Dat heette toen nog de Whitbread Around the World. Zeg maar de voorloper van deze Ocean Race.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:39 schreef zjroentje het volgende:
Ja!
Dat wordt weer koortsachtig teletekst enzo checken voor de laatste posities van de boten, net zoals toendertijd met de Brunel Sunergy. Of was dat een andere zeilrace?
klopt dat was bij de editie van 1997/1998 volgens mij, dat was ook de eerste keer dat ik hem volgdequote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:11 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Dat heette toen nog de Whitbread Around the World. Zeg maar de voorloper van deze Ocean Race.
eerst F1 seizoen en daarna gelijk het volgen van deze racequote:
een dik half jaarquote:Op donderdag 31 maart 2005 14:13 schreef Falco het volgende:
Dit zijn wel de stoerdere sportevenementen. Het duurt ook wel langer dan een gemiddeld sportevenement.
Of gebroken masten... Gezien de enorme uitbouw die het ABN AMRO grootzeil heeft verwacht ik spectaculaire effecten bij het gijpen met 40 knopen windquote:Op zondag 3 april 2005 21:55 schreef Farr40 het volgende:
verder voorspel ik hierbij dat er minimaal één boot afborreld met (kant)kiel problemen... wat eigenlijk wel heel vet is
hij doet het niet echtquote:Op maandag 18 april 2005 11:16 schreef Farr40 het volgende:
http://www.volvocars.com/_campaigns/VolvoOceanRace/new_start.htm
ok dit is echt een mustsee als je het gaat volgen
nu doet die het wel.., op die manier is het wel gaaf jaquote:Op maandag 18 april 2005 13:22 schreef Farr40 het volgende:
loaden duurt erg lang ik moest ook 10 minuten wachten
Klinkt goed!quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 11:27 schreef Ambrosius het volgende:
Morgenmiddag een voorbeschouwing (met o.a. oude beelden) bij de NOS. De NOS gaat er ook ruim aandacht aan besteden in de sportjournaals als ik het goed begreep.
Goed van de NOS, altijd mooi om te volgen.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 11:27 schreef Ambrosius het volgende:
Morgenmiddag een voorbeschouwing (met o.a. oude beelden) bij de NOS. De NOS gaat er ook ruim aandacht aan besteden in de sportjournaals als ik het goed begreep.
Daar had Jack gelijk in.quote:Op zondag 30 oktober 2005 10:49 schreef Ambrosius het volgende:
De voorbeschouwing, met historische terugblik, schijnt vanmiddag rond 16.30 te zijn (dat zei Jack tenminste gisteren).
wat moet ik me bij die scorings gate voorstellen?quote:Op maandag 31 oktober 2005 18:06 schreef Farr40 het volgende:
Opzich wel tof dat er eindelijk eens wat meer exposure is voor de zeilsport, alleen jammer dan dat ze iemand als Bouscholte als expert nemen....
Die scoringgates zijn wel goed denk. Dan is tenminste niet je hele serie verpest als je het aan het eind van een lange etappe je goede positie vergooit (AssaAbloy vorige editie 1e etappe)...
Ben benieuwd hoe de eerste inshore races in Sanxenxo gaan verlopen. ik zie best grote verschillen in de ontwerpen van de schepen dus ik denk dat er nog wel wat teams met hun neus tegen de muur lopen... Owja en uiteraard dat paul cayard die inshores gaat winnen. Die man is echt de koning van het shorttrack fleet racen
Nu, vaak zijn die scoringgates bij de VOR niet zo onzichtbaar, het zijn eilandengroepen (Zoals Fernando da Noronha eilanden voor de Braziliaanse kust, Eclipse Eiland bij Australië) of kapen (Kaap Hoorn, de Lizard) (en er zijn er nog vast een paar meer)quote:Op dinsdag 1 november 2005 09:17 schreef Farr40 het volgende:
Een waypoint (gpscoordinaat) die je aan een bepaalde kant moet paseren (dus een soort onzichtbare boei)
¤20 mln. om precies te zijn. Vind ik toch wel raar. Volgens mij wordt dit evenemtent flink gehyped in Nederland, er doen zo weinig teams aan mee, dus ook weinig landen. Volgens mij spreekt dit niet de hele wereld aan. Terwijl ze bij de NOS en dé bank er wel heel veel aandacht aangeven...quote:Op woensdag 2 november 2005 11:36 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Check dit filmpjeABN-AMRO stopt wel geld in die boten
![]()
http://team.abnamro.com/web/show/id=92790
quote:Havenrace,Sanxenxo (Spa),55,5 km:
1. Ericsson Racing Team (Zwe) 3,5 pnt
2. Brasil (Bra) 3,0 "
3. Pirates of the Caribbean,VS 2,5 "
4. Movistar (Spa) 2,0 "
5. ABN AMRO 2 1,5 "
6. ABN AMRO 1 1,0 "
7. Premier Challenge (Aus) 0,0 "
Was wel aardig, maar niet veel nieuws t.o.v. de zaterdagavond uitzending. Behalve dan het gesprek in de studio en wat gespeculeer over wie de sponsor van die zevende boot zou zijn geworden en welke NL-ers daarvoor in aanmerking zouden komen.quote:Op zondag 6 november 2005 23:46 schreef hermandeperman het volgende:
Gemist.
Was de uitzendig wat? Waarom doen ze niet net als met de Dakar iedere avond rond een uur of 11 een live verslag van die dag?![]()
Ja de zaterdagavonduitzending heb ik dus ook gemistquote:Op maandag 7 november 2005 00:23 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Was wel aardig, maar niet veel nieuws t.o.v. de zaterdagavond uitzending. Behalve dan het gesprek in de studio en wat gespeculeer over wie de sponsor van die zevende boot zou zijn geworden en welke NL-ers daarvoor in aanmerking zouden komen.
Het was een korte impressie van de 'proloog' en reacties daarvoor/daarna van de Nederlanders. Op zich heb je niet zoveel gemist, het echte werk moet natuurlijk nog beginnenquote:Op maandag 7 november 2005 00:46 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ja de zaterdagavonduitzending heb ik dus ook gemist![]()
![]()
.
ik hoop zelf dat Hans Bouscholte aan het roer gaat staan.quote:Op maandag 7 november 2005 16:59 schreef -Carioca- het volgende:
Premier Challenge komt dan toch in Nederlandse handen:
http://www.nu.nl/news/621(...)andse_handen%27.html.
Ben benieuwd of ook de boot zelf dan onder Nederlandse vlag gaat varen, zou wel stoer zijn.
Benno Wiersma en Jan can Gelderen zijn overigens van Sunergy, die ook meesponsorde aan de vorige Nederlandse (toen nog) Whitbreadvloot.
Niets ten nadele van Peter Tans, maar op navigatiegebied is denk ik Marcel van Triest beterquote:Op maandag 7 november 2005 18:08 schreef Farr40 het volgende:
Nou ik niet, want als er een praatjesmaker en een lapzwans in de nederlandse zeilerij is dan is hij het wel. Zelfs als ie praat over zeilen op televisie maakt ie fouten.
Ik las dat Carolijn ook kandidaat is dat zou wel vrij tof zijn. dat maakt haar dan nog stoerder dan dat ze al is nu ze de volvo extreme 40 al zo rocked.
Peter Tans is ook een goede een echte crack zeker op navigatie gebeid....
elke dag in sportjournaals updates ervan en op zondagmiddag tijdens de studio sport uitzending wat meer.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:52 schreef hermandeperman het volgende:
Weet iemand al wanneer er iets gaat worden uitgezonden op TV?
Kan niets vinden op tvgids.nl nl...
shit ik moet beiden missenquote:Op vrijdag 11 november 2005 19:01 schreef -Carioca- het volgende:
Van de site van Zeilen:
VOLVO OCEAN RACE
VOR bij de NOS
De Volvo Ocean Race komt dit weekend bij Studio Sport aan bod tijdens de dweilpauzes van de wereldbekerwedstrijden schaatsen. Zaterdag 12 november, Nederland 2, in het programma van 19.50 tot 21.55.
Op Radio 1, bij NOS Langs de Lijn (14.00-17.00 uur) is een interview te horen met Richard Krajicek en Joop Alberda bij de start van de Volvo Ocean Race.
11 november, 2005
http://www.volvooceanrace.org/virtualspectator/index.aspx?bhcp=1quote:Op vrijdag 11 november 2005 17:51 schreef WEST het volgende:
maar wanneer komt die virtual Spector uit.., dat is altijd leuk om de race zo te volgen
Failed to intialize Direct3D Device zegt het dingquote:Op zaterdag 12 november 2005 14:49 schreef Pek het volgende:
[..]
http://www.volvooceanrace.org/virtualspectator/index.aspx?bhcp=1
Alleen maar beschikbaar voor de PC.quote:Op zaterdag 12 november 2005 14:49 schreef Pek het volgende:
[..]
http://www.volvooceanrace.org/virtualspectator/index.aspx?bhcp=1
quote:
http://www.volvooceanrace.org/contact/contact.aspxquote:Op zaterdag 12 november 2005 16:29 schreef rucksichlos het volgende:
Waarom hebben ze hem niet gewoon in java gebouwd. Grmbl![]()
Mis je onderbouwing....quote:Op zondag 13 november 2005 00:54 schreef fokraiser het volgende:
volvo zuigt
ja dat viel mij ook al op van Bouwe.., gaat die denk ik wel veel mee verliezen.quote:Op zondag 13 november 2005 10:18 schreef Sandworm het volgende:
Morguh!
Stand 3:55
1)AAB2
2)Movistar
3)Pirates
4)AAB1
5)Brasil
6)Ericson
6)Sunergy
Vreemde manouvre doet Bouwe om 3:50 uur. Kan niet helemaal opmaken waarom, maar dat zal de volgende update wellicht laten zien. Volgende positie om 11:05
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO ONE 6013 +012 Brasil 1 6018 +017 Ericsson Racing Team 6030 +029 movistar 6067 +066 Pirates of the Caribbean 6105 +104 Sunergy and Friends 6162 +161 |
zeemijlenquote:Op zondag 13 november 2005 11:32 schreef Ambrosius het volgende:
Wat is de eenheid van de verschillen?
de movistar van bouwe bekking zat er vannacht goedbij.., toen maakte ze rond kwart voor 5 een rare maneuvere en dat kost ze heel wat mijlen. de Piraten van Paul Cayard hebben idd de zelfde maneuvere gedaan.quote:Op zondag 13 november 2005 11:37 schreef Ambrosius het volgende:
Vanaf plaats 5 zijn er dan toch al serieuze verschillen met de kop.
Vanmiddag bij Studio Sport trouwens weer een item, rond 15.45.
Ik heb geen verstand van zeilen maar het lijkt erop alsof ze gunstige wind of stroming verwachten vanuit de middellandse zee of zo.quote:Op zondag 13 november 2005 11:39 schreef WEST het volgende:
[..]
de movistar van bouwe bekking zat er vannacht goedbij.., toen maakte ze rond kwart voor 5 een rare maneuvere en dat kost ze heel wat mijlen. de Piraten van Paul Cayard hebben idd de zelfde maneuvere gedaan.
dat is wel jammer.., want met de huidige techniek moet dat toch vol automatisch gaan.quote:Op zondag 13 november 2005 11:38 schreef Coelho het volgende:
jammer dat die tracker niet gebaseerd is op de actuele gps data en dat we afhankelijk zijn van het wakker worden van de medewerker die de posities invoert...
quote:Op zondag 13 november 2005 01:08 schreef fokraiser het volgende:
lol... 65+ enzo, qua autos dan he!
brr, ik haat volvo gewoon.
Maar bij de inboard conditions van Movistar heeft die maar 10 knopen het log staan. Pirates doen de zelfde move. Ben er nog niet helemaal uit waarom. Stroming geloff ik niet, want er zitten meer deelnemers aan de linkerkant van het veld. Wind technisch hoeft het ook niet, wand er zijn deelnemers die hoger varen.....quote:Op zondag 13 november 2005 11:45 schreef WEST het volgende:
[..]
dat is wel jammer.., want met de huidige techniek moet dat toch vol automatisch gaan.![]()
en ik denk dat je wel een gelijk gaat krijgen over gunstige stromingen cq. wind
ABN 2 heeft gemiddeld 20 kts wind terwijl die movistar 33 kts gemiddeld heeft.
ik weet het niet, dat zullen we straks wel horen bij de studio sport uitzending. Ik hoop ook dat ze contact gaan leggen met wat Nederlanders.quote:Op zondag 13 november 2005 11:53 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Maar bij de inboard conditions van Movistar heeft die maar 10 knopen het log staan. Pirates doen de zelfde move. Ben er nog niet helemaal uit waarom. Stroming geloff ik niet, want er zitten meer deelnemers aan de linkerkant van het veld. Wind technisch hoeft het ook niet, wand er zijn deelnemers die hoger varen.....
er is zwaar weer geweest vannacht dan.., en dat verklaard ook gelijk de move van movistarquote:Op zondag 13 november 2005 12:16 schreef -Carioca- het volgende:
Maar kijk nu eens op de Volvo Ocean race site: Pirates eruit, Movistar eruit, ABN AMRO ONE zware stuurproblemen, wat is er allemaal gebeurd vannacht?
http://www.volvooceanrace(...)kyforsome/index.aspx
de movistar is niet uit australie vertrokken hoor. de Sunergy was dat.quote:Op zondag 13 november 2005 12:35 schreef -Carioca- het volgende:
Hmmz, ook Sunergy heeft stuurproblemen. Een nachtje met een beetje wind en de halve vloot ligt eruit![]()
En een schip als Movistar, die uit Australië via Kaap Hoorn naar Spanje is gezeild, die heeft toch al erger op z'n donder gehad zou je zeggen.
ze zullen de leg wel afmaken. Alleen gaan ze wel aan wal als ik het goed begrijp volgens virtual spectorquote:Op zondag 13 november 2005 12:43 schreef SevenWonders het volgende:
Denk dat Movistar en de Pirates d e leg wel afmaken. Afhankelijk van de aard van de schade en de problemen natuurlijk. Mooie kans voor ANB-AMRO 2 om te laten zien wat die jonkies kunnen...
De Movistar is in Australië gebouwd, en heeft de reis naar Spanje om Kaap Hoorn heen op eigen kiel gemaakt. Op die reis is zelfs het 24-uursrecord voor monohulls verbrokenquote:Op zondag 13 november 2005 12:42 schreef WEST het volgende:
[..]
de movistar is niet uit australie vertrokken hoor. de Sunergy was dat.
quote:Op zondag 13 november 2005 12:16 schreef -Carioca- het volgende:
http://www.volvooceanrace(...)kyforsome/index.aspx
Nu al gedonder met die suffe slingerkielen.quote:"non-structural damage to the keel resulting in the boat suspending racing." The keel damage is apparently compromising the racing ability of the boat, though not its safety. Falmouth Coastguard MRCC has been informed that the boat was not in danger and was heading for Cascais in Portugal.
ow ja das waar ookquote:Op zondag 13 november 2005 13:07 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
De Movistar is in Australië gebouwd, en heeft de reis naar Spanje om Kaap Hoorn heen op eigen kiel gemaakt. Op die reis is zelfs het 24-uursrecord voor monohulls verbroken![]()
Sunergy komt idd ook uit Australië, maar die is per vrachtschip naar Antwerpen gebracht, en is vandaar naar Sanxenxo gevaren.
En je wil niet weten wat ze in het pand allemaal gedaan hebbenquote:Op zondag 13 november 2005 12:23 schreef anne_Chris het volgende:
Helaas geen plaatje van te vinden maar op het gebouw van de ABN Amro aan de Zuidas in A'dam is nu een gigantische foto geplaatst van de schepen in volle actie
quote:But ABN AMRO ONE said that they had been suffering steering problems. Mike Sanderson was happy that they had now resolved the problem, and they are fully up to speed again, pushing the boat as hard as they dare.
maar 2 grote concurrenten vallen al af dat scheelt.quote:Op zondag 13 november 2005 14:00 schreef Sandworm het volgende:
Haha, dat verklaart het. Bij de Pirates vind ik het niet zo gek. Die boot is pas later te water gegaan. Deze problemen hadden de AAB ook, toen ze aan het proefvaren waren in New York. Hebben geloof ik twee weken over reparatie gedaan. Hopen dat de stuurproblemen van AAB1 meevallen. Ze zullen die voorsprong wel nodig hebben als ze in de doldrums terecht komen....
Heb liever een spannende wedstrijd dan dit eigenlijk...quote:Op zondag 13 november 2005 14:17 schreef WEST het volgende:
[..]
maar 2 grote concurrenten vallen al af dat scheelt.
Brasil vind ik niet echt een concurrent en dat zweedse team ook niet echt.
Niet helemaal mee eenseens, Ericson is een professioneel team en zou wel eens underdog kunnen zijn. Brasil is een lichtweer boot en team, dus die zouden nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen in de dolldrums. Bovendien zijn het beiden Farr ontwerpen en dus sneller in licht weer.quote:Op zondag 13 november 2005 14:17 schreef WEST het volgende:
[..]
maar 2 grote concurrenten vallen al af dat scheelt.
Brasil vind ik niet echt een concurrent en dat zweedse team ook niet echt.
zekers, ik mis alleen dat niet bellen naar de nederlanders van bijvoorbeeld de ABN2 en dirk de ridder ofzo.quote:Op zondag 13 november 2005 16:18 schreef Ambrosius het volgende:NOS iig, ze pakken het goed aan vind ik, leuk ook met die kijkersvragen.
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO ONE 5909 +010 Brasil 1 5913 +014 Ericsson Racing Team 5926 +027 movistar 6081 +182 Sunergy and Friends 6095 +196 Pirates of the Caribbean 6136 +236 |
Zeemijlen voor de duidelijkheidquote:Op zondag 13 november 2005 17:19 schreef WEST het volgende:
Alles in Mijlen. 1 mijl = 1,8 km.
pfoe had misschien toch naar een bookmaker moeten gaanquote:Op zondag 3 april 2005 21:55 schreef Farr40 het volgende:
verder voorspel ik hierbij dat er minimaal één boot afborreld met (kant)kiel problemen... wat eigenlijk wel heel vet is
Komt best wel later. Ze zij net weg en het moet maar passen in een wacht-schema aan boord etc, of er een mogekijkheid voor is enzo en vergeet niet het hele PR-gebeuren wat bij deze syndicaten en de organiatie an sich toch ook wel geregiseerd wordt enzo.quote:Op zondag 13 november 2005 16:22 schreef WEST het volgende:
[..]
zekers, ik mis alleen dat niet bellen naar de nederlanders van bijvoorbeeld de ABN2 en dirk de ridder ofzo.
bron: http://www.volvooceanrace(...)/hardcore/index.aspxquote:They fixed the gooseneck once, but it gave up the ghost later, so they have now decided to divert to Madiera to do a proper job before heading on their way again.
Hoe krijg jij zo'n keurig overzicht gepresenteerd?quote:Op zondag 13 november 2005 17:19 schreef WEST het volgende:
de huidige stand 16:55 NL tijd
Sorry, mierenneuker... = 1.852quote:Alles in Mijlen. 1 mijl = 1,8 km.
http://www.volvooceanrace.org/index.aspxquote:Op zondag 13 november 2005 22:54 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hoe krijg jij zo'n keurig overzicht gepresenteerd?
ik heb 1 code gemaakt die neem ik over en verander ik na de laatste stand van zaken. zo blijft het intakt.quote:Op zondag 13 november 2005 22:54 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hoe krijg jij zo'n keurig overzicht gepresenteerd?
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO ONE 5809 +8 2 Brasil 1 5815 +14 0 Ericsson Racing Team 5826 +25 2 Sunergy and Friends 6028 +227 -31 movistar 6094 +293 -111 Pirates of the Caribbean 6173 +372 -135 |
verschil tov van de vorige tussenstand neem ik aan, AAB1 is 2 mijl ingelopenquote:Op maandag 14 november 2005 00:20 schreef Ambrosius het volgende:
Wat is de meest rechtse kolom?
Klopt iddquote:Op maandag 14 november 2005 00:41 schreef rubbereend het volgende:
[..]
verschil tov van de vorige tussenstand neem ik aan, AAB1 is 2 mijl ingelopenin de tussentijd
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO TWO 5728 1 -1 ABN AMRO ONE 5733 +6 2 Ericsson Racing Team 5741 +14 11 Sunergy and Friends 5967 +240 -13 movistar 6114 +387 -94 Pirates of the Caribbean 6190 +463 -91 |
Doldrums liggen zuidelijker, de verwachting is dat ze daar aan het einde van de week zullen zijn.quote:Op maandag 14 november 2005 08:48 schreef WEST het volgende:
de doldrums naderen en dat merk je gelijk met de ABN2.
maar goed verschil is 1 mijl.., dus ff naar links of naar rechts kijken en je elkaar.
correct, maar de voorspellingen gaven al aan dat er minder wind zou komen.quote:Op maandag 14 november 2005 09:06 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Doldrums liggen zuidelijker, de verwachting is dat ze daar aan het einde van de week zullen zijn.
Ze liggen wel erg dicht bij elkaar. Jammer dat er drie boten uit de racce zijn (Sunergy lijkt toch de weg te vervolgen, maar dikke achterstand). Maar zo is het toch een beetje spannend.
Nou ja, los... Er zijn er tijdens het platgaan een paar mensen zo hard tegen de lij-stuurstand-met-stuurwiel gespoeld dat ze dat ding geheel uit het dek getrokken hebben. Niet fijn, zo´n gat in je dek midden op de oceaanquote:Op maandag 14 november 2005 12:17 schreef Farr40 het volgende:
De Brunel Synergy is naar madeira om het lummelbeslag te repareren en een spi val te vervangen.
ABN1 heeft vannacht ook wat probleempjes gehad. tijdens een broach vlogen er wat mensen tegen het lij roer aan waardoor deze los is... aldus sanderson in zijn reportmailtje.
Bronquote:STOP PRESS: In an audio interview at 1230GMT, Ericsson navigator Steve Hayles told the Volvo Ocean Race web site that the boat was stopped in the water and crew members Jason Carrington and Richard Mason were in the water cutting away ropes from the keel and rudder. Thirty hours ago, during the first night, Ericsson had what Hayles described as an issue with a sail and a halyard, and had been sailing since with the debris hanging off the appendages. It was only now that the conditions were judged safe enough to put the swimmers in the water to resolve the problem.
STOP PRESS: Mike Sanderson, skipper of ABN AMRO ONE spoke to Race Headquarters at 1200 GMT and shocked radio reporter Guy Swindells with a very matter of fact report of a fire on board. Apparently a bolt had dropped into the battery box and lodged between a battery terminal and the carbon fibre structure. Carbon fibre is conductive and the resulting short circuit took out the wiring and systems in navigaton, communications and the media station. Once the fire was controlled, navigator Stan Honey, an acknowledged electronics expert in the field of TV and films, and not just an offshore navigator, has managed to re-wire the damaged areas so that they are now able to communicate and use their electronic navigation systems. Mike is understandably pleased to be back in contact with the world and also reported that the crew are working to repair the steering station taken out in a wipe-out.
back to basicsquote:Op maandag 14 november 2005 15:53 schreef rubbereend het volgende:![]()
als dit zo doorgaat komen ze per vlot terug volgend jaar
niks AAB2 gaat winnen danquote:Op maandag 14 november 2005 16:38 schreef Sandworm het volgende:
Net 48 uur onderweg...
- 2 boten maken een pit-stop met kielproblemen
- 1 heeft problemen met beslag en vaart halve kracht
- 1 heeft van alles in kiel en roer en ligt stil
- 1 heeft brand gehad en mist een stuurwiel
Wat zullen de jonkies van AAB2 voor de Brasil1 in petto hebben?![]()
bron: http://www.ericssonracingteam.com/templates/News.aspx?id=207quote:Tactically the leading pack will face an important decision shortly on exactly when to gybe back toward the south. The wind has been veering right causing their courses to become increasing westerly. The navigators will be assessing where to best position the boat for the coming trade winds and the dash down to the doldrums. This will necessitate a gybe from starboard to port tack in order to continue on the shortest course toward the scoring gate at Fernando de Noronha.
als ik het goed begrijp is het zuiden beter om de doldrums te passeren dan wat AAB2 nu doet?quote:Op maandag 14 november 2005 18:59 schreef Sandworm het volgende:
Quote
[..]
bron: http://www.ericssonracingteam.com/templates/News.aspx?id=207
Wie zal als eerste gaan?
Er ligt daar een fictieve boei die ze moeten ronden (het gele puntje op de kaart). Dat heeft ook te maken met de winden die er op de route heersen. Op deze manier is het grootste gedeelte van de route "bezeild" en hoeven ze dus niet tegen de heersende winden op te kruisen.quote:Op maandag 14 november 2005 19:18 schreef Coelho het volgende:
Ze gaan toch naar Zuid Afrika? Waarom dan niet kort langs de noordwestelijke kust van Afrika maar bijna zuid amerika aantikken??
Ik moet nog iemand meekrijgen, dan ga ik ook denk ikquote:Op maandag 14 november 2005 19:19 schreef Sandworm het volgende:
hmm, ondanks ruim 1800 views is het hier niet echt druk. Misschien reden om mensen uit te nodigen om deel te nemen aan de discussie?
Wie gaat er volgend jaar juni naar de stopover in Rotterdam? Het belooft een groot feest te worden:
http://www.rotterdamstopover.nl/
Ik zal er zeker zijn....
Het ligt aan de weesystemen. Op het onderstaande kaartje is te zien dat de huidige wind tegen de klok in draait. Het volgende systeem wat eraan komt, draait de wind met de klok mee en is hier een stuk noordelijker. Ik geef toe dat het hier lastig te zien is, maar als je op de Virtual Inspector kijjkt is het goed te zien.quote:Op maandag 14 november 2005 19:21 schreef WEST het volgende:
[..]
als ik het goed begrijp is het zuiden beter om de doldrums te passeren dan wat AAB2 nu doet?
ik ga zeker weten heen.quote:Op maandag 14 november 2005 19:19 schreef Sandworm het volgende:
hmm, ondanks ruim 1800 views is het hier niet echt druk. Misschien reden om mensen uit te nodigen om deel te nemen aan de discussie?
Wie gaat er volgend jaar juni naar de stopover in Rotterdam? Het belooft een groot feest te worden:
http://www.rotterdamstopover.nl/
Ik zal er zeker zijn....
Hehe, hoeveel slaapplaatsen en hoever van de veerhaven?quote:Op maandag 14 november 2005 22:22 schreef hermandeperman het volgende:
Ik zal absoluut aanwezig zijn bij de stopover en de in-port-race, aangezien ik in R'dam woon
we liggen niet op kop zie ik in VSquote:Op maandag 14 november 2005 22:52 schreef komrad het volgende:
ABN AMRO ONE 32 02.55N 23 08.13W 5577 0 1 238 17.4 16.3 No Data
Brasil 1 31 55.14N 22 34.15W 5578 1 -1 247 15.4 16.3 No Data
Ericsson Racing Team 32 21.36N 23 05.55W 5596 19 -2 254 17.3 15.9 No Data
ABN AMRO TWO 32 44.12N 24 15.28W 5603 26 -2 257 17.2 15.8 No Data
Sunergy and Friends 34 46.31N 16 08.26W 5853 276 -3 153 11.0 10.9 No Data
movistar 37 07.13N 08 31.35W 6157 580 553 0 0.0 5.0 No Data
Pirates of the Caribbean 38 41.32N 09 24.56W 6213 636 -6 0 0.0 3.9 No Data
En we liggen op kop![]()
hoeveel man kun je aan boord nemenquote:Op maandag 14 november 2005 22:25 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hehe, hoeveel slaapplaatsen en hoever van de veerhaven?![]()
Als het ff meezit ga ik op eigen kiel....
Volgens mij wordt de afstand gemeten door een lijn te trekken haaks op de ideale lijn, en dan zo de nr 1,2,3 te bepalen....quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:04 schreef the_disheaver het volgende:
Nee. De afstand tot de finish wordt door middel van een grote cirkel bepaald. Dus degene die absoluut het dichtse bij de finish (in dit geval eerst de eerste boei) is, staat eerste.
De afstand tussen de schepen wordt gemeten door het verschil tussen de absolute afstand van schip A en de finish, en schip B en de finish. Die lijn is in feite ook een cirkel.
Ze zijn nu veel westelijker dan de 'ideale' lijn. Ze zijn nu al bijna op de meridian waar de boei lichtt (en dus alleen nog maar zuidelijk hoeven te varen)
Ik denk niet dat AAB1 en 2 samen richting de finish willen gaan daarvoor zijn de belangen te groot. Bovendien denk ik dat AAB2 graag van de AAB1 wil winnen en dat als " rookie" team.quote:Op dinsdag 15 november 2005 10:32 schreef Sandworm het volgende:
Miischien wilde ze westelijker dan de rest met de hoop op meer wind tijdens doldrum passage. Maar nu ook de Brasil zijn spinaker kapot heeft, kunnen ze die ook aan met lichter weer. Bovendien denk ik dat ze misschien wel teamorders hebben gekregen. Alles heel in Capetown brengen levert sowieso punten op, naast natuurlijk media exposure. De AAB 1 en 2 gezusterlijk naast elkaar in een wedstrijd. We zullen wel zien.
1 2 3 4 5 6 7 | Ericsson Racing Team +33 ABN AMRO ONE +37 ABN AMRO TWO +42 Sunergy and Friends +363 movistar +764 Pirates of the Caribbean+820 |
Nee. Is ook te zien in het bovenstaande plaatje (wnat dan zou AAB1 en 2 wel 2 en 3de liggen en erricson 4de, maar ook te lezen op de vor-site: hierquote:Op dinsdag 15 november 2005 11:20 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Volgens mij wordt de afstand gemeten door een lijn te trekken haaks op de ideale lijn, en dan zo de nr 1,2,3 te bepalen....
quote:DTF
Distance To Finish; the great circle distance from the boat to the finish line at the time of the six hour poll.
DTL
Distance To Leader; the great circle distance from the boat to the leader at the time of the six hour poll.
OK!quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:37 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee. Is ook te zien in het bovenstaande plaatje (wnat dan zou AAB1 en 2 wel 2 en 3de liggen en erricson 4de, maar ook te lezen op de vor-site: hier
[..]
Ow? Ook de thumb niet? naja, staat nu op andere host.quote:Op dinsdag 15 november 2005 11:41 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Btw, Imageshack doet het niet op FOK! Je zult een andere host moeten zoeken.
De thumbs ook niet meer neequote:Op dinsdag 15 november 2005 11:49 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ow? Ook de thumb niet? naja, staat nu op andere host.
Misschien wist je het juist wel, maar ze varen zo westelijk omdat er een ten oosten van z-amerika een (virtuele) boei zit waar ze omheen moeten.quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:58 schreef zakjapannertje het volgende:
hopelijk belanden ze niet in Brazilie met dat zo westelijk van Afrika varen, wat Cabral in 1500 voor het eerst dus wel deed
Scherp, maar ik doelde dat ze eindelijk eens de beslissing genomen hebben om naar het zuiden te gaan (ze zijn dus overstag...) en ja, je hebt gelijk, d.m.v. een gijpquote:Op dinsdag 15 november 2005 17:44 schreef bigger het volgende:
je bedoelt dat ze een gijp hebben gemaakt? En dat ze ingelopen zijn verwacht ik niet, want Brasil vaart een betere koers om op korte termijn uit te lopen. Of het een goede beslissing is zal pas op lange termijn blijken denk ik.
Hadden ingeschat op zes uur werk. Maar wat ik denk belangrijker, ze hebben reserve spullen op kunnen pikken die ze bij de start vergeten waren.....quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:51 schreef Enriqueo het volgende:
Ik had niet verwacht dat de Sunergy zo snel weer zou vertrekken. Over de AAB's, je ziet dat ze constant sneller zijn dan de Brasil maar gewoon een langere route varen, ik denk dus ook dat ze bij de volgende meting dichter bij de Brasil komen, omdat ze nu ook richting het zuiden varen.
whaha, zoals wat?quote:Op dinsdag 15 november 2005 18:46 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hadden ingeschat op zes uur werk. Maar wat ik denk belangrijker, ze hebben reserve spullen op kunnen pikken die ze bij de start vergeten waren.....
Was het niet zo dat zij toen tussen Zuid-Amerika en de Falklands door gingen en de rest om de Falklands heen?quote:Op dinsdag 15 november 2005 12:34 schreef rubbereend het volgende:
altijd leuk als de vloot uit elkaar gaat ipv van bij elkaar blijft, nu kunnen we straks zien wie de beste route heeft gekozen. Soms kan dat verrassende uitslagen brengen, Brunel won zo vorige keer volgens mij een etappe
klopt ja. hoewel ik me nu bedenk dat het ook anders om geweest kon zijn.quote:Op dinsdag 15 november 2005 20:17 schreef Skande het volgende:
[..]
Was het niet zo dat zij toen tussen Zuid-Amerika en de Falklands door gingen en de rest om de Falklands heen?
Ja, op de boten krijgen ze ook iedere 4 of 6 uur ofzo de data (van de anderen door). Deze zelfde info wordt gebruikt in de Virtual Spectator, op de boten hebben ze ook (berperkt) internet. Als je dus actuele info geeft, wordt het voor ons wel leuker, maar voor de sporters op de boten een wat minder strategisch spel enzo.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:49 schreef Enriqueo het volgende:
Ik wist niet dat ze van tevoren de tijd op 6 uur hadden geschat. Dat is best handig dat ze nu die spullen toch aan boord hebben. Ik vind trouwens dat die Virtual Spectator niet echt vaak nieuw locaties doorgeeft. Je zou toch denken dat tegenwoordig de techniek wel toeslaat dat dit om het half uur bijvoorbeeld kan gebeuren. Is hier nog een speciale reden voor?![]()
Ik verzin ze niet, hoor! Maar kan me best voorstellen dat in alle hectiek iemand vergeten is om de gereedschapbox aan boord te zetten.. Is best lastig als je het hele circuit moet omleiden na blikseminslag,...quote:
Bij de tussenstand van 16:00 uur vanmiddag, lag Sunergy slechts 429 mijl achter. Bij een gemiddelde van 20 knoop is dat 21,5 uur achtersatnd. Maar, de gemiddelde snleheid is lang niet de topsnelheid die we nog niet gezien hebben (40knots). Ik zeg niet dat ze nog gaan inhalen, maar vind de tijd die ze verloren hebben niet heel erg veel. Zo kunnen ze toch op een vijfde plaats komen, voor de Pirates en de Movistar. En dat terwijl iedereen zeer negatief was omdat ze niet op tijd waren voor de inport race van Vigo.......Klassequote:Sunergy and Friends has now left Porto Santo and at 1319GMT were back in the race, but a lot of work was completed first.
Wat is een voor de winds rak? Je bedoelt dat de AAB's meer mijlen varen, maar met meer wind dus hogere snelheid??quote:Op dinsdag 15 november 2005 21:10 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Gezien de windvoorspelling in VP, denk ik dat Brazil een echt voor-de-winds-rak krijgt en dat de AAB's een ruime windse koers zulle krijgen. In ieder geval tot de volgende positiebepaling. Dan zal de achterstand dus een stuk minder moeten zijn.....
1 2 3 4 5 6 7 8 | Brasil 1 5248 Ericsson Racing Team +35 ABN AMRO ONE +39 ABN AMRO TWO +39 Sunergy and Friends +466 movistar +909 Pirates of the Caribbean+965 |
de PotC niet, dat was op sportjournaal laatst. de movistar weet ik niet.quote:Op woensdag 16 november 2005 01:54 schreef rubbereend het volgende:
gaan PotC en Movistar binnenkort nog varen eigenlijk?
over een kleine 45 minuten is er weer een nieuwe standquote:Op woensdag 16 november 2005 22:34 schreef komrad het volgende:
nieuwe stand idd en de NL boten lopen weer verder in
Sorry, was vanmiddag en vanavond niet beschikbaar....quote:
Precies wat ik dacht. Nu zijn ze niet helemaal hetzelfde. De 2 was de eerste prototype en ze hebben ervaringen gebruikt om de tweede boot (AAB1) te bouwen. Kan me voorstellen dat ie op een paar punten verbeterd is. Maar de afgelopen dagen hebben ze dicht achter elkaar gevaren. Hoop dat het niets is. Tenslotte is het verschil maar 23 mijl....quote:Op woensdag 16 november 2005 23:30 schreef WEST het volgende:
wat ik me af vraag. de AAB2 is de zelfde boot als de AAB1 ze lagen dichtbij elkaar en nu opeens een groter verschil.
Ik hoop idd dat er geen problemen zijn. Maar als je zo even de simulator laat afspelen zie je wel dat ook AAB2 gewoon deze dag erg veel dichterbij is gekomen aan Brazil en aan Ericsson. Laten we hopen dat dit de komende uren doorzet. En het zal me niets verbazen als straks AAB1 en AAB2 bij de volgende doorkomst eerste en tweede liggen. Of word ik nu iets te positief?quote:Maar de afgelopen dagen hebben ze dicht achter elkaar gevaren. Hoop dat het niets is. Tenslotte is het verschil maar 23 mijl....
Maar op de simulator is ook wel een hikje van AAB2 te zien. Van 17:30 uur tot 18:10 hebben ze de spi eraf gehad, terwijl AAB1 doorvoor met spi. Misschien spi gescheurd en ff een nootreparatie? We zullen het morgen wel horen. En positief denken, dat is altijd goedquote:Op woensdag 16 november 2005 23:45 schreef Enriqueo het volgende:
[..]
Ik hoop idd dat er geen problemen zijn. Maar als je zo even de simulator laat afspelen zie je wel dat ook AAB2 gewoon deze dag erg veel dichterbij is gekomen aan Brazil en aan Ericsson. Laten we hopen dat dit de komende uren doorzet. En het zal me niets verbazen als straks AAB1 en AAB2 bij de volgende doorkomst eerste en tweede liggen. Of word ik nu iets te positief?![]()
Nee, maar is wel via de Virtual spectator te zienquote:Op woensdag 16 november 2005 23:33 schreef Sandworm het volgende:
(Heeft toevallig iemand de stand van vanmiddag 16.00 uur genoteerd? Voor de archieven. Alvast bedankt.)
Thanksquote:Op woensdag 16 november 2005 23:55 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, maar is wel via de Virtual spectator te zien
Brasil 4994
erriscon 5007 (+13)
AAB 1 5012 (+18)
AAB 2 5019 (+25)
Sunergy 5509 (+515)
Movistar 6157 (+1163)
PotC 6213 (+1219)
ja nu je het zegt.., hoe houden ze dat bijquote:Op woensdag 16 november 2005 23:51 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Maar op de simulator is ook wel een hikje van AAB2 te zien. Van 17:30 uur tot 18:10 hebben ze de spi eraf gehad, terwijl AAB1 doorvoor met spi. Misschien spi gescheurd en ff een nootreparatie? We zullen het morgen wel horen. En positief denken, dat is altijd goed![]()
Ik denk het niet, ik denk dat het een bewuste keuze is. De spi boom gebruik je alleen bij echte voor-de-windse koersen en het is zo dat als je iets ruimer (ruime-wind) gaat varen, de snelheid hoger is. Ik denk dus dat de AAB boten in dat geval kiezen voor "kruisen" voor de wind. Bovendien is het natuurlijk een gewichtsbesparing. De bemanning mag alleen een half afgezaagde tandenborstel (hey, het zijn er wel 10!) meenemen, dus ik denk dat ze bewust gekozen hebben voor gewichtsbesparing en de koers zo uitzetten dat ze puur voor-de-windse rakken vermijden.quote:Op woensdag 16 november 2005 15:51 schreef lev_myskin het volgende:
iemand een idee of het niet meenemen van de spinnakerboom een groot gemis gaat vormen voor de abn-boten? Ik neem aan dat hun wat meer westelijke koers hier ook mee te maken heeft, maar weet het niet zeker
Thanx, zag een paar posts geleden ook al rare typefouten van mij, dus hoog tijd dat ik mijn kooi induik. Tot morgen!quote:Op donderdag 17 november 2005 00:35 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tis toch gijpen dus gegijpt?
Tot morgen! En trustenquote:Op donderdag 17 november 2005 00:38 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Thanx, zag een paar posts geleden ook al rare typefouten van mij, dus hoog tijd dat ik mijn kooi induik. Tot morgen!
Gewoon vragen, het zijn geen zeiltermen maar jargon. Dat vind ik jammer, dat maakt het minder toegankelijk. Zeg plaats van "halyard" gewoon dat je over de touwtje die het grootzeil omhoog houdt, gevaren bent en dat dat touwtje nu om je kiel heen zit......(bron: Ericsson)quote:Op donderdag 17 november 2005 00:38 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tot morgen! En trusten
Iemand een linkje met de juiste zeiltermen (zodat ik weet welke term ik moet gebruiken, en 'newbie' weten waar we het over hebben
quote:
Op basis waarvan denk je dat? Ik denk dat het nog niet gaat gebeuren. Het verschil is 10 mijl, maar de SMG (speed made good) is maar een halve knoop sneller dan die van Brasil en Ericsson.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:18 schreef WEST het volgende:
ik verwacht dat de AAB2 bij de volgende update de Brasil en de erricsson voorbij is.
euh ja? leg ff wat uitquote:Op donderdag 17 november 2005 11:24 schreef Sandworm het volgende:
Mmmh, de VS is bij tot 09:55, dus 11.00 uur en daar zie ik dat de AAB1 en AAB2 zonder Spi varen. Bij 15 knopen wind lopen ze toch 20 knopen! Er zal dus wel geen trigger zijn bij het hijsen van de Code Zero.
AAB2 17 kn bij 13 kn wind
Brasil 14 kn bij 14 kn wind
Ericsson 14 kn bij 15 kn wind
[afbeelding]
dat laatste zonder SPI varen snap ik wel dat is zonder spinakker ofzo maar wat dat weer inhoud al sla je me doodquote:Op donderdag 17 november 2005 12:14 schreef sr_firewire het volgende:
Ik vind het ook leuk om de Ocean race te volgen, maar in dit topic zitten wel heel veel lastige termen voor een Noob als ik![]()
![]()
* Trigger
* Hijsen van Code Zero
* Zonder Spi varen
Dat is wel vrij normaal als je op een close reach vaart met een snel lich planerend schip. Je hebt twee windsnelheden die je in de gaten moet houden de TWS (treu windspeed) en de AWS (apparent windspeed). In de VS word het gemiddelde van de eerste (TWS) genomen.quote:Op donderdag 17 november 2005 12:19 schreef Sandworm het volgende:
Tja, wat valt er uit te leggen. Ik vind het een vreemd dat ze volgens het dashboard 20 knopen varen, terwijl er 15 knopen wind staat. Een snelheid gelijk aan de wind kan ik me voorstellen.
Cool! Wordt dit dan de eerste post in een nieuw topic? (schaam, hier heb ik geen verstand vanquote:Op donderdag 17 november 2005 13:40 schreef the_disheaver het volgende:
Een echte OP voor straks?
opzetje:
http://wiki.fok.nl/index.php/OP:VOR
Voeg (en wijzig) graag dingen toe!
Dat wordt inderdaad de eerste post in het nieuwe topic (mits degene die de nieuwe topic opent de OP gebruiktquote:Op donderdag 17 november 2005 14:04 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Cool! Wordt dit dan de eerste post in een nieuw topic? (schaam, hier heb ik geen verstand van)
Denk wel dat we meer duidelijkheid moeten geven in de topic titel. Iets van
[Zeilen] Volvo Ocean Race - leg 1 deel 2
Geen idee, iemand een goed idee?
Zag een paar typo's, mag ik die aanpassen? Heb nog niet gedronken vandaag![]()
Done. Heb ook de URL toegevoegd van de stopover in Rotterdam, of wil je die bij links zetten. En wanneer gaat ie live?quote:
quote:Op donderdag 17 november 2005 14:40 schreef the_disheaver het volgende:
hmm... Waarom hebben Movistar en PofC in VS hun zeilen nog gewoon uit?
Iemand al iets gehoord van de 'problemen' op AAB2 (waardoor ze opeens 25 mijl achter AAB1 liggen)
bron: http://team.abnamro.com/web/show/id=44970/contentid=1529quote:ABN AMRO TWO looks to have had some problem, as they were following their bigger brother ONE very closely and are now 23 miles behind.
Nee, ik las met hun meequote:Op donderdag 17 november 2005 14:45 schreef Sandworm het volgende:
[..]
[..]
bron: http://team.abnamro.com/web/show/id=44970/contentid=1529
Ze lezen met ons mee hier!![]()
Gisteravond hadden we hier al een discussie over. Zie de vorige pagina.quote:
done? Waar?quote:Op donderdag 17 november 2005 14:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Done. Heb ook de URL toegevoegd van de stopover in Rotterdam, of wil je die bij links zetten. En wanneer gaat ie live?
Jep, kweet het.quote:Op donderdag 17 november 2005 14:51 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Gisteravond hadden we hier al een discussie over. Zie de vorige pagina.![]()
Over 1 postquote:Op donderdag 17 november 2005 14:42 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Done. Heb ook de URL toegevoegd van de stopover in Rotterdam, of wil je die bij links zetten. En wanneer gaat ie live?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |