quote:zodat hij er dingen mee kan doen die tegen jouw geloof zijn. In plaats van dat je je dus aan de Koran houdt en ongelovige een kans geeft om zich te bekeren, zet je hem juist op tegen Allah en laat je hem dingen doen zodat hij in handen van Sjeitan komen. Volgens mij vindt Allah dat ook niet zo goed. Al was het alleen maar omdat je potentieele volgelingen van Allah juist van hem weg jaagt
quote:
quote:Ik lees het nu terug en besef dat de uitspraak 'het heelal is 100% rationeel en verklaarbaar' in feite ook een uitdrukking is van geloof.
quote:We hebben alleen een hypothese/geloof waarvan nog nooit bewezen is dat hij fout is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 20:17 schreef Pool het volgende:
Bij de christenen mocht het oorspronkelijk ook niet. Dat was ook één van de redenen dat joden gehaat werden. Die werden namelijk vaak succesvolle bankiers.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 19:06 schreef Landmass het volgende:
Veel moslims hangen een intepretatie aan van de Islam die zegt dat rente (= riba) niet mag, het zou immers alleen maar onrust in de geest geven. In de praktijk moet je toch wat met je economie en hebben ze dus een rente in verborgen vorm. Wil je een auto kopen dan ga je naar de bank, die koopt voor jou de auto en jij betaalt de bank periodiek af, echter het totaal af te betalen bedrag is dan hoger dan het oorspronkelijke aankoopbedrag en laat dat verschil nou net overeenkomen met de rentestand in de wereld. Wil je sparen dan geef je geld aan de bank en die doen dan aan een soort vorm van beleggen, een deel van de winst krijg jij dan.
Hoe denken wij op Fok over de riba?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Misschien dat een econoom kan uitleggen wat het voordeel is van fiat-geld ten opzichte van een goud-/zilver-/platina-/whatever-standaard?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:47 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Centrale banken kunnen hun fiat geven aan meer geld, maar kostbare metalen kunnen niet zomaar bijgemaakt worden indien er meer geld nodig is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Mensen en/of staat zijn dus min of meer verplicht te lenen om de economie draaiende te houden en daarbij worden ze nog verplicht een bepaald bedrag aan rente te betalen. Dat lijkt me niet echt in de haak.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 23:01 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het lijkt me een juiste constatering. Dat de economie feitelijk draait op schulden is misschien nog "niet in de haak" te noemen, maar rente over schuld lijkt me een vrij logisch 'concept'.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 19:55 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik geef daarmee even snel aan hoe je *altijd* wel een draai aan dingen kan geven. Dat is het hele probleem met welk geloof dan ook. Een geloof is een geformaliseerde manier om een draai aan dingen te geven.
Ik sta liever gewoon in het leven zonder mezelf voor de gek te houden. Het is al moeilijk genoeg om de waarheid te vinden, dan moet je niet ook nog eens energie gaan verspillen aan het bedenken van wegen om de waarheid te verbloemen die je niet kunt verklaren. Wat je niet kunt verklaren kun je niet verklaren. Geen enkele reden om daarvoor een geloof aan te gaan hangen.
In bepaalde christelijke stromingen wordt het nog steeds verboden. Zo zijn calvinisten tegen het heffen van rente.quote:Op vrijdag 3 december 2004 21:37 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
In de bijbel wordt rente niet verboden; woeker daarentegen wel.
"ultiem onhoudbaar" klopt niet helemaal. Dat verschijnsel wat jij beschrijft komt (volgens mij) uiteindelijk gewoon neer op inflatie.quote:Op vrijdag 3 december 2004 23:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nou, de FED is bv. een private bank. Het is tegelijk de bank die dollars mag verzinnen. Werkelijk waar grandioos als je geld mag verzinnen en dat vervolgens aan de staat en de burgers aan te bieden en er werkelijke waarde in de vorm van terugbetaling en rente voor terug krijgt.
Die rente lijkt me ultiem onhoudbaar, want over al het uitstaande geld wordt immers rente gerekend, die .. bijgeleend moet worden bij note bene dezelfde bank. Bij een recessie zullen de eigenaars van de bank wel in hun handjes wrijven van de macht en aardse bezittingen die ze (daarna) hebben.
Nope, de FED is zeker geen private bank. Bekijk maar eens hoe die wordt samengesteld.quote:Op vrijdag 3 december 2004 23:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Nou, de FED is bv. een private bank.
Misschien dat het niet waar is, maar ik las ergens dat onderstaande banken de eigenaar van de FED zijn:quote:Op maandag 6 december 2004 02:16 schreef gorgg het volgende:
Nope, de FED is zeker geen private bank. Bekijk maar eens hoe die wordt samengesteld.
Ik dacht dat de 7 leden van de Board of Governors vaste lonen hadden. En indien de Federal Reserve banks meer verdienen dan een minimum aan winst, moet dat overgedragen worden aan de U.S. Treasury.
In het begin van de 20ste eeuw waren vele centrale banken wel nog private commerciële banken. Zo werd de Bank of England formeel pas in 1947 overgenomen door de overheid. Ik denk niet dat er nu nog een private centrale bank bestaat.
Op de rest reageer ik morgen mss nog wel
quote:Op zaterdag 4 december 2004 20:42 schreef Ludwig het volgende:
[..]
In bepaalde christelijke stromingen wordt het nog steeds verboden. Zo zijn calvinisten tegen het heffen van rente.
bron: http://www.synccp.nl/pass(...)ID=280&Style=figurenquote:Calvijn was niet tegen rijkdom, maar riep de rijken op om hun welvaart in dienst te stellen van de armen. Hij brak met de traditie van de kerk die het nemen van rente verbood. Hij stond het nemen van rente toe, maar van een arme mag je nooit rente vragen.Een christen mag nooit ten koste van anderen rijk worden. De rente, zegt Calvijn, heeft altijd twee metgezellen: de kunst van het bedriegen en het uitoefenen van wreedheid en tirannie ten opzichte van anderen.
Deze lijst komt van Gary Kah. De site van hem alleen al zegt imo genoeg. De lijst is gewoon onzin.quote:Op maandag 6 december 2004 20:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Misschien dat het niet waar is, maar ik las ergens dat onderstaande banken de eigenaar van de FED zijn:
Rothschild Bank of London
Warburg Bank of Hamburg
Rothschild Bank of Berlin
Lehman Brothers of New York
Lazard Brothers of Paris
Kuhn Loeb Bank of New York
Israel Moses Seif Banks of Italy
Goldman, Sachs of New York
Warburg Bank of Amsterdam
Chase Manhattan Bank of New York
bronquote:Gary Kah’s list of alleged shareholders is more suspect. The law does not permit the stock of a Federal Reserve Bank to be traded publicly like the stock of a typical corporation (12 USCA §286). The original Federal Reserve Act called for each regional Bank to sell stock to raise at least $4 million to begin operations (12 USCA §281). The stock was to be sold only to banks, not to the public. Only in the event that sales to member banks did not raise the necessary $4 million would the regional Fed Banks be permitted to sell shares to the public. However, all Banks raised the requisite amount of capital. No stock in any Federal Reserve Bank has ever been sold to the public, to foreigners, or to any non-bank U.S. firm (Woodward, 1996). Foreign interests comprise half of the alleged owners on Kah’s list. Moreover, three of the hypothesized American owners are not even banks: Goldman-Sachs, Lehman Brothers, and Kuhn-Loeb are all investment banks, not commercial banks, and so are ineligible to own any shares of a Federal Reserve Bank. The law prohibits the general public, non-bank firms, and foreigners from owning anything more than a trivial amount of stock in any Federal Reserve Bank (12 USCA §283). The only institution on Kah's list that could possibly own shares of the New York Fed is Chase Manhatten. All the others named on the list are incorrect. Kah's list is mostly bunk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |