Als ze zich daarbij prettiger zouden voelen mogen ze wat mij betreft gaan hoorquote:Op donderdag 17 februari 2005 14:43 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En Maastricht ligt weer dichter bij Brussel dan bij Den Haag
Feit blijft dat Noorwegen ook een deel soevereiniteit heeft opgegeven net zoals Nederland, enkel iets minder.quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:22 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat is 80% van de interne markt. Europa bepaalt nog veel en veel meer. Dat gaan vanaf hoe een nummerbord er moet uitzien, op wat voor ladders schoonmakers mogen staan, hoe de luchtkwaliteit moet zijn, enz, enz. Allemaal zaken die wij prima zelf kunnen regelen.
Nederland heeft niet alleen maar nadeel bij een EU. Zeker niet bij een EU die slagvaardig is, en deze grondwet is een stapje in die richting. Noorwegen is niet voor niets bij de EER, enkel door zeer krappe meerderheden tijdens referenda komen ze maar niet bij de EU.quote:Als bijvoorbeeld hier in Nederland alle steden alleen voor zichzelf zouden zorgen en er zou geen volledige nationale regering en begroting zijn die economisch gewin in de ene provicie ook ten goede zou laten komen aan de inwoners van andere provincies, dan zou Sneek ook wel gaan protesteren als Rotterdam en Amsterdam hen regels zouden opleggen die goed zijn voor Amsterdam en Rotterdam en voor Sneek alleen maar nadeel zou betekenen.
Nogmaals omdat bijvoorbeeld bedrijven in Amsterdam en Rotterdam belasting betalen aan de nationale regering die er vervolgens voor zorgt dat heel Nederland daar gelijk van kan profiteren. Dat is in Europa niet zo. Wetten die goed zijn voor Frankrijk en slecht voor zijn Nederland zorgen ervoor dat voornamelijk Frankrijk daar van kan profiteren en Nederland niet. Op Europees niveau is er niet zoiets als een nationaal belang waarvan ieder lang gelijkwaardig van kan meeprofiteren zoals dat er wel in Nederland is met de provincies. Kortom, de kleine landen zullen zo afgesteld worden dat ze de grote landen dienen zonder daar zelf enig voordeel aan te behalen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 15:02 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Amsterdam en Rotterdam" zijn nu al feitelijk bepalend voor het nationale beleid. Op elk niveau is het zo dat de meeste stemmen gelden, waarom zou het in Europa niet zo mogen zijn?
Ik vind het persoonlijk behoorlijk naief om te veronderstellen dat landen als Duitsland, Groot-Brittanie, Frankrijk of Turkije ooit hun nationale identiteit zullen opgeven. Zij zullen nooit puur en alleen het Europese belang voorop stellen maar zullen altijd hun nationale belang blijven dienen. Als Nederland dat wel zou doen zal Nederland dus een Europees belang gaan dienen dat gedicteerd wordt door de grote landen waardoor Nederland uiteindelijk slechts het belang van Duitsland, Groot-Brittanie, Frankrijk en Turkije dient terwijl het daar zelf alleen maar nadeel van ondervindt.quote:De tijd van soevereine steden is voorbij, en voor landen gaat het dezelfde kant op; zie de EU, de VN, WTO, etc. Die globalisering is niet te stoppen door deze grondwet te verwerpen, maar op korte termijn levert het verstoren van dat proces wel flink wat nadelen op met het doormodderen met de huidige situatie.
Buiten jouw realiteit misschien. Mijn realiteit is dat er in mei of juni een referendum is waar volgens peilingen momenteel meer tegenstemmers zijn dan voorstemmers.quote:Op donderdag 17 februari 2005 15:30 schreef Ringo het volgende:
Gutteguttegut, de strijd die sommigen hier leveren tegen Europa vindt niet eens meer plaats in de achterhoede, maar volkomen buiten de realiteit.
Waarvan de uitslag, in geval van 'nee', gelukkig hardvochtig terzijde zal worden gelegd. Nogmaals, je moet het voetvolk niet de inspraak verlenen die het niet verdient.quote:Op donderdag 17 februari 2005 15:53 schreef Tikorev het volgende:
Buiten jouw realiteit misschien. Mijn realiteit is dat er in mei of juni een referendum is waar volgens peilingen momenteel meer tegenstemmers zijn dan voorstemmers.
Die arrogantie zal alleen maar meer afkeer tegen Europa opwekken en de steun voor partijen die staan voor de onafhankelijkheid van Nederland, zoals Wilders, vergroten.quote:Op donderdag 17 februari 2005 16:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Waarvan de uitslag, in geval van 'nee', gelukkig hardvochtig terzijde zal worden gelegd.
Jij bent een goede vertolker van de Europese mentaliteit en dus een perfect voorbeeld waarom Europa niet iets is om je volledig aan over te gevenquote:Nogmaals, je moet het voetvolk niet de inspraak verlenen die het niet verdient.![]()
Wilders is een gevaarlijke gek.quote:Op donderdag 17 februari 2005 16:32 schreef Tikorev het volgende:
Die arrogantie zal alleen maar meer afkeer tegen Europa opwekken en de steun voor partijen die staan voor de onafhankelijkheid van Nederland, zoals Wilders, vergroten.
Dit soort gescheld is voor mij alleen maar een bevestiging dat ik het bij het goede eind heb. Blijkbaar zijn de goede argumenten op.quote:Op donderdag 17 februari 2005 16:36 schreef Ringo het volgende:
[..]
het zooitje dommeriken en angsthazen dat tegen de Europese grondwet stemt
Dus moeten we toe naar een situatie waar Europa wel de positie en het niveau krijgt als de nationale regeringen nu. Net zoals steden geen veto hebben mbt landspolitiek zouden individuele landen dat op Europees ook niet mogen hebben. Afschaffen van de veto in tientallen situaties is dus al een goede stap in het proces van 'natie-ontzuiling'.quote:Op donderdag 17 februari 2005 15:26 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Nogmaals omdat bijvoorbeeld bedrijven in Amsterdam en Rotterdam belasting betalen aan de nationale regering die er vervolgens voor zorgt dat heel Nederland daar gelijk van kan profiteren. Dat is in Europa niet zo. Wetten die goed zijn voor Frankrijk en slecht voor zijn Nederland zorgen ervoor dat voornamelijk Frankrijk daar van kan profiteren en Nederland niet. Op Europees niveau is er niet zoiets als een nationaal belang waarvan ieder lang gelijkwaardig van kan meeprofiteren zoals dat er wel in Nederland is met de provincies. Kortom, de kleine landen zullen zo afgesteld worden dat ze de grote landen dienen zonder daar zelf enig voordeel aan te behalen.
Het aloude prisoners-dilemma. Achterdochtig een ander niet vertrouwen als aanleiding tot het 'op safe spelen' wat niet een optimaal resultaat tot gevolg heeft.quote:[..]
Ik vind het persoonlijk behoorlijk naief om te veronderstellen dat landen als Duitsland, Groot-Brittanie, Frankrijk of Turkije ooit hun nationale identiteit zullen opgeven. Zij zullen nooit puur en alleen het Europese belang voorop stellen maar zullen altijd hun nationale belang blijven dienen. Als Nederland dat wel zou doen zal Nederland dus een Europees belang gaan dienen dat gedicteerd wordt door de grote landen waardoor Nederland uiteindelijk slechts het belang van Duitsland, Groot-Brittanie, Frankrijk en Turkije dient terwijl het daar zelf alleen maar nadeel van ondervindt.
Het kost tijd, maar het is wel een realistisch doel. In Nederland heeft het ook behoorlijk wat tijd gekost voordat verschillende volkeren tot een geheel zijn gevormd. Maar het vormen van een geheel hoeft niet ten koste te gaan van een landelijke, regionale, stedelijke of persoonlijke identiteit. Het gaat om het nastreven van gemeenschappelijke doelen.quote:Een echt verenigd Europa zoals Nederland zal er nooit komen. Een land met zoveel verschillende talen, volken en culturen kan gewoon niet bestaan. Daarvoor is de diversiteit veel te groot. Binnen veel Europese landen met verschillende gemeenschappen, zoals Belgie, werkt het al niet. En dan zou het wel op Europees niveau gaan werken?
Nee, Europa zou een samenwerkingsverband moeten zijn tussen verschillende landen die slechts wat afspraken maken om op economisch gebied voordeel te behalen. Echte eenwording zoals bijvoorbeeld in Nederland zal nooit gebeuren omdat Europa daar veel te divers voor is. De tientallen verschillende talen die er gesproken worden zullen alleen al er voor zorgen dat Europa nooit als een land zal worden.quote:Op donderdag 17 februari 2005 17:10 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dus moeten we toe naar een situatie waar Europa wel de positie en het niveau krijgt als de nationale regeringen nu. Net zoals steden geen veto hebben mbt landspolitiek zouden individuele landen dat op Europees ook niet mogen hebben. Afschaffen van de veto in tientallen situaties is dus al een goede stap in het proces van 'natie-ontzuiling'.
Ik ben helemaal niet achterdochtig. Ik vertrouw landen als Duitsland en Frankrijk best dat ze altijd zullen vasthouden aan hun nationale identiteit.quote:Het aloude prisoners-dilemma. Achterdochtig een ander niet vertrouwen als aanleiding tot het 'op safe spelen' wat niet een optimaal resultaat tot gevolg heeft.
Dat zegt toch niets? In Joegoslavie heeft het tot oorlog geleid en is het uiteindelijk uit elkaar gevallen. Dat is dan een argument om het maar niet te doen?quote:Het kost tijd, maar het is wel een realistisch doel. In Nederland heeft het ook behoorlijk wat tijd gekost voordat verschillende volkeren tot een geheel zijn gevormd.
Huhquote:Op donderdag 17 februari 2005 17:10 schreef Sidekick het volgende:
Het kost tijd, maar het is wel een realistisch doel. In Nederland heeft het ook behoorlijk wat tijd gekost voordat verschillende volkeren tot een geheel zijn gevormd.
Je gebrekkige historische kennis over bijvoorbeeld de Friezen komt nu pijnlijk aan het licht Koos.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 00:55 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Huhmag ik even heel hard lachen .. wat ben jij toch een enorme pro papagaai
![]()
Je blaat maar wat, dat is wel duidelijk.
Leugens, manipulaties, valsheden, walging. Wederom.quote:Europa is ontstaan vanuit haar judeo-christelijke en humanistische wortels; dit karakter dient vastgelegd te worden.
In Brussel werken minder mensen dan in een grote gemeente in Nederland.quote:Op donderdag 17 februari 2005 15:53 schreef Tikorev het volgende:
.... is dat zo'n lompe logge bureaucratische superstaat er nooit zal komen.
Eens, míts dat het geval is. Ik weet in ieder geval dat subsidiariteit zoveel mogelijk dient te worden gerespecteerd en dat dat zelfs tegenwoordig niet het geval is. Unie in federatie, denk ik, in extrema.quote:Op maandag 21 februari 2005 00:52 schreef PJORourke het volgende:
Een ding: ze verkrachten het subsidiariteitsbeginsel, wat ze zelf verzonnen hebben, met regelmaat. Dat is al reden om tegen te zijn. De kromming van bananen of het bestaan van chocoladesigaretten hoeft niet vanuit Brussel geregeld te worden.
Mja, een politiek systeem niet goed vinden omdat een politieke richting niet aan de macht is... dat is niet Zuiver.quote:Tevens sta ik niet te wachten op een Europees buitenlands beleid. Dat wordt dan een combinatie van Frans en Duits opportunisme, tenminste, zo lang de CDU niet aan de macht is. Daar pas ik voor.
Ik pas er uit principe voor omdat ik weet dat de verkeerde richting altijd aan de macht is in Frankrijk. Ik heb liever een nationaal buitenlands beleid, want consensus tussen 25 of meer landen zal altijd moeilijk zijn, tenzij de zaak heel erg voor de hand ligt (zoals laatst in Kiev).quote:Op maandag 21 februari 2005 00:56 schreef Monidique het volgende:
Mja, een politiek systeem niet goed vinden omdat een politieke richting niet aan de macht is... dat is niet Zuiver.
quote:'Druk op kiezers over EU-grondwet'
DEN HAAG Het Comité Grondwet Nee zegt
dat voorstanders van de Europese
grondwet kiezers via intimidatie willen
overhalen om voor te stemmen.Dat zouden
ze willen doen door stemgerechtigden
een doemscenario voor te houden.
De waarschuwing wordt gedaan in een
open brief aan de voorstanders en aan
politici van het CDA,de VVD,GroenLinks
en D66.Euro-parlementariër Maaten (VVD)
zei dit weekeinde dat Nederland zich
onsterfelijk belachelijk maakt als het
de grondwet verwerpt.
Nederlanders kunnen zich in juni in een
referendum uitspreken over de Europese
grondwet.
Dan heb jij niet goed opgelet. Ik heb fatsoenlijke argumenten genoeg gehoord.quote:Op maandag 21 februari 2005 18:09 schreef du_ke het volgende:
Tja verwerpen van de grondwet mag wel maar dan aub met fatsoenlijke argumenten. En die ben ik hier nog niet echt tegen gekomen.
Dat is weinig anders dan nu het geval is. Een zeer groot deel van de wet en regelgeving is al lang en breed uit Brussel en straatsburg afkomstig. Waarbij er niet bijster veel zal veranderen het nationale parlement houdt altijd zeggenschap.quote:Op maandag 21 februari 2005 18:29 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dan heb jij niet goed opgelet. Ik heb fatsoenlijke argumenten genoeg gehoord.
Bijvoorbeeld dat een 'ja' voor de Grondwet ervoor zorgt dat het Nederlandse volk niet meer voor 100% zelf de inhoud van de hoogste wet die in Nederland geldt kan bepalen maar nog maar voor 3,6% waarmee je Nederland feitelijk overlevert aan de 96,4% van de rest van Europa.
In de EU hebben we een parlement dat met de grondwet meer te zeggen krijgt. en daarin zal Turkije nooit een meerderheid krijgen en zullen we eerder uit moeten kijken voor verbonden tussen maffe katholieken uit Polen, Italië en Spanje.quote:Overigens, de angst voor Turkije lijkt mij ook een zeer goed argument om tegen te stemmen. Met een 'ja' krijgt Turkije straks meer invloed over welke grondwetten er hier in Nederland moeten gelden dan de Nederlanders zelf.
Baarlijke nonsensquote:Of je moet het natuurlijk leuk vinden om overgeleverd te zijn aan de grillen van een land waar het leger regelmatig moet ingrijpen om de democratie te bewaren, waar regelmatig mensen verdwijnen, waar gemarteld wordt in de gevangenissen en waar iemand aan de knoppen zit die uitspraken doet als:
“De minaretten zijn onze bajonetten, de koepels onze helmen, de moskeeën onze barakken en de gelovigen onze soldaten"
De nieuwe grondwet zou hier verbetering in moeten brengen is de bedoeling.quote:Europa is zijn huidige toestand is verworden tot een logge bestuurlijke gigant waarin het jaren duurt om besluiten te nemen, dat zorgt er voor dat de dynamiek uit de samenleving en de economie verdwijnt en dat is erg slecht.
Dat is ook heel erg, maar dat is wel wat anders dan met de EU-grondwet. Alle regels die nu uit Europa komen moeten eerst door het Nederlandse Parlement. Dat hoeft met die EU-grondwet straks niet meer. Dan kan de rest van Europa wetten gaan bedenken waar wij ons naar hebben te schikken. Onaanvaardbaar.quote:Op maandag 21 februari 2005 18:49 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat is weinig anders dan nu het geval is. Een zeer groot deel van de wet en regelgeving is al lang en breed uit Brussel en straatsburg afkomstig. Waarbij er niet bijster veel zal veranderen het nationale parlement houdt altijd zeggenschap.
Turkije is straks het grootste land van de EU en zal de meeste invloed hebben in het EU-Parlement. En juist dat Parlement zal gaan bepalen hoe de EU-grondwet, die dan ook in Nederland moet gelden, eruit komt te zien. Onaanvaardbaar.quote:In de EU hebben we een parlement dat met de grondwet meer te zeggen krijgt. en daarin zal Turkije nooit een meerderheid krijgen en zullen we eerder uit moeten kijken voor verbonden tussen maffe katholieken uit Polen, Italië en Spanje.
Och, ook het feit dat met de EU-grondwet een land als Frankrijk meer invloed heeft op welke grondwetten hier van toepassing zijn dan het Nederlandse volk zelf vind ik onacceptabel. Jij begon zelf over Turkije.quote:Op maandag 21 februari 2005 21:05 schreef du_ke het volgende:
Het grootste land heeft wel veel invloed maar er zijn nog veel meer grote landen. En er zal voor besluiten toch een meerderheid nodig zijn.
Typisch linkse manier van discussiëren. Maakt totaal geen indruk meerquote:Maar ach jouw angst voor/ haat tegen moslims zorgt voor een fijne blinddoek
Het subsidiariteitsbeginsel wordt helemaal niet verkracht:quote:Op maandag 21 februari 2005 18:52 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De "legitieme" kritiek valt voor een groot deel samen te vatten zoals PJORourke het stelt: "Ze verkrachten het subsidiariteitsbeginsel." Wat imho meer dan genoeg is om er tegen te zijn, los van je politieke ideeen.
Daarnaast is de grondwet wel helder over gezamenlijke aanpak mbt grensoverschrijdende problemen zoals asielopvang, terrorisme, etc. Daar is Europa uitermate geschikt voor met behoud van het subsidiariteitsbeginsel.quote:Noodrem op Brusselse wetgeving door nationale parlementen
Nationale parlementen kunnen gemakkelijker aan de noodrem trekken, als zij vinden dat "Brussel" over dossiers wil beslissen die beter op nationaal niveau geregeld kunnen worden. Het nieuwe verdrag bevat een Protocol dat bepaalt dat de Europese Commissie een richtlijn moet intrekken, als éénderde van de nationale parlementen dit wenst (de zogenaamde "subsidiariteitstoets"). Volgens dit protocol moet de Europese Commissie een voorgenomen initiatief tot Europese wetgeving opsturen naar de nationale parlementen. Deze hebben vervolgens zes weken de tijd om te melden of de voorgenomen Europese regelgeving door de beugel kan.
In het Nederlandse parlement zijn al voorbereidingen getroffen om deze noodremprocedure te organiseren. De Eerste Kamer en de Tweede Kamer hebben hiervoor een gezamenlijke commissie ingesteld, die naar verwachting zal leiden tot unieke vormen van samenwerking tussen beide kamers. Het ligt in de lijn der verwachting dat de contacten tussen de verschillende nationale parlementen door het protocol zullen toenemen. Het Zweedse parlement (de Riksdagen) heeft hiervoor een eerste aanzet gegeven met de Interparliamentary EU Information Exchange (IPEX).
Bron: Grondweteuropa.nl
Dat is altijd nog beter dan dat ieder land zelfstandig beslissingen met een veto kunnen tegenhouden, waar de grondwet al behoorlijk in snoeit.quote:- enkele grotere landen kunnen het makkelijk op een akkoordje gooien om wetgeving erdoorheen te krijgen;
Omdad dit voor de wilders adepten de belangrijkste reden is om tegen te zijn. (en een reden van niets omdat de grondwet er niets mee te maken heeft dat er binnenkort misschien onderhandelingen zouden kunnen starten).quote:Op maandag 21 februari 2005 21:10 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Och, ook het feit dat met de EU-grondwet een land als Frankrijk meer invloed heeft op welke grondwetten hier van toepassing zijn dan het Nederlandse volk zelf vind ik onacceptabel. Jij begon zelf over Turkije.
[..]
enkele grote landen is niet waar (voor het overgrote deel vd wetgeving): http://www.nos.nl/nieuws/(...)faq_grondwet_eu.htmlquote:Op maandag 21 februari 2005 18:52 schreef ExtraWaskracht het volgende:
...
- enkele grotere landen kunnen het makkelijk op een akkoordje gooien om wetgeving erdoorheen te krijgen;
...
http://www.nos.nl/nieuws/(...)faq_grondwet_eu.htmlquote:Over de meeste onderwerpen wordt volgens de grondwet met een gekwalificeerde meerderheid van stemmen beslist. Dat wil zeggen, er is een meerderheid van 55 procent van de lidstaten van de EU nodig, die samen minstens 65 procent van de bevolking van de EU moeten vertegenwoordigen.
Op enkele terreinen houden landen hun vetorecht: Buitenlandse Zaken, Defensie en Belastingen. Voor andere gevallen is er nog een "noodrem": lidstaten die worden weggestemd kunnen nog naar de Europese Raad stappen om hun gelijk te halen.
Niets mee te maken? Volgens mij is net besloten dat Turkije bij de EU komt. En dus heeft Turkije als grootste land van de EU straks ook de meeste invloed op de EU-grondwet. Lijkt me wel goed om daar nu al vast rekening mee te houden. Want als Turkije erbij komt wordt er echt niet een nieuw referendum over de grondwet gehouden.quote:Op maandag 21 februari 2005 21:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Omdad dit voor de wilders adepten de belangrijkste reden is om tegen te zijn. (en een reden van niets omdat de grondwet er niets mee te maken heeft dat er binnenkort misschien onderhandelingen zouden kunnen starten).
Frankrijk heeft ook een veto. Bovendien geldt dat veto slechts op een aantal terreinen. Op andere gebieden, zoals de asielwetgeving, telt het aantal landen en het totale inwonersaantal van die landen. Daar kunnen andere landen voor ons dus gaan bepalen welke wetten hier moeten geldenquote:Het Nederlandse volk heeft op dze grondwet zelfs veel meer invloed dan de gemiddelde fransman. Omdat we een veto uit kunnen spreken. Dat de veto mogelijkheid verdwijnt ben ik zeker voor uitzonderlijke zaken ook niet echt blij mee.
quote:Deze week besluit datum referendum EU-grondwet
BRUSSEL - Het kabinet maakt deze week bekend op welke datum in Nederland een referendum wordt gehouden over de Europese Grondwet. Staatssecretaris Nicolaï van Europese Zaken heeft dat maandag in Brussel gezegd bij een bijeenkomst met zijn EU-collega's.
De datum voor het referendum wordt bepaald door een onafhankelijke commissie onder leiding van prof. Kortmann in samenspraak met minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing. De volksraadpleging vindt vermoedelijk in juni plaats, maar een woordvoerder van De Graaf sprak maandag een bericht tegen dat al gekozen zou zijn voor de datum van 29 juni. ,,Er is nog geen datum.''
Nicolaï toonde zich maandag erg ingenomen met het overtuigende 'ja' in het Spaanse referendum over de Europese grondwet. Hij is ,,zeer gelukkig dat de reeks referenda zo begonnen is.''
Bij de volksraadpleging in Spanje kwam zondag ruim 40 procent naar de stembus. Meer dan driekwart stemde vóór het ontwerp. Nederland en Frankrijk zijn waarschijnlijk de volgende landen met een referendum.
Lessen
Nicolaï en zijn Europese collega's, die allen voor de grondwet zijn, spraken maandag over de mogelijke lessen van de Spaanse campagne. ,,Wat in Spanje goed heeft gewerkt, is de medewerking van anderen dan de gebruikelijke politici, zoals Johan Cruijff en Europese leiders'', aldus Nicolaï. De staatssecretaris heeft echter geen plannen om zelf bekende sterren of Europese leiders in te schakelen. Ook tv-spotjes heeft hij niet gepland.
Het Nederlandse referendum heeft geen bindend karakter, maar een ruime meerderheid van de Tweede Kamer heeft laten weten zeer serieus rekening te zullen houden met de uitslag.
ANP
Bron: LC
Er is besloten dat er onderhandelingen gestart kunnen worden. Dat is heel wat anders. het kan met gemak nog 15 jaar duren voor dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren en dan zal de moslimhaathype weer gezakt zijnquote:Op maandag 21 februari 2005 22:05 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Niets mee te maken? Volgens mij is net besloten dat Turkije bij de EU komt. En dus heeft Turkije als grootste land van de EU straks ook de meeste invloed op de EU-grondwet. Lijkt me wel goed om daar nu al vast rekening mee te houden. Want als Turkije erbij komt wordt er echt niet een nieuw referendum over de grondwet gehouden.
[..]
Klopt maar omdat nu zowel nederland als frankrijk een veto heeft. Is in dergelijke gevallen de invloed per inwoner in nederland groter.quote:Frankrijk heeft ook een veto. Bovendien geldt dat veto slechts op een aantal terreinen. Op andere gebieden, zoals de asielwetgeving, telt het aantal landen en het totale inwonersaantal van die landen. Daar kunnen andere landen voor ons dus gaan bepalen welke wetten hier moeten gelden
Waar jij blij mee bent zeg, een niet bindend referendum, waar politici nu van zeggen dat ze serieus naar de uitslag zullen kijken. Geloof je het zelf? Ik niet.quote:Op maandag 21 februari 2005 22:27 schreef du_ke het volgende:
1 juni is het referendum waarschijnlijk.
Dus als Nederland nu voor de grondwet stemt kiezen de Nederlanders er meteen voor dat over 15 jaar een land als Turkije meer invloed heeft op welke grondwetten er hier in Nederland moeten gelden dan het Nederlandse volk zelf. En tot die tijd geld overigens hetzelfde voor Duitsland, Frankrijk, Polen, Groot-Brittanie, Spanje en Italie.quote:Op maandag 21 februari 2005 22:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er is besloten dat er onderhandelingen gestart kunnen worden. Dat is heel wat anders. het kan met gemak nog 15 jaar duren voor dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren en dan zal de moslimhaathype weer gezakt zijn
Het vetorecht is absoluut dus dan maken inwonersaantallen niet uit. Bovendien kun je met het vetorecht alleen zaken verwerpen. Zaken aannemen gaat op basis van inwonersaantallen. Daar heeft Nederland dus alleen maar bij te verliezen.quote:Klopt maar omdat nu zowel nederland als frankrijk een veto heeft. Is in dergelijke gevallen de invloed per inwoner in nederland groter.
Welnee, het betreft alleen een advies wat verplicht in beraad moet worden genomen als een derde van de lidstaten bezwaar aantekent. Een doekje tegen het bloeden dus, niets meer.quote:Op maandag 21 februari 2005 21:16 schreef Sidekick het volgende:
Het subsidiariteitsbeginsel wordt helemaal niet verkracht:
En zelfs al zou een advies opgevolgd worden, wat dus helemaal niet verplicht is, dan nog lijkt het me uitermate onwaarschijnlijk dat negen verschillende lidstaten een gemotiveerd bezwaar aantekenen.quote:7 Wetgevingsprocedure na het gemotiveerde advies van nationale parlementen
Indien gemotiveerde adviezen waarin wordt gesteld dat een ontwerp van Europese wetgevingshandeling niet strookt met het subsidiariteitsbeginsel, ten minste eenderde vertegenwoordigen van alle stemmen die aan de nationale parlementen zijn toegedeeld overeenkomstig de tweede alinea, moet het ontwerp opnieuw in overweging worden genomen. Deze drempel bedraagt eenvierde indien het een ontwerp van Europese wetgevingshandeling betreft dat is ingediend op grond van artikel III-264 van de Grondwet i, betreffende de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht.
Op grond van de heroverweging kan de Commissie of, in voorkomend geval, de groep lidstaten, het Europees Parlement, het Hof van Justitie, de Europese Centrale Bank of de Europese Investerings bank, indien het ontwerp van Europese wetgevingshandeling van hen uitgaat, besluiten het ontwerp te handhaven, te wijzigen of in te trekken. Dit besluit moet worden gemotiveerd.
quote:Op maandag 21 februari 2005 21:16 schreef Sidekick het volgende:
Daarnaast is de grondwet wel helder over gezamenlijke aanpak mbt grensoverschrijdende problemen zoals asielopvang, terrorisme, etc. Daar is Europa uitermate geschikt voor met behoud van het subsidiariteitsbeginsel.
In artikel I-12 staat dat lidstaten alleen bovenstaande bevoegdheden mogen uitoefenen als de EU er voor kiest dat niet te doen (naja, met uitzondering van 3 en 4 dus). Waarom is het nodig om bijvoorbeeld zaken als 'vervoer', 'energie', 'sociaal beleid' en 'consumentenbescherming' op een centraal europees niveau te regelen?quote:I-14 De gebieden van gedeelde bevoegdheid
1. De Unie heeft een met de lidstaten gedeelde bevoegdheid in de gevallen waarin haar in de Grondwet een bevoegdheid wordt toegedeeld die buiten de in de artikelen I-13 i en I-17 i bedoelde gebieden valt.
2. De gedeelde bevoegdheden van de Unie en de lidstaten betreffen in het bijzonder de volgende gebieden:
a) interne markt;
b) sociaal beleid, voor de in deel III genoemde aspecten;
c) economische, sociale en territoriale samenhang;
d) landbouw en visserij, met uitsluiting van de instandhouding van de biologische rijkdommen van de zee;
e) milieu;
f) consumentenbescherming;
g) vervoer;
h) trans-Europese netwerken;
i) energie;
j) de ruimte van vrijheid, veiligheid en recht;
k) gemeenschappelijke veiligheidsvraagstukken op het gebied van volksgezondheid, voor de in deel III genoemde aspecten.
3. Op het gebied van onderzoek, technologische ontwikkeling en de ruimte is de Unie bevoegd op te treden, en met name programma's vast te stellen en uit te voeren; de uitoefening van die bevoegdheid belet de lidstaten niet hun eigen bevoegdheid uit te oefenen.
4. Op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulp is de Unie bevoegd op te treden en een gemeenschappelijk beleid te voeren; de uitoefening van die bevoegdheid belet de lid staten niet hun eigen bevoegdheid uit te oefenen.
Waarom zouden andere mensen meer te zeggen hebben over welke wetten in Nederland gelden dan de Nederlanders zelf op weinig relevante gebieden? Net zo goed, waarom zouden wij meer over Luxemburg te zeggen willen hebben dan Luxemburgers zelf op weinig relevante gebieden?! Het zelfstandig beslissingen kunnen maken zie ik helemaal niet als beklemmend of erg.quote:Op maandag 21 februari 2005 21:16 schreef Sidekick het volgende:
Dat is altijd nog beter dan dat ieder land zelfstandig beslissingen met een veto kunnen tegenhouden, waar de grondwet al behoorlijk in snoeit.
In de grondwet wordt geloof ik opgenomen dat één land maximaal 12,8 procent van de zetels in het parlement mag innemen, maximaal 96 van de 750 zetels. Dat is niet echt genoeg om de grondwet naar de hand te zetten. De 'meeste invloed' is ook maar relatief, vooralsnog is Duitsland groter, en heel West-Europa veel groter. Dus met die macht en invloed valt het nog wel mee.quote:Op maandag 21 februari 2005 22:05 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Niets mee te maken? Volgens mij is net besloten dat Turkije bij de EU komt. En dus heeft Turkije als grootste land van de EU straks ook de meeste invloed op de EU-grondwet. Lijkt me wel goed om daar nu al vast rekening mee te houden. Want als Turkije erbij komt wordt er echt niet een nieuw referendum over de grondwet gehouden.
quote:Op maandag 21 februari 2005 22:46 schreef du_ke het volgende:
Och van mij had het referendum niet gehoeven maar ik reageerde op het bericht van Sidekick hierboven.
De ja-lobby heeft natuurlijk inhoudelijk een veel beter verhaal. Tis jammer dat veel stemmers nogal gevoelig zijn voor de makkelijke soundbites van figuren als Wilders en Marijnissen, het is natuurlijk niet voor niets dat deze populistische ophitsers het nee-kamp aanvoeren. Ik heb er desondanks vertrouwen in dat het gezond verstand uiteindelijk zegeviert.quote:Op maandag 21 februari 2005 21:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
De ja-lobby doet al aardig haar werk. Dreigen met rampen en economische teloorgang doet het altijd goed. Ik ga absoluut nee stemmen en ja, Duke, ook vanwege het feit dat ik geen tig miljoen kansloze Turken erbij wil.
Nogmaals, ook het feit dat Duitsland en Frankrijk meer invloed krijgen op de hoogste wet die in Nederland geldt vind ik een dusdanige achteruitgang dat dat een reden is om tegen te stemmen.quote:Op maandag 21 februari 2005 22:44 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
De 'meeste invloed' is ook maar relatief, vooralsnog is Duitsland groter, en heel West-Europa veel groter. Dus met die macht en invloed valt het nog wel mee.
Dat klopt. Maar het feit dat Turkije bij de EU komt en daarmee invloed krijgt op de Grondwet is wel een goed argument tegen.quote:Je mag wat mij betreft best tegen Turkije bij de EU zijn, maar als argument tegen de Grondwet is het onzin.
Als dat de enige manier is om te voorkomen dat wij nog maar 3,6% invloed hebben op de hoogste wet hier in Nederland dan zie ik liever de regeringsleiders in achterkamertjes bezig.quote:Als je wilt dat een democratisch gekozen EU-parlement daar meer invloed op heeft dan een stel regeringsleiders in achterkamertjes is het juist beter om voor de Grondwet te stemmen.
Het is maar wat jij goed vindt. Als je het collectieve fijn vindt, misschien wel. Ik geloof daar niet in.quote:Op maandag 21 februari 2005 22:56 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
De ja-lobby heeft natuurlijk inhoudelijk een veel beter verhaal. Tis jammer dat veel stemmers nogal gevoelig zijn voor de makkelijke soundbites van figuren als Wilders en Marijnissen, het is natuurlijk niet voor niets dat deze populistische ophitsers het nee-kamp aanvoeren. Ik heb er desondanks vertrouwen in dat het gezond verstand uiteindelijk zegeviert.
Dat kabinet heeft zeggenschap en een mandaat in Nederland, niet Europa.quote:Op maandag 21 februari 2005 22:57 schreef du_ke het volgende:
Ze hebben al een kabinet gekozen en moet dan maar met de beslissingen van dat kabinet en het parlement dat ze vertegenwoordigd leven.
gek he, als het niet-bindend is?quote:Ben het er meestal niet echt mee eens maar daar veranderd een of ander referendum niet zo veel aan.
Goed verwoord. Van de Sp nogwel. Dat moet du_ke toch aansprekenquote:Het eigen buitenlandbeleid houdt op te bestaan en wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. “Hij voert namens de Unie de politieke dialoog met derden en verwoordt in internationale organisaties en op internationale conferenties het standpunt van de Unie.” (Artikel III-296)
Tevens wordt het mogelijk dat de Europese Unie “een overeenkomst met een of meer derde landen of internationale organisaties sluiten (…) die verbindend zijn voor de instellingen van de Unie.”(artikel III-323). Dit betekent dat de Europese Unie bijvoorbeeld een verdrag met de Verenigde Staten of China kan afsluiten zonder dat een afzonderlijke lidstaat daartegen bezwaar kan maken.
In grote lijnen komt het erop neer dat de grote lidstaten (Duitsland, Frankrijk, Engeland) ons buitenlandbeleid gaan bepalen. Om een dergelijke macht voor Brussel hebben de burgers nooit gevraagd. Het is niet wenselijk dat Nederland zoveel zeggenschap over haar eigen beleid afdraagt aan de Europese grootmachten.
Vond het SP argument over de stijging van de defensieuitgaven die er in stond wel aardig. Maar verder ben ik het in dezen niet echt met de SP eens.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:07 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Goed verwoord. Van de Sp nogwel. Dat moet du_ke toch aanspreken
Een argument wat volgens mij nog niet aangevoerd is, is dat de vroegere oostbloklanden en Turkijes van de EU landen als Spanje, Portugal en Italië waren. Hoe zien die landen er vandaag de dag uit? Juist: belangrijk, machtig en rijk. Je dikke vakantie naar Salou of Rimini was echt niet doorgegaan als die landen achterlijk en arm gebleven waren; dat is namelijk hoe ze waren voordat ze bij de EU kwamen. Dus, geef het een 20 jaar en we verdienen MEGAveel aan afzet van producten op die potentieel ENORME groeimarkten van Oost-Europa en Turkije. Ik zie een beetje teveel reacties die alleen van het hier en nu uitgaan, hetgeen mijns inziens getuigt van een gebrek aan visie.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:00 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Het is maar wat jij goed vindt. Als je het collectieve fijn vindt, misschien wel. Ik geloof daar niet in.
Nederland zal er armer van worden, het geld moet namelijk ergens vandaan komen. Nu al heeft Nederland weinig in te brokkelen en dat zal alleen maar erger worden. Goed voor Europa, slecht voor Nederland. Aangezien ik op Nederlands grondgebied ben, vind ik het dus maar een imperialistisch baggeridee. Mede doordat Nederland nu nog meer in internationale conflicten betrokken zal raken.
Inhoudelijk? Volgens mij gaat dit topic over de EU-grondwet en niet over of andere landen wel of niet tot de EU moeten toetreden. Nog geen enkel land heeft enige voordeel gehad bij een EU-grondwet.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:21 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Tot zover mijn minibetoogje, nu mogen jullie het allemaal af gaan kraken(wel op inhoud graag, leer ik er ook nog wat van)
Heb je al een alternatief aangedragen dan?(Als je zo voor Europa bent) (sorry ik ben er pas netquote:Op maandag 21 februari 2005 23:27 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Inhoudelijk? Volgens mij gaat dit topic over de EU-grondwet en niet over of andere landen wel of niet tot de EU moeten toetreden. Nog geen enkel land heeft enige voordeel gehad bij een EU-grondwet.
Een stem tegen de grondwet is niet een stem tegen Europa.
lange lap tekst voor een kleine boodschap. Militair gezien wordt het juist gevaarlijker. Zeker met oude sovjetstaten als buren. Een conflict zal nu snel ontvlammen over heel Europa en niet ter plekke. Zoals we al zo vaak hebben gezien bij grote samenklontering van verschillende nationalistisch ingestelde landjes, zal een unie later weer uit elkaar knallen dor ruzies, bureaucratie en cultuurverschil. Het VS-model kopieren naar Europa gaat niet lukken, al was het alleen al dat niemand zich Europeaan voelt boven zijn eigen nationaliteit.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:21 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Een argument wat volgens mij nog niet aangevoerd is, is dat de vroegere oostbloklanden en Turkijes van de EU landen als Spanje, Portugal en Italië waren. Hoe zien die landen er vandaag de dag uit? Juist: belangrijk, machtig en rijk. Je dikke vakantie naar Salou of Rimini was echt niet doorgegaan als die landen achterlijk en arm gebleven waren; dat is namelijk hoe ze waren voordat ze bij de EU kwamen. Dus, geef het een 20 jaar en we verdienen MEGAveel aan afzet van producten op die potentieel ENORME groeimarkten van Oost-Europa en Turkije. Ik zie een beetje teveel reacties die alleen van het hier en nu uitgaan, hetgeen mijns inziens getuigt van een gebrek aan visie.
Voorts is de Unie van origine een samenwerkingsverband om (militaire) conflicten in Europa te voorkomen. Nu zal je zeggen, die Tweede Wereldoorlog is zo lang geleden, dat herhaalt zich toch nooit meer. Dat zei men na de Eerste Wereldoorlog ook. Ik denk, dat als we de Unie morgen ontbinden, dat er dan over ±50 jaar of eerder weer een Grote Europese Oorlog zou zijn. Dus wat is er beter dan een allesvernietigende oorlog? Juist, samenwerking. Deze samenwerking valt voor ons nu negatief uit wat betreft financiën, maar dat komt omdat wij ook één van de rijkste landen van Europa zijn. Als die Oostbloklanden geen steun meer nodig hebben als ze ooit op hetzelfde niveau als wij nu zijn zullen komen, zullen ze echt enorm veel van ons afnemen en gaan we daar dus echt dik verdienen![]()
Het punt is dus: economie heeft tijd nodig, dat zie je ook met Zuid-Europa, sommige delen zijn er na 30 jaar nog steeds niet bovenop maar ze zijn al helemaal zelfstandig geworden met onze hulp en wij danken onze huidge rijkdom deels aan hen.
Tot zover mijn minibetoogje, nu mogen jullie het allemaal af gaan kraken(wel op inhoud graag, leer ik er ook nog wat van)
Ja, geen EU-grondwet...quote:Op maandag 21 februari 2005 23:28 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Heb je al een alternatief aangedragen dan?
En wat gaan we daarmee bereiken dan? Je kijkt een beetje achteruit vriend, Mini staten als Nederland zijn van het verleden. Heden ten dage heb je wat meer gewicht nodig om uberhaupt gehoord te worden. Die Unie is er niet zodat die diplomaten in Brussel gezellig kunnen pim-pam-petten. Er is ook nog een soort van achterliggende gedachte: met z'n allen kunnen we meer dan alleen.quote:
Spreek voor jezelfquote:Op maandag 21 februari 2005 23:31 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
al was het alleen al dat niemand zich Europeaan voelt boven zijn eigen nationaliteit.
Stel je aan.quote:
De vraag is wat we er niet mee gaan bereiken. Bijvoorbeeld dat andere landen voor ons kunnen gaan bepalen welke grondwetten hier in Nederland van toepassing moeten zijn.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:35 schreef theSummoner het volgende:
[..]
En wat gaan we daarmee bereiken dan? Je kijkt een beetje achteruit vriend
Je leest een beetje slecht vriend. Dat ik tegen de Europese grondwet ben wil niet zeggen dat ik tegen Europese samenwerking ben tot op een bepaald niveau.quote:Heden ten dage heb je wat meer gewicht nodig om uberhaupt gehoord te worden. Die Unie is er niet zodat die diplomaten in Brussel gezellig kunnen pim-pam-petten. Er is ook nog een soort van achterliggende gedachte: met z'n allen kunnen we meer dan alleen.
Je vergeet alleen dat wij dat ook voor hen doen en dat iedereen dus voor elkaar bepaalt welke grondwet waar van toepassing is. Sterker zelfs, het is er strax maar één: de EU-grondwet. Wel handig i.p.v. 25 verschillende als je zo'n Unie-fan bent. Heb je nog problemen met de grondwet zoals hij er nu is behalve het (vermeende) soevereiniteitsverlies van Nederland? (Heb je er uberhaupt wel stukjes van gelezen?).quote:Op maandag 21 februari 2005 23:43 schreef Tikorev het volgende:
[..]
De vraag is wat we er niet mee gaan bereiken. Bijvoorbeeld dat andere landen voor ons kunnen gaan bepalen welke grondwetten hier in Nederland van toepassing moeten zijn.
[..]
Je leest een beetje slecht vriend. Dat ik tegen de Europese grondwet ben wil niet zeggen dat ik tegen Europese samenwerking ben tot op een bepaald niveau.
ja, dat zie ik.quote:
hmz, dat doe som sloeg eigenlijk op jou...ook je laatste stukje is me volkomen onduidelijk. Die cultuur met zuid en noord gaat prima volgens mij ik zie nog geen mega oorlog tussen die twee delen van het continent. Zij vinden ons lief, wij henquote:Op maandag 21 februari 2005 23:50 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
ja, dat zie ik.
Ik geloof niet in een Europa dat bijvoorbeeld de VS gaat beconcureren. Het gedwongen bijelkaar douwen van zuidelijke landen bij noordelijke landen in europa is al een grote vergissing. Culturen zijn anders, corruptie gaat verder dan bouwfraude met pepernoten, criminelen hebben vrij baan in een groot Europa. Nee, dank je, slot er op en samenvoegen met de UK en Scandinavie en de VS.![]()
Tja, als het jou aan inzicht ontbreekt, dan ben ik klaar met je. Ik zit niet zo op hippie-verhalen te wachten.quote:Op maandag 21 februari 2005 23:52 schreef theSummoner het volgende:
[..]
hmz, dat doe som sloeg eigenlijk op jou...ook je laatste stukje is me volkomen onduidelijk. Die cultuur met zuid en noord gaat prima volgens mij ik zie nog geen mega oorlog tussen die twee delen van het continent. Zij vinden ons lief, wij hen. En wie moet er nou samengevoegd worden met de UK Scandinavië en de VS?
Oh joepie, kunnen we straks voor Slovenie gaan meebeslissen welke grondwetten daar van toepassing moeten zijn. Daar heb ik altijd al op zitten wachtenquote:Op maandag 21 februari 2005 23:49 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Je vergeet alleen dat wij dat ook voor hen doen en dat iedereen dus voor elkaar bepaald welke grondwet waar van toepassing is.
quote:Sterker zelfs, het is er strax maar één: de EU-grondwet. Wel handig i.p.v. 25 verschillende als je zo'n Unie-fan bent.
Soevereiniteitsverlies is het belangrijkste. Het feit dat het Nederlandse volk straks nog maar voor 3,6% kan meebepalen hoe de hoogste wet die in Nederland geldt eruit komt te zien i.p.v. de 100% van nu is onacceptabel.quote:Heb je nog problemen met de grondwet zoals hij er nu is behalve het (vermeende) soevereiniteitsverlies van Nederland?
Nogmaals. Nieuwe afspraken over het vetorecht, stemverdeling en het voorzitterschap kunnen prima in afzonderlijke verdragen worden geregeld. Daar heb je echt geen grondwet voor nodig.quote:Hoe stel je je die samenwerking dan voor? Doe eens een ander voorstel behalve 'houden zoals het nu is' want er zijn nu ook problemen met de Unie zoals met subsidies en vaag geregeld stemrecht etc. Het kan dus altijd beter.
[..]quote:Oh joepie, kunnen we straks voor Slovenie gaan meebeslissen welke grondwetten daar van toepassing moeten zijn. Daar heb ik altijd al op zitten wachten
[..]quote:Dit gaat echt nergens meer over. Hoezo i.p.v. 25?
[..]quote:Soevereiniteitsverlies is het belangrijkste. Het feit dat het Nederlandse volk straks nog maar voor 3,6% kan meebepalen hoe de hoogste wet die in Nederland geldt eruit komt te zien i.p.v. de 100% van nu is onacceptabel.
Nee klopt maar het is wel handig?quote:Nogmaals. Nieuwe afspraken over het vetorecht, stemverdeling en het voorzitterschap kunnen prima in afzonderlijke verdragen worden geregeld. Daar heb je echt geen grondwet voor nodig.
quote:Misschien een idee dat je eerst het topic eens even doorleest
quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:11 schreef theSummoner het volgende:
Misschien is het handig als je die grondwet eens goed gaat lezen en al je freaked out ideeën die nergens op slaan een beetje bij gaat stellen....
Kerel, doe eens niet zo simpel. Mijn opmerking sloeg op het i.p.v. De nationale grondwetten verdwijnen niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:11 schreef theSummoner het volgende:
25 lidstaten met 25 grondwetten. Moeilijk he?
We hebben nog nooit een EU-grondwet gehad. Hoezo is het al eerder gebleken dat we daar beter van worden? Volgens mij worden we van een EU grondwet alleen maar slechter.quote:Je kan er (net zoals in het verleden gebleken is) alleen maar beter van worden.
Nee dat was niet m'n enige argument, volgens mij heb je een nieuwe bril nodig...quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:20 schreef Tikorev het volgende:
[..]
[quote]Is dat nou je enige argument? Ga de grondwet eens lezen? Voor jouw info, dat heb ik al eens gedaan. Maar anders nog.
Van onze huidige grondwet komen we ook niet meer af...en ja, wat staat er over 40 jaar dan in? Dat alle Nederlanders standrechtelijk geëxecuteerd mogen worden op straat? Dat Nederlanders tweederangsburgers zijn? Vertel...quote:Je hoeft absoluut niets van de inhoud te weten om goed beargumenteerd tegen de EU grondwet te kunnen stemmen. Het principe alleen al verdient een stem tegen. Als Nederland nu voor een EU grondwet zou stemmen komen we daar nooit maar dan ook nooit meer vanaf. Het gaat er dus niet alleen om wat er nu in staat, maar vooral wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat.
Ik bespeur toch een soort Europeanenfobie. Volgens mij vindt je die andere Europeanen hele enge mannetjes die allemaal gniffelend in een hoekje met zn 96.4%-en zitten te miespelen terwijl wij huilend bij juf-VS gaan klagen ofzo...leg dan uit wat er mis is met met z'n allen bepalen wat we gaan doen...zoals ik al zei, we kunnen er moeilijk slechter van worden. (Als je vindt van wel, vertel dan hoe)quote:En wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat kan Nederland voor maar 3,6% meebepalen (en straks met Turkije zal dat nog minder worden). Kortom, hier in Nederland zouden wij volgens een wet moeten gaan leven die de 96,4% van de rest van Europa kan gaan samenstellen. Turkije heeft straks meer te vertellen welke grondwetten in Nederland moeten gaan gelden dan het Nederlandse volk zelf.
Nóg niet. Niet nooitquote:Kerel, doe eens niet zo simpel. Mijn opmerking sloeg op het i.p.v. De nationale grondwetten verdwijnen niet.
Vertel, hoe gaan we er slechter van worden? Voorbeelden svp. Ik bedoelde dat we van de Unie (handel en politieke samenwerking tegen rest v/d wereld) in het verleden al beter zijn geworden.quote:We hebben nog nooit een EU-grondwet gehad. Hoezo is het al eerder gebleken dat we daar beter van worden? Volgens mij worden we van een EU grondwet alleen maar slechter.
Geen, maar zoals ik al zei, één verdrag is handiger en makkelijk voor de burgers om te snappen dan 100000 losse verdragen over van alles en nog wat.quote:Welke wet die in de EU grondwet staat zou niet in de Nederlandse grondwet of in een los EU verdrag kunnen worden geregeld?
quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:26 schreef theSummoner het volgende:
Van onze huidige grondwet komen we ook niet meer af...en ja, wat staat er over 40 jaar dan in? Dat alle Nederlanders standrechtelijk geëxecuteerd mogen worden op straat? Dat Nederlanders tweederangsburgers zijn? Vertel...
Kerel, zet jezelf toch niet zo voor lul. Dit gaat over de EU-grondwet. Wat heeft dat in godsnaam met angst voor andere Europeanen te maken? Waarom moet je bang zijn voor andere Europeanen om tegen de grondwet te kunnen zijn? Het is echt absurd zoals jij discussieert.quote:Ik bespeur toch een soort Europeanenfobie. Volgens mij vindt je die andere Europeanen hele enge mannetjes die allemaal gniffelend in een hoekje met zn 96.4%-en zitten te miespelen terwijl wij huilend bij juf-VS gaan klagen ofzo...
idd.... die kant sturen sommige idioten het hier al op.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:38 schreef Tikorev het volgende:
[..]Wij kunnen voor de volle 100% zelf beopalen hoe de Nederlandse grondwet eruit moet zien. Bij de EU grondwet voor maar 3,6%. Kortom, dat kunnen wij volledig zelf bepalen in tegenstelling tot het gedrocht uit Europa.
[..]
Kerel, zet jezelf toch niet zo voor lul. Dit gaat over de EU-grondwet. Wat heeft dat in godsnaam met angst voor andere Europeanen te maken? Waarom moet je bang zijn voor andere Europeanen om tegen de grondwet te kunnen zijn? Het is echt absurd zoals jij discussieert.Straks ben je nog een racist als je tegen de EU-grondwet stemt.
WTF wil je dan allemaal gaan 'bepalen'? geef me eens iets CONCREETS in plaats van dat fobische gelul over bepalen en soevereiniteit.quote:Wij kunnen voor de volle 100% zelf beopalen hoe de Nederlandse grondwet eruit moet zien. Bij de EU grondwet voor maar 3,6%. Kortom, dat kunnen wij volledig zelf bepalen in tegenstelling tot het gedrocht uit Europa.
1. Ik ben je kerel niet. 2. Je lult constant over dat wij erop achteruit gaan door grote EU-landen als UK, Dld FR en misch strax Turkije maar HOE dan? Zoals ik al zei, ik moet geen abstract geklets, kom eens met voorbeelden over wat ze ons allemaal gaan aandoen als de grondwet er komt.quote:Kerel, zet jezelf toch niet zo voor lul. Dit gaat over de EU-grondwet. Wat heeft dat in godsnaam met angst voor andere Europeanen te maken? Waarom moet je bang zijn voor andere Europeanen om tegen de grondwet te kunnen zijn? Het is echt absurd zoals jij discussieert.
Volgens mij heb jij daar geen EU-grondwet voor nodigquote:Straks ben je nog een racist als je tegen de EU-grondwet stemt.
(of van die users die nieuw in pol zijn en proberen een discussie op gang te brengen en dan door vieze ouwe mannetjes raar aangekeken worden: 'quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:43 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
idd.... die kant sturen sommige idioten het hier al op.
vooral van die users die je anders NOOIT in pol ziet.
Stem gewoon NEE .. simpel![]()
discussie ? dat is iets anders als de manier waarop jij bezig ben hier.. dat noemen wij hier de SCH/Calvobbes stijl en wordt door een groot deel als zeer onwenselijk ervaren.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:45 schreef theSummoner het volgende:
[..]
(of van die users die nieuw in pol zijn en proberen een discussie op gang te brengen en dan door vieze ouwe mannetjes raar aangekeken worden: 'discussie? dit is toch zo'n forum waar iedereen het altijd met elkaar eens is?')
de WAT stijl? Praat eens normaal man.quote:discussie ? dat is iets anders als de manier waarop jij bezig ben hier.. dat noemen wij hier de SCH/Calvobbes stijl en wordt door een groot deel als zeer onwenselijk ervaren.
Want? Omdat ie dom lult? O, ja, slecht argument...begrijp ik.quote:Jij bent pro.. prima, een ander is tegen, ook prima, maar iemand die gemotiveerd NEE gaat stemmen voor dom uitmaken is wel erg dom![]()
Als je dat wilt weten moet je m lezen. ik heb t gedaan en t beviel me wel...quote:Ik heb jou in deze hele 'discussie 'nog niet 1 zinnig argument zien geven wat die EU grondwet voor de gemiddelde Nederlander zal veranderen.
Nogemaals een stem tegen de grondwet is geen stem tegen de EU.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:29 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Vertel, hoe gaan we er slechter van worden? Voorbeelden svp. Ik bedoelde dat we van de Unie (handel en politieke samenwerking tegen rest v/d wereld) in het verleden al beter zijn geworden.
quote:Het eigen buitenlandbeleid houdt op te bestaan en wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. “Hij voert namens de Unie de politieke dialoog met derden en verwoordt in internationale organisaties en op internationale conferenties het standpunt van de Unie.” (Artikel III-296)
Tevens wordt het mogelijk dat de Europese Unie “een overeenkomst met een of meer derde landen of internationale organisaties sluiten (…) die verbindend zijn voor de instellingen van de Unie.”(artikel III-323). Dit betekent dat de Europese Unie bijvoorbeeld een verdrag met de Verenigde Staten of China kan afsluiten zonder dat een afzonderlijke lidstaat daartegen bezwaar kan maken.
In grote lijnen komt het erop neer dat de grote lidstaten (Duitsland, Frankrijk, Engeland) ons buitenlandbeleid gaan bepalen. Om een dergelijke macht voor Brussel hebben de burgers nooit gevraagd. Het is niet wenselijk dat Nederland zoveel zeggenschap over haar eigen beleid afdraagt aan de Europese grootmachten.
quote:Geen, maar zoals ik al zei, één verdrag is handiger en makkelijk voor de burgers om te snappen dan 100000 losse verdragen over van alles en nog wat.
Lekker makkelijk zo .. je krijgt hier gefundeerde NEE argumenten te horen en jij stelt daar alleen 'als je dat wilt weten moet je m lezen '.. tegenover ?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:53 schreef theSummoner het volgende:
Op dinsdag 22 februari 2005 00:50 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
de WAT stijl? Praat eens normaal man.
[..]
Want? Omdat ie dom lult? O, ja, slecht argument...begrijp ik.
[..]
Als je dat wilt weten moet je m lezen. ik heb t gedaan en t beviel me wel...
En? Die doen het doorgaans een stuk professioneler dan wij...quote:Concreet voorbeeld. De grote landen kunnen gezamenlijk voor Nederland het buitenlandse beleid gaan bepalen:
Hmz, ik bedoelde eigenlijk dat een grondwet handig is omdat het één verdrag is met alles erin...ipv veel met allemaal aparte dingen...quote:Precies, dat zeg ik ook al de hele tijd. Je kan het best allemaal in een afzonderlijk verdrag gaan regelen. Daar heb je echt geen EU grondwet voor nodig.
welke gefundeerde NEE argumenten? Ik heb ze echt nog niet gezien. Er wordt steeds iets gezegd over bepalen...over soevereiniteit...over verlies van zelfstandigheid...NOU EN? Niemand vertelt mij waarom dat verkeerd is. Mij persoonlijk bevalt het wel omdat Nederlanders nou eenmaal niet de beste politici ter wereld zijn (zie J.P.) en we zo kunnen profiteren van de expertise van andere landen. Dát is nou b.v. een gefundeerd argument hoe we beter worden van b.v. één gemeenschappelijk buitenlandbeleid. En ja, om iets over de grondwet te zeggen moet je hem wel eerst lezen lijkt me.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:57 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
Lekker makkelijk zo .. je krijgt hier gefundeerde NEE argumenten te horen en jij stelt daar alleen 'als je dat wilt weten moet je m lezen '.. tegenover ?![]()
einde oefening voor jou ..![]()
quote:Op dinsdag 22 februari 2005 00:59 schreef theSummoner het volgende:
Op dinsdag 22 februari 2005 00:56 schreef Tikorev het volgende:
[..]
En? Die doen het doorgaans een stuk professioneler dan wij...
Ah, jij wordt dus slechts gedreven door Nederlanderhaat. Sorry hoor, maar sommige mensen vinden de soevereiniteit nu eenmaal wel belangrijk.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:03 schreef theSummoner het volgende:
[..]
welke gefundeerde NEE argumenten? Ik heb ze echt nog niet gezien. Er wordt steeds iets gezegd over bepalen...over soevereiniteit...over verlies van zelfstandigheid...NOU EN? Niemand vertelt mij waarom dat verkeerd is. Mij persoonlijk bevalt het wel omdat Nederlanders nou eenmaal niet de beste politici ter wereld zijn (zie J.P.) en we zo kunnen profiteren van de expertise van andere landen. Dát is nou b.v. een gefundeerd argument hoe we beter worden van b.v. één gemeenschappelijk buitenlandbeleid. En ja, om iets over de grondwet te zeggen moet je hem wel eerst lezen lijkt me.
Als ik Blair, Chirac of Schröder zie spreken op TV voel ik me echt trots om een Europeaan te zijn. Als ik Balkie zie heb ik dat nou niet echt m.b.t. Nederland...quote:
Laat je niet leiden door de voordelen van de liberalisatie van overheidssectoren. De opbrengsten van de oude staatsbedrijven komen harder terug in de vorm van kosten door tergende bureaucratie en achterlijke subsidies voor allerlei ontwikkelingslanden.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan ga ik voor de grondwet stemmen![]()
Nederlanders zijn hele lieve mensen, maar 90% kent de betekenins van het woord soevereiniteit niet eens. M.a.w. dan kan je niet eens zeggen wat je belangrijk vindt. Ik ga er even vanuit dat jij het wel weet, maar waaróm is die Nederlandse soevereiniteit dan zo enorm geweldig? Je kan er over 50 jaar een enorm stuk minder mee dan nu omdat andere landen dan gewoon belangrijker zullen zijn dan ons kleine landje, en dan zal je de dag vervloeken dat je de eenwording van Europa opgehouden hebt door tegen dit verdrag te stemmen...quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:06 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ah, jij wordt dus slechts gedreven door Nederlanderhaat. Sorry hoor, maar sommige mensen vinden de soevereiniteit nu eenmaal wel belangrijk.
quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:09 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Als ik Bush, Chirac of Schröder zie spreken op TV voel ik me echt trots om een Europeaan te zijn. Als ik Balkie zie heb ik dat nou niet echt m.b.t. Nederland...
Je 'Europeaan 'voelen .. jesus, bij sommigen werkt de jarenlange hersenspoeling al .quote:Op dinsdag 22 februari 2005 01:09 schreef theSummoner het volgende:
[..]
Als ik Bush, Chirac of Schröder zie spreken op TV voel ik me echt trots om een Europeaan te zijn. Als ik Balkie zie heb ik dat nou niet echt m.b.t. Nederland...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |