Ja, dat vind ik prachtig. Ze gaan ongeveer 10.000 man ontslaan de komende jaren, maar ze werven wel mensen bij via de reclamesquote:Op zaterdag 30 april 2005 16:35 schreef NorthernStar het volgende:
En aan de hoeveelheid spotjes op tv te zien is er ook nog geen hond die erin wil.
Gewoon aan onderwijs besteden, hebben we veel meer aan.
Jawel, maar je hebt tegenwoordig ook al hang-ouderen. Die laten zich echt niet inpakken door een stel groentjes met een baret. :-) Nee, dat waren pas echt bikkels met 24 maanden dienstplicht achter de rug. Die laten zich echt niet intimideren door een stelletje verse joekels met een baret zonder kreukels en een gestreken camouflagepak en losse flodders in hun uzi. :-).quote:Militairen moeten worden omgevormd tot politieagenten die zich niet laten intimideren door hangjongeren.
Even wat feiten op een rij:quote:Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef pberends het volgende:
De Nederlandsche Defensie. Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?
Even wat feiten op een rij:
...
Dat banen creëeren gedoe slaat echt nergens op. Stel je schaft het leger af, komt er een hoop geld vrij dat dan weer naar zorg en onderwijs kan. Bij defensie vallen dan misschien wel banen weg, maar die worden op zijn beurt ook weer gecreeerd bij het onderwijs en de zorg. Dus dat is een nonsens-standpunt.quote:Op zaterdag 30 april 2005 20:43 schreef Keksi het volgende:
[..]
- bij TNO, Thales en Stork worden veel arbeidsplaatsen gecreeerd door Defensie
- bij boven genoemde bedrijven wordt veel onderzoek gedaan waarbij Nederland voorloopt, denk bijv aan radarapparatuur die naast het zoeken naar raketten en inkomende vliegtuigen wordt gebruikt voor het tracken van go-fasts (caribische drugssmokkelaars) en drenkelingen
- Nederland bezit een goed toegerust leger wat in Irak een stuk populairder is dan de Amerikanen (zie ondermeer het artikel in de IHT van 15-02-05.)
- Nederland bewaakt via het leger al jaren lang de rust in Joegoslavie (met als dieptepunt Scebrenica maar als hoogtepunten de inzet van CIMIC, nieuwe scholen, bruggen, hospitalen, mijn vrije speelplaatsen)
- Nederlandse defensie heeft eindelijk weer haar financien op orde (doet/deed Kamp prima)
- Defensie verzorgt voor meer dan 50.000 mensen werk in dit land. Allemaal op straat is een drama daar wordt je gek van
- wie helpt er bij het verzwaren van dijken? neemt bij veel grote evenementen de zorg op zich voor mensen die flauwvallen, blaren lopen etc?
- NL heeft geen vliegdekschip (dat is niet te betalen) maar is één van de weinige landen met een schip als HrMS Rotterdam en binnenkort ook het nieuwe LPD (Witte de With)
- hoe kan een klein land als NL nu macht willen in de wereld maar zodra als het heet onder de voeten wordt verwijzen naar landen als Duitsland, Amerika of Frankrijk? Dan word je toch in je gezicht uitgelachen? Er heoft niet veel meer geinvesteerd te worden (dat ben ik met je eens) maar accuut desinvesteren is zeker geen toffe optie
Kunnen we het leger niet beter goed onderhouden? Een goed uitgerust leger wat mensen echt te hulp kan schieten geef Nederland aanzien.
Heb jij enig idee hoe de Defensie branche werkt?quote:Op zaterdag 30 april 2005 21:58 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat banen creëeren gedoe slaat echt nergens op. Stel je schaft het leger af, komt er een hoop geld vrij dat dan weer naar zorg en onderwijs kan. Bij defensie vallen dan misschien wel banen weg, maar die worden op zijn beurt ook weer gecreeerd bij het onderwijs en de zorg. Dus dat is een nonsens-standpunt.
Dat de stelling is of het Nederlandse leger niet beter afgeschaft kan worden heeft niets te maken met dat er geen defensie-industrie in Nederland zou meer zou kunnen bestaan ook al is het leger afgeschaft.quote:
Vertel mij dan eens hoeveel mankracht het leger zou besparen? De door jou genoemde onderdelen in combinatie met hun logistieke ondersteuning maakt volgens mij verreweg het grootste deel van het NL leger uit.quote:Op zondag 1 mei 2005 00:58 schreef Steeven het volgende:
Ik zou de gewone landmachtsoldaatjes en reserves ontslaan en de elite houden:
- Korps Mariniers
- Luchtmobiele Brigade
- Korps Commando Troepen
- BBE
- Pilotenopleidingen voor zowel helikopters als straaljagers
- Overige
Op die manier kun je meer tijd en meer geld (want er zijn veel onnodige mensen weg) in hun training stoppen, nieuwe snufjes kopen e.d: een bruikbaar en Europees leger. Vergis je trouwens niet in ons leger, want het is al erg modern. Helemaal tov het Amerikaanse leger.
Moet je eerst je gemeenschappelijke buitenlandse beleid op orde hebben. Dat gaat nog lang duren.quote:Op zondag 1 mei 2005 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
Het wordt tijd voor een pan europees leger waarin ieder land zijn Defensie budget stort, dan kan er gesproken worden van een nuttige besteding van Defensie budgetten.
Utopie? Vast wel maar het zou leuk zijn als het kon.
Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.quote:Op zondag 1 mei 2005 01:03 schreef MrX1982 het volgende:
Een Europees leger zou dus echt belachelijk zijn.
Denk je dat er dan nog enige inbreng is vanuit onze eigen regering. Noem het dan gewoon het Duits-Franse leger.
Europese samenwerking is ok maar Europese samensmelting is niet ok
Ja idd.quote:Op zondag 1 mei 2005 01:05 schreef PJORourke het volgende:
Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.
Het is een vehikel voor de machtpretenties van landen als Frankrijk, vergane glorie dus. En een geoliede baantjesmachine. Meer ook niet.quote:Op zondag 1 mei 2005 01:08 schreef MrX1982 het volgende:
Ja idd.
Europa probeert een vuist te maken maar ze komen niet verder dan het aanspannen van de spieren
Europa als wereldmacht is vergane glorie. Een Europese samensmelting leidt daarom ook tot niets behalve dan tot een natte droom voor "onze" regeringsleiders.
Daarom is het geen goed idee.quote:Op zondag 1 mei 2005 01:13 schreef PJORourke het volgende:
Het is een vehikel voor de machtpretenties van landen als Frankrijk, vergane glorie dus. En een geoliede baantjesmachine. Meer ook niet.
Dat zou ik niet precies weten, maar de elite onderdelen die ik opsomde zijn bestaan veruit uit minder manschappen dan de rest van het leger.quote:Vertel mij dan eens hoeveel mankracht het leger zou besparen? De door jou genoemde onderdelen in combinatie met hun logistieke ondersteuning maakt volgens mij verreweg het grootste deel van het NL leger uit
Terwijl wij van elk nieuw Navo lid verwachten dat ze 2% van het BNP uitgeven aan defensie.quote:Op zaterdag 30 april 2005 16:27 schreef pberends het volgende:
De Nederlandsche Defensie. Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?
- Nederland besteedt ongeveer 8 miljard euro (1,6% van het bbp) aan defensie.
Het zou leuk zijn als je ging rekenen.... en me jouw berekening laat zien...quote:Op zondag 1 mei 2005 00:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat de stelling is of het Nederlandse leger niet beter afgeschaft kan worden heeft niets te maken met dat er geen defensie-industrie in Nederland zou meer zou kunnen bestaan ook al is het leger afgeschaft.
Dat gat kunnen we mooi dichten met de 0.8% die nu naar ontwikkelingshulp gaat.quote:Op zondag 1 mei 2005 11:50 schreef AchJa het volgende:
Terwijl wij van elk nieuw Navo lid verwachten dat ze 2% van het BNP uitgeven aan defensie.
Is alleen maar logisch.quote:Op zaterdag 30 april 2005 16:37 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik prachtig. Ze gaan ongeveer 10.000 man ontslaan de komende jaren, maar ze werven wel mensen bij via de reclames.
ja dat heb ik ook nooit gesnapt er worden mensen ontslagen en tegelijkertijd zijn er meer wervingscampagnes dan ooitquote:
het gaat wel lukken maar ik ben meer voor de structuur dat elk land zijn eigen leger behoud maar bijvoorbeeld 2/3 beschikbaar moet stellen voor EU takenquote:Op zondag 1 mei 2005 01:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wordt ook niks. Een plannetje van Amerika om een of ander onbeduidend B-land aan te vallen en de hele handel stort inelkaar.
Een ideaal bedrijf is een piramide vorm, weinig directie (de top van de piramide) en veel werknemers. (de basis van de piramide) Bij defensie is het op het moment net andersom, er zijn teveel (hoge) officieren en te weinig soldaten en korporaals.quote:Op zondag 1 mei 2005 14:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja dat heb ik ook nooit gesnapt er worden mensen ontslagen en tegelijkertijd zijn er meer wervingscampagnes dan ooit
Ik weet niet wat jij met de defensie moet, maar de defensie is primair voor:quote:Wat moeten wij daar eigenlijk mee? Is het wel nuttig om daar zoveel aan uit te geven? Is het misschien slechts speelgoed voor ministers?
Wat wil je hiermee zeggen? Nederland geeft trouwens 7 miljard uit aan defensie, maar ook 6 miljard aan de EU. Een vliegdekschip kunnen we niet betalen. Nederland is lid van de NAVO, wat een militaire alliantie is, en wat samenwerking betekent. Een slechte samenwerking binnen een alliantie heeft in het verleden vaak aangetoond dat het veel extra doden veroorzaakt aan eigen zijde.quote:- Nederland besteedt ongeveer 8 miljard euro (1,6% van het bbp) aan defensie.
- Ontwikkelingshulp zit op 4 miljard euro (0,8% van het bbp).
- Nederland heeft geeneens een vliegdekschip.
- Nederland is bijna totaal afhankelijk bij inzet van legermaterieel van Amerika en andere EU-landen.
- Defensie-apparaat wordt nauwelijks gebruikt voor binnenlandse aangelegenheden.
.
Defensie kan je niet met onderwijs vergelijken, bovendien is een groot deel van die 90% in opleiding, of heeft plaatsgebonden taken. Niet elke defensie-werknemer is infanterist, cavalerist of artillerist. Een lul de behanger minister is geen argument. Het aankoop en verkoopbeleid kan beter inderdaad, maar is vaak het gevolg van bezuinigingen. Nederland is immers al jaren aan het bezuinigen. En nog meer bezuinigingen heeft geen effect op de Amerikaanse of Chinese defensie uitgaven. De legers van de West-Europese landen zijn in vergelijking tot deze twee bijzonder zwak. Dit kunnen ze volhouden omdat de VS altijd de kastanjes uit het vuur haalt voor de Europese landen.quote:- Ruim 90% van de Nederlandse soldaten is in het binnenland gestationeerd. Bij het onderwijs is toch ook niet 90% van de opleidingsplekken ongereseveerd?
- We hebben altijd een lul de behanger als minister.
- Nederland koopt duur, verkoopt laag als het om materieel gaat (Orions, Howitzers).
- Meer uitgaven aan defensie heeft een domino-effect. De reden waarom China zoveel meer in defensie steekt is omdat Amerika dit ook doet. Oftewel bezuinigen zou misschien ook eens nuttig zijn
Het Nederlandse leger staat in het buitenland goed bekend, vooral de marine, mariniers en luchtmacht. De landmacht wordt ook steeds beter. En waarom die term speelgoedleger?quote:Kunnen we het leger niet beter uitbesteden aan UK of Duitsland? Geeft zo'n speelgoedleger als Nederland heeft aanzien in het buitenland ofzo?
Zo kun je alles wel wegrelativeren. Europa is geen natiestaat, dus heeft ook geen zelfstandig leger. Ze hebben wel legeronderdelen van verschillende lidstaten die een soort 'quick reaction force' o.i.d. voorstellen. Dit kun je echter niet zien als een waar 'Europees leger'.quote:Nederland zelf heeft geen leger nodig, daar is het te klein voor. Europa als geheel heeft dat wel
Misschien is er een verband tussen het gebroken geweertje en het verloop van de meidagen van 1940. Ik raad je aan 'de slag om de grebbeberg' en 'de slag om de residentie' van E. H. Brongers eens te lezen, en dan vooral de Nederlandse voorbereiding. De Romeinen wisten het al: Qui deciderat pacem preaparet bellum.quote:Afschaffen dat defensie. Dat geld kan veel beter besteed worden, o.a. in onderwijs en zorg. We hebben genoeg verdragen lopen die ervoor zorgen dat een aanval op ons land een aanval op een heleboel landen is, dus staan we zeker niet alleen bij een aanval op ons land.
Nederland heeft feitelijk geen verdedigend leger nodig, omdat er geen gevaar is van een buitenlandse aanval.
Juistquote:Op zondag 1 mei 2005 17:40 schreef Vhiper het volgende:
Nutteloze geldverspilling. We zijn omringt door bondgenoten en zelfs al waren het aardsvijanden, de landen om ons heen (Belgie misschien uitgezonderd), walsen zo over dat legertje van ons heen. Voor het bewaken van de Nederlandse grenzen dus volkomen overbodig. Ik zie meer in een Europees leger, waar Nederland zijn bijdrage aan levert (Die overigens minder mag zijn dan die 8 miljard die we nu al uitgeven, we dragen al flink bij aan de EU.)
Met een beetje verdediging kun je het ze wel knap lastig maken.quote:Op zondag 1 mei 2005 17:40 schreef Vhiper het volgende:
Nutteloze geldverspilling. We zijn omringt door bondgenoten en zelfs al waren het aardsvijanden, de landen om ons heen (Belgie misschien uitgezonderd), walsen zo over dat legertje van ons heen. Voor het bewaken van de Nederlandse grenzen dus volkomen overbodig.
Nu de rest van de EU nog. Ik denk dat die meer om hun souvereiniteit geven dan jij.quote:Ik zie meer in een Europees leger, waar Nederland zijn bijdrage aan levert (Die overigens minder mag zijn dan die 8 miljard die we nu al uitgeven, we dragen al flink bij aan de EU.)
We gebruiken weer de Hollandsche Waterliniequote:Op zondag 1 mei 2005 17:54 schreef NathraX het volgende:
[..]
Met een beetje verdediging kun je het ze wel knap lastig maken.
[..]
Nu de rest van de EU nog. Ik denk dat die meer om hun souvereiniteit geven dan jij.
Mwah daar ben ik het niet mee eens. Als je ziet hoe Amerikanen omgaan met inwoners van soevereine landen (vraag maar na aan Engelse/Nederlandse bronnen uit onder meer Irak en Bosnië) dan zijn het echt een stelletje randdebielen. Dat hun leger dan groter is doet er niet veel toe. En Frankrijk heeft een van de meest moderne legers ter wereld, hebben de VS en China ook niet. Als je al ziet dat Amerikaanse Chinooks geen flares kunnen afvuren tegen Stingers en ander hittezoekend luchtafweergeschut, en de Nederlandse Chinooks wel, dan verbaast het mij ook niet dat er zoveel Amerikaanse doden vallen.quote:De legers van de West-Europese landen zijn in vergelijking tot deze twee bijzonder zwak. Dit kunnen ze volhouden omdat de VS altijd de kastanjes uit het vuur haalt voor de Europese landen.
Nederland heeft wel een klein leger, maar is een van de best getrainde ter wereld.quote:Geeft zo'n speelgoedleger als Nederland heeft aanzien in het buitenland ofzo?
Heb je helemaal gelijk in en waar ik me ook aan erger is de berichtgeving omtrent Irak. Er zijn dagelijks schietincidenten geweest en het kwam over als een vakantiekamp. Bovendien zijn er veel veteranen met trauma's teruggekomen, zoals m'n broer, die niet serieus genomen worden dóór die berichtgeving.quote:Op zondag 1 mei 2005 23:35 schreef EA het volgende:
Waar ik met mijn hoofd niet bij kan is dat er blijkbaar 8 miljard euro aan defensie wordt besteed en dat daarvan geen cent gaat naar de militairen die met trauma's uit oorlogsgebieden komen. Ze vergeten bij defensie dat militairen ook gewoon mensen zijn.
Verder vind ik het niet erg dat er geld aan defensie wordt besteed, het is nog maar 60 jaar geleden dat hier voor het laatst oorlog is geweest, maar met de geringe dreiging van oorlog nu zul je toch echt moeten bezuinigen en reorganiseren. Heel veel "overbodige" officiers kunnen uitstekend ook maatschappelijke en beveiliging functies vervullen.
Yup, kunnen we het weer vijf, in plaats van de geplande één dag uithouden...quote:Op zondag 1 mei 2005 17:54 schreef NathraX het volgende:
[..]
Met een beetje verdediging kun je het ze wel knap lastig maken.
quote:Nu de rest van de EU nog. Ik denk dat die meer om hun souvereiniteit geven dan jij.
Dat was met een klein slecht getraind en uitgerust leger, dat we het toen nog 5 dagen vol hebben gehouden en naar verhouding bijhoorlijk succesvol waren tegen de duitse luchtmacht zegt dan wel wat.quote:Op maandag 2 mei 2005 06:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Yup, kunnen we het weer vijf, in plaats van de geplande één dag uithouden...![]()
Europa hoort een economische samenwerking te zijn, millitaire samenwerking is prima maar dat horen landen onderling te regelen zoals Nederland nu al heeft met Belgie en Duitsland.quote:Jammer, een Verenigde Staten van Europa zou een mooi blok, met een mooi, sterk, modern leger zijn.
Ze knokten goed, ja. Let wel dat de Duitsers vervolgens Rotterdam platgooiden en dreigden hetzelfde te doen met Amsterdam, Utrecht, Den Haag, etc. Toen was de strijd gauw gestreden.quote:Op maandag 2 mei 2005 08:18 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat was met een klein slecht getraind en uitgerust leger, dat we het toen nog 5 dagen vol hebben gehouden en naar verhouding bijhoorlijk succesvol waren tegen de duitse luchtmacht zegt dan wel wat.
Goed, geef ik ze nu 10 dagenquote:Wat kunnen we dan wel niet met het huidige kleine maar goed getraind en uitgerust leger![]()
quote:Europa hoort een economische samenwerking te zijn, millitaire samenwerking is prima maar dat horen landen onderling te regelen zoals Nederland nu al heeft met Belgie en Duitsland.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |