Was uw eclipsebrillen stukquote:Jennifer (22) heeft door zonsverduistering permanente oogschade: 'Kijk niet zonder bril, echt niet'
Met de zonsverduistering voor de deur vliegen de eclipsbrillen over de toonbank. Wie er geen heeft kunnen bemachtigen, wordt door oogartsen dringend gewaarschuwd: kijk niet met het blote oog naar de zon. De 22-jarige Jennifer Walgemoed uit Friesland weet als geen ander hoe mis het kan gaan.
Toen er vijf jaar geleden een gedeeltelijke zonsverduistering boven Nederland te zien was, keek Jennifer ‘af en toe, eventjes kort’ omhoog. Wat ze op dat moment niet doorhad, was dat het felle zonlicht ongemerkt haar netvlies verbrandde. Omdat er geen pijnzenuwen in het netvlies zitten, voelde ze daar niets van.
Pas een uur later, op de fiets, begon de ellende. Jennifer zag plotseling zwarte vlekken. Onderzoek bij de arts bevestigde dat de schade blijvend is: de zon had een litteken op haar netvlies gebrand. „Daardoor zie ik nog steeds wazig”, vertelt ze. „Dat is niet op te lossen met een bril of laserbehandeling. Dit blijft voor altijd zo.”
Wil je de Breaking news nieuwsbrief van AD (voor plots, belangrijk nieuws) ontvangen via e-mail?
Verstuur
De impact op haar dagelijks leven is groot. Zwarte letters op een witte achtergrond vervagen als ze er van een afstandje naar kijkt, en voorwerpen in de verte zien er vervormd uit. „De schade aan mijn rechteroog is het ergst. Tijdens het kijken kneep ik één oog dicht, waardoor mijn rechteroog de volle laag kreeg.”
Als de maan woensdag opnieuw voor de zon schuift, is de verleiding voor velen groot om ‘heel even’ snel te spieken. Jennifer hoopt vurig dat mensen niet dezelfde fout maken als zij. „Kijk écht niet zonder speciale bril. Ook niet ‘eventjes kort’. Ik keek zelf ook maar heel kort, maar ik zit er wel levenslang aan vast.”
Zelf neemt ze woensdag geen enkel risico: „Ik blijf binnen. Ik wil de kans op nóg meer schade niet lopen.”
Eén duizendste
Oogarts Ike Schouten legde eerder al uit dat een eclipsbril een must is. Ook een gewone zonnebril of een gletsjerzonnebril biedt lang niet genoeg bescherming. „Een sterke categorie 3-zonnebril voor op het strand laat nog 8 tot 18 procent van het licht door. Een echte eclipsbril laat maar één duizendste van het licht door. Dat is een heel groot verschil.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)-echt-niet~a3c36cc2/
quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:40 schreef Elan het volgende:
Zelf neemt ze woensdag geen enkel risico: „Ik blijf binnen
Omdat je automatisch probeert focussen op de maan die ervoor schuift.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:45 schreef Hyaenidae het volgende:
Dus die verduisterde zon is gevaarlijker om in te kijken dan naar de normale zon? Waarom is dit?
Zorgen voor voldoende reclameblokken en een drinkpauzequote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:47 schreef Hyaenidae het volgende:
En is er geen dure apparatuur ofzo die het kan filmen?
Zodat men het achteraf terug kan kijken, of is dat dan ook nog steeds schadelijk om te kijken?
Duur? Je kan met een kartonnen doosje (camera obscura) het gewoon al zien als projectie op een stukje papier.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:47 schreef Hyaenidae het volgende:
En is er geen dure apparatuur ofzo die het kan filmen?
Zodat men het achteraf terug kan kijken, of is dat dan ook nog steeds schadelijk om te kijken?
Mmm, dat lijkt me sterk. Zowel de maan als zon zijn verder verwijderd dan 8 meter (far field), wat betekent dat je oog dat als oneindig ziet.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Omdat je automatisch probeert focussen op de maan die ervoor schuift.
En dan is het alsof je een vergrootglas boven een stukje papier houdt.
Als je normaal recht in de zon kijkt lukt dat niet eens. Doet al pijn als je zicht richting de zon gaat, laat staan dat je kan focussen op de zon zelf.
Had jij niet een studie naar oogschade bij zonne kijken gedaan?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mmm, dat lijkt me sterk. Zowel de maan als zon zijn verder verwijderd dan 8 meter (far field), wat betekent dat je oog dat als oneindig ziet.
Waarschijnlijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:44 schreef Since2003 het volgende:
die heeft gewoon door een telescoop of een verrekijker gekeken.
We hadden iemand die oogschade bij zoiets had opgelopen, en wij hebben toen een 3D plaatje van z'n netvlies gemaakt. Dat heb ik indertijd idd op deze site gezet. Alle staafjes en kegeltjes verdwenen, precies in het midden van de macula, waar je het scherpst ziet (zag).quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Had jij niet een studie naar oogschade bij zonne kijken gedaan?
Ik heb een semi-fotografisch geheugen, best handig, maar mijn eigen bankrekeningnummer weet ik dan weer nietquote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We hadden iemand die oogschade bij zoiets had opgelopen, en wij hebben toen een 3D plaatje van z'n netvlies gemaakt. Dat heb ik indertijd idd op deze site gezet. Alle staafjes en kegeltjes verdwenen, precies in het midden van de macula, waar je het scherpst ziet (zag).
Hoe zit het met fappen? Wel handig als je de playboy zo voor de geest kan halen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een semi-fotografisch geheugen, best handig, maar mijn eigen bankrekeningnummer weet ik dan weer niet
Ik ben ook heel slecht in gezichten en namen, het is meer dat ik de context nooit vergeet van wat ik lees, het werkt ook voor gesprekken, alle gesprekken weet ik vrij precies wat er is besproken.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe zit het met fappen? Wel handig als je de playboy zo voor de geest kan halen.
Ben je oogarts/onderzoeker?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We hadden iemand die oogschade bij zoiets had opgelopen, en wij hebben toen een 3D plaatje van z'n netvlies gemaakt. Dat heb ik indertijd idd op deze site gezet. Alle staafjes en kegeltjes verdwenen, precies in het midden van de macula, waar je het scherpst ziet (zag).
hm, dat zou handig zijn in discussies met m'n vrouw.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben ook heel slecht in gezichten en namen, het is meer dat ik de context nooit vergeet van wat ik lees, het werkt ook voor gesprekken, alle gesprekken weet ik vrij precies wat er is besproken.
Ik heb beide, maar in dit geval begin ik te twijfelen, want ik kan niets vinden in Mycroft. Ben er toch 99% zeker van dat ik daar over geschreven heb..quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een semi-fotografisch geheugen, best handig, maar mijn eigen bankrekeningnummer weet ik dan weer niet
Onderzoeker. In Mycroft kwam ik deze post tegen: Lyrebird in F&L / Darwinisme of een slecht ontwerp?quote:
Maar als je 1 tel naar die eclips kijkt dan heb je al oogschade? Bij de zon lukt het toch ook wel om te kijken, ik heb die vaak genoeg gezien.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Omdat je automatisch probeert focussen op de maan die ervoor schuift.
En dan is het alsof je een vergrootglas boven een stukje papier houdt.
Als je normaal recht in de zon kijkt lukt dat niet eens. Doet al pijn als je zicht richting de zon gaat, laat staan dat je kan focussen op de zon zelf.
Geen idee maar ik kan echt geen seconde recht de zon in kijken. Soms gebeurd het via een reflectie en dan zie ik al 10 minuten lang een 'vlek'.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:24 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Maar als je 1 tel naar die eclips kijkt dan heb je al oogschade? Bij de zon lukt het toch ook wel om te kijken, ik heb die vaak genoeg gezien.
Volgens mij was het ongeveer in de periode dat je schreef over dat aanschaf van dat Amerikaanse apparaat en dat dat dan via een Japanse leverancier moest lopen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb beide, maar in dit geval begin ik te twijfelen, want ik kan niets vinden in Mycroft. Ben er toch 99% zeker van dat ik daar over geschreven heb..
Dus omdat de Media dingen zou roepen, ligt alles aan de Overheid???quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:44 schreef de_boswachter het volgende:
MEDIA: VANAVOND SPECTACULAIRE ZONSVERDUISTERING UNIEKE KANS KIJK OMHOOG ALLEN.
OOK DE MEDIA: ZONSVERDUISTERING MAAKT JE OGEN KAPOT
Met dank aan de overheid.
Net even getest, 1 tel lukt wel maar dan knijp ik ogen meteen dicht. Is wel moeilijker dan ik dacht.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Geen idee maar ik kan echt geen seconde recht de zon in kijken. Soms gebeurd het via een reflectie en dan zie ik al 10 minuten lang een 'vlek'.
Hoorde vanochtend op de radio van zo'n vrouw die had er 2 voor 50 euro gekochtquote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:44 schreef MichaelScott het volgende:
Massaal plastic brilletjes kopen voor een eenmalige gebeurtenis.
Mag dat wel van de milieubrigade?
Vorige week in Frankrijk ¤1,50 in de Hypermarche.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:57 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Hoorde vanochtend op de radio van zo'n vrouw die had er 2 voor 50 euro gekocht
Wat is een CD'tje in godsnaam? Iets uit de twintigste eeuw zeker!quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:52 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Overigens valt het me op dat bij de vorige grote verduistering (1999) iedereen riep: "je moet door een CD'tje kijken" maar nu is dat blijkbaar toch te gevaarlijk.
Als het andersom was hadden we een probleem.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:42 schreef spapaars het volgende:
Nou en? Het maantje schuift onbeleefd voor de zon langs.
Of andersom.
Toen was overigens ook vrij duidelijk en algemeen bekendgemaakt dat je dat beter niet kon doen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:52 schreef Irmak_Spermabak het volgende:
Overigens valt het me op dat bij de vorige grote verduistering (1999) iedereen riep: "je moet door een CD'tje kijken" maar nu is dat blijkbaar toch te gevaarlijk.
Dit heb ik ook!quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben ook heel slecht in gezichten en namen, het is meer dat ik de context nooit vergeet van wat ik lees, het werkt ook voor gesprekken, alle gesprekken weet ik vrij precies wat er is besproken.
quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:38 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Als het andersom was hadden we een probleem.
Blijkbaar heb jij de millenniumbug ook zonder kleerscheuren doorstaan.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:46 schreef tralalala het volgende:
Er zijn hier gewoon mensen die de zonsverduistering van 1999 niet hebben meegemaakt, dat was pas een totale gekte, niets vergeleken met nu.
Toen zeiden ze ook dat de volgende zonsverduistering pas over 300 jaar was in Nederland, zijn we er toch weer ingetuind.
Dit..quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:46 schreef tralalala het volgende:
Er zijn hier gewoon mensen die de zonsverduistering van 1999 niet hebben meegemaakt, dat was pas een totale gekte, niets vergeleken met nu.
Toen zeiden ze ook dat de volgende zonsverduistering pas over 300 jaar was in Nederland, zijn we er toch weer ingetuind.
Dat was een volledige zonsverduistering en volgens mij ook veel eerder op de dagquote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:46 schreef tralalala het volgende:
quote:27 jaar geleden geleden, tijdens de laatste grote zonsverduistering, was men hier nog niet zo strikt in. In extreme gevallen werden soms zelfs twee glazen met bruin bier gebruikt als 'eclipsbril'
https://nos.nl/artikel/26(...)an-dit-moet-je-weten
Computers die misschien niet meer werken.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Blijkbaar heb jij de millenniumbug ook zonder kleerscheuren doorstaan.
In de ochtend, ik meen rond een uur of tien.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was een volledige zonsverduistering en volgens mij ook veel eerder op de dag.
Die brilletjes kon je gewoon gratis krijgen overal. Geen scalperdpraktijken op marktplaats of lange rijen.
Middaguur las ik.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:09 schreef SimonB. het volgende:
[..]
In de ochtend, ik meen rond een uur of tien.
De volgende zonsverduistering is volgend jaarquote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:46 schreef tralalala het volgende:
Nee ergens in de vroege namiddagquote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:09 schreef SimonB. het volgende:
[..]
In de ochtend, ik meen rond een uur of tien.
Je bent een rund als je met je ogen stunt.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:43 schreef maily het volgende:
Ze kunnen honderd nieuwsberichten hierover maken.
Mensen blijven eigenwijs.
WEES GEEN JENNIFER
Eclipse van Journey is daar erg geschikt voor.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 19:00 schreef FL_Freak het volgende:
Ik gebruikte vroeger een CD om te kijken naar de verduistering.
Dit werd net geopperd in een whatsapp groep en toen vroeg iemand:quote:Op woensdag 12 augustus 2026 19:00 schreef FL_Freak het volgende:
Ik gebruikte vroeger een CD om te kijken naar de verduistering.
Dat is deze ook.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was een volledige zonsverduistering
Toen was 95% volgens mij . En het tijdstip is ook van belang. Als het om 20:00 begint te schemeren kijkt niemand daar raar van op.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 19:28 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat is deze ook.
Maar beiden zijn/waren niet volledig in Nederland en zo'n gedeeltelijke verduistering is helemaal niet boeiend.
Percentages waren redelijk vergelijkbaar qua verduistering, rond de 90% toen en nu.
Kom vechten parasietquote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:28 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dus omdat de Media dingen zou roepen, ligt alles aan de Overheid???
Volgens mij ben jij vooral een perfect exemplaar/voorbeeld van wat de oorzaak van _alles_ is: Een hele hoop domme mensen die zonder nadenken wat idioots roepen (of napraten), en altijd weer denken dat de overheid hun reet zou moeten afpoetsen.
Dit is niet spannend als je niet bij een totale zit.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 19:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Toen was 95% volgens mij . En het tijdstip is ook van belang. Als het om 20:00 begint te schemeren kijkt niemand daar raar van op.
Die was ook niet volledig. 93% / 97% noord-Holland - Limburgquote:Op woensdag 12 augustus 2026 17:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was een volledige zonsverduistering en volgens mij ook veel eerder op de dag.
Die brilletjes kon je gewoon gratis krijgen overal. Geen scalperdpraktijken op marktplaats of lange rijen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |