abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25461276
quote:
[b]Op maandag 7 maart 2005 14:28Zie je wel Hindoes zijn achterlijk!
ff dimmen he
  FOK!fotograaf vrijdag 11 maart 2005 @ 10:58:17 #127
18921 freud
Who's John Galt?
pi_25470760
Naast dit soort vergelijkingen kan je ook kijken naar de uittgereikte nobelprijzen bijvoorbeeld. Hoeveel van die nobelprijzen zijn bijvoorbeeld uitgereikt aan islamitische geleerden?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:06:01 #128
115441 VijfdeColonne
anti-Islam == extreem-rechts
pi_25470871
Dergelijke vergelijkingen zijn nutteloos om aan te tonen of een geloof economisch achterlijk is of niet. De mensen die een geloof op hun manier misbruiken, zijn veelal de achterlijken. Hoe komt het anders dat de Islam gouden tijden beleefde toen Europa nog mijlenver achterliep? Juist, de moslims van toen waren betere belijders van de Islam dan de moslims van nu. En dat is ook gelijk de reden dat er momenteel zo weining moslims bepaalde prijzen krijgen. Als de nobelprijzen 2000 jaar zouden bestaan, zou de verdeling er heel anders uitzien dan nu, al blijft het natuurlijk een elitair blank clubje dat de prijzen uitdeelt.

Het ligt volledig bij de moslims zelf om hier een verandering in te brengen en vanuit bepaalde kringen is men goed op weg. Maar voor alle goede zaken is geduld nodig, om uiteindelijk het beoogde resultaat te bereiken. Met de wil van Allah zal de Islam weer opleven als vanouds.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 12:30:26 #129
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25472033
quote:
Op maandag 7 maart 2005 17:17 schreef Landmass het volgende:

[..]

jammer maar de stats zeggen iets anders

[afbeelding]
Zie ik hier goed dat Noord-oost Groningen welvarender is dan de Randstad?

Ik snap dat het dankzij de aardgasopbrengsten is, maar de feitelijke situatie ondermijnt dit plaatje volledig.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25472127
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 11:06 schreef VijfdeColonne het volgende:
Dergelijke vergelijkingen zijn nutteloos om aan te tonen of een geloof economisch achterlijk is of niet. De mensen die een geloof op hun manier misbruiken, zijn veelal de achterlijken. Hoe komt het anders dat de Islam gouden tijden beleefde toen Europa nog mijlenver achterliep? Juist, de moslims van toen waren betere belijders van de Islam dan de moslims van nu.
Hoe zit met de Taliban en Afghanistan? In feite was het de meeste Islamitische land ter wereld. Er was vrijwel geen aspect in het maatschappelijk leven dat als on-Islamitisch gekenmerkt kon worden (economisch, strafrechterlijk, sociaal, etc).
  vrijdag 11 maart 2005 @ 12:49:03 #131
115441 VijfdeColonne
pi_25472280
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:37 schreef nikk het volgende:

[..]

Hoe zit met de Taliban en Afghanistan? In feite was het de meeste Islamitische land ter wereld. Er was vrijwel geen aspect in het maatschappelijk leven dat als on-Islamitisch gekenmerkt kon worden (economisch, strafrechterlijk, sociaal, etc).
De Taliban hielden er een eigen versie van de Islam op na. Dat wil niet zeggen dat dat de Islam is, zoals het bedoeld is. Een beter voorbeeld zou zijn geweest het Ottomaanse Rijk in haar hoogtijdagen.

Het zou zoiets zijn als dat ik het christendom zou zien zoals het in de Middeleeuwen werd beleefd. Compleet met inquisities en brandstapels en al. Net zo zinloos dus.
Wat hebben het nazisme en het communisme met elkaar gemeen? Ze hebben beide het darwinisme als basis van de ideologie. Meer dan 90% van alle miljoenen doden van de afgelopen 150 jaar, zijn het resultaat van deze extremistisch atheistische stromingen.
pi_25472401
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:49 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

De Taliban hielden er een eigen versie van de Islam op na. Dat wil niet zeggen dat dat de Islam is, zoals het bedoeld is. Een beter voorbeeld zou zijn geweest het Ottomaanse Rijk in haar hoogtijdagen.
Tja, hoe Islamitisch was het Ottomaanse Rijk? En wat is eigenlijk de Islam?
quote:
Het zou zoiets zijn als dat ik het christendom zou zien zoals het in de Middeleeuwen werd beleefd. Compleet met inquisities en brandstapels en al. Net zo zinloos dus.
Inderdaad zinloos. Net zo zinloos door te stellen dat de gouden eeuw van Nederland te maken had met het Christendom en dat de Christenen van toen betere belijders waren van het geloof dan nu.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:07:30 #133
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25472548
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 11:06 schreef VijfdeColonne het volgende:
Dergelijke vergelijkingen zijn nutteloos om aan te tonen of een geloof economisch achterlijk is of niet. De mensen die een geloof op hun manier misbruiken, zijn veelal de achterlijken.
Samen met anderen die een orthopraxie voorstaan belemmeren zij anderen in hun algemene en maatschappelijke ontwikkeling.
quote:
Hoe komt het anders dat de Islam gouden tijden beleefde toen Europa nog mijlenver achterliep?
De woestijnvariant van islam was toen ondergeschikt aan de meer verdraagzame riviervariant van islam die langs de Nijl gevonden werd. Er bestond meer tolerantie jagens andersgelovigen. Hun kerken en huizen werden werden niet belaagd zoals in Irak, zij mochten het land in, in tegenstelling tot in Saoudie Arabië en islamgeleerden lazen, overwogen en bediscussieerden de idee"n van griekse filosofen in de tijd van culturele bloei. Een groei van het kleingeloof en het wetticisme heeft een prachtige cultuur tenonder doen gaan, resulterend in een vernietigende nederlaag tijdens de zesdaagse oorlog van 1967.

In plaats dat men zich een les liet leren klopte men het geschonden ego op en deden geweldadige oproepen, sentiment, verheerlijking van moord, doodslag en terreur, zelfkastijding en andere vormen van waanzin hun intrede op diverse plekkenin de arabische wereld. Men wentelde zich in de slachtofferrol, trachtte aan te klagen als geen redder wenste op te treden en vergat te bouwen aan een zorgzame samenleving waarin oog voor mensen centraal stond.

Zulks gaat ten koste van het ontwikkelingsniveau en resulteert uiteindelijk in een frustratie die slechts in eenwerkelijkheidsvlucht als orthopraxie een uitweg lijkt te bieden voor een leven waarin wat extra geestelijke inspanningen getroost zouden moeten worden.
quote:
Juist, de moslims van toen waren betere belijders van de Islam dan de moslims van nu. En dat is ook gelijk de reden dat er momenteel zo weining moslims bepaalde prijzen krijgen. Als de nobelprijzen 2000 jaar zouden bestaan, zou de verdeling er heel anders uitzien dan nu, al blijft het natuurlijk een elitair blank clubje dat de prijzen uitdeelt.
Dat laatste werd vooral zichtbaar in de politiek correcte aanmoedigingsprijs voor de egyptenaar Yasser Arafat.
quote:
Het ligt volledig bij de moslims zelf om hier een verandering in te brengen en vanuit bepaalde kringen is men goed op weg. Maar voor alle goede zaken is geduld nodig, om uiteindelijk het beoogde resultaat te bereiken. Met de wil van Allah zal de Islam weer opleven als vanouds.
Met de wil van Allah en kritisch gebruik van het gezonde verstand dat zijn dienaren meekregen met hun geboorte kan een gelijkschakeling bewerkt worden in levensomstandigheden. Ik zou niet weten waarom een vervoersmiddel als islam zou moeten opleven. Nader tot Allah en Hij nadert tot u. Niet met vrome woorden doelloze recitatie, voorspelbare retoriek en bewierroking van het ego maar met oog en hart voor mensen bent u in staat de iblis te weerstaan en zullen de vruchten van noeste arbeid u niet ontgaan. Voor niets gaat de zon op. Door arbeid en niet door weeklagen of terroristische aanslagen wordt een mens, een volk en een cultuur opgebouwd. Wat men zaait, zal men oogsten.

Het wordt hoog tijd dat het conflict dat extrimiteit oproept geplaatst wordt in haar context. Het gat hier niet om een probleem tussen islam en het westen zoals opruiende 'leraars' hun kudde wensen te laten geloven. Het gaat er niet om de schuld buiten het zelf te plaatsen. Het gaat eromonder ogen te zien waar zaken intern mislopen. Er is binnen islam zèlf een cultureel conflict tussen aanspreekbaren en orthocraten. Zolang aanspreekbaren hun mond niet open doen en haat nauwelijks geduid laten passeren als drijfveer voor inspanningen, zal islam meer bloed dan bloei doormaken.

Dankzij ecomische omstandigheden biedt Allah voor wie wil een les dat het anders kan. Dat het talent van het verstand niet begraven moet worden maar moet worden aangewend om iets op te bouwen tot bloei bewerkt. Dat het talent van het verstand kritisch beproefd moet worden opdat het tot goud gezuiverd wordt. Wie dergelijke beproeving van de geest niet wenst moet niet denken dat de zegeningen van Allah zijn deel zullen worden, hoezeer deze ook reciteert.

Vandaag wordt er wederom een sleutel aangereikt het zou jammer zijn als deze ongebruikt bleef.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:24:38 #134
90365 Sater
hoipoloi
pi_25472792
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 10:58 schreef freud het volgende:
Naast dit soort vergelijkingen kan je ook kijken naar de uittgereikte nobelprijzen bijvoorbeeld. Hoeveel van die nobelprijzen zijn bijvoorbeeld uitgereikt aan islamitische geleerden?
Erbani, ik meen dat ze zo heet, vooruitstrevende Iraanse ontving in 2004 de Nobelprijs voor de vrede. Overigens [b]lijken economische achterlijkheid en islam elkaar in te sluiten. Gunstige uitzonderingen daargelaten [Koeweit] [b]lijken slechts rijken van de oliewelvaart te profiteren.
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_25472851
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:07 schreef sjun het volgende:
De woestijnvariant van islam was toen ondergeschikt aan de meer verdraagzame riviervariant van islam die langs de Nijl gevonden werd. Er bestond meer tolerantie jagens andersgelovigen. Hun kerken en huizen werden werden niet belaagd zoals in Irak, zij mochten het land in, in tegenstelling tot in Saoudie Arabië en islamgeleerden lazen, overwogen en bediscussieerden de idee"n van griekse filosofen in de tijd van culturele bloei. Een groei van het kleingeloof en het wetticisme heeft een prachtige cultuur tenonder doen gaan, resulterend in een vernietigende nederlaag tijdens de zesdaagse oorlog van 1967.
Een fijne manier om te zeggen dat de Islamitische gebieden toen nu eenmaal wat toleranter waren dan dat ze nu zijn, en daar kan ik ook helemaal in meegaan, maar dan (helaas?) zo'n nogal ogenschijnlijk arbitrair gekozen 'resultaat'.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:46:19 #136
115441 VijfdeColonne
pi_25473134
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:07 schreef sjun het volgende:

Met de wil van Allah en kritisch gebruik van het gezonde verstand dat zijn dienaren meekregen met hun geboorte kan een gelijkschakeling bewerkt worden in levensomstandigheden. Ik zou niet weten waarom een vervoersmiddel als islam zou moeten opleven. Nader tot Allah en Hij nadert tot u. Niet met vrome woorden doelloze recitatie, voorspelbare retoriek en bewierroking van het ego maar met oog en hart voor mensen bent u in staat de iblis te weerstaan en zullen de vruchten van noeste arbeid u niet ontgaan. Voor niets gaat de zon op. Door arbeid en niet door weeklagen of terroristische aanslagen wordt een mens, een volk en een cultuur opgebouwd. Wat men zaait, zal men oogsten.

Het wordt hoog tijd dat het conflict dat extrimiteit oproept geplaatst wordt in haar context. Het gat hier niet om een probleem tussen islam en het westen zoals opruiende 'leraars' hun kudde wensen te laten geloven. Het gaat er niet om de schuld buiten het zelf te plaatsen. Het gaat eromonder ogen te zien waar zaken intern mislopen. Er is binnen islam zèlf een cultureel conflict tussen aanspreekbaren en orthocraten. Zolang aanspreekbaren hun mond niet open doen en haat nauwelijks geduid laten passeren als drijfveer voor inspanningen, zal islam meer bloed dan bloei doormaken.

Dankzij ecomische omstandigheden biedt Allah voor wie wil een les dat het anders kan. Dat het talent van het verstand niet begraven moet worden maar moet worden aangewend om iets op te bouwen tot bloei bewerkt. Dat het talent van het verstand kritisch beproefd moet worden opdat het tot goud gezuiverd wordt. Wie dergelijke beproeving van de geest niet wenst moet niet denken dat de zegeningen van Allah zijn deel zullen worden, hoezeer deze ook reciteert.

Vandaag wordt er wederom een sleutel aangereikt het zou jammer zijn als deze ongebruikt bleef.
Ik kan je geruststellen en mededelen dat er zeker vorderingen zijn, al zijn deze nog vooral intern aan de gang. Eer de hele wereld weer kan kennismaken met een Islam die aanspreekbaar is, zal er wel enige tijd overheen kunnen gaan.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 14:52:49 #137
116987 Mea_Culpa
Het spijt me, vergeef me
pi_25474060
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:46 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

Ik kan je geruststellen en mededelen dat er zeker vorderingen zijn, al zijn deze nog vooral intern aan de gang. Eer de hele wereld weer kan kennismaken met een Islam die aanspreekbaar is, zal er wel enige tijd overheen kunnen gaan.
Dat denk ik ook Kirmi, maar aangezien jij een duidelijke bedoeling heb met dat icoon van je, vertrouwen we maar niet teveel op jouw goede bedoelingen.
Het spijt me, vergeef me, anders kan ik het niet zeggen, er valt nog zoveel uit te leggen, dus doe ik het maar zo.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 15:20:02 #138
115441 VijfdeColonne
pi_25474431
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 14:52 schreef Mea_Culpa het volgende:

[..]

Dat denk ik ook 5C, maar aangezien jij een duidelijke bedoeling heb met dat icoon van je, vertrouwen we maar niet teveel op jouw goede bedoelingen.
Wat is volgens jou mijn duidelijke bedoeling, Aaahikwordgek? De enige bedoeling is provocatie en blijkbaar lukt dat. Missie wordt succesvol doorgezet. Mijn goede bedoelingen hebben hier niets mee te maken, al zou een islamitisch Nederland geen verkeerd idee zijn.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 18:33:30 #139
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25476721
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 13:46 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

Islam en aanspreekbaar zijn onverenigbaar.
De Islam is een intrinsiek foute ideologie. De nazis revisited.
De enige mogelijkheid is om de koran te verwerpen of niet serieus te nemen. Meer smaken zijn er niet.
Koranfascisme bedankt Islam
  vrijdag 11 maart 2005 @ 19:31:05 #140
90365 Sater
hoipoloi
pi_25477468
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 18:33 schreef machteld het volgende:

[..]

1e: Islam en aanspreekbaar zijn onverenigbaar.
2e: De Islam is een intrinsiek foute ideologie. De nazis revisited.
3e: De enige mogelijkheid is om de koran te verwerpen of niet serieus te nemen. Meer smaken zijn er niet.
M.b.t. 1e: dialoog, zeker met het [abject democratische ] westen [b]lijkt vloeken in de
moskee te zijn?
M.b.t. 2e: ideologisch mensenwerk opgehangen aan Jahweh = God = Allah. Uiteindelijk uitmondend in nazisme/communisme,
M.b.t. 3e: thora = bijbel = koran geloofsleiband het staat de mens vrij om er zich aan te ontworstelen.
pi_25492531
[quote]Op vrijdag 11 maart 2005 13:46 schreef VijfdeColonne het volgende:

[..]

[/
reactie op onderschrift VIJFDE COLONNE. Dit is pure projectie. En het aantal religieuse oorlogen zou niet meer dan 10% zijn???quote]
pi_25519631
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 14:39 schreef Davitamon het volgende:

[..]

De gemiddelden zijn niet 'scheef' (je kan eventueel ook de modus nemen), jouw voorbeelden zijn niet generaliseerbaar.
De gemiddelden zijn weldegelijk scheef, zie het voorbeeld India en Marokko bijv. India is dan geheel representatief voor "de hindoes en dus het hindoeisme"? Hoe kan je uberhaupt een religie, koppelen aan de economische groei die een bepaald land maakt. Een econoom zou dit belachelijk vinden. In die zin zou ook heel Christelijke afrika dom zijn, vanwege het Christendom. Zo zou latijns-amerika ook verschrikkelijk achterlijk zijn vanwege het Christendom. Terwijl issieus als conflicten, corruptie, dictators juist van belang zijn. Somalie en Sudan bij je berekeningen betrekken (wat je doet) is hetzelfde als de economie van de Westerse wereld erbij betrekken toen WW2 aan de gang was....Hetzelfde geldt voor landen als Irak en Afghanistan.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 15 maart 2005 @ 15:06:41 #143
116987 Mea_Culpa
Het spijt me, vergeef me
pi_25520650
Hoezo alleen economisch? Eerder in ieder opzicht, zoals elke dogmatische religie/levensbeschouwing dat is.
Het spijt me, vergeef me, anders kan ik het niet zeggen, er valt nog zoveel uit te leggen, dus doe ik het maar zo.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 15:09:29 #144
116987 Mea_Culpa
Het spijt me, vergeef me
pi_25520703
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 12:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hoe kan je uberhaupt een religie, koppelen aan de economische groei die een bepaald land maakt. Een econoom zou dit belachelijk vinden.
Absoluut niet. Een repressieve staatsvorm dan wel cultuur of beide zijn wel degelijk funest voor een economie. Zo is het verbod op rente 1 vd vele killers voor de islamitische economie, alsmede het totale gebrek aan vrijheid om iets te ondernemen plus het tegenwerken van innovaties.

Het is niet DE oorzaak, maar wel degelijk 1 vd belangrijkste. Het is niet voor niets dat landen die vanuit een repressieve staatsvorm zich liberaliseren economische groei doormaken.
pi_25521065
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 15:09 schreef Mea_Culpa het volgende:

[..]

Absoluut niet. Een repressieve staatsvorm dan wel cultuur of beide zijn wel degelijk funest voor een economie. Zo is het verbod op rente 1 vd vele killers voor de islamitische economie, alsmede het totale gebrek aan vrijheid om iets te ondernemen plus het tegenwerken van innovaties.

Het is niet DE oorzaak, maar wel degelijk 1 vd belangrijkste. Het is niet voor niets dat landen die vanuit een repressieve staatsvorm zich liberaliseren economische groei doormaken.
Kan mij geen drol schelen, dan NOG zou namelijk de vergelijking nergens op slaan. Sudan, Somalie, Irak en Afghanistan worden er ook bij geteld en dat zijn oorlogsgebieden waar de economie op zn gat ligt, net als de Palestijnse gebieden. Uberhaupt is het dom om over "de islamitische gebieden" te spreken, want de enige 2 landen die je als volledig "islamitisch" zou kunnen beschouwen zijn Iran en Saoedie-arabie ("islamitisch" - wat je er maar onder verstaat he), en die doen het beter dan Christelijke Latijns-amerikaanse landen. Het zijn echter beide dictaturen met een vleugje theocratie. Iets wat niet representatief is voor de rest, Maleisie, geheel Noord-Afrika, Turkije etc.
Allah Al Watan Al Malik
pi_25521147
Als we even de huidige landen laten voor wat ze zijn en kijken naar een onderdeel van de essentie van de Islam, te weten het verbod op rente, dan kan, denk ik, wel worden geconcludeerd dat in essentie de Islam geen voorbeeldig economisch systeem aanbiedt, althans, als we aannemen, en daar ga ik gewoon even vanuit, dat het kapitalisme, of de liberale economie, of je het ook wilt noemen, de economische vorm is die tot de meeste welvaart zal leiden.

Echter, om dan te concluderen dat zogenaamd Islamitische landen niet welvarend zijn juist en vrijwel uitsluitend dóór de religie, door de Islam, dat is dan weer uiterst voorbarig, om het voorzichtig te formuleren.
  dinsdag 15 maart 2005 @ 17:02:02 #147
90365 Sater
hoipoloi
pi_25522788
Hoe verhoudt moslimeconomie zich met de vrije markt? Inwoners van oliestaten [OPEC] keren zich rabiaat tegen het abjecte westen [Amerika]. Ondertussen worden de respectieve schatkisten wél gevuld met Amerikaanse dollars en ander niet te versmaden duivelsgeld. Nou ja, het oliedoel heiligt de geldmiddelen.
  zondag 10 april 2005 @ 11:41:06 #148
90365 Sater
hoipoloi
pi_26118320
Islam slechts economisch achterlijk? En cultureel bezien? Ook hier [b]lijkt de islam gestold te zijn.
Moderne moslimarchitecten van arabische afkomst? Designers van gelijke herkomst?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')