Ik mis de link met allochtonen hierbijquote:Op woensdag 1 december 2004 12:23 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Iedereen kan snappen dat als je je RAAR gedraagd je geen werk kan krijgen.
Want er zijn ook zo lekker veel fundamentalistische moslims op de arbeidsmarktquote:Op woensdag 1 december 2004 13:07 schreef Cheiron het volgende:
Mijn reactie van de FP:
Postieve discriminatie is NIET ok. Je moet gewoon de persoon aannemen die het meest geschikt is voor de functie, en in de bedrijfscultuur past. Ik snap best dat bedrijven geen fundamentalistische moslim aan willen nemen. Moeten ze een gebedsruimte inrichten, hallal voedsel serveren enzo.. allemaal extra kosten terwijl het niets oplevert.
Een collega van mij is moslim en eet gewoon brood hoor!quote:Op woensdag 1 december 2004 13:07 schreef Cheiron het volgende:
Mijn reactie van de FP:
Postieve discriminatie is NIET ok. Je moet gewoon de persoon aannemen die het meest geschikt is voor de functie, en in de bedrijfscultuur past. Ik snap best dat bedrijven geen fundamentalistische moslim aan willen nemen. Moeten ze een gebedsruimte inrichten, hallal voedsel serveren enzo.. allemaal extra kosten terwijl het niets oplevert.
Zoals belastingschijven en 65 plus-kortingen?quote:Op woensdag 1 december 2004 13:09 schreef P-Style het volgende:
FNV discrimineert. Discriminatie is in mijn ogen nooit goed.
Dat vraag ik me eerlijk gezegd bij de meeste mensen af... "weet je wel wat allochtoon betekent?"quote:Op woensdag 1 december 2004 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Vraag me af of FNV wel weet wat een Allochtoon is, en hoe dat bij hun eigen organisatie is..
Ook dat...quote:Op woensdag 1 december 2004 13:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Vraag me af of sommige fokkers wel weten wat discriminatie betekend..
IDD, en die zijn, zoals al vaak aangetoont op FOK meestal erg pissig als ze dan horen waar het woord voor staat. Meeste gebruiken het woord als ze "bruinen" bedoelen, doelend op de huidskleur en niet op het hemd...quote:Op woensdag 1 december 2004 13:17 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat vraag ik me eerlijk gezegd bij de meeste mensen af... "weet je wel wat allochtoon betekent?"
komt dat van fnv af?quote:Op woensdag 1 december 2004 13:15 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Zoals belastingschijven en 65 plus-kortingen?
Zelfs van de overheid, nog een stapje hoger.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:19 schreef Toryu het volgende:
[..]
komt dat van fnv af?
Als je Katholiek bent kan je naar je BAAN fluiten bedoel je?quote:Op woensdag 1 december 2004 13:17 schreef Posdnous het volgende:
Apart dat er nooit iemand heeft geklaagd over de C&A waar je gescreend wordt en aangenomen als je een bepaalde Christelijke achtergrond hebt.
Of dat grote IT-bedrijf van die twee zwartekousenbroertjes.
Dat was 'm, thanksquote:Op woensdag 1 december 2004 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je Katholiek bent kan je naar je BAAN fluiten bedoel je?
Een persoon van een etnische minderheid is wat anders dan allochtoonquote:Op woensdag 1 december 2004 13:22 schreef mechatronics het volgende:
dit is toch al jaren zo?
tenminste, ik heb vroeger zat vaak onder advertenties iets gelezen als
mensen van een etnische minderheid of met een lichamelijke beperking genieten voorkeur bij de solicitatie.
machatronics had dan spontaan geen zin meer om dan dat bedrijf te gaan bellen voor n vakantiebaanje
Nee, maar wel een etnische minderheid.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:26 schreef MikeyMo het volgende:
Mijn opa en oma komen uit Friesland, ben ik nu ook een beetje allochtoon?
Jou willen ze niet of je nou allochtoon bent of niet. Staat in de extra bijlagequote:Op woensdag 1 december 2004 13:26 schreef MikeyMo het volgende:
Mijn opa en oma komen uit Friesland, ben ik nu ook een beetje allochtoon?
Nee, daarom maakt men ook onderscheid tussen niet westerse allochtonen en allochtonen.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:27 schreef Monidique het volgende:
Is er niet, ergens, één of andere regel dat je geen allochtoon bent als jij, of minstens een van je ouders, uit een groep, voornamelijk Westerse, landen komt?
Het gaat ook niet om mensen die niks kunnen, het gaat om wanneer de kwalificaties ongeveer gelijk zijn.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:27 schreef Toryu het volgende:
Als je als allochtoon ergens aangenomen wilt worden moet je dat ook verdienen, en moet je niet bevoordeeld worden door zo'n achterlijke regel
quote:Op woensdag 1 december 2004 13:27 schreef Monidique het volgende:
Is er niet, ergens, één of andere regel dat je geen allochtoon bent als jij, of minstens een van je ouders, uit een groep, voornamelijk Westerse, landen komt?
Mwah, er wonen áárdig wat zwarten in, bijvoorbeeld, Amerika, dus dat was niet wat ik bedoelde. Nee, ik dacht ergens, hier op dit forum waarschijnlijk, gelezen te hebben dat het niet geldt voor een bepaald aantal landen, maar ik neem aan dat het dan een regeling, of iets dergelijks, van een bedrijf of een instelling of een organisatie is.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:34 schreef P-Style het volgende:Nee, het is niet zo dat als je blank bent dat je dan geen allochtoon bent.
Om welke reden?quote:Op woensdag 1 december 2004 13:31 schreef GewoneMan het volgende:
ik zou een allochtoon zeker aannemen als hij als beste uit de bus komt. behalve moslims die zou ik absoluut afwijzen.
de islam is het grootste probleem in nederland dus die ga ik zeker niet aannemen als ik een bedrijf zou hebben. allochtonen heb ik overigens geen enkel bezwaar tegen, maar ik ga ze niet aannemen onder dwang maar omdat ze de baan verdienen. dus als ze goed genoeg zijn voor de baan qua ervaring en opleiding dan zal ik ze zeker aannemenquote:Op woensdag 1 december 2004 13:37 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Om welke reden?
Aangezien de islam gewoon een geloof is, zul je direct worden aangeklaagd.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:42 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
de islam is het grootste probleem in nederland dus die ga ik zeker niet aannemen als ik een bedrijf zou hebben.
Dat is dan een beslissing van het bedrijf zelf, en niet van bovenaf opgelegd door de logge overheid.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:17 schreef Posdnous het volgende:
Apart dat er nooit iemand heeft geklaagd over de C&A waar je gescreend wordt en aangenomen als je een bepaalde Christelijke achtergrond hebt.
Of dat grote IT-bedrijf van die twee zwartekousenbroertjes.
ik zie het als een sekte en dat is MIJN mening en aangezien het MIJN bedrijf is kunnen ze aanklagen wat ze willen maar een moslim komt er bij mij NIET in.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:44 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Aangezien de islam gewoon een geloof is, zul je direct worden aangeklaagd.
Wees blij dat je geen ondernemer bent![]()
Het gaat ook niet om die gevallen. Het gaat om mensen die WEL gekwalificeerd zijn.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
.
Vaak maken ze hun school niet af. Zoals Mohammed B. die na zijn HAVO diploma 2 HBO opleidingen heeft afgekapt. Een Nederlander zou ook niet meer snel een baan vinden met zo'n afgebroken opleiding.
Daar ik dénk dat jij elke keer zult verliezen, zal die wil er bij 'hen' wat langer zijn dan bij jou.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:48 schreef GewoneMan het volgende:
aangezien het MIJN bedrijf is kunnen ze aanklagen wat ze willen
en waarom denk je dat ? ik leef in een vrij land toch ? dus mag ik in MIJN bedrijf toch zeker wel de VRIJHEID hebben om te kiezen wie ik een baan geef en wie niet!? sinds wanneer is het verboden om een voorkeur te hebbenquote:Op woensdag 1 december 2004 13:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Daar ik dénk dat jij elke keer zult verliezen, zal die wil er bij 'hen' wat langer zijn dan bij jou.
Natuurlijk niet, daar gaat het dan ook niet over.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:56 schreef speedfreak1 het volgende:
Er blijkt weer een typisch links dogma, aan bedrijven opleggen wie ze moeten aannemen........ het zijn en blijven sukkels. Een bedrijf neemt niet iemand aan waarvan van te voren vast staat dat ie ongeschikt is voor het werk.
Gedeeltelijk wel. Overigens is er ook behoorlijk veel laaggeschoold werk hoorquote:Of de persoon nou groen, geel, paars, hindoe moslim, gristelijk is doet er momenteel werkelijk geen draad toe. Dat er zo'n werkloosheid onder allochtonen heerst komt vooral door de over het algemeen belabberde scholing die een grote groep van die mensen heeft.
Ze zijn in jaren niet zo populair geweest.quote:Maar jah, als noodlijdend vergrijzend vakbondje moet je toch wat om verse leden te werven hè. Want het draagvlak begint zo langzamerhand steeds meer onder de FNV weg te vallen.
Ja, dat is waar.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:59 schreef GewoneMan het volgende:
het is niet zo dat ik aangeef dat ik iemand afwijs omdat het een moslim is, dat zou dom zijn kan ik erop rekenen dat het bedrijf afbrand of ik wordt neergeschoten!
Als je discrimineert, zie Grondwet art. 1quote:Op woensdag 1 december 2004 13:59 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
en waarom denk je dat ? ik leef in een vrij land toch ? dus mag ik in MIJN bedrijf toch zeker wel de VRIJHEID hebben om te kiezen wie ik een baan geef en wie niet!? sinds wanneer is het verboden om een voorkeur te hebben![]()
Dat is mogelijk ja.quote:het is niet zo dat ik aangeef dat ik iemand afwijs omdat het een moslim is
quote:, dat zou dom zijn kan ik erop rekenen dat het bedrijf afbrand of ik wordt neergeschoten!
Wat mij betreft mag het allebei niet.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:23 schreef FR_08 het volgende:
Kan iemand mij vertellen waarom scholen géén regel voor een bep. percentage autochtone leerlingen mogen maken, en een minima aan allochtone medewerkers in bedrijven opeens wél mag?
Leuk, dat gezwaai met de grondwet, maar zie je nou zelf niet in dan een regel "Bij gelijke geschiktheid verdeint een allochtoon de voorkeur" net zo'n harde schending van die grondwet is als de allochtoon afwijzen omdat ie allochtoon is.quote:Als je discrimineert, zie Grondwet art. 1
Niet dat ik weet.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:46 schreef vanvugh het volgende:
Was het niet al verplicht om een x aantal % allochtonen te moeten aannemen?
misschien dat dat alleen geldt voor bepaalde bedrijfstakken en niet voor alle.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:46 schreef vanvugh het volgende:
Was het niet al verplicht om een x aantal % allochtonen te moeten aannemen?
idd nou ben ik tegen rasicme alleen tegen de islam dat is voor mij ook een reden om ervoor te zorgen dat een moslim niet in mijn bedrijf zou komen. dat vind ik ook heel wat anders dan iemand die geen allochtoon in dienst wil omdat het persoon in kwestie een andere huidskleur heeft.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:39 schreef Space-Chinees het volgende:
Ik denk dat zowel allochtonen als autochtonen hier niet op wachten.
Ik zelf als allochtoon iig niet.
En ik denk niet dat de werksfeer er beter op wordt.
Als een beetje rechtse (racistische) werkgever verplicht een allochtoon aan moet nemen zie ik een zure toekomst relatie voor beide in.
En genoeg werkloosheid. Als je allochtonen voorrang geeft bij dergelijke banen zodat het bedrijf in de ogen van het FNV weer politiek correct is, dan ben je toch achterlijk bezig imo.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:00 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Gedeeltelijk wel. Overigens is er ook behoorlijk veel laaggeschoold werk hoor
quote:Op woensdag 1 december 2004 14:43 schreef Labtech het volgende:
[..]
Leuk, dat gezwaai met de grondwet, maar zie je nou zelf niet in dan een regel "Bij gelijke geschiktheid verdeint een allochtoon de voorkeur" net zo'n harde schending van die grondwet is als de allochtoon afwijzen omdat ie allochtoon is.
Dit is dus DE reden om iedere allochtoon een dubbele nationaliteit cadeau te doen, zijn ze tenminste nederlander en worden ze niet voor getrokken.quote:Op woensdag 1 december 2004 12:23 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Het FNV wil de werkgevers verplichten om allochtonen in dienst te nemen. Het kabinet moet daartoe een quotumregeling invoeren. De werkloosheid onder allochtonen was vorig jaar 14 prozent tegen 6 prozent onder autochtonen.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ik denk dat de FNV hier weer de zoveelste fout maakt door voor allochtonen op te komen.
Je kunt sowieso bedrijven nergens toe verplichten.
Iedereen kan snappen dat als je je RAAR gedraagd je geen werk kan krijgen.
Geloof me, ik wil geen rascist zijn. Het feit dat het FNV onderscheid maakt tussen de allochtonen en de autochtonen zegt alweer wat ze zelf zijn. Overigens zijn vele kleurlingen (sorry dat ik het onderscheid maak) zelf wel heel erg bezig met wie ze zijn als niet-Nederlander.
Het is net als met het wel of niet afschaffen van artikel 1. Pim Fortuyn was hier een groot voorstander van (hij verliet er zelfs Leefbaar Nederland om). Je kunt het artikel over gelijkheid net zo goed afschaffen met name riching de allochtonen.
Idee er achter is dat je bedrijven niet moet dwingen. Dwang is een reactie die zich uiteindelijk tegen je zal keren. Mensen die uit zichzelf naar je toekomen zijn op den duur veel waardevollere marionetten. (Ik citeer uit de 48 Laws of Power van Robert Greene)
Het feit dat we d.m.v. (zachte ) dwang allochtonen op de arbeidsmarkt hebben MOETEN aannemen,
maakt onze maatschappij tot een machteloze sociale samenleving. Laat die bedrijven die dat willen allochtonen in dienst nemen en wie dat niet wil laat je met rust.
![]()
je kan een marokkaan 20 nationaliteiten geven ze roepen toch allemaal dat ze 100% marokkaan zijn! behalve als ze als marokkaan negatief in beeld komen, dan wijzen ze graag even naar hun nederlandse paspoort!quote:Op woensdag 1 december 2004 15:01 schreef RigorMortis het volgende:
[..]
Dit is dus DE reden om iedere allochtoon een dubbele nationaliteit cadeau te doen, zijn ze tenminste nederlander en worden ze niet voor getrokken.
Hoezo? Ik ben allochtoon èn Nederlander. Nederlander is tevens de enige nationaliteit die ik heb. Allochtoon is niet hetzelfde als buitenlander.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:01 schreef RigorMortis het volgende:
Dit is dus DE reden om iedere allochtoon een dubbele nationaliteit cadeau te doen, zijn ze tenminste nederlander en worden ze niet voor getrokken.
Doe jij maar niet mee met deze discussie.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:25 schreef joerve het volgende:
Je gaat toch niet zo'n allochtoon aannemen??? die verdienen al genoeg met drugsgeld,
kijk maar es in wat voor auto's dat ze rijden!!!!!
zie er zat in een volkswagen GTI rijden (GTI betekend in dit geval Gordijnen, Trekhaak en Imperial)quote:Op woensdag 1 december 2004 15:25 schreef joerve het volgende:
Je gaat toch niet zo'n allochtoon aannemen??? die verdienen al genoeg met drugsgeld,
kijk maar es in wat voor auto's dat ze rijden!!!!!
quote:Er goed idee van de FNV en ik snap de rechtste tegenreacties niet. Het is toch goed dat allochtonen aan het werk komen. Op dit moment zijn ze achtergesteld en veel van de problemen komen voort uit die achterstelling.
al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen)quote:Op woensdag 1 december 2004 15:13 schreef P-Style het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ben allochtoon èn Nederlander. Nederlander is tevens de enige nationaliteit die ik heb. Allochtoon is niet hetzelfde als buitenlander.
Volgens mij heb jij het weer fout.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:49 schreef RigorMortis het volgende:
[..]
al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen)
1 iem. die van elders afkomstig is => allo, medelander; <=> autochtoon
al·loch·toon2 (bn.)
1 van elders afkomstig <=> autochtoon
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=allochtoon
Je hebt idd gelijk, sorry. Een 2e graads marokkaan is dus per definitie een autochtoon.
Het is inderdaad goed dat allochtonen aan het werk komen, maar dit is niet de manier. Je kunt niet de slechte integratie van bepaalde bevolkingsgroepen afwentelen op het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:37 schreef SCH het volgende:
Er goed idee van de FNV en ik snap de rechtste tegenreacties niet. Het is toch goed dat allochtonen aan het werk komen. Op dit moment zijn ze achtergesteld en veel van de problemen komen voort uit die achterstelling.
Precies, je kan beter het probleem bij de bron aanpakken.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:18 schreef Koobus het volgende:
[..]
Het is inderdaad goed dat allochtonen aan het werk komen, maar dit is niet de manier. Je kunt niet de slechte integratie van bepaalde bevolkingsgroepen afwentelen op het bedrijfsleven.
Zogenaamde positieve discriminatie is een lapmiddel. Allochtonen kunnen beter zelf hun positie in de maatschappij verbeteren door zich goed te laten opleiden (dat kan toch niet teveel gevraagd zijn) en die personen binnen hun groep die niet goed functioneren te corrigeren. Dat moet te doen zijn.
Daarnaast werkt positieve discriminatie ongelofelijk averechts. Kijk naar de VS, waar ze dit decennia gedaan hebben. Het is verdomd lastig om daar als zwarte met een goede baan/opleiding serieus genomen te worden, omdat iedereen denkt: oh, die heeft zijn positie/diplomaatje te danken aan 'affirmative action'. Zo moet het dus niet.
Dat geloof ik niet zo, aangezien ik regelmatig Turkse dames aan 't werk zie bij de C&A, zonder hoofddoek weliswaar.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:17 schreef Posdnous het volgende:
Ik schets een scenario dat mijns inziens een hoop veranderingen ten goede zou veroorzaken.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:34 schreef SCH het volgende:
En ik lees wel veel mensen dit soort plannen afbreken maar absoluut niet met aliternatieven komen. Die hele discussie over al dan geen positieve discriminatie vind ik volstrekt oninteressant, het gaat om het uiteindelijke doel: het terugdringen van de te hoge werkloosheid onder allochtonen.
Een verplicht percentage allochtonen in dienst nemen is toch positieve discriminatie? (Al sta ik niet achter de term 'positief', maar die hanteren we maar omwille van de duidelijkheid.)quote:Op woensdag 1 december 2004 16:34 schreef SCH het volgende:
Maar het gaat helemaal niet om positieve discriminatie.
Werkgevers moeten gewoon meer allochtonen in dienst nemen. Ik dacht dat we zo graag wilden dat het beter ging met de allochtonen. En bedrijven hebben blijkbaar een voorkeur voor niet-allochtonen. Daar moet wat aangedaan worden en het streven en het plan van de FNV is dan ook voortreffelijk. Maar wordt vreemd genoeg bekritiseerd door mensen die normaal gesproken roepen dat die "luie allochtonen allemaal een uitkering hebben en eens aan het werk moeten". Als daar dan maatregelen voor worden voorgesteld, is het ook weer niet goed.
En ik lees wel veel mensen dit soort plannen afbreken maar absoluut niet met aliternatieven komen. Die hele discussie over al dan geen positieve discriminatie vind ik volstrekt oninteressant, het gaat om het uiteindelijke doel: het terugdringen van de te hoge werkloosheid onder allochtonen.
Precies! Er is niets mis met je kinderen Marokkaans of Turks leren, als ze ook maar goed Nederlands leren! En als je zelf niet goed Nederlands spreekt, laat je kinderen dan tenminste naar Nederlandstalige televisiezenders kijken, lees ze voor in het Nederlands als ze nog klein zijn en stimuleer ze later om Nederlandse boeken en kranten te lezen.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:58 schreef Contino het volgende:
lang betoog
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:06 schreef Koobus het volgende:
Allochtonen worden geweigerd omdat ze niet voldoende geschoold zijn of bepaalde elementaire vaardigheden missen. In het bedrijfsleven gaat het om geld verdienen, niet of iemand een bepaald kleurtje heeft.
Allochtonen hebben een zware tijd in hun sollicitatieprocedure en zwaarder dan menig autochtoon dat ben ik met je eensch, maar ik vind het een fundamentele fout om te veronderstellen dat een werkgever verplicht gesteld moet worden een bepaald percentage (tov zijn overige werknemers) allochtonen in dienst te nemen.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht. Al je zo'n hekel hebt aan (positieve) discriminatie dan zou je ook een hekel moeten hebben aan de andere vorm van discriminatie.
Ja, het bedrijfsleven is schuldig aan het slechte integreren van de allochtonen. Gooi het maar op ons bord. Zou je niet eens kijken naar de allochtonen zelf wat men er aan kan doen?quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht. Al je zo'n hekel hebt aan (positieve) discriminatie dan zou je ook een hekel moeten hebben aan de andere vorm van discriminatie.
En ik maar denken dat die verantwoordelijkheid eindigt bij het invullen van de acceptgiro uit de blauwe envelop... Kom op zeg, we praten over profit organisaties, die moeten gewoon geld verdienen. Ga ze met dit soort regels om de oren slaan en binnen de korste keren zit iedereen in het oostblok of China, met als gevolg dat niet alleen de allochtonen, maar ook de autochtonen zonder werk zitten.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht.
Ik denk dat de scholing thuis begint. Zie mijn betoog een aantal posts hierboven.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:24 schreef Elgigante het volgende:
De overheid zal andere uitwegen moeten zoeken om de werkloosheid onder de allochtonen bevolkingsgroepen terug te dringen (betere scholing zorgt voor hoger opgeleide allochtonen die in een verantwoordelijke functie ook eerder een allochtoon aan zullen nemen en van discrminatie geen sprake is)
Aan wie is deze bijdrage besteed?quote:Op woensdag 1 december 2004 17:26 schreef Monidique het volgende:
't Is wel aardig segregerend, niet?
Hoe goed de argumenten ook zijn, discriminatie gehanteerd door de werkgever is vrijwel onmogelijk te bewijzen en het heeft iets meer voeten in aarde dan dit.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:02 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Als je discrimineert, zie Grondwet art. 1
[..]
Dat is mogelijk ja.
[..]
![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 16:47 schreef Contino het volgende:
Wel vind ik het begrijpbaar, dat allochtonen die niet accentloos en vloeiend Nederlands spreken, niet worden aangenomen voor functies enz.
Laat ze dan lekker opzouten. Bedrijven die mensen niet aannemen vanwege hun huidskleur, die hoeven we hier helemaal nietquote:Op woensdag 1 december 2004 17:42 schreef Contino het volgende:
[..]
En ik maar denken dat die verantwoordelijkheid eindigt bij het invullen van de acceptgiro uit de blauwe envelop... Kom op zeg, we praten over profit organisaties, die moeten gewoon geld verdienen. Ga ze met dit soort regels om de oren slaan en binnen de korste keren zit iedereen in het oostblok of China, met als gevolg dat niet alleen de allochtonen, maar ook de autochtonen zonder werk zitten.
Het gaat helemaal niet over integratie, het gaat over discriminatie.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ja, het bedrijfsleven is schuldig aan het slechte integreren van de allochtonen. Gooi het maar op ons bord. Zou je niet eens kijken naar de allochtonen zelf wat men er aan kan doen?
Waarom moet de overheid dat? De maatschappij moet daarvoor zorgen. De scholing is helemaal het probleem niet, dat wordt er in dit topic allemaal bij verzonnen. Het gaat gewoon om principes van onderscheid maken in kleur, dat jij ervan uitgaat dat een allochtoon eerder een allocthoon in dienst neemt, bevestigt al dat jij uitgaat van discriminatie en het feitelijk gewoon vindt.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:24 schreef Elgigante het volgende:
De overheid zal andere uitwegen moeten zoeken om de werkloosheid onder de allochtonen bevolkingsgroepen terug te dringen (betere scholing zorgt voor hoger opgeleide allochtonen die in een verantwoordelijke functie ook eerder een allochtoon aan zullen nemen en van discrminatie geen sprake is)
Zoals wel vaker is SCH één van de weinigen die het doorheeft.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:34 schreef SCH het volgende:
Werkgevers moeten gewoon meer allochtonen in dienst nemen. Ik dacht dat we zo graag wilden dat het beter ging met de allochtonen. En bedrijven hebben blijkbaar een voorkeur voor niet-allochtonen. Daar moet wat aangedaan worden en het streven en het plan van de FNV is dan ook voortreffelijk. Maar wordt vreemd genoeg bekritiseerd door mensen die normaal gesproken roepen dat die "luie allochtonen allemaal een uitkering hebben en eens aan het werk moeten". Als daar dan maatregelen voor worden voorgesteld, is het ook weer niet goed.
Man wat lul je nou over discriminatie. Als een allochtoon onvoldoende geintegreerd is past een toekomstig werkgever er wel voor op om deze persoon aan te nemen.quote:Op woensdag 1 december 2004 18:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Het gaat helemaal niet over integratie, het gaat over discriminatie.
Waarom zou een onderneming een allochtoon weigeren?quote:Op woensdag 1 december 2004 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid dat? De maatschappij moet daarvoor zorgen. De scholing is helemaal het probleem niet, dat wordt er in dit topic allemaal bij verzonnen. Het gaat gewoon om principes van onderscheid maken in kleur, dat jij ervan uitgaat dat een allochtoon eerder een allocthoon in dienst neemt, bevestigt al dat jij uitgaat van discriminatie en het feitelijk gewoon vindt.
Gewoon, in general. Het komt eigenlijk op twee lijstjes sollicitanten neer, ééntje voor allochtonen en ééntje voor autochtonen. Lijkt mij geen integratie. Het is eigenlijk al verkeerd om over allochtonen en autochtonen te spreken, denk ik, in ieder geval in de mate waarin het gebeurt en waarin het onnodig is.quote:Op woensdag 1 december 2004 18:02 schreef Elgigante het volgende:
Aan wie is deze bijdrage besteed?
Valt wel mee met die kwelling. De man is mij wat te links, daar ik extreem-rechts ben.quote:Moet trouwens wel een kwelling zijn om onder je naam een winnaar te zetten die de naam draat van een rechts persoon, niet?
Maar je snapt volgens mij niet waar het topic over gaat. Het gaat niet om allochtonen die niet voldoende geintegreerd zijn, wat dat ook is. Het gaat om werknemers die het gewoon vertikken om gekleurde mensen in dienst te nemen.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:10 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Man wat lul je nou over discriminatie. Als een allochtoon onvoldoende geintegreerd is past een toekomstig werkgever er wel voor op om deze persoon aan te nemen.
Nogmaals dan speciaal voor jou: Een werkgever is GEEN sociale instelling.
Jij denkt dat de scholing het probleem niet is? Wel eens een zogeheten zwarte school van binnen gezien? Ik meerdere, en ik kan je verzekeren dat scholing een zeer groot probleem is, mede veroorzaakt daar onaangepast gedrag, dat waarschijnlijk voorkomt uit vergevorderde desillusie, die spiraal moet worden doorbroken. En het principe waar het hier om draait is dat een bedrijf bij voorbaat schuldig is aan discriminatie als het naar de smaak van enkele machtswellustelingetjes niet genoeg allochtonen in dienst heeft. Dit is niet eens meer een omkering van de bewijslast, het is het zonder meer schuldig verklaren en opleggen van maatregelen. Dat hoort niet in een rechtsstaat thuis, maar eerder in een communistische dictatuur.quote:Op woensdag 1 december 2004 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid dat? De maatschappij moet daarvoor zorgen. De scholing is helemaal het probleem niet, dat wordt er in dit topic allemaal bij verzonnen. Het gaat gewoon om principes van onderscheid maken in kleur, dat jij ervan uitgaat dat een allochtoon eerder een allocthoon in dienst neemt, bevestigt al dat jij uitgaat van discriminatie en het feitelijk gewoon vindt.
Goh, wat heeft die reactie veel om 't lijf. Kun je nu ook nog een mooi Nederlands woord bedenken voor die taalfout? Je hebt 5 minuten de tijd, je tijd gaat nu in... tic tac tic tacquote:Op woensdag 1 december 2004 18:51 schreef SCH het volgende:
[..]:')
sjees, je snapt de kern niet, bij integratie ligt de wortel.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar je snapt volgens mij niet waar het topic over gaat. Het gaat niet om allochtonen die niet voldoende geintegreerd zijn, wat dat ook is. Het gaat om werknemers die het gewoon vertikken om gekleurde mensen in dienst te nemen.![]()
Inderdaad. Zo is het en niet anders, allochtonen krijgen gewoon minder snel een baan en dat heeft meestal niets met opleiding of vaardigheden of taal te maken. Blijkbaar willen sommige mensen helemaal geen oplossing voor dit soort problemen. Werkgevers zijn bijkans heilig verklaard in dit land.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:08 schreef Posdnous het volgende:
Dat je daar zo'n simpel proces voor in werking kan stellen dat bepaalde allochtonen meer kans op werk en een toekomst geeft is maar een erg klein offer imo.
Nee, want ook zeer geintegreerde allochtonen komen moeilijk aan werk.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:21 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
sjees, je snapt de kern niet, bij integratie ligt de wortel.
Hallo? Jij spreekt allochtonen aan op hun slechte beheersing van de taal en je schrijft zelf een soort koeterwaals, dat is nogal hypocriet en eigenlijk ook wel tekenend voor de huidige mentaliteit.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:18 schreef Contino het volgende:
[..]
Goh, wat heeft die reactie veel om 't lijf. Kun je nu ook nog een mooi Nederlands woord bedenken voor die taalfout? Je hebt 5 minuten de tijd, je tijd gaat nu in... tic tac tic tac
Uitermate trieste reactie trouwens op iets wat inhoudelijk vrij diepgaand was naar mijn idee. Wel weer tekenend voor de manier waarop jij de dialoog aangaat.
Ik zal even op jouw golflengte gaan zitten:quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo is het en niet anders, allochtonen krijgen gewoon minder snel een baan en dat heeft meestal niets met opleiding of vaardigheden of taal te maken. Blijkbaar willen sommige mensen helemaal geen oplossing voor dit soort problemen. Werkgevers zijn bijkans heilig verklaard in dit land.
Wat een absurde stelling. In een lap van tientallen regels tekst ga jij op zoek naar een enkele taalfout. Die vond je en vervolgens ging je niet meer in op de inhoud. Wat je maar al te goed uitkwam.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo? Jij spreekt allochtonen aan op hun slechte beheersing van de taal en je schrijft zelf een soort koeterwaals, dat is nogal hypocriet en eigenlijk ook wel tekenend voor de huidige mentaliteit.
Nog nooit problemen mee gehad. Verklaar dat dan maar... Let wel: en ik ben "pas" van de 2e generatie.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, want ook zeer geintegreerde allochtonen komen moeilijk aan werk.
En voor de duidelijkheid, rasbloed autochtonen komen nu ook minder gauw aan het werk, de spoeling is niet bepaald dun te noemen. Als het nog even met de economische malaise zo doorgaat kan ik schoonmaakpersoneel op HBO niveau aannemen tegen het minimum loon......quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Als je zo begint houdt iedere discussie op. Je stelt gewoon dat objectieve feiten niet waar zijn en flikkert er een eigen volkomen ongefundeerde beschuldiging tegenaan. Vervolgens ga je nog een totaal ongefundeerd oordeel vellen over "sommige mensen".quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo is het en niet anders, allochtonen krijgen gewoon minder snel een baan en dat heeft meestal niets met opleiding of vaardigheden of taal te maken. Blijkbaar willen sommige mensen helemaal geen oplossing voor dit soort problemen. Werkgevers zijn bijkans heilig verklaard in dit land.
Tsja...quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Werkgevers zijn bijkans heilig verklaard in dit land.
Nog niets, in een ander topic heb ik hem al uitgedaagd voor wergever te spelen en daar is hij met de noorderzon uit vertrokken.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:43 schreef Koobus het volgende:
[..]
Tsja...
En hoeveel arbeidsplaatsen heb JIJ gecreeerd dit jaar, SCH?
quote:Mijn baas -eigen zaak met tien werknemers- drie en er volgen er nog meer. Dat zijn dus drie uitkeringen minder, drie premie- en belastingbetalers meer en drie gelukkige mensen omdat ze weer een baan hebben na werkloos geweest te zijn. En ons bedrijf is geen filantropische instelling, maar er moet gewoon geld verdiend worden. De banen zijn het resultaat van goed ondernemerschap, liefst zo min mogelijk gehinderd door allerhande belachelijke overheidsreguleringen.
Een beetje meer respect voor hardwerkende ondernemers zou op zijn plaats zijn.
(En voordat je het vraagt: er werken bij ons geen allochtonen en het is absoluut geen beleid om daar op te selecteren. Er heeft er gewoon nog nooit een gesolliciteerd. Maar ze zouden een gelijke kans hebben.)
Dan zou je er vanuit gaan dat de situatie nu al gelijk is, wat niet zo is. Allochtonen vormen (als ik de Fokkertjes o.a. mag geloven) een steeds groter deel van de mensen die geen baan hebben en derhalve in de uitkeringssector terechtkomen.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:35 schreef Labtech het volgende:
En graag zou ik van de voorstanders (SCH, Posdnous) even willen horen hoe ze vinden dat een dergelijke wettelijke maatregel met artikel 1 van de grondwet gerijmd kan worden
Typisch gevalletje van stuurlui en wal dus.quote:Op woensdag 1 december 2004 19:53 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Nog niets, in een ander topic heb ik hem al uitgedaagd voor wergever te spelen en daar is hij met de noorderzon uit vertrokken.
[..]
![]()
Ja en? Wat is de relevantie daarvan? Ook allochtonen vergissen zichquote:Op woensdag 1 december 2004 19:36 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wat is dat nou SCH, van notabene een allochtoon krijg je geen gelijk en van mij ook niet. Ik ben zelf ook een volbloed allochtoon.
Je creeert geen kansen. Je verplicht een bedrijf iemand in dienst te nemen die om uiteenlopende redenen niet de voorkeur hoeft te genieten. En daarmee zadel je dus een bedrijf op met een probleem dat niet het zijne is.quote:Op woensdag 1 december 2004 20:16 schreef Posdnous het volgende:
Het gaat om het bevorderen van de kansen van mensen en niet om het terughouden van mensen, dat is het belangrijke verschil.
Nee, dat zie je verkeerd. Het gaat om gelijjk gekwalificeerde mensen waaruit een keuze wordt gemaakt. Er wordt geen bedrijf verplicht mensen aan te nemen die ondergekwalificeerd zijn, asociale karakterneigingen hebben of op een andere manier niet toereikend zouden zijn voor het bedrijf.quote:Op woensdag 1 december 2004 20:21 schreef Koobus het volgende:
[..]
Je creeert geen kansen. Je verplicht een bedrijf iemand in dienst te nemen die om uiteenlopende redenen niet de voorkeur hoeft te genieten. En daarmee zadel je dus een bedrijf op met een probleem dat niet het zijne is.
Dan suggereer je dat een bedrijf volledig los staat van de maatschappij en dat is onzin. Dat er relatief veel minder alllochtonen een baan krijgen is deels de schuld van het bedrijfsleven en zeker ook de mede-verantwoordelijkheid ervan. Er is niks mis mee om een bedrijf iets te verplichten, ze komen er wel achter dat het dan allemaal wel meevalt. Bedrijven kunnen ook zelf de kans grijpen en die hele verplichting hoeft dan niet nodig te zijn - dat is precies wat de FNV zegt.quote:Op woensdag 1 december 2004 20:21 schreef Koobus het volgende:
[..]
Je creeert geen kansen. Je verplicht een bedrijf iemand in dienst te nemen die om uiteenlopende redenen niet de voorkeur hoeft te genieten. En daarmee zadel je dus een bedrijf op met een probleem dat niet het zijne is.
Ahhhhhhh, goed dat ik dat weet.quote:Op woensdag 1 december 2004 20:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja en? Wat is de relevantie daarvan? Ook allochtonen vergissen zich![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 20:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja en? Wat is de relevantie daarvan? Ook allochtonen vergissen zich :')
quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 1 december 2004 18:58 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:12 schreef Elgigante het volgende:
Maar vind je dat een Islamitische werkgever met 100% allochtonen in dienst ook verplicht moet worden autochtonen in dienst te nemen?
quote:Op woensdag 1 december 2004 19:08 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Zoals wel vaker is SCH één van de weinigen die het doorheeft.
Er is gewon een grote kloof in de huidige maatschappij. Heeft niks met racisme of discriminatie te maken maar met de constatering dat veel allochtone jongeren verzanden in de krochten van de samenleving omdat ze niks beters te doen hebben.
Juist van iedereen die hier altijd lopen te kankeren over de hoge relatieve criminaliteitscijfers onder allochtone jongeren en de neiging naar extreme denkbeelden, had ik verwacht dat ze dit idee wat beter naar waarde zouden kunnen schatten.
De basis is: 'mensen die niets te verliezen hebben, die niets om handen hebben in het dagelijks leven, zijn veel en veel sneller geneigd te vervallen in criminaliteit en doelwit van extremistische groepen omdat ze gewoonweg niets beters om handen hebben.'
Dat je daar zo'n simpel proces voor in werking kan stellen dat bepaalde allochtonen meer kans op werk en een toekomst geeft is maar een erg klein offer imo.
Klopt, maar uitzicht op een toekomst is ook al wat waard.quote:Op donderdag 2 december 2004 11:26 schreef Elgigante het volgende:
[..]
De groepen allochtonen die het nieuws halen met hun schofferende gedrag zijn meestal niet in de leeftijd midden 20, maar zijn tieners met net haar op hun pik die in de schoolbanken horen te zitten.
Uiteraard, maar er is nog genoeg laaggeschoold werk dat gedaan kan worden.quote:
Een zeeeeeeeeer groot deel van de hangjongeren is zeer laag geschoold en maken sowieso weinig kans op een baan in een land waar steeds minder behoefte is aan laaggeschoolde arbeiders, het werkt dus van twee kanten.
(Die kereltjes die dagelijks op straat hangen zijn echt geen VWO-ers of academici)
Ik heb het ook nooit over discriminatie gehad, ik denk dat je dan in deze discussie namelijk helemaal de verkeerde kant op gaat.quote:
Het initiatief om meer allochtonen aan werk te helpen en zodoende ook de criminaliteit terug te dringen en de gedachte van 'laat ze eens werken ipv thuiszitten' weg te nemen is natuurlijk zeer positief.
Ik denk alleen dat het verplicht stellen van een bepaald deel allochtonn in dienst niet de oplossing is, werkgevers zijn namelijk vrij om aan te nemen wie zij willen en sollicitanten kunnen om allerhande redenen niet aangenomen worden.
Veel van die redenen zijn inderdaad vooroordelen, maar het is vrij onmogelijk een werkgever te veroordelen voor discriminatie in het sollicitatieproces.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:26 schreef Elgigante het volgende:
Ik denk alleen dat het verplicht stellen van een bepaald deel allochtonn in dienst niet de oplossing is, werkgevers zijn namelijk vrij om aan te nemen wie zij willen en sollicitanten kunnen om allerhande redenen niet aangenomen worden.
Veel van die redenen zijn inderdaad vooroordelen, maar het is vrij onmogelijk een werkgever te veroordelen voor discriminatie in het sollicitatieproces.
[..]
Er is gewon een grote kloof in de huidige maatschappij. Heeft niks met racisme of discriminatie te maken maar met de constatering dat veel allochtone jongeren verzanden in de krochten van de samenleving omdat ze niks beters te doen hebben.
bla bla bla
quote:Op woensdag 1 december 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor jouw is een allochtoon een "bruine"
Graag geen onnozele zelf getrokken conclusies aan mijn woorden verbinden, want ik heb niet eens iets gezegd, wat hier maar een beetje op lijkt.quote:Je verstopt je achter politiek correct taalgebruik, en het is voor jouw de schuld van de maatschappij dat Naffers voor zoveel problemen zorgen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Daar valt wel wat voor te zeggen maar dat is niet echt waar het hier over gaat. Het gaat niet om een verdeelsleutel maar om het aan het werk krijgen van allochtonen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Vandaar dat de FNV met dit voorstel komt.
De wet Samen was daar ook al voor.
En wie zegt dat het hier vooral over hangjongeren gaat? Het gaat net zo goed om hoogopgeleide mensen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:40 schreef Meki het volgende:
Heel goed van FNV
Vele Allochtonen willen werken maar de werkgevers zijn doof
door dit onstaat er criminaliteit
[..]
quote:Op donderdag 2 december 2004 12:20 schreef Snik het volgende:
Trouwens wij hebben een Tjech en een halve Surinamer in dienst, dus we voldoen al ruimschoots hieraan, maar vreemd genoeg gaat het zeker niet om die 2 groepen?
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:40 schreef Meki het volgende:
Heel goed van FNV
Vele Allochtonen willen werken maar de werkgevers zijn doof
door dit onstaat er criminaliteit
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:37 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Klopt, maar uitzicht op een toekomst is ook al wat waard.
[..]
Uiteraard, maar er is nog genoeg laaggeschoold werk dat gedaan kan worden.
[..]
Ik heb het ook nooit over discriminatie gehad, ik denk dat je dan in deze discussie namelijk helemaal de verkeerde kant op gaat.
Tevens heb ik nooit beweerd dat het 'de oplossing' is, maar samen met betere scholing en andere projecten kan het zeker een positieve stimulans geven.
Tja, daar heeft iedere werknemer dan last van, dus is geen reden een dergelijk plan dan maar te schrappen. Er zullen ook wel weer economische crises komen, tja...zo kun je nooit iets doorvoeren.quote:Op donderdag 2 december 2004 13:55 schreef Elgigante het volgende:
Laaggeschoold werk zal er altijd zijn, maar het laaggeschoolde werk bij bedrijven in de profit sector gaat gestaag afnemen, dat kun je op je klompen aanvoelen nu de globalisering toeneemt.
Niet voor mij, aangezien ik me niet aansluit bij de discriminatie-oorzaak.quote:
De reden dat er zo weinig allochtonen werken tov autochtonen wordt vaak veroorzaakt door discriminatie als ik de berichten mag geloven, dus het is wel relevant.
Het gaat hier om mensen die net zo goed gekwalificeerd zijn als autochtonen, dus ik snap niet wat voor problemen dit zou moeten opleveren. En als bepaalde werknemers zo dom zijn dat die betreffende allochtone werknemers in de schoenen te schuiven, in plaats van een overheidsregel door te heben, ligt dat meer aan henzelf.quote:
Het zal zeker een positieve balans geven, maar voornamelijk bij de groep allochtonen in de samenleving, juist niet bij de werkzoekenden die vanwege hun Nederlandse origine kunnen fluiten naar een baan.
Op een bedrijf gaan dit soort zaken als een lopend vuurtje en ik vrees het ergste voor gekwalificeerde allochtonen, die eenmaal aangenomen, buiten hun schuld om toch als product van positieve discriminatie worden gezien.
quote:Op donderdag 2 december 2004 14:00 schreef Posdnous het volgende:
Het gaat hier om mensen die net zo goed gekwalificeerd zijn als autochtonen, dus ik snap niet wat voor problemen dit zou moeten opleveren. En als bepaalde werknemers zo dom zijn dat die betreffende allochtone werknemers in de schoenen te schuiven, in plaats van een overheidsregel door te heben, ligt dat meer aan henzelf.
Jij denkt dat ze minder gekwalificeerden aan moeten nemen? Dan zit je er flink naastquote:Op donderdag 2 december 2004 14:09 schreef Koobus het volgende:
[..]
We hadden het toch over werkloosheid onder allochtonen in het algemeen? Wel, het is algemeen bekend dat allochtonen gemiddeld slechter opgeleid zijn dan autochtonen. Wat dat betreft is het dus niet verwondelijk dat de werkloosheid hoger is.
Ze zijn dus niet net zo goed gekwalificeerd, zoals jij beweert.
quote:Op donderdag 2 december 2004 14:12 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze minder gekwalificeerden aan moeten nemen? Dan zit je er flink naast
Tuurlijk is de opleidingsgraad lager, maar dat betekent niet dat zij die lager opgeleiden dan maar in fucties moeten aannemen waar zij niet geschikt voor zijn.
Het zal dan ook regelmatig gaan om werk voor laagopgeleiden.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:22 schreef Koobus het volgende:
[..]
Maar zo werkt de arbeidsmarkt niet. Een werkgever zal niet alleen kijken naar wat iemand nu kan, maar ook naar wat de groeimogelijkheden van een werknemer zijn. Als jij als MBO'er op een MBO-functie solliciteert en er is ook een HBO'er die voor dezelfde functie gaat voor hetzelfde geld, zal de werkgever eerder de HBO'er kiezen, omdat die in zijn ogen meer potentie heeft. De MBO'er heeft op zijn beurt weer een grotere kans om iemand met een lagere opleiding dan MBO te verdringen.
Zeker in een tijd van veel werkloosheid, als hoger opgeleiden genoegen nemen met banen die onder hun niveau liggen, zul je dit verschijnsel, het wordt 'verdringing' genoemd, vaak zien. De laagopgeleiden trekken altijd aan het kortste eind, of ze nu allochtoon of autochtoon zijn. En omdat er relatief meer allochtone dan autochtone laagopgeleiden zijn, is onder die groep de werkloosheid ook het grootst.
Oplossing: zorgen dat je beter opgeleid wordt. En dus de boodschap aan allochtone ouders om hun kinderen te stimuleren zoals ik dat al eerder beschreven heb.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:26 schreef fayle het volgende:
1. Witte mannen/mensen voelen zich altijd enorm bedreigd wanneer hun positie in gevaar lijkt te komen. En komen onmiddellijk naief en onnadenkend in het geweer om zich te 'verdedigen' tegen 'ongelijkheid'.
Een in slecht nederlands gesteld braakstukje over discriminatie........
1. Witte mannen/mensen voelen zich altijd enorm bedreigd wanneer hun positie in gevaar lijkt te komen. En komen onmiddellijk naief en onnadenkend in het geweer om zich te 'verdedigen' tegen 'ongelijkheid'.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:41 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Driewerf shampoo voor deze prachtig stupide generalisatie. En natùùrlijk ging SCH, die anders altijd claimt enorm de schurft te hebben aan generalisaties, er gelijk in mee.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:40 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Inderdaad, zo langzamerhand wordt de nederlander in zijn eigen land gediscrimineerd door allerlei maatregelen en wetjes die door de linkse kliek zijn bedacht. Overigens is mij zeer vaak opgevallen dat met name marrokanen er zeer lustig op los discrimineren, vooral negers moeten het dan ontgelden........De agressie zit niet bij de nederlanders, wel bij een stel losgeslagen islamieten dat nog nooit heeft gehoord wat respect echt is, en dat woord dan ook aan de lopende band misbruikt.
[..]
Driewerf shampoo voor deze prachtig stupide generalisatie. En natùùrlijk ging SCH, die anders altijd claimt enorm de schurft te hebben aan generalisaties, er gelijk in mee.
quote:
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:58 schreef Snik het volgende:
[..]
Absoluut.
Ik zie hele allochtone bedrijven zonder ook maar 1 autochtoon aan het werk in de binnensteden
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:52 schreef scanman01 het volgende:
Sommige users hier begrijp ik niet. Ze klagen wel steen en been dat er zoveel allochtonen in Nederland geen werk hebben, maar als er een wet dreigt te komen waardoor werkgevers verplicht zullen worden allochtonen aan te nemen is het weer niet goed. Er is toch al meerdere keren onderzocht dat allochtonen met eenzelfde opleiding als autochtonen veel minder snel worden aangenomen! Zo'n wet lijkt me dus zeer nodig om ervoor te zorgen dat allochtonen dezelfde kansen krijgen. Mensen die tegen deze wet zijn, wíllen schijnbaar dat die "buitenlanders" werkloos blijven ofzo
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:00 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Je zag een lange tijd geleden in Amerika vast ook vele negers aan het werk zonder een blanke erbij. In van die velden ofzo....
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:00 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nee, dat vind niemand, maar de oplossing die de FNV aandraagt is een schijnoplossing die meer problemen gaat geven dan er op dit moment zijn.
Het doel heiligt ook niet de middelen mijns inziens, omdat de overheid niets te vertellen heeft in een vrije markteconomie over wie een bedrijf aan zou moeten nemen.
Het is een aardig initiatief, maar in de praktijk onuitvoerbaar en is ook niet de oplossng voor de kern van het probleem.
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:15 schreef Snik het volgende:
Oh ja, dat was ik vergeten. De allochtonen in Nederland hebben we met geweld als slaven geimporteerd
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:10 schreef Re het volgende:
Discriminatie hoort nou eenmaal bij de evolutie, kunnen wij verder ook weinig aan doen
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:58 schreef Snik het volgende:
Absoluut.
Ik zie hele allochtone bedrijven zonder ook maar 1 autochtoon aan het werk in de binnensteden
Pfft, ik ben bij heel veel bedrijven wel eens afgewezen hoor.quote:Op donderdag 2 december 2004 16:35 schreef fayle het volgende:
[..]
En dan bedoel je:
groentewinkels?
wasserettes?
islamitische slagerijen?
En daar wil jij heel graag werken en je hebt gesolliciteerd maar je wordt niet aangenomen??
Yeah right.
Name ONE.
Een bedrijf met veel werknemers. Waar jij wilt werken, gesolliciteerd hebt en niet bent aangenomen omdat je daar gediscrimineerd werd!
Eentje.
Toe dan?
[..]
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat heb ik nou al vele malen gehoord maar ik hoor nog steeds geen enkel alternatief. Natuurlijk zitten hier ook nadelen aan maar het biedt wellicht een oplossing en de vrije markteconomie is niet heilig, er zijn belangrijker dingen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:10 schreef Re het volgende:
Discriminatie hoort nou eenmaal bij de evolutie, kunnen wij verder ook weinig aan doen
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:52 schreef scanman01 het volgende:
Sommige users hier begrijp ik niet. Ze klagen wel steen en been dat er zoveel allochtonen in Nederland geen werk hebben, maar als er een wet dreigt te komen waardoor werkgevers verplicht zullen worden allochtonen aan te nemen is het weer niet goed.
nee, groepsvorming etc. binnen de groep gelden er regels die de "soort" in stand proberen te houdenquote:Op donderdag 2 december 2004 16:41 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dus dan moeten wij alles wat tot de menselijke natuur behoort maar goedkeuren? Goed idee, laten we mensen ook maar niet meer opsluiten voor moord, het ligt immers in de aard van het beestje.
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:45 schreef Brett-Anderson het volgende:
Jij begrijpt er inderdaad geen fluit van. Je snapt toch wel dat er een discussie losbarst als het op deze manier moet. We worden verplicht allochtonen aan te nemen, ook al zijn ze niet competent, beschaafd of geschoold.
quote:Gaan we ze hun luie imago nog belonen door ze banen aan te bieden, waar autochtonen jaren voor in de lesbanken hebben gezeten. Dan is het einde hier helemaal zoek.
quote:En je kunt me wat met je tegenargumenten of wat je ook gaat zeggen...
ik denk dat er in gelijke gevallen met evenveel ervaring/opleiding er in ieder geval een balans moet zijn naar ratio ... niemand heeft het hier over dan maar minder competente mensen aannemen om de percentages omhoog te krikkenquote:Op donderdag 2 december 2004 16:45 schreef Brett-Anderson het volgende:
[..]
Jij begrijpt er inderdaad geen fluit van. Je snapt toch wel dat er een discussie losbarst als het op deze manier moet. We worden verplicht allochtonen aan te nemen, ook al zijn ze niet competent, beschaafd of geschoold.
Gaan we ze hun luie imago nog belonen door ze banen aan te bieden, waar autochtonen jaren voor in de lesbanken hebben gezeten. Dan is het einde hier helemaal zoek.
En je kunt me wat met je tegenargumenten of wat je ook gaat zeggen... ik heb gisteren nog die documentaire gezien over zwarte vmboscholen in Amsterdam en Den Haag... als die lastige marokkaantjes en antilaantjes zich later moeten orienteren op de banenmarkt zal de toekomst ook niet veel perspectieven bieden.
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:40 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Je doet overkomen of de fokkertjes de werkloosheid onder de allochtonen wel even kunnen oplossen maar daar moet hoofdzakelijk uit de eigen gelederen aan gewerkt worden. Je vergeet één klein aspect, zonder economie is er voor bijna niemand meer werk. Vertel eens, wat zijn dan de belangrijkere dingen in deze, want daar ben ik erg benieuwd naar?
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:52 schreef Re het volgende:
[..]
nee, groepsvorming etc. binnen de groep gelden er regels die de "soort" in stand proberen te houden
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat heb ik nou al vele malen gehoord maar ik hoor nog steeds geen enkel alternatief. Natuurlijk zitten hier ook nadelen aan maar het biedt wellicht een oplossing en de vrije markteconomie is niet heilig, er zijn belangrijker dingen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 17:05 schreef SCH het volgende:
[..]
Vrijwel alles in het leven is belangrijker dan de vrije markteconomie. Milieu, verdraagzaamheid, tolerantie, respect: een prettige, gezonde samenleving.
En je snapt het nog steeds niet, bedrijven kunnen wel degelijk meewerken aan de bestrijding avn de werkloosheid onder allochtonen. Door ze aan te nemen. Goh, wauw verrassend, dat wordt ook echt voor het eerst gezegd in dit topic.
[..]
Vrijwel alles in het leven is belangrijker dan de vrije markteconomie. Milieu, verdraagzaamheid, tolerantie, respect: een prettige, gezonde samenleving.
En je snapt het nog steeds niet, bedrijven kunnen wel degelijk meewerken aan de bestrijding avn de werkloosheid onder allochtonen. Door ze aan te nemen. Goh, wauw verrassend, dat wordt ook echt voor het eerst gezegd in dit topic.
quote:Op donderdag 2 december 2004 17:28 schreef Snik het volgende:
Trouwens het voorstel is weggehoond: Allochtonenvoorstel FNV weggehoond />
quote:Op donderdag 2 december 2004 17:28 schreef Snik het volgende:
[..]
En zonder een vrije markteconomie was er geen geld voor milieu, verdraagzaamheid, tolerantie en respect. Zie maar hoe het per definitie leven is in samenlevingen die geen vrije markteconomie hebben: stuk voor stuk, allemaal, zonder uitzondering, totalitair, verschrikkelijk vervuild en onderdrukkend.
Snap dat eens.
Trouwens het voorstel is weggehoond: Allochtonenvoorstel FNV weggehoond />
quote:Op donderdag 2 december 2004 17:37 schreef Elgigante het volgende:
je kunt mensen niet dwingen om iemand aan te nemen, ook al is deze geschikt voor de functie.
quote:
quote:Op donderdag 2 december 2004 17:48 schreef fayle het volgende:
[..]
Even voorbijgaand aan je opsomming van criminele, ongeschoolde arbeiders uit allochtone hoek (want om die groep gáat het het FNV dus niet) -
Dat kun je dus wel
En dat moet je ook doen in een gezonde sociale samenleving want anders krijgt discriminatie als leidraad de macht over Economie, Groei, Welzijn en Veiligheid.
Mensen die ondanks goede kwalificaties niet worden aangenomen door discriminatie verdienen loyaliteit van een vakbond.
en van de overheid.
EN ook van werkgevers.
Waar voorbij gegaan wordt bij het toelaten van discriminatie op de arbeidsmarkt is enerzijds het feit dat er mensen geen kans krijgen om hun kleur of geloof die wel geschikt zijn (wat gewoon verkeerd is) en anderzijds het verlies van goed arbeidskapitaal op een (inter)nationale markt.
Je loopt door discriminatie als land gewoon goeie mensen mis.
Dat is verspilling en past niet in de dynamiek van een economie waar profit een God is.
Echter, positieve actie is niets meer dan een middel on Ongelijkheid weg te werken.
Bij gelijke geschiktheid worden dan allochtonen, vrouwen ed aangenomen, omdat ze gediscrimineerd worden zonder dat middel.
Ik zou willen dat mensen eens nadachten in plaats van onmiddelllijk in grote onredelijke angst te schieten.
De nederlandse witte mensen zijn niet degenen die gediscrimineerd worden. Dat is een feit.
Zegt je gevoel anders, lees dan eens een rapport of onderzoek zodat je vervolgens weet dat je angst ongefundeerd is.
quote:Men moet streven naar de werkelijkheid waar iedereen even weinig wordt voorgetrokken, niet waarin iedereen evenveel wordt voorgetrokken.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:47 schreef fayle het volgende:
[..]
Driewerf klinkt leuk.
En dan nu de argumenten, want die geef je niet.
Ik daag je uit om met argumenten te weerleggen wat ik schreef.
En daarbij beschouw ik onderbuik en mijn tante had ook laatst niet als argumenten
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:00 schreef Elgigante het volgende:
Dan gaat het dus om hoger opgeleide allochtonen die staan te springen om een baan, maar vanwege hun allochtoonse afkomst, en alleen op basis daarvan, geen werk vinden?
We spreken dus over 100 man.
quote:Discriminatie krijgt nooit de overhand over de economie, groei, welzijn of veiligheid (waarme je impliceert dat allochtonen bij afwijzing meteen de criminaliteit induiken?), werkgevers zijn namelijk niet gek.
Ik krijg het gevoel dat een paar mensen denken dat Werkgevers kost wat kost alleen autochtonen binnen de muren willen hebben ongeacht de productiviteit of kennis. dat is al een erg foute aanname.
Discriminatie is bovendien niet te bewijzen en op basis van onderbuikgevoelens werkgevers aanpakken lijkt me een zeer slechte zaak.
quote:Je wilt dus discriminatie met discriminatie tegengaan?
Feit is dat de allochtonen zeggen gediscrimineerd te worden door werkgevers en de autochtone werknemers worden daar de dupe van...
Ga vooral zo door...
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:58 schreef Re het volgende:
ik denk dat er in gelijke gevallen met evenveel ervaring/opleiding er in ieder geval een balans moet zijn naar ratio ... niemand heeft het hier over dan maar minder competente mensen aannemen om de percentages omhoog te krikken
quote:Op donderdag 2 december 2004 19:46 schreef Lithion het volgende:
Wanneer gaat de FNV overigens opkomen voor de lelijke mensen die ondervertegenwoordigd zijn in de representatieve functies?
quote:Op donderdag 2 december 2004 19:32 schreef Contino het volgende:
Hey Fayle, deze regeling was er begin jaren 90 al, maar is afgeschaft. Hoe verklaar je het gebrek aan succes ervan?
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:47 schreef fayle het volgende:
Driewerf klinkt leuk.
En dan nu de argumenten, want die geef je niet.
Ik daag je uit om met argumenten te weerleggen wat ik schreef.
En daarbij beschouw ik onderbuik en mijn tante had ook laatst niet als argumenten
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:39 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dat is niet zo moeilijk, want volgens jou zijn 'witte mannen altijd bang voor hun positie'. Mag ik daar de bron even van zien?
Of mag ik ook even roepen dat zwarte mannen altijd bang zijn om hard te werken?
[..]
quote:
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:39 schreef fayle het volgende:
[..]
Dat zal ik zeker doen.
En autochtonen zijn niet, ik herhaal niet, een bedreigde diersoort.
Wanneer je praat over onderbuikgevoelens dan geldt dat in ieder geval voor autochtonen. Die komen werkelijk niet te kort.
Het zijn niet zij, maar allochtonen die gediscrimineerd worden. Niet alleen zeggen ze het, maar het blijkt ook uit onderzoek.
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:09 schreef Koobus het volgende:
Een bedrijf kiest nou eenmaal altijd het beste personeel dat voorhanden is. Daar is het een bedrijf voor en geen sociale werkplaats. En de beste is helaas vaak niet de allochtoon. Goh, wauw verrassend, dat wordt ook echt voor het eerst gezegd in dit topic.
En dan kun je wel weer gaan mekkeren over gelijke geschiktheid, maar ik ken geen twee mensen die gelijk zijn en dus is er ook altijd een geschikter dan de ander. En de geschiktere is vaker de autochtoon. Dat is geen racisme, dat is gewoon een nuchtere conclusie, gebaseerd op opleidingscijfers van de verschillende bevolkingsgroepen. Goh, wauw verrassend, dat wordt ook echt voor het eerst gezegd in dit topic.![]()
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:31 schreef fayle het volgende:
Daar zijn interessante onderzoeken naar gedaan.
Zo bleek bv op universiteiten dat wanneer iemand vertrok, de profielschets geschreven werd op basis van de vertrokkene, meestal een man. Dit leidde ertoe dat de sollicitatie commissie onbewust meer geneigd was om weer een man aan te nemen, omdat die daardoor beter in het profiel paste.
Bovendien bestonden de meeste sollicitatiecommissies uit mannen (overwegend) zodat tevens onbewust meespeelde dat mannen makkelijker voor een collega man kiezen dan voor een vrouw.
quote:Op donderdag 2 december 2004 22:09 schreef Koobus het volgende:
Een bedrijf kiest nou eenmaal altijd het beste personeel dat voorhanden is. Daar is het een bedrijf voor en geen sociale werkplaats. En de beste is helaas vaak niet de allochtoon. Goh, wauw verrassend, dat wordt ook echt voor het eerst gezegd in dit topic.
En dan kun je wel weer gaan mekkeren over gelijke geschiktheid, maar ik ken geen twee mensen die gelijk zijn en dus is er ook altijd een geschikter dan de ander. En de geschiktere is vaker de autochtoon.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 00:33 schreef fayle het volgende:
[..]
Er is geen enkel onderzoek dat jouw stelling ondersteunt dat opgeleide allochtonen slechter gekwalificeerd zijn dan vergelijkbare autochtonen.
Nu kun je wel gaan roepen ja maar in de krant stond dat allochtonen slechter opgeleid zijn!
En dan zeg ik je, dat dat een ander onderzoek is. Dat gaat om opleidingsniveau van allochtonen in algemene zin - in deze discussie gaat het om mensen die wel opgeleid zijn en gekwalificeerd.
Als een bedrijf zou kiezen voor de beste kandidaat zouden er meer allochtonen in bedrijven werken. Dat 't niet 't geval is, komt puur en alleen door onbewuste mechanismen (die ik eerder heb uitgelegd), door vooroordelen en door racisme.
(ik heb er trouwens geen problemen mee dat jij jezelf op je kop blijft slaan)
![]()
quote:Op vrijdag 3 december 2004 11:22 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Maar laten we eerlijk wezen. Gastarbeiders zijn destijds hier gekomen met als achterliggende gedachte dat we dan beter of makkelijker zaken konden doen met figuren uit die gebieden.
De praktijk blijkt echter al sinds de oliecrisis in 1974 zeer slecht uit te pakken. We hebben nog steeds veel te dure benzine en de Arabieren schijnen met plezier misbruik te maken van hun positie.
Slalie zou een optie zijn, evenals zonne-energie.
Maar laten we eerlijk wezen. Gastarbeiders zijn destijds hier gekomen met als achterliggende gedachte dat we dan beter of makkelijker zaken konden doen met figuren uit die gebieden.
De praktijk blijkt echter al sinds de oliecrisis in 1974 zeer slecht uit te pakken. We hebben nog steeds veel te dure benzine en de Arabieren schijnen met plezier misbruik te maken van hun positie.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:11 schreef scanman01 het volgende:
Ja, het barst hier in NL inderdaad van het terrorisme. Ik kwam gistermiddag nog in een winkelstraat waar toch wel 3 of 4 mensen zichzelf tussen de menigte opbliezen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:39 schreef fayle het volgende:
[..]
[..]
Ik zie nog steeds geen argumenten van je.
Alleen een beetje van je af trappen.
Heb je ze niet?
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:39 schreef fayle het volgende:
[..]
Het gaat om opgeleide allochtonen van allerlei niveaus, dus van hoger opgeleid tot ambachtelijke beroepen. Mensen die aantoonbaar geschikt zijn voor werk op diverse niveaus maar níet worden aangenomen omdat werkgevers liever een witterd willen dan een donkere, allochtoon, moslim.
Ongelijkheid obv vooroordeel en niet op basis van geschiktheid. want nogmaals het gaat hier om geschoold personeel.
[..]
Je hebt gedeeltelijk gelijk: werkgevers willen goed personeel en met het oog op de markt zullen ze zich niet laten beperken - in principe.
Echter, discriminatie bestaat. En ook werkgevers zijn geen heiligen en onderhevig aan stereotypen en vooroordelen.
Het blijkt aldus dat allochtonen op de arbeidsmarkt wanneer ze gekwalificeerd zijn voor een baan, toch minder kans hebben op die baan dan een witte collega sollicitant.
En daarom benadruk ik in mijn stukjes ook telkens dat ik denk dat de economie én individuele werkgevers voordeel gaan en kunnen hebben van het aannemen van mensen uit allochtone hoek die ze nu over het hoofd zien. Er zitten daar net als onder witte mensen uitblinkers bij, originele denkers, harde werkers en noem maar op.
Dat is arbeidskapitaal dat nu niet gebruikt wordt.
Zonde dus.
Overigens is discriminatie niet puur onderbuik gevoel maar ook in de praktijk te bewijzen wat ook gebeurt.
[..]
Dat zal ik zeker doen.
En autochtonen zijn niet, ik herhaal niet, een bedreigde diersoort.
Wanneer je praat over onderbuikgevoelens dan geldt dat in ieder geval voor autochtonen. Die komen werkelijk niet te kort.
Het zijn niet zij, maar allochtonen die gediscrimineerd worden. Niet alleen zeggen ze het, maar het blijkt ook uit onderzoek.
Om ongelijkheid recht te trekken is enige actie wel een goede zaak.
Het woord positieve discriminatie is het enige niet goeie aan dit plan.
Het gaat namelijk niet om discriminatie - sollicitanten hebben altijd concurrentie - alleen krijgen witte sollicitanten nu te maken met concurrentie uit een hoek die voorheen geen concurrentie vormde omdat die groep zowiezo niet werd aangenomen in sommige sectoren.
Dus -
GROW UP!
quote:Op donderdag 2 december 2004 19:46 schreef Lithion het volgende:
Wanneer gaat de FNV overigens opkomen voor de lelijke mensen die ondervertegenwoordigd zijn in de representatieve functies?
[..]
En dat is dus wel racisme.
Je blaat eigenlijk gewoon de bange mensen na.
Er is geen enkel onderzoek dat jouw stelling ondersteunt dat opgeleide allochtonen slechter gekwalificeerd zijn dan vergelijkbare autochtonen.
Nu kun je wel gaan roepen ja maar in de krant stond dat allochtonen slechter opgeleid zijn!
En dan zeg ik je, dat dat een ander onderzoek is. Dat gaat om opleidingsniveau van allochtonen in algemene zin - in deze discussie gaat het om mensen die wel opgeleid zijn en gekwalificeerd.
Als een bedrijf zou kiezen voor de beste kandidaat zouden er meer allochtonen in bedrijven werken. Dat 't niet 't geval is, komt puur en alleen door onbewuste mechanismen (die ik eerder heb uitgelegd), door vooroordelen en door racisme.
(ik heb er trouwens geen problemen mee dat jij jezelf op je kop blijft slaan)
![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:05 schreef Elgigante het volgende:
Persoonlijk zou ik als allochtoon niet eens geholpen willen worden door de FNV, ik zou mijn biezen pakken en ergens anders een baan gaan zoeken waarop ik op eigen kracht een functie afdwing.
![]()
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:49 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Dat is een nobel streven, maar het frustrerende is dus dat dat niet lukt. Feit is dat allochtonen gewoon een baan onder hun opleidingsniveau moeten zoeken om een kans te maken. Bij gelijke geschiktheid wordt nou eenmaal in 90% van de gevallen een autochtoon aangenomen. Dat is diep triest, maar het is niet anders en is ook waar onder de allochtonen zoveel onvrede vandaan komt. Dan kun je zo'n maatregel wel triest en oneerlijk vinden, maar het is nog triester en oneerlijker dat zo'n maatregel eigenlijk nodig is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk dat ik als Nederlander in Marokko ook minder kans heb op een baan, dan een Marokkaan bij gelijke geschiktheid.
quote:
Is toch logisch dat in eerste instantie de voorkeur uitgaat naar iemand van de eigen cultuur.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:04 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Klopt. En dat is dus niet goed.
[..]
Niet logisch. Het wordt ook wel discriminatie genoemd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:10 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dat is geen discriminatie, maar puur omdat je dan beter in het team en bedrijfscultuur past. Of je past je dermate goed aan en probeert een wereldburger te zijn, dat het geen verschil meer maakt in de praktijk, en dan heb je echt wel kans op die baan.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:14 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat zegt 'ie: discriminatie.
Weet jij wel wat discriminatie betekent?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Weet jij dat wel? Als jij je maar genoeg aanpast, zal je uiteindelijk niet worden gediscrimineerd, dat hangt helemaal af van je zelf en je vermogen om jezelf aan te passen.
Jij haalt discriminatie en het niet voldoen aan ingangseisen door elkaar. De ingangseisen voor een baan zijn oa:
- de taal spreken
- goed opgeleid zijn voor die baan
- in de bedrijfscultuur passen.
Met name dat laatste is voor immigranten moeilijk maar zeker niet onmogelijk.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:27 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ja. Discriminatie betekent niets meer dan "onderscheid maken" en dàt gebeurt hier. Op grond waarvàn wordt gediscrimineerd weet ik niet. Jij hebt het over "ingangseisen", maar ik denk niet dat dat bij alle bedrijven aan de orde is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:31 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Zolang je dat niet weet kun je ook geen moord en brand schreeuwen.
quote:Als het maar niet is op basis van huidskleur of afkomst.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:49 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Dat is een nobel streven, maar het frustrerende is dus dat dat niet lukt. Feit is dat allochtonen gewoon een baan onder hun opleidingsniveau moeten zoeken om een kans te maken. Bij gelijke geschiktheid wordt nou eenmaal in 90% van de gevallen een autochtoon aangenomen. Dat is diep triest, maar het is niet anders en is ook waar onder de allochtonen zoveel onvrede vandaan komt. Dan kun je zo'n maatregel wel triest en oneerlijk vinden, maar het is nog triester en oneerlijker dat zo'n maatregel eigenlijk nodig is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Weet jij dat wel? Als jij je maar genoeg aanpast, zal je uiteindelijk niet worden gediscrimineerd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:04 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Klopt. En dat is dus niet goed.
[..]
Niet logisch. Het wordt ook wel discriminatie genoemd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:15 schreef Elgigante het volgende:
Allochtonen moeten inderdaad meer aan het werk en kunnen daar stimulans in gebruiken, maar om daar de wet voor te overtreden en andere onschuldige werknemers te benadelen is asociaal.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:19 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Waar haal jij die wijsheid vandaan? We hebben het hier toch mensen met eenzelfde opleidingsniveau? Dan gaat het dus over goed aangepaste allochtonen die TOCH veel minder snel een baan krijgen omdat nou eenmaal in 9 van de 10 gevallen voor een autochtoon wordtg ekozen. Dat is onderzocht en dus een feit.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:39 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Want ze mogen dan nog zo goed opgeleid zijn en de taal spreken, op bepaalde punten vind ik ze niet aangepast.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:34 schreef P-Style het volgende:
[..]
Of juist wel. Als je wordt afgewezen dan zou je toch wel willen weten waarom dat gebeurt.
[..]
...en dat gebeurt maar al te vaak.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:20 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Je draait het weer eens om. Dat zo'n maatregel uberhaupt nodig is is asociaal!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:20 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Je draait het weer eens om. Dat zo'n maatregel uberhaupt nodig is is asociaal!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat vind ik van heel veel autochtone users nou ook!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat vind ik van heel veel autochtone users nou ook!
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:28 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Ja hallo, jij bent hier degene die hier omgegeneerd een boute generalisatie maakt over alle witte mannen. Daar hoef ik helemaal geen argumenten voor te hebben, dat moet jij eerst maar eens onderbouwen, dan praten we verder, anders kan ik je niet serieus nemen.
Een beetje op los generaliseren kan iedereen. Of mag dat ineens wel als het witte mensen betreft?
Heb jij een sociologisch onderzoek ingezien waaruit blijkt wat jij beweert?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:51 schreef Elgigante het volgende:
Vooralsnog zijn er legio mogelijkheden om afgewezen te worden, alleen als je het benoemt onder discriminatie, wat dus helemaal niet bewezen is, kun je met zwaar geschut komen zoasl dit soort maatwerk-wetsovertredingen.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:51 schreef Elgigante het volgende:
Natuurlijk vormde allochtonen in eenzlfde functie ook concurrentie voor autochtonen, immers anders waren alle allochtonen werkloos.
Van dat percentage is een deel werkloos, omdat zij geen eerlijke kans hebben gekregen, maar nogmaals, waarom zou een 'witte autochtoon' (en dat geldt dus voor ALLE autochtonen die solliciteren) nu bij voorbaat kansloos moeten zijn als hij naast een allochtoon zit en hij zijn cv vergelijkt en ziet dat deze dezelfde punten bevat?
quote:waarom zou een witte autochtoon nu bij voorbaat kansloos moeten zijn als hij naast een allochtoon zit en zijn cv vergelijkt en ziet dat dze dezelfde punten beval?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
FNV moet trouwens eens opletten.
De industrie kan het idee overnemen en Polen, Tjechen, Roemenen, Turken, Indiers, Chinezen aannemen. In Polen, Tjechie, Roemenie, Turkije, India, China.
quote:Op zaterdag 4 december 2004 13:46 schreef dewd het volgende:
Wat een onzin, die voortrek hebben ze helemaal niet nodig. Totaal niet goed voor het zelfvertrouwen van de allochtone beroepsbevolking dat de politiek denkt dat ze alleen een baantje kunnen krijgen als we ze voortrekken.
Geen idee, dat moet je aan die verschillende bureau's vragen die dat hebben gedaan. Het lijkt me niet zo moeilijk eerlijk gezegd. Het werkt een beetje zoiets als het verhuren van een kamer. ook dat is al onderzocht. Eerst komen er 9 allochtonen op af, die krijgente horen dat de kamer al verhuurd is. De 10e is een autochtoon en die krijgt de kamer meteen. Zo zal het ook werken bij sollicitaties.quote:Op zaterdag 4 december 2004 13:57 schreef dewd het volgende:
Ik vraag me af hoe je dat onderzoekt dan. Opleiding is vrij makkelijk te zien, maar hoe onderzoek je de capaciteiten van die personen dan?
Hé gefeliciteerd.quote:Op zaterdag 4 december 2004 13:46 schreef dewd het volgende:
Wat een onzin, die voortrek hebben ze helemaal niet nodig. Totaal niet goed voor het zelfvertrouwen van de allochtone beroepsbevolking dat de politiek denkt dat ze alleen een baantje kunnen krijgen als we ze voortrekken.
Mijn directe collega is een Nederlandse jongen met een Amerikaanse vader, andere collega in onze kamer is Surinaams. Mijn manager is half antilliaans, 1 kamer verderop zit een Duitser. En we hebben ergens ook nog een Fries verstopt
Ho even... ik heb hier 8 mensen in dienst en geen enkele is Nederlander.quote:Op zaterdag 4 december 2004 15:37 schreef fayle het volgende:
[..]
Hé gefeliciteerd.
Mooi. Dan heb je (of ben je) kennelijk een niet-discrimerende werkgever.
Hoezo Ho even?quote:Op zaterdag 4 december 2004 15:42 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ho even... ik heb hier 8 mensen in dienst en geen enkele is Nederlander.
Toch niet zo'n illegaal naai atelier?quote:Op zaterdag 4 december 2004 15:42 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ho even... ik heb hier 8 mensen in dienst en geen enkele is Nederlander.
Volkomen legaal. Maar verdomd, er zijn zo weinig Nederlanders in mijn omgeving dat ik ze niet kan krijgen.quote:Op zaterdag 4 december 2004 15:53 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Toch niet zo'n illegaal naai atelier?
Nee, tuurlijk zijn er allochtonen niet aangenomen vanwege hun afkomst, dat heeft soms juiste redenen, zoals dat ook gebeurd met afwijzigingen van ieder ander waarbij op vooroordeel of risicoanalyse wordt aangenomen.quote:Op vrijdag 3 december 2004 16:33 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Dus jij wilt hier echt met een strak gezicht gaan ontkennen dat er vele allochtonen een baan mislopen vanwege discriminatie?
Dat vind ik een vreemde vorm van 'de situatie recht trekken'.quote:Op vrijdag 3 december 2004 16:34 schreef fayle het volgende:
[..]
Kijk, daar heb je precies het goede punt te pakken:
[..]
En dát is nu precies wat er andersom gebeurt.
allochtonen vergelijken hun cv met autochtone medesollicitanten en ondanks gelijke geschiktheid worden ze het niet!
Waarom niet?
Omdat kennelijk de werkgever andere maatstaven hanteert voor autochtonen.
Als jij al zo gefrustreerd raakt van precies die zelfde situatie wanneer het nog Theorie is - hoe moet het dan zijn als je allochtoon bent en exact die situatie telkens meemaakt in de Praktijk!
Precies!
Exact hetzelfde
En dat moet veranderen.
Iedereen moet eenzelfde kans krijgen.
En daarom moeten we een periode lang zorgen dat die kansen gelijk gemáakt worden.
Die verrekken het om het formuliertje "Samen" te ondertekenen (net zoals ik overigens) zodat er geen betrouwbare informatie bestaat over het aantal werkende allochtonen binnen bedrijven.quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:01 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Hoe zit het dan met al die allochtonen die wél bij vele bedrijven binnen zijn gekomen?
Nee helaas,quote:Op vrijdag 3 december 2004 19:53 schreef fayle het volgende:
Interessante discussie over dit onderwerp bij B&W.
Gezien?
Dan mag jij mij die onderzoeksresultaten wel eens bekend maken waaruit blijkt dat de enige oorzaak waarom iemand niet aangenomen is, als reden heeft dat de werkgever wist dat hij allochtoon is.quote:Op zaterdag 4 december 2004 13:51 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Lol... Nee, het is goed voor het zelfvertrouwen van allochtonen als keer op keer blijkt dat zij het tijdens een sollicitatie af moeten leggen tegen een autochtoon met exact dezelfde opleiding en ook ongeveer dezelfde capaciteitenWat denk je dat dat doet met je gemoedstoestand?
Dat dat heel erg vaak gebeurt is onderzocht en dus een feit.
Ze doen het nu net voorkomen of en masse bij het gros van de werkgevers allochtonen gediscrimineerd worden. Dan is het blijkbaar een godswonder dat er heel veel waardevolle allochtonen zijn die het wél gelukt is bij een diversiteit aan bedrijven binnen te komen.quote:Op maandag 6 december 2004 13:47 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Die verrekken het om het formuliertje "Samen" te ondertekenen (net zoals ik overigens) zodat er geen betrouwbare informatie bestaat over het aantal werkende allochtonen binnen bedrijven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |