Het lijkt erop dat de Malediven voor driekwart overstroomd zijn... Er is geen comminicatie mogelijk.quote:Op zondag 26 december 2004 09:32 schreef Libris het volgende:
Ik heb twee verre vrienden die net een bruiloft op de Malediven hebben (met ongeveer 1000 gasten), ik hoop dat het daar goed gaat.
Ik heb nog niemand uit Singapore gesproken, maar daar schijnt het mee te vallen
Ik lees net dat ze de 21e getrouwd zijn, hopelijk waren ze en de gasten al van het eiland af....quote:Op zondag 26 december 2004 09:34 schreef leviathanfd het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de Malediven voor driekwart overstroomd zijn... Er is geen comminicatie mogelijk.
CNN heeft toch genoeg uitgezonden..quote:Op zondag 26 december 2004 09:52 schreef Libris het volgende:
Dus nog geeneens 3 uur geleden, ben bang dat het dodenaantal nog flink oploopt
[sub]Dat stomme CNN zendt niks uit (een interview over de oprichting van de VN...)
quote:I'm in a town called Unawatuna, which is on the south coast of Sri Lanka.
It was about 1000 this morning our time and we were still in bed when we suddenly heard some shouts from outside.
Then the water started coming under the door. Within a few seconds it was touching the window.
We scrambled out of the room - quickly the water was up to chest height.
We made our way out of the hotel, through the incredible rushing water.
First of all we climbed up into a tree for a couple of minutes but then that began to fall down because of the water.
We were swept along for a few hundred metres, trying to dodge the motorcycles and the refrigerators and the cars that were coming with us.
Finally, about 300m inshore, we managed to get hold of a pillar, which we held onto, and then the waters just gradually began to subside.
Little help
This has caused incredible devastation here. There are cars in trees, buildings destroyed.
It is impossible really to get an accurate picture of the number of casualties from where I am.
A call went round for a doctor... but there are no doctors here
But in one small area of one small village I have seen three bodies so far: two Sri Lankans - an elderly lady and a young woman - and a Western boy who looked to be about five years old.
There is no kind of emergency services here, there are no helicopters thumping through the sky to come to save people. It is a do-it-yourself rescue.
People are trying to go through the building and trying to rescue people who might be trapped.
Most people have gone up onto higher ground, fearful of another tidal wave - rumours are that another one might be coming and people are trying to get up onto the hills.
There are no real medical services here either at the moment.
A call went round about 15 minutes ago for a doctor because a man's pulse was getting weaker and weaker but there are no doctors here.
Dat zou best kunnen, maar de beving vond plaats in de oceaan op behoorlijke diepte. Het maakt dan volgens mij niet zo veel uit.quote:Op zondag 26 december 2004 10:22 schreef Positive_Thinking het volgende:
volgens iemand op skynews is de aardkorst over enkele kilometers verschoven . Hij vermoedt dat de aardkorst zelfs op sommige gedeeltes 10m omhoog is gekomen.
Dat is wel erg ver weg van de zeebeving van nuquote:Op zondag 26 december 2004 09:21 schreef Dark_Killah het volgende:
Ook op Sri Lanka, ben daar geweest waar die doden zijn gevallen.
Tsumai's kunnen zich duizenden kilometers verplaatsen. Ze zijn dan sterker!quote:Op zondag 26 december 2004 10:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dat is wel erg ver weg van de zeebeving van nu
quote:Duizenden doden na zeebeving Azië
Zuidoost-Azië is getroffen door een zeer krachtige zeebeving. Daarbij zijn door vloedgolven zeker 1000 doden gevallen. In het gebied zijn veel Nederlandse toeristen.
Schok
De beving had een kracht van 6.8 tot 8.5 op de schaal van Richter. De schok was te voelen tot in Singapore en Maleisië. Het epicentrum lag voor de kust van Indonesische eiland Sumatra. Daar zijn al minstens 100 doden geteld.
Surfers
Tientallen lichamen zijn aangespoeld voor de kust van het eiland Nias, een populaire vakantiebestemming voor surfers. Eerder waren als 87 doden gemeld in het noordelijk deel van Sumatra. Hele dorpen zijn weggevaagd door de hoge vloedgolven. In Sri Lanka zijn in het toeristische zuiden minstens 500 doden gevallen.
Toeristen
India meldt de dood van ruim 500 mensen. Op de Thaise vakantie-eilanden zijn veel toeristen om het leven gekomen. Op de Maldiven is ongeveer tweederde deel van de hoofdstad Mal overstroomd door vloedgolven als gevolg van de zeebeving. Volgens een regeringswoordvoerder is de schade 'aanzienlijk'.
Meldingen
De ANWB heeft tientallen meldingen binnengekregen van Nederlandse toeristen die in de problemen zijn geraakt door de zeebeving.
RTL Nieuws
Sri Lanka heeft ook de volle laag gekregen:quote:Op zondag 26 december 2004 10:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
quote:Sri Lankan authorities report 500 deaths from the waves, according to journalist Iqbal Athas.
Die van Roermond was 5.8 op de schaal van richter.quote:Op zondag 26 december 2004 10:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Als het goed begrijp was die beving meer dan 100 x 100 x 100 keer zwaarder dan 'dat bevinkje' dat in '92 Limburg trof?
Bangladesh heeft toch altijd al zo'n geluk met het weer enzoquote:Op zondag 26 december 2004 10:35 schreef Frutsel het volgende:
Aardbeving Treft Bangladesh
DHAKA, Bangladesh — A powerful earthquake jolted a wide area of Bangladesh on Sunday, but there were no immediate reports of casualties or damage, news reports and weather officials said.
The magnitude 7.36 tremor struck the southern port city of Chittagong, according to a statement by the Bangladesh Meteorological Department said. Bangladesh lacks equipment to determine the epicenter of the quake.
Media reports said the quake was felt in the central, southern and western parts of the country, including the capital Dhaka.
Big quakes are rare in Bangladesh, a delta nation of 140 million people in South Asia.
quote:Op zondag 26 december 2004 10:03 schreef Billy_Mack het volgende:
goede god, en dat met kerst![]()
God hebbe hun ziel
Ja van de Tsunami, maar niet van de direkte aardbeving (wat ik eigenlijk bedoel)quote:Op zondag 26 december 2004 10:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
Sri Lanka heeft ook de volle laag gekregen:
http://www.cnn.com/2004/WORLD/asiapcf/12/26/asia.quake/index.html
Nee, da's waar. Maar daar zullen weinig gebieden direct last van hebben gehad. Ik denk dat de meesten door de tsunami's zijn omgekomen.quote:Op zondag 26 december 2004 10:42 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ja van de Tsunami, maar niet van de direkte aardbeving (wat ik eigenlijk bedoel)
In Nederland hebben we gewoon geen fatsoenlijke nieuwszender. Zelfs niet in dit soort gevallenquote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef Omaha het volgende:
Normaal zou er nu toch wel een extra journaal komen..
Idd. De ergste gebieden zullen wel van alles verstoken zijn op dit moment.quote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef detulp050 het volgende:
Op Sky News ook veel beelden, ziet er op zich wel vernield uit, maar ik zie nog geen dingen die weggevaagd zijn, maar dat zal aan de verstoorde communicatie liggen.
Maar ja wat hebben ze te melden, als er nog geen beelden zijn (en dat vermoed ik)quote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef Omaha het volgende:
Me too, bij Sky heb je tenminste echtquote:Op zondag 26 december 2004 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
In Nederland hebben we gewoon geen fatsoenlijke nieuwszender. Zelfs niet in dit soort gevallen. Ik ben blij met m'n digitale tv: cnn, BBC News, SKY, enz.
quote:Op zondag 26 december 2004 10:55 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Me too, bij Sky heb je tenminste echt'Het rampengevoel'
Mjah, mijn moeder woont daar.. :/quote:Op zondag 26 december 2004 10:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ja.... Als de zeebodem bij een naschok weer in beweging komtt, beweegt het water ook weer.quote:Op zondag 26 december 2004 11:09 schreef ikkemem het volgende:
Wat is dit erg.
Kunnen die na schokken ook nog vloedgolfen veroorzaken?
Wat een gigantische kracht inderdaadquote:Op zondag 26 december 2004 11:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op CNN zie ik dat Sri Lanka 1.400 km van de plek van de aardbeving ligt. En dan nog zoveel schade.
Tja, dat is dan nog het minste.. Ik vind het erger voor die mensen daar anders, die hadden al niks en nu hebben ze nog minder niksquote:Op zondag 26 december 2004 11:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Meer dan 100 toeristische duikers vermist in Thailand.
quote:Sri Lanka: 1,000 dead
India: 1,000 dead
Thailand: 55 dead
Indonesia: 150 dead
Malaysia: 7 dead
Source: Government officials
Ja, de zwaarste in 40 jaar (ter wereld) en de op 4 na krachtigste sinds 1900.quote:Op zondag 26 december 2004 11:08 schreef Ambrosius het volgende:
Het was de 5e aardbeving in kracht ooit hoorde ik net op het NOS-Radionieuws.
Wat een rot opmerking het is voor iedereen erg om je dierbaren te verliezen hoor.quote:Op zondag 26 december 2004 11:20 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Tja, dat is dan nog het minste.. Ik vind het erger voor die mensen daar anders, die hadden al niks en nu hebben ze nog minder niks. Die duikers komen wel een keer boven water.. ( letterlijk
)
Zo bedoel ik het ook niet. Maar die duikers weten dat dat het risico van het vak is. En die mensen die daar wonen (aan de kust) in houten hutjes kunnen vaak niet anders..quote:Op zondag 26 december 2004 11:25 schreef ikkemem het volgende:
[..]
Wat een rot opmerking het is voor iedereen erg om je dierbaren te verliezen hoor.
Voor de bevolking is het ook erg dat ze ook nog hun huis enz verliezen.
Volgens mij weten we daarvan nog niet meer dan:quote:Op zondag 26 december 2004 11:24 schreef Dark_Killah het volgende:
En de maledieven daar is nog niets over bekend omdat daar alle communicatie middelen zijn weggevaagd toch?
(CNN)quote:MALDIVES
At least three children reported killed in the high waters on an island north of the capital, Male.
(NOS Nieuws).quote:Op de Malediven is de hoofdstad Male voor tweederde overstroomd. Een golf van 1,3 meter ging over de eilanden, die maar een meter boven zeeniveau liggen.
Daar kan ik me soms dood aan ergeren hoe ze dat dan zeggen. Zo van:quote:Op zondag 26 december 2004 11:41 schreef Positive_Thinking het volgende:
Sri lanka al op 1500 doden..
3 Nederlanders worden vermist aldus NOS teletekst
quote:Op dit moment (officiele cijfers, stijgen echter elke seconde):
1000 doden in India. 750 mensen vermist.
1700 doden in Sri Lanka (veel vermisten)
250 doden in Thailand (veel vermiste toeristen) 10.000 mensen geevacueerd.
9 doden in Maleisie
onbekend aantal doden in Indonesie (getallen lopen van 200-1000), daarnaast zijn er talloze gevangenen ontsnapt uit een gevangenis.
quote:De alarmcentrale van de ANWB kreeg telefoontjes uit Sri Lanka, Sumatra en het Thaise eiland Phuket. Ook veel bezorgde familieleden en vrienden in Nederland bellen de ANWB. Dit laatste eiland wordt traditioneel bezocht door veel Nederlandse 'backpackers'.
Veel Nederlandse vakantiegangers bellen vanaf het dak van hun hotel. Ze zijn radeloos. Het telefoonverkeer ligt in veel gebieden plat.
RTL Nieuwsquote:Vooral de stranden van de eiland Phuket en Phi Phi zijn getroffen. Tientallen bootjes vol toeristen werden getroffen. De witte stranden lokken jaarlijks duizenden Nederlanders naar het gebied.
Het bewoonde gedeelte van phi phi ligt tussen twee stranden in, en ligt net een meter boven zee niveau. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog iets recht staatquote:
Oh, ik snapte het al niet. Ineens zo'n gekke quotequote:Op zondag 26 december 2004 11:52 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat is de bron van het bericht dat ik direct erboven plaatste.
Magnitudes of Significant Earthquakesquote:Op zondag 26 december 2004 11:25 schreef Eveli het volgende:
[..]
Ja, de zwaarste in 40 jaar (ter wereld) en de op 4 na krachtigste sinds 1900.
Ben je serieusquote:Op zondag 26 december 2004 11:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
Fijn die landmijnen die nu in het zuiden van Thailand ronddrijven.
Denk het niet, wat was de kracht van die beving in SF aantal jaren geleden?quote:Op zondag 26 december 2004 11:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
Een stad als San Franscisco, zou die enigszins bestand zijn tegen een beving van 8,9? Kan 't me nauwelijks voorstellen eik.
Haal echt die stomme grijns van je kopquote:
Lekker positiefquote:Op de Malediven is de hoofdstad Male
voor tweederde overstroomd.Een golf van
1,3 meter ging over de eilanden,die
maar een meter boven zeeniveau liggen.
In Male wonen ongeveer 75.000 mensen.
Het IS het hoogseizoen.. Het hoogseizoen is niet daar als het hier ook warm is. Want dan kun je net zo goed naar frankrijk gaan. Het is daar juist hoogseizoen als het hier koud is.. En daar dus vreselijk warm.quote:Op zondag 26 december 2004 12:00 schreef Eveli het volgende:
Het had erger gekund: als deze zeebeving plaatsvond in het hoogseizoen (dus met veel toeristen), was het misschien nog erger geweest (niet dat dit niet erg is).
Volgens mij zijn er nu met kerst ook wel behoorlijk veel toeristenquote:Op zondag 26 december 2004 12:00 schreef Eveli het volgende:
Het had erger gekund: als deze zeebeving plaatsvond in het hoogseizoen (dus met veel toeristen), was het misschien nog erger geweest (niet dat dit niet erg is).
Idd shame on you pascalquote:Op zondag 26 december 2004 12:04 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Ja, idd, want als het morgen gebeurd zou zijn dan zou het helemaal niet erg zijn enzo
Denk dat ie er meer op doelt dat het exact een jaar na de vernietigende beving in het Iraanse Bam is ...quote:Op zondag 26 december 2004 12:04 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
Ja, idd, want als het morgen gebeurd zou zijn dan zou het helemaal niet erg zijn enzo
De tsunami golven kaatsen weer terug de zee op.quote:Op zondag 26 december 2004 11:56 schreef Dark_Killah het volgende:
Ow ja, vraagje van mijn vader. Hoe kan het als de aardbeving van indonesie komt dat dan ook Colombo wordt geraakt? Dat ligt namelijk aan de linkerkant (oost?) dus dan zou dat door een terugkaatsing van golven vanaf zuid india komen ofzo?
Zou erg makkelijk zijn..quote:Op zondag 26 december 2004 12:06 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
De tsunami golven kaatsen weer terug de zee op.
Ik zal ff een animatie zoeken van een tsunami van 1993 die Hokkaido trof.
Daar zijn de terug kaatsingen goed te zien.
http://www.geophys.washington.edu/tsunami/movies/hokkaido1.movquote:Op zondag 26 december 2004 12:07 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Zou erg makkelijk zijn..
roel .. je mail
Dat eilandjequote:Op zondag 26 december 2004 12:09 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
http://www.geophys.washington.edu/tsunami/movies/hokkaido1.mov
FF een verbetering... Ze slaan zich om een eiland heen, dus geen weerkaatsing van golven.quote:
http://forum.fok.nl/topic/652392/1/50#24214385quote:Op zondag 26 december 2004 12:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
meer ooggetuigenverslagen @ http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4125687.stm
Dit zijn weer anderenquote:Op zondag 26 december 2004 12:18 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Vloedgolf na aardbeving Malediven
Ow ja, sorrie. Ik zie het.quote:Op zondag 26 december 2004 12:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dit zijn weer anderen. Vandaar dat woordje 'meer'.
Bali ligt op een lengte van twee 'Sumatras' verder, dus die zullen niet zo veel last hebben hoop ik.quote:Op zondag 26 december 2004 12:14 schreef -DailaLama- het volgende:
Weet iemand hoe het met Bali is? Ik ben daar vorig jaar op vakantie geweest en ken daar nu een paar mensen. 't Zou een beetje sneu zijn als zij ook slachtoffer zijn.
quote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef Omaha het volgende:
quote:Op zondag 26 december 2004 12:11 schreef Mutant01 het volgende:
Best wel schande dat het NOS of RTL ff geen breaking news doet ofzo.
NOS heeft sindskort ook een kanaal met 24 uur nieuws. Zie www.nosjournaal24.nlquote:Op zondag 26 december 2004 12:16 schreef jerryx het volgende:
Geen extra journaals?
Had het gezienquote:Op zondag 26 december 2004 12:26 schreef Carport het volgende:
[..]
[..]
[..]
NOS heeft sindskort ook een kanaal met 24 uur nieuws. Zie www.nosjournaal24.nl
Livestream
quote:Op zondag 26 december 2004 12:25 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.lankaweb.com/news/latest.html
Nope azie ligt ervoorquote:Op zondag 26 december 2004 12:33 schreef jerryx het volgende:
Misschien egoistisch, maar heeft deze zeebeving ook nog enig effect op Europa?
Nee, je hebt enkel een economische domper voor de bedrijven die im- en exporteren.quote:Op zondag 26 december 2004 12:33 schreef jerryx het volgende:
Misschien egoistisch, maar heeft deze zeebeving ook nog enig effect op Europa?
Dat was al wel te verwachten ja. Maar dat effect zal minimaal zijn, denk ik.quote:Op zondag 26 december 2004 12:35 schreef okee6 het volgende:
Wat een beving
[..]
Nee, je hebt enkel een economische domper voor de bedrijven die im- en exporteren.
Dat is gewoon de hele tijd een herhaling van het journaal, wat een prutsersquote:Op zondag 26 december 2004 12:26 schreef Carport het volgende:
[..]
[..]
[..]
NOS heeft sindskort ook een kanaal met 24 uur nieuws. Zie www.nosjournaal24.nl
Livestream
lul, da's niet grappigquote:
Dat bedoelde ik dus. Als er iets op de noordpool gebeurd, merken wij dat ook.quote:Op zondag 26 december 2004 12:35 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
lul, da's niet grappig. Maar het had best gekund idd, zoiets moet niet bij ijsland ofzo gebeuren.. Dan zitten wij ook in de problemen. Eens kijken of we het dan redden met onze dijkjes
Ja, ik had er ook meer van verwacht. Net zoals bij CNN dat er iemand zit, maar dit is steeds herhalen van het laatste journaal.quote:Op zondag 26 december 2004 12:35 schreef Darklight het volgende:
[..]
Dat is gewoon de hele tijd een herhaling van het journaal, wat een prutsers
In Phuket (Thailand) zijn altijd veel Nederlandse toeristen, je kan op slachtoffers rekenenquote:Op zondag 26 december 2004 12:38 schreef Positive_Thinking het volgende:
Ik woon nu zelf in Finland en er zijn 1500 Finse touristen in dat gebied. Ik zag op skynews dat er ongeveer 20.000 Britten zijn iemand enig idee hoeveel Nederlanders er ongeveer daar op vakantie zijn?
quote:Op zondag 26 december 2004 12:45 schreef pberends het volgende:
Als 3FM maar niet weer zo'n zielige actie opzet, die mensen daar hebben het aan hun zelf te danken: het creëeren van overpopulatie.
De kans op aids is groter daar.quote:Op zondag 26 december 2004 12:48 schreef MrX1982 het volgende:
Hmmm een vriend van me is met zijn ouders,broertje en zusje naar Thailand op vakantie. Ik hoop maar voor ze dat ze niet in dat gebied zitten
Oh jeetje, nu moeten wij boos reageren en ga jij heel hard lachen, toch?quote:Op zondag 26 december 2004 12:45 schreef pberends het volgende:
Als 3FM maar niet weer zo'n zielige actie opzet, die mensen daar hebben het aan hun zelf te danken: het creëeren van overpopulatie.
Ik ben verdomme Hans Teeuwen niet.quote:Op zondag 26 december 2004 12:49 schreef Butra het volgende:
[..]
Oh jeetje, nu moeten wij boos reageren en ga jij heel hard lachen, toch?
Echt om te lachen ben je niet neequote:Op zondag 26 december 2004 12:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik ben verdomme Hans Teeuwen niet.
3FM komt volgend jaar weer met een actie, als er WEER een burgeroorlog ergens in Afrika isquote:Op zondag 26 december 2004 12:45 schreef pberends het volgende:
Deze reactie had ik verwacht. Ben jij ook niet trouwens.quote:Op zondag 26 december 2004 12:53 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Echt om te lachen ben je niet nee
Elk jaar opnieuw dusquote:Op zondag 26 december 2004 12:53 schreef Darklight het volgende:
[..]
3FM komt volgend jaar weer met een actie, als er WEER een burgeroorlog ergens in Afrika is
Jij doet ook mee aan overpopulatie, lul.quote:Op zondag 26 december 2004 12:45 schreef pberends het volgende:
Het valt mee: 2 kinderen maar.quote:Op zondag 26 december 2004 12:57 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Jij doet ook mee aan overpopulatie, lul.
Als iedereen nou mijn voorbeeld volgt hadden we nu gelukkig maar enkele miljoenen mensjes op de wereld. Helaas zijn het er 6 miljard. Dat is slecht voor het milieu.quote:Op zondag 26 december 2004 13:01 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
2 kinderen + jezelf. Als je echt tegen overpopulatie bent, moet je zelfmoord plegen.
Mijn schoonzusje en haar man hebben een resort in Thailand. Ze zouden vanmiddag bellen. Hoop maar dat alles goed met ze is. En met hun 3 jonge kids.quote:Op zondag 26 december 2004 12:39 schreef okee6 het volgende:
[..]
In Phuket (Thailand) zijn altijd veel Nederlandse toeristen, je kan op slachtoffers rekenen
Ga es ff een stom topic openen in LIF ofzoquote:Op zondag 26 december 2004 13:02 schreef pberends het volgende:
[..]
Als iedereen nou mijn voorbeeld volgt hadden we nu gelukkig maar enkele miljoenen mensjes op de wereld. Helaas zijn het er 6 miljard. Dat is slecht voor het milieu.
quote:Tectonic Summary
Magnitude 8.9 OFF W COAST OF NORTHERN SUMATRA
Sunday, December 26, 2004 at 00:58:50 UTC
Preliminary Earthquake Report
U.S. Geological Survey, National Earthquake Information Center
World Data Center for Seismology, Denver
Today's shallow, thrust-type earthquake occurred off the west coast of northern Sumatra at the interface between the India and Burma plates. In this region, the Burma plate is characterized by significant strain partitioning due to oblique convergence of the India and Australia plates to the west and the Sunda and Eurasian plates to the east. Off the west coast of northern Sumatra, the India plate is moving in a northeastward direction at about 5 cm per year relative to the Burma plate. Preliminary locations of larger aftershocks following today's earthquake show that approximately 1000 km of the plate boundary slipped as a result of the earthquake. Aftershocks are distributed along much of the shallow plate boundary between northern Sumatra (approximately 3 degrees north) to near Andaman Island (at about 14 degrees north).
Ach het past gewoon niet in jouw straatje. Je bent intolerant tegenover andere meningen. Valt me van je tegen. Maar daarentegen snap ik jouw mening heel goed, alleen het is niet mijn meningquote:Op zondag 26 december 2004 13:04 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Ga es ff een stom topic openen in LIF ofzo
Zo zijn de verhalen in de bijbel ook ontstaan denk ikquote:Op zondag 26 december 2004 13:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
Lijkt me trouwens vaag om te zien: het zeewater trekt zich eerst terug en komt dan als een muur terug.
In de nieuwe bijbel hebben ze het ook over tsunami's.quote:Op zondag 26 december 2004 13:09 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Zo zijn de verhalen in de bijbel ook ontstaan denk ik
Het verschilt niet veel met een gemiddeld Afrikaans land hoor. Waarom is het schokkend?quote:Op zondag 26 december 2004 13:14 schreef ShaoliN het volgende:
Wat een zooitje daar zeg. Niet te geloven.
jep, en het rare is.. ze worden 'sterker/groter' naarmate ze van diep water naar ondiep water trekken (de kust naderen)quote:Op zondag 26 december 2004 13:13 schreef Roel_Jewel het volgende:
tidal waves: '400/500 miles an hour'
Uuuh ze zijn daar niet voor kinderen van 10 voor $1quote:Op zondag 26 december 2004 12:49 schreef pberends het volgende:
De kans op aids is groter daar.
Hulde dan maar. Snap niet dat deze ramp erger is dan de kinderprostitutie daar.quote:Op zondag 26 december 2004 13:18 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Uuuh ze zijn daar niet voor kinderen van 10 voor $1
Dat vind ik een weinig inhoudelijke opmerking.quote:Op zondag 26 december 2004 13:19 schreef jerryx het volgende:
Pberends, wat ben je toch een irritante kneus
ga met je kinderen spelen... t'is kertmis hoorquote:Op zondag 26 december 2004 13:20 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat vind ik een weinig inhoudelijke opmerking.
Tsja dit is toch wel een grote ramp daar. Op een dag vele doden dat gebeurd met kinderprostitutie toch niet? Bovendien is dat iets wat de lokale overheid moet oplossen ondanks dat veel sextoeristen vieze Europeanen en Amerikanen zijn.quote:Op zondag 26 december 2004 13:19 schreef pberends het volgende:
Hulde dan maar. Snap niet dat deze ramp erger is dan de kinderprostitutie daar.
En dat vind jij? Beetje dictatortrekjes begin je te ontwikkelen. Ik mag niets zeggen wat niet in jouw straatje past en ik moet van alles.quote:Op zondag 26 december 2004 13:23 schreef Re het volgende:
[..]
ga met je kinderen spelen... t'is kertmis hoor
Begin dan je familie uit te moorden en pleeg zelfmoord, zelfvoldane eikel.quote:Op zondag 26 december 2004 13:02 schreef pberends het volgende:
[..]
Als iedereen nou mijn voorbeeld volgt hadden we nu gelukkig maar enkele miljoenen mensjes op de wereld. Helaas zijn het er 6 miljard. Dat is slecht voor het milieu.
quote:Op zondag 26 december 2004 13:25 schreef pberends het volgende:
[..]
En dat vind jij? Beetje dictatortrekjes begin je te ontwikkelen. Ik mag niets zeggen wat niet in jouw straatje past en ik moet van alles.
Vrij grote ramp, maar het is te relativeren. De holocaust was een stukje erger. Bovendien is de huidige situatie in Afrika niet veel beter.quote:Op zondag 26 december 2004 13:23 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Tsja dit is toch wel een grote ramp daar. Op een dag vele doden dat gebeurd met kinderprostitutie toch niet? Bovendien is dat iets wat de lokale overheid moet oplossen ondanks dat veel sextoeristen vieze Europeanen en Amerikanen zijn.
Ik denk 't niet. Bovendien kun je je hier niet op zo'n korte termijn tegen beveiligen, denk ik. Je moet plaats hebben voor miljoenen mensen die van de kust weg moeten in zo'n geval.quote:Op zondag 26 december 2004 13:19 schreef err het volgende:
is dit nou een gevolg hiervan?
Aardbeving van 8.1!
Zo ja, waarom zijn er dan geen maatrelgelen getroffen?
Dat klopt. Maar ik zeg niet zoals die anderen dat je dat niet mag zeggen of dat je maar buiten moet gaan spelen.quote:Op zondag 26 december 2004 13:26 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Begin dan je familie uit te moorden en pleeg zelfmoord, zelfvoldane eikel.
Dat zou pas een geweldig voorbeeld zijn; zeer zeker goed voor het milieu op den lange duur.
Ach, voor 90% van de Nederlanders is het een ver van m'n bed show. Maar diegene reageren niet in dit topic, behalve ik dan.quote:Op zondag 26 december 2004 13:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:
misselijke opmerkingen weer. Als de aardbeving in de Atlantische Oceaan plaatsgevonden had, dan was het de grootste ramp ooit geweest.
Of juist niet. Als je niet veel hebt kun je ook niet veel verliezen.quote:Op zondag 26 december 2004 13:28 schreef MrX1982 het volgende:
Dat Sri Lanka is aardig getroffen. Het was daar al een teringzooi maar nu is de chaos compleet
Ik zal m'n best doenquote:
typerend voor lui als jij. Alleen materialistisch denken. tsk tskquote:Op zondag 26 december 2004 13:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Of juist niet. Als je niet veel hebt kun je ook niet veel verliezen.
Als 90 % zoals jij denkt in Nederland vertrek ik toch snel uit Nederland.quote:Op zondag 26 december 2004 13:29 schreef pberends het volgende:
[..]
Ach, voor 90% van de Nederlanders is het een ver van m'n bed show. Maar diegene reageren niet in dit topic, behalve ik dan.
Ze hebben allemaal familie en vrienden; egocentrische lul dat je er bentquote:Op zondag 26 december 2004 13:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je deze ramp met de holocaust kan vergelijken. Dat was iets toegedaan door de mens dit is een natuurverschijnsel.quote:Op zondag 26 december 2004 13:27 schreef pberends het volgende:
Vrij grote ramp, maar het is te relativeren. De holocaust was een stukje erger. Bovendien is de huidige situatie in Afrika niet veel beter.
Als je een familielid verliest verlies je toch altijd een hoop ook al heb je materialistisch mss niet veel te verliezen?quote:Op zondag 26 december 2004 13:30 schreef pberends het volgende:
Waarom zou het uberhaupt vergeleken moeten worden met iets? Laat die kneus nou, want nu doe je precies wat ie graag wil.quote:Op zondag 26 december 2004 13:33 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je deze ramp met de holocaust kan vergelijken. Dat was iets toegedaan door de mens dit is een natuurverschijnsel.
De situatie in Afrika is ook iets volstrekt anders dan dit.
Bij deze ramp kan je jezelf idd afvragen in hoeverre een te dichte populatie die dichtbij de zee woont heeft bijgedragen aan het hoge aantal doden maar dat is een beetje cru op dit moment om daar over te praten.
Eten is ook materie. Ben benieuwd hoe jij er geestelijk aan toe was zonder die materie.quote:Op zondag 26 december 2004 13:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
typerend voor lui als jij. Alleen materialistisch denken. tsk tsk
Die mensen zijn al blij dat ze ERGENS kunnen wonen johquote:Op zondag 26 december 2004 13:35 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Als je een familielid verliest verlies je toch altijd een hoop ook al heb je materialistisch mss niet veel te verliezen?
Ik zie trouwens beelden op CNN van Sri Lanka en ze filmen langs de kust die mensen wonen 1 meter van de zee vandaan. Dat is wel vragen om problemen![]()
Ik hou al op, jullie legertje moralisten worden mij een beetje teveel.quote:Op zondag 26 december 2004 13:33 schreef lurf_doctor het volgende:
Kan Pberends zijn achtelijke domme opmerkingen achterwege laten?
Bij voorbaat dank![]()
Dat ligt eraan of men vaker last van vloedgolven heeft. Ik denk het haast van niet. Deze aardbeving is vrij uniek, dus ik geef ze geen ongelijk om lekker dicht bij de zee te wonen. Alsof wij Nederlanders zo slim zijn om het grootste gedeelte van de bevolking benedenquote:
Je snap er geen fuck van. Eten is een eerste levensbehoefte. Net als een dak boven je kop. Gewetenloze gek.quote:Op zondag 26 december 2004 13:36 schreef pberends het volgende:
[..]
Eten is ook materie. Ben benieuwd hoe jij er geestelijk aan toe was zonder die materie.
Daar heb je gelijk in. Hetzelfde geldt voor een stad als Los Angeles wat op een breuklijn ligt. Als het daar eens flink tekeer gaat. Dan zijn de gevolgen niet te overzienquote:Op zondag 26 december 2004 13:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dat ligt eraan of men vaker last van vloedgolven heeft. Ik denk het haast van niet. Deze aardbeving is vrij uniek, dus ik geef ze geen ongelijk om lekker dicht bij de zee te wonen. Alsof wij Nederlanders zo slim zijn om het grootste gedeelte van de bevolking benedenzeeniveau te laten wonen. En wij leren het ook niet, eens gaat het goed fout en dan is het ook huilen.
Idd. it kan nog wel es behoorlijk oplopenquote:Op zondag 26 december 2004 13:44 schreef jerryx het volgende:
Kun je nagaan hoeveel doden er in totaal zullen zijn
Laat ook maar, enige wat je kan is wensen dat ie ook een keer iets meemaakt wat net zo traumatisch is als voor de mensen die nu in dat gebied ervaren. Een mooie kerstwens om van te leren.quote:Op zondag 26 december 2004 13:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Je snap er geen fuck van. Eten is een eerste levensbehoefte. Net als een dak boven je kop. Gewetenloze gek.
Door te reageren laat je zien dat hij onzin uitkraamt. Mss krijgt hij zo een andere kijk op de situatie. Je moet altijd uit gaan van het goede in de mens.quote:Op zondag 26 december 2004 13:36 schreef ShaoliN het volgende:
Waarom zou het uberhaupt vergeleken moeten worden met iets? Laat die kneus nou, want nu doe je precies wat ie graag wil.
Ik heb nog niet méér info gevonden. 2/3 van de hoofdstad (met 75.000 inwoners) zou onder water staan.quote:Op zondag 26 december 2004 13:45 schreef flugeltje het volgende:
Is er trouwens al meer nieuws van de Malediven?? (sommige vakantie-eilandjes daar zijn maar een meter of 100 breed... klote als je daar in je hutje door een vloedgolf van weet ik hoe hoog overvallen wordt.)
quote:Zware aardbeving in Azië
26-12-2004
Een zware aardbeving, gevolgd door hoge vloedgolven, heeft in landen rond de Golf van Bengalen duizenden levens geëist. De beving had een kracht van 8,9 op de Richterschaal. Het epicentrum lag bij de noordkust van het Indonesische eiland Sumatra. De ANWB heeft een speciaal telefoonnummer geopend waar verontruste familieleden naar toe kunnen bellen voor informatie over de beving.
Het telefoonnummer is (070) 314 51 51.
Het eiland Sri Lanka lijkt vooralsnog het zwaarst getroffen door de vloedgolven als gevolg van de beving. Ook op de stranden van Zuid-India en Zuid-Thailand zijn veel slachtoffers gevallen. Op de Malediven is de hoofdstad Male voor tweederde overstroomd.
Speciaal telefoonnummer ANWB
De ANWB heeft een speciaal telefoonnummer geopend waar verontruste familieleden naar toe kunnen bellen voor informatie over de beving.
Het telefoonnummer is (070) 314 51 51.
Zondagochtend kwamen al tientallen telefoontjes van verontruste familieleden van toeristen binnen. De ANWB werd ook gebeld door in de problemen gekomen Nederlanders vanuit Thailand, Sri Lanka en Sumatra. Veel toeristen zijn hun bagage kwijt of hebben geen onderkomen, aldus de ANWB woordvoerder.
Nederlandse toeristen vermist
In Sri Lanka worden drie Nederlandse toeristen vermist na de vloedgolven als gevolg van de beving bij het Indonesische eiland Sumatra. Ze behoorden tot een reisgezelschap. Hun medereizigers hebben geen idee waar de drie zijn gebleven, meldt de ANWB.
Het ligt ook aan de mogelijkheden. Kan me voorstellen dat vliegvelden ook zwaar beschadigd zijn. Dan zou ik idd ook proberen mee te helpen. Maar 't ligt echt aan de situatie ter plaatse. Hoe ik dan zou reageren, weet ik natuurlijk nu ook niet.quote:Op zondag 26 december 2004 13:52 schreef Brendovic het volgende:
Ik vraag me af als ikd aaro p vakantie zou zijn, famillie gebelt dat je nog leeft enzo, zou je dan juist proberen zo snel mogelijk back naar Nederland of juist daar gaan helpen. Ik zou het niet kunnen om weg te vliegen en zou toch proberen een weekje te blijven om beetje te helpen met opruimen enzo.
Ik kom net van de lijn met de ANWB af. Op het ogenblik is de ANWB nog bezig met inventariseren. Ze hebben nog geen namenlijsten, en kunnen maar heel sporadisch contact krijgen met o.a. Sri Lanka. Het advies is pas aan het eind van de middag nog eens te bellen. Daarbij waarschuwen ze wel voor grote drukte, het kan dus zijn dat je even moet luisteren naar een bandje met de tekst : "Even geduld alstublieft"quote:
iddquote:Op zondag 26 december 2004 13:55 schreef flugeltje het volgende:
http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Maps/region/Asia.html
De naschokken zijn ook niet mis...
Vloedgolven zijn onzichtbaar zolang ze door diep water gaan. Pas als de waterdiepte afneemt beginnen ze echt een golf te vormen zoals wij die in de branding kunnen zien.quote:Op zondag 26 december 2004 13:58 schreef multatuli het volgende:
Is die vloedgolf nu uitgedoofd? Na de grootste aardbeving ooit bij Chili werd Hawai nog getroffen na 15 uur! De tsunami had toen 10000 km afgelegd en zag nog steeds kans enorme schade aan te richten. Vraag me af hoe dat deze keer zit.
Waar ik me ook over verwonder: op satellieten is zo'n vloedgolf toch wel zichtbaar (of is de golfhoogte op open zee daar te laag voor?). Zo ja, dan zou je toch een paar uur waarschuwingstijd hebben gehad. Iemand daar iets over gehoord?
Dat aantal lijkt me een erg lage schatting. India al 1625 en Sri Lanka 2100 doden. Ik ben bang dat deze ramp het leven heeft gekost aan tienduizenden mensen.quote:Op zondag 26 december 2004 14:00 schreef Drugshond het volgende:
4000+ doden. Nos 14:00
1000-den gewonden en vermisten.
Ik hoorde op de belgische TV dat op Phuket de golf alleen door de begane grond is gegaan. Dit kwam telefonisch van een Waalse toerist die zelf op de 1 logeerde en de avond tevoren was aangekomen.quote:Op zondag 26 december 2004 14:03 schreef blue_devil het volgende:
OMG, weet iemand of er misschien iets komt op het internet met alle doden die zijn gevallen onder de toeristen in Puhket? Familie van mij zit daar nu en we kunnen geen contact met ze opnemen en we zien het slecht aflopen want ze hadden een hotel aan het strand![]()
![]()
![]()
Ik heb nu voldoende aan 3 internationale nieuwszenders, maar een NL zender zou op z'n plaats zijn.quote:Op zondag 26 december 2004 14:04 schreef flugeltje het volgende:
Jee, die beelden...![]()
Ik snap écht niet waarom dit geen reden is voor een continu nieuwsbulletin
Zou idd wel erg netjes zijn. Als er een dergelijke aardbeving in Amerika plaatsgevonden had zou er wel degelijk ook op de NL zenders een volcontinu-uitzending zijn...quote:Op zondag 26 december 2004 14:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik heb nu voldoende aan 3 internationale nieuwszenders, maar een NL zender zou op z'n plaats zijn.
Dat ze niet visueel detecteerbaar zijn, vermoedde ik ook al, maar kan je ze niet op andere wijze waarnemen?quote:Op zondag 26 december 2004 14:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Vloedgolven zijn onzichtbaar zolang ze door diep water gaan. Pas als de waterdiepte afneemt beginnen ze echt een golf te vormen zoals wij die in de branding kunnen zien.
(Discovery en NGC zijn goeie zenders)
De enige (echt de enige) reden die ik me zou kunnen voorstellen om niet volcontinu uit te zenden, is dat er niet elke minuut nieuwe beelden zijn. Dat zie je ook op die internationale nieuwszenders met veel herhalende beelden. Maar aan de andere kant: er zijn veel NL'ers in het gebieden. Mensen hier willen weten hoe 't met hen gaat.quote:Op zondag 26 december 2004 14:10 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Zou idd wel erg netjes zijn. Als er een dergelijke aardbeving in Amerika plaatsgevonden had zou er wel degelijk ook op de NL zenders een volcontinu-uitzending zijn...
Volgens BBC_World ging de golf met verscheidene 100en kilometers per uur (ze zeiden: de snelheid van een klein straal-vliegtuig) door de Golf van Bengalen. Dat betekent dat je maar een uur of 2 hebt om vast te stellen dat er een Tsunami is, en het alarmerings-mechanisme in werking te stellen. Wetend hoe snel dat in Europa gaat gok ik dat de waarschuwing op zijn vroegst over de radio ging toen de tsunami al op de kust lag. Waarschijnlijker is dat de waarschuwing pas na de Tsunami kwam, ALS de waarschuwing al kwam.quote:Op zondag 26 december 2004 14:11 schreef multatuli het volgende:
[..]
Dat ze niet visueel detecteerbaar zijn, vermoedde ik ook al, maar kan je ze niet op andere wijze waarnemen? Anyway, na een aardbeving op die diepte en met die kracht is een vloedgolf een vrij grote zekerheid. Blijf ik me dus verwonderen dat het lijkt alsof niemand 'voorbereid' was. Je had toch een aantal uren de tijd om in ieder geval je boot binnen te varen, de zwemmers en duikers binnen te halen en naar hogere delen te vluchten.
Wist werkelijk niemand het of heeft men niet willen waarschuwen?
Lees dit nog evenquote:Op zondag 26 december 2004 14:14 schreef lionsguy18 het volgende:
We hebben hier de ANWB gebeld maar je komt er niet doorheen.
Ik zal je even uit de droom helpen; alleen Amerika, Europa en Japan hebben zulke systemen die zo goed kunnen werken.quote:Op zondag 26 december 2004 14:11 schreef multatuli het volgende:
[..]
Dat ze niet visueel detecteerbaar zijn, vermoedde ik ook al, maar kan je ze niet op andere wijze waarnemen?
Anyway, na een aardbeving op die diepte en met die kracht is een vloedgolf een vrij grote zekerheid. Blijf ik me dus verwonderen dat het lijkt alsof niemand 'voorbereid' was. Je had toch een aantal uren de tijd om in ieder geval je boot binnen te varen, de zwemmers en duikers binnen te halen en naar hogere delen te vluchten.
Wist werkelijk niemand het of heeft men niet willen waarschuwen?
quote:26-DEC-2004 11:05:00 13.54 92.88 6.3 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 10:19:29 13.45 92.79 6.2 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 09:20:01 8.87 92.38 6.5 10.0 NICOBAR ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 07:38:24 13.12 93.05 5.8 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 07:07:09 10.34 93.76 5.7 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 06:21:58 10.62 92.32 5.7 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 04:21:26 6.90 92.95 7.3 10.0 NICOBAR ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 03:08:42 13.81 92.97 6.1 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 02:59:12 3.18 94.26 5.9 10.0 OFF W COAST OF NORTHERN SUMATERA
26-DEC-2004 02:51:59 12.51 92.59 6.0 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 02:36:06 12.14 93.01 5.8 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 02:34:50 4.10 94.18 5.8 10.0 OFF W COAST OF NORTHERN SUMATERA
26-DEC-2004 02:22:01 8.86 92.50 6.0 10.0 NICOBAR ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 02:15:57 12.37 92.51 5.8 10.0 ANDAMAN ISLANDS, INDIA
26-DEC-2004 01:48:46 5.39 94.42 5.9 10.0 NORTHERN SUMATERA, INDONESIA
26-DEC-2004 00:58:50 3.30 95.78 8.5 10.0 OFF W COAST OF NORTHERN SUMATERA
24-DEC-2004 23:54:48 -6.55 109.30 4.5 268.7 JAWA, INDONESIA
quote:After the flood, we went down to take a look at the hotel and found fish everywhere. The most amazing was something that looked like a shark in the pool
Iddquote:
Bron?quote:Op zondag 26 december 2004 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoor net dat er een tweede beving is geweest en er een vloedgolf op bangladesh af komt.
Waarom wil je dat weten?quote:Op zondag 26 december 2004 14:23 schreef Mutant01 het volgende:
Hoe zit dat nu met West afrika? Ik vraag me af of landen als de VAE er nog mee te maken krijgen?
Bangladesh zou dan helemaal een ramp zijn..gezien het aantal mensen dat daar dicht op elkaar woont.quote:Op zondag 26 december 2004 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoor net dat er een tweede beving is geweest en er een vloedgolf op bangladesh af komt.
West afrika heeft oost afrika ertussen zittenquote:Op zondag 26 december 2004 14:23 schreef Mutant01 het volgende:
Hoe zit dat nu met West afrika? Ik vraag me af of landen als de VAE er nog mee te maken krijgen?
Die zullen er ongetwijfeld ook last van hebben, maar aangezien de kracht zich dan al veel meer verspreid heeft zal de invloed aanmerkelijk minder zijn. In de VAE denk ik zelfs dat ze er maar heel weinig van merken: India ligt in de weg van het directe pad van de golf. Zie ook het kaartje van Roelquote:Op zondag 26 december 2004 14:23 schreef Mutant01 het volgende:
huh? Ik heb het over Oost Afrika.quote:Op zondag 26 december 2004 14:26 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
West afrika heeft oost afrika ertussen zitten
Hmm, maar de rest van Oost-afrika kan dus nog later op de dag een klap krijgen?quote:Op zondag 26 december 2004 14:26 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Die zullen er ongetwijfeld ook last van hebben, maar aangezien de kracht zich dan al veel meer verspreid heeft zal de invloed aanmerkelijk minder zijn. In de VAE denk ik zelfs dat ze er maar heel weinig van merken: India ligt in de weg van het directe pad van de golf. Zie ook het kaartje van Roel
Maar eerst nietquote:Op zondag 26 december 2004 14:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
huh? Ik heb het over Oost Afrika.
Net stond er nog west afrikaquote:Op zondag 26 december 2004 14:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
huh? Ik heb het over Oost Afrika.
Die hebben hem al gehad. Maar het nieuws van het gebied er direct omheen is veel schokkenderquote:Op zondag 26 december 2004 14:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hmm, maar de rest van Oost-afrika kan dus nog later op de dag een klap krijgen?
Als daar dan de dodentallen van India en Sri Lanka bij opgeteld worden, zit je al dik boven de 3500-4000....quote:Op zondag 26 december 2004 14:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
Bevestigd aantal doden in Indonesië: 1873
5500+ iddquote:Op zondag 26 december 2004 14:35 schreef Eveli het volgende:
[..]
Als daar dan de dodentallen van India en Sri Lanka bij opgeteld worden, zit je al dik boven de 3500-4000....![]()
Bron? Dat is echt ernstig dan.quote:Op zondag 26 december 2004 14:33 schreef Roel_Jewel het volgende:
Bevestigd aantal doden in Indonesië: 1873
India is een technologisch behoorlijk ontwikkeld land hoor. Het heeft iiig de benodigde (weer-)satellieten, een geavanceerd seismologisch detectie systeem (al was het maar om de Pakistaanse kernproeven te kunnen detecteren), etc.quote:Op zondag 26 december 2004 14:17 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ik zal je even uit de droom helpen; alleen Amerika, Europa en Japan hebben zulke systemen die zo goed kunnen werken.
dat is me ff niet duidelijk, maar gezien de tijdmelding op http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Maps/region/Asia.html lijkt 't me onze tijd minus 1 uur (UTC-tijd dus).quote:Op zondag 26 december 2004 14:40 schreef Frutsel het volgende:
Roel Jewel, dat rijtje met aardbevingen dat je schetst, is dat lokale tijd daar of hier ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |