Je kunt zelf je post editen.quote:Op zondag 21 november 2004 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mods help, er zijn tekens vervangen door brij wat niet te zien was in de preview!
Dit moet gewijzigd worden!
het zijn de aanhalingstekens. Verwijder mijn topic en ik vervang het met een tekst
met fokvriendelijke aanhalingstekens.
quote:Op zondag 21 november 2004 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mods help, er zijn tekens vervangen door brij wat niet te zien was in de preview!
Dit moet gewijzigd worden!
het zijn de aanhalingstekens. Verwijder mijn topic en ik vervang het met een tekst
met fokvriendelijke aanhalingstekens.
Je kan toch ook doen wat de user vraagt?quote:Op zondag 21 november 2004 15:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je kunt zelf je post editen.
Als je een antwoord op deze vraag wilt, dan ajb in het feedback topic.quote:Op zondag 21 november 2004 15:15 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je kan toch ook doen wat de user vraagt?
Die duisternis heeft niets te maken met een plek/omgeving. Het heeft te maken dat de mens in zulk een bepaalde toestand (noem het beleving) komt dat het bewust is van het feit wat haar ware aard is. Dan komt de absolute genade en barmhartigheid en 'schreeuwt' de mens naar boven. De poort van tranen/wanhoop is altijd open wanneer de andere poorten dicht zijn. Het is de laatste maar alleen werkzaam als laatste. Mocht er nog een poort open zijn dan is die poort weer dicht.quote:Op zondag 21 november 2004 15:19 schreef Alicey het volgende:
De bijbel, althans Jezus, heeft het echter ook er over dat er mensen zullen worden uitgeworpen in de uiterste duisternis. In welk licht moet dat gezien worden?
Gezien en gelezen je OP moeten dat behoorlijk 'verzengende' gesprekken hebben opgeleverd. Maar niettemin verbluffend hoe aan de hand van de bijbel haar tegendeel kan worden aangetoond?!... We zullen het er maar op houden dat de hel voor de ware gelovigen 'de wens als vader van de gedachte is', om als het ware een transcendentale troost te putten uit dezelfde gedachte, dat de ongelovigen daarin ooit voor hun (aardse) afvalligheid zullen worden gestraft...quote:Op zondag 21 november 2004 15:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
De laatste tijd heb ik met verschillende mensen van gedachten gewisseld over de ''hel''.
Jezus zei: "Deze hemel zal voorbijgaan en die daarboven zal voorbijgaan; wie dood zijn, leven niet en wie leven, zullen niet sterven. De dagen dat jullie aten wat dood is, maakten jullie het levend; wanneer jullie in het licht zouden staan, wat zouden jullie dan doen? Op de dag dat jullie een (met mij) waren, werden jullie twee; wanneer jullie twee zouden zijn, wat zouden jullie dan doen?"quote:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.[/b]
Prediker 9[b]
Waar staat dat?quote:Op zondag 21 november 2004 20:48 schreef lucida het volgende:
Jezus zei: [...]
Maakt dat wat uit voor de boodschap?quote:Op zondag 21 november 2004 22:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Waar staat dat?
Ook geen hemel dus?quote:Op zondag 21 november 2004 15:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er is volgens de bijbel geen ziel die doorleeft na de dood.
Er kan dus, volgens de bijbel, geen ''hel'' zijn.
Of er wel of niet een hemel is, is niet op te maken uit de OP. Maar de bijbel laat wel degelijk zien dat er een hemel is, ja. Het is dan weer echter niet zo dat mensen dan naar de hemel gaan.quote:Op zondag 21 november 2004 23:14 schreef speknek het volgende:
Ook geen hemel dus?
Jij zei: ''Jezus zei..'' en toen volgde er iets wat mij niet bekend voorkwam. Ik wilde nazoeken of hij dat inderdaad heeft gezegd en wat het dan betekent. Wat het betekent maakt inderdaad uit voor de boodschap, ja. Dus daar was ik(en ben ik nog steeds) eigenlijk benieuwd naar.quote:Op zondag 21 november 2004 22:57 schreef lucida het volgende:
Maakt dat wat uit voor de boodschap?![]()
Ik weet over welk stuk je het hebt. Maar ik ben van mening dat het symbolisch bedoeld is. Ik heb althans wel een verklaring voor wat er bedoeld wordt.quote:Op zondag 21 november 2004 22:40 schreef Boomstam het volgende:
Ik veronderstelde altijd dat de hel het dodenrijk was. maar dan een gedeelte ervan.
De hel als waar die vent van lazerus ingeworpen is. die zag lazerus in de armen van abram leggen en zelf had ie het slecht. Het is een onoverbrugbare scheiding in het dodenrijk maar toch niet echt gescheiden. (Luc 16)
Welke magistrale rekenmethode heeft God (Jehowa) hiervoor gehanteerd?quote:Op zondag 21 november 2004 23:21 schreef STORMSEEKER het volgende:
De bijbel noemt slechts een klein aantal mensen dat tot hemels leven opgewekt zal worden, namelijk 144.000. Dat zou nutteloos zijn als iedereen toch naar de hemel zou gaan.
Of Jezus het werkelijk heeft gezegd hangt in sterke mate af van de betrouwbaarheid der overleveringen. Wat het echter betekent maak je op uit de tekst zelf, d.i. als je het begrijpend kunt lezen!...[quote]quote:Ik wilde nazoeken of hij dat inderdaad heeft gezegd en wat het dan betekent. Wat het betekent maakt inderdaad uit voor de boodschap, ja. Dus daar was ik (en ben ik nog steeds) eigenlijk benieuwd naar.
lucas 16 19-31 dusquote:Op zondag 21 november 2004 23:25 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik weet over welk stuk je het hebt. Maar ik ben van mening dat het symbolisch bedoeld is. Ik heb althans wel een verklaring voor wat er bedoeld wordt.
Het feit dat er geen ziel doorleeft na de dood en het feit dat de bijbel niet vurige plaatsen van pijniging leert is dus niet te rijmen met die tekst. Dus moet het iets anders betekenen, wat het dus ook doet.
Nouja je stelt dat doordat er geen leven na de dood is, er dus geen hel kan zijn. Aangenomen dat de hemel dezelfde conditie vervult (leven na de dood), kan er dus ook geen hemel zijn.quote:Op zondag 21 november 2004 23:21 schreef STORMSEEKER het volgende:
Of er wel of niet een hemel is, is niet op te maken uit de OP. Maar de bijbel laat wel degelijk zien dat er een hemel is, ja. Het is dan weer echter niet zo dat mensen dan naar de hemel gaan.
Ik proef enig cynisme..desalniettemin zal ik erop ingaan.quote:Op zondag 21 november 2004 23:27 schreef lucida het volgende:
Welke magistrale rekenmethode heeft God (Jehowa) hiervoor gehanteerd?
Met mijn vraag over de betrouwbarheid doelde ik eigenlijk meer op jou. Ik heb namelijk nog steeds geen tekst gezien waar dat wordt aangehaald. Ik kan best begrijpend lezen (toch bedankt voor je bezorgdheid!), maar in context zegt het mij des te meer.quote:Of Jezus het werkelijk heeft gezegd hangt in sterke mate af van de betrouwbaarheid der overleveringen. Wat het echter betekent maak je op uit de tekst zelf, d.i. als je het begrijpend kunt lezen!...[quote]![]()
Dat zou inderdaad te makkelijk zijn, maar ik kan niet anders dan vaststellen dat grote delen van de bijbel inderdaad symbolisch zijn. Ik noem Daniel, Jesaja, Openbaring. Een en al symboliek. En ook delen van Lukas dus.quote:Maar je kan niet alles zo van de hand doen alsof het symbolisch is, dat is een beetje te makkelijk vin je niet?
Goede vraag. Ik noemde echter meerdere condities waarom de hel niet waar kan zijn dan alleen het feit dat er niet per definitie een onsterfelijke ziel doorleeft na de dood.quote:Op zondag 21 november 2004 23:32 schreef speknek het volgende:
Nouja je stelt dat doordat er geen leven na de dood is, er dus geen hel kan zijn. Aangenomen dat de hemel dezelfde conditie vervult (leven na de dood), kan er dus ook geen hemel zijn.
Of is de hemel geen 'ziel na de dood'?
het was 12000x12 volgens OP7quote:Op zondag 21 november 2004 23:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik proef enig cynisme..desalniettemin zal ik erop ingaan.
De oude Joodse priesterschap was verdeeld in 24 afdelingen.((1 Kronieken 24:5-19)
In Openbaring wordt er verhaald over ''24 oudere personen'' (symboliek) oftwel de mederegeerders met Jezus. En ''12'' duidt vaak op een door goddelijk evenwicht gekenmerkte organisatie en 24 is dan dus een verdubbeling of bendrukking daarvan. Waarom er dan 24x6000
gekozen zijn zegt de bijbel niet, maar het totaal van 144.000 wordt dus wel genoemd.
Klopt ook inderdaad. 12 is een getal dat vaak centraal staat in de bijbel. Het is erg waarschijnlijk dat er meerdere belangrijke redenen achter zitten waarom precies dit getal gekozen is.quote:het was 12000x12 volgens OP7
wat bedoel je precies?quote:Op zondag 21 november 2004 23:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat bedoel ik dus. Consequent slecht vertalen. Het is spijtig.
Sorry dat ik wat kortaf reageerde, maar ik wil je verzoeken de OP eens goed door te lezen en alles zal vlot duidelijk wordenquote:wat bedoel je precies?
Nee, het gaat in dit visioen van Johannes heel duidelijk over 12.000 uit ieder van de 12 stammen van Israël. Mensen die 'verzegeld' zijn, en geen last hebben van al het onheil dat tijdens in de 'Eindtijd' over de wereld uitgestort wordt. Deze mannen (!) zijn allemaal maagden, hebben nog nooit gelogen, zijn echt onberispelijk.quote:Op zondag 21 november 2004 23:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Klopt ook inderdaad. 12 is een getal dat vaak centraal staat in de bijbel. Het is erg waarschijnlijk dat er meerdere belangrijke redenen achter zitten waarom precies dit getal gekozen is.
en na de komst van Jezus veranderde het joodse Sjeool, het hete geloof veranderde. niet alleen maar joden, maar voor iedereen. en vanaf dat moment is er geen "vergeetplek" voor de doden, maar gaat het om geloven of niet geloven, en heeft het andere gevolgen gekregen.quote:Op zondag 21 november 2004 23:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Prediker 9:5
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Dat is juist essentieel!quote:Op maandag 22 november 2004 00:07 schreef ki_ki het volgende:
Maar laten we het niet over een juiste/niet juiste vertaling gaan hebben..![]()
Volgens mij kunnen het ook vrouwen zijn, maar ala.quote:Op maandag 22 november 2004 00:03 schreef DennisMoore het volgende:
Nee, het gaat in dit visioen van Johannes heel duidelijk over 12.000 uit ieder van de 12 stammen van Israël. Mensen die 'verzegeld' zijn, en geen last hebben van al het onheil dat tijdens in de 'Eindtijd' over de wereld uitgestort wordt. Deze mannen (!) zijn allemaal maagden, hebben nog nooit gelogen, zijn echt onberispelijk.
Nou, het is al laat en ik wil graag naar bedquote:Dus ik weet niet hoe jij erbij komt om deze gelijk te stellen met de slaven uit de gelijkenis van de talenten, van wie er nog een stel in de duisternis gegooid worden?
Het geloof veranderde inderdaad, maar Sjeool niet! Het hield voor en na Jezus dezelfde betekenis en ook in het Grieks wordt met Hades hetzelfde bedoeld als met Sjeool.quote:Op maandag 22 november 2004 00:07 schreef ki_ki het volgende:
en na de komst van Jezus veranderde het joodse Sjeool, het hete geloof veranderde. niet alleen maar joden, maar voor iedereen. en vanaf dat moment is er geen "vergeetplek" voor de doden, maar gaat het om geloven of niet geloven, en heeft het andere gevolgen gekregen.
Maar laten we het niet over een juiste/niet juiste vertaling gaan hebben..![]()
Ik had in de OP reeds geschreven over Gehenna en het is duidelijk uit de context van de hele bijbel op te maken dat Gehenna niet een plaats van pijniging kan voorstellen. Het citaat van jou is er dan ook geen bewijs voor.quote:Op maandag 22 november 2004 00:21 schreef Exuimtum het volgende:
Heel makkelijk zoals een bijbels woord "gehenna" zegt.
"Zorg dat gij niet gehenna geworpen zal worden en vrees alleen de here" Deze citaat leert dat er een "hel" bestaat; het huis van de duivel.
Klopt. Er is nog helemaal geen dood zelfs op dat moment. Maar het is geen bewijs voor de hel.quote:"In den beginne schiep god hemel en aarde" Genesis 1:1. Hier is geen sprake van een hel omdat er nog geen zonde was. Lucifer was nog niet gevallen.
Wij moeten inderdaad bidden om begrip. Heel goed.quote:"Geloof geheel het schrift zegt" leert ons dat we de bijbel goed moeten lezen. Wij mensen kunnen dat niet en daarom zijn er oorlogen. Wat de bijbelstudieclub van de buurman mij zegt is het volgende. Vraag om opening van de geest door de heilige geest alvorens je het woord gaat lezen.
Vreemd. Als je het chronologisch bekijkt predikte Jezus rond het jaar 33 (hé, een heilig getal. Ook toevallig). "Openbaring" is van 100 jaar na christus. Dus als je het gelooft dan zou temporaalkwab epilepsie patient Johannes (die man die de "visioenen" die hij "openbaring" noemde onderging) dus werkelijk in contact gestaan hebben met Jezus.quote:Op zondag 21 november 2004 15:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
Matth 25
28 Neemt hem daarom het talent af en geeft het aan hem die de tien talenten heeft. 29 Want aan een ieder die heeft, zal meer worden gegeven en hij zal overvloed hebben; maar wie niet heeft, hem zal zelfs wat hij heeft, nog ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf in de duisternis buiten. Daar zal [hij] wenen en knarsetanden.’
Het heeft niets te maken met het gestelde in de OP. Het is een illustratie van Jezus over de talenten. Iedereen in die illustratie stelt iets of iemand voor. De slaven zijn de leden van de gekozen 144.000 mensen die mederegeerders zullen zijn met Christus volgens Openbaring.
Ha alweer een verwijzing dat ongelovigen toch in God zouden geloven. Ze hebben immers "het licht verlaten"quote:Sommige van deze mensen echter hebben toch, nadat zij gekozen waren, het licht (God koninkrijk) verlaten
Kolder. In die betreffende parabel wil de betreffende auteur alleen maar wijsmaken "luister naar de profeten". (De rijke vent die in het dodenrijk crepeerde vroeg aan God of what ever "mag ik mijn nog levende rijke broers waarschuwen wat hen te wachten staat". Waarop hij als antwoord ontving "Waarom. Als ze niet naar de profeten zoals Mozes geluisterd hebben zullen ze naar jou, als je even terugkeert uit de doden, ook niet luisterenquote:Op zondag 21 november 2004 22:40 schreef Boomstam het volgende:
Ik veronderstelde altijd dat de hel het dodenrijk was. maar dan een gedeelte ervan.
De hel als waar die vent van lazerus ingeworpen is. die zag lazerus in de armen van abram leggen en zelf had ie het slecht. Het is een onoverbrugbare scheiding in het dodenrijk maar toch niet echt gescheiden. (Luc 16)
Zeventig procent van de dominees geloofden niet wat ze zelf predikten toch?quote:Op maandag 22 november 2004 10:19 schreef Henk-Wim het volgende:
de dominee heeft er niet voor nix jaren op gestudeerd. Dus als hij zegt dat er een hel is en een aantal passages kan aangeven waarin de hel beschreven wordt, dan geloof ik dat.
Euh. Is dat nu uit een boek van een liefhebbende God? Het lijkt de koran wel.quote:Op zondag 21 november 2004 23:53 schreef ki_ki het volgende:
Op 21,8
Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.
Inderdaad.quote:Op maandag 22 november 2004 00:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
maar ala.
Ej Akker, als je nou je kritiek iets meer gematigt geeft, dan kom je nog net iets plausibeler over. Een ietsiepietsiekleinbeetje respect zou je sieren.quote:Op maandag 22 november 2004 12:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Kolder. In die betreffende parabel wil de betreffende auteur alleen maar wijsmaken "luister naar de profeten". (De rijke vent die in het dodenrijk crepeerde vroeg aan God of what ever "mag ik mijn nog levende rijke broers waarschuwen wat hen te wachten staat". Waarop hij als antwoord ontving "Waarom. Als ze niet naar de profeten zoals Mozes geluisterd hebben zullen ze naar jou, als je even terugkeert uit de doden, ook niet luisteren)
Ik geef gewoon mijn mening over de stelling dat wanneer iemand van wie je weet dat hij dood is, je die ineens weer terug zou zien en hij zegt dat je beter voor je hulpbehoevende mensen moet zijn daar je anders voor eeuwig zal creperen in de hel je die niet zal geloven "omdat je toch ook niet de profeten hebt geloofd". Dat is immers gewoon achterlijk.quote:Op maandag 22 november 2004 12:26 schreef Haushofer het volgende:
Ej Akker, als je nou je kritiek iets meer gematigt geeft, dan kom je nog net iets plausibeler over. Een ietsiepietsiekleinbeetje respect zou je sieren.
quote:Op zondag 21 november 2004 17:33 schreef k3vil het volgende:
Die duisternis heeft niets te maken met een plek/omgeving. Het heeft te maken dat de mens in zulk een bepaalde toestand (noem het beleving) komt dat het bewust is van het feit wat haar ware aard is. Dan komt de absolute genade en barmhartigheid en 'schreeuwt' de mens naar boven. De poort van tranen/wanhoop is altijd open wanneer de andere poorten dicht zijn. Het is de laatste maar alleen werkzaam als laatste. Mocht er nog een poort open zijn dan is die poort weer dicht.
Die uiterste duisternis is een prachtige constructieve innerlijke ontwikkeling van een ziel.
Nee kerel. Ik sprak over de 144.000. Dit zijn per definitie gelovigen natuurlijk. God gaat geen mensen uitkiezen voor een hemelse regering die hem niet eens willen aanbidden. Ik zei dus dat sommigen die de kans hadden, deze hebben laten liggen en Gods gunst hebben verloren.quote:Op maandag 22 november 2004 12:06 schreef Akkersloot het volgende:
Ha alweer een verwijzing dat ongelovigen toch in God zouden geloven. Ze hebben immers "het licht verlaten"
Daar sluit ik mij bij aan.quote:Op maandag 22 november 2004 12:26 schreef Haushofer het volgende:
Ej Akker, als je nou je kritiek iets meer gematigt geeft, dan kom je nog net iets plausibeler over. Een ietsiepietsiekleinbeetje respect zou je sieren.
Ik dank je voor je positieve opmerking over dit topic, ik vraag me echter af wat je bedoelt met ‘gekleurd’. Ik heb namelijk de meest neutrale manier gekozen om dit uit te leggen. Ik heb niet de (juist gekleurde!) hel gebruikt (als woord) maar juist de originele woorden zoals ze er altijd in hebben gestaan. Daarom wordt ook meteen de ware betekenis duidelijk. En inderdaad, ik zou nooit de bijbel in een verkeerd licht willen stellen!quote:Verder een leuk topic. Ik heb zowaar de openingspost gelezen, maar vind het dan altijd jammer dat ikzelf geen Hebreeuws beheers. Iemand als TS wil natuurlijk de Bijbel niet in een kwaad daglicht stellen, en dus zal zijn interpretatie van de Bijbel gekleurd zijn. Maar verder een interessant topic. Strax een algemene Hebreeuwse cursus op FOK WFL? ( naas een relativiteitscursus)
Ik ook! Mag ik je vragen wat je overtuiging is?quote:Op maandag 22 november 2004 13:20 schreef Exuimtum het volgende:
Hallo, mijn naam is Eric, en ik ben blij dat er mensen zijn die in Gods Woord lezen en er serieus mee bezig zijn.
Ik zie waar je heen wilt, maar ik ben het oneens met je. Ik ben nog steeds van mening dat van een ieder die sterft de zonde is uitgewist.quote:Ik wil graag reageren op jouw topic, net name op Rom 6:7.
Dit bijbelvers kun je niet losmaken uit de context( het geheel).In Rom 6:5 staat: "Want als wij één zijn geworden met Christus door te sterven zoals hij, zullen wij ook één met hem zijn door op te staan zoals hij". Dan Rom 6:6: "Dit weten we: de zondige mens die we vroeger geweest zijn, is met Christus aan het kruis geslagen om aan ons zondig bestaan een einde te maken, en zo staan we niet langer in dienst van de zonde."
Nu dan Rom 6:7: "Want de aanspraken van de zonde gelden niet meer voor wie gestorven is."
Maar vergeet niet Rom 6:8:" Wij zijn gestorven met Christus;daarom geloven wij dat we met hem
ook zullen leven.
Uit het bovenstaande blijkt dat ALLEEN WIE GESTORVEN IS MET CHRISTUS niet meer onder de zonde valt.
Lees ook in dit verband Joh 5:19-30
Het Thomas-evangelie...quote:Op zondag 21 november 2004 22:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Waar staat dat?
Vreemde instelling. Geloof jij klakkeloos was anderen zeggen? Onderzoek je niet liever zelf hoe het zit? Ook (of:vooral) dominees zitten er wel eens naast. Er zijn nogal wat dingen die in de kerk geleerd worden, maar niet bijbels zijn. Ik noem dus de hel, de drie-eenheid en het feit dat Jezus aan een kruis ipv een paal is gestorven, de onsterfelijkheid van de ziel en ga zo maar door.quote:Op maandag 22 november 2004 10:19 schreef Henk-Wim het volgende:
Ik ga niet het hele topic lezen want:
de dominee heeft er niet voor nix jaren op gestudeerd. Dus als hij zegt dat er een hel is en een aantal passages kan aangeven waarin de hel beschreven wordt, dan geloof ik dat.
Ik hoef toch niet alles zelf 'uit te vinden'. Ik geloof ook wel dat de aarde rond is, zonder zelf dat te gaan checken hoor...
Nou komt de aap uit de mouw. Het kwam me al niet bekend voor.. Tja, apocriefe geschriften passen niet in de canon van de bijbel en worden dus ook niet als zodanig erkend.quote:Op maandag 22 november 2004 16:03 schreef lucida het volgende:
Het Thomas-evangelie...
Tja, krijg nou nog maar eens de geest terug in de fles...quote:Op maandag 22 november 2004 16:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou komt de aap uit de mouw. Het kwam me al niet bekend voor.. Tja, apocriefe geschriften passen niet in de canon van de bijbel en worden dus ook niet als zodanig erkend.
Maar dan zou jij er ook wel is naast kunnen zitten in al deze dingen.quote:Op maandag 22 november 2004 16:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Vreemde instelling. Geloof jij klakkeloos was anderen zeggen? Onderzoek je niet liever zelf hoe het zit? Ook (of:vooral) dominees zitten er wel eens naast. Er zijn nogal wat dingen die in de kerk geleerd worden, maar niet bijbels zijn. Ik noem dus de hel, de drie-eenheid en het feit dat Jezus aan een kruis ipv een paal is gestorven, de onsterfelijkheid van de ziel en ga zo maar door.
Toegegeven, je niet ALLES te checken, Het is ondoenlijk en ook een te kritische houding is inderdaad verkeerd. Maar dingen die je leven zouden kunnen betekenen zijn zeker de moeite van het onderzoeken waard.
ja zijn dit nou de Deuterocanonieke boeken enzo? of is dat weer wat anders>?quote:Nou komt de aap uit de mouw. Het kwam me al niet bekend voor.. Tja, apocriefe geschriften passen niet in de canon van de bijbel en worden dus ook niet als zodanig erkend.
Ik ben niet onfeilbaar en ik beweer zeker nooit van mijn leven de wijsheid in pacht te hebben.quote:Op maandag 22 november 2004 16:48 schreef Boomstam het volgende:
Maar dan zou jij er ook wel is naast kunnen zitten in al deze dingen.
Ook al ben je kritisch. Of misschien juist daardoor, geld idem voor ieder ander mens
?? Bron?quote:Op maandag 22 november 2004 16:27 schreef lionsguy18 het volgende:
Alleen wordt de discussie hier vertroebeld door het feit dat de hel thans nog niet geopend is.
De zielen van alle overledenen rusten in het dodenrijk die weer uit 7 afdelingen bestaat.
Zo verbleef Lazarus in Abrams Schoot en daalde Christus na zijn dood 3 dagen neer in het Paradijs tesamen met een van de moordenaars aan het kruis.
Het Paradijs wordt gezien als de meest voorname afdeling in het dodentijk, terwijl Genhenna de minste is.
Ha. Dit is in elk geval wel een verwijzing dat jij gelooft dat ongelovigen toch in God zouden geloven. Wie zou immers iets gaan aanbidden waar in hij niet gelooft.quote:Op maandag 22 november 2004 14:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
[Ha. Alweer een verwijzing dat ongelovigen toch zouden geloven in "God". Ze hebben immers "het licht verlaten"]
God gaat geen mensen uitkiezen voor een hemelse regering die hem niet eens willen aanbidden.
Ik zei: God gaat geen mensen uitkiezen voor de hemelse regering als ze hem niet aanbidden.quote:Ha. Dit is in elk geval wel een verwijzing dat jij gelooft dat ongelovigen toch in God zouden geloven. Wie zou immers iets gaan aanbidden waar in hij niet gelooft.
Bijbelquote:Op maandag 22 november 2004 17:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
?? Bron?
Nee, in Openbaringen 7 staat dat de groep bestaat uit 144.000 maagdelijke onberispelijke mannen.quote:Op maandag 22 november 2004 00:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
Volgens mij kunnen het ook vrouwen zijn, maar ala.
Enige logische is de verklaring die een zin verderop staat, namelijk dat het 12.000 mannen zijn uit ieder van de 12 stammen van Israël.quote:Hoewel 12.000 x 12 inderdaad logisch is, is 24 x 6000 dat net zo goed.
Ongetwijfeld hebben alle getallen weer een symbolische betekenis, maar de 24 mannen zijn toch echt een andere groep dan de 144.000.quote:De 24 oudere personen uit Openbaring 4:4:
4 En rondom de troon [zijn] vierentwintig tronen, en op deze tronen [zag ik] vierentwintig oudere personen zitten, gehuld in witte bovenklederen en met gouden kronen op hun hoofd.
en de 24 priesterafdelingen lijken mij geen toeval. Maar zoals ik al zei, het getal 144.000 zal dan ook vanwege deze profetische afbeeldingen zo gekozen zijn.
Daar ben ik dus nog niet van overtuigd. De 144.000 zijn mensen uit Israël. De wijze en dwaze maagden zouden eerder algemeen model staan voor 'de gelovige', of die nu uit Israël komt of uit de heidense volkeren.quote:Wat ik in ieder geval kwijt wil is dat de illustratie daar voor (met die maagden en die bruidegom) over hetzelfde gaat.
Volgens Openbaringen zijn er meerdere 'perioden', waarin geregeerd wordt door verschillende personen. Zo is er een tijd van 1000 jaar vrede, gedurende deze periode zou geregeerd worden door een groep mensen die tijdens 'de Grote Verdrukking' vermoord zijn, omdat ze het Beest niet wilden aanbidden. Pas veel later, na 'Armageddon', daalt er een Hemelse stad Jeruzalem neer, met 12 poorten, etc etc, en gaat een andere groep mensen regeren.quote:Hoewel degenen die uiteindelijk gaan regeren inderdaad volledig goed zijn (uit de talenten illustratie de slaven die inderdaad meer talenten hadden verworven), waren er dus ook mensen die ervoor in aanmerking hadden kunnen komen, maar verkeerd handelden en dus niet het voorrecht ontvingen mederegeerders te worden.
Zijn er dus nog mensen die hem gewoon niet kúnnen aanbidden, daar ze heel simpel niet in hem geloven. Wat voor een ***-god zou die God dan zijn om dergelijke mensen uit te sluiten.quote:Op maandag 22 november 2004 17:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik zei: God gaat geen mensen uitkiezen voor de hemelse regering als ze hem niet aanbidden.
Volgens dat geloof van jou, wel te verstaan.quote:Dus ongelovigen hebben inderdaad zowiezo geen vooruitzicht op danwel een paradijs danwel hemels leven.
Het antwoord is allang gegeven. Volgens sommige verzen is er wel een hel. Volgens andere verzen niet. Dat heb je nu eenmaal met temporaalkwab epilepsie patienten. Dat niemand mag reageren die niet in dergelijke theorien gelooft, vind ik onzien. Probeer anders één of ander christelijk forum.quote:(en daarbij enorm off-topic)
Heb je het hier toevallig over de put met vuur en zwavel, of heb je het over iets anders?quote:Op maandag 22 november 2004 16:27 schreef lionsguy18 het volgende:
Er bestaat een hemel en een hel.
Alleen wordt de discussie hier vertroebeld door het feit dat de hel thans nog niet geopend is.
Waaruit blijkt dat er 7 afdelingen zijn?quote:De zielen van alle overledenen rusten in het dodenrijk die weer uit 7 afdelingen bestaat.
Waaruit maak je dat precies letterlijk zo op, vooral dat laatste?quote:Zo verbleef Lazarus in Abrams Schoot en daalde Christus na zijn dood 3 dagen neer in het Paradijs tesamen met een van de moordenaars aan het kruis.
Ben je niet in de war met de Acta Pilati? En/of Dante?quote:Op maandag 22 november 2004 17:28 schreef lionsguy18 het volgende:
Bijbel
Neequote:Op maandag 22 november 2004 18:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Ben je niet in de war met de Acta Pilati? En/of Dante?
Ik weet wat er staat. Maar er kan er niet uit worden opgemaakt dat alle 144.000 mannen zijn geweest, want voor zover het de geestelijke verwantschap van Christus’ medeërfgenamen betreft, „is [er] noch man noch vrouw” (Ga 3:28).quote:Op maandag 22 november 2004 17:44 schreef DennisMoore het volgende:
Nee, in Openbaringen 7 staat dat de groep bestaat uit 144.000 maagdelijke onberispelijke mannen.
Geen vrouwen dus.
Die „heilige stad”, het Nieuwe Jeruzalem, beeldt de reine, onbesmette, heilige christelijke gemeente af. Ze is geheel samengesteld uit geestelijke Israëlieten, joden die het innerlijk zijn, die besneden zijn in hun hart. De „twaalf apostelen van het Lam” waren weliswaar natuurlijke, besneden joden of Israëlieten, maar vanaf de dag van het pinksterfeest in het jaar 33 G.T. werden zij allen geestelijke Israëlieten of joden, want toen werd door bemiddeling van het Lam Jezus Christus Jehovah’s heilige geest op hen uitgestort (Hand. 1:12 tot 2:42). Deze geestelijke Israëlieten zijn 144.000 in getal (12 x 12 x 1000), als het ware gegroepeerd in twaalf stammen, aangezien de namen van die twaalf stammen op de twaalf poorten van het Nieuwe Jeruzalem geschreven stonden (Openb. 7:4-8). De aandacht wordt gevestigd op hun officiële positie doordat zij ’de koningen van de aarde’ worden genoemd (Openb. 20:4, 6).quote:Enige logische is de verklaring die een zin verderop staat, namelijk dat het 12.000 mannen zijn uit ieder van de 12 stammen van Israël.
En niet 24x iets, of 40x iets, of 6x iets, hoewel 24 en 40 en 6 en nog vele andere getallen inderdaad vaak symbolisch in de Bijbel voorkomen.
Het zijn anderen ja, maar ook zij beelden iets af.quote:Ongetwijfeld hebben alle getallen weer een symbolische betekenis, maar de 24 mannen zijn toch echt een andere groep dan de 144.000..
Alles over Israel en de stammen van Israel in Openbaring is symbolisch aangezien de Joden niet meer per definite Gods uitverkoren volk zijn. Sinds de dood van Jezus (waarbij de Wet teniet werd gedaan)quote:Daar ben ik dus nog niet van overtuigd. De 144.000 zijn mensen uit Israël. De wijze en dwaze maagden zouden eerder algemeen model staan voor 'de gelovige', of die nu uit Israël komt of uit de heidense volkeren.
Volgens mij wordt er duizend jaar lang geregeerd door de 144.000 onder leiding van Christus en na die periode wordt het koningschap weer teruggegeven aan God zelf.quote:Volgens Openbaringen zijn er meerdere 'perioden', waarin geregeerd wordt door verschillende personen. Zo is er een tijd van 1000 jaar vrede, gedurende deze periode zou geregeerd worden door een groep mensen die tijdens 'de Grote Verdrukking' vermoord zijn, omdat ze het Beest niet wilden aanbidden. Pas veel later, na 'Armageddon', daalt er een Hemelse stad Jeruzalem neer, met 12 poorten, etc etc, en gaat een andere groep mensen regeren.
En of! Het vereist dan ook zeer veel nazoekwerk en tijd. Het lijkt me leuk hier verder over te discussieren, maar liever in een nieuwe topic dan oid. Anders is dit topic al heel snel vol met stof over de 144.000 aangezien de bewijzende onderdelen (zowel teksten als uitleg) nogal veel ruimte vereisen.quote:(Wat een interessante materie is dit toch.)
Dan is er natuurlijk geen lol meer aan. Godsdienst is verzonnen om lekker te kunnen oordelen over anderen.quote:Op maandag 22 november 2004 18:01 schreef sweetgirly het volgende:
Als er een God bestaat, heb ik het vermoeden dat niet mensen het voor het zeggen hebben wie goed en kwaad is, maar dat God zelf wel bepaalt wie hij tot zijn 'rijkdom' wil hebben.
Als er al iemand oordeelt, doet hij dat wel, en niet de mens.
Volgens mij is één van de voorwaarden misschien zelfs dat hij die niet oordeelt over anderen, maar alleen over zichzelf, een pluspunt heeft. En God ziet het misschien zelfs als minpunt al die onderscheiden die gemaakt worden.
Immers, is hij niet voor vrede, ipv oorlog.![]()
Thanksquote:Op maandag 22 november 2004 18:07 schreef lionsguy18 het volgende:
Leuk Akkersloot dat je terug bent. Ik heb je erg gemist
Dat wordt een leuke discussie maar dat kan natuurlijk niet. "Prediken in het hiernamaals". Als of je zo wel hier op aarde (voor je dood) als tijdens het leven ná de dood iedereen evenveel in een God zou geloven.quote:Op maandag 22 november 2004 18:59 schreef lionsguy18 het volgende:
het feit dat Jezus gedurende 3 dagen gepredikt heeft in het dodenrijk tot aan zijn opstanding aan toe.
Hoho wacht even.quote:Op maandag 22 november 2004 18:59 schreef lionsguy18 het volgende:
De ene moordenaar aan het kruis getuige de uitspraak van Jezus: "heden zult gij met mij in het paradijs zijn" en het feit dat Jezus gedurende 3 dagen gepredikt heeft in het dodenrijk tot aan zijn opstanding aan toe.
vind ik ook!quote:Op maandag 22 november 2004 00:08 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dat is juist essentieel!
Waar kunnen wij dat vinden ?quote:Op maandag 22 november 2004 18:59 schreef lionsguy18 het volgende:
en het feit dat Jezus gedurende 3 dagen gepredikt heeft in het dodenrijk tot aan zijn opstanding aan toe.
Weet het niet uit mijn hoofd, ik dacht een Petrus brief, maar moet dit weer eens opzoeken.quote:Op maandag 22 november 2004 19:43 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Waar kunnen wij dat vinden ?
quote:Op maandag 22 november 2004 19:51 schreef lionsguy18 het volgende:
En welke bijbelvertaling gebruik je eigenlijk? Niet de Nieuwe Vertaling van het Ned. Bijbel Genootschap.
Sorry, ik was in mijn betoog een stukje vergeten. Het was in het Grieks (vandaar ook die opmerking over die Griekse interpunctie). Maar die constructie was typisch Hebreeuws.quote:Het NT is toch niet in het aramees geschreven?
Nope.quote:volgens mij gebruikt hij namelijk de vrije-interpretatie-vertaling. (die waar alles in veranderd wordt zodat het wel mooi uitkomt,...)
maar da's alleen maar mijn mening, don't shoot me
NT was in het grieks, OT hebreeuws.quote:Op maandag 22 november 2004 19:51 schreef lionsguy18 het volgende:
Het NT is toch niet in het aramees geschreven?
Waarom haal je dan aramees aan als verklaring om het woord 'heden"weg te laten en er een andere betekenis aan te geven?
En welke bijbelvertaling gebruik je eigenlijk? Niet de Nieuwe Vertaling van het Ned. Bijbel Genootschap.
Dat eerste impliceert natuurlijk niet dat de plaats waar Jezus predikte het paradijs was... Mocht er iemand in het paradijs zijn, waarvoor zou prediking dan uberhaupt nodig zijn?quote:Op maandag 22 november 2004 18:59 schreef lionsguy18 het volgende:
De ene moordenaar aan het kruis getuige de uitspraak van Jezus: "heden zult gij met mij in het paradijs zijn" en het feit dat Jezus gedurende 3 dagen gepredikt heeft in het dodenrijk tot aan zijn opstanding aan toe.
Mja, en die brief is waarschijnlijk niet eens door Petrus geschreven, en stamt uit de tweede eeuw.quote:Op maandag 22 november 2004 22:01 schreef Boomstam het volgende:
over dat van die 3 dagen prediken komt idd uit de petrus brief, 1 petrus 3: 19 ofzo?
Correct. Overigens niet door mij bestreden.quote:Op maandag 22 november 2004 22:17 schreef lionsguy18 het volgende:
Het impliceert wel dat Jezus afdaalde naar het dodenrijk.
Je hebt ze er tussen. Er zijn echter zat gelovigen die niet naar de kerk gaan.quote:Gelovigen gaan naar de kerk en luisteren iedere week naar de preek.
Vanuit een christelijk oogpunt gezien zouden juist zij behoefte hebben aan prediking.quote:Ongelovigen gaan niet naar de kerk en hebben geen behoefte aan een prediking.
Dat ik aan de inhoud van de bijbel niet dezelfde waarde toeken als een christen doet, wil natuurlijk niet zeggen dat ik het geen interessante materie vind.quote:Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
Maar even een vraagje, welk belang hecht je er aan Alicey, want je gelooft toch niet in de bijbel?
Ja, en dat zeiden de Farizeërs ook tegen elkaar.quote:Op maandag 22 november 2004 22:07 schreef Boomstam het volgende:
Nu betekend dit ook weer niet dat je geen kritiek mag hebben. Maar je snapt wel waar ik op doel denk ik
Nou dat is dan jouw geloof maar mijn richting is bepaald niet katholiekquote:Op maandag 22 november 2004 22:22 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Mja, en die brief is waarschijnlijk niet eens door Petrus geschreven, en stamt uit de tweede eeuw.
En moet er dan op één zo'n tekst nog een enorm katholiek dogma gebaseerd worden?.
Het was een handige toevoeging, zodat daarmee verklaard kon worden dat ook degenen die gestorven waren vóórdat Christus naar de aarde was gekomen, toch nog gered zouden kunnen worden. Ze konden dan simpelweg ná hun lichamelijke dood toch nog naar het evangelie luisteren, en zo gered worden.quote:Op maandag 22 november 2004 22:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Nou dat is dan jouw geloof maar mijn richting is bepaald niet katholiek
quote:Vóór de verlossing door Christus werden de zielen der vrome afgestorvenen nog niet tot de aanschouwing van God toegelaten. Men stelde zich voor dat zij, in afwachting van dat heuglijke ogenblik, in een deel van de “onderwereld” werden bijeen gehouden. Daar heeft Christus hen na zijn dood “bezocht” en hun de verlossing verkondigd die plaats vond bij de verrijzenis, toen Jezus’ ziel weer met zijn lichaam werd verenigd.
http://www.catholica.nl/archief/nr5/lezersvraag.html
Maarwaar komt het dan vandaan dat tijdens Jezus zijn dood hij de satan ontwapend en overwonnen heeft? Dan zou die ook nog is tijdens die 3 dagen in de hel(de plaats waar satan naar verbannen is in hemelse gewesten) geweest zijn.quote:Op maandag 22 november 2004 22:30 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Het was een handige toevoeging, zodat daarmee verklaard kon worden dat ook degenen die gestorven waren vóórdat Christus naar de aarde was gekomen, toch nog gered zouden kunnen worden. Ze konden dan simpelweg ná hun lichamelijke dood toch nog naar het evangelie luisteren, en zo gered worden.
Een hele handige oplossing..
Handig ja, maar niet correct. Volgens de bijbel zal er een rijk zijn (dat duizendjarig rijk dus) waarinquote:Op maandag 22 november 2004 22:30 schreef DennisMoore het volgende:
Het was een handige toevoeging, zodat daarmee verklaard kon worden dat ook degenen die gestorven waren vóórdat Christus naar de aarde was gekomen, toch nog gered zouden kunnen worden. Ze konden dan simpelweg ná hun lichamelijke dood toch nog naar het evangelie luisteren, en zo gered worden.
Een hele handige oplossing..
vooruit Stormseeker, zeg het nou maarquote:Op maandag 22 november 2004 21:22 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik herhaal mijn vraag Stormseeker.
Welke bijbel vertaling gebruik je?
Ik gebruik de Nieuwe Wereldvertaling, hoezo?quote:vooruit Stormseeker, zeg het nou maar
ooh zomaar..quote:Op maandag 22 november 2004 23:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik gebruik de Nieuwe Wereldvertaling, hoezo?
En wat geloof jij dan als ik het natuurlijk vragen mag?quote:Op maandag 22 november 2004 22:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Nou dat is dan jouw geloof maar mijn richting is bepaald niet katholiek
Ik ken de ''aantijgingen'' en ik kan ze allemaal weerstaan op basis van de originele teksten.quote:Zij beweren christenen te zijn, die leven volgens de Bijbel. Maar... zij hebben een andere Bijbel dan de miljard andere 'gewone' christenen wereldwijd. De Bijbel van de Jehova-getuigen heet 'Nieuwe wereldvertaling' en is een bijbeluitgave die sterk afwijkt van de oorspronkelijke Bijbel. Op veel plaatsen zijn essentiële woorden en zinnen weggelaten of vervormd
Gelukkig hoeft het niet zo..quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:10 schreef Dzenos het volgende:
Hemel = Hel, je wilt toch niet na je dood nog voor altijd door blijven leven?
En het klopt nog ook! Vooral in de MIddeleeuwen was dit een zeer sterk middel om de mensen eronder te houden (evenals het verbieden van het lezen van de bijbel voor ''gewone'' mensen)quote:Mensen wijs maken dat er een hel is is eigenlijk gewoon machtsmisbruik, een paar slimme mensen bedenken zoiets om de halve wereld voor hun voeten te krijgen
Ik heb eens eerder een relatief beknopte post gemaakt hierover. Zal ik hem voor de makkelijkheid nog eens posten? (hoeft niet hoor, maar als je graag wil weten waarom we dat dan denken.., het topic volspammen is ook zo wat....maar aan de andere kant, het is wel mijn topicquote:Wel klopt het dat nergens over een kruis wordt gerept, dus de uitleg van de Jehova's de minste aannames maakt.
quote:Jehova Getuigen. Veel discussies mee gehad
De ironie dat dit van een Jehova's Getuige komt. Komt deze studie ook niet van de grote CD der JG af?quote:Op maandag 22 november 2004 16:12 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Vreemde instelling. Geloof jij klakkeloos was anderen zeggen? Onderzoek je niet liever zelf hoe het zit? Ook (of:vooral) dominees zitten er wel eens naast. Er zijn nogal wat dingen die in de kerk geleerd worden, maar niet bijbels zijn. Ik noem dus de hel, de drie-eenheid en het feit dat Jezus aan een kruis ipv een paal is gestorven, de onsterfelijkheid van de ziel en ga zo maar door.
Toegegeven, je niet ALLES te checken, Het is ondoenlijk en ook een te kritische houding is inderdaad verkeerd. Maar dingen die je leven zouden kunnen betekenen zijn zeker de moeite van het onderzoeken waard.
[..]
Het gaat om kleine wijzigingen die de betekenis op cruciale punten veranderen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik ken de ''aantijgingen'' en ik kan ze allemaal weerstaan op basis van de originele teksten.
Echter ik waarschuw alvast dat dit topic daar niet voor gebruikt gaat worden. Maar ik ben altijd bereid mijn vertaling te verdedigen. Vaak zijn meerdere mogelijkheden beschikbaar bij het vertalen van woorden en daarbij is steeds gekozen voor dat wat het best in de context past. Maar ik verzeker je dat er niets veranderd of verdraaid is aan de oorspronkelijke tekst. Het zijn juist slechte vertalingen die dogma's op proberen te leggen waardoor denkbeelden als de hel en de onsterfelijkheid van de ziel ontstaan. En zelfs relatief simpele dingen zoals of Jezus aan een kruis of een paal stierf (het was dus wel degelijk een paal en NIET een kruis) worden vaak verkeerd vertaald juist door dogmatische ideeen.
Verder is onze bijbel zeker niet ''heel anders''. Vrijwel alles wat ik vandaag heb gepost kun je net zo goed in je eigen bijbel teruglezen.
Doe maar een linkje, de geldigheid van de Nieuwe Wereldvertaling is maar zijdelings ontopic, aangezien de door je aangehaalde stukken in de openingspost redelijk ongewijzigd zijn tov andere vertalingen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik heb eens eerder een relatief beknopte post gemaakt hierover. Zal ik hem voor de makkelijkheid nog eens posten?
Toevoeging:quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:27 schreef Dzenos het volgende:
God bestaat niet en godsdienst was eerst om dingen te verklaren en daarna gebruikt om mensen om je in hun macht te krijgen.
Nee hoor, helemaal zelf bedacht..goed he? Dat veel mensen het met elkaar eens zijn duidt er misschien juist niet op dat ze niet zouden nadenken, maar eerder dat de uitleg van de bijbel zoals wij die zien een erg logische en aannemelijke is waardoor er geen behoefte is voor iedereen om er andere denkbeelden op na te houden. Ik merk enig vooroordeel in je opmerking, wat ik jammer vind.quote:De ironie dat dit van een Jehova's Getuige komt. Komt deze studie ook niet van de grote CD der JG af?
bijf anders gewoon weg uit dit topic!quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:30 schreef Dzenos het volgende:
[..]
Toevoeging:
Daarna zo veranderd en misbruikt dat poop-ie-joopies mensen in hun macht kregen.
Duidt dit niet op dat het leven zoals wij het zien de dood is in feite en het hiernamaals het leven?quote:Op zondag 21 november 2004 20:48 schreef lucida het volgende:
[..]
De dagen dat jullie aten wat dood is, maakten jullie het levend; wanneer jullie in het licht zouden staan, wat zouden jullie dan doen?
En zo bewijs je zelf ultiem dat je (naar mijn nederige en op de bijbel gefundeerde mening) het slachtoffer bent van jarenlang dogmatisch denken.quote:Het gaat om kleine wijzigingen die de betekenis op cruciale punten veranderen.
alleen al het feit dat jij een topic opent met als doel te bewijzen dat de hel niet bestaat,
terwijl dat een realiteit uit de bijbel is.
k!quote:Doe maar een linkje
quote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
Stormseeker, als jij gelijk zou hebben met de ontkenning van de hel dan zou iedereen maar raak kunnen leven en zelfs satanist kunnen worden zonder verdere gevolgen. Iedereen zou dan in de hemel komen welke misdadiger dan ook. Ik zie hier een uit de context gerukte kruisdood. Dat zou de mensen tot de meest wrede manier van leven lijden.
quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:10 schreef Dzenos het volgende:
Mensen wijs maken dat er een hel is is eigenlijk gewoon machtsmisbruik, een paar slimme mensen bedenken zoiets om de halve wereld voor hun voeten te krijgen
Hey, da's een interessante stelling.quote:Op maandag 22 november 2004 23:40 schreef STORMSEEKER het volgende:
Degenen in de gevangenis zijn dus niet mensen, maar de demonen die daar bewaart worden voor het eindoordeel. Derhalve klopt de redenatie ook niet dat Jezus zou prediken tot doden, aangezien dat volgens de bijbel onmogelijk is.
Dat 'misdadigers' niet eeuwig gemarteld hoeven worden in een hel, wil nog niet zeggen dat ze automatisch naar een hemel gaan.quote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
Stormseeker, als jij gelijk zou hebben met de ontkenning van de hel dan zou iedereen maar raak kunnen leven en zelfs satanist kunnen worden zonder verdere gevolgen. Iedereen zou dan in de hemel komen welke misdadiger dan ook.
En dat kan iedereen natuurlijk wel roepen. De Roomsen riepen dat ook toen ze het gedachtengoed van Luther wilden bestrijden.quote:Wij hebben onze eigen visie en lezen het woord onder leiding van de heilige geest.
Rechtvaardigheid is dan ook een typisch menselijk begrip, wat eigenlijk het kleine broertje van wraak is.quote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
God zegt tegen Adolf Hitler, "ach jochie ga maar lekker naar de hemel"![]()
Dat zou het woord "rechtvaardigheid" volledig ontkrachten. Dat zou het woord Plezier en leed ook volledig ontkrachten.
Nee! Dat ik zeker niet wat ik beweer. Ik zeg inderdaad dat er geen hel is. Zelfs 80 jaar kwaaddoen vergoeilijkt geen eeuwig branden in een hel. Maar..zoals ik al opmerkte is het niet de bedoeling dat iedereen naar de hemel gaat. De aarde is voor de mens gemaakt en de mens voor de aarde. Het was/is Gods voornemen om het paradijs dat Adam en Eva verloren lieten gaan te herstellen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
Stormseeker, als jij gelijk zou hebben met de ontkenning van de hel dan zou iedereen maar raak kunnen leven en zelfs satanist kunnen worden zonder verdere gevolgen. Iedereen zou dan in de hemel komen welke misdadiger dan ook.Dat zou de mensen tot de meest wrede manier van leven lijden.
Wat bedoel je?quote:Ik zie hier een uit de context gerukte kruisdood.
Jij ook, geen probleem. Maar misschien mag ik je verzoeken alles van dit topic eens te lezen dan zul je ook de teksten zien ter ondersteuning van wat ik zei dat de mens altijd op aarde zal wonen.quote:Conclusie: Je mag volledig je eigen mening en conclusie trekken. even goede vrienden. Maar mijn discussie over dit onderwerp zie ik aan. Wij hebben onze eigen visie en lezen het woord onder leiding van de heilige geest.
Dank voor je inzichtquote:PS: Het meeste van jouw visie is geheel juist. Het zijn de kleine puntjes.
Ik weet op welk gedeelte je doelt. Het is niet te rijmen met de rest van de bijbel als je het letterlijk zou nemen. Volgens mij is het dan ook een illustratie van Jezus en zit er een diepere betekenis achter.quote:Alleen de tekst over Lazarus is daar wat moeilijk in te passen...
En dat is prima! iedereen mag kwijt wat 'ie wil zeggen, daar is deze plaats voor.quote:Op dinsdag 23 november 2004 12:46 schreef Exuimtum het volgende:
Jongens, vat mijn topic asjeblieft niet verkeerd op. Ik probeer alleen onze visie uit te leggen.
Mijn ouders waren (al) gelovig en dus heb ik al veel ervan meegekregen, maar (vooral) de laatste tijd heb ik veel nazoekwerk gedaan en dingen uitgezocht mbt de bijbel. Verder volg ik ook samenkomsten waar dieper op zaken in wordt gegaan. En kennis is inderdaad ook belangrijk.quote:Stormseeker. Wat bracht je zo tot geloof? Je hebt toch een aardige kennis van de bijbel.
wat ik niet snap van die heilige geest is dat hij gelovigen afwijkende visies inblaastquote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
Conclusie: Je mag volledig je eigen mening en conclusie trekken. even goede vrienden. Maar mijn discussie over dit onderwerp zie ik aan. Wij hebben onze eigen visie en lezen het woord onder leiding van de heilige geest.
De heiliuge geest is heel geestig.quote:Op dinsdag 23 november 2004 16:59 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
wat ik niet snap van die heilige geest is dat hij gelovigen afwijkende visies inblaast
(En dát lijkt me dus weer een JG dogma, zou je eens mogen uitleggen en onderbouwen... in een ander topic?)quote:Op dinsdag 23 november 2004 10:01 schreef STORMSEEKER het volgende:
(Alleen 144.000 gaan inderdaad naar de hemel, maar zeker geen misdadigers!
Jan Zeilstra is gebedsgenezer en die zie ik net als Jomanda als een oplichter. Misschien is Zeilstra oprechter bezig dan Jomanda, maar genezen doen ze wat mij betreft niet. Aandacht geven, dat wel.quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:48 schreef Exuimtum het volgende:
Maar om eens een gooi te geven. Hoe denk jij, stormseeker en anderen over Jan Zeilstra van de Levensstroom en over DPM? Ik heb daar soms best wel wat moeite mee en ik sta daar kritisch tegenover.
Dat gaat niet echt over het onderwerp van dit topic.quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:48 schreef Exuimtum het volgende:
Maar om eens een gooi te geven. Hoe denk jij, stormseeker en anderen over Jan Zeilstra van de Levensstroom en over DPM? Ik heb daar soms best wel wat moeite mee en ik sta daar kritisch tegenover.
quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:33 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Duidt dit niet op dat het leven zoals wij het zien de dood is in feite en het hiernamaals het leven?
Gezien vanuit de reincarnatie gedachte!
Dus al wat wij doden , dieren in dit voorbeeld, stond weer op in het licht leven aan de andere zijde..
Mijn reactie hierop Jezus zei: "Deze hemel zal voorbijgaan en die daarboven zal voorbijgaan; wie dood zijn, leven niet en wie leven, zullen niet sterven. De dagen dat jullie aten wat dood is, maakten jullie het levend; wanneer jullie in het licht zouden staan, wat zouden jullie dan doen? Op de dag dat jullie een (met mij) waren, werden jullie twee; wanneer jullie twee zouden zijn, wat zouden jullie dan doen?"quote:van StormSeeker
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.[/b]
Prediker 9[b]
daar ben ik het mee eens.quote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
PS: Het meeste van jouw visie is geheel juist. Het zijn de kleine puntjes.
Daarom is ook minstens een groot deel van de Bijbel mensenwerk, of sterker nog: gevolg van (politieke machts-)beslissingen van een Kerk in wording.quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:10 schreef gr8w8 het volgende:
De heiliuge geest is heel geestig.
Tja, als er iets is dat ons wat duidelijk wil maken, had ie het el wat duidelijker moeten (laten) opschrijven. En een vertificaat van echtheid toegevoegd.
Lijkt mischien, maar is niet:quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:24 schreef DennisMoore het volgende:
(En dát lijkt me dus weer een JG dogma, zou je eens mogen uitleggen en onderbouwen... in een ander topic?)
Ik ken Jan Zeilstra niet, maar ik kreeg door opmerkingen van anderen het idee dat het een gebedsgenezer is. Nou daar kan ik kort over zijn: daar houdt ik mij verre van! De bijbel is dat waar ik mij mee bezig houdt en niet vage praktijken die een demonische achtergrond zouden kunnen hebben.quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:48 schreef Exuimtum het volgende:
Er wordt niet duidelijk dat het hier om dezelfde groep mensen gaat. Volgens Openbaringen zijn de 144.000 heel duidelijk afkomstig uit de stammen van Israël, dat staat er. Ook staat er letterlijk dat het mannen betreft die zich nog nooit hebben 'bevlekt' met een vrouw. Maagden dus. Oók staat er dat er nog nooit een leugen over hun lippen is gekomen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 21:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
Lijkt mischien, maar is niet:
Openb. 20
1 Kor 6
Hier staat duidelijk dat de gekozenen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. Dit geldt al voor mensen met een aardse hoop, maar helemaal voor degenen die zo’n verheven positie bij God verwerven en anderen moeten oordelen. Daarom moeten zij een voortreffelijk gedrag hebben.
Ho ho, er waren ook gebedgenezers in de Bijbel. Jezus deed het zélf, en ook zijn discipelen deden er flink aan mee later.quote:Ik ken Jan Zeilstra niet, maar ik kreeg door opmerkingen van anderen het idee dat het een gebedsgenezer is. Nou daar kan ik kort over zijn: daar houdt ik mij verre van! De bijbel is dat waar ik mij mee bezig houdt en niet vage praktijken die een demonische achtergrond zouden kunnen hebben.
DPM is de afkorting van: Derick Prince Ministeries, een organisatie van gelovigen en inlichting.quote:Op dinsdag 23 november 2004 17:51 schreef het_fokschaap het volgende:
warning: het nu volgende gedeelte is offtopic
[..]
Jan Zeilstra is gebedsgenezer en die zie ik net als Jomanda als een oplichter. Misschien is Zeilstra oprechter bezig dan Jomanda, maar genezen doen ze wat mij betreft niet. Aandacht geven, dat wel.
Wat is DPM ?
@ zhe-devilll,quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:33 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Duidt dit niet op dat het leven zoals wij het zien de dood is in feite en het hiernamaals het leven?
Gezien vanuit de reincarnatie gedachte!
Dus al wat wij doden , dieren in dit voorbeeld, stond weer op in het licht leven aan de andere zijde..
quote:Jezus zei: "Deze hemel zal voorbijgaan en die daarboven zal voorbijgaan; wie dood zijn, leven niet en wie leven, zullen niet sterven. De dagen dat jullie aten wat dood is, maakten jullie het levend; wanneer jullie in het licht zouden staan, wat zouden jullie dan doen? Op de dag dat jullie een (met mij) waren, werden jullie twee; wanneer jullie twee zouden zijn, wat zouden jullie dan doen?"
Je hebt gelijk dat het er staat. Maar wat betekent het? De letterlijke stammen van Israel bestaan niet meer. Ook zijn de Joden niet meer per definitie Gods volk. De wetten van de Joden zijn tenietgedaan met Jezus’ dood en ook niet-joden kon discipelen worden enz. Het is dus zowiezo niet logisch dat het joden zouden zijn, of zelfs de stammen van Israel. M.i. is het wederom symbolisch bedoeld.quote:Op dinsdag 23 november 2004 22:33 schreef DennisMoore het volgende:
Er wordt niet duidelijk dat het hier om dezelfde groep mensen gaat. Volgens Openbaringen zijn de 144.000 heel duidelijk afkomstig uit de stammen van Israël, dat staat er.
Dat staat er inderdaad. Maar is dit dan nog letterlijk op te vatten na alle andere symbolische uitdrukkingen? Volgens mij wederom niet. God heeft mensen gekozen om te gaan regeren. Hij heeft hen nooit verboden te trouwen en betrekkingen te hebben. (1 Korinthiërs 7:1, 2, 36, 37;1Ti 3:2; 4:1, 3). In Jakobus 4 worden mensen die ‘betrekkingen’ hebben met ‘de wereld’ overspelers genoemd.quote:Ook staat er letterlijk dat het mannen betreft die zich nog nooit hebben 'bevlekt' met een vrouw. Maagden dus. Oók staat er dat er nog nooit een leugen over hun lippen is gekomen.
Nou, dat is dan duidelijk een andere groep dan die uit jouw tweede tekst naar voren komt.
Klopt ja. Maar zij deden dit zowiezo in de kracht van God. Doet iedereen dat tegenwoordig ook?quote:Ho ho, er waren ook gebedgenezers in de Bijbel. Jezus deed het zélf, en ook zijn discipelen deden er flink aan mee later.
quote:Op dinsdag 23 november 2004 01:49 schreef Exuimtum het volgende:
PS: Het meeste van jouw visie is geheel juist. Het zijn de kleine puntjes.
Ik ben blij dat jullie het voor een groot deel met mij eens zijn. Maar op welke ‘kleine puntjes’ zouden jullie zoal doelen? Misschien kunnen we daar wat dieper op ingaan en het wellicht alsnog eens worden.quote:Op dinsdag 23 november 2004 19:04 schreef ki_ki het volgende:
daar ben ik het mee eens.
Valt wel mee hoor. Alles is gebaseerd op en ondersteund door bijbels materiaal.quote:Op woensdag 24 november 2004 21:41 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat is een heel merkwaardige benadering.
De Heilige Geest is gekomen met 7 voudige gaven.
Ik zie geen mensen uit de doden opstaan, (onherstelbaar) zieken genezen, demonen uitwerping, en weet ik wat allemaal. Die tijd was er, maar deze is over. Gods geest kan individueel wel mensen sterken en ook kunnen wij om zijn geest vragen voor begrip en geestelijke kracht, maar dmv Zijn geest wonderen verrichten is niet aan christenen van tegenwoordig en God zal Zijn geest er ook niet voor lenen.quote:En jij zegt dat die Heilige Geest niet werkzaam is terwijl alle 7 gaven duidelijk beschreven staan en naar mijn oordeel tot op de huidige dag werkzaam zijn.
Ik vraag me dus af welke gaven je dan bedoelt. En vooral waar dit staat.quote:Maar voor de gelovige christenen is de toegang tot de gaven van de Heilige Geest nog steeds mogelijk, totdat het Volmaakte gekomen is. Het Volmaakte komt pas bij de wederkomst.
Ik merk dat op dit geloofspunt onze meningen uiteen lopen.
Ik meen dat geloof ook als een gave van de geest wordt beschouwd..quote:Op woensdag 24 november 2004 22:04 schreef lionsguy18 het volgende:
Wanneer de Geest niet werkzaam is in jouw gemeente dan zal dit volgens mij bij jou tot conclusies moeten leiden. Of in ieder geval stof tot nadenken.
Wij weten net als anderen slechts wat in de bijbel staat. WIj kunnen niet via Gods geest vanzelf in andere talen spreken, geen nieuwe profetieen uiten (ook niet nodig, immers, de bijbel is al af.), geen wonderlijke genezingen verrichten en goddelijke visioenen ontvangen. Wij ervaren wel de kracht van de geest in de zin dat ons werk erdoor geleid wordt en dat we de bijbelse dingen beter kunnen begrijpen dan dat we het alleen zouden proberen.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:04 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik noemde er al een paar uit mijn hoofd, staat ergens in een brief van Paulus, de gave van profetie, dromen, spreken in vreemde talen, gave van kennis en gave van profetie.
Deze zijn tot op de huidige dag werkzaam en met name zichtbaar bij de bruid van Christus ook wel de 144000 genoemd.
Wanneer de Geest niet werkzaam is in jouw gemeente dan zal dit volgens mij bij jou tot conclusies moeten leiden. Of in ieder geval stof tot nadenken.
Israël zal altijd Gods volk blijven, dit staat meerdermalig in de OT maar ook in de NTquote:Op woensdag 24 november 2004 21:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je hebt gelijk dat het er staat. Maar wat betekent het? De letterlijke stammen van Israel bestaan niet meer. Ook zijn de Joden niet meer per definitie Gods volk. De wetten van de Joden zijn tenietgedaan met Jezus’ dood en ook niet-joden kon discipelen worden enz. Het is dus zowiezo niet logisch dat het joden zouden zijn, of zelfs de stammen van Israel. M.i. is het wederom symbolisch bedoeld.
Openb 21
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.
Heb 12
22 Maar GIJ zijt genaderd tot een berg Sion en een stad van [de] levende God, [het] hemelse Jeruzalem, en myriaden engelen,
Zoals ik net over die navel had, zo zal het zijn in de wereld. Het land is het middenpunt van de wereld en ook na Jezus wederkomst zal dat zo zijn zoals hij heersen zal vanauit jezuzalem.quote:Hier wordt gesproken over een Nieuw Jeruzalem. Een fysiek letterlijk Jeruzalem? Nee. Een geestelijk/hemels Jeruzalem. Zo genoemd omdat het natuurlijk vroeger grote waarde had. Toen de Joden nog Gods volk waren was Jeruzalem het centrum van aanbidding en regering. Nu is het hemelse Jeruzalem dat. En de 144.000 zijn ‘’geestelijke Isrealieten’’ te noemen in dat verband. Derhalve is het ook niet zo vreemd dat zijn in de twaalf stammen van Israel worden verdeeld.
Openb 22
3 En er zal geen enkele vervloeking meer zijn. Maar de troon van God en van het Lam zal in [de stad] zijn, en zijn slaven zullen heilige dienst voor hem verrichten; 4 en zij zullen zijn aangezicht zien, en zijn naam zal op hun voorhoofd zijn.
1 Korintiërs 12 het hele hoofdstuk moet hier duidelijkheid overgevenquote:Klopt ja. Maar zij deden dit zowiezo in de kracht van God. Doet iedereen dat tegenwoordig ook?
Dat is de vraag. Ga ik nu op in.
Om alleereerst eens mee te beginnen waren de genezingen van Jezus en zijn discipelen echt en blijvend. De mensen werden echt beter. De ‘gebedsgenezers’ van tegenwoordig zijn over het algemeen niet is staat mensen blijvend te genezen of zelfs doden op te wekken. Velen van hen zijn zelfs regelrechte bedriegers. Dit doet ten eerste al niet echt denken dat zij iets in God kracht doen.
Mensen als Char enzo worden ook zeker niet gewaardeerd: Deut 18
10 Er dient onder u niemand te worden gevonden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, niemand die aan waarzeggerij doet, geen beoefenaar van magie, noch iemand die voortekens zoekt, noch een tovenaar, 11 noch iemand die anderen door een banspreuk bindt, noch iemand die een geestenmedium of beroepsvoorzegger van gebeurtenissen raadpleegt, noch iemand die de doden ondervraagt. 12 Want iedereen die deze dingen doet, is iets verfoeilijks voor Jehovah, en wegens deze verfoeilijkheden verdrijft Jehovah, uw God, hen van voor uw aangezicht. 13 Gij dient u onberispelijk te betonen tegenover Jehovah, uw God.
Waar het Jezus om ging was zijn boodschap, niet alleen de wonderen op zich (Hebr. 2:3, 4). Hij heeft aangetoond dat die dingen die hij deed mogelijk waren dmv God en zo hoop te geven voor de paradijstoekomst. Maar Deze dingen zouden ophouden Ze zouden slechts tijdelijk zijn ter demonstratie. Er zou een tijd komen na Jezus waarin mensen geen wonderen meer zouden verrichten door God en dus ook niet in Zijn naam krachtige werken zouden kunnen verrichten.
1 Kor 12
8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; 10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.
(Lees voor nog betere context het stuk ervoor en erna). Liefde jegens elkaar zou uiteindelijk dat zijn wat over zou blijven. De speciale gaven (slechts een middel van demonstratie voor iets groters) zouden worden weggedaan en inderdaad. De bijbel en alles war er instaat is compleet en de wonderen erin zijn al beschreven. Er is nu geen noodzaak om mensen dmv wonderen te genezen. Ook nergens wordt volgelingen van Christus, in het algemeen, opgedragen wonderen te verrichten, maar juist om dat bekend te maken wat ook de wonderen tot doel hadden: het goede nieuws. (Matth. 28:19, 20; Markus 13:10; Matthéüs 24:14) Toen Paulus een behandeling adviseerde voor Timotheüs’ veelvuldige ziektegevallen, raadde hij het gebruik van wijn als medicijn aan, geen gebedsgenezing. (1 Tim 5.)
Ook is na de tijd van de apostelen niets meer vernomen van gebedsgenezing door christenen.
Matth 7
22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.
Dat zij wellicht krachtige dingen doen heeft iig niets te doen met de kracht van God.
De wereld ligt in de macht van de goddeloze (Satan) en ook worden er in zijn kracht veel werken verricht. Is het dus iets voor Christenen? : 1 Kor 10
20 Neen; maar ik zeg dat de dingen die de natiën slachtofferen, zij aan demonen slachtofferen en niet aan God; en ik wil niet dat GIJ deelhebbers met de demonen wordt. 21 GIJ kunt niet de beker van Jehovah en de beker van de demonen drinken; GIJ kunt niet aan „de tafel van Jehovah” en aan de tafel van de demonen deel hebben.
Dus gebedsgenezing is niet in de kracht van God, maar van oplichters en zij die in de kracht van Gods tegenstander Satan werken. Directe wonderen van God gebeuren nu niet, maar zullen pas weer komen in het paradijs als alles wordt hersteld.
Misschien bedoel je de vruchten?quote:Op woensdag 24 november 2004 22:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Ah de bijbel spreekt over de 7 voudige gave van de HEILIGE GEEST en omdat jullie die niet bezitten is het dus van satan afkomstig.
Je neemt de bijbel dus niet in zijn geheel.
Het is jammer dat we nu met verwijten gaan gooien. Laten we het vriendelijk en leuk houden.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Ah de bijbel spreekt over de 7 voudige gave van de HEILIGE GEEST en omdat jullie die niet bezitten is het dus van satan afkomstig.
Je neemt de bijbel dus niet in zijn geheel.
Inderdaad zien wij de drie-eenheid niet als een bijbelse leer. Deze leer is pas veel later ontstaan en heeft wortels in heidens geloven (waaronder Egypte). Verder komt Gods naam bijna 7000 keer voor in de bijbel en het woord ‘drie-eenheid’ (en alles wat er ook maar flauw op lijkt) nul keer. Toch wel apart voor zo’ fundamentele leerstelling. Verder is Jezus niet zonder begin, zoals de drieeenheid leert. Jezus was de eerste schepping van God. En dus niet gelijk in eeuwigheid, zoals de drie-eenheid leert.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:16 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar ja zo zijn er wel meer punten van verschil nietwaar, de goddelijke drieeenheid wordt door de Jehova's Getuigen ook niet erkend en daarom hebben ze in hun bijbel de tekst van Johannes 1 vers 1 veranderd.
DAT ZEI IK DUS OOK NIET! Ik zei toch ook dat ze dat toen deden? Ik zei toch ook dat Jezus dat deed en waarom en hoe en wanneer ze dat deden? Ik zei dus dat het NU niet meer gebeurt.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:22 schreef lionsguy18 het volgende:
In de eerste christengemeenten werd geprofeteerd door zowel mannen als vrouwen, maar volgens Stormseeker was dit kennelijk satan die sprak.
Hier klopt iets niet.
Die komen inderdaad nog voorquote:Op woensdag 24 november 2004 22:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is jammer dat we nu met verwijten gaan gooien. Laten we het vriendelijk en leuk houden.
Hoezo neem ik de bijbel niet in zijn geheel? Ik heb nog steeds geen tekstueel bewijs gezien voor hetgeen je beweert als reactie op mijn op de bijbel gebaseerde reacties. Waarom zouden wij geen heilige geest bezitten? Vertel mij eens, hebben jullie dan wel de gave doden op te wekken, ernstig zieken op wonderbare wijze te genezen en op bovennatuurlijke wijze in vreemde talen te spreken?
Dat hoofdstuk van korinte wat ik geplaatst heb?quote:Op woensdag 24 november 2004 22:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dit is dus iets totaal anders. Of het was mij gewoon totaal onduidelijk wat je tot nu toe bedoelt hebt met 'gaven'.
Ik hoor wel verwijten, maar ook mijn vragen omtrent de gaven in jouw gemeente zijn nog niet beantwoord.
Of het waar is kan ik onmogelijk beoordelen en ook kan ik niet beoordelen of de medische wonderen echt wonderen waren of slechts toevalligheden.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:47 schreef Boomstam het volgende:
Die komen inderdaad nog voor
Paar weken geleden in afkickcentrum de hoop.
een alcoholverslaafde heeft jezus aangenomen. Der lever was totaal kapot gedronken maar na gebed de eerst volgende bezoek aan de dokter stond ie heel vreemd te kijken. Want de lever was in het geheel hersteld.
Ook bij me zus, ze had last van der rug doordat der ene been iets langer was als der andere been.
Nu door genezing door hand oplegging zijn die benen evenlang en heeft ze geen last van der rug meer. Ze vertelde nog aan me dat ze der korte been klein beetje zag groeien.
Niet mee eens.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:17 schreef Boomstam het volgende:
Israël zal altijd Gods volk blijven, dit staat meerdermalig in de OT maar ook in de NT
Slaven hebben niet dezelfde betekenis in de bijbel als wat nu de betekenis ervan is. Wij zien slaven als zielige, arme afgematte stakkers. Maar in de tijd van de Isrealieten waren slaven vaak goede vrienden en eigenlijk niet veel anders dan werknemers. Aldus is de uitleg dus niet negatief zoals we er tegenwoordig over denken, maar juist goed. De ‘slaven’ of werknemers uit die tijd werden ook door de wet beschermd en waren niet zomaar ‘goedkope, verslijtbare werkkrachten’ oid.quote:Ik lees ook wat ander in openbaringen, geen slaven(zou me toch een dictatuur worden)
maar dienstknechten die heersen als koningen.
Ik heb al verschillende malen gezegd dat in die tijd die gaven bestonden, maar wat is dat voor bewijs dat dat nu dan ook zo is? De bijbel zegt zelf toch duidelijk dat die gaven uiteindelijk op zouden houden? Ze zijn al opgehouden en dus niet meer in deze tijd in werking. Ik verzin hier echt niets, het staat letterlijk in de bijbel. Dus ik snap gewoon niet waarom je dat denkt.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:59 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar als Paulus in de bewuste Corinthe brief alle gaven beschrijft en ik uit dit hoofdstuk kan lezen dat ze in de gemeenten aanwezig waren, dan kan je moeilijk volhouden dat ze opgehouden zijn te bestaan.
Na al ons praten is mij dan niet duidelijk wat je dan precies bedoelt met gaven van de geest.quote:En opwekking uit de dood is geen gave van de Heilige Geest.
Ik kan soms inderdaad wat enthousiast zijn met teksten, maar ik wil alleen bijbelse bewijzen vinden en tonen. Als we gewoon welles nietes gaan doen komen we niet verder. We geloven allebei in de bijbel en dus kunnen we er alleen dmv de bijbel uitkomen.quote:Ik verwijs dus wel degelijk naar bijbelteksen, maar sla er iemand niet mee dood door hele series te posten, zo discussieer ik nu eenmaal niet, maar ik verwijs wel degelijk.
1 Kor 13quote:Je kan moeilijk staande houden dat het Volmaakte nu al is gekomen en dus de gaven van de Heilige Geest opgehouden zijn.
Dat is inderdaad ook niet geheel de bedoeling, maar ik probeer tenminste mijn antwoorden te onderbouwen. Echt enorm veel argumentatie vanuit de bijbel voor jouw standpunten heb ik niet gezien. En de bijbel zou het fundament moeten zijn voor ons geloof.quote:Op woensdag 24 november 2004 23:37 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is me bekend dat JG's nu eenmaal langs de deuren komen en als je een discussie wilt beginnen volkomen doodgeslagen wordt met bijbelteksten.
Jezus was inderdaad uniek in zijn manier van onderwijzen en een voorbeeld voor iedereen.quote:Hoe anders funktioneerde Jezus, zucht.
Ik dank je voor je raad en ik zal inderdaad (nog eens) het stuk doornemen. Maar ik zou je willen vragen hetzelfde te doen. (het is zowiezo aan te raden regelmatig stukken uit de bijbel te lezen en te overdenken.)quote:Ik raad je aan eens de Nieuwe Vertaling te raadplegen en 1 Corinthe 13 in zijn geheel door te nemen en niet alleen vers 8.
ik ken wel zoiets als de 'geestelijke werken' en dat zijn er (ook) zeven:quote:Op woensdag 24 november 2004 22:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Ja de gave van geloof dacht ik ook
Dat is nou het verdraaien van feiten. Ik heb nog nooit beweerd van bijbelse tekstgedeelten dat ze er niet in staan om wat voor reden dan ook en ook heb ik daar geen enkel belang bij. Wat ik denk klopt volgens mij met wat ik ook al heb duidelijk gemaakt.quote:Op donderdag 25 november 2004 00:09 schreef lionsguy18 het volgende:
Volgens Stormseeker staat dit niet in de bijbel en is dit allemaal niet meer van toepassing.
Limbus, voorgeborchte, hel, vagenvuur, etc. etc. etc. wat mij betreft blijft het spelen met vuur... Het zou leuk zijn als je ook eens op de ontopic posts van mij zou reageren, maar het hoeft niet hoor....quote:Op donderdag 25 november 2004 00:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
Iemand nog on-topic gedachten?
Voor nu: welterusten iedereen!
Waar het mij omging is dat die slaven, dienstknechten. ook zullen heersen als koningne.quote:Op woensdag 24 november 2004 23:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
[
[..]
Niet mee eens.
Matth 21
43 Daarom zeg ik U: Het koninkrijk Gods zal van U worden weggenomen en aan een natie worden gegeven die de vruchten daarvan voortbrengt.
Van de joden weggenomen en gegeven aan een nieuw verbondsvolk.
Matth 23
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild. 38 Ziet! UW huis wordt U verlaten achtergelaten.
Romeinen 11
5 Zo is er daarom ook in het tegenwoordige tijdperk een overblijfsel verschenen overeenkomstig een verkiezing ten gevolge van onverdiende goedheid. 6 Indien het nu door onverdiende goedheid is, is het niet langer ten gevolge van werken; anders blijkt de onverdiende goedheid geen onverdiende goedheid meer te zijn.
Dat overblijfsel bestaat uit degenen die Joods waren en God wel wilden dienen. Er waren wel getrouwe Joden. Maar het volk als geheel draagt niet langer Gods bijzondere goedkeuring.
Het verbond met hen is ook verbroken. Jezus kwam met een nieuw verbond voor een nieuw verbondsvolk.
„Indien God nu . . . [ons] niet alleen uit de joden maar ook uit de [niet-joodse] natiën heeft geroepen, wat zou dat dan? Het is zoals hij ook in Hosea zegt: ’Ik zal hen die mijn volk niet waren, „mijn volk” noemen.’” — Romeinen 9:22-25.
Gij zijt ’een uitverkoren geslacht, een koninklijke priesterschap, een heilige natie, een volk tot een speciaal bezit’ . . . Want eens waart gij geen volk, maar nu zijt gij Gods volk” (1 Petrus 2:9, 10). Dit was de „natie”, mensen met godvruchtige eigenschappen, waarvan Jezus had gezegd dat ze de ’vruchten van Gods koninkrijk’ zou voortbrengen en die zich daarom in een speciale verhouding met Jehovah zou verheugen. — Mattheüs 21:43.
„God [is] niet partijdig . . ., maar in elke natie is de mens die hem vreest en rechtvaardigheid beoefent, aanvaardbaar voor hem.” — Handelingen 10:34, 35.
[..]
Slaven hebben niet dezelfde betekenis in de bijbel als wat nu de betekenis ervan is. Wij zien slaven als zielige, arme afgematte stakkers. Maar in de tijd van de Isrealieten waren slaven vaak goede vrienden en eigenlijk niet veel anders dan werknemers. Aldus is de uitleg dus niet negatief zoals we er tegenwoordig over denken, maar juist goed. De ‘slaven’ of werknemers uit die tijd werden ook door de wet beschermd en waren niet zomaar ‘goedkope, verslijtbare werkkrachten’ oid.
Mijn stuk is in overeenstemming met Korinthe alwaaruit ik zelfs ook al citaten heb gehaald.
dat wou ik net zeggenquote:Op donderdag 25 november 2004 15:37 schreef lionsguy18 het volgende:
Boomstam, God heeft een eeuwig durend verbond met Abraham gesloten, dus bemoeit God zich tot de huidige dag met het oude verbondsvolk.
Lionsguy18 zecht dingen graag recht voor zijn raap. Hij heeft doorgaans weinig op met andere meningenquote:Op woensdag 24 november 2004 22:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het is jammer dat we nu met verwijten gaan gooien. Laten we het vriendelijk en leuk houden.
quote:Heel makkelijk zoals een bijbels woord "gehenna" zegt.
"Zorg dat gij niet gehenna geworpen zal worden en vrees alleen de here" Deze citaat leert dat er een "hel" bestaat; het huis van de duivel.
"In den beginne schiep god hemel en aarde" Genesis 1:1. Hier is geen sprake van een hel omdat er nog geen zonde was. Lucifer was nog niet gevallen.
"Geloof geheel het schrift zegt" leert ons dat we de bijbel goed moeten lezen. Wij mensen kunnen dat niet en daarom zijn er oorlogen. Wat de bijbelstudieclub van de buurman mij zegt is het volgende. Vraag om opening van de geest door de heilige geest alvorens je het woord gaat lezen.
Een concerdante biedt uitkomst.
quote:PS: Ik laat deze topic even aan mijn buurman lezen. Deze volgt al jaren een serieuze bijbelstudie en heeft mij veel geleerd over het geloof.
Nou buurman je doet het goed hoor...quote:Op maandag 22 november 2004 13:20 schreef Exuimtum het volgende:
Nu is het woord aan mijn buurman:
Hallo, mijn naam is Eric, en ik ben blij dat er mensen zijn die in Gods Woord lezen en er serieus mee bezig zijn.
Ik wil graag reageren op jouw topic, net name op Rom 6:7.
Dit bijbelvers kun je niet losmaken uit de context( het geheel).In Rom 6:5 staat: "Want als wij één zijn geworden met Christus door te sterven zoals hij, zullen wij ook één met hem zijn door op te staan zoals hij". Dan Rom 6:6: "Dit weten we: de zondige mens die we vroeger geweest zijn, is met Christus aan het kruis geslagen om aan ons zondig bestaan een einde te maken, en zo staan we niet langer in dienst van de zonde."
Nu dan Rom 6:7: "Want de aanspraken van de zonde gelden niet meer voor wie gestorven is."
Maar vergeet niet Rom 6:8:" Wij zijn gestorven met Christus;daarom geloven wij dat we met hem
ook zullen leven.
Uit het bovenstaande blijkt dat ALLEEN WIE GESTORVEN IS MET CHRISTUS niet meer onder de zonde valt.
Lees ook in dit verband Joh 5:19-30
Tot zover. Er is nog veel meer te zeggen hierover. Tot een volgende keer.
Gods zegen,
Eric
Sorry, Lucidaquote:Op donderdag 25 november 2004 01:38 schreef lucida het volgende:
Limbus, voorgeborchte, hel, vagenvuur, etc. etc. etc. wat mij betreft blijft het spelen met vuur... Het zou leuk zijn als je ook eens op de ontopic posts van mij zou reageren, maar het hoeft niet hoor....
![]()
Hoewel het goed kan dat we het niet met elkaar eens zijn, wil ik toch dat we vriendelijk met elkaar omgaan hier. Dat geldt dus voor iedereen. Mening, prima, maar geen gevloek dan aub.quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:22 schreef Zeuxis het volgende:
[.....]
quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:22 schreef Zeuxis het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nou buurman je doet het goed hoor...
Je buur [exuimtum] geloofd al helemaal in je [een echt schaapje], dus je kan hem helemaal brain_washen met je waanzinnige werkelijkheidsbeeld.
Ik vindt het echt disgusting om te lezen dat exuimtum zo'n bevestiging van jou nodig heeft.
Als God echt zou bestaan, zou hij jou toch wel ff waarschuwen dat jou buurman [exuimtum] een zeer ongezonde afhankelijkheids relatie met je heeft?!
Wie denk je @#%@#$% wel dat je bent om te denken dat wat jij geloofd de absolute waarheid is.
pffff, ik wordt zo moe van jou soort.
Je hebt gepost over ene Teilhard wat mij in het geheel niets zegt en zelfs nogal ''zweverig'' overkomt en de laatste post was eigenlijk off-topic. Op je andere posts heb ik gereageerd, dus ik vraag me af wat je dan bedoelt.quote:Op donderdag 25 november 2004 01:38 schreef lucida het volgende:
Limbus, voorgeborchte, hel, vagenvuur, etc. etc. etc. wat mij betreft blijft het spelen met vuur... Het zou leuk zijn als je ook eens op de ontopic posts van mij zou reageren, maar het hoeft niet hoor....
quote:Op maandag 22 november 2004 14:05 schreef sweetgirly het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, wordt de dood bedoeld in de bijbel als echte dood en/of zien jullie (de gelovers in de bijbelteksten) de dood als echt dood?
[..]
mooi
Was Jesus niet degeen die iets zei over lijden.
Vast wel een citaat van, waar ik even niet naar ga zoeken nu.
En nog wat kernwoorden: hel, lijden, duisternis idd, dood, hemel.
Relatief of objectief, symbolisch of niet? (zal ik er pijltjes tussen zetten).
Kenners misschien. Of zien jullie (de meeste) het echt zo zoals het er staat.
Want is juist de bijbel (en andere vele verhalen) niet doorweven met symboliek, omdat dat het meest leerzaam is en kan zijn. Wat is dan in die zin de bedoeling van de bijbel en/of zijn teksten geweest.
Zelf heb ik (oa) het idee om de waas voor onze ogen te (proberen te) onttrekken.
quote:
En nog wat kernwoorden: hel, lijden, duisternis idd, dood, hemel.
Kan jij het er mee eens zijn ? Of ben jij ook dood ?quote:Op zaterdag 4 december 2004 07:41 schreef k3vil het volgende:
Toch kan niemand het hier mee eens zijn, want zij zijn dood
Dus dag met dat "dodenrijk". Dat verhaaltje van de bedelende Lazarus die samen met de rijkaard die hem geen aalmoezen gaf in het dodenrijk kwam had namelijk alleen maar als moraal "waarom zou God iemand uit het dodenrijk terug sturen om mensen te waarschuwen ze hebben de profeten tochquote:Op vrijdag 10 december 2004 21:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik meen mij inderdaad vagelijk zoiets te herinneren nu je het zegt, even zoeken... Hebbes!
13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen,
(16:18) jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen – In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam Petrus.
en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.
Maar ja. Wij hoeven het dan ook alleen maar als mensenwerk te lezen. HEt staat er, dus simpel.quote:Kwestie van de zaken een beetje te letterlijk opvatten geloof ik.
quote:Op zaterdag 11 december 2004 20:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
De apostelen hadden dit wel en dit werd bewezen door de uitstorting van de heilige geest in 33 GT.
Ik zie geen enkel verband in dat verhaal in de bijbel over Lazarus en de rijkaard en het vermeende neerdalen van de goede geest.quote:Op zaterdag 11 december 2004 20:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je kunt het er mee eens zijn, of niet, maar dit topic gaat over bijbelse bewijslast tegen de hel en daarom haal ik dingen uit de bijbel aan omdat hard te maken. Als het je niet interesseert, of als je het niet gelooft moet je niet reageren..
Hoe zo? Hebben jullie christenen soms het monopolie op geloof ?quote:Je gelooft niet in de bijbel, dus zal je ook wel niet in een hel geloven
'dood'quote:Op zaterdag 11 december 2004 01:37 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Kan jij het er mee eens zijn ? Of ben jij ook dood ?
dat heeft hij zeker, maar het is helaas zo dat alle persoonlijke geloven zonder respect behandeld mogen worden door gelovigen die zich baseren op de gangbare godsdiensten terwijl dit omgekeerd als zeer kwalijk gezien wordt.quote:
De massabeweging wordt als maatstaaf genomen door de (gemiddelde) ziel in de maatschappij, onder het mom van de meerderheid heeft gelijk (doe maar normaal dan doe je gek genoeg). Helaas! Wat betreft spirituele/geestelijke kwesties is het juist andersom. De individu heeft gelijk en kan DAN pas bijdragen leveren aan de maatschappij (wanneer het dus vanuit ZELFSTANDIGHEID opereerd).quote:Op maandag 13 december 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat heeft hij zeker, maar het is helaas zo dat alle persoonlijke geloven zonder respect behandeld mogen worden door gelovigen die zich baseren op de gangbare godsdiensten terwijl dit omgekeerd als zeer kwalijk gezien wordt.
Heb ik iets verkeerds gezegd? (ik bedoel niets vervelends met wat ik post tegen wie dan ook)quote:Op maandag 13 december 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:
dat heeft hij zeker, maar het is helaas zo dat alle persoonlijke geloven zonder respect behandeld mogen worden door gelovigen die zich baseren op de gangbare godsdiensten terwijl dit omgekeerd als zeer kwalijk gezien wordt.
Klopt. Hoe denk jij dan dat de hemel en ''hel' bestaan? En vooral, waar baseer je dat op?quote:Op maandag 13 december 2004 15:11 schreef k3vil het volgende:
Dogmatiek is gewoon ontstaan uit de massa. Hel ook. De hel evenals hemel bestaat niet op die manier hoe de massa het uitdraagt.
volgens mij maakt het weinig uit waar je je op baseert. het gaat er maar net om welke bron je wilt geloven. de één baseert zich op de koran wat voor de ander niet toereikend is, de ander baseert zich op de statenvertaling, weer een ander baseert zich op de NWV. En allemaal hebben ze het bij het rechte eindquote:Op maandag 13 december 2004 15:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Klopt. Hoe denk jij dan dat de hemel en ''hel' bestaan? En vooral, waar baseer je dat op?
De tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen 1:8-9.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
En ik dacht dat jij helemaal niet wilde weten van mijn ideeën over de hel![]()
Hierbij ook de uitdaging aan jou om dat stuk te vinden en te posten.
Het jodendom (en dus christendom) en islam zijn dan ook gewoon afsplitsingen van polytheistische godsdiensten. Een almachtige God kan het natuurlijk niets interesseren of mensen wel of niet in hem geloven. Een (op andere goden) jaloerse God natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:15 schreef One_of_the_few het volgende:
een serieus bedoelde vraag:
Waarom is er een hel als God iedereen vergeeft? Er wordt toch ook vaak gezegd dat in de hemel iedereegn gelijk is, maar toch is er ongelijkheid doordat sommigen naar de hel gaan?
quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:38 schreef Akkersloot het volgende:
Ik dacht dat Paulus in één van zijn brieven had geschreven dat de "ongelovigen" (andersgelovigen dus) in het hiernamaals een flink portie straf wacht.
6 Hierbij wordt in aanmerking genomen dat het van Gods zijde rechtvaardig is verdrukking te vergelden aan hen die voor U verdrukking veroorzaken, 7 maar aan U die verdrukking lijdt, verlichting te zamen met ons bij de openbaring van de Heer Jezus vanuit de hemel met zijn krachtige engelen,quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:51 schreef Akkersloot het volgende:
De tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen 1:8-9.
Er is geen plaats van eeuwige pijniging. Het is een VALSE leerstelling. Geen God van liefde zoals die in de bijbel zou mensen voor 80 jaar kwaaddoen, eeuwig pijnigen tot in alle oneindigheid.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:15 schreef One_of_the_few het volgende:
een serieus bedoelde vraag:
Waarom is er een hel als God iedereen vergeeft? Er wordt toch ook vaak gezegd dat in de hemel iedereegn gelijk is, maar toch is er ongelijkheid doordat sommigen naar de hel gaan?
quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:53 schreef STORMSEEKER het volgende:
8 in een vlammend vuur, wanneer hij wraak oefent over hen die God niet kennen en over hen die het goede nieuws omtrent onze Heer Jezus niet gehoorzamen. 9 Dezen zullen de gerechtelijke straf van eeuwige vernietiging ondergaan, ver van het aangezicht van de Heer en van de heerlijkheid van zijn sterkte,
Wat jij met je epileptische godsdienststichter als sektarische detailering er allemaal bij haalt zal mij een worst wezen. Je hebt gewoon je grote bek te houden over "ongelovigen". Of dat ze volgens je nu in de hel of "voor eeuwig vernietigd worden" ..quote:Mensen zullen geoordeeld worden naar hun reactie op het goede nieuws. Daarom moet de prediking luid en duidelijk helemaal tot aan het einde toe doorgaan. Daarom legt Romeinen 10:14-16 hier ook de nadruk op.
Er staat: ‘de straf van eeuwige vernietiging’. Dit is precies wat ik in de openingspost van dit topic uiteenzet. Er is geen brandend vuur waarin mensen eindeloos gepijnigd worden. Zij zullen eenvoudig voor eeuwig vernietigd zijn, zonder een hoop op opstanding. Zij zijn onbewust, want zij bestaan geheel niet meer, geen fysiek deel, geen geestelijk deel.
Waarom schrijf je "zelf aan hun eind komen". Zijn ongelovigen dan volgens je uit op vernietiging van God of zo.quote:Dit gebeurt dus in Armageddon, wanneer zij die God tegenstaan en zij die de aarde verderven zelf aan hun einde komen.
Het gaat er gewoon om hoe iemand ooit zo'n haatgodje heeft kunnen verzinnen. Gewoon een godje dat jaloers zou zijn op andere goden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Verder is het (pure) Joden/Christen-dom niet afgeleid van polytheïstische religies. Dat is onzin.
Het is zo monotheïstisch als het maar kan.
''Uw God, Jehovah is één God''
Volgens mij is wat Stormseeker over ongelovigen zegt precies hetzelfde als wat ongelovigen over zichzelf zeggen, namelijk dat er na de dood niets is.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:28 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
[..]
Wat jij met je epileptische godsdienststichter als sektarische detailering er allemaal bij haalt zal mij een worst wezen. Je hebt gewoon je grote bek te houden over "ongelovigen". Of dat ze volgens je nu in de hel of "voor eeuwig vernietigd worden" ..
[..]
Beste Boomstam, de OP is heel duidelijk, maar ik wil best meer bewijs noemen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:24 schreef Boomstam het volgende:
en toch blijf ik er bij...
hoe ingewikkeld de OP ook was. hoe simpel het antwoord soms kan zijn.
Mat 25
41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is.
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minsten niet gedaan hebt, hebt gij het ook aan Mij niet gedaan. 46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.
duidelijk....er is een hel....eeuwig
Je bent werkelijk van enige redelijkheid gespeend, Akje. Te triest voor woordenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:28 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
[..]
Wat jij met je epileptische godsdienststichter als sektarische detailering er allemaal bij haalt zal mij een worst wezen. Je hebt gewoon je grote bek te houden over "ongelovigen". Of dat ze volgens je nu in de hel of "voor eeuwig vernietigd worden" ..
[..]
Waarom schrijf je "zelf aan hun eind komen". Zijn ongelovigen dan volgens je uit op vernietiging van God of zo.
Oh wat heerlijk! Iemand die gewoon normaal reageert!quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:44 schreef Wombcat het volgende:
Volgens mij is wat Stormseeker over ongelovigen zegt precies hetzelfde als wat ongelovigen over zichzelf zeggen, namelijk dat er na de dood niets is.
(Da's iig wel wat ik zelf vind als ongelovige), dus dan is er geen reden om er zo heftig op te reageren.
(Alleen vind Stormseeker dan natuurlijk wel dat er voor gelovigen iets anders is).
Da's best een vreemd geloof voor een gelovige, want voor zover ik weet/dacht geloven gelovigen meestal wel in een leven na de dood.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Oh wat heerlijk! Iemand die gewoon normaal reageert!
(sorry ik ben nog wat verbolgen over de manier van reageren van een zeker iemand.)
Beste Wombcat, ik denk persoonlijk dat er inderdaad niets is na de dood in de zin van een hemel of een hel waar iedereen naartoe gaat. (ik geloof overigens wel dat de hemel bestaat)
Wanneer gebeurt dat dan? Bij de herkomst van Christus? Of na de apocalyps?of was dat hetzelfde?quote:Ik geloof echter ook dat er een opstanding zal zijn van gestorven mensen en dat zij en degenen die door de moeilijke periode komen, uiteindelijk zullen leven in het herstelde paradijs, op aarde.
Dood is altijd zwaar en erg moeilijk en verdrietig, maar ik heb in ieder geval wel hoop voor de toekomst, inclusief voor hen die ons ontvallen zijn.
het hele gelovige/ongelovige onderscheid vind ik daar ook niet echt mee rijmenquote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:47 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zo een korte periode van leven en dan eeuwige marteling, rijmt DAT volgens jouw met een vreedzame, liefdevolle God van vrede, liefde en rechtvaardigheid!?
Die 19 zelfmoordenaars van 11 september hadden het zelfde geloof over "ongelovigen" als jouw. Hoe zo niets te vrezen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:30 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik vroeg me ook al af wat je hier te zoeken had Akkersloot. Als het je niet zint ga je gewoon lekker weg. Als je het niet gelooft heb je niets te vrezen, toch?
Je toont mooi aan waar jouw geloof toe leidt. Ik heb gewoon je mooie praatjes onderuit gehaalt. Hier fierlejappen dat je niet in een hel voor ongelovigen gelooft en triomfantelijk zit te beweren dat ze volgens je gewoon vernietigd zullen worden door je "liefdevolle" haatgodje. Voor mij is er geen enkel verschil in een geloof in een hel voor "ongelovigen" of een geloof in de "eeuwige vernietiging" van "ongelovigen". En dat mag ik best zeggen in je topic over "bestaat er een hel volgens de bijbel". Voor seculieren is je verschil tussen de "hel" en de "eeuwige vernietiging van ongelovigen" immers gewoon kwatsch.quote:Als de antwoorden, die je kunt verwachten, je niet bevallen, VRAAG ER DAN NIET NAAR, HARK
Ik zou graag hebben dat je uit mijn topic blijft, ik heb het zwaar gehad met jouw absurde manier van discussiëren. En dat heb ik zelfs al een keer eerder gezegd, kun je nagaan hoeveel geduld ik heb.
GENOEG
Geloof je in iets na de dood?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:02 schreef Akkersloot het volgende:
Voor mij is er geen enkel verschil in een geloof in een hel voor "ongelovigen" of een geloof in de "eeuwige vernietiging" van "ongelovigen".
Ha je fabeletjeskrant spreekt zich tegenquote:46 En dezen zullen heengaan naar de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven.
OK. tnx, is duidelijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nou, de meeste mensen geloven dat iedereen naar de hemel gaat. Maar de bijbel zegt duidelijk dat ''de rechtvaardigen de aarde zullen bezitten''. Er wordt inderdaad wel gesproken over mensen die ''van de aarde zijn gekocht'' en dus wel naar de hemel gaan, maar dat is slecht een selecte groep van 144.000 personen die mederegeerders met Christus zullen zijn. Ik laat dat even rusten, want dat is op het moment even te ingewikkeld.
De hemel is Gods woonplaats (en die van de engelen).
De aarde is de woonplaats van de mens en dat zal ze altijd blijven. Nooit was het de bedoeling dat mensen naar de hemel zouden gaan. De aarde is gemaakt voor de mens en de mens voor de aarde.
Ook is Gods voornemen mbt het paradijs dat verloren is gegaan nooit veranderd. Dat voornemen heeft hij nog steeds en hij zal het uitvoeren.
Na Armageddon (de Apocalyps), de grote oorlog van God tegen alle politieke en religieuze machten die hem weerstaan, zal een vrederijk totstand worden gebracht (OP AARDE) waarover Jezus (samen met de genoemde 144.000) zal regeren.
Ik geloof dus wel in leven na de dood, alleen niet in hemels leven (per definitie)
In een notendop
Het gaat er niet om of er wel of geen leven is na de dood. Het gaat mij om de haatzaaierij die tegen "ongelovigen" gezaaid wordt met de haatboeken bijbel en koran.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:05 schreef Wombcat het volgende:
Geloof je in iets na de dood?
Indien nee, waarom maak je je dan zo druk om die eeuwige vernietiging, want daar geloof je toch zelf in?
Dat zit 'm niet per definitie in de boeken, maar in de mensen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:09 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het gaat er niet om of er wel of geen leven is na de dood. Het gaat mij om de haatzaaierij die tegen "ongelovigen" gezaaid wordt met de haatboeken bijbel en koran.
Je maakt deel uit van de haatpropaganda tegen "ongelovigen". Dat noem ik ook haat, oorlog en conflicten.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:08 schreef STORMSEEKER het volgende:
Voor alle mensen die mijn posts lezen: ik ben vredelievend en pacifistisch. Ik (en wij) mogen nooit iets doen tegen andere mensen wat geweld zou inhouden.
Wij nemen NOOIT deel aan oorlogen, politiek, of conflicten. Wij moeten alle wraak voor alle slechtheden van deze wereld overlaten aan God zelf.
Ik zeg dat het me geen ene moer scheelt of hij nu in de hel voor "ongelovigen" gelooft of in de eeuwige vernietiging van "ongelovigen". En ik krijg een grote bek.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:11 schreef Wombcat het volgende:
Dat zit 'm niet per definitie in de boeken, maar in de mensen.
En als je nu eens Stormseekers' post hierboven leest, dan zie je dat hij er iig niet zo over denkt.
Enige relativatie is wel op zijn plaats.
Daar staat weer tegenover dat jij deel uitmaakt van de haatpropaganda tegen gelovigen. En dan nog stukken ongenuanceerder dan Stormseeker, die absoluut geen haat propagandeerd. Jij koppelt dat alleen er aan.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:11 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Je maakt deel uit van de haatpropaganda tegen "ongelovigen". Dat noem ik ook haat, oorlog en conflicten.
Best Fokschaap,quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:10 schreef het_fokschaap het volgende:
waarom ? dat rijmt toch niet met een liefhebbende, rechtvaardige etc...
Jij reageert zo op een post van Stormseekerquote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik zeg dat het me geen ene moer scheelt of hij nu in de hel voor "ongelovigen" gelooft of in de eeuwige vernietiging van "ongelovigen". En ik krijg een grote bek.
Wie heeft er dan een grote bek?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:28 schreef Akkersloot het volgende:
Komen we nu een beetje in de richting van een antwoord waarom je schreef dat de "ongelovigen" zelf vernietigd zullen worden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
. Er wordt inderdaad wel gesproken over mensen die ''van de aarde zijn gekocht'' en dus wel naar de hemel gaan, maar dat is slecht een selecte groep van 144.000 personen die mederegeerders met Christus zullen zijn.
Geef eens antwoord op de vraag waarom je schreef "de ongelovigen zullen dan zelf vernietigd worden". Wie willen "ongelovigen" dan vernietigen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:18 schreef STORMSEEKER het volgende:
Beste Wombcat, met die gast is niet normaal te redeneren. Honderden uren discussie zijn al aan hem verspild. Ik zou zeggen, spaar je energie en doe er iets leuks/nuttigs mee!
Ah, maar dan moeten ongelovigen hun bek houden over christenen en mohammedanen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:19 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Christenen en mohammedanen hebben gewoon hun grote bek te houden over "ongelovigen". Wat is daar verkeerd aan ?
Behalve dan dat je gelooft dat "ongelovigen" zelf vernietigd zullen worden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
er zijn meerdere soorten vrees. Ik vrees God in de zin dat ik ontzag en eerbied voor hem heb.
Er is geen sprake van ziekelijke, misselijkmakende angst.
Wie betrekt wie bij hun godsdienst ?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:22 schreef Wombcat het volgende:
Ah, maar dan moeten ongelovigen hun bek houden over christenen en mohammedanen.
Dit begint te lijken op een stel kleine kinderen op het schoolplein: "maar hij begon!"quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:23 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wie betrekt wie bij hun godsdienst ?
En misschien dat Stormseeker pilletjes kan innemen zodat hij misschien antwoord kan geven op de vraag waarom hij schreef dat "ongelovigen" door God zelf vernietigd zullen worden. Dat moet toch immers inhouden dat volgens hem "ongelovigen" dan uit zijn op de vernietiging van Godquote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:30 schreef Alicey het volgende:
Weer open. Ik stel voor dat Akkersloot even zijn pilletjes in neemt alvorens verder te reageren.
Mijn logisch inzicht vindt logische fouten in deze beredenering.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:35 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En misschien dat Stormseeker pilletjes kan innemen zodat hij misschien antwoord kan geven op de vraag waarom hij schreef dat "ongelovigen" door God zelf vernietigd zullen worden. Dat moet toch immers inhouden dat volgens hem "ongelovigen" dan uit zijn op de vernietiging van God![]()
Dat van mij ook.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:36 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mijn logisch inzicht vindt logische fouten in deze beredenering.
Als een sekteleider nu beweert dat "ongelovigen" in de hel komen wie begint er dan ?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:32 schreef Wombcat het volgende:
Dit begint te lijken op een stel kleine kinderen op het schoolplein: "maar hij begon!"
Geloof hangt af van daden. Ongeloof hangt ook af van daden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 22:58 schreef het_fokschaap het volgende:
het hele gelovige/ongelovige onderscheid vind ik daar ook niet echt mee rijmen
Nou wat doet dan het woordje "zelf" in de zin "door God zullen de ongelovigen zelf vernietigd worden".quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:36 schreef Alicey het volgende:
Mijn logisch inzicht vindt logische fouten in deze beredenering.
zijn ongelovigen per definitie onrechtvaardig ?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
Geloof hangt af van daden. Ongeloof hangt ook af van daden.
God heeft het beste met iedereen voor. Door de vrije wil kunnen mensen er ook voor kiezen om slechte dingen te doen en hun medemens en de aarde te ruïneren.
Hé. Fokschaap heeft aan Stormseeker een pilletje gegeven zodat hij dan toch antwoordquote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
DAAROM wordt er gesproken over de oorlog van God tegen hen die kwaaddoen en dan zullen zij, inderdaad, zelf worden vernietigd. Zij hoeven dus niet in God te geloven om toch tegen te staan.
Hoe kan je gekant zijn tegen iets waarvan je niet in het bestaan van gelooft.quote:Dit doen zij die gekant zijn tegen God
Logisch redeneren is nogal problematisch voor je. Bespaar je de moeite.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:43 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nou wat doet dan het woordje "zelf" in de zin "door God zullen de ongelovigen zelf vernietigd worden".
"Nee nu wordt ik zelf geband". Dat zinnetje duidt er toch op dat ik uit was op het laten bannen van een ander. Waarom is het dan anders in de zin "worden ongelovigen door God zelf vernietigd". Dan zijn ongelovigen volgens stormseeker dan toch uit op de vernietiging van God.
Wat dan als je niet gelooft in God, maar geen oorlog tegen hem of zijn volgelingen voert?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Geloof hangt af van daden. Ongeloof hangt ook af van daden.
God heeft het beste met iedereen voor. Door de vrije wil kunnen mensen er ook voor kiezen om slechte dingen te doen en hun medemens en de aarde te ruïneren.
God vindt dat onrechtvaardig en zal er ook een eind aan maken. Hij wacht nog omdat hij wenst dat zoveel mogelijk mensen gered worden, maar uiteindelijk is de tijd ervoor gekomen om slechtheid, dood, ziekte, verderf en verdriet teniet te doen.
Men mag dat meemaken, je hoeft er niet voor te kiezen, maar het kan wel.
Het punt is dat velen op deze aarde oorlog voeren, zeer veel verdriet en onrecht teweeg brengen en de aarde slopen. Velen zijn fel gekant tegen God en wensen hem dood. Velen hebben gevochten tegen Gods volk in het verleden en in het heden en doen dan nog en zullen dat nog blijven doen, culminerend in Armageddon. Verder zijn velen met pure afgoderij bezig terwijl zij zeggen Jezus te volgen.
Met hun valse leerstellingen worden velen weggelokt van God met zware gevolgen.
Dit doen zij die gekant zijn tegen God en die, gelovig of ongelovig, oorlog voeren tegen God, tegen zijn volk en tegen alles waar God voor staat.
DAAROM wordt er gesproken over de oorlog van God tegen hen die kwaaddoen en dan zullen zij, inderdaad, zelf worden vernietigd. Zij hoeven dus niet in God te geloven om toch tegen te staan.
En omdat onrecht niet eeuwig mag voortduren, komt er een einde aan.
Kan jij dan misschien antwoord geven wat het woordje "zelf" doet in stormseekerszin "dan zullen de ongelovigen zelf vernietigd worden".quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:47 schreef Alicey het volgende:
Logisch redeneren is nogal problematisch voor je. Bespaar je de moeite.
Nou vooruit. 2 pilletjes.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:53 schreef Akkersloot het volgende:
Kan jij dan misschien antwoord geven wat het woordje "zelf" doet in stormseekerszin "dan zullen de ongelovigen zelf vernietigd worden".![]()
Niet elke ongelovige is een moordenaar of een aardverwoester natuurlijk. Ook zijn er veel mensen die niet in God geloven, maar toch een sterk gevoel van rechtvaardigheid hebben, natuurlijk.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:44 schreef het_fokschaap het volgende:
zijn ongelovigen per definitie onrechtvaardig ?
Dat zegt 'ie niet, dat maak jij er van.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:53 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Kan jij dan misschien antwoord geven wat het woordje "zelf" doet in stormseekerszin "dan zullen de ongelovigen zelf vernietigd worden".![]()
Ik verwerp niks. Ik geloof het alleen niet. Wat heeft God voor mij gedaan en wat gaat God nog voor mij doen ?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hij geeft een duidelijke waarschuwing en vraag alleen dat mensen daar op ingaan. Hij vindt het inderdaad onrechtvaardig van mensen dat ze hem verwerpen na alles wat hij voor ze heeft gedaan.
Ik heb het in principe al genoemd. Nederland wilde neutraal blijven in de tweede wereldoorlog, net als in de eerste. Nederland had echter geen keus en moest een kant kiezen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:50 schreef Wombcat het volgende:
Wat dan als je niet gelooft in God, maar geen oorlog tegen hem of zijn volgelingen voert?
mja, als blijkt dat God bestaat zal ik alsnog voor hem kiezen hoor. Dan vrees ik hem ookquote:Op zondag 8 januari 2006 00:02 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er zal geen apart hoekje worden gereserveerd voor zij die niet konden kiezen.
Niet geloven staat gelijk aan verwerpen. Aldus het sprookje/doctrine van waarde Stormseeker.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:57 schreef het_fokschaap het volgende:
Ik verwerp niks. Ik geloof het alleen niet.
maybe a little 2 late than?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:04 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, als blijkt dat God bestaat zal ik alsnog voor hem kiezen hoor. Dan vrees ik hem ook
Ja, we werden aangevallen, dan moet je wel. Dan krijg je niet eens de kans om een kant te kiezen, dan wordt die voor je gekozen.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:02 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik heb het in principe al genoemd. Nederland wilde neutraal blijven in de tweede wereldoorlog, net als in de eerste. Nederland had echter geen keus en moest een kant kiezen.
Wel gewelddadig dan die God.quote:Zo zal het nu ook zijn. Sommigen zijn dan niet tegen God, maar ook niet voor hem en doen ook niet wat hij heeft gevraagd en ook zij hebben de waarschuwingen genegeerd. De wereld zal worden hersteld en er zal in de nieuwe ordening vrede moeten heersen.
Er zal geen apart hoekje worden gereserveerd voor zij die niet konden kiezen. De voordelen zijn groot om voor hem te kiezen en de nadelen zijn groot om tegen hem te kiezen of om besluiteloos te blijven in een wereld die doordrenkt is van geweld, angst, dood en verderf.
De wereld ligt in de macht van Gods Tegenstander en een iedereen die er in is en die niet kiest voor God is in principe met de Tegenstander.
Dit is toch nog wel redelijk ontopic, want het vloeit voort uit vragen over de hemel en hel.quote:Mag er AUB weer ON-TOPIC worden gereageerd? (voor iedereen deze melding)
Dit Topic gaat over de ''hel''.
-Dank-
Als ik jouw was zou ik maar op tijd voor Groot Varken kiezen. Groot Varken dat erg leuk vinden.quote:
Dit is de laatste off-topic reactiequote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:57 schreef het_fokschaap het volgende:
Ik verwerp niks. Ik geloof het alleen niet. Wat heeft God voor mij gedaan en wat gaat God nog voor mij doen ?
Groot Varken vindt dat ook onrechtvaardigquote:Op zaterdag 7 januari 2006 23:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hij geeft een duidelijke waarschuwing en vraag alleen dat mensen daar op ingaan. Hij vindt het inderdaad onrechtvaardig van mensen dat ze hem verwerpen na alles wat hij voor ze heeft gedaan.
En als je dat te ongelovelijk vindt om waar te zijn ben je ondankbaarquote:Op zondag 8 januari 2006 00:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het enige wat wij moeten doen is dat aannemen, respect geven aan God en goed zijn voor anderen. Niet onredelijk.
Al gaat het om een overtuiging waar je zelf niet in gelooft?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
En als je dat te ongelovelijk vindt om waar te zijn ben je ondankbaar
Hmm...ik twijfel, maar vooruit.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:06 schreef Wombcat het volgende:
Dit is toch nog wel redelijk ontopic, want het vloeit voort uit vragen over de hemel en hel.
Nu zijn we weer waar het allemaal mee begon vandaag:quote:Wel gewelddadig dan die God.
mja, vooralsnog maak ik me geen zorgenquote:Op zondag 8 januari 2006 00:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Al gaat het om een overtuiging waar je zelf niet in gelooft?
Storm en ik hebben onze differences, maar ik ben er van overtuigt dat we van oorsprong in zelfde God geloven.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:14 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
in de ogen van het beeld dat Storm van God heeft ben jij ook te laat hoor
juist, vooralsnogquote:Op zondag 8 januari 2006 00:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, vooralsnog maak ik me geen zorgen
Triggershot die kiest toch ook voor God. Hoe zit dat verwerkt in je Sprookje ?quote:
Voor zover ik kan inschatten veroorzaak ik geen verdrukking. Tenminste niet meer dan ieder ander in het westen, die gebruik maakt van onze technologische voorzieningen. Onderdrukt word ik ook niet, dus dan ben ik idd neutraal. Tot iets of iemand daar in verandering brengt.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Hmm...ik twijfel, maar vooruit.
Maar wil iedereen aub zo veel mogelijk proberen weer on-topic te komen dan? Thx.
[..]
Nu zijn we weer waar het allemaal mee begon vandaag:
2 Thess.
6 Hierbij wordt in aanmerking genomen dat het van Gods zijde rechtvaardig is verdrukking te vergelden aan hen die voor U verdrukking veroorzaken, 7 maar aan U die verdrukking lijdt, verlichting te zamen met ons bij de openbaring van de Heer Jezus vanuit de hemel met zijn krachtige engelen,
Welk systeem meer specifiek? Uitputting van de aarde? Daaraan doet namelijk iedereen op aan mij (ja, jij ook, tenzij je volledig zelfvoorzienend bent op een manier die geen afbreuk doet aan toekomstige generaties, en dat kan eigenlijk alleen maar als je afgesloten van de wereld op een onbewoond eiland in de Stille Oceaan zit).quote:Een ieder krijgt de kans om te reageren op het goede nieuws. Doet men dit niet, dan blijft men meewerken aan dit systeem wat aan een eind moet komen. Zij die kwaaddoen willen blijkbaar niet naar woorden luisteren die tot hen gesproken zijn. Dan is er maar 1 oplossing.
Daar hoef ik dan niet zo bang voor te zijn.quote:Het is niet rechtvaardig om de goeden eindeloos te laten lijden onder de slechten, is het wel?
En aangezien de goeden zich niet kunnen verdedigen en God iedereen gewaarschuwd heeft, is het van zijn zijde uit bezien rechtvaardig om het kwaaddoen te beëindigen en zijn voornemen te volbrengen.
Ik ookquote:Op zondag 8 januari 2006 00:18 schreef Triggershot het volgende:
Storm en ik hebben onze differences, maar ik ben er van overtuigt dat we van oorsprong in zelfde God geloven.
Zolang jij goede daden vericht, in God gelooft en de 10 geboden volgt is er voor jou een plaats in hemelquote:Op zondag 8 januari 2006 00:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
/ Ignore
@Trig
we geloven inderdaad in dezelfde God, maar onze invulling ervan is anders. De vraag is dan wel wat die juiste is. Voor Christenen is het loskoopoffer van Jezus uitermate belangijk en voor moslims speelt dat geen rol. Wij zijn beiden erg sterk overtuigd van onze manier van geloven en dat is aan de ene kant goed, maar aan de andere kant is het de vraag hoe God erover denkt.
Maar we kunnen er in ieder geval in alle rust en redelijkheid over redeneren
Hier kan ik nou echt niet met m'n verstand bij. We hebben het hier over een wezen wat miljoenen (of weet ik veel hoeveel) sterrenstelsels en alles wat erbij komt kan creeren, 6 miljard mensen (en tegelijkertijd de rest van het universum) tegelijk in de gaten kan houden en daar gegevens van bijhouden. Deze moet dan mensen waarschuwen via een boek waarvan zelfs aanhangers van het zelfde (deel van) het geloof het niet over eens zijn. Zo knullig vind ik het.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Een ieder krijgt de kans om te reageren op het goede nieuws. Doet men dit niet, dan blijft men meewerken aan dit systeem wat aan een eind moet komen. Zij die kwaaddoen willen blijkbaar niet naar woorden luisteren die tot hen gesproken zijn. Dan is er maar 1 oplossing.
Het is niet rechtvaardig om de goeden eindeloos te laten lijden onder de slechten, is het wel?
En aangezien de goeden zich niet kunnen verdedigen en God iedereen gewaarschuwd heeft, is het van zijn zijde uit bezien rechtvaardig om het kwaaddoen te beëindigen en zijn voornemen te volbrengen.
maar je neemt Jezus niet aan als de zoon van God, je gelooft niet in de heilige geest en dat is een onoverkomelijke zondequote:Op zondag 8 januari 2006 00:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Storm en ik hebben onze differences, maar ik ben er van overtuigt dat we van oorsprong in zelfde God geloven.
Ik geloof in Jezus als een uitverkorene van God. Een profeet/boodschapper en hij heeft ook daadwerkelijk een Boodschap achter gelaten . Ik geloof dat Jezus zal terug keren. Ik geloof in God die hem zondt, en wie zegt dat ik niet in heilige geest geloof?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
maar je neemt Jezus niet aan als de zoon van God, je gelooft niet in de heilige geest en dat is een onoverkomelijke zonde
maar je moet geloven dat het de zoon van God is, niet een profeetquote:Op zondag 8 januari 2006 00:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik geloof in Jezus als een uitverkorene van God. Een profeet/boodschapper en hij heeft ook daadwerkelijk een Boodschap achter gelaten . Ik geloof dat Jezus zal terug keren. Ik geloof in God die hem zondt, en wie zegt dat ik niet in heilige geest geloof?
Zijn de opper Jehova's het daar wel over eens ?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:24 schreef STORMSEEKER het volgende:
@Trig
we geloven inderdaad in dezelfde God,
Zo lijkt het inderdaad. Maar in zekere zin worden alle mensen onderdrukt door alles wat behoort tot de tegenstander van God, Satan.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:21 schreef Wombcat het volgende:
Voor zover ik kan inschatten veroorzaak ik geen verdrukking. Tenminste niet meer dan ieder ander in het westen, die gebruik maakt van onze technologische voorzieningen. Onderdrukt word ik ook niet, dus dan ben ik idd neutraal. Tot iets of iemand daar in verandering brengt.
In zekere zin heb je gelijk. Door onze huidige levensstijl doen wij allen wat afbreuk aan deze aarde, maar niet in een onredelijke mate die wij niet kunnen voorkomen. Wij leven alleen en zijn, hoe rot het ook is, voorlopig temidden van dit systeem van wereldpolitiek, wereldreligie en consumptie.quote:Welk systeem meer specifiek? Uitputting van de aarde? Daaraan doet namelijk iedereen op aan mij (ja, jij ook, tenzij je volledig zelfvoorzienend bent op een manier die geen afbreuk doet aan toekomstige generaties, en dat kan eigenlijk alleen maar als je afgesloten van de wereld op een onbewoond eiland in de Stille Oceaan zit).
Het is je goed recht om te denken wat je wil. Ik geef iedereen slechts informatie en iedereen mag zelf beslissen.quote:Daar hoef ik dan niet zo bang voor te zijn.
nog afgezien van het feit dat ik überhaupt niet bang hoef te zijn voor iets wat niet bestaat. En aangezien ik niet geloof dat er een god bestaat hoef ik voorlopig niet bang voor hem te zijn. En als 'ie dat wel op een of andere manier aantoont (dat 'ie bestaat), dan nog niet zo volgens mij, omdat ik (denk dat ik) mijn gedrag prima kan verantwoorden.
Ja waarom heeft Stormseeker wel commentaar op "ongelovigen" en niet op Mohammedanen. Volgens mij omdat Stormseeker nog in een sprookje leeft dat zich nog afspeelt in het jaar 33.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:33 schreef het_fokschaap het volgende:
maar je moet geloven dat het de zoon van God is, niet een profeet
de toekomst van de aarde is een paradijs voor de gelovigen. waarom er nog over nadenken ?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:34 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is alleen aan te moedigen om na te denken over de toekomst van deze aarde en van jezelf en je af te vragen waar alles vandaan komt. (de grote vragen van het leven zeg maar)
Zo dramatisch is het in mijn geval niet hoorquote:Op zondag 8 januari 2006 00:33 schreef het_fokschaap het volgende:
Dus de heilige geest is in ieder geval niet over je gekomen zoals bij Storm
Jezus zette zich in voor vrede,quote:Op zondag 8 januari 2006 00:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
maar je moet geloven dat het de zoon van God is, niet een profeet
de heilige geest zou jou doen geloven in al deze dingen, waaronder de zoon van God. Dus de heilige geest is in ieder geval niet over je gekomen zoals bij Storm
quote:Op zondag 8 januari 2006 00:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Zo dramatisch is het in mijn geval niet hoor![]()
Een mens kan gewoon keuzes maken op basis van kennis van geloof in zaken. Dat is alles.
mijn interpretatie is dat het allemaal maar verhaaltjes zijn. hoe dan ook geldt voor ons beide dat we niet bij de gelovigen passen zoals Stormseekerquote:Op zondag 8 januari 2006 00:40 schreef Triggershot het volgende:
In de islam is de heilige geest Gabriel. Ik geloof ook dat Gabriel bestaat, en Jezus heeft bij gestaan alleen met een ander interpretatie
Kennis van zaken? Hoe zit het dan met dat vers in Mattheus over die eeuwige straf, om weer ontopic te raken. ?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Zo dramatisch is het in mijn geval niet hoor![]()
Een mens kan gewoon keuzes maken op basis van kennis van zaken. Dat is alles.
Geloof is geen keuze, maar een state of mind.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
Kennis en geloof.
Zonder kennis kun je ook geen goede keuzes maken.
Zeiden ook generaties voor jouquote:Op zondag 8 januari 2006 00:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mijn interpretatie is dat het allemaal maar verhaaltjes zijn.
quote:hoe dan ook geldt voor ons beide dat we niet bij de gelovigen passen zoals Stormseeker
quote:
het maakt niet uit wat je zou zijn, het gaat erom wat je bent op de dag des oordeelsquote:
I doubt it, als ik niet een moslim was had ik me eerder bij overtuiging van Storm aangelosten dat een agnost te zijn ( I think)
dat het maar verhaaltjes zijnquote:Op zondag 8 januari 2006 00:49 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]wat bedoel je ?
[..]
het maakt niet uit wat je zou zijn, het gaat erom wat je bent op de dag des oordeels
ja, dus ?quote:
maar niet op de manier die juist zou zjin volgens Storm, overigens geldt andersom hetzelfde natuurlijk.quote:Ik ben gelovig
Met "generaties voor jou" wordt er verwezen naar hen die Godstoorn over zich heen haalden.quote:Op zondag 8 januari 2006 00:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ja, dus ?
[..]
maar niet op de manier die juist zou zjin volgens Storm, overigens geldt andersom hetzelfde natuurlijk.
en over wie hebben we het dan ? waaruit bleek God's toorn ?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Met "generaties voor jou" wordt er verwezen naar hen die Godstoorn over zich heen haalden.
Vergane volkeren..quote:Op zondag 8 januari 2006 01:04 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en over wie hebben we het dan ? waaruit bleek God's toorn ?
En Wij hebben voor jou niemand gezonden behalve degenen die Wij onder de bewoners van de steden geïnspireerd hebben. Hebben zij niet over de aarde gereisd en het einde gezien van degenen die voor hen waren? En waarlijk, het huis in het hiernamaals is het beste voor degenen die Allah vrezen en Hem gehoorzamen. Begrijpen jullie dan niet? Tot de Boodschappers de hoop hebben opgegeven en dachten dat zij ontkend werden, toen kwam tot hen Onze hulp en iedereen die Wij wilden werd gered. En Onze bestraffing kan niet van de mensen die misdadigers zijn afgewend worden. Voorwaar, in hun verhalen is er een les voor de mensen van begrip. Het is niet een gedwongen uitspraak maar een bevestiging van het bestaan van de Boeken van Allah en een nauwkeurige uitleg van alles en een leiding en een genade voor de mensen die geloven.quote:
jij ziet het als je plicht en daarom is het je plicht. ik kom niet naast je staan op de dag des oordeels want die komt nietquote:Op zondag 8 januari 2006 01:13 schreef Triggershot het volgende:
Het is mijn plicht om je te waarschuwen en jij vult het voor je zelf in... Maar kom dan niet naast mij staan dag des oordeels![]()
hehe, dus richting ware atheisme?quote:Op zondag 8 januari 2006 01:17 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
jij ziet het als je plicht en daarom is het je plicht. ik kom niet naast je staan op de dag des oordeels want die komt niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |