quote:Er goed idee van de FNV en ik snap de rechtste tegenreacties niet. Het is toch goed dat allochtonen aan het werk komen. Op dit moment zijn ze achtergesteld en veel van de problemen komen voort uit die achterstelling.
al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen)quote:Op woensdag 1 december 2004 15:13 schreef P-Style het volgende:
[..]
Hoezo? Ik ben allochtoon èn Nederlander. Nederlander is tevens de enige nationaliteit die ik heb. Allochtoon is niet hetzelfde als buitenlander.
Volgens mij heb jij het weer fout.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:49 schreef RigorMortis het volgende:
[..]
al·loch·toon1 (de ~ (m.), -tonen)
1 iem. die van elders afkomstig is => allo, medelander; <=> autochtoon
al·loch·toon2 (bn.)
1 van elders afkomstig <=> autochtoon
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=allochtoon
Je hebt idd gelijk, sorry. Een 2e graads marokkaan is dus per definitie een autochtoon.
Het is inderdaad goed dat allochtonen aan het werk komen, maar dit is niet de manier. Je kunt niet de slechte integratie van bepaalde bevolkingsgroepen afwentelen op het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:37 schreef SCH het volgende:
Er goed idee van de FNV en ik snap de rechtste tegenreacties niet. Het is toch goed dat allochtonen aan het werk komen. Op dit moment zijn ze achtergesteld en veel van de problemen komen voort uit die achterstelling.
Precies, je kan beter het probleem bij de bron aanpakken.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:18 schreef Koobus het volgende:
[..]
Het is inderdaad goed dat allochtonen aan het werk komen, maar dit is niet de manier. Je kunt niet de slechte integratie van bepaalde bevolkingsgroepen afwentelen op het bedrijfsleven.
Zogenaamde positieve discriminatie is een lapmiddel. Allochtonen kunnen beter zelf hun positie in de maatschappij verbeteren door zich goed te laten opleiden (dat kan toch niet teveel gevraagd zijn) en die personen binnen hun groep die niet goed functioneren te corrigeren. Dat moet te doen zijn.
Daarnaast werkt positieve discriminatie ongelofelijk averechts. Kijk naar de VS, waar ze dit decennia gedaan hebben. Het is verdomd lastig om daar als zwarte met een goede baan/opleiding serieus genomen te worden, omdat iedereen denkt: oh, die heeft zijn positie/diplomaatje te danken aan 'affirmative action'. Zo moet het dus niet.
Dat geloof ik niet zo, aangezien ik regelmatig Turkse dames aan 't werk zie bij de C&A, zonder hoofddoek weliswaar.quote:Op woensdag 1 december 2004 13:17 schreef Posdnous het volgende:
Apart dat er nooit iemand heeft geklaagd over de C&A waar je gescreend wordt en aangenomen als je een bepaalde Christelijke achtergrond hebt.
Ik schets een scenario dat mijns inziens een hoop veranderingen ten goede zou veroorzaken.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:34 schreef SCH het volgende:
En ik lees wel veel mensen dit soort plannen afbreken maar absoluut niet met aliternatieven komen. Die hele discussie over al dan geen positieve discriminatie vind ik volstrekt oninteressant, het gaat om het uiteindelijke doel: het terugdringen van de te hoge werkloosheid onder allochtonen.
Een verplicht percentage allochtonen in dienst nemen is toch positieve discriminatie? (Al sta ik niet achter de term 'positief', maar die hanteren we maar omwille van de duidelijkheid.)quote:Op woensdag 1 december 2004 16:34 schreef SCH het volgende:
Maar het gaat helemaal niet om positieve discriminatie.
Werkgevers moeten gewoon meer allochtonen in dienst nemen. Ik dacht dat we zo graag wilden dat het beter ging met de allochtonen. En bedrijven hebben blijkbaar een voorkeur voor niet-allochtonen. Daar moet wat aangedaan worden en het streven en het plan van de FNV is dan ook voortreffelijk. Maar wordt vreemd genoeg bekritiseerd door mensen die normaal gesproken roepen dat die "luie allochtonen allemaal een uitkering hebben en eens aan het werk moeten". Als daar dan maatregelen voor worden voorgesteld, is het ook weer niet goed.
En ik lees wel veel mensen dit soort plannen afbreken maar absoluut niet met aliternatieven komen. Die hele discussie over al dan geen positieve discriminatie vind ik volstrekt oninteressant, het gaat om het uiteindelijke doel: het terugdringen van de te hoge werkloosheid onder allochtonen.
Precies! Er is niets mis met je kinderen Marokkaans of Turks leren, als ze ook maar goed Nederlands leren! En als je zelf niet goed Nederlands spreekt, laat je kinderen dan tenminste naar Nederlandstalige televisiezenders kijken, lees ze voor in het Nederlands als ze nog klein zijn en stimuleer ze later om Nederlandse boeken en kranten te lezen.quote:Op woensdag 1 december 2004 16:58 schreef Contino het volgende:
lang betoog
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:06 schreef Koobus het volgende:
Allochtonen worden geweigerd omdat ze niet voldoende geschoold zijn of bepaalde elementaire vaardigheden missen. In het bedrijfsleven gaat het om geld verdienen, niet of iemand een bepaald kleurtje heeft.
Allochtonen hebben een zware tijd in hun sollicitatieprocedure en zwaarder dan menig autochtoon dat ben ik met je eensch, maar ik vind het een fundamentele fout om te veronderstellen dat een werkgever verplicht gesteld moet worden een bepaald percentage (tov zijn overige werknemers) allochtonen in dienst te nemen.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht. Al je zo'n hekel hebt aan (positieve) discriminatie dan zou je ook een hekel moeten hebben aan de andere vorm van discriminatie.
Ja, het bedrijfsleven is schuldig aan het slechte integreren van de allochtonen. Gooi het maar op ons bord. Zou je niet eens kijken naar de allochtonen zelf wat men er aan kan doen?quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is een enorme simplificering. Allochtonen worden minder snel aangenomen vanwege hun achternaam en hun huidskleur en niet vanwege hun vaardigheden of de taal. Daar gaat het uiteraard niet om en daar heeft de FNV het ook niet over. Geen enkel bedrijf wordt gedwongen om mensen in dienst te nemen die niet aan de eisen voldoen of die de taal niet beheersen.
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht. Al je zo'n hekel hebt aan (positieve) discriminatie dan zou je ook een hekel moeten hebben aan de andere vorm van discriminatie.
En ik maar denken dat die verantwoordelijkheid eindigt bij het invullen van de acceptgiro uit de blauwe envelop... Kom op zeg, we praten over profit organisaties, die moeten gewoon geld verdienen. Ga ze met dit soort regels om de oren slaan en binnen de korste keren zit iedereen in het oostblok of China, met als gevolg dat niet alleen de allochtonen, maar ook de autochtonen zonder werk zitten.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:10 schreef SCH het volgende:
De bal wordt teruggespeeld naar de allochtonen terwijl die bij het bedrijfsleven ligt. Die hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en als ze die niet vrijwillig nemen dan worden ze er maar toe verplicht.
Ik denk dat de scholing thuis begint. Zie mijn betoog een aantal posts hierboven.quote:Op woensdag 1 december 2004 17:24 schreef Elgigante het volgende:
De overheid zal andere uitwegen moeten zoeken om de werkloosheid onder de allochtonen bevolkingsgroepen terug te dringen (betere scholing zorgt voor hoger opgeleide allochtonen die in een verantwoordelijke functie ook eerder een allochtoon aan zullen nemen en van discrminatie geen sprake is)
Aan wie is deze bijdrage besteed?quote:Op woensdag 1 december 2004 17:26 schreef Monidique het volgende:
't Is wel aardig segregerend, niet?
Hoe goed de argumenten ook zijn, discriminatie gehanteerd door de werkgever is vrijwel onmogelijk te bewijzen en het heeft iets meer voeten in aarde dan dit.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:02 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Als je discrimineert, zie Grondwet art. 1
[..]
Dat is mogelijk ja.
[..]
![]()
quote:Op woensdag 1 december 2004 16:47 schreef Contino het volgende:
Wel vind ik het begrijpbaar, dat allochtonen die niet accentloos en vloeiend Nederlands spreken, niet worden aangenomen voor functies enz.
Laat ze dan lekker opzouten. Bedrijven die mensen niet aannemen vanwege hun huidskleur, die hoeven we hier helemaal nietquote:Op woensdag 1 december 2004 17:42 schreef Contino het volgende:
[..]
En ik maar denken dat die verantwoordelijkheid eindigt bij het invullen van de acceptgiro uit de blauwe envelop... Kom op zeg, we praten over profit organisaties, die moeten gewoon geld verdienen. Ga ze met dit soort regels om de oren slaan en binnen de korste keren zit iedereen in het oostblok of China, met als gevolg dat niet alleen de allochtonen, maar ook de autochtonen zonder werk zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |