https://www.ad.nl/binnenl(...)s-in-actie~a72aa246/quote:Na Friesland wil ook Overijssel zwerfkatten afschieten: dierenclubs in actie
Het plan van Overijssel om als tweede provincie het afschieten van zwerfkatten mogelijk te maken stuit op felle weerstand van tientallen dierenorganisaties. Ze zijn een petitie begonnen om het provinciale bestuur tot andere gedachten te brengen.
Friesland is momenteel de enige provincie van Nederland waar jagers zwerfkatten mogen doodschieten. Sinds kort overweegt ook Overijssel die mogelijkheid. Het argument is de bescherming van weidevogels, al wordt door de vogelbescherming betwist dat katten de belangrijkste oorzaak zijn van de teruggang van die vogels.
De stichting Dier & Recht komt nu samen met tientallen andere organisaties met een petitie om de plannen van Overijssel uit het hoofd van het provinciale bestuur te praten. Ze waarschuwen bijvoorbeeld dat bij afschot ook verdwaalde huiskatten en boerderijkatten worden gedood.
Diervriendelijke aanpak
Uit eerder onderzoek bleek dat 86 procent van de gevangen ‘zwerfkatten’ een eigenaar had. De dierenorganisaties dringen er bij Overijssel en andere provincies op aan om te (blijven) kiezen voor een diervriendelijke aanpak. Ook al omdat het aantal zwerfkatten niet blijvend afneemt.
Andere provincies gebruiken diervriendelijke methodes om het aantal zwerfkatten te verminderen. Ze worden gevangen, gesteriliseerd of gecastreerd, terug- of herplaatst en gevolgd. Dit is de TNRC-methode, wat staat voor Trap (vangen), Neuter (castreren/steriliseren), Return/Relocate (herplaatsen of als het echt niet anders kan terugplaatsen) en Care (structureel monitoren en nazorg verlenen).
Katten met een eigenaar gaan terug naar huis, zegt Kelly Kessen, dierenarts en woordvoerder van Dier & Recht.
Andere aanpak is effectief
Volgens haar blijkt uit een meerjarig TNRC-onderzoek in Utrecht dat deze aanpak uiterst effectief is. Tijdens het project nam het aantal zwerfkatten af, zonder dat er dieren werden gedood. De gevangen katten vormden volgens het onderzoek ook geen grote bedreiging voor weidevogels. De provincie Utrecht maakt nog steeds gebruik van de TNRC-methode.
Met de petitie proberen de dierenorganisaties ook het beleid van Friesland te wijzigen. Daar werden in de afgelopen drie jaar 713 katten afgeschoten. Het werkelijke aantal ligt hoger, omdat niet ieder gedood dier wordt geregistreerd.
Gezamenlijk initiatief
De petitie is een gezamenlijk initiatief van Caring Vets, Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, samenwerkende dierenorganisaties De dierencoalitie, DierenLot, Dierenbescherming, Nederlandse Federatie Dierenhulp Organisaties, Sophia-Vereeniging, Stichting Zwerfkatten Nederland, Vier Voeters, en Dier & Recht en meer dan vijftig stichtingen die katten opvangen en herplaatsen.
Vogels vind ik zelf minder. Ik heb een pantertje. Gelukkig meestal muisjesquote:Op maandag 10 augustus 2026 18:52 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)s-in-actie~a72aa246/
Walgelijk! En nog geen paar jaar geleden zaten boeren te zeuren over een enorme muizenplaag in hun velden. Katten pakken geen schapen.
Hier ook meestal jaagt er eentje op veldmuisjes of kikkers. En in huis op vliegen, das dan wel weer fijn..quote:Op maandag 10 augustus 2026 18:57 schreef Ole het volgende:
[..]
Vogels vind ik zelf minder. Ik heb een pantertje. Gelukkig meestal muisjes
Nooit van boerderijkatten of weggelopen katten gehoord? Kattenhater zekerquote:Op maandag 10 augustus 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Als mensen te lui zijn om hun katten binnen te houden, dan is afschieten een prima oplossing.
Zeker wel. Maar dan nog moet het “baasje” er gewoon voor zorgen dat ze geen wilde dieren vangen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nooit van boerderijkatten of weggelopen katten gehoord?
Het zijn geen honden.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar dan nog moet het “baasje” er gewoon voor zorgen dat ze geen wilde dieren vangen.
LOL, daar zijn nu juist die boerderijkatten voor, of heb jij liever ratten en muizen in je huis?quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar dan nog moet het “baasje” er gewoon voor zorgen dat ze geen wilde dieren vangen.
Ik ben het hier vooralsnog mee eens. Er zullen ongetwijfeld lokale verschillen zijn, maar eigenlijk kom ik hier in Nederland nooit veel waarneembaar verwaarloosde, zwervende huisdieren tegen. Het is hier geen Turkije ofzo.quote:Op maandag 10 augustus 2026 18:55 schreef MoreDakka het volgende:
Ik vind het nogal onduidelijk hoe groot het probleem van 'zwerfkatten' in Nederland is. Dus dan maar besluiten tot zo'n drastische actie vereist een betere onderbouwing.
Dan zou het een goed idee zijn om het houden van katten aan banden te leggen.quote:
Binnen huis laten jagen vind ik prima.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
LOL, daar zijn nu juist die boerderijkatten voor, of heb jij liever ratten en muizen in je huis?
quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Als mensen te lui zijn om hun katten binnen te houden, dan is afschieten een prima oplossing.
Dit verbaast echt niemand.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Dus je vindt ratten rondlopen in je tuin wel prima?quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan zou het een goed idee zijn om het houden van katten aan banden te leggen.
[..]
Binnen huis laten jagen vind ik prima.
Zo zie je maar weer wat voor tuig dat eigenlijk is, en daar horen we dan solidair mee te zijn bij de zoveelste trekkerterreur van ze.quote:Op maandag 10 augustus 2026 18:52 schreef Firuze60 het volgende:
zaten boeren te zeuren over een enorme muizenplaag in hun velden. Katten pakken geen schapen.
Dit dus. Hou je huisdieren bij je.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
Klopt. Maar een dier afschieten met domme achterlijke argumenten is gewoon vals en achterlijk dom.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niet iedereen is geschikt om huisdieren te houden inderdaad.
Sinds kort heb ik 3 meeuwen bij me appartement die elke dag om 5 uur tegen elkaar beginnen te schreeuwen, wat een kutbeesten, en nog lullijk ook.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:02 schreef nostra het volgende:
Begin maar eens met meeuwen en duiven.
Dat is wat anders, ik heb keurig opgevoede katten die naar binnen lopen om het op de kattenbak te doen, maar ze lopen wel een rondje door de tuinen dichtbij.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Hou je huisdieren bij je.
Hier hebben ze ook alweer in de tuin gescheten.
Zal later wat giftige planten in de tuin zetten.
Ach achquote:Op maandag 10 augustus 2026 19:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Hou je huisdieren bij je.
Hier hebben ze ook alweer in de tuin gescheten.
Zal later wat giftige planten in de tuin zetten.
En bij mij in de buurt hebben ze enorm last van krijsende roeken.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sinds kort heb ik 3 meeuwen bij me appartement die elke dag om 5 uur tegen elkaar beginnen te schreeuwen, wat een kutbeesten, en nog lullijk ook.
Als je daar problemen mee hebt, dan zijn er natuurlijk ook zat andere oplossingen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:11 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dus je vindt ratten rondlopen in je tuin wel prima?
Tja, als er een betere oplossing is, dan is dat natuurlijk ook prima.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Klopt. Maar een dier afschieten met domme achterlijke argumenten is gewoon vals en achterlijk dom.
Nou inderdaad, bij gebrek aan hazen dan maar op katten schieten.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:11 schreef Seeburg54 het volgende:
Als het om weidevogels gaat moeten ze de ooievaars ook maar omleggen zeker. Ik weet 100% zeker dat die meer weidevogels opschrokken. Om maar niet van jonge haasjes enz te spreken.
Lulkoekverhaal, komt elk jaar terug. Past de kattenhaters wel. En bepaalde schietgrage jagers.
Zielige klootzak ben je dan.
Ik heb dat met een partij eksters. Went wel maar die kunnen ook goed los gaan 😀 Van de andere kant heeft het wel iets om het te bekijken. Zelfs katten komen niet in de buurt.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sinds kort heb ik 3 meeuwen bij me appartement die elke dag om 5 uur tegen elkaar beginnen te schreeuwen, wat een kutbeesten, en nog lullijk ook.
Veel vogels kunnen zich prima verdedigen tegen katten of ze zijn ze te snel af, als er eentje gepakt wordt is dat meestal een zwak ziek vogeltje.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:23 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb dat met een partij eksters. Went wel maar die kunnen ook goed los gaan 😀 Van de andere kant heeft het wel iets om het te bekijken. Zelfs katten komen niet in de buurt.
Maar dat het geliefde poesje beschermde fauna kapotmaakt is allemaal maar prima zeker?quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:14 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Klopt. Maar een dier afschieten met domme achterlijke argumenten is gewoon vals en achterlijk dom.
Sommige Vogels zijn praktisch Apex en onder het kilootjesquote:Op maandag 10 augustus 2026 19:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Veel vogels kunnen zich prima verdedigen tegen katten of ze zijn ze te snel af, als er eentje gepakt wordt is dat meestal een zwak ziek vogeltje.
Dat gebeurt dus niet, ze jagen op ongedierte.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar dat het geliefde poesje beschermde fauna kapotmaakt is allemaal maar prima zeker?
Het is nu minder. De jongen zijn het nest uit. Al die kraaisoorten zijn rotzakken 😃 Maar wel mooi te zien.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:25 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Veel vogels kunnen zich prima verdedigen tegen katten of ze zijn ze te snel af, als er eentje gepakt wordt is dat meestal een zwak ziek vogeltje.
Woel- en spitsmuizen zijn gewoon beschermd. Dat jij het ongedierte vindt doet daar niets aan af.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat gebeurt dus niet, ze jagen op ongedierte.
Die fokken als gekken en dan moet je de boer eens horen, hele weilanden naar zn moer.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:28 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Woel- en spitsmuizen zijn gewoon beschermd. Dat jij het ongedierte vindt doet daar niets aan af.
quote:Eens in de drie à vier jaar is het zover: grasland wordt onder water gezet om de muizenplaag het hoofd te bieden. 'Dan is er een explosie', zegt melkveehouder Wytse de Vries uit het Friese Koufurderrige.
Dat zijn sowieso excessieve situaties waarbij een poesje meer of minder geen deuk in een pakje boter slaat.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Die fokken als gekken en dan moet je de boer eens horen, hele weilanden naar zn moer.
Dom gelul. Zoals ik eerder al zei, wat dacht je van de ooievaar? Denk daar maar eens over na. Want die sloopt meer aan fauna dan katten.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar dat het geliefde poesje beschermde fauna kapotmaakt is allemaal maar prima zeker?
Dit valt vast wel te onderbouwen. Eerst even het kattenhaar van je toetsenbord vegen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:32 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dom gelul. Zoals ik eerder al zei, wat dacht je van de ooievaar? Denk daar maar eens over na. Want die sloopt meer aan fauna dan katten.
Maar ja, geen kat hè? Dan hebben we het als kattenhater er maar niet over, want dat past je niet.
Ik zou zeggen, zoek eens op wat een ooievaar op zijn menu heeft staan Einstein. En kijk dan ook even in de pas gemaaide weilanden hoeveel ooievaars er rondlopen.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit valt vast wel te onderbouwen. Eerst even het kattenhaar van je toetsenbord vegen.
Dan kan zijn, maar dat is de loop van de natuur. Dieren eten dieren, zo gaat dat eenmaal.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:32 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dom gelul. Zoals ik eerder al zei, wat dacht je van de ooievaar? Denk daar maar eens over na. Want die sloopt meer aan fauna dan katten.
Maar ja, geen kat hè? Dan hebben we het als kattenhater er maar niet over, want dat past je niet.![]()
De europese huiskat is geen invasieve exoot, malle babbe.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:37 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dan kan zijn, maar dat is de loop van de natuur. Dieren eten dieren, zo gaat dat eenmaal.
Katten zijn, zoals @:inslagenreuring ook al aangeeft, invasieve exoten. Door toedoen van mensen in de natuur terecht gekomen. Dat heeft niks meer met natuur te maken, maar met gemakzucht van katteneigenaren.
De ooievaar is een inheemse soort. Beetje flauw vergelijk.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:37 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, zoek eens op wat een ooievaar op zijn menu heeft staan Einstein. En kijk dan ook even in de pas gemaaide weilanden hoeveel ooievaars er rondlopen.
Of woon je in de stad en is het stadspark het enige groen dat je ziet?
"De huiskat is een gedomesticeerde soort, die nergens op de wereld van nature voorkomt en door menselijk toedoen over de wereld is verspreid. Daarmee wordt hij door velen als invasieve exoot beschouwd, inmiddels ook door de minister van Natuur en Stikstof"quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De europese huiskat is geen invasieve exoot, malle babbe.
Ik heb niets tegen katten. Ik weet ook niet of dit in Nrderland een groot probleem is om ze maar af te schieten.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:32 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Maar ja, geen kat hè? Dan hebben we het als kattenhater er maar niet over, want dat past je niet.![]()
Ik moet het alleen niet zien, want dan heb je een probleem.quote:Op maandag 10 augustus 2026 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |