Het lijkt erop dat de Malediven voor driekwart overstroomd zijn... Er is geen comminicatie mogelijk.quote:Op zondag 26 december 2004 09:32 schreef Libris het volgende:
Ik heb twee verre vrienden die net een bruiloft op de Malediven hebben (met ongeveer 1000 gasten), ik hoop dat het daar goed gaat.
Ik heb nog niemand uit Singapore gesproken, maar daar schijnt het mee te vallen
Ik lees net dat ze de 21e getrouwd zijn, hopelijk waren ze en de gasten al van het eiland af....quote:Op zondag 26 december 2004 09:34 schreef leviathanfd het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat de Malediven voor driekwart overstroomd zijn... Er is geen comminicatie mogelijk.
CNN heeft toch genoeg uitgezonden..quote:Op zondag 26 december 2004 09:52 schreef Libris het volgende:
Dus nog geeneens 3 uur geleden, ben bang dat het dodenaantal nog flink oploopt
[sub]Dat stomme CNN zendt niks uit (een interview over de oprichting van de VN...)
quote:I'm in a town called Unawatuna, which is on the south coast of Sri Lanka.
It was about 1000 this morning our time and we were still in bed when we suddenly heard some shouts from outside.
Then the water started coming under the door. Within a few seconds it was touching the window.
We scrambled out of the room - quickly the water was up to chest height.
We made our way out of the hotel, through the incredible rushing water.
First of all we climbed up into a tree for a couple of minutes but then that began to fall down because of the water.
We were swept along for a few hundred metres, trying to dodge the motorcycles and the refrigerators and the cars that were coming with us.
Finally, about 300m inshore, we managed to get hold of a pillar, which we held onto, and then the waters just gradually began to subside.
Little help
This has caused incredible devastation here. There are cars in trees, buildings destroyed.
It is impossible really to get an accurate picture of the number of casualties from where I am.
A call went round for a doctor... but there are no doctors here
But in one small area of one small village I have seen three bodies so far: two Sri Lankans - an elderly lady and a young woman - and a Western boy who looked to be about five years old.
There is no kind of emergency services here, there are no helicopters thumping through the sky to come to save people. It is a do-it-yourself rescue.
People are trying to go through the building and trying to rescue people who might be trapped.
Most people have gone up onto higher ground, fearful of another tidal wave - rumours are that another one might be coming and people are trying to get up onto the hills.
There are no real medical services here either at the moment.
A call went round about 15 minutes ago for a doctor because a man's pulse was getting weaker and weaker but there are no doctors here.
Dat zou best kunnen, maar de beving vond plaats in de oceaan op behoorlijke diepte. Het maakt dan volgens mij niet zo veel uit.quote:Op zondag 26 december 2004 10:22 schreef Positive_Thinking het volgende:
volgens iemand op skynews is de aardkorst over enkele kilometers verschoven . Hij vermoedt dat de aardkorst zelfs op sommige gedeeltes 10m omhoog is gekomen.
Dat is wel erg ver weg van de zeebeving van nuquote:Op zondag 26 december 2004 09:21 schreef Dark_Killah het volgende:
Ook op Sri Lanka, ben daar geweest waar die doden zijn gevallen.
Tsumai's kunnen zich duizenden kilometers verplaatsen. Ze zijn dan sterker!quote:Op zondag 26 december 2004 10:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Dat is wel erg ver weg van de zeebeving van nu
quote:Duizenden doden na zeebeving Azië
Zuidoost-Azië is getroffen door een zeer krachtige zeebeving. Daarbij zijn door vloedgolven zeker 1000 doden gevallen. In het gebied zijn veel Nederlandse toeristen.
Schok
De beving had een kracht van 6.8 tot 8.5 op de schaal van Richter. De schok was te voelen tot in Singapore en Maleisië. Het epicentrum lag voor de kust van Indonesische eiland Sumatra. Daar zijn al minstens 100 doden geteld.
Surfers
Tientallen lichamen zijn aangespoeld voor de kust van het eiland Nias, een populaire vakantiebestemming voor surfers. Eerder waren als 87 doden gemeld in het noordelijk deel van Sumatra. Hele dorpen zijn weggevaagd door de hoge vloedgolven. In Sri Lanka zijn in het toeristische zuiden minstens 500 doden gevallen.
Toeristen
India meldt de dood van ruim 500 mensen. Op de Thaise vakantie-eilanden zijn veel toeristen om het leven gekomen. Op de Maldiven is ongeveer tweederde deel van de hoofdstad Mal overstroomd door vloedgolven als gevolg van de zeebeving. Volgens een regeringswoordvoerder is de schade 'aanzienlijk'.
Meldingen
De ANWB heeft tientallen meldingen binnengekregen van Nederlandse toeristen die in de problemen zijn geraakt door de zeebeving.
RTL Nieuws
Sri Lanka heeft ook de volle laag gekregen:quote:Op zondag 26 december 2004 10:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
quote:Sri Lankan authorities report 500 deaths from the waves, according to journalist Iqbal Athas.
Die van Roermond was 5.8 op de schaal van richter.quote:Op zondag 26 december 2004 10:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
Als het goed begrijp was die beving meer dan 100 x 100 x 100 keer zwaarder dan 'dat bevinkje' dat in '92 Limburg trof?
Bangladesh heeft toch altijd al zo'n geluk met het weer enzoquote:Op zondag 26 december 2004 10:35 schreef Frutsel het volgende:
Aardbeving Treft Bangladesh
DHAKA, Bangladesh — A powerful earthquake jolted a wide area of Bangladesh on Sunday, but there were no immediate reports of casualties or damage, news reports and weather officials said.
The magnitude 7.36 tremor struck the southern port city of Chittagong, according to a statement by the Bangladesh Meteorological Department said. Bangladesh lacks equipment to determine the epicenter of the quake.
Media reports said the quake was felt in the central, southern and western parts of the country, including the capital Dhaka.
Big quakes are rare in Bangladesh, a delta nation of 140 million people in South Asia.
quote:Op zondag 26 december 2004 10:03 schreef Billy_Mack het volgende:
goede god, en dat met kerst![]()
God hebbe hun ziel
Ja van de Tsunami, maar niet van de direkte aardbeving (wat ik eigenlijk bedoel)quote:Op zondag 26 december 2004 10:38 schreef Roel_Jewel het volgende:
Sri Lanka heeft ook de volle laag gekregen:
http://www.cnn.com/2004/WORLD/asiapcf/12/26/asia.quake/index.html
Nee, da's waar. Maar daar zullen weinig gebieden direct last van hebben gehad. Ik denk dat de meesten door de tsunami's zijn omgekomen.quote:Op zondag 26 december 2004 10:42 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ja van de Tsunami, maar niet van de direkte aardbeving (wat ik eigenlijk bedoel)
In Nederland hebben we gewoon geen fatsoenlijke nieuwszender. Zelfs niet in dit soort gevallenquote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef Omaha het volgende:
Normaal zou er nu toch wel een extra journaal komen..
Idd. De ergste gebieden zullen wel van alles verstoken zijn op dit moment.quote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef detulp050 het volgende:
Op Sky News ook veel beelden, ziet er op zich wel vernield uit, maar ik zie nog geen dingen die weggevaagd zijn, maar dat zal aan de verstoorde communicatie liggen.
Maar ja wat hebben ze te melden, als er nog geen beelden zijn (en dat vermoed ik)quote:Op zondag 26 december 2004 10:51 schreef Omaha het volgende:
Normaal zou er nu toch wel een extra journaal komen..
Me too, bij Sky heb je tenminste echtquote:Op zondag 26 december 2004 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
In Nederland hebben we gewoon geen fatsoenlijke nieuwszender. Zelfs niet in dit soort gevallen. Ik ben blij met m'n digitale tv: cnn, BBC News, SKY, enz.
quote:Op zondag 26 december 2004 10:55 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Me too, bij Sky heb je tenminste echt'Het rampengevoel'
Mjah, mijn moeder woont daar.. :/quote:Op zondag 26 december 2004 10:26 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Ja.... Als de zeebodem bij een naschok weer in beweging komtt, beweegt het water ook weer.quote:Op zondag 26 december 2004 11:09 schreef ikkemem het volgende:
Wat is dit erg.
Kunnen die na schokken ook nog vloedgolfen veroorzaken?
Wat een gigantische kracht inderdaadquote:Op zondag 26 december 2004 11:05 schreef Roel_Jewel het volgende:
Op CNN zie ik dat Sri Lanka 1.400 km van de plek van de aardbeving ligt. En dan nog zoveel schade.
Tja, dat is dan nog het minste.. Ik vind het erger voor die mensen daar anders, die hadden al niks en nu hebben ze nog minder niksquote:Op zondag 26 december 2004 11:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
Meer dan 100 toeristische duikers vermist in Thailand.
quote:Sri Lanka: 1,000 dead
India: 1,000 dead
Thailand: 55 dead
Indonesia: 150 dead
Malaysia: 7 dead
Source: Government officials
Ja, de zwaarste in 40 jaar (ter wereld) en de op 4 na krachtigste sinds 1900.quote:Op zondag 26 december 2004 11:08 schreef Ambrosius het volgende:
Het was de 5e aardbeving in kracht ooit hoorde ik net op het NOS-Radionieuws.
Wat een rot opmerking het is voor iedereen erg om je dierbaren te verliezen hoor.quote:Op zondag 26 december 2004 11:20 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Tja, dat is dan nog het minste.. Ik vind het erger voor die mensen daar anders, die hadden al niks en nu hebben ze nog minder niks. Die duikers komen wel een keer boven water.. ( letterlijk
)
Zo bedoel ik het ook niet. Maar die duikers weten dat dat het risico van het vak is. En die mensen die daar wonen (aan de kust) in houten hutjes kunnen vaak niet anders..quote:Op zondag 26 december 2004 11:25 schreef ikkemem het volgende:
[..]
Wat een rot opmerking het is voor iedereen erg om je dierbaren te verliezen hoor.
Voor de bevolking is het ook erg dat ze ook nog hun huis enz verliezen.
Volgens mij weten we daarvan nog niet meer dan:quote:Op zondag 26 december 2004 11:24 schreef Dark_Killah het volgende:
En de maledieven daar is nog niets over bekend omdat daar alle communicatie middelen zijn weggevaagd toch?
(CNN)quote:MALDIVES
At least three children reported killed in the high waters on an island north of the capital, Male.
(NOS Nieuws).quote:Op de Malediven is de hoofdstad Male voor tweederde overstroomd. Een golf van 1,3 meter ging over de eilanden, die maar een meter boven zeeniveau liggen.
Daar kan ik me soms dood aan ergeren hoe ze dat dan zeggen. Zo van:quote:Op zondag 26 december 2004 11:41 schreef Positive_Thinking het volgende:
Sri lanka al op 1500 doden..
3 Nederlanders worden vermist aldus NOS teletekst
quote:Op dit moment (officiele cijfers, stijgen echter elke seconde):
1000 doden in India. 750 mensen vermist.
1700 doden in Sri Lanka (veel vermisten)
250 doden in Thailand (veel vermiste toeristen) 10.000 mensen geevacueerd.
9 doden in Maleisie
onbekend aantal doden in Indonesie (getallen lopen van 200-1000), daarnaast zijn er talloze gevangenen ontsnapt uit een gevangenis.
quote:De alarmcentrale van de ANWB kreeg telefoontjes uit Sri Lanka, Sumatra en het Thaise eiland Phuket. Ook veel bezorgde familieleden en vrienden in Nederland bellen de ANWB. Dit laatste eiland wordt traditioneel bezocht door veel Nederlandse 'backpackers'.
Veel Nederlandse vakantiegangers bellen vanaf het dak van hun hotel. Ze zijn radeloos. Het telefoonverkeer ligt in veel gebieden plat.
RTL Nieuwsquote:Vooral de stranden van de eiland Phuket en Phi Phi zijn getroffen. Tientallen bootjes vol toeristen werden getroffen. De witte stranden lokken jaarlijks duizenden Nederlanders naar het gebied.
Het bewoonde gedeelte van phi phi ligt tussen twee stranden in, en ligt net een meter boven zee niveau. Ik kan me niet voorstellen dat daar nog iets recht staatquote:
Oh, ik snapte het al niet. Ineens zo'n gekke quotequote:Op zondag 26 december 2004 11:52 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat is de bron van het bericht dat ik direct erboven plaatste.
Magnitudes of Significant Earthquakesquote:Op zondag 26 december 2004 11:25 schreef Eveli het volgende:
[..]
Ja, de zwaarste in 40 jaar (ter wereld) en de op 4 na krachtigste sinds 1900.
Ben je serieusquote:Op zondag 26 december 2004 11:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
Fijn die landmijnen die nu in het zuiden van Thailand ronddrijven.
Denk het niet, wat was de kracht van die beving in SF aantal jaren geleden?quote:Op zondag 26 december 2004 11:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
Een stad als San Franscisco, zou die enigszins bestand zijn tegen een beving van 8,9? Kan 't me nauwelijks voorstellen eik.
Haal echt die stomme grijns van je kopquote:
Lekker positiefquote:Op de Malediven is de hoofdstad Male
voor tweederde overstroomd.Een golf van
1,3 meter ging over de eilanden,die
maar een meter boven zeeniveau liggen.
In Male wonen ongeveer 75.000 mensen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |