abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:58:30 #101
131800 Tarado
capô de fusca
pi_221922906
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 16:54 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Kan het artikel niet vinden, wat er wordt genoemd in dat X-bericht.

https://www.nrc.nl/search/?size=10&offset=0&query=Gaza
Ik heb je net een link gegeven.

Overigens staat er onder het artikel nu: Update dinsdag 6 oktober 16:40: In een eerdere versie van dit opiniestuk stond dat de Hamasaanslagen van 7 oktober 2023 plaatsvonden in door Israël bezet gebied. Dit klopt niet en is gecorrigeerd.
pi_221922913
Aha en zelf net gevonden.

quote:
Update dinsdag 6 oktober 16:40: In een eerdere versie van dit opiniestuk stond dat de Hamasaanslagen van 7 oktober 2023 plaatsvonden in door Israël bezet gebied. Dit klopt niet en is gecorrigeerd.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)apijt-vegen-a4937862
pi_221922932
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 16:58 schreef Tarado het volgende:

[..]
Ik heb je net een link gegeven.

Overigens staat er onder het artikel nu: Update dinsdag 6 oktober 16:40: In een eerdere versie van dit opiniestuk stond dat de Hamasaanslagen van 7 oktober 2023 plaatsvonden in door Israël bezet gebied. Dit klopt niet en is gecorrigeerd.
Crosspost, maar goed, heel terecht gecorrigeerd.
pi_221922950
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 15:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Door de daden van Hamas op 7 oktober en het doelbewust opereren vanuit dichtbevolkte burgerwijken, heeft Hamas de Gazaanse bevolking in een catastrofale oorlog gestort en de existentiële angst in Israël tot een kookpunt gebracht.

Toch een stuk zorgwekkender dan wat uitspraken.
Ben je het eens met die opmerkingen of tegen?
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:26:55 #105
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221923063
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 16:00 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Nee man, het lijkt grotendeels op wat ik schrijf maar met een extra woordje hier en daar maak je er net even wat anders van en vervolgens probeer je me daar op te pakken: niet op het stuk tekst dat wel van mij afkomstig is, maar op de draai die jij er zelf aan gegeven hebt. Dat truukje gebruik je wel vaker.

STOP GEWOON MET MENSEN AANVALLEN OP WOORDEN DIE JE ZE EERST ZELF IN DE MOND HEBT GELEGD.
Nee hoor, jij maakt een punt (dat mag). Vervolgens benoem ik of een ander wat je zegt en dan wordt heel erg boos.

Je geef letterlijk in die post aan 'Gewoon erkennen dat er aan beide kanten klootzakken en oorlogsmisdadigers rondlopen.'

Daarmee wek je dus de indruk dat aan beide kanten een evenredige mate van radicalisme of rotte appels zijn. Het schept een totaal vertekend beeld van de realiteit.

Vervolgens stel je ook dat 'Dat vergoelijken iedere keer is nergens voor nodig'. Wat ook weer bijzonder is, want noch is noch anderen hebben ook maar iets vergoelijkt.

Jouw woorden, niet die van mij.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 16:46 schreef Tarado het volgende:
[ x ]
Of men bedoelt dat men hier heel Israël als 'bezet' gebied ziet. Dat zou inmiddels ook niet meer verbazingwekkend zijn.
pi_221923150
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 17:26 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, jij maakt een punt (dat mag). Vervolgens benoem ik of een ander wat je zegt en dan wordt heel erg boos.

Je geef letterlijk in die post aan 'Gewoon erkennen dat er aan beide kanten klootzakken en oorlogsmisdadigers rondlopen.'

Daarmee wek je dus de indruk dat aan beide kanten een evenredige mate van radicalisme of rotte appels zijn. Het schept een totaal vertekend beeld van de realiteit.

Vervolgens stel je ook dat 'Dat vergoelijken iedere keer is nergens voor nodig'. Wat ook weer bijzonder is, want noch is noch anderen hebben ook maar iets vergoelijkt.

Jouw woorden, niet die van mij.
[..]
Of men bedoelt dat men hier heel Israël als 'bezet' gebied ziet. Dat zou inmiddels ook niet meer verbazingwekkend zijn.
"evenredige mate". JOUW woorden, niet de mijne.

Het gaat me er vooral om dat werkelijke IEDERE terechte kritiek over krankzinnige uitlatingen van Israelische kabinetsleden of parlementariërs wordt beantwoord met JA MAAR HAMAS IS PAS ERG.

Het beste wat er uit komt is: "Ja er zitten wat smerige uitspraken tussen MAAR HAMAS IS VEEEEEEEEEEL ERGER"

We weten allemaal echt wel dat Hamas niet deugt. Daar hoef je niet iedere keer dat een hoge Israelische pief iets verderfelijks zegt mee te counteren. Het zou zo goed zijn om niet iedere keer de gestoorde genocidale opmerkingen van bijvoorbeeld kabinetslid Ben Gvir met dat non-argument te relativeren.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:05:55 #107
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221923262
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 17:44 schreef Chillegast het volgende:

[..]
"evenredige mate". JOUW woorden, niet de mijne.

Het gaat me er vooral om dat werkelijke IEDERE terechte kritiek over krankzinnige uitlatingen van Israelische kabinetsleden of parlementariërs wordt beantwoord met JA MAAR HAMAS IS PAS ERG.

Het beste wat er uit komt is: "Ja er zitten wat smerige uitspraken tussen MAAR HAMAS IS VEEEEEEEEEEL ERGER"

We weten allemaal echt wel dat Hamas niet deugt. Daar hoef je niet iedere keer dat een hoge Israelische pief iets verderfelijks zegt mee te counteren. Het zou zo goed zijn om niet iedere keer de gestoorde genocidale opmerkingen van bijvoorbeeld kabinetslid Ben Gvir met dat non-argument te relativeren.
Nee hoor, het is een logische conclusie van jouw post. De claim dat er aan beide kanten klootzakken en oorlogsmisdadigers rondlopen is namelijk zowel een bothsidesism als het optuigen van een false equivalence. Je kan dit bij bijvoorbeeld Rusland en Oekraïne ook doen. 'Ja, er zijn klootzakken en oorlogsmisdadigers aan beide kanten'.

Je zult ook wel begrijpen wat daar mis mee is en tevens waarom het een enorm vertekend beeld schept van de oorlog daar. Hetzelfde geldt voor de oorlog in het Midden-Oosten.

Ben-Gvir is een uitzondering binnen Israël, dit was Hamas is geen uitzondering is in de Palestijnse samenleving. Ben-Gvir staat in de peilingen op 7-9 zetels (van de 120). Hamas heeft verkiezingen gewonnen in de Gazastrook en zou dit op de Westelijke Jordaanoever doen als men niet was uitgesloten. En ook buiten Hamas zijn er weinig gematigde opties.

Kortom, het is geen eerlijke vergelijking.
pi_221923322
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:05 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Nee hoor, het is een logische conclusie van jouw post.
Nee en je bent steeds meer een karikatuur aan het worden. Als jij denkt dat bij alles wat gezegd wordt een wedstrijdje ver plassen gedaan moet worden: nee dat hoeft niet. Uiteindelijk is je antwoord iedere keer hetzelfde: "ja maar Hamas is veel erger".

Ik zie jou nooit een idiote genocidale uitspraak van een Israelische hoge pief volmondig verafschuwen zonder ons er even aan te herinneren dat wel het allemaal wel in perspectief moeten zien want Hamas.

[ Bericht 14% gewijzigd door Chillegast op 06-10-2026 18:21:44 ]
pi_221923388
Hamas heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de multiculturele samenleving op zijn retour is.
Laat maar waaien
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:27:02 #110
117098 Hathor
Effe niet
pi_221923393
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:16 schreef Chillegast het volgende:

[..]
Nee en je bent steeds meer een karikatuur aan het worden. Als jij denkt dat bij alles wat gezegd wordt een wedstrijdje ver plassen gedaan moet worden: nee dat hoeft niet. Uiteindelijk is je antwoord iedere keer hetzelfde: "ja maar Hamas is veel erger".

Ik zie jou nooit een idiote genocidale uitspraak van een Israelische hoge pief volmondig verafschuwen zonder ons er even aan te herinneren dat wel het allemaal wel in perspectief moeten zien want Hamas.
Als het aan Hamas ligt, is er morgen geen Israeli meer in leven, als Israel er op dezelfde manier in zou staan was er nu al geen Palestijn meer te vinden in Gaza, Maar ja dat past niet helemaal in het GeNoCiDE narratief.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:29:35 #111
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221923409
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:26 schreef UitStraling het volgende:
Hamas heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de multiculturele samenleving op zijn retour is.
We are indeed fed up.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:30:47 #112
117098 Hathor
Effe niet
pi_221923416
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:29 schreef Tengano het volgende:

[..]
We are indeed fed up.
Immigrant-fatigue.
pi_221923417
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:29 schreef Tengano het volgende:

[..]
We are indeed fed up.
Ja het is wel een beetje klaar met ze.
Laat maar waaien
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:38:21 #114
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221923453
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:31 schreef UitStraling het volgende:
Ja het is wel een beetje klaar met ze.
Hier op 15:15 hoor je een Israelische Generaal praten over 7 oktober. Als je hem hoort spreken dat op 8 oktober de hele wereld zich al tegen hen keerde dan begrijp je ook dat ze zich vervolgens geen ene tyfus meer aan willen trekken als ze vervolgens hun eigen aanpak en plan kiezen, en gelijk hebben ze.

De loyaliteit is dan ook wel gelijk op.

En het enige was je al drie jaar ziet is dat al die palestijen en hun complete wereldwijde fanclub lopen te drammen om die loyaliteit bij de rest van de wereld af te dwingen voor hun verzets- slachtfeestje en hun slachtofferschap.

Kotsmisselijk wordt je ervan :r

Bekijk deze YouTube-video
pi_221923574
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:38 schreef Tengano het volgende:

[..]
Hier op 15:15 hoor je een Israelische Generaal praten over 7 oktober. Als je hem hoort spreken dat op 8 oktober de hele wereld zich al tegen hen keerde dan begrijp je ook dat ze zich vervolgens geen ene tyfus meer aan willen trekken als ze vervolgens hun eigen aanpak en plan kiezen, en gelijk hebben ze.

En het enige was je al drie jaar ziet is dat al die palestijen en hun complete wereldwijde fanclub lopen te drammen om die loyaliteit bij de rest van de wereld af te dwingen voor hun verzets- slachtfeestje en hun slachtofferschap.

Enige wat Israël boeit is,

1. alle daders van 7-10 opjagen en executeren.
2. zorgen dat de Palestijnen nooit meer Joden af kunnen slachten op die schaal.
Laat maar waaien
pi_221923590
En dan doen ze het nog netjes, Israël loopt zover voor op militair technologisch gebied dat ze alle Palestijnen in Gaza, de Westbank en Libanon binnen twee dagen van kant kunnen maken, maar ja zo onmenselijk zijn ze niet, in dat geval zouden de paarse broeken wel mogen wauwelen over een heuse genocide, maar eigenlijk moeten ze dan de Jordaanse Palestijnen niet overslaan, anders klopt de definitie nog niet helemaal.
Laat maar waaien
pi_221923595
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:05 schreef UitStraling het volgende:

[..]

1. Redelijke kans dat er al een behoorlijk aantal (tussen de 70k zaten er vast een paar) zijn geexecuteerd.
2. De kans dat een van de 2 miljoen Palestijnen niet ergens een vermoord familielid heeft is vrij klein.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:13:00 #118
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221923603
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:38 schreef Tengano het volgende:

[..]

Op 7 oktober werden er al gebakjes uitgedeeld door onze vrienden van Samidoun.
En dan zeggen ze dat Israël ongekende intelligence heeft. Lopen een dag achter op de feiten!
pi_221923607
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
1. Redelijke kans dat er al een behoorlijk aantal (tussen de 70k zaten er vast een paar) zijn geexecuteerd.
2. De kans dat een van de 2 miljoen Palestijnen niet ergens een vermoord familielid heeft is vrij klein.
Ik las laatst dat ze er nog 2000 op hun directe hitlijst hebben staan geloof ik.

Eerder zullen ze nooit stoppen.
Laat maar waaien
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:42:43 #120
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221923761
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:14 schreef UitStraling het volgende:
Ik las laatst dat ze er nog 2000 op hun directe hitlijst hebben staan geloof ik.

Kunnen ze allemaal 'martelaar' worden.

En kunnen ze nog een keer koekjes uitdelen. Alhamdulilah.
pi_221923784
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:14 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Katz: IDF has killed two-thirds of Oct. 7 perpetrators, will eliminate remaining 2,000
https://www.timesofisrael(...)nate-remaining-2000/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:59:12 #122
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221923878
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:47 schreef Aether het volgende:
Katz: IDF has killed two-thirds of Oct. 7 perpetrators, will eliminate remaining 2,000
https://www.timesofisrael(...)nate-remaining-2000/
Wat betekent dat ze als ze dit tempo blijven aanhouden nog minimaal anderhalf jaar bezit zijn, maar dat lukt dus niet want met name die laatsten worden steeds lastiger om te vinden. Maar tel er voor het gemak dus maar minimaal 2 jaar bij voor deze speciale Gaza operatie.
pi_221923906
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:59 schreef Tengano het volgende:

[..]
Wat betekent dat ze als ze dit tempo blijven aanhouden nog minimaal anderhalf jaar bezit zijn, maar dat lukt dus niet want met name die laatsten worden steeds lastiger om te vinden. Maar tel er voor het gemak dus maar minimaal 2 jaar bij voor deze speciale Gaza operatie.
Simon Wiesenthal is tot 2003 bezig geweest om de daders van het vorige feestje op te sporen.
Laat maar waaien
pi_221923912
quote:

[..]
Voor in het achterhoofd: op 7 oktober zijn op Israëlische grond ook al 1.500 aanvallers gedood.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:11:02 #125
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221923986
Ja, de Israelies laten niemand hier mee wegkomen, maar ik zat voor mezelf een beetje een inschatting te maken hoe lang de huidige situatie nog gaat voorduren. En met die getallen van hierboven is dat mi dus minimaal 2 jaar, zeker als er op 7 oktober zelf al 1500 geneutraliseerd zijn of gevangen genomen, want dan ligt het gemiddelde immers nog lager.

Plus dat Israel in dit hele verhaal zelf regie houdt en zich niet laat vertellen hoe ze dit moeten aanpakken of wanneer ze zouden moeten stoppen. Ze stoppen pas als de klus geklaard is.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 20:52:17 #126
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221924288
Waar de NOS haar informatie vandaan haalde:

6:14

dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:42:47 #127
117098 Hathor
Effe niet
pi_221924569
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 19:05 schreef UitStraling het volgende:

[..]

Juist, daarom sta ik 100% achter Israel.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:45:19 #128
117098 Hathor
Effe niet
pi_221924591
quote:

[..]
Maakt niet uit, laat het maar voortduren, zolang die barbaren maar geen rust krijgen.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:46:15 #129
117098 Hathor
Effe niet
pi_221924599
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 20:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Voor in het achterhoofd: op 7 oktober zijn op Israëlische grond ook al 1.500 aanvallers gedood.
Daar word nu hard aan gewerkt om dat tienmaal te repareren.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:51:56 #130
117098 Hathor
Effe niet
pi_221924633
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 20:52 schreef Tengano het volgende:
Waar de NOS haar informatie vandaan haalde:

6:14

Het zoveelste bewijs dat Palestijnen eigenlijk geen bestaanrecht hebben. En bovenal de zoveelste reden om ze niet hier naar binnen te halen.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 23:29:11 #131
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_221925081
Islamophobia isn't paranoia or irrational fear; it's the ability to recognize patterns
and identify serious risks that others choose to ignore.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tengano op 06-10-2026 23:51:54 ]
pi_221925578
Wie er vandaag protesteert is geen mens en heeft niets in Nederland te zoeken, arresteren, paspoort afpakken en veel plezier in een land naar keuze om je als vluchteling aan te melden.
Laat maar waaien
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 08:59:30 #133
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_221925613
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 08:53 schreef UitStraling het volgende:
Wie er vandaag protesteert is geen mens en heeft niets in Nederland te zoeken, arresteren, paspoort afpakken en veel plezier in een land naar keuze om je als vluchteling aan te melden.
M-m-maar ik kom uit Nederland. Waar moet ik dan naar toe, zonder paspoort? :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_221925620
quote:
9s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 08:59 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Dit probleem weten heel veel mensen zonder een paspoort of eentje uit een poepland ook gewoon op te lossen :)
Laat maar waaien
  woensdag 7 oktober 2026 @ 09:15:41 #135
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221925666
Voor de verandering eens een goed artikel van de NOS.

Gijzelaar Maxim een jaar na zijn vrijlating uit Gaza: 'Ik zal nooit meer dezelfde persoon zijn'

quote:
"Ik zal nooit meer degene zijn die ik op 6 oktober was, dat is onmogelijk", vertelt de 37-jarige Maxim Harkin. "Je kunt herinneringen niet uitwissen en het allemaal maar vergeten. Hoe graag ik dat ook zou willen."

Harkin behoorde tot de laatste groep gijzelaars die vorig jaar werd vrijgelaten uit Gaza, als onderdeel van een akkoord tussen Israël en Hamas. De vreugde in Israël was groot. Maar voor de vrijgelaten gijzelaars moest de grootste uitdaging nog beginnen.

"Aan de ene kant was het een enorme opluchting om mijn familie weer te zien en te zien dat het goed met ze ging", vertelt Harkin. "Maar het was voor mij ook direct duidelijk dat de echte strijd nog moest beginnen. Nu moeten we gaan vechten voor de mentale en fysieke gezondheid van onszelf en van onze families."

Ontvoerd naar Gaza
Harkin was met vrienden op het Nova-muziekfestival toen Hamas de aanval opende in de ochtend van 7 oktober 2023. "Mensen gilden, huilden en smeekten om hun leven", vertelt hij in de woonkamer bij zijn moeder aan de NOS.

Duizenden festivalgangers sloegen op de vlucht, onder wie Harkin. Na een telefoontje van een vriend besloot hij om te keren om hem te helpen. Zijn vriend werd doodgeschoten en zelf werd hij ontvoerd naar Gaza.

"Over de hele lengte van de weg zag ik overal enorme hoeveelheden lichamen." Hij spreekt op een rustige toon, zonder veel emoties te laten zien. "Alles en iedereen was bedekt met bloed."

De eerste maanden bracht Harkin bovengronds door in woningen, maar het grootste deel van zijn gevangenschap verbleef hij in tunnels onder de grond. "Ik heb een jaar en vier maanden doorgebracht zonder naar boven te gaan, zonder de zon te zien, zonder frisse lucht."

Hij verscheen in twee propagandavideo's van Hamas. In een ervan is hij te zien in een tunnel met een bebloed verband om zijn hoofd. In de video vertelt hij dat hij gewond is geraakt bij een Israëlisch bombardement. Ook uit hij kritiek op de aanvallen van het Israëlische leger en roept hij de bevolking op om in actie te komen.

"Het is allemaal in scène gezet", vertelt Harkin nu. "Het was geen bloed, maar tomatensaus dat ze op het verband hadden gesmeerd. Ik had het liever opgegeten." Er verschijnt een kleine glimlach op zijn gezicht als hij erover praat.

Trauma duurt voort
Na 738 dagen gevangenschap kwam Maxim Harkin vrij op 13 oktober 2025. "Ik heb mijn rijbewijs weer terug", grapt hij. "Dat betekent dat ik relatief gezond ben, toch?" Hij lacht opnieuw. Maar vertelt daarna dat hij nog verre van hersteld is.

Hij woog zo'n 50 kilo toen hij thuiskwam. Nog steeds heeft hij weinig eetlust, slaapt hij slecht en de meest alledaagse dingen bezorgen hem flashbacks naar zijn tijd in gevangenschap. "Dat kan een bepaalde kleur zijn, een geur, een geluid, echt van alles."

Hij krijgt hulp van de overheid en ook van allerlei particuliere initiatieven, zoals 255. Die organisatie begeleidt voormalige gijzelaars en hun families en kijkt waar zij behoefte aan hebben. Zo vormt 255 een brug tussen de voormalige gijzelaars, hun families en de overheid.

Volgens Elyah Kadish, manager en hulpverlener bij 255, is de grootste uitdaging het gebrek aan specifieke kennis en expertise. "Er bestaan allerlei inzichten als het gaat om gijzelaars, maar we zijn nog nooit geconfronteerd met een gebeurtenis op deze schaal, waarbij zo'n groot aantal burgers is blootgesteld aan het soort geweld dat op 7 oktober heeft plaatsgevonden."

Volgens Kadish is het daarom afwachten hoe hun trauma's zich de komende jaren zullen ontwikkelen. Dat vormt een uitdaging voor de behandeling ervan. Bovendien is het volgens haar ook belangrijk dat de families voldoende aandacht krijgen. "De voormalige gijzelaars worden door de staat erkend als slachtoffers en krijgen hulp, maar hun families niet altijd."

Ook voor Maxim Harkin is het welzijn van zijn familie belangrijk. "Ik denk dat zij het zwaarder hebben gehad dan ik. Ik wist in elk geval dat ik nog in leven was, zij hadden geen idee. Fysiek en mentaal zijn zij er ook helemaal aan onderdoor gegaan."

Maxim zelf vindt momenteel vooral steun bij de reacties op straat en sociale media. "De warme woorden van mensen hier in Israël, maar ook in de rest van de wereld, zijn heel belangrijk. Dat helpt mij."
pi_221925688
quote:
9s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 08:59 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Noordzee.
pi_221925753
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 09:03 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Dit probleem weten heel veel mensen zonder een paspoort of eentje uit een poepland ook gewoon op te lossen :)
Ik vermoed alleen dat als bekend is dat je sympathiseert met die terroristenclub uit Gaza dat je dan enkel in Spanje of Ierland je toevlucht kunt zoeken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_221925754
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 09:18 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Noordzee.
From the Vistula to the North Sea.
Laat maar waaien
pi_221925760
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 09:35 schreef Montagui het volgende:

[..]
Ik vermoed alleen dat als bekend is dat je sympathiseert met die terroristenclub uit Palestina dat je dan enkel in Spanje of Ierland je toevlucht kunt zoeken.
Ierland heeft een hele lange geschiedenis met het kiezen van de verkeerde kant.
Spanje staat aan de vooravond van een politieke omwenteling.
En geen enkel islamitisch land zit te wachten op Westerse cheerleaders, die verliezen hun nut zodra ze hun eigen land uit zijn.
Laat maar waaien
  woensdag 7 oktober 2026 @ 09:59:09 #140
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221925828
twitter

Ach Rob

Edit:

quote:
Gehele tekst van Jetten:

Vandaag is het drie jaar geleden dat bijna 1200 onschuldige mensen om het leven kwamen door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas. Meer dan 250 anderen werden gegijzeld. Allemaal gewone Israëliërs, die op een festival, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.

De regio destabiliseerde in een spiraal van conflict en ellende. Tienduizenden onschuldige Palestijnen zijn sinds de Hamas-aanval gedood door het Israëlische leger. Tot de dag van vandaag zijn de gevolgen van al het geweld diep voelbaar.

Het zijn schrikbarende, uitzichtloze cijfers. Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigt, maar vooral geen enkel leed dat hiermee wordt verlicht. Dat weten alle rouwende families, zowel Israëlische als Palestijnse. Zij leven in angst en onveiligheid. Ik wens hen vrede toe. In hun land en in hun hart.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:02:04 #141
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221925844
twitter

En dit
pi_221925848
quote:
13s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 09:59 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

Rob staat aan de verkeerde kant.
Laat maar waaien
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:15:28 #143
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221925888
quote:
Frans-Palestijnse Europarlementariër door het lint bij 7 oktober-tentoonstelling, voorzitter Europarlement grijpt in

Straatsburg- De Frans-Palestijnse Europarlementariër Rima Hassan is door het lint gegaan bij een tentoonstelling over de slachtoffers van het Hamas-bloedbad van 7 oktober. Parlementsvoorzitter Roberta Metsola grijpt direct in: „Wij nemen dit uiterst serieus.”

Volgens verschillende Europarlementariërs heeft de radicaal-linkse Hassan afgelopen maandag de vlag van Israël omver geschopt. Op foto’s is te zien dat ook de EU-vlag op de grond ligt. De vlaggen staan bij een tentoonstelling met foto’s van slachtoffers van de gruwelijke terreurdaad. De herdenkingsexpositie staat in het gebouw van het Europarlement in Straatsburg.

Parlementsvoorzitter Metsola heeft dinsdag aangekondigd dat ze stappen gaat ondernemen tegen de betrokken Europarlementariër. Volgens haar zijn er videobeelden van de actie.

„Het Europarlement is een plek waar wij ons allemaal veilig moeten voelen. Dergelijke acties kunnen niet door de beugel”, zei Metsola in een verklaring in de grote vergaderzaal in Straatsburg. „In een tijd waarin antisemitisme wereldwijd toeneemt, zijn wij het aan de Joodse gemeenschap in Europa verschuldigd ervoor te zorgen dat zij, wanneer zij naar ons kijken, zien dat dit ook hun parlement is.”

Eerder opgepakt vanwege verheerlijking van terrorisme
De parlementsvoorzitter spreekt woensdag ook bij de herdenkingsplechtigheid in het Europarlement. Hassan loopt het risico op een boete, mogelijk aangevuld met andere strafmaatregelen zoals een tijdelijke schorsing.

Tegenover Franse media erkent Hassan dat ze de vlag van Israël heeft verwijderd uit de standaard. De EU-vlag is daarbij volgens haar per ongeluk gevallen. De politica, lid van de beweging van extreemlinkse Franse presidentskandidaat Jean-Luc Mélenchon, is afgelopen voorjaar nog opgepakt op verdenking van verheerlijking van terrorisme.

Nederlandse Europarlementariërs reageren geschokt. „Ze misbruikt haar podium in het Europarlement voor Hamas-praktijken. In een parlement debatteer je. Zij maakt zich schuldig aan geweld en intimidatie”, reageert PVV’er Sebastian Kruis. „Een geldboete is eerder een aanmoediging van antisemitisme dan een signaal er tegen. Een lange schorsing zou beter zijn.”

BBB-voorman Sander Smit prijst het snelle optreden van de parlementsvoorzitter: „Antisemitisme en haat tegen Israëlische burgers heeft hier geen plek. Vernieling van vlaggen evenmin.”
Via de T:
twitter

twitter
pi_221925896
De vijand is in ons midden.
pi_221925907
twitter
pi_221925915
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:02 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]

En dit
Uh?
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:24:16 #147
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221925919
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:02 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Nogal ja. Terwijl het echt zo simpel is, maar toch kiest ie hiervoor.

Zo simpel dus:
twitter

quote:
7 oktober.

3 jaar geleden hebben de barbaarse terroristische aanslagen van Hamas het leven gekost aan meer dan 1200 mensen, onder wie 51 van onze landgenoten.

3 jaar delen wij de pijn van de staat Israël en de getroffen families.

3 jaar later vergeten wij noch de namen, noch de gezichten: die van Maya, Ohad, Valentin, en van zovelen anderen.

Strijden tegen antisemitisme en terrorisme, overal en altijd, werken aan de vrede en de veiligheid van iedereen: dat is de inzet van Frankrijk.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:28:25 #148
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221925932
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:24 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Nogal ja. Terwijl het echt zo simpel is, maar toch kiest ie hiervoor.

Zo simpel dus:
[ x ]
[..]

Kijk dat is hoe het hoort.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:40:15 #149
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221925976
quote:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

Vuile
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
die rob.
:r

Moest ie zeker doen van tante sigrid.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:41:12 #150
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221925980
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:02 schreef Regilio_ het volgende:
[ x ]

En dit
Gelukkig krijg hij een storm over zn hoofd heen.
Wat een misser. Idioot.

Hoop dat israeliers dit ook lezen en nog meer 'diplomaten' uitzetten. ^p^

Gatverdamme
1947-2016
pi_221926020
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:02 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ach welnee. Jetten herdenkt 7 oktober en roept indirect op verdere escalatie te voorkomen. Wat Jetten ook had gezegd, er zou hier toch op ‘m gezeken worden. Er is niets mis met dit bericht.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 10:48:02 #152
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926023
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:47 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ach welnee. Jetten herdenkt 7 oktober en roept indirect op verdere escalatie te voorkomen. Wat Jetten ook had gezegd, er zou hier toch op ‘m gezeken worden. Er is niets mis met dit bericht.
Onzin.
pi_221926029
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:48 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Onzin.
Zin.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:07:20 #155
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221926129
quote:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

"Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigt, maar vooral geen enkel leed dat hiermee wordt verlicht."

Och, het doel van veiligheid en bestaanszekerheid lijkt me best een groot iets, net als het voorkomen van meer aanvallen.

Leed verlichten is nog nooit de insteek geweest van een oorlog, maar inderdaad, dat wordt hier niet mee bereikt.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:09:25 #156
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926137
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:07 schreef Qarrad het volgende:

[..]
"Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigt, maar vooral geen enkel leed dat hiermee wordt verlicht."

Och, het doel van veiligheid en bestaanszekerheid lijkt me best een groot iets, net als het voorkomen van meer aanvallen.

Leed verlichten is nog nooit de insteek geweest van een oorlog, maar inderdaad, dat wordt hier niet mee bereikt.
Hij heeft het voor deze ene keer zonder hulp van AI geschreven, da's op zich ook winst denk ik maar.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:11:11 #157
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221926143
quote:
9s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:09 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Hij heeft het voor deze ene keer zonder hulp van AI geschreven, da's op zich ook winst denk ik maar.
Lol, dat dan weer wel :P
Ik vind het uitermate grappig dat uitgerekend iemand die zijn hele carrière vergeleken is met een robot zijn praatjes in elkaar laat bidibidibiepen door een robot _O-
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:13:19 #158
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926152
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:11 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Lol, dat dan weer wel :P
Ik vind het uitermate grappig dat uitgerekend iemand die zijn hele carrière vergeleken is met een robot zijn praatjes in elkaar laat bidibidibiepen door een robot _O-
Hehe ja dat blijf ik ook mooi vinden.

Zelf in zijn woorden was en is ie zo kapot gemediatrained dat het wel AI lijkt _O-
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 11:22:09 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221926208
quote:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

Prima tekst
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221926232
quote:
Ach Rob
Gewoon stoppen na de eerste alinea.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221926237
quote:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

Wat is er mis met zijn tekst?
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:26:40 #162
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:24 schreef nostra het volgende:

[..]
Gewoon stoppen na de eerste alinea.
Juist.

Paternotte had een soortgelijke tekst. Nog veel langer ook :').

Chanant.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_221926245
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:22 schreef sp3c het volgende:

[..]
Prima tekst
Nee, zelfs op 7 oktober spuugt Jetten in het gezicht van de Israeliërs. Hij had een voorbeeld aan van Weel en Brekelmans moeten nemen.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:28:51 #164
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221926257
quote:
Het is best naar dat de video's zo gescrubbed zijn van het internet omdat ze zo vreselijk zijn dat je alleen via dit soort speciale sites ze nog kan bekijken.
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 11:30:43 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221926266
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:26 schreef Arnhemunited het volgende:

[..]
Nee, zelfs op 7 oktober spuugt Jetten in het gezicht van de Israeliërs. Hij had een voorbeeld aan van Weel en Brekelmans moeten nemen.
Jawel

Klinkt zelfs als aanstelleritis

Hij noemt 7 oktober notabene de oorsprong van dit hele feestje
pi_221926274
quote:
12s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:26 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Juist.

Paternotte had een soortgelijke tekst. Nog veel langer ook :').

Chanant.

SPOILER
Hoop dat je een kaartje van hem krijgt bij Chanoeka.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221926328
quote:
88s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:30 schreef sp3c het volgende:

[..]
Jawel

Klinkt zelfs als aanstelleritis

Hij noemt 7 oktober notabene de oorsprong van dit hele feestje
En daar had die het in dit geval bij moeten laten. Hij kan het alle andere dagen over de slachtoffers in Gaza beginnen.

Merz, Kallas, Macron, Burnham allemaal een nette reactie. Maar AI Jetten moet zijn persoonlijke mening toch even op de voorgrond zetten.
Vitesse, Celtic FC, Everton, Green Bay Packers.
pi_221926350
quote:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

Jetten is gewoon dus een fan van Hamas.
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 11:46:37 #169
8781 crew  Frutsel
pi_221926364
twitter

Jack snapt het :) :P

Dennis Bergkamp!!!
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:47:47 #170
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926370
quote:
6s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:46 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]

Dennis Bergkamp!!!
"Maar Jack is joods dus dat telt niet."
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 11:49:07 #171
8781 crew  Frutsel
pi_221926375
quote:
9s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:47 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
"Maar Jack is joods dus dat telt niet."
Is ie voor Ajax ja?
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:52:06 #172
3542 Gia
User under construction
pi_221926387
quote:

[..]
Die lui kunnen zich ook overgeven, of Gaza kan ze uitleveren. Dan stopt het ook.
Hebben ze zelf in de hand.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:53:10 #173
3542 Gia
User under construction
pi_221926395
quote:
6s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:46 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]

Dennis Bergkamp!!!
Over 100 jaar lopen vrouwen in Europa onder een boerka.
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 11:54:15 #174
8781 crew  Frutsel
pi_221926403
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Dat maak ik gelukkig toch niet meer mee.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:56:12 #175
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926412
quote:
6s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Is ie voor Ajax ja?
Dat ook nog.
Wel een klein beetje maar volgens mij.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 11:58:30 #176
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221926429
Nieuw seizoen Fauda kiest na 7 oktober voor Israëlisch perspectief

quote:
Het nieuwe seizoen van de Israëlische hitserie Fauda maakt veel los, zowel in Israël als daarbuiten. In het vijfde, nieuwste seizoen van de serie wordt uitgebreid stilgestaan bij de aanslagen van Hamas op 7 oktober 2023 en het trauma dat Israël toen opliep.

De grote vraag in aanloop naar het nieuwe seizoen was hoe de Israëlische makers de gebeurtenissen zouden belichten. Volgens critici zijn de afleveringen een stuk minder genuanceerd dan de vorige seizoenen.

"Er is nu opvallend veel nadruk gelegd op het Israëlische perspectief", zegt David Halbfinger, bureauchef van The New York Times in Israël. "Naar mijn idee hebben de makers minder moeite gedaan om de kijker redenen te geven te sympathiseren met de mensen op wie jacht wordt gemaakt. Dat viel erg op."

De Netflix-serie is al jaren een groot internationaal succes. In eerdere seizoenen probeerde de serie beide kanten van het Israëlisch-Palestijnse conflict te belichten, zegt Halbfinger. "Door niet alleen de Israëlische veiligheidsmensen een menselijk gezicht te geven, maar ook tegenstanders."

Maar dat was vóór de aanslagen op 7 oktober 2023, waarbij ongeveer 1200 mensen werden gedood en 251 mensen werden gegijzeld. Precies die gebeurtenis staat nu centraal in het vijfde seizoen van Fauda.

Eigen trauma centraal
Makers Avi Issacharoff en Lior Raz vinden dat de internationale aandacht voor het trauma van de aanslagen drie jaar later is verslapt en wilden het nieuwe seizoen vanuit hun "eigen trauma" vertellen. In een recent interview bij een Joods debatcentrum in New York zegt Issacharoff: "We wilden het beschrijven vanuit onze eigen pijn. De pijn van mensen die in Israël wonen en deze traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt. Misschien was het een soort therapie voor ons."

De makers zijn het oneens met de kritiek dat het nieuwe seizoen minder oog heeft voor de Palestijnse kant. In hetzelfde interview zegt Raz dat ook de internationale kritiek op Israël aan bod komt in de serie. De makers spreken tegen dat er sprake is van genocidaal geweld door Israël in Gaza.

Journalist Halbfinger: "Ik denk dat het doel van de makers was om de gevoelens tot leven te brengen die gewone Israëliërs hebben ervaren in verband met 7 oktober. Het gaat daarbij om woede en frustratie, vernedering en vooral de wens tot wraak."

Volgens de journalist hebben de makers het nieuwe seizoen geschreven in de maanden na de aanslagen van 7 oktober. "Het verhaal richt zich daarom heel nadrukkelijk op de mensen die wraak zoeken en nauwelijks op de gevolgen voor de Palestijnen."

Ook populair in Arabische landen
Niet alleen in Israël is de serie ontzettend populair. Opvallend genoeg is Fauda ook in de Arabische wereld een hit. In Libanon stond de serie op nummer één in de Netflix-hitlijsten. Ook in Jordanië, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten en diverse andere Arabische landen haalde de serie de top tien.

De Israëlische documentaire NAZA zorgde de afgelopen weken ook voor internationale ophef. In die film vertellen Israëlische militairen anoniem hoe het Israëlische leger grote aantallen burgerslachtoffers toestaat bij aanvallen op Gaza.

New York Times-journalist Halbfinger denkt dat we nog veel verschillende narratieven gaan zien over de oorlog. "NAZA laat een totaal tegenovergestelde visie zien op Israëls oorlogsvoering dan Fauda. Ik ben er zeker van dat we nog andere creatieve uitingen zullen gaan zien."
Ergens wel jammer dat ze de focus leggen op het Israelisch perspectief, ik vond het altijd een goede serie om een idee te krijgen van beide kanten.
Maar ik begrijp het ook wel dat ze dit seizoen vanuit hun perspectief en hun trauma laten zien.

Ben wel benieuwd zal Seizoen 5 eens aan zetten vanavond.

Wat me ook wel een beetje verbaasd is dat Fauda zo enorm populair is in de Arabische landen.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 12:00:59 #177
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221926454
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:25 schreef Chadi het volgende:

[..]
Wat is er mis met zijn tekst?
Vandaag is het 81 jaar geleden dat bijna honderdduizenden onschuldige mensen om het leven kwamen door de inval van Duitsland, waarvan meer dan 100.000 in concentratiekampen. Allemaal gewone Nederlanders, die op hun werk, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.

De regio destabiliseerde in een spiraal van conflict en ellende. Miljoenen onschuldige Duitsers zijn sinds de inval gedood door de geallieerde strijdkrachten. Tot de dag van vandaag zijn de gevolgen van al het geweld diep voelbaar.

Het zijn schrikbarende, uitzichtloze cijfers. Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigde, maar vooral geen enkel leed dat hiermee werd verlicht. Dat weten alle rouwende families, zowel Nederlandse als Duitse. Zij leefden in angst en onveiligheid. Ik wens hen alsnog vrede toe. In hun land en in hun hart.
pi_221926466
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:53 schreef Gia het volgende:

[..]
Met Friese vlag design?
pi_221926479
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Vandaag is het 81 jaar geleden dat bijna honderdduizenden onschuldige mensen om het leven kwamen door de inval van Duitsland, waarvan meer dan 100.000 in concentratiekampen. Allemaal gewone Nederlanders, die op hun werk, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.

De regio destabiliseerde in een spiraal van conflict en ellende. Miljoenen onschuldige Duitsers zijn sinds de inval gedood door de geallieerde strijdkrachten. Tot de dag van vandaag zijn de gevolgen van al het geweld diep voelbaar.

Het zijn schrikbarende, uitzichtloze cijfers. Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigde, maar vooral geen enkel leed dat hiermee werd verlicht. Dat weten alle rouwende families, zowel Nederlandse als Duitse. Zij leefden in angst en onveiligheid. Ik wens hen alsnog vrede toe. In hun land en in hun hart.
Ik wilde iets soortgelijks neerpennen :P
Laat maar waaien
  woensdag 7 oktober 2026 @ 12:06:09 #180
3542 Gia
User under construction
pi_221926486
quote:
11s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:02 schreef Aether het volgende:

[..]
Met Friese vlag design?
Ik vrees dat dat te aanlokkelijk is.

Overigens geprobeerd via AI, maar die kent geen pompeblêden, schijnbaar.

[ Bericht 7% gewijzigd door Gia op 07-10-2026 12:11:35 ]
  woensdag 7 oktober 2026 @ 12:10:46 #181
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221926516
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:05 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Ik wilde iets soortgelijks neerpennen :P
Mag alsnog. Misschien vanuit het perspectief van de Armeense Genocide? Of iets met Bosniërs waarbij de Servische slagers toch ook echt meegenomen moeten worden in ons bloedende hart? De burgerbevolking van Nanking met oog voor de Japanse soldaten?

Of wacht, wacht! Khaybar! Oh nee, want dan zou je Joodse burgers ook mee moeten nemen in gedachten en die kunnen nooit slachtoffers en geen bezetters zijn.
pi_221926558
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Mag alsnog. Misschien vanuit het perspectief van de Armeense Genocide? Of iets met Bosniërs waarbij de Servische slagers toch ook echt meegenomen moeten worden in ons bloedende hart? De burgerbevolking van Nanking met oog voor de Japanse soldaten?

Of wacht, wacht! Khaybar! Oh nee, want dan zou je Joodse burgers ook mee moeten nemen in gedachten en die kunnen nooit slachtoffers en geen bezetters zijn.
Dat van de Japanners kan ik dan nog een beetje begrijpen, die Japanse legerdivisies waren al jaren oorlog aan het voeren, die hadden ook wel recht op een verzetje.

Dat verschil in museums in Nanjing en Tokyo is trouwens wel indrukwekkend zeg :D
Laat maar waaien
  woensdag 7 oktober 2026 @ 12:20:50 #183
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926580
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:10 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Jij hebt hopelijk ook niet de illusie dat de boodschap begrepen wordt.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 12:22:11 #184
168739 Red_85
'echt wel'
pi_221926586
quote:
6s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:49 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Is ie voor Ajax ja?
Jack is AFC.
1947-2016
  woensdag 7 oktober 2026 @ 12:27:34 #185
363374 Regilio_
Witte Neger
pi_221926623
quote:
We herdenken de verschrikkelijke aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten, waarbij duizenden onschuldigen het leven lieten.
Maar we staan ook stil bij de getroubleerde jeugd van Osama bin Laden, die als 17e kind moest opgroeien in een kil miljardairsgezin.
- D66
Via X-Denkjewel
pi_221926647
De veroveringsdrang van Dzjengis Khan heeft aan miljoenen mensen het leven gekost wereldwijd.
Echter zat er ook wel eens een lelijk meisje tussen de tallozen die hij moest verkrachten, en hij was allergisch voor koemelk.
Laat maar waaien
pi_221926670
quote:
10s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:44 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Das dan niet zo verstandig van hem, want Hamas zou hem het liefst head first van een dak af willen pleuren.
pi_221926680
quote:

[..]

Ik snap je analogie, maar hij is wel heel erg geforceerd. Nazi-Duitsland was een industriële grootmacht die grote delen van Europa bezette en complete staten bedreigde. Hamas is een gewapende, terroristische organisatie in een klein, dichtbevolkt gebied.

Je kan prima erkennen dat Hamas deze oorlog ontketende en tegelijkertijd vinden dat het Palestijnse leed in Gaza afzonderlijk benoemd mag/moet worden.

Alleen was vandaag niet de juiste dag daarvoor.
pi_221926709
quote:
10s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 11:44 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Wat een onzin is dit dan.

Het ICC en de VN zijn van mening dat Israël te ver gaat, en daar beroept Jetten zich op. Tuurlijk had Jetten dit ook op een andere dag kunnen zeggen, maar de reactie zelf is niets mis mee. “Fan van Hamas” is vooral.. droevig.

7 oktober was een afschuwelijke aanval gepleegd door terroristen, en terecht dat dat herdacht wordt. De aanval is echter geen vrijbrief voor Israël om er dan maar constant harder en harder op te klappen zonder rekening te houden met mensen die niets met 7 oktober te maken hadden.

Hamas zijn terroristen en dienen keihard aangepakt te worden, maar dat betekent niet dat iedereen zo aangepakt moet worden.
  Moderator woensdag 7 oktober 2026 @ 12:40:58 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221926710
quote:

[..]

Het is 81 jaar geleden dat de nazi's de wereld in een bloedig conflict stortten waar zon 60 tot 70 miljoen mensen zijn omgekomen

Dit nooit weer blabla never forget

Komt dichter in de buurt
  woensdag 7 oktober 2026 @ 13:04:53 #191
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221926822
quote:
7s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:20 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Jij hebt hopelijk ook niet de illusie dat de boodschap begrepen wordt.
Nee, maar toch. Als het tegengas uit cynisme uitdooft, dan is het einde ook zoek.
pi_221926980
quote:
[ x ]

Ach Rob

Edit:
[..]

Wat een walgelijke tweet.

Vandaag gaat het over de slachtoffers van 7 oktober, maar wat maakt Jetten er van:

De Israëliers zijn "om het leven gekomen", de Palestijnen "gedood".

Wat een onvergefelijke bagatellisering van de gruwelijkheden van 7 oktober.

En dan ook nog 'tienduizenden' onschuldige Palestijnen? Waar haalt ie dat cijfer vandaan. "Omgekomen" (op 7 oktober) juichende Palestijnen kan je zeker niet tot de onschuldigen rekenen. Dan blijven er niet veel onschuldigen meer over.

Ziek.

Niet mijn premier.
pi_221927164
quote:

[..]
Vandaag is het 81 jaar geleden dat bijna honderdduizenden onschuldige Duitsers om het leven kwamen door de inval van de geallieerden, waarvan meer dan 100.000 in Dresden. Allemaal gewone Duitsers, die op hun werk, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.

De regio destabiliseerde in een spiraal van conflict en ellende. Miljoenen onschuldige Palestijnen zijn sinds de bezetting gedood door de nazi's. Tot de dag van vandaag zijn de gevolgen van al het geweld diep voelbaar.

Even voor je aangepast. Dat slachtoffer kruipen weer. De Palestijnen zijn dit niet begonnen. Ze worden gekoloniseerd al meer dan 100 jaar.
pi_221927229
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 13:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vandaag gaat het over de slachtoffers van 7 oktober, maar wat maakt Jetten er van:

En dan ook nog 'tienduizenden' onschuldige Palestijnen? Waar haalt ie dat cijfer vandaan. "Omgekomen" (op 7 oktober) juichende Palestijnen kan je zeker niet tot de onschuldigen rekenen. Dan blijven er niet veel onschuldigen meer over.

Ziek.

Niet mijn premier.
"Vandaag is het drie jaar geleden dat bijna 1200 onschuldige mensen om het leven kwamen door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas. Meer dan 250 anderen werden gegijzeld. Allemaal gewone Israëliërs, die op een festival, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld."

Die Israëliers zijn om het leven gekomen door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas is wat Jetten zei. Daar is echt helemaal niets mis mee.
pi_221927271
quote:
1s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 10:15 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
Via de T:[ x ]
[ x ]
Hamas in het Europees parlement.

Grote schoonmaak aub.
  woensdag 7 oktober 2026 @ 14:18:04 #196
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221927293
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 14:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]
"Vandaag is het drie jaar geleden dat bijna 1200 onschuldige mensen om het leven kwamen door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas. Meer dan 250 anderen werden gegijzeld. Allemaal gewone Israëliërs, die op een festival, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld."

Die Israëliers zijn om het leven gekomen door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas is wat Jetten zei. Daar is echt helemaal niets mis mee.
De NOS besteed er zowaar ook aandacht al vermeld men natuurlijk wel dat:
quote:
Wat gebeurde er op 7 oktober 2023?

Vlak na zonsopgang viel de Palestijnse terroristische organisatie Hamas Israël aan. Dat begon met duizenden raketten die op het land werden afgevuurd. Ondertussen staken naar schatting 6000 Hamas-militanten op tientallen plaatsen de grens over naar Israël.

Hamas-leden vielen militaire bases aan en bestormden kibboetsen in kleine dorpen in de buurt van de grens. Huizen werden in brand gestoken en burgers werden gedood. Ook het muziekfestival Nova was een doelwit, in de Negev-woestijn. Festivalgangers werden massaal neergeschoten. 378 mensen werden gedood en 44 anderen werden ontvoerd.

In totaal werden bij de aanvallen zo'n 1200 mensen gedood. 251 mensen werden in gijzeling genomen. Van de gijzelaars zijn er uiteindelijk 168 vrijgelaten of gered. De andere 83 kwamen om het leven.

Israël reageerde op de aanvallen met een militair offensief dat uitmondde in genocidaal geweld. De oorlog in Gaza heeft sindsdien al meer dan 74.000 Palestijnen het leven gekost.

Bron
Dit wekt de vraag op wat de reactie van Israël 'genocidaal' zou maken, maar de aanvankelijke aanvallen van de Palestijnen niet. Ook vermeld de NOS er niet bij dat er grootschalige betrokkenheid was van burgers. Men gooit het weer volledig op Hamas. Een objectieve bewoording zou hier zijn:
quote:
Wat gebeurde er op 7 oktober 2023?

Vlak na zonsopgang viel de Palestijnse terroristische organisatie Hamas, tezamen met de Palestijnse Jihad en groepen burgers Israël aan. Dat begon met raketten die op het land werden afgevuurd. Ondertussen staken militanten van verscheidenen Palestijnse terreurgroeperingen, gesteund door burgers op tientallen plaatsen de grens over naar Israël.

Zij vielen daar militaire bases aan en bestormden kibboetsen in kleine dorpen in de buurt van de grens. Huizen werden in brand gestoken en burgers werden gemarteld en gedood. Ook het muziekfestival Nova was een doelwit, in de Negev-woestijn. Festivalgangers werden massaal neergeschoten waarbij ook sprake was van marteling en verkrachting. Hierbij werden 378 mensen werden gedood en 44 anderen werden ontvoerd.

In totaal werden bij de aanvallen zo'n 1200 mensen gedood. 251 mensen werden in gijzeling genomen. Van de gijzelaars zijn er uiteindelijk 168 vrijgelaten of gered. De andere 83 kwamen om het leven.

Israël reageerde op de aanvallen met een militair offensief dat uitmondde in grootschalige verwoesting in de Gazastrook. De oorlog in Gaza heeft sindsdien al meer dan 74.000 Palestijnen het leven gekost, mede doordat de Palestijnse beleidsbepalers geen scheiding tussen burgers en strijders maken.
pi_221927310
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 14:09 schreef beefkeek het volgende:

[..]

"Om het leven gekomen" zou net zo goed een tragisch incident kunnen zijn geweest ipv de barbaarse afmaakorgie van Hamas.

Het is bagatellisering van de hoogste orde.

En dan daarna doorgaan met "gedode" (waar intentie uit spreekt) "onschuldige Palestijnen".

"Gedode" is overtreffender dan "omgekomen".

Het gaat vandaag over de slachtoffers van 7 oktober, daar haal je niet de Palestijnen ook nog eens bij, en zeker niet op de manier zoals Jetten deed.
pi_221927320
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 13:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ziek.

Niet mijn premier.
Ik ben het met je eens over de kwalificaties omgekomen en gedood. Omgekomen klinkt zachter dan gedood.

Alleen we dienen ook te kijken naar de rest van de tekst en daar wordt wel (terecht) een duidelijke assymtrie gemaakt tussen de Israëliërs en Palestijnen. Bijvoorbeeld met “door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas" en daarnaast alleen het individualiseren van de slachtoffers aan Israëlische zijde met “op een festival, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook”, "allemaal gewone Israëliërs” en "overvallen door onvoorstelbaar geweld”. Woorden waar we denk ik snel overheen lezen.

Al met al had Jetten inderdaad dat 'omgekomen' niet moeten gebruiken.
pi_221927342
Rob Jetten mag wel oppassen, straks moet hij asiel aanvragen in een van de twee gebieden en dan gooien de Palestijnen hem brandend van een flatgebouw en in Israël willen de buren geen koffie met hem drinken.
Laat maar waaien
  woensdag 7 oktober 2026 @ 14:43:37 #200
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_221927410
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2026 12:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het is 81 jaar geleden dat de nazi's de wereld in een bloedig conflict stortten waar zon 60 tot 70 miljoen mensen zijn omgekomen

Dit nooit weer blabla never forget

Komt dichter in de buurt
Klopt, maar bijvoorbeeld op 4 mei herdenken we de gevallen doden en niet de Duitse doden. Nou ja, traditioneel dan. Inmiddels moet iedereen behalve de Israëlische slachtoffers herdacht worden van elk conflict. En Koerden ook niet, want bij demo's worden die vlaggen door Erdogan-Turken van hun rug gerukt.

Op 24 april wordt de Armeense Genocide herdacht zonder dat er Turkse doden worden herdacht.
Op 22 juli wordt de terreuraanslag in Noorwegen herdacht zonder dat er stilgestaan wordt bij rechtsextremistische daders.
Op 17 juli wordt MH17 herdacht zonder dat we stilstaan bij de Russische slachtoffers in het conflict.
Op 11 maart wordt er in Spanje stilgestaan bij de slachtoffers van de treinaanslagen en niet bij de slachtoffers van racistisch gedrag tegen moslims.
Op 13 november staat men stil bij de aanslagen op de Bataclan zonder een moment van bezinning voor de burgers in de Islamitische Staat.
Op 12 oktober herdenkt Bali de terreuraanslagen zonder een gedachte voor de Indonesische extremisten of hun families.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar snap je mijn punt? Waarom moet er uitgerekend bij een datum om de slachtoffers van een aanslag te herdenken per se stilgestaan worden bij de burgers van de andere kant terwijl dat in andere gevallen niet gebeurt en ook volstrekt onacceptabel zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')