Katz: IDF has killed two-thirds of Oct. 7 perpetrators, will eliminate remaining 2,000quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:14 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik las laatst dat ze er nog 2000 op hun directe hitlijst hebben staan geloof ik.
Eerder zullen ze nooit stoppen.
Wat betekent dat ze als ze dit tempo blijven aanhouden nog minimaal anderhalf jaar bezit zijn, maar dat lukt dus niet want met name die laatsten worden steeds lastiger om te vinden. Maar tel er voor het gemak dus maar minimaal 2 jaar bij voor deze speciale Gaza operatie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:47 schreef Aether het volgende:
Katz: IDF has killed two-thirds of Oct. 7 perpetrators, will eliminate remaining 2,000
https://www.timesofisrael(...)nate-remaining-2000/
Simon Wiesenthal is tot 2003 bezig geweest om de daders van het vorige feestje op te sporen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat betekent dat ze als ze dit tempo blijven aanhouden nog minimaal anderhalf jaar bezit zijn, maar dat lukt dus niet want met name die laatsten worden steeds lastiger om te vinden. Maar tel er voor het gemak dus maar minimaal 2 jaar bij voor deze speciale Gaza operatie.
Voor in het achterhoofd: op 7 oktober zijn op Israëlische grond ook al 1.500 aanvallers gedood.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Wat betekent dat ze als ze dit tempo blijven aanhouden nog minimaal anderhalf jaar bezit zijn, maar dat lukt dus niet want met name die laatsten worden steeds lastiger om te vinden. Maar tel er voor het gemak dus maar minimaal 2 jaar bij voor deze speciale Gaza operatie.
Juist, daarom sta ik 100% achter Israel.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:05 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Enige wat Israël boeit is,
1. alle daders van 7-10 opjagen en executeren.
2. zorgen dat de Palestijnen nooit meer Joden af kunnen slachten op die schaal.
Maakt niet uit, laat het maar voortduren, zolang die barbaren maar geen rust krijgen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 19:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Daar word nu hard aan gewerkt om dat tienmaal te repareren.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Voor in het achterhoofd: op 7 oktober zijn op Israëlische grond ook al 1.500 aanvallers gedood.
Het zoveelste bewijs dat Palestijnen eigenlijk geen bestaanrecht hebben. En bovenal de zoveelste reden om ze niet hier naar binnen te halen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:52 schreef Tengano het volgende:
Waar de NOS haar informatie vandaan haalde:
6:14
Bekijk deze YouTube-video
M-m-maar ik kom uit Nederland. Waar moet ik dan naar toe, zonder paspoort?quote:Op woensdag 7 oktober 2026 08:53 schreef UitStraling het volgende:
Wie er vandaag protesteert is geen mens en heeft niets in Nederland te zoeken, arresteren, paspoort afpakken en veel plezier in een land naar keuze om je als vluchteling aan te melden.
Dit probleem weten heel veel mensen zonder een paspoort of eentje uit een poepland ook gewoon op te lossenquote:Op woensdag 7 oktober 2026 08:59 schreef onlogisch het volgende:
[..]
M-m-maar ik kom uit Nederland. Waar moet ik dan naar toe, zonder paspoort?
quote:"Ik zal nooit meer degene zijn die ik op 6 oktober was, dat is onmogelijk", vertelt de 37-jarige Maxim Harkin. "Je kunt herinneringen niet uitwissen en het allemaal maar vergeten. Hoe graag ik dat ook zou willen."
Harkin behoorde tot de laatste groep gijzelaars die vorig jaar werd vrijgelaten uit Gaza, als onderdeel van een akkoord tussen Israël en Hamas. De vreugde in Israël was groot. Maar voor de vrijgelaten gijzelaars moest de grootste uitdaging nog beginnen.
"Aan de ene kant was het een enorme opluchting om mijn familie weer te zien en te zien dat het goed met ze ging", vertelt Harkin. "Maar het was voor mij ook direct duidelijk dat de echte strijd nog moest beginnen. Nu moeten we gaan vechten voor de mentale en fysieke gezondheid van onszelf en van onze families."
Ontvoerd naar Gaza
Harkin was met vrienden op het Nova-muziekfestival toen Hamas de aanval opende in de ochtend van 7 oktober 2023. "Mensen gilden, huilden en smeekten om hun leven", vertelt hij in de woonkamer bij zijn moeder aan de NOS.
Duizenden festivalgangers sloegen op de vlucht, onder wie Harkin. Na een telefoontje van een vriend besloot hij om te keren om hem te helpen. Zijn vriend werd doodgeschoten en zelf werd hij ontvoerd naar Gaza.
"Over de hele lengte van de weg zag ik overal enorme hoeveelheden lichamen." Hij spreekt op een rustige toon, zonder veel emoties te laten zien. "Alles en iedereen was bedekt met bloed."
De eerste maanden bracht Harkin bovengronds door in woningen, maar het grootste deel van zijn gevangenschap verbleef hij in tunnels onder de grond. "Ik heb een jaar en vier maanden doorgebracht zonder naar boven te gaan, zonder de zon te zien, zonder frisse lucht."
Hij verscheen in twee propagandavideo's van Hamas. In een ervan is hij te zien in een tunnel met een bebloed verband om zijn hoofd. In de video vertelt hij dat hij gewond is geraakt bij een Israëlisch bombardement. Ook uit hij kritiek op de aanvallen van het Israëlische leger en roept hij de bevolking op om in actie te komen.
"Het is allemaal in scène gezet", vertelt Harkin nu. "Het was geen bloed, maar tomatensaus dat ze op het verband hadden gesmeerd. Ik had het liever opgegeten." Er verschijnt een kleine glimlach op zijn gezicht als hij erover praat.
Trauma duurt voort
Na 738 dagen gevangenschap kwam Maxim Harkin vrij op 13 oktober 2025. "Ik heb mijn rijbewijs weer terug", grapt hij. "Dat betekent dat ik relatief gezond ben, toch?" Hij lacht opnieuw. Maar vertelt daarna dat hij nog verre van hersteld is.
Hij woog zo'n 50 kilo toen hij thuiskwam. Nog steeds heeft hij weinig eetlust, slaapt hij slecht en de meest alledaagse dingen bezorgen hem flashbacks naar zijn tijd in gevangenschap. "Dat kan een bepaalde kleur zijn, een geur, een geluid, echt van alles."
Hij krijgt hulp van de overheid en ook van allerlei particuliere initiatieven, zoals 255. Die organisatie begeleidt voormalige gijzelaars en hun families en kijkt waar zij behoefte aan hebben. Zo vormt 255 een brug tussen de voormalige gijzelaars, hun families en de overheid.
Volgens Elyah Kadish, manager en hulpverlener bij 255, is de grootste uitdaging het gebrek aan specifieke kennis en expertise. "Er bestaan allerlei inzichten als het gaat om gijzelaars, maar we zijn nog nooit geconfronteerd met een gebeurtenis op deze schaal, waarbij zo'n groot aantal burgers is blootgesteld aan het soort geweld dat op 7 oktober heeft plaatsgevonden."
Volgens Kadish is het daarom afwachten hoe hun trauma's zich de komende jaren zullen ontwikkelen. Dat vormt een uitdaging voor de behandeling ervan. Bovendien is het volgens haar ook belangrijk dat de families voldoende aandacht krijgen. "De voormalige gijzelaars worden door de staat erkend als slachtoffers en krijgen hulp, maar hun families niet altijd."
Ook voor Maxim Harkin is het welzijn van zijn familie belangrijk. "Ik denk dat zij het zwaarder hebben gehad dan ik. Ik wist in elk geval dat ik nog in leven was, zij hadden geen idee. Fysiek en mentaal zijn zij er ook helemaal aan onderdoor gegaan."
Maxim zelf vindt momenteel vooral steun bij de reacties op straat en sociale media. "De warme woorden van mensen hier in Israël, maar ook in de rest van de wereld, zijn heel belangrijk. Dat helpt mij."
Noordzee.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 08:59 schreef onlogisch het volgende:
[..]
M-m-maar ik kom uit Nederland. Waar moet ik dan naar toe, zonder paspoort?
Ik vermoed alleen dat als bekend is dat je sympathiseert met die terroristenclub uit Gaza dat je dan enkel in Spanje of Ierland je toevlucht kunt zoeken.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 09:03 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dit probleem weten heel veel mensen zonder een paspoort of eentje uit een poepland ook gewoon op te lossen
Ierland heeft een hele lange geschiedenis met het kiezen van de verkeerde kant.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 09:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik vermoed alleen dat als bekend is dat je sympathiseert met die terroristenclub uit Palestina dat je dan enkel in Spanje of Ierland je toevlucht kunt zoeken.
quote:Gehele tekst van Jetten:
Vandaag is het drie jaar geleden dat bijna 1200 onschuldige mensen om het leven kwamen door een afschuwelijke terreurdaad van Hamas. Meer dan 250 anderen werden gegijzeld. Allemaal gewone Israëliërs, die op een festival, in hun eigen huis, op straat of waar dan ook werden overvallen door onvoorstelbaar geweld.
De regio destabiliseerde in een spiraal van conflict en ellende. Tienduizenden onschuldige Palestijnen zijn sinds de Hamas-aanval gedood door het Israëlische leger. Tot de dag van vandaag zijn de gevolgen van al het geweld diep voelbaar.
Het zijn schrikbarende, uitzichtloze cijfers. Want er is geen enkel doel dat dit geweld rechtvaardigt, maar vooral geen enkel leed dat hiermee wordt verlicht. Dat weten alle rouwende families, zowel Israëlische als Palestijnse. Zij leven in angst en onveiligheid. Ik wens hen vrede toe. In hun land en in hun hart.
Via de T:quote:Frans-Palestijnse Europarlementariër door het lint bij 7 oktober-tentoonstelling, voorzitter Europarlement grijpt in
Straatsburg- De Frans-Palestijnse Europarlementariër Rima Hassan is door het lint gegaan bij een tentoonstelling over de slachtoffers van het Hamas-bloedbad van 7 oktober. Parlementsvoorzitter Roberta Metsola grijpt direct in: „Wij nemen dit uiterst serieus.”
Volgens verschillende Europarlementariërs heeft de radicaal-linkse Hassan afgelopen maandag de vlag van Israël omver geschopt. Op foto’s is te zien dat ook de EU-vlag op de grond ligt. De vlaggen staan bij een tentoonstelling met foto’s van slachtoffers van de gruwelijke terreurdaad. De herdenkingsexpositie staat in het gebouw van het Europarlement in Straatsburg.
Parlementsvoorzitter Metsola heeft dinsdag aangekondigd dat ze stappen gaat ondernemen tegen de betrokken Europarlementariër. Volgens haar zijn er videobeelden van de actie.
„Het Europarlement is een plek waar wij ons allemaal veilig moeten voelen. Dergelijke acties kunnen niet door de beugel”, zei Metsola in een verklaring in de grote vergaderzaal in Straatsburg. „In een tijd waarin antisemitisme wereldwijd toeneemt, zijn wij het aan de Joodse gemeenschap in Europa verschuldigd ervoor te zorgen dat zij, wanneer zij naar ons kijken, zien dat dit ook hun parlement is.”
Eerder opgepakt vanwege verheerlijking van terrorisme
De parlementsvoorzitter spreekt woensdag ook bij de herdenkingsplechtigheid in het Europarlement. Hassan loopt het risico op een boete, mogelijk aangevuld met andere strafmaatregelen zoals een tijdelijke schorsing.
Tegenover Franse media erkent Hassan dat ze de vlag van Israël heeft verwijderd uit de standaard. De EU-vlag is daarbij volgens haar per ongeluk gevallen. De politica, lid van de beweging van extreemlinkse Franse presidentskandidaat Jean-Luc Mélenchon, is afgelopen voorjaar nog opgepakt op verdenking van verheerlijking van terrorisme.
Nederlandse Europarlementariërs reageren geschokt. „Ze misbruikt haar podium in het Europarlement voor Hamas-praktijken. In een parlement debatteer je. Zij maakt zich schuldig aan geweld en intimidatie”, reageert PVV’er Sebastian Kruis. „Een geldboete is eerder een aanmoediging van antisemitisme dan een signaal er tegen. Een lange schorsing zou beter zijn.”
BBB-voorman Sander Smit prijst het snelle optreden van de parlementsvoorzitter: „Antisemitisme en haat tegen Israëlische burgers heeft hier geen plek. Vernieling van vlaggen evenmin.”
Nogal ja. Terwijl het echt zo simpel is, maar toch kiest ie hiervoor.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 10:02 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Rob staat aan de verkeerde kant.
quote:7 oktober.
3 jaar geleden hebben de barbaarse terroristische aanslagen van Hamas het leven gekost aan meer dan 1200 mensen, onder wie 51 van onze landgenoten.
3 jaar delen wij de pijn van de staat Israël en de getroffen families.
3 jaar later vergeten wij noch de namen, noch de gezichten: die van Maya, Ohad, Valentin, en van zovelen anderen.
Strijden tegen antisemitisme en terrorisme, overal en altijd, werken aan de vrede en de veiligheid van iedereen: dat is de inzet van Frankrijk.
Kijk dat is hoe het hoort.quote:Op woensdag 7 oktober 2026 10:24 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
Nogal ja. Terwijl het echt zo simpel is, maar toch kiest ie hiervoor.
Zo simpel dus:
[ x ]
[..]
Vuilequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.die rob.
![]()
Moest ie zeker doen van tante sigrid.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |