abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22047182
Ik zit nu die documantaire te kijken, maar wat laat de Waal zich toch kennen! Als je resultaat wil bereiken moet je je heel anders opstellen.. onderhandelen is pokeren... de Waal laat zich steeds als een boos jongetje in de hoek zetten.... Hij trapt in alle spelletjes van de tegenpartijen...

Hij beledigt steeds allerlei mensen, zodat die ook niet geneigd meer zijn water bij de wijn te doen.. ik denk dat de Waal de FNV geen goede dienst heeft bewezen. Het kabinet vond het niet erg, want de Waal heeft zichzelf door zijn onmigelijke houding al buitenspel gezet.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 18 september 2004 @ 22:53:53 #2
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_22047336
Volgens mij kan je boos en beledigd opstellen, soms ook een heel goede manier kan zijn om een korte termijn doel te bereiken.
Verder ben ik het met je eens dat een wat scherper iemand dan De Waal, meer voor de FNV had kunnen betekenen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_22047347
denken jullie trouwens dat er nog veel mensen gaan demonstreren? Ik denk dat de meeste mensen dit kabinet zo slecht nog niet vinden, ik ben bang voor de Waal c.s. dat er een paarhonderd man beroeps demonstranten op het museumplein staan op 2 oktober.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 18 september 2004 @ 22:58:43 #4
94405 Tarak
pi_22047425
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 22:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
denken jullie trouwens dat er nog veel mensen gaan demonstreren? Ik denk dat de meeste mensen dit kabinet zo slecht nog niet vinden, ik ben bang voor de Waal c.s. dat er een paarhonderd man beroeps demonstranten op het museumplein staan op 2 oktober.
Ik ga zeker niet demonstreren. In mijn vriendenkring zie ik een groot verschil over de maatregelen van het kabinet tussen "links" stemmers en "rechts" stemmers. Dat verschil is nog nooit zo groot geweest, dus de laatste paar jaar zijn links/rechts zeker gepolariseerd. Er zouden nog best wel veel mensen kunnen komen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_22048171
Ik denk niet dat er echt veel mensen zullen komen. Ook al bleek uit een mentaliteitsmonitor (Volkskrant van zaterdag) 80% het niet eens is met dit kabinet. 8% (dat moeten wel allemaal rechtse Fok! users zijn ) staat er vierkant achter. Onverschilligheid leidt echter de dans, voor zowel politieke plannen als de medemens. Ik vind de Keer het Tij manifestatie overigens ook belangrijker...
Wasserwunderland
pi_22048210
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:34 schreef Tup het volgende:
Ik denk niet dat er echt veel mensen zullen komen. Ook al bleek uit een mentaliteitsmonitor (Volkskrant van zaterdag) 80% het niet eens is met dit kabinet. 8% (dat moeten wel allemaal rechtse Fok! users zijn ) staat er vierkant achter. Onverschilligheid leidt echter de dans, voor zowel politieke plannen als de medemens. Ik vind de Keer het Tij manifestatie overigens ook belangrijker...
Keer het Tij

Als ik ga demonstreren dan doe ik het met Lodewijk en zijn kornuiten, geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om met die vage extremistische bende van Keer het Tij mee te gaan lopen.
  zaterdag 18 september 2004 @ 23:36:37 #7
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22048213
Lodewijk de Waal, dat is die man die Doekle Terpstra er zo goed uit laat komen...

Ik verwacht dat deze man pas opstapt als men hem zeer dringend verzoekt op te stappen of als de PvdA hem een premierspost aanbiedt. Voorlopig zal hij dus nog wel het visitekaartje van een in ledental afkalvende FNV blijven.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_22048285
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:36 schreef Kozzmic het volgende:
die vage extremistische bende van Keer het Tij mee te gaan lopen.
Goed dat je het zegt...ik moet niet vergeten mijn bivakmuts en molotovcocktails mee te nemen.
Wasserwunderland
pi_22048548
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:34 schreef Tup het volgende:
Ook al bleek uit een mentaliteitsmonitor (Volkskrant van zaterdag) 80% het niet eens is met dit kabinet. 8% (dat moeten wel allemaal rechtse Fok! users zijn ) staat er vierkant achter.
Dat zijn cijfers die de volkskrant zo uit de lucht geplukt heeft. Ik had ook zelf wat creatieve getallen kunnen verzinnen. Het was een "onderzoek" wat de burger vond van de toekomstige kabinetsplannen. Echter 90% van de Nederlandse bevolking weet volgens mijn niet eens wat die inhouden, en al kregen ze ze onder hun neus gedrukt, dan zijn ze niet in staat om economisch te beredeneren waarom er nu eigenlijk bepaalde beslissingen genomen worden. Kortom, die enquete was ging dus gewoon over een gevoel dat men heeft; er zit weinig rationeels achter en is dus overbodig.

Nu terug on topic:
Ik begrijp al tijden niet waarom De Waal nog steeds op zijn positie zit. Hij vertegenwoordigt een bepaalde groep, maar door zijn houding is het enige dat hij bereikt heeft een verslechtering van de positie van de groep die hij vertegenwoordigt. Door zijn starre houding tijdens het pre-pensioen overleg om geen accoord te bereiken, doet het kabinet nu wat ze zelf willen. Dan had hij beter met wat minder genoegen kunnen nemen, want dat was nog altijd beter dan waar het nu op uit is gelopen voor zijn groep.
Men moet niet vergeten dat zijn vakbond niet de enige in Nederland is, maar vreemd genoeg is het wel de enige die constant in het nieuws is. De andere vakbonden (o.a. Terpstra) pakken het gewoon slimmer aan. Men moet zich serieus gaan afvragen of de Waal daar zit om persoonlijke vete's met Balkenende en de Geus uit te vechten of om zijn leden te vertegenwoordigen.
  zaterdag 18 september 2004 @ 23:57:02 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22048584
de Waal zou voor mij een reden zijn van bond te wisselen als ik FNV lid was.. maargoed ik was al CNV lid toen ik nog in Nl woonde.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 19 september 2004 @ 00:08:20 #11
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22048798
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:55 schreef Hedgehog het volgende:
De andere vakbonden (o.a. Terpstra) pakken het gewoon slimmer aan. Men moet zich serieus gaan afvragen of de Waal daar zit om persoonlijke vete's met Balkenende en de Geus uit te vechten of om zijn leden te vertegenwoordigen.
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:36 schreef sjun het volgende:
Lodewijk de Waal, dat is die man die Doekle Terpstra er zo goed uit laat komen...
Inderdaad!
Terpstra komt over als een wijze ontwikkelde man vergeleken met het drammerige jochie De Waal. Je bereikt echt helemaal niks wanneer je je gesprekspartner tegen je in het harnas jaagt, dat leer je normaal gesproken al als puber.
Stop the world, I want to get out.
  zondag 19 september 2004 @ 00:10:03 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22048819
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:08 schreef Lkw het volgende:

[..]

Inderdaad!
Terpstra komt over als een wijze ontwikkelde man vergeleken met het drammerige jochie De Waal. Je bereikt echt helemaal niks wanneer je je gesprekspartner tegen je in het harnas jaagt, dat leer je normaal gesproken al als puber.
Je bereikt ook heel weinig als je als Kabinet de sociale partners als oud vuil behandelt en je bevolking (die jou op die post neergezet hebben, gebaseerd op je partijprogramma) als domme debielen behandelt, die je mag voorliegen over de ware toestand van het land.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 19 september 2004 @ 00:10:49 #13
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22048828
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 23:55 schreef Hedgehog het volgende:
Echter 90% van de Nederlandse bevolking weet volgens mijn niet eens wat die inhouden, en al kregen ze ze onder hun neus gedrukt, dan zijn ze niet in staat om economisch te beredeneren waarom er nu eigenlijk bepaalde beslissingen genomen worden. Kortom, die enquete was ging dus gewoon over een gevoel dat men heeft; er zit weinig rationeels achter en is dus overbodig.
Een dergelijke veelgebezigde hautaine houding tav. de "gemiddelde burger" zal de doodsteek voor de politiek zijn. De kiezer verschaft een mandaat aan een coalitite zonder te weten wat de gevolgen zijn (lees: regeerakkoord). Het kabinet maakt plannen. De gemiddelde burger heeft het "gevoel" dat het niet klopt, maar beschikt niet over even veel informatie als het kabinet en als "beloning" worden de "plebs" genegeerd onder het mom van "we moeten nou eenmaal door de zure appel heen bijten"..

Ontopic:
Na het najaarsakkoord van vorig jaar heb ik mijn vakbondslidmaatschap opgezegd omdat ik vind dat de vakbond mijn belangen niet goed vertegenwoordigd. Dat zegt al genoeg over mijn mijn mening tav. de FNV en de Waal.
Wasserwunderland
  zondag 19 september 2004 @ 00:14:17 #14
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22048873
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:10 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je bereikt ook heel weinig als je als Kabinet de sociale partners als oud vuil behandelt en je bevolking (die jou op die post neergezet hebben, gebaseerd op je partijprogramma) als domme debielen behandelt, die je mag voorliegen over de ware toestand van het land.
Vooralsnog doet dit kabinet niks anders dan de partijprogramma's uitvoeren. Voorliegen kan niet eens met zoveel media die overal induiken. Verder heb ik sterk het gevoel dat De Waal inderdaad een soort persoonlijke vendetta aan het voeren is tegen Balkenende cs. Door de neerbuigende toon waarop hij over dit kabinet praat - óók al voor de onderhandelingen - heeft hij mi de boel willens en wetens laten klappen.
  zondag 19 september 2004 @ 00:17:00 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_22048911
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:14 schreef Lkw het volgende:

[..]

Door de neerbuigende toon waarop hij over dit kabinet praat - óók al voor de onderhandelingen - heeft hij mi de boel willens en wetens laten klappen.
Goh, en dat is iets wat bijvoorbeeld het CDA nooit zou doen he? Zeker al de soap na de verkiezingen van 22/1/2003 vergeten? Balkenende die voordat de onderhandelingen begonnen al riep dat hij liever met de VVD wou regeren en vervolgens een CDA wat willens en wetens de onderhandelingen met de echte winnaar van de verkiezingen opblies?
  zondag 19 september 2004 @ 00:20:54 #16
94405 Tarak
pi_22048984
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Goh, en dat is iets wat bijvoorbeeld het CDA nooit zou doen he? Zeker al de soap na de verkiezingen van 22/1/2003 vergeten? Balkenende die voordat de onderhandelingen begonnen al riep dat hij liever met de VVD wou regeren en vervolgens een CDA wat willens en wetens de onderhandelingen met de echte winnaar van de verkiezingen opblies?
ah huillie....

Heet dat niet politiek?? Als je dit spel niet wil spelen, moet je niet in de politiek gaan zitten. Het CDA had meer stemmen dan de PvdA, het CDA was dus winnaar en bepaalt..
Misschien wilde Woutertje gewoon teveel....
pi_22049031
De Waal moet zich gewoon koest houden; het is een kwestie van tijd dat het kabinet zijn eigen vijand wordt. Daarom is zelfs oppositie overbodig, gewoon een kwestie van even wachten.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_22049058
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:22 schreef elcastel het volgende:
De Waal moet zich gewoon koest houden; het is een kwestie van tijd dat het kabinet zijn eigen vijand wordt. Daarom is zelfs oppositie overbodig, gewoon een kwestie van even wachten.
In dit Nederland? Echt niet. Als er geen tegengeluid is, slaapt de gemiddelde burger direct weer in en zit deze rampenploeg de rit gewoon uit met alle desastreuze gevolgen van dien.
  zondag 19 september 2004 @ 00:26:11 #19
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22049095
quote:

[..]

Ik vind dat je nu een rare constructie toepast. Die van: "zij doen iets slechts, dus ik mag het ook doen". Als je vind dat het CDA, of welke andere partij ook waar je niet achter staat, iets niet mag doen, waarom zou de FNV het dan wél mogen van je?
De logica in je opmerking ontgaat me (logisch, want hij zit er niet in).

Los daarvan vind ik het zeker niet arrogant om voor de verkiezingen aan te geven met welke partij je in zee wilt gaan. Dat geeft de kiezer alleen maar duidelijkheid. Niks mis mee dus.
pi_22049127
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:24 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
In dit Nederland? Echt niet. Als er geen tegengeluid is, slaapt de gemiddelde burger direct weer in en zit deze rampenploeg de rit gewoon uit met alle desastreuze gevolgen van dien.
Ja hier en daar wat speldenprikjes. Maar echt dit kabinet graaft gewoon zijn eigen graf, dat is al tijden bekend. Zelfs het CPB gaf van de week alweer aan dat de grootste economische vijand op dit moment het kabinet was.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_22049147
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:27 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ja hier en daar wat speldenprikjes. Maar echt dit kabinet graaft gewoon zijn eigen graf, dat is al tijden bekend. Zelfs het CPB gaf van de week alweer aan dat de grootste economische vijand op dit moment het kabinet was.
Ja. Maar dat moet wel uitgedragen blijven worden. Anders verdwijnt het geruisloos uit de media en slaapt Nederland gewoon verder om in 2007 met een scholk te ontdekken dat we het Albanië van West Europa geworden zijn.
  zondag 19 september 2004 @ 00:34:26 #22
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22049265
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:14 schreef Lkw het volgende:
Vooralsnog doet dit kabinet niks anders dan de partijprogramma's uitvoeren. Voorliegen kan niet eens met zoveel media die overal induiken. Verder heb ik sterk het gevoel dat De Waal inderdaad een soort persoonlijke vendetta aan het voeren is tegen Balkenende cs. Door de neerbuigende toon waarop hij over dit kabinet praat - óók al voor de onderhandelingen - heeft hij mi de boel willens en wetens laten klappen.
Vooral punten van de VVD. Ik lees in het programma van het CDA: "Het is geen kwestie van "voorliegen", maar met pseudo theorietjes over inverdieneffecten en angst de agenda bepalen. Ik vind de Waal incompetent, maar wat betreft de relatie met het kabinet vind ik dat het kabinet de vakbonden wel degelijk eerst geschoffeerd heeft door bij het najaarsakkoord 0% af te sluiten en te "impliceren" dat met prepensioen niks zou gebeuren. Die 0% was al een vrij groot offer. Daarna heeft het kabinet het nog erger gemaakt door te dreigen (en uitvoeren) van afschaffing algemeenverbindend verklaring. Het kabinet is weliswaar geen klein stampend jongetje maar dan in ieder geval die 15jarige ASO van de klas die tienjarigen snoep afperst.
Wasserwunderland
  zondag 19 september 2004 @ 00:44:39 #23
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22049477
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:34 schreef Tup het volgende:

[..]

Vooral punten van de VVD. Ik lees in het programma van het CDA: "Het is geen kwestie van "voorliegen", maar met pseudo theorietjes over inverdieneffecten en angst de agenda bepalen. Ik vind de Waal incompetent, maar wat betreft de relatie met het kabinet vind ik dat het kabinet de vakbonden wel degelijk eerst geschoffeerd heeft door bij het najaarsakkoord 0% af te sluiten en te "impliceren" dat met prepensioen niks zou gebeuren. Die 0% was al een vrij groot offer. Daarna heeft het kabinet het nog erger gemaakt door te dreigen (en uitvoeren) van afschaffing algemeenverbindend verklaring. Het kabinet is weliswaar geen klein stampend jongetje maar dan in ieder geval die 15jarige ASO van de klas die tienjarigen snoep afperst.
Ik ben het met je eens dat dit kabinet wel heel veel vraagt van de vakbonden. Maar zo werkt het volgens mij. De vakbonden op hun beurt vragen weer erg veel van het kabinet. De kunst (van het onderhandelen) is om ergens in het midden uit te komen en wel op zo'n manier dat beide kampen het naar hun achterban kunnen verantwoorden.

Wanneer je - zoals De Waal - nog voor en tijdens de onderhandelingen in de media zegt dat dit kabinet "een ramp" is voor Nederland en het liefst zo snel mogelijk vervangen zou moeten worden, ondergraaf je je eigen positie. Je gesprekspartner vergeet een dergelijke onder-de-gordel-stoot namelijk niet. Ik heb, óók als ik probeer zo objectief mogelijk te zijn, nooit gezien dat De Waal er daadwerkelijk iets van wou maken. En dat neem ik 'm kwalijk.
  zondag 19 september 2004 @ 00:52:55 #24
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22049658
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:44 schreef Lkw het volgende:
Ik ben het met je eens dat dit kabinet wel heel veel vraagt van de vakbonden. Maar zo werkt het volgens mij. De vakbonden op hun beurt vragen weer erg veel van het kabinet. De kunst (van het onderhandelen) is om ergens in het midden uit te komen en wel op zo'n manier dat beide kampen het naar hun achterban kunnen verantwoorden.
Dat is waar, maar dat is dus ook gebeurd in het najaarsoverleg. Het kabinet doet me denken aan die weergaloze sketch van Bert en Ernie (vrije herinnering, het gaat om het principe). Twee koekjes...Ernie eetje koekje op...Bert wil beginnen met zijn koekje...Ernie zegt tegen Bert: het is netjes als je eerlijk deelt...Bert geeft helft koekje...Ernie eet halve koekje op...Bert wil beginnen met zijn koekje...Ernie zegt tegen Bert: het is netjes als je eerlijk deelt...Bert geeft helft koekje...
Uiteindelijk heeft Ernie bijna alles op. Dat is geen compromis dus, hoewel Ernie steeds een beroep op "eerlijk delen" doet..
quote:
Wanneer je - zoals De Waal - nog voor en tijdens de onderhandelingen in de media zegt dat dit kabinet "een ramp" is voor Nederland en het liefst zo snel mogelijk vervangen zou moeten worden, ondergraaf je je eigen positie. Je gesprekspartner vergeet een dergelijke onder-de-gordel-stoot namelijk niet. Ik heb, óók als ik probeer zo objectief mogelijk te zijn, nooit gezien dat De Waal er daadwerkelijk iets van wou maken. En dat neem ik 'm kwalijk.
Over de persoon de Waal zijn we het eens...een futloze, incompetente vakbondsleider
Wasserwunderland
  zondag 19 september 2004 @ 01:06:24 #25
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22049930
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:52 schreef Tup het volgende:

[..]

Dat is waar, maar dat is dus ook gebeurd in het najaarsoverleg. Het kabinet doet me denken aan die weergaloze sketch van Bert en Ernie (vrije herinnering, het gaat om het principe). Twee koekjes...Ernie eetje koekje op...Bert wil beginnen met zijn koekje...Ernie zegt tegen Bert: het is netjes als je eerlijk deelt...Bert geeft helft koekje...Ernie eet halve koekje op...Bert wil beginnen met zijn koekje...Ernie zegt tegen Bert: het is netjes als je eerlijk deelt...Bert geeft helft koekje...
Uiteindelijk heeft Ernie bijna alles op. Dat is geen compromis dus, hoewel Ernie steeds een beroep op "eerlijk delen" doet..
Ik weet eigenlijk niet of ik het helemaal eens ben met deze vergelijking. Maar die sketch kende ik niet en ik vind het zo'n leuk verhaaltje dat ik je gewoon maar gelijk geef

Een andere reden is dat ik de precieze onderhandelingsgeschiedenis niet in mijn hoofd heb zitten, en daarom ook niet goed kan inschatten in hoeverre ik het met je eens of oneens ben
  zondag 19 september 2004 @ 05:55:18 #26
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22052337
quote:

[..]

Goh, en dat is iets wat bijvoorbeeld het CDA nooit zou doen he? Zeker al de soap na de verkiezingen van 22/1/2003 vergeten?
De soap hebben we nu toch met reacties als:
quote:
Balkenende die voordat de onderhandelingen begonnen al riep dat hij liever met de VVD wou regeren
De man mag zijn voorkeur toch uitspreken in ons democratische land? Gezien de draaikonterij rondom humanitaire hulp in Irak, de visie op vormgeving aan de participatiestaat en de stringentere monitoring van de Zorg namen Verhage en balkenende een zeer wijs besluit. Daarbij was het politiek zeer slim om gebruik te maken van de gelegenheid om de grootste oppositiepartij alvast in de kaarten te kijken.
quote:
en vervolgens een CDA wat willens en wetens de onderhandelingen met de echte winnaar van de verkiezingen opblies?
Tevoren gaf het CDA haar voorkeur aan, vervolgens handelde zij daarnaar. Vervolgens kwam de gebruikelijke dreinende klaagzang van de PvdA die zichzelf handig in de slachtofferrol manoevreerde.

De echte winnaar van de verkiezingen is doorgaans gewoon de club met de meeste zetels Lord_Vetinari. Behalve natuurlijk als het niet de PvdA is...

Wanneer wordt Lodewijk de Waal nu gevraagd de PvdA over te nemen?
  zondag 19 september 2004 @ 06:01:41 #27
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22052343
Sjun, kan je alsjeblieft, wellicht vanwege mijn luiheid, nu eens toelichten wat er onder een "participatiestaat" verstaan wordt?
  zondag 19 september 2004 @ 06:17:30 #28
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22052351
quote:
Op zondag 19 september 2004 06:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Sjun, kan je alsjeblieft, wellicht vanwege mijn luiheid, nu eens toelichten wat er onder een "participatiestaat" verstaan wordt?
Het woord zegt het al. verstrekking van geld voor levensonderhoud en andere zaken wordt nog steeds verleend maar het doel daarvan is nu niet langer afkopen van onrust of tevredenhouden van de uitkeringsgerechtigde, het doel is nu toewerking naar participatie op de arbeidsmarkt. Voor wie dat daadwerkelijk niet kan verandert er weinig. Ieder sraagt immers naar vermogen bij aan de overheidsbezuinigingen. Voor wie dat niet wil verandert er veel. er wordt nu toegewerkt naar actieve deelname aan het arbeidsproces. De sociale hangmat van voorheen wordt omgevormd tot een sociaal vangnet zodat ons sociale stelsel tot in lengte van jaren kan voortduren omdat het betaalbaar kan blijven.
  zondag 19 september 2004 @ 06:27:03 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22052356
quote:
Op zondag 19 september 2004 06:17 schreef sjun het volgende:

[..]

Het woord zegt het al. verstrekking van geld voor levensonderhoud en andere zaken wordt nog steeds verleend maar het doel daarvan is nu niet langer afkopen van onrust of tevredenhouden van de uitkeringsgerechtigde, het doel is nu toewerking naar participatie op de arbeidsmarkt. Voor wie dat daadwerkelijk niet kan verandert er weinig. Ieder sraagt immers naar vermogen bij aan de overheidsbezuinigingen. Voor wie dat niet wil verandert er veel. er wordt nu toegewerkt naar actieve deelname aan het arbeidsproces. De sociale hangmat van voorheen wordt omgevormd tot een sociaal vangnet zodat ons sociale stelsel tot in lengte van jaren kan voortduren omdat het betaalbaar kan blijven.
Dank je voor de toelichting. Misschien kan je voor de retoriek beter een term als "springkussen" e.d. gebruiken om je argumenten kracht bij te zetten (slechts een tip )
  zondag 19 september 2004 @ 07:16:45 #30
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22052394
quote:
Op zondag 19 september 2004 06:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dank je voor de toelichting. Misschien kan je voor de retoriek beter een term als "springkussen" e.d. gebruiken om je argumenten kracht bij te zetten (slechts een tip )
Zonder provocatie geen discussie
IRL maak ik graag gebruik van je tip

De overprovocatie van Lodewijk de Waal zie ik meer als misplaatste profilering. Naar mijn idee heeft de man zich daarmee op voorhand reeds buiten de discussie geplaatst.
  zondag 19 september 2004 @ 11:05:15 #31
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22053635
als je in een vergadering het woord neemt en dan voordat de onderhandelingen al beginnen een monoloog start waarbij je degenen waarmee je moet onderhandelt beledigt en persoonlijk aanvalt kun je niet verwachten dat er nog enig resultaat te behalen valt en creëer je bewust een loopgravenstelling....

wellicht valt het kabinet te verwijten dat er te weinig speelruimte was, maar met een andere opstelling van de Waal had er meer mogelijk geweest en bovendien en veel belangrijker had hij tegen de mensen kunnen zeggen dat er echt niet meer in zat zonder dat je het gevoel had dat het wel eens aan de onmogelijke houding van de Waal lag.......

Door de idiote houding van de Waal krijgt de FNV volledige schuld van het mislukken van het overleg en zal men ook minder geneigd zijn de straat op te gaan met hen. Zo dupeert hij met name zn eigen leden., maar ondergraaft hij vooral de positie van de vakbonden die toch al niet best is...

Als de demonstraties een flop worden is de vakbond voor het collectieve belang definitief verworden tot een tandeloze tijger en heeft de Waal vooral het belang van het kabinet gediend door zijn organisatie "vakkundig" buitenspel te zetten..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 19 september 2004 @ 11:42:51 #32
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22054209
prachtige analyse BHFH.
pi_22055355
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
als je in een vergadering het woord neemt en dan voordat de onderhandelingen al beginnen een monoloog start waarbij je degenen waarmee je moet onderhandelt beledigt en persoonlijk aanvalt kun je niet verwachten dat er nog enig resultaat te behalen valt en creëer je bewust een loopgravenstelling....
Je typeert de heren Zalm en De Geus voortreffelijk
pi_22058648
Na Nova gister ben ik fan van Lodewijk de Waal. Wat een prachtige relnicht is dat toch
pi_22058673
quote:
Op zondag 19 september 2004 15:13 schreef pberends het volgende:
Na Nova gister ben ik fan van Lodewijk de Waal. Wat een prachtige relnicht is dat toch
En ik ben ook weer fan van NOVA - prachtige reconstructie
  zondag 19 september 2004 @ 15:18:46 #36
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22058753
quote:
Op zondag 19 september 2004 12:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Je typeert de heren Zalm en De Geus voortreffelijk
het gaat om de beeldvorming, de Waal kan dan wel vinden dat hij gelijk heeft en dat hij bedrogen wordt door Zalm en de Geus, maar door zich zo te laten kennen krijgt hij het publiek tegen zich en dat kan toch niet zijn bedoeling zijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22058791
quote:
Op zondag 19 september 2004 15:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

het gaat om de beeldvorming, de Waal kan dan wel vinden dat hij gelijk heeft en dat hij bedrogen wordt door Zalm en de Geus, maar door zich zo te laten kennen krijgt hij het publiek tegen zich en dat kan toch niet zijn bedoeling zijn.
Hij had het rechtse gedeelte van het volk toch al tegen, de mensen die sowieso niks zien in vakbonden. Een heel groot gedeelte van de mensen is tegen de kabinetsplannen en steunt dus de koers van de vakbonden en andere organisaties.

En zij zien De Waal echt niet als hun verlichte leider. Dat is een trucje van rechts, op de persoon spelen. Dat doen ze ook met Wouter Bos. En ze gaan hun gang maar - en jij ook vanuit Belgie
  zondag 19 september 2004 @ 15:25:39 #38
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22058873
wat een onzin.. Ik ben pro-vakbonden, maar ik denk alleen dat je door een andere opstelling meer kan betekenen voor je leden.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22058907
quote:
Op zondag 19 september 2004 15:14 schreef SCH het volgende:

[..]

En ik ben ook weer fan van NOVA - prachtige reconstructie
Lodewijk: "Als het kabinet valt is het goed"
pi_22058994
quote:
Op zondag 19 september 2004 15:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wat een onzin.. Ik ben pro-vakbonden, maar ik denk alleen dat je door een andere opstelling meer kan betekenen voor je leden.
Waarom speel je het dan zo op de persoon? Dat is zo flauw en gemakzuchtig. De vakbonden trekken 1 lijn en de FNV en de CNV trekken vrijwel volledig gezamenlijk op. Het gaat niet om De Waal. Het CNV heeft nog een extra poging gedaan om het gesprek vlot te trekken maar daar wilde het kabinet ook niet aan.

Dus het in onzinnig en populistisch om de bal louter bij De Waal te leggen. Maar wat kan je verwachten van iemand die in Co Adriaanse een goed politicus ziet.
  zondag 19 september 2004 @ 15:38:45 #41
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22059138
ik speel op de persoon, omdat de Waal persoonlijk er de oorzaak van is dat de FNV grote schade heeft opgelopen... natuurlijk was het wellicht anders ook stuk gelopen, maar zoals ik al zei gaat het daar niet om... lees je wel wat ik schrijf?? Het gaat om de beeldvorming! Ik zie de waal niet in staat veel mensen te mobiliseren, veel mensen zullen denken, "moet ik de straat op omdat jij je daar als een klein kind hebt zitten gedragen?" terwijl anders de zwarte piet bij het kabinet had gelegen en de mensen veel gewilliger waren geweest om samen de Waal de straat op te gaan.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22059173
De zwarte piet ligt bij het kabinet hoor. Fok is de samenleving niet.
En lees jij wel wat ik schrijf? Mensen zijn boos over dat pre-pensioen, niet over De Waal - die hoeft ook helemaal geen mensen te mobiliseren. De slechte maatregelen van dit kabinet laten het Museumplein volstromen.
pi_22059232
Ik ben geen fan van De Waal verder- al niet vanaf het moment waarop hij aantrad. Ella Vogelaar was een uitgelezen kandidaat voor die plek en is door het haantjesgedrag van Lodewijk op een zijspoor gezet. Maar dat heeft Ella wel laten gebeuren en de rest van de FNV was daar gewoon bij.
  zondag 19 september 2004 @ 16:24:47 #44
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_22060051
quote:
Op zondag 19 september 2004 00:10 schreef Tup het volgende:

Een dergelijke veelgebezigde hautaine houding tav. de "gemiddelde burger"
Hautain of niet, in hetzelfde onderzoek van de Volkskrant stond, "de weerstand" tegen dit kabinet uitgesplitst naar opleidingsniveau. Onder hoger opgeleiden was een groter percentage voor dit kabinet dan tegen!
  zondag 19 september 2004 @ 16:55:38 #45
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22060689
quote:
Op zondag 19 september 2004 15:20 schreef SCH het volgende:
Dat is een trucje van rechts, op de persoon spelen. Dat doen ze ook met Wouter Bos. En ze gaan hun gang maar.
Hm, op de persoon spelen zie ik toch écht vaker bij links georiënteerden dan bij de andere kant. Kijk alleen maar naar de reacties over (het uiterlijk van) Balkenende, of de reacties op de frontpage nav berichten over de voet van Balkenende.

Zoveel neerbuigendheid heb ik van rechts nooit gezien over bijvoorbeeld Kok. Mijn ervaring is dat juist politiek links (vooral GroenLinks en PvdA) op een erg onder-de-gordel-manier oppositie voert.

Verder word je over het algemeen door linksstemmers neergezet als een achterlijk figuur als je ervoor uitkomt dat je CDA of VVD stemt. Andersom wordt eea veel meer opgevat als 'iemand die gewoon andere ideeën heeft'. Is althans mijn ervaring in het 'gewone leven'.
  zondag 19 september 2004 @ 17:16:35 #46
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22061102
quote:
Op zondag 19 september 2004 16:24 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Hautain of niet, in hetzelfde onderzoek van de Volkskrant stond, "de weerstand" tegen dit kabinet uitgesplitst naar opleidingsniveau. Onder hoger opgeleiden was een groter percentage voor dit kabinet dan tegen!
Hetgeen mij nog meevalt van de Volkskrant maar wellicht spreekt hier dan toch de koele rekenmeester een woordje mee. Het lijkt me overigens verklaarbaar dat mensen met wat meer opleiding die willen rekenen wel door het anti-balki offensief heenprikken en de man op woorden en daden in plaats van op toeschrijvingen of uiterlijk beoordelen.

Ook dit kan echter een vorm van wensdenken zijn omdat voor mij niet helder is wat de Volkskrant precies onder hogere opleiding verstaat. Als hieronder ook al een HBO opleiding gerekend wordt dan heeft zelfs de Volkskrant vooral een publiek van hoger opgeleiden...

Nu weer terug naar Lodewijk. Hoe lang zou hij kunnen blijven zitten nadat zijn egofestatie op een flop is uitgelopen?
  zondag 19 september 2004 @ 17:37:27 #47
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22061556
Mijn inschatting is dat ie meteen na 2 oktober zn biezen moet pakken... mag iemand anders puin ruimen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 19 september 2004 @ 18:13:06 #48
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22062330
quote:
Op zondag 19 september 2004 17:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Mijn inschatting is dat ie meteen na 2 oktober zn biezen moet pakken... mag iemand anders puin ruimen.
De laatste 13 dagen van lodewijk de Waal bij de FNV. U maakt dit moment geschiedenis mee en bevindt zich in een queeste van de Waal naar maatschappelijke legitimiteit.

Zal onze 'held' voldoende zielen weten te ronselen om op 2 oktober te triomferen over zijn critici of verdwijnt hij vlotter dan de ergernis intrad als men hem aanschouwde, uit de schijnwerpers.

Maak het mee, volg deze draad.
pi_22065861
quote:
Op zondag 19 september 2004 17:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Waar baseer je dat op? Er is weinig reden om te denken dat die manifestatie een flop wordt.
pi_22065916
quote:
Op zondag 19 september 2004 17:16 schreef sjun het volgende:

[..]

Hetgeen mij nog meevalt van de Volkskrant maar wellicht spreekt hier dan toch de koele rekenmeester een woordje mee. Het lijkt me overigens verklaarbaar dat mensen met wat meer opleiding die willen rekenen wel door het anti-balki offensief heenprikken en de man op woorden en daden in plaats van op toeschrijvingen of uiterlijk beoordelen.
Het ligt meer voor de hand dat hogeropgeleiden ook hogerverdienenden zijn en dus beter uit de voeten kunnen met het begrip zelfredzaamheid.
quote:
Nu weer terug naar Lodewijk. Hoe lang zou hij kunnen blijven zitten nadat zijn egofestatie op een flop is uitgelopen?
Wat is voor jou een flop?
pi_22065966
Oh, wacht, dit is een BHFH-topic
  zondag 19 september 2004 @ 20:54:31 #52
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22066024
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Er is weinig reden om te denken dat die manifestatie een flop wordt.
Ik bespeur weinig actiebereidheid onder de Nederlanders.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22066092
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Jij woont hier toch niet eens?
  zondag 19 september 2004 @ 20:59:10 #54
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22066151
quote:

[..]

Ik las andere berichten over een grote bereidheid onder Nederlanders.

Maar het is altijd afwachten hoeveel er op zo'n demonstratie komen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 19 september 2004 @ 21:03:16 #55
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22066262
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:59 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De bekende anderhalve paardekop exclusief winkelend publiek en in het OV gestrande reizigers...
pi_22066304
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:03 schreef sjun het volgende:

[..]

De bekende anderhalve paardekop exclusief winkelend publiek en in het OV gestrande reizigers...
Dat argument ga je zondag sowieso gebruiken als de teller ergens tussen 75.000 en 125.000 staat want je wilt niet dat het een succes is.
  zondag 19 september 2004 @ 21:09:58 #57
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22066430
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:05 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat argument ga je zondag sowieso gebruiken als de teller ergens tussen 75.000 en 125.000 staat want je wilt niet dat het een succes is.
In dat geval hoef ik niet eens een argument te gebruiken want dan spreken de cijfers voor zich. Ik vermoed echter dat zelfs het getal van 75.000 nog niet eens gehaald wordt.
pi_22066470
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:09 schreef sjun het volgende:

[..]

In dat geval hoef ik niet eens een argument te gebruiken want dan spreken de cijfers voor zich. Ik vermoed echter dat zelfs het getal van 75.000 nog niet eens gehaald wordt.
Ik denk zelf dat er meer dan 50.000 mensen komen en dat vind ik vrij veel maar het zou me toch ook niet verbazne als de 100.000 wordt gehaald. Het verzet tegen dit beleid is echt heel groot, of de actiebereidheid ook zo groot is, zal van triviale dingen als het weer afhangen.
  zondag 19 september 2004 @ 21:29:09 #59
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22066931
het zal me niet verbazen als er niet meer dan 1000 beroepsdemonstranten staan..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22066975
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jij staat echt ver van de realiteit af en weet niet wat er leeft in het land. Maar dat is je goed recht hoor Je diskwalificeert je wel weer wederom.
pi_22067101
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Zo ken ik er ook een:
"Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er vele tienduizenden demonstranten komen om te protesteren tegen het afbraakbeleid van voetrottende, zijn beste tijd gehad hebbende, Balkenende"
  zondag 19 september 2004 @ 21:42:17 #62
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22067315
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Jij staat echt ver van de realiteit af en weet niet wat er leeft in het land. Maar dat is je goed recht hoor Je diskwalificeert je wel weer wederom.
we zullen wel zien, maar ik proef gewoon geen grote actiebereidheid.. de Nederlandse gemeenschap hier vind het huidige kabinet prima iig. , maar toen ik het laatst met mensen op straat over politieke zaken hadden had men niet zoveel bezwaren tegen het kabinet en veel mensen zijn er ook erg onverschillig over verder valt me op. Niet echt een klimaat dat gaat leiden tot grote massademonstraties, me dunkt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 20 september 2004 @ 00:39:49 #63
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22071932
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we zullen wel zien, maar ik proef gewoon geen grote actiebereidheid.. de Nederlandse gemeenschap hier vind het huidige kabinet prima iig. , maar toen ik het laatst met mensen op straat over politieke zaken hadden had men niet zoveel bezwaren tegen het kabinet en veel mensen zijn er ook erg onverschillig over verder valt me op. Niet echt een klimaat dat gaat leiden tot grote massademonstraties, me dunkt.
Nogmaals, ik proef ook geen grote actiebereidheid, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat iedereen het beleid maar prima vindt. Het kabinet pakt het gewoon slim aan: ze is daadkrachtig en dramt door, burgers hebben -net als ten tijde van Paars2- niet het idee dat er geluisterd wordt. Daarom is het zo slecht dat het kabinet zich vervreemdt van de "massa". Nog meer mensen zullen zich afkeren van de politiek. Om die reden zou het het kabinet sieren als ze de mening van "het volk" zou durven te vragen. Maar dan vindt men "plebs" weer niet bij machte om over het beleid te oordelen. Erg pedant.
Wasserwunderland
  FOK!fotograaf maandag 20 september 2004 @ 11:59:46 #64
18921 freud
Who's John Galt?
pi_22077912
Lodewijk moet imo eens in gaan zien dat werken geen straf is, en dat vanwege de veranderende maatschappij, mensen best langer kunnen werken. En als je niet tot je 67e fysiek werk wil doen, dan moet je zelf inzet tonen en kennis opdoen om ook niet fysiek werk aan te kunnen. Als je op je 65e nog stoeptegellegger bent ipv uitvoerder, dan heb je imo dat aan jezelf te danken.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_22077972
quote:
Op maandag 20 september 2004 11:59 schreef freud het volgende:
Als je op je 65e nog stoeptegellegger bent ipv uitvoerder, dan heb je imo dat aan jezelf te danken.
Knappe jongn die een stoeptegellegger van 65 weet te vinden zonder versleten rug.
pi_22078249
verwar vooral het succes van vandaag (een werkdag) niet met die van zaterdag 2 oktober.

ach, ik ga maar weer genieten van mijn gedwongen vrije dag....
Not believing in force is the same as not believing in gravity - Leon Trotski
  maandag 20 september 2004 @ 12:36:09 #67
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22078613
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik denk zelf dat er meer dan 50.000 mensen komen en dat vind ik vrij veel maar het zou me toch ook niet verbazen als de 100.000 wordt gehaald. Het verzet tegen dit beleid is echt heel groot, of de actiebereidheid ook zo groot is, zal van triviale dingen als het weer afhangen.
Niemand wil iets inleveren en ieder wil het beter. De triviale overwegingen van een dagje vrij of gratis OV in het vooruitzicht tijdens een activiteit waarbij naar hartelust gesocialiseerd kan worden zouden dan ook best belangstellenden kunnen lokken.

Intussen kan mijn collega zijn kostenpost te Rotterdam vanwege moedwillige vertraging en niet voorziene taxikosten zeker weer nergens declareren.

[ Bericht 10% gewijzigd door sjun op 20-09-2004 12:41:26 ]
pi_22103919
Wat is het toch een onaangename man. Ik zie hem net weer tijdens de Prinsjesdag-uitzendig.
Waar Terpstra altijd correct is gedraagt De Waal zich als een verongelijkte kleuter.
Ik zou het bijna onbehouwen noemen. Wat een fladrol, je zal er maar door vertegenwoordigd worden. (Dat laatste geldt trouwens voor die hele FNV-kliek.)
  donderdag 23 september 2004 @ 00:23:59 #69
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_22143321
de waal zijn televisieoptredens zijn inderdaad van een onbeleefdheid/onbeschoftheid: hij kan geen mensen uit laten praten. Bij B&W, bij Netwerk, het is gewoon onfatsoenlijk hoe hij mensen niet eens uit laat praten
wat moet ik hier nu neerzetten?
  donderdag 23 september 2004 @ 00:28:56 #70
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22143441
quote:
Op donderdag 23 september 2004 00:23 schreef evert het volgende:
de waal zijn televisieoptredens zijn inderdaad van een onbeleefdheid/onbeschoftheid: hij kan geen mensen uit laten praten. Bij B&W, bij Netwerk, het is gewoon onfatsoenlijk hoe hij mensen niet eens uit laat praten
Staat reeds genoteerd in zijn dossier...
pi_22146136
quote:

Nog steeds?
pi_22146491
quote:
Op donderdag 23 september 2004 09:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Nog steeds?
Net of die paar duizend mensen in het stadhuis van rotterdam wat voorstellen.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_22146504
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:24 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Net of die paar duizend mensen in het stadhuis van rotterdam wat voorstellen.
De opkomst vooral maandag was veel hoger dan verwacht, dat geven de meeste ministers tenminste wel ruiterlijk toe.
pi_22146522
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:25 schreef SCH het volgende:

[..]

De opkomst vooral maandag was veel hoger dan verwacht, dat geven de meeste ministers tenminste wel ruiterlijk toe.
'hoger dan verwacht', wat een loze kreet. Het is niks als je het vergelijkt met werkend Nederland, totaal niks. Je kan het nog niet eens in een percentage uitdrukken omdat het te weinig is.
pi_22146554
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:26 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

'hoger dan verwacht', wat een loze kreet. Het is niks als je het vergelijkt met werkend Nederland, totaal niks. Je kan het nog niet eens in een percentage uitdrukken omdat het te weinig is.
Dan niet joh
pi_22146618
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:28 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan niet joh
Kom gewoon met een inhoudelijke reactie.
pi_22146657
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:33 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Kom gewoon met een inhoudelijke reactie.
Dat deed ik maar jij lult overal over heen.
Mensen als Mark Rutte en Aart Jan de Geus zeggen dat zij verrast waren door de hoge opkomst. Jij kiest voor de tactiek van het bagetallisseren, moet je vooral blijven doen maar wat moet ik daar verder mee? Zelfs als er op 2 oktober meer dan een miljoen mensen zijn kan ik jouw zure reactie al invullen.
pi_22146725
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Mensen als Mark Rutte en Aart Jan de Geus zeggen dat zij verrast waren door de hoge opkomst. Jij kiest voor de tactiek van het bagetallisseren, moet je vooral blijven doen maar wat moet ik daar verder mee? Zelfs als er op 2 oktober meer dan een miljoen mensen zijn kan ik jouw zure reactie al invullen.
Nee hoor, 1 miljoen mensen is 1/16 van de bevolking, dat is een substancieel aantal. Deze paar duizenden mensen is echter totaal niks.
pi_22146785
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:38 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Nee hoor, 1 miljoen mensen is 1/16 van de bevolking, dat is een substancieel aantal. Deze paar duizenden mensen is echter totaal niks.
Wat jij wil. Ik heb hier geen zin in.
pi_22147029
stel hier je vraag maar Underworld
pi_22149218
Verkeerde vrienden

De vakbonden zijn druk bezig protest te voeren om de sociale herzieningen teniet te doen. Vakbondsleden hebben het idee dat vakbonden voor hun belangen opkomen. Op de korte termijn is dat in principe ook zo. Wie echter met economische ogen naar de situatie kijkt zou concluderen dat het voor het gemiddelde vakbondslid beter is het lidmaatschap op te zeggen.

De regering wenst voor de komende jaren loonbeperking en dreigt CAO's niet algemeen bindend te verklaren. De FNV meent dat er nog wel 3% procent loonruimte is voor de nieuwe CAO onderhandelingen. Gezien het hoge aantal werklozen is dat een absurde stelling. Enigszins vergelijkbaar met een makelaar die een klant adviseert de vraagprijs van zijn moeilijk verkoopbare huis te verhogen. Vakbondenbestuurders als Lodewijk de Waal bedrijven graag simpele retoriek (waarom wordt hij nou nooit van populisme beschuldigd?) en de leden zijn gevoelig voor beloften over loonverhoging, betere arbeidsomstandigheden, eerder stoppen et cetera. Alsof ze nog in Sinterklaas geloven.

Je vraagt je af welke groot belang werknemers hebben bij vakbondslidmaatschap. Vakbonden verhogen weliswaar de lonen voor werknemers maar zorgen ook voor meer werklozen (met name onderaan het loongebouw). Voor arbeid gelden immers de dezelfde wetten van vraag en aanbod als voor brood of auto's. Een hogere prijs zorgt voor minder vraag. Aangezien die werklozen betaald worden door de werkenden verliezen de laatsten het voordeel van het hogere loon. Wie kan er daarmee op vooruit gaan? Nederland als geheel in ieder geval niet maar de betrokkenen evenmin. Veel werklozen willen graag werken maar mogen niet en werknemers die minder willen werken moeten juist harder werken om voor de duimendraaiers te betalen. Een wonderlijke wereld hoor, die wereld van bindend verklaarde CAO's, minumumlonen en vakbonden.

Maar zelfs als de WW niet zou bestaan en de werklozen aan de bedelstaf geraken vraag je je af of werknemers wel van dat hogere loon kunnen genieten. Want de kans om ontslagen te worden is groter naarmate vakbonden hogere lonen afdwingen. Bedrijven gaan dan naar het buitenland of moeten noodgedwongen inkrimpen. Het lijkt dus onwaarschijnlijk dat vakbonden veel goeds presteren voor hun leden maar toch doen de de media, het onderwijs en de politiek ons geloven dat zij in het belang van werknemers handelen.

Liefhebbende ouders waarschuwen hun kinderen nog wel eens voor verkeerde vrienden. Maar wie waarschuwt werknemers tegen verkeerde vakbonden? Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.

Frank Karsten
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_22149601
quote:
Op zondag 19 september 2004 20:59 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Het nederlansde staken is verworden tot een dagje uit, bepakt met rugzak voor een schaarse picknick. Het weer heeft een behoorlijke invloed.
Laten we hopen dat het die dag slecht weer is (scheelt zo'n 40-50% opkomst) dan kunnen we precies zien wat de nederlander belangrijk vindt op zo'n dag.
Droge kleren en warme voeten of je stem laten gelden.
Yeah baby Yeah!
pi_22149684
quote:
Op zondag 19 september 2004 21:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Je kraker, anarchie-achtergrond komt weer naar boven SCH. Niet iedereen in Nederland is bereid om een dag vrij te nemen om zijn zegje te doen tegen het kabinet. We zijn een slap vokje met bibberende knietjes.
Het buitenland lacht ons al uit als om dezelfde problemen gedemonstreerd wordt en deze dag zullen er meer buitenlandse reporters aanwezig zijn om de grootschalige demonstratie te verslaan dan echte actievoerders.
Ik gok 25-50 duizend, hooguit.
(daarvan loopt 10 % bij elke demonstratie mee, waar het ook tegen is, maar dat schijnt in te zijn bij jouw clubje)
Yeah baby Yeah!
pi_22149688
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:00 schreef Elgigante het volgende:

Het nederlansde staken is verworden tot een dagje uit, bepakt met rugzak voor een schaarse picknick. Het weer heeft een behoorlijke invloed.
Laten we hopen dat het die dag slecht weer is (scheelt zo'n 40-50% opkomst) dan kunnen we precies zien wat de nederlander belangrijk vindt op zo'n dag.
Droge kleren en warme voeten of je stem laten gelden.
Gezien de opkomst met regen en harde wind in Rotterdam op maandag is de actiebereidheid groter dan sommigen hier denken.

Bovendien is het effectief gebleken gezien de wijziging die schielijks aangebracht zijn in de voorgestelde begrotingen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2004 13:06:01 ]
pi_22149724
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:35 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze verwachten er 100, als er dan 5000 komen (hoeveel procent is dat eigenlijk van werkend nederland) dan is de opkomst hoger dan verwacht.
Staat marijnissen trouwens tomaten uit te delen?
Yeah baby Yeah!
pi_22149778
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Gezien de opkomst met regen en harde wind in Rotterdam op maandag is de actiebereidheid groter dan sommigen hier denken.

Bovendien is het effectief gebleken gezien de wijziging die schielijks aangebracht zijn in de voorgestelde begrotingen.
Het causaal verband tussen de wijzigingen en het gejank van een stelletje door de Waal geronselde vandalen lijkt mij volledig te ontbreken.
pi_22149816
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:07 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ze verwachten er 100, als er dan 5000 komen (hoeveel procent is dat eigenlijk van werkend nederland) dan is de opkomst hoger dan verwacht.
Da's op zich best een aardige manoeuvre. Zo kun je altijd van de daken schreeuwen dat je actie een fenomenaal succes is. Terwijl het in werkelijkheid natuurlijk niet meer dan een handjevol schreeuwers is.
pi_22149852
het irritante vind ik nog dat de media het hebben over 'maatschappelijk verzet', alsof de hele werkende bevolking tegen het beleid is. Bij een optreden van een gemiddelde voetbalclub komen er meer mensen opdraven..
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_22149918
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:13 schreef Hayek het volgende:
het irritante vind ik nog dat de media het hebben over 'maatschappelijk verzet',
Da's een ouwe he? Die hebben we al vaker voorbij zien vliegen waarbij naderhand bleek dat het "massale verzet" volledig illusoir was en alleen bestond in de belevingswereld van politiek gekleurde media. Zo van : als wij nou maar dag-in-dag-uit melden dat er sprake is van een volksopstand, dan ontstaat die vanzelf. Foutje.
pi_22150989
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:05 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Je kraker, anarchie-achtergrond komt weer naar boven SCH.
pi_22151202
Vakbonden verhogen weliswaar de lonen voor werknemers maar zorgen ook voor meer werklozen

...
pi_22152145
quote:
Op donderdag 23 september 2004 10:26 schreef UnderWorld_ het volgende:
Lekker makkelijk om niet protesterenden in het hokje van "eens met beleid" te stoppen. Stelselmatig wordt elke peiling die verschijnt afgeschilderd als een waardelozen vragenlijst met tendentieuze vragen. Ik vraag me dan af hoe "het volk" kan laten zien dat ze het echt niet eens is met de wijze waarop de maatregelen worden ingevuld, niet de doelstellingen. Welk " bewijs" ook aangeleverd wordt, de politiek laat in alle opzichten merken dat -ingegeven door een mandaat van twee jaar geleden- ze NIET wil luisteren naar tegenargumenten. Degenen die ze aanvoeren hebben altijd "een verborgen agenda", " weten niet waar ze het over hebben", "worden gehersenspoeld door beroepsdemonstranten" enz...Het wordt tijd dat het kabinet -al zouden ze overtuigd zijn van hun gelijk- WEL gaat luisteren.
Wasserwunderland
pi_22154824
quote:
Op donderdag 23 september 2004 15:01 schreef Tup het volgende:

[..]

Lekker makkelijk om niet protesterenden in het hokje van "eens met beleid" te stoppen. Stelselmatig wordt elke peiling die verschijnt afgeschilderd als een waardelozen vragenlijst met tendentieuze vragen. Ik vraag me dan af hoe "het volk" kan laten zien dat ze het echt niet eens is met de wijze waarop de maatregelen worden ingevuld, niet de doelstellingen. Welk " bewijs" ook aangeleverd wordt, de politiek laat in alle opzichten merken dat -ingegeven door een mandaat van twee jaar geleden- ze NIET wil luisteren naar tegenargumenten. Degenen die ze aanvoeren hebben altijd "een verborgen agenda", " weten niet waar ze het over hebben", "worden gehersenspoeld door beroepsdemonstranten" enz...Het wordt tijd dat het kabinet -al zouden ze overtuigd zijn van hun gelijk- WEL gaat luisteren.
We zullen zien hoeveel mensen op komen draven bij de demonstratie, ik denk dat je er de Arena niet mee vol krijgt.
Yeah baby Yeah!
  donderdag 23 september 2004 @ 17:49:57 #94
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22155855
Waar oh waar blijft de Polderthatcher die deze Wannabe-Scargill in politieke zin een kopje kleiner maakt?

Goed topic trouwens BHFH
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_22166190
Denken jullie nu echt te weten waar het over gaat?
Met voorgeprogrammeerde waanbeeldjes wat je voor 't gemak maar je 'eigen denken noemt'?
Wat een triestigheid, niet meer in staat om een eigen denkbeeld te vormen.
Helden zijn jullie, zullen jullie zijn.
Niet voor jezelf of voor anderen, daarvoor zijn jullie te misvormd en daardoor uiterst manipuleerbaar en bruikbaar voor jullie 'leermeesters'.
Doe er je voordeel mee!
Wat een kansloos zooitje hier zeg...
pi_22166562
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 02:29 schreef Takkesteeg het volgende:
Denken jullie nu echt te weten waar het over gaat?
Met voorgeprogrammeerde waanbeeldjes wat je voor 't gemak maar je 'eigen denken noemt'?
Wat een triestigheid, niet meer in staat om een eigen denkbeeld te vormen.
Helden zijn jullie, zullen jullie zijn.
Niet voor jezelf of voor anderen, daarvoor zijn jullie te misvormd en daardoor uiterst manipuleerbaar en bruikbaar voor jullie 'leermeesters'.
Doe er je voordeel mee!
Wat een kansloos zooitje hier zeg...
wat loop je nou voor wartaal uit te slaan? kon je niet slapen?
pi_22167713
quote:
Op donderdag 23 september 2004 17:01 schreef Elgigante het volgende:

[..]

We zullen zien hoeveel mensen op komen draven bij de demonstratie, ik denk dat je er de Arena niet mee vol krijgt.
Wedden van wel?
  vrijdag 24 september 2004 @ 14:51:05 #98
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22174654
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 09:12 schreef SCH het volgende:
Wedden van wel?
Op een bevolking van 16 miljoen zijn er vast wel 60 000 dwaallichten te vinden. Helaas. De strategie van Lollige Lodewijk is wel gericht op analfabeten.
pi_22213544
Het is altijd jammer te moeten constateren dat de vakbonden (en hun aanhangers) moeten onderhandelen over de jaarlijkse loonstijgingen, secundaire arbeidsvoorwaarden e.d. terwijl zij zo weinig steun krijgen van de werkende bevolking.
De individuen hier in dit topic met een arbeidscontract, die een grote mond hebben, zouden geen schijn van kans hebben indien zij alleen zouden moeten onderhandelen met het bedrijf om de jaarlijkse verbetering van arbeidsvoorwaarden te krijgen. Het idee van samen ben je sterker aan de onderhandelingstafel is hier veranderd in de drogredenatie dat het individu beter zijn arbeidsvoorwaarden kan vastleggen.
Voor de meeste werkplekken geldt nog steeds: voor jou tien anderen.
Gelukkig zijn de vakbonden voldoende socaal denkend om de (ver)dwalenden onder hun hoede te nemen om ook voor hen zo goed mogelijke arbeidsvoorwaarden te krijgen.
  zondag 26 september 2004 @ 14:12:44 #100
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22214032
ja ik ben het wel met je eens Yosomite, veel mensen zijn zich niet bewust van het belang van de vakbond. Zoals ik al zei willen de meeste werkgevers het liefst voor een hongerloontje mensen zoveel mogelijk uren tegen zo slecht mogelijke arbeidsomstandigheden laten werken. De vakbonden doen veel goed werk om dit scherp in de gaten te houden en je kunt ook heel laagdrempelig via de vakbond dingen bij je werkgever aan de kaak stellen.

De vakbonden moeten zeker blijven en mensen beseffen pas hoe belangrijk ze zijn als ze zelf met ontslag of een ander probleem op de werkvloer geconfronteerd worden en dan de hulp van de bond hard nodig hebben.. Waar dit topic echter om gaat is dat ik vind dat Lodewijk de Waal zich op een slechte en onprofessionele manier manifesteert en daarmee de FNV geen goede dienst bewijst.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22214258
quote:
Op donderdag 23 september 2004 15:01 schreef Tup het volgende:

[..]

"Het volk" vindt dat de regering het goed doet, er is immers een meerderheid in de Staten Generaal. De opiniepeilingen zeggen niks, ze geven enkel het populisme aan.
  zondag 26 september 2004 @ 16:13:27 #102
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22216123
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:45 schreef Yosomite het volgende:
De individuen hier in dit topic met een arbeidscontract, die een grote mond hebben, zouden geen schijn van kans hebben indien zij alleen zouden moeten onderhandelen met het bedrijf om de jaarlijkse verbetering van arbeidsvoorwaarden te krijgen. Het idee van samen ben je sterker aan de onderhandelingstafel is hier veranderd in de drogredenatie dat het individu beter zijn arbeidsvoorwaarden kan vastleggen.
Onderbouwing? Bewijs?
quote:
Dan en slechts dan als er geen krapte op de arbeidsmarkt is.
quote:
Gelukkig zijn de vakbonden voldoende socaal denkend om de (ver)dwalenden onder hun hoede te nemen om ook voor hen zo goed mogelijke arbeidsvoorwaarden te krijgen.
Ha! De wij-linkse-regenten-weten-het-beter-voor-het-domme-volk mentaliteit. De meest obscene vorm van ongewilde bevoogding, getverderie.
pi_22216163
quote:
Op zondag 26 september 2004 14:26 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

"Het volk" vindt dat de regering het goed doet, er is immers een meerderheid in de Staten Generaal. De opiniepeilingen zeggen niks, ze geven enkel het populisme aan.
Nou ja, het volk vindt officiëel, via de parlementaire manier, inderdaad dat de regering het goed doet. Maar in de praktijk hoeft en zal dat echter niet kloppen. Voor de rest heb je natuurlijk gelijk: opiniepeilingen zijn waardeloos.
  maandag 27 september 2004 @ 08:49:56 #104
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22230512
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:45 schreef Yosomite het volgende:
Het is altijd jammer te moeten constateren dat de vakbonden (en hun aanhangers) moeten onderhandelen over de jaarlijkse loonstijgingen, secundaire arbeidsvoorwaarden e.d. terwijl zij zo weinig steun krijgen van de werkende bevolking.
Wellicht handelt die bevolking gewoon de eigen arbeidsvoorwaarden af of wenst deze zich anderszins geheel niet door een club als het FNV te laten vertegenwoordigen. Het FNV heeft dit ook door en werpt zich daarom uit arren moede maar op als vertegenwoordiger van het niet werkende deel van de natie. Niets mis mee zolang het geen maatschappelijk hospitalisatiesyndroom bevordert en je zorgt voor politieke mandaten door je clubje om te vormen tot een partij.
quote:
De individuen hier in dit topic met een arbeidscontract, die een grote mond hebben, zouden geen schijn van kans hebben indien zij alleen zouden moeten onderhandelen met het bedrijf om de jaarlijkse verbetering van arbeidsvoorwaarden te krijgen.
De jaarlijkse verbetering moet ergens van worden betaald. De rekening voor die verbeteringen licht hem in de groei van het aantal baanlozen. Mensen die hun dankzij bondsonderhandelingen gestegen arbeidskosten niet langer kunnen terugverdienen blijven daarbij aan de kant staan.
quote:
Het idee van samen ben je sterker aan de onderhandelingstafel is hier veranderd in de drogredenatie dat het individu beter zijn arbeidsvoorwaarden kan vastleggen.
Zolang je je al onderhandelaar begeeft binnen het redelijke en billijke heb je gelijk. Als je jezelf overschreeut en consequent een te grote broek aandoet neemt men jou en je statements niet meer serieeus. Men heeft wat beters te doen dan het voeren van zinloos overleg. In die situatie bevindt zich nu het FNV.
quote:
Zij het niet dat vooral werk genererende kleine zelfstadnigen nauwelijks van niet-functionerend personeel afkunnen dat nogals eens misbruik maakt van de ziektewet ten koste van de bedrijfsvoering van deze zelfstandige. Soms lijkt het er wel eens op dat bonden als de FNV de koppeling tussen rechten en plichten wel erg selectief toepassen.
quote:
Sociaal denken is niet zo moeilijk als je de rekening van de neveneffecten consequent bij een ander kunt droppen. Evenwichtige arbeidsvoorwaarden langs een lijn van dubbele solidariteit leveren op lange termijn meer stabiliteit en zekerheid. Een werkgever snapt dit, de bond lijkt deze weg al even kwijt te zijn met als gevolg dat zij aan de kant komt te staan.
pi_22231903

...
pi_22231916
Fantastisch succes wederom vandaag, de critici staan met hun bek vol tanden
pi_22231970
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:55 schreef SCH het volgende:
Daar het OV in Adam plat te leggen?
  maandag 27 september 2004 @ 11:08:21 #108
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22232094
quote:
Ik zou het opvallender hebben gevonden wanneer het GVB eens een keer niet gestaakt had.
pi_22232151
quote:
Chaos rond Amsterdam blijft uit

AMSTERDAM - Het openbaar vervoer in Amsterdam staakt. Trams, bussen en metro's niet rijden. Ook de pontjes in de hoofdstad varen niet. De aangekondigde staking begon maandagochtend om 03.00 uur en duurt tot en met maandagavond 24.00 uur. Ondanks de staking is het op de wegen rond Amsterdam niet drukker dan anders. Er staan geen buitengewone files. Alleen bij de IJ-tunnel is het drukker. Omdat de pont over het IJ niet vaart, is een buis van de tunnel voor auto's gesloten. Daar kunnen nu fietsers en voetgangers doorheen.
pi_22232165
Precies, Koos - wat ik zeg. Geen chaos, geen boze mensen - gewoon een goed georganiseerde en geslaagde actie!!!
  maandag 27 september 2004 @ 11:17:47 #111
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22232236
quote:
Op maandag 27 september 2004 11:13 schreef SCH het volgende:
Precies, Koos - wat ik zeg. Geen chaos, geen boze mensen - gewoon een goed georganiseerde en geslaagde actie!!!
Conclusie: dat GVB is eigenlijk overbodig?
pi_22232247
quote:
Op maandag 27 september 2004 11:17 schreef freako het volgende:

[..]

Conclusie: dat GVB is eigenlijk overbodig?
pi_22233143
quote:
Op maandag 27 september 2004 11:13 schreef SCH het volgende:
Wat betreft je opmerking dat ' er geen boze mensen ' zijn, kijk voor de lol eens op de website van het FNV.

Er zijn heel veel werkende mensen in Nederland die de Waal wel kunnen villen... en als ik zo de live beelden (rtl5) bekijk van de stakers, dan zie je toch wel dat het juist het onderste segment van de samenleving een beetje carnaval loopt te vieren..
  maandag 27 september 2004 @ 12:08:38 #114
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22233182
Belachelijk weer dat mensen die keihard getroffen worden hun stem laten horen
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_22233326
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:08 schreef Posdnous het volgende:
ach gossie.. ter meerdere glorie van het EGO van de Waal, die straks netjes door zijn chauffeur wordt thuisgebracht.
  maandag 27 september 2004 @ 12:18:39 #116
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22233386
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:15 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

ach gossie.. ter meerdere glorie van het EGO van de Waal, die straks netjes door zijn chauffeur wordt thuisgebracht.
Wat jij wil jongen
pi_22233441
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:18 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Wat jij wil jongen
veel plezier met je FNV vlaggetje ..
  FOK!fotograaf maandag 27 september 2004 @ 12:37:23 #118
18921 freud
Who's John Galt?
pi_22233740
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:06 schreef Koos Voos het volgende:
Wat betreft je opmerking dat ' er geen boze mensen ' zijn, kijk voor de lol eens op de website van het FNV.

Er zijn heel veel werkende mensen in Nederland die de Waal wel kunnen villen... en als ik zo de live beelden (rtl5) bekijk van de stakers, dan zie je toch wel dat het juist het onderste segment van de samenleving een beetje carnaval loopt te vieren..
Waarom denk je dat staken uberhaupt nog zo populair is... Gewoon een dagje uit voor die mensen! En zo'n de Waal maar schreeuwen dat werken zo vervelend en zwaar is... Als je niet je huisige werk wil doen tot je 65e, dan moet je zelf moeite doen om een andere baan te krijgen. Ik heb geen zin om me helemaal in het zweet te werken voor die bejaarde baby boom straks. Het stelsel is niet in evenwicht, en elke maatregel om enigzins dat evenwicht te herstellen, juich ik toe.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  maandag 27 september 2004 @ 12:40:49 #119
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22233808
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:37 schreef freud het volgende:

[..]

Waarom denk je dat staken uberhaupt nog zo populair is... Gewoon een dagje uit voor die mensen! En zo'n de Waal maar schreeuwen dat werken zo vervelend en zwaar is... Als je niet je huisige werk wil doen tot je 65e, dan moet je zelf moeite doen om een andere baan te krijgen. Ik heb geen zin om me helemaal in het zweet te werken voor die bejaarde baby boom straks. Het stelsel is niet in evenwicht, en elke maatregel om enigzins dat evenwicht te herstellen, juich ik toe.
Hoe sociaal

Ik wil jou wel eens zien als je 40 jaar keihard hebt moeten werken om je familie te onderhouden (en nee, niet iedereen doet de baan van zijn dromen, maar het moet nu eenmaal). Als je dan opeens dit soort maatregelen op je dak krijgt, terwijl je allerlei regelingen in je voordeel zijn beloofd, wordt je daar op z'n zachtst gezegd niet vrolijk van.
  maandag 27 september 2004 @ 12:50:55 #120
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_22233997
Denk eens aan het waarom van de bezuinigingen en niet aan jezelf.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
  maandag 27 september 2004 @ 12:52:42 #121
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22234034
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:50 schreef type_29 het volgende:
Denk eens aan het waarom van de bezuinigingen en niet aan jezelf.
Dat doe ik nou juist, slimmerik.
  maandag 27 september 2004 @ 12:59:49 #122
62729 type_29
pi_22234172
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:52 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat doe ik nou juist, slimmerik.
Dat ben jij dan niet dus.
Het is voor je eigen bestwil.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
  maandag 27 september 2004 @ 13:03:16 #123
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22234235
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:59 schreef type_29 het volgende:

[..]

Dat ben jij dan niet dus.
Het is voor je eigen bestwil.
Maar niet voor dei van anderen, moeilijk te begrijpen, dat snap ik, maar misschien kun je eens de moeite nemen je in te leven in de situatie van anderen.

En dat 'voor je eigen bestwil' valt ook nog maar te bezien. Dat klinkt allemaal aardig, mits er geen nieuwe ontwikkelingen op Europees niveau plaatsvinden. Om te denken dat Nederland zonder die bezuinigingen zoveel slechter af zou zijn als met bezuinigingen is nog maar de vraag.

Vertrouwen in de economie heeft ook zo haar voordelen op de lange termijn
  maandag 27 september 2004 @ 13:14:18 #124
62729 type_29
pi_22234466
Dan doen ze ook niet over mij dus waarom zou ik dat dan wel moeten doen?
Van mij mogen al die mensen die het zogenaamd zo zwaar hebben gehad op hun werk en eerder willen stoppen kapot vallen want ze denken alleen aan hunzelf.
Zelf brandweer, die lui zitten de hele dag te niksen tot er een keertje brand is.
En maar zeggen dat ze het zo zwaar hebben, rot op zeg.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
  maandag 27 september 2004 @ 13:15:31 #125
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22234486
Oke, jouw insteek is duidelijk.

Geen commentaar verder.
  FOK!fotograaf maandag 27 september 2004 @ 13:28:21 #126
18921 freud
Who's John Galt?
pi_22234759
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:40 schreef Posdnous het volgende:
Hoe sociaal

Ik wil jou wel eens zien als je 40 jaar keihard hebt moeten werken om je familie te onderhouden (en nee, niet iedereen doet de baan van zijn dromen, maar het moet nu eenmaal).
Wat is er zo erg aan 40 jaar werken? Als je gaat werken, dan weet je dat je tot je 65e moet werken, en daarna mag je van je pensioen genieten. Heb je niet je droombaan, dan probeer je dat toch te veranderen? Ik kan me niet indenken dat iemand 40 jaar werkt tegen zijn zin in. Dan heb je gedurende die 40 jaar toch echt dat zelf toegestaan. (Let op: ik heb het over een normaal persoon zonder handicap of andere reden om niet zich volledig in te kunnen zetten)
quote:
Als je dan opeens dit soort maatregelen op je dak krijgt, terwijl je allerlei regelingen in je voordeel zijn beloofd, wordt je daar op z'n zachtst gezegd niet vrolijk van.
Die regelingen zijn voorgesteld toen het beter ging, en toen kon het ook. Nu gaat het minder, en dan worden die dingen weer ingetrokken. Logisch toch? Het alternatief is dat werkgevers zulke toezeggingen helemaal niet meer doen, omdat ze er nooit meer vanaf komen. OK, ik vind het echt schandalig hoe de pensioenfondsen gespeculeerd hebben met hun fondsen. Door die risicovolle speculatie zijn de kosten ook enorm gestegen. Desalniettemin vind ik het niet meer dan logisch dat men tot zijn/haar 65e moet werken als ze gewoon in staat zijn hun functie te vervullen. Zijn ze niet in staat hun functie te vervullen wegens klachten, dan zijn daar ook trajecten voor.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 19:09:04 #127
52513 whosvegas
The Trickster
pi_22580062
Wat is die de Waal een ongelovelijke arrogante klootzak

Zo dat lucht op!
Are you nuts??
pi_22580402
Ik denk dat hij binnen een jaar of twee opstapt, dan is zijn opvolger Ton Heerts wel klaargestoomd.
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 20:41:55 #129
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_22582191
Lang leve het Lodewijkje!

Aanstaande donderdag een staking bij het OV. En wie mag daarvoor dokken? Juist, de werknemer. Aanstaande donderdag is voor mij een verplichte vakantiedag, mijn werkgever heeft dat al laten weten. En ik zal niet de enige zijn.

Maar de FNV is er toch juist voor de werknémer? Uh, toch?
Niet dus.

Eigenlijk wilde de FNV aanstaande woensdag staken, maar ja, de FNV is een beetje laf. Want woensdag is er een voetbalwedstrijd en de supportertjes moeten dan fijn met de trein kunnen natuurlijk. Anders worden de supportertjes boos en dan wordt Lodewijkje bang.

Dat donderdag - op de geplande stakingsdag - tienduizenden studenten niet naar een beurs in Utrecht kunnen, dat kan Lodewijkje geen bal schelen. Zelfs niet als het om hun toekomst gaat, waarvan je zou verwachten dat dat Lodewijkje wel aan zijn hart zou gaan.

Nee, Lodewijkje denkt zeer egocentrisch. Studenten dwarsbomen vindt hij niet zo erg, want studenten worden minder heftig boos dan voetbalsupporters.

Lang leve het Lodewijkje?
Van mij mag hij, maar dan wél weggestopt op een plekje in Nederland waar zijn invloed nul is en zijn kop nooit meer met een camera te bereiken valt.

Lodewijkje?
--> driewerf
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 21:46:33 #130
52513 whosvegas
The Trickster
pi_22583696
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 20:41 schreef Lkw het volgende:
Lang leve het Lodewijkje!

Aanstaande donderdag een staking bij het OV. En wie mag daarvoor dokken? Juist, de werknemer. Aanstaande donderdag is voor mij een verplichte vakantiedag, mijn werkgever heeft dat al laten weten. En ik zal niet de enige zijn.

Maar de FNV is er toch juist voor de werknémer? Uh, toch?
Niet dus.

Eigenlijk wilde de FNV aanstaande woensdag staken, maar ja, de FNV is een beetje laf. Want woensdag is er een voetbalwedstrijd en de supportertjes moeten dan fijn met de trein kunnen natuurlijk. Anders worden de supportertjes boos en dan wordt Lodewijkje bang.

Dat donderdag - op de geplande stakingsdag - tienduizenden studenten niet naar een beurs in Utrecht kunnen, dat kan Lodewijkje geen bal schelen. Zelfs niet als het om hun toekomst gaat, waarvan je zou verwachten dat dat Lodewijkje wel aan zijn hart zou gaan.

Nee, Lodewijkje denkt zeer egocentrisch. Studenten dwarsbomen vindt hij niet zo erg, want studenten worden minder heftig boos dan voetbalsupporters.

Lang leve het Lodewijkje?
Van mij mag hij, maar dan wél weggestopt op een plekje in Nederland waar zijn invloed nul is en zijn kop nooit meer met een camera te bereiken valt.

Lodewijkje?
--> driewerf
Dit bedoel ik!
Are you nuts??
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 21:56:34 #131
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22583954
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 19:23 schreef SCH het volgende:
Ik denk dat hij binnen een jaar of twee opstapt, dan is zijn opvolger Ton Heerts wel klaargestoomd.
Hij maakt nu ten minste van dichtbij mee hoe het niet moet.
pi_22584003
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 21:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hij maakt nu ten minste van dichtbij mee hoe het niet moet.
Misschien wel - ik heb de Waal altijd 1 van de slechtere FNV-bestuurders gevonden. Hij is al op een akelige manier op die voorzittersplek gekomen. Maar er wordt wel erg veel nadruk op hem gelegd, hij voert over het algemeen ook maar uit wat de achterban wil.

Geef mij Doekle maar - die is integerder dan alle kabinetsleden bij elkaar.
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 22:00:26 #133
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22584071
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 21:58 schreef SCH het volgende:
Misschien wel - ik heb de Waal altijd 1 van de slechtere FNV-bestuurders gevonden. Hij is al op een akelige manier op die voorzittersplek gekomen. Maar er wordt wel erg veel nadruk op hem gelegd, hij voert over het algemeen ook maar uit wat de achterban wil.

Geef mij Doekle maar - die is integerder dan alle kabinetsleden bij elkaar.
Ik heb liever Doekle dan De Waal. Maar ik heb het gevoel dat Doekle de regie kwijt is. CNV heeft zich laten meeslepen door FNV.

En De Waal heeft die gore communiste van een Vogelaar idd wel heel gigantisch genaaid.
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 22:01:17 #134
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22584091
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 21:58 schreef SCH het volgende:
Maar er wordt wel erg veel nadruk op hem gelegd, hij voert over het algemeen ook maar uit wat de achterban wil.
Nou ja, volgens mij heeft de FNV onder de Waal juist ontzettend veel leden verloren, niet in de laatste plaats vanwege onbesuisde acties bij de Spoorwegen. Tenminste, ik kan me nog een hoop reacties op de website van de FNV van die periode herinneren die er niet om logen.
pi_22584177
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 22:01 schreef Lithion het volgende:

[..]

Nou ja, volgens mij heeft de FNV onder de Waal juist ontzettend veel leden verloren, niet in de laatste plaats vanwege onbesuisde acties bij de Spoorwegen. Tenminste, ik kan me nog een hoop reacties op de website van de FNV van die periode herinneren die er niet om logen.
De website van de FNV wordt in dat soort periodes vooral bestookt door boze niet-leden.
Volgens mij valt het met dat ledenverlies wel mee, relatief gezien. De vakbonden zijn sowieso niet groter geworden maar dat geldt voor al dit soort organisaties.
pi_22584206
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 22:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik heb liever Doekle dan De Waal. Maar ik heb het gevoel dat Doekle de regie kwijt is. CNV heeft zich laten meeslepen door FNV.
Nee hoor, dan onderschat je Doekle heel erg.

Dat de CNV nu aansluit bij de stakingen is eerder ondanks dan dankzij Terpstra en heeft alles te maken met de wens van de CNV-leden.
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 22:10:59 #137
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22584340
Dus is hij de regie kwijt.
pi_22584378
quote:

[..]

Daarom begrijp ik ook niet dat men dit middel weer van stal haalt, ik kan gelukkig wat regelen qua vervoer komende donderdag, maar anders had mijn werkgever een serieus probleem gehad. Een ruim vooraf geplande training kun je niet verzetten namelijk. Wat dat aangaat is dat domme gelul van L. de Waal; mensen weten het ruim van tevoren, volstrekte kolder.

Volgens mij weet men bij de FNV niet wat normale werknemers doen. Wie denken ze hiermee te treffen? Waarom denkt men op enige vorm van sympathie te kunnen rekenen met dit soort acties? Waarom zouden mensen gebruikmaken van het OV? En als dit niet het gewenste effect heeft, wat wordt het volgende?

Ik hoop dat ze door deze actie en schadeclaims krijgen en leden verliezen. Verder hoop ik dat de laffe media nu eens objectief op de materie in willen gaan (pre-pensioen met name). Maar goed, gezien het gebrek aan niveau wordt alles gericht op sensatie en one-liners. Ik vraag me af hoe men hierover in Duitsland zou schrijven.
pi_22586050
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 22:10 schreef PJORourke het volgende:
Dus is hij de regie kwijt.
Jij zegt dat hij de regie kwijt is omdat hij zich laat meeslepen door de FNV. Dat is volgens mij niet zo.

En als ik aangeef dat hij luistert naar zijn achterban, ondanks dat hij persoonlijk misschien een andere koers zou willen varen, dan heeft hij het kompas nog steeds in de juiste richting. Hij zou een slechte voorman zijn als hij zijn eigen wil zou laten prevaleren boven de wens van de leden.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 13:13:38 #140
92803 Bela
homo ludens
pi_22595066
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 23:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Jij zegt dat hij de regie kwijt is omdat hij zich laat meeslepen door de FNV. Dat is volgens mij niet zo.

En als ik aangeef dat hij luistert naar zijn achterban, ondanks dat hij persoonlijk misschien een andere koers zou willen varen, dan heeft hij het kompas nog steeds in de juiste richting. Hij zou een slechte voorman zijn als hij zijn eigen wil zou laten prevaleren boven de wens van de leden.
Ik schat Doekle Terpstra ook meer op de lijn van het CDA in. De man komt op mij meer voor rede vatbaar over dan Lodewijk de Waal die een te ruime broek aangetrokken heeft. Nog even en zelfs de PvdA wil de man niet meer hebben...
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
pi_22603861
Die lodewijk de waal wordt door niemand meer serieus genomen!
De sociale man reed ten eerste in een hele dikke vette bmw met chauffeur Lijkt wel op onze sociale Wimpy Cock die altijd tegen de hoge salarissen was maar nu het ene dikke salaris na het andere weg geeft.

Om nog maar niet te spreken over de waal die scheit heeft aan kinderen die niet naar de studiebeurs kunnen door zijn staking, hij had daar rekening mee moeten houden en zeker niet zo arrogant moeten reageren op tv. Wat een afgang was dat zeg.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_22604318
quote:

[..]

Die vond ik zelfs nog wel enigszins gerechtvaardigd aangezien het daar om een arbeidsconflict ging (rondje om de kerk onder andere). Deze zijn daarentegen gericht tegen het kabinet en hierbij zijn dus niet alleen de reizigers een onschuldige partij, maar ook nog eens de NS zelf.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:00:58 #143
92803 Bela
homo ludens
pi_22604389
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:41 schreef JohnDope het volgende:
Die lodewijk de waal wordt door niemand meer serieus genomen!
De sociale man reed ten eerste in een hele dikke vette bmw met chauffeur Lijkt wel op onze sociale Wimpy Cock die altijd tegen de hoge salarissen was maar nu het ene dikke salaris na het andere weg geeft.

Om nog maar niet te spreken over de waal die scheit heeft aan kinderen die niet naar de studiebeurs kunnen door zijn staking, hij had daar rekening mee moeten houden en zeker niet zo arrogant moeten reageren op tv. Wat een afgang was dat zeg.
De man liet zich al behoorlijk kennen bij 2vandaag
De nieuwe zelfbenoemde socialistische held en bevoogder des vaderlands heeft helaas voor hem wat weinig vooral geen vragen stellend slaafs voetvolk weten te genereren. Nadat zijn staking door de rechter wordt afgeblazen is het met Lodewijk afgelopen, is de stakingskas van zijn clubje volkomen leeg en wil ook de PvdA niet langer met deze man worden geassocieerd.
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
pi_22604503
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 20:41 schreef Lkw het volgende:
En wie mag daarvoor dokken? Juist, de werknemer. Aanstaande donderdag is voor mij een verplichte vakantiedag, mijn werkgever heeft dat al laten weten.
Ik zou zeggen, vraag eens aan je vakbond of ze dat wel zomaar kunnen .

Even zonder gein, je werkgever kan niet zomaar verplicht verlof opleggen. Het zal idd wel meer gebeuren komende donderdag, en de meeste mensen hebben niet de ballen om tegen de baas in te gaan, dus tja...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_22604931
-edit-
Niet doen.
-edit-

[ Bericht 81% gewijzigd door Sidekick op 13-10-2004 20:24:29 ]
  woensdag 13 oktober 2004 @ 21:25:15 #146
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22606794
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:00 schreef Bela het volgende:

[..]

De man liet zich al behoorlijk kennen bij 2vandaag
De nieuwe zelfbenoemde socialistische held en bevoogder des vaderlands heeft helaas voor hem wat weinig vooral geen vragen stellend slaafs voetvolk weten te genereren. Nadat zijn staking door de rechter wordt afgeblazen is het met Lodewijk afgelopen, is de stakingskas van zijn clubje volkomen leeg en wil ook de PvdA niet langer met deze man worden geassocieerd.
Deze week vroeg je nog wanneer hij de PvdA ging overnemen? Weet Lodewijk het niet meer? Is (vermeend) succes hem naar het hoofd gestegen? Misschien heeft Jan nog een plekje voor hem vrij als kroonprins?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 21:27:05 #147
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22606842
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:08 schreef Posdnous het volgende:
.. op de FNV site...
  woensdag 13 oktober 2004 @ 22:13:35 #148
92803 Bela
homo ludens
pi_22608045
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 21:27 schreef sjun het volgende:

[..]

.. op de FNV site...

bestaat er een Sjun-fanclub?
pi_22609329
Als de FNV alle schadeclaims moet gaan betalen kunnen ze Lodewijk zijn topsalaris met chaffeur niet meer betalen..

(en er komen claims... uit onverwachte hoek )
pi_22609507
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:20 schreef SCH het volgende:
-edit-
Niet doen.
-edit-
Ik zou niet weten waarom niet. En aangezien jij het niet uitlegt en andere posts van dit soort strekking laat staan, heb je een domme vergissing begaan. Haal eerst de Molukse posts maar weg. Anders kan je hier ook gewoon op reageren - dat wil je toch zo graag.

Is het je wel eens opgevallen dat Maxime Verhagen verdacht veel trekjes heeft van Mussolini, de manier waarop hij door de kamer marcheert en zijn vingertje gebruikt.
pi_22609538
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:01 schreef Koos Voos het volgende:
Als de FNV alle schadeclaims moet gaan betalen kunnen ze Lodewijk zijn topsalaris met chaffeur niet meer betalen..

(en er komen claims... uit onverwachte hoek )
Dan moeten die claims nog wel worden toegewezen en het is maar zeer de vraag of dat zal gebeuren.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 23:14:08 #152
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22609651
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom niet. En aangezien jij het niet uitlegt en andere posts van dit soort strekking laat staan, heb je een domme vergissing begaan. Haal eerst de Molukse posts maar weg. Anders kan je hier ook gewoon op reageren - dat wil je toch zo graag.

Is het je wel eens opgevallen dat Maxime Verhagen verdacht veel trekjes heeft van Mussolini, de manier waarop hij door de kamer marcheert en zijn vingertje gebruikt.
Hij heeft wel iets van een leider die verantwoording neemt. Hij is echter wat minder nadrukkelijk aanwezig, laat zich nimmer in uniform zien, leeft al jaren met zijn gezin, is niet militairistisch aangelegd, kan uitstekend omgaan met weerwoord en draagt sporen van meer opleiding en algemene ontwikkeling dan het subject waarmee je hem vergelijkt.
Al een voortzetting van de carrière bij de Story overwogen?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 23:16:39 #153
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22609692
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan moeten die claims nog wel worden toegewezen en het is maar zeer de vraag of dat zal gebeuren.
Ik heb vandaag nog even het stakingsrecht en de jurisprudentie hierover doorgenomen en het blijkt dat het alleen is toegestaan in een conflict tussen werkgever en werknemer/vakbond. Aangezien het gaat om demonstraties tegen het kabinet is het stakingsrecht niet van toepassing. Het argument dat de overheid voor 100% eigenaar is van de NS geldt niet, omdat er een scheiding is tussen bestuur en eigendom. Bovendien is er jurisprudentie aangaande stakingen in het OV die te grote schade aan de mij. opleverden die verboden zijn.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22609711
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:14 schreef sjun het volgende:

[..]

Hij heeft wel iets van een leider die verantwoording neemt. Hij is echter wat minder nadrukkelijk aanwezig, laat zich nimmer in uniform zien, leeft al jaren met zijn gezin, is niet militairistisch aangelegd, kan uitstekend omgaan met weerwoord en draagt sporen van meer opleiding en algemene ontwikkeling dan het subject waarmee je hem vergelijkt.
Al een voortzetting van de carrière bij de Story overwogen?
Het is een ridicule vergelijking maar de moderators hebben besloten dat dit de nieuwe standaard wordt. Jeltje van NIeuwenhoven voor dom en lelijk uitschelden en Lodewijk de Waal met een moordenaar vergelijken, dan is deze opmerking over Maxime nog uiterst mild.
pi_22609792
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:16 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik heb vandaag nog even het stakingsrecht en de jurisprudentie hierover doorgenomen en het blijkt dat het alleen is toegestaan in een conflict tussen werkgever en werknemer/vakbond. Aangezien het gaat om demonstraties tegen het kabinet is het stakingsrecht niet van toepassing. Het argument dat de overheid voor 100% eigenaar is van de NS geldt niet, omdat er een scheiding is tussen bestuur en eigendom. Bovendien is er jurisprudentie aangaande stakingen in het OV die te grote schade aan de mij. opleverden die verboden zijn.
Toch moeten we nog maar zien of er echt veel claims komen. Er is zoveel goodwill voor de stakingen dat bedrijven misschien wel uitkijken en bovendien is je argumentatie niet waterdicht. Het is namelijk zeer aannemelijk te maken dat er ook tegen de werkgevers wordt geprotesteerd die achter het kabinetsbeleid staan. Er wordt geprotesteerd tegen het kabinetsbeleid - dat beleid wordt door meerdere partijen gedragen en verdedigd waaronder MKB en VNO/NCW - al deze acties zijn ook een oproep aan hen om een verstandiger koers te gaan varen.

Er zijn ook wel wat claims ingecalculeerd, dat is geen enkel probleem.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 23:23:42 #156
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22609865
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is een ridicule vergelijking maar de moderators hebben besloten dat dit de nieuwe standaard wordt. Jeltje van NIeuwenhoven voor dom en lelijk uitschelden en Lodewijk de Waal met een moordenaar vergelijken, dan is deze opmerking over Maxime nog uiterst mild.
Balkenende heeft het ritueel dat Jeltje hier vandaag onderging meermaals ondergaan. Toen hoorde ik je niet.

Waar is Lodewijk de Waal met een moordenaar vergeleken en waar werd met die vergelijking ingestemd? (Of handelt het hier om de toeschrijving aan Monidique?)
pi_22609921
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:23 schreef sjun het volgende:
Balkenende heeft het ritueel dat Jeltje hier vandaag onderging meermaals ondergaan. Toen hoorde ik je niet.
En nu hoor je me wel.
quote:
Waar is Lodewijk de Waal met een moordenaar vergeleken en waar werd met die vergelijking ingestemd? (Of handelt het hier om de toeschrijving aan Monidique?)
Dat laatste.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 23:26:29 #158
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22609944
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Toch moeten we nog maar zien of er echt veel claims komen. Er is zoveel goodwill voor de stakingen dat bedrijven misschien wel uitkijken en bovendien is je argumentatie niet waterdicht. Het is namelijk zeer aannemelijk te maken dat er ook tegen de werkgevers wordt geprotesteerd die achter het kabinetsbeleid staan. Er wordt geprotesteerd tegen het kabinetsbeleid - dat beleid wordt door meerdere partijen gedragen en verdedigd waaronder MKB en VNO/NCW - al deze acties zijn ook een oproep aan hen om een verstandiger koers te gaan varen.

Er zijn ook wel wat claims ingecalculeerd, dat is geen enkel probleem.
Ik hoop dat de rechtsprekende macht zijn of haar licht erover mag laten schijnen. We kunnen er veel over zeggen en zwijgen, maar de rechter kan er een beter oordeel over geven. Ik hoop uiteraard dat een van de werkgevers iig een proefproces wil starten. Misschien dat een burger het trouwens ook kan, dat zou ook wel aardig zijn.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_22610004
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:26 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik hoop dat de rechtsprekende macht zijn of haar licht erover mag laten schijnen. We kunnen er veel over zeggen en zwijgen, maar de rechter kan er een beter oordeel over geven. Ik hoop uiteraard dat een van de werkgevers iig een proefproces wil starten. Misschien dat een burger het trouwens ook kan, dat zou ook wel aardig zijn.
Dat is toch wel eerder gebeurd? Ik zou het ook toejuichen alhoewel ik denk dat de schade wel wat meevalt. Ik vind het nogal een slappe actie eerlijk gezegd, het is allemaal weer zo polderig en georganiseerd. In andere landen gaat de boel dan tenminste ook echt plat
  woensdag 13 oktober 2004 @ 23:35:41 #160
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22610170
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is toch wel eerder gebeurd? Ik zou het ook toejuichen alhoewel ik denk dat de schade wel wat meevalt. Ik vind het nogal een slappe actie eerlijk gezegd, het is allemaal weer zo polderig en georganiseerd. In andere landen gaat de boel dan tenminste ook echt plat
Over het algemeen hebben lange stakingen niet het gewenste effecten. Hoe de vork precies in de steel zat zoek ik wel eens op als ik nuchter ben. Een goed voorbeeld van een lange staking die niet het gewenste effect had in de recente historie is de staking van IG metal in Duitsland.
pi_22610197
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:35 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Over het algemeen hebben lange stakingen niet het gewenste effecten. Hoe de vork precies in de steel zat zoek ik wel eens op als ik nuchter ben. Een goed voorbeeld van een lange staking die niet het gewenste effect had in de recente historie is de staking van IG metal in Duitsland.
Ik ga slapen, mag ik links liggen?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 23:40:27 #162
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22610291
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ga slapen, mag ik links liggen?
Natuurlijk poeperd. Ik ga echter voor mijn principes en ik ga zo extreem rechts liggen dat ik mijn tentje in de oprit ga opzetten. Kom je mij morgen wel een jusje en een croissantje brengen, lieverd?
pi_22611933
Waarom worden er eigenlijk alleen maar Rechtse mensen gedisst, geDDOS't en films over gemaakt?? en waarom ontvangen alleen zij kogelbrieven en doorgeladen pistolen?

Zou de Waal of ander links tuig daar niet meer van weten?
pi_22611984
Hij heeft trouwens ook een eigen Weblog, kan ie mooi z'n films op posten:

http://www.fnv.nl/weblog
pi_22614331
Gefeliciteerd Lodewijk, het is een prachtige dag
pi_22614353
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 00:45 schreef Herr_Ratt het volgende:
Waarom worden er eigenlijk alleen maar Rechtse mensen gedisst, geDDOS't en films over gemaakt??
Zeker nog niet zo lang op Fok?
  donderdag 14 oktober 2004 @ 08:19:22 #167
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22614355
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:14 schreef SCH het volgende:
Gefeliciteerd Lodewijk
Waarmee? Dat de treinen niet rijden? Als dát al een reden tot felicitatie is, dan kan de NS wel heel vaak per jaar felicitaties in ontvangst nemen. .
pi_22614388
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:19 schreef Lithion het volgende:

[..]

Waarmee?
Een nu al geslaagde actie.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 08:25:37 #169
105769 Zapp
Pim, Theo...jij?
pi_22614399
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Hier is collectief (afdeling van +/- 30 man) de opzegging van het lidmaatschap FNV zojuist doorgefaxt naar die proletenclub. En ik geloof zo dat we niet de enige zijn. Gefeliciteerd Lodewijk!
Van Aartsen zegt dat nu zichtbaar is geworden waar Hirsi Ali en ook de VVD al zo lang op hebben gewezen. "Ik hoop dat we in Nederland de ontkennende fase voorbij zijn. Wat past bij een weerbare democratie is werkelijk tot actie overgaan."
  donderdag 14 oktober 2004 @ 08:36:09 #170
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22614467
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:24 schreef SCH het volgende:
Waar bestaat de succesfactor uit dan?
  donderdag 14 oktober 2004 @ 08:39:38 #171
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_22614483
"Actie! Actie! Actie Actie!"

Doen ze ook eens een keer wat...

The Internets, I needs it..
  donderdag 14 oktober 2004 @ 08:47:37 #172
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22614533
"Actie!" roepen en vervolgens het werk neerleggen. Oh, de zalige ironie! .
pi_22614537
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:47 schreef Lithion het volgende:
Leve het kabinet roepen en verder je bek houwe, stoer hoor.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 08:50:53 #174
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_22614551
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:48 schreef SCH het volgende:
Leve het kabinet roepen en verder je bek houwe, stoer hoor.
.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 10:12:06 #175
52513 whosvegas
The Trickster
pi_22615481
Hackers moeten de site van de FNV plat leggen!
Misschien een leuk idee voor wat scholiertjes, die niet naar de beroepskeuze beurs kunnen.
Are you nuts??
  donderdag 14 oktober 2004 @ 10:14:52 #176
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22615523
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:47 schreef Lithion het volgende:
pi_22617364
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:25 schreef Zapp het volgende:

[..]

Hier is collectief (afdeling van +/- 30 man) de opzegging van het lidmaatschap FNV zojuist doorgefaxt naar die proletenclub. En ik geloof zo dat we niet de enige zijn. Gefeliciteerd Lodewijk!
.. dat er duizenden (jongeren ?) mogen volgen.

Nederland wacht met smart op een nieuwe jongeren vakbond, dat 'oude stempel 'op de barricades is in economisch barre tijden te belachelijk voor woorden.

Gefeliciteerd Lodewijk!
Gefeliciteerd PvdA ! (en nu is niet terugkrabbelen)
pi_22617435
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:00 schreef Koos Voos het volgende:
.. dat er duizenden (jongeren ?) mogen volgen.
Ik zal in ieder geval nooit lid worden, niet zolang deze cultuur van politiek bedrijven door middel van intimidatie en chantage beleid is van deze oproerkraaiers. Mijn vader overweegt in ieder geval wel om zijn lidmaatschap te beëindigen.
pi_22617547
Het FNV heeft zijn nut in het verleden bewezen, dat betwist ik niet.
Onder de Waal is het verworden tot een politieke aktie groep met weinig aanhang en een bijna failliete boedel.

Staken om het staken.. schandalige kapitaalvernieteging.
pi_22617946
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:08 schreef Koos Voos het volgende:
met weinig aanhang
  donderdag 14 oktober 2004 @ 12:31:46 #181
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22617990
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:00 schreef Koos Voos het volgende:
Nederland wacht met smart op een nieuwe jongeren vakbond, dat 'oude stempel 'op de barricades is in economisch barre tijden te belachelijk voor woorden.
Ah, een nieuwe vakbond, die alles maar moet slikken. Briljant idee
  donderdag 14 oktober 2004 @ 12:36:00 #182
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22618079
Sowieso een beetje suf van onze beleidsvoerders.

Ze willen zelf zonodig van het poldermodel afstappen en zich scherper opstellen, maar wanneer de andere kant dat ook doet is het land te klein
  donderdag 14 oktober 2004 @ 12:39:47 #183
572 Sniper
Gull Catcher
pi_22618168
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik zal in ieder geval nooit lid worden, niet zolang deze cultuur van politiek bedrijven door middel van intimidatie en chantage beleid is van deze oproerkraaiers. Mijn vader overweegt in ieder geval wel om zijn lidmaatschap te beëindigen.
Heel slim. Wie wil er nou met dat tuig van de richel, het schuim van de natie onder aanvoering van loudmouth en megalomaan Lodewijk de W. geassocieerd worden..
  donderdag 14 oktober 2004 @ 12:46:34 #184
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22618297
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:39 schreef Sniper het volgende:

[..]

Heel slim. Wie wil er nou met dat tuig van de richel, het schuim van de natie onder aanvoering van loudmouth en megalomaan Lodewijk de W. geassocieerd worden..
Oeh, nu ben ik overtuigd
pi_22618460
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:36 schreef Posdnous het volgende:
Sowieso een beetje suf van onze beleidsvoerders.

Ze willen zelf zonodig van het poldermodel afstappen en zich scherper opstellen, maar wanneer de andere kant dat ook doet is het land te klein
Ik ben zelf geen vakbondslid en ben nooit zo gecharmeerd geweest van de vakbonden eigenlijk, mar ik vind het wel terecht dat ze een tegenstem willen bieden aan de arrogante houding die het kabinet aanneemt.
Door de bonden te negeren met een hautaine houding krijgen ze de acties nu op hun bord.

Ik vraag me alleen af of het kabinet echt te beïnvloeden is door Jan modaal met een vlag en een sjaal op het binnenhof.
Yeah baby Yeah!
  donderdag 14 oktober 2004 @ 12:55:13 #186
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22618486
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:53 schreef Elgigante het volgende:

Ik vraag me alleen af of het kabinet echt te beïnvloeden is door Jan modaal met een vlag en een sjaal op het binnenhof.
Ik vrees van niet, daar voelen ze zich te goed voor.

Het is de vraag aan wie het ligt dat dergelijke acties geen effect hebben.
pi_22618528
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:53 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik ben zelf geen vakbondslid en ben nooit zo gecharmeerd geweest van de vakbonden eigenlijk, mar ik vind het wel terecht dat ze een tegenstem willen bieden aan de arrogante houding die het kabinet aanneemt.
Door de bonden te negeren met een hautaine houding krijgen ze de acties nu op hun bord.
pi_22618670
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 12:55 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Ik vrees van niet, daar voelen ze zich te goed voor.

Het is de vraag aan wie het ligt dat dergelijke acties geen effect hebben.
Ik denk aan het 'soort mensen' dat nu in de politiek zit. Figuren als Donner en de Geus die geen enkele raakvlakken hebben met het mandaat wat ze verkregen hebben de kiezers.
Daarom denk ik ook dat als er iets veranderd moet worden of als er geluisterd moet worden, de bonden creatiever en slinkser te werk moeten gaan.

Als men juist de kamerleden iets kan ontzeggen en de rest van de bevolking deels kan ontzien zal er waarschijnlijk een groter draagvlak onder de bevolking gecrerd worden en zullen er mensen met meer invloed zich gaan roeren tegen bepaalde kabinetsplannen.

De maatregelen die het kabinet treft zijn enigszins begrijpelijk, alleen de verpakking was van een dermate bedenkelijk niveau dat ze zich in de vingers hebben gesneden en ik vind het terecht dat ze daarvoor een tik op de vingers krijgen.
Yeah baby Yeah!
pi_22619298
Als we allemaal (ik ook dus) tegen Lodewijk de Waal zijn, waarom gaan we dan niet eens met zijn allen actievoeren tegen die gestoorde man. Dan weet hij ook eens een keer dat hij niet alles kan maken en dat niet heel Nederland achter zijn acherlijke stakingen staat.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 13:32:48 #190
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_22619380
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 13:29 schreef Shreyas het volgende:
Als we allemaal (ik ook dus) tegen Lodewijk de Waal zijn, waarom gaan we dan niet eens met zijn allen actievoeren tegen die gestoorde man. Dan weet hij ook eens een keer dat hij niet alles kan maken en dat niet heel Nederland achter zijn acherlijke stakingen staat.
Wij zijn niet zijn achterban, dus we kunnen hem ook niets maken.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 13:43:06 #191
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22619622
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 13:02 schreef Elgigante het volgende:
Ik denk aan het 'soort mensen' dat nu in de politiek zit. Figuren als Donner en de Geus die geen enkele raakvlakken hebben met het mandaat wat ze verkregen hebben de kiezers.
Donner en De Geus stonden niet op de CDA-lijst. Ze hebben dus geen kiezersmandaat maar zijn gewoon door de partij als minister naar voren geschoven.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 13:55:47 #192
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22619902
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 13:29 schreef Shreyas het volgende:
Maak je geen zorgen er lopen al acties tegen de man van mensen die weinig op hebben met zijn presentatie en de door hem gegeven voorstelling van zaken. Die hoeven echter niet te worden belicht omdat ze zonder anderen overlast te bezorgen gewoon hun doorgang vinden. Men is nog niet vergeten hoe de Waal op zijn stoel terecht kwam...
pi_22622267
quote:
Zweedse vakbond misbruikt contributie voor porno
Gepubliceerd op donderdag 14 oktober 2004

STOCKHOLM (ANP) - Directieleden van de Zweedse vakbond Metall in de industriestad Trollhattan hebben ontslag genomen na beschuldigd te zijn van oneigenlijk gebruik van contributies. Ze gebruikten het geld voor sterke drank, porno en seksspeeltjes. Dat meldde de vakbond donderdag.

Bij een interne accountantscontrole kwam het misbruik van uitgaven aan het licht. Een voormalige kashouder verklaarde tegen het Zweeds radiostation Ekot dat drankconsumptie en bezoeken aan seksshops op officiële reizen van de directie, onder meer naar België en Denemarken, werden betaald met inkomsten uit contributies. ,,Ik kan bevestigen dat ze dildo's kochten met het geld van de vakbond en ze vervolgens uitdeelden'', aldus de kassier.

Volgens een woordvoerder van Metall worden negen vakbondleiders verdacht van het schenden van de regels. De uitgaven in bars en sekswinkels zullen verder door de vakbond worden onderzocht.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=516129/sc=536143

Vakbondsgedrag... Ik pleit voor een grootschalig onderzoek bij de Nederandse vakbonden! Zeker bij de CNV, Christelijke fatsoensrakkers vertrouw ik al helemaal niet. Enne, ik snap nu waarom die De Waal zo'n schijnheilige kop heeft.
pi_22623319
De Waal heeft zich met zijn taalgebruik buitenspel gezet.
Door zijn beledigende woorden zetten zijn tegenstanders de hakken extra in het zand.
Het begint op een loopgravenoorlog te lijken.
Zolang De Waal voorzitter is kan er van overleg met vertrouwen in elkaar bijna geen sprake zijn.
De Waal moet opzouten.
Of vind u van niet?
Poll: Moet De Waal aftreden als voorzitter om de lucht te klaren?
  • ja
  • nee
    Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
  •   donderdag 14 oktober 2004 @ 17:17:34 #195
    66444 Lord_Vetinari
    pi_22623380
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 15:41 schreef nikk het volgende:

[..]

http://www.planet.nl/plan(...)tid=516129/sc=536143

Vakbondsgedrag... Ik pleit voor een grootschalig onderzoek bij de Nederandse vakbonden! Zeker bij de CNV, Christelijke fatsoensrakkers vertrouw ik al helemaal niet. Enne, ik snap nu waarom die De Waal zo'n schijnheilige kop heeft.
    Oh leg eens uit? Omdat er in Zweden iets bij een vakbond gebeurt, is dat in Nederland ook zo? Dus als in Oeganda de minister president corrupt is, kunnen we Balkje ook gelijk in de bak gooien?

Your prejudices arte showing, darling...
      donderdag 14 oktober 2004 @ 17:40:23 #196
    572 Sniper
    Gull Catcher
    pi_22623915
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 17:15 schreef gtotep het volgende:
    Door zijn beledigende woorden zetten zijn tegenstanders de hakken extra in het zand.
    Zolang De Waal voorzitter is kan er van overleg met vertrouwen in elkaar bijna geen sprake zijn.
    De Waal moet opzouten.
    Of vind u van niet?
  • ja
  • nee
    Tussenstand:
    [afbeelding]
  • Leuke poll

Opzouten met die gek. Als minister van Propaganda van het derde rijk zou-ie geen slecht figuur slaan btw.
    pi_22624252
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 13:55 schreef sjun het volgende:

[..]

Maak je geen zorgen er lopen al acties tegen de man van mensen die weinig op hebben met zijn presentatie en de door hem gegeven voorstelling van zaken. Die hoeven echter niet te worden belicht omdat ze zonder anderen overlast te bezorgen gewoon hun doorgang vinden. Men is nog niet vergeten hoe de Waal op zijn stoel terecht kwam...
    Dit nadert de grenzen van volstrekte ranzigheid. Laten we vooral proberen zaken op inhoud te beoordelen, en iemands priveleven en of persoonlijke voorkeuren zoveel mogelijk buiten de discussie te laten...

Ik zie het zo, de mate waarin de oppositie het laat afweten en in gebreke blijft zelf met een doortimmerd tegenalternatief op de proppen te komen, bepaalt tevens in belangrijke mate de kracht en positie van de vakbonden. Sommigen noemen de bemoeienissen van de vakbonden vervolgens populistisch, ondemocratisch etc., anderen daarentegen beschouwen het verbeten verzet van de vakbonden tegen het sociaal-zekerheidsbeleid van dit kabinet juist als een strategische meesterzet, genoodzaakt door de wel erg zelfingenomen opstelling van de coalitie, versterkt door een electoraal en ideologisch uitgespeelde oppostie

- te denken valt aan de stukgelopen onderhandelingen tussen het CDA en de PvdA, waardoor de grootste oppostiepartij niettemin wel zijn belangrijkste eisen op tafel heeft gelegd, en zich daardoor op slungelige wijze in de kaart heeft laten kijken...
    het is zoals het is
    freedom from want and fear
    non-conforming link
    pi_22624651
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 17:15 schreef gtotep het volgende:
    De Waal moet opzouten.
    Of vind u van niet?
  • ja
  • nee
    Tussenstand:
    [afbeelding]
  • Zout toch eens op met die onzinspolls man.
      donderdag 14 oktober 2004 @ 18:32:00 #199
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_22624764
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 17:58 schreef lucida het volgende:

[..]

Dit nadert de grenzen van volstrekte ranzigheid. Laten we vooral proberen zaken op inhoud te beoordelen, en iemands priveleven en of persoonlijke voorkeuren zoveel mogelijk buiten de discussie te laten...
    Ik zou niet weten waarom de man niet vanuit eigen gelederen vervangen kan worden door iemand die meer aanspreekbaar is.
    quote:
    Ik zie het zo, de mate waarin de oppositie het laat afweten en in gebreke blijft zelf met een doortimmerd tegenalternatief op de proppen te komen, bepaalt tevens in belangrijke mate de kracht en positie van de vakbonden.
    Vakbonden waren al het verlengstuk van met name de PvdA...
    quote:
    Sommigen noemen de bemoeienissen van de vakbonden vervolgens populistisch, ondemocratisch etc., anderen daarentegen beschouwen het verbeten verzet van de vakbonden tegen het sociaal-zekerheidsbeleid van dit kabinet juist als een strategische meesterzet, genoodzaakt door de wel erg zelfingenomen opstelling van de coalitie, versterkt door een electoraal en ideologisch uitgespeelde oppostie
    Een vakbond is geen politieke partij. Als de vakbond politiek wenst te bedrijven door kabinetsbeleid te frustreren dan handelt zij niet als vakbond maar als politieke stroming. In dergelijke gevallen is politiek mandaat noodzakelijk om niet de waan van de dag te laten regeren. Politiek mandaat wordt verkregen middels kandidaatstelling bij verkiezingen. Waarom zou Lodewijk de Waal de weg die Wim Kok ging niet volgen?
    quote:
    - te denken valt aan de stukgelopen onderhandelingen tussen het CDA en de PvdA, waardoor de grootste oppostiepartij niettemin wel zijn belangrijkste eisen op tafel heeft gelegd, en zich daardoor op slungelige wijze in de kaart heeft laten kijken...
    Een ijzersterke zet van het duo Verhagen-Balkenende.
      donderdag 14 oktober 2004 @ 18:33:12 #200
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_22624782
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 18:32 schreef sjun het volgende:

Ik zou niet weten waarom de man niet vanuit eigen gelederen vervangen kan worden door iemand die meer aanspreekbaar is.
    Frappant, dat denk ik nu juist altijd bij Van Aartsen en Zalm.
    pi_22625647
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 18:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Zout toch eens op met die onzinspolls man.
    Staat de uitslag je niet aan?
    pi_22627118
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 18:26 schreef SCH het volgende:

[..]

reageer dan gewoon niet
    negeer ze, je hoeft niet te stemmen
    of is het de stand die je niet aanstaat

Zout toch eens op met die onzinspolls man.
      donderdag 14 oktober 2004 @ 20:19:56 #203
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_22627152
    Ik hoorde net op het journaal dat meer dan 70 procent van de Nederlanders voor harde acties is.

Altijd fijn om er even aan herinnerd te worden dat FOK geen reflectie van de maatschappij is.
    pi_22628037
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 20:19 schreef Posdnous het volgende:
    Ik hoorde net op het journaal dat meer dan 70 procent van de Nederlanders voor harde acties is.

Altijd fijn om er even aan herinnerd te worden dat FOK geen reflectie van de maatschappij is.
    Ik ben ook voor harde acties, keiharde acties zelfs, maar dan wel TEGEN de FNV!
    Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
    Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 00:33:45 #205
    85889 lucida
    équilibre
    pi_22633698
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 18:32 schreef sjun het volgende:

Ik had niet de indruk dat dit de onderliggende boodschap van jouw betoog was. Natuurlijk is niemand onmisbaar, maar het lijkt me het bewandelen van de weg van de minste weerstand, om iemand die nu eens bij hoge uitzondering wel standvastig aan zijn overtuigingen vasthoudt – en op die manier samen met zijn strijdkompaan van het CNV Terpstra - de luis in de pels van het kabinet vormt.
    quote:
    Vakbonden waren al het verlengstuk van met name de PvdA...
    Hetgeen mijn bewering ‘de vakbonden winnen aan belang naarmate de oppositie in het bijzonder en de politiek in het algemeen het laten afweten’, niet weerspreekt.

Hoe dan ook zijn de sociale partners vanuit een vruchtbare traditie van overleg, altijd nauw betrokken geweest bij het (politiek) beleid t.a.v. de sociale kwesties en arbeidsomstandigheden. Menig sociaal akkoord waarmee Nederland als voorbeeld voor veel andere landen tot voorbeeld strekt, is tot stand gekomen door een consensus van zakelijkheid en eensgezindheid m.b.t. tot de te nemen maatregelen.
    quote:
    Een vakbond is geen politieke partij.
    .Kwesties als arbeidsomstandigheden, cao’s en sociale zekerheidsarrangementen behoren tot de politiek. Het zou echter van een onvergeeflijke domheid getuigen, als om het even welk kabinet geen gehoor zou geven aan de geluiden en signalen die de sociale partners t.a.v. het kabinetsbeleid ter berde brengen. En toch lijkt het erop dat dit kabinet zich laat voorstaan de waarheid in pacht te hebben. Het is dan ook logisch dat de onderlinge toon zich heeft verhard.

Het is te verwachten dat iedereen vanuit zijn uitvalshoek uiteindelijk het zelfde met ons land voorheeft, namelijk een verbetering van de huidige economische en sociale omstandigheden. De manier waarop dit moet plaatsvinden is echter de reden waarom de drie onderhandelingspartners niet nader tot elkaar weten te komen.

Het zou ons kabinet echter sieren, als zij haar absolute mandaatsmacht niet per definitie aan zou wenden als laatste woord ter legitimering van hun beleidsargumenten. En tevens als zij de grootsheid zou kunnen opbrengen, en zich in het landsbelang boven haar (vaak benepen) partijpolitieke belangen weet te stellen.

Zo’n opstelling zou het in elk geval een stuk gemakkelijker maken, de hervormingsboodschap t.a.v. het zorg- en sociale stelsel, naar de burger toe begrijpelijk over te brengen, met als bijkomend voordeel dat de geloofwaardigheid in de noodzaak ener hervorming alleen maar doet toenemen.

Ook hier ligt een grote uitdaging voor het kabinet weggelegd, want anders koerst men uiteindelijk op een situatie af waardoor het met name de werkgevers zullen zijn, die de schade door dit kabinetsbeleid aangebracht massaal moeten gaan repareren. En dan komt, net zoals in ’91, de rekening voor een niet opportunistisch en overmoedig kabinetsbeleid uiteindelijk weer elders gelegd![quote]
    het is zoals het is
    non-conforming link
    pi_22635729
    quote:
    De maatschappelijke onvrede zit veel dieper dan ik dacht. En dit gaat echt ergens over, niet het Fortuyn-achtige gemekker.
    quote:
    "De maatschappij verrechtst, zo ook FOK", aldus de moderatie. Het is hier toch echt een afspiegeling Posdnous
    pi_22636406
    quote:

Men is tegen het rigoreuze handelen van dit kabinet en acties zouden een tegenbeweging op gang kunnen brengen, dit idee wordt inderdaad gesteund door 70% (waaronder mij), maar acties als het OV lamleggen om iets in Den Haag te bereiken ben ik minder gecharmeerd van, eveneens een deel van die 70% met mij.

Ik had toch iets meer creativiteit verwacht, maar de toon is gezet.
    Yeah baby Yeah!
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:15:02 #208
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_22637739
    quote:

Het zou aan aanname van politiek gekleurde berichtgeving in de media kunnen onderstrepen. De PvdA lijkt als partij het meest gericht lijkt op mediacratisering van de samenleving. Zo scoort zij dan extra electoraatspunten bij Jip en Janneke.
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:18:01 #209
    78509 Harry_Sack
    bidibidibidibidi
    pi_22637785
    quote:
    Op vrijdag 15 oktober 2004 12:15 schreef sjun het volgende:

[..]

Het zou aan aanname van politiek gekleurde berichtgeving in de media kunnen onderstrepen. De PvdA lijkt als partij het meest gericht lijkt op mediacratisering van de samenleving. Zo scoort zij dan extra electoraatspunten bij Jip en Janneke.
    En huize avondrood krijgt weer invulling

Ik wil je graag het volgende laten zien, een mailtje dat ik gister stuurde naar de pvda fractie:
    Q: Coalitie wil lonen onder minimum?
    Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
    Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
    N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:19:26 #210
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_22637813
    quote:
    Op vrijdag 15 oktober 2004 12:15 schreef sjun het volgende:

[..]

Maar dan wel de gehele media.

Het impliceert bovendien wat schaapgedrag van het electoraat (wat ik gedeeltelijk moet bekennen), maar het is niet minder van belang dan welke poll dan ook.
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:22:47 #211
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_22637885
    quote:
    Op vrijdag 15 oktober 2004 12:18 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

En huize avondrood krijgt weer invulling

Ik wil je graag het volgende laten zien, een mailtje dat ik gister stuurde naar de pvda fractie:
    Q: Coalitie wil lonen onder minimum?
    Prima actie Harry. Als je volksvertegenwoordigers motiveert tot het vastleggen van uitspraken en meningen weten mensen wat ze van hun volksvertegenwoordigers kunnen verwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjun op 15-10-2004 12:33:06 ]
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:28:18 #212
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_22637962
    quote:
    Op vrijdag 15 oktober 2004 12:19 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Maar dan wel de gehele media.

Het impliceert bovendien wat schaapgedrag van het electoraat (wat ik gedeeltelijk moet bekennen), maar het is niet minder van belang dan welke poll dan ook.
    Ik wil je bij deze een compliment maken voor de moed je overwegingen te verwoorden, ook als deze je visie niet geheel onderstrepen. Zo komen we in gesprek en kunnen we toe naar een verhaal dat het sentiment overstijgt (ongeacht of we het ooit eens zullen worden).

Meestal worden opmerkingen die minder prettig aankomen verketterd of geridiculiseerd. Jij hebt je via berichten als voorgaande in ieder geval boven deze 'traditie' gesteld.
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 12:58:15 #213
    78509 Harry_Sack
    bidibidibidibidi
    pi_22638138
    quote:
    Op vrijdag 15 oktober 2004 12:22 schreef sjun het volgende:

[..]

Prima actie Harry. Als je volksvertegenwoordigers motiveert tot het vastleggen van uitspraken en meningen weten mensen wat ze van hun volksvertegenwoordigers kunnen verwachten.
    Je moet toch weten hoe serieus een proefballon werkt
    Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
    Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
    N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 13:03:23 #214
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_22638225
    Uhm...dank je

Maar ik blijf er wel bij dat deze poll niet zo maar kan worden gebagatelliseerd. En al helemaal niet door de beleidsmakers. Als het al sentimententele overwegingen zijn dat mensen achter de stakers staan, is dat niet iets onbelangrijks en moet Den Haag daar maar fatsoenlijk op reageren.
    Ik geloof er niks van dat mensen de straat op gaan dan wel de acties massaal steunen, puur en alleen omdat De Waal of Bos hen daartoe oproept.
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 17:42:19 #215
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_22643598
    De man is ook een begenadigd spreker. Zijn "rotkabinet' komt echt in de buurt van het Gettysburg Address.

Wat een SBS-niveau, niet te geloven.
      vrijdag 15 oktober 2004 @ 17:54:40 #216
    572 Sniper
    Gull Catcher
    pi_22643825
    Ging om een enquete onder treinreizigers toch? Die waren voor "harde" actie maar tegen de treinstaking Nimby at its finest

En wat is 'harde' actie? Het bedreigen van werkwilligen bijvoorbeeld? Dat soort terreur kun je inderdaad met een gerust hart aan de knokploegen van de FNV overlaten.

Ik denk niet dat beleidsmakers zich een seconde druk maken over een of andere poll...Met de juiste vragen kun je alles aantonen. Lekker negeren dit soort schuimbekkende lieden. Doet het kabinet tot nu toe prima.
    pi_22651005
    waarom kan men eigenlijk niets tegen de vakbonden doen? als je als werkgever er iets tegen probeert te doen dan staan ze elke dag op de stoep om de boel nog maar eens even te controleren of alles wel van de arbo mag en weetikveel wat voor onzin nogmeer wat uiteindelijk leidt tot faillissement
      zaterdag 16 oktober 2004 @ 01:03:27 #218
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_22653323
    quote:
    Op vrijdag 15 oktober 2004 23:35 schreef Herr_Ratt het volgende:
    waarom kan men eigenlijk niets tegen de vakbonden doen? als je als werkgever er iets tegen probeert te doen dan staan ze elke dag op de stoep om de boel nog maar eens even te controleren of alles wel van de arbo mag en weetikveel wat voor onzin nogmeer wat uiteindelijk leidt tot faillissement
    Daar benoem je precies het middel dat werkt tegen de vakbonden. Je bedrijf dermate ver afslanken dat je niet of nauwelijks personeel nodig hebt omdat je het gezever en de doorgedraaide regelgevingscultuur zat bent. We hebben dit dan ook de laatste 20 jaar zien gebeuren.

Gevolg van deze doorgedraaide regelerij is dat de prijs van arbeid te duur en het eventuele calamiteitenrisico bij ondernemen teveel bij de werkgever gelegd is. Deze cumulerende combinatie van factoren heeft ervoor gezorgd dat er aan de ene kant steeds meer mensen aan de kant kwamen te staan terwijl er aan de andere kant meer mensen overwerkt raakten en gebruik maakten van de ziektewet.

Er zou eens onderzoek moeten worden verricht naar faalfactoren op de arbeidsmarkt waarbij eveneens een link gelegd wordt naar de kostprijs van gestegen regelgeving, gestegen loonkosten , gedaalde verantwoordingszin bij werknemers en een toegenomen inflexibiliteit.

cumulerend = elkaar versterkend
    pi_22656181
    quote:
    Op zaterdag 16 oktober 2004 01:03 schreef sjun het volgende:

[..]

Daar benoem je precies het middel dat werkt tegen de vakbonden. Je bedrijf dermate ver afslanken dat je niet of nauwelijks personeel nodig hebt omdat je het gezever en de doorgedraaide regelgevingscultuur zat bent. We hebben dit dan ook de laatste 20 jaar zien gebeuren.
    Als ik me niet vergis is dat proces van afslanking (industrialisatie, automatisering en digitalisering) al decennia lang volop bezig. Koppel dit aan een verregaande kapitaal- en arbeidsvlucht van de hier aanwezige bedrijven en industrie, en voor je het weet wordt in dit land van koopmannen en handelaren helemaal niets meer ondernomen. Wat de bureaucratie betreft die veel ondernemers tot wanhoop drijft, dient te worden opgemerkt, dat het in de eerste plaats niet de vakbonden zijn, die deze regeltjes hebben bedacht en opgelegd, maar dat zij vooral erop toezien dat zulke regels – mits eenmaal vastgelegd – ook worden nageleefd. Zo is met succes de werkweek verkort, is kinderarbeid verboden en wordt rekening gehouden met de gezondheid en veiligheid van de werknemers tijdens hun werkzaamheden. Ook is er voor gezorgd dat bij (werkgerelateerde) aandoeningen, ziekte arbeidsongeschiktheid en of gewoon ouderdom het loon, veelal in de vorm van een uitkering, wordt doorbetaald. Ik kan me niet voorstellen dat jullie ervoor pleiten dat zulke opgebouwde arbeidrechten maar moeten worden afgeschaft. Hebben onze economie, het ondernemersklimaat, de arbeidsmarkt en noem maar op, niet ook vaak – ondanks het zo vermaledijde woud aan regelgeving – gefloreerd en tot voorbeeld gestrekt voor veel andere landen?
    quote:
    Gevolg van deze doorgedraaide regelerij is dat de prijs van arbeid te duur en het eventuele calamiteitenrisico bij ondernemen teveel bij de werkgever gelegd is. Deze cumulerende combinatie van factoren heeft ervoor gezorgd dat er aan de ene kant steeds meer mensen aan de kant kwamen te staan terwijl er aan de andere kant meer mensen overwerkt raakten en gebruik maakten van de ziektewet.
    Het is waar dat er in dit land heel wat komt kijken alvorens je als (kleine) ondernemer aan de slag kunt. Maar onderschat vooral ook niet het voortschrijdend proces van Europeanisering, en de ingrijpende effecten die dit op de verschillende economieën heeft – zo komt nu al 70% van alle regels en wetten uit Brussel. En daarbovenop de massale toestroom van ‘goedkopere’ arbeidsmigranten en de uitbreiding van nog meer lage lonen landen. Je zou kunnen zeggen, dat er dus meer factoren een rol spelen waarom het voor de Westerse ondernemer steeds moeilijker wordt om goed opgeleide en betaalbare arbeidskrachten in dienst te nemen. Zo hebben de Westerse landen, in vergelijk met veel lage lonen landen, veel meer geïnvesteerd in scholing en opleiding van hun beroepsbevolking en is het logisch dat je dit terugziet in de prijzen van de producten en diensten alsook in de hoogte van de lonen. Maar als een en ander ons ondernemersklimaat slagvaardiger maakt, valt er wat voor te zeggen veel van de overbodige regelgeving dan maar over boord te zetten.
    quote:
    Er zou eens onderzoek moeten worden verricht naar faalfactoren op de arbeidsmarkt waarbij eveneens een link gelegd wordt naar de kostprijs van gestegen regelgeving, gestegen loonkosten , gedaalde verantwoordingszin bij werknemers en een toegenomen inflexibiliteit.
    Dat zal in de loop der jaren heus al wel verschillende keren zijn gedaan, al was het maar om te kijken hoe we nog meer en nog goekoper onze produkten aan de man kunnen krijgen. Maar goed het is waar dat een overdaad aan regelgeving goede initiatieven en impulsen vaak al in de kiem smoren, en het is ook waar dat de gestegen lonen het voor BV Nederland steeds moeilijker maken met de andere landen te concurreren; ook valt niet te ontkennen dat een zekere arbeidstrots kwijnende is - mogelijk te verklaren door dat steeds minder mensen, middels de wereldwijde koehandel in aandelen, met de bedrijfswinsten gaan strijken.
    En dit werkt weer door in de verantwoordelijkheidszin van Jan met de pet die zich, voor een grijpstuiver, moet afpeigeren zonder dat ie er op termijn een cent aan overhoudt, om nog maar te zwijgen van een welverdiende oude dag!.

[quote]
    het is zoals het is
    non-conforming link
      zaterdag 16 oktober 2004 @ 10:40:04 #220
    52513 whosvegas
    The Trickster
    pi_22656830
    quote:
    Op donderdag 14 oktober 2004 20:53 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Ik ben ook voor harde acties, keiharde acties zelfs, maar dan wel TEGEN de FNV!
    Idd, die lui lopen gewoon als een kudde achter de Waal aan, ik heb gelezen dat een deel van de stakers niet eens wist waarvoor ze gingen staken.
    Are you nuts??
    pi_22659322
    quote:
    Op zaterdag 16 oktober 2004 10:40 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Idd, die lui lopen gewoon als een kudde achter de Waal aan, ik heb gelezen dat een deel van de stakers niet eens wist waarvoor ze gingen staken.
    You're right Dat is wel duidelijk dat ze dat niet wisten anders waren ze niet gaan staken...

And another thing:
    Ik heb gezien dat in een vervoersbedrijf waar het nogal slecht gaat, dat daar zelfs stakers waren.. hoe onnozel, dom en blind kun je zijn..

Persoonlijk sta ik erachter dat men zichzelf kapot staakt. mij raakt het niet. Zolang men maar niet bij mij aanklopt en sterker nog , ik vind dat ze door te staken het recht op een uitkering verspelen. het gaat om een land opbouwen en niet afbreken, dat is nl. wat je met staken doet. Dus is het je eigen verantwoordelijkheid als je bereid bent dat risico te nemen. En val dan niet op alle uitspraken van De Waal en consorten terug, laat zij de uitkering maar ophoesten voor een ieder die uit naam van de vakbond gestaakt heeft.

je kan het eens zijn met de one-liners van Lodewijk, maar wees dan niet zo dom om je medemens af te vallen en n.b. te zeggen dat jij de meerderheid bent of vertegenwoordigt, als dat zo was hadden er wel 15.7 miljoen mensen gestaakt ipv 300.000 mensen.

En die p.r. stunt van de Waal in 2 vandaag daar hoor je de media niet over..
    een quote uit 2 bekende boeken met dezelfde teksten:
    "Gij zult niet doden"
    pi_22660756
    quote:
    Op zaterdag 16 oktober 2004 10:40 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Idd, die lui lopen gewoon als een kudde achter de Waal aan,
    Dat noemen ze in goed Nederlands ´de kuddegeest van een dominant dominerende domineescultuur´...
    het is zoals het is
    non-conforming link
    pi_22677929
    Wat hoorde ik nou mensen? Loopt die de waal en makkers nou een beetje de huizen van bestuursleden op het internet te zetten. Die gozer heeft helemaal geen respect voor veiligheid & privacy.
    Als je hersens hebt dan heb je meer respect voor een hooligan dan voor de FNV, want hooligans als die van elkaar weten waar ze wonen, dan gaan ze diegene nooit bij ze huis terroriseren, dat is een erecode en die kent de Waal niet.
    Maar de Waal is dom, hij verliest het van de rijke jongens. Want de rijke jongens gaan nu samen een groot potje geld maken en regelen de beste apparatuur en de beste prive detectives en gaan netzo lang graven in het leven van de lodewijk totdat ze wat rots vinden en branden hem daarna helemaal af dat hij nooit meer een come-back kan maken.
    Ditsoort dingen gebeuren te weinig, dat moeten ze ook bij roddeljournalisten doen, dit zei ik jaren geleden al, nu schijnt daar ook een film over te zijn.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_22678900
    De huizen van de Waal en zijn makkers staan binnenkort ook op het net begrijp ik.

Wat een idioten ... straks janken zeker als je een doorgeladen pistool in je post vind
      zondag 17 oktober 2004 @ 15:45:37 #225
    6290 Dr_Crouton
    Uw advertentieruimte hier.
    pi_22681069
    En de volgende keer naar aanleiding van dat geintje van het rode mannetje (zwaai dan gelijk met de vlag van de CCCP, ludiekgeile sukkels): "Betaal 2 miljoen of anders gaan je vrouw en kinderen er aan!"

Nee, de FNV is erg slim bezig.
    The Internets, I needs it..
      zondag 17 oktober 2004 @ 18:07:31 #226
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_22683860
    quote:
    Op zaterdag 16 oktober 2004 08:11 schreef lucida het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis is dat proces van afslanking (industrialisatie, automatisering en digitalisering) al decennia lang volop bezig. Koppel dit aan een verregaande kapitaal- en arbeidsvlucht van de hier aanwezige bedrijven en industrie, en voor je het weet wordt in dit land van koopmannen en handelaren helemaal niets meer ondernomen. Wat de bureaucratie betreft die veel ondernemers tot wanhoop drijft, dient te worden opgemerkt, dat het in de eerste plaats niet de vakbonden zijn, die deze regeltjes hebben bedacht en opgelegd, maar dat zij vooral erop toezien dat zulke regels – mits eenmaal vastgelegd – ook worden nageleefd. Zo is met succes de werkweek verkort, is kinderarbeid verboden en wordt rekening gehouden met de gezondheid en veiligheid van de werknemers tijdens hun werkzaamheden. Ook is er voor gezorgd dat bij (werkgerelateerde) aandoeningen, ziekte arbeidsongeschiktheid en of gewoon ouderdom het loon, veelal in de vorm van een uitkering, wordt doorbetaald. Ik kan me niet voorstellen dat jullie ervoor pleiten dat zulke opgebouwde arbeidrechten maar moeten worden afgeschaft. Hebben onze economie, het ondernemersklimaat, de arbeidsmarkt en noem maar op, niet ook vaak – ondanks het zo vermaledijde woud aan regelgeving – gefloreerd en tot voorbeeld gestrekt voor veel andere landen?
    Je geeft hier inderdaad een grens aan. Opgebouwde arbeidsrechten hoeven niet te worden afgeschaft, ze mogen echter best worden gewogen op betaalbaarheid bij de toepassing en er mag ook best wat meer controle komen op werknemers die wel erg gemakkelijk gebruik maken van hun rechten zonder dat dit aan de (morele) plichten gekoppeld lijkt te zijn die het stelsel in stand kunnen houden.
    quote:
    Het is waar dat er in dit land heel wat komt kijken alvorens je als (kleine) ondernemer aan de slag kunt. Maar onderschat vooral ook niet het voortschrijdend proces van Europeanisering, en de ingrijpende effecten die dit op de verschillende economieën heeft – zo komt nu al 70% van alle regels en wetten uit Brussel. En daarbovenop de massale toestroom van ‘goedkopere’ arbeidsmigranten en de uitbreiding van nog meer lage lonen landen. Je zou kunnen zeggen, dat er dus meer factoren een rol spelen waarom het voor de Westerse ondernemer steeds moeilijker wordt om goed opgeleide en betaalbare arbeidskrachten in dienst te nemen. Zo hebben de Westerse landen, in vergelijk met veel lage lonen landen, veel meer geïnvesteerd in scholing en opleiding van hun beroepsbevolking en is het logisch dat je dit terugziet in de prijzen van de producten en diensten alsook in de hoogte van de lonen. Maar als een en ander ons ondernemersklimaat slagvaardiger maakt, valt er wat voor te zeggen veel van de overbodige regelgeving dan maar over boord te zetten.
    Er zullen natuurlijk wel met regelmaat te monitoren wegingskriteria voor te schrappen en te incorpereren regelgeving moeten komen om niet met het badwater het kind weg te gooien.
    quote:
    Dat zal in de loop der jaren heus al wel verschillende keren zijn gedaan, al was het maar om te kijken hoe we nog meer en nog goekoper onze produkten aan de man kunnen krijgen. Maar goed het is waar dat een overdaad aan regelgeving goede initiatieven en impulsen vaak al in de kiem smoren, en het is ook waar dat de gestegen lonen het voor BV Nederland steeds moeilijker maken met de andere landen te concurreren; ook valt niet te ontkennen dat een zekere arbeidstrots kwijnende is - mogelijk te verklaren door dat steeds minder mensen, middels de wereldwijde koehandel in aandelen, met de bedrijfswinsten gaan strijken.
    Dat verklaard niet de wel erg grote gemakzucht waarmee mensen zich nogal eens ziek melden terwijl zij bijvoorbeeld met de hond naar de dierenarts moeten (Ja dit komt gewoon in de praktijk voor). Met erg veel gemak wordt ook beschikt over de tijd van de baas om dokter en tandarts te bezoeken. IWie dat keurig in de eigen vrije tijd planned wordt aangekeken alsof men water ziet branden. Dit alles doet natuurlijk een onnodige aanslag op de productiekosten. Kennelijk is meer controle nodig om mensen wat verantwoordingszin voor gezonde bedrijfsvoering bij te brengen.
    quote:
    En dit werkt weer door in de verantwoordelijkheidszin van Jan met de pet die zich, voor een grijpstuiver, moet afpeigeren zonder dat ie er op termijn een cent aan overhoudt, om nog maar te zwijgen van een welverdiende oude dag!.
    Die verantwoordingszin wordt niet bepaald vergroot door voormensen als Lodewijk de Waal die het nodig vindt werkwillige mensen het werk te bemoeilijken en op extra kosten te jagen door het openbaar vervoer te gijzelen om het kabinet te chanteren.
      vrijdag 14 januari 2005 @ 09:26:15 #227
    66029 Koobus
    Le Grange Marais
    pi_24558249
    Zo, die gaat zijn dikke kont weer in een andere gerieflijke pluche zetel parkeren...

--------------------
    Nieuwe aderlating voor vakbeweging

Lodewijk de Waal keert FNV rug toe

door Judith van Teeffelen en Alex de Vries
    AMSTERDAM - Lodewijk de Waal (54) verlaat de FNV. Dat melden betrouwbare bronnen binnen de vakbeweging. Tot nu toe ontkende De Waal op te stappen als voorzitter.

De FNV-voorman zwaait sinds 1997 de scepter bij de FNV en stond aan de wieg van enkele belangrijke polderakkoorden. Kroon op zijn werk was eind vorig jaar het sociaal akkoord met werkgevers en kabinet na het massale protest op het Amsterdamse Museumplein. Met het vertrek van De Waal en CNV-voorzitter Doekle Terpstra - die eerder deze week aangaf weg te gaan bij de christelijke vakcentrale - verliest de vakbeweging in één klap zijn belangrijkste gezichten. Beiden vertrekken bovendien in een periode waarin grimmige cao-onderhandelingen met de werkgevers worden verwacht.

Terpstra wordt voorzitter van de HBO-raad. Dat de CNV-baas weg zou gaan was algemeen bekend nadat hij tevergeefs in de race was geweest voor het burgemeesterschap van Tilburg. Die post ging naar PvdA'er Ruud Vreeman.

Bron: www.telegraaf.nl
    Master of my domain
    pi_24558342
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 09:26 schreef Koobus het volgende:
    Zo, die gaat zijn dikke kont weer in een andere gerieflijke pluche zetel parkeren...
    Waar lees jij dat dan?
      vrijdag 14 januari 2005 @ 09:45:21 #229
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_24558474
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 09:26 schreef Koobus het volgende:
    Is er ergens achterin de provincie Groningen weer en burgemeesterspost vrijgekomen dan?
      vrijdag 14 januari 2005 @ 11:51:59 #230
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_24560667
    Veel interresanter is de vraag: wanneer zijn we van de vakbewegingen verlost.
      vrijdag 14 januari 2005 @ 11:52:43 #231
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_24560688
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 09:45 schreef sjun het volgende:

[..]

Is er ergens achterin de provincie Groningen weer en burgemeesterspost vrijgekomen dan?
    een of ander ngo-tje is ook leuk natuurlijk
      vrijdag 14 januari 2005 @ 12:02:42 #232
    66029 Koobus
    Le Grange Marais
    pi_24560904
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 09:35 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:

[..]

Waar lees jij dat dan?
    Dat leid ik af uit het feit dat hij genoeg linkse vriendjes heeft die voor hem ongetwijfeld een fraai baantje hebben bedacht. Het is even wachten tot het bekendgemaakt wordt, maar ik weet zeker dat LdW een prachtige, met belastinggeld gefinancierde, regentenbaan krijgt. Zo gaat dat, in die kringen.
    Master of my domain
      vrijdag 14 januari 2005 @ 12:08:17 #233
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_24561017
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 12:02 schreef Koobus het volgende:

[..]

Dat leid ik af uit het feit dat hij genoeg linkse vriendjes heeft die voor hem ongetwijfeld een fraai baantje hebben bedacht. Het is even wachten tot het bekendgemaakt wordt, maar ik weet zeker dat LdW een prachtige, met belastinggeld gefinancierde, regentenbaan krijgt. Zo gaat dat, in die kringen.
    Ik denk dat hij bij een bedrijf ook wel aan de bak komt. Hij is natuurlijk goed geinfiltreerd in de FNV. Hij is daarom juist de man voor de werkgevers.
      vrijdag 14 januari 2005 @ 14:08:20 #234
    70081 Lkw
    ²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
    pi_24563165
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 12:08 schreef accelerator het volgende:

[..]

Ik denk dat hij bij een bedrijf ook wel aan de bak komt. Hij is natuurlijk goed geinfiltreerd in de FNV. Hij is daarom juist de man voor de werkgevers.
    Zijn handelsmerken zijn dom schreeuwen en ploerterig oogkleppengedrag. Daarom vind ik een wat agressiever incassobureau wel iets voor hem. Intrum Justitia bijvoorbeeld.
      vrijdag 14 januari 2005 @ 14:21:15 #235
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24563365
    Hij was het gezicht van de vakbonden, en heeft laten zien dat de vakbonden bij lange na niet dood zijn. Een goede prestratie. Ik zie het nog wel gebeuren dat hij de politiek ingaat. Groenlinks, PvdA, wie zal het zeggen.
      vrijdag 14 januari 2005 @ 14:31:21 #236
    70081 Lkw
    ²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
    pi_24563537
    quote:
    Op vrijdag 14 januari 2005 14:21 schreef Sidekick het volgende:
    Hij was het gezicht van de vakbonden, en heeft laten zien dat de vakbonden bij lange na niet dood zijn. Een goede prestratie. Ik zie het nog wel gebeuren dat hij de politiek ingaat. Groenlinks, PvdA, wie zal het zeggen.
    De partijen die je noemt, passen inderdaad wel bij 'm. En dat zegt m.i. genoeg over die partijen

Verder gaat het er in het leven niet alleen om wat je bereikt, maar ook hoe je iets bereikt. Voor dat hoe-gedeelte krijgt hij van mij een dikke onvoldoende. Ik vind 'm een onbeschofte schreeuwlelijkerd.
      vrijdag 14 januari 2005 @ 15:06:21 #237
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_24564132
    Hij is typisch PvdA ja.
    pi_24564352
    Slim van Lodewijk en Doekle, op je hoogtepunt stoppen. Ze halen toch nooit meer 300k mensen op de Dam.
    pi_24781449
    witte rook bij de FNV? :
    quote:
    104 Teletekst do 27 jan
    "Jongerius wordt nieuwe FNV-leider"

DEN HAAG Agnes Jongerius wordt volgende
    week voorgedragen als nieuwe voorzitter
    van de vakcentrale FNV.Dat meldt het
    Radio 1 Journaal op basis van een
    rondgang langs de FNV-bonden.Jongerius
    wordt de opvolger van Lodewijk de Waal.

De 44-jarige Jongerius is nu vice-
    voorzitter van de vakcentrale.Ze werkt
    al 17 jaar bij de FNV,onder meer als
    bestuurder van de Vervoersbond en als
    cao-coördinator.Ze staat bekend als een
    harde onderhandelaar.

Binnen de FNV is een brede steun voor
    haar kandidatuur.Als Jongerius wordt
    gekozen,wordt zij de eerste vrouwelijke
    voorzitter van de vakcentrale.
    pi_24783897
    quote:
    Op donderdag 27 januari 2005 17:33 schreef zakjapannertje het volgende:
    witte rook bij de FNV? :
    [..]
    Hopelijk is deze wat minder irritant dan de Waal.
    pi_24786052
    quote:
    Op donderdag 27 januari 2005 20:04 schreef Speth het volgende:

[..]

Hopelijk is deze wat minder irritant dan de Waal.
    Ze heeft net zo'n kwallen kop ..
    pi_24786108
    quote:
    Op donderdag 27 januari 2005 21:43 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Ze heeft net zo'n kwallen kop ..
    Poe hee
      donderdag 27 januari 2005 @ 22:15:10 #243
    99593 aryan8
    gnani mahdi kalki
    pi_24786728
    quote:
    Op donderdag 27 januari 2005 21:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Poe hee
    Houd je kruit droog SCH, dan richt het meer uit dan een grimlach.

Lodewijk de Waal past uitstekend bij de PvdA of bij D66. Evenals zijn voorgangers Kok en Stekelenburg zal deze lakei van de ontevredenheid wel politiek actief worden in een voor hem gearrangeerd baantje. Kok werd fractieleider van de PvdA, Stekelenburg werd burgemeester van Tilburg en nog bijna premier,.... voor Lodewijk zijn de papieren nu minder gunstig maar wie weet welk tij Lodewijk de Waal nog keren kan om ten hele te kunnen dwalen.
    pi_24805041
    Lodewijk

Hij stapt natuurlijk op op z'n hoogtepunt: 300k man op de Dam. Anders had ie veel later gegaan. Waarom denk je dat Doekle T. en Lodewijk de W. tegelijkertijd opstappen.
      zaterdag 29 januari 2005 @ 11:53:39 #245
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24812414
    Ik ben nog steeds niet erg gecharmeerd voor hem, maar, eerlijk is eerlijk, hij heeft zich (samen met Terpstra) toch aardig weten te rehabliteren met de succesvolle acties en het accoord met het kabinet waar toch aardig wat punten zijn gescoord. Op zich een prima zaak natuurlijk dat de vakbonden nog steeds wat te vertellen hebben.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24812538
    DEN HAAG - FNV-voorzitter De Waal begrijpt niet waarom er bezwaar wordt gemaakt tegen de procedure bij de verkiezing van een nieuwe voorzitter van de vakcentrale. In zijn dagboek op internet spreekt De Waal, die waarschijnlijk volgende week zijn vertrek aankondigt, van "onbegrijpelijke en oppervlakkige kritiek" van "sommigen", die hem zouden beschuldigen van " het naar voren schuiven van mensen".

De Waal schrijft niet van wie die kritiek komt, maar volgens de Volkskrant van zaterdag zouden de bonden FNV Bondgenoten en FNV Kiem zich verzetten tegen vice-voorzitter Agnes Jongerius als enige denkbare kandidaat voor het voorzitterschap. Jongerius wordt algemeen gezien als de logische opvolger van De Waal.
    pi_24815774
    En krijgen we Jongerius door de strot gedrukt of krijgen we een fatsoenlijk kiesbiljet thuisgestuurd.
    T`zal wel door de diverse besturen bekonkeld worden.
      maandag 31 januari 2005 @ 15:20:20 #248
    82065 accelerator
    rechts medium
    pi_24851591
    quote:
    Op zaterdag 29 januari 2005 11:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Op zich een prima zaak natuurlijk dat de vakbonden nog steeds wat te vertellen hebben.
    lekker democratisch ja
    pi_24857942
    AMSTERDAM - De FNV praat dinsdag tijdens een ingelaste vergadering over de voorbereiding van een congres in mei, waar een nieuw bestuur wordt gekozen. De tweede termijn van Lodewijk de Waal als voorzitter van de 1,2 miljoen leden tellende vakcentrale loopt dan af en de kans dat hij opgaat voor een derde termijn lijkt klein.

Agnes Jongerius, de huidige vice-voorzitter van de FNV, geldt als de belangrijkste kandidaat om De Waal op te volgen. Vanaf 10.00 uur vergaderen de voorzitters van alle zestien FNV-bonden op het hoofdkantoor van de vakcentrale in Amsterdam. De Waal geeft rond 15.30 uur een toelichting op de inhoud van het gesprek tegenover de pers.

Ondanks aanhoudende geruchten over zijn nakende vertrek heeft De Waal nog niet bevestigd dat hij het na twee termijnen voor gezien wil houden als FNV-voorzitter. De afgelopen weken voerde hij al vertrouwelijke gesprekken met de voorzitters van de FNV-bonden. Naar verluidt zou hij tijdens die gesprekken Jongerius als zijn opvolger hebben genoemd.
    bron: Het Liegertje
      dinsdag 1 februari 2005 @ 17:47:24 #250
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24866596
    quote:
    Op zaterdag 29 januari 2005 15:32 schreef gtotep het volgende:
    En krijgen we Jongerius door de strot gedrukt of krijgen we een fatsoenlijk kiesbiljet thuisgestuurd.
    De vice-voorzitter zal tijdelijk het stokje overnemen van de voozitter totdat de leden van de FNV een nieuwe voorzitter hebben gekozen:
    quote:
    Lodewijk De Waal verlaat FNV in mei

AMSTERDAM - Lodewijk de Waal vertrekt in mei als voorzitter van de FNV. Dat heeft hij dinsdag zelf bekendgemaakt in het hoofdkantoor van de vakcentrale in Amsterdam.

De aankondiging kwam nauwelijks als een verrassing, want de geruchten in de media over het aanstaande vertrek van De Waal waren de afgelopen weken al hardnekkig.

Agnes Jongerius, de huidige vice-voorzitter van de FNV, wordt naar alle waarschijnlijkheid de opvolger van De Waal. Tijdens een vergadering in het hoofdkantoor van de FNV bleek dinsdag dat de zestien FNV-bonden haar kandidatuur unaniem steunen. In mei kiest de FNV tijdens een congres een nieuw bestuur.

Het afgelopen weekeinde uitten twee bonden - Bondgenoten en Kiem - nog kritiek op de procedure bij de verkiezing van een nieuwe voorzitter. Zij benadrukten dat die kritiek niet de persoon van Jongerius betrof. Maar zij pleitten wel voor een open, transparante procedure en een heldere profielschets.

ANP

Bron: LC
    pi_24868608
    Vanavond huil ik mijzelf in slaap.
    Ik zal hem missen.
    pi_24869374
    Wat voor baantje zal hij nemen om flink te schnabbelen? Een burgervader postje om te beginnen waarschijnlijk

Net zoals rooie rakker Hans Alders die DUBBEL zijn loonstrookje bijklust
    "Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
      dinsdag 1 februari 2005 @ 20:48:32 #253
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24869994
    Nu dat dikke wrattenzwijn nog
      woensdag 2 februari 2005 @ 00:06:48 #254
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_24874459
    Welk wratten zwijn bedoel je?
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      woensdag 2 februari 2005 @ 00:10:47 #255
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24874555
    Ik denk dat

Agnes Jongerius bedoeld wordt
      woensdag 2 februari 2005 @ 00:38:43 #256
    45206 Pietverdriet
    pi_24875204
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRGGGGGGGGGGGGGGGGG
    pi_24875275
    Goed nieuws dat hij weggaat alleen of zijn vervanger nou zo fijn is om te zien. Wat een schoonheid

Wat is dat toch met socialistische vrouwen en politiek. Mooi zijn ze nooit. Komt zeker vanwege het vele buiten werken als arbeider
      woensdag 2 februari 2005 @ 00:57:53 #258
    45206 Pietverdriet
    pi_24875567
    Als dat een arbeidersvrouw is, kan ik me voorstellen dat zeelui in een zeekoe een meermin zagen
    pi_24876910
    Erica Terpstra, Sharon Dijksma, Agnes Jongerius...

De politieke zwaargewichten van links
      woensdag 2 februari 2005 @ 07:10:34 #260
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24877498
    Erica Terpstra links?
    pi_24877584
    quote:
    Op woensdag 2 februari 2005 07:10 schreef Sidekick het volgende:
    Erica Terpstra links?
    Ik leer ook elke dag.
    Maar aangezien ik Erica persoonlijk ken durf ik hier stellig te beweren dat zij (hoe goed ze ook is) niet tot het linkse volk der uitverkorenen behoort. Erg jammer voor haar.
    .
    pi_24883570
    Rasses 21 november over De Waal en Jongerius:

Lodewijk de Waal is de ietwat vadsige voorzitter van de FNV die nu grote sier maakt met het najaarsakkoord dat met het door hem zo vervloekte kabinet gesloten is.
    Veel geschreeuw en weinig wol van de wolf in schaapskleren die akkoord is gegaan met nagenoeg dezelfde afspraken die door het kabinet waren voorgesteld in het voorjaarsoverleg.
    Dat de Waal toen met veel misbaar gesprekspartners schoffeerde en wegliep bij de onderhandelingen was gewoon een vooropgezet plan.

De vakbonds-Führer heeft het volk opgehitst tegen kabinet en wist zich daarbij in de rug gesteund door zijn minister van propaganda Agnes Jongerius, de Joseph Goebbels van de FNV.
    Agnes Jongerius is het buitengewoon onaantrekkelijke manwijf dat ondanks de geruchten van vrouwenliefde heimelijk verliefd is op Lodewijk.
    Bij de aanblik van Lodewijk de Waal maakt het liefdesgrotje van Agnes zo verschrikkelijk veel vocht aan dat het hoorbaar op de grond kletst, tijdens de vakbondsvergaderingen is het dan ook dweilen met de kraan open.

Met het opnaaien van de arbeiders heeft Lodewijk de Waal de eerste stappen gezet naar zijn eigenlijke doel, minister-president van Nederland worden.
    Om het hogere doel te bereiken moet hij natuurlijk wel eerst bekendheid verwerven.
    Onder valse voorwendselen heeft de Waal 200.000 lemmingen naar de Dam gedirigeerd om te demonstreren.
    Deze brave burgers hadden geen idee waarom zij er waren en hebben nog steeds niet in de gaten dat ze misbruikt zijn om Lodewijk de Waal een groot vakbondsleider te doen laten lijken.
    Later werden er nog eens schaamteloos 100.000 van die provo’s bij gelogen om nog eens aan te geven hoe goed de actie gelukt was.

Doordat Lodewijk de Waal met deze dubbele agenda werkt en dat gewetenloos over de ruggen van de hardwerkende arbeiders doet, volgt hij het pad dat zijn grote voorbeeld Wim Kok eerder gemaakt heeft.
    Onze gladjanus ambieert echter niet eerst een ministerspost maar hij wil gelijk de hoofdprijs.
    Met een schandaal over Wouter Bos in de achterzak wacht de Waal zijn kans af.
    Nu Job Cohen de partij in diskrediet heeft gebracht door de herdenking van de moord op Theo van Gogh te gebruiken als PvdA congres, is een belangrijke concurrent uitgeschakeld.
    Met de PvdA hoog in de peilingen en omdat de rest van de partijtop de uitstraling van een leeg boterhamzakje heeft, zal het niet lang duren voordat Lodewijk de Waal zijn greep naar de macht doet.

Ik voorspel hier dat Lodewijk de Waal de nieuwe minister-president zal worden.
    En de manier waarop?
    Ach, laten we het maar Sterk en Sociaal noemen.

http://rasses.punt.nl/index.php?a=2004-11
    pi_24884202
    quote:
    Op woensdag 2 februari 2005 14:29 schreef Ruimer het volgende:

Bij de aanblik van Lodewijk de Waal maakt het liefdesgrotje van Agnes zo verschrikkelijk veel vocht aan dat het hoorbaar op de grond kletst, tijdens de vakbondsvergaderingen is het dan ook dweilen met de kraan open.

Hap hap. Ja partijen zijn alleszeggend. En Hans Dijkstal is rechts. En de VVD is een 'liberale' partij.
      woensdag 2 februari 2005 @ 15:11:20 #264
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_24884271
    Een paar maanden geleden stond er een interview in de Volkskrant met Agnes Jongerius waarin ze vertelde, dat ze een prachtige baan had, omdat 'ze werd betaald om lekker ongenuanceerd te doen'.

Dat belooft nog wat!

iemand dat interview nog ergens?

[ Bericht 0% gewijzigd door Litman op 02-02-2005 15:27:14 ]
    "the same sun that melts the wax, hardens the clay"
      woensdag 2 februari 2005 @ 16:36:51 #265
    44377 Litman
    Live a sunny life!
    pi_24884981
    quote:
    Op woensdag 2 februari 2005 15:11 schreef Litman het volgende:
    Een paar maanden geleden stond er een interview in de Volkskrant met Agnes Jongerius waarin ze vertelde, dat ze een prachtige baan had, omdat 'ze werd betaald om lekker ongenuanceerd te doen'.

Dat belooft nog wat!

iemand dat interview nog ergens?
    Ik heb het interview gevonden. Ik moet zeggen, dat ze bijzonder eerlijk is in het interview, maar ik vraag me af of ze niet tegen teveel schenen gaat schoppen. Of al teveel vijanden heeft gemaakt in het verleden met haar 'dikke lul 3 bier' gedrag:

Beetje vreemde tante.
    quote:
    k krijg De Geus nog wel een keer
    December 2004. Ze is de machtigste vrouw van de vakcentrale FNV. Vicevoorzitter Agnes Jongerius (44) schrikt menige bijeenkomst op met haar onverbloemde taalgebruik. 'Als ik iets gelul vind, zeg ik dat.' Als actieleider smeedde ze een breed draagvlak voor het verzet tegen de versobering van de VUT en het prepensioen. Een interview in de Volkskrant.
    ______

Uit: de Volkskrant, 23 december 2004. Door: Gijs Herderschee en Jaap Stam.

De bonden kregen driehonderdduizend mensen op de been, het was de grootste vakbondsdemonstratie na de Tweede Wereldoorlog. Het klappen van de zweep leerde Jongerius bij de Vervoersbond FNV, zo'n beetje de ruigste tak van de vakbeweging. Na een paar jaar veldwerk werd ze gekozen in het federatiebestuur, dit jaar werd ze vicevoorzitter. 'Als het moet, ga ik er met gestrekt been in. Maar ik ben aangepaster dan je denkt.' Agnes Jongerius woont samen met radiomaker Ger Jochems. 'Sindsdien is de zapper niet meer van mij.'

Ik was een exotische plantensoort toen ik bij de vakbond kwam. Kaderleden vroegen zich af: zijn wij zo weinig waard dat ze een vrouw op ons dak sturen? Bij de Vervoersbond hadden mannen die nooit een vrachtautostuur beet hadden gehad net zo veel moeite zich in te vechten. Maar ik was ook nog eens vrouw. Daardoor was ik dubbelgehandicapt.

Het is ook een voordeel. Werkgevers zijn bijna alleen maar mannen. Je kunt ze van hun stuk brengen, omdat ze het ingewikkeld keld vinden nee te zeggen tegen een vrouw.

Ze willen graag charmant doen. De manier van zakendoen tussen mannen onderling, dat opbieden tegen elkaar, kunnen ze niet zomaar overplanten naar vrouwen.

Als het moet, kaffer ik even hard mee. Als ik verwacht er meer uit te slepen door me als een charmant meisje te gedragen, hang ik het charmante meisje uit - écht, ik kan het.

Mijn vader was tuinder, totdat hij zijn bedrijf eraan moest geven omdat de grond te slecht was. Dat heeft hij verschrikkelijk gevonden. Toen ik werd geboren, werkte hij al bij de plantsoenendienst van Utrecht. Hij was opzichter en ging over de bomenploeg. ploeg. Ik was enorm trots op mijn vader. Als ik door de stad fietste, dacht ik: al die bomen zijn van mijn vader. Yeah! Hij was een trotse man die zich niet alles liet vertellen. Mijn moeder kon goed leren, ze was graag naar de universiteit gegaan, maar de kweekschool was al buitensporig. Daar zat ze tussen meisjes van de betere standen. Die belandden op gegoede scholen, mijn moeder kwam in een achterbuurt voor de klas te staan. Het contract werd ontbonden op de dag van haar huwelijk. Mijn moeder heeft al haar ambities op haar kinderen gestapeld. We moesten leren, leren, leren en het ver schoppen.

Mijn vader koos voor de onderkant zonder dat te benoemen. Hij sprak niet, hij deed. Hij trok op met allochtone collega's en hield de tuin bij van vrouwen wier man was overleden. Mijn moeder was explicieter, zij vroeg in de kerk aandacht voor de derde wereld.

Ze heeft een politieke partij mee opgericht, Een Nieuwe Lente, omdat ze vond dat de varkensboeren van de KVP in de gemeenteraad zaten om zichzelf te bevoordelen. Ze werd met voorkeurstemmen gekozen, maar durfde uiteindelijk niet in de raad te gaan.

Ik heb van alletwee wat meegekregen. Van mijn vader een kompas: het gaat niet om wat mensen zeggen, maar om wat ze doen. Dat ik mij overal tegenaan bemoei, heb ik van mijn moeder. Het verschil is dat ik doorbijt, dat heb ik weer van mijn vader. Ik laat me niet afschrikken omdat ik van mindere komaf ben. Bepalend is dat ik iets heb in te brengen.

Ik wil het verschil maken, het maakt uit dat ik vicevoorzitter van de FNV ben. Ik dram eindeloos door en probeer zo veel mogelijk mensen erbij te betrekken. Ik heb me tijdens de acties tegen het kabinet enorm ingespannen voor de samenwerking met de andere bonden.

Kneden en begrip kweken. Wanneer moet je wie erbij betrekken. De uitkeringsgerechtigden en de Raad van Kerken heb ik erbij gehaald. Ik ken die mensen en kan dat voor elkaar krijgen. Dat is, zeg maar, niet het gewone vakbondshandwerk. Ik zie het wel als mijn taak. Als het nodig is, sleur ik er tachtig uur per week aan. In de aanloop naar de grote demonstratie belde ik twee keer per dag mijn mobieltje leeg. Ik heb er slapeloze nachten van gehad of het wel zou lukken.

Ik ben katholiek opgevoed. Bij mijn ouders zat het er diep in. Toen ik had gesolliciteerd bij de Vervoersbond en ik voor een tweede gesprek werd opgeroepen, zei mijn moeder: leuk dat je bent uitgenodigd, maar je gaat toch zeker niet werken bij die socialisten. Mijn vader zegde zijn lidmaatschap van de katholieke Kabo op toen die fuseerde met de socialistische Abva.

Ik heb een bètabrein, een vakjesbrein. Ik deel alles in, ik houd het graag overzichtelijk. Dat deed ik als kind al. Wij woonden naast een streng gereformeerd gezin. Wij hadden op feestdagen sinas, dat was dus katholieke limonade. Zij dronken cassis, dat was gereformeerde limonade.

Als ik de logica snap, geeft het rust in mijn kop, en kan ik het opbergen. Desnoods verzin ik mijn eigen logica. Dat lukt niet altijd. Het gedrag van minister De Geus van Sociale Zaken blijft me bezighouden. Hoe kan hij zeggen dat hij zich zo halsstarrig heeft opgesteld om ons een dienst te bewijzen? Dat de vakbond zich nu kon profileren met die grote demonstratie. Volgens hem konden we nog geen kikker van de kant duwen.

Ik deel de wereld niet in vrienden en vijanden in. Er zijn trouwens geen mensen aan wie ik een extreme hekel heb. Dat zou het wel overzichtelijker maken. Ik heb wel een pesthekel aan geblaat. Het geklets van rijke stinkerds die zeggen dat mensen met een bijstanduitkering er de kantjes van aflopen, vind ik verschrikkelijk. Maar aan iemand die een rechts wereldbeeld heeft en niet al te veel onzin verkoopt, heb ik niet per se een hekel.

Ik heb gestudeerd op het toppunt van de democratisering. Ik zat in het faculteitsbestuur met een hoogleraar Oosterse talen en een hoogleraar Duits. Die hadden nul verstand van cijfers, dus ik deed de begroting. Ik was 22 en onderhandelde met het college van bestuur dat we er geld bij moesten krijgen. Mocht ik nog een laatste restje autoriteitenvrees hebben gehad, dan ben ik het daar kwijtgeraakt. Ik buig niet voor autoriteit, functie of titel.

Ik moest en zou een baan hebben voordat ik was afgestudeerd. Een uitkering vind ik niks. Als je kunt werken, moet je werken voor je geld. De eerste keer dat ik in de Volkskrant zocht, stond de advertentie erin waarin de Vervoersbond FNV vrouwen zocht als vakbondsbestuurder.

Waarom ze mij hebben aangenomen? Jong. Bestuurservaring. Voor een deel ook de reputatie van de Utrechtse universiteit, daar kwamen radikalinski's vandaan. Ik heb ze niet teleurgesteld, hoewel ik een braaf en bestuurlijk meisje was. Brave gymnasiaste, die altijd haar vinger opstak en plaatjes spaarde van Johnny Rep van Ajax. Dat vond ik zo'n mooie jongen. Brave geschiedenisstudente, die mee bestuurde en cum laude afstudeerde. Ik ben eigenlijk nog steeds heel braaf.

Hoezo ben ik dan bij de verkeerde club terechtgekomen? Waarom nou? Als dezelfde advertentie van het VNO/NCW erin had gestaan, had ik niet gesolliciteerd. Ik ben bij de bond gaan werken om iets te doen voor de onderkant.

Ik wist weinig van het echte leven, dat is de andere kant. Ik kon ook kiezen voor de functie van bondscontactman in de haven, zo heette dat nog. Dan moest ik in een kantine op een tafel klimmen en roepen: mannen, we pikken het niet langer. Dat zag ik mezelf niet doen. Ik besefte dondersgoed dat ik rechtstreeks van de universiteit kwam en niet meteen met het rode vaandel voorop kon gaan lopen.

Mijn vuurdoop kreeg ik in 1989 toen het beroepsgoederenvervoer actie voerde. Een harde sector met arbeidsverhoudingen die zo paternalistisch zijn als de pest. Toen heb ik leren vechten. Letterlijk, ik kreeg een klap van een baas. Ik ben niet bang. Ik zeg wel vaak: dat durf ik niet, maar dat is meer een pose. De pose van het jongste kind uit een groot gezin. Werknemers zijn lid van de bond om zich te beschermen tegen de treiterijen van bazen. Dan moet ik vooraan staan en de eerste klappen opvangen.

Ik sloeg niet terug. Dat ben ik niet gewend, ik was te verbouwereerd. Maar ik deinsde ook niet terug. Ik stond er met een houding van: wát nóu? Gelukkig stonden er veel mannen om me heen die ervoor zorgden dat het bij die ene klap bleef. Na die staking had ik het gevoel: ik hoor erbij, ik ben one of the guys.

Ik ben dapper, maar ook wel een beetje een angsthaas. Als het over mezelf of mijn omgeving gaat, vind ik het een stuk ingewikkelder om ruzie te maken. Eigenlijk wil ik toch ook heel graag dat iedereen mij aardig vindt. Dat is een betere eigenschap voor een leidster van de kinderopvang dan voor de vicevoorzitter van de FNV.

Als het over de belangen van werknemers gaat, heb ik geen enkele vorm van terughoudendheid. Ik vloek als het moet. Soms ben ik echt boos. Niet institutioneel boos, maar écht boos, dan heeft het de neiging met me op de loop te gaan. Daar heb ik zelf meer last van dan de mensen op wie ik boos ben. Dan ga ik schelden, niet te zuinig. Ik leer steeds beter effectief boos te zijn. Dan schakel ik bijtijds terug.

De Geus heb ik nog nooit uitgescholden. Maar hij leent er zich bij uitstek voor. Dat weet hij en daarom ontloopt hij mij. Aan de overlegtafel kijkt hij alle kanten op, behalve de mijne. Ik heb hem door alsie uit zijn nek zit te kletsen, en dat weetie.

Ik negeer hem ook, hoor. Als er een deal moet worden gesloten, ga ik naar Zalm. Aan De Geus heb je helemaal niks. Met zijn ambtenaren kan ik ruzie maken, maar De Geus is van rubber.

Maar ik krijg hem nog wel een keer, ik heb nog een rekening met hem te vereffenen. Het is wel míjn WAO-voorstel waarmee hij koketteert. Ik hoef het niet met iemand eens te zijn, maar je moet je wel straight gedragen. Dat is mijn spelregel. Sorry zeggen, leidt bij mij tot veel begrip. Maar je moet het wel even zeggen.

Lijkt me niks, minister zijn. Al die fractieleden die op elkaar en hun eigen bewindslieden lopen te kankeren. Moet je ze over elkaar horen, ik denk altijd: als ze het aan mij vertellen, zullen ze het nog wel tegen een hele hoop anderen vertellen. Ze zullen toch niet alleen bij mij komen uithuilen.

Voorzitter van de FNV? Ik zeg geen nee, ik zeg geen ja, elk antwoord is fout, ik wil er niks over zeggen. Nou oké: ik vind het fantastisch om bij de vakbeweging te werken. Dan mag ik lekker ongegeneerd onredelijk zijn, want ik ben belangenbehartiger. Als iemand mij onredelijk vindt: dikke lul, drie bier; leden betalen contributie om mij onredelijk te laten zijn.

Vorig jaar zijn mijn ouders kort na elkaar overleden. Mijn vader had een paar jaar daarvoor een herseninfarct gekregen, werd dement en belandde in een verpleeghuis. We probeerden hem thuis te verzorgen, maar dat werd te zwaar. Heb je nota bene zes dochters en twee zonen en dan moet je nog naar een verpleeghuis, omdat wij zo nodig moeten werken. Dat heb ik verschrikkelijk gevonden. In het begin maakte hij het bewust mee. Had ik hem voor een dagje opgehaald, wilde hij niet terug.

Het was zo'n enorme miscasting: mijn vader, die stoere, sterke man, in een verpleeghuis. Er hangt een lucht van urine, doorgekookte bloemkool en schoonmaakmiddelen. Mensen worden vastgesnoerd in hun rolstoel, anders vallen ze eruit. Er was geen tijd voor activiteiten, geen geld voor fatsoenlijke begeleiding. Zelfs geen tijd om de bewoners naar de wc te brengen, dus kregen ze een luier om. Het is een schande dat we dit accepteren.

Nu ik dit zeg, realiseer ik me dat ik me daar niet boos om maakte voordat mijn vader in het verpleeghuis terechtkwam. Ik zei er niks van toen mijn vader erin zat, want ik dacht: als wij moeilijk gaan doen, al die assertieve dochters, krijgt hij het op zijn brood. Daarna was ik dolblij dat ik ervan af was. Ik zou mijn verbale vaardigheden en mijn positie moeten inzetten om iets aan die wantoestanden te doen, maar het is te moeilijk voor me, ik kan een verpleeghuis van binnen niet meer zien. Ik kan mijn woede wél omzetten in energie om andere misstanden aan te pakken.

Het heeft er ook mee te maken dat mijn moeder is overleden in een hospitium. Dat draait op drie beroepskrachten en tientallen vrijwilligers. Hoezo hebben wij niks meer voor elkaar over? Mannen lopen te koken, vrouwen schenken koffie en doen de was. Uit die solidariteit put ik ook kracht.

Mijn vader heeft mijn moeder de lol gegund dat zij hem kon begraven. Ik heb nog nieuwe kleren voor de begrafenis met haar gekocht. Zij wist dat ik wist dat we tegelijkertijd de kleren kochten waarmee zij straks in de kist zou liggen. Al haar kleren waren te groot geworden.

Het was ook wel romantisch. Mijn moeder was zes dagen ouder dan mijn vader. Ze zijn tegenover elkaar geboren, ze zijn hun hele leven samen geweest en drie weken na elkaar overleden.
    bron: http://actualiteit.cms.fnv.nl//
    "the same sun that melts the wax, hardens the clay"
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')