Wel, want dan hebben de leden van de fossiele industrie daar overlast van. Zelf nodig, aangezien lijdelijk verzet geen gewenst resultaat geeft.quote:Op zondag 16 augustus 2026 14:34 schreef Red_85 het volgende:
Snelweg en rails zijn geen plekken om te protesteren.
Jij bent ook een lid van de fossiele industrie, wat geeft jou het recht om je mede leden zo te treiteren?quote:Op zondag 16 augustus 2026 14:53 schreef torentje het volgende:
[..]
Wel, want dan hebben de leden van de fossiele industrie daar overlast van. Zelf nodig, aangezien lijfelijk verzet geen gewenst resultaat geeft.
dat kloptquote:Op zondag 16 augustus 2026 14:35 schreef P8 het volgende:
[..]
Een huishouden in de VS verbruikt bv driemaal zoveel energie als een huishouden in Europa. En dat is met inachtneming van lokaal klimaat en gezinsgrootte.
Alleen kijkend naar olie (willekeurige kadering): Van de dagelijkse 100 miljoen vaten die wereldwijd geproduceerd worden, wordt 20% door de VS verbruikt. En dat terwijl ze ongeveer 5% van de wereldbevolking bevatten.
torentje kan nog niet eens een oude fiets betalenquote:Op zondag 16 augustus 2026 14:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Jij bent ook een lid van de fossiele industrie, wat geeft jou het recht om je mede leden zo te treiteren?
Niet echt collegiaal van je.
Waarom zouden we hen moeten helpen, als hun impact op het wereldwijde klimaat verwaarloosbaar klein is?quote:Op zondag 16 augustus 2026 15:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat klopt
en het westen doet er helemaal NIETS aan om landen in Afrika waar 8 uur per dag de zon schijnt, aan zonnepanelen te helpen of aan EV autos
Als je dan van fossiel af wil , dan is dat de kans net om hier op de A12 te gaan zitten maar daar hoor je de WOKE apostelen niet over
Bekijk deze YouTube-video
maar het zijn wel 3 miljard mensenquote:Op zondag 16 augustus 2026 15:14 schreef P8 het volgende:
[..]
Waarom zouden we hen moeten helpen, als hun impact op het wereldwijde klimaat verwaarloosbaar klein is?
Moet je voorstellen dat ze economisch zo sterk worden dat ze eenzelfde hoeveelheid energie per persoon gaan verbruiken als de gemiddelde Amerikaan. Immers, waarom zouden zij niet allemaal airco's en 97" flatscreen tv's mogen hebben.quote:Op zondag 16 augustus 2026 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar het zijn wel 3 miljard mensen
https://www.populationpyramid.net/africa/2066/
Ik ben lid van de fossiele industrie? Wat?quote:Op zondag 16 augustus 2026 14:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is toch juist de fossiele industrie-waar jij een lid van bent-die misbruik maakt van hun macht om financieel voordeel te krijgen?
De medeleden-zoals jij hen noemt-doen wel weinig om voor anderen de overlast te beperken en bijzonder weinig om alternatieven te realiseren.quote:Op zondag 16 augustus 2026 14:57 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Jij bent ook een lid van de fossiele industrie, wat geeft jou het recht om je mede leden zo te treiteren?
Niet echt collegiaal van je.
En wat doe jij behalve een grote waffel hebben dan zoveel beter dan je mede leden?quote:Op zondag 16 augustus 2026 15:28 schreef torentje het volgende:
[..]
De medeleden-zoals jij hen noemt-doen wel weinig om voor anderen de overlast te beperken en bijzonder weinig om alternatieven te realiseren.
dat is met AI goed mogelijk jaquote:Op zondag 16 augustus 2026 15:23 schreef P8 het volgende:
[..]
Moet je voorstellen dat ze economisch zo sterk worden dat ze eenzelfde hoeveelheid energie per persoon gaan verbruiken als de gemiddelde Amerikaan. Immers, waarom zouden zij niet allemaal airco's en 97" flatscreen tv's mogen hebben.
Ik zoek steun om voor fossiele producten een alternatief te realiseren, zodat de fossiele industrie buitenspel kan worden gezet.quote:Op zondag 16 augustus 2026 15:33 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
En wat doe jij behalve een grote waffel hebben dan zoveel beter dan je mede leden?
Ga dat doen dan kom met een oplossing, werk daar aan vertel daar over.quote:Op zondag 16 augustus 2026 15:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zoek steun om voor fossiele producten een alternatief te realiseren, zodat de fossiele industrie buitenspel kan worden gezet.
Veel plezier. Ik werk daar niet aan mee.quote:Op zondag 16 augustus 2026 15:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik zoek steun om voor fossiele producten een alternatief te realiseren, zodat de fossiele industrie buitenspel kan worden gezet.
nee er komen er nog 500 miljoen naar nederlandquote:Op zondag 16 augustus 2026 15:23 schreef P8 het volgende:
[..]
Moet je voorstellen dat ze economisch zo sterk worden dat ze eenzelfde hoeveelheid energie per persoon gaan verbruiken als de gemiddelde Amerikaan. Immers, waarom zouden zij niet allemaal airco's en 97" flatscreen tv's mogen hebben.
De fossiele industrie doet toch zelf ook overlast bezorgen aan de mensen die tegen hun lijdelijk verzet plegen?quote:Op zondag 16 augustus 2026 16:01 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Ga dat doen dan kom met een oplossing, werk daar aan vertel daar over.
Maar je hebt niks.
De oplossing is sowieso niet om mensen dwars zitten die net zoveel gebruik maken van de fossiele industrie als dat je zelf doet, dat is nogal hypocriet.
Het enige wat jij en die XR groep bereiken met deze houding is dat mensen een hekel krijgen aan jou en die XR groep.
Wat is dan een goed alternatief voor de fossiele industriequote:Op zondag 16 augustus 2026 16:11 schreef torentje het volgende:
[..]
De fossiele industrie doet toch zelf ook overlast bezorgen aan de mensen die tegen hun lijdelijk verzet plegen?
Je denkt toch niet dat ik antwoord geef, aan iemand die zich eerder vijandig opstelde?quote:Op zondag 16 augustus 2026 16:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Wat is dan een goed alternatief voor de fossiele industrie
Je begon zelf op mij te reageren over oorlogstuig etc.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat ik antwoord geef, aan iemand die zich eerder vijandig opstelde?
quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 21:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Heb je dan liever dat de fossiele industrie de wereld verwoest om te kunnen experimenteren met oorlogstuig? Zodat de jongere generaties veel werk hebben om te kunnen overleven.
quote:Op zaterdag 15 augustus 2026 23:04 schreef torentje het volgende:
[..]
De oertijd begon toen de fossiele industrie begon te zoeken naar bruikbare fossiele producten om daarmee te kunnen experimenteren voor bruikbaar oorlogstuig.
Dat moet men niet bagatelliseren en ook niet afdoen als een leugen.
quote:Op zondag 16 augustus 2026 10:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij bent door de fossiele industrie volledig geïndoctrineerd. Ga toch zelf eens nadenken over de bedoelingen van de mannen die jij kritiekloos volgt.
Zegt degene die constant vijandig is. Nee ok.quote:Op zondag 16 augustus 2026 18:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat ik antwoord geef, aan iemand die zich eerder vijandig opstelde?
Ik geef slechts kritiek op de vijanden van de rede.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:15 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Zegt degene die constant vijandig is. Nee ok.
Nee. Je bent vijandig en accepteert geen andere meningen en feiten.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:34 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik geef slechts kritiek op de vijanden van de rede.
Jij beschrijft nu het debiele volk dat de leiding heeft in ons land.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:34 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nee. Je bent vijandig en accepteert geen andere meningen en feiten.
Nee. Ik beschrijf jou.quote:Op zondag 16 augustus 2026 19:56 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij beschrijft nu het debiele volk dat de leiding heeft in ons land.
Kun je mij een realistisch alternatief voor fossiele energie geven dan? Ik zou graag de overstap maken, maar heb geen idee hoe ik dat zou kunnen doen en gewoon door functioneren zoals ik dat nu doe.quote:Op zondag 16 augustus 2026 16:11 schreef torentje het volgende:
[..]
De fossiele industrie doet toch zelf ook overlast bezorgen aan de mensen die tegen hun lijdelijk verzet plegen?
Dan heb jij nooit al die vijandige bijdrages van sommige users gelezen op mijn bijdrages.quote:Op zondag 16 augustus 2026 20:02 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Nee. Ik beschrijf jou.
Oh maar torentje wil geen brandstoffen, geen verkeer, geen drukke wegen, geen ondernemers, geen grote winkels. Ik denk dat hij grofweg terug wil naar de tijd van de primitieve, vooral voor eigen gebruik bedoelde landbouw. Misschien kan professor Barabas hem terugflitsen naar het Mesopotamië van zo'n 9000 jaar geleden...quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:11 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Kun je mij een realistisch alternatief voor fossiele energie geven dan? Ik zou graag de overstap maken, maar heb geen idee hoe ik dat zou kunnen doen en gewoon door functioneren zoals ik dat nu doe.
Maar wat is er dan mis, om te willen leven zonder drukte en feesten?quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Oh maar torentje wil geen brandstoffen, geen verkeer, geen drukke wegen, geen ondernemers, geen grote winkels. Ik denk dat hij grofweg terug wil naar de tijd van de primitieve, vooral voor eigen gebruik bedoelde landbouw. Misschien kan professor Barabas hem terugflitsen naar het Mesopotamië van zo'n 9000 jaar geleden...
Misschien hebben we geen keuze en gaan we met z'n allen die kant al op. Deze week was de verwachting dat de warme Atlantische golfstroom nog iets van 40 jaar heeft, voordat deze stilvalt, wat 100 jaar eerder is dan men eerder nog voorspelde.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Oh maar torentje wil geen brandstoffen, geen verkeer, geen drukke wegen, geen ondernemers, geen grote winkels. Ik denk dat hij grofweg terug wil naar de tijd van de primitieve, vooral voor eigen gebruik bedoelde landbouw. Misschien kan professor Barabas hem terugflitsen naar het Mesopotamië van zo'n 9000 jaar geleden...
Maar tegelijkertijd wil torentje zich 'dagelijks laveloos kunnen drinken' , een ruimere uitkering waarin hij nooit hoeft te werken omdat hij 'daarvoor te mooi van uiterlijk en geest voor is' en een ruime vrijstaande woning met een grote tuin.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Waar heb jij dan die fossiele energie zo dringend voor nodig?quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:11 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Kun je mij een realistisch alternatief voor fossiele energie geven dan? Ik zou graag de overstap maken, maar heb geen idee hoe ik dat zou kunnen doen en gewoon door functioneren zoals ik dat nu doe.
Ik moet elke dag huizen bouwen in een dorp 58km van mijn woonplaats. Ik ben mantelzorger voor mijn moeder die 30km de andere kant op woont. Ik verwarm water (en mijn huis) met gas. Ik heb bovendien ook graag lampen aan en zit soms op het internet. Ik koop graag gevarieerder dan alleen koolraap en pastinaak, en avocados en soja groeit helaas niet goed in Nederland. En volgens mij heb ik weinig elektronica in huis dat op loopafstand is geproduceerd.quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Waar heb jij dan die fossiele energie zo dringend voor nodig?
Waar is dat ook alweer van gemaakt?quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:26 schreef P8 het volgende:
Mijn huis is wel goed geisoleerd met plastics.
Precies.quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waar is dat ook alweer van gemaakt?
Volgens de XR geleerden en Torentje kan je dat doen met paard en wagen.quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:26 schreef P8 het volgende:
[..]
Ik moet elke dag huizen bouwen in een dorp 58km van mijn woonplaats. Ik ben mantelzorger voor mijn moeder die 30km de andere kant op woont. Ik verwarm water (en mijn huis) met gas. Ik heb bovendien ook graag lampen aan en zit soms op het internet. Ik koop graag gevarieerder dan alleen koolraap en pastinaak, en avocados en soja groeit helaas niet goed in Nederland. En volgens mij heb ik weinig elektronica in huis dat op loopafstand is geproduceerd.
En dat kan allemaal niet elektrisch met zonnepanelen en/of windmolens en/of waterkrachtscentrales of iets dergelijk?quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:26 schreef P8 het volgende:
[..]
Ik moet elke dag huizen bouwen in een dorp 58km van mijn woonplaats. Ik ben mantelzorger voor mijn moeder die 30km de andere kant op woont. Ik verwarm water (en mijn huis) met gas. Ik heb bovendien ook graag lampen aan en zit soms op het internet. Ik koop graag gevarieerder dan alleen koolraap en pastinaak, en avocados en soja groeit helaas niet goed in Nederland. En volgens mij heb ik weinig elektronica in huis dat op loopafstand is geproduceerd.
Het antwoord laat zich wel beter raden dan dat. Ik verwacht dat elektriciteit het antwoord zal zijn voor alles. Tot op zekere hoogte is dat goed. We moeten sowieso van het gas af, al is het alleen al voor de prijs. Een goede IR-kachel is een stuk zuiniger dan CV of gas. Maar voor die hele transitie zit je ook vast aan een shitload aan plastic. Soit, een eenmalige fossiele investering. Plastics zijn ook imo veruit het beste wat we met olie kunnen maken.quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:37 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Volgens de XR geleerden en Torentje kan je dat doen met paard en wagen.
Water verwarm je maar op vuur.
Lampen vervangen voor kaarsen.
I.p.v. koolraap en pastinaak kan je bloemkool en spruitjes eten voor de afwisseling.
Avocado's niet nodig, appels groeien in Nederland aan bomen.
Electronica is niet nodig als je het vuur toch al aan hebt om je warm water te maken dan kan je net zo goed gelijk even snel wat rooksignalen sturen.
Nee dus. Windmolens en waterkracht leveren bovendien te weinig op.quote:Op zondag 16 augustus 2026 23:18 schreef torentje het volgende:
[..]
En dat kan allemaal niet elektrisch met zonnepanelen en/of windmolens en/of waterkrachtscentrales of iets dergelijk?
Ik denk dat je gelijk hebt je niet alles op 1 hoop kan gooien daar zijn er teveel mensen voor en het energie net is nu al overbelast.quote:Op zondag 16 augustus 2026 23:33 schreef P8 het volgende:
[..]
Het antwoord laat zich wel beter raden dan dat. Ik verwacht dat elektriciteit het antwoord zal zijn voor alles. Tot op zekere hoogte is dat goed. We moeten sowieso van het gas af, al is het alleen al voor de prijs. Een goede IR-kachel is een stuk zuiniger dan CV of gas. Maar voor die hele transitie zit je ook vast aan een shitload aan plastic. Soit, een eenmalige fossiele investering. Plastics zijn ook imo veruit het beste wat we met olie kunnen maken.
De complete logistieke sector op elektriciteit is niet haalbaar, tenzij je efficiëntie uit het raam gooit. Dus bij wijze van elke 100km 10 uur opladen. Dit ivm zeldzame mineralen en metalen. Als je de productie van de accu al weet te fixen (lithium raffineren tot batterijkwaliteit gebeurt eigenlijk alleen in China), dan heb je weer die extreem zeldzame metalen nodig voor de energieoverdracht van de accu's naar de wielen. Dit is veel complexer dan mensen (lees: moderne hippies) denken. Daarom zijn er ook nog geen elektrische vrachtwagens. De techniek is nog niet commercieel te krijgen. Zeevaart en luchtvaart zijn al helemaal niet haalbaar op deze manier.
Dit is de crux in de hele transitie naar duurzame energie. Als je echt neutraal wil gaan, is er geen ruimte meer voor moderne elektronica, want vrijwel alles is afhankelijk van die metalen.
Maar de vraag is ook hoe alle energie opgewekt moet worden. Zonnepanelen, mits ze niet te modern zijn en dezelfde meuk gebruiken, zijn inmiddels wel enorm efficient. Maar eigenlijk is kernenergie de enige optie die kan voldoen aan de maatschappelijke vraag, en niet de lucht volpompt met CO2 en andere ongein.
Maar met dit alles vergeten we voor het gemak 2/3 van de mensheid die naar onze maatstaven erbarmelijk leeft. En we nemen voor het gemak aan dat het klimaat stabiel blijft.
[..]
Nee dus. Windmolens en waterkracht leveren bovendien te weinig op.
Edit: Maar je hebt wel gelijk in je veroordeling van de smerige praktijken van de fossiele industrie. Die stimuleren consumptie van olieproducten, voor het eigen financiële gewin, wat het klimaat alleen maar sneller naar de kloten helpt. Boten vol plastics die extra goedkoop kunnen varen (alleen de industrie verdient hieraan), zodat jij en ik dat kitscherige dingetje van Temu kunnen hebben.![]()
Niks, zolang anderen niet hoeven te betalen voor wat jij wel wil.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:49 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar wat is er dan mis, om te willen leven zonder drukte en feesten?
Mijn auto loopt niet op water, maar ik heb hem wel hard nodig voor werk en zorg. In de winter wil ik ook een warm en verlicht huis. Mijn boodschappen worden niet in de winkel geboren.quote:Op zondag 16 augustus 2026 22:20 schreef torentje het volgende:
[..]
Waar heb jij dan die fossiele energie zo dringend voor nodig?
quote:Op zondag 16 augustus 2026 23:18 schreef torentje het volgende:
[..]
En dat kan allemaal niet elektrisch met zonnepanelen en/of windmolens en/of waterkrachtscentrales of iets dergelijk?
Jezus, de ironiequote:Op maandag 17 augustus 2026 09:16 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Het enige antwoord hierop zou moeten zijn: Waar de f**k bemoei jij je mee?
De vraag stellen is hem beantwoorden.quote:Op maandag 17 augustus 2026 09:44 schreef William_Papadin het volgende:
Heeft Jetten al gereageerd op deze doldwaze en levensgevaarlijke actie van XR op de A12 of is hij nog steeds de hypocriete premier zoals we hem kennen?
De mensen die steeds feesten storen wel iedereen die niet met hun mee willen feesten. Dat storen mag van jou dus wel?quote:Op maandag 17 augustus 2026 00:09 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Niks, zolang anderen niet hoeven te betalen voor wat jij wel wil.
Je bedoeld burenoverlast?quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:02 schreef torentje het volgende:
[..]
De mensen die steeds feesten storen wel iedereen die niet met hun mee willen feesten. Dat storen mag van jou dus wel?
Dan moet je een baan zoeken, je weet wel, werk.quote:Op zondag 16 augustus 2026 21:49 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar wat is er dan mis, om te willen leven zonder drukte en feesten?
Als men niet zo'n hoge eisen stelde aan de werknemers/normale mensen was dat werken ook geen probleem. Maar men moet tegenwoordig veel diploma's kunnen overleggen aan de werkgevers voordat men een betaalde baan kan krijgen.quote:Op maandag 17 augustus 2026 11:34 schreef StateOfMind het volgende:
Dan moet je een baan zoeken, je weet wel, werk.
En dan kun je een afgelegen vrijstaand huis kopen, en dan heb je geen last meer van drukte en feesten.
Heel simpel.
Ah, dus mensen met diploma's/hoogopgeleiden zijn geen 'normale' mensen. Got it.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:04 schreef torentje het volgende:
Simpel is het dus niet voor werknemers/normale mensen.
nee hoor, als ze maar niet kunnen zien dat je geestelijk gestoord bent dan krijg jij echt wel een baanquote:Op maandag 17 augustus 2026 12:04 schreef torentje het volgende:
. Maar men moet tegenwoordig veel diploma's kunnen overleggen aan de werkgevers voordat men een betaalde baan kan krijgen.
Ik wil niet werken voor de vijanden van de rede, die zouden zelf de moeilijkste werkzaamheden moeten gaan doen. Hebben zij tenminste geen tijd om ruzie te maken op dit soort discussieforums.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hoor, als ze maar niet kunnen zien dat je geestelijk gestoord bent dan krijg jij echt wel een baan
Maar jij wilt graag een baan op een hoog elitair links niveau he
Zat sectoren waar je als ongeschoolde meteen terecht kan.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men niet zo'n hoge eisen stelde aan de werknemers/normale mensen was dat werken ook geen probleem. Maar men moet tegenwoordig veel diploma's kunnen overleggen aan de werkgevers voordat men een betaalde baan kan krijgen.
Simpel is het dus niet voor werknemers/normale mensen.
Dus iedere FOKer die het niet met je eens is is rijk en niet voor rede vatbaar.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:29 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik wil niet werken voor de vijanden van de rede, die zouden zelf de moeilijkste werkzaamheden moeten gaan doen. Hebben zij tenminste geen tijd om ruzie te maken op dit soort discussieforums.
Ik ben al jaren bezig met me lijdelijk te verzetten tegen de mannen die bezig zijn met het verwoesten van de wereld voor de jongere generaties met hun gezoek en gegraaf naar fossiele producten.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zat sectoren waar je als ongeschoolde meteen terecht kan.
En waar je intern dan ook mogelijkheden hebt om cursussen te volgen en door te groeien.
Maar dan moet je wel willen.
En jij wil van alles, behalve er zelf iets aan doen.
Behalve vaag lullen als ware je het Orakel van Delphi....
Volgens mij is dit meer een hele ziekelijke vorm van jaloezie.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:38 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik ben al jaren bezig met me lijdelijk te verzetten tegen de mannen die bezig zijn met het verwoesten van de wereld voor de jongere generaties met hun gezoek en gegraaf naar fossiele producten.
Dat denk ik ook.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Volgens mij is dit meer een hele ziekelijke vorm van jaloezie.
Het is een mafklapper eerste klas, met zijn vage gelul.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ik heb nog geen meerderheid, dus jij mag dat zeggen en schrijven.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Dat.quote:Op maandag 17 augustus 2026 12:37 schreef Gizmogirl28 het volgende:
[..]
Dus iedere FOKer die het niet met je eens is is rijk en niet voor rede vatbaar.
Besef je je dan niet dat de meeste mensen die XR blokkeert gewoon Jan Modaal is die op weg is naar zijn werk of na een lange dag werken weer heel graag naar huis wil? Of op zaterdag een welverdiend uitje wil maken maar dat niet kan omdat er idioten op de zitten.
Ook kleine bedrijven die keihard werken om hun brood te verdienen zetten jullie vast.
Of mensen die naar het ziekenhuis moeten.
Etc etc etc.
Vind ik ook, maar dat durven ze niet omdat ze dan wel aangepakt worden.quote:Op maandag 17 augustus 2026 13:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat.
Ga dan gewoon de verantwoordelijke ministeries bezetten of blokkeren, en/of de hoofdkantoren van de betreffende bedrijven, maar ga niet onschuldige burgers dwarszitten.
Waarom, in hemelsnaam, zou je het hierbij alleen maar over elektrisch rijden hebben?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:11 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er is sprake van een globale economie en wij in Nederland, itt andere westerse landen zoals de VS, Italie en Spanje, stappen al snel over op elektrisch rijden. Dat is een langdurend proces en niet iets wat je direct kan doen.
De eis en verwachting dat we zomaar ineens met zijn allen overstappen op elektrisch rijden is een onmogelijke en debiele eis.
Wat bewijs je hier nu mee? Dat je dus niet kunt lezen? XR stelde dat we onmiddelijk moeten stoppen met het verbranden van fossiel, niet met fossiel an sich. Dat is een wezenlijk verschil en zou meer moeilijkheden opleveren.quote:
Ja, dán zouden we ook geen WD-40 meer kunnen gebruiken, dat scheelt wel een hoop ten opzichte van de volkomen irreële wens (of eis in hun eigen ogen) om per direct te stoppen met het verbranden van fossiel.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:27 schreef viagraap het volgende:
Dat je dus niet kunt lezen? XR stelde dat we onmiddelijk moeten stoppen met het verbranden van fossiel, niet met fossiel an sich. Dat is een wezenlijk verschil en zou meer moeilijkheden opleveren.
Je begrijpt dus niet eens wat ik betwist aan de punten die je maakt. Ik ben niet verrast moet ik zeggen. Net zoals de schrijver van je laatste 'bron', wat eerder een opiniestuk is dat al cherry-pickend een matig punt maakt, blijf je koppig vanuit de bestaande wereld redeneren. Gebruik je verstand of je fantasie nou eens. Nee we hebben nú niet genoeg batterijcapaciteit, moeten we dan maar stoppen met de transitie? Denk je dat Henry Ford toen hij aan zijn idee van de T-Ford werkte op enig moment dacht 'potverdrie er zijn niet genoeg benzinepompen om miljoenen van deze auto's te bedienen, balen zeg dit wordt niks'?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De 20%:
Hernieuwbare stroom is slechts een deel van de totale hoeveelheid hernieuwbare energie. Het finale energiegebruik in Nederland bestaat uit drie onderdelen; warmte (55 procent, vooral gebouwen en industrie), transport (25 procent, vooral wegverkeer en vliegverkeer) en stroomverbruik (20 procent). Door elektrificatie van de industrie, vervoer, koken en verwarmen zal het aandeel elektriciteit groeien. Het PBL berekent dat dit in 2030 ongeveer uitkomt op 24 procent van het finale gebruik.
Bron:
https://nationaalklimaatp(...)troom-is-nu-duurzaam
Omzetten naar waterstof = factor 3:
Hoe komt het een waterstofopslag voor huishoudens veel duurder is?
Dit komt omdat je waterstof daar wel weer terug om moet zetten naar elektriciteit, voordat de omwonenden deze kunnen gebruiken om hun huis te verwarmen, te wassen of te koken. Dit is veel minder efficiënt dan als je het energieoverschot in een batterij zou stoppen om ’s avonds te gebruiken als je weer thuis komt van het werk.
Een batterij is bijna 100% efficiënt. Bij de productiestap naar waterstof behoud je 60% van de energie, als je dan waterstof weer terug omzet naar stroom ook. Dus dan heb je 60% van 60%, dat is niet heel best.”
Bron:
https://www.sweco.nl/actu(...)chot-groene-energie/
Elektriciteit duurder naar mate er meer solar en wind in de mix zit:
https://ca.finance.yahoo.(...)power-100008520.html
Van iemand die beweert bij XR actief te zijn had ik verwacht dat dit soort basiszaken bekend waren, maar zoals wel vaker: holle vaten klinken het luidst.
Ga me alsjeblieft niet vertellen dat je weer met je theorie over minder doden door kou aan komt zetten. Dan rapporteer ik je voor trollen. Dat is hetzelfde 'niveau' als wijzen op planten die CO2 gebruiken om te groeien in deze discussie. Voorzover je laat zien dat je kunt nadenken, leg je verbanden die erop wijzen dat je weldegelijk in staat bent om te snappen waarom je poep praat. Ben je jezelf voor de gek aan het houden?quote:Op woensdag 12 augustus 2026 16:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De aarde blijft gewoon leefbaar met opwarming. Misschien zelfs wel meer leefbaar...
Waar komt de behoefte vandaan om met elke post verder te laten zien hoe dom je bent? Wil je me nu wijsmaken dat je niet meer toepassingen voor olie kunt bedenken?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dán zouden we ook geen WD-40 meer kunnen gebruiken, dat scheelt wel een hoop ten opzichte van de volkomen irreële wens (of eis in hun eigen ogen) om per direct te stoppen met het verbranden van fossiel.
Vriendelijke manier van discussiëren heb je, zal aan het aard van het beestje liggen. Ik zal het voor je uitschrijven: het door jou (of XR) gefabriceerde verschil tussen het verbranden van fossiel en het gebruiken van fossiel is totaal verwaarloosbaar op de omvang van de catastrofale impact die dat zou hebben op de wereld. Je weet zelf ook wel dat je maar semantisch zit te muggenziften om je punt door te drukken; het punt is alleen dat dat geen punt is.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:45 schreef viagraap het volgende:
[..]
Waar komt de behoefte vandaan om met elke post verder te laten zien hoe dom je bent? Wil je me nu wijsmaken dat je niet meer toepassingen voor olie kunt bedenken?
Bij XR doen ze zoveel mogelijk aan geweldloos, en ik erger me weleens aan de discussies daarover omdat bepaalde dingen onder 'geweld' worden geschaard die ik onzinnig vind. Maar nu ik zie hoe gekrenkt je tere zieltje is, moet ik dat misschien heroverwegen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Vriendelijke manier van discussiëren heb je, zal aan het aard van het beestje liggen. Ik zal het voor je uitschrijven: het door jou (of XR) gefabriceerde verschil tussen het verbranden van fossiel en het gebruiken van fossiel is totaal verwaarloosbaar op de omvang van de catastrofale impact die dat zou hebben op de wereld. Je weet zelf ook wel dat je maar semantisch zit te muggenziften om je punt door te drukken; het punt is alleen dat dat geen punt is.
Ja precies en daarom is het ook zo illusoir om dat als reële optie te zien. We verbranden dat namelijk niet omdat we dat zo grappig vinden, maar omdat er nu - en voorlopig - geen alternatief is. Daarom is het verbruik zo hoog en daarmee de gepercipieerde winst ook.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 17:04 schreef viagraap het volgende:
Natuurlijk wil je zo min mogelijk chemische troep die ecosystemen uit balans brengt voorkomen, maar dat is nu niet waar de grootste winst te behalen valt.
Er zijn alternatieven. Bovendien, voor de 99e keer in dit topic: je hebt geen keuze. Of je stopt ermee, voor langere tijd bovendien, of je neemt willens en wetens het risico op een onvoorspelbaar én zeer snel veranderend klimaat met alle gevolgen van dien. De enige mensen die het zich kunnen veroorloven (in behoorlijk letterlijke zin) die problemen op de koop toe te nemen, zijn precies de grootste veroorzakers ervan. En nee, daar horen jij en ik niet bij.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 17:18 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja precies en daarom is het ook zo illusoir om dat als reële optie te zien. We verbranden dat namelijk niet omdat we dat zo grappig vinden, maar omdat er nu - en voorlopig - geen alternatief is. Daarom is het verbruik zo hoog en daarmee de gepercipieerde winst ook.
Even voor de goede orde: jij beweert dat we afstevenen op klimaatcatastrofes, dan moet jij dat onderbouwen.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:41 schreef viagraap het volgende:
[..]
Je begrijpt dus niet eens wat ik betwist aan de punten die je maakt. Ik ben niet verrast moet ik zeggen. Net zoals de schrijver van je laatste 'bron', wat eerder een opiniestuk is dat al cherry-pickend een matig punt maakt, blijf je koppig vanuit de bestaande wereld redeneren. Gebruik je verstand of je fantasie nou eens. Nee we hebben nú niet genoeg batterijcapaciteit, moeten we dan maar stoppen met de transitie? Denk je dat Henry Ford toen hij aan zijn idee van de T-Ford werkte op enig moment dacht 'potverdrie er zijn niet genoeg benzinepompen om miljoenen van deze auto's te bedienen, balen zeg dit wordt niks'?
Weet je wat, zelfs als we in jouw belachelijk beperkte wereldbeeld blijven, is de keus helder: we moeten stoppen met het huidige fossiele systeem, want we riskeren er de kans op een leefbare aarde mee. Met 'leefbaar' doelt men op een aarde die, als we het dus efficiënter en vooral eerlijker aanpakken, makkelijk in staat kan zijn 10 miljard monden te voeden. We stevenen nu af op een wereld waarin de helft van alle mensen, waarvan een groot deel geen inspraak had of heeft in de manier waarop we grondstoffen gebruiken, dood gaat. In jouw kennelijk zeer beperkte fantasie kun je je waarschijnlijk letterlijk niet voorstellen dat je daar geen last van gaat hebben, maar dat is wegkijken en wensdenken.
Ik krijg sterk de indruk dat je AI of een zoekmachine gebruikt om het antwoord te vinden wat je al in je hoofd hebt. Als je op google bij wijze van spreken 'is gras blauw' intypt, zal je een bron vinden die daar 'ja' op zegt, dat begrijp je hoop ik?
[..]
Ga me alsjeblieft niet vertellen dat je weer met je theorie over minder doden door kou aan komt zetten. Dan rapporteer ik je voor trollen. Dat is hetzelfde 'niveau' als wijzen op planten die CO2 gebruiken om te groeien in deze discussie. Voorzover je laat zien dat je kunt nadenken, leg je verbanden die erop wijzen dat je weldegelijk in staat bent om te snappen waarom je poep praat. Ben je jezelf voor de gek aan het houden?
Afsluitend: kom vooral met bronnen die laten zien dat we niet afstevenen op klimaatcatastrofes. Ik ben hier namelijk niet degene die de wetenschap negeert en discutabele argumenten napraat, dat ben jij. Degene die tegen de consensus in wilt gaan moet bewijzen dat dat terecht is, niet andersom.
Natuurlijk hebben we wel een non-binaire keuze, daar zitten "we" middenin. En dan nog krijgen we daar een zeer groot deel van de wereld niet in mee - en zullen we daar ook nooit in meekrijgen - dus is gedeeltelijke adaptie gewoon een must en een snel verander(en)d klimaat een fait acclompi, niet iets reversibels of iets dat nog te bevriezen is.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 17:22 schreef viagraap het volgende:
[..]
Er zijn alternatieven. Bovendien, voor de 99e keer in dit topic: je hebt geen keuze. Of je stopt ermee, voor langere tijd bovendien, of je neemt willens en wetens het risico op een onvoorspelbaar én zeer snel veranderend klimaat met alle gevolgen van dien. De enige mensen die het zich kunnen veroorloven (in behoorlijk letterlijke zin) die problemen op de koop toe te nemen, zijn precies de grootste veroorzakers ervan. En nee, daar horen jij en ik niet bij.
Waar komt de behoefte vandaan om iedereen die het niet met jou eens is uit te maken voor dom? Wat denk je daarmee te bereiken?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 16:45 schreef viagraap het volgende:
[..]
Waar komt de behoefte vandaan om met elke post verder te laten zien hoe dom je bent? Wil je me nu wijsmaken dat je niet meer toepassingen voor olie kunt bedenken?
Nee, er zijn voorlopig nog geen werkbare alternatieven voor de komende decennia voorhanden.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 17:22 schreef viagraap het volgende:
[..]
Er zijn alternatieven. Bovendien, voor de 99e keer in dit topic: je hebt geen keuze. Of je stopt ermee, voor langere tijd bovendien, of je neemt willens en wetens het risico op een onvoorspelbaar én zeer snel veranderend klimaat met alle gevolgen van dien. De enige mensen die het zich kunnen veroorloven (in behoorlijk letterlijke zin) die problemen op de koop toe te nemen, zijn precies de grootste veroorzakers ervan. En nee, daar horen jij en ik niet bij.
Elon Musk kan bijna de helft van die kosten in zijn eentje betalen. Dat bedoel ik met gebruik maken van je fantasie, waarom zou je er vanuit gaan dat de huidige status quo moet blijven bestaan?quote:Op woensdag 19 augustus 2026 17:49 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: jij beweert dat we afstevenen op klimaatcatastrofes, dan moet jij dat onderbouwen.
Minder doden door kou is geen theorie, maar een feit. Factor 10 minder ofzo. Snel gaan janken bij de mods nu, ze zullen je uitlachen, maar dat lijkt mij een viagraap probleem.
Verder heb je kennelijk niet in de gaten hoeveel accu's je nodig hebt om volledig op solar en wind te kunnen vertrouwen. Ongeveer 90 dagen. Dat is op dit moment dan 7.500 TWh. Dat kost 2.625.000 miljard, oftewel ongeveer 328.125 euro per bewoner op aarde. En dat zal zorgen voor een behoorlijke stijging van de energiekosten. Moet ik je dat ook voorrekenen, of snap je ook wel dat dit soort bedragen uitgeven simpelweg niet KAN. Met je 'fantasie gebruiken'.
O ja, we hebben er ook nog eens volstrekt niet de capaciteit voor om zoveel accu's in redelijke tijd te maken.
En dan deze zin weer: We stevenen nu af op een wereld waarin de helft van alle mensen, waarvan een groot deel geen inspraak had of heeft in de manier waarop we grondstoffen gebruiken, dood gaat.
Keiharde leugen. Maar ik doe je een aanbod: als jij deze stelling hard kan maken, dan maak ik 1.000 euro over aan XR.
Je kan niet rekenen. Want het is ongeveer 3.000 keer zoveel als Musk aan vermogen heeft. En dat is nog even los van dat hij dat vermogen niet liquide heeft.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 18:59 schreef viagraap het volgende:
[..]
Elon Musk kan bijna de helft van die kosten in zijn eentje betalen. Dat bedoel ik met gebruik maken van je fantasie, waarom zou je er vanuit gaan dat de huidige status quo moet blijven bestaan?
En wat betreft de miljarden doden:
Pagina 32. De tabel laat zien wat er kan gebeuren bij een bepaalde temperatuurstijging. We zijn op dit moment totaal niet op koers om de opwarming af te laten nemen. Vooralsnog versnelt deze alleen maar. Elke extra ton CO2 die je uitstoot is een hoger risico op het passeren van meerdere tipping points die het proces verder versnellen.
En van dat hij, noch de andere miljardairs, dat anderen uberhaupt verschuldigd zouden zijn.quote:Op woensdag 19 augustus 2026 20:34 schreef VEM2012 het volgende:
En dat is nog even los van dat hij dat vermogen niet liquide heeft.
Je hoeft mij niets aan te wijzen. Ik zie wel dat er 4 miljard genoemd staat, maar wat daar staat is niet een voorspelling van wat het gevolg is van klimaatverandering. Wat ook niet zo gek is, gelet op wie het geschreven hebben… nietwaar?quote:Op zondag 23 augustus 2026 11:54 schreef viagraap het volgende:
[..]
Je hebt gelijk over die kosten, ik las het verkeerd. Waarschijnlijk omdat het een getal is wat je uit je reet hebt getrokken. Daarbovenop, voor de zoveelste keer (echt serieus ga je hier ooit nog op in?): je gaat weer eens uit van de bestaande realiteit. Volgens jouw logica zouden we zonnepanelen nooit hebben moeten overwegen, en waren we er nooit achter gekomen dat de kosten per kwh exponentieel zouden dalen.
En hoezo staat dat niet in de tabel? Moet ik je aanwijzen wat er letterlijk staat?
Je kunt dus niet lezen? Wat de fuck is er niet te volgen aan die tabel?quote:Op zondag 23 augustus 2026 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hoeft mij niets aan te wijzen. Ik zie wel dat er 4 miljard genoemd staat, maar wat daar staat is niet een voorspelling van wat het gevolg is van klimaatverandering. Wat ook niet zo gek is, gelet op wie het geschreven hebben… nietwaar?
Trouwens, wist je dat zonder overdaad aan energie zoals we nu kennen (dus: als we ineens stoppen met fossiel) we wel aantoonbaar naar 4 miljard minder mensen kunnen gaan? Want dan gaat de levensverwachting weer terug naar hoe het vroeger was logischerwijs.
Je noemt die bierviltjesberekening (die schijnbaar na te lezen is maar je zegt niet waar dan) logica?quote:Verder kun je gewoon narekenen wat het kost: 90 dagen is ruwweg 1/4e van jaarlijks benodigde energie. En dat getal kun je gewoon omzetten in de bekende kosten voor accu’s. Ik heb nog het minimale bedrag genomen, zonder installatie, zonder de benodigde aansturing, enz.
En ja, accu’s zullen vast goedkoper worden in de toekomst, maar onvoldoende om dat werkbaar te krijgen.
Daarom zie ik veel meer in geld steken in bv kernfusie.
Mijn logica is gewoon kloppend.
Jouw logica is: hoe harder ik schreeuw, hoe meer kans dat iemand gewoon gaat geloven wat ik zeg.
Die logica… how’s that working for ya?
Ik kan heel goed lezen. En ook begrijpen wat er staat. Heel moeilijk is het niet, want het staat er gewoon in Jip en Janneke bij:quote:Op woensdag 26 augustus 2026 14:15 schreef viagraap het volgende:
[..]
Je kunt dus niet lezen? Wat de fuck is er niet te volgen aan die tabel?Hele matige trollpoging dit. Net als je totaal willekeurige idee om maar geen energie meer te gebruiken. Werkelijk helemaal niemand die daarvoor pleit.
[..]
Je noemt die bierviltjesberekening (die schijnbaar na te lezen is maar je zegt niet waar dan) logica?Heeft je logica rekening gehouden met andere variabelen, zoals energiebesparing? Als XR of de talloze wetenschappers die dit al decennia bepleiten stellen dat het systeem op de schop moet, is jouw antwoord: nee dat kan niet want kijk maar binnen dit systeem zou het niet werken
Ben je gewoon te lui om er serieus over na te denken of kun je het niet?
Ga je nou gewoon wéér ineens heel letterlijk over een woordje zitten om er dan ook nog eens gigantisch mee de mist in te gaan? Er staat namelijk LeTtErLiJk dat zo'n matrixtabel geen voorspelling doet inderdaad, maar dat het potientiele gevolgen rangschikt. Oftewel, het zet overzichtelijk op een rijtje wat de gevolgen zijn volgens de huidige staat van de wetenschap bij temperatuurstijging X. Al die gevolgen zijn dan wel weer voorspellingen. Ik weet niet wat je probeert te bewijzen hier, dat je niet in staat bent zo'n tabel te begrijpen?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 14:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kan heel goed lezen. En ook begrijpen wat er staat. Heel moeilijk is het niet, want het staat er gewoon in Jip en Janneke bij:
A risk impact matrix is a methodology for ranking potential impacts, not a prediction or central scenario.
Er staat LETTERLIJK dat het geen voorspelling is. LETTERLIJK. En nog valt jou dat niet op???
Jij bent hier degene die alleen maar in accu's lijkt te kunnen denken, dat is het hele probleemquote:Ten aanzien van de accu's heb ik gewoon de kosten genomen en dan zie je dat dat zo buitensporig is, dat het onbetaalbaar is en energie heel erg veel duurder maakt (nog even afgezien van een hele hoop andere technische problemen).
Sommige ideeën kun je op een bierviltje berekenen als volstrekt kansloos. En XR grossiert daarin. Net als jij overigens.
Ik zie graag welke wetenschapper waar precies pleit voor accu's als oplossing. Want er is nog een heel groot probleem met die accu's... ze hebben niet het eeuwige leven. Ongeveer 15 jaar. Dat betekent dus dat je 1,4 keer van het mondiale GDP jaarlijks kwijt bent aan jouw 'oplossing'.
Let wel: voor alleen de accu's.
Kortom: ik heb je voorgerekend dat jouw 'oplossing' onbetaalbaar is (by far!). Jij bent degene die blijft beweren dat het anders moet dan we nu doen: kom eens met iets werkbaars. Want denk je nou echt dat als er een goed, werkbaar en betaalbaar alternatief was, dat de wereld dat niet al had omarmd? Dat de politici overal denken: 'laten we maar zorgen voor zoveel mogelijk problemen met klimaatverandering'? Zelfs de EU draait al bij omdat ze zien dat net zero voor de EU niet kan zonder veel te grote offers en het onder de streep niets oplevert.
Moet ik je weer eens herinneren aan wat jij schreef en ik had gevraagd om hard te maken? Dat we NU afstevenen op een situatie waarin de helft van alle mensen doodgaat.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 15:03 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ga je nou gewoon wéér ineens heel letterlijk over een woordje zitten om er dan ook nog eens gigantisch mee de mist in te gaan? Er staat namelijk LeTtErLiJk dat zo'n matrixtabel geen voorspelling doet inderdaad, maar dat het potientiele gevolgen rangschikt. Oftewel, het zet overzichtelijk op een rijtje wat de gevolgen zijn volgens de huidige staat van de wetenschap bij temperatuurstijging X. Al die gevolgen zijn dan wel weer voorspellingen. Ik weet niet wat je probeert te bewijzen hier, dat je niet in staat bent zo'n tabel te begrijpen?En dan vind je het gek dat ik je bierviltjesberekening niet serieus neem. Doorgaans zet men zo'n uitleg er niet eens bij omdat het als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Helaas hadden ze hier buiten VEM2012 gerekend, die zelfs met uitleg erbij niet snapt wat er staat, of doet alsof.
[..]
Jij bent hier degene die alleen maar in accu's lijkt te kunnen denken, dat is het hele probleemEn ik zie inderdaad dat overheden niet doordrongen zijn van het probleem en er teveel carrièrepolitici zitten die zich laten beïnvloeden door de lobby van grote al dan niet fossiele bedrijven die gefocust zijn op korte termijn winsten, fijn dat jij dat ook ziet.
Is Jelle lid van XR? Of heeft hij de slachtoffers verbrand en daarmee onnodig CO2 uitgestoten?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 15:17 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Whut???
https://www.ad.nl/binnenl(...)~a4a279aa/?slug_rd=1
Dat zou wel eens (marginaal) slechter voor de temperatuur uit kunnen pakken. Luchtvervuiling t.g.v. verbranding zorgt voor en meer scattering en meer groeikernen voor bewolking.quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:02 schreef VEM2012 het volgende:
https://mailchi.mp/lomborg/newsletter-4728836
On a positive note: The world is burning less, not more...
Eindelijk.quote:OM eist werkstraffen tegen klimaatactivisten die A12 blokkeerden
Zes klimaatactivisten van Extinction Rebellion die in april de A12 bij Utrecht blokkeerden, riskeren een werkstraf van 120 uur. Het Openbaar Ministerie eist daarnaast een voorwaardelijke celstraf van een maand.
De verdachten uit Utrecht, Ouderkerk aan de Amstel, Tilburg, Almelo en IJsselstein staan bij de politierechter in de rechtbank in Utrecht terecht voor het op twee plekken veroorzaken van een opstopping, zodat de hoofdrijbaan geblokkeerd kon worden.
Dwars op de rijbaan
Op beelden in de rechtszaal was te zien dat drie auto’s dwars op de hoofdrijbaan stopten en drie op een afrit vanaf de A2, zodat activisten in de berm de snelweg konden betreden. Burgemeester Sharon Dijksma had de demonstratie vooraf verboden.
[..]
Hoog risico op herhaling
„De grenzen zijn door de demonstranten overschreden”, zei de officier van justitie. „Dit gaat te ver. Dit raakt de veiligheid van mensen.” De aanklager noemde het creëren van de file gevaarlijk.
„De verdachten hebben zich laakbaar getoond. Er zijn ook rechten van anderen. Daar heb je bij de uitoefening van je eigen grondrechten rekening mee te houden.” Hij merkt bovendien een ‘minachting van het openbaar gezag’ bij de verdachten en ziet een hoog risico op herhaling, omdat drie van de zes verdachten in de afgelopen maanden opnieuw zijn aangehouden bij andere demonstraties.
De politierechter doet op 9 september uitspraak.
https://www.ad.nl/utrecht(...)d-te-komen~a71edeb3/
Dan moet je geen taakstraf eisen he? Dat is een gunst voor daders die spijt hebben en tot inkeer zijn gekomen.quote:Hij merkt bovendien een ‘minachting van het openbaar gezag’ bij de verdachten en ziet een hoog risico op herhaling, omdat drie van de zes verdachten in de afgelopen maanden opnieuw zijn aangehouden bij andere demonstraties.
De auteur van dat opiniestuk mist de kern van het probleem: je kunt je niet snel genoeg aanpassen aan bosbranden die plots grote steden of anderszins dichtbevolkte gebieden bedreigen. Dat geldt voor alle soorten extreem weer. Denk je dat als er elk jaar 200k mensen geëvacueerd moesten worden in de regio rond Bordeaux, er zo'n florerende toerismesector zou bestaan? Of als er elke week hagelstenen ter grootte van tennisballen rond het Gardameer vallen?quote:Op woensdag 26 augustus 2026 17:02 schreef VEM2012 het volgende:
https://mailchi.mp/lomborg/newsletter-4728836
On a positive note: The world is burning less, not more...
Dat heeft dus alles met je grondrechten te maken. Die bestaan ook als ze je niet uitkomen. En de overtreders hebben groot gelijk dat ze minachting voor het openbaar gezag tonen, dat negeert immers de klimaatcrisis en financiert die zelfs willens en wetens.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:
„De grenzen zijn door de demonstranten overschreden”, zei de officier van justitie. Dit gaat te ver. Dit raakt de veiligheid van mensen.” De aanklager noemde het creëren van de file gevaarlijk.
„De verdachten hebben zich laakbaar getoond. Er zijn ook rechten van anderen. Daar heb je bij de uitoefening van je eigen grondrechten rekening mee te houden.”Dit onuitstaanbare gezwets weer, de berm is overschreden, je mag de snelweg niet op en je mag niet stilstaan op de snelweg. Dat heeft niks met de uitoefening van grondrechten te maken en er is geen enkele behoefte aan een moreel oordeel die iemand die een pretstudie van vier jaar heeft af weten te ronden.
[..]
Dan moet je geen taakstraf eisen he? Dat is een gunst voor daders die spijt hebben en tot inkeer zijn gekomen.
Mensen zijn tegenwoordig massaal in de war van dingen die helemaal niet complex zijn en ook nooit problemen opleverden.quote:Op donderdag 27 augustus 2026 17:58 schreef viagraap het volgende:
[..]
Dat heeft dus alles met je grondrechten te maken. Die bestaan ook als ze je niet uitkomen. En de overtreders hebben groot gelijk dat ze minachting voor het openbaar gezag tonen, dat negeert immers de klimaatcrisis en financiert die zelfs willens en wetens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |