abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 mei 2005 @ 13:40:54 #226
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_26665612
quote:
Op maandag 2 mei 2005 13:02 schreef Harry_Sack het volgende:
Ach, van Aartsen of Zalm, het zijn 2 handen op 1 buik. We zijn gewoon genaaid met die klote euro en blijkbaar is het onmogelijk om de gevolgen van die lijn te stoppen.
Groen Links rept over 'individuele vrijheid', Wouter Bos valt zijn eigen oppositiekader af door SP'ers en Jan Marijnissen in het bijzonder op te roepen om toch maar 'Ja' te stemmen.

Iedereen kan zo onderhand zien wat voor slangenkuil die grondwet gaat brengen. Waarom zou je uberhaupt nog ja stemmen ?
om je mening te ventileren.
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
pi_26666404
quote:
Op maandag 2 mei 2005 12:55 schreef Neurotica het volgende:

[..]

Zalm moeten we gewoon met pensioen sturen
Die man weet elke fout wel recht te babbelen (maja das een politicus zijn taak schijnbaar).

Hij heeft een dik salaris, de meesten van ons niet dus de 5-10% (ik gok op een hoge 10%) defaluatie die we hebben moeten doorstaan is voor ons t hardst aangkomen..

Bedoel... op elke 1000 euro missen we gewoon 100 euro
Ja, en daar is nog niet bij meegerekend hoe veel winkels ed hun prijzen even lekker hebben verhoogd op 1-1 2002 en waar niks aan gedaan is. Lekker even het fl-teken uitwissen en er een euro teken van maken was het toch?

Trouwens, als ik zo'n foto zie van dat D66-figuur dat voor is, ben ik alleen nog maar meer geneigd om tegen te zijn. Ze hopen zeker op een baantje in Europa wanneer ze weer zetelverlies krijgen bij de volgende verkiezingen?
  maandag 2 mei 2005 @ 14:24:26 #228
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26666997
quote:
Op maandag 2 mei 2005 13:40 schreef Neurotica het volgende:

[..]

om je mening te ventileren.
Wat is jouw versie van die mening precies?
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  maandag 2 mei 2005 @ 14:25:37 #229
77699 Neurotica
Nunc aut Nunquam
pi_26667035
quote:
Op maandag 2 mei 2005 14:24 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Wat is jouw versie van die mening precies?
scroll even op je gemak terug

denk dat ik die toch wel redelijk geventileerd heb.

overigens, ik ga TEGEn stemmen, vind dat er te veel mis is met het beleid wat gevoerd wordt.
...stamp mijn Bass nog ff aan, wil je?..
  maandag 2 mei 2005 @ 18:11:50 #230
92222 lionsguy18
sportbeest
pi_26671540
Nederland is niet geschikt voor het houden van een referendum.
Ook al weet je niets van de materie, dus de voor- en nadelen van de grondwet, dan nog stem je tegen.
Een bewijs dat het houden van een referendum in ONS land weggegooid geld is.
En niemand in Europa zal er wakker van liggen.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  maandag 2 mei 2005 @ 18:22:09 #231
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26671815
Een referendum over één onderwerp vonden wij Nederlanders (D66-ers daargelaten) altijd al een té zwartwitte keuze.
Nu hebben we een referendum over een Verdrag dat een inleiding, twee bijlagen, 36 protocollen en 448 artikelen telt.
Hoe zullen de mensen hebben gedacht die over de aanname van dit Verdrag een referendum wilden laten houden?

"Zou een ja/nee-vraag over dit Verdrag écht zwartwit gevonden worden?!"
"Zullen mensen zich nu eindelijk bij Europa betrokken voelen?"
"Zullen mensen écht niet begrijpen waar dat 491 pagina's tellende Verdrag over gaat?"

We weten de uitkomst, het referendum is uitgeschreven. Om te tonen dat ik niet volledig politiek-apatisch ben, ga ik op 1 juni maar blanco stemmen. Meer kan ik er echt niet van maken...
pi_26672654
Ondanks dat de EU-grondwet redelijk aansluit bij mijn overtuigingen, ga ik toch tegen stemmen. Er is gewoon teveel gerommeld met de euro, er zijn teveel misstanden in het europees bestuur. En ik geloof niet dat deze grondwet daar iets aan zal kunnen veranderen. Hij is immers opgesteld door dezelfde (soort) mensen. Dus waarom zou het nu ineens anders zijn?
pi_26672670
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:22 schreef Quinten het volgende:
Een referendum over één onderwerp vonden wij Nederlanders (D66-ers daargelaten) altijd al een té zwartwitte keuze.
Praat voor jezelf. De meerderheid van de Nederlanders zijn al jarenlang voorstanders van het referendum.
quote:
Nu hebben we een referendum over een Verdrag dat een inleiding, twee bijlagen, 36 protocollen en 448 artikelen telt.
Hoe zullen de mensen hebben gedacht die over de aanname van dit Verdrag een referendum wilden laten houden?
Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 2 mei 2005 @ 18:57:13 #234
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26672758
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:22 schreef Quinten het volgende:

Om te tonen dat ik niet volledig politiek-apatisch ben, ga ik op 1 juni maar blanco stemmen. Meer kan ik er echt niet van maken...
Ik weet het niet meer exact: tellen blanco stemmen nu wel of niet mee bij het opkomstpercentage?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 2 mei 2005 @ 18:58:40 #235
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26672803
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tikorev het volgende:

Heel simpel. Hoe groot de tekst ook is, uiteindelijk moet een simpele ja/nee vraag beantwoord worden. Andere alternatieven zijn er niet. De EU-Grondwet is dus uitstekend geschikt voor een referendum.
Je reactie is precies zoals je het typeert: heel simpel...
Simpele vraag terug: wat als Nederland of een ander referendumland simpelweg 'nee' zegt? Is het dan nog heel simpel?
  maandag 2 mei 2005 @ 18:59:23 #236
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26672817
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:57 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik weet het niet meer exact: tellen blanco stemmen nu wel of niet mee bij het opkomstpercentage?
Die tellen wel mee
pi_26672935
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:58 schreef Quinten het volgende:

[..]

Simpele vraag terug: wat als Nederland of een ander referendumland simpelweg 'nee' zegt? Is het dan nog heel simpel?
Ja, dan komt er voorlopig geen grondwet, blijven de oude verdragen van kracht en kunnen ze de komende jaren iets beters gaan verzinnen. Iets waarmee Nederland niet langzaam wordt uitgehold tot het slaafje van Duitsland, Frankrijk en straks Turkije.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 2 mei 2005 @ 19:03:08 #238
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26672936
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Het is helemaal niet simpel.
Een "Nee" kan heel veel verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld dat men de tekst van de grondwet niet al te goed vindt; dat men sowieso geen grondwet wil voor een verrenigd Europa; dat men tegen Europese samenwerking is, of nog wel wat andere redenen.

Wat te doen dus bij een nee? Uit de EU stappen? Gewoon doorgaan met de huidige verdragen waar bijna hetzelfde staat als in de grondwet waar men zo tegen was? Een nieuwe grondwet maken?

Een referendum is dus totaal ongeschikt bij en onderwerp als deze.
  maandag 2 mei 2005 @ 19:04:53 #239
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26672997
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:59 schreef Quinten het volgende:

[..]

Die tellen wel mee
Maar waarom zou je de opkomst willen vergroten? Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
  maandag 2 mei 2005 @ 19:05:11 #240
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26673005
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het is helemaal niet simpel.
Een "Nee" kan heel veel verschillende dingen zeggen, bijvoorbeeld dat men de tekst van de grondwet niet al te goed vindt; dat men sowieso geen grondwet wil voor een verrenigd Europa; dat men tegen Europese samenwerking is, of nog wel wat andere redenen.

Wat te doen dus bij een nee? Uit de EU stappen? Gewoon doorgaan met de huidige verdragen waar bijna hetzelfde staat als in de grondwet waar men zo tegen was? Een nieuwe grondwet maken?

Een referendum is dus totaal ongeschikt bij en onderwerp als deze.
Dat is precies wat ik bedoelde, dank je.
pi_26673103
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:03 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat is van latere zorg. Ook al zou er geen referendum zijn, dan moet de regering/Tweede Kamer nog steeds een ja/nee vraag beantwoorden. Wat de argumenten ook zijn.
  maandag 2 mei 2005 @ 19:09:55 #242
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26673163
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Maar waarom zou je de opkomst willen vergroten? Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
Daar heb je een punt, maar ik heb dan zoiets dat als een meerderheid van de Tweede Kamer (de Tweede-Kamerverkiezingen vind ik bepaald geen onzin) besluit een referendum te houden, ik aan dat referendum deel wil nemen.
Als ik niet zou komen zou het onderwerp (de Europese Grondwet) me niet interesseren (zo wordt vaak gezegd dat een laag opkomstpercentage bij verkiezingen duidt op apathie), en dat is niet zo. Ik vind alleen net als jij dat het referendum te zwartwit is, en dus maak ik geen keuze.
pi_26673191
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zou een laag opkomstpercentage niet duidelijker zijn dat dit referendum onzinnig is, en dat politici beslissingen moeten maken waar we ze uberhaupt voor gekozen hebben?
Met een laag opkomstpercentage wordt het ja-kamp geholpen. Minder dan 30% opkomst betekent een automatisch ja.

We raar eigenlijk. We gaan eventueel van de huidige situatie naar een nieuwe. Lijkt het mij logischer dat ze zeggen: minimaal 30% opkomst en 60% ja en anders stemmen we tegen en laten we alles bij het oude.
  maandag 2 mei 2005 @ 19:15:51 #244
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26673351
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:08 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat is van latere zorg. Ook al zou er geen referendum zijn, dan moet de regering/Tweede Kamer nog steeds een ja/nee vraag beantwoorden. Wat de argumenten ook zijn.
De Tweede-Kamer heeft die vraag al beantwoord. In de Europese Conventie is de uiteindelijke tekst vastgesteld en daar is genoeg geamendeerd. In die Conventie had ook een Nederlandse afgevaardigde (dhr. Timmermans) zitting.
Vervolgens heeft de Nederlandse regering het Verdrag ondertekend. Ratificatie of bekrachtiging van die ondertekening kan pas plaats vinden na toestemming van de Tweede Kamer, die die keuze aan de Nederlandse burger heeft gegeven, middels het houden van een referendum.
De tijd van amenderen is dus voorbij, maar de keuze de burger te laten beslissen middels een ja/nee-keuze klopt, vind ik, niet.
  maandag 2 mei 2005 @ 19:20:01 #245
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26673453
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:09 schreef Quinten het volgende:

[..]

Daar heb je een punt, maar ik heb dan zoiets dat als een meerderheid van de Tweede Kamer (de Tweede-Kamerverkiezingen vind ik bepaald geen onzin) besluit een referendum te houden, ik aan dat referendum deel wil nemen.
Als ik niet zou komen zou het onderwerp (de Europese Grondwet) me niet interesseren (zo wordt vaak gezegd dat een laag opkomstpercentage bij verkiezingen duidt op apathie), en dat is niet zo. Ik vind alleen net als jij dat het referendum te zwartwit is, en dus maak ik geen keuze.
Bij het tweede is het eigenlijk wel grappig hoe niet alleen een *nee*, maar ook een *niet* op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
Het kan duiden op apathie, je kan principieel tegen een referendum zijn of je kan dit specifieke referendum onzinnig vinden...
  maandag 2 mei 2005 @ 19:22:27 #246
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26673529
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Bij het tweede is het eigenlijk wel grappig hoe niet alleen een *nee*, maar ook een *niet* op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
Het kan duiden op apathie, je kan principieel tegen een referendum zijn of je kan dit specifieke referendum onzinnig vinden...
Kortom, waar heeft die Tweede-Kamer ons mee opgescheept
  maandag 2 mei 2005 @ 19:26:07 #247
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26673655
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:10 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Met een laag opkomstpercentage wordt het ja-kamp geholpen. Minder dan 30% opkomst betekent een automatisch ja.
Bij minder dan 30% is het een ja, inderdaad. Maar een lage opkomst net boven de 30% lijkt mij in het voordeel van het nee-kamp die toch meer actiever en feller is en eerder geneigd is om op te komen dagen.
quote:
We raar eigenlijk. We gaan eventueel van de huidige situatie naar een nieuwe. Lijkt het mij logischer dat ze zeggen: minimaal 30% opkomst en 60% ja en anders stemmen we tegen en laten we alles bij het oude.
Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.
Dan beslist het parlement op eigen kracht, en die is in de meerderheid voor ja, maar dat heeft niets te maken met randvoorwaarden van het referendum.

[ Bericht 1% gewijzigd door Sidekick op 02-05-2005 19:39:48 ]
pi_26673936
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:15 schreef Quinten het volgende:

[..]

De Tweede-Kamer heeft die vraag al beantwoord. In de Europese Conventie is de uiteindelijke tekst vastgesteld en daar is genoeg geamendeerd. In die Conventie had ook een Nederlandse afgevaardigde (dhr. Timmermans) zitting.
Vervolgens heeft de Nederlandse regering het Verdrag ondertekend. Ratificatie of bekrachtiging van die ondertekening kan pas plaats vinden na toestemming van de Tweede Kamer, die die keuze aan de Nederlandse burger heeft gegeven, middels het houden van een referendum.
Dat weet ik. Het ging erom dat de burger nu dezelfde ja/nee vraag gaat beantwoorden als die de TweedeKamer had moeten beantwoorden wanneer er geen referendum werd gehouden. Het referendum maakt de situatie dus niet 'zwart-witter' zoals eerder lichtelijk werd gesuggereerd.
pi_26674038
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:26 schreef Sidekick het volgende:

Zo is het dus niet. Bij een opkomstpercentage lager dan 30% is de uitkomst nietszeggend (als in: te weinig mensen om een goed beeld te krijgen). Dat is zowel bij een Ja- als een Nee-uitkomst. De uitkomst speelt dan gewoon geen rol.
Daar zit wat in. Maar dat vind ik niet gelden voor de 60% eis voor alleen de nee stemmers. Een meerderheid is een meerderheid.
  maandag 2 mei 2005 @ 19:50:16 #250
35496 Quinten
Wazzup?
pi_26674460
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:34 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat weet ik. Het ging erom dat de burger nu dezelfde ja/nee vraag gaat beantwoorden als die de TweedeKamer had moeten beantwoorden wanneer er geen referendum werd gehouden. Het referendum maakt de situatie dus niet 'zwart-witter' zoals eerder lichtelijk werd gesuggereerd.
Het is maar net of je de keuze van de Tweede Kamer zelf (dus zonder referendum) zwartwit wilt noemen. Bij Europese besluitvorming wordt er altijd gewerkt met afgevaardigden. De regeringen in hun geheel of de nationale parlementen van alle afzonderlijke lidstaten kunnen niet onbeperkt amendementen indienen, zij hebben immers een mandaat verleend aan één of meer afgevaardigden die dit voor hun geacht wordt te doen.
Als die afgevaardigde akkoord gaat namens bv. de Nederlandse Tweede-Kamer met de ontwerptekst (dus geen amendementen meer), moet diezelfde Kamer nog wel vóór of tegen stemmen. Gezien het systeem met de afgevaardigde vind ik dit een anders zwartwitte keuze dan wanneer de Kamer de beslissing in de handen van de burger legt, die niets met de afgevaardigde te maken heeft. Als je begrijpt wat ik bedoel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')