quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:
Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
nee hoor, ik heb in mijn vrije tijd wel wat beters te doen dan te controleren of ik elke zin welk goed typ en zo nee waarom niet enzovoorts. Net als dat een studentpsychologie niet achter elke tekst de illocutie probeert te achterhalenquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:26 schreef Georges het volgende:
[..]
Ja, je bent vrij om te schrijven wat je wil. Ik dacht alleen dat mensen die bijvoorbeeld een taal studeren daar wat meer op zouden letten.
Jij hebt de verslagen die ze op school inleveren doorgelezen?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:54 schreef goddess-in-heaven het volgende:
En dan niet eens alleen op internet. Verslagen op school worden met belachelijk veel spellingsfouten ingeleverd. Maar hier wordt niemand op aangesproken. Belachelijk.
Ik erger me er ook rot aan!
Precies wat ik bedoel! Het is echt een gebed zonder end als je in ieder vak mensen hard gaat pakken op spellingsfouten. Zo belangrijk is spelling niet voor beta-studenten tenslottequote:Op donderdag 3 februari 2005 12:11 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ach, waarom? Als je een studie volgt die leidt tot een beroep waarin spelling niet van al te groot belang is, vind ik het onbegonnen werk om alle studenten tot perfect Nederlands te dwingen. Daarnaast is het ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid; niet de universiteit zit opgescheept met slechte grammatica of spelling, maar de student![]()
btw wanneer je een studie volgt waarin taal een (van de) hoofddisciplines is, wordt je echt wel op je taalgebruik aangekeken hoor. Ik studeer zelf Nederlands en ik kan je verzekeren dat meer dan één typefout in een essay meteen tot een herkansing leidt.
preciesquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:32 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Precies wat ik bedoel! Het is echt een gebed zonder end als je in ieder vak mensen hard gaat pakken op spellingsfouten. Zo belangrijk is spelling niet voor beta-studenten tenslotteAls het nu zou gaan over een scriptie of eindverslag, dan wel ja... (maar daar zou de word-spellingscheck al grotendeels voor moeten zorgen).
Bij mij gelukkig wel! Ik kan me er inderdaad dood aan ergeren!quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Bij mij op school wordt je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Misschien pijnlijk, maar jij bent de jeugd van tegenwoordig niet meer hoorquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:01 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Ik ben zelf 22 dus ik ben zelf de jeugd van tegenwoordig.... en verder ben ik niet zo moralistisch, maar ik erger me hier werkelijk rot aan.
Bij mij op school wordt je dus niet aangesproken op spellingsfouten.
Op school werken we voornamelijk in werkgroepen. Dus lezen we elkaars teksten. Vandaar.....quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:32 schreef erikkll het volgende:
[..]
Jij hebt de verslagen die ze op school inleveren doorgelezen?![]()
raar werkstuk, maar de spelling enzo zijn toch goed?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:36 schreef erikkll het volgende:
klik voor een (deel van een) verslag zoals het bij ons op school gewoon wordt ingeleverd.... ik heb ook nog wel een verslag van iemand anders maar dat zet ik niet zomaar online...
het ligt niet alleen aan het onderwijs, maar ook aan de opvoeding. Ik werd gestimuleerd om in mijn vrije tijd ook een boek te lezen, ipv tv te kijken. En dat is nu in veel gezinnen ook niet meer zo.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:45 schreef Troeta het volgende:
[..]
Misschien pijnlijk, maar jij bent de jeugd van tegenwoordig niet meer hoor![]()
ik ben zelf 23 en ik ben altijd netjes gecorrigeerd op de middelbare school.
Nu ik al een tijd van school af ben merk ik dat mijn nederlands al minder is geworden.
De pubers van nu idd niet meer, maar ja, kunnen hun daar wat aan doen of komt dat door de scholen met weinig geld? Of het rare vmbo?
jah, het is ook maar een kleine introductie op de rest van 't werkstuk en 't is nog opmaak-vrijquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:48 schreef Troeta het volgende:
[..]
raar werkstuk, maar de spelling enzo zijn toch goed?
Wij ook. Bij het lezen van elkaars teksten valt mij op dat iedereen het wel kan. Er is een iemand dyslectisch en dat is goed te merken, maar afgezien daarvan spelt iedereen prima.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:48 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
Op school werken we voornamelijk in werkgroepen. Dus lezen we elkaars teksten. Vandaar.....
Daar heb je ook gelijk in, ouders van nu geven er niet zoveel om, ook met andere zaken niet, maar waar komt dat dan weer door?quote:het ligt niet alleen aan het onderwijs, maar ook aan de opvoeding. Ik werd gestimuleerd om in mijn vrije tijd ook een boek te lezen, ipv tv te kijken. En dat is nu in veel gezinnen ook niet meer zo.
Maar halen ze deze dingen niet grotendeels van het internet af dan? Je hebt vast wel gezien hoeveel werkstukken er online staan.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:52 schreef erikkll het volgende:
[..]
jah, het is ook maar een kleine introductie op de rest van 't werkstuk en 't is nog opmaak-vrijmaar ik doelde er eigenlijk op dat iedereen hier zit te zeuren dat er op de middelbare school (al zit ik sinds een half jaar op de hbo) niet gecontroleerd wordt op spelling, terwijl dat de grootste bullshit is die ik ooit heb gehoord.
Dringt het nou tot niemand door dat al die breezah chicks en -boys best wel kunnen spellen? dat ze het best kunnen? Ze willen het alleen niet!
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:59 schreef Troeta het volgende:
Maar halen ze deze dingen niet grotendeels van het internet af dan? Je hebt vast wel gezien hoeveel werkstukken er online staan.
Ik werk natuurlijk niet op een school, maar wel op een buurthuis, maar al mijn jongeren kunnen er helemala niks van.
Nu kan je zeggen dat er op het buurthuis geen gemiddelde jongeren komen, maar er zijn er wel heel veel van en hun zouden ook normaal nederlands moeten kunnen.
en bovendien staan er 4 spel/typ fouten in dit kleine stukje tekst. En maar klagen over die jeugd van tegenwoordigquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:59 schreef Troeta het volgende:
[..]
Daar heb je ook gelijk in, ouders van nu geven er niet zoveel om, ook met andere zaken niet, maar waar komt dat dan weer door?
We zijn er met z'n allen gewoon heel erg op achteruit gegaan, en het wordt steeds slechter..
[..]
Maar halen ze deze dingen niet grotendeels van het internet af dan? Je hebt vast wel gezien hoeveel werkstukken er online staan.
Ik werk natuurlijk niet op een school, maar wel op een buurthuis, maar al mijn jongeren kunnen er helemala niks van.
Nu kaun je zeggen dat er op het buurthuis geen gemiddelde jongeren komen, maar er zijn er wel heel veel van en hun zij zouden ook normaal nederlands moeten kunnen (spreken).
Ik schrijf dit ook snel.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:19 schreef Troeta het volgende:
Ik zei al, mijn nederlands is al slechter geworden, en dit is mede omdat ik het niet meer oefen, op mijn opleidingen na de middelbare school heb ik geen nederlands meer gehad.
En bovendien schrijf ik dit snel, dus een beetje kinderachtig van je meester...
Schreef jij vroeger geen stukken over uit een boek van de bibliotheek dan?quote:scholieren.com bedoel ik niet helemaal, ik had het anders moeten zeggen.
Stel Piet maakt een werkstuk over zeehonden, gaat naar een site over zeehonden en kopieert daar stukken vanaf.
Maakt daar verder een beetje een opmaak in en levert het dan in.
Ja, maar dat was geen spelfoutquote:Op donderdag 3 februari 2005 13:24 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
schrijven? je bedoelt, denk ik, toch echt typen
![]()
Binnenkort mag je toch weg?quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:07 schreef popolon het volgende:
Gaat inderdaad van kwaad tot erger.
't Is om te janken, al die lui het land uit:7
Dit was toch een fout van een hele andere orde.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:33 schreef goddess-in-heaven het volgende:
[..]
nee, maar als we overal over gaan mierenneuken.........
Beta studies hebben geen belang bij goede spelling? Hoe serieus denk je dat ze je nemen als je niet eens fatsoenlijk kan typen? Verslagen van projecten en experimenten worden ook nagekeken door docenten die iets normaal willen lezen. Beroerde spelling kan best wel de algemene indruk van zo'n verslag verslechteren.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:35 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
Het heeft gewoon geen zin om iedereen daar op te attenderen. Je kan van iemand die volop bezig is zijn opleiding af te maken gewoon niet verwachten dat die ook nog eens een massa tijd in zijn taalgebruik steekt, zeker niet wanneer dat idd vrij trivaal is - in geval van een beta studie of wat dan ook.
...
Haha nee ik mag hopen van niet. Nu is het nog wel zo dat als je in een wetenschappelijke rapport "wij, zij en toen" gebruikt toch wel een onvoldoende krijgt omdat het niet wetenschappelijk genoeg is. Academisch taalgebruik is een vereiste vanaf het tweede jaar geloof ik anders kelderen je cijfers wel erg snelquote:Op donderdag 3 februari 2005 12:02 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Klopt. Ik vind het allemaal te triest voor woorden. Nu vraag ik me toch af hoe die generatie de universiteit of het HBO gaat overleven. Het zal daar toch hopelijk niet toegestaan worden de verslagen 'in het Breezahs' af te leveren?
Helemaal mee eens. Het zijn een stelletje luie incompetente koters, die later dus alleen nog maar werk met hun handen kunnen doen, aangezien de rest een beroerte krijgt van hun schriftelijke vaardigheden. Complimenten voor de nederlandse docenten, dat ze zich na het krijgen van zo'n verslag niet meteen verhangen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:15 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Omdat je taal de manier is waarop je respect, inzet en vaardigheid uitdrukt! Omdat een of andere kultekst met bergen modieuze fouten betekent dat een leerling er geen moeite heeft ingestopt! Omdat het betekent dat het werk geen waarde voor hem heeft! Omdat het aantoont dat de schrijver geen greintje respect voor de lezer heeft!
helemaal mee eens.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:55 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Beta studies hebben geen belang bij goede spelling? Hoe serieus denk je dat ze je nemen als je niet eens fatsoenlijk kan typen? Verslagen van projecten en experimenten worden ook nagekeken door docenten die iets normaal willen lezen. Beroerde spelling kan best wel de algemene indruk van zo'n verslag verslechteren.
Een wetenschappelijk artikel krijg je ook niet gepubliceerd zonder enige aandacht voor de tekst. Natuurlijk worden spelfoutjes er door de redactie wel uit gehaald, maar als het er te veel zijn, krijg je het echt wel terug hoor.
Over het algemeen vind ik bewust slechte spelling een blijk van weinig respect voor de lezer. Zoveel moeite kost het niet om even je geschreven tekst door te lezen op fouten. Als je dat er al niet meer voor over hebt... Kost het corrigeren van je tekst je inderdaad "massa's tijd", dan heb je blijkbaar nog wat in te halen van de lagere en middelbare school.
Waarschijnlijk, ja.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:55 schreef Dskedar het volgende:
wat boeit het nou hoe ze typen op sites? waarschijnlijk is de schrijftaal op hun werk/school gewoon normaal nederlands hoor.
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:52 schreef erikkll het volgende:
Dringt het nou tot niemand door dat al die breezah chicks en -boys best wel kunnen spellen? dat ze het best kunnen? Ze willen het alleen niet!
quote:Op donderdag 3 februari 2005 12:06 schreef Spideyman het volgende:
[..]
Het is niet zo dat mensen per sé foutloos moeten kunnen schrijven, het gaat erom dat wanneer het 'hip' is om woorden fout op te schrijven er minder begaafde jeugd vanuit gaat dat het om de werkelijke juiste spelling gaat.
En ten tweede leest het heel erg irritant, net als HET ALLEEN MAAR TYPEN IN HOOFDLETTERS, oF 4nd3re Br33Z4h taal.
absoluut, dat bestrijd ik ook nergens en als ik dat onbedoeld wel gedaan heb dan is dat mijn fout. Mijn punt was puur dat een beta studie niet om taalgebruik draait en dat je van beta studenten niet moet verwachten dat ze op tentamens en in hun vrije tijd correct taalgebruik toepassen. Als je het hebt over scripties en verslagen - waar de presentatie van het werk ongeveer net zo belangrijik is als in een sollicitatiebrief - ja, dan is het vanzelfsprekend dat je taalgebruik op zijn minst 'correct' is.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:55 schreef Unihoc_ACE het volgende:
[..]
Beta studies hebben geen belang bij goede spelling? Hoe serieus denk je dat ze je nemen als je niet eens fatsoenlijk kan typen? Verslagen van projecten en experimenten worden ook nagekeken door docenten die iets normaal willen lezen. Beroerde spelling kan best wel de algemene indruk van zo'n verslag verslechteren.
Een wetenschappelijk artikel krijg je ook niet gepubliceerd zonder enige aandacht voor de tekst. Natuurlijk worden spelfoutjes er door de redactie wel uit gehaald, maar als het er te veel zijn, krijg je het echt wel terug hoor.
Over het algemeen vind ik bewust slechte spelling een blijk van weinig respect voor de lezer. Zoveel moeite kost het niet om even je geschreven tekst door te lezen op fouten. Als je dat er al niet meer voor over hebt... Kost het corrigeren van je tekst je inderdaad "massa's tijd", dan heb je blijkbaar nog wat in te halen van de lagere en middelbare school.
Er zijn gelukkig uitzonderingen dusquote:Op donderdag 3 februari 2005 22:45 schreef Xanna-X het volgende:
Het is niet alle jeugd..
Ik ben 14 en de meeste mensen van mijn leeftijd kunnen inderdaad geen Nederlands. Op fora irriteer ik me dood als ik iemand zo zie typen, maar op MSN kan het me niet echt veel schelen, maar als het echt té erg is irriteer ik me daar ook aan.
Aan deze post kan je zien dat het dus niet alle jeugd is.
Heel veel plezier met het leren om niet iedereen over één kam te scheren.
woahquote:Op donderdag 3 februari 2005 22:45 schreef Xanna-X het volgende:
Het is niet alle jeugd..
Ik ben 14 en de meeste mensen van mijn leeftijd kunnen inderdaad geen Nederlands. Op fora irriteer ik me dood als ik iemand zo zie typen, maar op MSN kan het me niet echt veel schelen, maar als het echt té erg is irriteer ik me daar ook aan.
Aan deze post kan je zien dat het dus niet alle jeugd is.
Heel veel plezier met het leren om niet iedereen over één kam te scheren.
Overal een t achter stuiteren is 'in'.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 00:28 schreef Aventura het volgende:
Mijn grootste ergernis begint al hier op het forum.
Ik ben ook deze avond weer veelvuldig tegengekomen dat mensen werkwoorden niet goed vervoegen. Vooral 'willen' is erg moeilijk:
'daar wilt ik ook heen', 'mijn vriendin wilt het uitmaken'. Doen ze dat nou expres of echt uit onwetendheid?
quote:Op donderdag 3 februari 2005 22:45 schreef Xanna-X het volgende:
Het is niet alle jeugd..
Op fora irriteer erger ik me dood als ik iemand zo zie typen, maar op MSN kan het me niet echt veel schelen, maar als het echt té erg is irriteer erger ik me daar ook aan.
Mja, er is een verschil tussen iemand wijzen op zijn/haar fouten en mierenneuken...quote:Op donderdag 3 februari 2005 23:14 schreef LintuxCx het volgende:
Xanna-X, het ziet er goed uit inderdaad, maar ik kan het toch niet laten je er even op te wijzen dat je je niet aan dingen kunt irriteren.
Dingen kunnen je irriteren, en jij ergert je dan aan die dingen.
Just FYI.
quote:Op vrijdag 4 februari 2005 01:19 schreef golfer het volgende:
Ik blijf gewoon vaschthouden aan den ouden schpelling zoals ik die ooit geleerd heb.
Kofschip of fokschaap af-en-toe gebruiken en leeren dat den ouden schpelling heeft afgedaan.
Grootschten gruwel die ik wel eensch zie: ik vondt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |