Israël zal altijd Gods volk blijven, dit staat meerdermalig in de OT maar ook in de NTquote:Op woensdag 24 november 2004 21:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je hebt gelijk dat het er staat. Maar wat betekent het? De letterlijke stammen van Israel bestaan niet meer. Ook zijn de Joden niet meer per definitie Gods volk. De wetten van de Joden zijn tenietgedaan met Jezus’ dood en ook niet-joden kon discipelen worden enz. Het is dus zowiezo niet logisch dat het joden zouden zijn, of zelfs de stammen van Israel. M.i. is het wederom symbolisch bedoeld.
Openb 21
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.
Heb 12
22 Maar GIJ zijt genaderd tot een berg Sion en een stad van [de] levende God, [het] hemelse Jeruzalem, en myriaden engelen,
Zoals ik net over die navel had, zo zal het zijn in de wereld. Het land is het middenpunt van de wereld en ook na Jezus wederkomst zal dat zo zijn zoals hij heersen zal vanauit jezuzalem.quote:Hier wordt gesproken over een Nieuw Jeruzalem. Een fysiek letterlijk Jeruzalem? Nee. Een geestelijk/hemels Jeruzalem. Zo genoemd omdat het natuurlijk vroeger grote waarde had. Toen de Joden nog Gods volk waren was Jeruzalem het centrum van aanbidding en regering. Nu is het hemelse Jeruzalem dat. En de 144.000 zijn ‘’geestelijke Isrealieten’’ te noemen in dat verband. Derhalve is het ook niet zo vreemd dat zijn in de twaalf stammen van Israel worden verdeeld.
Openb 22
3 En er zal geen enkele vervloeking meer zijn. Maar de troon van God en van het Lam zal in [de stad] zijn, en zijn slaven zullen heilige dienst voor hem verrichten; 4 en zij zullen zijn aangezicht zien, en zijn naam zal op hun voorhoofd zijn.
1 Korintiërs 12 het hele hoofdstuk moet hier duidelijkheid overgevenquote:Klopt ja. Maar zij deden dit zowiezo in de kracht van God. Doet iedereen dat tegenwoordig ook?
Dat is de vraag. Ga ik nu op in.
Om alleereerst eens mee te beginnen waren de genezingen van Jezus en zijn discipelen echt en blijvend. De mensen werden echt beter. De ‘gebedsgenezers’ van tegenwoordig zijn over het algemeen niet is staat mensen blijvend te genezen of zelfs doden op te wekken. Velen van hen zijn zelfs regelrechte bedriegers. Dit doet ten eerste al niet echt denken dat zij iets in God kracht doen.
Mensen als Char enzo worden ook zeker niet gewaardeerd: Deut 18
10 Er dient onder u niemand te worden gevonden die zijn zoon of zijn dochter door het vuur laat gaan, niemand die aan waarzeggerij doet, geen beoefenaar van magie, noch iemand die voortekens zoekt, noch een tovenaar, 11 noch iemand die anderen door een banspreuk bindt, noch iemand die een geestenmedium of beroepsvoorzegger van gebeurtenissen raadpleegt, noch iemand die de doden ondervraagt. 12 Want iedereen die deze dingen doet, is iets verfoeilijks voor Jehovah, en wegens deze verfoeilijkheden verdrijft Jehovah, uw God, hen van voor uw aangezicht. 13 Gij dient u onberispelijk te betonen tegenover Jehovah, uw God.
Waar het Jezus om ging was zijn boodschap, niet alleen de wonderen op zich (Hebr. 2:3, 4). Hij heeft aangetoond dat die dingen die hij deed mogelijk waren dmv God en zo hoop te geven voor de paradijstoekomst. Maar Deze dingen zouden ophouden Ze zouden slechts tijdelijk zijn ter demonstratie. Er zou een tijd komen na Jezus waarin mensen geen wonderen meer zouden verrichten door God en dus ook niet in Zijn naam krachtige werken zouden kunnen verrichten.
1 Kor 12
8 De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er [gaven van] profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. 9 Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; 10 wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan.
(Lees voor nog betere context het stuk ervoor en erna). Liefde jegens elkaar zou uiteindelijk dat zijn wat over zou blijven. De speciale gaven (slechts een middel van demonstratie voor iets groters) zouden worden weggedaan en inderdaad. De bijbel en alles war er instaat is compleet en de wonderen erin zijn al beschreven. Er is nu geen noodzaak om mensen dmv wonderen te genezen. Ook nergens wordt volgelingen van Christus, in het algemeen, opgedragen wonderen te verrichten, maar juist om dat bekend te maken wat ook de wonderen tot doel hadden: het goede nieuws. (Matth. 28:19, 20; Markus 13:10; Matthéüs 24:14) Toen Paulus een behandeling adviseerde voor Timotheüs’ veelvuldige ziektegevallen, raadde hij het gebruik van wijn als medicijn aan, geen gebedsgenezing. (1 Tim 5.)
Ook is na de tijd van de apostelen niets meer vernomen van gebedsgenezing door christenen.
Matth 7
22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.
Dat zij wellicht krachtige dingen doen heeft iig niets te doen met de kracht van God.
De wereld ligt in de macht van de goddeloze (Satan) en ook worden er in zijn kracht veel werken verricht. Is het dus iets voor Christenen? : 1 Kor 10
20 Neen; maar ik zeg dat de dingen die de natiën slachtofferen, zij aan demonen slachtofferen en niet aan God; en ik wil niet dat GIJ deelhebbers met de demonen wordt. 21 GIJ kunt niet de beker van Jehovah en de beker van de demonen drinken; GIJ kunt niet aan „de tafel van Jehovah” en aan de tafel van de demonen deel hebben.
Dus gebedsgenezing is niet in de kracht van God, maar van oplichters en zij die in de kracht van Gods tegenstander Satan werken. Directe wonderen van God gebeuren nu niet, maar zullen pas weer komen in het paradijs als alles wordt hersteld.
Misschien bedoel je de vruchten?quote:Op woensdag 24 november 2004 22:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Ah de bijbel spreekt over de 7 voudige gave van de HEILIGE GEEST en omdat jullie die niet bezitten is het dus van satan afkomstig.
Je neemt de bijbel dus niet in zijn geheel.
Het is jammer dat we nu met verwijten gaan gooien. Laten we het vriendelijk en leuk houden.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:14 schreef lionsguy18 het volgende:
Ah de bijbel spreekt over de 7 voudige gave van de HEILIGE GEEST en omdat jullie die niet bezitten is het dus van satan afkomstig.
Je neemt de bijbel dus niet in zijn geheel.
Inderdaad zien wij de drie-eenheid niet als een bijbelse leer. Deze leer is pas veel later ontstaan en heeft wortels in heidens geloven (waaronder Egypte). Verder komt Gods naam bijna 7000 keer voor in de bijbel en het woord ‘drie-eenheid’ (en alles wat er ook maar flauw op lijkt) nul keer. Toch wel apart voor zo’ fundamentele leerstelling. Verder is Jezus niet zonder begin, zoals de drieeenheid leert. Jezus was de eerste schepping van God. En dus niet gelijk in eeuwigheid, zoals de drie-eenheid leert.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:16 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar ja zo zijn er wel meer punten van verschil nietwaar, de goddelijke drieeenheid wordt door de Jehova's Getuigen ook niet erkend en daarom hebben ze in hun bijbel de tekst van Johannes 1 vers 1 veranderd.
DAT ZEI IK DUS OOK NIET! Ik zei toch ook dat ze dat toen deden? Ik zei toch ook dat Jezus dat deed en waarom en hoe en wanneer ze dat deden? Ik zei dus dat het NU niet meer gebeurt.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:22 schreef lionsguy18 het volgende:
In de eerste christengemeenten werd geprofeteerd door zowel mannen als vrouwen, maar volgens Stormseeker was dit kennelijk satan die sprak.
Hier klopt iets niet.
Die komen inderdaad nog voorquote:Op woensdag 24 november 2004 22:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het is jammer dat we nu met verwijten gaan gooien. Laten we het vriendelijk en leuk houden.
Hoezo neem ik de bijbel niet in zijn geheel? Ik heb nog steeds geen tekstueel bewijs gezien voor hetgeen je beweert als reactie op mijn op de bijbel gebaseerde reacties. Waarom zouden wij geen heilige geest bezitten? Vertel mij eens, hebben jullie dan wel de gave doden op te wekken, ernstig zieken op wonderbare wijze te genezen en op bovennatuurlijke wijze in vreemde talen te spreken?
Dat hoofdstuk van korinte wat ik geplaatst heb?quote:Op woensdag 24 november 2004 22:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dit is dus iets totaal anders. Of het was mij gewoon totaal onduidelijk wat je tot nu toe bedoelt hebt met 'gaven'.
Ik hoor wel verwijten, maar ook mijn vragen omtrent de gaven in jouw gemeente zijn nog niet beantwoord.
Of het waar is kan ik onmogelijk beoordelen en ook kan ik niet beoordelen of de medische wonderen echt wonderen waren of slechts toevalligheden.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:47 schreef Boomstam het volgende:
Die komen inderdaad nog voor
Paar weken geleden in afkickcentrum de hoop.
een alcoholverslaafde heeft jezus aangenomen. Der lever was totaal kapot gedronken maar na gebed de eerst volgende bezoek aan de dokter stond ie heel vreemd te kijken. Want de lever was in het geheel hersteld.
Ook bij me zus, ze had last van der rug doordat der ene been iets langer was als der andere been.
Nu door genezing door hand oplegging zijn die benen evenlang en heeft ze geen last van der rug meer. Ze vertelde nog aan me dat ze der korte been klein beetje zag groeien.
Niet mee eens.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:17 schreef Boomstam het volgende:
Israël zal altijd Gods volk blijven, dit staat meerdermalig in de OT maar ook in de NT
Slaven hebben niet dezelfde betekenis in de bijbel als wat nu de betekenis ervan is. Wij zien slaven als zielige, arme afgematte stakkers. Maar in de tijd van de Isrealieten waren slaven vaak goede vrienden en eigenlijk niet veel anders dan werknemers. Aldus is de uitleg dus niet negatief zoals we er tegenwoordig over denken, maar juist goed. De ‘slaven’ of werknemers uit die tijd werden ook door de wet beschermd en waren niet zomaar ‘goedkope, verslijtbare werkkrachten’ oid.quote:Ik lees ook wat ander in openbaringen, geen slaven(zou me toch een dictatuur worden)
maar dienstknechten die heersen als koningen.
Ik heb al verschillende malen gezegd dat in die tijd die gaven bestonden, maar wat is dat voor bewijs dat dat nu dan ook zo is? De bijbel zegt zelf toch duidelijk dat die gaven uiteindelijk op zouden houden? Ze zijn al opgehouden en dus niet meer in deze tijd in werking. Ik verzin hier echt niets, het staat letterlijk in de bijbel. Dus ik snap gewoon niet waarom je dat denkt.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:59 schreef lionsguy18 het volgende:
Maar als Paulus in de bewuste Corinthe brief alle gaven beschrijft en ik uit dit hoofdstuk kan lezen dat ze in de gemeenten aanwezig waren, dan kan je moeilijk volhouden dat ze opgehouden zijn te bestaan.
Na al ons praten is mij dan niet duidelijk wat je dan precies bedoelt met gaven van de geest.quote:En opwekking uit de dood is geen gave van de Heilige Geest.
Ik kan soms inderdaad wat enthousiast zijn met teksten, maar ik wil alleen bijbelse bewijzen vinden en tonen. Als we gewoon welles nietes gaan doen komen we niet verder. We geloven allebei in de bijbel en dus kunnen we er alleen dmv de bijbel uitkomen.quote:Ik verwijs dus wel degelijk naar bijbelteksen, maar sla er iemand niet mee dood door hele series te posten, zo discussieer ik nu eenmaal niet, maar ik verwijs wel degelijk.
1 Kor 13quote:Je kan moeilijk staande houden dat het Volmaakte nu al is gekomen en dus de gaven van de Heilige Geest opgehouden zijn.
Dat is inderdaad ook niet geheel de bedoeling, maar ik probeer tenminste mijn antwoorden te onderbouwen. Echt enorm veel argumentatie vanuit de bijbel voor jouw standpunten heb ik niet gezien. En de bijbel zou het fundament moeten zijn voor ons geloof.quote:Op woensdag 24 november 2004 23:37 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is me bekend dat JG's nu eenmaal langs de deuren komen en als je een discussie wilt beginnen volkomen doodgeslagen wordt met bijbelteksten.
Jezus was inderdaad uniek in zijn manier van onderwijzen en een voorbeeld voor iedereen.quote:Hoe anders funktioneerde Jezus, zucht.
Ik dank je voor je raad en ik zal inderdaad (nog eens) het stuk doornemen. Maar ik zou je willen vragen hetzelfde te doen. (het is zowiezo aan te raden regelmatig stukken uit de bijbel te lezen en te overdenken.)quote:Ik raad je aan eens de Nieuwe Vertaling te raadplegen en 1 Corinthe 13 in zijn geheel door te nemen en niet alleen vers 8.
ik ken wel zoiets als de 'geestelijke werken' en dat zijn er (ook) zeven:quote:Op woensdag 24 november 2004 22:11 schreef lionsguy18 het volgende:
Ja de gave van geloof dacht ik ook
Dat is nou het verdraaien van feiten. Ik heb nog nooit beweerd van bijbelse tekstgedeelten dat ze er niet in staan om wat voor reden dan ook en ook heb ik daar geen enkel belang bij. Wat ik denk klopt volgens mij met wat ik ook al heb duidelijk gemaakt.quote:Op donderdag 25 november 2004 00:09 schreef lionsguy18 het volgende:
Volgens Stormseeker staat dit niet in de bijbel en is dit allemaal niet meer van toepassing.
Limbus, voorgeborchte, hel, vagenvuur, etc. etc. etc. wat mij betreft blijft het spelen met vuur... Het zou leuk zijn als je ook eens op de ontopic posts van mij zou reageren, maar het hoeft niet hoor....quote:Op donderdag 25 november 2004 00:43 schreef STORMSEEKER het volgende:
Iemand nog on-topic gedachten?
Voor nu: welterusten iedereen!
Waar het mij omging is dat die slaven, dienstknechten. ook zullen heersen als koningne.quote:Op woensdag 24 november 2004 23:11 schreef STORMSEEKER het volgende:
[
[..]
Niet mee eens.
Matth 21
43 Daarom zeg ik U: Het koninkrijk Gods zal van U worden weggenomen en aan een natie worden gegeven die de vruchten daarvan voortbrengt.
Van de joden weggenomen en gegeven aan een nieuw verbondsvolk.
Matth 23
37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild. 38 Ziet! UW huis wordt U verlaten achtergelaten.
Romeinen 11
5 Zo is er daarom ook in het tegenwoordige tijdperk een overblijfsel verschenen overeenkomstig een verkiezing ten gevolge van onverdiende goedheid. 6 Indien het nu door onverdiende goedheid is, is het niet langer ten gevolge van werken; anders blijkt de onverdiende goedheid geen onverdiende goedheid meer te zijn.
Dat overblijfsel bestaat uit degenen die Joods waren en God wel wilden dienen. Er waren wel getrouwe Joden. Maar het volk als geheel draagt niet langer Gods bijzondere goedkeuring.
Het verbond met hen is ook verbroken. Jezus kwam met een nieuw verbond voor een nieuw verbondsvolk.
„Indien God nu . . . [ons] niet alleen uit de joden maar ook uit de [niet-joodse] natiën heeft geroepen, wat zou dat dan? Het is zoals hij ook in Hosea zegt: ’Ik zal hen die mijn volk niet waren, „mijn volk” noemen.’” — Romeinen 9:22-25.
Gij zijt ’een uitverkoren geslacht, een koninklijke priesterschap, een heilige natie, een volk tot een speciaal bezit’ . . . Want eens waart gij geen volk, maar nu zijt gij Gods volk” (1 Petrus 2:9, 10). Dit was de „natie”, mensen met godvruchtige eigenschappen, waarvan Jezus had gezegd dat ze de ’vruchten van Gods koninkrijk’ zou voortbrengen en die zich daarom in een speciale verhouding met Jehovah zou verheugen. — Mattheüs 21:43.
„God [is] niet partijdig . . ., maar in elke natie is de mens die hem vreest en rechtvaardigheid beoefent, aanvaardbaar voor hem.” — Handelingen 10:34, 35.
[..]
Slaven hebben niet dezelfde betekenis in de bijbel als wat nu de betekenis ervan is. Wij zien slaven als zielige, arme afgematte stakkers. Maar in de tijd van de Isrealieten waren slaven vaak goede vrienden en eigenlijk niet veel anders dan werknemers. Aldus is de uitleg dus niet negatief zoals we er tegenwoordig over denken, maar juist goed. De ‘slaven’ of werknemers uit die tijd werden ook door de wet beschermd en waren niet zomaar ‘goedkope, verslijtbare werkkrachten’ oid.
Mijn stuk is in overeenstemming met Korinthe alwaaruit ik zelfs ook al citaten heb gehaald.
dat wou ik net zeggenquote:Op donderdag 25 november 2004 15:37 schreef lionsguy18 het volgende:
Boomstam, God heeft een eeuwig durend verbond met Abraham gesloten, dus bemoeit God zich tot de huidige dag met het oude verbondsvolk.
Lionsguy18 zecht dingen graag recht voor zijn raap. Hij heeft doorgaans weinig op met andere meningenquote:Op woensdag 24 november 2004 22:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het is jammer dat we nu met verwijten gaan gooien. Laten we het vriendelijk en leuk houden.
quote:Heel makkelijk zoals een bijbels woord "gehenna" zegt.
"Zorg dat gij niet gehenna geworpen zal worden en vrees alleen de here" Deze citaat leert dat er een "hel" bestaat; het huis van de duivel.
"In den beginne schiep god hemel en aarde" Genesis 1:1. Hier is geen sprake van een hel omdat er nog geen zonde was. Lucifer was nog niet gevallen.
"Geloof geheel het schrift zegt" leert ons dat we de bijbel goed moeten lezen. Wij mensen kunnen dat niet en daarom zijn er oorlogen. Wat de bijbelstudieclub van de buurman mij zegt is het volgende. Vraag om opening van de geest door de heilige geest alvorens je het woord gaat lezen.
Een concerdante biedt uitkomst.
quote:PS: Ik laat deze topic even aan mijn buurman lezen. Deze volgt al jaren een serieuze bijbelstudie en heeft mij veel geleerd over het geloof.
Nou buurman je doet het goed hoor...quote:Op maandag 22 november 2004 13:20 schreef Exuimtum het volgende:
Nu is het woord aan mijn buurman:
Hallo, mijn naam is Eric, en ik ben blij dat er mensen zijn die in Gods Woord lezen en er serieus mee bezig zijn.
Ik wil graag reageren op jouw topic, net name op Rom 6:7.
Dit bijbelvers kun je niet losmaken uit de context( het geheel).In Rom 6:5 staat: "Want als wij één zijn geworden met Christus door te sterven zoals hij, zullen wij ook één met hem zijn door op te staan zoals hij". Dan Rom 6:6: "Dit weten we: de zondige mens die we vroeger geweest zijn, is met Christus aan het kruis geslagen om aan ons zondig bestaan een einde te maken, en zo staan we niet langer in dienst van de zonde."
Nu dan Rom 6:7: "Want de aanspraken van de zonde gelden niet meer voor wie gestorven is."
Maar vergeet niet Rom 6:8:" Wij zijn gestorven met Christus;daarom geloven wij dat we met hem
ook zullen leven.
Uit het bovenstaande blijkt dat ALLEEN WIE GESTORVEN IS MET CHRISTUS niet meer onder de zonde valt.
Lees ook in dit verband Joh 5:19-30
Tot zover. Er is nog veel meer te zeggen hierover. Tot een volgende keer.
Gods zegen,
Eric
Sorry, Lucidaquote:Op donderdag 25 november 2004 01:38 schreef lucida het volgende:
Limbus, voorgeborchte, hel, vagenvuur, etc. etc. etc. wat mij betreft blijft het spelen met vuur... Het zou leuk zijn als je ook eens op de ontopic posts van mij zou reageren, maar het hoeft niet hoor....
![]()
Hoewel het goed kan dat we het niet met elkaar eens zijn, wil ik toch dat we vriendelijk met elkaar omgaan hier. Dat geldt dus voor iedereen. Mening, prima, maar geen gevloek dan aub.quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:22 schreef Zeuxis het volgende:
[.....]
quote:Op zaterdag 27 november 2004 12:22 schreef Zeuxis het volgende:
[..]
[..]
[..]
Nou buurman je doet het goed hoor...
Je buur [exuimtum] geloofd al helemaal in je [een echt schaapje], dus je kan hem helemaal brain_washen met je waanzinnige werkelijkheidsbeeld.
Ik vindt het echt disgusting om te lezen dat exuimtum zo'n bevestiging van jou nodig heeft.
Als God echt zou bestaan, zou hij jou toch wel ff waarschuwen dat jou buurman [exuimtum] een zeer ongezonde afhankelijkheids relatie met je heeft?!
Wie denk je @#%@#$% wel dat je bent om te denken dat wat jij geloofd de absolute waarheid is.
pffff, ik wordt zo moe van jou soort.
Je hebt gepost over ene Teilhard wat mij in het geheel niets zegt en zelfs nogal ''zweverig'' overkomt en de laatste post was eigenlijk off-topic. Op je andere posts heb ik gereageerd, dus ik vraag me af wat je dan bedoelt.quote:Op donderdag 25 november 2004 01:38 schreef lucida het volgende:
Limbus, voorgeborchte, hel, vagenvuur, etc. etc. etc. wat mij betreft blijft het spelen met vuur... Het zou leuk zijn als je ook eens op de ontopic posts van mij zou reageren, maar het hoeft niet hoor....
quote:Op maandag 22 november 2004 14:05 schreef sweetgirly het volgende:
Wat ik mezelf afvraag, wordt de dood bedoeld in de bijbel als echte dood en/of zien jullie (de gelovers in de bijbelteksten) de dood als echt dood?
[..]
mooi
Was Jesus niet degeen die iets zei over lijden.
Vast wel een citaat van, waar ik even niet naar ga zoeken nu.
En nog wat kernwoorden: hel, lijden, duisternis idd, dood, hemel.
Relatief of objectief, symbolisch of niet? (zal ik er pijltjes tussen zetten).
Kenners misschien. Of zien jullie (de meeste) het echt zo zoals het er staat.
Want is juist de bijbel (en andere vele verhalen) niet doorweven met symboliek, omdat dat het meest leerzaam is en kan zijn. Wat is dan in die zin de bedoeling van de bijbel en/of zijn teksten geweest.
Zelf heb ik (oa) het idee om de waas voor onze ogen te (proberen te) onttrekken.
quote:
En nog wat kernwoorden: hel, lijden, duisternis idd, dood, hemel.
Kan jij het er mee eens zijn ? Of ben jij ook dood ?quote:Op zaterdag 4 december 2004 07:41 schreef k3vil het volgende:
Toch kan niemand het hier mee eens zijn, want zij zijn dood
Dus dag met dat "dodenrijk". Dat verhaaltje van de bedelende Lazarus die samen met de rijkaard die hem geen aalmoezen gaf in het dodenrijk kwam had namelijk alleen maar als moraal "waarom zou God iemand uit het dodenrijk terug sturen om mensen te waarschuwen ze hebben de profeten tochquote:Op vrijdag 10 december 2004 21:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik meen mij inderdaad vagelijk zoiets te herinneren nu je het zegt, even zoeken... Hebbes!
13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen,
(16:18) jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen – In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam Petrus.
en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.
Maar ja. Wij hoeven het dan ook alleen maar als mensenwerk te lezen. HEt staat er, dus simpel.quote:Kwestie van de zaken een beetje te letterlijk opvatten geloof ik.
quote:Op zaterdag 11 december 2004 20:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
De apostelen hadden dit wel en dit werd bewezen door de uitstorting van de heilige geest in 33 GT.
Ik zie geen enkel verband in dat verhaal in de bijbel over Lazarus en de rijkaard en het vermeende neerdalen van de goede geest.quote:Op zaterdag 11 december 2004 20:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je kunt het er mee eens zijn, of niet, maar dit topic gaat over bijbelse bewijslast tegen de hel en daarom haal ik dingen uit de bijbel aan omdat hard te maken. Als het je niet interesseert, of als je het niet gelooft moet je niet reageren..
Hoe zo? Hebben jullie christenen soms het monopolie op geloof ?quote:Je gelooft niet in de bijbel, dus zal je ook wel niet in een hel geloven
'dood'quote:Op zaterdag 11 december 2004 01:37 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Kan jij het er mee eens zijn ? Of ben jij ook dood ?
dat heeft hij zeker, maar het is helaas zo dat alle persoonlijke geloven zonder respect behandeld mogen worden door gelovigen die zich baseren op de gangbare godsdiensten terwijl dit omgekeerd als zeer kwalijk gezien wordt.quote:
De massabeweging wordt als maatstaaf genomen door de (gemiddelde) ziel in de maatschappij, onder het mom van de meerderheid heeft gelijk (doe maar normaal dan doe je gek genoeg). Helaas! Wat betreft spirituele/geestelijke kwesties is het juist andersom. De individu heeft gelijk en kan DAN pas bijdragen leveren aan de maatschappij (wanneer het dus vanuit ZELFSTANDIGHEID opereerd).quote:Op maandag 13 december 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat heeft hij zeker, maar het is helaas zo dat alle persoonlijke geloven zonder respect behandeld mogen worden door gelovigen die zich baseren op de gangbare godsdiensten terwijl dit omgekeerd als zeer kwalijk gezien wordt.
Heb ik iets verkeerds gezegd? (ik bedoel niets vervelends met wat ik post tegen wie dan ook)quote:Op maandag 13 december 2004 13:16 schreef het_fokschaap het volgende:
dat heeft hij zeker, maar het is helaas zo dat alle persoonlijke geloven zonder respect behandeld mogen worden door gelovigen die zich baseren op de gangbare godsdiensten terwijl dit omgekeerd als zeer kwalijk gezien wordt.
Klopt. Hoe denk jij dan dat de hemel en ''hel' bestaan? En vooral, waar baseer je dat op?quote:Op maandag 13 december 2004 15:11 schreef k3vil het volgende:
Dogmatiek is gewoon ontstaan uit de massa. Hel ook. De hel evenals hemel bestaat niet op die manier hoe de massa het uitdraagt.
volgens mij maakt het weinig uit waar je je op baseert. het gaat er maar net om welke bron je wilt geloven. de één baseert zich op de koran wat voor de ander niet toereikend is, de ander baseert zich op de statenvertaling, weer een ander baseert zich op de NWV. En allemaal hebben ze het bij het rechte eindquote:Op maandag 13 december 2004 15:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Klopt. Hoe denk jij dan dat de hemel en ''hel' bestaan? En vooral, waar baseer je dat op?
De tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen 1:8-9.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
En ik dacht dat jij helemaal niet wilde weten van mijn ideeën over de hel![]()
Hierbij ook de uitdaging aan jou om dat stuk te vinden en te posten.
Het jodendom (en dus christendom) en islam zijn dan ook gewoon afsplitsingen van polytheistische godsdiensten. Een almachtige God kan het natuurlijk niets interesseren of mensen wel of niet in hem geloven. Een (op andere goden) jaloerse God natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:15 schreef One_of_the_few het volgende:
een serieus bedoelde vraag:
Waarom is er een hel als God iedereen vergeeft? Er wordt toch ook vaak gezegd dat in de hemel iedereegn gelijk is, maar toch is er ongelijkheid doordat sommigen naar de hel gaan?
quote:Op zaterdag 7 januari 2006 17:38 schreef Akkersloot het volgende:
Ik dacht dat Paulus in één van zijn brieven had geschreven dat de "ongelovigen" (andersgelovigen dus) in het hiernamaals een flink portie straf wacht.
6 Hierbij wordt in aanmerking genomen dat het van Gods zijde rechtvaardig is verdrukking te vergelden aan hen die voor U verdrukking veroorzaken, 7 maar aan U die verdrukking lijdt, verlichting te zamen met ons bij de openbaring van de Heer Jezus vanuit de hemel met zijn krachtige engelen,quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:51 schreef Akkersloot het volgende:
De tweede brief van Paulus aan de Tessalonicenzen 1:8-9.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |