef Vhiper het volgende:

Die Maginot linie lag toch echt langs de grens met Duitsland, op dezelfde plek waar men in 1914 de verdedigingslinie had liggen:

"The Maginot Line was a line of concrete fortifications, tank obstacles, machine gun posts and other defenses which France constructed along her borders with Germany and with Italy in the wake of World War I. Generally the term describes either the entire system or just the defenses facing Germany while the Alpine Line is used for the Franco-Italian defenses."
    Ik heb al eerder gezegd dat de Fransen de Maginot linie aan hun oostgrens bouwden. Dit is inderdaad de grens met Duitsland. Dit wil niet zeggen dat de loopgraven en fortjes van de verdediging van 1914 ook de Maginot linie was, omdat deze toen nog niet gebouwd was. Jij zei dat de Maginot linie in 1914 al aanwezig was, wat natuurlijk onzin is.
    quote:
    Dat de Fransen stil stonden in de tijd en niets geleerd hadden, blijkt wel:

"The French believed the fortification would provide time for their army to mobilize in the event of attack and also compensate for numerical weakness. The success of static, defensive combat in World War I was a key influence on French thinking."
    Het gekke is dat de linie precies deed wat er van verwacht werd: de Duitsers gingen er omheen.
    quote:
    En net als in 1914, gingen de Duitsers via Belgie eromheen dit keer alleen succesvol omdat ze met hun tanks nu wel snel konden penetreren, in plaats van vastlopen op loopgraven:

"The World War II German invasion plan of 1940 (Sichelschnitt) was designed to deal with the Line. A decoy force sat opposite the Line while a second Army Group cut through the Low Countries of Belgium and the Netherlands, as well as through the Ardennes Forest which lay north of the main French defences. Thus the Germans were able to avoid assaulting the Maginot Line directly. Attacking from May 10, the German forces were well into France within five days and they continued to advance until May 24, when they stopped near Dunkirk. By early June the German forces had cut the Line off from the rest of France and the French government was making overtures for an armistice, which was signed on June 22 in Compiègne. But the Line was still intact and manned with a number of commanders wanting to hold out; and the Italian advance had been successfully contained. Still Maxime Weygand signed the surrender and the army was ordered into captivity."
    De Fransen schoten de Belgen te hulp. Dit konden ze doen omdat ze hun hoofdmacht in het noorden geconcentreerd hadden. Ze gingen er echter onterecht vanuit dat er geen grote tankformaties door de ardennen konden. Dit waren de beruchte pantserdivisies die geheel gemotoriseerd waren, en dus zeer snel. Deze stootten zeer snel door richting het kanaal. Hierdoor zat een groot Frans leger plus het Engelse expeditieleger afgesneden van de rest van Frankrijk. Hierdoor konden ze ook de Maginot linie van achteren aanvallen.
    quote:
    Tot zover het stukje geschiedenisles
    Kopieëren is geen geschiedenisles. Bovendien geef je een erg simplistische weergave van de gebeurtenissen. Denk jij nog dat de Engelsen de Fransen hebben verslagen bij Waterloo?
    quote:
    Waarom zouden deze nieuwe lidstaten niet defensief samen willen werken, om zo ook de kosten van hun eigen legers te verkleinen en een sterke bondgenoot als de EU te hebben die hun souvereine grenzen helpt verdedigen?
    Ik denk dat niet in ieder land alleen de kosten het beleid van een regering bepalen. Misschien vertrouwen sommige landen hun verdediging niet toe aan een vreemde mogendheid.
    quote:
    Yup, nu zijn het allemaal onafhankelijke staatjes, die stuk voor stuk economisch en financieel stukken slechter af zijn dan toe het nog een land was. Samenwerking zorgt voor een groei van de welvaart, van de economie.
    Maar gelukkig moorden ze elkaar niet meer uit.
    pi_26692717
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 11:52 schreef NathraX het volgende:

Ik heb al eerder gezegd dat de Fransen de Maginot linie aan hun oostgrens bouwden. Dit is inderdaad de grens met Duitsland. Dit wil niet zeggen dat de loopgraven en fortjes van de verdediging van 1914 ook de Maginot linie was, omdat deze toen nog niet gebouwd was. Jij zei dat de Maginot linie in 1914 al aanwezig was, wat natuurlijk onzin is.
    Die linie was er in 1914 al. Dat hij minder modern was en de naam nog niet droeg, zijn details die compleet onbelangrijk zijn. De strategie was in beide oorlogen dezelfde, nl. het verdedigen van de oostgrens met Duitsland. De noordgrens was in beide oorlogen onvoldoende beveiligd. Was die wel dichtgetimmerd, hadden die tankdivisies immers wel wat meer tegenstand gehad.
    quote:
    Het gekke is dat de linie precies deed wat er van verwacht werd: de Duitsers gingen er omheen.
    De linie was bedoeld de Duitsers tegen te houden, tijd te rekken om het land te mobiliseren en versterkingen te krijgen om de Duitsers a la WO I vast te pinnen.
    quote:
    De Fransen schoten de Belgen te hulp. Dit konden ze doen omdat ze hun hoofdmacht in het noorden geconcentreerd hadden. Ze gingen er echter onterecht vanuit dat er geen grote tankformaties door de ardennen konden. Dit waren de beruchte pantserdivisies die geheel gemotoriseerd waren, en dus zeer snel. Deze stootten zeer snel door richting het kanaal. Hierdoor zat een groot Frans leger plus het Engelse expeditieleger afgesneden van de rest van Frankrijk. Hierdoor konden ze ook de Maginot linie van achteren aanvallen.
    Nonsense. Als er een groot Frans leger in Belgie had gezeten waar de Duitsers langs waren geraced, had dat leger de Duitsers weer in de rug kunnen treffen.
    quote:
    Kopieëren is geen geschiedenisles. Bovendien geef je een erg simplistische weergave van de gebeurtenissen. Denk jij nog dat de Engelsen de Fransen hebben verslagen bij Waterloo?

Gezien het feit dat Generaal Ney het Franse leger op de muur van voornamelijk Engelse troepen (Er deden ook nog wat Nederlanders en Belgen onder Wellington mee) heeft laten stuklopen en Napoleon zijn befaamde keizerlijke garde voor het eerst en voor het laatst verslagen zag worden door 1500 Britse Guards onder Maitland, denk ik dat wel ja. Het verdere opvegen van de resten van Napoleons leger door de Pruisen is minder relevant.
    quote:
    Ik denk dat niet in ieder land alleen de kosten het beleid van een regering bepalen. Misschien vertrouwen sommige landen hun verdediging niet toe aan een vreemde mogendheid.
    Ik heb het over samenwerking, niet over complete overgave.]
    pi_26694756
    Zullen we het weer over de hedendaagse defensie hebben? En niet over wat is gebeurt, dat was namelijk niet het punt van de discussie..
    pi_26695086
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 13:38 schreef Keksi het volgende:
    Zullen we het weer over de hedendaagse defensie hebben? En niet over wat is gebeurt, dat was namelijk niet het punt van de discussie..
    Natuurlijk, gewoon een sterk, multifunctioneel, snel inzetbaar en goedkoop Europees leger opzetten en de privelegertjes schrappen
      dinsdag 3 mei 2005 @ 14:03:49 #84
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26695562
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 12:43 schreef Vhiper het volgende:
    Gezien het feit dat Generaal Ney het Franse leger op de muur van voornamelijk Engelse troepen (Er deden ook nog wat Nederlanders en Belgen onder Wellington mee) heeft laten stuklopen en Napoleon zijn befaamde keizerlijke garde voor het eerst en voor het laatst verslagen zag worden door 1500 Britse Guards onder Maitland, denk ik dat wel ja. Het verdere opvegen van de resten van Napoleons leger door de Pruisen is minder relevant.
    Ik weet genoeg. Dit is de foute 'Engelse' versie.
    pi_26695730
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 14:03 schreef NathraX het volgende:

[..]

Ik weet genoeg. Dit is de foute 'Engelse' versie.
    Ik zou zeggen, pas het aan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Waterloo

Verder maar weer on topic.
      dinsdag 3 mei 2005 @ 14:55:32 #86
    26173 NathraX
    Generaal Bajonet
    pi_26697136
    Wikipedia is niet een heel betrouwbaar medium. De Nederlandse versie vertelt iets heel anders bijvoorbeeld. In Engeland zijn er nogal wat mythes over de slag. Voor een redelijk objectief beeld moet je bijvoorbeeld 'Waterloo 1815, het einde van Napoleon' van Luc de Vos maar eens lezen. Deze heeft niet alleen Engelse, maar ook Nederlandse, Belgische en Duitse bronnen gebruikt.

Maar dat terzijde natuurlijk.
    pi_26700737
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 14:55 schreef NathraX het volgende:
    Wikipedia is niet een heel betrouwbaar medium. De Nederlandse versie vertelt iets heel anders bijvoorbeeld. In Engeland zijn er nogal wat mythes over de slag. Voor een redelijk objectief beeld moet je bijvoorbeeld 'Waterloo 1815, het einde van Napoleon' van Luc de Vos maar eens lezen. Deze heeft niet alleen Engelse, maar ook Nederlandse, Belgische en Duitse bronnen gebruikt.

Maar dat terzijde natuurlijk.
    Mijn ervaringen met Wikipedia zijn over het algemeen zeer positief. Juist omdat het een open karakter heeft en iedereen dus iedereen kan corrigeren, vertrouw ik het meer dan een boek waarin 1 persoon zijn mening geeft over hoe de feiten gelopen zijn.

Maar goed, laten we nu eindelijk maar weer eens on topic gaan
      Moderator dinsdag 3 mei 2005 @ 19:11:27 #88
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_26705083
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 09:18 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De "vijandige" legers zijn nu ook wel iets beter. De randstad ligt binnen no time plat en daar zijn tegenwoordig niet eens bommenwerpers meer voor nodig.
    [..]
    welke "vijandige" legers hebben we het precies over?

Duitsland kan het iig niet, de UK waarschijnlijk ook niet (Nederland verdedigd met patriots, stingers, F16's en de vloot ... flinke luchtmacht die daar doorheen komt) en waarom zou je geen bommenwerpers meer nodig hebben?

mjah een atoombom smijten is natuurlijk een optie maar dat gebeurt nu eenmaal niet en bovendien heeft Nederland die dingen ook in 3 kwartier in elkaar geschroeft
    Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
    Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
      Moderator dinsdag 3 mei 2005 @ 19:19:19 #89
    14679 crew  sp3c
    Geef me die goud!!!
    pi_26705312
    imo gewoon uitbreiden, het budget moet naar 2 tot 2,5 van het gdp, zeker als we zo door willen gaan met vredesmissies enzo ... we kunnen onszelf wel op de borst kloppen dat we iedereen helpen maar als je dan maar een piepkleine bijdrage kan leveren dan is het alsnog water naar de zee dragen.

De landmacht naar 1 gemechaniseerde divisie met alle ondersteunende rotzooi erop en eraan.

Korps mariniers uitbreiden met een gemechaniseerde brigade (naast een standaard mariniersbrigade dus het derde bataljon activeren), geef ze meer LCF'en en schaf de M fregatten af en koop er wat korvetten bij en twee helikoptercarriers (Hr MS Rotterdam maar dan met platvliegdek, en evt een ski jump voor F35's) en V22 Osprey

luchtmobiele brigade uitbreiden met een luchtmobiele gemechaniseerde brigade met lichte voertuigen zoals Wiesel die je gewoon de Chinook in kan rijden (noemen we het geheel korps paratroepen oid) en overhevelen naar de luchtmacht 110 joint strike fighters en 20 jet trainers aanschaffen en twee fokker 70's met Erichsson Erieye mini awacs erop geschroefd

en daarnaast veel meer (gevechts)helikopters.

betaal het maar deels van ontwikkelingsgeld want die vredesmissies zijn ontwikkelingswerk bij uitstek ... werkt nog een stuk beter ook dan die regeringen een zak geld of een zak eten te geven

Dan heb je een respectabele krijgsmacht die in verhouding staat met de status van het land in de wereld
    Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
    Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
      dinsdag 3 mei 2005 @ 19:27:29 #90
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26705536
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 19:19 schreef sp3c het volgende:
    imo gewoon uitbreiden, het budget moet naar 2 tot 2,5 van het gdp, zeker als we zo door willen gaan met vredesmissies enzo ... we kunnen onszelf wel op de borst kloppen dat we iedereen helpen maar als je dan maar een piepkleine bijdrage kan leveren dan is het alsnog water naar de zee dragen.

De landmacht naar 1 gemechaniseerde divisie met alle ondersteunende rotzooi erop en eraan.

Korps mariniers uitbreiden met een gemechaniseerde brigade (naast een standaard mariniersbrigade dus het derde bataljon activeren), geef ze meer LCF'en en schaf de M fregatten af en koop er wat korvetten bij en twee helikoptercarriers (Hr MS Rotterdam maar dan met platvliegdek, en evt een ski jump voor F35's) en V22 Osprey

luchtmobiele brigade uitbreiden met een luchtmobiele gemechaniseerde brigade met lichte voertuigen zoals Wiesel die je gewoon de Chinook in kan rijden (noemen we het geheel korps paratroepen oid) en overhevelen naar de luchtmacht 110 joint strike fighters en 20 jet trainers aanschaffen en twee fokker 70's met Erichsson Erieye mini awacs erop geschroefd

betaal het maar deels van ontwikkelingsgeld want die vredesmissies zijn ontwikkelingswerk bij uitstek ... werkt nog een stuk beter ook dan die regeringen een zak geld of een zak eten te geven

Dan heb je een respectabele krijgsmacht die in verhouding staat met de status van het land in de wereld
    Helemaal mee eens .
    pi_26705548
    ...is een lachertje en moet niet zoveel pretenties hebben
      dinsdag 3 mei 2005 @ 19:31:13 #92
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26705627
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 19:27 schreef BennieK het volgende:
    ...is een lachertje en moet niet zoveel pretenties hebben
    Leg ook eens uit waarom dan, of is dit het zoveelste vooroordeel over de Nederlandse krijgsmacht?
    pi_26705740
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 19:31 schreef Steeven het volgende:

[..]

Leg ook eens uit waarom dan, of is dit het zoveelste vooroordeel over de Nederlandse krijgsmacht?
    meen je dit?

de meerwaarde van Nederland op het militaire gebied is internationaal 0.0
    Waarschijnlijk was er wel lange tijd waardering voor ons leger (geavanceerd, goed opgeleid etc etc), Maar sinds Sebrenica is het alleen maar lachwekkend (triest)
      dinsdag 3 mei 2005 @ 19:41:25 #94
    85299 HarigeKerel
    Ontvacht dus Tabee
    pi_26705878
    Gewoon nuclear gaan, 3 kernonderzeeboten, 10 F16's en wat Special Forces.

De rest hebben we niet nodig.
    "Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
    pi_26710177
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 19:35 schreef BennieK het volgende:

[..]

meen je dit?

Waarschijnlijk was er wel lange tijd waardering voor ons leger (geavanceerd, goed opgeleid etc etc), Maar sinds Sebrenica is het alleen maar lachwekkend (triest)
    Waarom kunnen wij dat niet gewoon achter ons laten? Het is inmiddels 10 jaar geleden, we moeten de lessen eruit leren en dan verder gaan. De slachtoffers dan zijn voldoende gecompenseerd. Soms worden er fouten gemaakt, zoals doro de Fransen in Algarije! Door de Belgen in Ruanda! Door de Amerikanen in Irak en Vietnam. Maar dat laten zij toch ook achter zich....

Waarom wordt er geen goed werk gedaan in de rest van Joegoslavie? Irak? Afganistan? Indonesie? Enz enz enz.....
      dinsdag 3 mei 2005 @ 22:04:04 #96
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26710205
    quote:

[..]

meen je dit?

het is sind sebrenicia juist beter geworden en dat lag niet aan het leger maar aan de politiek als jij je soldaten met een pistool tegen tanks laat vechten weet je dat ze dat niet lang volhouden
      dinsdag 3 mei 2005 @ 22:06:27 #97
    61421 icecreamfarmer_NL
    VOC mentaliteit
    pi_26710288
    quote:

hmm zou de fregatten behoudenb de rest kan ik mij in vinden mischien samen met duitsland belgie en scandinavie een big ass vliegdek schip kopen
      dinsdag 3 mei 2005 @ 22:09:10 #98
    91076 Steeven
    Ad Fontes
    pi_26710380
    quote:

[..]

meen je dit?

Ik ben het eens met wat Icefarmer zegt, dat was geen fout van de soldaten maar van de politiek. Zelfs de Engelsen en Fransen wilden niet in Sebrenica zitten, maar wij moesten zo nodig, zonder wapens. Verder wordt ons leger internationaal erg gerespecteerd om het professionele handelen ervan, met name in Irak, Afghanistan en ook Bosnië. Als je ziet hoe Amerikanen omgaan met burgers in oorlogsgebieden/vredesgebieden, dát is pas lachwekkend triest. En respectloos.
    pi_26718433
    quote:
    Op dinsdag 3 mei 2005 19:11 schreef sp3c het volgende:

[..]

welke "vijandige" legers hebben we het precies over?

Duitsland kan het iig niet, de UK waarschijnlijk ook niet (Nederland verdedigd met patriots, stingers, F16's en de vloot ... flinke luchtmacht die daar doorheen komt) en waarom zou je geen bommenwerpers meer nodig hebben?

mjah een atoombom smijten is natuurlijk een optie maar dat gebeurt nu eenmaal niet en bovendien heeft Nederland die dingen ook in 3 kwartier in elkaar geschroeft
    Je grenzeloze vertrouwen in onze strijdkrachten doet me goed, echter ben ik bang dat je ze iets overschat (Of je onderschat de mogelijkheden van landen als Duitsland, Frankrijk en de UK).

Verder doen raketten tegenwoordig prima dienst als vliegende bommen. Een verwoesting van een makkelijk doelwit als een grote stad kan prima met raketten, zeker als je, a la de Duitsers in WOII geen moer om de mensenlevens in de stad geeft.
    pi_26718447
    quote:

Hetzelfde kan je voor minder geld bereiken door samenwerking in een EU macht.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')