abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221543719
quote:
Na Friesland wil ook Overijssel zwerfkatten afschieten: dierenclubs in actie

Het plan van Overijssel om als tweede provincie het afschieten van zwerfkatten mogelijk te maken stuit op felle weerstand van tientallen dierenorganisaties. Ze zijn een petitie begonnen om het provinciale bestuur tot andere gedachten te brengen.

Friesland is momenteel de enige provincie van Nederland waar jagers zwerfkatten mogen doodschieten. Sinds kort overweegt ook Overijssel die mogelijkheid. Het argument is de bescherming van weidevogels, al wordt door de vogelbescherming betwist dat katten de belangrijkste oorzaak zijn van de teruggang van die vogels.

De stichting Dier & Recht komt nu samen met tientallen andere organisaties met een petitie om de plannen van Overijssel uit het hoofd van het provinciale bestuur te praten. Ze waarschuwen bijvoorbeeld dat bij afschot ook verdwaalde huiskatten en boerderijkatten worden gedood.

Diervriendelijke aanpak
Uit eerder onderzoek bleek dat 86 procent van de gevangen ‘zwerfkatten’ een eigenaar had. De dierenorganisaties dringen er bij Overijssel en andere provincies op aan om te (blijven) kiezen voor een diervriendelijke aanpak. Ook al omdat het aantal zwerfkatten niet blijvend afneemt.

Andere provincies gebruiken diervriendelijke methodes om het aantal zwerfkatten te verminderen. Ze worden gevangen, gesteriliseerd of gecastreerd, terug- of herplaatst en gevolgd. Dit is de TNRC-methode, wat staat voor Trap (vangen), Neuter (castreren/steriliseren), Return/Relocate (herplaatsen of als het echt niet anders kan terugplaatsen) en Care (structureel monitoren en nazorg verlenen).

Katten met een eigenaar gaan terug naar huis, zegt Kelly Kessen, dierenarts en woordvoerder van Dier & Recht.

Andere aanpak is effectief
Volgens haar blijkt uit een meerjarig TNRC-onderzoek in Utrecht dat deze aanpak uiterst effectief is. Tijdens het project nam het aantal zwerfkatten af, zonder dat er dieren werden gedood. De gevangen katten vormden volgens het onderzoek ook geen grote bedreiging voor weidevogels. De provincie Utrecht maakt nog steeds gebruik van de TNRC-methode.

Met de petitie proberen de dierenorganisaties ook het beleid van Friesland te wijzigen. Daar werden in de afgelopen drie jaar 713 katten afgeschoten. Het werkelijke aantal ligt hoger, omdat niet ieder gedood dier wordt geregistreerd.

Gezamenlijk initiatief
De petitie is een gezamenlijk initiatief van Caring Vets, Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, samenwerkende dierenorganisaties De dierencoalitie, DierenLot, Dierenbescherming, Nederlandse Federatie Dierenhulp Organisaties, Sophia-Vereeniging, Stichting Zwerfkatten Nederland, Vier Voeters, en Dier & Recht en meer dan vijftig stichtingen die katten opvangen en herplaatsen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-in-actie~a72aa246/

Walgelijk! En nog geen paar jaar geleden zaten boeren te zeuren over een enorme muizenplaag in hun velden. Katten pakken geen schapen.
pi_221543727
Ik vind het nogal onduidelijk hoe groot het probleem van 'zwerfkatten' in Nederland is. Dus dan maar besluiten tot zo'n drastische actie vereist een betere onderbouwing.
  Moderator / Miss SHO maandag 10 augustus 2026 @ 18:57:24 #3
22592 crew  Ole
pi_221543731
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:52 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-in-actie~a72aa246/

Walgelijk! En nog geen paar jaar geleden zaten boeren te zeuren over een enorme muizenplaag in hun velden. Katten pakken geen schapen.
Vogels vind ik zelf minder. Ik heb een pantertje. Gelukkig meestal muisjes
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_221543738
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:57 schreef Ole het volgende:

[..]
Vogels vind ik zelf minder. Ik heb een pantertje. Gelukkig meestal muisjes
Hier ook meestal jaagt er eentje op veldmuisjes of kikkers. En in huis op vliegen, das dan wel weer fijn.. :D
pi_221543739
Als mensen te lui zijn om hun katten binnen te houden, dan is afschieten een prima oplossing.
pi_221543742
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Als mensen te lui zijn om hun katten binnen te houden, dan is afschieten een prima oplossing.
Nooit van boerderijkatten of weggelopen katten gehoord? Kattenhater zeker :(
pi_221543745
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:01 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Nooit van boerderijkatten of weggelopen katten gehoord?
Zeker wel. Maar dan nog moet het “baasje” er gewoon voor zorgen dat ze geen wilde dieren vangen.
pi_221543746
Begin maar eens met meeuwen en duiven.
pi_221543749
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:02 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Zeker wel. Maar dan nog moet het “baasje” er gewoon voor zorgen dat ze geen wilde dieren vangen.
Het zijn geen honden.
pi_221543750
quote:

[..]
LOL, daar zijn nu juist die boerderijkatten voor, of heb jij liever ratten en muizen in je huis?
pi_221543753
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vind het nogal onduidelijk hoe groot het probleem van 'zwerfkatten' in Nederland is. Dus dan maar besluiten tot zo'n drastische actie vereist een betere onderbouwing.
Ik ben het hier vooralsnog mee eens. Er zullen ongetwijfeld lokale verschillen zijn, maar eigenlijk kom ik hier in Nederland nooit veel waarneembaar verwaarloosde, zwervende huisdieren tegen. Het is hier geen Turkije ofzo.
pi_221543759
quote:
10s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Het zijn geen honden.
Dan zou het een goed idee zijn om het houden van katten aan banden te leggen.

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:03 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
LOL, daar zijn nu juist die boerderijkatten voor, of heb jij liever ratten en muizen in je huis?
Binnen huis laten jagen vind ik prima.
pi_221543763
quote:
:R
pi_221543765
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:06 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
:R
Niet iedereen is geschikt om huisdieren te houden inderdaad.
pi_221543783
quote:
Dit verbaast echt niemand.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_221543789
Als het om weidevogels gaat moeten ze de ooievaars ook maar omleggen zeker. Ik weet 100% zeker dat die meer weidevogels opschrokken. Om maar niet van jonge haasjes enz te spreken.
Lulkoekverhaal, komt elk jaar terug. Past de kattenhaters wel. En bepaalde schietgrage jagers. :{w
Zielige klootzak ben je dan.
pi_221543791
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dan zou het een goed idee zijn om het houden van katten aan banden te leggen.
[..]
Binnen huis laten jagen vind ik prima.
Dus je vindt ratten rondlopen in je tuin wel prima?
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:12:20 #18
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221543799
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 18:52 schreef Firuze60 het volgende:
zaten boeren te zeuren over een enorme muizenplaag in hun velden. Katten pakken geen schapen.
Zo zie je maar weer wat voor tuig dat eigenlijk is, en daar horen we dan solidair mee te zijn bij de zoveelste trekkerterreur van ze.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221543805
Mooi. Oprotten met die beesten :r
pi_221543808
quote:
Dit dus. Hou je huisdieren bij je.
Hier hebben ze ook alweer in de tuin gescheten.
Zal later wat giftige planten in de tuin zetten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_221543810
quote:
14s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Niet iedereen is geschikt om huisdieren te houden inderdaad.
Klopt. Maar een dier afschieten met domme achterlijke argumenten is gewoon vals en achterlijk dom. :r
pi_221543820
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:13 schreef GezondRechts het volgende:
Mooi. Oprotten met die beesten :r
Kattenhaters opruimen. Veel beter. Walgelijke lui.
pi_221543824
quote:
7s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:02 schreef nostra het volgende:
Begin maar eens met meeuwen en duiven.
Sinds kort heb ik 3 meeuwen bij me appartement die elke dag om 5 uur tegen elkaar beginnen te schreeuwen, wat een kutbeesten, en nog lullijk ook.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_221543825
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is wat anders, ik heb keurig opgevoede katten die naar binnen lopen om het op de kattenbak te doen, maar ze lopen wel een rondje door de tuinen dichtbij.
pi_221543830
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ach ach :')
pi_221543841
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Sinds kort heb ik 3 meeuwen bij me appartement die elke dag om 5 uur tegen elkaar beginnen te schreeuwen, wat een kutbeesten, en nog lullijk ook.
En bij mij in de buurt hebben ze enorm last van krijsende roeken.
pi_221543844
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:11 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dus je vindt ratten rondlopen in je tuin wel prima?
Als je daar problemen mee hebt, dan zijn er natuurlijk ook zat andere oplossingen.

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Klopt. Maar een dier afschieten met domme achterlijke argumenten is gewoon vals en achterlijk dom. :r
Tja, als er een betere oplossing is, dan is dat natuurlijk ook prima.
pi_221543872
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:11 schreef Seeburg54 het volgende:
Als het om weidevogels gaat moeten ze de ooievaars ook maar omleggen zeker. Ik weet 100% zeker dat die meer weidevogels opschrokken. Om maar niet van jonge haasjes enz te spreken.
Lulkoekverhaal, komt elk jaar terug. Past de kattenhaters wel. En bepaalde schietgrage jagers. :{w
Zielige klootzak ben je dan.
Nou inderdaad, bij gebrek aan hazen dan maar op katten schieten.
pi_221543877
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb dat met een partij eksters. Went wel maar die kunnen ook goed los gaan 😀 Van de andere kant heeft het wel iets om het te bekijken. Zelfs katten komen niet in de buurt.
pi_221543899
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:23 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik heb dat met een partij eksters. Went wel maar die kunnen ook goed los gaan 😀 Van de andere kant heeft het wel iets om het te bekijken. Zelfs katten komen niet in de buurt.
Veel vogels kunnen zich prima verdedigen tegen katten of ze zijn ze te snel af, als er eentje gepakt wordt is dat meestal een zwak ziek vogeltje.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:51 #31
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221543911
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Maar dat het geliefde poesje beschermde fauna kapotmaakt is allemaal maar prima zeker?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221543913
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Veel vogels kunnen zich prima verdedigen tegen katten of ze zijn ze te snel af, als er eentje gepakt wordt is dat meestal een zwak ziek vogeltje.
Sommige Vogels zijn praktisch Apex en onder het kilootjes ;)
pi_221543914
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Maar dat het geliefde poesje beschermde fauna kapotmaakt is allemaal maar prima zeker?
Dat gebeurt dus niet, ze jagen op ongedierte.
pi_221543919
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is nu minder. De jongen zijn het nest uit. Al die kraaisoorten zijn rotzakken 😃 Maar wel mooi te zien.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:28:50 #35
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221543920
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:27 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat gebeurt dus niet, ze jagen op ongedierte.
Woel- en spitsmuizen zijn gewoon beschermd. Dat jij het ongedierte vindt doet daar niets aan af.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_221543930
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:28 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Woel- en spitsmuizen zijn gewoon beschermd. Dat jij het ongedierte vindt doet daar niets aan af.
Die fokken als gekken en dan moet je de boer eens horen, hele weilanden naar zn moer.
pi_221543934
https://www.nieuweoogst.n(...)dt-grasland-bouwland

quote:
Eens in de drie à vier jaar is het zover: grasland wordt onder water gezet om de muizenplaag het hoofd te bieden. 'Dan is er een explosie', zegt melkveehouder Wytse de Vries uit het Friese Koufurderrige.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:32:42 #38
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221543940
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:30 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die fokken als gekken en dan moet je de boer eens horen, hele weilanden naar zn moer.
Dat zijn sowieso excessieve situaties waarbij een poesje meer of minder geen deuk in een pakje boter slaat.

Veelzeggend dat je dat in je verweer moet betrekken. De kat is gewoon een invasieve exoot. Die schadelijk is voor de nationale wildstand mits niet goed beheerd.
pi_221543941
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dom gelul. Zoals ik eerder al zei, wat dacht je van de ooievaar? Denk daar maar eens over na. Want die sloopt meer aan fauna dan katten.
Maar ja, geen kat hè? Dan hebben we het als kattenhater er maar niet over, want dat past je niet. :r
pi_221543944
kunnen ze doen, maar dan moeten ze niet gaan klagen over een muizen en rattenplaag :)
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:33:46 #41
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221543946
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:32 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dom gelul. Zoals ik eerder al zei, wat dacht je van de ooievaar? Denk daar maar eens over na. Want die sloopt meer aan fauna dan katten.
Maar ja, geen kat hè? Dan hebben we het als kattenhater er maar niet over, want dat past je niet. _O-
Dit valt vast wel te onderbouwen. Eerst even het kattenhaar van je toetsenbord vegen.
pi_221543968
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:33 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit valt vast wel te onderbouwen. Eerst even het kattenhaar van je toetsenbord vegen.
Ik zou zeggen, zoek eens op wat een ooievaar op zijn menu heeft staan Einstein. En kijk dan ook even in de pas gemaaide weilanden hoeveel ooievaars er rondlopen.
Of woon je in de stad en is het stadspark het enige groen dat je ziet?
pi_221543971
quote:

[..]
Maar ja, geen kat hè? Dan hebben we het als kattenhater er maar niet over, want dat past je niet. :r
Dan kan zijn, maar dat is de loop van de natuur. Dieren eten dieren, zo gaat dat eenmaal.
Katten zijn, zoals @inslagenreuring ook al aangeeft, invasieve exoten. Door toedoen van mensen in de natuur terecht gekomen. Dat heeft niks meer met natuur te maken, maar met gemakzucht van katteneigenaren.
pi_221543984
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:37 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Dan kan zijn, maar dat is de loop van de natuur. Dieren eten dieren, zo gaat dat eenmaal.
Katten zijn, zoals @:inslagenreuring ook al aangeeft, invasieve exoten. Door toedoen van mensen in de natuur terecht gekomen. Dat heeft niks meer met natuur te maken, maar met gemakzucht van katteneigenaren.
De europese huiskat is geen invasieve exoot, malle babbe.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:40:15 #45
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221543986
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:37 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, zoek eens op wat een ooievaar op zijn menu heeft staan Einstein. En kijk dan ook even in de pas gemaaide weilanden hoeveel ooievaars er rondlopen.
Of woon je in de stad en is het stadspark het enige groen dat je ziet?
De ooievaar is een inheemse soort. Beetje flauw vergelijk.

We hebben het over verwilderde katten met een explosief geboortecijfer. Dat is niet hetzelfde als jouw felix die thuis vlees en brokken krijgt. En af en toe eens een vogel op de mat legt.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:41:17 #46
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_221543992
Hoe weten ze eigenlijk wat een zwerfkat is? :? Die van mij heeft geen bandje om maar dat hoeft ook niet, want chip.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:41:44 #47
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221543996
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
"De huiskat is een gedomesticeerde soort, die nergens op de wereld van nature voorkomt en door menselijk toedoen over de wereld is verspreid. Daarmee wordt hij door velen als invasieve exoot beschouwd, inmiddels ook door de minister van Natuur en Stikstof"
pi_221544004
quote:

[..]
Ik heb niets tegen katten. Ik weet ook niet of dit in Nrderland een groot probleem is om ze maar af te schieten.

Maar in Griekenland waar het aantal zwerfkatten en honden gigantisch uit de hand loopt krijg je met ziektes te maken. Een kat vangt muizen en andere soort klein gedierte. Maar vreet het meestal niet op. Ligt verder dan te rotten of de kraai vreet het op.
pi_221544005
quote:
Ik moet het alleen niet zien, want dan heb je een probleem.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:43:13 #50
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544006
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:41 schreef Kriegel het volgende:
Hoe weten ze eigenlijk wat een zwerfkat is? :? Die van mij heeft geen bandje om maar dat hoeft ook niet, want chip.
Die zijn vaak smerig, schuw, onder de teken en omringd door kittens.

Bovendien zullen ze niet iedere kat die ze tegenkomen voorzien van een schot hagel.
pi_221544021
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:43 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Bovendien zullen ze niet iedere kat die ze tegenkomen voorzien van een schot hagel.
Er lopen allang nauwelijks ongecastreerde katers en poezen meer rond, geloof er helemaal niks van.
pi_221544028
https://actie.degoedezaak(...)026&utm_medium=email

De petitie kan hier getekend worden :)
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_221544032
Is het niet handiger om castratie en sterilisatie gratis of zeer gereduceerd aan te bieden?
(Of misschien houden jagers daar niet van)
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:48:11 #54
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544038
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:44 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Er lopen allang nauwelijks ongecastreerde katers en poezen meer rond, geloof er helemaal niks van.
Er is geen enkele reden om daar zo zeker van te zijn.
pi_221544045
Loslopende honden next graag.

Want hoe weet je of een kat geen eigenaar heeft? Als die afgeschoten mogen worden, dan honden die zomaar loslopen ook.
pi_221544052
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:49 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Want hoe weet je of een kat geen eigenaar heeft? Als die afgeschoten mogen worden, dan honden die zomaar loslopen ook.
Katten met een bandje hebben meestal wel een eigenaar, als ze er dik uitzien ook.
pi_221544053
quote:

Waar zie jij die nog? :o
pi_221544054
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:46 schreef Solotovski het volgende:
https://actie.degoedezaak(...)026&utm_medium=email

De petitie kan hier getekend worden :)
Het asiel zit al vol met katten die niemand wil, wat weer een domme onderbuik petitie dit zeg.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:52:22 #59
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544059
quote:

Doe je kat gewoon een bandje met belletje om als ie naar buiten gaat.

Anders ben je gewoon kattentokkie.
pi_221544061
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:51 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Waar zie jij die nog? :o
Loslopende honden?
Die zie ik helaas genoeg.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:53:05 #61
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_221544063
Katten O+ _O_

oprotten met die schijtende fladderaars :R
pi_221544064
Liever zwervers afschieten dan zwerfkatten.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_221544066
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:53 schreef Flow3r het volgende:
Katten O+ _O_

oprotten met die schijtende fladderaars :R
_O_ _O- _O- _O-
pi_221544070
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:52 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Mag een kat met chip (en dus eigenaar) die geen bandje en geen overgewicht heeft, afgeschoten worden?
Zo Ja, dan ook graag loslopende honden.
  maandag 10 augustus 2026 @ 19:55:38 #65
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544079
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Mag een kat met chip (en dus eigenaar) die geen bandje en geen overgewicht heeft, afgeschoten worden?
Zo Ja, dan ook graag loslopende honden.
Nee, natuurlijk niet.

Maar er mag best wat verantwoordelijkheid van de 'baasjes' gevraagd worden.

Zou ook een beetje vreemd zijn als jouw huiskat niet te onderscheiden valt van een zwerfkat. Volgens mij hebben we dan niet de goede discussie ;).
pi_221544081
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:52 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Pieker er niet over, aan mijn kat geen polonaise.
pi_221544097
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee, natuurlijk niet.

Maar er mag best wat verantwoordelijkheid van de 'baasjes' gevraagd worden.

Zou ook een beetje vreemd zijn als jouw huiskat niet te onderscheiden valt van een zwerfkat. Volgens mij hebben we dan niet de goede discussie ;).
Iedere kat is een persoonlijkheid op zich. Sommige katers zwerven graag wat meer in het voorjaar of de zomer.
Aard van het beestje. Ook al hebben ze een goed huis.

Ik zou wel zeer voor gratis castratie en sterilisatie zijn.
pi_221544109
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Iedere kat is een persoonlijkheid op zich. Sommige katers zwerven graag wat meer in het voorjaar of de zomer.

Volgens mij is elke kat uit een asiel al sowieso gecastreerd en ook als je een kitten ergens koopt. Gratis een ongecastreerd kitten ergens ophalen is niet veel voorkomend.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:00:15 #69
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544111
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Pieker er niet over, aan mijn kat geen polonaise.
Diereneigenaar ben je niet parttime.
pi_221544115
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:00 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Diereneigenaar ben je niet parttime.
Dat lijkt mij evident.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:01:40 #71
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544117
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]

En dat is ook helemaal prima. Maar is het zoveel gevraagd om het beest van een bandje te voorzien?

Zodat men in ieder geval weet dat het dier een huis heeft. En ook handig als ie ongewenst opduikt bij iemand. Dan weet je waar het dier heen moet.
pi_221544123
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:00 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Volgens mij is elke kat uit een asiel al sowieso gecastreerd en ook als je een kitten ergens koopt. Gratis een ongecastreerd kitten ergens ophalen is niet veel voorkomend.
:D

Nee hoor.
De meeste kittens worden ongecastreed opgehaald.
Castreren doe je vanaf 4 maanden. Het ophalen van een kitten een stuk eerder.
pi_221544126
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:01 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
En dat is ook helemaal prima. Maar is het zoveel gevraagd om het beest van een bandje te voorzien?

Zodat men in ieder geval weet dat het dier een huis heeft. En ook handig als ie ongewenst opduikt bij iemand. Dan weet je waar het dier heen moet.
Daar heb je de chip voor.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:03:21 #74
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544131
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:01 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat lijkt mij evident.
Zo lijkt het leeuwendeel er wel over te denken. Zet maar even buiten, kan de kat zichzelf even uitlaten. Zien we hem over een aantal uren wel weer verschijnen :r.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:04:05 #75
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544142
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja, dan moet de kat eerst naar het dierenasiel om deze uit te lezen?
pi_221544146
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:03 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Ja, alleen ziet die jager dat niet, mijn katten zijn gechipt maar lopen buiten zonder bandje of belletje, verwacht alleen geen jagers in de tuinen van de buren.. :D
pi_221544152
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:37 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Katten zijn, zoals @:inslagenreuring ook al aangeeft, invasieve exoten. Door toedoen van mensen in de natuur terecht gekomen. Dat heeft niks meer met natuur te maken, maar met gemakzucht van katteneigenaren.
Mooi verhaal. Er zijn ook wilde katten trouwens.
pi_221544163
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja, dat was ie even vergeten, die bestaan namelijk ook al honderden jaren in de Europese natuur.
pi_221544177
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja, dan moet de kat eerst naar het dierenasiel om deze uit te lezen?
Je weet er weinig van, merk ik.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:10:20 #80
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544204
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:07 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Je weet er weinig van, merk ik.
Ok, je had ook antwoord kunnen geven op de vraag.

Maar goed. Zoals ik wel merk mag er best wat bewustzijn ontstaan omtrent het goed eigenaarschap van een kat. Dat laat nogal te wensen over.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:10:54 #81
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544213
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, dat was ie even vergeten, die bestaan namelijk ook al honderden jaren in de Europese natuur.
Alleen gaat het artikel daar niet over.
pi_221544220
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:40 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
De ooievaar is een inheemse soort. Beetje flauw vergelijk.

We hebben het over verwilderde katten met een explosief geboortecijfer. Dat is niet hetzelfde als jouw felix die thuis vlees en brokken krijgt. En af en toe eens een vogel op de mat legt.
Dat zal, maar sinds de ooievaar gepamperd wordt is het behoorlijk uit de klauwen gelopen. Maar daar hebben de lui met deze argumenten wat betreft katten het niet over.
Dit geneuzel over katten laait elk jaar weer op, en iedere kattenhater of nazi met een jachtvergunning staat kwijlend in de startblokken. Beetje triest inmiddels.
pi_221544239
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:10 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Maar goed. Zoals ik wel merk mag er best wat bewustzijn ontstaan omtrent het goed eigenaarschap van een kat. Dat laat nogal te wensen over.
Precies! Een verwaarloosde kat die zijn eigen kostje moet opscharrelen in de natuur is een zwerfkat, ja of een weggelopen kat waarvan de eigenaar overal affiches opplakt. Vermoed eerder het tweede geval.
pi_221544245
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:10 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Zeker.
Gratis steriliseren en castreren kan een optie zijn. Sterilisatie kost nu vaak rond de 250 euro. Dat kan dus veel goedkoper en laagdrempeliger.

En nee, een chip wordt niet alleen in een asiel uitgelezen.
pi_221544265
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:43 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik heb niets tegen katten. Ik weet ook niet of dit in Nrderland een groot probleem is om ze maar af te schieten.

Maar in Griekenland waar het aantal zwerfkatten en honden gigantisch uit de hand loopt krijg je met ziektes te maken. Een kat vangt muizen en andere soort klein gedierte. Maar vreet het meestal niet op. Ligt verder dan te rotten of de kraai vreet het op.
Is hier geen probleem, maar er zijn altijd een aantal sukkels die bij gebrek aan iets te klagen maar iets te klagen zoeken.
pi_221544276
Zolang je het onderscheid zwerfkat en huiskat niet goed kunt maken, lijkt me afschieten niet de eerste stap.
- Goethe, “Faust”
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:16:25 #87
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544281
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:11 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dat zal, maar sinds de ooievaar gepamperd wordt is het behoorlijk uit de klauwen gelopen. Maar daar hebben de lui met deze argumenten wat betreft katten het niet over.
Dit geneuzel over katten laait elk jaar weer op, en iedere kattenhater of nazi met een jachtvergunning staat kwijlend in de startblokken. Beetje triest inmiddels.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen: dat ze maar ooievaars moeten afknallen ofzo?

Beetje hypocriet wel natuurlijk. Er is iets aan de hand anders worden deze maatregelen niet overwogen. Ongeacht of het toevallig je favoriete beestje betreft of niet.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:19:01 #88
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_221544308
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:15 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Is hier geen probleem, maar er zijn altijd een aantal sukkels die bij gebrek aan iets te klagen maar iets te klagen zoeken.
Het is hier inderdaad geen probleem nee, toch zijn er hier een aantal die niet kunnen wachten om katten te doden...
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:19:42 #89
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544318
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Precies! Een verwaarloosde kat die zijn eigen kostje moet opscharrelen in de natuur is een zwerfkat, ja of een weggelopen kat waarvan de eigenaar overal affiches opplakt. Vermoed eerder het tweede geval.
Het zou al een heleboel helpen als die eigenaar een bandje met GPS tracker om zou hebben gedaan :).
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:20:08 #90
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544323
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:15 schreef capricia het volgende:
Zolang je het onderscheid zwerfkat en huiskat niet goed kunt maken, lijkt me afschieten niet de eerste stap.
Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
pi_221544347
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:43 schreef Cherni het volgende:

[..]

Over niet opvreten van prooien ken ik er nog wel eentje, de wolf. Maar die hoort in de natuur toch? O-)
pi_221544366
quote:

[..]
Boerderijkatten dan ? Tegen muizenplaag etc.
pi_221544377
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wel degelijk. Een huiskat is een huisdier. Maar dankzij luie kattenhouders, die te beroerd waren om zelf een kattenbak leeg te scheppen, zijn die katten verwilderd en zo in de natuur terecht gekomen. Dus invasief. En ze horen daar niet, dus exoot.
En die bijnamen bewaar je maar voor je ouwe moer
pi_221544378
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat wil je nu eigenlijk zeggen: dat ze maar ooievaars moeten afknallen ofzo?

Beetje hypocriet wel natuurlijk. Er is iets aan de hand anders worden deze maatregelen niet overwogen. Ongeacht of het toevallig je favoriete beestje betreft of niet.
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Je moet alleen wel eerlijk zijn en katten niet de schuld geven van moord en doodslag onder fauna als er meer kapers op de kust zijn. En die hebben misschien meer op hun kerfstok dan een kat. Ongeacht of het je favo beestje is of niet. Alle beesten zijn voor mij belangrijk overigens. Ik vind het hypocriet van lieden die katten aanwijzen als de kwaaie pier.
pi_221544385
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:22 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Over niet opvreten van prooien ken ik er nog wel eentje, de wolf. Maar die hoort in de natuur toch? O-)
In de natuur waar hij hoort en de ruimte heeft. Helaas niet in de buurt van de mens. Dan moet er helaas ingegrepen worden.
pi_221544388
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:04 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja. We hebben het hier ook over bejagen van Lynxen en Servals.
Wat denk je zelf?
pi_221544395
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:19 schreef Zoddie het volgende:

[..]
Het is hier inderdaad geen probleem nee, toch zijn er hier een aantal die niet kunnen wachten om katten te doden...
Ja, ze kunnen niet wachten. Elk jaar hetzelfde sneue publiek.
pi_221544400
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Nee niet waar.
Een jager hoort ook het verschil te zien tussen een drachtige ree en een afschotbok toch?
pi_221544405
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:27 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nee niet waar.
Jawel, gewoon je kat binnen houden.
pi_221544408
quote:
4s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:51 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Het asiel zit al vol met katten die niemand wil, wat weer een domme onderbuik petitie dit zeg.
Maar in een overvol asiel krijgen ze als het niet anders meer kan dan tenminste nog een prik en slapen ze rustig in. Een jager kan als het tegenzit de kat verwonden als het niet in een keer goed raak is. Onnodig lijden met gevolg. Er zijn betere manieren om hetzelfde te bereiken. Het zal wel om noden en kicks van de jagers zijn.
Die houden nu eenmaal van schieten op levende doelen, en zoeken naar een reden om dat te doen
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_221544409
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:28 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Dat bepaal jij niet.
Die types die zo graag katten afschieten zijn ook nog vaak de veroorzakers van zwerfkatten. Hier allemaal boeren die ook jager zijn en de wereld aan ongecastreerde katten laten rondlopen.
pi_221544423
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:15 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Voor mij hoeft er geen enkele kat afgeschoten te worden. Eerder castratie etc. Maar Griekse toestanden moet je voorkomen. Maw voorkom overlast.
pi_221544425
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:29 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Dat bepaal jij niet.
Klopt. Maar dan ook niet mauwen als die kat voor een verwilderd exemplaar wordt aangezien en neergeschoten wordt. Dat vind ik dan overigens primair de eigenaar te verwijten. Ik laat een peuter van 5 ook niet in druk verkeer spelen.
pi_221544432
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:31 schreef Cherni het volgende:

[..]
Voor mij hoeft er geen enkele kat afgeschoten te worden. Eerder castratie etc. Maar Griekse toestanden moet je voorkomen. Maw voorkom overlast.
Daarom je kat castreren/steriliseren. Dan kom je al een heel eind hè.
pi_221544435
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:25 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Wel degelijk. Een huiskat is een huisdier. Maar dankzij luie kattenhouders, die te beroerd waren om zelf een kattenbak leeg te scheppen, zijn die katten verwilderd en zo in de natuur terecht gekomen. Dus invasief. En ze horen daar niet, dus exoot.
En die bijnamen bewaar je maar voor je ouwe moer
Als je terug wilt gaan tot de Romeinse tijd dan klopt dat, wel erg ver gezocht, hoor.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:33:04 #106
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544437
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:25 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Je moet alleen wel eerlijk zijn en katten niet de schuld geven van moord en doodslag onder fauna als er meer kapers op de kust zijn. En die hebben misschien meer op hun kerfstok dan een kat. Ongeacht of het je favo beestje is of niet. Alle beesten zijn voor mij belangrijk overigens. Ik vind het hypocriet van lieden die katten aanwijzen als de kwaaie pier.
Het is geen geheim dat grote ongecontroleerde kattenpopulaties een plaag zijn voor lokaal wildleven. Daar hoef je ook geen academische achtergrond voor te hebben. Die dingen kunnen wel 3 nesten per jaar fokken en vreten alles ter grootte van een fazant.

Dan kun je wel wijzen naar de ooievaar, buizerd, kiekendief of kerkuil maar dat valt onder aangewezen lokaal wildleven.

En de muskusrat, Amerikaanse rivierkreeft, de huiskat en Aziatische hoornaar ook niet.
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:33:31 #107
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544440
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:32 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Meeste katteneigenaren doen dat wel hoor.
- vmi voor intimi -
pi_221544456
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:31 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Klopt. Maar dan ook niet mauwen als die kat voor een verwilderd exemplaar wordt aangezien en neergeschoten wordt. Dat vind ik dan overigens primair de eigenaar te verwijten. Ik laat een peuter van 5 ook niet in druk verkeer spelen.
Mijn 2 katten komen sowieso amper uit mijn tuin, dus daar ben ik niet bang voor. Maar van die schietgrage jagers die popelen om een kat dood te schieten, ik ken dat slag klootzakken maar al te goed. Die boeit het niks, gewoon een troffee. Ik ken ze zelfs die katten vingen in een kooi. Had een bandje om, en toch omleggen. Kutlui. :r
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:35:32 #109
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544457
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:27 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Nee niet waar.
Een jager hoort ook het verschil te zien tussen een drachtige ree en een afschotbok toch?
Je moet gewoon je verantwoordelijk pakken over je beest. Zorg dat je kunt zien dat ie een eigenaar heeft.

Vreemde hersenkronkel hebben die katteneigenaars. Die moeten maar carte blanche hebben in de openbare ruimte, iedereen moet zich maar aanpassen en na het schijten in buurmans tuin ook nog even beschermde diersoorten kunnen ruimen.

Zo werkt het niet.
pi_221544462
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Als je terug wilt gaan tot de Romeinse tijd dan klopt dat, wel erg ver gezocht, hoor.
Zo ver hoef je niet terug, hele volksstammen die dat nu nog steeds doen.
“Die kat is zo lekker makkelijk buiten, geen bak nodig hoor” Dat dat beest de tuinen van de buren volschijt en vogelnestjes uitmoord, boeit ze niet eens
pi_221544468
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:33 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Meeste katteneigenaren doen dat wel hoor.
Een ongecastreerde kater in huis houden doet bijna niemand, meurt de pan uit.
pi_221544482
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:35 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Mijn 2 katten komen sowieso amper uit mijn tuin, dus daar ben ik niet bang voor. Maar van die schietgrage jagers die popelen om een kat doid te schieten, ik ken dat slag klootzakken maar al te goed. Die boeit het niks, gewoon een troffee. Ik ken ze zelfs die katten vingen in een kooi. Had een bandje om, en toch omleggen. Kutlui. :r
Dat zijn inderdaad klootzakken die niks met jagen te maken hebben. Echt jagen is wild beheer. Er zijn dagen dat jagers in het veld lopen zonder ook maar een schot te lossen. Je kan niet alles over een kam scheren
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:38:34 #113
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544492
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:36 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Een ongecastreerde kater in huis houden doet bijna niemand, meurt de pan uit.
Vrouwtjes ook, dat krolse gedoe wordt je gek van. Enkel fokkers, boerderijen en hele luie/olfactorisch kapotte mensen doen dat :p
- vmi voor intimi -
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:38:44 #114
236264 crew  capricia
pi_221544495
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:32 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Maar ja, dat zien de jagers niet..van de buitenkant.
- Goethe, “Faust”
pi_221544503
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:28 schreef Sodeknetters het volgende:
Ben ik het wel mee eens en dat zeg ik als kattenliefhebber.

In een ideale wereld is er heel veel ruimte en kan je buiten rondhuppelen.

maandag 10 augustus 2026 @ 20:40:04 #116
200994 Kriegel
Dolf is rechtvaardig
pi_221544515
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 19:43 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Nou, op verkeerde momenten als ie net ergens door het stof heeft liggen rollen is het een ontzettend vies beest om te zien. :D

Ik vraag me gewoon oprecht af hoe je zoiets objectief beoordeelt, tenzij ze zo'n kat al weken op de korrel moeten hebben voor ze iets mogen doen.

Sommige huiskatten zijn van nature nog mager ook, sommigen zijn schuw. Ze zullen hooguit niet met dikke schurft rondlopen natuurlijk.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_221544516
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:35 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je moet gewoon je verantwoordelijk pakken over je beest. Zorg dat je kunt zien dat ie een eigenaar heeft.

Vreemde hersenkronkel hebben die katteneigenaars. Die moeten maar carte blanche hebben in de openbare ruimte, iedereen moet zich maar aanpassen en na het schijten in buurmans tuin ook nog even beschermde diersoorten kunnen ruimen.

Zo werkt het niet.
Je hebt zelf een vreemde hersenkronkel. Gewoon volhouden en overdrijven. Hou toch op, je bent al door de mand gevallen.
pi_221544529
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar ja, dat zien de jagers niet..van de buitenkant.
Die schieten gewoon lieve weldoorvoede Tommy in zijn flikker hoor.
pi_221544543
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:37 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Dat zijn inderdaad klootzakken die niks met jagen te maken hebben. Echt jagen is wild beheer. Er zijn dagen dat jagers in het veld lopen zonder ook maar een schot te lossen. Je kan niet alles over een kam scheren
Dat doe ik ook niet, maar helaas ben ik door schade en schande wijs geworden.
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:42:27 #120
236264 crew  capricia
pi_221544550
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:41 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Die schieten gewoon lieve weldoorvoede Tommy in zijn flikker hoor.
Zit je nou mijn kat te doxxen? _O-

(Mijn lieve kat is helaas vorig jaar overleden)
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:43:32 #121
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544566
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:42 schreef capricia het volgende:

[..]

derde huis, onder de conifeer.
- vmi voor intimi -
pi_221544568
Ik heb pas echte exoten.. :D Maar gesteriliseerd en gecastreerd en keurig thuis poepen op de kattenbak, dat ze af en toe een rondje buurtuinen doen heb ik nog nooit klachten over gehoord.

Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:44:11 #123
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544569
quote:

[..]

dat was worst edit ever :(

rip aan tommy.
- vmi voor intimi -
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:44:29 #124
236264 crew  capricia
pi_221544572
Maar lees de OP, beste mensen.

"Uit eerder onderzoek bleek dat 86 procent van de gevangen ‘zwerfkatten’ een eigenaar had."

"Andere provincies gebruiken diervriendelijke methodes om het aantal zwerfkatten te verminderen. Ze worden gevangen, gesteriliseerd of gecastreerd, terug- of herplaatst en gevolgd.. deze aanpak is uiterst effectief. "
- Goethe, “Faust”
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:44:55 #125
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544576
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:40 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Nou, op verkeerde momenten als ie net ergens door het stof heeft liggen rollen is het een ontzettend vies beest om te zien. :D

Ik vraag me gewoon oprecht af hoe je zoiets objectief beoordeelt, tenzij ze zo'n kat al weken op de korrel moeten hebben voor ze iets mogen doen.

Sommige huiskatten zijn van nature nog mager ook, sommigen zijn schuw. Ze zullen hooguit niet met dikke schurft rondlopen natuurlijk.
Afknallen heeft ook niet direct de voorkeur. Maar ze zullen inderdaad een periode monitoren voordat ze overgaan tot zulke maatregelen.

Schurft lijkt me inderdaad een goede indicator :D
pi_221544581
Miauw 😾
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:45:36 #127
236264 crew  capricia
pi_221544584
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:44 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
dat was worst edit ever :(

rip aan tommy.
Blijft een gevoelig punt. Voor mij. :'(
- Goethe, “Faust”
pi_221544586
quote:

[..]

Ohw, dat is erg, sowieso huisdieren verliezen, zijn toch soort familie.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:46:28 #129
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544600
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:43 schreef Firuze60 het volgende:
Ik heb pas echte exoten.. :D Maar gesteriliseerd en gecastreerd en keurig thuis poepen op de kattenbak, dat ze af en toe een rondje buurtuinen doen heb ik nog nooit klachten over gehoord.

[ afbeelding ]
Kijk, zo hoort het.

Mooie beesten ook.
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:48:24 #130
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544619
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:46 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Kijk, zo hoort het.

Mooie beesten ook.
Als ik kijk wat ik wegschep in een dag of 2 kan ik me niet voorstellen dat ze nog veel overhouden voor de buurtjes.
- vmi voor intimi -
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:49:28 #131
236264 crew  capricia
pi_221544631
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ohw, dat is erg, sowieso huisdieren verliezen, zijn toch soort familie.
Ja. Is waar.

Als een of andere leipo zo'n beestje moedwillig zou afknallen onder het mom van 'zag er uit als een zwerfkat, verders jouw probleem' dan krijg je wel haat in zo'n gemeente. Vrees ik.
- Goethe, “Faust”
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:49:57 #132
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544637
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Is waar.

Als een of andere leipo zo'n beestje moedwillig zou afknallen onder het mom van 'zag er uit als een zwerfkat, verders jouw probleem' dan krijg je wel haat in zo'n gemeente. Vrees ik.
Wel meer dan een probleem :(
- vmi voor intimi -
pi_221544653
quote:
1s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:44 schreef capricia het volgende:
Maar lees de OP, beste mensen.

"Uit eerder onderzoek bleek dat 86 procent van de gevangen ‘zwerfkatten’ een eigenaar had."

"Andere provincies gebruiken diervriendelijke methodes om het aantal zwerfkatten te verminderen. Ze worden gevangen, gesteriliseerd of gecastreerd, terug- of herplaatst en gevolgd.. deze aanpak is uiterst effectief. "
86% van 42 door jagers gevangen katten, verzameld over één jaar binnen in de omgeving Utrecht, bleek een eigenaar te hebben

Zouden de schrijvers van dit nieuwsbericht deze onderliggende cijfers weten en het expres achterwege laten?
pi_221544656
De boer is een veel grotere bedreiging voor weidevogels met overbemesting, pesticide, en het verlagen van de waterstand en de biodiversiteit. Laat ze die maar eens gaan afschieten. Laat ze die maar eens gaan afschieten castreren, dan is het probleem zo opgelost.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:54:40 #135
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544675
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:48 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Als ik kijk wat ik wegschep in een dag of 2 kan ik me niet voorstellen dat ze nog veel overhouden voor de buurtjes.
Ook zo hoort het. Echt voorkomen doe je het denk ik nooit. Maar ik ken ook genoeg mensen die een kat hebben maar geen kattenbak. En deze dus gewoon buiten zetten als het moet gebeuren.

Daar vind ik wel wat van.
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:55:44 #136
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544685
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:52 schreef Darkomen het volgende:
De boer is een veel grotere bedreiging voor weidevogels met overbemesting, pesticide, en het verlagen van de waterstand en de biodiversiteit. Laat ze die maar eens gaan afschieten. Laat ze die maar eens gaan afschieten castreren, dan is het probleem zo opgelost.
Goed verhaal maar de boer is verplicht om weidevogels te monitoren, beschermen en te faciliteren op zijn grond.
pi_221544687
quote:

[..]

Ach :'(
pi_221544698
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Goed verhaal maar de boer is verplicht om weidevogels te monitoren, beschermen en te faciliteren op zijn grond.
Ja haha
Ook een mooi verhaal. Krijgen ze vast subsidie voor, dan willen ze er misschien nog wat moeite voor doen. Als het maar wat opbrengt hè. :')
pi_221544701
quote:

Hoe vaak zie jij loslopende honden hier in Nederland zonder dat er een eigenaar in de buurt is? Ik zie ze namelijk nooit of nauwelijks.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_221544705
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:31 schreef Sodeknetters het volgende:

[..]
Deze snap ik niet, als je niet kunt bevestigen dat het een zwerfkat is moet je gewoon niet schieten. Waarom zou dat in hemelsnaam de verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn?
  maandag 10 augustus 2026 @ 20:58:46 #141
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_221544706
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:57 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Ja haha
Ook een mooi verhaal. Krijgen ze vast subsidie voor, dan willen ze er misschien nog wat moeite voor doen. Als het maar wat opbrengt hè. :')
Voor deze vorm van natuurbeheer krijgen ze inderdaad subsidie. En dat is logisch want daardoor kunnen ze later maaien en kan het grondwater later omlaag, waardoor ze omzet mislopen.

Mooi dat ze dit willen doen, toch?
  Moderator maandag 10 augustus 2026 @ 20:58:49 #142
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221544707
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:52 schreef Darkomen het volgende:
Daar valt een discussie over te voeren, maar het gaat hier om het legaliseren van het afschieten van (huis)katten ;)

-terug naar de katten dus-
- vmi voor intimi -
pi_221544791
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2026 20:58 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Deze snap ik niet, als je niet kunt bevestigen dat het een zwerfkat is moet je gewoon niet schieten. Waarom zou dat in hemelsnaam de verantwoordelijkheid van de eigenaar zijn?
Simpel. Als katteneigenaren hun geliefde huisdiertje veilig thuis houden, kunnen ze ook niet gaan zwerven. Ik hield mijn katten ook altijd binnen, zo wist ik zeker dat ze veilig waren. Als een eigenaar ze dan toch buiten laat lopen, zijn ze verantwoordelijk als het diertje iets overkomt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')