:'(quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:38 schreef Jeltsin het volgende:
teregt marokkanen mogen ons niet doodschieten dus wij hun ook niet![]()
haha maar tog weer *kugh* 1tje minder *kugh*
'cka. je weet tog, ik werdt ook dislektiesch genoemt. ben'k dus helemaal nie.'quote:
Dat het met de schrijfstijl op een paar websites/chatrooms heeft te maken geloof ik niks van.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd.
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
quote:gewoon snel titels kyken en je oog valt tog vanzelf ergez op
az je hele zinne moet gaan lezen dan gaat alles te langzaam
dat doe ik all1 azzik leer voor een proefwerk fzow
ik vind ut idd wel lastug om een Fok-topic van 8 pagina's te overzien
tips:(?
quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.
Dat is inderdaad om te janken.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef seto het volgende:
http://forum.fok.nl/user/history/113221
[..]
Serieus? Wat erg!quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Mn ouders zitten allebei in het onderwijs en ze krijgen dus echt werkstukken DiE mEt KleiNe en Dan weER MeT HOofdLeTTers zijn geschreven. en met de spelligsfouten die erbij horen.
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
En dan niet eens alleen op internet. Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd. Maar hier wordt niemand op aangesproken. Belachelijk.
Ik erger me er ook rot aan!
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfoutenquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:58 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het een algemeen verschijnsel is geworden. Er wordt op scholen minder aandacht besteed aan spelling en grammatica en de nadruk ligt op het begrijpen van de teksten. Gevolg: een gigantische kudde jongeren die niet meer in staat is om normaal te schrijven, maar overal op reageert als breezahs. Hopeloos.
Ik ben zelf 22 dus ik ben zelf de jeugd van tegenwoordig.... en verder ben ik niet zo moralistisch, maar ik erger me hier werkelijk rot aan.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:59 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...
Tis zowieso een onzinnige discussie; mensen zijn in hun vrije tijd vrij om te schrijven zoals ze dat zelf willen en zolang het begrijpelijk is :/
jij bent er zeker zo eentje die vindt dat de politie hoognodig 'boeven moet gaan vangen' en die een hekel heeft aan 'die jeugd van tegenwoordig'
yep, zulke goed gefundeerde opmerkingen zijn een pre om je gelijk te behalenquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfouten
Nee hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:00 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Op scholen wordt er te weinig aandacht aan besteed en kinderen lezen niet meer. Ja, ondertiteling. En die zit trouwens ook altijd vol spellingsfouten
Hier wel...quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Bij mij op school word t je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Geloof je het zelf?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:58 schreef Maerycke het volgende:
Ik denk dat het een algemeen verschijnsel is geworden. Er wordt op scholen minder aandacht besteed aan spelling en grammatica en de nadruk ligt op het begrijpen van de teksten. Gevolg: een gigantische kudde jongeren die niet meer in staat is om normaal te schrijven, maar overal op reageert als breezahs. Hopeloos.
Ik zie het nu al continu gebeuren op schoolquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
ja nee idd dat is representatiefquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Nee hoor![]()
Ik heb eens een Nederlandse brief van een leerling van de andere school mogen inkijken..
Daar heb ik ooit eens tijdens een stage een zinnetje voor uitgevonden: "Nog een keer maar dan in standaard Nederlands."quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:57 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Bij mij op school deden ze dat nou eenmaal nietquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:05 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ja nee idd dat is representatief![]()
Dan kun je wel gaan editen, maar er zitten nog steeds spelfouten in hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 11:59 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
wat is dit nu weer? Als jij een opstel met veel spellingsfouten inlevert dan wordt jij er zeker wel op aangesproken hoor...
Tis zowieso een onzinnige discussie; mensen zijn in hun vrije tijd vrij om te schrijven zoals ze dat zelf willen en zolang het begrijpelijk is :/
jij bent er zeker zo eentje die vindt dat de politie hoognodig 'boeven moet gaan vangen' en die een hekel heeft aan 'die jeugd van tegenwoordig'
Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
prima toch? reden te meer om aan te nemen dat het nog helemaal zo slecht niet gesteld is met de taalbeheersing van de jeugdquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:06 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Bij mij op school deden ze dat nou eenmaal niet.
Natuurlijk wel. Je mag toch gewoon eisen dat een verslag of wat dan ook conform bepaalde eisen van beschaving wordt gemaakt!?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.![]()
Bedankt, kamagurka. Dat was zojuist het geluid van mijn hoop die ik in de prullenbak gooide.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ahem... ik kijk momenteel tentamens na van eerstejaars, ik ben bang dat je er weinig tegen doet tenzij het "Nederlands" is dat ze studeren.![]()
Dikke rode streep door dat tentamen heen: Weg ermee, een 1quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef kamagurka het volgende:
[..]
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de studentquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:08 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je mag toch gewoon eisen dat een verslag of wat dan ook conform bepaalde eisen van beschaving wordt gemaakt!?
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!quote:
Nou, zo streng hoeft het gehele onderwijs ook weer niet te worden maar teksten als ... Wauw, ik kom zojuist tot de conclusie dat ik het niet eens kan ... breezervariant inleveren (wat op middelbare scholen echt gebeurt) vind ik onacceptabel en ik vind het echt schandalig dat docenten het accepteren.quote:Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
Word je.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de student![]()
btw wanneer je een studie volgt waarin taal een (van de) hoofddisciplines is, wordt je echt wel op je taalgebruik aangekeken hoor. Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:15 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!
Halfzachte geouwehoer.
Allochtonen schrijven nog beter nederlands! dan die bre3zahsquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef popolon het volgende:
Gaat inderdaad van kwaad tot erger.
't Is om te janken, al die lui het land uit:7
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zieligquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Georges het volgende:
[..]
Word je.
En je studeert nog wel Nederlands.
Ja, je bent vrij om te schrijven wat je wil. Ik dacht alleen dat mensen die bijvoorbeeld een taal studeren daar wat meer op zouden letten.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:22 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zielig
ik zei niet dat het niet belangrijk was - dat is ook maar subjectief trouwens, ik zeg alleen dat de verantwoordelijkheid van taalgebruik op een gegeven moment verschuift van school/opleiding naar het individuquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:18 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Een stuk tekst dat bol staat van de spelfouten of verkeerde grammaticale constructies is een gruwel voor de meeste lezers die goed taalgebruik wel serieus nemen. Veronderstellen dat het niet zo belangrijk is, omdat je toch denkt niet in zo'n baan terecht te komen, is naief. Overal wordt je geacht stukken te schrijven en emails te verzenden.
Precies, het viel misschien op dat ik mij daar in stilte over verkneukelde.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:22 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
leuke ad hoc opmerking, maar ondertussen vergeet je wel dat we hier op een forum zitten en dat ik voor mezelf wel bepaal in hoeverre ik mijn best doe om hier correct nederlands te schrijven; zolang begrepen wordt wat ik bedoel zit het op een forum wel goed. Dat zielige mierengeneuk om toch maar een punt van kritiek te opperen is echt vrij zielig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |