abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25389154
Ik dacht; laten we eens objectief bekijken of de Islam een achterlijk geloof is of niet. Dit is dan ook een heel serieus topic. Laten we de GDP van landen is bij elkaar tellen waar de meerderheid van de bevolking moslim is. Dat zijn ongeveer 1 miljard mensen; dat is 1/6 van de wereldbevolking, oftewel 16,6 % van de wereldbevolking.
quote:
GDP van de wereld is bij elkaar: 51.480$ miljard
GDP van alle Islamatische staten bij elkaar: plusminus 4.400$ miljard
Bron: CIA

Dus 16,6 % van de wereldbevolking heeft een rijkdom van 8 %, dus zo'n 2 keer zo minder als een gemiddeld wereldburger. Dit is zeer opvallend. Zit er misschien een sterk verband tussen de Islam en de slechte economische situatie in moslimlanden? Komt hier terrorisme uit voort? En waarom zijn ze eigenlijk zo arm? De Islamitische landen bij elkaar bezitten 2/3 van de wereldolievoorraad.
pi_25389263
Werk jij, toevallig, bij de NS?
  zondag 6 maart 2005 @ 00:05:32 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_25389266
Hehe lekker bezig berends...
pi_25389289
Idd pberends, weer een nachtje FOK!ken?

Één stad: Dubai
-
pi_25389311
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:06 schreef mechatronics het volgende:
Idd pberends, weer een nachtje FOK!ken?

Één stad: Dubai
daar zeg je wat
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_25389334
En die stad heeft dan ook nog een hoog percentage foreign investors
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_25389392
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:09 schreef fayakill het volgende:
En die stad heeft dan ook nog een hoog percentage foreign investors
Omdat de inwoners een liberale Islam aanhangen. Maar ik vrees dat het meerendeel van de Islam niet al te liberaal is .
pi_25389410
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:07 schreef fayakill het volgende:

[..]

daar zeg je wat
inderdaad
http://images.google.nl/images?q=dubai&hl=nl

herinneren wij dit palmeiland nog? mede opgebouwd door wat nederlandse baggeraars
en een grote foto: http://www.bateauxdubai.c(...)ubai-01-1240x768.jpg

Ik weet niet, maar hier kunnen verschillende steden nog een puntje aan zuigen, en in mijn ogen is Dubai hard op weg een soort Manhattan te worden van het midden-oosten.
-
pi_25389414
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:05 schreef Takkesteeg het volgende:
Werk jij, toevallig, bij de NS?
Nee.
pi_25389418
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:13 schreef mechatronics het volgende:

[..]

inderdaad
http://images.google.nl/images?q=dubai&hl=nl
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
herinneren wij dit palmeiland nog? mede opgebouwd door wat nederlandse baggeraars
en een grote foto: http://www.bateauxdubai.c(...)ubai-01-1240x768.jpg

Ik weet niet, maar hier kunnen verschillende steden nog een puntje aan zuigen, en in mijn ogen is Dubai hard op weg een soort Manhattan te worden van het midden-oosten.
Zandopspuiting uitgevoert door een Nederlands bedrijf .
pi_25389441
United Arab Emirates
Vroeger dacht ik dat het een landje was met wat kamelen, hier en daar een zandstorm en wat tentjes.
Tegenwoordig weet ik wel wat beter
-
  zondag 6 maart 2005 @ 00:18:47 #12
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25389473
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:15 schreef mechatronics het volgende:
United Arab Emirates
Vroeger dacht ik dat het een landje was met wat kamelen, hier en daar een zandstorm en wat tentjes.
Tegenwoordig weet ik wel wat beter
Palm Island en de internationale bulldozercrisis.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_25389488
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:58 schreef pberends het volgende:
Ik dacht; laten we eens objectief bekijken of de Islam een achterlijk geloof is of niet. Dit is dan ook een heel serieus topic. Laten we de GDP van landen is bij elkaar tellen waar de meerderheid van de bevolking moslim is. Dat zijn ongeveer 1 miljard mensen; dat is 1/6 van de wereldbevolking, oftewel 16,6 % van de wereldbevolking.
[..]

Dus 16,6 % van de wereldbevolking heeft een rijkdom van 8 %, dus zo'n 2 keer zo minder als een gemiddeld wereldburger. Dit is zeer opvallend. Zit er misschien een sterk verband tussen de Islam en de slechte economische situatie in moslimlanden? Komt hier terrorisme uit voort? En waarom zijn ze eigenlijk zo arm? De Islamitische landen bij elkaar bezitten 2/3 van de wereldolievoorraad.
zo zo, wat een onderzoek zeg. Heel erg opvallend... Wellicht dat je even de CIA moet bellen en je bevindingen moet doorgeven?
pi_25389518
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:18 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Palm Island en de internationale bulldozercrisis.
Ja inderdaad!
Bouwt ie een palmbomeneiland, met aan 1 kant een haven voor zn bootje (meter of 180).
Vond ie het daarna niet mooi, vast een jan des bouvries, symmetrie, want daarna wou hij aan de andere kant precies hetzelfde, nog een bladvormig eiland, als haven, voor nog n boot van 180 meter, die ie dan weer aan zn broer kon schenken.
Nee, arm zijn ze niet.

En dan ook nog, die landkaart van de wereleddie ze uit het water hebben gepompt, lijkt me wel wat, wonen op een eiland van een paar hectare, in de vorm van nederland.

En dat allemaal in Dubai
nee, arm noem ik ze niet.
-
pi_25389558
Vorige week een docu gezien over Saudi Arabie. Wat een ingewikkeld land is dat. Had het rijkste land ter wereld kunnen zijn als het land niet in bij al die brandhaarden had gelegen (en dus niet de hulp van de VS nodig heeft om zaakjes op te knappen). En natuurlijk het strenge geloof waardoor het corrupte koningshuis niks voor elkaar krijgt op het gebied van moderniseringen.

Ik denk dat elk land op het Arabisch Schiereiland en daarom heen zo'n ingewikkelde situatie heeft met sterkte ankers in het verleden. Het Engelse en Franse overheersing, de opmerkelijke opdelingen (remember Irak met de Koerden, Sjieten en Soennieten), de rare koningshuizen en dekolonisatie.

Je kunt simpelweg niet zeggen, die mensen zijn dom en daardoor liggen ze economisch achter.
pi_25389604
Wie heeft het hier over Dubai
We hebben het over de rijkdom van de Islamtische landen als geheel.
En die is erbarmelijk.
Zo is het GDP van heel de Arabische wereld nog minder als van heel Spanje bij elkaar.
pi_25389621
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:28 schreef useroid het volgende:
En die is erbarmelijk.
Zo is het GDP van heel de Arabische wereld nog minder als van heel Spanje bij elkaar.
Welke landen zijn allemaal Arabisch?
pi_25389635
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Welke landen zijn allemaal Arabisch?
Moet ik daar serieus op antwoorden op mans aardrijkskundige onvermogens
pi_25389650
Tsjee!En wij hebben het in het verleden niet zo erg gehad met de franse en spaanse overheersing en het afscheiden van belgie en de wereldoorlogen en moet ik nog door gaan??
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_25389660
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:31 schreef useroid het volgende:

[..]

Moet ik daar serieus op antwoorden op mans aardrijkskundige onvermogens
Nee, ben alleen bang dat je er een paar over het hoofd hebt gezien
pi_25389674
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:32 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Nee, ben alleen bang dat je er een paar over het hoofd hebt gezien
Tell me enlighten me.
Zoeken op CIA kan je zelf toch wel hopenlijk
pi_25389696
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:20 schreef Passione het volgende:

[..]

zo zo, wat een onderzoek zeg. Heel erg opvallend... Wellicht dat je even de CIA moet bellen en je bevindingen moet doorgeven?
Leuk, ik heb meer onderzoek gedaan dan de gemiddelde fokker voor een gemiddeld topic .
pi_25389717
Het totale bbp van de Arabische wereld bedroeg in 1999 ruim 530 miljard dollar. Dat is minder dan dat van één enkel Europees land, Spanje, met een jaarlijks bbp van bijna 600 miljard dollar.

Bron:© Hans Labohm

Drs. H.J. Labohm is als gastonderzoeker verbonden aan het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen 'Clingendael'.
pi_25389740
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:33 schreef useroid het volgende:

[..]

Tell me enlighten me.
Zoeken op CIA kan je zelf toch wel hopenlijk
Ja maar, ik ben alleen bang dat mensen Arabische landen en Islamitische landen met elkaar verwarren, als je begrijpt wat ik bedoel... want jij hebt het over Arabische landen, de TS over islamitische.. dus ik ben verward...
pi_25389750
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:36 schreef useroid het volgende:
Het totale bbp van de Arabische wereld bedroeg in 1999 ruim 530 miljard dollar. Dat is minder dan dat van één enkel Europees land, Spanje, met een jaarlijks bbp van bijna 600 miljard dollar.

Bron:© Hans Labohm

Drs. H.J. Labohm is als gastonderzoeker verbonden aan het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen 'Clingendael'.
Dit is vast een andere methode dan GDP .
pi_25389814
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:37 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ja maar, ik ben alleen bang dat mensen Arabische landen en Islamitische landen met elkaar verwarren, als je begrijpt wat ik bedoel... want jij hebt het over Arabische landen, de TS over islamitische.. dus ik ben verward...
Mij hoef je geen lecture te geven. Ik ken dat verschil heus wel.
Je hebt de Arabische wereld, het deel in Noord Afrika en daar waar Arabieren wonen in het M.Oosten
Verder heb je de Aziaten. De grootste groep moslims maar vormen een deel de Aziatische moslims waar ook het wel ontwikkelde deel Malysië zich bevind.

Als je de totale inkomsten herberekend zonder de olieeconomie kom je helemaal slecht uit.
Ze blinken niet uit in een sterke andere economie.
pi_25389850
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:28 schreef useroid het volgende:
En als je de mensenrechtensituatie bekijkt over de gehéle wereld, dan kan je slechts concluderen dat Nederland wel autoritair moet zijn?
pi_25389896
Maar goed, om even serieus te antwoorden: Ja, het is een verschrikkelijke bende daar. Waarom? Nou, ten eerste, het klimaat is voor een groot gedeelte niet ueber okay, maar dat is denk ik toch een slecht excuus. Wellicht kan men opteren voor de versie "politieke vrijheid is economische vrijheid", waardoor de schuld van het veronderstelde Arabisch falen gedeeltelijk komt te liggen bij de Westerse landen.
pi_25389948
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:45 schreef Monidique het volgende:

[..]

En als je de mensenrechtensituatie bekijkt over de gehéle wereld, dan kan je slechts concluderen dat Nederland wel autoritair moet zijn?
IDD, Nederland komt geen eens voor in de Amnestie lijsten.

Nederland http://web.amnesty.org/library/eng-nld/index
Indonesië http://web.amnesty.org/library/eng-idn/index
Marokko http://web.amnesty.org/library/eng-mar/index
Egypye http://web.amnesty.org/library/eng-egy/index
Koeweit http://web.amnesty.org/library/eng-kwt/index
UAE http://web.amnesty.org/library/eng-are/index

Maar eerlijk is eerlijk ook Europese landen staan erop maar dat is amper van het caliber van hierbovenstaande

Ze blinken dus uit in een slechte economie en ook wat betreft mensenrechten.
pi_25389979
Nee, dat bedoelde ik niet. Je neemt een aantal landen, berekent een gemiddelde en hanteert dan dat gemiddelde om individuele landen van die groep te beoordelen. Dat is verkeerd, klaar.
pi_25390046
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:53 schreef Monidique het volgende:
Nee, dat bedoelde ik niet. Je neemt een aantal landen, berekent een gemiddelde en hanteert dan dat gemiddelde om individuele landen van die groep te beoordelen. Dat is verkeerd, klaar.
Zullen we dan gewoon de twee beste en de twee slechtste wegstrepen aan bijde kanten van het spectrem.
Gemiddeldes nemen is trouwens een beproefd middels om dingen aan te tonen, raar dat het nu niet 'mag'
pi_25390100
Van mij mág het wel, maar om te concluderen dat, en ik noem maar wat, Frankrijk op de een of andere vage manier verantwoordelijk is voor drie miljoen dode Joden, omdat de groep "Duitsland-Frankrijk" er zes miljoen over de kling heeft gejaagd, is ongeveer net zo bespottelijk als individuele Arabische landen gaan meten aan de hand van het gemiddelde van een arbitraire groep. Niet dat jij dat per se doet, uiteraard, maar laten we er toch een beetje bij stilstaan dat zo'n groep met voorzichtigheid geïnterpreteerd dient te worden.
pi_25390433
Kijken we naar het aantal Nobel prijzen dan komt er een nog triester beeld van achterlijkheid aan het licht. De gehele Arabische wereld komt tot een aantal wat op twee handen te tellen is, met ongeveer 16,6% van de wereldbevolking. Dit in schril contrast met bijvoorbeeld de Joden, welke met 0,1% van de wereldbevolking enkele honderden Nobel prijzen hebben ontvangen.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  zondag 6 maart 2005 @ 01:30:21 #34
67826 Eye_of_god
What the quack?
pi_25390473
En pberends gaat van een oorzakelijk verband uit: geloof en bnp.
Van zulke verbanden lust ik er nog wel meer.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
Benjamin Franklin
  zondag 6 maart 2005 @ 01:31:00 #35
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25390481
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:26 schreef Davitamon het volgende:
Kijken we naar het aantal Nobel prijzen dan komt er een nog triester beeld van achterlijkheid aan het licht. De gehele Arabische wereld komt tot een aantal wat op twee handen te tellen is, met ongeveer 16,6% van de wereldbevolking. Dit in schril contrast met bijvoorbeeld de Joden, welke met 0,1% van de wereldbevolking enkele honderden Nobel prijzen hebben ontvangen.
En dan moet je Vrede natuurlijk niet meerekenen.
pi_25390506
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En dan moet je Vrede natuurlijk niet meerekenen.
En dan gaan er nog twee af voor Christelijke wetenschappers.
  zondag 6 maart 2005 @ 01:33:36 #37
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25390515
denk dat we het moeten omdraaien. in arme landen is men sneller vattelijk voor een godsdienst als de islam.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_25390518
Joden en Arabische wereld. Appels ende peren, me dunkt.
  zondag 6 maart 2005 @ 01:34:21 #39
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25390527
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:33 schreef Monidique het volgende:
Joden en Arabische wereld. Appels ende peren, me dunkt.
ze delen dezelfde vader...
pi_25390540
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:34 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ze delen dezelfde vader...
Nou ja, het is zo iets als katholieken vergelijken met Britten.
  zondag 6 maart 2005 @ 01:39:38 #41
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25390597
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:32 schreef Davitamon het volgende:
En dan gaan er nog twee af voor Christelijke wetenschappers.
Wat blijft er over?
pi_25390656
Absoluut gezien is de verschillen al schrikbarend, laat staan relatief gezien.
  zondag 6 maart 2005 @ 01:44:12 #43
115082 Jaande
Don't ask me who started
pi_25390657
De Islam laat geen ruimte voor een overontwikkeld kapitalisme?
to name or not to name...
pi_25390669
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:30 schreef Eye_of_god het volgende:
En pberends gaat van een oorzakelijk verband uit: geloof en bnp.
Van zulke verbanden lust ik er nog wel meer.
Net of die niet kan bestaan .
pi_25390717
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:39 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat blijft er over?
Vier ofzo? Eens even zoeken.
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:44 schreef Jaande het volgende:
De Islam laat geen ruimte voor een overontwikkeld kapitalisme?
Dat jij in staat bent dit te posten geeft al blijk van hypocrisie wat betreft jouw kijk op 'overontwikkeld' kapitalisme
pi_25390744
Ik dacht; laten we eens objectief bekijken of Afrikanen achterlijk zijn of niet. Dit is dan ook een heel serieus topic. Laten we de GDP van landen is bij elkaar tellen die in Afrika liggen. Dat zijn ongeveer 800 miljoen mensen; dat is 1/7 van de wereldbevolking, oftewel 13% van de wereldbevolking.
quote:
GDP van alle Afrikaanse staten bij elkaar: plusminus 500$ miljard
Bron: Google

Dus 13 % van de wereldbevolking heeft een rijkdom van 1 %, dus zo'n 13 keer zo minder als een gemiddeld wereldburger. Dit is zeer opvallend. Zit er misschien een sterk verband tussen de Afrikaanse bevolking en de slechte economische situatie in Afrikaanse landen?
----

Wat ik wil zeggen, je kunt over elk gebied dat ten opzichte van een ander gebied armer is, wel zeggen dat het een achterlijke bevolking heeft. Achterlijke gedachte imo

[ Bericht 5% gewijzigd door webfreaky op 06-03-2005 02:00:48 ]
I used to be SCHIZOFRENIC but we're okay now.
  zondag 6 maart 2005 @ 01:55:23 #47
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25390771
Klassieke denkers achter de polderterrorist

http://www.trouw.nl/relig(...)n/1108995571436.html
Ghazali heeft daaraan bijgedragen. Ook remde hij iedere wetenschappelijke ontwikkeling af door te ontkennen dat er zoiets als natuurwetten bestaan.

,,Alle natuurlijke processen representeren een orde die door de wil van God is bepaald en die daardoor op ieder moment kan worden opgeheven.'' Zo formuleerde hij een vorm van antirationalistisch denken die het geestelijke en intellectuele klimaat in de islamitische wereld is blijven beheersen.
Koranfascisme bedankt Islam
pi_25390778
Nobel prijzen in de Arabische wereld:

1988 - Najib Mahfooz
1978 - Mohamed Anwar El-Sadat
1994 - Yaser Arafat
2003 - Shirin Ebadi
1990 - Elias James Corey (Christen)
1999 - Ahmed Zewail
1960 - Peter Brian Medawar (Christen)
1960 - Ferid Moura (Christen)

Vijf dus.
pi_25390801
Juist, en de vele oproepen van Islamitische geleerden en, naar ik geloof, zelfs Mohammed om toch echt ook het wetenschappelijke niet te onderschatten, om maar een understatement te gebruiken, is dan natuurlijk niet echt passend in het profiel van de inherent achterlijke mohammedaan.
pi_25390810
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:55 schreef Davitamon het volgende:

1988 - Najib Mahfooz
1994 - Yaser Arafat
2003 - Shirin Ebadi
1999 - Ahmed Zewail

Vijf dus.
Je toont acht Arabische Nobelprijswinnaars en noemt dat slechts vijf?
  zondag 6 maart 2005 @ 02:00:11 #51
115082 Jaande
Don't ask me who started
pi_25390819
De Islam laat geen gelduitzuigerij toe. En tovh Moslim zijnde standpunt is de economie zoals wij (Westerlingen) nu het begrip economie kennen overontwikkeld. Overontwikkeld in de zin van, ...beetje overschatting van de waarde van economie ...beetje veel waarbij het geldsysteem God zou moeten vervangen.

Kan me
  zondag 6 maart 2005 @ 02:01:28 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25390826
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:00 schreef Jaande het volgende:
De Islam laat geen gelduitzuigerij toe. En tovh Moslim zijnde standpunt is de economie zoals wij (Westerlingen) nu het begrip economie kennen overontwikkeld. Overontwikkeld in de zin van, ...beetje overschatting van de waarde van economie ...beetje veel waarbij het geldsysteem God zou moeten vervangen.

Kan me
...vergissen?
pi_25390828
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:58 schreef Monidique het volgende:
Juist, en de vele oproepen van Islamitische geleerden en, naar ik geloof, zelfs Mohammed om toch echt ook het wetenschappelijke niet te onderschatten, om maar een understatement te gebruiken, is dan natuurlijk niet echt passend in het profiel van de inherent achterlijke mohammedaan.
Jij gelooft wel meer.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:02:42 #54
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_25390839
Ik vind het een béétje stupide om de economische welvaart van een land puur te betrekken op de religie. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_25390856
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Je toont acht Arabische Nobelprijswinnaars en noemt dat slechts vijf?
Ja. Ik kan niet tellen, dat zal het zijn.

Haal nu die drie met (Christen) erachter eens van acht af en kijk vervolgens naar de topictitel. Juist. Maar domme vragen bestaan niet hoor.
pi_25390865
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:01 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Jij gelooft wel meer.
Als ge 't meent.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:06:19 #57
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25390875
Ebadi is een Iranese. Dus strikt genomen geen Arabische.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:10:05 #58
115082 Jaande
Don't ask me who started
pi_25390920
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:02 schreef JAM het volgende:
Ik vind het een béétje stupide om de economische welvaart van een land puur te betrekken op de religie. .
Het zou stupide zijn om enkel dit gegeven als enig gegeven te zien.
Maar het is hoe je het draait of keert een navenant gegeven.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:10:28 #59
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25390923
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:04 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Ja. Ik kan niet tellen, dat zal het zijn.

Haal nu die drie met (Christen) erachter eens van acht af en kijk vervolgens naar de topictitel. Juist. Maar domme vragen bestaan niet hoor.
nobelprijs voor de vrede... arafat...
pi_25390945
Na aftrek van alle Ariërs en terroristen blijven er dus nog welgeteld drie Arabische Islamieten over.

Tel je mee Monidique?
pi_25390956
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:04 schreef Davitamon het volgende:

Nou, omdat ik Fok! wel een beetje ken, kijk ik meer naar de post dan naar de topictitel en jouw post had ongeveer zo'n strekking als: Nobel prijzen in de Arabische wereld: ... vijf dus.

Ja, een beetje apart dus.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:14:45 #62
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25390965
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:12 schreef Davitamon het volgende:
Na aftrek van alle Ariërs en terroristen blijven er dus nog welgeteld drie Arabische Islamieten over.

Tel je mee Monidique?
Eens kijken wat ze gepresteerd hebben.
pi_25390970
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:12 schreef Davitamon het volgende:

Tel je mee Monidique?
Mij hoef je niet te overtuigen, hoor, maar, ach, ga gerust je gang.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:17:01 #64
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25390983
Mahfooz: literatuur.

Ahmed Zewail: scheikunde.

Ik tel er eik maar twee.

Maar een serieuze wetenschapper.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:19:05 #65
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25391002
vergeet die nobelprijs toch. het is een farce.
pi_25391047
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:19 schreef zoalshetis het volgende:
vergeet die nobelprijs toch. het is een farce.
Een zionistisch complot

Wat betreft de politiek gemotiveerde Nobelprijs voor de vrede ben ik het met je eens.
  zondag 6 maart 2005 @ 02:23:22 #67
115082 Jaande
Don't ask me who started
pi_25391048
Nobel de uitvinder van het dynamiet...
Het is maar hoe je het bekijkt
  Overall beste user 2022 zondag 6 maart 2005 @ 10:30:17 #68
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_25392893
De olieprijs is waarschijnlijk te laag. Om de Islam te moderniseren is het noodzekelijk deze naar 300 USD per vat te brengen, zodat het BBP van de arabische landen snel op het niveau van de westerse wereld komt. Het mes zal zo aan twee kanten snijden, want als de olieprijs zo omhoog schiet, zal de BBP van westerse landen zeer waarschijnlijk zakken.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 6 maart 2005 @ 10:44:23 #69
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25392982
quote:
Op zondag 6 maart 2005 02:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nobelprijs voor de vrede... arafat...
Het zal een aanmoedigingsprijs geweest zijn of een voorkeursbehandeling. Daaruit komen vaker voor niet-sociaaldemocraten vreemd te plaatsen kostspelige maatschappelijke situaties voort.

Overigens denk ik dat niet zozeer Islam (Maleisië) maar eerder de mate van tribaliteit, doorgeven van waarden via recitatie en mogelijkheden voor openbaring van kritische beschouwingen binnen een cultuur van invloed is op de economische situatie.

Waar volgzaamheid wordt afgedwongen en kritiek verstomt zie je het immers ook binnen organisaties misgaan omdat de scherpte eruit slijt en mensen elkaar gaan napraten.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  zondag 6 maart 2005 @ 13:31:34 #70
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25395225
quote:
... objectief bekijken of de Islam een achterlijk geloof is of niet. ...
H0: islam is achterlijk.
LOL
quote:
En waarom zijn ze eigenlijk zo arm? De Islamitische landen bij elkaar bezitten 2/3 van de wereldolievoorraad.
Omdat deze rijkdom binnen die landen in handen is van slechts weinigen.
Wasserwunderland
pi_25395523
quote:
Op zondag 6 maart 2005 13:31 schreef Tup het volgende:

[..]

LOL
[..]

quote:
Zit er misschien een sterk verband tussen de Islam en de slechte economische situatie in moslimlanden? Komt hier terrorisme uit voort? En waarom zijn ze eigenlijk zo arm? De Islamitische landen bij elkaar bezitten 2/3 van de wereldolievoorraad.
Denk dat dit het eerste antwoord is op die vraag.
pi_25395820
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:52 schreef webfreaky het volgende:

Wat ik wil zeggen, je kunt over elk gebied dat ten opzichte van een ander gebied armer is, wel zeggen dat het een achterlijke bevolking heeft. Achterlijke gedachte imo
Deze mening is net zo ongefundeerd en onwetenschappelijk als de uitspraak van Kofi Annan dat de intelligentie gelijkmatig over de volkeren is verdeeld, de Europeanen en Amerikanen zijn rijk omdat het Europese ras een herseninhoud heeft van 87 inch3. Daaropvolgend hebben Afrikanen een herseninhoud van 72 inch3. Van Arabieren wordt nergens iets vermeld, maar het zal me niets verbazen dat dat nóg minder is dan de herseninhoud van de gemiddelde Afrikaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence#Brain_size
  zondag 6 maart 2005 @ 14:25:40 #73
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_25395929
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  zondag 6 maart 2005 @ 14:27:02 #74
106056 Landmass
pi_25395943
deleted
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zondag 6 maart 2005 @ 14:33:01 #75
106056 Landmass
pi_25396021
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:26 schreef Davitamon het volgende:
ik dacht dat nederland het ook goed deed
dat was uit de tijd van die hoeie ouwe HBS, nu heeft de PvdA het odnerwijs de vernieling in geholpen zodat we altijd dom blijven en op de PvdA zullen stemmen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zondag 6 maart 2005 @ 14:35:30 #76
106056 Landmass
pi_25396051
quote:
ik vind dat juist heel goed. De religie beinvloed het leven daar nogal en dus ook de economishe politiek waar geld lenen tegen rente bijvoorbeeld niet mag.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zondag 6 maart 2005 @ 14:36:33 #77
106056 Landmass
pi_25396070
quote:

[..]

LOL
[..]

heeft er niks mee te maken, rijkdom kan je creeren. Hoe? Door te werken
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zondag 6 maart 2005 @ 14:50:01 #78
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25396255
quote:
Hoe die rijkdom ook verdeeld is, het BNP blijft hetzelfde. Een scheve inkomensverdeling is niet hetzelfde als armoede, al zal de SP die theorie vast wel hanteren.
  zondag 6 maart 2005 @ 14:53:05 #79
115441 VijfdeColonne
anti-Islam == extreem-rechts
pi_25396293
Je had net zo goed de stelling "Niet blanken economisch gezien een achterlijk ras" nemen. Zelfde strekking, zelfde soort fascistische stront.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
  zondag 6 maart 2005 @ 14:53:52 #80
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25396314
quote:
Op zondag 6 maart 2005 14:53 schreef VijfdeColonne het volgende:
Je had net zo goed de stelling "Niet blanken economisch gezien een achterlijk ras" nemen. Zelfde strekking, zelfde soort fascistische stront.
Aziaten doen het anders prima.
  zondag 6 maart 2005 @ 15:04:02 #81
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25396491
Conclusies uit empirische onderzoeken waar je vele factoren weglaat zijn zeer discutabel. Om bijvoorbeeld in te haken op het voorbeeld van de Nobelprijzen, kan ik met dezelfde redenatie grootschalige discriminatie aantonen bij het Nobel-comitee. Het lijkt me duidelijk dat beide conclusies een nadere onderbouwing nodig hebben wil je geloofwaardiger overkomen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25396513
quote:
Op zondag 6 maart 2005 15:04 schreef Sidekick het volgende:
Conclusies uit empirische onderzoeken waar je vele factoren weglaat zijn zeer discutabel. Om bijvoorbeeld in te haken op het voorbeeld van de Nobelprijzen, kan ik met dezelfde redenatie grootschalige discriminatie aantonen bij het Nobel-comitee. Het lijkt me duidelijk dat beide conclusies een nadere onderbouwing nodig hebben wil je geloofwaardiger overkomen.
Aight.
  zondag 6 maart 2005 @ 15:12:37 #83
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25396603
quote:
Op zondag 6 maart 2005 15:04 schreef Sidekick het volgende:
Om bijvoorbeeld in te haken op het voorbeeld van de Nobelprijzen, kan ik met dezelfde redenatie grootschalige discriminatie aantonen bij het Nobel-comitee.
Grootschalige discriminatie onder Scandinaviers? Ben jij wel helemaal lekker? Zou er niet eerder sprake zijn van doorgeschoten politieke correctheid (vide Arafat) en bevoordeling van Islamieten?
  zondag 6 maart 2005 @ 15:42:21 #84
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25397164
quote:
Op zondag 6 maart 2005 15:12 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Grootschalige discriminatie onder Scandinaviers? Ben jij wel helemaal lekker?
Ik ben blij dat je door hebt dat de "objectieve onderzoeksmethoden" zoals hier in het topic aan alle kanten rammelt.
pi_25398057
ach het zal altijd zo blijven de islam had zijn piek in de europese middeleeuwen (kwa economie en wetenschap) maar is daarna zelf de middeleeuwen in gegaan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 6 maart 2005 @ 16:28:52 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25398127
quote:
Op zondag 6 maart 2005 10:44 schreef sjun het volgende:

[..]

Het zal een aanmoedigingsprijs geweest zijn of een voorkeursbehandeling. Daaruit komen vaker voor niet-sociaaldemocraten vreemd te plaatsen kostspelige maatschappelijke situaties voort.

Overigens denk ik dat niet zozeer Islam (Maleisië) maar eerder de mate van tribaliteit, doorgeven van waarden via recitatie en mogelijkheden voor openbaring van kritische beschouwingen binnen een cultuur van invloed is op de economische situatie.

Waar volgzaamheid wordt afgedwongen en kritiek verstomt zie je het immers ook binnen organisaties misgaan omdat de scherpte eruit slijt en mensen elkaar gaan napraten.
blijft, aangezien je laatste twee alinea's, toch een "kip-ei"-verhaal voor mij. is de armoedige mens vatbaar voor een bepaalde religie, of is een bepaalde religie verantwoordelijk voor armoede.
  zondag 6 maart 2005 @ 18:01:33 #87
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25399019
quote:
Op zondag 6 maart 2005 16:28 schreef zoalshetis het volgende:
blijft, aangezien je laatste twee alinea's, toch een "kip-ei"-verhaal voor mij. is de armoedige mens vatbaar voor een bepaalde religie, of is een bepaalde religie verantwoordelijk voor armoede.
Gezien de opkomst van het socialisme denk ik het eerste. Hoewel men het tweede gebruikt om het socialisme in stand te houden.
  zondag 6 maart 2005 @ 18:25:22 #88
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_25399368
quote:
Ik dacht; laten we eens objectief bekijken of de Islam een achterlijk geloof is of niet. Dit is dan ook een heel serieus topic.
*PROEST* Yeah right...... objectief...... (ff de cola van mijn beeldscherm afvegen).
quote:
Laten we de GDP van landen is bij elkaar tellen waar de meerderheid van de bevolking moslim is. Dat zijn ongeveer 1 miljard mensen; dat is 1/6 van de wereldbevolking, oftewel 16,6 % van de wereldbevolking.

quote:
GDP van alle Islamatische staten bij elkaar: plusminus 4.400$ miljard

Dus het ontbreken van "Das kapitaal" staat gelijk aan achterlijkheid..... ?! Is dat de correlatie die je zoekt ?!

Dan zijn de Eskimo's in Alaska ook bijzonder achterlijk...

Indonesie (grootste moslimland) en Malaysie zijn islamitische landen waar ook bouwgrond is (i.p.v. een zandbak). En deze landen maken op dit moment een behoorlijke economische klim op de wereldladder. Wat wordt over 50 jaar de vergelijking ?!...... Europeanen zijn achterlijker dan Chinezen.

PS : Ik woon liever in een goed geoliede maatschappij (met minder geld) dan in sommige no-go area's als Amerika, waar gezag ver te zoeken is.
pi_25400174
quote:
Laatst had ik een gesprek met een antropoloog, die me vertelde dat dat nog niet zo'n verkeerd idee is. Ik zal het zo goed mogelijk proberen samen te vatten.

In Nederland is de economische groei in Holland aangevangen en niet in Brabant, omdat protestantse geesten vrijer zijn en zodoende creatiever zijn om geld te verdienen. De gouden eeuw was het gevolg, waarin Holland groot is geworden en niet Brabant. Wist je dat het boekhoudsysteem door de VOC is uitgevonden? Katholieke gebieden zijn van oudsher minder ontwikkeld dan protestantse gebieden. Vergelijk Italie met Nederland, de USA met Zuid-Amerika.
In de Arabische wereld hebben de mensen geen vrije geest. Ze worden in meer of mindere mate door hun religie beknot in hun denken.

Ik denk niet dat je met religie het huidige economische wereldbeeld kunt uitleggen. Daarvoor spelen meerdere factoren mee, zoals natuurlijke bronnen (olie) en vrije marktsystemen. Maar cultuur en vrijheid van denken speelt zeker een grote rol in de economische ontwikkeling van een land. Nederland is niet voor niets zo groot geworden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Areteq op 06-03-2005 19:33:53 ]
pi_25400488
En vervolgens verzandt de discussie in contingentiedenken
pi_25400821
quote:
[..]

Ik heb even je bron doorgelezen. Heb proberen een lijst te maken van het vast stellen van "Islamitische" landen.

Correct me if i´m wrong:

Indonesia $ 758,800,000,000
Iran $ 478,200,000,000
Turkey $ 458,200,000,000 (twijfel geval? seculiere deelstaat)
28 Pakistan $ 318,000,000,000
31 Saudi Arabia $ 287,800,000,000
52 Morocco $ 128,300,000,000 2003 est
Sudan $ 70,950,000,000 (weet niet of deze erbij hoort?)
Syria $ 58,010,000,000 (weet niet of deze erbij hoort?)
United Arab Emirates $ 57,700,000,
Uzbekistan $ 43,990,000,000 (weet niet of deze erbij hoort?)
Iraq $ 37,920,000,000
Jordan $ 23,640,000,000 (weet niet of deze erbij hoort?)
Afghanistan $ 20,000,000,000

Hoe bepaal je precies een islamitisch land?
Een land waar merendeel moslim is?
Of kijk je dan alleen puur naar de wetgeving in een land?

En zou het zou je je niet de Europese Unie weg kunnen laten uit het totale gpd ? (11 miljard?)
Want anders tel je dan toch de europese landen dubbel in gpd of zie ik het verkeerd?
pi_25401086
quote:
Op zondag 6 maart 2005 19:47 schreef Davitamon het volgende:
En vervolgens verzandt de discussie in contingentiedenken
Kun je een definitie van dat begrip geven?
pi_25401488
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:10 schreef Space-Chinees het volgende:
En zou het zou je je niet de Europese Unie weg kunnen laten uit het totale gpd ? (11 miljard?)
Want anders tel je dan toch de europese landen dubbel in gpd of zie ik het verkeerd?
Ik denk dat dat eerder 11 triljard moet zijn 1000Xmiljard
quote:
Geografische ligging
Als men het arabisch gebied definieerd als het gebied waar Arabisch wordt gesproken, strekt het zich uit over 6500 km, van de Atlantische Oceaan tot aan de Arabische Zee. Er wonen 206 miljoen mensen. Het meest westelijke punt van het Arabische gebied is de Atlantische kust van Mauretanië. In noordelijke richtig vormen de Noord-Afrikaanse kust en die van het Midden-Oosten de grens, in het zuiden de Sahara. In het oosten wordt het Arabisch schiereiland omgeven door de Perzische Golf, de Rode Zee en de Arabische Zee, terwijl de greenzen van Syrië en Irak met Turkije en Iran ruwweg de noordgrens vormen.
  zondag 6 maart 2005 @ 21:41:16 #94
106056 Landmass
pi_25402081
quote:
Op zondag 6 maart 2005 19:22 schreef Areteq het volgende:

[..]

Laatst had ik een gesprek met een antropoloog, die me vertelde dat dat nog niet zo'n verkeerd idee is. Ik zal het zo goed mogelijk proberen samen te vatten.

In Nederland is de economische groei in Holland aangevangen en niet in Brabant, omdat protestantse geesten vrijer zijn en zodoende creatiever zijn om geld te verdienen.
waarom was brabants vlaanderen dan in de middeleeuwen welvarend. Dat waren katholieken hoor.
Waarom was noord italie in de middeleeuwen al zo welvarend. Dat waren ook katholieken
quote:
De gouden eeuw was het gevolg, waarin Holland groot is geworden en niet Brabant. Wist je dat het boekhoudsysteem door de VOC is uitgevonden?
ik dacht noord italie
quote:
Katholieke gebieden zijn van oudsher minder ontwikkeld dan protestantse gebieden. Vergelijk Italie met Nederland,
noord italie is welvarender dan nederland hoor
quote:
de USA met Zuid-Amerika.
In de Arabische wereld hebben de mensen geen vrije geest. Ze worden in meer of mindere mate door hun religie beknot in hun denken.

Ik denk niet dat je met religie het huidige economische wereldbeeld kunt uitleggen. Daarvoor spelen meerdere factoren mee, zoals natuurlijke bronnen (olie) en vrije marktsystemen. Maar cultuur en vrijheid van denken speelt zeker een grote rol in de economische ontwikkeling van een land. Nederland is niet voor niets zo groot geworden!
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_25402514
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:41 schreef Landmass het volgende:

[..]

waarom was brabants vlaanderen dan in de middeleeuwen welvarend. Dat waren katholieken hoor.
Waarom was noord italie in de middeleeuwen al zo welvarend. Dat waren ook katholieken
[..]

ik dacht noord italie
[..]

noord italie is welvarender dan nederland hoor
[..]
ik weet zeker dat noodr italie niet welvarender is dan Nerderland.

het heeft ook te maken met de liging, en wat de dominantie industrie is
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 6 maart 2005 @ 23:03:33 #96
85889 lucida
équilibre
pi_25403431
quote:
Zit er misschien een sterk verband tussen de Islam en de slechte economische situatie in moslimlanden?
Dat zal ongetwijfeld ook van invloed zijn op de "ontwikkelingssnelheid" van moslimstaten. Ik denk echter dat vooral de mate van (toegestane) spirituele rijkdom doorslaggevend is voor de manier waarop een samenleving of bevolkingsgroep in de vaart der volkeren omhoog kan worden gestuwd!.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_25404836
quote:

1988 - Najib Mahfooz
1994 - Yaser Arafat
2003 - Shirin Ebadi
1999 - Ahmed Zewail

Vijf dus.
De enige naam die ik herkende: Peter Brian Medawar, geboren in Rio de Janeiro en opgeleid in Engeland waar hij ook zijn Nobelprijs winnend werk heeft verricht. Deze man heeft helemaal niets te maken met het M.O.
Verder is het maar zeer de vraag of hij christen was, behalve voor de vorm mischien. Hij was professor in biologie naar ik meen.
pi_25404997
Het zou mij niet verbazen dat religie een bepaalde uitwerking heeft op de mate van welvaart van een religieuze groep. In feite lijkt het mij juist logisch, daar religie, hoe je het wendt of keert, toch echt wel een onderdeel is van een cultuur en cultuur nu eenmaal bepaalde dingen... bepaalt.

Nu, het zijn uiteraard geen absolute conclusies die je kan trekken, en het genoemde Noord-Italië is een mooi voorbeeld, maar ik wil niet bij voorbaat al ontkennen dat het er íéts mee te maken zou kunnen hebben. Ik denk echter niet dat wat betreft de welvaart, of het ontbreken ervan, in, zeg, de Arabische of Islamtische wereld, de Islam als sleutelfactor is aan te wijzen.
pi_25405259
quote:
Op zondag 6 maart 2005 14:05 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Deze mening is net zo ongefundeerd en onwetenschappelijk als de uitspraak van Kofi Annan dat de intelligentie gelijkmatig over de volkeren is verdeeld, de Europeanen en Amerikanen zijn rijk omdat het Europese ras een herseninhoud heeft van 87 inch3. Daaropvolgend hebben Afrikanen een herseninhoud van 72 inch3. Van Arabieren wordt nergens iets vermeld, maar het zal me niets verbazen dat dat nóg minder is dan de herseninhoud van de gemiddelde Afrikaan.

Ik heb een groot hoofd op een groot lijf, zeker vergeleken met dat kleine manneke Einstein. Die was toch wel ietsje (understatement) intelligenter dan ik het ben. Al had ie wel een spectaculaire kuif natuurlijk.
Het lijkt mij dat het meer de mentaliteit is, die weer bepaald wordt door de omgeving en klimaat.
http://www.wwnorton.com/catalog/spring99/gunsgerms.htm

.......Guns, Germs, and Steel chronicles the way that the modern world came to be and stunningly dismantles racially based theories of human history.......

Review of; Guns, Germs, and Steel
pi_25407969
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:01 schreef useroid het volgende:

[..]

Ik denk dat dat eerder 11 triljard moet zijn 1000Xmiljard
[..]
Dat stukje over arabieren.
TS had het over islamieten. Afghanistan bijvoorbeeld is geen arabisch land, maar wel een islamtisch.
pi_25408003
quote:
Op zondag 6 maart 2005 14:05 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Overigens zijn wij oost-aziaten gemiddeld met het meeste iq gebleken.
quote:
IQ gaps in other nations
Many attempted compilations of average IQ by race place East Asians at the top, followed by whites, other Asians, Arabs and blacks.

The IQ scores vary greatly between different countries for the same group. Blacks in Africa score much lower than in the US. The black-white gap is much smaller in the UK than in the US [2] (http://www.gnxp.com/MT2/archives/001047.html).
pi_25409406
quote:
Op maandag 7 maart 2005 09:20 schreef Space-Chinees het volgende:
IQ gaps in other nations
Many attempted compilations of average IQ by race place East Asians at the top, followed by whites, other Asians, Arabs and blacks.

The IQ scores vary greatly between different countries for the same group. Blacks in Africa score much lower than in the US. The black-white gap is much smaller in the UK than in the US [2] (http://www.gnxp.com/MT2/archives/001047.html).
Waaruit nog eens blijkt hoe problematisch de IQ test is. Als tussen vergelijkbare groepen in verschillende landen er al verschillen bestaan.
Zou natuurlijk ook verbazingwekkend zijn als hetzelfde gen dat de huidskleur bepaald ook verantwoordelijk zou zijn voor de intelligentie.

Islam is simpelweg een zeer repressief geloof. De Arabische wereld heeft ook zijn bloeitijd gehad en wel gedurende de periode dat Islam/Imans nog nauwelijks greep had op de samenleving in het M.O. Totdat dus deze geestelijke vaders van OBL de bloei van wetenschap en cultuur, zo'n duizend jaar geleden, hebben weten te smoren in fundamentalisme en sindsdien de islamitische wereld volledig proberen af te schotten tegen invloeden van buitenaf.
OBL is iemand uit een lange Arabische traditie.
  maandag 7 maart 2005 @ 11:11:36 #103
115441 VijfdeColonne
pi_25409507
Je zou inderdaad kunnen zeggen dat de arabieren de Islam hebben gegijzeld. Gelukkig zijn er bewegingen die deze gijzeling willen stoppen en stap voor stap dichterbij komen, om uiteindelijk een Islam te herintroduceren zoals het in de hoogtij dagen was. Met de wil van God zullen zijn hierin slagen.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
pi_25410711
Heb laatst gelezen dat er nog geen enkel Islamitisch land is dat in staat is gebleken zelf een vliegtuig of trein te bouwen, even gezocht op internet maar helaas geen ontkrachtende info kunnen vinden. Triest wel.... opium en godsdienst enzo...

@vijfecollone: waar slaat die ondertitel op? troll?
Live like there's no tomorrow, love like you've never been hurt and dance like nobody's watching.
"We all lie in the gutter, but some of us look up at the stars." -- Oscar Wilde
  maandag 7 maart 2005 @ 14:03:46 #105
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_25411884
quote:
Op maandag 7 maart 2005 09:20 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]Overigens zijn wij oost-aziaten gemiddeld met het meeste iq gebleken.
hoogste
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
pi_25412114
Onzinnige berekening, zo kun je ook zeggen dat de meeste islamitische landen kolonies zijn geweest van Westerse landen. Daarnaast kun je stellen dat de meeste repressieve LEIDERS van islamitische landen (juist ja, dus niet de religie godslasteraar), aangesteld zijn door het Westen. Ook de berekening van TS is achterlijk te noemen, gezien het feit dat er sprake is van vele conflicten binnen de arabische wereld. Stel dat Somalie een BNP heeft van 0 en Saoedie Arabie 20.000 (zijn gewoon maar wat getallen), dan is het gemiddelde 10.000...wat natuurlijk SUPER onzinnig is. Indien de Islam economisch gezien een achterlijk geloof zou zijn, zouden landen als Qatar, Bahrein, VAE, Kuweit, maar ook Indonesie en Maleisie, arm zijn, immers er wonen veel moslims. Maar ze zijn niet arm, dus in die zin kun je niet zeggen dat de ISLAM een sleutelfactor zou zijn. Dan zou namelijk de gehele islamitische wereld arm zijn, terwijl dit niet zo is.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25412206
Laten we eens kijken naar het GDP per hoofd bijv. Daar staat de VAE boven Spanje, (alleen daarom zegt het gemiddelde dus geen drol!) Qatar heeft een hoger GDP per hoofd dan Griekenland, Israel, Portugal, Hongarije etc etc. Krijg nou wat , allemaal landen met een andere religie! Hieruit kan ik dus (als ik redenatie van TS volg) zien dat de Islam economisch gezien veel verder gevorderd is dan het Christendom in bepaalde gebieden!.

Laten we nog een land bekijken. Oman, ja dat is een goeie, die heeft een hoger GDP per hoofd dan Estland en Letland, of de Nederlandse antillen / Polen/ Argentinie! Krijg nou tieten! Zo zie je hoe je statistieken naar je hand kan zetten. Marokko heeft een hoger GDP per hoofd dan India! Zie je wel Hindoes zijn achterlijk!

:|
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 7 maart 2005 @ 14:38:28 #108
35279 Parabola
Sapere aude
pi_25412317
quote:
Ik dacht; laten we eens objectief bekijken of de Islam een achterlijk geloof is of niet. Dit is dan ook een heel serieus topic. Laten we de GDP van landen is bij elkaar tellen waar de meerderheid van de bevolking moslim is.
Mijn beste pberends, wil je hier nu echt en plein publique gaan beweren dat jij serieus meent dat het al dan niet achterlijk zijn van een geloof gemeten kan worden aan de hand van het BBP van de landen waarin men die geloven aanhangt?

Of wil je gewoon je status van dorpsgek nog even bevestigen?
Slaapt winter
en zomer
  maandag 7 maart 2005 @ 17:17:44 #109
106056 Landmass
pi_25413816
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik weet zeker dat noodr italie niet welvarender is dan Nerderland.

het heeft ook te maken met de liging, en wat de dominantie industrie is
jammer maar de stats zeggen iets anders

Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  maandag 7 maart 2005 @ 21:03:02 #110
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25416644
quote:
Op zondag 6 maart 2005 14:50 schreef PJORourke het volgende:
Hoe die rijkdom ook verdeeld is, het BNP blijft hetzelfde. Een scheve inkomensverdeling is niet hetzelfde als armoede, al zal de SP die theorie vast wel hanteren.
Tja, als je kiest voor de zeer simpele visie dat BNP de enige maatstaf is om rijkdom van een land te bepalen, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Met die visie is een lands met 100000 inwoners met 1000 dollar per jaar en 100 met 1000000000 nog redelijk om het nog maar niet te hebben over Inkomen per hoofd van de bevolking, maar liefst 1000000. Ze zijn rijk daar!. Maar hé ,die hebben er dan ook hard voor gewerkt.
Waarmee ook maar weer de betrekkelijkheid van je laatste plaatje weer aangetoond is.
Wasserwunderland
pi_25438575
Jammer, de rechtse kliek kan blijkbaar geen argumenten meer vinden?
Allah Al Watan Al Malik
pi_25442622
quote:

1988 - Najib Mahfooz
1994 - Yaser Arafat
2003 - Shirin Ebadi
1999 - Ahmed Zewail

Vijf dus.
Shirin Ebadi komt uit Iran en Iran is geen Arabisch land en dat is het nooit geweest.
pi_25443131
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 16:48 schreef Xevor het volgende:

[..]

Shirin Ebadi komt uit Iran en Iran is geen Arabisch land en dat is het nooit geweest.
Klopt

Vandaar ook mijn reactie: "Na aftrek van alle Ariërs en terroristen blijven er dus nog welgeteld drie Arabische Islamieten over.".
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:36 schreef Areteq het volgende:

[..]

Kun je een definitie van dat begrip geven?
Ruwweg: Dat een bepaalde situatie het gevolg is van vele factoren. De term vindt zijn oorsprong in de organisatiekunde. Als men vervolgens nalaat de belangrijkste factoren te benoemen (of deze niet onder ogen wil zien) en verzandt in een eindeloze opsomming van factoren die mogelijk ook invloed hebben gehad (zoals je in de reacties hierboven ziet gebeuren), zullen er uiteindelijk nooit concrete oplossingen kunnen worden geformuleerd.
  woensdag 9 maart 2005 @ 17:46:02 #114
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25443236
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 10:36 schreef Mutant01 het volgende:
Jammer, de rechtse kliek kan blijkbaar geen argumenten meer vinden?
beetje zonde deze opmerking, je ging net zo lekker in dit topic.
pi_25443274
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 17:46 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Afgezien van het doen van generalisaties op basis van voorbeelden als zijnde argumenten tegen een statistisch verband tussen gemiddelden?
  woensdag 9 maart 2005 @ 17:50:12 #116
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25443288
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 17:48 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Afgezien van het doen van generalisaties op basis van voorbeelden als zijnde argumenten tegen een statistisch verband tussen gemiddelden?
ja afgezien daarvan ging het nog goed.
  woensdag 9 maart 2005 @ 17:50:18 #117
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25443290
discussie technisch dan.
  woensdag 9 maart 2005 @ 19:39:47 #118
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_25444785
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Omdat de inwoners een liberale Islam aanhangen. Maar ik vrees dat het meerendeel van de Islam niet al te liberaal is .
Nou wat een liberale islam. Alcohol import verboden, afbeeldingen van mensen op producten verboden, etc, etc.

Toevallig met Internationaal Marketing Management een exportplan geschreven voor export naar de Verenigde Arabische Emiraten. Heb het niet meer allemaal in me koppie zitten, maar met liberaal heeft het niet zo veel te maken hoor. Of je wil de islamitische wereld opdelen in liberaal en Osama, maar ja... dan sla je de plank helemaal mis.

Bovendien is het buiten Dubai en nog 2 van dergelijke zones armoe troef daar.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 9 maart 2005 @ 21:28:24 #119
85889 lucida
équilibre
pi_25446191
quote:

[..]

het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_25453983
quote:

[..]

Mensen houden van het geven van bepaalde stellingen, maar vertikken het om daarna deze stelling te verdedigen. Het is lekker om dat soort mensen nog even de grond in te stampen zodat ze voortaan 10 x nadenken voordat ze zo'n stelling posten.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25454033
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 17:48 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Generalisaties? Volgens mij moet je leren lezen, ik gaf voorbeelden om te laten zien dat gemiddelden erg scheef zijn en in die zin totaal niet correct. Immers, in enkele gebieden hebben Islamitische landen (in economische zin) een voorsprong op een aantal westerse landen. Om nog maar te zwijgen over latijns-amerika.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25454569
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 10:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Generalisaties? Volgens mij moet je leren lezen, ik gaf voorbeelden om te laten zien dat gemiddelden erg scheef zijn en in die zin totaal niet correct. Immers, in enkele gebieden hebben Islamitische landen (in economische zin) een voorsprong op een aantal westerse landen. Om nog maar te zwijgen over latijns-amerika.
Die islamlanden waar jij op doelt zitten allemaal op een olieveld. Als ik een goudkist in mn achtertuin vind ben ik ook rijk.
pi_25455339
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 11:00 schreef TGT het volgende:

[..]

Die islamlanden waar jij op doelt zitten allemaal op een olieveld. Als ik een goudkist in mn achtertuin vind ben ik ook rijk.
Ik heb ook voorbeelden gegeven van "islamlanden" (die bestaan niet eens) die niet op olievelden zitten. Volgens redenatie van TS, zijn hindoes bijv het meest achterlijk. India heeft een GDP per hoofd van 2900. Marokko heeft een GDP per hoofd van 4000.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25456756
quote:
Op zondag 6 maart 2005 18:25 schreef Drugshond het volgende:

[..]

*PROEST* Yeah right...... objectief...... (ff de cola van mijn beeldscherm afvegen).
[..]

Dus het ontbreken van "Das kapitaal" staat gelijk aan achterlijkheid..... ?! Is dat de correlatie die je zoekt ?!

Dan zijn de Eskimo's in Alaska ook bijzonder achterlijk...

Indonesie (grootste moslimland) en Malaysie zijn islamitische landen waar ook bouwgrond is (i.p.v. een zandbak). En deze landen maken op dit moment een behoorlijke economische klim op de wereldladder. Wat wordt over 50 jaar de vergelijking ?!...... Europeanen zijn achterlijker dan Chinezen.

PS : Ik woon liever in een goed geoliede maatschappij (met minder geld) dan in sommige no-go area's als Amerika, waar gezag ver te zoeken is.
Exact.
Op donderdag 10 maart 2005 10:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De gemiddelden zijn niet 'scheef' (je kan eventueel ook de modus nemen), jouw voorbeelden zijn niet generaliseerbaar.

En ik heb het overigens bij 'generaliseren' over de statistische betekenis die het al sinds jaar en dag in de onderzoeksmethodologie heeft, niet over de de term die de antidiscriminatie lobby zich heeft toegeëigend. Je kan nou eenmaal geen uitspraken doen op basis van een niet-representatief aantal voorbeelden, zoals waarmee jij hierboven denkt een argument te kunnen maken.
pi_25461276
quote:
[b]Op maandag 7 maart 2005 14:28Zie je wel Hindoes zijn achterlijk!
ff dimmen he
  FOK!fotograaf vrijdag 11 maart 2005 @ 10:58:17 #127
18921 freud
Who's John Galt?
pi_25470760
Naast dit soort vergelijkingen kan je ook kijken naar de uittgereikte nobelprijzen bijvoorbeeld. Hoeveel van die nobelprijzen zijn bijvoorbeeld uitgereikt aan islamitische geleerden?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:06:01 #128
115441 VijfdeColonne
pi_25470871
Dergelijke vergelijkingen zijn nutteloos om aan te tonen of een geloof economisch achterlijk is of niet. De mensen die een geloof op hun manier misbruiken, zijn veelal de achterlijken. Hoe komt het anders dat de Islam gouden tijden beleefde toen Europa nog mijlenver achterliep? Juist, de moslims van toen waren betere belijders van de Islam dan de moslims van nu. En dat is ook gelijk de reden dat er momenteel zo weining moslims bepaalde prijzen krijgen. Als de nobelprijzen 2000 jaar zouden bestaan, zou de verdeling er heel anders uitzien dan nu, al blijft het natuurlijk een elitair blank clubje dat de prijzen uitdeelt.

Het ligt volledig bij de moslims zelf om hier een verandering in te brengen en vanuit bepaalde kringen is men goed op weg. Maar voor alle goede zaken is geduld nodig, om uiteindelijk het beoogde resultaat te bereiken. Met de wil van Allah zal de Islam weer opleven als vanouds.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 12:30:26 #129
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25472033
quote:
Op maandag 7 maart 2005 17:17 schreef Landmass het volgende:

[..]

jammer maar de stats zeggen iets anders

[afbeelding]
Zie ik hier goed dat Noord-oost Groningen welvarender is dan de Randstad?

Ik snap dat het dankzij de aardgasopbrengsten is, maar de feitelijke situatie ondermijnt dit plaatje volledig.
pi_25472127
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 11:06 schreef VijfdeColonne het volgende:
Dergelijke vergelijkingen zijn nutteloos om aan te tonen of een geloof economisch achterlijk is of niet. De mensen die een geloof op hun manier misbruiken, zijn veelal de achterlijken. Hoe komt het anders dat de Islam gouden tijden beleefde toen Europa nog mijlenver achterliep? Juist, de moslims van toen waren betere belijders van de Islam dan de moslims van nu.
Hoe zit met de Taliban en Afghanistan? In feite was het de meeste Islamitische land ter wereld. Er was vrijwel geen aspect in het maatschappelijk leven dat als on-Islamitisch gekenmerkt kon worden (economisch, strafrechterlijk, sociaal, etc).
  vrijdag 11 maart 2005 @ 12:49:03 #131
115441 VijfdeColonne
pi_25472280
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:37 schreef nikk het volgende:

[..]

Hoe zit met de Taliban en Afghanistan? In feite was het de meeste Islamitische land ter wereld. Er was vrijwel geen aspect in het maatschappelijk leven dat als on-Islamitisch gekenmerkt kon worden (economisch, strafrechterlijk, sociaal, etc).
De Taliban hielden er een eigen versie van de Islam op na. Dat wil niet zeggen dat dat de Islam is, zoals het bedoeld is. Een beter voorbeeld zou zijn geweest het Ottomaanse Rijk in haar hoogtijdagen.

Het zou zoiets zijn als dat ik het christendom zou zien zoals het in de Middeleeuwen werd beleefd. Compleet met inquisities en brandstapels en al. Net zo zinloos dus.
pi_25472401
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:49 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

De Taliban hielden er een eigen versie van de Islam op na. Dat wil niet zeggen dat dat de Islam is, zoals het bedoeld is. Een beter voorbeeld zou zijn geweest het Ottomaanse Rijk in haar hoogtijdagen.
Tja, hoe Islamitisch was het Ottomaanse Rijk? En wat is eigenlijk de Islam?
quote:
Het zou zoiets zijn als dat ik het christendom zou zien zoals het in de Middeleeuwen werd beleefd. Compleet met inquisities en brandstapels en al. Net zo zinloos dus.
Inderdaad zinloos. Net zo zinloos door te stellen dat de gouden eeuw van Nederland te maken had met het Christendom en dat de Christenen van toen betere belijders waren van het geloof dan nu.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:07:30 #133
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25472548
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 11:06 schreef VijfdeColonne het volgende:
Dergelijke vergelijkingen zijn nutteloos om aan te tonen of een geloof economisch achterlijk is of niet. De mensen die een geloof op hun manier misbruiken, zijn veelal de achterlijken.
Samen met anderen die een orthopraxie voorstaan belemmeren zij anderen in hun algemene en maatschappelijke ontwikkeling.
quote:
Hoe komt het anders dat de Islam gouden tijden beleefde toen Europa nog mijlenver achterliep?
De woestijnvariant van islam was toen ondergeschikt aan de meer verdraagzame riviervariant van islam die langs de Nijl gevonden werd. Er bestond meer tolerantie jagens andersgelovigen. Hun kerken en huizen werden werden niet belaagd zoals in Irak, zij mochten het land in, in tegenstelling tot in Saoudie Arabië en islamgeleerden lazen, overwogen en bediscussieerden de idee"n van griekse filosofen in de tijd van culturele bloei. Een groei van het kleingeloof en het wetticisme heeft een prachtige cultuur tenonder doen gaan, resulterend in een vernietigende nederlaag tijdens de zesdaagse oorlog van 1967.

In plaats dat men zich een les liet leren klopte men het geschonden ego op en deden geweldadige oproepen, sentiment, verheerlijking van moord, doodslag en terreur, zelfkastijding en andere vormen van waanzin hun intrede op diverse plekkenin de arabische wereld. Men wentelde zich in de slachtofferrol, trachtte aan te klagen als geen redder wenste op te treden en vergat te bouwen aan een zorgzame samenleving waarin oog voor mensen centraal stond.

Zulks gaat ten koste van het ontwikkelingsniveau en resulteert uiteindelijk in een frustratie die slechts in eenwerkelijkheidsvlucht als orthopraxie een uitweg lijkt te bieden voor een leven waarin wat extra geestelijke inspanningen getroost zouden moeten worden.
quote:
Juist, de moslims van toen waren betere belijders van de Islam dan de moslims van nu. En dat is ook gelijk de reden dat er momenteel zo weining moslims bepaalde prijzen krijgen. Als de nobelprijzen 2000 jaar zouden bestaan, zou de verdeling er heel anders uitzien dan nu, al blijft het natuurlijk een elitair blank clubje dat de prijzen uitdeelt.
Dat laatste werd vooral zichtbaar in de politiek correcte aanmoedigingsprijs voor de egyptenaar Yasser Arafat.
quote:
Het ligt volledig bij de moslims zelf om hier een verandering in te brengen en vanuit bepaalde kringen is men goed op weg. Maar voor alle goede zaken is geduld nodig, om uiteindelijk het beoogde resultaat te bereiken. Met de wil van Allah zal de Islam weer opleven als vanouds.
Met de wil van Allah en kritisch gebruik van het gezonde verstand dat zijn dienaren meekregen met hun geboorte kan een gelijkschakeling bewerkt worden in levensomstandigheden. Ik zou niet weten waarom een vervoersmiddel als islam zou moeten opleven. Nader tot Allah en Hij nadert tot u. Niet met vrome woorden doelloze recitatie, voorspelbare retoriek en bewierroking van het ego maar met oog en hart voor mensen bent u in staat de iblis te weerstaan en zullen de vruchten van noeste arbeid u niet ontgaan. Voor niets gaat de zon op. Door arbeid en niet door weeklagen of terroristische aanslagen wordt een mens, een volk en een cultuur opgebouwd. Wat men zaait, zal men oogsten.

Het wordt hoog tijd dat het conflict dat extrimiteit oproept geplaatst wordt in haar context. Het gat hier niet om een probleem tussen islam en het westen zoals opruiende 'leraars' hun kudde wensen te laten geloven. Het gaat er niet om de schuld buiten het zelf te plaatsen. Het gaat eromonder ogen te zien waar zaken intern mislopen. Er is binnen islam zèlf een cultureel conflict tussen aanspreekbaren en orthocraten. Zolang aanspreekbaren hun mond niet open doen en haat nauwelijks geduid laten passeren als drijfveer voor inspanningen, zal islam meer bloed dan bloei doormaken.

Dankzij ecomische omstandigheden biedt Allah voor wie wil een les dat het anders kan. Dat het talent van het verstand niet begraven moet worden maar moet worden aangewend om iets op te bouwen tot bloei bewerkt. Dat het talent van het verstand kritisch beproefd moet worden opdat het tot goud gezuiverd wordt. Wie dergelijke beproeving van de geest niet wenst moet niet denken dat de zegeningen van Allah zijn deel zullen worden, hoezeer deze ook reciteert.

Vandaag wordt er wederom een sleutel aangereikt het zou jammer zijn als deze ongebruikt bleef.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:24:38 #134
90365 Sater
hoipoloi
pi_25472792
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 10:58 schreef freud het volgende:
Naast dit soort vergelijkingen kan je ook kijken naar de uittgereikte nobelprijzen bijvoorbeeld. Hoeveel van die nobelprijzen zijn bijvoorbeeld uitgereikt aan islamitische geleerden?
Erbani, ik meen dat ze zo heet, vooruitstrevende Iraanse ontving in 2004 de Nobelprijs voor de vrede. Overigens [b]lijken economische achterlijkheid en islam elkaar in te sluiten. Gunstige uitzonderingen daargelaten [Koeweit] [b]lijken slechts rijken van de oliewelvaart te profiteren.
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_25472851
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:07 schreef sjun het volgende:
De woestijnvariant van islam was toen ondergeschikt aan de meer verdraagzame riviervariant van islam die langs de Nijl gevonden werd. Er bestond meer tolerantie jagens andersgelovigen. Hun kerken en huizen werden werden niet belaagd zoals in Irak, zij mochten het land in, in tegenstelling tot in Saoudie Arabië en islamgeleerden lazen, overwogen en bediscussieerden de idee"n van griekse filosofen in de tijd van culturele bloei. Een groei van het kleingeloof en het wetticisme heeft een prachtige cultuur tenonder doen gaan, resulterend in een vernietigende nederlaag tijdens de zesdaagse oorlog van 1967.
Een fijne manier om te zeggen dat de Islamitische gebieden toen nu eenmaal wat toleranter waren dan dat ze nu zijn, en daar kan ik ook helemaal in meegaan, maar dan (helaas?) zo'n nogal ogenschijnlijk arbitrair gekozen 'resultaat'.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:46:19 #136
115441 VijfdeColonne
pi_25473134
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:07 schreef sjun het volgende:

Met de wil van Allah en kritisch gebruik van het gezonde verstand dat zijn dienaren meekregen met hun geboorte kan een gelijkschakeling bewerkt worden in levensomstandigheden. Ik zou niet weten waarom een vervoersmiddel als islam zou moeten opleven. Nader tot Allah en Hij nadert tot u. Niet met vrome woorden doelloze recitatie, voorspelbare retoriek en bewierroking van het ego maar met oog en hart voor mensen bent u in staat de iblis te weerstaan en zullen de vruchten van noeste arbeid u niet ontgaan. Voor niets gaat de zon op. Door arbeid en niet door weeklagen of terroristische aanslagen wordt een mens, een volk en een cultuur opgebouwd. Wat men zaait, zal men oogsten.

Het wordt hoog tijd dat het conflict dat extrimiteit oproept geplaatst wordt in haar context. Het gat hier niet om een probleem tussen islam en het westen zoals opruiende 'leraars' hun kudde wensen te laten geloven. Het gaat er niet om de schuld buiten het zelf te plaatsen. Het gaat eromonder ogen te zien waar zaken intern mislopen. Er is binnen islam zèlf een cultureel conflict tussen aanspreekbaren en orthocraten. Zolang aanspreekbaren hun mond niet open doen en haat nauwelijks geduid laten passeren als drijfveer voor inspanningen, zal islam meer bloed dan bloei doormaken.

Dankzij ecomische omstandigheden biedt Allah voor wie wil een les dat het anders kan. Dat het talent van het verstand niet begraven moet worden maar moet worden aangewend om iets op te bouwen tot bloei bewerkt. Dat het talent van het verstand kritisch beproefd moet worden opdat het tot goud gezuiverd wordt. Wie dergelijke beproeving van de geest niet wenst moet niet denken dat de zegeningen van Allah zijn deel zullen worden, hoezeer deze ook reciteert.

Vandaag wordt er wederom een sleutel aangereikt het zou jammer zijn als deze ongebruikt bleef.
Ik kan je geruststellen en mededelen dat er zeker vorderingen zijn, al zijn deze nog vooral intern aan de gang. Eer de hele wereld weer kan kennismaken met een Islam die aanspreekbaar is, zal er wel enige tijd overheen kunnen gaan.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 14:52:49 #137
116987 Mea_Culpa
Het spijt me, vergeef me
pi_25474060
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:46 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

Ik kan je geruststellen en mededelen dat er zeker vorderingen zijn, al zijn deze nog vooral intern aan de gang. Eer de hele wereld weer kan kennismaken met een Islam die aanspreekbaar is, zal er wel enige tijd overheen kunnen gaan.
Dat denk ik ook Kirmi, maar aangezien jij een duidelijke bedoeling heb met dat icoon van je, vertrouwen we maar niet teveel op jouw goede bedoelingen.
Het spijt me, vergeef me, anders kan ik het niet zeggen, er valt nog zoveel uit te leggen, dus doe ik het maar zo.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 15:20:02 #138
115441 VijfdeColonne
pi_25474431
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 14:52 schreef Mea_Culpa het volgende:

[..]

Dat denk ik ook 5C, maar aangezien jij een duidelijke bedoeling heb met dat icoon van je, vertrouwen we maar niet teveel op jouw goede bedoelingen.
Wat is volgens jou mijn duidelijke bedoeling, Aaahikwordgek? De enige bedoeling is provocatie en blijkbaar lukt dat. Missie wordt succesvol doorgezet. Mijn goede bedoelingen hebben hier niets mee te maken, al zou een islamitisch Nederland geen verkeerd idee zijn.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 18:33:30 #139
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25476721
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:46 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

Islam en aanspreekbaar zijn onverenigbaar.
De Islam is een intrinsiek foute ideologie. De nazis revisited.
De enige mogelijkheid is om de koran te verwerpen of niet serieus te nemen. Meer smaken zijn er niet.
Koranfascisme bedankt Islam
  vrijdag 11 maart 2005 @ 19:31:05 #140
90365 Sater
hoipoloi
pi_25477468
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 18:33 schreef machteld het volgende:

[..]

1e: Islam en aanspreekbaar zijn onverenigbaar.
2e: De Islam is een intrinsiek foute ideologie. De nazis revisited.
3e: De enige mogelijkheid is om de koran te verwerpen of niet serieus te nemen. Meer smaken zijn er niet.
M.b.t. 1e: dialoog, zeker met het [abject democratische ] westen [b]lijkt vloeken in de
moskee te zijn?
M.b.t. 2e: ideologisch mensenwerk opgehangen aan Jahweh = God = Allah. Uiteindelijk uitmondend in nazisme/communisme,
M.b.t. 3e: thora = bijbel = koran geloofsleiband het staat de mens vrij om er zich aan te ontworstelen.
pi_25492531
[quote]Op vrijdag 11 maart 2005 13:46 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

[/
reactie op onderschrift VIJFDE COLONNE. Dit is pure projectie. En het aantal religieuse oorlogen zou niet meer dan 10% zijn???quote]
pi_25519631
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 14:39 schreef Davitamon het volgende:

[..]

De gemiddelden zijn niet 'scheef' (je kan eventueel ook de modus nemen), jouw voorbeelden zijn niet generaliseerbaar.
De gemiddelden zijn weldegelijk scheef, zie het voorbeeld India en Marokko bijv. India is dan geheel representatief voor "de hindoes en dus het hindoeisme"? Hoe kan je uberhaupt een religie, koppelen aan de economische groei die een bepaald land maakt. Een econoom zou dit belachelijk vinden. In die zin zou ook heel Christelijke afrika dom zijn, vanwege het Christendom. Zo zou latijns-amerika ook verschrikkelijk achterlijk zijn vanwege het Christendom. Terwijl issieus als conflicten, corruptie, dictators juist van belang zijn. Somalie en Sudan bij je berekeningen betrekken (wat je doet) is hetzelfde als de economie van de Westerse wereld erbij betrekken toen WW2 aan de gang was....Hetzelfde geldt voor landen als Irak en Afghanistan.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 15 maart 2005 @ 15:06:41 #143
116987 Mea_Culpa
Het spijt me, vergeef me
pi_25520650
Hoezo alleen economisch? Eerder in ieder opzicht, zoals elke dogmatische religie/levensbeschouwing dat is.
Het spijt me, vergeef me, anders kan ik het niet zeggen, er valt nog zoveel uit te leggen, dus doe ik het maar zo.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 15:09:29 #144
116987 Mea_Culpa
Het spijt me, vergeef me
pi_25520703
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 12:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hoe kan je uberhaupt een religie, koppelen aan de economische groei die een bepaald land maakt. Een econoom zou dit belachelijk vinden.
Absoluut niet. Een repressieve staatsvorm dan wel cultuur of beide zijn wel degelijk funest voor een economie. Zo is het verbod op rente 1 vd vele killers voor de islamitische economie, alsmede het totale gebrek aan vrijheid om iets te ondernemen plus het tegenwerken van innovaties.

Het is niet DE oorzaak, maar wel degelijk 1 vd belangrijkste. Het is niet voor niets dat landen die vanuit een repressieve staatsvorm zich liberaliseren economische groei doormaken.
pi_25521065
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 15:09 schreef Mea_Culpa het volgende:

[..]

Absoluut niet. Een repressieve staatsvorm dan wel cultuur of beide zijn wel degelijk funest voor een economie. Zo is het verbod op rente 1 vd vele killers voor de islamitische economie, alsmede het totale gebrek aan vrijheid om iets te ondernemen plus het tegenwerken van innovaties.

Het is niet DE oorzaak, maar wel degelijk 1 vd belangrijkste. Het is niet voor niets dat landen die vanuit een repressieve staatsvorm zich liberaliseren economische groei doormaken.
Kan mij geen drol schelen, dan NOG zou namelijk de vergelijking nergens op slaan. Sudan, Somalie, Irak en Afghanistan worden er ook bij geteld en dat zijn oorlogsgebieden waar de economie op zn gat ligt, net als de Palestijnse gebieden. Uberhaupt is het dom om over "de islamitische gebieden" te spreken, want de enige 2 landen die je als volledig "islamitisch" zou kunnen beschouwen zijn Iran en Saoedie-arabie ("islamitisch" - wat je er maar onder verstaat he), en die doen het beter dan Christelijke Latijns-amerikaanse landen. Het zijn echter beide dictaturen met een vleugje theocratie. Iets wat niet representatief is voor de rest, Maleisie, geheel Noord-Afrika, Turkije etc.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25521147
Als we even de huidige landen laten voor wat ze zijn en kijken naar een onderdeel van de essentie van de Islam, te weten het verbod op rente, dan kan, denk ik, wel worden geconcludeerd dat in essentie de Islam geen voorbeeldig economisch systeem aanbiedt, althans, als we aannemen, en daar ga ik gewoon even vanuit, dat het kapitalisme, of de liberale economie, of je het ook wilt noemen, de economische vorm is die tot de meeste welvaart zal leiden.

Echter, om dan te concluderen dat zogenaamd Islamitische landen niet welvarend zijn juist en vrijwel uitsluitend dóór de religie, door de Islam, dat is dan weer uiterst voorbarig, om het voorzichtig te formuleren.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 17:02:02 #147
90365 Sater
hoipoloi
pi_25522788
Hoe verhoudt moslimeconomie zich met de vrije markt? Inwoners van oliestaten [OPEC] keren zich rabiaat tegen het abjecte westen [Amerika]. Ondertussen worden de respectieve schatkisten wél gevuld met Amerikaanse dollars en ander niet te versmaden duivelsgeld. Nou ja, het oliedoel heiligt de geldmiddelen.
  zondag 10 april 2005 @ 11:41:06 #148
90365 Sater
hoipoloi
pi_26118320
Islam slechts economisch achterlijk? En cultureel bezien? Ook hier [b]lijkt de islam gestold te zijn.
Moderne moslimarchitecten van arabische afkomst? Designers van gelijke herkomst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')