Gisteren gratis trein ivm overname Enschede-Dortmund door de PEG:
Als 'echte' Nederlander toch ook maar een gratis ritje gemaakt gisteren. We stonden iets voor tweeën op het perron te Glanerbrug, samen met zo'n tien anderen, maar er kwam niets opdagen. Uiteraard bleef de omroep te Gbr angstvallig stil...
Toen om 14:13 de DB Regio naar Enschede aan kwam rijden, was wel duidelijk dat van de PEG de eerste 45 minuten niet veel meer te verwachten was (Gbr-Es immers enkelspoor). Toen maar een kaartje gekocht voor de terugkerende trein van DB Regio, en in Gronau even rond gekeken en wat plaatjes geschoten.
Daar rond 14:45 de stampvolle PEG Talent zien vertrekken naar Enschede (+10 terwijl hij schijnbaar geen haast had om te vertrekken, mcn had nog tijd voor koffie...).
Toen deze Talent weer terug kwam, mee gereist naar Dortmund, aankomst +5. Onderweg passen en meten, omroep in de trein keurig in Duits en Nederlands. De rol van de mcn was vooral beperkt door keer op keer te vragen of men bij de deuren weg wilde gaan omdat anders niet vertrokken kon worden.
De 150 zitplaatsen allemaal bezet, gangpad stond ook ramvol en op sommige stations zijn mensen maar niet meer ingestapt. Gelukkig na Coesveld kunnen zitten in de 1e klas.
Enorm verschil met de stof-over-plank van de DB Regio stellen! Er is verschil tussen 1e en 2e klas (grote tafel, wat meer beenruimte), fatsoenlijke hoofdsteunen en een gevulde zachte stof, waar het best 2 uur op uit te houden is, dit itt tot Talents van DB. En er is een toilet aan boord, ook wel een vereiste voor een rit van 2 uur.
Na een gezellige kerstmarkt, toch op de laatste trein gegokt (v. 19:52 uit Dortmund). Omdat we geen zin hadden om de hele tijd te staan, waren we al om 19:15 op het station, waar rond 19:30 (+25) de PEG uit Enschede binnen kwam rijden. De Nederlanders op het perron wilden al instappen, de -beschaafde- Duitsers bleven netjes wachten tot het 'nicht einsteigen' van de
CTA verdwenen was. Helaas vertrok de Talent om 19:45 naar het opstelterrein. Inmiddels waren alle CTA's op het station uitgevallen, riep de omroep veel om, maar niets over de West-Munsterland-bahn...
Om 20:10 kwamen eindelijk (warm was het niet bepaald) twee Talents aanzetten, die dan ook en masse bestormd werden. Vetrokken werd er echter nog lang niet, en ook de mcn vond het niet nodig om even iets om te roepen.5 Minuten voor vertrek een bericht over een spoorstoring,
en er werd vertrokken met +40. Het reed allemaal niet van harte, en omdat het traject voor een groot deel enkelspoor is, hadden we in Coesveld +60. Met veel gevloek van reizigers werd omgeroepen dat het tweede stel achter zou blijven.
Gelukkig zaten er nog maar zo'n 100 man in beide stellen. Na veel geboemel en nog meer vertraging (na Gronau werd er een kilometer op wandelsnelheid gereden), werd met +70 dan alsnog Glanerbrug weer bereikt.
Na een bezoek aan de lokale (en zeer goede!) shoarmazaak, werd ons huis weer bereikt, en hadden we omdanks de twee keer 70 minuten vertraging, toch een mooie dag gehad.
Maar of het al met al zo'n goede reclame was voor de PEG is nog maar de vraag...
Een ander punt wat de PEG geen goed zal doen, is dat uit de kaartautomaten te Es, Ese en Gbr alleen maar kaartjes voor de bestemmingen van DB Regio te krijgen zijn. Dus wel Gronau en Munster, maar Coesveld, Lunen en Dortmund kan je vergeten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."