Ach welnee. Jetten herdenkt 7 oktober en roept indirect op verdere escalatie te voorkomen. Wat Jetten ook had gezegd, er zou hier toch op ‘m gezeken worden. Er is niets mis met dit bericht.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 10:02 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Rob staat aan de verkeerde kant.
Onzin.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 10:47 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ach welnee. Jetten herdenkt 7 oktober en roept indirect op verdere escalatie te voorkomen. Wat Jetten ook had gezegd, er zou hier toch op ‘m gezeken worden. Er is niets mis met dit bericht.
"Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigt, maar vooral geen enkel leed dat hiermee wordt verlicht."quote:
Hij heeft het voor deze ene keer zonder hulp van AI geschreven, da's op zich ook winst denk ik maar.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:07 schreef Qarrad het volgende:
[..]
"Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigt, maar vooral geen enkel leed dat hiermee wordt verlicht."
Och, het doel van veiligheid en bestaanszekerheid lijkt me best een groot iets, net als het voorkomen van meer aanvallen.
Leed verlichten is nog nooit de insteek geweest van een oorlog, maar inderdaad, dat wordt hier niet mee bereikt.
Lol, dat dan weer welquote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:09 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Hij heeft het voor deze ene keer zonder hulp van AI geschreven, da's op zich ook winst denk ik maar.
Hehe ja dat blijf ik ook mooi vinden.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:11 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Lol, dat dan weer wel
Ik vind het uitermate grappig dat uitgerekend iemand die zijn hele carrière vergeleken is met een robot zijn praatjes in elkaar laat bidibidibiepen door een robot
Prima tekstquote:
Gewoon stoppen na de eerste alinea.quote:
Juist.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:24 schreef nostra het volgende:
[..]
Gewoon stoppen na de eerste alinea.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
Nee, zelfs op 7 oktober spuugt Jetten in het gezicht van de Israeliërs. Hij had een voorbeeld aan van Weel en Brekelmans moeten nemen.quote:
Het is best naar dat de video's zo gescrubbed zijn van het internet omdat ze zo vreselijk zijn dat je alleen via dit soort speciale sites ze nog kan bekijken.quote:
Jawelquote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:26 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Nee, zelfs op 7 oktober spuugt Jetten in het gezicht van de Israeliërs. Hij had een voorbeeld aan van Weel en Brekelmans moeten nemen.
quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:26 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Juist.
Paternotte had een soortgelijke tekst. Nog veel langer ook.
Chanant.Hoop dat je een kaartje van hem krijgt bij Chanoeka.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
En daar had die het in dit geval bij moeten laten. Hij kan het alle andere dagen over de slachtoffers in Gaza beginnen.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
Jawel
Klinkt zelfs als aanstelleritis
Hij noemt 7 oktober notabene de oorsprong van dit hele feestje
"Maar Jack is joods dus dat telt niet."quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:46 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Jack snapt het![]()
Dennis Bergkamp!!!
Is ie voor Ajax ja?quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:47 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
"Maar Jack is joods dus dat telt niet."
Die lui kunnen zich ook overgeven, of Gaza kan ze uitleveren. Dan stopt het ook.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat betekent dat ze als ze dit tempo blijven aanhouden nog minimaal anderhalf jaar bezit zijn, maar dat lukt dus niet want met name die laatsten worden steeds lastiger om te vinden. Maar tel er voor het gemak dus maar minimaal 2 jaar bij voor deze speciale Gaza operatie.
Over 100 jaar lopen vrouwen in Europa onder een boerka.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:46 schreef Frutsel het volgende:
[ x ]
Jack snapt het![]()
Dennis Bergkamp!!!
Dat maak ik gelukkig toch niet meer mee.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Over 100 jaar lopen vrouwen in Europa onder een boerka.
Ergens wel jammer dat ze de focus leggen op het Israelisch perspectief, ik vond het altijd een goede serie om een idee te krijgen van beide kanten.quote:Het nieuwe seizoen van de Israëlische hitserie Fauda maakt veel los, zowel in Israël als daarbuiten. In het vijfde, nieuwste seizoen van de serie wordt uitgebreid stilgestaan bij de aanslagen van Hamas op 7 oktober 2023 en het trauma dat Israël toen opliep.
De grote vraag in aanloop naar het nieuwe seizoen was hoe de Israëlische makers de gebeurtenissen zouden belichten. Volgens critici zijn de afleveringen een stuk minder genuanceerd dan de vorige seizoenen.
"Er is nu opvallend veel nadruk gelegd op het Israëlische perspectief", zegt David Halbfinger, bureauchef van The New York Times in Israël. "Naar mijn idee hebben de makers minder moeite gedaan om de kijker redenen te geven te sympathiseren met de mensen op wie jacht wordt gemaakt. Dat viel erg op."
De Netflix-serie is al jaren een groot internationaal succes. In eerdere seizoenen probeerde de serie beide kanten van het Israëlisch-Palestijnse conflict te belichten, zegt Halbfinger. "Door niet alleen de Israëlische veiligheidsmensen een menselijk gezicht te geven, maar ook tegenstanders."
Maar dat was vóór de aanslagen op 7 oktober 2023, waarbij ongeveer 1200 mensen werden gedood en 251 mensen werden gegijzeld. Precies die gebeurtenis staat nu centraal in het vijfde seizoen van Fauda.
Eigen trauma centraal
Makers Avi Issacharoff en Lior Raz vinden dat de internationale aandacht voor het trauma van de aanslagen drie jaar later is verslapt en wilden het nieuwe seizoen vanuit hun "eigen trauma" vertellen. In een recent interview bij een Joods debatcentrum in New York zegt Issacharoff: "We wilden het beschrijven vanuit onze eigen pijn. De pijn van mensen die in Israël wonen en deze traumatische gebeurtenis hebben meegemaakt. Misschien was het een soort therapie voor ons."
De makers zijn het oneens met de kritiek dat het nieuwe seizoen minder oog heeft voor de Palestijnse kant. In hetzelfde interview zegt Raz dat ook de internationale kritiek op Israël aan bod komt in de serie. De makers spreken tegen dat er sprake is van genocidaal geweld door Israël in Gaza.
Journalist Halbfinger: "Ik denk dat het doel van de makers was om de gevoelens tot leven te brengen die gewone Israëliërs hebben ervaren in verband met 7 oktober. Het gaat daarbij om woede en frustratie, vernedering en vooral de wens tot wraak."
Volgens de journalist hebben de makers het nieuwe seizoen geschreven in de maanden na de aanslagen van 7 oktober. "Het verhaal richt zich daarom heel nadrukkelijk op de mensen die wraak zoeken en nauwelijks op de gevolgen voor de Palestijnen."
Ook populair in Arabische landen
Niet alleen in Israël is de serie ontzettend populair. Opvallend genoeg is Fauda ook in de Arabische wereld een hit. In Libanon stond de serie op nummer één in de Netflix-hitlijsten. Ook in Jordanië, Qatar, de Verenigde Arabische Emiraten en diverse andere Arabische landen haalde de serie de top tien.
De Israëlische documentaire NAZA zorgde de afgelopen weken ook voor internationale ophef. In die film vertellen Israëlische militairen anoniem hoe het Israëlische leger grote aantallen burgerslachtoffers toestaat bij aanvallen op Gaza.
New York Times-journalist Halbfinger denkt dat we nog veel verschillende narratieven gaan zien over de oorlog. "NAZA laat een totaal tegenovergestelde visie zien op Israëls oorlogsvoering dan Fauda. Ik ben er zeker van dat we nog andere creatieve uitingen zullen gaan zien."
Vandaag is het 81 jaar geleden dat bijna honderdduizenden onschuldige mensen om het leven kwamen door de inval van Duitsland, waarvan meer dan 100.000 in concentratiekampen. Allemaal gewone Nederlanders, die op hun werk, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.quote:
Met Friese vlag design?quote:Op woensdag 7 oktober 2026 11:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Over 100 jaar lopen vrouwen in Europa onder een boerka.
Ik wilde iets soortgelijks neerpennenquote:Op woensdag 7 oktober 2026 12:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Vandaag is het 81 jaar geleden dat bijna honderdduizenden onschuldige mensen om het leven kwamen door de inval van Duitsland, waarvan meer dan 100.000 in concentratiekampen. Allemaal gewone Nederlanders, die op hun werk, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.
De regio destabiliseerde in een spiraal van conflict en ellende. Miljoenen onschuldige Duitsers zijn sinds de inval gedood door de geallieerde strijdkrachten. Tot de dag van vandaag zijn de gevolgen van al het geweld diep voelbaar.
Het zijn schrikbarende, uitzichtloze cijfers. Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigde, maar vooral geen enkel leed dat hiermee werd verlicht. Dat weten alle rouwende families, zowel Nederlandse als Duitse. Zij leefden in angst en onveiligheid. Ik wens hen alsnog vrede toe. In hun land en in hun hart.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |