om je mening te ventileren.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:02 schreef Harry_Sack het volgende:
Ach, van Aartsen of Zalm, het zijn 2 handen op 1 buik. We zijn gewoon genaaid met die klote euro en blijkbaar is het onmogelijk om de gevolgen van die lijn te stoppen.
Groen Links rept over 'individuele vrijheid', Wouter Bos valt zijn eigen oppositiekader af door SP'ers en Jan Marijnissen in het bijzonder op te roepen om toch maar 'Ja' te stemmen.
Iedereen kan zo onderhand zien wat voor slangenkuil die grondwet gaat brengen. Waarom zou je uberhaupt nog ja stemmen ?
Ja, en daar is nog niet bij meegerekend hoe veel winkels ed hun prijzen even lekker hebben verhoogd op 1-1 2002 en waar niks aan gedaan is. Lekker even het fl-teken uitwissen en er een euro teken van maken was het toch?quote:Op maandag 2 mei 2005 12:55 schreef Neurotica het volgende:
[..]
Zalm moeten we gewoon met pensioen sturen
Die man weet elke fout wel recht te babbelen (maja das een politicus zijn taak schijnbaar).
Hij heeft een dik salaris, de meesten van ons niet dus de 5-10% (ik gok op een hoge 10%) defaluatie die we hebben moeten doorstaan is voor ons t hardst aangkomen..
Bedoel... op elke 1000 euro missen we gewoon 100 euro
Wat is jouw versie van die mening precies?quote:
scroll even op je gemak terugquote:Op maandag 2 mei 2005 14:24 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Wat is jouw versie van die mening precies?
Praat voor jezelf. De meerderheid van de Nederlanders zijn al jarenlang voorstanders van het referendum.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:22 schreef Quinten het volgende:
Een referendum over één onderwerp vonden wij Nederlanders (D66-ers daargelaten) altijd al een té zwartwitte keuze.
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.quote:Nu hebben we een referendum over een Verdrag dat een inleiding, twee bijlagen, 36 protocollen en 448 artikelen telt.
Hoe zullen de mensen hebben gedacht die over de aanname van dit Verdrag een referendum wilden laten houden?
Ik weet het niet meer exact: tellen blanco stemmen nu wel of niet mee bij het opkomstpercentage?quote:Op maandag 2 mei 2005 18:22 schreef Quinten het volgende:
Om te tonen dat ik niet volledig politiek-apatisch ben, ga ik op 1 juni maar blanco stemmen. Meer kan ik er echt niet van maken...
Je reactie is precies zoals je het typeert: heel simpel...quote:Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tikorev het volgende:
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.
Die tellen wel meequote:Op maandag 2 mei 2005 18:57 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik weet het niet meer exact: tellen blanco stemmen nu wel of niet mee bij het opkomstpercentage?
Ja, dan komt er voorlopig geen grondwet, blijven de oude verdragen van kracht en kunnen ze de komende jaren iets beters gaan verzinnen. Iets waarmee Nederland niet langzaam wordt uitgehold tot het slaafje van Duitsland, Frankrijk en straks Turkije.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:58 schreef Quinten het volgende:
[..]
Simpele vraag terug: wat als Nederland of een ander referendumland simpelweg 'nee' zegt? Is het dan nog heel simpel?
Het is helemaal niet simpel.quote:Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.
Maar waarom zou je de opkomst willen vergroten? Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?quote:
Dat is precies wat ik bedoelde, dank je.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het is helemaal niet simpel.
Een "Nee" kan heel veel verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld dat men de tekst van de grondwet niet al te goed vindt; dat men sowieso geen grondwet wil voor een verrenigd Europa; dat men tegen Europese samenwerking is, of nog wel wat andere redenen.
Wat te doen dus bij een nee? Uit de EU stappen? Gewoon doorgaan met de huidige verdragen waar bijna hetzelfde staat als in de grondwet waar men zo tegen was? Een nieuwe grondwet maken?
Een referendum is dus totaal ongeschikt bij en onderwerp als deze.
Dat is van latere zorg. Ook al zou er geen referendum zijn, dan moet de regering/Tweede Kamer nog steeds een ja/nee vraag beantwoorden. Wat de argumenten ook zijn.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een "Nee" kan heel veel verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld dat men de tekst van de grondwet niet al te goed vindt; dat men sowieso geen grondwet wil voor een verrenigd Europa; dat men tegen Europese samenwerking is, of nog wel wat andere redenen.
Daar heb je een punt, maar ik heb dan zoiets dat als een meerderheid van de Tweede Kamer (de Tweede-Kamerverkiezingen vind ik bepaald geen onzin) besluit een referendum te houden, ik aan dat referendum deel wil nemen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:04 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Maar waarom zou je de opkomst willen vergroten? Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
Met een laag opkomstpercentage wordt het ja-kamp geholpen. Minder dan 30% opkomst betekent een automatisch ja.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:04 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
De Tweede-Kamer heeft die vraag al beantwoord. In de Europese Conventie is de uiteindelijke tekst vastgesteld en daar is genoeg geamendeerd. In die Conventie had ook een Nederlandse afgevaardigde (dhr. Timmermans) zitting.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat is van latere zorg. Ook al zou er geen referendum zijn, dan moet de regering/Tweede Kamer nog steeds een ja/nee vraag beantwoorden. Wat de argumenten ook zijn.
Bij het tweede is het eigenlijk wel grappig hoe niet alleen een *nee*, maar ook een *niet* op verschillende manieren kan worden uitgelegd.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:09 schreef Quinten het volgende:
[..]
Daar heb je een punt, maar ik heb dan zoiets dat als een meerderheid van de Tweede Kamer (de Tweede-Kamerverkiezingen vind ik bepaald geen onzin) besluit een referendum te houden, ik aan dat referendum deel wil nemen.
Als ik niet zou komen zou het onderwerp (de Europese Grondwet) me niet interesseren (zo wordt vaak gezegd dat een laag opkomstpercentage bij verkiezingen duidt op apathie), en dat is niet zo. Ik vind alleen net als jij dat het referendum te zwartwit is, en dus maak ik geen keuze.
Kortom, waar heeft die Tweede-Kamer ons mee opgescheeptquote:Op maandag 2 mei 2005 19:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Bij het tweede is het eigenlijk wel grappig hoe niet alleen een *nee*, maar ook een *niet* op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
Het kan duiden op apathie, je kan principieel tegen een referendum zijn of je kan dit specifieke referendum onzinnig vinden...
Bij minder dan 30% is het een ja, inderdaad. Maar een lage opkomst net boven de 30% lijkt mij in het voordeel van het nee-kamp die toch meer actiever en feller is en eerder geneigd is om op te komen dagen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:10 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Met een laag opkomstpercentage wordt het ja-kamp geholpen. Minder dan 30% opkomst betekent een automatisch ja.
Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.quote:We raar eigenlijk. We gaan eventueel van de huidige situatie naar een nieuwe. Lijkt het mij logischer dat ze zeggen: minimaal 30% opkomst en 60% ja en anders stemmen we tegen en laten we alles bij het oude.
Dat weet ik. Het ging erom dat de burger nu dezelfde ja/nee vraag gaat beantwoorden als die de TweedeKamer had moeten beantwoorden wanneer er geen referendum werd gehouden. Het referendum maakt de situatie dus niet 'zwart-witter' zoals eerder lichtelijk werd gesuggereerd.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:15 schreef Quinten het volgende:
[..]
De Tweede-Kamer heeft die vraag al beantwoord. In de Europese Conventie is de uiteindelijke tekst vastgesteld en daar is genoeg geamendeerd. In die Conventie had ook een Nederlandse afgevaardigde (dhr. Timmermans) zitting.
Vervolgens heeft de Nederlandse regering het Verdrag ondertekend. Ratificatie of bekrachtiging van die ondertekening kan pas plaats vinden na toestemming van de Tweede Kamer, die die keuze aan de Nederlandse burger heeft gegeven, middels het houden van een referendum.
Daar zit wat in. Maar dat vind ik niet gelden voor de 60% eis voor alleen de nee stemmers. Een meerderheid is een meerderheid.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:26 schreef Sidekick het volgende:
Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.
Het is maar net of je de keuze van de Tweede Kamer zelf (dus zonder referendum) zwartwit wilt noemen. Bij Europese besluitvorming wordt er altijd gewerkt met afgevaardigden. De regeringen in hun geheel of de nationale parlementen van alle afzonderlijke lidstaten kunnen niet onbeperkt amendementen indienen, zij hebben immers een mandaat verleend aan één of meer afgevaardigden die dit voor hun geacht wordt te doen.quote:Op maandag 2 mei 2005 19:34 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat weet ik. Het ging erom dat de burger nu dezelfde ja/nee vraag gaat beantwoorden als die de TweedeKamer had moeten beantwoorden wanneer er geen referendum werd gehouden. Het referendum maakt de situatie dus niet 'zwart-witter' zoals eerder lichtelijk werd gesuggereerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |