Ben benieuwd wat Max v/d Stoel hiervan vind.quote:Op zondag 1 mei 2005 14:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Nou, misschien wil je dan wat van hem lezen:
[..]
Hoezo?quote:Op zondag 1 mei 2005 14:51 schreef Neurotica het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat Max v/d Stoel hiervan vind.
Hoe kan je nou ALS PVDAér hem niet kennen.quote:Op zondag 1 mei 2005 15:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Hoezo?
En ben je niet in de war met Max van der Berg?
quote:Max van der Stoel
Max van der Stoel (geboren 3 augustus 1924) is een Nederlandse politicus. Hij was onder andere minister van Buitenlandse Zaken. Max van der Stoel werd op 3 augustus 1924 te Voorschoten geboren.
Na het behalen van het diploma gymnasium-A studeerde hij rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij behaalde daar zijn doctoraal examen rechten in 1947 en het doctoraal examen rechten vrije studierichting in 1953.
[bewerken]
Carrière
Van 1953 tot 1958 was hij medewerker van de Wiardi Beckmanstichting, het wetenschappelijk bureau van de Partij van de Arbeid (PvdA) en vervolgens tot 1963 internationaal secretaris van de PvdA.
Van 1960 tot 1965 was hij lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal. In het Kabinet-Cals was hij van 22 juli 1965 tot 22 november 1966 staatssecretaris van Buitenlandse Zaken. Van der Stoel was van 1966 tot 1973 en van 1977 tot 1981 lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Hij was minister van Buitenlandse Zaken van 11 mei 1973 tot 19 december 1977 in het Kabinet-Den Uyl en van 8 september 1981 tot 29 mei 1982 in het Tweede Kabinet-Van Agt. Van 1983 tot 1986 was hij ambassadeur bij de Verenigde Naties en daarna tot 1992 lid van de Raad van State. Op 22 mei 1991 werd mr. M. van der Stoel benoemd tot Minister van Staat.
Van 1991 tot 1999 was hij VN-rapporteur voor de naleving van de mensenrechten in Irak. Van 1993 tot 1 juli 2001 was hij Hoge Commissaris inzake Nationale Minderheden van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). In 1993 ontving Max van der Stoel de Geuzenpenning.
Bij zijn afscheid heeft de regering een internationale 'Max van der Stoel-prijs' ingesteld. Deze prijs, ter waarde van 100.000 gulden, zal elke twee jaar worden uitgereikt aan een persoon, groep van personen of organisatie die zich bij uitstek verdienstelijk heeft gemaakt, in Europa of daarbuiten, voor nationale minderheden.
Vanaf 1 juli 2001 is hij Max van der Stoel actief als speciale adviseur van dr. Javier Solana, de secretaris-generaal/hoge vertegenwoordiger voor het gemeenschappelijk buitenland- en veiligheidsbeleid van de Europese Unie.
Hij heeft tal van bestuursfuncties bekleed.
Max van der Stoel heeft een bemiddelende rol gespeeld bij het huwelijk van Prins Willem-Alexander met Prinses Máxima, waarbij hij door zijn tactvolle diplomatie ervoor zorgde dat de vader van Máxima, Jorge Horacio Zorreguieta, die minister van landbouw was tijdens het dictatoriale regime van generaal Vidéla in Argentinië niet bij het huwelijk aanwezig is geweest.
Natuurlijk ken ik Max van der Stoel wel.quote:Op zondag 1 mei 2005 15:29 schreef Neurotica het volgende:
[..]
Hoe kan je nou ALS PVDAér hem niet kennen.
Ga je schamen **flame**
beter haal je die roos weg bij je naam.
Maar daarmee hebben we ook relatief veel macht, vergeleken met andere grotere landenquote:Op zondag 1 mei 2005 13:02 schreef Neurotica het volgende:
Waarom betalen we in Nederland nogsteeds (in verhouding tot) achterlijk veel meer Europeesche Belasting? Was t niet iets van per hoofd van bevolking betalen wij ¤ 198,- en gemiddelde andere bewoners van de EU ¤ 70,- ofzo...
Oja en nou zijn we ook al genaait met de verhouding Euro/Gulden (what's new denk ik dan, ze wisten dat allang maar een paar mensen zijn gewoon stinkend rijk geworden over de rug van andere...ow..what's new).
quote:Op zondag 1 mei 2005 20:33 schreef chopmax het volgende:
Sorry misschien is dit al eerder gezegd maar ik heb helaas niet de tijd nu om het hele topic te lezen, toch wou ik het volgende niet onthouden.
De europese commissie heeft nog NOOIT, ik herhaal nog NOOIT een ondertekende accountsverklaring kunnen overleggen.
Dit is de reden van een goede vriend van mij, die bezig is Register Accountant te worden, tegen te stemmen.
De welvaart is er met de euro 15% meer op voorruitgegaan dan als we geen euro hadden gehad. Volgens analisten.quote:Op zondag 1 mei 2005 21:23 schreef Lilils het volgende:
Tja, na al die beloftes over de euro (het wordt niet duurder in Nederland, brave mensen!) ben ik geneigd tegen te stemmen alleen al omdat de regering voor is.![]()
Je hebt leugentje om bestwil, leugens, politiek en uiteindelijk heb je ook nog eens statestiek.quote:Op maandag 2 mei 2005 00:45 schreef tudoros het volgende:
[..]
De welvaart is er met de euro 15% meer op voorruitgegaan dan als we geen euro hadden gehad. Volgens analisten.
Had Stalin niet ooit zoiets gezegt?!quote:Op maandag 2 mei 2005 06:51 schreef chopmax het volgende:
[..]
Je hebt leugentje om bestwil, leugens, politiek en uiteindelijk heb je ook nog eens statestiek.
Ja hoor. Als er één partij is geweest die jarenlang heeft gestreden tegen elke vorm van Nederlandse eigenheid is het de PvdA wel. Dé grootste voorvechters van de desastreuze opengrens politiek. De partij die zich nog nooit een seconde heeft ingezet voor het behoud van de Nederlandse cultuur en identiteit. De partij die verantwoordelijk is voor een integratiebeleid op basis van 'integreren met behoud van eigen cultuur' ontstaan vanuit de gedachte dat Nederlanders niets zijn en niets kunnen. En nu het om de Grondwet gaat zouden de vertolkers van de weg-met-ons mentaliteit plotseling in een keer het beste met Nederland voorhebben?quote:Wouter Bos roept op om vóór de Europese Grondwet te kiezen
De Partij van de Arbeid gaat na vandaag een maand lang die discussie met u allen aan.
Onze boodschap is helder.
Met de Grondwet wordt Europa socialer dan zonder Grondwet.
Met de Grondwet wordt Europa veiliger dan zonder Grondwet.
Met de Grondwet wordt Europa slagvaardiger dan zonder Grondwet.
Met de Grondwet kent Europa minder bureaucratie dan zonder Grondwet
Met de Grondwet kent Europa meer democratie dan zonder Grondwet
Kortom: Stem VOOR op 1 juni!
Onzin, er worden wel vaker verdragen opgezegd. Het enige probleempje is dat het waarschijnlijk niet al te goed gewaardeerd zou worden als je het zou doen.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:50 schreef Neurotica het volgende:
mensen... let wel op.. dat Nederland zich ALLEEN KAN TERUG TREKKEN UIT DE EU als zij zich eerst aansluit bij de nieuwe Grondwet.
Althans, zo staat t in het huis aan huis verkregen infoboekje over het referendum...
probeer dat eens als je een bedrijf hebt... of burger bentquote:Op zondag 1 mei 2005 20:33 schreef chopmax het volgende:
Sorry misschien is dit al eerder gezegd maar ik heb helaas niet de tijd nu om het hele topic te lezen, toch wou ik het volgende niet onthouden.
De europese commissie heeft nog NOOIT, ik herhaal nog NOOIT een ondertekende accountsverklaring kunnen overleggen.
Dit is de reden van een goede vriend van mij, die bezig is Register Accountant te worden, tegen te stemmen.
quote:Uitverkoop
Zalm: ‘Politiek gezien was het niet uit te leggen dat de Mark was gedaald, en dus moesten wij de kosten van deze devaluatie maar dragen.’ Daarnaast zegt Zalm dat het onze concurrentiepositie verbeterde. Echter enkel op heel korte termijn, want dat voordeel is nu al weer weg. Sterker nog, nu hebben we last van de negatieve effecten van deze oneerlijke ruil, en dat wordt ook toegegeven.
Waar het op neerkomt is dat wij heel diep in onze buidel hebben getast voor een investering waarvan het effect ongeveer twee jaar heeft geduurd. We hebben in één klap bijna één tiende van ons kapitaal vernietigd. Dat tiende van het kapitaal had ook op andere manieren gebruikt kunnen worden om onze concurrentiepositie te verbeteren.
(een duidelijke uitleg van de gevolgen kan je lezen in een artikel in Trouw)
Dat is onzin. Als Nederland echt wil kan het nu ook zo uit de EU stappen.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:50 schreef Neurotica het volgende:
mensen... let wel op.. dat Nederland zich ALLEEN KAN TERUG TREKKEN UIT DE EU als zij zich eerst aansluit bij de nieuwe Grondwet.
Zalm moeten we gewoon met pensioen sturenquote:Op maandag 2 mei 2005 12:52 schreef Harry_Sack het volgende:
Geheel in de lijn van de euro, volgt nu de grondwet. Een duidelijkere reden voor zowel linkse als rechtse stemmers kan ik niet bedenken om NEE te stemmen tegen deze grondwet
[..]
om je mening te ventileren.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:02 schreef Harry_Sack het volgende:
Ach, van Aartsen of Zalm, het zijn 2 handen op 1 buik. We zijn gewoon genaaid met die klote euro en blijkbaar is het onmogelijk om de gevolgen van die lijn te stoppen.
Groen Links rept over 'individuele vrijheid', Wouter Bos valt zijn eigen oppositiekader af door SP'ers en Jan Marijnissen in het bijzonder op te roepen om toch maar 'Ja' te stemmen.
Iedereen kan zo onderhand zien wat voor slangenkuil die grondwet gaat brengen. Waarom zou je uberhaupt nog ja stemmen ?
Ja, en daar is nog niet bij meegerekend hoe veel winkels ed hun prijzen even lekker hebben verhoogd op 1-1 2002 en waar niks aan gedaan is. Lekker even het fl-teken uitwissen en er een euro teken van maken was het toch?quote:Op maandag 2 mei 2005 12:55 schreef Neurotica het volgende:
[..]
Zalm moeten we gewoon met pensioen sturen
Die man weet elke fout wel recht te babbelen (maja das een politicus zijn taak schijnbaar).
Hij heeft een dik salaris, de meesten van ons niet dus de 5-10% (ik gok op een hoge 10%) defaluatie die we hebben moeten doorstaan is voor ons t hardst aangkomen..
Bedoel... op elke 1000 euro missen we gewoon 100 euro
Wat is jouw versie van die mening precies?quote:
scroll even op je gemak terugquote:Op maandag 2 mei 2005 14:24 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Wat is jouw versie van die mening precies?
Praat voor jezelf. De meerderheid van de Nederlanders zijn al jarenlang voorstanders van het referendum.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:22 schreef Quinten het volgende:
Een referendum over één onderwerp vonden wij Nederlanders (D66-ers daargelaten) altijd al een té zwartwitte keuze.
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.quote:Nu hebben we een referendum over een Verdrag dat een inleiding, twee bijlagen, 36 protocollen en 448 artikelen telt.
Hoe zullen de mensen hebben gedacht die over de aanname van dit Verdrag een referendum wilden laten houden?
Ik weet het niet meer exact: tellen blanco stemmen nu wel of niet mee bij het opkomstpercentage?quote:Op maandag 2 mei 2005 18:22 schreef Quinten het volgende:
Om te tonen dat ik niet volledig politiek-apatisch ben, ga ik op 1 juni maar blanco stemmen. Meer kan ik er echt niet van maken...
Je reactie is precies zoals je het typeert: heel simpel...quote:Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tikorev het volgende:
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.
Die tellen wel meequote:Op maandag 2 mei 2005 18:57 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik weet het niet meer exact: tellen blanco stemmen nu wel of niet mee bij het opkomstpercentage?
Ja, dan komt er voorlopig geen grondwet, blijven de oude verdragen van kracht en kunnen ze de komende jaren iets beters gaan verzinnen. Iets waarmee Nederland niet langzaam wordt uitgehold tot het slaafje van Duitsland, Frankrijk en straks Turkije.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:58 schreef Quinten het volgende:
[..]
Simpele vraag terug: wat als Nederland of een ander referendumland simpelweg 'nee' zegt? Is het dan nog heel simpel?
Het is helemaal niet simpel.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.
Maar waarom zou je de opkomst willen vergroten? Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?quote:
Dat is precies wat ik bedoelde, dank je.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het is helemaal niet simpel.
Een "Nee" kan heel veel verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld dat men de tekst van de grondwet niet al te goed vindt; dat men sowieso geen grondwet wil voor een verrenigd Europa; dat men tegen Europese samenwerking is, of nog wel wat andere redenen.
Wat te doen dus bij een nee? Uit de EU stappen? Gewoon doorgaan met de huidige verdragen waar bijna hetzelfde staat als in de grondwet waar men zo tegen was? Een nieuwe grondwet maken?
Een referendum is dus totaal ongeschikt bij en onderwerp als deze.
Dat is van latere zorg. Ook al zou er geen referendum zijn, dan moet de regering/Tweede Kamer nog steeds een ja/nee vraag beantwoorden. Wat de argumenten ook zijn.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een "Nee" kan heel veel verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld dat men de tekst van de grondwet niet al te goed vindt; dat men sowieso geen grondwet wil voor een verrenigd Europa; dat men tegen Europese samenwerking is, of nog wel wat andere redenen.
Daar heb je een punt, maar ik heb dan zoiets dat als een meerderheid van de Tweede Kamer (de Tweede-Kamerverkiezingen vind ik bepaald geen onzin) besluit een referendum te houden, ik aan dat referendum deel wil nemen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:04 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Maar waarom zou je de opkomst willen vergroten? Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
Met een laag opkomstpercentage wordt het ja-kamp geholpen. Minder dan 30% opkomst betekent een automatisch ja.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:04 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
De Tweede-Kamer heeft die vraag al beantwoord. In de Europese Conventie is de uiteindelijke tekst vastgesteld en daar is genoeg geamendeerd. In die Conventie had ook een Nederlandse afgevaardigde (dhr. Timmermans) zitting.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat is van latere zorg. Ook al zou er geen referendum zijn, dan moet de regering/Tweede Kamer nog steeds een ja/nee vraag beantwoorden. Wat de argumenten ook zijn.
Bij het tweede is het eigenlijk wel grappig hoe niet alleen een *nee*, maar ook een *niet* op verschillende manieren kan worden uitgelegd.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:09 schreef Quinten het volgende:
[..]
Daar heb je een punt, maar ik heb dan zoiets dat als een meerderheid van de Tweede Kamer (de Tweede-Kamerverkiezingen vind ik bepaald geen onzin) besluit een referendum te houden, ik aan dat referendum deel wil nemen.
Als ik niet zou komen zou het onderwerp (de Europese Grondwet) me niet interesseren (zo wordt vaak gezegd dat een laag opkomstpercentage bij verkiezingen duidt op apathie), en dat is niet zo. Ik vind alleen net als jij dat het referendum te zwartwit is, en dus maak ik geen keuze.
Kortom, waar heeft die Tweede-Kamer ons mee opgescheeptquote:Op maandag 2 mei 2005 19:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Bij het tweede is het eigenlijk wel grappig hoe niet alleen een *nee*, maar ook een *niet* op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
Het kan duiden op apathie, je kan principieel tegen een referendum zijn of je kan dit specifieke referendum onzinnig vinden...
Bij minder dan 30% is het een ja, inderdaad. Maar een lage opkomst net boven de 30% lijkt mij in het voordeel van het nee-kamp die toch meer actiever en feller is en eerder geneigd is om op te komen dagen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:10 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Met een laag opkomstpercentage wordt het ja-kamp geholpen. Minder dan 30% opkomst betekent een automatisch ja.
Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.quote:We raar eigenlijk. We gaan eventueel van de huidige situatie naar een nieuwe. Lijkt het mij logischer dat ze zeggen: minimaal 30% opkomst en 60% ja en anders stemmen we tegen en laten we alles bij het oude.
Dat weet ik. Het ging erom dat de burger nu dezelfde ja/nee vraag gaat beantwoorden als die de TweedeKamer had moeten beantwoorden wanneer er geen referendum werd gehouden. Het referendum maakt de situatie dus niet 'zwart-witter' zoals eerder lichtelijk werd gesuggereerd.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:15 schreef Quinten het volgende:
[..]
De Tweede-Kamer heeft die vraag al beantwoord. In de Europese Conventie is de uiteindelijke tekst vastgesteld en daar is genoeg geamendeerd. In die Conventie had ook een Nederlandse afgevaardigde (dhr. Timmermans) zitting.
Vervolgens heeft de Nederlandse regering het Verdrag ondertekend. Ratificatie of bekrachtiging van die ondertekening kan pas plaats vinden na toestemming van de Tweede Kamer, die die keuze aan de Nederlandse burger heeft gegeven, middels het houden van een referendum.
Daar zit wat in. Maar dat vind ik niet gelden voor de 60% eis voor alleen de nee stemmers. Een meerderheid is een meerderheid.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:26 schreef Sidekick het volgende:
Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.
Het is maar net of je de keuze van de Tweede Kamer zelf (dus zonder referendum) zwartwit wilt noemen. Bij Europese besluitvorming wordt er altijd gewerkt met afgevaardigden. De regeringen in hun geheel of de nationale parlementen van alle afzonderlijke lidstaten kunnen niet onbeperkt amendementen indienen, zij hebben immers een mandaat verleend aan één of meer afgevaardigden die dit voor hun geacht wordt te doen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:34 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat weet ik. Het ging erom dat de burger nu dezelfde ja/nee vraag gaat beantwoorden als die de TweedeKamer had moeten beantwoorden wanneer er geen referendum werd gehouden. Het referendum maakt de situatie dus niet 'zwart-witter' zoals eerder lichtelijk werd gesuggereerd.
ik ben ook pro-europa.quote:Op maandag 2 mei 2005 21:35 schreef kwakveense het volgende:
tsja, misschien erg shallow en niet politiek bewust van me, maar ik heb geen zin om alles dor te lezen, dus de stemwijzer maar even ingevuld....score van 80% eens, en dat ik veel waarde hecht aan europa klopt ook, dus ik ga voor stemmen...
ben niet zo nationalistisch/patriottistisch ingesteld...voor mijn part maken ze van europa een federale republiek....
En wat gebeurd er als er tegen gestemd wordt? Gaat de regering dan zeggen "ok, het volk heeft gesproken en is tegen" Echt niet, die Haagse rukkers drukken het er dan over een paar jaar alsnog erdoor, en dan niet via een referendum, maar via een door hun uitgevoerd "onderzoek" waarin zou blijken dat de meerderheid van nederland voor is.quote:Op maandag 2 mei 2005 20:20 schreef chairman.fx het volgende:
Zeg, wat doen jullie tegenstemmers eigenlijk als Nederland in het referendum voorstemt? Dan is het zeker weer fraude ...
Tijdens de laatse Europeese verkiezingen was de opkomst 28%, ik heb geen van de Europeese politicy horen zeggen dat de verkiezingen niks zeggend waren omdat maar minder dan 30% op is komen dagen. En nu tijdens het referendum zou bij een opkomst lager dan 30% de uitslag niet hoeven te tellen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:26 schreef Sidekick het volgende:
Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.
Dan beslist het parlement op eigen kracht, en die is in de meerderheid voor ja, maar dat heeft niets te maken met randvoorwaarden van het referendum.
Dit referendum is een advies. Niet bindend dus, en dan mag een nationale partij (die wel met een hoog opkomstpercentage een goede vertegenwoordiging is) van mij wel wat eisen stellen aan dat advies. 30% is dan een ongeschreven wet.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:15 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
Tijdens de laatse Europeese verkiezingen was de opkomst 28%, ik heb geen van de Europeese politicy horen zeggen dat de verkiezingen niks zeggend waren omdat maar minder dan 30% op is komen dagen. En nu tijdens het referendum zou bij een opkomst lager dan 30% de uitslag niet hoeven te tellen.
agreed! maar ik bedolde voornamelijk aan te geven dat ik het zonde vind dat zoveel mensen skeptisch zijn over europa, terwijl er veel goeds is aan de uniequote:Op maandag 2 mei 2005 21:52 schreef tudoros het volgende:
[..]
ik ben ook pro-europa.
Maar als je een federale republiek maakt van Europa, dan wordt er erg veel macht gecentraliseerd. Dat betekend dat als jij het niet eens bent het beleid (bijvoorbeeld een aftrekpost die verdwijnt, of andere zaken die grotere impact op je leven hebben) dat het veel moeilijker is om er wat tegen te doen. Demonstraties van 10 000 mensen vallen dan niet meer op. Het is moeilijker om contact te krijgen met de federale regeringsstad. Het is ook moeilijker om actief politicus te worden, omdat er veel concurrentie is.
Kortom je invloed wordt kleiner op het beleid. Daarom vindt ik een unie veel betere constructie...
De regering heeft geen verantwoordelijkheid tov het volk. De regering heeft verantwoordelijkheid tov de kamer. De kamer heeft verantwoordelijkheid tov het volk. Leer de staatsindeling!!quote:Op maandag 2 mei 2005 22:11 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
En wat gebeurd er als er tegen gestemd wordt? Gaat de regering dan zeggen "ok, het volk heeft gesproken en is tegen" Echt niet, die Haagse rukkers drukken het er dan over een paar jaar alsnog erdoor, en dan niet via een referendum, maar via een door hun uitgevoerd "onderzoek" waarin zou blijken dat de meerderheid van nederland voor is.
De opkomst in Nederland was goed te noemen in vergelijking met voorgaande Europese verkiezingen: 39,1 procent.quote:Op maandag 2 mei 2005 22:15 schreef Chris_Redfield het volgende:
[..]
Tijdens de laatse Europeese verkiezingen was de opkomst 28%, ik heb geen van de Europeese politicy horen zeggen dat de verkiezingen niks zeggend waren omdat maar minder dan 30% op is komen dagen. En nu tijdens het referendum zou bij een opkomst lager dan 30% de uitslag niet hoeven te tellen.
http://www.grondweteuropa.nl/quote:Op maandag 2 mei 2005 18:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Nederland is niet geschikt voor het houden van een referendum.
Ook al weet je niets van de materie, dus de voor- en nadelen van de grondwet, dan nog stem je tegen.
Een bewijs dat het houden van een referendum in ONS land weggegooid geld is.
En niemand in Europa zal er wakker van liggen.
quote:Op dinsdag 3 mei 2005 01:44 schreef Ole het volgende:
Ik ga stemmen... deze x hoe dan ook...
weet genoeg...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 01:42 schreef Neurotica het volgende:
[..]
http://www.grondweteuropa.nl/
heb jij ELKE pagina gelezen? meer als dan 2x? ik wel
Nederlanders zijn overal tegen, onverschillig waarover je een referendum houdt.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 09:55 schreef ch0c0 het volgende:
Tegen. En ik ga stemmen, zoals altijd. Maar betwijfel of we het tegen kunnen houden.
Mee eensquote:Op maandag 2 mei 2005 21:52 schreef tudoros het volgende:
[..]
ik ben ook pro-europa.
Maar als je een federale republiek maakt van Europa, dan wordt er erg veel macht gecentraliseerd. Dat betekend dat als jij het niet eens bent het beleid (bijvoorbeeld een aftrekpost die verdwijnt, of andere zaken die grotere impact op je leven hebben) dat het veel moeilijker is om er wat tegen te doen. Demonstraties van 10 000 mensen vallen dan niet meer op. Het is moeilijker om contact te krijgen met de federale regeringsstad. Het is ook moeilijker om actief politicus te worden, omdat er veel concurrentie is.
Kortom je invloed wordt kleiner op het beleid. Daarom vindt ik een unie veel betere constructie...
Heb je weleens naar het verleden gekeken toen men probeerde verschillende volkeren op een centrale plaats te leiden? Weet je ook wat de gevolgen daarvan waren?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:39 schreef chairman.fx het volgende:
De kortzichtigheid van velen is duidelijk merkbaar. Het dient geen doel de grondwet punt voor punt door te lezen, noch je op enkele puntjes te richten welke een tegenstrijdig strekking vormen ten opzichte van je eigen mening. Deze grondwet, welke eigenlijk een basisverdrag is waarvan 90% reeds is vastgelegd, is een compromis. Niet alles zal overeenkomen met je eigen gedachten, een afwijzing op kleine puntjes is daarom snel gemaakt. Een focus op de fundamenten van de Europese Unie geeft echter een betere analyse van voor danwel nadelen.
De basis van de Europese Unie is de gemeenschappelijke markt. Voordelen het betrekking tot schaalvergroting, het exploiteren van grote verschillen tussen landen door middel van specialisatie en een toename van de concurrentie zijn effecten welke welvaart enorm stimuleren. Handel is een enorm krachtig wapen, een wapen tot welvaart; laten we het aanwenden tot ons voordeel. Nederland zal niet ten onder gaan zoals vele angsthazen willen doen beweren, de absolute kosten zijn immers niet relevant.
Angst is de grootste vijand van de mensheid. Wanneer angstargumenten de hoofdzaak zijn van de uiteenzetting, is voor vele ongeinformeerden en ongeschoolden de keuze snel gemaakt. Het klinkt allemaal zo logisch, simpel en oprecht. Het tegengestelde is echter vaak waar, na enige verdieping in de materie pakt een geinformeerde keuze bijna altijd anders uit.
Stop met het gebrabbel, stop met het simplistische uitroepen van valse argumenten. Verdiep je in de achtergronden en zie de schoonheid van internationale economische integratie. Kniel neer en stem voor gepeupel!
Ik vind het eerlijk gezegd wat lachwekkend dat je eerst anderen beticht van hun kortzichtigheid en vervolgens zelf een eenzijdig, van propaganda doortrokken, plaatje wilt schetsen. Je hanteert het mensbeeld waarin handel en welvaart centraal staan en ten koste gaan van andere vrijheden. Maar het is goed mogelijk om een ander mensbeeld en andere prioriteiten te stellen. Bijvoorbeeld een mensbeeld waarin meer democratische, vrije en sociale aspecten de boventoon voeren.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:39 schreef chairman.fx het volgende:
De kortzichtigheid van velen is duidelijk merkbaar. Het dient geen doel de grondwet punt voor punt door te lezen, noch je op enkele puntjes te richten welke een tegenstrijdig strekking vormen ten opzichte van je eigen mening. Deze grondwet, welke eigenlijk een basisverdrag is waarvan 90% reeds is vastgelegd, is een compromis. Niet alles zal overeenkomen met je eigen gedachten, een afwijzing op kleine puntjes is daarom snel gemaakt. Een focus op de fundamenten van de Europese Unie geeft echter een betere analyse van voor danwel nadelen.
De basis van de Europese Unie is de gemeenschappelijke markt. Voordelen het betrekking tot schaalvergroting, het exploiteren van grote verschillen tussen landen door middel van specialisatie en een toename van de concurrentie zijn effecten welke welvaart enorm stimuleren. Handel is een enorm krachtig wapen, een wapen tot welvaart; laten we het aanwenden tot ons voordeel. Nederland zal niet ten onder gaan zoals vele angsthazen willen doen beweren, de absolute kosten zijn immers niet relevant.
Angst is de grootste vijand van de mensheid. Wanneer angstargumenten de hoofdzaak zijn van de uiteenzetting, is voor vele ongeinformeerden en ongeschoolden de keuze snel gemaakt. Het klinkt allemaal zo logisch, simpel en oprecht. Het tegengestelde is echter vaak waar, na enige verdieping in de materie pakt een geinformeerde keuze bijna altijd anders uit.
Stop met het gebrabbel, stop met het simplistische uitroepen van valse argumenten. Verdiep je in de achtergronden en zie de schoonheid van internationale economische integratie. Kniel neer en stem voor gepeupel!
Nog meer valse argumenten. De Europese Unie heeft niet als doel een superstaat te worden. Bekijk de geschiedenis van de EU en je zult zien dat er verschillende pilaren zijn waar het beleid zich op concentreert. De belangrijkste is de eerste, waar de gemeenschappelijke markt onder valt. Het beleid van de EU beperkt zich tot wat nodig is. Subsolidariteit, wat betekent dat wat de lidstaten kunnen doen aan de nationale overheiden wordt overgelaten, is een belangrijk uitgangspunt.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:52 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Heb je weleens naar het verleden gekeken toen men probeerde verschillende volkeren op een centrale plaats te leiden? Weet je ook wat de gevolgen daarvan waren?
Juist ja ellende en oorlog.
Het is naïef en opportunistisch om te denken dat je met zo'n grondwet de verschillende landen kunt binden tot een grote superstaat.
"Onze" politici in Den Haag staan al lichtjaren af van de bevolking laat staan die bende in Brussel.
Europese samenwerking is ok maar Europese samensmelting is niet ok en bovendien onbereikbaar.
Dat lijkt mij een prima zaak. Vanwaar toch die afkeer voor een centraal Europees Bestuur?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:49 schreef mici het volgende:
[..]
Mee eens![]()
Voorstander zijn van Europese samenwerking betekent nog niet dat je met wetten aan elkaar vast moet gaan binden. Misschien is deze grondwet vrij open, maar het is wel een stap in een richting waarin de landen hun nationale bevoogdheden sterker gaan beperken, waarmee democratische invloed alleen maar afneemt.
Dat is een logisch gevolg van de enorme omvang van een organisatie als de EU. Jammer, maar voor mij geen reden om tegen de EU te zijn. Wel moet je zoiets sterk beperken, maar dat is niet altijd mogelijk. Bovendien is deze grondwet juist bedoeld om de structuur van de EU te verhelderen, en alle verdragen samen te smelten tot één verdrag, wat dan een grondwet wordt genoemd.quote:Bovendien ben ik bang dat het inefficiente bureaucratisch getouwtrek alleen maar toeneemt.
Uiteindelijk zullen de landen van EU in cultureel opzicht steeds meer op elkaar gaan lijken, wanneer het beleid verenigd wordt. Ik zie niet hoe dat een probleem is. Nederland moet haar best doen om haar standpunten binnen de EU sterk te maken, maar uiteraard zullen er concessies moeten worden gedaan. Dat is noodzakelijk voor goede samenwerking.quote:Tot slot zet ik mijn vraagstekens bij de wettelijke verenigbaarheid van verschillende Europese landen; veel (inwoners van) landen hechten denk ik nog sterk aan nationale tradities en de vraag is dan maar wat voor een mengsels daar uit zouden moeten ontstaan. Ik wil hiermee niet zeggen dat tradities goed zien - ik vind juist dat die kritischer tegen het licht moeten worden gehouden - maar toch wil ik bepaalde Nederlandse elementen, zoals ons progressieve rol in het drugsbeleid, absoluut niet op het spel zetten....
Nog meer leugens gepeupel! Geen vrijheid wordt opgegeven, het beleid richt zich op economische integratie. Sociale aspecten worden aan de nationale overheden overgelaten onder het motto subsolidariteit, wat een belangrijke beginsel is naar mijn inzien.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:58 schreef mici het volgende:
[..]
Ik vind het eerlijk gezegd wat lachwekkend dat je eerst anderen beticht van hun kortzichtigheid en vervolgens zelf een eenzijdig, van propaganda doortrokken, plaatje wilt schetsen. Je hanteert het mensbeeld waarin handel en welvaart centraal staan en ten koste gaan van andere vrijheden. Maar het is goed mogelijk om een ander mensbeeld en andere prioriteiten te stellen. Bijvoorbeeld een mensbeeld waarin meer democratische, vrije en sociale aspecten de boventoon voeren.
Daarbij is het behoorlijk paradoxaal dat in die vrije-markt-economie die jij voorstelt allerlei internationale wetten moeten worden geformuleerd
Dus kerel, probeer dit forum niet met je eigen simplistische uitspraken te veroveren maar, wanneer je tegen simplisme bent, een brede en genuanceerde visie neer te zetten zonder betweterige woorden als 'gepeupel' en 'gebrabbel'![]()
Het is juist een inkorting van huidige verdragen, vandaag de dag leven we met een 'monstrum'. Verschillend beleid is opgeschreven in verschillende verdragen/etc/etc. De 'grondwet' is een samenvatting en bondige formulering van alles wat we nu hebben. Het is een vooruitgang en inkorting.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:15 schreef CANARIS het volgende:
Jammer dat de meeste niet kunnen onderscheiden tussen
de EU hier
en
deze grondwet daar.
Ik ben voor de EU . ik ben zelfs een feuderalist, maar tegen dit monstrum.
Doel je op het subsidiariteitsbeginsel, of is dit weer een aparte regeling voor economische regels?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:16 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Nog meer leugens gepeupel! Geen vrijheid wordt opgegeven, het beleid richt zich op economische integratie. Sociale aspecten worden aan de nationale overheden overgelaten onder het motto subsolidariteit, wat een belangrijke beginsel is naar mijn inzien.
Om vrijhandel mogelijk te maken zijn gelijke procedures tussen landen wenselijk, grote verschillen in nationaal beleid stellen bedrijven uit andere landen immers op een nadeel. In de huidige wereld is een klassieke visie van vrijhandel, welke jij er op nahoudt niet realistisch.
Nee, die bedoel ik. Lange woorden zijn soms moeilijk te onthouden mijn waarde.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Doel je op het subsidiariteitsbeginsel, of is dit weer een aparte regeling voor economische regels?
Vertel mij wat, ik heb deze nu eindelijk onthouden.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:21 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Nee, die bedoel ik. Lange woorden zijn soms moeilijk te onthouden mijn waarde.
Het recht van de EU gaat boven het recht van de lidstaten en Het Europese parlement krijgt meer bevoegdheden.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:08 schreef chairman.fx het volgende:
Nog meer valse argumenten. De Europese Unie heeft niet als doel een superstaat te worden. Bekijk de geschiedenis van de EU en je zult zien dat er verschillende pilaren zijn waar het beleid zich op concentreert. De belangrijkste is de eerste, waar de gemeenschappelijke markt onder valt. Het beleid van de EU beperkt zich tot wat nodig is. Subsolidariteit, wat betekent dat wat de lidstaten kunnen doen aan de nationale overheiden wordt overgelaten, is een belangrijk uitgangspunt.
Ik kan een hele goede rationele en realistische analyse maken wat de bedoeling is van deze grondwet.quote:Dat jij vindt dat het beleid ondoorgrondelijk is zegt misschien meer over je eigen vermogen een rationele analyse te maken van voor en nadelen. Elk nadeel valt altijd in het niet wanneer je je realiseert hoe groot de economische voordelen zijn. Geen enkel nadeel, anders dan het aantasten van de economische integratie, kan een tegenwicht bieden aan deze enorme voordelen.
Je voelt je wel erg verhevenquote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:16 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Nog meer leugens gepeupel! Geen vrijheid wordt opgegeven, het beleid richt zich op economische integratie. Sociale aspecten worden aan de nationale overheden overgelaten onder het motto subsolidariteit, wat een belangrijke beginsel is naar mijn inzien.
Om vrijhandel mogelijk te maken zijn gelijke procedures tussen landen wenselijk, grote verschillen in nationaal beleid stellen bedrijven uit andere landen immers op een nadeel. In de huidige wereld is een klassieke visie van vrijhandel, welke jij er op nahoudt niet realistisch.
Ik begrijp je gevoel. Vredige samenwerking voelt inderdaad goed. Daar zijn we immers sociale wezens voorquote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:24 schreef kwakveense het volgende:
De Europese Unie is het enige gebied waar zoveel landen en volken samenwonen in relatieve vrede (het cyprus conflict is een uitzondering, maar dit is geen bloedige oorlog (meer), de balkan was het toneel van oorlog, maar nu dat grotendeels tot het verleden behoort zoeken ook zij aansluiting tot de EU--de landen die tot de EU behoren zijn onderling echter al lang niet meer in oorlog geweest zoals in bijvoorbeeld WO1 etc.). Dit is heel bijzonder, als je bedenkt dat in het toch wel nabije verleden, voor de tijd van de EU, diverse van deze landen onderling regelmatig de strijd aan gingen om land, kroon en welvaart. Nu zijn er open grenzen, één muntsoort (ja, je kunt zeuren over de euro-inflatie, maar dat kun je door een tegenstem niet terug draaien. Als je tegen stemt kun je wél de internationale macht evenals de interne economische sterkte van de EU aantasten en daarmee de euro een etje richting instabiliteit meegeven).
Juist daarom vind ik Europa belangrijk, en het tegen de grodnwet stemmen maakt zoveel werk aan samenwerking weer ongedaan...
anyway...ik ben heel slecht in politieke argumenten....ga misshcien teveel op mijn gevoel af en hou niet zo van hard-tegen-hard debat...dussehhh....tot ziens bij de stembus
Ik zie gelukkig dat je nu wel met meer rationele argumenten komtquote:Op dinsdag 3 mei 2005 15:01 schreef kwakveense het volgende:
tsja, misshcien komt het omdat ik niet tegen de punten ben die als politiek gezien worden die vatsgesteld worden in de grondwet...hetgeen wat socialistisch genoemd wordt is precies zoals ik erover denk, dus voor mij is dat geen probleem als het in een grodnwet staat etc.
alleen de europese negatievere houding over softdrug beleid staat me inderdaad niet aan, maar donner is in nedelrand net zo skeptisch als de europese buren...voor mij worden de nadelen weggeveegd tegenover dingen die ik voordelig vind, zoals meer amcht voor het gekozen gedeelte van de unie, het parlement, en de concentratie op versterkingn van de internationale rol van de unie...met de Amerikaanse VN/NAVO skepsis is een sterke EU belangrijk denk ik. Het euroskeptische gedarg van landen als de UK en misschien Nederland staat dat denk ik in de weg, dat vind ik jammer.
excuses voor de typo's ik heb haast...
Nee, er komt geen heronderhandeling. Dan gaan we verder met de oude onsamenhangende verdragen die we nu hebben.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 15:41 schreef DaveM het volgende:
Wordt de Grondwet weggestemd dan is er niks aan de hand en krijgen we over een paar jaar een betere Grondwet.
En jij gelooft dat?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 15:59 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Nee, er komt geen heronderhandeling. Dan gaan we verder met de oude onsamenhangende verdragen die we nu hebben.
Ga jij èr maar vanuit dat ze onderhandelen. Dan houden we mooi die verouderde verdragen. Dan blijven mooi een aantal vergaderingen achter gesloten deuren en heeft het parlement nog steeds zo weinig macht. En nog zoveel meer.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:18 schreef DaveM het volgende:
[..]
En jij gelooft dat?
Ze zeggen enkel dat er geen nieuwe onderhandelingen komen om burgers een "slikken of stikken" gevoel te geven.
Het zou tactisch ook ronduit onverstandig zijn van de voorstanders om vooraf al aan te kondigen dat er bij afwijzing een beter voorstel komt en er dus geen man overboord is.
Nee, want de wil om oude verdragen op te poetsen en in een betonnen jasje te gieten zal niet weggaan bij een NEE. Ik begrijp niet waarom jij denkt dat ze zich door een afwijzing laten ontmoedigen.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 16:31 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ga jij èr maar vanuit dat ze onderhandelen. Dan houden we mooi die verouderde verdragen.
Het Europese Parlement krijgt nauwelijks extra macht bij aanname van de Grondwet, die blijft voornamelijk bij de EC. Instemmen met een Grondwet die zó weinig de macht naar de burgers verschuift maar dit wel in beton wil gieten noem ik geen vooruitgang.quote:Dan blijven mooi een aantal vergaderingen achter gesloten deuren en heeft het parlement nog steeds zo weinig macht. En nog zoveel meer.
De resultaten tot nu toe hoeven dan ook niet meteen de prullenbak in bij verwerping van de Grondwet, ook al zo'n loos dreigement van de voorstanders.quote:De grondwet is gewoon een compromis tussen 25 landen, compromissen zitten altijd zaken in die minder gewenst zijn maar daar is het ook een compromis voor. De grondwet is 500 pagina's groot iedereen kan zo zijn voor en tegenpunten uit de grondwet halen maar het is gewoon een compromis.
Vrijhandel? Ooit van de CAP (Common Agricultural Policy) gehoord? Van Alstom?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:16 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |