abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:47:28 #1
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_24899244
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:38 schreef Jeltsin het volgende:
teregt marokkanen mogen ons niet doodschieten dus wij hun ook niet

haha maar tog weer *kugh* 1tje minder *kugh*
:'(
..... comes great responsibility"
--==Forza PSV==-- --==Forza Nilis==--
I Shot Her Above The Kneecap, She Can Still Walk - Jack Bauer
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:49:34 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24899286
'Je begrijp tog wa'k bedoel ofnie?'
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:50:11 #3
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24899296
Kromme tenen krijg ik er van.. Het wordt werkelijk steeds erger.
pi_24899340
wAt lOoP jE nOu tE HatEn, nIgGa?¿?¿
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:52:39 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24899351
'Jamaar, ik ben dyslectisch...'
pi_24899374
En dan niet eens alleen op internet. Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd. Maar hier wordt niemand op aangesproken. Belachelijk.

Ik erger me er ook rot aan!
pi_24899393
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:56:04 #8
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_24899403
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:52 schreef Copycat het volgende:
'Jamaar, ik ben dyslectisch...'
'cka. je weet tog, ik werdt ook dislektiesch genoemt. ben'k dus helemaal nie.'

pi_24899412
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd.
Dat het met de schrijfstijl op een paar websites/chatrooms heeft te maken geloof ik niks van.
pi_24899421
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:57:40 #11
69994 seto
-|||--------|||-
pi_24899434
http://forum.fok.nl/user/history/113221
quote:
gewoon snel titels kyken en je oog valt tog vanzelf ergez op
az je hele zinne moet gaan lezen dan gaat alles te langzaam
dat doe ik all1 azzik leer voor een proefwerk fzow

ik vind ut idd wel lastug om een Fok-topic van 8 pagina's te overzien
tips:(?
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:58:06 #12
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_24899440
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:

[..]

Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.

Ik zou er direct een 1 voor geven.
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:58:18 #13
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24899445
Ik denk dat het een algemeen verschijnsel is geworden. Er wordt op scholen minder aandacht besteed aan spelling en grammatica en de nadruk ligt op het begrijpen van de teksten. Gevolg: een gigantische kudde jongeren die niet meer in staat is om normaal te schrijven, maar overal op reageert als breezahs. Hopeloos.
pi_24899447
Een tijdje terug stond er in de krant nog een artikel over een meisje dat een 1 had gekregen omdat ze haar werktuk Nederlands in Breezer / sms taal had gemaakt en dat kind deed haar beklag erover. Tja, ik moet ook de Telegraaf niet meer lezen
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:58:50 #15
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24899458
quote:
Dat is inderdaad om te janken.
  donderdag 3 februari 2005 @ 11:59:07 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24899463
quote:

Serieus? Wat erg!
En dat betreft dan niet enkel verslagen over de huidige Breezerconsumptie?
pi_24899476
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
En dan niet eens alleen op internet. Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd. Maar hier wordt niemand op aangesproken. Belachelijk.

Ik erger me er ook rot aan!
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...

Tis zowieso een onzinnige discussie; mensen zijn in hun vrije tijd vrij om te schrijven zoals ze dat zelf willen en zolang het begrijpelijk is :/

jij bent er zeker zo eentje die vindt dat de politie hoognodig 'boeven moet gaan vangen' en die een hekel heeft aan 'die jeugd van tegenwoordig'
Ik doe hier niet aan mee.
pi_24899486
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:58 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het een algemeen verschijnsel is geworden. Er wordt op scholen minder aandacht besteed aan spelling en grammatica en de nadruk ligt op het begrijpen van de teksten. Gevolg: een gigantische kudde jongeren die niet meer in staat is om normaal te schrijven, maar overal op reageert als breezahs. Hopeloos.
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfouten
pi_24899519
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:59 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...

Tis zowieso een onzinnige discussie; mensen zijn in hun vrije tijd vrij om te schrijven zoals ze dat zelf willen en zolang het begrijpelijk is :/

jij bent er zeker zo eentje die vindt dat de politie hoognodig 'boeven moet gaan vangen' en die een hekel heeft aan 'die jeugd van tegenwoordig'
Ik ben zelf 22 dus ik ben zelf de jeugd van tegenwoordig.... en verder ben ik niet zo moralistisch, maar ik erger me hier werkelijk rot aan.

Bij mij op school wordt je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
pi_24899523
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:

[..]

Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfouten
yep, zulke goed gefundeerde opmerkingen zijn een pre om je gelijk te behalen
pi_24899526
Hbe ocht leKkEr lyssdectie, bOeiUhhhh!!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_24899539
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
Nee hoor
Ik heb eens een Nederlandse brief van een leerling van de andere school mogen inkijken. .
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:02:43 #23
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24899541
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:

[..]

Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:03:24 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24899555
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:

Bij mij op school word t je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Hier wel... .
pi_24899575
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:58 schreef Maerycke het volgende:
Geloof je het zelf?

Al die kiddo's zitten op msn.
Als de een zegt "Tog" volgt de rest ook.
Dat ligt helemaal niet aan scholen of welke instanties dan ook.
Ga jij maar eens op een kleuterschool kijken, hoeveel ze daar wel niet bezig zijn met lezen, schrijven, letters, woorden, zinnen.

Ik weet nog wel dat ik op de basisschool elke dag wel 20 nieuwe zinnen moest leren.
En dat ik elke week een dictee kreeg.

.
pi_24899584
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
Ik zie het nu al continu gebeuren op school
© ©
pi_24899586
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Nee hoor
Ik heb eens een Nederlandse brief van een leerling van de andere school mogen inkijken. .
ja nee idd dat is representatief
pi_24899593
Ik snap het verband tussen dyslectie en de kleine/grote letters niet
pi_24899609
quote:

[..]

Daar heb ik ooit eens tijdens een stage een zinnetje voor uitgevonden: "Nog een keer maar dan in standaard Nederlands."
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24899612
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:05 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

ja nee idd dat is representatief
Bij mij op school deden ze dat nou eenmaal niet .
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:06:53 #31
93264 Spideyman
"With great power.....
pi_24899617
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 11:59 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

Dan kun je wel gaan editen, maar er zitten nog steeds spelfouten in hoor

Het is niet zo dat mensen per sé foutloos moeten kunnen schrijven, het gaat erom dat wanneer het 'hip' is om woorden fout op te schrijven er minder begaafde jeugd vanuit gaat dat het om de werkelijke juiste spelling gaat.

En ten tweede leest het heel erg irritant, net als HET ALLEEN MAAR TYPEN IN HOOFDLETTERS, oF 4nd3re Br33Z4h taal.
pi_24899621
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:07:27 #33
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_24899634
Gaat inderdaad van kwaad tot erger.

't Is om te janken, al die lui het land uit:7
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_24899645
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:06 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Bij mij op school deden ze dat nou eenmaal niet .
prima toch? reden te meer om aan te nemen dat het nog helemaal zo slecht niet gesteld is met de taalbeheersing van de jeugd
pi_24899652
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.
Natuurlijk wel. Je mag toch gewoon eisen dat een verslag of wat dan ook conform bepaalde eisen van beschaving wordt gemaakt!?
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:08:39 #36
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24899654
quote:

[..]

Bedankt, kamagurka. Dat was zojuist het geluid van mijn hoop die ik in de prullenbak gooide.
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:09:05 #37
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_24899666
quote:

[..]

Dikke rode streep door dat tentamen heen: Weg ermee, een 1
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_24899688
Zo ook op mijn school. (HBO) Als ik zie wat sommige groepsgenoten inleveren. Het is ronduit schandalig. Een keer de spellingscontrole er over heen en dan denken ze dat het wel goed is.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_24899705
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:08 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Je mag toch gewoon eisen dat een verslag of wat dan ook conform bepaalde eisen van beschaving wordt gemaakt!?
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de student

btw wanneer je een studie volgt waarin taal een (van de) hoofddisciplines is, wordt je echt wel op je taalgebruik aangekeken hoor. Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
pi_24899769
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

ach, waarom?
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!

Halfzacht geouwehoer.

Maar het gaat dus meer om die mode-fouten. "Tog" en dergelijke. SMS-taal.
quote:
Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
Nou, zo streng hoeft het gehele onderwijs ook weer niet te worden maar teksten als ... Wauw, ik kom zojuist tot de conclusie dat ik het niet eens kan ... breezervariant inleveren (wat op middelbare scholen echt gebeurt) vind ik onacceptabel en ik vind het echt schandalig dat docenten het accepteren.

[ Bericht 16% gewijzigd door Karboenkeltje op 03-02-2005 12:22:42 ]
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:15:51 #41
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_24899774
Offshore: Perfekt Nederlands is het andere uiterste, daar gaat het niet om.

Maar 'men' noemt dit spreektaal, ik krijg er jeuk van als ik het lees.

En het valt ook nog eens niet te lezen, doe vier keer langer over zo'n in elkaar gefrommelde zin

't Land uit met die lui, echt.
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:18:26 #42
62182 Georges
That's the shit
pi_24899820
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de student

btw wanneer je een studie volgt waarin taal een (van de) hoofddisciplines is, wordt je echt wel op je taalgebruik aangekeken hoor. Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
Word je.
En je studeert nog wel Nederlands.

Overigens erger ik me meer aan mensen die zelfs iets simpels als stam+t fout doen.
Ik werdt, wordt jij, dat soort dingen.
Voltooid deelwoorden worden ook vaak fout gedaan.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:18:41 #43
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_24899832
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:15 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!

Halfzachte geouwehoer.

Een stuk tekst dat bol staat van de spelfouten of verkeerde grammaticale constructies is een gruwel voor de meeste lezers die goed taalgebruik wel serieus nemen. Veronderstellen dat het niet zo belangrijk is, omdat je toch denkt niet in zo'n baan terecht te komen, is naief. Overal wordt je geacht stukken te schrijven en emails te verzenden.
pi_24899850
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef popolon het volgende:
Gaat inderdaad van kwaad tot erger.

't Is om te janken, al die lui het land uit:7
Allochtonen schrijven nog beter nederlands! dan die bre3zahs
© ©
pi_24899888
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_24899921
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Georges het volgende:

[..]

Word je.
En je studeert nog wel Nederlands.
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zielig
  donderdag 3 februari 2005 @ 12:26:00 #47
62182 Georges
That's the shit
pi_24899996
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:22 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zielig
Ja, je bent vrij om te schrijven wat je wil. Ik dacht alleen dat mensen die bijvoorbeeld een taal studeren daar wat meer op zouden letten.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_24900004
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Maerycke het volgende:

[..]

Een stuk tekst dat bol staat van de spelfouten of verkeerde grammaticale constructies is een gruwel voor de meeste lezers die goed taalgebruik wel serieus nemen. Veronderstellen dat het niet zo belangrijk is, omdat je toch denkt niet in zo'n baan terecht te komen, is naief. Overal wordt je geacht stukken te schrijven en emails te verzenden.
ik zei niet dat het niet belangrijk was - dat is ook maar subjectief trouwens, ik zeg alleen dat de verantwoordelijkheid van taalgebruik op een gegeven moment verschuift van school/opleiding naar het individu
pi_24900005
quote:
Op donderdag 3 februari 2005 12:22 schreef Off-ShoRe het volgende:

[..]

Precies, het viel misschien op dat ik mij daar in stilte over verkneukelde. Zoals ik al zei, mij persoonlijk gaat het niet over een tik- of spelfout hier en daar maar specifiek over het feit dat er op sommige (vaak VMBO) scholen zomaar alles wat een beetje op taal lijkt wordt geaccepteerd.

Zeker letterkunde in plaats van taalkunde?
pi_24900037
Ik schijn tot die jeugd van tegenwoordig te behoren.... Ik typ zelf wel redelijk netjes, maar ik zie anderen egt wel zow type howwr...

Maar zoals wel vaker is gezegd, op school wordt er heel anders geschreven/getypt. De meeste leerlingen/studenten kúnnen het wel, het is alleen een kwestie van niet willen. Het kan ze niet interesseren.

Dat vage typen gaat er vanzelf wel vanaf, je zult zien, over een jaartje of 10, typen ze allemaal weer prima zoals jullie. amen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')