Was uw eclipsebrillen stukquote:Jennifer (22) heeft door zonsverduistering permanente oogschade: 'Kijk niet zonder bril, echt niet'
Met de zonsverduistering voor de deur vliegen de eclipsbrillen over de toonbank. Wie er geen heeft kunnen bemachtigen, wordt door oogartsen dringend gewaarschuwd: kijk niet met het blote oog naar de zon. De 22-jarige Jennifer Walgemoed uit Friesland weet als geen ander hoe mis het kan gaan.
Toen er vijf jaar geleden een gedeeltelijke zonsverduistering boven Nederland te zien was, keek Jennifer ‘af en toe, eventjes kort’ omhoog. Wat ze op dat moment niet doorhad, was dat het felle zonlicht ongemerkt haar netvlies verbrandde. Omdat er geen pijnzenuwen in het netvlies zitten, voelde ze daar niets van.
Pas een uur later, op de fiets, begon de ellende. Jennifer zag plotseling zwarte vlekken. Onderzoek bij de arts bevestigde dat de schade blijvend is: de zon had een litteken op haar netvlies gebrand. „Daardoor zie ik nog steeds wazig”, vertelt ze. „Dat is niet op te lossen met een bril of laserbehandeling. Dit blijft voor altijd zo.”
Wil je de Breaking news nieuwsbrief van AD (voor plots, belangrijk nieuws) ontvangen via e-mail?
Verstuur
De impact op haar dagelijks leven is groot. Zwarte letters op een witte achtergrond vervagen als ze er van een afstandje naar kijkt, en voorwerpen in de verte zien er vervormd uit. „De schade aan mijn rechteroog is het ergst. Tijdens het kijken kneep ik één oog dicht, waardoor mijn rechteroog de volle laag kreeg.”
Als de maan woensdag opnieuw voor de zon schuift, is de verleiding voor velen groot om ‘heel even’ snel te spieken. Jennifer hoopt vurig dat mensen niet dezelfde fout maken als zij. „Kijk écht niet zonder speciale bril. Ook niet ‘eventjes kort’. Ik keek zelf ook maar heel kort, maar ik zit er wel levenslang aan vast.”
Zelf neemt ze woensdag geen enkel risico: „Ik blijf binnen. Ik wil de kans op nóg meer schade niet lopen.”
Eén duizendste
Oogarts Ike Schouten legde eerder al uit dat een eclipsbril een must is. Ook een gewone zonnebril of een gletsjerzonnebril biedt lang niet genoeg bescherming. „Een sterke categorie 3-zonnebril voor op het strand laat nog 8 tot 18 procent van het licht door. Een echte eclipsbril laat maar één duizendste van het licht door. Dat is een heel groot verschil.”
https://www.ad.nl/binnenl(...)-echt-niet~a3c36cc2/
quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:40 schreef Elan het volgende:
Zelf neemt ze woensdag geen enkel risico: „Ik blijf binnen
Omdat je automatisch probeert focussen op de maan die ervoor schuift.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:45 schreef Hyaenidae het volgende:
Dus die verduisterde zon is gevaarlijker om in te kijken dan naar de normale zon? Waarom is dit?
Zorgen voor voldoende reclameblokken en een drinkpauzequote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:47 schreef Hyaenidae het volgende:
En is er geen dure apparatuur ofzo die het kan filmen?
Zodat men het achteraf terug kan kijken, of is dat dan ook nog steeds schadelijk om te kijken?
Duur? Je kan met een kartonnen doosje (camera obscura) het gewoon al zien als projectie op een stukje papier.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:47 schreef Hyaenidae het volgende:
En is er geen dure apparatuur ofzo die het kan filmen?
Zodat men het achteraf terug kan kijken, of is dat dan ook nog steeds schadelijk om te kijken?
Mmm, dat lijkt me sterk. Zowel de maan als zon zijn verder verwijderd dan 8 meter (far field), wat betekent dat je oog dat als oneindig ziet.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Omdat je automatisch probeert focussen op de maan die ervoor schuift.
En dan is het alsof je een vergrootglas boven een stukje papier houdt.
Als je normaal recht in de zon kijkt lukt dat niet eens. Doet al pijn als je zicht richting de zon gaat, laat staan dat je kan focussen op de zon zelf.
Had jij niet een studie naar oogschade bij zonne kijken gedaan?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mmm, dat lijkt me sterk. Zowel de maan als zon zijn verder verwijderd dan 8 meter (far field), wat betekent dat je oog dat als oneindig ziet.
Waarschijnlijk.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 14:44 schreef Since2003 het volgende:
die heeft gewoon door een telescoop of een verrekijker gekeken.
We hadden iemand die oogschade bij zoiets had opgelopen, en wij hebben toen een 3D plaatje van z'n netvlies gemaakt. Dat heb ik indertijd idd op deze site gezet. Alle staafjes en kegeltjes verdwenen, precies in het midden van de macula, waar je het scherpst ziet (zag).quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Had jij niet een studie naar oogschade bij zonne kijken gedaan?
Ik heb een semi-fotografisch geheugen, best handig, maar mijn eigen bankrekeningnummer weet ik dan weer nietquote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:12 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
We hadden iemand die oogschade bij zoiets had opgelopen, en wij hebben toen een 3D plaatje van z'n netvlies gemaakt. Dat heb ik indertijd idd op deze site gezet. Alle staafjes en kegeltjes verdwenen, precies in het midden van de macula, waar je het scherpst ziet (zag).
Hoe zit het met fappen? Wel handig als je de playboy zo voor de geest kan halen.quote:Op woensdag 12 augustus 2026 15:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een semi-fotografisch geheugen, best handig, maar mijn eigen bankrekeningnummer weet ik dan weer niet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |