Als ik het goed begrijp is het bij die Andaman en Nicobar eilanden begonnen? Die liggen ook bij de grote klap het dichtste bij. Toch hoor je daar nu niets meer over. Lijkt me toch dat juist daar de grootste verwoesting is... (of is het redelijk onbewoond daar?)quote:Op zondag 26 december 2004 14:43 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.iris.edu/cgi-b(...)1226_005850.7.spyder
seismogrammen van de beving van 8,5/8,9. Zie ook http://www.iris.edu/seismon/last30days.phtml?region=Indian%20Ocean&latN=25&latS=-60&lonE=130&lonW=30 en click op de tijden voor seismogrammen van diverse meetstations..
Yup, zag 't. 't Is te hopen dat daar niet nog een zware beving gaat volgenquote:Op zondag 26 december 2004 14:48 schreef Frutsel het volgende:
Veel aardbevingen vandaag ook in de Alaska regio zie ik![]()
Ah gelukkig!quote:Op zondag 26 december 2004 14:49 schreef RonaldV het volgende:
Goed nieuws (voor mij dan)!![]()
Mijn familie is in orde, en heeft er behalve uitgevallen telefoons, niets van gemerkt. Mijn zwager heeft net eindelijk contact gehad met mijn schoonvader. Het hotel van de "vakantievierders" is ongeschonden (mijn zwager woont zelf 15KM landinwaarts).
Dat hoeft niet... Een tsunami beweegt vooral onder water... dus waar ie "getriggered" wordt wordt ie gevormd... vissersboten daar zien wellicht een rimpeling meer niet. Maar als de onderzeese 'golf' dichter bij ondiepere wateren komt, stijgt de golf boven het water uit en slaat dan keihard toe op het eerste beste landje waar hij tegenaan komt.quote:Op zondag 26 december 2004 14:48 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp is het bij die Andaman en Nicobar eilanden begonnen? Die liggen ook bij de grote klap het dichtste bij. Toch hoor je daar nu niets meer over. Lijkt me toch dat juist daar de grootste verwoesting is... (of is het redelijk onbewoond daar?)
Kan het geen kettingreactie zijn? De diverse breuklijnen sluiten toch ook op elkaar aan? Als de ene aardbeving heftig genoeg is lijkt het mij dat die dan ook een andere aardbeving kan gaan veroorzaken.. toch?quote:Op zondag 26 december 2004 14:49 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup, zag 't. 't Is te hopen dat daar niet nog een zware beving gaat volgen.
Ik heb het met name over de eilanden daar. De aardbeving lag daar vrij dicht bij, inclusief een aantal kleinere aardbevingen voorafgaand aan de grote klap. Je zou toch verwachten dat ze veel schade hebben opgelopen van de aardbeving zelf. (misschien niet van de tsunami)quote:Op zondag 26 december 2004 14:50 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat hoeft niet... Een tsunami beweegt vooral onder water... dus waar ie "getriggered" wordt wordt ie gevormd... vissersboten daar zien wellicht een rimpeling meer niet. Maar als de onderzeese 'golf' dichter bij ondiepere wateren komt, stijgt de golf boven het water uit en slaat dan keihard toe op het eerste beste landje waar hij tegenaan komt.
ze zullen misschien ook relatief onbewoond zijn...
Mijn familie woont in Sri Lanka. De twee vakantie-vierders waren daar op bezoek, maar logeren in een hotel in de buurt. Mijn zwager is zelf aan het proberen geweest om Nederland te bereiken, andersom is een dramaquote:Op zondag 26 december 2004 14:51 schreef blue_devil het volgende:
RonaldV -> hoe het je contact kunnen krijgen met ze??? Zitten hun ook in phuket?
quote:One system for providing tsunami warning is the CREST Project (Consolidated Reporting of EarthquakeS and Tsunamis) implemented on the West coast (Cascadia), Alaska, and Hawaii of the United States by the USGS, NOAA, the Pacific Northwest Seismograph Network, and three other university seismic networks.
No such system can protect against a sudden tsunami. A devastating tsunami occurred off the coast of Hokkaido in Japan as a result of an earthquake on July 12, 1993. As a result, 202 people on the small island of Okushiri lost their lives, and hundreds more were missing or injured.
However, if there was a very large subduction zone earthquake (Magnitude 9.0) off the west coast of the United States people in Japan would have up to 18 hours before the tsunami reached Japan giving them some time to get away to higher ground.
Ze hadden daar geen tsunami-waarschuwingssyteem zoals ze dat wel op de Stille Oceaan hebben (waar oa Japan en Hawaii nog wel eens getroffen willen worden door tsunami's en Alaska ook in een geologisch/seismisch actief gebied ligt).quote:Dat ze niet visueel detecteerbaar zijn, vermoedde ik ook al, maar kan je ze niet op andere wijze waarnemen?
Anyway, na een aardbeving op die diepte en met die kracht is een vloedgolf een vrij grote zekerheid. Blijf ik me dus verwonderen dat het lijkt alsof niemand 'voorbereid' was. Je had toch een aantal uren de tijd om in ieder geval je boot binnen te varen, de zwemmers en duikers binnen te halen en naar hogere delen te vluchten.
Wist werkelijk niemand het of heeft men niet willen waarschuwen?
Wellicht dat http://en.wikipedia.org/wiki/Earthquake e.e.a. verduidelijktquote:Op zondag 26 december 2004 15:00 schreef mechatronics het volgende:
als ik het goed begrijp is het dus ergens rond e Indo-Australian Plate / Java Trench gebeurd hé
dan staat dat toch los van Alaska? of geven de platen dit dan weer door?
quote:An earthquake is a trembling or shaking movement of the Earth's surface. Earthquakes typically result from the movement of faults, quasi-planar zones of deformation within its uppermost layers. The word earthquake is also widely used to indicate the source region itself. The solid earth is in slow but constant motion (see plate tectonics) and earthquakes occur where the resulting stress exceeds the capacity of Earth materials to support it. This condition is most often found at (and the resulting frequent occurrence of earthquakes is used to define) the boundaries of the tectonic plates into which the Earth's lithosphere can be divided. Events that occur at plate boundaries are called interplate earthquakes; the less frequent events that occur in the interior of the lithospheric plates are called intraplate earthquakes.
Lekker dan.quote:Op zondag 26 december 2004 15:00 schreef Roel_Jewel het volgende:
'More tsunami's expected in the evening', aldus de BBC.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |