abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41128782
Ik heb de trailer in de bios gzien, lijkt me zeker een goede film!
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:11:03 #52
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41130546
jezus, dit topic staat niet eens in MyAT en dat terwijl ik hem geopend heb
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:12:05 #53
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41130579
Trailer zag er goed uit

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:12:46 #54
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41130604
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 16:04 schreef Plastic_Power het volgende:
Typisch Verhoeven trouwens, dat je in de trailer al tieten ziet
het zou een teleurstelling zijn als ze er niet inzaten...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_41131094
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:12 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

het zou een teleurstelling zijn als ze er niet inzaten...
Hoezo? Tieten horen in erotische films, of in normale als deze nuttig worden gebruikt. Dat lijken ze me niet hier.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:30:05 #56
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41131133
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:28 schreef slindenau het volgende:

[..]

Hoezo? Tieten horen in erotische films, of in normale als deze nuttig worden gebruikt. Dat lijken ze me niet hier.
noem 1 paul verhoeven film zonder tieten...

juist
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:30:22 #57
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41131139
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:28 schreef slindenau het volgende:

[..]

Hoezo? Tieten horen in erotische films, of in normale als deze nuttig worden gebruikt. Dat lijken ze me niet hier.
Niet? Waarom niet, als de hoofdpersoon in het verhaal als maîtresse van Duitse officieren infiltreert?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:31:19 #58
8369 speknek
Another day another slay
pi_41131175
Het tonen van tieten is altijd nuttig.

Maar voor de rest speelt ze geloof ik een soort dame van plezier, dus helemaal ongepast is het ook weer niet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:31:45 #59
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41131181
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:30 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

noem 1 paul verhoeven film zonder tieten...
Robocop?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_41131463
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:30 schreef Verbal het volgende:

[..]

Niet? Waarom niet, als de hoofdpersoon in het verhaal als maîtresse van Duitse officieren infiltreert?

V.
Hmm, dan kan het inderdaad best nuttig zijn. Sorry .
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:42:32 #61
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41131520
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:31 schreef Verbal het volgende:

[..]

Robocop?

V.
Zat daar helemaal geen ene tiet in? Ook niet in de scene waar dat grietje aangerand werd door die gast die zijn ballen verwijderd krijgt...

Was trouwens net na mijn post wel de eerste gedachte die bij me opkwam; hey zaten er in RoboCop eigenlijk wel tieten?
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_41131977
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:42 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Zat daar helemaal geen ene tiet in? Ook niet in de scene waar dat grietje aangerand werd door die gast die zijn ballen verwijderd krijgt...

Was trouwens net na mijn post wel de eerste gedachte die bij me opkwam; hey zaten er in RoboCop eigenlijk wel tieten?
Er zullen toch wel meer films zijn van hem waar geen tieten in voorkomen?
Soldaat van Oranje?
Vierde man, De?
(deze twee bovenstaande heb ik wel op dvd, maar nog niet gekeken)
Starship Troopers?
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:57:16 #63
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_41132000
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:56 schreef slindenau het volgende:

[..]

Er zullen toch wel meer films zijn van hem waar geen tieten in voorkomen?
Soldaat van Oranje?
Vierde man, De?
Behoorlijk wat tieten.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_41132052
Jah? Snel kijken dan die films .
  donderdag 24 augustus 2006 @ 16:03:00 #65
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_41132187
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:56 schreef slindenau het volgende:

[..]

Er zullen toch wel meer films zijn van hem waar geen tieten in voorkomen?
Soldaat van Oranje?
Vierde man, De?
(deze twee bovenstaande heb ik wel op dvd, maar nog niet gekeken)
Starship Troopers?
Starship Troopers; de douches zijn gemengd evenals de kleedkamers waar minimaal 1 scene in afspeelt

Soldaat van Oranje; lagen Rutger en jeroen niet bij een engelse vrouw in bed? Die was ongetwijfeld naakt

De 4e man; daar heeft Renee Soutendijk wel een of meerdere naaktscenes in. Zowiezo wanneer ze met jeroen het bed deelt. Maar deze films heb ik beiden ook alweer jaren geleden gekeken...
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_41132259
Hihi, okè...je hebt me overtuigd...Paul Verhoeven staat garant voor tieten .
pi_41193579
Op Moviemeter zijn enkele leden naar de persvertoning geweest. De film heeft momenteel 5 stemmen gehad en staat op een gemiddelde van 4,40 (op de schaal van 1 tot 5).

Recensies hier te lezen (pag. 7 en 8, vanaf Quido op 24 augustus 2006, 21:48 uur):
http://www.moviemeter.nl/film/32488/info/120
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:37:07 #68
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_41193830
Vreemd, want de vervroegde persvertoning ging niet door dacht ik. Zelf ga ik naar de persvertoning van 4 september als het goed is, can't wait. 5 stemmen zeggen nog niet zoveel, maar tis wel veelbelovend.
pi_41195199
Volgens mij was deze perspremiere wat eerder gepland, maar toen ging het idd niet door. Maar goed, ik weet er het fijne niet van.

Hier staan dezelfde recensies en nog een extra aanvulling over de trailer die Carice geen recht doet:
http://tinyurl.com/naa2u

Volgens de reviewer heeft Carice de Gouden Kalf binnen met deze hoofdrol.
pi_41196840
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 13:37 schreef JelleS het volgende:
Vreemd, want de vervroegde persvertoning ging niet door dacht ik. Zelf ga ik naar de persvertoning van 4 september als het goed is, can't wait. 5 stemmen zeggen nog niet zoveel, maar tis wel veelbelovend.
Die is wel doorgegaan. Leden van een ander forum hebben het al gezien en zijn zeer, zeer lovend.
pi_41230476
Hier is nog een uitgebreide recensie:

http://www.movie2movie.nl/index.php?item=190&film=26974

Bij deze recensie krijgt de film 3,5 van de 5 sterren. Deze reviewer heeft het in zijn stuk steeds over het drama, maar Zwartboek is toch een oorlogsthriller? Ik dacht dat Verhoeven dat verschillende keren benadrukt heeft, maar het schijnt nog niet geland te zijn bij deze reviewer
  zondag 27 augustus 2006 @ 18:42:49 #72
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_41230710
Phatte trailer
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_41235425
Ik ga zeker kijken aangezien er mensen in figureren die ik ken!
pi_41235476
Veelbelovend!

Robocop had inderdaad geen tieten trouwens.
pi_41240565
145 minuten, toe maar.
  maandag 28 augustus 2006 @ 18:20:09 #76
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_41263442
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 18:34 schreef Majar het volgende:
Hier is nog een uitgebreide recensie:

http://www.movie2movie.nl/index.php?item=190&film=26974

Bij deze recensie krijgt de film 3,5 van de 5 sterren. Deze reviewer heeft het in zijn stuk steeds over het drama, maar Zwartboek is toch een oorlogsthriller? Ik dacht dat Verhoeven dat verschillende keren benadrukt heeft, maar het schijnt nog niet geland te zijn bij deze reviewer
klopt, is ook een thriller. Volgens FilmValley dan
  donderdag 31 augustus 2006 @ 20:10:09 #77
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_41373207
Kep er zin in!!!!! Snitzels!
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
  vrijdag 1 september 2006 @ 10:32:34 #78
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_41389322
Vandaag dus de première in Venetië en vanaf de 14e in Nederlandse bioscopen, ben wel benieuwd. Paul Verhoeven blijft toch een held.

zie ook
Opnames Zwartboek van Paul Verhoeven in Den Haag
[showcase] Filmset Zwartboek, de nieuwe Verhoeven film
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_41395127
Foto's van de fotosessie vandaag: http://tinyurl.com/lo8zk
  vrijdag 1 september 2006 @ 15:51:55 #80
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_41396411
quote:
Zwartboek – de film
De filmografie van Verhoeven staat vol met persoonlijke en provocerende films. Waar Verhoeven verschijnt, is discussie. Zwartboek is zijn eerste Nederlandse film in ruim twintig jaar en zijn eerste film na Hollow Man (2000). De reden die Verhoeven had om Zwartboek te maken, is wederom een die hoge verwachtingen schept: “Met Zwartboek willen we op een entertainende manier laten zien hoe de werkelijkheid er destijds uitzag. Niet zwart-wit, maar met vele grijstinten.” De persberichten die de afgelopen weken de wereld in werden gestuurd, versterkten de hoge verwachtingen alleen maar meer. Slaagt Paul Verhoeven erin deze hoge verwachtingen in te lossen of krijgen de sceptici gelijk?

Zwartboek vertelt het verhaal van de joodse zangeres Rachel Steinn, die in Duitsland in de revue heeft gewerkt. Wanneer in Duitsland de Nazi’s de macht grijpen, keert ze terug naar Nederland. Als de Duitsers ook hier binnen vallen, moet Rachel zonder haar familie onder duiken. Wanneer haar onderduikadres aan het eind van de oorlog per ongeluk wordt gebombardeerd, besluit ze om met een groep joden de Biesbosch over te steken naar reeds bevrijd gebied. De boot stuit echter op een Duitse patrouille en alle vluchtelingen worden op brute wijze afgeslacht. Alleen Rachel weet te ontkomen. Ze wordt gered door het verzet en sluit zich bij hen aan. Onder de naam Ellis de Vries lukt het haar om aan te pappen met de hoge Duitse SD-officier Müntze. Deze is erg van haar gecharmeerd en biedt haar een baan aan. Als Ellis’ verzetsgroep wordt weggevaagd door verraad, wordt Ellis ten onrechte beschuldigd. Ellis gaat op zoek naar de werkelijke verrader. Maar zal haar wraak zoet zijn?

Meeslepend en vol vaart
Het scenario van Soeteman en Verhoeven zit goed doordacht in elkaar en geeft een genuanceerd beeld van Nederland in de laatste maanden voor en na de bevrijding. Ook de personages zijn dynamisch en echte mensen. Het zijn geen stereotypen. Niet elke Duitser is slecht en niet elke verzetsstrijder is goed. Waar bij Soldaat van Oranje de nadruk lag op de heroïsche daden van het Nederlandse verzet, benadrukt Zwartboek de onbeholpen, klungelige en duistere kanten. De overlopers, het verraad en daarmee de harde werkelijkheid. Mensen zijn tot alles bereid wanneer zij daarmee hun eigen leven kunnen redden of de quasi-held kunnen spelen. In dat opzicht is Zwartboek een unieke film. De realiteit wordt nergens uit het oog verloren en geniet een hoge prioriteit. Het is schrijnend om te zien hoever mensen kunnen gaan om hun doel te bereiken en hoever zij gaan wanneer zij uiteindelijk aan de macht staan.

Het scenario is echter niet alleen uniek door het genuanceerde en realistische beeld, maar vooral ook door de grote vaart en meeslependheid waarmee het verhaal verteld wordt. De introductie is rustig en laat je op een mooie manier kennis maken met Rachel Steinn. Nadat haar onderduikadres per ongeluk gebombardeerd wordt en ze zich als Ellis de Vries aansluit bij het verzet, begint ook de kogelregen op de kijker. Verhoeven stort je van de ene emotie in de andere en de gebeurtenissen volgen elkaar in een rap en meeslepend tempo op. Net wanneer je even denkt rustig adem te kunnen halen, drukt hij je weer keihard met je neus op de feiten. Op sommige momenten speelt Verhoeven bewust een spelletje met de kijker zodat de klap die komen gaat voelt als een mokerslag. Ontroerd keek ik op een aantal momenten naar het scherm, waarop Ellis en haar verzetsgroep niet alleen bezig waren met een strijd tegen de Duitsers, maar ook tegen zichzelf. Allerlei kleine, subtiele verwijzingen maken het scenario vervolgens compleet. De kenmerkende zwarte, morbide grapjes van Soeteman en Verhoeven, de subtiele dramatische verwijzingen, de nauwkeurigheid van elk klein detail en de verwijzingen naar een aantal eerdere films van Verhoeven geven het verhaal een extra dimensie. Zo zijn er in een aantal scènes duidelijk parallellen te trekken naar Soldaat van Oranje. Dit keer ogen de soortgelijke beelden echter niet heroïsch, maar genadeloos. Deze kleine dingen zullen de doorsnee kijker waarschijnlijk niet het oog springen en dat is jammer, want ze geven de film een persoonlijker en dieper karakter. Jammer is wel dat Verhoeven en Soeteman zich op sommige momenten genoodzaakt voelen om bepaalde zaken door middel van tekst nog eens uit te leggen, in plaats van te vertrouwen op het beeld.


Mensen van vlees en bloed
Carice van Houten, die eerder bekroond werd voor haar rollen in Suzy Q en Minoes, is uitstekend gecast en geeft Rachel/Ellis een sterk en veelzijdig karakter mee. Haar subtiele dramatische opbouw in een aantal scènes spelen sterk in op je gevoel. Je moet als kijker wel geraakt worden door de dingen die ze meemaakt, al zal dat –net zoals bij haarzelf- niet direct gebeuren. Net als haar karakter maak je ook als kijker een ontwikkeling door waarbij je eerst veel dingen wegslikt en later sterk met haar mee gaat voelen. Ze is een mens van vlees en bloed die door haar intuïtieve vermogen nooit het zicht op de realiteit verliest en sterk en doortastend optreedt. De chemie tussen Van Houten en Hoffman en Van Houten en Koch is een lust voor het oog. Vooral de scènes tussen de laatste twee zijn van hoog niveau en zitten vol spanning. Koch schitterde eerder al in bijvoorbeeld Stauffenberg en Speer und Er. Hoffman speelde eerder in De Vierde man van Verhoeven en ondanks dat hij daar niet geheel wist te overtuigen, sprak Verhoeven al in een vroeg stadium zijn vertrouwen in hem uit. Hoffman beschaamt dat vertrouwen niet en zorgt ervoor dat zijn vertolking van Hans Akkermans na de rol van Frits van Egters in De Avonden tot een van zijn betere behoort. De rest van de cast bestaat uit gevestigde namen als Derek de Lint, Dolf de Vries, Halina Reijn en Haldemar Kobus. Enige kleine minpunt is Johnny de Mol, die gelukkig niet al te veel screentime heeft. Het probleem van De Mol is dat hij -wie of wat hij ook speelt- altijd Johnny de Mol blijft. Dat er gekozen is voor Duitse acteurs voor de Duitse rollen en Engelse acteurs voor de Engelstalige rollen versterkt de realistische en serieuze inslag waarmee de film gemaakt is.

Zwartboek is de duurste Nederlandse (co-)productie tot dusver en dat valt aan alles af te zien. Karl Walter Lindenlaub en Erik van Wouden, verantwoordelijk voor camera en belichting, hebben mooi werk geleverd. De film is, in stijl van de regie, dynamisch geschoten en bevat mooie shots. Net als in Soldaat van Oranje weet Verhoeven de sfeer van de bezettingstijd voelbaar te maken, je waant je werkelijk in Nederland ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. De montage door Job ter Burg en James Herbert is meeslepend, versterkt de snelheid van de film en bevat een aantal mooie overgangen. Anne Dudley, verantwoordelijk voor de muziek, zorgt voor een paar mooie, diverse thema’s en levert hiermee een prima begeleidende score.

Paul Verhoeven is terug in het land waar hij zijn opmerkelijke carrière begon en levert met Zwartboek een spectaculaire, meeslepende en harde oorlogsthriller met internationale allure af. De film beleeft op 1 september zijn wereldpremière tijdens het filmfestival van Venetië. A-Film Distribution brengt de film 14 september 2006 uit in de Nederlandse bioscopen.
Bron
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
pi_41400459
De Duitsers hebben ondertussen Carice ontdekt
quote:
Basisinstinkt: Paul Verhoevens „Schwarzbuch“ in Venedig

Von Dirk Schümer, Venedig

Europas Hollywood: "Schwarzbuch"
01. September 2006
Jeder Überlebende ist ein Schuldiger. Diese Maxime begleitet Paul Verhoevens neuen Film, mit dem der Hollywoodregisseur in seine niederländische Heimat und zugleich in seine Kindheit zurückkehrt. Die martialischen Bilder der deutschen Besatzung, die Panzersperren, die Militärkräder, die Hakenkreuzfahnen - das alles hat der 1938 geborene Regisseur von „Robocop“ und „Basic Instinct“ als kleiner Junge mit eigenen Augen gesehen.

Dennoch enthält sein „Schwarzbuch“ keine Dokumentation. Abermals versucht hier ein Film die Menschenjagd, die Abschlachtungen, die Untergrundkämpfe und die ganz persönlichen Bilanzen des Zweiten Weltkriegs als große Oper zu inszenieren. Rachel Stein heißt die Heldin, natürlich ist sie untergetauchte Jüdin, natürlich wunderschön und gewillt, das Grauen irgendwie zu überleben.

Der Zweite Weltkrieg als große Oper

Wie sie das am Ende schafft, während um sie herum Familie, Fluchthelfer, Widerständler, am Schluß sogar Nazis und Kollaborateure einer nach dem anderen sterben, bildet den Spannungsbogen dieses mit aller drehbuchtechnischen Professionalität und mit großem Kostüm-und Kfz-Aufwand ins Bild gesetzten Dramas. Unmöglich im Detail zu erzählen, wie allierte Bomben Rachels Versteck verbrennen, wie alle Bootsflüchtlinge (außer ihr) niedergemetzelt werden und Rachel schließlich mit blondiertem Haar zur Geliebten eines nicht unmenschlichen SS-Offiziers wird.

Schöner als Scarlett Johansson

Natürlich sind die wundersamen Wandlungen von Helden in Verräter, von Rächern in Entrechtete, von Tätern in Opfer an den Haaren herbeigezogen und haben wenig mit der grobschlächtigen, aber unerbittlichen Geschichte zu tun. Doch allein ein Melodram dieses Zuschnitts erlaubt es Waldemar Kobus, einen SS-Sadisten mit allem Genuß zu spielen, und es erlaubt Carice van Houten, vorzuführen, daß sie nicht nur schöner, sondern auch eine bessere Schauspielerin ist als Scarlett Johansson.

Europas Hollywood kann handwerklich besser sein als das Original. Mit seinem in Kalifornien geschärften cineastischen Basisinstinkt beharrt Verhoeven hier auf dem Kino als Medium individueller Tragik. Eigentlich schade, daß Arnold Schwarzenegger die Laufbahn gewechselt hat und unter seinem alten Meister nicht auch noch den Zweiten Weltkrieg im Alleingang zu Ende kämpft.

Die Nazis sind nicht immer die Bösen

Weil dieser Film als Abschlußkapitel eines ruhmreichen Genres entstand, sind die Nazis nicht immer die Bösen und die Holländer nicht immer die Guten. Aus der Distanz sehen wir schärfer und bekommen nebenbei allerhand satirische Attacken auf die dumpfe Moral des niederländischen Calvinismus mitgeliefert. Und so taucht am Ende, wenn der gute SS-Mann von den Alliierten hingerichtet ist und der böse Widerstandskämpfer in einem Sarg elend erstickt, die Historie in ganz ähnliches Grau in Grau, wie das auch die neuen Geschichtsbücher schildern. Kann man da Verhoeven vorwerfen, daß er als holländischer Spielberg die traumatische „Bezetting“ als Abenteuergeschichte inszeniert?

Ganz unspektakulär und hochpoetisch erzählt dagegen „Quelques jours en Septembre“ eine andere Historie. Der 11. September 2001 wird bei dem argentinischen Regisseur Santiago Amigorena nicht zu einem Requiem für Rettungskräfte wie bei seinem berühmteren Kollegen Oliver Stone im Nachbarkino am Lido (siehe auch: Oliver Stones „World Trade Center“). Mit einer berückenden Juliette Binoche als undurchschaubarer Agentin und John Turturro als manischem CIA-Mörder, mit Nick Nolte als Mister Unbekannt und vor der immer gut funktionierenden Kulisse von Venedig wird das Attentat als Finte präsentiert.

Hinter Amigorenas Weichzeichnern und den langen Takes, hinter seinen literarischen Dialogen und vielen ausgeflippten filmhistorischen Zitaten schimmert ganz charmant der Vorwurf durch, George W. Bush habe die Twin Towers selbst umlegen lassen. Wie man es auch sieht - aus der Perspektive afghanischer Kämpfer, New Yorker Feuerwehrleute oder französischer Geheimagenten in Venedig -, der 11. September scheint die Schoah als ästhetischer Eichpunkt unserer Zeit ein für allemal abzulösen. Die Moral bleibt die gleiche wie immer: Wer überlebt, ist selber schuld.
Text: F.A.Z., 02.09.2006, Nr. 204 / Seite 39
Bildmaterial: Festival
Van http://www.faz.net
  vrijdag 1 september 2006 @ 20:02:25 #82
8369 speknek
Another day another slay
pi_41403865
Mooier, dan Scarlett Johansson, mwah.. .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:17:07 #83
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_41407647
Wel soortgelijke charme, ik snap wel wat ze bedoelen. De glimlach en de ogen komen best overeen.
pi_41408842
Film Verhoeven in Venetië met applaus ontvangen

VENETIË - De duurste productie in de geschiedenis van de Nederlandse film, Zwartboek van Paul Verhoeven (budget: 17 miljoen euro), heeft vrijdagavond de wereldpremière beleefd tijdens het filmfestival van Venetië. De film dingt mee naar de Gouden Leeuw.

Na de tweede screening voor de pers klonk gisteren een stevig applaus – wat bij dit soort gelegenheden allesbehalve vanzelfsprekend is. Producent San Fu Maltha: ‘Iedereen die er iets toe doet, heeft hem vandaag gezien. De wereldpers. De belangrijke inkopers. Iedereen.’

‘Een correctie op Soldaat van Oranje’, pleegt Verhoeven zijn film te noemen. Halverwege de jaren zeventig zou hij al het idee hebben opgevat. Zwartboek – die eigenlijk gaat over het gebrek aan moraal overal op de wereld – neemt afstand van het denken in goed en fout.

De film ontvouwt het verhaal van een joodse vrouw die in het verzet gaat. Ze wordt verliefd op een hoge Duitser. ‘Waarom zou dat niet kunnen?’, zegt Carice van Houten, na een wat korzelige vraag uit de Israëlische hoek tijdens de persconferentie vrijdagmiddag. ‘Mensen vechten met elkaar. Mensen haten elkaar. En mensen worden op elkaar verliefd.’

De criticus van La Repubblica noemt Verhoeven een radicale regisseur. Of hij met met zijn werk over de Tweede Wereldoorlog niet vooral iets wil zeggen over het Amerika van nu, wil hij weten. ‘Je zou kunnen zeggen dat ik het verleden bekijk met de kennis en de blik van nu’, antwoordt Verhoeven vrolijk lachend.

Bron: Volkskrant
Als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?
  vrijdag 1 september 2006 @ 22:55:03 #85
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_41409005
Klinkt allemaal wel erg mooi
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
pi_41423586
Ik wordt nu ook heel erg benieuwd naar de film na al die positieve geluiden
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  zondag 3 september 2006 @ 17:42:33 #87
8885 moralia
Grip op je zak
pi_41455728
Toch is het apart dat de Volkskrant het over applaus heeft en het AD dezelfde dag een stuk plaatst waar geschreven wordt over stilte na afloop...... wie van hen was er dan werkelijk bij?
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
  zondag 3 september 2006 @ 17:43:43 #88
8885 moralia
Grip op je zak
pi_41455763
Inmiddels het betreffende artikel gevonden: http://www.ad.nl/cultuurenshow/article592802.ece
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_41456140
Ik denk dat de Volkskrant het bij het juiste end heeft , ik lees alleen maar positieve kritieken!
  zondag 3 september 2006 @ 17:57:58 #90
8885 moralia
Grip op je zak
pi_41456196
Ik hoop het wel ja, ik houd ook van positief. Maar toch is het vreemd dat twee kranten zo'n verschillend bericht plaatsen. Wel of geen applaus? Dat verschil moet toch duidelijk te merken zijn?
I want to be young and wild, and then I want to be
middle-aged and rich, and then I want to be old and annoy people by
pretending that I'm deaf
pi_41462922
Op het nieuws meende ik te horen dat de pers de film te oppervlakkig vond???

Ik heb de trailer gezien en ik wil deze film zeker weten gaan zien!!!
please?
  zondag 3 september 2006 @ 22:45:15 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_41465692
De NRC geeft uitsluitsel:
quote:
‘Zwartboek’ heeft geen ruimte voor subtiliteit
Zwartboek, de nieuwe film van Paul Verhoeven die meedingt naar een Gouden Leeuw, ging gisteren in Venetië in première. De internationale pers is verdeeld over de film.

Venetië, 2 sept. Halina Reijn zwiert er rond, Carice van Houten probeert er een lollig danspasje. Hollandse relativering op de rode loper. Ook Paul Verhoeven poseert met enige ironie voor de paparazzi. Maar ze staan er wel, Reijn in stunning zwart met glitters, Van Houten in ravissant donzig rood, Verhoeven in klassieke smoking.

Gisteravond ging op het filmfestival van Venetië Zwartboek in première, de eerste Nederlandse film die meedingt naar de Gouden Leeuw sinds meer dan tien jaar en de eerste Nederlandse film van regisseur Paul Verhoeven in meer dan twintig jaar.

„Na mijn laatste Amerikaanse film, Hollow Man, voelde ik me net zo leeg als die film”, zegt Verhoeven (68) op een cocktailparty aan het strand voor de galapremière. „Ik wilde een verhaal vinden dat me na aan het hart lag. Maar na elf september was er in Amerika alleen nog ruimte voor oppervlakkig entertainment.”

De regisseur vond dat verhaal weer in de Tweede Wereldoorlog, die hij zelf als kind in Den Haag meemaakte. Maar ditmaal wil hij geen heroïek en avontuur laten zien, zoals in Soldaat van Oranje. „Nu toon ik de schaduwzijde.”

In Zwartboek blijken verzetshelden fout te kunnen zijn en nazi’s goed. De film stopt niet bij de bevrijding, maar toont ook de mensonterende manier waarop echte en vermeende collaborateurs vlak na de oorlog gevangen werden gehouden. „Ik ben de eerste die dat heeft verfilmd”, zegt Verhoeven.

De film loopt zelfs door tot in 1956, als er op een kibboets in Israël soldaten verschijnen. ‘Komt er dan nooit een einde aan’, heeft het personage van Van Houten, een joodse zangeres die in het verzet gaat en dan van verraad wordt verdacht, al gehuild. „Er is weinig hoop voor de mensheid’’, zegt Verhoeven. Verhoevens zwarte visie op de mens wordt in de film met karakteristiek aplomb uitgedragen. Voor subtiliteiten is in deze thriller geen plaats; in volle vaart dendert de film langs de spannendste plaatsen uit het laatste oorlogsjaar. Veel buitenlandse journalisten kunnen een aantal scènes niet geloven, zoals die waarin een Duitse deserteur na de bevrijding door de Duitsers zelf wordt geëxecuteerd met goedvinden van de Canadezen.

Verhoeven legt uit dat zulke dingen in Nederland echt gebeurd zijn, al is niet alles de hoofdpersonen uit de film overkomen. „De gebeurtenissen zijn waar, het verhaal niet.”

De buitenlandse pers lijkt verdeeld. Na de eerste persvoorstelling vrijdagochtend, beginnen een paar mensen te klappen, maar tot een echt applaus kwam het niet.

Spannend vinden de meeste critici hem wel, maar daarna stopt de eenstemmigheid. „Een amusante kruising tussen Het dagboek van Anne Frank en The Dirty Dozen, zegt een criticus van de Italiaanse krant Corriere della Sera. Maar Baz Bamigboye van de Britse Daily Mail is diep onder de indruk. Dat geldt weer niet voor Deborah Young van het belangrijke Amerikaanse vakblad Variety. „Ik had van Verhoeven iets anders verwacht nu hij terug is gegaan naar Nederland. Iets avontuurlijkers, iets meer kinky. Maar deze film is zo conventioneel. Het lijkt wel alsof alle oorlogsfilms ineen zijn gerold. Ik heb niets nieuws gezien.’’ Een journalist van hetzelfde blad valt haar in de rede. „Toen ik The Pianist van Roman Polanski in Cannes had gezien, vond ik dat ook niets bijzonders. Pas later begreep ik dat conventionaliteit de film juist zijn kracht gaf. Het is geen flitsende film. Black Book is iets heel anders dan Schindler’s List.” De rest van de dag blijven de meningen uiteen lopen. Carice van Houtens spel wordt wel algemeen geprezen. „Er ligt een grote internationale carrière voor haar in het verschiet”, aldus Variety.

De kleine Nederlandse delegatie lijkt weer om nog andere redenen tevreden over de film. „Dit is een heel rijke Nederlandse film’’, zegt directeur van het Nederlands Fonds voor de film Toine Berbers.

„Het is schitterend vakwerk. Ik heb altijd het gevoel gehad dat Nederland in staat is zo’n film te maken”, zegt San Fu Malta, een van de Nederlandse producenten van de Nederlands-Duits-Britse coproductie, met een voor Nederland ongekend hoog budget van 17 miljoen euro. „Dankzij de reputatie en het talent van Paul Verhoeven is dat nu gelukt.”
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 4 september 2006 @ 12:07:07 #93
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_41478257
quote:
Zwartboek van Paul Verhoeven is door Variety en The Hollywood Reporter goed ontvangen. Beide toonaangevende, Amerikaanse vakbladen publiceerden zaterdag hun recensie, nadat de film een dag eerder in Venetië in wereldpremière was gegaan. Zwartboek draait in de hoofdcompetitie om de Gouden Leeuw.
Recensent Derek Elley roemt in Variety de combinatie van Hollywood-achtige techniek met Europese gevoeligheden. 'De film raast in bijna tweeëneenhalf uur als een sneltrein voorbij zonder de indruk te wekken haastig te zijn en met sterke, empathie wekkende personages aan boord.'

Volgens Variety, traditioneel sterk gericht op de commerciële kansen voor een film, maakt Zwartboek vooral aanspraak op succes in niet-Engelstalige landen. Daar zou het bezwaar bij het publiek tegen Duits en Nederlands sprekende hoofdpersonen minder groot zijn.

Ray Bennett van The Hollywood Reporter prijst in zijn recensie nadrukkelijk de originaliteit van het verhaal, het production design van Wilbert van Dorp en de montage van Job ter Burg en James Helbert. 'De epische film is op bijna alle fronten geslaagd.'

Extra lof is er voor hoofdrolspeelster Carice van Houten. Zij speelt de joodse vrouw Rachel, die eerst haar familie verliest en vervolgens tijdens verzetswerk verliefd wordt op een hoge Duitser. Variety: 'Bijna voortdurend in beeld gooit Van Houten, 29 jaar pas, zichzelf helemaal in de levensgrote rol, met een gezicht dat zomaar kan schakelen tussen angst, uitdaging, en zorgzaamheid.' Van Houten maakt van haar rol een memorabele heldin, noteert The Hollywood Reporter. 'Ze is zowel een goede zangeres als goede actrice in een loodzware rol.'

Ook de Italiaanse critici die meewerken aan een populariteitspoll in de festivalkrant CIAK in Mostra reageren in grote lijnen positief. Van de tien deelnemende filmjournalisten beoordelen er zeven de film als geslaagd of zeer geslaagd. De recensenten van La Stampa, Il Manifesto en La Repubblica vinden Zwartboek matig.
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
  maandag 4 september 2006 @ 12:12:36 #94
38571 BMH
Brute Force 360!!
pi_41478396
quote:
Hollywood-honed tech smarts and European character sensibilities mesh entertainingly in pacy WWII resistance thriller "Black Book," helmer Paul Verhoeven's first feature in his native Netherlands for more than 20 years. Fictional tale, about a young Jewish woman who falls for a Gestapo officer while seeking revenge for her family's murders, moves like an express train across almost 2½ hours without any sense of rush and with strong, empathetic characters etched en route. Pre-sold to 50 territories (though so far not the U.S.), pic should easily slide into the black in non-Anglo territories, where the largely Dutch-German dialogue won't be a problem.

Anyone expecting a return to the rough, socially transgressive pics that Verhoeven first made a name with in the Netherlands will be disappointed by "Black Book." Film plays like a Euro version of his Stateside movies -- a technically slick, mainstream production that toys around in subtle ways with the genre in which it moves.

This could prove a problem in the U.S., as the film defiantly doesn't fall into the normal Hollywood-style, heart-on-sleeve template of nasty Nazis, persecuted Jews and unconflicted resistance warriors. It's also many notches above his earlier WWII drama, the heroic "Soldier of Orange" (1977), in complexity and production values.

Reunited with Dutch scripter Gerard Soeteman, with whom he made cheeky early classics like "Turkish Delight," "Spetters" and "The Fourth Man," Verhoeven has seemingly rethought all the usual cliches of WWII dramas. And as usual, he decided to mess a little with his audience's head.

There are no simple heroes or villains in the fast-paced, heavily plotted pic. And though there's little out-and-out comedy, there's still a sense of Verhoeven and Soeteman having some fun while keeping viewers on their toes and occasionally letting rip with gunfire and action. (Latter is always explosively staged, with granite-hard bullet play.)

Story is bookended by scenes on an Israeli kibbutz in 1956, where Rachel Rosenthal, nee Stein (Dutch thesp du jour Carice van Houten), accidentally meets former wartime friend Ronnie (Halina Reijn, spirited). This spurs one long flashback to WWII. The brief return to Israel at pic's end contains one rapid visual trope that may pass many auds by.

Main story, starting in Holland in September 1944, plunges straight into the action, with Rachel hiding out in the countryside with a strict Christian family. From the off, Soeteman keeps the dialogue loaded -- "If the Jews had listened to Jesus, we wouldn't be in the state we're in now," quips the family's sour-faced paterfamilias (Bert Luppes). But mostly he keeps the story moving forward in rapid brush-strokes.

Rachel narrowly escapes being blown to smithereens, is reunited with her family as they're shipped south by mysterious resistance worker Van Gein (Peter Blok, ghoulish), and is the only survivor when their boat is ambushed by an SS craft commanded by leering Guenther Franken (Waldemar Kobus, earthy).

Assigned the name Ellis de Vries, she gets work in a food plant run by communist resistance worker Gerben Kuipers (vet Derek de Lint), and five months later is involved in undercover missions.

During one of these, she gets to know local Gestapo chief Ludwig Muentze (Sebastian Koch), whom she first beds on resistance instructions and then falls for while working in his office. In the same office is Franken, whose sexual needs are catered to by co-worker Ronnie, an easy-come, easy-go girl.

That's just the first hour of an incredibly dense plot that sees Muentze morph into a sympathetic character -- and not through any simple conversion. Also, the loyalties of the resistance workers all come under suspicion when an opportunity to rescue Kuipers' imprisoned son goes horribly wrong. When peace is declared, the story is far from over, with multiple twists in the tale.

Notably, film uses no docu footage or devices like newspaper headlines to bolster the ongoing sense of the war and Nazi power waning. Focus is always on the (sizable) cast of central characters, and even Rachel/Ellis' Jewishness becomes almost peripheral to the action. Both that and all the characters' conflicted emotions are treated in an unsentimental, practical way as the tumblers in Soeteman's tightly constructed script click into place.

Rarely off-camera, Van Houten, only 29, throws herself into the part of a lifetime, with a face that can spin on a dime between fear, defiance, caprice and caring. But for all of Verhoeven's technical skills, the film still wouldn't work without her on-screen chemistry with Koch (the writer in "The Lives of Others"), who makes Muentze a tragically flawed figure rather than simple villain.

All the film's reported $22 million budget -- largest ever for a majority Dutch-language production -- is up on the screen, with costumes and production design having a convincingly lived-in feel. Anne Dudley's big orchestral score is too generic and themeless, but, along with the trim editing, does keep the full-bodied widescreen lensing by d.p. Karl Walter Lindenlaub ("Independence Day") moving.

Film will rep the Netherlands in the next Academy Awards' foreign-language category.
-Variety
Gamertag: BMHLive
PSN: BMHLive
  maandag 4 september 2006 @ 15:49:22 #95
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_41483194
Vannochtend gezien. Niet helemaal waar ik stiekem op had gehoopt, maar misschien waren de verwachtingen wel te hoog. Een goede film is het zeker. Carice is betoverend, eigenlijk zijn alle acteurs en actrices fantastisch. Toch ging ik niet helemaal mee met de personages, en dat ligt dus niet aan de acteurs, maar aan het script. Goude Leeuwen of een Oscar zal die niet winnen (misschien voor de acteurs of technische aspecten). Het blijft toch een Verhoeven film, geen artistiek drama. Maar alsnog beter dan al die Amerikaanse films die zo druk in de bioscoop werden bezocht.

Meer over een paar dagen op de frontpage.
pi_41559006
Over een week kunnen we hem zelf in de bioscoop aanschouwen. Ik ben echt wel benieuwd.
  woensdag 6 september 2006 @ 23:46:23 #97
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_41569511
Ik ga hem wel kijken denk ik. Leuk dat weer eens een Nederlandse film veel aandacht krijgt .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  donderdag 7 september 2006 @ 14:29:18 #98
151164 Spinazie
Het gaat niet om de groente
pi_41583682
In de VPRO gids van gisteren stond ook een artikel; een soort van interview met Thom Hoffman.

De film krijgt 4 sterren. Als pluspunten werden gegeven dat het mooi camera-werk was, de film tot op het einde spannend bleef, en dat Carice van Houten in alle scènes overrompeld.

Als enige minpunt werd het acteerwerk van Michiel Huisman en Johnny de Mol gegeven 'Soms zelfs schrijnend' , stond er.

Nu, ik was een aantal maanden geleden op het Haganumfestival en daar was Paul Verhoeven ook. Hij werd geinterviewd en ze vroegen wat hij van de acteurs in Nederland vond. (Hij was dus toen al bezig, of zelfs bijna klaar met Zwartboek). Toen zei hij: 'Met de vrouwen, vooral Carice van Houten, is het goed gesteld, maar een jonge, goede generatie mannelijke acteurs is er niet.

Toch wel jammer. Blijkbaar zoveel geld, zo mooi camera werk, en dan Johnny de Mol...
Een deuk in de ozonlaag
pi_41589135
Michiel Huisman en Johnny de Mol vind ik eigenlijk ook niet echt geschikt voor zo'n dergelijk films. Het acteerwerk van hun in andere films vind ik nogal bedroevend, maar goed.
  donderdag 7 september 2006 @ 17:33:17 #100
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_41589335
'De wereld draait door' gaat er vanavond helemaal over. OA met Carice in de uitzending
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')