Sinds wanneer heeft Nederland een sharia-wetgeving? Heb ik iets gemist? Is Zalm moslim geworden? Het is werkelijk schandalig dat dit soort initiatieven over de rug van rentebetalers gaat. Of banken hebben blijkbaar genoeg geld en maken teveel winst of de rentebetaler gaat hiervoor opdraaien.quote:'renteloze' hypotheken kunnen moslim-markt openbreken
Islamitisch bankieren studie ABN
Door Marty Thieleman
ABN Amro onderzoekt de mogelijkheden van Islamitisch bankieren. Het gaat om bijvoorbeeld spaarvormen en leningen voor auto's of onroerend goed, waarbij geen sprake zal zijn van rente.
Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen of ontvangen onderzoekt ABN Amro dienstverlening, die kan voorzien in de behoefte van deze specifieke markt van mogelijk een kwart miljoen huishoudens. Ook de Rabobank bekijkt de mogelijkheid van een hypotheek die voldoet aan Islamitische wensen. Bovendien experimenteert de bank in Boskoop en Utrecht met spaarrekeningen, waarvan de rente naar goede doelen gaat.
Directeur Han de Ruiter van ABN Amro: ,,We kijken naar zowel de particuliere als de zakelijk markt. We moeten wel eerst de doelgroepen in kaart brengen en vervolgens bezien welke financiële producten haalbaar zijn.''
De bank maakt gebruik van de kennis van zijn Islamitische 40-procents dochter Saudi Hollandi Bank (SHB), een van de grootste financiers van Saudi-Arabië. In het Midden-Oosten pleegt de bank al transacties in het goederenverkeer, auto's en vastgoed. Om het renteprobleem bij autoleningen op te lossen worden leasecontracten opgesteld, waarbij de auto eigendom blijft van de bank. Als een bepaald aantal termijnen is betaald gaat de auto alsnog naar de klant. Bij rekening-courantkredieten worden goederen door de bank gekocht en later naar de klant doorverkocht. Vooraf is dan de waarde afgesproken, afgezet tegen de aankoopprijs. De rente bij dit alles wordt dus vervangen door 'vergoedingen'.
Bij het kopen van een huis wordt een vorm van huurkoop gehanteerd. De bank koopt het huis, verhuurt het aan de potentiële koper. Aan het eind van de huurperiode wordt het pand aan de koper overgedragen tegen een prijs, verminderd met de huurtermijnen. Ook kunnen bank en klant gezamenlijk het huis kopen, waarbij het eigendomspercentage van de bank fasegewijs tot nul afneemt.
Volgens De Ruiter heeft ABN Amro voor Nederland nog geen plan ontwikkeld. ,,We onderzoeken eerst de markt en moeten weten wat De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder er van vindt.'' Het missen van de hypotheekrenteaftrek is voor Islamieten een keus, maar 'voor de bank geen issue'. ,,Dat is iets voor de overheid en voor de klant zelf, die zo de prijs betaalt voor zijn principes.''
Bron: AD en Geenstijl
De banken maken hier net zo veel winst op zenne.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:27 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Sinds wanneer heeft Nederland een sharia-wetgeving? Heb ik iets gemist? Is Zalm moslim geworden? Het is werkelijk schandalig dat dit soort initiatieven over de rug van rentebetalers gaat. Of banken hebben blijkbaar genoeg geld en maken teveel winst of de rentebetaler gaat hiervoor opdraaien.
Mag dat niet? Moet je je moslimlidmaatschapspasje tonen?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie.
En wat is het illegale aan geen rente uitkeren?quote:Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
Net zo illegaal als peijnenburg onder de inkoopprijs verkopen vermoed ikquote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mag dat niet? Moet je je moslimlidmaatschapspasje tonen?
[..]
En wat is het illegale aan geen rente uitkeren?
Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het heeft toch niks te maken met Sharia-wetgeving als een bank er voor kiest om geen rente te rekenen? Het meeste vlees in de supermarkt wordt ook nu al halal geslacht..
Geen rente uitkeren? waar heb jij het over?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mag dat niet? Moet je je moslimlidmaatschapspasje tonen?
[..]
En wat is het illegale aan geen rente uitkeren?
Hoezo ?quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen
Kortom, we gaan we (weer) langzaam doordraaien in Nederland.
Na Islamitisch bier nu dan ook Islamitisch bankieren.
Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeninmgen op te zeggen.
Ik nam aan dat het mede ging over spaarrekeningen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:41 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Geen rente uitkeren? waar heb jij het over?![]()
En dat dit gebeurd is jouw conclusie als een commerciele instelling probeert meer klanten te krijgenquote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Het gaat om wetgeving. Het gaat er ook om dat moslims zich blijkbaar weer eens geen zak willen aantrekken van het Westen en alles zo willen inrichten zodat het voor moslims weer meer op een islamitische staat lijkt.
Als ze het invoeren zal iedereen hier gebruik van kunnen maken, zo werkt dat in Europa. Waarschijnlijk zal geen enkele niet-moslim dit doen want er staat toch in jouw artikel dat je dan de hypotheekrenteaftrek mist.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie. Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
Prima toch? Word jij niet geassocieerd met die lui en zij niet met jouquote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Koos Voos het volgende:
Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen
Kortom, we gaan we (weer) langzaam doordraaien in Nederland.
Na Islamitisch bier nu dan ook Islamitisch bankieren.
Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeningen op te zeggen.
Zeg troll, het gaat hier om Shariawetgeving, die geldt gewoon niet in Nederland. Punt.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Monidique het volgende:
Maar goed, laten we inderdaad moslims maar gaan deporteren en rechten en vrijheden gaan intrekken en beperken, opdat onze liberale samenleving behouden blijft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |