Alexxxxx | donderdag 17 juni 2004 @ 10:56 |
Er was nog geen centraal tram-topic ![]() ![]() Wat zelfgemaakte foto's, genomen in Den Haag (nou ja.... Delft, Nootdorp en Kijkduin ) [ Bericht 3% gewijzigd door Alexxxxx op 17-06-2004 11:20:16 (phpBB smilies werken niet op Fok!) ] | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 17 juni 2004 @ 11:02 |
mooi hoor ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 17 juni 2004 @ 11:19 |
Haagse tram te gewoontjes? Toch kan die ook heel heftig zijn hoor... Kijk maar ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 17 juni 2004 @ 11:20 |
quote:mijn tram, wat doe je?? hoort er ook een verhaal bij? ![]() die vent voorop de foto blijft gewoon heel rustig doorlopen ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 17 juni 2004 @ 11:23 |
Ja, die trams waren destijds net nieuw.. en werden per trein afgeleverd.. en toen reed de trein die een nieuwe tram afleverde in op een andere nieuwe tram die op het spoor stond ![]() ![]() | |
krullenbol | donderdag 17 juni 2004 @ 14:59 |
Er gaat niets boven de Citadis van de RET :p![]() ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 juni 2004 @ 14:25 |
Rotterdam Hmm.. handsfree bellen is voor trambestuurders niet verplicht? | |
hermandeperman | donderdag 1 juli 2004 @ 00:50 |
De nieuwe Rotterdamse Trams roeleren.... alleen jammer dat ze nog over die verrotte oude rails rijden.. en over dat handsfree... het valt me ook op dat buschauffeurs van de RET verdomde vaak niet-handsfree zitten te bellen ja... | |
saban | donderdag 1 juli 2004 @ 00:57 |
quote:Mijn tram lijn 1, wat doe je ![]() In die (vast wel bijna in alle) tram zitten altijd achterin van die stomme allochtonen ![]() ![]() | |
Duvel | donderdag 1 juli 2004 @ 08:25 |
quote:Verhaal klopt wel aardig geloof ik. ![]() | |
Rnej | donderdag 1 juli 2004 @ 08:27 |
een tram bestuur je een groot deel van de tijd zonder handen... dus op zich kan bellen dan wel... enne, busschauffeurs die niet handsfree bellen... ik voel me niet zo veilig als ze dat doen :S | |
Alexxxxx | donderdag 1 juli 2004 @ 12:09 |
Er zat volgens mij niemand in die tram die op het spoor stond.... En als er geen gewonden waren zal er ook geen rangeerder achterop hebben gestaan. Maar als die er wel had gestaan dan was de aanrijding weer neit geweest waarschijnlijk.. In ieder geval staat het completee, goede verhala ergens op htmfoto.net dacht ik. | |
Alexxxxx | woensdag 15 september 2004 @ 21:13 |
DutchTrain | woensdag 15 september 2004 @ 21:22 |
deze hebben we in Rotterdam ook nog een tijdje gehad... | |
LennyKravitz | donderdag 16 september 2004 @ 00:11 |
Tijd voor wat linkjes over trams: http://www.blickpunktstrab.net/ (Duits Tijdschrift met links) http://www.digitaletram.nl/editie/index/index.htm (foto's) http://www.htmfoto.net/ (foto's, Den Haag) http://www.schomakers.net/ (Amsterdamse lijnkleuren) http://www.lightrail.nl/ (dé toekomst!) http://nvbs.com/ (maandelijks nieuws) http://www.angelfire.com/stars2/collectief/ (dicht bij de bron) http://www.ret.rotterdam.nl/home_x.html (RET, Rotterdam) http://tram-rotterdam.ernstkers.nl/index.htm (Rotterdam, van toen naar nu) http://www.liacs.nl/~snijssen/denhaag/show.cgi?tramtoekomst (Den Haag... naar de toekomst) http://www.tramplus.nl/ (TramPlus project Rotterdam) http://ovdigitaal.flappie.nl/ (foto's en meer...) | |
ook_gek | donderdag 16 september 2004 @ 00:26 |
WTF doet lijn 11 bij de bios in scheveningen ![]() Hij kan uit de remize komen. Maar WTF doet die vent daar dan ![]() Ah je bent ook in duindorp geweest zie ik ![]() PS in mijn achtertuin staan wel 20 trams ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 16 september 2004 @ 14:57 |
Ik vond het ook al vreemd wat ie daar deed.. dus daarom maar een foto ![]() Vorig jaar trouwens nog in het HTM museum geweest, maar toen vond ik trams nog stom en heb ik geen foto's gemnaakt ![]() | |
LeeHarveyOswald | donderdag 16 september 2004 @ 17:09 |
tvp | |
ook_gek | donderdag 16 september 2004 @ 17:14 |
quote:Nou hij rijd daar vaker. Hij komt dan uit de Remize en gaat richting de duckdalf aan de andere kant van sheveningen. Maar omdat er iemand in zit ga ik er even van uit dat er nog meer mensen in zitten. Hoefd natuurlijk niet. Ik heb gezien hoe die trams werden uitgeladen. Was zo goed als voor m,n deuk ![]() | |
Willy84 | woensdag 29 maart 2006 @ 21:08 |
Is metro ook welkom ![]() | |
Willy84 | woensdag 29 maart 2006 @ 21:22 |
Metro op adam cs, altijd "gezellig" druk ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 29 maart 2006 @ 21:26 |
Merk en type: onbekend Eigenaar: Connexxion Land van herkomst: Nederland Locatie: Utrecht: Centraal Station Datum: 02-10-2005 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: oude Hannoverse tram die van de HTM gehuurd word?, wagenparknummer 5024 [ Bericht 2% gewijzigd door Alexxxxx op 30-03-2006 16:47:30 ] | |
Peter | woensdag 29 maart 2006 @ 23:35 |
quote:oude tram? ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 29 maart 2006 @ 23:52 |
quote:afdankertje van Hannover ja. | |
Ou-Tannu | donderdag 30 maart 2006 @ 07:32 |
tvp ![]() | |
JDude | donderdag 30 maart 2006 @ 11:42 |
quote:Dat Hannoverse afdankertje rijdt toch op Houten - Houten Castellum? | |
Steve-O | donderdag 30 maart 2006 @ 12:16 |
Waar zijn de foto's van het GVB ![]() | |
Steve-O | donderdag 30 maart 2006 @ 12:22 |
Combino ding | |
Metro2005 | donderdag 30 maart 2006 @ 15:21 |
quote:Ik zit 1000x liever in de haagse tram. tenminste fatsoenlijke stoelen. Die keiharde krengen die de RET gebruikt daar kan je echt niet fijn op zitten. En je zit veel te rechtop | |
Tfz | zaterdag 1 april 2006 @ 12:49 |
quote:Je bent weer aan het fantaseren.... Gewoon verbouwde Nederlandse stellen, geen afdankertjes van een ander land. quote:Op Castellum rijdt inderdaad een verbouwd Hannovers stel, de rest van die dingen, of althans een deel, ik volg trams verder niet, is weer terugverhuisd van Den Haag naar Hannover. | |
Geqxon | zaterdag 1 april 2006 @ 13:21 |
quote:Deze pak ik bijna elke zaterdag ![]() Lekker chippen in de trein ![]() Maar het is wel 5 eurocent duurder geworden ![]() | |
Jill-RMC | zaterdag 1 april 2006 @ 17:52 |
Koninginnedag 2005, Koninklijke familie per tram van Scheveningen naar de binnenstad:![]() ![]() ![]() ![]() | |
Stealth-B2 | zaterdag 1 april 2006 @ 22:41 |
![]() Dit hadde ze beter niet kunnen kopen ![]() hier ken je nog lekker mee scheuren ![]() Deze kome weer uit hun grafkist Daar staan ze dan te wachten op hun transport ![]() ![]() ![]() ![]() maar goed we hebben altijd nog tram 1 | |
Stealth-B2 | zaterdag 1 april 2006 @ 22:42 |
![]() we hebbne altijd de mooie maar toch oude tram 1 in rotterdam | |
Stealth-B2 | zaterdag 1 april 2006 @ 22:43 |
die dubbele foto was foutje | |
Stealth-B2 | zaterdag 1 april 2006 @ 22:45 |
quote: dit is um dan | |
Alexxxxx | zaterdag 1 april 2006 @ 22:46 |
Merk en type: onbekend Eigenaar: Connexxion Land van herkomst: Nederland Locatie: Houten CS Datum: 07-01-2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: tram richting Houten Castellum | |
Knoekie | zaterdag 1 april 2006 @ 23:26 |
quote:Wheheh die foto is vlak in de buurt waar ik woon genomen ![]() | |
Ou-Tannu | zaterdag 1 april 2006 @ 23:51 |
quote:wat een kut ding :/ | |
Stealth-B2 | zondag 2 april 2006 @ 00:44 |
quote:ow jij woont dus in de beverwaard of in bolnes | |
Knoekie | zondag 2 april 2006 @ 00:46 |
quote:Bijna ![]() | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 17:16 |
Donderdag op het CS adam. Lijn 24 staat op het stationsplein voor het verkeerslicht te wachten op rechtdoor het Damrak op te rijden. Zij (bestuurder was een zij) krijgt wit licht en gaat rijden. Bleek het wissel niet goed te staan. Die stond op linksaf. Welke alleen lijn 26 neemt. Op hetzelfde moment komt een gelede Volvo bus van lijn 18 de hoek om. En zie hier het resultaat. Enkele gewonden en de bestuurster stond erbij te huilen. (waarvan ik maar geen foto maakte) . Gevolg was dat geen tram meer van het stotionsplein oost afkon en er ongeveer 12 trams zaten opgesloten. Alle trams reden via het stationsplein west en dan via de Nieuwezijds. De bussen waren een compleet zooitje omdat die bus de ingang blokkeerde. En chauffeurs wisten niet waar ze moesten stoppen. En werd gezellig geinproviseerd. Aangezien het midden in de spits was was de chaos groot. Op het moment dat ik in de bus zat hoorde ik over de bak daar dat er aan de andere kant een tram met een taxi had gehad, er een stroomstaring tussen Weesperplein en CS was. En iemand zich tussen Muiderpoort st. en CS voor de trein had gegooid. Aardige chaos dus. [ Bericht 66% gewijzigd door Willy84 op 04-04-2006 17:39:30 ] | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 17:17 |
das een bus? geen tram? | |
Alexxxxx | dinsdag 4 april 2006 @ 17:19 |
bovenste drie is tram, onderste is bus, de rest doet het niet | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 17:19 |
w8 ff aan sleutelen hoor. | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 17:20 |
quote:krijgen we strax ook nog een centraal Bussen topic? ![]() viel me vandaag op dat hier opt industrie terein wat bussen van de GVU staan?! wat die dr doen mag joost weten, ik gok voor de sloop maar goed? | |
Alexxxxx | dinsdag 4 april 2006 @ 17:24 |
quote:hier is heerenveen? die heb ik op de foto ja, vroeg me ook al af wat ze er deden. maar dat is meer iets voor onderstaand topic Busfoto's | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 17:24 |
quote:nee, In heerenveen zit VDL berkhof, hier is joure ![]() | |
Entonie | dinsdag 4 april 2006 @ 17:26 |
quote:jij bent een oom tom. kneus | |
blup | dinsdag 4 april 2006 @ 17:29 |
Die tram op Utrecht CS is eigelijk lightrail, hoge instap en gescheiden spoorbanen (zitten niet op de auto weg). | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 17:49 |
En de chaos die er bij hoort natuurlijk. | |
Jill-RMC | dinsdag 4 april 2006 @ 20:15 |
Reminds me ik heb nog een Tram 11 vs. Auto van vorige jaar ergens....denk dat ze op de computer van mn werk staan....binnenkort eens opzoeken | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 21:12 |
quote:Och die verschillen is echt geneuzel in de marge vind ik. Lightrail, lighttrain, etc....het zijn allemaal trams. | |
ReisT | woensdag 5 april 2006 @ 14:29 |
quote:Die sneltrams in Utrecht reden er dan ook al lang voor dat dat zogenaamde 'lightrail'(moesten ze verbieden, die term) bedacht was. Dingen zijn ook zwaar gepimpt, in de jaren '80 zagen ze er nog zo uit: ![]() | |
JMT | woensdag 5 april 2006 @ 18:56 |
Op http://www.trambel.amsterdamsetram.nl/20060330/index.htm staan ook een aantal pics over de aanrijding met de 907, verder is http://www.trambel.amsterdamsetram.nl/ en sowieso heel http://www.amsterdamsetram.nl erg interessant als je deze sites nog nooit gezien hebt :-) | |
Fred | donderdag 6 april 2006 @ 13:57 |
Trammen in Rotterdam Centrum is nu niet echt een pretje met dat opgebroken Stationsplein. De trams stoppen nu op het Kruisplein, maar dan wel met een onlogische halte-indeling. In de richting CS stoppen op de binnenste sporen alleen 21 en 23. Op de buitenste sporen stoppen 4,5,8,20 en 25, wat dus resulteert in overvolle abri's en verplicht natregenen als het regent. Materieel Overzicht Rotterdam: 700-750 (ZGT 4/6) nieuw trams uit 1981-1984. Enkel geleed, 6 assen, waaarvan 4 onder eerste bak. De trams zijn geschikt om in twee-span te rijden, maar in de praktijk is dat alleen een keer getest met de 732 en 733. 800-850 (ZGT 4/6) "Renovatietrams" verbouw trams uit 1984-1986. Enkel geleed, 6 assen, waarvan 4 onder eerste bak.\ Deze trams hebben de onderstellen van oude trams (serie 300/1300 en 600/1600) en zijn voorzien van een nieuwe bovenbouw. Ze lijken op de 700-serie, maar er zijn kleine verschillen. Van deze serie staan er nu ±10 werkloos te staan op Remisie Hilledijk (waar vroeger de metro stond). Ze functioneren daar nu als opvangschild voor vandalen die stenen naar trams gooien. 2000-2060 (Citadis 6/6) De nieuwste tram in Rotterdam. Lagevloers en 5-delig. De trams zijn aangeschaft voor het zgn. tramplus-plan: gelijkvloerse instap en vrije trambanen. De RET is erg creatief met het aanschaffen en verbouwen van materieel: 251-274 in 1965 gekocht als enkel gelede tram. in 1975 verlengt naar dubbel geleed en vernummerd naar 301-324 in 1982/3 verkort naar enkel geleed en vernummerd naar 1301-1324 in 1985/6 verbouwt naar 800-serie tram. 601-635 in 1968 gekocht als enkel gelede tram in 1982/3 deels verlengt naar dubbel geleed en vernummerd naar 1600 in jaren '90 deels gerenoveerd, andere deel afgevoerd. in 2005 verkocht aan Roemeense steden Na het afvoeren van deze trams bleek er in 2002 een tekort aan trams, daarom werden er in wenen 2e hands trams gekocht... vanhetzelfde type als de afgevoerde (1)600-serie. De trams kregen het nummer 651-660 en zijn inmiddels ook verhuist naar Roemenië. | |
Jill-RMC | vrijdag 7 april 2006 @ 14:46 |
Tram 11 vs. Auto vorig jaar ergens. Zat een oudere vrouw met 2 kinderen in. Kinderen waren ongedeerd, de vrouw zat bekneld en is later met ik geloof lichte verwondingen vervoerd naar het ziekenhuis. ![]() ![]() | |
MREn | vrijdag 7 april 2006 @ 15:13 |
Nog maar eens een Combino dan.. | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 15:21 |
Nostalgie... het interieur van een trammetje in Kraków, Polen. (gemaakt aug. 2005) Excuses voor de scheefheid, recht blijven staan is al lastig genoeg daar ![]() | |
Fred | vrijdag 14 april 2006 @ 02:07 |
Rotterdamser kan het niet: Allan trams van de RET in 1983. Vlak voor hun afscheid: ![]() Detail, nu 20 jaar later, staan er op deze plaats wéér trams. De metro's zijn echter op 4 na allemaal gesloopt ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Fred op 14-04-2006 02:13:02 ] | |
its_me_ | woensdag 3 mei 2006 @ 18:07 |
Aangezien ik nooit in trams reis, een paar vraagjes: | |
Knoekie | woensdag 3 mei 2006 @ 19:24 |
Volgens mij zit dat in de bovenleiding Volgens mij niet echt, maar met zo'n tram zal je ook niet te hard kunnen. Ligt aan type Soms. Ja | |
Alexxxxx | woensdag 3 mei 2006 @ 19:27 |
quote:Bij HTM soms wel, soms niet en soms alleen de haltes waar om is gevraagd | |
Fred | woensdag 3 mei 2006 @ 21:58 |
Zitten er ook lussen onder de tramrails om te checken of er een tram aan komt rijden, of wordt dit op een andere manier herkent? Dat gaat met een VETAG-installatie. Die zit verwerkt in kleine vierkante blokken tussen de rails. Als je goed kijkt dan zie je ze wel eens zitten. Is er een maximumsnelheid voor trams? wettelijk 50 km/h voor trams die over te straat rijden. De sneltram in Rotterdam-Alexander en Utrecht rijdt 80km/h. Ook mettro's rijden in Nederland 80 km/h. Wat is de acceleratie tijd? Dat is geheel afhankelijk van het type tram en de belasting van de tram. Een volle tram trekt langzamer op dan een lege. Worden er haltes omgeroepen in de tram? In Rotterdam op alle TramPlus lijnen en in de sneltram. In de sneltram van Utrecht worden ook haltes omgeroepen. In Den Haag en Amsterdam eigenlijk niet zo vaak | |
JMT | zondag 14 mei 2006 @ 16:05 |
In Amsterdam (en Amstelveen) wordt er tegenwoordig ook (automatisch) omgeroepen hoor.. ![]() | |
Cityfm | zondag 14 mei 2006 @ 17:52 |
Rome: Dresden - Praag: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kusttram + Antwerpen (hermelijnen) ![]() ![]() ![]() Trams MIVB (Brussel, nieuwe kleuren): ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Stealth-B2 | vrijdag 30 juni 2006 @ 12:48 |
netjes die neiuwe kelurstelleing veel mooier dan dat geel blauw | |
Jill-RMC | vrijdag 30 juni 2006 @ 14:48 |
quote:HTM heeft of zo een lichtbakje hangen waarop de halte komt te staan en zo een vrouwenstem die je meld welke halte eraan komt. Of ze hebben van die tv-schermen waarop staat welke halte er aankomt, plus de eerste paar haltes daarna en die laat ook zien of de tram stopt. Verder roept de bestuurder meestal de haltes om waar om gevraagd is. (Of je hebt een tramchauffie met humor die van DH CS naar Scheveningen gewoon tourguide speelt...als u nu naar rechts kijkt ziet u....en aan uw linkerhand....etc etc, ernstig in een scheur gelegen toen). | |
jorienvdherik | vrijdag 30 juni 2006 @ 18:17 |
tvp | |
Willy84 | maandag 9 oktober 2006 @ 16:46 |
ff het tramtopic ophalen ![]() Afgelopen zaterdag een aardige aanrijding met lijn 5 wagen 912 (tweerichting tram) Botsing tussen tram en toeristenbus 8-10-2006 Tram 5 en een touringcar zijn zaterdagmiddag op de kruising van de Hobbemastraat en de P. C Hooftstraat op elkaar gebotst. Het ongeluk gebeurde rond 14.15 uur. De precieze toedracht van de aanrijding is onduidelijk. De trambestuurder raakte gewond bij de botsing. Hij werd met onbekend letsel naar een ziekenhuis overgebracht. De buschauffeur en zijn passagiers bleven wel ongedeerd. De materiele schade aan de voertuigen was zeer groot. De toeristen konden hun excursie wel gewoon vervolgen. Ik had het op tv gezien zag er wel heftig uit. Die hele zijkant van die bus was er aan. En die trambestuurder kon er niet zo makkelijk meer uitkomen ![]() | |
Fixers | maandag 9 oktober 2006 @ 18:05 |
quote:Volgens mij klopt je info niet helemaal. Het is een tweedehands Duitser, eigendom van de HTM, gehuurd door de NS en bestuurd door personeel van het GVU en gespoten in de houtense gemeentekleuren. (oker met donkerpaars). Volgens mij zijn er zelfs twee in deze kleuren. Enne Houten CS bestaat niet, dat heet gewoon Houten. | |
Alexxxxx | maandag 9 oktober 2006 @ 18:10 |
quote:Klopt. Is op mn site inmiddels aangepast | |
Willy84 | maandag 9 oktober 2006 @ 18:43 |
lekker omslachtig. Eigendom van de HTM gehuurd door NS en bestuurd door GVU ![]() | |
jorienvdherik | maandag 9 oktober 2006 @ 19:08 |
ben benieuwd naar de randstad rail | |
Willy84 | maandag 9 oktober 2006 @ 21:02 |
quote:als ik tijd heb zal ik ook wel een rondje komen rijden met me ov ![]() | |
Willy84 | maandag 9 oktober 2006 @ 21:08 |
http://www.amsterdam.nl/c(...)vemetromaterieel.pdf Linkje over het nieuwe metro materieel in Amsterdam Wanneer het er komt geen idee. Want de ingebruikstelling van de NZ-Lijn is alweer uitgesteld dus veel haast hebben ze niet ![]() Em de zeemeeuwen kunnen ik geloof wel 60 jaar mee ![]() | |
Areyoutalkingtome | dinsdag 10 oktober 2006 @ 17:57 |
vanmorgen in Delft, wat is het (oude tram? of werktram o.i.d.?) en wat doet het daar?![]() | |
Fixers | dinsdag 10 oktober 2006 @ 18:13 |
Das de railslijpwagen van de HTM | |
Willy84 | dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:33 |
quote:De HTM heeft geen nieuwe lagevloerwagens ? (rr buiten beschouwing gelaten) | |
Knoekie | dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:22 |
Zag dat ze in Rotterdam ook al nieuwe trams aan het testen waren ![]() | |
NordicBlue | donderdag 12 oktober 2006 @ 19:22 |
quote:Das mijn schoolgebouw van 2 jaar geleden daar links op die foto Ga nu iedere dag met tram 9 ![]() | |
Peter | donderdag 12 oktober 2006 @ 20:58 |
quote:die is mooi ![]() maar ik zag net nog een andere van de HTM. de meettram. een nòg oudere. wit met rood ![]() trouwens, zag ook een randstadrail-tuig bij den haag tussen HS en leiden CS. was een RET metrostel geloof ik. | |
NordicBlue | donderdag 12 oktober 2006 @ 21:06 |
klopt , ze zijn aan het proefrijden met de randstadrail op laan van noi | |
Fixers | donderdag 12 oktober 2006 @ 21:15 |
Niet alleen rond NOI, maar ook door het centrum heen. Ik zag vanavond een randstadrailer vanuit de tramtunnel het centraal station binnen rijden, deurtjes open, minuutje wachten, deurtjes dicht en weer vertrekken. | |
NordicBlue | donderdag 12 oktober 2006 @ 21:54 |
Oh , ik was vanochtend op CS en toen stond er wel 1 tuigje bij de uitgang van de tramtunnel | |
Willy84 | zondag 15 oktober 2006 @ 12:11 |
http://www.gvb.nl/reizigers/actueel/drukkemetro.html Drukke metro's De nieuwsuitzending van TV Noord-Holland berichtte woensdag 11 oktober over de overvolle metro's in Amsterdam. "Er rijden veel te weinig treinstellen om de vele reizigers te vervoeren", zo meldde het nieuws dat reacties uitzond van ontevreden reizigers. GVB heeft TV Noord-Holland laten weten dat wij op de hoogte zijn van de situatie dat met name in de spitsen het reizigersaanbod dermate groot is dat niet of nauwelijks alle reizigers meegenomen kunnen worden. Er is sprake van een steeds grotere hoeveelheid metroreizigers. Dat is op zichzelf positief en GVB werkt hard aan een oplossing om het reizigersaanbod goed te kunnen verwerken. GVB bestudeert op dit moment de herschikking en inzet van metrostellen over de diverse lijnen en verwacht op zo kort mogelijke termijn daar besluiten over te nemen. Het aantal oude metrostellen dat momenteel buiten dienst staat met defecten is een probleem. GVB is doende zo snel mogelijk verbeteringen aan te brengen in de onderhoudswerkzaamheden. De oude metro's ('zilvermeeuwen') zijn 30 jaar oud. | |
Willy84 | zondag 15 oktober 2006 @ 12:21 |
ik stond gister middag in de Leidsestraat alwaar er een krakers'feestje' gaande was. Banken, tafels en kleden midden op de trambaan. Op een stukje enkelspoor waar 48 trams per uur overheen gaan (lijnen 1, 2, 5) schat na wat tellen dat er zeker 30 trams vast zaten. Toen duidelijk werd dat het wat langer ging duren en de politie genoeg personeel had om de straat af te sluiten, gingen de trams met de stuurstand achteruit(lijnen 1en 2) en lijn 5 kan gewoon aan de andere kant gaan zitten. Dat is dus een stukje achteruit van de Leidsestraat/Keizersgracht tot aan de Dam (aardig stukje dus ![]() Het duurde uiteindelijk 2.5 uur voor de ME ![]() | |
Fred | zondag 15 oktober 2006 @ 13:04 |
quote:Heeft Rotterdam het toch beter gedaan. Toen ze daar nog met de oude metro's rijden stond er zelden eentje buiten dienst zonder defecten. Maar daarentegen maken ze er bij de tram in Rotterdam ook een potje van. Zal wel verschil van nadruk zijn. Amsterdam zak meer aandacht aan zn trams geven en Rotterdam meer aandacht aan zn metro | |
Willy84 | maandag 16 oktober 2006 @ 08:33 |
quote:Prima dan hebben wij recht op nieuwe metro's ![]() | |
Alexxxxx | maandag 16 oktober 2006 @ 18:03 |
Wat vinden jullie van het HOVM, het Haags Openbaar Vervoer Museum? http://www.hovm.nl | |
Peter | maandag 16 oktober 2006 @ 22:47 |
quote:bezoekje waard, zeker als die zo dichtbij zit ![]() | |
Willy84 | vrijdag 10 november 2006 @ 17:08 |
[ Bericht 9% gewijzigd door Alexxxxx op 10-11-2006 17:54:46 ] | |
Willy84 | vrijdag 10 november 2006 @ 17:08 |
wat doe ik fout ![]() ![]() | |
Fixers | vrijdag 10 november 2006 @ 17:15 |
quote:de dubbele [[ ]] om de tags... | |
Alexxxxx | vrijdag 10 november 2006 @ 17:55 |
quote:Ik heb het gefixt ![]() EN ben ondertussen ook bij het HOVM geweest ![]() ![]() | |
Willy84 | vrijdag 10 november 2006 @ 18:48 |
quote: ![]() | |
Willy84 | vrijdag 10 november 2006 @ 18:51 |
Het betrof trowens tram 780 op lijn 25. Rijnstraat kruising Uiterwaardenstraat. De bestuurster van de personen auto was aan het bellen. En was van mening dat ze op een voorrangsweg reed bladiebla. "weet je wel hoeveel dat kost" zei zij. ![]() ze was wel een beetje geschrokken. Maar de tram gaat altijd voor ![]() | |
Fixers | vrijdag 10 november 2006 @ 19:58 |
quote:Mutz.... Even na gevraagd aan paps (die is van de prinsemarij) en idd tram heeft altijd voorang. Tenij zij op een voorrangsweg rijdt en de trem komt vanuit de zijstraat komt. | |
Willy84 | maandag 20 november 2006 @ 19:39 |
Even wat tram nieuwtjes van het Amsterdamse ![]() In verband met de eisen van het vervoerscontract (gelijkvloerse instap), worden 18 hoge trams overgeplaatst van remise lekstraat naar remise havenstraat. Dan zijn deze trams weer aan te treffen op alle lijnen (m.u.v 26) Lijn 9 gaat in het weekend en avond iets vaker rijden Lijn 13 rijd op zondag iedere 7.5 ipv 10 lijn 24 wordt doorgetrokken naar de VU waar ook lijn 16 zijn eindhalte heeft zodat je met lijn 24 ook een overstap hebt op metro 50 lijn 26 gaat in de spits iedere 7.5 min rjden ipv 10 (bron hov-rn, gvb.nl) | |
Willy84 | vrijdag 24 november 2006 @ 22:16 |
Tram uit rails op Weteringcircuit 24-11-2006 Op het Weteringcircuit is vrijdag aan het einde van de middag een tram ontspoord. Op de kruising met de Vijzelgracht schoot de tram uit de rails na een botsing met een taxibusje. Door de klap brak de bovenleiding. De passagiers konden de tram veilig verlaten, ondanks de spanning die nog op de geknapte bovenleiding stond. Niemand raakte gewond. Doordat het voertuig de hele weg versperde moest het tramverkeer in beide richtingen worden omgeleid. [ Bericht 10% gewijzigd door Willy84 op 24-11-2006 22:24:59 ] | |
Alexxxxx | vrijdag 24 november 2006 @ 22:26 |
Yeah, mocht de superzeldzame DAF NAT2800 bergingswagen van het GVB ook weer eens aan de bak ![]() | |
Fixers | vrijdag 24 november 2006 @ 22:32 |
quote:Rails: "Rechtsaf!" Tram: "Ikke ga lekker toch links! ![]() | |
Willy84 | vrijdag 24 november 2006 @ 22:37 |
quote:Ik zie hem toch regelmatig rijden. Donderdag avond had ie de 2106 nog op sleep over het Rembrandtplein ![]() | |
allsystemshalt | vrijdag 24 november 2006 @ 23:23 |
quote:Die staan erom bekend dat ze vaak ontsporen. Ik was zelfs getuige van zo'n ontsporing 2 weken terug vlakbij Artis ![]() *Heb er nog een filmpje van maar deze is braque ( mobiel opname) ![]() | |
Willy84 | zaterdag 25 november 2006 @ 12:02 |
quote:Posten die handel ![]() | |
allsystemshalt | zaterdag 25 november 2006 @ 14:17 |
quote:Weet jij een gratis host ? | |
Willy84 | zaterdag 25 november 2006 @ 15:48 |
via msn ofzo, je hebt er zat. Maar is altijd zo kutten om dat allemaal online te krijgen. Ik ben er zelf ook geen ster in. ![]() | |
its_me_ | zaterdag 25 november 2006 @ 16:21 |
Youtube! | |
Alexxxxx | zondag 7 januari 2007 @ 22:21 |
Merk en type: MAN M90 14.152 Eigenaar: Spitzke Land van herkomst: Nederland Locatie: Den Haag Datum: 6 januari 2007 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: kan ook op tramrails rijden. | |
Willy84 | donderdag 15 maart 2007 @ 22:11 |
Komend weekend zal de tram op de nieuwe sporen gaan rijden op het Rokin. Dit is dan boven het nieuwe metrostation. Om dit allemaal om te zetten is het Rokin het hele weekend afgesloten. Tram 4, 9, 16, 24, 25 rijden een andere route. Metrobaan op Amstelstation waar ook de sporen zijn vervangen. De sporen van de andere richting komen komend weekend aan de beurt. Victorieplein. | |
Ou-Tannu | donderdag 15 maart 2007 @ 22:16 |
oh was dat die beerput die dr al een jaar of 2 (minimaal) ligt? ![]() | |
Willy84 | donderdag 15 maart 2007 @ 22:19 |
quote:Ik denk dat het eerder richting de 4 jaar gaat ![]() | |
Ou-Tannu | donderdag 15 maart 2007 @ 22:38 |
4 jaar ook goed ![]() | |
ReisT | donderdag 15 maart 2007 @ 22:45 |
quote:21,5 meter diep om precies te zijn. Het wordt het diepste metrostation van Nederland, omdat ze twee tunnels bovenop elkaar bouwen. | |
Willy84 | zaterdag 17 maart 2007 @ 18:12 |
quote:Het Rokin is volgens de website noordzuidlijn.nl 21.5 meter diep. Ook komt er een parkeergarage onder de grond, omdat ze toch bezig waren met bouwen. Echter bij de Albert Cuyp komt het diepste station van de lijn met de perrons boven elkaar ipv naast elkaar. Het onderste perron is dan op 26.5 meter diepte. Ik weet niet of dat het diepste station van Nederland is, maar denk het wel. | |
FranticDJ | zaterdag 17 maart 2007 @ 19:32 |
![]() Rotterdam, tram 8 ![]() | |
ConQuestator | zaterdag 17 maart 2007 @ 19:38 |
http://www.3gz.com/nb3/archives/84-Spooktram-in-Den-Haag.html Heeft iemand 'm wel eens zien rijden? ![]() | |
ReisT | zondag 18 maart 2007 @ 00:43 |
Als 'ie maar een keer in de 70 jaar langs komt, lijkt me de kans niet zo groot he. Dit moet dan welgeteld de tweede keer zijn geweest. | |
Willy84 | zondag 18 maart 2007 @ 21:10 |
Wat is dat voor actie daar met zo een Citadis? Kon die niet meer gesleept worden ofzo?? ![]() | |
Willy84 | zondag 18 maart 2007 @ 21:33 |
Ik heb weer een paar foto'tjes gemaakt. ![]() ![]() Compressor karretjes ofzo? Hiervan heeft het GVB er een hele zooi Hijskraat van het GVB waarvan ze er enkele hebben. (geloof 2) Infobord waarop omleidingsroutes staan, weet niet of die van het GVB zijn, maar er staat wel zo een logotje van ze op. Bovenleidingwagen Belangrijkste wagen ![]() | |
sander89 | zondag 16 september 2007 @ 20:25 |
Veegt dikke stof laag weg. Vorig week reed er een Franse sneltram in Utrecht verwegen autoloze zondag en voor het vervoer van de toekomst, want die dingen die er nu rijden worden ook over paar jaar vervangen. Ik vond hem wel erg apart maar, ik vind hem wel mooi, ieder geval stukken beter van wat er nu rond rijdt. Zal wel hele klus zijn om die in NL te krijgen gewoon over spoor of op een super lange trailer? ![]() Foto effe opgezocht van www.ovnieuws.info staan nog meer foto's er van. | |
Fixers | zondag 16 september 2007 @ 20:30 |
quote:Dat soort dingen gaan vaak op diepladers als Convoi Exceptionel. Ik ben ook eens een complete randstadrail tram tegen gekomen op de snelweg. Het trammetje in Houten, Zo'n tweedehands duitser is volgens mij ook per dieplader van het HTM naar het NS netwerk vervoerd. Maar volgens mij vooral omdat het HTM en NS netwerk niet met elkaar verbonden was ten tijde van ingebruikname. (tegen oordig schijnt er nog ergens een link te zijn via randstad rail). Als dat ding buiten zijn gewone spoortje komt wordt ie gesleept. | |
Geqxon | zondag 16 september 2007 @ 21:50 |
quote:Beneluxlaan toevallig? | |
blup | zondag 16 september 2007 @ 23:58 |
Ik heb van 't weekend snachts een witte nieuwe tram zien rijden daar. is idd de benelux laan. | |
Pony-Lover | maandag 17 september 2007 @ 00:05 |
quote: ![]() ![]() | |
ReisT | maandag 17 september 2007 @ 01:20 |
quote:Zo gaat dat dus: (meer foto's hierzo) | |
Geqxon | maandag 17 september 2007 @ 01:48 |
quote:Leuk om te zien dat het eindelijk een fatsoenlijke tramhalte is geworden. ![]() | |
Willy84 | zondag 30 september 2007 @ 21:35 |
![]() Spoorwerkzaamheden Rembrandtplein. Hier wordt een nieuw wissel geplaatst van de Utrechtsestraat naar de Amstelstraat. Een voordeel bij omleidingen. ![]() ![]() Nieuwe Ako op metrostation Waterlooplein ![]() ![]() ![]() ![]() Dit is nog eens een fijne drgl ivm het IBC congres in de RAI ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mobiel verkooppunt van het GVB. Ze hebben altijd veel klandizie als er ingangscontrole wordt gehouden bij de metro na een evenement in de Arena ![]() ![]() | |
zwahiel | donderdag 4 oktober 2007 @ 12:52 |
quote:Niet helemaal. Merk is SIG uit Zwitserland, het type weet ik zo niet. Ze zijn geloof ik speciaal ontwikkeld voor dit traject destijds door NS en SIG. Bouwjaren zijn '82 tot en met '84 en in 2000 zijn ze gerenoveerd. In 2012 / 2014 zullen de laatste trams van deze slag van het spoor gaan. Ze worden dan waarschijnlijk allemaal vervangen door de trams uit Mulhouse. Maar ook dat is onzeker. Aangezien de gemeente nog steeds niet 100% besloten heeft of de sporen door getrokken worden naar de Uithof. Mocht dat 't geval zijn, dan worden naar de al test gereden trams nog extra langere trams aangekocht. Plannen zijn om de trams naar de Uithof ook onder GVU vlag te laten rijden en niet onder Connexxion vlag. Omdat het dan stadslijnen worden die feitelijk onder de concessie GVU vallen (wat ook weer Connexxion is maar toch). Bijzonderheden zijn dat ze in 2000 gerenoveerd zijn 2 jaar lang ook weer bij SIG. Men heeft toen de rollen laten zitten maar in 2006 is toch besloten deze te vervangen voor LED displays. Destijds kon ook een keuze gemaakt worden voor matrix rollen, maar de papieren rollen vond men toen nog goed genoeg. Door de renovatie zien de trams er niet alleen beter uit, ze zouden technisch nog heel wat meer jaar mee kunnen dan tot 2012. Toch zijn ze dan 30 jaar oud en economisch afgeschreven. De SUNIJ (Sneltram Utrecht Nieuwegein IJselstein) komt overigens van de NS af, die het met West-Nederland (dochterbusbedrijf) exploiteerde. Toen dit uit elkaar viel in de VSN wat weer Midned vormde ging de lijn daarop over. Midned werd Connexxion en daarom is 't nu nog steeds Connexxion. Al stelt de gemeente Utrecht en Nieuwegein wel de eisen op de lijn. Zij hebben een enorm grote vinger in de pap in het reilen en zeilen en vooral de toekomst visie op de lijn. Sinds 2006 worden (helaas!!!!) de lijn technisch onderhouden door ProRail. Dat was duidelijk te merken want ze waren er nog niet en kwamen al met een lijst van te veranderen dingen op de proppen... | |
Willy84 | zaterdag 6 oktober 2007 @ 19:54 |
Die stellen uit Utrecht zie ik nogweleens naar Amsterdam verhuizen. Aankoopbeleid is hier nou niet echt ruim te noemen | |
Fixers | zaterdag 6 oktober 2007 @ 20:37 |
Ik hoorde onlangs van mijn ouders, die in de regio wonen, dat er al definietief besloten was dat de sneltram doorgetrokken zou worden naar de uithof. Het zal iig tijd worden.... als de betrokken partijen al eens een vaag ideetje hebben gehad voor NS staion Tolsteeg..... :# | |
Willy84 | zaterdag 6 oktober 2007 @ 20:49 |
Volgens mij is er nog helemaal niks besloten. Het enige dat er is geweest is een media offensief en er gedaan alsof het allemaal al in kannen en kruiken was. Het geld is helemaal nog niet rond, en dat kan best handig zijn | |
sander89 | zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:01 |
quote:Ik lees ook van alles er over Klik en klik. Het is echt tijd dat is ze is echt goed vaart achter gaan zetten, maar dit ziet er wel hoopvol uit. Lijkt me ook erg handig van naar Zeist door trekken en ook aan leggen naar Leidsche Rijn. Zal wel puinhoop worden als ze dat allemaal aan gaan leggen en ze zijn ook al met het station bezig. | |
Willy84 | zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:20 |
Zet Zeist en Leidsche Rijn maar uit je hoofd. Ik heb daar toch een erg hard hoofd in! Laat ze eerst de lijn naar de Uithof maar eens aanleggen. Overigens ben ik niet tegen een lijn naar Zeist of Leidsche Rijn, zelfs voorstander. Maar even realistisch. De huidige lijn aanpassen voor nieuw lagevloermateriee(perrons, boogstralen, werkplaats, etc), een nieuwe lijn naar de Uithof+ vervangen bestaande materieel+extra materieel voor het nieuwe traject. Hoeveel miljoen dat gaat kosten! En dan nog een lijn naar Zeist en Leidsche Rijn. Weet je wat het is. Er wordt zoveel gebabbeld en geschreven over een tram in oa Groningen en Nijmegen en Leiden. Voor de meeste plannen is nog geen geld gereserveerd. Eerst zien en dan geloven. Al die kranten berichten, vuistdikke rapporten en media geile regio bestuurders komen ook een beetje me neus uit. Laat eerst eens wat zien. | |
sander89 | zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:37 |
quote:Ja eerst moeten ze natuurlijk zorgen dat ze zo snel mogelijk dat naar de uithof is aan gaan beginnen en af is, dan kunnen ze naar nieuwe plannen kijken. Gewoon niet normaal hoe druk die lijn 11 en 12 zijn, zouden eigenlijk ook proppers moeten hebben net zoals voor de metro in Japan. [ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 07-10-2007 00:02:01 ] | |
Willy84 | zaterdag 6 oktober 2007 @ 23:33 |
proppers voor de metro in Japan? ![]() | |
sander89 | zondag 7 oktober 2007 @ 00:01 |
quote:Ja weet ik veel hoe je het noemt: Dit bedoel ik | |
Willy84 | zondag 7 oktober 2007 @ 00:13 |
quote: ![]() ![]() | |
zwahiel | zondag 7 oktober 2007 @ 04:39 |
Wist je dat de originele plannen voor de Uithof een metro verbinding waren. Die dan met behulp van een snelmetro van CS naar de Uithof ging met op de Uithof 2 stations en eentje voor het ziekenhuis. Daarnaast waren er nog plannen om nog een metro lijn aan te leggen van West naar Oost Utrecht met een bocht richting Centrum en een stop in het toemalig toekomstige HC. Helaas zijn deze plannen door geld gebrek niet door gegaan en is gekozen voor een HOV oplossing. Die door protesten van omwonenden nog niet klaar is. Als enige HOV is lijn 11 er die bijna voor 90% alleen HOV is. Lijn 12 is er uit noodzaak bij gekomen omdat HOV 11 te druk was en het stadion en IBB ontsloten moesten worden. | |
milo. | zondag 7 oktober 2007 @ 10:29 |
Willy84 | donderdag 18 oktober 2007 @ 20:46 |
![]() | |
Willy84 | zondag 21 oktober 2007 @ 22:17 |
Versiering der bovenleiding ![]() ![]() ![]() | |
Karrs | dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:31 |
Niet echt een stormlooptopic ![]() TVP en omdat ik niet van de TVP's ben: http://www.traminstad.nl <-- officiële site van de gemeente Groningen voor de nieuwe tram (2014) http://www.tramgroningen.nl/ <-- De enige protestsite waar de Groningers mee kunnen komen ![]() (Die foto's!) ![]() ![]() De GTG 41 ![]() Ex HTM 267 | |
Karrs | dinsdag 23 oktober 2007 @ 08:35 |
Ik zie nu pas dat ie (nog) een schaarbeugel heeft ![]() Dit is een mooier plaatje: ![]() | |
en_door_slecht | dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:34 |
quote:Oke, het zijn dan wel geen geweldige foto's, maar beschouw het als topicvulling en omdat niet alleen in NL trams rijden (merk en typen zijn mij allen onbekend). Straatsburg: ![]() Wenen: ![]() Boedapest ![]() ![]() Boekarest: ![]() | |
Willy84 | zaterdag 10 november 2007 @ 23:30 |
Nieuwe onderhoudswagen:![]() Lijn 14 rijdt tegen een scooter aan die binnen het pvr stond en rijdt lekker door na wel even gestopt te zijn. Niet netjes ![]() ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 7 december 2007 @ 17:10 |
Schopje ![]() Norrköping (SE) ![]() | |
Willy84 | vrijdag 7 december 2007 @ 22:25 |
Moie foto! De Frysker van de trams ![]() | |
Karrs | dinsdag 18 december 2007 @ 15:33 |
quote:Da's gewoon een PCC toch? | |
Harmen1984 | dinsdag 18 december 2007 @ 15:48 |
Uit den ouden doosch:![]() | |
bork | dinsdag 18 december 2007 @ 17:27 |
Had nog de volgende liggen Sevilla (herfst 2007) ![]() ![]() ![]() Krakow (zomer 2004) ![]() ![]() | |
Willy84 | zaterdag 5 januari 2008 @ 20:03 |
Afgelopen woensdag: Bestuurder "dacht" dat ie er wel langs kon, dit kon dus duidelijk niet. De bestuurder kreeg als reactie hierop een rijverbod opgelegd. ![]() ![]() En toen de afhandeling nog bezig was, was er al iemand tegen een tram op het Damrak gelopen. Deze werd per ambu afgevoerd. ![]() | |
Q. | vrijdag 4 april 2008 @ 15:58 |
Vandaag in Utrecht/Nieuwegein gearriveerd live from Wenen:![]() | |
Battlefan | vrijdag 4 april 2008 @ 19:32 |
Nog een tweetal foto's:![]() ![]() Foto's door Maurits Vink, meer op BusFoto.nl | |
sander89 | vrijdag 4 april 2008 @ 20:14 |
Ik dacht dat ze met paar jaar oude bakken uit Wenen wouden gaan rijden ![]() Maar dit had ik niet verwacht ![]() | |
Q. | vrijdag 4 april 2008 @ 20:15 |
Wel een verschil met de gewone trams. Zijn ze niet erg smal vergeleken met de sneltrams? | |
Q. | vrijdag 4 april 2008 @ 20:16 |
Ik heb er wel eens ingezeten in Wenen, pittige dingen in ieder geval wel. Wel weinig zitplaatsen. Die moet je echt niet op te lange afstanden inzetten, zou er geen half uur vanaf Zenderpark in willen zitten. | |
Willy84 | vrijdag 4 april 2008 @ 20:35 |
Nee, het is meer voor "tijdelijk" wat wel een paar jaar zou kunnen worden. Wel leuk, weer andere trams in Nederland. | |
Karrs | vrijdag 4 april 2008 @ 21:28 |
Waarom zijn die trams er? | |
Battlefan | vrijdag 4 april 2008 @ 21:29 |
Spitsversterking tussen Transferium Westraven en Utrecht Centraal, aan de deuren moet nog wat worden gedaan, die kunnen bij de perrons niet open namelijk, daar zijn de deuren te laag voor, of de perrons te laag ![]() | |
Q. | vrijdag 4 april 2008 @ 21:40 |
quote:Op OVL wordt nu gezegd dat ze ook lage perrons willen aanleggen. Lijkt me vooral op CS en Moreelsepark behoorlijk onmogelijk. | |
Battlefan | vrijdag 4 april 2008 @ 21:52 |
Het AD spreekt over het aanpassen van de deuren, dat lijkt me iets makkelijker. Al zouden ze dan ook verhoogt moeten worden, omdat je anders je hoofd stoot ![]() | |
zwahiel | zondag 6 april 2008 @ 12:27 |
Ze zijn tijdelijk om idd de spitsproblematiek op te lossen en om te kijken of dit type tram wat is. Deze is trouwens pas een jaartje of 5 oud. In Wenen hoeft men niet elke paar jaar een nieuw ontwerp. Ze hanteren gewoon het oude ontwerp, maar wel met nieuwe techniek eronder. Ben overigens benieuwd of xx 'm nog gaat bestickeren, zou wel netjes zijn op zich. Die Mulhouse tram is overigens nog steeds niet zeker. Men zit nog te soepbatten over de kosten en de functionaliteit. Overigens, als blijkt dat deze Weense trams succesvol zijn, worden er meer aangekocht cq gehuurd. Reden: het duurt 4 jaar om nieuwe trams te krijgen, dus men zoekt nu naar occasions om het gat te vullen tussen de verhoogde reizigersstroom en de instroom van echt nieuw materieel. | |
sander89 | zondag 6 april 2008 @ 18:43 |
quote:Ik las in AD iets ander maar zijn natuurlijk trams uit soorten bouw jaren als ze uiteindelijk hier komen. quote:Bron Wel interessant nieuws bericht. Maar denk dat pas echte nieuwe trams komen als die nu rijden te oude worden. Zal wel komen als nieuwe (ondergrondse) tramhalte af is op Utrecht CS, kunnen ze meteen lagere halte maken. [ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 06-04-2008 19:02:24 ] | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 19:08 |
Wat een chaos op Amsterdam CS met die trams die een soort van boogje om het bouwterein gaan maken. | |
zwahiel | zondag 6 april 2008 @ 19:23 |
quote:opmerkelijk aangezien op RTV Utrecht iemand van XX aan het woord was die aangaf dat dit stel pas 5 jaar oud was, en dat nieuwe bestellen 4 jaar zou duren. "Zo winnen we 9 jaar" was zijn quote. De trams die er nu rijden kunnen met gemak nog 15 jaar mee. Ze hebben een complete overhaul gehad en zijn compleet opgeknapt. Alleen zijn ze over een paar jaar afgeschreven. Dan zouden er nieuwe trams moeten komen. Als er al afgeschreven is en de bedragen zijn daadwerkelijk blijven liggen hiervoor... Wilde gok van niet namelijk. | |
Q. | zondag 6 april 2008 @ 19:35 |
quote:Er komt geen ondergrondse tramhalte op CS, zou ook heel onverstandig zijn met het oog op verdere vertrammingen binnen de stad die er bijna zeker gaan komen, denk na lijn 12s aan lijn 11 en lijnen richting Leidsche Rijn en Overvecht. | |
sander89 | zondag 6 april 2008 @ 20:30 |
quote:Ja had daarom ook tussen haakjes gezet omdat ik wist dat daar plannen voor waren maar die zijn ook steeds veranderd. Maar de bus/tram? aansluiting naar de Uithof kom op het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn, daar gaan ze over 2 jaar aan beginnen en moet in 2015 klaar zijn. | |
Q. | zondag 6 april 2008 @ 20:44 |
quote:Hij komt wel aan de oostkant ivm doortrekking naar de Uithof, eerst was er sprake van de westkant van de OVT. 90% kans dat dat een tramlijn wordt trouwens, daarna wordt het ook makkelijker om die door te trekken naar Zeist en Driebergen-Zeist. En aan de andere kant naar Vianen. | |
Willy84 | zondag 6 april 2008 @ 20:47 |
Vet gaaf een tram in Utrecht! Hoop echt dat het er van komt maar ben bang dat het bij de Uithof blijft! | |
Steve-O | zondag 6 april 2008 @ 20:53 |
Waarom rijden ze in nederland toch met veel oude troep ![]() Ben alleen bekend in amsterdam maar die koekblik metro's en die oude trams ( 24,16 enz ) word je toch ook niet vrolijk van ? | |
Q. | zondag 6 april 2008 @ 20:56 |
Omdat die oude troep beter is dan die nieuwe troep, moet je maar eens kijken hoe gammel die Combino's en Citadissen zijn. | |
bork | dinsdag 8 april 2008 @ 23:13 |
Artikeltje uit het AD (Utrecht) van zaterdag over de Weense tram. http://www.ad.nl/utrecht/(...)gen_spitsdrukte.html ![]() | |
sander89 | dinsdag 8 april 2008 @ 23:22 |
quote:Ja mooi artikel maar had ik al paar posts hier boven gepost. ![]() | |
bork | dinsdag 8 april 2008 @ 23:50 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() sorry Sander, overheen gelezen | |
Steve-O | zaterdag 12 april 2008 @ 21:20 |
quote:Betrouwbaarheid snap ik maar comfortabel zijn die dingen niet . | |
ReisT | zondag 13 april 2008 @ 14:14 |
![]() Mooi trammetje in Helsinki. | |
Q. | zondag 13 april 2008 @ 14:24 |
Meterspoor? | |
ReisT | zondag 13 april 2008 @ 15:09 |
Helsinki heeft inderdaad meterspoor. Ze rijden vooral met deze wat oudere trams.![]() Maar af en toe ook met moderne lagevloertrams: ![]() ![]() Die blauwe heb ik maar twee keer zien rijden, misschien dat die op proef rijdt ofzo. Edit: inderdaad, de 2263 hoort eigenlijk thuis in Zagreb, Helsinki wil misschien dit type aanschaffen dus deze rijdt nu op proef. http://www.youtube.com/results?search_query=tram+2263&search_type= [ Bericht 21% gewijzigd door ReisT op 13-04-2008 15:16:27 ] | |
switchboy | dinsdag 15 april 2008 @ 17:55 |
quote:Alleen als de chauffeur het omroepen aanzet. ![]() Staat vaak genoeg uit op 23 quote:100x liever een nieuwe RET tram dan zo'n ouwe schud/piep kleine ouwebarrel. Helemaal op 23 in de spits. Daar zijn die dingen totaal niet op berekend. Veel te druk. | |
winterapfel | dinsdag 15 april 2008 @ 19:18 |
quote:Helsinki wilde hun oudere trams vervangen door die groene lagevloer Bombardier, maar die dingen leveren alleen maar problemen op: link link in hun zoektocht naar alternatieven zijn tram fabriekanten uitgenodigd een stel te leveren voor praktijktesten link link | |
Karrs | donderdag 17 april 2008 @ 10:21 |
Je hoort vaak dat lagevloertrams problemen hebben. De Citadis, de Combino, nu weer de Bombardier... Welke lagevloertrams rijden er eigenlijk probleemloos rond? | |
ReisT | dinsdag 22 april 2008 @ 18:19 |
Vanmiddag kwam er - in de spits nog wel, er waren toch te weinig trams?! - een Connexxion-lestram voorbij. Die reed door tot de kopspoortjes voorbij het Moreelsepark, komt toch niet zo vaak voor dat ik daar een tram zie. ![]() | |
Battlefan | dinsdag 22 april 2008 @ 21:16 |
De laatste tijd wordt er veel gelest, soms komen er 2 achter elkaar langs. Ze verdwijnen altijd naar die kopspoortjes ![]() | |
ReisT | donderdag 22 mei 2008 @ 17:13 |
![]() UTRECHT - De Weense tram heeft een proefrit gemaakt door Utrecht met burgemeester Wolfsen en de Oostenrijkse ambassadeur. De voertuigen uit de Oostenrijkse hoofdstad worden vanaf september ingezet om reizigers snel en comfortabel van Utrecht naar Nieuwegein te kunnen blijven brengen. Het wordt namelijk steeds drukker in de tram. Momenteel zijn er op een doordeweekse dag zo'n 35.000 instappers. Er is gekozen voor de Weense trams, omdat die snel konden worden geleverd. Bovendien lijken ze technisch veel op de Utrechtse. In totaal worden er zes ingezet. Ze gaan rijden tijdens de ochtend- en avondspits en zullen onderweg alleen de drukste haltes aandoen. Waar ze precies gaan stoppen wordt nog bepaald. Met een lengte van zestig meter worden ze even lang als de huidige Connexxion-trams. Elke tram biedt zitruimte voor circa honderd reizigers. Vandaag reed de Weense tram zijn eerste rit tussen halte P+R Westraven en halte Moreelsepark. De Oostenrijkse ambassadeur droeg het voertuig, dat veel bekijks trok, officieel over aan burgemeester Wolfsen van Utrecht. +Vrij kort filmpje (RTV Utreg) | |
Karrs | zaterdag 14 juni 2008 @ 18:42 |
http://www.regiotram.nl/tramhistorie/ Tof filmpje (van Beno Hofman, "Beno's Stad") over de historie van de tram in Groningen. | |
Willy84 | zondag 15 juni 2008 @ 11:44 |
Weense trams rijden zich deze zomer al warm in Amsterdam In de maanden juli en augustus is de Weense tram te zien in het Amsterdamse straatbeeld. Bestuur Regio Utrecht kan tramwagens beschikbaar stellen aan het GVB, omdat ze pas na de zomer nodig zijn in de Utrechtse stadsregio. Utrecht haalt deze maand drie tramwagens uit Wenen om in Amsterdam te gebruiken. De eerste wagen komt op 11 jnui met begeleid transport aan op de GVB werkplaats in Diemen. Metrotunnel gesloten Vanaf maandag 30 juni tot en met zondag 17 augustus is de metrotunnel in Amsterdam gesloten wegens groot onderhoud. GVB doet er alles aan om hier zo goed mogelijk op voorbereid te zijn. Routes worden aangepast, pendelbussen worden ingezet, maar ook voor extra materieel is gezorgd. Om de reizigers zo goed mogelijk te bedienen, worden de Weense trams bij grote drukte ingezet op het traject van tram 5, tussen Amsterdam Centraal en Amstelveen. Een deel van deze lijn is vergelijkbaar met het traject Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein. Tijdelijk De Weense tramwagens lenen zich dan ook bij uitstek om de tijdelijke behoefte aan extra vervoerscapaciteit op tram 5 op te vangen, omdat ze twee ‘bestuurderscabines’ hebben. De Weense trams zijn wendbare voertuigen die korte bochten kunnen maken en kunnen, dankzij de bestuurderscabines aan beide kanten, in twee richtingen rijden. Ook in Wenen reden ze - tot deze week - met hoge frequentie in stedelijk gebied. Proefritten In juni rijdt de tramwagen proefritten op de rails in Amsterdam en als hij voldoet wordt hij rijklaar gemaakt. Met noodzakelijke aanpassingen aan de Nederlandse situatie doet GVB al voorwerk om de Weense tram straks ook in de Utrechtse regio inzetbaar te maken. GVB gaat bij drukte in juli geleidelijk deze en twee nakomende losse tramwagens uit Wenen inzetten. Naar Utrecht GVB brengt de wagens tijdig terug voor verdere aanpassing aan de Utrechtse situatie. Bestuur Regio Utrecht heeft zes (samengestelde) trams gekocht van de Wiener Linien. Met ingang van september stromen de trams geleidelijk in op de drukke Utrechtse trambaan. Daarmee wil Bestuur Regio Utrecht stad en regio bereikbaar te houden en snel en comfortabel vervoer te blijven bieden. Met als voordelen voor de reiziger: korter wachten en sneller reizen. Bestuur Regio Utrecht besloot in mei tot aanschaf van de Weense trams na onderzoek en praktijktesten in de Utrechtse situatie. Op 22 mei droeg de Oostenrijkse ambassadeur het eerste exemplaar over aan regiovoorzitter Wolfsen, waarna de eerste officiële rit volgde tussen P+R Westraven en Utrecht Centraal Station. Dit voorjaar haalde de stadsregio deze tram al ´op proef´ naar de Utrechtse regio, onder meer om te kijken of aanpassingen nodig zijn. De tram uit Wenen blijkt goed inzetbaar in de Utrechtse situatie. | |
bork | zondag 15 juni 2008 @ 18:19 |
Wat plaatjes geschoten in Warschau -> http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.229807,21.011572&spn=0.002422,0.004678&t=h&z=18 De nieuwe zijn afkomstig van PESA, die oude modellen weet ik niet. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
bork | zondag 15 juni 2008 @ 18:29 |
Nog wat plaatjes in Krakow -> http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.013058,19.927155&spn=0.002541,0.004678&t=h&z=18![]() Triootje op eindpunt Borek Falecki. ![]() solo ![]() Opstopping ![]() achterbuurman | |
Willy84 | maandag 16 juni 2008 @ 00:30 |
Gave pics ![]() Hoorde van iemand die er ook geweest was dat Krokow de laatste jaren enorm veranderd is in positieve zin. De trams zien er echter nog ouderwets degelijk uit ![]() | |
Willy84 | zaterdag 19 juli 2008 @ 13:05 |
Even subtiel dit topic tot leven wekken ![]() Uit Hov-rn van deze maand: quote:In Praag zijn nu dus 60 nieuwe trams in aflevering en men heeft er nog maar 250 bijbesteld van een nieuw typen ![]() ![]() | |
Ofyles2 | zaterdag 19 juli 2008 @ 14:08 |
Dat werd ook aardig tijd: het tramwagenpark van de DPP in Praag is hopeloos verouderd. In 1996 werd een testserie van vier lagevloerstrams (van het type RT6N1) getest, die technisch niet helemaal 100% waren. Voor de wagens was het dan na ook einde oefening na drie jaar. | |
Willy84 | zaterdag 19 juli 2008 @ 14:13 |
Hoeveel trams hebben ze eigenlijk in Praag rond karren? Met deze bestelling heeft men 310 moderne trams alhoewel de laatste pas in 2017 wordt afgeleverd!!! (tegelijk met de indienststelling van de Noord-Zuidlijn) | |
Ofyles2 | zaterdag 19 juli 2008 @ 14:28 |
In Praag rijden niet minder dan 950 voertuigen. | |
Willy84 | zaterdag 19 juli 2008 @ 14:44 |
Gezien het feit dat er doorgaans 10 a 20 % als reserve materieel staat en het park oud is en je dus eerder op die 20% zit zou je op een inzet van 800 voertuigen kunnen rekenen in de dagelijkse dienst? | |
Ofyles2 | zaterdag 19 juli 2008 @ 23:29 |
Daar komt het op neer. In Praag worden op veel lijnen twee Tatra's gekoppeld ingezet met hoge frequenties (op sommige lijnen overdag elke 3 minuten een tram) en dat verklaart het hoge aantal wagens dat ingezet moet worden. De rijstijl van de trambestuurders zou ik ook kunnen typeren als sportief, maar ik weet niet of Praag kampt met een tekort aan voertuigen of juist een overschot. | |
sander89 | woensdag 24 september 2008 @ 17:55 |
Ontwerp van het trace van de nieuwe tram van Utrecht CS naar de Uithof is klaar. ![]() Trambaan naar De Uithof Folder trambaan (PDF) Alleen kan niks van een planning of iets vinden, maar zal wel denk ik 2020 worden ben ik bang voordat dit af is. ![]() Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de aansluiting van de maliebaan op het spoor naar Arnhem, de trambaan zal wel te kruisen zijn lijkt me. (desnoods een stukje zonder bovenleiding) Maar de gemeente Utrecht ziet liever geen aansluiting meer zo te lezen in de folder. ![]() | |
Q. | woensdag 24 september 2008 @ 17:57 |
Waar blijven die Weense trams in Utrecht nou? | |
Battlefan | donderdag 25 september 2008 @ 15:36 |
quote:ProRail ziet er liever geen aansluiting meer, het idee wat in de folder staat is om het aan te sluiten op de trambaan, zodat er ook met museumtrams van het spoorwegmuseum gereden kan worden over de trambaam | |
bork | vrijdag 26 september 2008 @ 00:57 |
quote:Inderdaad, gelukkig vond ik gisteren trammetjes uit 2003 in Riga ![]() | |
its_me_ | vrijdag 26 september 2008 @ 17:49 |
Kwisje: Waar heb ik deze foto genomen (plaats)? En welke tramlijn is het dan? ![]() | |
en_door_slecht | vrijdag 26 september 2008 @ 18:13 |
Toulouse? | |
sander89 | vrijdag 26 september 2008 @ 18:14 |
Barcelona? | |
BLADEZZ | vrijdag 26 september 2008 @ 18:53 |
(Bij) Montpellier? [ Bericht 5% gewijzigd door BLADEZZ op 26-09-2008 18:59:25 ] | |
en_door_slecht | vrijdag 26 september 2008 @ 19:08 |
quote:Google zegt dat je gelijk hebt. ![]() | |
its_me_ | zondag 28 september 2008 @ 14:04 |
Inderdaad Nabij Montpellier. In de buurt van Castelnau-le-Lez en Jacou. Link | |
Willy84 | woensdag 22 oktober 2008 @ 22:08 |
Tram rijdt niet te hard DEN HAAG - Er komt geen maximumsnelheid voor trams. Het aantal ongelukken met trams is de laatste zeven jaar juist bijna gehalveerd. Ook in Amsterdam nam het aantal ongelukken met trams sterk af, van 365 in het jaar 2000 tot 217 in 2007. Het aantal doden - tussen vier en elf - bleef vrijwel gelijk. Uit onderzoek in opdracht van staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) blijkt dat een te hoge snelheid niet de oorzaak is van tramongelukken. In de Tweede Kamer trok begin dit jaar een meerderheid van CDA, PvdA en SP aan de bel. Uit onderzoek was namelijk gebleken dat tussen 2002 en 2006 36 mensen waren omgekomen door ongelukken met trams, van wie tien in Amsterdam. Huizinga beloofde toen samen met de vier grote steden te kijken naar maatregelen, zoals het invoeren van een maximumsnelheid. Andere maatregelen zijn volgens Huizinga beter geschikt om het aantal ongelukken met trams terug te dringen. Oorzaken zijn vooral onoplettendheid van fietsers en voetgangers die afgeleid worden door hun mobiele telefoon of mp3-speler, en onbekendheid met de tram. Dat speelt vooral toeristen, beursbezoekers en andere bezoekers van buiten de stad parten. Ook ouderen komen nogal eens onder de tram. Huizinga zal daarom met regionale partijen praten over voorlichting en verkeerslessen. Vrijdag botsten in Amstelveen nog een tram en een bus op elkaar. Dertien mensen raakten gewond, van wie vier ernstig. De oorzaak van het ongeluk is nog altijd onduidelijk. (HET PAROOL) Parool | |
sander89 | woensdag 22 oktober 2008 @ 23:44 |
Nog een nieuwe aanwinst in toekomst voor Utrecht. ![]() ![]() quote: | |
sander89 | donderdag 13 november 2008 @ 23:12 |
![]() ![]() ![]() | |
Alexxxxx | donderdag 13 november 2008 @ 23:39 |
Whehehe ![]() En die NAT2800 bergingswagen! ![]() | |
admiraal_anaal | zaterdag 22 november 2008 @ 21:47 |
tvp ![]() | |
CaLeX | zondag 23 november 2008 @ 02:00 |
[quote]Op woensdag 15 september 2004 21:13 schreef Alexxxxx het volgende: -- Zijn dit niet die trams uit het oostblok? die vol met asbest zaten en al een aantal jaar roest staan te vangen in Hannover?? | |
Alexxxxx | zondag 23 november 2008 @ 11:14 |
Ja, praag dacht ik. | |
ReisT | zondag 23 november 2008 @ 13:14 |
quote:Komen oorspronkelijk uit Hannover. Toen ze daar afgeschreven werden, zijn er een paar aan Den Haag verkocht (één daarvan rijdt (nu nog wel, wees er snel bij voor 14 december!) in Houten heen-en-weer). En er zijn er een paar in het voormalige oostblok (Budapest) terechtgekomen. | |
jakkop | donderdag 4 december 2008 @ 17:59 |
Weet iemand waarom er opeens zo'n antieke tram reed bij het station in Utrecht? | |
Q. | donderdag 4 december 2008 @ 18:55 |
quote:Dat zijn de Weense trams, die gaan vanaf januari spitssnelritten rjiden tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum. | |
Peter | zondag 7 december 2008 @ 02:28 |
quote:Rijden die nog in Den Haag? Hen ze nog nooit irl gezien ![]() | |
Peter | zondag 7 december 2008 @ 02:29 |
quote:Die site is gister weer bijgewerkt met nieuwe foto's zie ik. per 14 december gaan ze die 'nieuwe' Weense trams inzetten? | |
busfoto.nl | zondag 7 december 2008 @ 13:38 |
quote:Nee, pas in 2009, als de kersvakantie is afgelopen. Ze gaan maandag en dinsdag wel instructieritten rijden, vanaf 8 uur ochtends | |
Karrs | donderdag 12 februari 2009 @ 10:49 |
*Rotschop omhoog* Groningen krijgt dus officieel een tram! http://www.regiotram.nl/nieuws/artikelen/?id=35 ![]() | |
Peter | woensdag 1 april 2009 @ 22:41 |
Oude tram leiden - den haag: http://video.google.com/videoplay?docid=359429152517091199 | |
admiraal_anaal | donderdag 4 juni 2009 @ 01:11 |
Weinig leven in dit topic ![]() Meteen maar even wat Citadis foto's ![]() ![]() ![]() Door een fout van de bestuurder ![]() | |
sander89 | donderdag 4 juni 2009 @ 01:45 |
![]() Oohja die Weense tram rijdt nog steeds niet in Utrecht. ![]() ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 4 juni 2009 @ 01:58 |
quote:Dit is de ergste tramongeluk van het decennium. ![]() Tram wordt ondertussen in Salzgitter hersteld. quote:Nog steeds toelatingsproblemen? | |
Q. | donderdag 4 juni 2009 @ 07:29 |
quote:Hij sloopt de wissels. ![]() | |
CaLeX | donderdag 4 juni 2009 @ 09:55 |
quote:Toch geen wissel probleem? Ik dacht dat daar wat tussen was geschoten. | |
Peter | maandag 21 december 2009 @ 01:40 |
![]() D'r zat er 1 vast vandaag, bij de bierkade. | |
Peter | maandag 21 december 2009 @ 11:34 |
Amsterdam: 2 trams ontspoort. Den Haag: alleen RR rijdt een klein traject, Rotterdam: metro wel, tram en bus onregelmatig.. | |
Peter | maandag 12 april 2010 @ 22:54 |
info linkjes PTA: Tram in Groningen, het hoe en wat. Tram in Eindhoven? | |
Peter | maandag 12 april 2010 @ 23:07 |
![]() ![]() ![]() ![]() D'r kwam een tram niet meer zelf van z'n plaats vandaag rond lunchtijd op Den Haag centraal.. | |
Socios | dinsdag 13 april 2010 @ 09:58 |
Tvp. | |
Ofyles2 | dinsdag 13 april 2010 @ 19:00 |
Voorlopig geen tramverkeer mogelijk tussen Kanaleneiland-Zuid en Utrecht Centraal vanwege een ontsporing te Westplein. Deze situatie duurt tot 21:00. | |
admiraal_anaal | dinsdag 13 april 2010 @ 22:41 |
Nice pics op htmfoto, Peter ![]() | |
Peter | dinsdag 13 april 2010 @ 23:26 |
quote:Iets beter formaat ja ![]() | |
Fred | maandag 2 augustus 2010 @ 23:01 |
Voor wie altijd een eigen tram wilde hebben: http://bva-auctions.com/p(...)r&utm_source=bvasite Wel jammer dat ze het in Amsterdam niet lukt om historisch materieel te behouden. In Rotterdam en den Haag lukt ze dat een stuk beter. | |
Peter | maandag 2 augustus 2010 @ 23:49 |
Dit is wellicht ook wel leuk om te zien: [Showcase] GVB Remise FOK!kers bij de GVB-remise. | |
Karrs | dinsdag 3 augustus 2010 @ 07:37 |
quote:Heel vervelend. De Electrische Museumtram heeft hier trouwens niets mee te maken; die rijdt gewoon door. | |
Bitlord | dinsdag 14 december 2010 @ 22:06 |
Megakick. Mag ik voor de tramgeïnteresseerden hier verwijzen naar nieuwe documenten over de tram in Utrecht? | |
att.com | woensdag 15 december 2010 @ 18:33 |
Ik ben uit het treinentopic geschopt. Moest hier maar over trams lullen.![]() | |
Q. | woensdag 15 december 2010 @ 22:03 |
Een tram is dan ook geen trein. | |
admiraal_anaal | woensdag 15 december 2010 @ 22:06 |
![]() Bron: Regio15.nl Directe collega's van me ![]() | |
Karrs | donderdag 16 december 2010 @ 07:54 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramtrein | |
Q. | donderdag 16 december 2010 @ 08:08 |
Is die pagina aangemaakt door de mensen van TramGroningen.nl? ![]() ![]() | |
Karrs | donderdag 16 december 2010 @ 08:10 |
Niet dat ik weet, hoezo? GroningerTram.Com is een leukere site. ![]() | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 09:11 |
Is het een beetje ok met de directe collega die in de achterste tram zat? Dat trouwens net de tram met deze tekst er op moet crashen. ![]() ![]() | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 11:16 |
Collega heeft beide benen gebroken op meerdere plekken ![]() En die tekst, tja ![]() ![]() | |
Karrs | donderdag 16 december 2010 @ 11:39 |
Jeuzes. Wat was nou de oorzaak? | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 11:45 |
Weet nog niet wat de oorzaak is. Er gaan 2 verhalen rond, namelijk of het was zo onwijs glad dat remmen geen zin had en er zijn getuige die zeggen dat de bestuurder een black out had. | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 12:23 |
Allebei niet zo raar... Wel klote dat ie er zelf ook zoveel schade aan over heeft gehouden. ![]() | |
Robin__ | donderdag 16 december 2010 @ 13:42 |
Moet zo'n trambestuurder bij wissels eigenlijk nog iets doen? Of herkent een wissel welke lijn er aan komt en dus welke kant die op moet? En waarom hobbelen die trams in den haag zo.. op lange rechte stukken zit je door het ritme helemaal te schudden op je stoel. | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 13:55 |
Het leeft idd onder de collega's, niet zo dat we nergens anders meer aan denken maar vinden het allemaal wel kut, ongeacht de oorzaak Ik kan enkel voor Den Haag spreken maar de voornaamste reden dat op lange rechte stukken het hobbelt is omdat er geen betonplaten onder liggen maar voornamelijk op houten bielsen icm met zachte veen/zand ondergrond. Dat gaan ze wel allemaal veranderen want de Randstadrail is bijv te zwaar om over dat soort stukken te mogen dus daar moeten betonplaten onder. En de nieuwe voertuigen ter vervanging van de GTL8's (oftewel de trams) worden ook te zwaar voor de huidige rails | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 14:36 |
Kan ik me voorstellen. Je komt waarschijnlijk zelf vaker van die bijna-akkefietjes tegen. Een tram blijft toch bast lastig uitwijken. Staan de 3000'en niet nog op PCC-draaistellen? Voel je verschil tussen een 3000 en een 3100? De RandstadRail stellen zijn van een heel andere orde dan een stadstram, ze heten niet voor niets RegioCitadis. ![]() Maar hoe zit het bij jullie met die wissels? Ik vond het wel een interessante vraag. Ik geloof dat ze in Amsterdam automatisch de lijn herkennen via Vecom en dan het wissel in de goede stand zetten... In Rotterdam heb ik trambestuurders wel handmatig met knoppen zien spelen... | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 14:42 |
Ik rij geen GTL dus het verschil tussen 3000 en 3100 kan ik niet geven. Ik rij de RR. En ook wij werken met Vecom, daarbij kunnen we het met de hand doen en met wisselijzer. Voor de RR werken bij buiten Den Haag op code. Handmatig kunnen wij niks omleggen en moet alles via de Centrale Verkeersleiding geregeld worden als we afwijken van de route | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 15:22 |
Ah ok, ik dacht dat alle HTM'ers op alle wagens reden! Hoe rijden die RaRa dingen? RaRa is wat dat betreft wel een aparte inderdaad, het schurkt veel dichter tegen het spoor aan, inclusief treinbeïnvloeding (ZUB volgens mij?). | |
Karrs | donderdag 16 december 2010 @ 16:11 |
Daar ben ik ook zo benieuwd naar. Ik vind ze mooi. We krijgen ze in Groningen misschien ook - hoewel tegen die tijd alleen de opvolger wel geleverd kan worden. | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 17:13 |
Ah, gaat de tram naar Zernike door? Leuk! | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 19:26 |
Nee we krijgen gewoon een rijbevoegheid voor de tram OF de RR. Ook is combi nodig maar ivm hoge opleidingskosten wil HTM er niet aan om iedereen multi inzetbaar te maken ![]() RR werkt idd met ZUB en verder maken we ook gebruik van de NS seinen, regels en wetten. Op dit moment ligt de max snelheid op 80km/u maar dat gaat omhoog naar 100km/u en ook gaat het verlengd worden van Zoetermeer naar Bleiswijk Persoonlijk vind ik het wel fijn om afgesloten te zitten en niks te maken te hebben met vragen van passagiers, kaartverkoop en dergelijke. Het voertuig op zich vind ik kut qua remmen en accelereren. Arbeidstechnisch vind ik het ook niet fijn omdat er teveel bewegingen gemaakt moet worden om bijv deuren vrij te geven of andere knoppen te bedienen. Daar heeft de RET beter over nagedacht. | |
Ofyles2 | donderdag 16 december 2010 @ 19:42 |
62 van de 147 GTL's rijden op gebruikte PCC-onderstellen, daar de gemeente Den Haag destijds onvoldoende geld tot beschikking stelde om alleen compleet nieuwgebouwde trams te bestellen. Helaas is deze koop een duurkoop gebleken... | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 20:09 |
Tof man! Maar waarom heb je een aparte opleiding nodig voor de GTL? Ik zie de RegioCitadis ook door de straten van Den Haag rijden.. Ik heb de indruk dat ze niet zo veel verschillen van de RET Citadistrams. | |
Karrs | donderdag 16 december 2010 @ 20:18 |
Yep, vrijwel zeker. De politiek is akkoord, de aanbesteding gaat beginnen. ![]() | |
Mr.Jorn. | donderdag 16 december 2010 @ 20:24 |
Zernike - Groningen CS via Oostersingel en Kardinge - Groningen CS via Grote Markt, koppelpunt bij bloemsingel/UMCG Noord | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 20:26 |
![]() Links is de GTL, andere techniek en voetbediening en rechts is de Citadis Randstadrail en die heeft handbediening. Dus 2 verschillende disciplines. Daarbij moet je voor de GTL lijnenkennis hebben en ook de voertuig kennis is heel anders. Voor de RR hoef je enkel 2 routes te kennen want ervan afwijken is niet mogelijk omdat daar de infra niet op berekend is. Ook is bijna alles computergestuurd en heb je weer heel andere storingen. | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 20:29 |
Oh okee. Wel vreemd dat je als RR-trambestuurder ook niet gelijk opgeleid wordt tot GTL-trambestuurder want ik heb de indruk dat lijnen 3 en 4 ook gewoon HTM-tramlijnen zijn. Ervaring met een RET-Citadis toevallig? ![]() | |
Ofyles2 | donderdag 16 december 2010 @ 20:30 |
Het zijn toch twee verschillende trams, daarnaast wordt de RegioCitadis gebouwd in de vroegere LHB-fabriek in Salzgitter. | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 20:35 |
Ik ken genoeg RET'ers die zowel een ZGT als een Citadis moesten leren besturen hier en ik heb het idee dat die twee trams net zo verschillend zijn als een GTL en een RegioCitadis. | |
Ofyles2 | donderdag 16 december 2010 @ 20:37 |
De electronica doet hem. Ik vermoed dat de Citadis niet zodanig geautomatiseerd is dat deze net zoveel kuren vertoont als de Sprinter LightTrain die bij NS rijdt... | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 21:07 |
ZGT en Citadis zijn beide stadstrams, met handbediening. De RegioCitadis is een sneltram, zoals de Bombardier-stellen bij RET. Bij RET zijn metro- en trambestuurders ook niet uitwisselbaar, dacht ik. | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 21:14 |
De Bombardierstellen zou ik niet naast een RegioCitadis leggen. De Bombardier is een sneltram/metrocombinatie. RegioCitadis alleen een lagevloersneltram ![]() ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door o.us op 16-12-2010 21:14:39 ] | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 21:17 |
Ze vallen wettelijk wel onder zelfde regime, kijk maar naar de knipperlichten op de Bommetjes die ook op de sneltramlijnen in Alexander en verder rijden. ![]() Ze kunnen ook even snel rijden trouwens: 100 km/u. | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 21:19 |
De 5300, 5400, 5600 stellen vallen wettelijk onder dezelfde regime als ze de sneltramtraject oprijden. (Lijnen A en B na Capelsebrug). Op het metrospoor is het een metro. | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 21:21 |
De 5300 komt alleen niet zo ver. ![]() | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 21:21 |
Waar ging de discussie eerst ook weer over? | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 21:22 |
Oh nee, 5300 heeft geen pantogram ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 16 december 2010 @ 21:23 |
Verschillen tussen de RET ZGT <-> Citadis vs. HTM GTL <-> RegioCitadis. | |
Duvel | donderdag 16 december 2010 @ 21:26 |
Oh ja, mijn stelling blijft: ZGT = Citadis GTL != RegioCitadis ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 16-12-2010 21:33:08 ] | |
Karrs | donderdag 16 december 2010 @ 22:11 |
Een RegioCitadis is ook geen sneltram, het is een tramtrein. Over het algemeen hangen sneltrams wat meer naar metro's toe (en rijden bijna altijd op volledig vrijliggende banen), tramtreinen zijn eigenlijk "gewoon" stadstrams die ook het spoor op kunnen. Ze zijn zwaarder, minimaal 2,65m breed, regelmatig hybride en hebben naast tram- ook spoorbeveiligingssystemen aan boord. Feitelijk rijden de RegioCitadissen van Den Haag niet als tramtrein, omdat de Zoetermeerlijn niet (meer) door treinen wordt bediend en tot RR-lijn is omgebouwd. Dit is een Siemens Avento tramtrein, in Mulhouse (Frankrijk). | |
admiraal_anaal | donderdag 16 december 2010 @ 22:29 |
Heb 1 keer erin gereden ![]() ![]() | |
Q. | donderdag 16 december 2010 @ 22:30 |
Ik vind die gele Citadissen van Mulhouse zo geil. ![]() | |
Duvel | vrijdag 17 december 2010 @ 10:04 |
Volgens de woordvoerder van de HTM rijden de trams volgens dienstregeling, toch mocht vriendinlief met de bus omdat er geen tram kwam. Goede afstemming. ![]() | |
admiraal_anaal | zondag 19 december 2010 @ 10:20 |
Kheb even tussen 2 haltes gefilmd, 17 december [ Bericht 26% gewijzigd door admiraal_anaal op 19-12-2010 10:29:37 ] | |
Duvel | zondag 19 december 2010 @ 11:02 |
Mooi hè, die sneeuw! | |
Karrs | zondag 19 december 2010 @ 11:03 |
Te gek! ![]() Ik ben gek op dit soort filmpjes. Mooi. | |
admiraal_anaal | zondag 19 december 2010 @ 11:03 |
Zeker ![]() Sommige collega's haten het maar dat komt waarschijnlijk omdat ze gisteravond ongeveer 3 uur tussen 2 haltes hebben stil gestaan met passagiers erin ![]() | |
Duvel | zondag 19 december 2010 @ 11:13 |
Ja, da's ff pech hebben. Deze heb ik vorig jaar gemaakt, alleen dan vanuit de achterste cabine van een trein. | |
Karrs | zondag 19 december 2010 @ 11:55 |
Hey A_A, nu dat ik weet dat je trambestuurder bent kan ik me de kans niet laten ontgaan ![]() Zie jij jezelf met je RegioCitadis door een straat als deze rijden (wel met rails, natuurlijk ![]() | |
admiraal_anaal | zondag 19 december 2010 @ 11:59 |
Door welke straat ![]() En hier in Den Haag rijden we ook door het centrum met de RegioCitadis dus denk afhankelijk hoe de straat is ingedeeld, hoe overzichtelijk zou ik meer durven zeggen | |
Karrs | zondag 19 december 2010 @ 12:03 |
Aw feck, vergeet ik het plaatje ![]() Deze. De Oosterstraat in Groningen: ![]() Nogal veel mensen in Groningen zien de voertuigen van de RegioTram (die op de RegioCitadis is gebaseerd) niet zitten in een smalle straat als deze. | |
Karrs | zondag 19 december 2010 @ 12:05 |
Even ter toevoeging: de straat wordt dan compleet auto-, bus- en fietsvrij gemaakt. Beetje als de Leidsestraat in Amsterdam dus. | |
Q. | zondag 19 december 2010 @ 12:40 |
De Leidsestraat is een stuk smaller. | |
Duvel | zondag 19 december 2010 @ 16:32 |
Die tram gaat daar wel passen, zeker met strengelspoor, maar ik kan me voorstellen dat mensen er huiverig voor zijn. Had Groningen niet vroeger al een tram? | |
Karrs | zondag 19 december 2010 @ 17:52 |
Yep. | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 00:24 |
Hoe hard rijd je daar normaal? | |
Bitlord | maandag 20 december 2010 @ 06:16 |
Meen 70 te herinneren. | |
admiraal_anaal | maandag 20 december 2010 @ 06:29 |
80 km/u en wordt mettertijd verhoogd naar 100 km/u | |
Karrs | maandag 20 december 2010 @ 15:31 |
Is de max. snelheid van de RegioCitadis niet 80km/u? Ik meende dat de Citadis Dualis wel 100km/u kan. | |
admiraal_anaal | maandag 20 december 2010 @ 16:06 |
Nee, we hebben er al eens 100 km/u mee gereden, maar dat was in proefbedrijf. 110 km/u schijnt de max te zijn met gunstige omstandigheden | |
bork | maandag 20 december 2010 @ 16:35 |
Deze reden gisteren wel i.t.t. de bussen in Utrecht![]() | |
Q. | maandag 20 december 2010 @ 17:29 |
Die krengen staan ook vaker stil dan ze rijden. | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 19:01 |
Vanochtend was randstadrail echt knudde. Geen info en van 7:10 tot 7:45u wachten op het eerste RR-voertuig op Den Haag centraal.. | |
admiraal_anaal | maandag 20 december 2010 @ 19:54 |
Ja ![]() ![]() ![]() | |
Peter | maandag 20 december 2010 @ 20:04 |
Geef eens een gil als je 's ochtends vroeg ri. z'meer rijdt ![]() Ik moet elke ochtend (ex vrijdags) naar ZM stadhuis, kan ik op je vingers kijken door dat getinte glas ![]() [centraal] Tram Topic deel Twee [ Bericht 12% gewijzigd door Peter op 20-12-2010 20:26:26 ] |