Je kunt zelf je post editen.quote:Op zondag 21 november 2004 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mods help, er zijn tekens vervangen door brij wat niet te zien was in de preview!
Dit moet gewijzigd worden!
het zijn de aanhalingstekens. Verwijder mijn topic en ik vervang het met een tekst
met fokvriendelijke aanhalingstekens.
quote:Op zondag 21 november 2004 15:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mods help, er zijn tekens vervangen door brij wat niet te zien was in de preview!
Dit moet gewijzigd worden!
het zijn de aanhalingstekens. Verwijder mijn topic en ik vervang het met een tekst
met fokvriendelijke aanhalingstekens.
Je kan toch ook doen wat de user vraagt?quote:Op zondag 21 november 2004 15:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je kunt zelf je post editen.
Als je een antwoord op deze vraag wilt, dan ajb in het feedback topic.quote:Op zondag 21 november 2004 15:15 schreef harlingen het volgende:
[..]
Je kan toch ook doen wat de user vraagt?
Die duisternis heeft niets te maken met een plek/omgeving. Het heeft te maken dat de mens in zulk een bepaalde toestand (noem het beleving) komt dat het bewust is van het feit wat haar ware aard is. Dan komt de absolute genade en barmhartigheid en 'schreeuwt' de mens naar boven. De poort van tranen/wanhoop is altijd open wanneer de andere poorten dicht zijn. Het is de laatste maar alleen werkzaam als laatste. Mocht er nog een poort open zijn dan is die poort weer dicht.quote:Op zondag 21 november 2004 15:19 schreef Alicey het volgende:
De bijbel, althans Jezus, heeft het echter ook er over dat er mensen zullen worden uitgeworpen in de uiterste duisternis. In welk licht moet dat gezien worden?
Gezien en gelezen je OP moeten dat behoorlijk 'verzengende' gesprekken hebben opgeleverd. Maar niettemin verbluffend hoe aan de hand van de bijbel haar tegendeel kan worden aangetoond?!... We zullen het er maar op houden dat de hel voor de ware gelovigen 'de wens als vader van de gedachte is', om als het ware een transcendentale troost te putten uit dezelfde gedachte, dat de ongelovigen daarin ooit voor hun (aardse) afvalligheid zullen worden gestraft...quote:Op zondag 21 november 2004 15:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
De laatste tijd heb ik met verschillende mensen van gedachten gewisseld over de ''hel''.
Jezus zei: "Deze hemel zal voorbijgaan en die daarboven zal voorbijgaan; wie dood zijn, leven niet en wie leven, zullen niet sterven. De dagen dat jullie aten wat dood is, maakten jullie het levend; wanneer jullie in het licht zouden staan, wat zouden jullie dan doen? Op de dag dat jullie een (met mij) waren, werden jullie twee; wanneer jullie twee zouden zijn, wat zouden jullie dan doen?"quote:5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.[/b]
Prediker 9[b]
Waar staat dat?quote:Op zondag 21 november 2004 20:48 schreef lucida het volgende:
Jezus zei: [...]
Maakt dat wat uit voor de boodschap?quote:Op zondag 21 november 2004 22:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Waar staat dat?
Ook geen hemel dus?quote:Op zondag 21 november 2004 15:00 schreef STORMSEEKER het volgende:
Er is volgens de bijbel geen ziel die doorleeft na de dood.
Er kan dus, volgens de bijbel, geen ''hel'' zijn.
Of er wel of niet een hemel is, is niet op te maken uit de OP. Maar de bijbel laat wel degelijk zien dat er een hemel is, ja. Het is dan weer echter niet zo dat mensen dan naar de hemel gaan.quote:Op zondag 21 november 2004 23:14 schreef speknek het volgende:
Ook geen hemel dus?
Jij zei: ''Jezus zei..'' en toen volgde er iets wat mij niet bekend voorkwam. Ik wilde nazoeken of hij dat inderdaad heeft gezegd en wat het dan betekent. Wat het betekent maakt inderdaad uit voor de boodschap, ja. Dus daar was ik(en ben ik nog steeds) eigenlijk benieuwd naar.quote:Op zondag 21 november 2004 22:57 schreef lucida het volgende:
Maakt dat wat uit voor de boodschap?![]()
Ik weet over welk stuk je het hebt. Maar ik ben van mening dat het symbolisch bedoeld is. Ik heb althans wel een verklaring voor wat er bedoeld wordt.quote:Op zondag 21 november 2004 22:40 schreef Boomstam het volgende:
Ik veronderstelde altijd dat de hel het dodenrijk was. maar dan een gedeelte ervan.
De hel als waar die vent van lazerus ingeworpen is. die zag lazerus in de armen van abram leggen en zelf had ie het slecht. Het is een onoverbrugbare scheiding in het dodenrijk maar toch niet echt gescheiden. (Luc 16)
Welke magistrale rekenmethode heeft God (Jehowa) hiervoor gehanteerd?quote:Op zondag 21 november 2004 23:21 schreef STORMSEEKER het volgende:
De bijbel noemt slechts een klein aantal mensen dat tot hemels leven opgewekt zal worden, namelijk 144.000. Dat zou nutteloos zijn als iedereen toch naar de hemel zou gaan.
Of Jezus het werkelijk heeft gezegd hangt in sterke mate af van de betrouwbaarheid der overleveringen. Wat het echter betekent maak je op uit de tekst zelf, d.i. als je het begrijpend kunt lezen!...[quote]quote:Ik wilde nazoeken of hij dat inderdaad heeft gezegd en wat het dan betekent. Wat het betekent maakt inderdaad uit voor de boodschap, ja. Dus daar was ik (en ben ik nog steeds) eigenlijk benieuwd naar.
lucas 16 19-31 dusquote:Op zondag 21 november 2004 23:25 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik weet over welk stuk je het hebt. Maar ik ben van mening dat het symbolisch bedoeld is. Ik heb althans wel een verklaring voor wat er bedoeld wordt.
Het feit dat er geen ziel doorleeft na de dood en het feit dat de bijbel niet vurige plaatsen van pijniging leert is dus niet te rijmen met die tekst. Dus moet het iets anders betekenen, wat het dus ook doet.
Nouja je stelt dat doordat er geen leven na de dood is, er dus geen hel kan zijn. Aangenomen dat de hemel dezelfde conditie vervult (leven na de dood), kan er dus ook geen hemel zijn.quote:Op zondag 21 november 2004 23:21 schreef STORMSEEKER het volgende:
Of er wel of niet een hemel is, is niet op te maken uit de OP. Maar de bijbel laat wel degelijk zien dat er een hemel is, ja. Het is dan weer echter niet zo dat mensen dan naar de hemel gaan.
Ik proef enig cynisme..desalniettemin zal ik erop ingaan.quote:Op zondag 21 november 2004 23:27 schreef lucida het volgende:
Welke magistrale rekenmethode heeft God (Jehowa) hiervoor gehanteerd?
Met mijn vraag over de betrouwbarheid doelde ik eigenlijk meer op jou. Ik heb namelijk nog steeds geen tekst gezien waar dat wordt aangehaald. Ik kan best begrijpend lezen (toch bedankt voor je bezorgdheid!), maar in context zegt het mij des te meer.quote:Of Jezus het werkelijk heeft gezegd hangt in sterke mate af van de betrouwbaarheid der overleveringen. Wat het echter betekent maak je op uit de tekst zelf, d.i. als je het begrijpend kunt lezen!...[quote]![]()
Dat zou inderdaad te makkelijk zijn, maar ik kan niet anders dan vaststellen dat grote delen van de bijbel inderdaad symbolisch zijn. Ik noem Daniel, Jesaja, Openbaring. Een en al symboliek. En ook delen van Lukas dus.quote:Maar je kan niet alles zo van de hand doen alsof het symbolisch is, dat is een beetje te makkelijk vin je niet?
Goede vraag. Ik noemde echter meerdere condities waarom de hel niet waar kan zijn dan alleen het feit dat er niet per definitie een onsterfelijke ziel doorleeft na de dood.quote:Op zondag 21 november 2004 23:32 schreef speknek het volgende:
Nouja je stelt dat doordat er geen leven na de dood is, er dus geen hel kan zijn. Aangenomen dat de hemel dezelfde conditie vervult (leven na de dood), kan er dus ook geen hemel zijn.
Of is de hemel geen 'ziel na de dood'?
het was 12000x12 volgens OP7quote:Op zondag 21 november 2004 23:41 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik proef enig cynisme..desalniettemin zal ik erop ingaan.
De oude Joodse priesterschap was verdeeld in 24 afdelingen.((1 Kronieken 24:5-19)
In Openbaring wordt er verhaald over ''24 oudere personen'' (symboliek) oftwel de mederegeerders met Jezus. En ''12'' duidt vaak op een door goddelijk evenwicht gekenmerkte organisatie en 24 is dan dus een verdubbeling of bendrukking daarvan. Waarom er dan 24x6000
gekozen zijn zegt de bijbel niet, maar het totaal van 144.000 wordt dus wel genoemd.
Klopt ook inderdaad. 12 is een getal dat vaak centraal staat in de bijbel. Het is erg waarschijnlijk dat er meerdere belangrijke redenen achter zitten waarom precies dit getal gekozen is.quote:het was 12000x12 volgens OP7
wat bedoel je precies?quote:Op zondag 21 november 2004 23:55 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dat bedoel ik dus. Consequent slecht vertalen. Het is spijtig.
Sorry dat ik wat kortaf reageerde, maar ik wil je verzoeken de OP eens goed door te lezen en alles zal vlot duidelijk wordenquote:wat bedoel je precies?
Nee, het gaat in dit visioen van Johannes heel duidelijk over 12.000 uit ieder van de 12 stammen van Israël. Mensen die 'verzegeld' zijn, en geen last hebben van al het onheil dat tijdens in de 'Eindtijd' over de wereld uitgestort wordt. Deze mannen (!) zijn allemaal maagden, hebben nog nooit gelogen, zijn echt onberispelijk.quote:Op zondag 21 november 2004 23:54 schreef STORMSEEKER het volgende:
Klopt ook inderdaad. 12 is een getal dat vaak centraal staat in de bijbel. Het is erg waarschijnlijk dat er meerdere belangrijke redenen achter zitten waarom precies dit getal gekozen is.
en na de komst van Jezus veranderde het joodse Sjeool, het hete geloof veranderde. niet alleen maar joden, maar voor iedereen. en vanaf dat moment is er geen "vergeetplek" voor de doden, maar gaat het om geloven of niet geloven, en heeft het andere gevolgen gekregen.quote:Op zondag 21 november 2004 23:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Prediker 9:5
5 Want de levenden zijn zich ervan bewust dat zij zullen sterven; maar wat de doden betreft, zij zijn zich van helemaal niets bewust, ook hebben zij geen loon meer, want de gedachtenis aan hen is vergeten. 6 Ook hun liefde en hun haat en hun jaloezie zijn reeds vergaan, en zij hebben tot onbepaalde tijd geen deel meer aan iets wat onder de zon moet worden gedaan.
Dat is juist essentieel!quote:Op maandag 22 november 2004 00:07 schreef ki_ki het volgende:
Maar laten we het niet over een juiste/niet juiste vertaling gaan hebben..![]()
Volgens mij kunnen het ook vrouwen zijn, maar ala.quote:Op maandag 22 november 2004 00:03 schreef DennisMoore het volgende:
Nee, het gaat in dit visioen van Johannes heel duidelijk over 12.000 uit ieder van de 12 stammen van Israël. Mensen die 'verzegeld' zijn, en geen last hebben van al het onheil dat tijdens in de 'Eindtijd' over de wereld uitgestort wordt. Deze mannen (!) zijn allemaal maagden, hebben nog nooit gelogen, zijn echt onberispelijk.
Nou, het is al laat en ik wil graag naar bedquote:Dus ik weet niet hoe jij erbij komt om deze gelijk te stellen met de slaven uit de gelijkenis van de talenten, van wie er nog een stel in de duisternis gegooid worden?
Het geloof veranderde inderdaad, maar Sjeool niet! Het hield voor en na Jezus dezelfde betekenis en ook in het Grieks wordt met Hades hetzelfde bedoeld als met Sjeool.quote:Op maandag 22 november 2004 00:07 schreef ki_ki het volgende:
en na de komst van Jezus veranderde het joodse Sjeool, het hete geloof veranderde. niet alleen maar joden, maar voor iedereen. en vanaf dat moment is er geen "vergeetplek" voor de doden, maar gaat het om geloven of niet geloven, en heeft het andere gevolgen gekregen.
Maar laten we het niet over een juiste/niet juiste vertaling gaan hebben..![]()
Ik had in de OP reeds geschreven over Gehenna en het is duidelijk uit de context van de hele bijbel op te maken dat Gehenna niet een plaats van pijniging kan voorstellen. Het citaat van jou is er dan ook geen bewijs voor.quote:Op maandag 22 november 2004 00:21 schreef Exuimtum het volgende:
Heel makkelijk zoals een bijbels woord "gehenna" zegt.
"Zorg dat gij niet gehenna geworpen zal worden en vrees alleen de here" Deze citaat leert dat er een "hel" bestaat; het huis van de duivel.
Klopt. Er is nog helemaal geen dood zelfs op dat moment. Maar het is geen bewijs voor de hel.quote:"In den beginne schiep god hemel en aarde" Genesis 1:1. Hier is geen sprake van een hel omdat er nog geen zonde was. Lucifer was nog niet gevallen.
Wij moeten inderdaad bidden om begrip. Heel goed.quote:"Geloof geheel het schrift zegt" leert ons dat we de bijbel goed moeten lezen. Wij mensen kunnen dat niet en daarom zijn er oorlogen. Wat de bijbelstudieclub van de buurman mij zegt is het volgende. Vraag om opening van de geest door de heilige geest alvorens je het woord gaat lezen.
Vreemd. Als je het chronologisch bekijkt predikte Jezus rond het jaar 33 (hé, een heilig getal. Ook toevallig). "Openbaring" is van 100 jaar na christus. Dus als je het gelooft dan zou temporaalkwab epilepsie patient Johannes (die man die de "visioenen" die hij "openbaring" noemde onderging) dus werkelijk in contact gestaan hebben met Jezus.quote:Op zondag 21 november 2004 15:49 schreef STORMSEEKER het volgende:
Matth 25
28 Neemt hem daarom het talent af en geeft het aan hem die de tien talenten heeft. 29 Want aan een ieder die heeft, zal meer worden gegeven en hij zal overvloed hebben; maar wie niet heeft, hem zal zelfs wat hij heeft, nog ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf in de duisternis buiten. Daar zal [hij] wenen en knarsetanden.’
Het heeft niets te maken met het gestelde in de OP. Het is een illustratie van Jezus over de talenten. Iedereen in die illustratie stelt iets of iemand voor. De slaven zijn de leden van de gekozen 144.000 mensen die mederegeerders zullen zijn met Christus volgens Openbaring.
Ha alweer een verwijzing dat ongelovigen toch in God zouden geloven. Ze hebben immers "het licht verlaten"quote:Sommige van deze mensen echter hebben toch, nadat zij gekozen waren, het licht (God koninkrijk) verlaten
Kolder. In die betreffende parabel wil de betreffende auteur alleen maar wijsmaken "luister naar de profeten". (De rijke vent die in het dodenrijk crepeerde vroeg aan God of what ever "mag ik mijn nog levende rijke broers waarschuwen wat hen te wachten staat". Waarop hij als antwoord ontving "Waarom. Als ze niet naar de profeten zoals Mozes geluisterd hebben zullen ze naar jou, als je even terugkeert uit de doden, ook niet luisterenquote:Op zondag 21 november 2004 22:40 schreef Boomstam het volgende:
Ik veronderstelde altijd dat de hel het dodenrijk was. maar dan een gedeelte ervan.
De hel als waar die vent van lazerus ingeworpen is. die zag lazerus in de armen van abram leggen en zelf had ie het slecht. Het is een onoverbrugbare scheiding in het dodenrijk maar toch niet echt gescheiden. (Luc 16)
Zeventig procent van de dominees geloofden niet wat ze zelf predikten toch?quote:Op maandag 22 november 2004 10:19 schreef Henk-Wim het volgende:
de dominee heeft er niet voor nix jaren op gestudeerd. Dus als hij zegt dat er een hel is en een aantal passages kan aangeven waarin de hel beschreven wordt, dan geloof ik dat.
Euh. Is dat nu uit een boek van een liefhebbende God? Het lijkt de koran wel.quote:Op zondag 21 november 2004 23:53 schreef ki_ki het volgende:
Op 21,8
Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.
Inderdaad.quote:Op maandag 22 november 2004 00:16 schreef STORMSEEKER het volgende:
maar ala.
Ej Akker, als je nou je kritiek iets meer gematigt geeft, dan kom je nog net iets plausibeler over. Een ietsiepietsiekleinbeetje respect zou je sieren.quote:Op maandag 22 november 2004 12:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Kolder. In die betreffende parabel wil de betreffende auteur alleen maar wijsmaken "luister naar de profeten". (De rijke vent die in het dodenrijk crepeerde vroeg aan God of what ever "mag ik mijn nog levende rijke broers waarschuwen wat hen te wachten staat". Waarop hij als antwoord ontving "Waarom. Als ze niet naar de profeten zoals Mozes geluisterd hebben zullen ze naar jou, als je even terugkeert uit de doden, ook niet luisteren)
Ik geef gewoon mijn mening over de stelling dat wanneer iemand van wie je weet dat hij dood is, je die ineens weer terug zou zien en hij zegt dat je beter voor je hulpbehoevende mensen moet zijn daar je anders voor eeuwig zal creperen in de hel je die niet zal geloven "omdat je toch ook niet de profeten hebt geloofd". Dat is immers gewoon achterlijk.quote:Op maandag 22 november 2004 12:26 schreef Haushofer het volgende:
Ej Akker, als je nou je kritiek iets meer gematigt geeft, dan kom je nog net iets plausibeler over. Een ietsiepietsiekleinbeetje respect zou je sieren.
quote:Op zondag 21 november 2004 17:33 schreef k3vil het volgende:
Die duisternis heeft niets te maken met een plek/omgeving. Het heeft te maken dat de mens in zulk een bepaalde toestand (noem het beleving) komt dat het bewust is van het feit wat haar ware aard is. Dan komt de absolute genade en barmhartigheid en 'schreeuwt' de mens naar boven. De poort van tranen/wanhoop is altijd open wanneer de andere poorten dicht zijn. Het is de laatste maar alleen werkzaam als laatste. Mocht er nog een poort open zijn dan is die poort weer dicht.
Die uiterste duisternis is een prachtige constructieve innerlijke ontwikkeling van een ziel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |