quote:Paul Verhoeven rules. het was al te lang stil rondom hem
Paul Verhoeven werkt aan oorlogsthrillerRegisseur Paul Verhoeven gaat weer samenwerken met scenarist Gerard Soeteman. Het duo werkt op dit moment aan een Nederlandse
thriller die in 1945 speelt. Het zou voor de filmmaker de eerste Nederlandse film zijn sinds hij in 1983 naar Hollywood vertrok.Het project luistert voorlopig naar de titel Zwartboek en speelt tegen de achtergrond van de bevrijding. Verhoeven en Soeteman leggen op dit moment de laatste hand aan het script. De film moet geheel in Nederland worden opgenomen. De regisseur noemt als locaties onder meer Den Haag en de Biesbosch. Namen van acteurs wil Verhoeven nog niet noemen, al wil hij de film wel opnemen met een geheel Nederlandse cast en crew. "Het is al sinds ik naar Amerika ben vertrokken een hartewens van me om nog een film in Nederland te maken" , stelt Verhoeven. (ANP)
quote:Dit bericht postte Duiveltja gisteren al in het Paul Verhoeven topic.
Paul Verhoeven vertoeft al jaren in de VS. Na een aantal succesvolle films gaat de regisseur voor het eerst weer een puur Nederlandse film maken.Bevrijding
Paul Verhoeven gaat weer een Nederlandse film maken. Hij werkt samen met Gerard Soeteman aan een thriller die in 1945 speelt. Het is voor Paul de eerste Nederlandse film sinds hij in 1983 naar Hollywood vertrok. Het project draagt de voorlopige titel Zwartboek en speelt tegen de achtergrond van de bevrijding. Verhoeven en Soeteman leggen op dit moment de laatste hand aan het script. De film moet helemaal in Nederland worden opgenomen. De regisseur noemt als locaties onder meer Den Haag en de Biesbosch.Hartenwens
Namen van acteurs wil Verhoeven nog niet noemen, al wil hij de film wel opnemen met een geheel Nederlandse cast en crew. "Het is al sinds ik naar Amerika ben vertrokken een hartenwens van me om nog een film in Nederland te maken", stelt Verhoeven. "Als we de schouders er onder zetten, kunnen we over een jaar aan het draaien zijn. Het moet een oer-Hollandse film worden, maar wel goed genoeg om op internationaal niveau te kunnen concurreren."Kassuccessen
Paul Verhoeven en Gerard Soeteman maakten in de jaren zeventig en tachtig samen acht films, waaronder Turks Fruit (1972), Soldaat van Oranje (1977), Spetters (1980) en De Vierde Man (1983). In Amerika maakte de Nederlandse regisseur onder meer kassuccessen als RoboCop (1987), Total Recall (1990) en Basic Instinct (1992). De twee maakten in 1969 ook de succesvolle televisieserie Floris.
quote:oeh, dat heb ik gemist
Op donderdag 9 oktober 2003 12:36 schreef Gorro het volgende:[..]
Dit bericht postte Duiveltja gisteren al in het Paul Verhoeven topic.
Geinig robsterquote:Op woensdag 26 juli 2006 00:21 schreef robster16 het volgende:
Yaaaay! Ziet er lekker uit. En ik zie bekende medefiguranten. Zal echt cool zijn om eindelijk in de bios te zien. Al bijna een jaar terug toen we de eerste opnames hadden in Den Haag.
Ik weet nog dat ze hier in de buurt (twente) een boerderij hadden opgeblazen. Lijkt me een leuke filmquote:Op woensdag 26 juli 2006 00:21 schreef robster16 het volgende:
Yaaaay! Ziet er lekker uit. En ik zie bekende medefiguranten. Zal echt cool zijn om eindelijk in de bios te zien. Al bijna een jaar terug toen we de eerste opnames hadden in Den Haag.
hij is al aan 30 landen verkocht, dus ik hoop dat ie t goed gaat doen daar en aan nog meer landen verkocht wordt...quote:Op woensdag 26 juli 2006 00:31 schreef 7eVeNL het volgende:
[..]
Maar OT: Ziet er idd erg goed uit, ben benieuwd hoe deze film het in 't buitenland gaat doen!
wat de fuck!quote:Op woensdag 26 juli 2006 13:29 schreef Majar het volgende:
Ah, eindelijk! Het ziet er leuk uitHet schijnt dat Carice best vaak zingt in de film en het begin is in ieder geval goed. En nu de rest van de film nog
![]()
zo verkoop je de film hequote:Op woensdag 26 juli 2006 16:04 schreef Plastic_Power het volgende:
Typisch Verhoeven trouwens, dat je in de trailer al tieten ziet![]()
yupquote:Op woensdag 26 juli 2006 15:57 schreef Pelgrim het volgende:
@Robster16: Was jij ook bij de bevrijdingsscene in de Javastraat?
Aha okey dan. Ik stond aan de zijkant te zwaaienquote:Op woensdag 26 juli 2006 16:13 schreef robster16 het volgende:
[..]
yupik rende vooraan bij de eerste truck als BS-er...
In een van die Achter de schermen-filmpjes op www.zwartboekdefilm.nl had de dirigent het erover dat hij er groot vertrouwen in had dat ze het liedje goed ging zingen, omdat de vorige liedjes ook uitstekend waren gegaan. Volgens mij was het in het filmpje 'Die Fesche Lola'. Dat zou dus betekenen dat ze meerdere liedjes zingt in de film.quote:Op woensdag 26 juli 2006 15:05 schreef robster16 het volgende:
een variete artieste, en voor zover ik weet zingt ze 1 hooguit twee liedjes. Eentje tijdens een SS-bal in het SS-hoofdkwartier, opgenomen in het tropenmuseum in Amsterdam, in die vuurrode outfit.
tis een oorlogsfilm, dus er is hoop: misschien wordt ie overhoop geknaldquote:Op donderdag 27 juli 2006 15:50 schreef BigFire het volgende:
loop ik die trailer te kijken.. denk ik nou dat kan best aardig worden..... zie ik opeens 30 seconden voor het eind weer die verekte Johnny de Mol tevoorschijn komenmoet hij nu echt altijd overal aan meedoen?
quote:Buitenland omarmt Zwartboek
van onze kunstredactie
19 AUGUSTUS 2006 - DEN HAAG - Hoewel het nog moeite kost om Zwartboek op tijd af te krijgen voor de wereldpremière tijdens het Festival van Venetië, is het door Paul Verhoeven geregisseerde oorlogsdrama nu al de meest succesvolle Nederlandse film aller tijden.
Zwartboek wordt op 1 september officieel gepresenteerd in de competitie om de Gouden Leeuw van Venetië en is op basis van voorvertoond materiaal al verkocht aan meer dan dertig landen. De onderhandelingen met de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Australië lopen nog, maar producent San Fu Maltha verwacht dat daar na de komende festivals snel verandering in zal komen.
Festivals
Een paar dagen na de presentatie in Venetië vindt de Canadese première plaats met een galavoorstelling tijdens het Festival van Toronto. De producent meldt dat ook de festivals van Pusan en Londen de nieuwe film van Verhoeven zullen presenteren.
De 14 miljoen euro kostende productie wordt ook beschouwd als meest waarschijnlijke kandidaat om namens Nederland te worden ingezonden voor de Oscars. Die beslissing wordt volgende week genomen.
Zwartboek vertelt het verhaal van een jonge joodse vrouw (Carice van Houten) die zich aansluit bij het Haagse verzet. Om zijn zoon te redden haalt de leider van het verzet haar over om een affaire met het hoofd van de SD te beginnen. Ze wordt steeds verder meegezogen in een dodelijk web van dubbelspel en verraad.
Hardenberg
De hoofdrollen worden gespeeld door Carice van Houten, Sebastian Koch, Thom Hoffman en Halina Reijn. De film is vanaf 14 september in de Nederlandse bioscopen te zien. Twee dagen voor de landelijke première (12 september) is de film al te zien in bioscoop de Voorveghter in Hardenberg. Dat heeft te maken met het feit dat een deel van Zwartboek is opgenomen in de gemeente Hardenberg. In november 2005 werd in Heemserveen een boerderij tot ontploffing gebracht. Enkele weken later werden opnamen gemaakt in Gramsbergen.
quote:Oorlogsfilm Zwartboek Nederlandse Oscar-inzending
woensdag 23 augustus 2006 om 12:57
AMSTERDAM (ANP) - De oorlogsthriller Zwartboek van regisseur Paul Verhoeven is dit jaar de Nederlandse inzending voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film. Dat heeft Holland Film, de organisatie die Nederlandse films in het buitenland promoot, woensdag bekendgemaakt.
De film kan nu worden genomineerd voor een Oscar.
Zwartboek, de eerste Nederlandstalige film van Verhoeven in 23 jaar tijd, vertelt over een joodse vrouw die in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog voor het verzet bij de Duitsers infiltreert. De hoofdrollen worden gespeeld door Carice van Houten, Halina Reijn, Thom Hoffman en Sebastian Koch. De 17 miljoen euro kostende film werd de afgelopen weken ook al geselecteerd voor de festivals van Venetië en Toronto.
Verkocht
Dat laatste festival is al eerder een voorportaal geweest voor Nederlands Oscarsucces. Onder meer Antonia (1995), Karakter (1997) en Zus & zo (2001) begonnen hun internationale zegetocht op het Canadese festival. Producent San Fu Maltha hoopt in Venetië of Toronto ook een Amerikaanse distributeur voor de film te vinden. Zwartboek is inmiddels al aan vijftig andere landen verkocht.
De bekendmaking van de Oscarnominaties is op 23 januari. De uitreiking zelf vindt plaats op 25 februari in het Kodak Theatre in Hollywood. De laatste keer dat een Nederlandse film genomineerd werd, was drie jaar geleden. Toen viel de film De Tweeling die eer te beurt. De laatste Nederlandse speelfilm die daadwerkelijk het beeldje mee naar huis nam, was Karakter in 1998.
Bron - Spits
Dit is inderdaad het enige minpuntje, Verhoeven heeft in zn laatste films steeds minder bloot laten zien...want ik persoonlijk beter vind. En dan maakt ie na jaren weer eens een Nederlandse film, waarvan de verwachtingen heel hoog zijn, en gooit 'ie er gelijk weer naakt in. Had van mij niet gehoeven. Zoiets shockeerde misschien in de tijd van Turks Fruit, maar nu echt niet meer.quote:Op woensdag 26 juli 2006 16:04 schreef Plastic_Power het volgende:
het zou een teleurstelling zijn als ze er niet inzaten...quote:Op woensdag 26 juli 2006 16:04 schreef Plastic_Power het volgende:
Hoezo? Tieten horen in erotische films, of in normale als deze nuttig worden gebruikt. Dat lijken ze me niet hier.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:12 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
het zou een teleurstelling zijn als ze er niet inzaten...
noem 1 paul verhoeven film zonder tieten...quote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:28 schreef slindenau het volgende:
[..]
Hoezo? Tieten horen in erotische films, of in normale als deze nuttig worden gebruikt. Dat lijken ze me niet hier.
Niet? Waarom niet, als de hoofdpersoon in het verhaal als maîtresse van Duitse officieren infiltreert?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:28 schreef slindenau het volgende:
[..]
Hoezo? Tieten horen in erotische films, of in normale als deze nuttig worden gebruikt. Dat lijken ze me niet hier.
Robocop?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:30 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
noem 1 paul verhoeven film zonder tieten...
Hmm, dan kan het inderdaad best nuttig zijn. Sorryquote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Niet? Waarom niet, als de hoofdpersoon in het verhaal als maîtresse van Duitse officieren infiltreert?
V.
Zat daar helemaal geen ene tiet in? Ook niet in de scene waar dat grietje aangerand werd door die gast die zijn ballen verwijderd krijgt...quote:
Er zullen toch wel meer films zijn van hem waar geen tieten in voorkomen?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:42 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Zat daar helemaal geen ene tiet in? Ook niet in de scene waar dat grietje aangerand werd door die gast die zijn ballen verwijderd krijgt...
Was trouwens net na mijn post wel de eerste gedachte die bij me opkwam; hey zaten er in RoboCop eigenlijk wel tieten?
Behoorlijk wat tieten.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:56 schreef slindenau het volgende:
[..]
Er zullen toch wel meer films zijn van hem waar geen tieten in voorkomen?
Soldaat van Oranje?
Vierde man, De?
Starship Troopers; de douches zijn gemengd evenals de kleedkamers waar minimaal 1 scene in afspeeltquote:Op donderdag 24 augustus 2006 15:56 schreef slindenau het volgende:
[..]
Er zullen toch wel meer films zijn van hem waar geen tieten in voorkomen?
Soldaat van Oranje?
Vierde man, De?
(deze twee bovenstaande heb ik wel op dvd, maar nog niet gekeken)
Starship Troopers?
Die is wel doorgegaan. Leden van een ander forum hebben het al gezien en zijn zeer, zeer lovend.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 13:37 schreef JelleS het volgende:
Vreemd, want de vervroegde persvertoning ging niet door dacht ik. Zelf ga ik naar de persvertoning van 4 september als het goed is, can't wait. 5 stemmen zeggen nog niet zoveel, maar tis wel veelbelovend.
klopt, is ook een thriller. Volgens FilmValley danquote:Op zondag 27 augustus 2006 18:34 schreef Majar het volgende:
Hier is nog een uitgebreide recensie:
http://www.movie2movie.nl/index.php?item=190&film=26974
Bij deze recensie krijgt de film 3,5 van de 5 sterren. Deze reviewer heeft het in zijn stuk steeds over het drama, maar Zwartboek is toch een oorlogsthriller?Ik dacht dat Verhoeven dat verschillende keren benadrukt heeft, maar het schijnt nog niet geland te zijn bij deze reviewer
![]()
Bronquote:Zwartboek – de film
De filmografie van Verhoeven staat vol met persoonlijke en provocerende films. Waar Verhoeven verschijnt, is discussie. Zwartboek is zijn eerste Nederlandse film in ruim twintig jaar en zijn eerste film na Hollow Man (2000). De reden die Verhoeven had om Zwartboek te maken, is wederom een die hoge verwachtingen schept: “Met Zwartboek willen we op een entertainende manier laten zien hoe de werkelijkheid er destijds uitzag. Niet zwart-wit, maar met vele grijstinten.” De persberichten die de afgelopen weken de wereld in werden gestuurd, versterkten de hoge verwachtingen alleen maar meer. Slaagt Paul Verhoeven erin deze hoge verwachtingen in te lossen of krijgen de sceptici gelijk?
Zwartboek vertelt het verhaal van de joodse zangeres Rachel Steinn, die in Duitsland in de revue heeft gewerkt. Wanneer in Duitsland de Nazi’s de macht grijpen, keert ze terug naar Nederland. Als de Duitsers ook hier binnen vallen, moet Rachel zonder haar familie onder duiken. Wanneer haar onderduikadres aan het eind van de oorlog per ongeluk wordt gebombardeerd, besluit ze om met een groep joden de Biesbosch over te steken naar reeds bevrijd gebied. De boot stuit echter op een Duitse patrouille en alle vluchtelingen worden op brute wijze afgeslacht. Alleen Rachel weet te ontkomen. Ze wordt gered door het verzet en sluit zich bij hen aan. Onder de naam Ellis de Vries lukt het haar om aan te pappen met de hoge Duitse SD-officier Müntze. Deze is erg van haar gecharmeerd en biedt haar een baan aan. Als Ellis’ verzetsgroep wordt weggevaagd door verraad, wordt Ellis ten onrechte beschuldigd. Ellis gaat op zoek naar de werkelijke verrader. Maar zal haar wraak zoet zijn?
Meeslepend en vol vaart
Het scenario van Soeteman en Verhoeven zit goed doordacht in elkaar en geeft een genuanceerd beeld van Nederland in de laatste maanden voor en na de bevrijding. Ook de personages zijn dynamisch en echte mensen. Het zijn geen stereotypen. Niet elke Duitser is slecht en niet elke verzetsstrijder is goed. Waar bij Soldaat van Oranje de nadruk lag op de heroïsche daden van het Nederlandse verzet, benadrukt Zwartboek de onbeholpen, klungelige en duistere kanten. De overlopers, het verraad en daarmee de harde werkelijkheid. Mensen zijn tot alles bereid wanneer zij daarmee hun eigen leven kunnen redden of de quasi-held kunnen spelen. In dat opzicht is Zwartboek een unieke film. De realiteit wordt nergens uit het oog verloren en geniet een hoge prioriteit. Het is schrijnend om te zien hoever mensen kunnen gaan om hun doel te bereiken en hoever zij gaan wanneer zij uiteindelijk aan de macht staan.
Het scenario is echter niet alleen uniek door het genuanceerde en realistische beeld, maar vooral ook door de grote vaart en meeslependheid waarmee het verhaal verteld wordt. De introductie is rustig en laat je op een mooie manier kennis maken met Rachel Steinn. Nadat haar onderduikadres per ongeluk gebombardeerd wordt en ze zich als Ellis de Vries aansluit bij het verzet, begint ook de kogelregen op de kijker. Verhoeven stort je van de ene emotie in de andere en de gebeurtenissen volgen elkaar in een rap en meeslepend tempo op. Net wanneer je even denkt rustig adem te kunnen halen, drukt hij je weer keihard met je neus op de feiten. Op sommige momenten speelt Verhoeven bewust een spelletje met de kijker zodat de klap die komen gaat voelt als een mokerslag. Ontroerd keek ik op een aantal momenten naar het scherm, waarop Ellis en haar verzetsgroep niet alleen bezig waren met een strijd tegen de Duitsers, maar ook tegen zichzelf. Allerlei kleine, subtiele verwijzingen maken het scenario vervolgens compleet. De kenmerkende zwarte, morbide grapjes van Soeteman en Verhoeven, de subtiele dramatische verwijzingen, de nauwkeurigheid van elk klein detail en de verwijzingen naar een aantal eerdere films van Verhoeven geven het verhaal een extra dimensie. Zo zijn er in een aantal scènes duidelijk parallellen te trekken naar Soldaat van Oranje. Dit keer ogen de soortgelijke beelden echter niet heroïsch, maar genadeloos. Deze kleine dingen zullen de doorsnee kijker waarschijnlijk niet het oog springen en dat is jammer, want ze geven de film een persoonlijker en dieper karakter. Jammer is wel dat Verhoeven en Soeteman zich op sommige momenten genoodzaakt voelen om bepaalde zaken door middel van tekst nog eens uit te leggen, in plaats van te vertrouwen op het beeld.
Mensen van vlees en bloed
Carice van Houten, die eerder bekroond werd voor haar rollen in Suzy Q en Minoes, is uitstekend gecast en geeft Rachel/Ellis een sterk en veelzijdig karakter mee. Haar subtiele dramatische opbouw in een aantal scènes spelen sterk in op je gevoel. Je moet als kijker wel geraakt worden door de dingen die ze meemaakt, al zal dat –net zoals bij haarzelf- niet direct gebeuren. Net als haar karakter maak je ook als kijker een ontwikkeling door waarbij je eerst veel dingen wegslikt en later sterk met haar mee gaat voelen. Ze is een mens van vlees en bloed die door haar intuïtieve vermogen nooit het zicht op de realiteit verliest en sterk en doortastend optreedt. De chemie tussen Van Houten en Hoffman en Van Houten en Koch is een lust voor het oog. Vooral de scènes tussen de laatste twee zijn van hoog niveau en zitten vol spanning. Koch schitterde eerder al in bijvoorbeeld Stauffenberg en Speer und Er. Hoffman speelde eerder in De Vierde man van Verhoeven en ondanks dat hij daar niet geheel wist te overtuigen, sprak Verhoeven al in een vroeg stadium zijn vertrouwen in hem uit. Hoffman beschaamt dat vertrouwen niet en zorgt ervoor dat zijn vertolking van Hans Akkermans na de rol van Frits van Egters in De Avonden tot een van zijn betere behoort. De rest van de cast bestaat uit gevestigde namen als Derek de Lint, Dolf de Vries, Halina Reijn en Haldemar Kobus. Enige kleine minpunt is Johnny de Mol, die gelukkig niet al te veel screentime heeft. Het probleem van De Mol is dat hij -wie of wat hij ook speelt- altijd Johnny de Mol blijft. Dat er gekozen is voor Duitse acteurs voor de Duitse rollen en Engelse acteurs voor de Engelstalige rollen versterkt de realistische en serieuze inslag waarmee de film gemaakt is.
Zwartboek is de duurste Nederlandse (co-)productie tot dusver en dat valt aan alles af te zien. Karl Walter Lindenlaub en Erik van Wouden, verantwoordelijk voor camera en belichting, hebben mooi werk geleverd. De film is, in stijl van de regie, dynamisch geschoten en bevat mooie shots. Net als in Soldaat van Oranje weet Verhoeven de sfeer van de bezettingstijd voelbaar te maken, je waant je werkelijk in Nederland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De montage door Job ter Burg en James Herbert is meeslepend, versterkt de snelheid van de film en bevat een aantal mooie overgangen. Anne Dudley, verantwoordelijk voor de muziek, zorgt voor een paar mooie, diverse thema’s en levert hiermee een prima begeleidende score.
Paul Verhoeven is terug in het land waar hij zijn opmerkelijke carrière begon en levert met Zwartboek een spectaculaire, meeslepende en harde oorlogsthriller met internationale allure af. De film beleeft op 1 september zijn wereldpremière tijdens het filmfestival van Venetië. A-Film Distribution brengt de film 14 september 2006 uit in de Nederlandse bioscopen.
Van http://www.faz.netquote:Basisinstinkt: Paul Verhoevens „Schwarzbuch“ in Venedig
Von Dirk Schümer, Venedig
Europas Hollywood: "Schwarzbuch"
01. September 2006
Jeder Überlebende ist ein Schuldiger. Diese Maxime begleitet Paul Verhoevens neuen Film, mit dem der Hollywoodregisseur in seine niederländische Heimat und zugleich in seine Kindheit zurückkehrt. Die martialischen Bilder der deutschen Besatzung, die Panzersperren, die Militärkräder, die Hakenkreuzfahnen - das alles hat der 1938 geborene Regisseur von „Robocop“ und „Basic Instinct“ als kleiner Junge mit eigenen Augen gesehen.
Dennoch enthält sein „Schwarzbuch“ keine Dokumentation. Abermals versucht hier ein Film die Menschenjagd, die Abschlachtungen, die Untergrundkämpfe und die ganz persönlichen Bilanzen des Zweiten Weltkriegs als große Oper zu inszenieren. Rachel Stein heißt die Heldin, natürlich ist sie untergetauchte Jüdin, natürlich wunderschön und gewillt, das Grauen irgendwie zu überleben.
Der Zweite Weltkrieg als große Oper
Wie sie das am Ende schafft, während um sie herum Familie, Fluchthelfer, Widerständler, am Schluß sogar Nazis und Kollaborateure einer nach dem anderen sterben, bildet den Spannungsbogen dieses mit aller drehbuchtechnischen Professionalität und mit großem Kostüm-und Kfz-Aufwand ins Bild gesetzten Dramas. Unmöglich im Detail zu erzählen, wie allierte Bomben Rachels Versteck verbrennen, wie alle Bootsflüchtlinge (außer ihr) niedergemetzelt werden und Rachel schließlich mit blondiertem Haar zur Geliebten eines nicht unmenschlichen SS-Offiziers wird.
Schöner als Scarlett Johansson
Natürlich sind die wundersamen Wandlungen von Helden in Verräter, von Rächern in Entrechtete, von Tätern in Opfer an den Haaren herbeigezogen und haben wenig mit der grobschlächtigen, aber unerbittlichen Geschichte zu tun. Doch allein ein Melodram dieses Zuschnitts erlaubt es Waldemar Kobus, einen SS-Sadisten mit allem Genuß zu spielen, und es erlaubt Carice van Houten, vorzuführen, daß sie nicht nur schöner, sondern auch eine bessere Schauspielerin ist als Scarlett Johansson.
Europas Hollywood kann handwerklich besser sein als das Original. Mit seinem in Kalifornien geschärften cineastischen Basisinstinkt beharrt Verhoeven hier auf dem Kino als Medium individueller Tragik. Eigentlich schade, daß Arnold Schwarzenegger die Laufbahn gewechselt hat und unter seinem alten Meister nicht auch noch den Zweiten Weltkrieg im Alleingang zu Ende kämpft.
Die Nazis sind nicht immer die Bösen
Weil dieser Film als Abschlußkapitel eines ruhmreichen Genres entstand, sind die Nazis nicht immer die Bösen und die Holländer nicht immer die Guten. Aus der Distanz sehen wir schärfer und bekommen nebenbei allerhand satirische Attacken auf die dumpfe Moral des niederländischen Calvinismus mitgeliefert. Und so taucht am Ende, wenn der gute SS-Mann von den Alliierten hingerichtet ist und der böse Widerstandskämpfer in einem Sarg elend erstickt, die Historie in ganz ähnliches Grau in Grau, wie das auch die neuen Geschichtsbücher schildern. Kann man da Verhoeven vorwerfen, daß er als holländischer Spielberg die traumatische „Bezetting“ als Abenteuergeschichte inszeniert?
Ganz unspektakulär und hochpoetisch erzählt dagegen „Quelques jours en Septembre“ eine andere Historie. Der 11. September 2001 wird bei dem argentinischen Regisseur Santiago Amigorena nicht zu einem Requiem für Rettungskräfte wie bei seinem berühmteren Kollegen Oliver Stone im Nachbarkino am Lido (siehe auch: Oliver Stones „World Trade Center“). Mit einer berückenden Juliette Binoche als undurchschaubarer Agentin und John Turturro als manischem CIA-Mörder, mit Nick Nolte als Mister Unbekannt und vor der immer gut funktionierenden Kulisse von Venedig wird das Attentat als Finte präsentiert.
Hinter Amigorenas Weichzeichnern und den langen Takes, hinter seinen literarischen Dialogen und vielen ausgeflippten filmhistorischen Zitaten schimmert ganz charmant der Vorwurf durch, George W. Bush habe die Twin Towers selbst umlegen lassen. Wie man es auch sieht - aus der Perspektive afghanischer Kämpfer, New Yorker Feuerwehrleute oder französischer Geheimagenten in Venedig -, der 11. September scheint die Schoah als ästhetischer Eichpunkt unserer Zeit ein für allemal abzulösen. Die Moral bleibt die gleiche wie immer: Wer überlebt, ist selber schuld.
Text: F.A.Z., 02.09.2006, Nr. 204 / Seite 39
Bildmaterial: Festival
quote:‘Zwartboek’ heeft geen ruimte voor subtiliteit
Zwartboek, de nieuwe film van Paul Verhoeven die meedingt naar een Gouden Leeuw, ging gisteren in Venetië in première. De internationale pers is verdeeld over de film.
Venetië, 2 sept. Halina Reijn zwiert er rond, Carice van Houten probeert er een lollig danspasje. Hollandse relativering op de rode loper. Ook Paul Verhoeven poseert met enige ironie voor de paparazzi. Maar ze staan er wel, Reijn in stunning zwart met glitters, Van Houten in ravissant donzig rood, Verhoeven in klassieke smoking.
Gisteravond ging op het filmfestival van Venetië Zwartboek in première, de eerste Nederlandse film die meedingt naar de Gouden Leeuw sinds meer dan tien jaar en de eerste Nederlandse film van regisseur Paul Verhoeven in meer dan twintig jaar.
„Na mijn laatste Amerikaanse film, Hollow Man, voelde ik me net zo leeg als die film”, zegt Verhoeven (68) op een cocktailparty aan het strand voor de galapremière. „Ik wilde een verhaal vinden dat me na aan het hart lag. Maar na elf september was er in Amerika alleen nog ruimte voor oppervlakkig entertainment.”
De regisseur vond dat verhaal weer in de Tweede Wereldoorlog, die hij zelf als kind in Den Haag meemaakte. Maar ditmaal wil hij geen heroïek en avontuur laten zien, zoals in Soldaat van Oranje. „Nu toon ik de schaduwzijde.”
In Zwartboek blijken verzetshelden fout te kunnen zijn en nazi’s goed. De film stopt niet bij de bevrijding, maar toont ook de mensonterende manier waarop echte en vermeende collaborateurs vlak na de oorlog gevangen werden gehouden. „Ik ben de eerste die dat heeft verfilmd”, zegt Verhoeven.
De film loopt zelfs door tot in 1956, als er op een kibboets in Israël soldaten verschijnen. ‘Komt er dan nooit een einde aan’, heeft het personage van Van Houten, een joodse zangeres die in het verzet gaat en dan van verraad wordt verdacht, al gehuild. „Er is weinig hoop voor de mensheid’’, zegt Verhoeven. Verhoevens zwarte visie op de mens wordt in de film met karakteristiek aplomb uitgedragen. Voor subtiliteiten is in deze thriller geen plaats; in volle vaart dendert de film langs de spannendste plaatsen uit het laatste oorlogsjaar. Veel buitenlandse journalisten kunnen een aantal scènes niet geloven, zoals die waarin een Duitse deserteur na de bevrijding door de Duitsers zelf wordt geëxecuteerd met goedvinden van de Canadezen.
Verhoeven legt uit dat zulke dingen in Nederland echt gebeurd zijn, al is niet alles de hoofdpersonen uit de film overkomen. „De gebeurtenissen zijn waar, het verhaal niet.”
De buitenlandse pers lijkt verdeeld. Na de eerste persvoorstelling vrijdagochtend, beginnen een paar mensen te klappen, maar tot een echt applaus kwam het niet.
Spannend vinden de meeste critici hem wel, maar daarna stopt de eenstemmigheid. „Een amusante kruising tussen Het dagboek van Anne Frank en The Dirty Dozen, zegt een criticus van de Italiaanse krant Corriere della Sera. Maar Baz Bamigboye van de Britse Daily Mail is diep onder de indruk. Dat geldt weer niet voor Deborah Young van het belangrijke Amerikaanse vakblad Variety. „Ik had van Verhoeven iets anders verwacht nu hij terug is gegaan naar Nederland. Iets avontuurlijkers, iets meer kinky. Maar deze film is zo conventioneel. Het lijkt wel alsof alle oorlogsfilms ineen zijn gerold. Ik heb niets nieuws gezien.’’ Een journalist van hetzelfde blad valt haar in de rede. „Toen ik The Pianist van Roman Polanski in Cannes had gezien, vond ik dat ook niets bijzonders. Pas later begreep ik dat conventionaliteit de film juist zijn kracht gaf. Het is geen flitsende film. Black Book is iets heel anders dan Schindler’s List.” De rest van de dag blijven de meningen uiteen lopen. Carice van Houtens spel wordt wel algemeen geprezen. „Er ligt een grote internationale carrière voor haar in het verschiet”, aldus Variety.
De kleine Nederlandse delegatie lijkt weer om nog andere redenen tevreden over de film. „Dit is een heel rijke Nederlandse film’’, zegt directeur van het Nederlands Fonds voor de film Toine Berbers.
„Het is schitterend vakwerk. Ik heb altijd het gevoel gehad dat Nederland in staat is zo’n film te maken”, zegt San Fu Malta, een van de Nederlandse producenten van de Nederlands-Duits-Britse coproductie, met een voor Nederland ongekend hoog budget van 17 miljoen euro. „Dankzij de reputatie en het talent van Paul Verhoeven is dat nu gelukt.”
quote:Zwartboek van Paul Verhoeven is door Variety en The Hollywood Reporter goed ontvangen. Beide toonaangevende, Amerikaanse vakbladen publiceerden zaterdag hun recensie, nadat de film een dag eerder in Venetië in wereldpremière was gegaan. Zwartboek draait in de hoofdcompetitie om de Gouden Leeuw.
Recensent Derek Elley roemt in Variety de combinatie van Hollywood-achtige techniek met Europese gevoeligheden. 'De film raast in bijna tweeëneenhalf uur als een sneltrein voorbij zonder de indruk te wekken haastig te zijn en met sterke, empathie wekkende personages aan boord.'
Volgens Variety, traditioneel sterk gericht op de commerciële kansen voor een film, maakt Zwartboek vooral aanspraak op succes in niet-Engelstalige landen. Daar zou het bezwaar bij het publiek tegen Duits en Nederlands sprekende hoofdpersonen minder groot zijn.
Ray Bennett van The Hollywood Reporter prijst in zijn recensie nadrukkelijk de originaliteit van het verhaal, het production design van Wilbert van Dorp en de montage van Job ter Burg en James Helbert. 'De epische film is op bijna alle fronten geslaagd.'
Extra lof is er voor hoofdrolspeelster Carice van Houten. Zij speelt de joodse vrouw Rachel, die eerst haar familie verliest en vervolgens tijdens verzetswerk verliefd wordt op een hoge Duitser. Variety: 'Bijna voortdurend in beeld gooit Van Houten, 29 jaar pas, zichzelf helemaal in de levensgrote rol, met een gezicht dat zomaar kan schakelen tussen angst, uitdaging, en zorgzaamheid.' Van Houten maakt van haar rol een memorabele heldin, noteert The Hollywood Reporter. 'Ze is zowel een goede zangeres als goede actrice in een loodzware rol.'
Ook de Italiaanse critici die meewerken aan een populariteitspoll in de festivalkrant CIAK in Mostra reageren in grote lijnen positief. Van de tien deelnemende filmjournalisten beoordelen er zeven de film als geslaagd of zeer geslaagd. De recensenten van La Stampa, Il Manifesto en La Repubblica vinden Zwartboek matig.
-Varietyquote:Hollywood-honed tech smarts and European character sensibilities mesh entertainingly in pacy WWII resistance thriller "Black Book," helmer Paul Verhoeven's first feature in his native Netherlands for more than 20 years. Fictional tale, about a young Jewish woman who falls for a Gestapo officer while seeking revenge for her family's murders, moves like an express train across almost 2½ hours without any sense of rush and with strong, empathetic characters etched en route. Pre-sold to 50 territories (though so far not the U.S.), pic should easily slide into the black in non-Anglo territories, where the largely Dutch-German dialogue won't be a problem.
Anyone expecting a return to the rough, socially transgressive pics that Verhoeven first made a name with in the Netherlands will be disappointed by "Black Book." Film plays like a Euro version of his Stateside movies -- a technically slick, mainstream production that toys around in subtle ways with the genre in which it moves.
This could prove a problem in the U.S., as the film defiantly doesn't fall into the normal Hollywood-style, heart-on-sleeve template of nasty Nazis, persecuted Jews and unconflicted resistance warriors. It's also many notches above his earlier WWII drama, the heroic "Soldier of Orange" (1977), in complexity and production values.
Reunited with Dutch scripter Gerard Soeteman, with whom he made cheeky early classics like "Turkish Delight," "Spetters" and "The Fourth Man," Verhoeven has seemingly rethought all the usual cliches of WWII dramas. And as usual, he decided to mess a little with his audience's head.
There are no simple heroes or villains in the fast-paced, heavily plotted pic. And though there's little out-and-out comedy, there's still a sense of Verhoeven and Soeteman having some fun while keeping viewers on their toes and occasionally letting rip with gunfire and action. (Latter is always explosively staged, with granite-hard bullet play.)
Story is bookended by scenes on an Israeli kibbutz in 1956, where Rachel Rosenthal, nee Stein (Dutch thesp du jour Carice van Houten), accidentally meets former wartime friend Ronnie (Halina Reijn, spirited). This spurs one long flashback to WWII. The brief return to Israel at pic's end contains one rapid visual trope that may pass many auds by.
Main story, starting in Holland in September 1944, plunges straight into the action, with Rachel hiding out in the countryside with a strict Christian family. From the off, Soeteman keeps the dialogue loaded -- "If the Jews had listened to Jesus, we wouldn't be in the state we're in now," quips the family's sour-faced paterfamilias (Bert Luppes). But mostly he keeps the story moving forward in rapid brush-strokes.
Rachel narrowly escapes being blown to smithereens, is reunited with her family as they're shipped south by mysterious resistance worker Van Gein (Peter Blok, ghoulish), and is the only survivor when their boat is ambushed by an SS craft commanded by leering Guenther Franken (Waldemar Kobus, earthy).
Assigned the name Ellis de Vries, she gets work in a food plant run by communist resistance worker Gerben Kuipers (vet Derek de Lint), and five months later is involved in undercover missions.
During one of these, she gets to know local Gestapo chief Ludwig Muentze (Sebastian Koch), whom she first beds on resistance instructions and then falls for while working in his office. In the same office is Franken, whose sexual needs are catered to by co-worker Ronnie, an easy-come, easy-go girl.
That's just the first hour of an incredibly dense plot that sees Muentze morph into a sympathetic character -- and not through any simple conversion. Also, the loyalties of the resistance workers all come under suspicion when an opportunity to rescue Kuipers' imprisoned son goes horribly wrong. When peace is declared, the story is far from over, with multiple twists in the tale.
Notably, film uses no docu footage or devices like newspaper headlines to bolster the ongoing sense of the war and Nazi power waning. Focus is always on the (sizable) cast of central characters, and even Rachel/Ellis' Jewishness becomes almost peripheral to the action. Both that and all the characters' conflicted emotions are treated in an unsentimental, practical way as the tumblers in Soeteman's tightly constructed script click into place.
Rarely off-camera, Van Houten, only 29, throws herself into the part of a lifetime, with a face that can spin on a dime between fear, defiance, caprice and caring. But for all of Verhoeven's technical skills, the film still wouldn't work without her on-screen chemistry with Koch (the writer in "The Lives of Others"), who makes Muentze a tragically flawed figure rather than simple villain.
All the film's reported $22 million budget -- largest ever for a majority Dutch-language production -- is up on the screen, with costumes and production design having a convincingly lived-in feel. Anne Dudley's big orchestral score is too generic and themeless, but, along with the trim editing, does keep the full-bodied widescreen lensing by d.p. Karl Walter Lindenlaub ("Independence Day") moving.
Film will rep the Netherlands in the next Academy Awards' foreign-language category.
"Gekaast"quote:
Paul Verhoeven is juist weer op stoom gekomen. Hij is bezig met de voorbereidingen van Knielen op een bed violen, er staat nog "Beast of Bataan", over een Japanse oorlogsmisdadiger op het programma en hij is bezig met een boek te schrijven over het leven van Jezus. Over die laatste is hij al heel lang aan het nadenken om ook te verfilmen, maar hij was nog bang dat ie ervoor vermoord ging worden. Ik kan er niet op wachtenquote:Op vrijdag 8 september 2006 13:02 schreef kassenbouwer het volgende:
Is het eigenlijk nog bekend of Paul Verhoeven nog een andere Nederlandse film gaat maken hierna? Of houdt hij het voorgoed voor gezien (wat me sterk lijkt, als je hem gisteren zag in DWDD...)
Telaatquote:Op zaterdag 9 september 2006 23:44 schreef tralalala het volgende:
Zometeen om 24:00 the making of zwartboek op rtl5![]()
Die krijg je genoeg te zien in de film hoor, maak je geen zorgen.quote:Op donderdag 14 september 2006 16:15 schreef jorienvdherik het volgende:
Nee morgen middag
http://dump.geenstijl.nl/mediabase/3922/e0b9b2ef/index.html![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 14 september 2006 18:19 schreef milkingmonkey het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 14 september 2006 19:01 schreef JelleS het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Spread your love like a fever!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Spread your love like a fever!
quote:Op donderdag 14 september 2006 18:19 schreef milkingmonkey het volgende:
Ik vond het zeker geen slechte film. Carice van Houten was echt geweldig. De film had vrij veel naakt, wat ik vreemd genoeg nog functioneel vond ik ook. Over Johnny de Mol hoef je trouwens geen zorgen te maken, ik moest zelfs lachen op een gegeven moment. Een van de weinige films waarbij ik de plot niet veel te vroeg kon voorspellen.Ik vond het wel te veelSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weg oscar ben ik bang![]()
Voor de rest top film!![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De film zit echt vol met dit soort dingen.
quote:Op zaterdag 16 september 2006 08:47 schreef Kontiki het volgende:
Ik vond hem beter dan ik verwacht had. Het probleem van de trailer is dat je daar alleen maar cliche oneliners te horen krijgt. Die vallen in de film zelf wel mee, als je de context ziet.
Sets en kostuums zijn echt schitterend voor een Nederlandse film. Wat zullen ze daar een werk aan gehad hebben. Ben ook naar de set op het Plein in Den Haag geweest en die was huge!
Johny de Mol houdt gelukkig vooral zijn mond, en die ene regel tekst die hij heeft is best grappig. De hele zaal moest lachen. Het was trouwens heel erg druk, zal wel met de AH actie te maken hebben.
Enige nadeel van de film vond ik de vele 'toevalligheden':De toevalligheden stoorden me een beetje, maar hielden wel de vaart er in. Aan de andere kant word ik door dat soort acties minder in de film meegenomen omdat het zeer onrealistisch overkomt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De film zit echt vol met dit soort dingen.
Johny de Mol had er gewoon keihard uitgeknipt moeten worden. Zijn karakter vond ik al prut puur door het script, maar dan is de uitvoering ook nog eens om te huilen.
Het acteerwerk vond ik van Carice van Houten natuurlijk zeer sterk, alleen haar verzetkameraadjes vond ik voornamelijk in de eerste scenes ongeloofwaardig overkomen. De 2 Duitse hoofdpersonen, en dan vooral die smeerlap van een Franken, waren goed gecast.
En het verhaal loopt gewoon lekker, snel, vlot, spannend. Lekker Hollywood dus.
M'n vrouw en ik zijn gisteravond in de Munt in Amsterdam geweest, was helemaal vol. Prachtige film, werkelijk schitterend acteerwerk en een enorm goed verhaal. Helaas een heel klein beetje ongeloofwaardig, en weinig muziek (ik ben een soundtrackfetisjist), maar al met al een dikke 9+quote:Op zondag 17 september 2006 14:20 schreef Blinker het volgende:
Gisteren bekeken in een uitverkochte zaal in Cinestar Enschede
Maar inderdaad het is een geweldige film! Gewoon allemaal kijken
Ik heb nu eindelijk ook kaartjes voor Cinestar Enschede.quote:Op zondag 17 september 2006 14:20 schreef Blinker het volgende:
Gisteren bekeken in een uitverkochte zaal in Cinestar Enschede
Maar inderdaad het is een geweldige film! Gewoon allemaal kijken
soundtrackfetisjistquote:Op zondag 17 september 2006 15:18 schreef iamredleader het volgende:
[..]
M'n vrouw en ik zijn gisteravond in de Munt in Amsterdam geweest, was helemaal vol. Prachtige film, werkelijk schitterend acteerwerk en een enorm goed verhaal. Helaas een heel klein beetje ongeloofwaardig, en weinig muziek (ik ben een soundtrackfetisjist), maar al met al een dikke 9+
vond die scenequote:Op zondag 17 september 2006 21:16 schreef Pelgrim het volgende:
Ik heb hem gisteren gezien. Ik vond het een steengoede film. Alleen jammer van Johnny de Mol. Hij irriteerde me enigszins met zijn Costa-hoofd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. wel leuk, maar verder voegt hij niet veel toe idd.
Laat maar komen die dvdquote:Gisteren in de bios:
Zwartboek
Uitermate vakkundig gemaakte en spannende thriller van Verhoeven. Het is dan ook meer een thriller geworden dan een drama film, maar dat had ik eigenlijk niet anders verwacht. Het verhaal ziet goed in elkaar en blijft spannend tot op het einde. De film ziet er met z`n grootse en mooi aangeklede sets goed uit en het acteerwerk is uitstekend. Vooral Carice van Houten zet wederom een sterke rol neer.
Verhoeven is terug en hoe. Zeker een aanrader.
IMDB Cijfer: 7,9/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
Dat ligt aan de deal. Misschien legt AH wel bij voor elk tweede kaartje. Zal wel niet volledige prijs zijn, de bioscopen betalen vast ook mee. Maar denk niet dat de filmmaatschappijen er onder leiden.quote:Op maandag 18 september 2006 13:29 schreef Aventura het volgende:
Het is al een gouden film, maar heeft toch niet een recordopbrengst vanwege de AH-actie
Das waar, wellicht heeft het alleen gevolgen voor de statistieken maar niet voor de maatschappij zelf.quote:Op maandag 18 september 2006 14:00 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat ligt aan de deal. Misschien legt AH wel bij voor elk tweede kaartje. Zal wel niet volledige prijs zijn, de bioscopen betalen vast ook mee. Maar denk niet dat de filmmaatschappijen er onder leiden.
Reken er maar niet op, 18 miljoen euro per film gaat never lukken.quote:Op dinsdag 19 september 2006 02:48 schreef mcyodogg het volgende:
Hoop dat Verhoeven hiermee een maatstaf heeft neergezet voor de Nederlandse film voor de 21ste eeuw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carpe diem
quote:Op woensdag 20 september 2006 11:31 schreef klossie het volgende:
1 belangrijke vraag waar ik ff niet uitkwam, vast ioets gemistSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
quote:Op woensdag 20 september 2006 12:29 schreef Falco het volgende:
[..]dank je... ja zo zie ik het ook, dacht dat ik misschien nog iets gemist had, misschien hebben anderen nog andere ideeen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carpe diem
Ik dacht ook dat het zo zatquote:Op woensdag 20 september 2006 13:22 schreef klossie het volgende:
[..]
dank je... ja zo zie ik het ook, dacht dat ik misschien nog iets gemist had, misschien hebben anderen nog andere ideeen?
die dikke mof in z'n blote reet had ook niet gehoeven iddquote:Op woensdag 20 september 2006 21:52 schreef renz0r het volgende:
Had ook wel de typsche verhoeven aspecten erin terug verwacht en ja hoor...tieten, schaamhaar, kutjes, piemels etc
Holland's trots.quote:Op woensdag 20 september 2006 22:00 schreef renz0r het volgende:
Daarns dacht ik nog aan: poep en pies:
En ja hoor ook
Dat gewoon te ranzig. Ik zat toen net popcorn te etenquote:Op woensdag 20 september 2006 21:59 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
die dikke mof in z'n blote reet had ook niet gehoeven idd...
![]()
Denk het wel.. Normaal gesproken valt de actie eerder in het jaar, maar daar wilde Sony ivm de release van The Da Vinci Code niet aan. Bezoekerscijfers krijgen een impuls door de actie, er komen mensen in de bios die er nooit meer komen, en de bioscopen compenseren de verloren kaartverkoop door extra baromzet.quote:Op maandag 18 september 2006 14:00 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat ligt aan de deal. Misschien legt AH wel bij voor elk tweede kaartje. Zal wel niet volledige prijs zijn, de bioscopen betalen vast ook mee. Maar denk niet dat de filmmaatschappijen er onder leiden.
Idd echt super ranzig, ik zat net heerlijk aan mijn M&M's.. krijg je dat te zien.quote:Op woensdag 20 september 2006 21:59 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
die dikke mof in z'n blote reet had ook niet gehoeven idd...
![]()
dat laat juist zien dat ze echt van elkaar houden.quote:Op vrijdag 22 september 2006 22:52 schreef Cutebutpsycho het volgende:
[..]
Idd echt super ranzig, ik zat net heerlijk aan mijn M&M's.. krijg je dat te zien.Je zou er spontaan lesbisch van worden, maar gelukkig weet ik beter.
Anyway, ik vond hem eh... vooral indrukwekkend, en het leek erop dat de rest van de bios dat met mij eens was. Na de film bleef iedereen nog zitten terwijl de aftiteling al aan het lopen was, en toen men de zaal uit liep hing er wel een bepaalde aparte bedrukte sfeer.
Wel vond ik bepaalde elementjes van de film dan net weer heel jammer en tekort doen aan de geloofwaardigheid en 'echtheid' die de rest van de film wel had.
Bijvoorbeeld: Carice van Houten die de hele tijd ontzettend geraffineerd te werk gaat als spion, en dan op dat toilet opeens wel doodleuk aan dat andere dametje dat daar werkt vertellen dat ze spioneert..
Of dan die scene in dat bootje.. Romantisch hoormaar ik weet niet wat ik er van moet denken...
Over de bedscene heb ik ook al veel commentaar gehoord ("Oh je bent Joods en daarna fijn doorgaan"), maar opzich vond ik die dan wel weer kunnen; alsof het de "menselijkheid" van het hele gebeuren benadrukt.
Al met al opzich wel bijzondere film ja..![]()
maar opzich vond ik die dan wel weer kunnen; alsof het de "menselijkheid" van het hele gebeuren benadrukt.quote:Op vrijdag 22 september 2006 23:07 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
dat laat juist zien dat ze echt van elkaar houden.
Het frappante is dat ik dat dus met NSB'er Sebastian Koch had. Ik bedoel, hij is oud en speelde een badguy!!quote:Op vrijdag 22 september 2006 23:49 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Zag Paul laatst nog met zijn dames op de VARA. Ondanks zijn leeftijd vond hem best iets hebben........![]()
een goeie badguy.. geen slechte..quote:Op zaterdag 23 september 2006 12:49 schreef Cutebutpsycho het volgende:
[..]
Het frappante is dat ik dat dus met NSB'er Sebastian Koch had. Ik bedoel, hij is oud en speelde een badguy!!![]()
Het is niet voor niks dat Carice iets moois met hem is begonnenquote:Op zaterdag 23 september 2006 12:49 schreef Cutebutpsycho het volgende:
[..]
Het frappante is dat ik dat dus met NSB'er Sebastian Koch had. Ik bedoel, hij is oud en speelde een badguy!!![]()
Wat? In real life?? Loopt er een achter hier geloof ik...quote:Op zaterdag 23 september 2006 15:13 schreef Jeanne_Darc het volgende:
[..]
Het is niet voor niks dat Carice iets moois met hem is begonnendon't be ashamed!
Een romance...quote:Op zaterdag 23 september 2006 17:22 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Met Sebastian Koch heeft ze een romance idd!
quote:Op zondag 24 september 2006 12:41 schreef Kontiki het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Was ie echt zo slecht.quote:Op zondag 24 september 2006 13:48 schreef Sickie het volgende:
Goeie film, dat zeker. Maar welke Jan Leuter heeft het in zijn bolle hoofd gehaald J. de Mol junior in godsnaam te casten?![]()
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tomatensoep is roder dan groentensoep
Van mij ook. De beste Nederlandse film ooit!quote:Op maandag 2 oktober 2006 14:57 schreef Roi het volgende:
Ik had niet verwacht dat ie zo goed zou zijn! Mooi professioneel gemaakt en er wordt ook goed in geacteerd!
De film krijgt van mij een 9 !
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
Daar heb je gelijk in. Ik denk dat de meesten ook bedoelen dat het er realistisch uit ziet, het verhaal zelf is niet heel erg realistisch idd.quote:Op maandag 2 oktober 2006 23:37 schreef _The_General_ het volgende:
Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat het een realistische oorlogsfilm is. Het is goed gemaakt, zit mooi in elkaar maar realistisch is het niet. 99,5 % van de oorlog in Nederland was rustig namelijk. Dit is toch meer een actiefilm!
dat vinden de amerikanen op imdb nou ookquote:Op zondag 24 september 2006 13:48 schreef Sickie het volgende:
Goeie film, dat zeker. Maar welke Jan Leuter heeft het in zijn bolle hoofd gehaald J. de Mol junior in godsnaam te casten?![]()
volgens mij zijn dat allemaal nederlandersquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 00:42 schreef PetraV het volgende:
[..]
dat vinden de amerikanen op imdb nou ook![]()
Ja bij mij in de bios bleef het ook redelijk stil!quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 13:13 schreef Sender_ het volgende:
Ik vond het een goede indrukwekkende film.
Vond Carice van Houten ook echt geweldig acteren.
De film boeide van het begin tot het einde en wat me ook opviel is toen wanneer de film was afgelopen
eigenlijk dan de zaal altijd wel begint te praten hier bleeft het helemaal stil.
Kutfilm is het ook.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:54 schreef sizzler het volgende:
# Factual errors: Military officers Muntze and Franken are claimed to be SD (Sicherheitsdienst) officers, but in the film they are wearing SS (SchutzStaffel)-uniforms. SD-officers had their own uniforms.
# Continuity: When the underground people sit around the table listening to the two Nazis, Carice's cigarette goes from having a little piece of ash, to a long piece and back to a short piece again.
Van de Imdb.
De scene gefilmd op station Haarlem had ook een paar missers. De bovenleiding en een moderne prullenbak in de achtergrond (zo'n rechthoekige grijze) waren duidelijk in beeld.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:54 schreef sizzler het volgende:
# Factual errors: Military officers Muntze and Franken are claimed to be SD (Sicherheitsdienst) officers, but in the film they are wearing SS (SchutzStaffel)-uniforms. SD-officers had their own uniforms.
# Continuity: When the underground people sit around the table listening to the two Nazis, Carice's cigarette goes from having a little piece of ash, to a long piece and back to a short piece again.
Van de Imdb.
schandaligquote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:04 schreef SuperMocio het volgende:
[..]
De scene gefilmd op station Haarlem had ook een paar missers. De bovenleiding en een moderne prullenbak in de achtergrond (zo'n rechthoekige grijze) waren duidelijk in beeld.
Onzin, SD droeg SS uniformen met het SD teken op de mouw:quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 22:54 schreef sizzler het volgende:
Tof dat zelfs over dat soort details er goed nagedacht isquote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:41 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Onzin, SD droeg SS uniformen met het SD teken op de mouw:
[afbeelding]
Ich Bin die Fesche Lola van Marlene Dietrich.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 23:37 schreef speedfreakssj het volgende:
zeg, hoe heet dat nummer ook alweer waar ellis zingt en die ene bolle ziet die haar familie afschoot?
het is een heel bekend numnmer en ik wil het graag eens vinden. op internet vind ik nog niks oiver soundtracks oid.
het is waar ze zeg maar gaat kotsen na de champahnge
"Nou ja eh.. Tis een begin"quote:Op donderdag 5 oktober 2006 03:16 schreef golfer het volgende:
[..]
Ich Bin die Fesche Lola van Marlene Dietrich.
http://www.tvportal.nl/ca(...)tream.jsp?channel=68
hoeveel keer was je al van plan om te gaan?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 10:18 schreef jorienvdherik het volgende:
ik ga om 5 uur ook eindelijk, in tschunski ben benieuwd
Ik vind het wel frapant dat al die SS'ers in de meeste films bij dezelfde divisie zijn aangesloten. Gezien het doodshoofd op de pet/hoed op het hoofd. Dat teken is toch van het totenkopskommando? Ik dacht dat die grotendeels in de concentratiekampen zaten.quote:Op woensdag 4 oktober 2006 16:41 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Onzin, SD droeg SS uniformen met het SD teken op de mouw:
[afbeelding]
2/3 keer geloof ikquote:Op donderdag 5 oktober 2006 11:01 schreef pascalheister het volgende:
[..]
hoeveel keer was je al van plan om te gaan?
Tuschinski?quote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:03 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
2/3 keer geloof iknu ga ik maar zelf, naar de mooiste/ beste bioscoop van nederland ?
Cinemecquote:Op donderdag 5 oktober 2006 12:03 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
2/3 keer geloof iknu ga ik maar zelf, naar de mooiste/ beste bioscoop van nederland ?
Ja !quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ff jullie spoilers kijken,
quote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:46 schreef AltamirA het volgende:
Hehe ja op dat moment had ik dus even iets gemist, mijn vriendin wist het ook niet, maar wie is degene in de doodskist en wie degene achter het stuur?
ik heb de film 2 keer gezien, mag jij mij een screenshot geven van die prullenbak want die heb ik echt niet gezien hoor en heb er nog wel op gelet!!quote:Op woensdag 4 oktober 2006 00:04 schreef SuperMocio het volgende:
[..]
De scene gefilmd op station Haarlem had ook een paar missers. De bovenleiding en een moderne prullenbak in de achtergrond (zo'n rechthoekige grijze) waren duidelijk in beeld.
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 10:09 schreef klossie het volgende:
[quote]Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carpe diem
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Carpe diem
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 12:10 schreef Zuignapje het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
je zult het een goede film vinden, denk ikquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:27 schreef Rory78 het volgende:
Kga zondag...
dank je, ach, andere dingen was ik juist weer niet scherp in. leuk om er hier nog even over door te speculeren.quote:
jaquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 14:43 schreef klossie het volgende:
[..]
dank je, ach, andere dingen was ik juist weer niet scherp in. leuk om er hier nog even over door te speculeren.
dat was expressquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 17:02 schreef sizzler het volgende:
Halina Reijn heeft een genant moment tijdens premiere zwartboek:
http://www.youtube.com/watch?v=g9twlxcjWxg
zou inderdaad leuk zijn.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 15:12 schreef -Sum- het volgende:
zal wel tof zijn om weer eens een nederlandse film in die lijst te hebben
quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:37 schreef SaintOfKillers het volgende:
Carice is ook de beste film?
Ja, ook beste regisseur.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:40 schreef Jeanne_Darc het volgende:
3 Kalveren al toch?
Dat bleek achteraf zo gepland te zijn. Dit fragment was ter promotie van Pink Ribbon (tegen borstkanker) waarvoor ook Halina zich inzet.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 17:02 schreef sizzler het volgende:
dat klopt, maar ik zoek die ene met wir marchieren auf dem engelsen of zoiets.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 03:16 schreef golfer het volgende:
[..]
Ich Bin die Fesche Lola van Marlene Dietrich.
http://www.tvportal.nl/ca(...)tream.jsp?channel=68
zwartboek is beter dan oberquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 22:49 schreef golfer het volgende:
Carice heeft dat Gouden Kalf zeker verdiend, die overige Kalveren hadden beter verdeeld mogen worden tussen Zwartboek en Ober.
hij zit ook in ober, daar praat die nederlandsquote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:36 schreef karoltje het volgende:
Die gast die Franken speelt (dikke enge duitser met klein piemeltje) vond ik in de film op de een of andere manier charming. Maar als je zijn filmpje kijkt (op www.zwartboekdefilm.nl onder filmpjes - cast) zie je dus dat het echt een hilarische gast is
. Hij kan een paar Nederlandse zinnetjes en lacht keihard om alles
.
Klopt. Behalve dat ie zo een nare rol moet spelen, lijkt het mij een toffe gast.quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:48 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
hij zit ook in ober, daar praat die nederlands![]()
dat accent in ober is geweldigquote:Op zaterdag 7 oktober 2006 00:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Klopt. Behalve dat ie zo een nare rol moet spelen, lijkt het mij een toffe gast.
Veel foute WW2 liedjes van de Duitsers kan je hier vinden:quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 23:02 schreef speedfreakssj het volgende:
dat klopt, maar ik zoek die ene met wir marchieren auf dem engelsen of zoiets.
HOUDT HET DAN NOOIT OP????!!!!!quote:Op vrijdag 6 oktober 2006 17:02 schreef sizzler het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |