abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:27:08 #1
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247480
quote:
'renteloze' hypotheken kunnen moslim-markt openbreken
Islamitisch bankieren studie ABN

Door Marty Thieleman

ABN Amro onderzoekt de mogelijkheden van Islamitisch bankieren. Het gaat om bijvoorbeeld spaarvormen en leningen voor auto's of onroerend goed, waarbij geen sprake zal zijn van rente.

Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen of ontvangen onderzoekt ABN Amro dienstverlening, die kan voorzien in de behoefte van deze specifieke markt van mogelijk een kwart miljoen huishoudens. Ook de Rabobank bekijkt de mogelijkheid van een hypotheek die voldoet aan Islamitische wensen. Bovendien experimenteert de bank in Boskoop en Utrecht met spaarrekeningen, waarvan de rente naar goede doelen gaat.
Directeur Han de Ruiter van ABN Amro: ,,We kijken naar zowel de particuliere als de zakelijk markt. We moeten wel eerst de doelgroepen in kaart brengen en vervolgens bezien welke financiële producten haalbaar zijn.''
De bank maakt gebruik van de kennis van zijn Islamitische 40-procents dochter Saudi Hollandi Bank (SHB), een van de grootste financiers van Saudi-Arabië. In het Midden-Oosten pleegt de bank al transacties in het goederenverkeer, auto's en vastgoed. Om het renteprobleem bij autoleningen op te lossen worden leasecontracten opgesteld, waarbij de auto eigendom blijft van de bank. Als een bepaald aantal termijnen is betaald gaat de auto alsnog naar de klant. Bij rekening-courantkredieten worden goederen door de bank gekocht en later naar de klant doorverkocht. Vooraf is dan de waarde afgesproken, afgezet tegen de aankoopprijs. De rente bij dit alles wordt dus vervangen door 'vergoedingen'.
Bij het kopen van een huis wordt een vorm van huurkoop gehanteerd. De bank koopt het huis, verhuurt het aan de potentiële koper. Aan het eind van de huurperiode wordt het pand aan de koper overgedragen tegen een prijs, verminderd met de huurtermijnen. Ook kunnen bank en klant gezamenlijk het huis kopen, waarbij het eigendomspercentage van de bank fasegewijs tot nul afneemt.
Volgens De Ruiter heeft ABN Amro voor Nederland nog geen plan ontwikkeld. ,,We onderzoeken eerst de markt en moeten weten wat De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder er van vindt.'' Het missen van de hypotheekrenteaftrek is voor Islamieten een keus, maar 'voor de bank geen issue'. ,,Dat is iets voor de overheid en voor de klant zelf, die zo de prijs betaalt voor zijn principes.''

Bron: AD en Geenstijl
Sinds wanneer heeft Nederland een sharia-wetgeving? Heb ik iets gemist? Is Zalm moslim geworden? Het is werkelijk schandalig dat dit soort initiatieven over de rug van rentebetalers gaat. Of banken hebben blijkbaar genoeg geld en maken teveel winst of de rentebetaler gaat hiervoor opdraaien.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:29:05 #2
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_25247515
Denk maar niet dat de banken hier niet minstens net zoveel aan gaan verdienen...
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:32:53 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25247565
Het heeft toch niks te maken met Sharia-wetgeving als een bank er voor kiest om geen rente te rekenen? Het meeste vlees in de supermarkt wordt ook nu al halal geslacht..
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:34:17 #4
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247578
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie. Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
pi_25247583
't wordt voor Moslims lekker duidelijk hoeveel ze nou betalen - NOT.
Bovendien denken banken nog steeds aan geld, sharia of niet..
Maargoed, tis inderdaad niet iets wat we zouden moeten doen.. in Nederland betalen we rente en lullen we er niet net zo lang slap omheen totdat het geen rente meer heet, maar een vergoeding of leaseconstructie.
pi_25247586
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:27 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Sinds wanneer heeft Nederland een sharia-wetgeving? Heb ik iets gemist? Is Zalm moslim geworden? Het is werkelijk schandalig dat dit soort initiatieven over de rug van rentebetalers gaat. Of banken hebben blijkbaar genoeg geld en maken teveel winst of de rentebetaler gaat hiervoor opdraaien.
De banken maken hier net zo veel winst op zenne.
Als er iemand deze formules prefereert en er banken zijn die dit willen aanbieden is er toch geen probleem. Als 'Europese' kledingwinkels hoofddoeken gaan verkopen, is dat toch ook prima.
pi_25247594
-offtopic, ongewenst-

[ Bericht 94% gewijzigd door Sidekick op 25-02-2005 13:11:06 ]
pi_25247605
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie.
Mag dat niet? Moet je je moslimlidmaatschapspasje tonen?
quote:
Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
En wat is het illegale aan geen rente uitkeren?
pi_25247620
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

Net zo illegaal als peijnenburg onder de inkoopprijs verkopen vermoed ik
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:38:48 #10
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247636
Het gaat om wetgeving. Het gaat er ook om dat moslims zich blijkbaar weer eens geen zak willen aantrekken van het Westen en alles zo willen inrichten zodat het voor moslims weer meer op een islamitische staat lijkt. Banken zullen zich er ongetwijfeld aan verrijken. Dit ligt dieper dan de aktie zelf. Banken gaan gewoon mee in de argumenten van de Sharia. Puur uit winstbejag. Lijkt mij beter dat banken eerst eens naar de Sharia in geheel gaan kijken.
pi_25247643
Maar goed, laten we inderdaad moslims maar gaan deporteren en rechten en vrijheden gaan intrekken en beperken, opdat onze liberale samenleving behouden blijft.
pi_25247646
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het heeft toch niks te maken met Sharia-wetgeving als een bank er voor kiest om geen rente te rekenen? Het meeste vlees in de supermarkt wordt ook nu al halal geslacht..
Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen

Kortom, we gaan we (weer) langzaam doordraaien in Nederland.
Na Islamitisch bier nu dan ook Islamitisch bankieren.
Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeningen op te zeggen.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:39:33 #13
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_25247650
God wat ben jij dom Aaahikwordgek...

LEES nou eens, het is echt niet zo dat ze voor moslims gewoon geen rente rekenen en daarmee basta.
De banken doen dit alleen maar om een grotere markt an te boren en dus geld te verdienen.

Ze noemen het gewoon geen rente, maar vragen weer vergoedingen voor iets anders.
Zo valt 't dus voor de moslims goed te praten, maar betalen ze uiteindelijk hetzelfde als wanneer ze rente zouden betalen.
zzz
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:41:02 #14
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247681
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

[..]

Geen rente uitkeren? waar heb jij het over?
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:41:52 #15
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_25247700
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Omdat volgens de Sharia-wetgeving, gebaseerd op de Islam, moslims geen rente mogen betalen

Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeninmgen op te zeggen.
Hoezo ?
Koop je ook niks meer bij de Albet Heijn omdat die Amerikaanse producten in hun assortiment hebben ?
Of mogen boekhandels ook geen bijbels meer verkopen omdat jij niet gelooft ?
Wat boeit het jou nou wat die banken doen ? Jij betaalt uiteindelijk toch hetzelfde ?
Zeikerds.
zzz
pi_25247713
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:41 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Geen rente uitkeren? waar heb jij het over?
Ik nam aan dat het mede ging over spaarrekeningen.

Hoe dan ook, is het verboden voor jou? Gaan ze je vragen de Koran te citeren, voordat je zo'n lening aan mag gaan?
pi_25247720
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:38 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Het gaat om wetgeving. Het gaat er ook om dat moslims zich blijkbaar weer eens geen zak willen aantrekken van het Westen en alles zo willen inrichten zodat het voor moslims weer meer op een islamitische staat lijkt.
En dat dit gebeurd is jouw conclusie als een commerciele instelling probeert meer klanten te krijgen
pi_25247723
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:34 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Als islamitisch bankieren goedkoper is, dan mag ik daar als niet-moslim zeker geen gebruik van maken? Dat is discriminatie. Het meest stuitende is nog wel dat de ABN en andere banken zich laten leiden door een sharia-wetgeving, sinds wanneer staat die boven de Nederlandse wetten?
Als ze het invoeren zal iedereen hier gebruik van kunnen maken, zo werkt dat in Europa. Waarschijnlijk zal geen enkele niet-moslim dit doen want er staat toch in jouw artikel dat je dan de hypotheekrenteaftrek mist.
En de banken laten zich mijn inziens niet leiden door de sharia, maar door mogelijke winsten die ze nu mislopen en waar als ze er niet op inspelen anderen mee zullen gaan lopen. Prima voorbeeld van de vrije markteconomie.
pi_25247725
We moeten als NEDERLANDSE consumenten een signaal af gaan geven naar die bedrijven die blijkbaar de invoering van de Sharia in ons land moreel steunen.
pi_25247745
. De Sharia invoeren...

Mijn God, wat een xenofobentopic...
pi_25247762
.

Leuk topic voor de vroege vrijdagochtend.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:45:54 #22
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25247767
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Koos Voos het volgende:

Voor mij genoeg redenen om geen Heineken meer te zuipen en mijn ABN rekeningen op te zeggen.
Prima toch? Word jij niet geassocieerd met die lui en zij niet met jou

Los van het hele sharia-gedoe lijkt het me best prettig om zonder rente te betalen een lening te kunnen afsluiten. Weet iemand hoe dat zit als bv. de bank een huis koopt en jij dat dus afbetaalt en het over kan nemen aan het einde van de periode tegen een laatste betaling? Een getallenvoorbeeldje ofzo?

Edit: oh ja, dan krijg je idd geen hypotheekrenteaftrek... hmzz
  † In Memoriam † vrijdag 25 februari 2005 @ 11:47:37 #23
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_25247796
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 11:39 schreef Monidique het volgende:
Maar goed, laten we inderdaad moslims maar gaan deporteren en rechten en vrijheden gaan intrekken en beperken, opdat onze liberale samenleving behouden blijft.
Zeg troll, het gaat hier om Shariawetgeving, die geldt gewoon niet in Nederland. Punt.
pi_25247811
Ja, het kost je natuurlijk meer maar je noemt het geen rente.. hypocriete mafkezen
  vrijdag 25 februari 2005 @ 11:48:47 #25
115441 VijfdeColonne
anti-Islam == extreem-rechts
pi_25247815
Nog niet in ieder geval.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')