Is dat het type wat o.a. die plaatsnamen bak op een andere plek heeft zitten?quote:Op maandag 8 november 2004 22:43 schreef MREn het volgende:
Afgelopen vrijdag werd ICM-proto 4004 naar Ossendrecht gebracht om als oefenstel te fungeren voor de landmacht en andere belangstellenden. Hier met iets te veel tegenlicht in Ht:
[afbeelding]
Volgens mij wel. 4001 tot 4005 oid.quote:Op woensdag 10 november 2004 10:54 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Is dat het type wat o.a. die plaatsnamen bak op een andere plek heeft zitten?
4001 - 4007 zelfs. Ze hebben onder andere afwijkende draaistellen (behalve de AB 4007), andere binnendeuren, koersrollen op een andere plaats en zo nog wel weet ik veel hoeveel afwijkingen; een van de redenen om ze dit jaar buiten dienst te hebben gesteld. De 4001 - 4007 zijn in 1977 afgeleverd, waarna een langdurige tijd van proefnemingen en aanpassingen volgde. In 1985 kwam de serielevering op gang met de indienststelling van de 4011 (de 4008 - 4010 bestaan dus niet). De 4001 - 4007 waren gemengd inzetbaar met de rest van de serie, maar omdat ze inmiddels ruim 26 jaar zonder grote revisie rondreden en de komende grote revisie van de Koplopers voor zo'n kleine, sterk afwijkende serie te duur zou zijn, zijn ze aan hun einde gekomen.quote:Op woensdag 10 november 2004 19:38 schreef Larry101 het volgende:
[..]
Volgens mij wel. 4001 tot 4005 oid.
Maar volgens mij hebben die meer dingen anders...
iig de deuren tussen de verschillende delen zijn gewonen openslaande deuren ipv schuifdeuren...
Klopt, de zg. Class 66 (oorspronkelijk voor een Engelse maatschappij ontwikkeld, vandaar het smalle profiel) wordt gebouwd bij General Motors - Electro-Motive Division in Canada: http://www.gmemd.com/en/locomotive/international/jt42cwr.quote:Op donderdag 11 november 2004 01:28 schreef blup het volgende:
kzag laast een loc rijden die lijkt op die hierboven gepost.. Me vader zei dat het nieuw diesel matrieel uit Canada was?
Ach, dat scheelt je weer een topic wat je moet volgen....quote:Op donderdag 11 november 2004 12:30 schreef SupahFunk het volgende:
Treinen zijn niet cool denk altijd gelijk aan zwartrijders
Klopt, ik vind het ook veel lekkerder als een trein lekker warm is als ik instap. Vanmorgen was ie bijvoorbeeld niet zo warm, en toen heb ik nauwelijks geslapen. Da's natuurlijk beroerd.quote:Op donderdag 11 november 2004 12:30 schreef SupahFunk het volgende:
Treinen zijn niet cool denk altijd gelijk aan zwartrijders
Ik niet.quote:Op zaterdag 20 november 2004 12:53 schreef JanDenSmeerpoets het volgende:
en wie werkt er in de Inktpot?
Ah, klopt. die rode HGK heb ik zien rijdenquote:Op donderdag 11 november 2004 08:50 schreef Duvel het volgende:
[..]
Klopt, de zg. Class 66 (oorspronkelijk voor een Engelse maatschappij ontwikkeld, vandaar het smalle profiel) wordt gebouwd bij General Motors - Electro-Motive Division in Canada: http://www.gmemd.com/en/locomotive/international/jt42cwr.
weet niet, een lelijk stationquote:Op maandag 22 november 2004 17:29 schreef JDude het volgende:
in de categorie "raad het station"
tevens tvp
Nee, het is gewoon Breda, niet Zaandam (rood ijzer) of Tilburg (gewelfd ijzer).quote:Op dinsdag 23 november 2004 02:27 schreef blup het volgende:
das breda niet volgens mij..
Dat ene station met al dat ijzerwerk als dak... damn ben t effe kwijt..
En doordat de tijdelijke gebruiks vergunning voor het postperron niet verlengd gaat worden, bestaat de kans dat de stoptreinen naar Breda, weer gewoon tot aan Tilburg-West gaan rijden, en de IC gaat stoppen op alle tussengelegen stations.quote:Op maandag 22 november 2004 18:43 schreef JDude het volgende:
Inderdaad Breda, momenteel nog een van de lelijkste stations van NL maar er zit een complete verbouwing aan te komen...
Breda is gewoon een efficient station, niet mooi, maar ik vind het ook niet lelijk. Het streekbusstation van Breda is dan wel weer van een ongekende lelijkheid.quote:Op maandag 22 november 2004 18:43 schreef JDude het volgende:
Inderdaad Breda, momenteel nog een van de lelijkste stations van NL maar er zit een complete verbouwing aan te komen...
Het dak van het Tilburgse station is van zeldzame schoonheid! Zeker als je een beetje verstand hebt van draagconstructies, moet je er maar eens goed naar kijken!quote:Op dinsdag 23 november 2004 12:35 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon Breda, niet Zaandam (rood ijzer) of Tilburg (gewelfd ijzer).
Bijzonder matige ontwikkeling... en onbegrijpelijk ook. Dat postperron werd nergens meer voor gebruikt, en er is net nieuw spoor neergelegd toen het weer in gebruik werd genomen.quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:46 schreef MREn het volgende:
[..]
En doordat de tijdelijke gebruiks vergunning voor het postperron niet verlengd gaat worden, bestaat de kans dat de stoptreinen naar Breda, weer gewoon tot aan Tilburg-West gaan rijden, en de IC gaat stoppen op alle tussengelegen stations.
Dat laatste is zeker waar ja... maar ook het treinstation vind ik bepaald niet de mooiste van NL. Zeker van buitenaf heeft het weinig uitstraling... Efficient is het op zich wel, hoewel er wel wat meer gemaakt kan worden van alle loze ruimte ten Noorden er van.. maar die plannen zijn in ontwikkeling geloof ik.quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:50 schreef MREn het volgende:
[..]
Breda is gewoon een efficient station, niet mooi, maar ik vind het ook niet lelijk. Het streekbusstation van Breda is dan wel weer van een ongekende lelijkheid.
Ik bedoelde ook zeker niet dat te ontkennen. Tilburg heeft een zeer mooie kap!quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:52 schreef MREn het volgende:
[..]
Het dak van het Tilburgse station is van zeldzame schoonheid! Zeker als je een beetje verstand hebt van draagconstructies, moet je er maar eens goed naar kijken!
Volgens het Brabants Dagblad:quote:Op dinsdag 23 november 2004 13:56 schreef JDude het volgende:
[..]
Bijzonder matige ontwikkeling... en onbegrijpelijk ook. Dat postperron werd nergens meer voor gebruikt, en er is net nieuw spoor neergelegd toen het weer in gebruik werd genomen.
Zullen de IC reizigers fijn vinden trouwens...
Of bedoel je dat de 3600-serie daar gaat stoppen?
Klinkt nogal onlogisch allemaal. Waarom de intercity (Den Haag-Eindhoven/Venlo) overal laten stoppen? De sneltrein (Roosendaal-Zwolle) stopt al bijna overal en zou alleen extra hoeven te stoppen te Tilburg-Reeshof. De intercity daarentegen moet ineens gaan stoppen op Gilze-R, Reeshof, Tilburg West... en houdt daarmee ook nog eens de sneltrein op die er net achter rijdt..quote:Op dinsdag 23 november 2004 20:06 schreef MREn het volgende:
[..]
Volgens het Brabants Dagblad:
Zaterdag 20 november 2004 - Het treinverkeer tussen Breda, Tilburg, Boxtel en Eindhoven dreigt tijdelijk te worden uitgekleed. Dat is het gevolg van het verdwijnen van een perron in 2006 op het station van Breda. De NS schrapt mogelijk twee stoptreinen per uur en laat in plaats daarvan de intercity's als stoptreinen rijden. Reizigers op dit traject zijn daardoor een half uur langer onderweg. Dat blijkt onder meer uit een niet openbaar gemaakte brief die minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) op 21 september aan het gemeentebestuur van Breda stuurde. De drukte met goederen- en personenvervoer op het station in Breda is zo groot, dat NS voor sommige intercitytreinen een oud postperron in gebruik heeft genomen. Maar omdat dat perron niet aan de veiligheidsvoorschriften voldoet, vervalt de vergunning voor het gebruik van dat perron in 2006.
De 3600 kan er qua rijtijd geen stop meer bij hebben.quote:Op woensdag 24 november 2004 00:10 schreef JDude het volgende:
[..]
Klinkt nogal onlogisch allemaal. Waarom de intercity (Den Haag-Eindhoven/Venlo) overal laten stoppen? De sneltrein (Roosendaal-Zwolle) stopt al bijna overal en zou alleen extra hoeven te stoppen te Tilburg-Reeshof. De intercity daarentegen moet ineens gaan stoppen op Gilze-R, Reeshof, Tilburg West... en houdt daarmee ook nog eens de sneltrein op die er net achter rijdt..
Alsof de IC-reizigers erop zitten te wachten om van Breda naar Tilburg bij iedere dikke boom te stoppen. Gewoon onzin: als het perron nu in orde is, waarom dan in 2006 de vergunning weigeren? Wees dan een vent en verbied 't gebruik nu al. Eens kijken hoe hard ze nat gaan.quote:Op woensdag 24 november 2004 20:44 schreef Lucske het volgende:
[..]
De 3600 kan er qua rijtijd geen stop meer bij hebben.
Volgens mij is dat een ATB-NG baken. Als de trein (of tram in dit geval) over zo'n baken rijdt, krijgt hij informatie over de seinstanden, afstand tot het volgende sein, remweg et cetera. ATB-NG staat voor Automatische TreinBeïnvloeding - Nieuwe Generatie.quote:Op donderdag 25 november 2004 17:19 schreef beeveer het volgende:
Een andere vraag. Op de stations waar de lightrail stopt, ligt er op op de halteplaats een metalen strip evenwijdig aan de rails gemonteerd op de bielsen. Waar dient die voor?
Tja, daarvoor moet je bij de diegene zijn die de vergunning moet verlenen, niet bij NS Reizigers.quote:Op woensdag 24 november 2004 21:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alsof de IC-reizigers erop zitten te wachten om van Breda naar Tilburg bij iedere dikke boom te stoppen. Gewoon onzin: als het perron nu in orde is, waarom dan in 2006 de vergunning weigeren? Wees dan een vent en verbied 't gebruik nu al. Eens kijken hoe hard ze nat gaan.
Ik heb het toch ook helemaal niet over NSR? Die kan zichzelf (of NS Stations of of of) geen vergunning verlenen om zelf een perron te gebruiken.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:18 schreef Lucske het volgende:
[..]
Tja, daarvoor moet je bij de diegene zijn die de vergunning moet verlenen, niet bij NS Reizigers.
Niet helemaal waar, het zal uiteindelijk aan NSR of de 1900/2500 als stopper gaat rijden of de 3600. Persoonlijk zou ik de 3600 één extra stop laten maken,waardoor de 1900/2500 met +1 uit Breda weg kan ipv met +10. De 3600 zelf heeft in Bd genoeg rijtijdmarge om een stop van 3 minuten op te vangen.quote:Op donderdag 25 november 2004 21:18 schreef Lucske het volgende:
[..]
Tja, daarvoor moet je bij de diegene zijn die de vergunning moet verlenen, niet bij NS Reizigers.
De huidige situatie:quote:Op donderdag 25 november 2004 23:49 schreef MREn het volgende:
[..]
Niet helemaal waar, het zal uiteindelijk aan NSR of de 1900/2500 als stopper gaat rijden of de 3600. Persoonlijk zou ik de 3600 één extra stop laten maken,waardoor de 1900/2500 met +1 uit Breda weg kan ipv met +10. De 3600 zelf heeft in Bd genoeg rijtijdmarge om een stop van 3 minuten op te vangen.
Geeft niet hoor, misschien dat je de goederenpaden kunt terugvinden via de goederendienstregeling op RolandRail, maar dat is nog best een gepuzzel...quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:41 schreef JDude het volgende:
Da's waar ja![]()
Hoe kon ik die vergeten, elke keer dat ik in Breda op het perron sta komen wel een of twee goederentreinen langsgedenderd..
Dan was het toch maar een deel van een plan U op weg naar de sloper.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:46 schreef ImPrEzA het volgende:
er schijnt op dit moment een trein van een vrachtauto te zijn gevallen op de IJsselallee bij Zwolle!
Is toch grappig, een bak van een stel Plan U midden op een kruispunt... Die zet je moeilijk even opzij.quote:Op vrijdag 26 november 2004 12:21 schreef MREn het volgende:
[..]
Dan was het toch maar een deel van een plan U op weg naar de sloper.
Er stonden er nog twee in Zwolle die niet meer over het spoor konden.
Dan verwijs ik je door naar www.somda.nl.quote:Op vrijdag 26 november 2004 09:55 schreef Duvel het volgende:
[..]
Geeft niet hoor, misschien dat je de goederenpaden kunt terugvinden via de goederendienstregeling op RolandRail, maar dat is nog best een gepuzzel...
was dus een goederenwagonquote:Op vrijdag 26 november 2004 12:21 schreef MREn het volgende:
[..]
Dan was het toch maar een deel van een plan U op weg naar de sloper.
Er stonden er nog twee in Zwolle die niet meer over het spoor konden.
Behalve het oubollige interieur, valt er qua comfort niet veel aan te merken op ICM hoor. Ik vind het nog steeds heerlijk om mee te reizen.quote:Op zondag 28 november 2004 07:25 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Hopelijk is dit een van de IC's op Amsterdam - Enschede, en krijgen we er een trein voor terug met een iets minder muf interieur.![]()
Ach oubollig... Oranje wordt vanzelf weer mode.quote:Op maandag 29 november 2004 20:45 schreef MREn het volgende:
[..]
Behalve het oubollige interieur, valt er qua comfort niet veel aan te merken op ICM hoor. Ik vind het nog steeds heerlijk om mee te reizen.
Ik neem aan zonder het stukje Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Of de stopper moet ook ineens harder gaan rijden ofzoquote:Op donderdag 9 december 2004 21:39 schreef ondersoeker het volgende:
<knip>
-Schiphol-Antwerpen (2007, max 300 km/h)
<knip>
Nee, de vraag blijft of er in de praktijk wel ergens de 300 km/u wordt gehaald, wel is het maximaal mogelijk op sommige trajektenquote:Op vrijdag 10 december 2004 18:58 schreef RubberDuckey het volgende:
[..]
Ik neem aan zonder het stukje Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen. Of de stopper moet ook ineens harder gaan rijden ofzo![]()
Ik bedoel dat de HSL hier op "normaal" spoor rijdt en niet over speciaal aangelegd spoor. Hoe het vanaf Rtd naar Schiphol zit weet ik niet precies. Maar als dus op dat stuk een max wordt gelegd van max 300 km/u, zou ook bijvoorbeeld de IC harder mogen dan 140km/u.quote:Op zaterdag 11 december 2004 10:20 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Nee, de vraag blijft of er in de praktijk wel ergens de 300 km/u wordt gehaald, wel is het maximaal mogelijk op sommige trajekten
Dat heeft vrij weinig met het ontbreken van goede onderdelen te maken. Ze zijn er in twee kleurstellingen en als er eentje net op is dan ga je echt niet een stel één of meer dagen aan de kant laten staan vanwege een andere kleur stoelzitting.quote:Op zondag 12 december 2004 13:45 schreef Bigs het volgende:
Je kunt wel zien dat ze ook steeds minder goeie onderdelen hebben voor Plan V's.. zo zag ik laatst in de 847 bij het uitstappen de volgende twijfelachtige kleurcombinatie:
[afbeelding]
Dat is naar ik aanneem de gedegradeerde 380 7508quote:Op zondag 12 december 2004 17:18 schreef RubberDuckey het volgende:
Leuker is een tweede klas met eerste klas zittingen, was denk ik een oude eerste klas aangezien de beenruimte wat groter was dan bij de normale tweede klas en aan de armleuningen in het midden te zien.
[afbeelding]
De HSL start vanaf Amsterdam, rijdt in normaal tempo naar Schiphol, versneld maximaal, maar moet al gauw weer in de remmen voor Rotterdam, waar hij minder dan 140 km/uur rijdt, dan even buiten Rotterdam weer maximaal versnellen , nu haalt hij misschien 300, en afremmen voor Antwerpen, tussen Antwerpen en Brussel slechts met <160 km/u, dan vanaf Brussel snel tot 200 km/u en al gaauw gaat jet echt los, langdurig 300 km/u naar Parijs.quote:Op zondag 12 december 2004 13:06 schreef RubberDuckey het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de HSL hier op "normaal" spoor rijdt en niet over speciaal aangelegd spoor. Hoe het vanaf Rtd naar Schiphol zit weet ik niet precies. Maar als dus op dat stuk een max wordt gelegd van max 300 km/u, zou ook bijvoorbeeld de IC harder mogen dan 140km/u.
Ik tel er 4quote:Op woensdag 15 december 2004 13:33 schreef blup het volgende:
http://teletekst.nos.nl/gif/111-01.html dus.
2 nieuwe stations in aankomst.
Ik snap het punt, trein reed net wegquote:Op woensdag 29 december 2004 23:37 schreef Lucske het volgende:
Mooie sluitseinen, afgekapte weerspiegeling in het glas e.d.!
... maar die sneeuw zag er toch niet zo geweldig, want te weinig en geen zonquote:Op woensdag 29 december 2004 23:39 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Ik snap het punt, trein reed net wegen heb daarom net de foto een tikkeltje te snel genomen.
Als ik de kans nog een keer zie, ga ik het goed maken, maar die sneeuw![]()
't Lukt tussen Amsterdam en Utrecht ook best aardig, dus ik zou me daar niet druk om maken!quote:Op vrijdag 31 december 2004 17:19 schreef Fixers het volgende:
Ach over een jaar of 5 (hopen ze) is Houten-Castellum ook een volwaardig stoptrein station en is dat brakke HTM geval ook geen zorg meer. Ik vraag me alleen af hoe ze die hele spoorverdubbeling voor elkaar willen krijgen. Het oude spoor moet anderhalve meter worden opgekrikt en er moet aan weerszijden een nieuw worden aangelegd. En dat terwijl er minimaal 16 treinen per uur langskomen plus een trammetje wat 4 ker per uur heen en weer tuft tussen houten en houten-castellum
Of Den Haag C. - Eindhoven/Venloquote:Op zondag 2 januari 2005 15:21 schreef Ofyles2 het volgende:
En het is NIET de IC Haarlem-Venlo, maar het is de IC Haarlem-Heerlen waar de VIRM op rijdt.
Of Haarlem - Maastricht.quote:
Er staan wel meer fouten in, o.a. afwijkende koplopers, inzet BDs, DD-AR (DD-AR V heeft nooit bestaan), een treinserie Vl-Hlm e.d..quote:Op zondag 2 januari 2005 15:21 schreef Ofyles2 het volgende:
MREn, ik heb een paar onjuistheden ontdekt. De 1800-serie trekt alleen de DDM-1, maar in het introductiebericht van deze topic staat dat de serie 1800 zowel de DDM-1 en de DD-AR trekt. Verder kun je ook 1800en aantreffen op IC's.
En het is NIET de IC Haarlem-Venlo, maar het is de IC Haarlem-Heerlen waar de VIRM op rijdt.
Er staan wel meer fouten in, o.a. afwijkende koplopers, inzet BDs, DD-AR (DD-AR V heeft nooit bestaan) en een treinserie Vl-Hlm.quote:Op zondag 2 januari 2005 15:21 schreef Ofyles2 het volgende:
MREn, ik heb een paar onjuistheden ontdekt. De 1800-serie trekt alleen de DDM-1, maar in het introductiebericht van deze topic staat dat de serie 1800 zowel de DDM-1 en de DD-AR trekt. Verder kun je ook 1800en aantreffen op IC's.
En het is NIET de IC Haarlem-Venlo, maar het is de IC Haarlem-Heerlen waar de VIRM op rijdt.
Sorry was nog niet eerder in de gelegenheid om te fokkenquote:Op dinsdag 11 januari 2005 16:58 schreef Alexxxxx het volgende:! Had dat even eerder gezegd... Was ik er naar toe gegaan
Vorige week op omrop Fryslan hadden ze het over een 52'er.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 19:21 schreef Bigs het volgende:
Wat voor trein gaan ze gebruiken in Sneek? De 50'er en 23'er van de VSM zijn erg mooi
Het zou idd om een 52-er en nog een 2200 gaan.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 19:21 schreef Bigs het volgende:
Wat voor trein gaan ze gebruiken in Sneek? De 50'er en 23'er van de VSM zijn erg mooi
Nee, pas vanaf eind 2004 (november ofzo?) omdat NS toen sponsor is geworden van NOC*NSFquote:Op maandag 24 januari 2005 01:47 schreef blup het volgende:
Tot mn grote verbazig was NS 4142 (of was het 4241?)van top tot teen oranje..
"NS Sportief opweg naar Turijn" stodn aan de zeikant..
Afgelopen zaterdag reed ie van Utrecht CS richting leeuwarden geloof ik...
Kheb er fotos van op mn mobiel staan, zijn vrijbrak maja.. kzal ze wel posten zo.
[edit]Hij is altijd al oranej geweest?[/edit]
Ik denk 4241... de 41xx-serie bestaat voorzover ik weet nietquote:Op maandag 24 januari 2005 01:47 schreef blup het volgende:
Tot mn grote verbazig was NS 4142 (of was het 4241?)van top tot teen oranje..
quote:NOC*NSF
Niet lang na het verschijnen van de Kinderboekenweektrein volgde al een tweede kandidaat voor totaalreklame en ook nu was de reklame min of meer voor de NS zelf: vanaf de Olympische Spelen 2004 in Athene tot en met die van 2008 in Peking zullen de NS de NOC*NSF sponsoren, het Nederlands Olympisch Comité * Nederlandse Sport Federatie. Het startschot van deze sponsoring werd netzoals voor de Kinderboekenweektrein gegeven in Amersfoort, en wel op maandag 9 augustus 2004. In aanwezigheid van staatsecretaris van sport Erica Terpstra en president-directeur van de NS, Aad Veenman, vond een feestelijke opening plaats. Met het zetten van een handtekening openden ze samen de NOC*NSF-trein, waarna nog vele Olympische sporters hun voorbeeld zouden volgen.
Echter, een dag na de onthulling van de NOC*NSF-trein werden de logo's van de Olympische Spelen en het NOC*NSF verwijderd, aangezien het contract pas per 1 januari 2005 in zou gaan.
ik kwam die paar maanden geleden ook al tegen op Utrecht CS.quote:Op maandag 24 januari 2005 01:47 schreef blup het volgende:
Tot mn grote verbazig was NS 4142 (of was het 4241?)van top tot teen oranje..
"NS Sportief opweg naar Turijn" stodn aan de zeikant..
Afgelopen zaterdag reed ie van Utrecht CS richting leeuwarden geloof ik...
Kheb er fotos van op mn mobiel staan, zijn vrijbrak maja.. kzal ze wel posten zo.
[edit]Hij is altijd al oranej geweest?
[afbeelding][afbeelding][/edit]
Kerstactie, samen met TPG Post.quote:Op donderdag 27 januari 2005 22:35 schreef Dichterbijer het volgende:
Vandaag toen ik weer aankomen op Groningen CS zag ik een ICM-1 (Das toch een koploper?) met als decoratie sterren op de voorbak (dus bij de deuren voor een volgende trein).
Weet iemand de reden dat die sterren erop zitten?
Ik denk het, want hoewel sommige dingen wat achterhaald zijn, staat er weldegelijke een foto van SGMm, namelijk deze:quote:Op donderdag 27 januari 2005 21:43 schreef SHERMAN het volgende:
staat het dan verkeerd in de op of lees ik verkeerd![]()
Da's toch gewoon een bijgeschilderde Sprinterquote:Op vrijdag 28 januari 2005 01:42 schreef MREn het volgende:
[..]
Ik denk het, want hoewel sommige dingen wat achterhaald zijn, staat er weldegelijke een foto van SGMm, namelijk deze:
[afbeelding]
Et voila: gele deuren.
En die komen idd omloopmatig tegenwoordig ook in Utrecht.
Ze was laag dus dan denk ik meteen aan een mat64 want veel andere treinen zie ik nooit voorbij komenquote:Op vrijdag 28 januari 2005 05:06 schreef JDude het volgende:
[..]
Da's toch gewoon een bijgeschilderde Sprinter
Dat niet alleen, ze zijn er ook in geslaagd om nog beroerdere stoeltjes te vinden dan in het DD-AR materieel. 't Zit nu net als een Lint, alleen hoor je in plaats van de dieselmotor het zoemen van de chopper. En het rammelen van de draaistellen, want die vallen niet onder het revisieprogramma.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 05:06 schreef JDude het volgende:
[..]
Da's toch gewoon een bijgeschilderde Sprinter
AHa idd, het was de 4444. Ik vind die sterren er best leuk op staan! Van mij mogen ze wel wat meer doen met de buitenkant van treinen.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 01:40 schreef MREn het volgende:
[..]
Kerstactie, samen met TPG Post.
Het was maar één stel dat die sterren heeft, de 4444.
Het is geen ICM-1, want dat zijn alleen drietjes, ICM-III's dus.
Om het even wat duidelijker te maken:
ICM-III bestaat uit drie bakken (serie 40xx), ICM-IV bestaat uit vier bakken (serie 42xx en stel 4444)
ICM-0 t/m ICM-4 geeft aan welke batch het is. ICM-0, de prototypes zijn niet meer in dienst. ICM-1 en ICM-2 zijn de drietjes, ICM-3 en ICM-4 zijn de viertjes.
En dat het ding in Groningen staat is logisch, de 4444 (ex-4230(?)) heeft een afwijkend nummer omdat deze 2 A-bakken heeft en 2 B-bakken, tegen 3B en 1A normaal. Deze wordt ingezet tussen Den Haag en Groningen. ('s Morgens naar Den Haag, 's middags naar Groningen).
Ach, ik vind de stoelen nog net wat beter dan die plankjes.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 09:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat niet alleen, ze zijn er ook in geslaagd om nog beroerdere stoeltjes te vinden dan in het DD-AR materieel. 't Zit nu net als een Lint, alleen hoor je in plaats van de dieselmotor het zoemen van de chopper.
Nou ja, meer een ander revisieprogramma. Dat van de draaistellen namelijkquote:En het rammelen van de draaistellen, want die vallen niet onder het revisieprogramma.
Ik vind het wel geinig dat sinds die IRMs op Den Haag C - Eindhoven/Venlo rijden, men ineens overal tijd overhoudt in de dienstregeling. In Dordrecht kun je vaak koffie gaan halen en ook het eeuwige te laat komen in Breda lijkt verleden tijd. Kennelijk zijn die ICKs toch een stukje tragerquote:Op vrijdag 28 januari 2005 12:24 schreef SHERMAN het volgende:
Gister in een DD-IRM gezeten die als stop trein reed....lekker treintje hoor
Vind je het gek, IRM heeft veel meer aangedreven assen, en trek dus sneller op dan loc+rijtuigen. Een betere verdelingen van krachten dus, plus het gebruik van meerdere motoren en een relatief laag gewicht doen de rest.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 13:17 schreef JDude het volgende:
[..]
Ik vind het wel geinig dat sinds die IRMs op Den Haag C - Eindhoven/Venlo rijden, men ineens overal tijd overhoudt in de dienstregeling. In Dordrecht kun je vaak koffie gaan halen en ook het eeuwige te laat komen in Breda lijkt verleden tijd. Kennelijk zijn die ICKs toch een stukje trager
Wat foto's:quote:Op donderdag 27 januari 2005 22:35 schreef Dichterbijer het volgende:
Vandaag toen ik weer aankomen op Groningen CS zag ik een ICM-1 (Das toch een koploper?) met als decoratie sterren op de voorbak (dus bij de deuren voor een volgende trein).
Weet iemand de reden dat die sterren erop zitten?
Als ze toch aan 't reviseren zijn: kunnen ze gelijk die enorme tarzans onder de koplopers wegslopen. Ik vindt het knap dat ze een blok staal + hoopmensen (wat zou een volgeladen bak wegen?) zo aan 't trillen krijgen. Bij mij staat het garant voor een stevige koppijnquote:Op vrijdag 28 januari 2005 09:05 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat niet alleen, ze zijn er ook in geslaagd om nog beroerdere stoeltjes te vinden dan in het DD-AR materieel. 't Zit nu net als een Lint, alleen hoor je in plaats van de dieselmotor het zoemen van de chopper. En het rammelen van de draaistellen, want die vallen niet onder het revisieprogramma.
Op het traject Den Haag - Groningen/Enschede en het traject Rotterdam - Leeuwarden/Enschede rijden ze ook.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:26 schreef Intxaurraga het volgende:
Op welke trajecten rijden de koplopers eigenlijk vooral? Tussen Roosendaal en Zwolle zie ik ze in ieder geval zelden.
Er komen sowieso nieuwe compressoren onder ICM.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:33 schreef Fixers het volgende:
[..]
Als ze toch aan 't reviseren zijn: kunnen ze gelijk die enorme tarzans onder de koplopers wegslopen. Ik vindt het knap dat ze een blok staal + hoopmensen (wat zou een volgeladen bak wegen?) zo aan 't trillen krijgen. Bij mij staat het garant voor een stevige koppijndat getril.
't Nachtnet.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:26 schreef Intxaurraga het volgende:
Op welke trajecten rijden de koplopers eigenlijk vooral?
Ik ben eerlijk gezegd alleen maar nieuwe dubbeldekkers en gewone sneltreinen (17 serie + ic wagons) tegen gekomen in de keren dat ik tussen Eindhoven en Utrecht reisde.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 23:28 schreef SHERMAN het volgende:
Ik kom ze dagelijks tegen als ik tussen Geldermalsen en Culemborg fiets, neem aan dat ze dus tussen Utrecht en Den Bosch rijden
Ik mocht het de vorige keer dan wel fout hebben gehad over die mat64 en de sprinter maar hier ben ik 120% zeker vanquote:Op zondag 30 januari 2005 04:10 schreef blieblie het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd alleen maar nieuwe dubbeldekkers en gewone sneltreinen (17 serie + ic wagons) tegen gekomen in de keren dat ik tussen Eindhoven en Utrecht reisde.
Dus koplopers op die lijn??? Kweenie, maar lijkt me sterk.
Maarrrrrrrrrrrrrr misschien pak ik die trein wel net op momenten dat er geen koplopers rijden.
Waar zijn die dingen eigenlijk voor, pneumatiek voor remmen en deuren? Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat er een brak dieselgeneratortje onder de koplopers hangt.quote:Op zondag 30 januari 2005 03:04 schreef MREn het volgende:
[..]
Er komen sowieso nieuwe compressoren onder ICM.
Sherman heeft het inderdaad 120% goed: ICM rijdt in treinserie 3500. Zij het dat daar in de loop van het jaar trek/duw gaat instromen en de ICM'en weer verdrijft.quote:Op zondag 30 januari 2005 04:10 schreef blieblie het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd alleen maar nieuwe dubbeldekkers en gewone sneltreinen (17 serie + ic wagons) tegen gekomen in de keren dat ik tussen Eindhoven en Utrecht reisde.
Dus koplopers op die lijn??? Kweenie, maar lijkt me sterk
Dit is toch de 300e IRM?quote:Op zondag 30 januari 2005 14:31 schreef RubberDuckey het volgende:
Vandaag reden de Alpen expres treinen eens langs Dordt, door werkzaamheden bij Utrecht.
Foto`s zijn klikbaar:
#7: 8733
Eigenlijk niet. Het is de 300ste *bak* VIRMquote:
Vergeet niet ook Asd/Shl-Gn/Lwd/Es :-) Voor de rest idd ook in het nachtnet en in de serie 3500 (voorlopig)quote:Op zaterdag 29 januari 2005 10:32 schreef Carport het volgende:
[..]
Op het traject Den Haag - Groningen/Enschede en het traject Rotterdam - Leeuwarden/Enschede rijden ze ook.
En ik ga nog wel altijd in het deel van de trein zitten waren de motoren niet hangen, maar die bak hangt dus de compressor onder. Ding is idd voor lucht voor remmen en deuren, en kan op zn zachtst gezegd nog al wat herrie maken.quote:Op zondag 30 januari 2005 12:38 schreef Fixers het volgende:
[..]
Waar zijn die dingen eigenlijk voor, pneumatiek voor remmen en deuren? Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat er een brak dieselgeneratortje onder de koplopers hangt.
Gewoon de hele Noordoost, heb je alle verbindingen Rtd/Gvc/Asd/Shl-Amf-Gn/Lw/Es te pakken.quote:Op maandag 31 januari 2005 00:06 schreef JMT het volgende:
[..]
Vergeet niet ook Asd/Shl-Gn/Lwd/Es :-) Voor de rest idd ook in het nachtnet en in de serie 3500 (voorlopig)
Ach ja, 't was voor 't stukje Asd - Ass, dus ik had er niet echt heel veel last van.quote:Op vrijdag 28 januari 2005 12:05 schreef MREn het volgende:
[..]
Ach, ik vind de stoelen nog net wat beter dan die plankjes.
[..]
Zoals standaard bij elk mat de draaistellen een eigen leven leiden buiten de bak om... Maar 't blijft jammer dat 't nog steeds rammelt.quote:Nou ja, meer een ander revisieprogramma. Dat van de draaistellen namelijk
Wat dat betreft snap ik niet meer waar ze bij NSR mee bezig zijn: een gigantische order VIRM plaatsen, en er nu achter komen dat ze een mat-overschot hebben. Dus staat meer dan de helft van het ICK alweer in de mottenballen, en zijn de eerste series Plan V gesloopt. Als straks VIRM ook de 3500 overneemt, wat doen ze dan met het ICM dat overblijft? ICM is immers ook al uit de 2000-serie verbannen sinds daar VIRM rijdt. Of zouden ze nu ook een revisieprogramma voor ICM starten (hopelijk loopt dat iets gesmeerder dan dat van ICR)?quote:Op zondag 30 januari 2005 15:28 schreef Lucske het volgende:
[..]
Ze weten nu al niet waar het VIRM moeten laten, helemaal niet als ze 300 stellen zouden hebben.
ICM als luxe stoptrein en als versterkingsstellen tijdens de spits-noordoost treinen. Op vrijdag is er bijvoorbeeld nog altijd een ICM-tekort in de noordoost.quote:Op maandag 31 januari 2005 07:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat dat betreft snap ik niet meer waar ze bij NSR mee bezig zijn: een gigantische order VIRM plaatsen, en er nu achter komen dat ze een mat-overschot hebben. Dus staat meer dan de helft van het ICK alweer in de mottenballen, en zijn de eerste series Plan V gesloopt. Als straks VIRM ook de 3500 overneemt, wat doen ze dan met het ICM dat overblijft? ICM is immers ook al uit de 2000-serie verbannen sinds daar VIRM rijdt. Of zouden ze nu ook een revisieprogramma voor ICM starten (hopelijk loopt dat iets gesmeerder dan dat van ICR)?
In de 800/900 alleen in 't weekend in principe, bij stremmingen duiken ze daar doordeweeks ook wel in op inderdaad.quote:Op maandag 31 januari 2005 01:18 schreef MREn het volgende:
Buiten de 3500 rijden ook alle treinen van de 7000-serie met ICM, en incidenteel rijdt er ook een sliert in de 800/900 of in de 8000/3800
Ik vind het een belediging voor ICM om dit mat in de stoptreindienst in te zetten. Volgens mij is ICM ook wat traag om als stopper te rijden. Qua aanzet bedoel ik dan.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 18:35 schreef MREn het volgende:
[..]
ICM als luxe stoptrein en als versterkingsstellen tijdens de spits-noordoost treinen. Op vrijdag is er bijvoorbeeld nog altijd een ICM-tekort in de noordoost.
Nouja, ik vind het persoonlijk wel meevallen. Als ik de stoptrein van Groningen naar Zwolle pak, dan ben ik toch binnen een uur in Zwolle. Volgens mij hetzelfde als met de intercity. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op woensdag 2 februari 2005 09:46 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik vind het een belediging voor ICM om dit mat in de stoptreindienst in te zetten. Volgens mij is ICM ook wat traag om als stopper te rijden. Qua aanzet bedoel ik dan.
intercity is 10 minuten sneller vanaf groningen, omdat deze niet hoeft te stoppen natuurlijk (na ja alleen te assen)quote:Op woensdag 2 februari 2005 11:08 schreef Dichterbijer het volgende:
Nouja, ik vind het persoonlijk wel meevallen. Als ik de stoptrein van Groningen naar Zwolle pak, dan ben ik toch binnen een uur in Zwolle. Volgens mij hetzelfde als met de intercity. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Mag ook wel na die diesel 3, weer wat luxe inhalen, we hebben veel te lang met die oude troep gezeten.quote:Op dinsdag 1 februari 2005 18:35 schreef MREn het volgende:
ICM als luxe stoptrein en als versterkingsstellen tijdens de spits-noordoost treinen. Op vrijdag is er bijvoorbeeld nog altijd een ICM-tekort in de noordoost.
Waarschijnlijk ook voor de stoptrein Apeldoorn-Almelo.
Die Plan U's bedoel je? Die zijn nog erger dan hun electrische collega's Plan T/V inderdaadquote:Op woensdag 2 februari 2005 14:45 schreef Dichterbijer het volgende:
* Dichterbijer kan die tijd nog wel herrinderen met die oude bakken tussen Zwolle en Groningen. T'was net een gevangenis trein![]()
ja plan U inderdaad:quote:Op woensdag 2 februari 2005 15:42 schreef JDude het volgende:
[..]
Die Plan U's bedoel je? Die zijn nog erger dan hun electrische collega's Plan T/V inderdaad
Och, als op Hgl-Zp Plan U's zouden rijden ipv die lint-rommel, zou ik nog overwegen om daar mee mee te gaan. Lekker met je rug tegen de machinekamer en optrekken maar!quote:Op woensdag 2 februari 2005 11:54 schreef thatsme het volgende:
Mag ook wel na die diesel 3, weer wat luxe inhalen, we hebben veel te lang met die oude troep gezeten.
Jij hebt blijkbaar de voorkeur voor treinen waarbij je door hebt hoe hard ze werken, oké voor 1 keertje is het niet erg, misschien zelfs leuk. Maar als je dagelijks in een diesel 3 van Meppel -> Groningen moet zitten dan wordt het knap vervelend, het tocht rammeld en schud, en in de winter heb je een grote kans dat de kachel het helemaal niet doet (dus binnen kouder is dan buitenquote:Op donderdag 3 februari 2005 01:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Och, als op Hgl-Zp Plan U's zouden rijden ipv die lint-rommel, zou ik nog overwegen om daar mee mee te gaan. Lekker met je rug tegen de machinekamer en optrekken maar!
Juist, dat is de enige echte plek in een Plan U! Zo kun je je reis pas echt "ondergaan"!quote:Op donderdag 3 februari 2005 01:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Och, als op Hgl-Zp Plan U's zouden rijden ipv die lint-rommel, zou ik nog overwegen om daar mee mee te gaan. Lekker met je rug tegen de machinekamer en optrekken maar!
Is dat zo? Van de Plan U's (diesel 3 dus) op Hgl-Zp was het altijd flink warm. Volgens mij werd gewoon de warmte van de motor als verwarming gebruikt. Koud heb ik het tenminste nooit gehad in zo'n ding. Kon je altijd goed merken aan het water uit de kraan in de wc's, dat was altijd lekker warm, itt bijna alle andere treinen.quote:Op donderdag 3 februari 2005 10:22 schreef thatsme het volgende:
[..]
Jij hebt blijkbaar de voorkeur voor treinen waarbij je door hebt hoe hard ze werken, oké voor 1 keertje is het niet erg, misschien zelfs leuk. Maar als je dagelijks in een diesel 3 van Meppel -> Groningen moet zitten dan wordt het knap vervelend, het tocht rammeld en schud, en in de winter heb je een grote kans dat de kachel het helemaal niet doet (dus binnen kouder is dan buiten)
De U-tjes stonden toch wel bekend om hun verwarmingsproblemen... Ik geloof dat iedere bak zijn eigen oliekachel had, en die kunnen best stuk... Overigens kan dat ook in Plan V, waar ik laatst zat te vernikkelen in een ijskoude trein, tot de conducteur me erop wees dat in de andere bak de verwarming het wel deed.quote:Op donderdag 3 februari 2005 14:47 schreef MREn het volgende:
[..]
Is dat zo? Van de Plan U's (diesel 3 dus) op Hgl-Zp was het altijd flink warm. Volgens mij werd gewoon de warmte van de motor als verwarming gebruikt. Koud heb ik het tenminste nooit gehad in zo'n ding. Kon je altijd goed merken aan het water uit de kraan in de wc's, dat was altijd lekker warm, itt bijna alle andere treinen.
Ja doei, heerlijk rustig is helemaal niet leuk in zo'n trein!quote:En ja, lekker tegen die motor aanzitten was wel leuk ja. Maar als je aan de andere kopkant ging zitten, was het heerlijk rustig.
De bus op wielen... Valt in de zelfde categorie als de light-rail tussen Gouda en Alphen en zelfs een beetje de verbouwde Sprinters... Maar goed, ik vond Sprinters toch al boutmaterieel.quote:Toen er DM90 ging rijden op dat traject was het nog steeds een leuke shortcut richting Zp/Ah als je in Es de IC had gemist. Nu met die Lint rommel kom ik er nooit meer...
Als we dan toch gaan loepn spammen over de Sneker stoomtrein, geef ik even dit linkje.quote:Op donderdag 3 februari 2005 13:47 schreef Skua het volgende:
Op mijn site heb ik onder het kopje "overig" meer foto's geplaatst van het stoomevenement in Sneek.
de site: http://members.home.nl/skua
Ben ik ook wel benieuwd naar, ligt hier namelijk best wel in de buurt.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 22:22 schreef ImPrEzA het volgende:
Op station Culemborg, als ik het goed verstond, stond vanavond een treinstel in brand. Aan de beelden op t Journaal te zien ging het om een ICM-stel. Zag er nogal triest uit, volledig uitgebrand.
Iemand mss. foto's?
quote:Brand verwoest deel trein bij Culemborg
Uitgegeven: 5 februari 2005 17:21
Laatst gewijzigd: 5 februari 2005 19:07
CULEMBORG - In het achterste deel van een intercity-trein is zaterdagmiddag nabij station Culemborg brand uitgebroken. De lokale brandweer wist de uitslaande brand binnen een uur te blussen. Niemand raakte bij de brand gewond.
Rond 16.00 uur bleek het achterste rijtuig van de trein die onderweg was van Heerlen naar Haarlem, in brand te staan. De spanning werd tijdens het blussen van de bovenleidingen gehaald, waardoor het overige treinverkeer zeker een uur helemaal stil lag. Reizigers werden met bussen vervoerd. Rond kwart voor vijf was de brand geblust.
Volgens ProRail is het achterste rijtuig door de brand onbruikbaar geraakt. Het deel daar achter liep ernstige rookschade op. De tweehonderd reizigers uit de trein zijn in Culemborg opgevangen en met bussen vervoerd.
Om kwart over zes werd het treinverkeer volledig hervat. De beschadigde trein is naar Utrecht gebracht, waar de technische recherche de oorzaak van de brand onderzoekt. Een woordvoerder van ProRail acht brandstichting niet onmogelijk.
Zie RM mei of juni en december 2004 of OdR mei of juni 2004.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 22:24 schreef SHERMAN het volgende:
Iemand toevallig foto's van militair transport per trein?![]()
RM = RailMagazine ?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:47 schreef Lucske het volgende:
[..]
Zie RM mei of juni en december 2004 of OdR mei of juni 2004.
Tssss, suf treintjequote:Op donderdag 3 februari 2005 11:42 schreef Dualdude het volgende:
Stelt ook niet veel voor die op die pic, seen WAY bigger, heb 'k alleen geen digitale foto's van.quote:
Ik denk dat die van de MBS kleiner zijn... Maar ook die zijn groooooot...quote:Op zondag 6 februari 2005 00:26 schreef Dualdude het volgende:
[..]
Stelt ook niet veel voor die op die pic, seen WAY bigger, heb 'k alleen geen digitale foto's van.![]()
![]()
Het staat wel 5 posts hierboven:quote:Op zondag 6 februari 2005 01:15 schreef Dichterbijer het volgende:
Ik hoorde dat er gister een intercity wagon was uitgebrand tussen utrecht en ???. Iemand meer info hier over?
quote:Brand verwoest deel trein bij Culemborg
Uitgegeven: 5 februari 2005 17:21
Laatst gewijzigd: 5 februari 2005 19:07
CULEMBORG - In het achterste deel van een intercity-trein is zaterdagmiddag nabij station Culemborg brand uitgebroken. De lokale brandweer wist de uitslaande brand binnen een uur te blussen. Niemand raakte bij de brand gewond.
Rond 16.00 uur bleek het achterste rijtuig van de trein die onderweg was van Heerlen naar Haarlem, in brand te staan. De spanning werd tijdens het blussen van de bovenleidingen gehaald, waardoor het overige treinverkeer zeker een uur helemaal stil lag. Reizigers werden met bussen vervoerd. Rond kwart voor vijf was de brand geblust.
Volgens ProRail is het achterste rijtuig door de brand onbruikbaar geraakt. Het deel daar achter liep ernstige rookschade op. De tweehonderd reizigers uit de trein zijn in Culemborg opgevangen en met bussen vervoerd.
Om kwart over zes werd het treinverkeer volledig hervat. De beschadigde trein is naar Utrecht gebracht, waar de technische recherche de oorzaak van de brand onderzoekt. Een woordvoerder van ProRail acht brandstichting niet onmogelijk.
Op de Rails, het maandblad van de NVBS. www.nvbs.comquote:
Whehehe, niet gezienquote:Op zondag 6 februari 2005 01:19 schreef blieblie het volgende:
[..]
Het staat wel 5 posts hierboven:
[..]
bron: parkstadtv.nlquote:Prinsenwagen vast op spoorwegovergang
Schinnen - Maandagmiddag omstreeks 15.10 uur kwam tijdens de carnavalsoptocht in Schinnen de prinsenwagen op de spoorwegovergang Nagelbeek -Stationsstraat vast te zitten, waardoor een intercity trein een noodstop moest maken.
De carnavalsstoet trok ter plaatse tegen de rijrichting van het verkeer in. Nadat de trekker van de prinsenwagen de spoorwegovergang was gepasseerd, gingen bij de overgang de knipperlichten in werking en sloten de bomen. Dit gebeurde nog vóórdat de aanhangwagen met daarop de raad van elf met prinscarnaval was gepasseerd. Hierdoor kwam een spoorboom tussen de trekker en de aanhangwagen te zitten en kon de combinatie geen kant meer op. In allerijl verliet de raad van elf de wagen, wat voor de prins een stuk moeilijker was. De machinist van de intercity uit Heerlen, bracht zijn trein door een noodstop tijdig tot stilstand. Omstanders hadden inmiddels ook al de betreffende spoorboom handmatig omhoog gedaan.
Ik vind zo'n ADOB er alleen niet uitzien!quote:Op donderdag 10 februari 2005 18:22 schreef MREn het volgende:
Vandaar dat er nu ook getest wordt/gaat worden (Diemen) met overwegen die met een soort radardetectie kunnen zien of er nog iets op de overweg staat voordat de bomen gaan dalen.
Hm ja, het is blijkbaar nodig omdat sommige mensen niet snappen dat als er rode lampjes branden, belletjes rinkelen en er spoorbomen naar beneden gaan, het niet de bedoeling is dat je dan het spoor oversteekt.quote:Op donderdag 10 februari 2005 18:41 schreef Carport het volgende:
[..]
Ik vind zo'n ADOB er alleen niet uitzien!
[afbeelding]
Bilthoven bedoel je?quote:Op donderdag 10 februari 2005 18:22 schreef MREn het volgende:
Vandaar dat er nu ook getest wordt/gaat worden (Diemen) met overwegen die met een soort radardetectie kunnen zien of er nog iets op de overweg staat voordat de bomen gaan dalen.
uit: Limburgs Dagbladquote:Inspectie start onderzoek bijna spoorongeluk
Schinnen -
De Inspectie Verkeer en Waterstaat is een onderzoek begonnen naar het bijna-ongeluk met de carnavalswagen van de Schinöster op de spoorwegovergang Nagelbeek - Stationsstraat in Schinnen.
Gisteren hebben mensen van de inspectie een eerste gesprek gevoerd met burgemeester F. Beckers van Schinnen. De komende dagen praten ze met andere betrokkenen. Centraal daarbij staat boven water te krijgen wat er maandagmiddag tijdens de carnavalsoptocht precies is misgegaan. De inspectie is ingeschakeld door spoorwegbeheerder ProRail die van de bijna-crash volgens vaste procedure melding maakte.
Volgens een woordvoerder van de inspectie worden alle bijzondere voorvallen, alle bijna-ongelukken en alle gevallen waarbij het wel fout gaat, bekeken. ,,In die zin is de gebeurtenis in Schinnen niets bijzonders.''
Vooralsnog kan de inspectie niets zeggen over de mogelijke oorzaak. ,,Daar is het veel te vroeg voor. Ons onderzoek loopt net een dag.'' Uiteindelijk heeft de inspectie volgens de woordvoerder afhankelijk van de conclusies 'allerlei instrumenten om iets te doen'.
Burgemeester Beckers is blij met de bemoeienis. ,,Dit is alleen maar heel goed. Ik stel het op prijs. Het doel is om een veilige situatie te krijgen. Het is beter om dat gezamenlijk op te pakken.'' Hij zit zelf vanmiddag met de Schinöster en de politie rond de tafel om het voorval te bespreken. ,,Inmiddels heb ik voor mezelf wel een beeld van de gebeurtenissen, maar dat wil ik nog bevestigd zien. Wat mij betreft staan alle opties open. Maar ik vind wel dat de veiligheid belangrijker is dan de optochtroute.''
Bij carnavalsvereniging de Schinöster was gisteren opnieuw niemand bereikbaar om te reageren op het onderzoek van de inspectie.
In de vergunning die de gemeente Schinnen in december verleende voor de optocht wees Beckers al op de veiligheid bij de spoorwegovergang. Daarin schrijft hij op advies van de politie dat de deelnemers tijdens de optocht zo snel mogelijk het spoor moeten oversteken. Ze moeten volgens hem zo kort mogelijk op elkaar aansluiten en geen gaten laten vallen. Beckers heeft bovendien geweigerd toestemming te geven voor het houden van een uitgebreide ceremonie voor café 't Schöpke vlakbij de spoorwegovergang na afloop van de optocht. ,,Maar dat had niet te maken met het spoor, maar met de doorstroom van het verkeer. Een samenkomst zou dat hebben kunnen hinderen.''
Schinnen stelt nauwelijks voorwaarden aan de optocht. Alleen op het gebied van afval en het opvolgen van aanwijzingen van politie of verkeersregelaars zijn er afspraken.
De wagen van de raad van elf kwam maandag vast te zitten op het spoor toen de slagboom van de overweg tijdens het oversteken naar beneden ging. De machinist van de intercity van Heerlen naar Geleen-Oost kon de trein een paar meter voor de carnavalswagen stoppen. De leden van de raad waren toen al weggevlucht. Alleen de vorst kon niet wegkomen, omdat hij boven in het gevaarte zat.
Nee, Biltboven heeft alleen slagbomen over de volledige lengte enzo, die in Diemen zou vier halve bomen krijgen waarvan degenen op de rechter rijstroken normaal sluiten en die op de linker pas als de overgang geheel vrij van verkeer is.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 04:25 schreef blup het volgende:
[..]
Bilthoven bedoel je?
Daar staat al een vrij lange tijd zown uber beveiligde spoorweg overgang..
Dat doettie in bilthoven ook.. Die is precies t zelfde als op die pic.. (of op die pic is bilthoven..)quote:Op vrijdag 11 februari 2005 14:05 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee, Biltboven heeft alleen slagbomen over de volledige lengte enzo, die in Diemen zou vier halve bomen krijgen waarvan degenen op de rechter rijstroken normaal sluiten en die op de linker pas als de overgang geheel vrij van verkeer is.
Elst ?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 19:04 schreef Intxaurraga het volgende:
[[url=http://img124.exs.cx/img124/1463/p10104282by.th.jpg]afbeelding][/URL]
Raad-het-station voor gevorderden
Wilde gok: Haren?quote:Op vrijdag 11 februari 2005 19:04 schreef Intxaurraga het volgende:
[[url=http://img124.exs.cx/img124/1463/p10104282by.th.jpg]afbeelding][/URL]
Raad-het-station voor gevorderden
Dan is het Anna Paulowna.........quote:Op zaterdag 12 februari 2005 00:18 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Nein. Wel op het traject Nijmegen - Den Helder.
Jawelquote:Op zaterdag 12 februari 2005 12:03 schreef Oom_Agent het volgende:
[..]
Dan is het Anna Paulowna.........
[afbeelding]
Volgens mij waren ze bezig met de aansluiting van de Betuweroute bij Zevenaar of zo?quote:Op maandag 14 februari 2005 14:21 schreef Klonk het volgende:
Damn, als ik dat had geweten was ik ff foto's gaan maken
Is al vaker geweestquote:Op maandag 14 februari 2005 14:21 schreef Klonk het volgende:
Damn, als ik dat had geweten was ik ff foto's gaan maken
En dan maar hopen dat er niets aan komt...quote:
Gevalletje natuurlijke selectie!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 03:46 schreef MREn het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat er niets aan komt...
Dat is al een paar jaar het geval, is de sneltrein van Utrecht naar Geldermalsen v.v. Ik weet alleen niet of ie ook buiten de spits rijdt, want dan reis ik bijna nooit.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:54 schreef SHERMAN het volgende:
Tussen Geldermalsen (weet niet of ie uit Den Bosh komt) - Utrecht word nu ook geregeld een dd-ar
Zeg ik het trouwens wel goed? DD-AR is toch een complete stam zonder dat er een 1700 of iets voor hangt?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 11:12 schreef Duvel het volgende:
[..]
Dat is al een paar jaar het geval, is de sneltrein van Utrecht naar Geldermalsen v.v. Ik weet alleen niet of ie ook buiten de spits rijdt, want dan reis ik bijna nooit.
nuttige reclamequote:Op maandag 14 februari 2005 22:41 schreef Lucske het volgende:
[..]
Is al vaker geweest. Maar ook dit stond al weken aangekondigd op www.rolandrail.net, já, reclame
![]()
Je hebt twee soorten DD-AR: vier rijtuigen met loc, en drie rijtuigen met motorrijtuig. 't Wordt allebei DD-AR genoemd voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:41 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Zeg ik het trouwens wel goed? DD-AR is toch een complete stam zonder dat er een 1700 of iets voor hangt?
Ik zie hem nu geregelt rijden zonder loc, en dat is pas sinds de laatste 3 weken ofzo dat ik die vaak zie langs komen
Een kwestie van regelmatig het Cargonieuws bijhouden, dan kom je het wel tegen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:47 schreef Klonk het volgende:
[..]
ik heb alleen een vraagje, ik zie als noob door de bomen het bos niet meer, waar op die site kan ik dat soort mededelingen vinden ?
DDAR:quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je hebt twee soorten DD-AR: vier rijtuigen met loc, en drie rijtuigen met motorrijtuig. 't Wordt allebei DD-AR genoemd voor zover ik weet.
mDDM is alleen het motorrijtuig. In den beginne was er DD-AR in twee series, zoals Lucske schrijft; DDM-2 en DDM-3. Verschil met DDM-1 uit 1984: vaste stammen van drie of vier rijtuigen DD-AR, getrokken of geduwd door een 1700-loc. DDM-1 kende geen stammen met een stamnummer, en had geen vaste trekkracht (een op dat moment in de omloop gestelde 1600 nam de sleep DDM-1 mee). DDM-2 en DDM-3 werd geleverd van 1991 tot 1993. Vervolgens werden halverwege de jaren '90 de 1100, 1200 en 1300 locs buiten dienst gesteld. De vervanger waren (ongeveer) 50 1700'en die vrij werden gemaakt uit de DD-AR dienst door de aanschaf van 50 motorrijtuigen mDDM (eerste geleverd in 1996 o.i.d.). DD-AR blijft echter DD-AR, namelijk dubbeldekkers voor het agglo-regio verkeer.quote:
Gelukkig is het de motor... en niet door een malloot aangestoken. Maar goed, weer een trein uit de running...quote:Brand in trein op station Tiel
Uitgegeven: 23 maart 2005 17:56
Laatst gewijzigd: 23 maart 2005 21:59
TIEL - Op het station van Tiel heeft woensdag kort brand gewoed in de motor van een treinstel. Alle inzittenden wisten de trein ongedeerd te verlaten, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. De brandweer heeft het vuur geblust.
De precieze oorzaak van de brand was woensdag nog niet bekend, maar ProRail gaat uit van een technisch probleem. Het treinverkeer tussen Geldermalsen en Tiel en tussen Arnhem en Tiel werd stilgelegd. Reizigers kregen te maken met vertragingen van meer dan een uur. Tegen half zeven kwam het treinverkeer weer op gang.
Bron: http://www.nu.nl
Daar ben je dan als Noorderling mooi klaar mee ja... Ik krijg meer en meer het idee dat die provincies echt geen flauw idee hebben waarmee ze bezig zijn door dit soort eisen te stellen...quote:Op woensdag 30 maart 2005 15:53 schreef Alexxxxx het volgende:
<knip>---
Uit de Leeuwarder Courant...
De conclusie die ik uit dit bericht trek: de desbetreffende journalist heeft nog nooit in een light rail trein gezeten.. Verwend
M.a.w.: we zijn een heilloze weg ingeslagen door de verantwoordelijkheid voor het OV bij de provincies te leggen. Dat van die bussen is helemaal debiel natuurlijk...quote:Op woensdag 30 maart 2005 16:26 schreef Alexxxxx het volgende:
Prestige he... Als het maar mooie plaatjes oplevert voor in de folders... En ondertussen rijden er amper nog bussen... En de bussen die rijden donderen van ellende uit elkaar, omdat bussen toch maar 6 jaar oud mogen zijn, wordne ze tegenwooridg ook zo gebouwd dat ze na 6 jaar ook echt op zijnmaw: een bus met bouwjaar 1980 is op dit moment vaka in betere staat dan een bus met bouwjaar 2000
quote:Leeuwarden, 2005/3/30
De komende vijftien jaar zal de combinatie Arriva/NoordNed het vervoer verzorgen op de zes Noordelijke treintrajecten en een deel van het traject in Noord Duitsland. Op 30 maart 2005 hebben de provincies Fryslân en Groningen de uitslag van de aanbestedingsprocedure bekendgemaakt. Hiermee hebben Arriva/NoordNed een contract binnengehaald met een totale waarde van ¤ 750 miljoen. Vanaf september 2007 zullen fonkelnieuwe treinen in het gebied gaan rijden. NoordNed verzorgt op dit moment het treinvervoer in de twee Noordelijke provincies: sinds mei 1999 in Fryslân en sinds juni 2000 in Groningen.
In de nieuwe concessieperiode, die op 11 december 2005 ingaat, zal de combinatie Arriva/NoordNed vele verbeteringen voor de reizigers realiseren. Ook wordt op diverse lijnen het voorzieningenniveau uitgebreid.
Nieuwe treinen
In november 2006 rijdt de eerste nieuwe trein in het Noorden op het traject Groningen – Nieuweschans – Leer, waardoor er een doorgaande verbinding ontstaat. Uiterlijk september 2007 rijden er op alle lijnen nieuwe treinen.
Wanneer alle nieuwe treinen rijden, wordt de dienstregeling uitgebreid: doordat de treinen sneller kunnen, wordt de reistijd korter en zal op een aantal tussenliggende stations vaker gestopt worden, namelijk op de stations Deinum, Grijpskerk en Zwaagwesteinde.
De nieuwe treinen hebben in ieder geval de volgende eigenschappen:
- comfortabel, geluidsarm en air-conditioned;
- de vloerhoogte van de trein is gelijk aan de perronhoogte;
- brede toegangsdeuren met een automatisch uitschuifbare trede;
- de eerste treinen in Nederland die volledig toegankelijk zijn voor minder validen, zonder dat zij hulp nodig hebben bij in- en uitstappen;
- diverse informatiedisplays aan binnen- en buitenzijde;
- camerabewaking.
De definitieve keuze voor een treintype wordt in overleg met de opdrachtgevers en de vertegenwoordiging van de reizigers (ROCOV en het Consumentenplatform) gemaakt. In Duitsland wordt de hoogte van het perron aangepast in verband met toegankelijkheid voor minder valide reizigers.
Rondom de feestelijke introductie van de nieuwe treinen worden er kortingsacties voor reizigers georganiseerd.
OV-chipkaart
Op 1 januari 2006 staat de invoering van de chipkaart gepland voor de trein (eind 2007 voor de bus). Op dat moment kan Arriva/NoordNed actief marketingbeleid voeren. Zo wil Arriva/NoordNed een ‘dalurentarief’ invoeren, waarbij op werkdagen voor 7.30 uur, tussen 09.00 en 14.00 uur en na 19.00 uur en in de weekenden een korting geldt van 10% tot 30%. Ook dit gebeurt in overleg met de opdrachtgever en de vertegenwoordiging van de reizigers.
Voordeelkaarten
Voor uitstapjes met het gezin wordt een gezinsdagkaart geïntroduceerd. In de weekenden en in de maanden juli en augustus de gehele week, kunnen gezinnen voor een voordelig tarief met de treinen van Arriva/NoordNed reizen.
‘Voor de wind’
Een speciaal arrangement bestaande uit een enkeltje voor een persoon en een fiets, met daarbij fietsroutekaarten, zorgt ervoor dat de reiziger altijd voor de wind kan fietsen. De route met tegenwind legt de reiziger af in de trein, met de fiets op het balkon. De route ‘met de wind mee’ legt de reiziger af op de fiets.
Comfort in de sneltrein
In de sneltrein Groningen – Leeuwarden komen stiltecoupés. En de koffie komt terug in de sneltrein, in de vorm van een koffieschenker. Deze koffieschenker rijdt de kan koffie niet op een karretje door de trein, maar hij draagt de koffiekan op de rug. Na een jaar bepaalt het klantenoordeel of de koffieschenker blijft.
Sociale Veiligheid
Arriva/NoordNed zet zich op veel manieren in voor het vergroten van (het gevoel van) de sociale veiligheid. Op de stations in Leeuwarden en Groningen zal tijdens de treindienst altijd een medewerker van Arriva/NoordNed aanwezig zijn, voor toezicht en service. ’s Nachts, wanneer er geen treinen rijden, wordt er gesurveilleerd.
In het ontwerp van de nieuwe trein zal rekening gehouden worden met (het gevoel van) sociale veiligheid. Alle treinstellen zijn voorzien van camera’s en naast iedere deur is een noodknop, waarmee de reiziger direct contact krijgt met de bestuurder. Daarnaast zijn de treinen heel transparant: het raamoppervlak is groot en ook de tussenwanden zijn van beveiligd glas.
Reisinformatie
Actuele reisinformatie per station, kan een reiziger straks ontvangen op de mobiele telefoon. Arriva/NoordNed ontwikkelt een SMS-service waarbij de reiziger een stationscode smst, en vervolgens de actuele informatie over de vertrek- en aankomsttijden per SMS ontvangt, van de treinen op dat betreffende station.
Inselzüge
’s Zomers gaat er vrijdags en zaterdags twee keer per dag een doorgaande trein van Leer naar Harlingen v.v. rijden, met in Harlingen aansluiting op de boot van en naar Terschelling. Reizigers tussen Harlingen en Leer hoeven dan niet over te stappen in Leeuwarden en Groningen. De eerste Inselzüge rijdt in de zomer van 2007.
Meer OV-fietsen en treintaxi’s
Op dit moment zijn er OV-fietsen te huur in Leeuwarden en Groningen. Vanaf december 2005 is de OV-fiets ook te huur in Sneek en Winschoten. Wanneer deze uitbreiding een succes wordt, komen ook OV-fietsen in Delfzijl, Franeker en Harlingen. Een OV-fiets is te huur op locaties dichtbij stations. Met een speciale OV-fietspas is deze huurfiets mee te nemen.
Naast een treintaxi in Harlingen, Sneek, Delfzijl en Winschoten, zal Arriva/NoordNed ook zorgen voor een treintaxisysteem in Franeker en Hoogezand-Sappemeer. In de zomermaanden komt er een treintaxisysteem in het watersportgebied in Fryslân: de Friese Merentaxi.
Mobiele stations
Een bijzondere innovatieve ontwikkeling vormt het mobiele station, dat in korte tijd opgebouwd, gedemonteerd of verplaatst kan worden. Deze mobiele stations kunnen gebruikt worden om de ontwikkeling van een nieuw station of verplaatsing van een station in de praktijk te toetsen. Op deze manier kan een meer weloverwogen beslissing over nut en noodzaak van dergelijke infrastructurele projecten worden genomen. Verder kunnen ze worden ingezet bij evenementen.
Alsof treinen als ze sneller kunnen overal ook sneller zullen rijden. De TGV rijdt in Nederland niet voor niets 140 op de meeste stukken... Volgens mij kun je alleen tussen Groningen en Leeuwarden harder dan de Wadlopers nu mogen. De rest blijft 100 als ik me niet vergis. 't Enige voordeel dat je hebt met die snellere treinen, is als ze snel optrekken en afremmen.quote:Wanneer alle nieuwe treinen rijden, wordt de dienstregeling uitgebreid: doordat de treinen sneller kunnen, wordt de reistijd korter en zal op een aantal tussenliggende stations vaker gestopt worden, namelijk op de stations Deinum, Grijpskerk en Zwaagwesteinde.
Lighttrain is niet per definitie kut, het kan een manier zijn om nu onrendabele trajecten toch op een rendabele manier te exploiteren. Dat het voor de overheden een toverwoordje is geworden, is wel hoogst vervelend.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:32 schreef Alexxxxx het volgende:
Light rail is per definitie kut, ook al hebben de journalisten hier dat niet in de gaten..
Verwacht dus geen bijzondere trein of zo, maar gewoon zo'n dertien in een dozijn klote lightrail diesel.quote:Op donderdag 31 maart 2005 19:32 schreef Alexxxxx het volgende:
Vandaag uitegebreid artikel in de Leeuwarder courant. Verder neit gelezen. Light rail is per definitie kut, ook al hebben de journalisten hier dat niet in de gaten.. Maar ze hebben dus keus uit 4 typen, gaan binnenkort aan het bestellen en verwachten die treinen in 2007 op de rails te hebben.. Dus het zal wel 2010 worden voor ze echt rijden...
Dat wordt er ook niet mooier op...quote:Oh ja, de naam NoordNed gaat verdwijnen als gevolg van deze aanbesteding, omdat het niet meer rendabel was het in een aparte BV te houden. Het worden dus lightrailtreinen met Arriva striping...
quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:42 schreef the_disheaver het volgende:Is er al meer info over de treinen? spec of afbeeldingen?
Daaruit kun je opmaken dat er nog geen definitieve keuze is gemaakt, dus hoe kunnen er al "specs of afbeeldingen" zijn?quote:De definitieve keuze voor een treintype wordt in overleg met de opdrachtgevers en de vertegenwoordiging van de reizigers (ROCOV en het Consumentenplatform) gemaakt. In Duitsland wordt de hoogte van het perron aangepast in verband met toegankelijkheid voor minder valide reizigers.
Je bedoelt: "lightrail zou niet per definitie kut hoeven te zijn".quote:Op donderdag 31 maart 2005 20:09 schreef Lucske het volgende:
[..]
Lighttrain is niet per definitie kut, het kan een manier zijn om nu onrendabele trajecten toch op een rendabele manier te exploiteren. Dat het voor de overheden een toverwoordje is geworden, is wel hoogst vervelend.
Neem een willekeurige foto van Talent of Lint en plak er het Arriva-logo op. That should do.quote:Op donderdag 31 maart 2005 20:12 schreef Lucske het volgende:
[..]
[..]
Daaruit kun je opmaken dat er nog geen definitieve keuze is gemaakt, dus hoe kunnen er al "specs of afbeeldingen" zijn?
Lijkt alleen niet echt als ze dan dat Stadler-ding kiezenquote:Op donderdag 31 maart 2005 20:17 schreef Duvel het volgende:
[..]
Neem een willekeurige foto van Talent of Lint en plak er het Arriva-logo op. That should do.
Cool! Een diesel TGV!quote:Op donderdag 31 maart 2005 22:47 schreef Carport het volgende:
In de OV Nieuwsbrief stond dit plaatje. Zo te zien een mobiel station, maar die trein daarachter![]()
[afbeelding]
Ook niet-V-IRM (DD-IRM) rijdt er, dus om nou te zeggen dat ze samen met V-IRM rijden...quote:Op zaterdag 2 april 2005 00:23 schreef Lucske het volgende:
ICK verdwijnt in ieder geval niet uit de IC's Den Haag-Eindhoven-Venlo. Die gebruiken ze overigens niet alleen in de spits, ze rijden de hele dag rond samen met V-IRM, m.u.v. in het weekend.
Ik denk zelfs dat de laatste nieuwe stellen VIRM inmiddels wel bijna bij Talbot Bombardier naar buiten rollen. Dan nog een paar vervangende koprijtuigen voor gedeukte exemplaren, en we zijn klaar.quote:Op maandag 4 april 2005 19:11 schreef Lucske het volgende:
Oh? VIRM1 is geruimte tijd afgelopen en daarmee is al het DD-IRM verlengd en dus VIRM.
Klopt, al het DD-IRM is inmiddels V-IRM geworden inderdaad. Ik was even in de war met nieuw besteld V-IRM. Dat verschil zie je namelijk in de stoelen. Wat voorheen DD-IRM was heeft andere stoelen dan V-IRM. Ik dacht dat je bedoelde dat dit reed in die serie en had even niet nagedacht over de naamswijzigingquote:Op maandag 4 april 2005 19:11 schreef Lucske het volgende:
Oh? VIRM1 is geruimte tijd afgelopen en daarmee is al het DD-IRM verlengd en dus VIRM.
Klopt ook, uit m'n hoofd komen er nog 2 nieuwe stellen en 4 kopbakken. Daarna komt er voorlopig niks meer.quote:Op maandag 4 april 2005 19:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat de laatste nieuwe stellen VIRM inmiddels wel bijna bij Talbot Bombardier naar buiten rollen. Dan nog een paar vervangende koprijtuigen voor gedeukte exemplaren, en we zijn klaar.
De 8745 is al afgenomen.quote:Op maandag 4 april 2005 20:27 schreef Carport het volgende:
Klopt ook, uit m'n hoofd komen er nog 2 nieuwe stellen en 4 kopbakken. Daarna komt er voorlopig niks meer.
Nog tien bakken te gaan dan, waarvan zes kopbakken.quote:
Ik lees net inderdaad dat die op 1 april het land is binnengereden. Ben benieuwd wanneer ik hem tegen komquote:
Bedoel je die nieuwe witte? Die zijn er al een tijdje.quote:Op maandag 4 april 2005 21:46 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nog tien bakken te gaan dan, waarvan zes kopbakken.
Wanneer komen die nieuwe "Sprinters" eigenlijk?
Ik bedoel niet de Vlaflippen, maar de "opvolger" van de Plan V's. De zal zo langzamerhand wel eens van de tekentafel zijn gekomen. 't Zou een soort lightrail-achtig geval moeten worden, helaas...quote:Op maandag 4 april 2005 22:06 schreef Carport het volgende:
[..]
Bedoel je die nieuwe witte? Die zijn er al een tijdje.
quote:Monument slachtoffers ramp Winsum
WINSUM - Er komt een monument voor de slachtoffers van de treinramp bij Winsum in 1980. Bij dat ongeluk kwamen negen mensen om het leven.
In de vroege ochtend van vrijdag 25 juli 1980 botsten twee treinen in volle vaart op elkaar. De trein van Winsum naar Groningen was, door nooit bekend geworden reden, een paar minuten te vroeg vertrokken. Net buiten Winsum kwam deze trein op het enkele spoor in botsing met de trein uit Groningen. Naast de negen doden vielen er vele gewonden.
Op de plek van de ramp is er momenteel niets meer wat aan het ongeluk herinnert. Enkele Winsumers willen daarom een sober monument. De gemeente Winsum heeft besloten hier geld beschikbaar voor te stellen. Het monument wordt onthuld op 25 juli, precies 25 jaar na de ramp.
Bron: www.rtvnoord.nl
Kijk er nog maar eens goed naar: als dat gedoe met die chip doorgaat heb je straks geen kaartjes meer.quote:Op maandag 11 april 2005 19:55 schreef Oom_Agent het volgende:
Nostalgie
[afbeelding]
Tegenwoordig kost het � 17,40
Bron: nu.nlquote:Fransen willen minder treinen op Amsterdam
Uitgegeven: 20 april 2005 08:01
Laatst gewijzigd: 20 april 2005 08:41
DEN HAAG - De Franse spoorwegen (SCNF) willen het aantal hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Amsterdam in 2010 beperken tot tien per dag in plaats van zestien. De SCNF laat het afhangen van de toeloop of er meer treinen komen. Dat heeft minister Peijs (Verkeer) aan de Tweede Kamer geschreven.
Diverse Kamerleden lieten vorige week tijdens een overleg met de bewindsvrouw al weten bezorgd te zijn over zulke plannen. Volgens Peijs zijn de onderhandelingen met de Fransen een zaak van de HSA ofwel de Nederlandse Spoorwegen en de KLM, exploitant van de Nederlandse hogesnelheidsverbinding die vanaf 2007 gaat rijden op Parijs. HSA heeft nog geen bijstand gevraagd, aldus de minister, aangevend dat het mogelijk zo'n vaart niet hoeft te lopen.
Maar ook de tijdige inbouw van beveiligheidsapparatuur door de Fransen op de Thalystreinen, waarover Kamerleden vorige week ook al vragen stelden, is twijfelachtig. Minister Peijs schrijft dat ze dat met de Belgische verantwoordelijke minister Vande Lanotte in Parijs aan de orde heeft gesteld.
NS moet de aanbesteding over doen omdat ze gekozen hadden voor Bombardier, en Alstom was het daar niet mee eens.quote:Op maandag 4 april 2005 22:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de Vlaflippen, maar de "opvolger" van de Plan V's. De zal zo langzamerhand wel eens van de tekentafel zijn gekomen. 't Zou een soort lightrail-achtig geval moeten worden, helaas...
bron: www.nrc.nlquote:datum: 30-04-2005 | sectie: Economie | pagina: 23
Rechter berispt Nederlandse Spoorwegen
Door onze redacteur Philip de Witt Wijnen
De finale om een miljardenorder voor stoptreinen begint voor de derde keer
ROTTERDAM, 30 APRIL. De NS hebben de aanbesteding voor nieuwe treinen niet volgens de regels gespeeld, zo oordeelde de rechter. Twee leveranciers moeten opnieuw in de ring om een miljardenorder.
De Fransen begrepen er niks van. De verkopers van constructiebedrijf Alstom hadden in maart 2004 in hun ogen toch écht de beste treinen aangeboden aan de Spoorwegen. Beter dan die van hun concurrent uit Canada, Bombardier. In het beoordelingsrapport dat de NS vier maanden later aan de twee treinenbouwers stuurden stond het duidelijk: in de trein van Bombardier was de beenruimte te krap, de afvalbakken te klein en de uitstraling van de buitenkant ,,gedateerd''. Bovendien leverde de rivaal te kleine `gewone' balkons en waren zijn `multifunctionele' balkons daarentegen weer te groot. Het aantal zitplaatsen was ook nog eens te laag. En zo waren er 63 andere punten waarop Bombardier slechter scoorde dan de Fransen - tegen 27 betere onderdelen van Bombardier.
Waarom dan, had het NS Reizigersbedrijf in een brief aan het hoofdkantoor in Saint Ouen met ,,spijt'' laten weten dat ,,Alstom niet was aangewezen als preferred bidder'', waarmee de NS exclusief de slotonderhandelingen zou ingaan? Als Bombardier op minder punten beter scoort, dan zullen die punten kennelijk zwaarder tellen dan die van Alstom. Welke criteria, kortom, wegen hoe zwaar? Dat had Alstom liever van te voren willen weten.
De opdracht draait om een nieuwe vloot stoptreinen die in 2008 vooral in de Randstad moeten gaan rijden, als vervanging van de huidige Sprinters. In eerste instantie wenst de NS een serie treinstellen die zo'n 13.000 passagiers moeten kunnen vervoeren. Daarnaast is er een optionele bestelling gevraagd voor vijf series met een totale capaciteit van 60.000 reizigers. De kosten voor de order heeft de NS niet bekend gemaakt, maar aan de hand van de bieding van Alstom is op de maken dat de investering tussen de 230 miljoen en 1,1 miljard euro moet liggen. Volgens de Spoorwegen is het ,,een van de grootste aanbestedingen uit de geschiedenis van NS''.
Een van de onderdelen waarin Alstom te kort schoot, zo blijkt uit de offertebeoordeling, was de zogenoemde `verdiencapaciteit', de mate waarin de opbrengsten uit het reizigersvervoer in de periode tot 2014 de investering in de nieuwe treinstellen kunnen compenseren. Daarbij valt voor de buitenwereld als eerste op dat de NS in beide gevallen negatief denkt uit te vallen: min 45,3 miljoen euro voor de Alstom-trein, min 44,3 miljoen euro voor de Bombardier-variant. Maar die kwestie is in het geschil niet aan de orde. Het gaat er om dat het negatieve saldo bij Alstom 2 procent lager is dan bij Bombardier.
Nog veel groter was de Franse verbazing toen de NS in december vorig jaar, vijf maanden na de afwijzing, het verzoek deed de eerder ingediende offerte aan te passen aan de nieuwe spoorwegwet die op 1 januari zou ingaan. Deze wet stelt nieuwe veiligheidseisen aan de botsbestendigheid van treinen.
Aan die nieuwe botscriteria voldeden wij toch in juni ook al, dachten de Fransen. Kennelijk voldeed Bombardier niet aan de nieuwe botseisen, anders was deze herkansing overbodig. Maar hadden de Spoorwegen de offerte van de Canadezen dan niet als ongeldig moeten afwijzen? Ook die vraag legde Alstom in kort geding voor aan de rechtbank, in Utrecht nadat ook in tweede instantie de klus aan haar voorbij was gegaan.
De Utrechtse voorzieningenrechter gaf Alstom afgelopen donderdagochtend slechts gedeeltelijk gelijk. De offerte die concurrent Bombardier in de zomer van vorig jaar uitbracht was niet ongeldig, zoals Alstom had gesteld. De rechter willigde om deze reden de eis niet in om de order direct aan Alstom te gunnen.
Maar de rechter verweet de NS wel dat zij ,,te kort is geschoten'' in de uitleg aan beide partijen welk gewicht aan de verschillende gunningcriteria werd gegeven. Daartoe waren de Spoorwegen volgens de huidige Europese aanbestedingsrichtlijnen wel verplicht. Gevolg van deze laatste overweging is dat de Spoorwegen de slotonderhandelingen met Bombardier subiet moeten staken.
De rechter sprak in haar vonnis nadrukkelijk niet uit wie nou het beste treinontwerp had ingediend - daar gaat alleen de NS over. Aan beide partijen zal de NS, binnen drie weken, dan ook een nieuwe offerte moeten vragen. Daarna begint de finale om de miljarden voor de derde keer: in de zomer van vorig jaar waren de twee rivalen als enige leveranciers over in de eindstrijd, in december volgde een aangepaste offerte en nu moeten zij Bombardier én Alstom dus opnieuw hun aanbieding indienen. De NS is bij de nieuwe uitnodiging verplicht om van te voren ,,duidelijk, ondubbelzinnig en voldoende gespecificeerd'' uit te leggen wat de beoordelingscriteria zij en wat daarbij de wegingsfactoren zijn, zo besloot de rechtbank.
De Spoorwegen noemde het besluit van de rechter ,,teleurstellend''. Bombardier, formeel geen partij in het geding maar als betrokkene wel benieuwd, gaf bij monde van zijn verkoopdirecteur voor Noord-Europa dezelfde kwalificatie aan het vonnis. Geen van beiden wilden nader commentaar geven. De NS overweegt in hoger beroep te gaan en zegt tot dat besluit niets te kunnen zeggen of de oplevering van de nieuwe stoptreinen vertraging oploopt.
En de reizigers? Die zullen zich de komende vier jaar sowieso moeten blijven verplaatsen in de huidige Sprinter. Zij zullen door de juridische strijd tussen de Spoorwegen en een van haar leveranciers ook wat langer moeten wachten voordat het antwoord op de vraag of de afvalbakken in de nieuwe stoptrein nu groot uitvallen of klein.
Toevallig ben ik deze week door de NS benaderd voor een onderzoek. Hierin stond ook een ontwerp voor nieuwe stoptreinen. Deze zijn donkergrijs/lichtgrijs met wit en de deuren waren geel. Het zag er op zich best modern uit, maar het steekt erg af tegen het geel (en blauw) wat ze nu hebben.quote:Op maandag 4 april 2005 22:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik bedoel niet de Vlaflippen, maar de "opvolger" van de Plan V's. De zal zo langzamerhand wel eens van de tekentafel zijn gekomen. 't Zou een soort lightrail-achtig geval moeten worden, helaas...
Dat is dus de nieuwe Sprinter-huisstijl zoals nu ook al toegepast wordt op SGMm. Niks nieuws onder de zon dus.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:57 schreef Carport het volgende:
[..]
Toevallig ben ik deze week door de NS benaderd voor een onderzoek. Hierin stond ook een ontwerp voor nieuwe stoptreinen. Deze zijn donkergrijs/lichtgrijs met wit en de deuren waren geel. Het zag er op zich best modern uit, maar het steekt erg af tegen het geel (en blauw) wat ze nu hebben.
quote:Op donderdag 12 mei 2005 19:53 schreef Lucske het volgende:
[..]
Dat is dus de nieuwe Sprinter-huisstijl zoals nu ook al toegepast wordt op SGMm. Niks nieuws onder de zon dus.
Argh, wordt dat het? Met jacobs-draaistellen?!quote:Op donderdag 12 mei 2005 20:00 schreef Carport het volgende:
[..]
[afbeelding]
Dit ziet er wel iets anders uit dan de huidige SGMm's, maar het principe is inderdaad hetzelfde. De NS wil graag metro-achtige stoptreinen, waar de reizigers snel in- en uit kunnen stappen.
Aangezien Duvel niet de huidige SGMm bedoelde, was het wellicht dit wat bedoeld werd.
Ach, de hypermoderne en ongelofelijk comfortabele(quote:Op donderdag 12 mei 2005 20:10 schreef Duvel het volgende:
[..]
Argh, wordt dat het? Met jacobs-draaistellen?!
* Duvel krijgt Mat '46 flashbacks...
Ik heb het dan ook nooit over definitief nieuw stoptreinmaterieel gehad. Die afbeelding van mij ging over een ontwerp. Discussiëren over mogelijke uitkomsten lijkt me geen probleem? Dat de NS graag metro-achtige treinstellen wil, is algemeen bekend, dacht ik zo.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:09 schreef Lucske het volgende:
Er is überhaupt nog geen beslissing genomen wat besteld wordt, heren hierboven.
De ICE (3M) is daarentegen wel comfortabel, heb ik gisteren mogen ervaren.quote:Op donderdag 12 mei 2005 20:40 schreef MREn het volgende:
[..]
Ach, de hypermoderne en ongelofelijk comfortabele() Thalys en Lint hebben ze ook
Ik dacht zo dat het wel duidelijk was dat ik doelde op de twee heren die voor mij antwoorden.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:12 schreef Carport het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook nooit over definitief nieuw stoptreinmaterieel gehad. Die afbeelding van mij ging over een ontwerp. Discussiëren over mogelijke uitkomsten lijkt me geen probleem? Dat de NS graag metro-achtige treinstellen wil, is algemeen bekend, dacht ik zo.
Dat is me volkomen duidelijk hoor. Ik ben alleen geen voorstander van dubbele bakopleggingen, zie Talent en zo. Ik ga ervan uit dat ze hier geen Thalys-achtige constructie toepassen (die dingen hoeven immers geen 300km/u te rijden).quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:09 schreef Lucske het volgende:
Er is überhaupt nog geen beslissing genomen wat besteld wordt, heren hierboven.
Daarvoor rijdt ie dan toch echt de verkeerde kant opquote:
vooral rond berlijn, schijnen vreselijke dingen te zijn qua rijgeluid en dergelijke...quote:Op zaterdag 14 mei 2005 13:48 schreef Alexxxxx het volgende:
Nou ja, het valt mij mee. Er komen toiletten in, en e krijgen neit die afgrijselijke Arriva kleuren, maar beschaafd rood.
Waar rijdt dit type trein nu al rond?
Nee, dat zijn Talents, die zijn nog wel fijn.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 16:14 schreef Alexxxxx het volgende:
Maar dit zijn dus niet de treintjes die ik in Enschede heb gezien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |