quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:11 schreef scanman01 het volgende:
Ja, het barst hier in NL inderdaad van het terrorisme. Ik kwam gistermiddag nog in een winkelstraat waar toch wel 3 of 4 mensen zichzelf tussen de menigte opbliezen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 21:39 schreef fayle het volgende:
[..]
[..]
Ik zie nog steeds geen argumenten van je.
Alleen een beetje van je af trappen.
Heb je ze niet?
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:39 schreef fayle het volgende:
[..]
Het gaat om opgeleide allochtonen van allerlei niveaus, dus van hoger opgeleid tot ambachtelijke beroepen. Mensen die aantoonbaar geschikt zijn voor werk op diverse niveaus maar níet worden aangenomen omdat werkgevers liever een witterd willen dan een donkere, allochtoon, moslim.
Ongelijkheid obv vooroordeel en niet op basis van geschiktheid. want nogmaals het gaat hier om geschoold personeel.
[..]
Je hebt gedeeltelijk gelijk: werkgevers willen goed personeel en met het oog op de markt zullen ze zich niet laten beperken - in principe.
Echter, discriminatie bestaat. En ook werkgevers zijn geen heiligen en onderhevig aan stereotypen en vooroordelen.
Het blijkt aldus dat allochtonen op de arbeidsmarkt wanneer ze gekwalificeerd zijn voor een baan, toch minder kans hebben op die baan dan een witte collega sollicitant.
En daarom benadruk ik in mijn stukjes ook telkens dat ik denk dat de economie én individuele werkgevers voordeel gaan en kunnen hebben van het aannemen van mensen uit allochtone hoek die ze nu over het hoofd zien. Er zitten daar net als onder witte mensen uitblinkers bij, originele denkers, harde werkers en noem maar op.
Dat is arbeidskapitaal dat nu niet gebruikt wordt.
Zonde dus.
Overigens is discriminatie niet puur onderbuik gevoel maar ook in de praktijk te bewijzen wat ook gebeurt.
[..]
Dat zal ik zeker doen.
En autochtonen zijn niet, ik herhaal niet, een bedreigde diersoort.
Wanneer je praat over onderbuikgevoelens dan geldt dat in ieder geval voor autochtonen. Die komen werkelijk niet te kort.
Het zijn niet zij, maar allochtonen die gediscrimineerd worden. Niet alleen zeggen ze het, maar het blijkt ook uit onderzoek.
Om ongelijkheid recht te trekken is enige actie wel een goede zaak.
Het woord positieve discriminatie is het enige niet goeie aan dit plan.
Het gaat namelijk niet om discriminatie - sollicitanten hebben altijd concurrentie - alleen krijgen witte sollicitanten nu te maken met concurrentie uit een hoek die voorheen geen concurrentie vormde omdat die groep zowiezo niet werd aangenomen in sommige sectoren.
Dus -
GROW UP!
quote:Op donderdag 2 december 2004 19:46 schreef Lithion het volgende:
Wanneer gaat de FNV overigens opkomen voor de lelijke mensen die ondervertegenwoordigd zijn in de representatieve functies?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 00:33 schreef fayle het volgende:
[..]
En dat is dus wel racisme.
Je blaat eigenlijk gewoon de bange mensen na.
Er is geen enkel onderzoek dat jouw stelling ondersteunt dat opgeleide allochtonen slechter gekwalificeerd zijn dan vergelijkbare autochtonen.
Nu kun je wel gaan roepen ja maar in de krant stond dat allochtonen slechter opgeleid zijn!
En dan zeg ik je, dat dat een ander onderzoek is. Dat gaat om opleidingsniveau van allochtonen in algemene zin - in deze discussie gaat het om mensen die wel opgeleid zijn en gekwalificeerd.
Als een bedrijf zou kiezen voor de beste kandidaat zouden er meer allochtonen in bedrijven werken. Dat 't niet 't geval is, komt puur en alleen door onbewuste mechanismen (die ik eerder heb uitgelegd), door vooroordelen en door racisme.
(ik heb er trouwens geen problemen mee dat jij jezelf op je kop blijft slaan)
![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht. Al je zo'n hekel hebt aan (positieve) discriminatie dan zou je ook een hekel moeten hebben aan de andere vorm van discriminatie.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:05 schreef Elgigante het volgende:
Persoonlijk zou ik als allochtoon niet eens geholpen willen worden door de FNV, ik zou mijn biezen pakken en ergens anders een baan gaan zoeken waarop ik op eigen kracht een functie afdwing.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 00:33 schreef fayle het volgende:
Als een bedrijf zou kiezen voor de beste kandidaat zouden er meer allochtonen in bedrijven werken. Dat 't niet 't geval is, komt puur en alleen door onbewuste mechanismen (die ik eerder heb uitgelegd), door vooroordelen en door racisme.
![]()
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:49 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Dat is een nobel streven, maar het frustrerende is dus dat dat niet lukt. Feit is dat allochtonen gewoon een baan onder hun opleidingsniveau moeten zoeken om een kans te maken. Bij gelijke geschiktheid wordt nou eenmaal in 90% van de gevallen een autochtoon aangenomen. Dat is diep triest, maar het is niet anders en is ook waar onder de allochtonen zoveel onvrede vandaan komt. Dan kun je zo'n maatregel wel triest en oneerlijk vinden, maar het is nog triester en oneerlijker dat zo'n maatregel eigenlijk nodig is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk dat ik als Nederlander in Marokko ook minder kans heb op een baan, dan een Marokkaan bij gelijke geschiktheid.
quote:
Is toch logisch dat in eerste instantie de voorkeur uitgaat naar iemand van de eigen cultuur.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:04 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Klopt. En dat is dus niet goed.
[..]
Niet logisch. Het wordt ook wel discriminatie genoemd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:10 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Dat is geen discriminatie, maar puur omdat je dan beter in het team en bedrijfscultuur past. Of je past je dermate goed aan en probeert een wereldburger te zijn, dat het geen verschil meer maakt in de praktijk, en dan heb je echt wel kans op die baan.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:14 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat zegt 'ie: discriminatie.
Weet jij wel wat discriminatie betekent?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Weet jij dat wel? Als jij je maar genoeg aanpast, zal je uiteindelijk niet worden gediscrimineerd, dat hangt helemaal af van je zelf en je vermogen om jezelf aan te passen.
Jij haalt discriminatie en het niet voldoen aan ingangseisen door elkaar. De ingangseisen voor een baan zijn oa:
- de taal spreken
- goed opgeleid zijn voor die baan
- in de bedrijfscultuur passen.
Met name dat laatste is voor immigranten moeilijk maar zeker niet onmogelijk.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:27 schreef P-Style het volgende:
[..]
Ja. Discriminatie betekent niets meer dan "onderscheid maken" en dàt gebeurt hier. Op grond waarvàn wordt gediscrimineerd weet ik niet. Jij hebt het over "ingangseisen", maar ik denk niet dat dat bij alle bedrijven aan de orde is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:31 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Zolang je dat niet weet kun je ook geen moord en brand schreeuwen.
quote:Als het maar niet is op basis van huidskleur of afkomst.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 13:49 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Dat is een nobel streven, maar het frustrerende is dus dat dat niet lukt. Feit is dat allochtonen gewoon een baan onder hun opleidingsniveau moeten zoeken om een kans te maken. Bij gelijke geschiktheid wordt nou eenmaal in 90% van de gevallen een autochtoon aangenomen. Dat is diep triest, maar het is niet anders en is ook waar onder de allochtonen zoveel onvrede vandaan komt. Dan kun je zo'n maatregel wel triest en oneerlijk vinden, maar het is nog triester en oneerlijker dat zo'n maatregel eigenlijk nodig is.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:24 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Weet jij dat wel? Als jij je maar genoeg aanpast, zal je uiteindelijk niet worden gediscrimineerd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:04 schreef scanman01 het volgende:
[..]
Klopt. En dat is dus niet goed.
[..]
Niet logisch. Het wordt ook wel discriminatie genoemd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:15 schreef Elgigante het volgende:
Allochtonen moeten inderdaad meer aan het werk en kunnen daar stimulans in gebruiken, maar om daar de wet voor te overtreden en andere onschuldige werknemers te benadelen is asociaal.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |