Dat het boekje voor jou als promotie overkomt is natuurlijk wel logisch: je ziet er zelf niks in, en leest dus alleen maar dingen waar je het zelf niet mee eens bent (en de schrijfster logischerwijs zelf wel). Maar het boek is bedoeld voor ouders die wel met inbakeren willen beginnen, en graag willen weten hoe ze het aan moeten pakken.quote:Op woensdag 2 februari 2005 23:33 schreef poemojn het volgende:
Een kind wil (meestal) van nature bij de ouders zijn, en niet alleen zijn. Als dat in de praktijk voor de ouders lastig is kun je inbakeren proberen idd. Maar Ria's boekje is meer promotie voor haar methode dan een objectieve vergelijkende studie.
Je doelt dus op "Een kind wil (meestal) van nature bij de ouders zijn, en niet alleen zijn."? Daarmee verwijs ik alleen naar antropologen en biologen die zeggen dat het natuurlijk is dat een baby hazeslaapjes doet, en steeds bij de moeder wil zijn, liefst continu gedragen wordt, en liefst elk uur een paar keer kort bij de moeder drinkt. In culturen waar baby's steeds door de moeder gedragen worden wordt ook aan die behoefte tegemoet gekomen. In onze cultuur wordt van baby's verwacht dat ze in een eigen kamertje slapen, in hun eigen bedje, en om de 3/4 uur wat drinken. Dat botst. En bij de ene baby botst dat meer dan bij de ander, zoals het ook bij de ene ouder meer botst dan bij de ander. Ik zeg dus niet dat de ouders uit egoisme niet goed voor hun kind willen zorgen en dus inbakeren, of dat ouders die inbakeren geen goede ouders zijn oid, ik wil alleen duidelijk maken dat het niet zo is dat een baby die zich gedraagt zoals beschreven (hazeslaapjes, vaak drinken, niet alleen willen zijn) een baby met probleemgedrag is (terwijl dat idee m.i. wel door de boekjes van Ria Blom wordt versterkt). Het is normaal babygedrag dat idd voor ouders erg vermoeiend kan zijn.quote:Op donderdag 3 februari 2005 09:21 schreef pluisje het volgende:
Daarnaast vind ik je stelling: ouders bakeren hun kinderen in omdat ze niet heel de tijd bij ze willen/kunnen zijn, wel erg kort door de bocht. Je hebt het hier ook over ouders die dag en nacht met hun kind rond hebben lopen zeulen.
Ja he, thnx!! hoop dat het bij Benthe ook gauw goed gaat. Slapen is heeeeeeeeel belangrijkquote:Op donderdag 3 februari 2005 10:05 schreef Stiekemurd het volgende:
Suzanna wat fijn dat het goed gegaan is![]()
Heel even dan, deze uitspraak van jezelf zou je ook eens toe moeten passen op het boek 'Oei ik groei!' Ik meen mij een discussie te herinneren waarin jij zei dat je de kriebels kreeg van de stelligheid waarmee bepaalde zaken behandeld werden in het kader van wat je kindje allemaal zou kunnen bij een bepaalde leeftijd. Ik zag dat absoluut niet zo en vond dat je iedereen de keus moest laten waar ze wat aan hadden. Ik moet mijn wenkbrauwen dan ook wel een beetje fronsen bij deze uitspraak.quote:Op donderdag 3 februari 2005 09:21 schreef pluisje het volgende:
[..]
Dat het boekje voor jou als promotie overkomt is natuurlijk wel logisch: je ziet er zelf niks in, en leest dus alleen maar dingen waar je het zelf niet mee eens bent (en de schrijfster logischerwijs zelf wel). Maar het boek is bedoeld voor ouders die wel met inbakeren willen beginnen, en graag willen weten hoe ze het aan moeten pakken.
Totaal offtopic:quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:24 schreef poemojn het volgende:
Uiteindelijk wel ja, op welke leeftijd precies weet ik niet. Meestal slapen ze dan ook allemaal in dezelfde kamer, en ligt de baby naast de moeder (die op haar zij om hem heen ligt). Ze hebben daar dus ook geen dekbedden enzo, dus veel risico-factoren die hier gelden mbt samenslapen gelden daar niet. De baby kan dan half-slapend drinken, en de moeder hoeft ook amper wakker te worden. Bovendien maak je bij borstvoeding geven een hormoon aan waarvan je zelf rustig wordt, en kan de moeder dus ook direct weer verderslapen. Daar is wel eens onderzoek naar gedaan, waaruit bleek dat ondanks de nachtvoedingen de moeders wel voldoende slaap kregen. Maar dit gaat wel erg offtopic.![]()
Klopt, maar ik heb geloof ik 1 keer gezegd dat ik van dat boek een beetje jeuk kreeg (en dat werd overigens nog versterkt door een onderzoek dat aangewezen heeft dat de dingen in het boek ook niet helemaal kloppen). Dit boekje in kwestie is ook stellig geschreven, maar dat valt toch ook wel te verwachten bij een boekje dat geheel en al aan tips om in te bakeren gewijd is?quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:34 schreef dutchie het volgende:
[..]
Heel even dan, deze uitspraak van jezelf zou je ook eens toe moeten passen op het boek 'Oei ik groei!' Ik meen mij een discussie te herinneren waarin jij zei dat je de kriebels kreeg van de stelligheid waarmee bepaalde zaken behandeld werden in het kader van wat je kindje allemaal zou kunnen bij een bepaalde leeftijd. Ik zag dat absoluut niet zo en vond dat je iedereen de keus moest laten waar ze wat aan hadden. Ik moet mijn wenkbrauwen dan ook wel een beetje fronsen bij deze uitspraak.![]()
Sorry dat ik even off-topic ga.
Daarom reageerde ik dus.quote:Op woensdag 2 februari 2005 21:43 schreef piglet het volgende:
Stiekemurd ik heb ook het boek van Ria Blom en ook ik ben me rotgeschrokken van haar doemscenario's dat het alleen maar erger zou worden met groeiachterstanden etc. (en volgens mij kwam er ook nog ergens iets over een verhoogde kans op adhd naar voren)
Heel even checken: vind je nou dat "ouders niet goed voor kind zorgen (want inbakeren), maar dat dat niet uit egoisme is"? Of bedoel je het anders? Weet niet hoe ik het moet lezen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 11:01 schreef poemojn het volgende:
Ik zeg dus niet dat de ouders uit egoisme niet goed voor hun kind willen zorgen en dus inbakeren.
Het is inderdaad niet voor alle baby's een 'oplossing'quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:01 schreef melonovy het volgende:
Ja sorry, ik heb je reacties nogmaals gelezen, en het klopt idd wat je gisteren schreef over kindjes in andere culturen, en dat kindjes graag in een veilige omgeving (liefst bij moeder) willen slapen.
Het is ook wel logisch dat Ria Blom zo idolaat is over het inbakeren, ze promoot het goed en er zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan, maar er staat ook in dat het niet voor ieder kind uitkomst biedt, het is niet de oplossing voor ieder kind met een slaapprobleem.
Zo heb ik het ook begrepen. Wij zijn eerst maar eens met die rust begonnen. En inderdaad zeg! Het werkte! We hadden ineens een baby die veel rustiger was en lekker uitgeslapen was en dus ook vrolijker. Het inbakeren is hier niet eens aan de orde geweest omdat het niet nodig was.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:01 schreef melonovy het volgende:
Het is ook wel logisch dat Ria Blom zo idolaat is over het inbakeren, ze promoot het goed en er zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan, maar er staat ook in dat het niet voor ieder kind uitkomst biedt, het is niet de oplossing voor ieder kind met een slaapprobleem.
We zijn nu al weer een klein weekje verder en hier is het net zo als Snoopy beschrijft.quote:Op vrijdag 4 februari 2005 20:13 schreef snoopy het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook begrepen. Wij zijn eerst maar eens met die rust begonnen. En inderdaad zeg! Het werkte! We hadden ineens een baby die veel rustiger was en lekker uitgeslapen was en dus ook vrolijker. Het inbakeren is hier niet eens aan de orde geweest omdat het niet nodig was.
Geen enkel boek is denk ik 'HET BOEK'. Als je zo'n boek leest en het spreekt je niet aan dan leg je het toch weer weg?
Fijn Stiekemurd. Zo heb ik het boek ook gebruikt en ik ben er ook nog steeds blij meequote:Op maandag 7 februari 2005 11:58 schreef Stiekemurd het volgende:
Haar huilen was niet "ik wil getroost worden", maar "ik wil slapen".
Deze moeder is zo ontzettend opgelucht dat het werkt!
Juistquote:Op zaterdag 28 mei 2005 22:22 schreef gelly het volgende:
bakerpraatjes.
Jessie, de armen en handjes liggen heel strak tegen het lijfje aangesnoerd, die kunnen ze dus niet gebruiken om hun hoofd te draaien, mocht dat nodig zijn. Voor mij is dat toch anders als zelf met de handjes onder de buik gaan liggen.quote:Op woensdag 20 juli 2005 11:24 schreef jessie het volgende:
Het lijkt me ook zo onnatuurlijk om op die leeftijd nog ingebakerd te zijn? (als ze kleiner zijn ook, maar als ze groter zijn helemaal)
Persoonlijk denk ik overgens dat het geen kwaad kan. Als ze 6 maanden of ouder zijn kunnen ze toch zeker wel dr koppie omdraaien als ze op hun buik liggen. Janneke sliep en slaapt ook altijd op haar buik, met haar handjes onder haar buik en gezichtje gewoon opzij.
quote:Op woensdag 20 juli 2005 12:57 schreef Leah het volgende:
Jonnetje, als je een groter laken neemt, en dat overdwars gebruikt lukt het misschien wel?
Ik heb het afgekeken van Handleiding voor inbakerenquote:Op maandag 25 juli 2005 09:49 schreef melonovy het volgende:
Lekker hoor Jonnetje dat Hanne doorslaapt, hoe doen ze het toch, ik krijg (kreeg) het maar niet voor elkaar met mijn kinderen
Toch vraag ik me af hoe je met 1 flanelle luier een kindje inbakert, gebruik je spelden, tape oid?
Thnx, zonet heb ik haar in bedje gelegd, 5 minuutjes huilen (met kleine stopjes) en ze slaapt nuquote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:14 schreef renzell het volgende:
Fuente; volgens mij heeft het ritme niet zo zeer met tijden te maken, als wel met een bepaalde volgorde waarin je de dingen doet. Dus bijvoorbeeld; slapen-wakker-eten-spelen-alleen spelen-slapen. Zo weet je kindje na een tijdje wat hem of haar te wachten staat, om het zo maar te zeggen. En dat kan veel rust geven. Ik denk absoluut niet dat het een probleem is dat Sara straks twee middagen en een dagje weg van huis is. Dat kan dan toch onderdeel zijn van de regelmaat. De eerste weken is het misschien wel verstandig om zo veel mogelijk echt een ritme aan te houden, zodat ze weet waar ze aan toe is. Als dat vervolgens goed gaat, kun je daar makkelijk weer vanaf wijken hoor. Op een gegeven moment gaat Sara de doeken associeren met slapen en maakt het waarschijnlijk niet meer uit hoe laat of waar dat is.
Succes! ben benieuwd naar hoe het gaat.
Ik heb het in bedje nog helemaal niet geprobeerd. Ik denk dat ik het morgen toch es doe. Als ze niet wil slapen dan kan ik haar altijd alsnog inbakeren toch? Ze is vandaag bij manlief tot 2 keer toe in de box in slaap gevallen (ik was werken). Dat gaat dan zonder teveel moeite. Ingebakerd slaapt ze dus perfect, nooit huilen enz enz, dus vanaar dat ik een beetje huiverig ben...quote:Op zondag 13 november 2005 19:07 schreef renzell het volgende:
Fuente; ik lees dat je misschien ook wilt stoppen met afbouwen aangezien Sara ook vaak los in slaap valt. Doet ze dat ook als je haar in bed legt of niet? Of heb je het nog helemaal niet geprobeerd?
Thnx!quote:Op maandag 14 november 2005 09:54 schreef renzell het volgende:
Ik doe Juul nu in een pyama (lange mouwen), dan in een gewatteerd slaapzakje zonder mouwen en vervolgens onder twee dekentjes. maar het is op zijn slaapkamertje dan ook best wel koud. Succes ermee!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |