abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 december 2004 @ 14:48:13 #2
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_24217886
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.iris.edu/cgi-b(...)1226_005850.7.spyder

seismogrammen van de beving van 8,5/8,9. Zie ook http://www.iris.edu/seismon/last30days.phtml?region=Indian%20Ocean&latN=25&latS=-60&lonE=130&lonW=30 en click op de tijden voor seismogrammen van diverse meetstations..
Als ik het goed begrijp is het bij die Andaman en Nicobar eilanden begonnen? Die liggen ook bij de grote klap het dichtste bij. Toch hoor je daar nu niets meer over. Lijkt me toch dat juist daar de grootste verwoesting is... (of is het redelijk onbewoond daar?)
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_24217887
6.300 doden, laatst bekende aantal doden, aldus BBC News.
pi_24217890
Thx over die tijd... via je website
ja klopt..net gezien..laatste quake was om 12.05 uur Berlin time... dus UTC = onze tijd -1 uur

Thx!

Veel aardbevingen vandaag ook in de Alaska regio zie ik
  zondag 26 december 2004 @ 14:49:10 #5
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24217897
Goed nieuws (voor mij dan)!
Mijn familie is in orde, en heeft er behalve uitgevallen telefoons, niets van gemerkt. Mijn zwager heeft net eindelijk contact gehad met mijn schoonvader. Het hotel van de "vakantievierders" is ongeschonden (mijn zwager woont zelf 15KM landinwaarts).
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24217900
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:48 schreef Frutsel het volgende:

Veel aardbevingen vandaag ook in de Alaska regio zie ik
Yup, zag 't. 't Is te hopen dat daar niet nog een zware beving gaat volgen .
  Admin zondag 26 december 2004 @ 14:50:15 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_24217911
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:49 schreef RonaldV het volgende:
Goed nieuws (voor mij dan)!
Mijn familie is in orde, en heeft er behalve uitgevallen telefoons, niets van gemerkt. Mijn zwager heeft net eindelijk contact gehad met mijn schoonvader. Het hotel van de "vakantievierders" is ongeschonden (mijn zwager woont zelf 15KM landinwaarts).
Ah gelukkig!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_24217913
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:48 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is het bij die Andaman en Nicobar eilanden begonnen? Die liggen ook bij de grote klap het dichtste bij. Toch hoor je daar nu niets meer over. Lijkt me toch dat juist daar de grootste verwoesting is... (of is het redelijk onbewoond daar?)
Dat hoeft niet... Een tsunami beweegt vooral onder water... dus waar ie "getriggered" wordt wordt ie gevormd... vissersboten daar zien wellicht een rimpeling meer niet. Maar als de onderzeese 'golf' dichter bij ondiepere wateren komt, stijgt de golf boven het water uit en slaat dan keihard toe op het eerste beste landje waar hij tegenaan komt.

ze zullen misschien ook relatief onbewoond zijn...
  zondag 26 december 2004 @ 14:50:38 #9
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_24217915
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:49 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Yup, zag 't. 't Is te hopen dat daar niet nog een zware beving gaat volgen .
Kan het geen kettingreactie zijn? De diverse breuklijnen sluiten toch ook op elkaar aan? Als de ene aardbeving heftig genoeg is lijkt het mij dat die dan ook een andere aardbeving kan gaan veroorzaken.. toch?
pi_24217919
Damn, gister nog een video gezien over mijn opa's geboortedorp. Dat zal nu ook wel compleet weg zijn
pi_24217929
RonaldV -> hoe het je contact kunnen krijgen met ze??? Zitten hun ook in phuket?
  zondag 26 december 2004 @ 14:52:16 #12
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_24217941
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:50 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Dat hoeft niet... Een tsunami beweegt vooral onder water... dus waar ie "getriggered" wordt wordt ie gevormd... vissersboten daar zien wellicht een rimpeling meer niet. Maar als de onderzeese 'golf' dichter bij ondiepere wateren komt, stijgt de golf boven het water uit en slaat dan keihard toe op het eerste beste landje waar hij tegenaan komt.

ze zullen misschien ook relatief onbewoond zijn...
Ik heb het met name over de eilanden daar. De aardbeving lag daar vrij dicht bij, inclusief een aantal kleinere aardbevingen voorafgaand aan de grote klap. Je zou toch verwachten dat ze veel schade hebben opgelopen van de aardbeving zelf. (misschien niet van de tsunami)
  zondag 26 december 2004 @ 14:52:20 #13
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_24217952
Sweet Dreams on Christmas Night best spooky dan ?

best erg ook dit, grootste aardbeving in 40 jaar ooit, wat weer tsunami's heeft veroorzaakt, mên...
-
  zondag 26 december 2004 @ 14:53:09 #15
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24217954
quote:
Op zondag 26 december 2004 14:51 schreef blue_devil het volgende:
RonaldV -> hoe het je contact kunnen krijgen met ze??? Zitten hun ook in phuket?
Mijn familie woont in Sri Lanka. De twee vakantie-vierders waren daar op bezoek, maar logeren in een hotel in de buurt. Mijn zwager is zelf aan het proberen geweest om Nederland te bereiken, andersom is een drama
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24217978
pff indrukwekkend dit .

Vriendin van m'n zusje zit ergens aan de ooskust van India maar in een stad dus dat zal wel redelijk goedgaan hoop ik.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24217995
Over tsunami's (leve Wikipedia ): http://en.wikipedia.org/wiki/Tsunami
quote:
One system for providing tsunami warning is the CREST Project (Consolidated Reporting of EarthquakeS and Tsunamis) implemented on the West coast (Cascadia), Alaska, and Hawaii of the United States by the USGS, NOAA, the Pacific Northwest Seismograph Network, and three other university seismic networks.

No such system can protect against a sudden tsunami. A devastating tsunami occurred off the coast of Hokkaido in Japan as a result of an earthquake on July 12, 1993. As a result, 202 people on the small island of Okushiri lost their lives, and hundreds more were missing or injured.

However, if there was a very large subduction zone earthquake (Magnitude 9.0) off the west coast of the United States people in Japan would have up to 18 hours before the tsunami reached Japan giving them some time to get away to higher ground.
  zondag 26 december 2004 @ 14:58:46 #18
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_24218023
ff ter info een kaartje met de tektonische platen:
pi_24218038
'More tsunami's expected in the evening', aldus de BBC.
  zondag 26 december 2004 @ 15:00:21 #20
59136 Aurora025
1649 - Siege of Drogheda
pi_24218043
HAARP?
The Irish Massacre was incited by the Jesuits on October 23, 1641, the feast day of Ignatius Loyola, and lasted until Oliver Cromwell landed in Drogheda in 1649 to put an end to it.
pi_24218055
als ik het goed begrijp is het dus ergens rond e Indo-Australian Plate / Java Trench gebeurd hé
dan staat dat toch los van Alaska? of geven de platen dit dan weer door?
-
pi_24218060
Uit vorige topic:
quote:
Dat ze niet visueel detecteerbaar zijn, vermoedde ik ook al, maar kan je ze niet op andere wijze waarnemen?

Anyway, na een aardbeving op die diepte en met die kracht is een vloedgolf een vrij grote zekerheid. Blijf ik me dus verwonderen dat het lijkt alsof niemand 'voorbereid' was. Je had toch een aantal uren de tijd om in ieder geval je boot binnen te varen, de zwemmers en duikers binnen te halen en naar hogere delen te vluchten.

Wist werkelijk niemand het of heeft men niet willen waarschuwen?
Ze hadden daar geen tsunami-waarschuwingssyteem zoals ze dat wel op de Stille Oceaan hebben (waar oa Japan en Hawaii nog wel eens getroffen willen worden door tsunami's en Alaska ook in een geologisch/seismisch actief gebied ligt).
Men had er (in de baai van Bengalen) wel een waarschuwingssysteem voor stormvloeden van tropische cyclonen, maar die zijn veel trager en dus makkelijker te volgen en te verwachten.

En idd op volle zee is een Tsunami een 'kleine' golf (wel met een lange golflengte), nabij de kust als de zee ondieper wordt wordt de golf belemmerd in de voortbeweging en wordt deze hoger. De energie die er in de gof zit wordt daarvoor gebruikt.
En daarbij beweegt een tsnunami zich nogal snel.
pi_24218071
quote:
Op zondag 26 december 2004 15:00 schreef mechatronics het volgende:
als ik het goed begrijp is het dus ergens rond e Indo-Australian Plate / Java Trench gebeurd hé
dan staat dat toch los van Alaska? of geven de platen dit dan weer door?
Wellicht dat http://en.wikipedia.org/wiki/Earthquake e.e.a. verduidelijkt :
quote:
An earthquake is a trembling or shaking movement of the Earth's surface. Earthquakes typically result from the movement of faults, quasi-planar zones of deformation within its uppermost layers. The word earthquake is also widely used to indicate the source region itself. The solid earth is in slow but constant motion (see plate tectonics) and earthquakes occur where the resulting stress exceeds the capacity of Earth materials to support it. This condition is most often found at (and the resulting frequent occurrence of earthquakes is used to define) the boundaries of the tectonic plates into which the Earth's lithosphere can be divided. Events that occur at plate boundaries are called interplate earthquakes; the less frequent events that occur in the interior of the lithospheric plates are called intraplate earthquakes.
pi_24218073
quote:
Op zondag 26 december 2004 15:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
'More tsunami's expected in the evening', aldus de BBC.
Lekker dan.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')