:'(quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:38 schreef Jeltsin het volgende:
teregt marokkanen mogen ons niet doodschieten dus wij hun ook niet![]()
haha maar tog weer *kugh* 1tje minder *kugh*
'cka. je weet tog, ik werdt ook dislektiesch genoemt. ben'k dus helemaal nie.'quote:
Dat het met de schrijfstijl op een paar websites/chatrooms heeft te maken geloof ik niks van.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd.
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
quote:gewoon snel titels kyken en je oog valt tog vanzelf ergez op
az je hele zinne moet gaan lezen dan gaat alles te langzaam
dat doe ik all1 azzik leer voor een proefwerk fzow
ik vind ut idd wel lastug om een Fok-topic van 8 pagina's te overzien
tips:(?
quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.
Dat is inderdaad om te janken.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef seto het volgende:
http://forum.fok.nl/user/history/113221
[..]
Serieus? Wat erg!quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
En dan niet eens alleen op internet. Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd. Maar hier wordt niemand op aangesproken. Belachelijk.
Ik erger me er ook rot aan!
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfoutenquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:58 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het een algemeen verschijnsel is geworden. Er wordt op scholen minder aandacht besteed aan spelling en grammatica en de nadruk ligt op het begrijpen van de teksten. Gevolg: een gigantische kudde jongeren die niet meer in staat is om normaal te schrijven, maar overal op reageert als breezahs. Hopeloos.
Ik ben zelf 22 dus ik ben zelf de jeugd van tegenwoordig.... en verder ben ik niet zo moralistisch, maar ik erger me hier werkelijk rot aan.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:59 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...
Tis zowieso een onzinnige discussie; mensen zijn in hun vrije tijd vrij om te schrijven zoals ze dat zelf willen en zolang het begrijpelijk is :/
jij bent er zeker zo eentje die vindt dat de politie hoognodig 'boeven moet gaan vangen' en die een hekel heeft aan 'die jeugd van tegenwoordig'
yep, zulke goed gefundeerde opmerkingen zijn een pre om je gelijk te behalenquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfouten
Nee hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfouten
Hier wel...quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Bij mij op school word t je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Geloof je het zelf?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:58 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het een algemeen verschijnsel is geworden. Er wordt op scholen minder aandacht besteed aan spelling en grammatica en de nadruk ligt op het begrijpen van de teksten. Gevolg: een gigantische kudde jongeren die niet meer in staat is om normaal te schrijven, maar overal op reageert als breezahs. Hopeloos.
Ik zie het nu al continu gebeuren op schoolquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
ja nee idd dat is representatiefquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Nee hoor![]()
Ik heb eens een Nederlandse brief van een leerling van de andere school mogen inkijken..
Daar heb ik ooit eens tijdens een stage een zinnetje voor uitgevonden: "Nog een keer maar dan in standaard Nederlands."quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Bij mij op school deden ze dat nou eenmaal nietquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:05 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ja nee idd dat is representatief![]()
Dan kun je wel gaan editen, maar er zitten nog steeds spelfouten in hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:59 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...
Tis zowieso een onzinnige discussie; mensen zijn in hun vrije tijd vrij om te schrijven zoals ze dat zelf willen en zolang het begrijpelijk is :/
jij bent er zeker zo eentje die vindt dat de politie hoognodig 'boeven moet gaan vangen' en die een hekel heeft aan 'die jeugd van tegenwoordig'
Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
prima toch? reden te meer om aan te nemen dat het nog helemaal zo slecht niet gesteld is met de taalbeheersing van de jeugdquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:06 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Bij mij op school deden ze dat nou eenmaal niet.
Natuurlijk wel. Je mag toch gewoon eisen dat een verslag of wat dan ook conform bepaalde eisen van beschaving wordt gemaakt!?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.![]()
Bedankt, kamagurka. Dat was zojuist het geluid van mijn hoop die ik in de prullenbak gooide.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.![]()
Dikke rode streep door dat tentamen heen: Weg ermee, een 1quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de studentquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je mag toch gewoon eisen dat een verslag of wat dan ook conform bepaalde eisen van beschaving wordt gemaakt!?
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!quote:
Nou, zo streng hoeft het gehele onderwijs ook weer niet te worden maar teksten als ... Wauw, ik kom zojuist tot de conclusie dat ik het niet eens kan ... breezervariant inleveren (wat op middelbare scholen echt gebeurt) vind ik onacceptabel en ik vind het echt schandalig dat docenten het accepteren.quote:Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
Word je.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de student![]()
btw wanneer je een studie volgt waarin taal een (van de) hoofddisciplines is, wordt je echt wel op je taalgebruik aangekeken hoor. Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:15 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!
Halfzachte geouwehoer.
Allochtonen schrijven nog beter nederlands! dan die bre3zahsquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef popolon het volgende:
Gaat inderdaad van kwaad tot erger.
't Is om te janken, al die lui het land uit:7
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zieligquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Georges het volgende:
[..]
Word je.
En je studeert nog wel Nederlands.
Ja, je bent vrij om te schrijven wat je wil. Ik dacht alleen dat mensen die bijvoorbeeld een taal studeren daar wat meer op zouden letten.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:22 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zielig
ik zei niet dat het niet belangrijk was - dat is ook maar subjectief trouwens, ik zeg alleen dat de verantwoordelijkheid van taalgebruik op een gegeven moment verschuift van school/opleiding naar het individuquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Een stuk tekst dat bol staat van de spelfouten of verkeerde grammaticale constructies is een gruwel voor de meeste lezers die goed taalgebruik wel serieus nemen. Veronderstellen dat het niet zo belangrijk is, omdat je toch denkt niet in zo'n baan terecht te komen, is naief. Overal wordt je geacht stukken te schrijven en emails te verzenden.
Precies, het viel misschien op dat ik mij daar in stilte over verkneukelde.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:22 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zielig
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:
Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
nee hoor, ik heb in mijn vrije tijd wel wat beters te doen dan te controleren of ik elke zin welk goed typ en zo nee waarom niet enzovoorts. Net als dat een studentpsychologie niet achter elke tekst de illocutie probeert te achterhalenquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:26 schreef Georges het volgende:
[..]
Ja, je bent vrij om te schrijven wat je wil. Ik dacht alleen dat mensen die bijvoorbeeld een taal studeren daar wat meer op zouden letten.
Jij hebt de verslagen die ze op school inleveren doorgelezen?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
En dan niet eens alleen op internet. Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd. Maar hier wordt niemand op aangesproken. Belachelijk.
Ik erger me er ook rot aan!
Precies wat ik bedoel! Het is echt een gebed zonder end als je in ieder vak mensen hard gaat pakken op spellingsfouten. Zo belangrijk is spelling niet voor beta-studenten tenslottequote:Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de student![]()
btw wanneer je een studie volgt waarin taal een (van de) hoofddisciplines is, wordt je echt wel op je taalgebruik aangekeken hoor. Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
preciesquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:32 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Precies wat ik bedoel! Het is echt een gebed zonder end als je in ieder vak mensen hard gaat pakken op spellingsfouten. Zo belangrijk is spelling niet voor beta-studenten tenslotteAls het nu zou gaan over een scriptie of eindverslag, dan wel ja... (maar daar zou de word-spellingscheck al grotendeels voor moeten zorgen).
Bij mij gelukkig wel! Ik kan me er inderdaad dood aan ergeren!quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Bij mij op school wordt je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Misschien pijnlijk, maar jij bent de jeugd van tegenwoordig niet meer hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Ik ben zelf 22 dus ik ben zelf de jeugd van tegenwoordig.... en verder ben ik niet zo moralistisch, maar ik erger me hier werkelijk rot aan.
Bij mij op school wordt je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Op school werken we voornamelijk in werkgroepen. Dus lezen we elkaars teksten. Vandaar.....quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:32 schreef erikkll het volgende:
[..]
Jij hebt de verslagen die ze op school inleveren doorgelezen?![]()
raar werkstuk, maar de spelling enzo zijn toch goed?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:36 schreef erikkll het volgende:
klik voor een (deel van een) verslag zoals het bij ons op school gewoon wordt ingeleverd.... ik heb ook nog wel een verslag van iemand anders maar dat zet ik niet zomaar online...
het ligt niet alleen aan het onderwijs, maar ook aan de opvoeding. Ik werd gestimuleerd om in mijn vrije tijd ook een boek te lezen, ipv tv te kijken. En dat is nu in veel gezinnen ook niet meer zo.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:45 schreef Troeta het volgende:
[..]
Misschien pijnlijk, maar jij bent de jeugd van tegenwoordig niet meer hoor![]()
ik ben zelf 23 en ik ben altijd netjes gecorrigeerd op de middelbare school.
Nu ik al een tijd van school af ben merk ik dat mijn nederlands al minder is geworden.
De pubers van nu idd niet meer, maar ja, kunnen hun daar wat aan doen of komt dat door de scholen met weinig geld? Of het rare vmbo?
jah, het is ook maar een kleine introductie op de rest van 't werkstuk en 't is nog opmaak-vrijquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:48 schreef Troeta het volgende:
[..]
raar werkstuk, maar de spelling enzo zijn toch goed?
Wij ook. Bij het lezen van elkaars teksten valt mij op dat iedereen het wel kan. Er is een iemand dyslectisch en dat is goed te merken, maar afgezien daarvan spelt iedereen prima.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:48 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Op school werken we voornamelijk in werkgroepen. Dus lezen we elkaars teksten. Vandaar.....
Daar heb je ook gelijk in, ouders van nu geven er niet zoveel om, ook met andere zaken niet, maar waar komt dat dan weer door?quote:het ligt niet alleen aan het onderwijs, maar ook aan de opvoeding. Ik werd gestimuleerd om in mijn vrije tijd ook een boek te lezen, ipv tv te kijken. En dat is nu in veel gezinnen ook niet meer zo.
Maar halen ze deze dingen niet grotendeels van het internet af dan? Je hebt vast wel gezien hoeveel werkstukken er online staan.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:52 schreef erikkll het volgende:
[..]
jah, het is ook maar een kleine introductie op de rest van 't werkstuk en 't is nog opmaak-vrijmaar ik doelde er eigenlijk op dat iedereen hier zit te zeuren dat er op de middelbare school (al zit ik sinds een half jaar op de hbo) niet gecontroleerd wordt op spelling, terwijl dat de grootste bullshit is die ik ooit heb gehoord.
Dringt het nou tot niemand door dat al die breezah chicks en -boys best wel kunnen spellen? dat ze het best kunnen? Ze willen het alleen niet!
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:59 schreef Troeta het volgende:
Maar halen ze deze dingen niet grotendeels van het internet af dan? Je hebt vast wel gezien hoeveel werkstukken er online staan.
Ik werk natuurlijk niet op een school, maar wel op een buurthuis, maar al mijn jongeren kunnen er helemala niks van.
Nu kan je zeggen dat er op het buurthuis geen gemiddelde jongeren komen, maar er zijn er wel heel veel van en hun zouden ook normaal nederlands moeten kunnen.
en bovendien staan er 4 spel/typ fouten in dit kleine stukje tekst. En maar klagen over die jeugd van tegenwoordigquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:59 schreef Troeta het volgende:
[..]
Daar heb je ook gelijk in, ouders van nu geven er niet zoveel om, ook met andere zaken niet, maar waar komt dat dan weer door?
We zijn er met z'n allen gewoon heel erg op achteruit gegaan, en het wordt steeds slechter..
[..]
Maar halen ze deze dingen niet grotendeels van het internet af dan? Je hebt vast wel gezien hoeveel werkstukken er online staan.
Ik werk natuurlijk niet op een school, maar wel op een buurthuis, maar al mijn jongeren kunnen er helemala niks van.
Nu kaun je zeggen dat er op het buurthuis geen gemiddelde jongeren komen, maar er zijn er wel heel veel van en hun zij zouden ook normaal nederlands moeten kunnen (spreken).
Ik schrijf dit ook snel.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:19 schreef Troeta het volgende:
Ik zei al, mijn nederlands is al slechter geworden, en dit is mede omdat ik het niet meer oefen, op mijn opleidingen na de middelbare school heb ik geen nederlands meer gehad.
En bovendien schrijf ik dit snel, dus een beetje kinderachtig van je meester...
Schreef jij vroeger geen stukken over uit een boek van de bibliotheek dan?quote:scholieren.com bedoel ik niet helemaal, ik had het anders moeten zeggen.
Stel Piet maakt een werkstuk over zeehonden, gaat naar een site over zeehonden en kopieert daar stukken vanaf.
Maakt daar verder een beetje een opmaak in en levert het dan in.
Ja, maar dat was geen spelfoutquote:Op donderdag 3 februari 2005 13:24 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
schrijven? je bedoelt, denk ik, toch echt typen
![]()
Binnenkort mag je toch weg?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef popolon het volgende:
Gaat inderdaad van kwaad tot erger.
't Is om te janken, al die lui het land uit:7
Dit was toch een fout van een hele andere orde.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:33 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
nee, maar als we overal over gaan mierenneuken.........
Beta studies hebben geen belang bij goede spelling? Hoe serieus denk je dat ze je nemen als je niet eens fatsoenlijk kan typen? Verslagen van projecten en experimenten worden ook nagekeken door docenten die iets normaal willen lezen. Beroerde spelling kan best wel de algemene indruk van zo'n verslag verslechteren.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:35 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
Het heeft gewoon geen zin om iedereen daar op te attenderen. Je kan van iemand die volop bezig is zijn opleiding af te maken gewoon niet verwachten dat die ook nog eens een massa tijd in zijn taalgebruik steekt, zeker niet wanneer dat idd vrij trivaal is - in geval van een beta studie of wat dan ook.
...
Haha nee ik mag hopen van niet. Nu is het nog wel zo dat als je in een wetenschappelijke rapport "wij, zij en toen" gebruikt toch wel een onvoldoende krijgt omdat het niet wetenschappelijk genoeg is. Academisch taalgebruik is een vereiste vanaf het tweede jaar geloof ik anders kelderen je cijfers wel erg snelquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het zijn een stelletje luie incompetente koters, die later dus alleen nog maar werk met hun handen kunnen doen, aangezien de rest een beroerte krijgt van hun schriftelijke vaardigheden. Complimenten voor de nederlandse docenten, dat ze zich na het krijgen van zo'n verslag niet meteen verhangen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:15 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!
helemaal mee eens.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:55 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Beta studies hebben geen belang bij goede spelling? Hoe serieus denk je dat ze je nemen als je niet eens fatsoenlijk kan typen? Verslagen van projecten en experimenten worden ook nagekeken door docenten die iets normaal willen lezen. Beroerde spelling kan best wel de algemene indruk van zo'n verslag verslechteren.
Een wetenschappelijk artikel krijg je ook niet gepubliceerd zonder enige aandacht voor de tekst. Natuurlijk worden spelfoutjes er door de redactie wel uit gehaald, maar als het er te veel zijn, krijg je het echt wel terug hoor.
Over het algemeen vind ik bewust slechte spelling een blijk van weinig respect voor de lezer. Zoveel moeite kost het niet om even je geschreven tekst door te lezen op fouten. Als je dat er al niet meer voor over hebt... Kost het corrigeren van je tekst je inderdaad "massa's tijd", dan heb je blijkbaar nog wat in te halen van de lagere en middelbare school.
Waarschijnlijk, ja.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:52 schreef erikkll het volgende:
Dringt het nou tot niemand door dat al die breezah chicks en -boys best wel kunnen spellen? dat ze het best kunnen? Ze willen het alleen niet!
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:06 schreef Spideyman het volgende:
[..]
Het is niet zo dat mensen per sé foutloos moeten kunnen schrijven, het gaat erom dat wanneer het 'hip' is om woorden fout op te schrijven er minder begaafde jeugd vanuit gaat dat het om de werkelijke juiste spelling gaat.
En ten tweede leest het heel erg irritant, net als HET ALLEEN MAAR TYPEN IN HOOFDLETTERS, oF 4nd3re Br33Z4h taal.
absoluut, dat bestrijd ik ook nergens en als ik dat onbedoeld wel gedaan heb dan is dat mijn fout. Mijn punt was puur dat een beta studie niet om taalgebruik draait en dat je van beta studenten niet moet verwachten dat ze op tentamens en in hun vrije tijd correct taalgebruik toepassen. Als je het hebt over scripties en verslagen - waar de presentatie van het werk ongeveer net zo belangrijik is als in een sollicitatiebrief - ja, dan is het vanzelfsprekend dat je taalgebruik op zijn minst 'correct' is.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:55 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Beta studies hebben geen belang bij goede spelling? Hoe serieus denk je dat ze je nemen als je niet eens fatsoenlijk kan typen? Verslagen van projecten en experimenten worden ook nagekeken door docenten die iets normaal willen lezen. Beroerde spelling kan best wel de algemene indruk van zo'n verslag verslechteren.
Een wetenschappelijk artikel krijg je ook niet gepubliceerd zonder enige aandacht voor de tekst. Natuurlijk worden spelfoutjes er door de redactie wel uit gehaald, maar als het er te veel zijn, krijg je het echt wel terug hoor.
Over het algemeen vind ik bewust slechte spelling een blijk van weinig respect voor de lezer. Zoveel moeite kost het niet om even je geschreven tekst door te lezen op fouten. Als je dat er al niet meer voor over hebt... Kost het corrigeren van je tekst je inderdaad "massa's tijd", dan heb je blijkbaar nog wat in te halen van de lagere en middelbare school.
Er zijn gelukkig uitzonderingen dusquote:Op donderdag 3 februari 2005 22:45 schreef Xanna-X het volgende:
Het is niet alle jeugd..
Ik ben 14 en de meeste mensen van mijn leeftijd kunnen inderdaad geen Nederlands. Op fora irriteer ik me dood als ik iemand zo zie typen, maar op MSN kan het me niet echt veel schelen, maar als het echt té erg is irriteer ik me daar ook aan.
Aan deze post kan je zien dat het dus niet alle jeugd is.
Heel veel plezier met het leren om niet iedereen over één kam te scheren.
woahquote:Op donderdag 3 februari 2005 22:45 schreef Xanna-X het volgende:
Het is niet alle jeugd..
Ik ben 14 en de meeste mensen van mijn leeftijd kunnen inderdaad geen Nederlands. Op fora irriteer ik me dood als ik iemand zo zie typen, maar op MSN kan het me niet echt veel schelen, maar als het echt té erg is irriteer ik me daar ook aan.
Aan deze post kan je zien dat het dus niet alle jeugd is.
Heel veel plezier met het leren om niet iedereen over één kam te scheren.
Overal een t achter stuiteren is 'in'.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 00:28 schreef Aventura het volgende:
Mijn grootste ergernis begint al hier op het forum.
Ik ben ook deze avond weer veelvuldig tegengekomen dat mensen werkwoorden niet goed vervoegen. Vooral 'willen' is erg moeilijk:
'daar wilt ik ook heen', 'mijn vriendin wilt het uitmaken'. Doen ze dat nou expres of echt uit onwetendheid?
quote:Op donderdag 3 februari 2005 22:45 schreef Xanna-X het volgende:
Het is niet alle jeugd..
Op fora irriteer erger ik me dood als ik iemand zo zie typen, maar op MSN kan het me niet echt veel schelen, maar als het echt té erg is irriteer erger ik me daar ook aan.
Mja, er is een verschil tussen iemand wijzen op zijn/haar fouten en mierenneuken...quote:Op donderdag 3 februari 2005 23:14 schreef LintuxCx het volgende:
Xanna-X, het ziet er goed uit inderdaad, maar ik kan het toch niet laten je er even op te wijzen dat je je niet aan dingen kunt irriteren.
Dingen kunnen je irriteren, en jij ergert je dan aan die dingen.
Just FYI.
quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:19 schreef golfer het volgende:
Ik blijf gewoon vaschthouden aan den ouden schpelling zoals ik die ooit geleerd heb.
Kofschip of fokschaap af-en-toe gebruiken en leeren dat den ouden schpelling heeft afgedaan.
Grootschten gruwel die ik wel eensch zie: ik vondt.
was dat de OP van een topic van jou? volgens mij heb ik er ook in gereageerd! [14.gif]quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:17 schreef kastanova het volgende:
[tekst]
*check*quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
was dat de OP van een topic van jou? volgens mij heb ik er ook in gereageerd! [14.gif]
Sjezus, 3 in totaal zelfs, ik ben er maar druk meequote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:29 schreef kastanova het volgende:
[..]
*check*
Heb er nog wel ergens 1 liggen, ff zoeken...
Toegegeven, mij werd op school pas rond mijn zestiende geleerd dat je je niet aan iets kunt irriteren. Maar goed, ik dacht dat mijn post ook redelijk beleefd opgesteld was. Meer in de vorm "En als je het helemaal perfect wil doen doe je het zo" dan "TRUT! JE BAKT ER GEEN ZAK VAN, ZO SCHRIJF JE DAT!". Dus mij lijkt het geen probleem.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:10 schreef erikkll het volgende:
Mja, er is een verschil tussen iemand wijzen op zijn/haar fouten en mierenneuken...
Ik bedoel, kom op... ze is 14... alsof jouw nederlands perfect was op je 14e
Frust!quote:ik wil nog steeds haar msn
Ik vind het persoonlijk een kutspelquote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:39 schreef LintuxCx het volgende:
Ze hoeven maar Counterstrike in hun profiel te zetten en meteen alle jongens achter zich aan...
Onder "hoe je typt" versta ik of je het met je vingers, met je tenen of met je ellebogen doet. Spelling is als je 't mij vraagt nog gewoon deel van "wat je typt".quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:30 schreef Renmaestro het volgende:
"Boeiuh tgaat om wat je tiept niet hoeje tiept."
quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:40 schreef erikkll het volgende:
Ik vind het persoonlijk een kutspel
"Stommurt."quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:40 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Onder "hoe je typt" versta ik of je het met je vingers, met je tenen of met je ellebogen doet. Spelling is als je 't mij vraagt nog gewoon deel van "wat je typt".
quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:41 schreef LintuxCx het volgende:
[..]Okay, dan heb ik fout gegokt.
[edit]Oef, drie posts onder elkaar zo ongeveer, tijd om te gaan slapen.
Integreren.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:30 schreef buzzer het volgende:
Ik kan de gesprekken op het schoolplein vaak niets eens volgen
quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:19 schreef dVTB het volgende:
Om te janken? Nee, natuurlijk niet: het is geweldig! Over zo'n 10 jaar is er geen jongere meer die nog normaal Nederlands kan. Langzaam maar zeker zal de behoefte aan goede tekstschrijvers verder toenemen. Laat dat nu net mijn beroep zijn
Maar nee, even serieus: Taalverkrachting in het onderwijs moet hard worden aangepakt. Leerlingen die werkstukken in Breezah-taal inleveren, krijgen onherroepelijk een 1, tenzij zij in de herkansing een werkstuk in normaal Nederlands kunnen inleveren. Bescherming van onze taal begint in het onderwijs. Zoals in dit topic al terecht verwoordt, moet op z'n minst de inspanning erop gericht zijn om foutloos Nederlands te schrijven.
Dat kan ik me dus echt niet voorstellenquote:Op vrijdag 4 februari 2005 09:30 schreef buzzer het volgende:
De schrijftaal is bagger, maar de spreektaal is helemaal om te janken
Ik kan de gesprekken op het schoolplein vaak niets eens volgen
ik kan me dat wel voorstellen.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 23:22 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dat kan ik me dus echt niet voorstellen
Ik hoor het elke dag en het meest kan ik geen chocola van maken ...quote:Op vrijdag 4 februari 2005 23:22 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dat kan ik me dus echt niet voorstellen
hmm zo is 't bij ons weer niet, je krijgt er wel een hoop commentaar op dat het taalgebruik beter moet maar van 't cijfer wordt niets afgehaald.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 01:19 schreef Seiruu het volgende:
Weet niet waar jullie op school zitten, maar bij mij op HBO rekenen ze je echt wel af op dingen zoals structuur, grammatica, spelling etc. Als je dat verneukt ben je gelijk 30% van je cijfer kwijt oid.
Ja, Engels is pas écht een logische taal, vooral de spellingquote:Op zaterdag 5 februari 2005 01:19 schreef Seiruu het volgende:
Neemt natuurlijk niet weg dat NL gewoon een fucking klote taal is en dat ze eigenlijk gewoon iets makkelijkers hadden kunnen verzinnen (lees logischer), like English.
Relatief eenvoudig? Vergeleken met wat? Waar zit de logica in geslachten toe te kennen aan woorden? Het geslachtenstelsel is gewoon bedacht door een mongool.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 02:03 schreef Toet het volgende:
[..]
Ja, Engels is pas écht een logische taal, vooral de spelling
Bovendien, als je al sinds je basisschooltijd in Nederland zit, kun je een gebrek aan beheersing van het relatief eenvoudige geslachtenstelsel van het Nederlands niet aan de taal wijten.
Ironisch zinnetjequote:Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Georges het volgende:
[..]
Voltooid deelwoorden worden ook vaak fout gedaan.
Vergeleken met andere talen. Het schoolvoorbeeld is Latijn, in die taal heeft een verschil in geslacht pas echt noemenswaardige gevolgen voor hoe de vorm eruit gaat zien; ook in meer dan genoeg hedendaagse talen levert het geslachtenstelsel heel wat meer moeilijkheden op dan in het Nederlands.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 02:07 schreef Seiruu het volgende:
[..]
Relatief eenvoudig? Vergeleken met wat? Waar zit de logica in geslachten toe te kennen aan woorden? Het geslachtenstelsel is gewoon bedacht door een mongool.
Dat er geen logica achter zit. Als je eenmaal weet hoe je een woord dat je geschreven ziet staan, uit moet spreken, zie je wel een verband tussen de spelling en de uitspraak; hetzelfde geldt als je eenmaal weet hoe je een woord dat je al kende hoort te spellen. Dat betekent echter niet dat er makkelijk een regelmaat is te ontdekken, wat in het Nederlands veel makkelijker gaat.quote:En wat is er mis met de Engelse spelling?
Als het nou maar mooier zou klinken ala, maar het meeste klinkt zo geweldig lomp dat je het via je aars nog niet zou willen uitpoepenquote:Op zaterdag 5 februari 2005 00:52 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Ik hoor het elke dag en het meest kan ik geen chocola van maken ...![]()
Daar moet je juist blij mee zijn, want dat is de ontwikkeling die leidt tot het wegvallen van het onderscheid tussen het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Richting het Engels dus.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 02:40 schreef Seiruu het volgende:
Upd:
Oh jah en dan zijn er nog woorden die blijkbaar EN mannelijk EN vrouwelijk zijn.
Logica? Logisch met 30 biertjes achterovergeslagen misschien wel ja!
Om maar over verwijswoorden te zwijgen dan, want weet jij bij "de" woorden of het m of v is? Dat maakt namelijk ook uit als je ernaar verwijst.
Zit een kern van waarheid in, maar het neemt niet weg dat het eigenlijk helemaal niet logisch isquote:Op zaterdag 5 februari 2005 04:39 schreef Toet het volgende:
Daar moet je juist blij mee zijn, want dat is de ontwikkeling die leidt tot het wegvallen van het onderscheid tussen het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Richting het Engels dus.
Denk niet dat je aan het aan het overdrijven bent, ik zie dit alleen maar erger worden. Het is niet alleen druk,druk,druk........ maar gewoon puur asociaal egocentrisme. Voeg daar aan toe een zwaar wanpresterend falend onderwijssysteem en de cirkel is rond.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 02:41 schreef Morwen het volgende:
Het lijkt wel of niemand meer zin of tijd heeft om in "De" jeugd te steken. Ik heb hier dagelijks een huis vol kinderen (buurtkinderen) die duidelijk het huis uit geschopt worden. Hoe kan je nou ooit iets bereiken bij je kinderen als je er geen band mee hebt, ze negeert of het huis uit schopt. Iedereen heeft het druk, druk, druk.............terwijl gaat de toekomst (de kinderen) op meerdere punten naar de kloten.
Maar waarschijnlijk overdrijf ik nu weer.........al roep ik dit al jaren![]()
Kun je niet een pagina voor ons inscannen? PLEASE!?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:37 schreef boskov het volgende:
Maar is het dan zo verdomd moeilijk om in plaats van tog gewoon toch ge typen. Dat ene lettertje meer, ga je heus niet dood van, en verneuk je je taal tenminste niet.
Als dit in het hoger onderwijs gebeurt, (taalfouten) moet dat gewoon afgestraft worden. Je eigen taal niet eens goed kunnen schrijven, daar moet je je best voor schamen.
In mijn klas (ja, ik val onder jeugd) zitten zat mensen die fouten als 'tog' maken. Gelukkig ben ik een uitzondering.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:21 schreef XiChico het volgende:
Je kan toch afkorten .. het is maar msn hoor.
Ja Tog!? Als je een Nederlands toets .. sollicitaitie ofzo hebt, schrijft echt niemand zo hoor![]()
ja ik zie het nu, maar dat komt omdat ik (serieus) iets anders wilde posten eerst.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:45 schreef Seiruu het volgende:
[..]
![]()
Edit
Trouwens, kan allebei afhankelijk van hoe je de zin opvat. Never mind dan
Edit 2
Trouwens, kan eigenlijk niet allebei omdat je de zin zo moet opvatten zoals het is geschreven (bij correct NL dan).
Lekker creatief ookquote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:34 schreef the_legend_killer het volgende:
En dan al die wazige/wannabe msn namen![]()
Ik hou het gewoon op mijn eigen naam
quote:Op zaterdag 5 februari 2005 16:31 schreef the_legend_killer het volgende:
Ik erger me er ook op aan.
Al die afkortingen...
Ik moet altijd vragen wat ze ermee bedoelen
Wat al gezegd werd, poeh poeh, één lettertje minder, dat scheelt een hoop. Dat is het ook niet, de meeste spelfouten sparen geen toetsaanslagen uit of voegen er zelfs een paar toe.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 13:21 schreef XiChico het volgende:
Je kan toch afkorten .. het is maar msn hoor.
nou reken maar uit, je bent toch minstens 4 uur per dag op MSN, daarnaast ben je nog minstens een uur kwijt aan SMS.. als je dan 10% kan besparen scheelt dat best veel.quote:Op zondag 6 februari 2005 01:47 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Wat al gezegd werd, poeh poeh, één lettertje minder, dat scheelt een hoop.
10%? Lijkt me veel.quote:Op zondag 6 februari 2005 15:36 schreef giscard het volgende:
nou reken maar uit, je bent toch minstens 4 uur per dag op MSN, daarnaast ben je nog minstens een uur kwijt aan SMS.. als je dan 10% kan besparen scheelt dat best veel.
quote:Op zondag 6 februari 2005 15:36 schreef giscard het volgende:
[..]
nou reken maar uit, je bent toch minstens 4 uur per dag op MSN, daarnaast ben je nog minstens een uur kwijt aan SMS.. als je dan 10% kan besparen scheelt dat best veel.
Hej kheb andrs bes nivo ask me best dr vr do3!quote:Op zondag 6 februari 2005 15:51 schreef XcUZ_Me het volgende:
Eén van de ergste dingen vind ik het foutieve gebruik van het woord "me" als bezittelijk voornaamwoord. "Me huis", "me zus", "me boek". Daar krijg ik écht kromme tenen van. Ook erg zijn mensen die de verleden tijd gaan proberen te vervoegen: "ik werdt" e.d. Verder zal ik maar niet beginnen over degenen die geen onderscheid meer kunnen maken tussen "licht" en "ligt" en "lachen" en "laggen".
Hoe denken de mensen die zo schrijven óóit aan een baan met een beetje niveau te komen?!
*poging tot ontcijferen doet:quote:Op zondag 6 februari 2005 18:14 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Hej kheb andrs bes nivo ask me best dr vr do3!
volgens mij is het laatste 'woord' "doei"quote:Op zondag 6 februari 2005 18:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
*poging tot ontcijferen doet:
"Hee, ik heb anders best niveau, vraag m'n beste .... " en verder kom ik niet (gelukkig)!
Als ik mijn best er voor doe.quote:Op zondag 6 februari 2005 18:15 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
*poging tot ontcijferen doet:
"Hee, ik heb anders best niveau, vraag m'n beste .... " en verder kom ik niet (gelukkig)!
Ah. Tja, ik ben de breezer-taal nou eenmaal niet machtig. Geloof niet dat ik het een groot gemis vindquote:Op zondag 6 februari 2005 18:18 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Als ik mijn best er voor doe.
Je wordt tegenwoordig voor minder omgelegdquote:Ik wacht op het eerste geval van moord op een leraar omdat hij weigerde om een in Breezertaal gesteld profielwerkstuk na te kijken.
Je zou het aan je username anders niet kunnen aflezenquote:Op zondag 6 februari 2005 18:21 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ah. Tja, ik ben de breezer-taal nou eenmaal niet machtig. Geloof niet dat ik het een groot gemis vind
Dank je wel beleefd. Ik paradeer hier nu door het huis als een pauw. Ik heb zo lang op dit soort mooie complimenten gewacht. Mijn week kan nu echt niet meer stuk.quote:Op zondag 6 februari 2005 18:08 schreef boskov het volgende:
[..]
jij bent echt de breezer van de maand
Mja, ik wist niet dat het voor breezer stond toen ik me inschreef. Als ik dat had geweten had ik wel wat anders gekozen. Helaas is de crew erg terughoudend met het wijzigen van usernames tenzij je incrowd bent natuurlijkquote:Op zondag 6 februari 2005 18:31 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Je zou het aan je username anders niet kunnen aflezen
quote:Op zondag 6 februari 2005 18:31 schreef giscard het volgende:
[..]
Dank je wel beleefd. Ik paradeer hier nu door het huis als een pauw. Ik heb zo lang op dit soort mooie complimenten gewacht. Mijn week kan nu echt niet meer stuk.
Ik zou toch een poging wagen...quote:Op zondag 6 februari 2005 18:33 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Mja, ik wist niet dat het voor breezer stond toen ik me inschreef. Als ik dat had geweten had ik wel wat anders gekozen. Helaas is de crew erg terughoudend met het wijzigen van usernames tenzij je incrowd bent natuurlijk
Al gedaan, tevergeefsquote:
Ik zie het altijd maar zo: ik kan een normale sollicitatiebrief schrijven, zij liggen bij voorbaat al eruit.quote:Maar dat gebreezer kan me eigenlijk niet bommen, als ze het maar niet tegen mij gaan doen of dat m'n studenten zo hun tentamens bij me komen inleveren, ik maak er echt gehakt van!![]()
Hmmm... dat is ten zeerste te hopen ja, af en toe twijfel ik nog wel eens bij sommige werkgeversquote:Op zondag 6 februari 2005 18:44 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik zie het altijd maar zo: ik kan een normale sollicitatiebrief schrijven, zij liggen bij voorbaat al eruit.
Dat zijn dan toch niet de werkgevers voor wie ik wil werkenquote:Op zondag 6 februari 2005 18:58 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Hmmm... dat is ten zeerste te hopen ja, af en toe twijfel ik nog wel eens bij sommige werkgevers
quote:--> Heb zelf ooit wel ns per ongeluk een brief afgesloten met "was geketend"![]()
Daar heb je een puntquote:Op zondag 6 februari 2005 19:01 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dat zijn dan toch niet de werkgevers voor wie ik wil werken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |