En, doorrrrr….quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Werkelijk niets van wat je hier schrijft gaat in tegen wat ik schreef (en wat ook gewoon feitelijk juist was). Dus hoezo geschiedvervalsing?quote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Mooi stukje geschiedvervalsing pleeg je hier. In 1980 was in Amsterdam 6% van de woningen koopwoningen de rest vrijwel allemaal sociale huur. Woningcorporaties hebben sindsdien vrijwel alles verkocht tegen woekerwinsten. Het gros na 2000 toen de rente allang weer op zijn retour was.
En in 2010 was de woningmark 'af' volgens Stef Blok en is alles compleet aan de markt overgelaten waardoor we staan waar we nu staan.
Het maakt mensen onafhankelijker, met een eigen woning heb je minder beperkingen en wijken met veel eigen woningbezit zijn ook gewoon netter omdat mensen nu eenmaal zuiniger zijn op hun eigendom dan op iets wat ze huren.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat voegt eigen woningbezit toe behalve tweespalt binnen de samenleving en nivellering? Een huis zou er primair moeten zijn om in te wonen en niet als potentieel beleggingsobject of erfenis voor de kinderen.
Mensen die om wat voor reden ook niet kunnen kopen worden op alle mogelijke manieren genaaid en hebben vaak aanzienlijk hogere maandlasten dan zij die kopen voor precies hetzelfde object.
Jij had een of ander lulverhaal over de te hoge rente waardoor zogenaamd niemand een huis kon kopen en daarom mensen noodgedwongen huurden, wat gewoon klinkklare onzin is.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:06 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Werkelijk niets van wat je hier schrijft gaat in tegen wat ik schreef (en wat ook gewoon feitelijk juist was). Dus hoezo geschiedvervalsing?
Wat een kul. Als je huurt heb je je te houden aan regels van de verhuurder en kun je je huis uitgeflikkerd worden als je de boel verwaarloosd of idiote dingen doet zoals je huis roze verven.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het maakt mensen onafhankelijker, met een eigen woning heb je minder beperkingen en wijken met veel eigen woningbezit zijn ook gewoon netter omdat mensen nu eenmaal zuiniger zijn op hun eigendom dan op iets wat ze huren.
Zeker niet alles. We hoeven geen communistische staat te worden. Basisvoorzieningen zijn een ander verhaal. Als je alles maar aan de markt over laat krijg je enorme nivellering, want de markt geeft alleen om geld en waar het meeste kan worden binnegeharkt. En laat dat nu precies zijn wat we zien ten aanzien van de woningmarkt. Bouwbedrijven bouwen niet voor de onderklasse, het midden en hoog segment is waar ze het meeste aan verdienen.quote:Besides: als er geen geld verdiend mag worden met stenen, moet de overheid dan alles regelen?
Hoezo is dat onzin? Als kopen duurder is (zeker op korte termijn) dan huren, dan heeft dat uiteraard een invloed op de vraag.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij had een of ander lulverhaal over de te hoge rente waardoor zogenaamd niemand een huis kon kopen en daarom mensen noodgedwongen huurden, wat gewoon klinkklare onzin is.
Het is gewoon een feit dat woningen in eigendom veel meer up to date zijn en dat er meer aandacht aan besteed wordt.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:19 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat een kul. Als je huurt heb je je te houden aan regels van de verhuurder en kun je je huis uitgeflikkerd worden als je de boel verwaarloosd of idiote dingen doet zoals je huis roze verven.
Probeer dat maar eens bij iemand die gekocht heeft.
[..]
Zeker niet alles. We hoeven geen communistische staat te worden. Basisvoorzieningen zijn een ander verhaal. Als je alles maar aan de markt over laat krijg je enorme nivellering, want de markt geeft alleen om geld en waar het meeste kan worden binnegeharkt. En laat dat nu precies zijn wat we zien ten aanzien van de woningmarkt. Bouwbedrijven bouwen niet voor de onderklasse, het midden en hoog segment is waar ze het meeste aan verdienen.
Sociale huur was decennia een ondergeschoven kindje dat puur voor de onderklasse van de samenleving was. Dus dan krijg je vanzelf een teringzooi. Daar komt ook het idee vandaan om sociale huurwoningen te gaan verkopen, zodat er meer inkomensspreiding en dus minder verval zou komen. Vroeger was dat totaal niet het geval.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 22:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is gewoon een feit dat woningen in eigendom veel meer up to date zijn en dat er meer aandacht aan besteed wordt.
Ga voor de grap eens kijken naar 5 woningen die aangeboden worden die net uit de verhuur komen en 5 die dat niet komen. Dat verschil zie je heel duidelijk.
Maar je beantwoordt mijn vraag niet: als iedereen moet huren en het mag niet aan de markt overgelaten worden, dan is het dus de overheid die bouwt.
Jouw vrouw is toch ook Russisch? Vraag haar eens naar het verschil tussen de Sovjet gedrochten en de moderne woningen die ze daar nu in grote getalen bouwen… met veel meer kwaliteit, veel mooier en (want zonder overheidsbemoeienis) voldoende woningen (in de Sovjet tijd kon je gewoon gedwongen worden om samen met anderen die je niet kent in 1 huis of appartement te leven).
In de jaren 80 gingen de huren ook omhoog en was er woningnood, je kunt je vast de krakersrellen nog wel herinneren.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoezo is dat onzin? Als kopen duurder is (zeker op korte termijn) dan huren, dan heeft dat uiteraard een invloed op de vraag.
quote:Ondertussen keek ik in Amsterdamse archieven stapels documenten door, voor een toekomstig stuk in mijn serie over woningcorporaties. Ik kwam er een interessante parallel tegen tussen de protesten tegen de huurverhogingen van nu en de huurstakingen die in de jaren 70 en 80 in verschillende steden plaatsvonden. Door grootschalige stadsvernieuwingsprojecten waren er veel nieuwe woningen bij gekomen. De huren lagen nogal eens hoger dan van tevoren was beloofd
Toen de rente 12% was, had je ook een villa voor 400.000 gulden, ipv 1.2 miljoen euro.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 21:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hoezo is dat onzin? Als kopen duurder is (zeker op korte termijn) dan huren, dan heeft dat uiteraard een invloed op de vraag.
Ach kerel, het gros van de vrouwen loopt op straat gewoon rond met een man, ongeacht leeftijd. Dus over welke vrouwen deze columnist het heeft, geen idee. Zal wel een select groepje van een bepaald soort zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:04 schreef Masberum het volgende:
Ik vind het wel verontrustend dat vrouwen geen man meer willen. Bedoel we zijn nu met teveel mensen op de wereld, maar geef het 100 jaar en vrijwel iedereen is dood als vrouwen echt geen man meer willen.. Na zoveel te hebben doorgemaakt in de afgelopen 2 miljoen jaar.. om zo snel uit te sterven, ik vind het vreselijk
We kunnen alleen maar daarop hopen..quote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:10 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ach kerel, het gros van de vrouwen loopt op straat gewoon rond met een man, ongeacht leeftijd. Dus over welke vrouwen deze columnist het heeft, geen idee. Zal wel een select groepje van een bepaald soort zijn.
Ik merk op dat je geen antwoord hebt op de vraag wie al die woningen die ineens verhuurd moeten worden gaat betalen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 22:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Sociale huur was decennia een ondergeschoven kindje dat puur voor de onderklasse van de samenleving was. Dus dan krijg je vanzelf een teringzooi. Daar komt ook het idee vandaan om sociale huurwoningen te gaan verkopen, zodat er meer inkomensspreiding en dus minder verval zou komen. Vroeger was dat totaal niet het geval.
Rusland is en was mokerarm dat kun je niet vergelijken met Nederland. Maar aan betaalbare huurwoningen over het algemeen geen gebrek, dus in die zin hebben ze dat aspect van de samenleving beter voor elkaar dan hier. Waar je tegenwoordig zelfs voor een containerwoning 10 jaar op de wachtlijst moet en 1000 euro huur mag aftikken.
Kortom, meer huurwoningen lost helemaal niets op.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 22:40 schreef Elan het volgende:
[..]
In de jaren 80 gingen de huren ook omhoog en was er woningnood, je kunt je vast de krakersrellen nog wel herinneren.
Stukje uit De Correspondent
[..]
110 m2 voor 80.000 gulden (jaren 60, Eindhoven).quote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Toen de rente 12% was, had je ook een villa voor 400.000 gulden, ipv 1.2 miljoen euro.
Nog verder terug had je 80m2 voor 40.000 gulden
Ze hadden in beginsel nooit verkocht mogen worden.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik merk op dat je geen antwoord hebt op de vraag wie al die woningen die ineens verhuurd moeten worden gaat betalen.
Logisch, want 4.000 miljard is ook voor de Nederlandse overheid teveel om op te hoesten.
Het CBS heeft daar een leuke rekentool voor.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
110 m2 voor 80.000 gulden (jaren 60, Eindhoven).
Maar corrigeer dat eens voor inflatie…
ik betaalde voor een kleine tussenwoning uit 1963 in 1977 110.000 guldenquote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je een lul hebt heb je ook de drive om hem ergens in te stoppen als dat mag.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:05 schreef MultiBanaan het volgende:
Die top 20% Chads die zich een slag in de rondte neuken zorgen inderdaad voor aardig wat inflatie op de datingmarkt, maar aan de andere kant, kan je het ze kwalijk nemens als ze gebruik maken van een privilege die voor een kleine minderheid is weggelegd? Vrijwel iedereen had waarschijnlijk hetzelfde gedaan als ze in die categorie behoorden
Ik heb de openingspost gelezen en snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 18:24 schreef Elan het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)-rijbewijs~ab769b10/
[..]
En, doorrrrr….
We hebben an sich genoeg sociale huurwoningen, alleen zijn veel sociale huurwoningen bezet door mensen die helemaal niet in aanmerking komen voor sociale huur vanwege slechte regelgeving.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 01:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze hadden in beginsel nooit verkocht mogen worden.
https://eenvandaag.avrotr(...)aalslag-maken-137004
Het is ook niet dat er niet gebouwd kan worden want voor volgend jaar staan er 100.000 woningen in de ankers waarvan nog geen 10% sociale huur of laag huursegment zal zijn. Terwijl juist daar enorm veel vraag naar is.
Eind jaren zestig, dus hou het op 300k.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 01:42 schreef Elan het volgende:
[..]
Het CBS heeft daar een leuke rekentool voor.
Afhankelijk waar je zit in de jaren 60 ergens tussen de 250 en de 300k
In de huidige markt betaal je zeker in Eindhoven al snel het dubbele.
Ook hier: prima verklaarbaar zodra je echt appels met appels gaat vergelijken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 02:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik betaalde voor een kleine tussenwoning uit 1963 in 1977 110.000 gulden
verkocht hem in 1990 voor 137.500
en betaalde voor een premie A nieuwbouw woning in 1989 148.000 gulden
Hyp rente was toen 8,75%
Die worden nu verkocht voor 525.000 euro
Die top 20% is een karikatuur.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 09:05 schreef MultiBanaan het volgende:
Die top 20% Chads die zich een slag in de rondte neuken zorgen inderdaad voor aardig wat inflatie op de datingmarkt, maar aan de andere kant, kan je het ze kwalijk nemens als ze gebruik maken van een privilege die voor een kleine minderheid is weggelegd? Vrijwel iedereen had waarschijnlijk hetzelfde gedaan als ze in die categorie behoorden
Of behoor je zelf tot de top 20 zonder het zelf door te hebben?quote:
Als ik via de tool het CBS 1969 aanhou kom ik met 40.000 euro op 250k nu. De gemiddelde huizenprijs ligt ruim boven de 5 ton dus dat is een verdubbeling ten opzichte van de inflatie.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eind jaren zestig, dus hou het op 300k.
Deze woningen gaan nu voor ongeveer 450-500k.
Maar nu ook even kijken naar wat er veranderd is: toentertijd was de woning enkel glas, eenvoudig keukentje, een douche met douchegordijn in de badkamer, geen zonnepanelen, geen dak- of gevelisolatie, enz.
In een vergelijkbare staat als toen zou de waarde iets van 375-400k zijn.
Toen was de rente ongeveer 7%. Nu ongeveer 4%.
Zelfs als je dan 300k met 400k vergelijkt is nu de betaalbaarheid hoger.
Nou is er zoveel veranderd dat het lastig vergelijken is, maar de grote grap is dat we tegenwoordig veel luxer leven en dat allemaal doodnormaal vinden. Dat heeft ook een enorme invloed op waarom veel jongeren lastig rond kunnen komen.
Die getallen zijn natuurlijk een beetje willekeurig maar in de hele theorie zit natuurlijk wel een kern van waarheid. Je hebt een kleine groep aan de top die vrijwel alles kunnen pakken wat ze willen, je hebt een groepje daaronder die de wat minder bedeelden kunnen pakken, en de restgroep die vrijwel niks klaarspeelt. Hun enige kans op seks is een langetermijn relatiequote:
het huis dat ik in 1977 kocht voor 110.000 gulden , was in 1963 nieuw gebouwd voor 16.000 gulden enquote:Op donderdag 6 augustus 2026 23:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
of ieder jaar vakantie naar de Filipijnenquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:39 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Hun enige kans op seks is een langetermijn relatie
Dat zijn maar zo'n 240.000 mensen waarvan het grootste deel helemaal nergens heen kan omdat ze te oud zijn of qua inkomen tussen wal en schip vallen of überhaupt geen hypotheek kunnen krijgen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We hebben an sich genoeg sociale huurwoningen, alleen zijn veel sociale huurwoningen bezet door mensen die helemaal niet in aanmerking komen voor sociale huur vanwege slechte regelgeving.
Hoe dan ook: wat jij wil is toch een vorm van communisme en daar gaat niemand beter van worden.
Ja prima al heeft het een natuurlijk wel met het ander te maken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:02 schreef Droopie het volgende:
Ik deed ook beetje mee met de vergelijking van huizen en kosten, mede om een punt te maken over vroeger.
Nu is het topic een half makelaars topic geworden en is het wachten tot we de A-team op televisie erbij gaan betrekken om onze dagbesteding die periode te bespreken
Zullen we wat meer de kant opgaan waar het topic voor bedoeld is.
Ongeacht de vraag of ik daarbij hoor kan ik op mijn vingers natellen dat het een karikatuur is. Want het gaat om 1 onderzoek die specifiek op 1 datingapp ziet, waarbij men 1 onderzoeksresultaat zeer creatief heeft weten te vertalen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:30 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Of behoor je zelf tot de top 20 zonder het zelf door te hebben?
Dat heb ik mezelf maar wijs gemaakt. Ik kan in ieder geval meestal wel een vrouwelijke sekspartner vinden dus kennelijk hoor ik dan tot de top 20% chads
Gebeurd heus wel als dikke Brenda zich aanbied. Zeker in een dronken of geile bui. Of gewoon de fantasie om een keertje een vollere dame te neuken. Daar komt verder niet zoveel logica bij kijkenquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:35 schreef VEM2012 het volgende:
Maar juist mannen die keuzes hebben zullen toch vanzelf geconditioneerd worden om selectief te zijn en niet dikke Brenda te neuken als ze ook een leuke avond met een voor hen veel aantrekkelijker dame kunnen hebben? Tenzij ze dikke Brenda aantrekkelijker vinden zie ik dat niet echt als logisch gedrag.
Dat zijn kennelijk vrouwen die wel op zoek zijn en niet goed kunnen omgaan met afwijzing.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:31 schreef Uncle_Cheech het volgende:
Zeg, een vraagje tussendoor.
Als vrouwen zo makkelijk zonder man kunnen, waarom zijn sommige exemplaren dan zo dodelijk beledigd als ik laat weten dat ik geen interesse heb (online en real life) en moet ik een boekverslag inleveren ter verantwoording?
Ik heb het even opgezocht wat de juiste datum was en het in de calculator gemikt en dan komt je op 286.500 in 2025, wat in 2026 295.000 euro is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Als ik via de tool het CBS 1969 aanhou kom ik met 40.000 euro op 250k nu. De gemiddelde huizenprijs ligt ruim boven de 5 ton dus dat is een verdubbeling ten opzichte van de inflatie.
Grote verschil met nu was bovendien dat je toen op 1 inkomen een huis kon kopen. We doen nu doodleuk alsof vrouwen die maar werken met kleine kinderen een verworven luxe is alleen dat is het niet. Niemand die vrouwen vroeger verbood om te werken. De prioriteit lag alleen bij kinderen en huishouden. Wat op zichzelf ook minstens een part time baan is. Geen wonder dat zoveel vrouwen in de moderne tijd vastlopen. En voor die kosten draait de samenleving op. Direct in de toename van WIA uitvoeringskosten en indirect want samenleven met iemand die constant op haar tandvlees loopt en duizend ballen hoog te houden heeft komt een relatie zelden ten goede.
Natuurlijk leefden mensen armoediger, ik hoef ook absoluut niet terug naar de jaren 80. Al is er qua vrouwenrechten is juridische zin niet zoveel veranderd. Vrouwen willen alleen niet meer als huissloof beschouwd worden, al zijn ze misschien wel meer sloof dan ooit tevoren omdat ze naast het gedoe met kinderen en huishouden ook nog flink mogen werken.
En die financiële onafhankelijkheid is ook een vals narratief. Wanneer je uit elkaar wil heb je alsnog een probleem want op 1 salaris een huis kopen of huren is er in de meeste regio's niet bij. Dus mij maak je niet wijs dat het vroeger kutter geregeld was want dan kon je direct in een sociale huurwoning.
Gelet op het feit dat een langetermijn relatie gemiddeld gezien een hoger geluksgevoel met zich brengt dan rondneuken, is het echt een probleem?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 11:39 schreef MultiBanaan het volgende:
[..]
Die getallen zijn natuurlijk een beetje willekeurig maar in de hele theorie zit natuurlijk wel een kern van waarheid. Je hebt een kleine groep aan de top die vrijwel alles kunnen pakken wat ze willen, je hebt een groepje daaronder die de wat minder bedeelden kunnen pakken, en de restgroep die vrijwel niks klaarspeelt. Hun enige kans op seks is een langetermijn relatie
Ik had het alleen over het continue vergelijk van prijzen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja prima al heeft het een natuurlijk wel met het ander te maken.
Ik geloof best dat een relatie waarbij je zoveel ballen hebt hoog te houden uiterst traumatisch kan zijn en dat je daarna geen kerel meer wil. Het is alleen flauw om de man overal de schuld van te geven en deze als incompetent neer te zetten puur vanwege het feit dat je zelf zelf permanent overprikkeld bent.
Dat is waarschijnlijk een stuk minder als je thuis voor de kinderen kunt zorgen.
Nee, dat heeft juist alles te maken met regulering. Zie ook de laatste poging van Hugo de Jonge die de problemen alleen maar heeft verergerd.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zijn maar zo'n 240.000 mensen waarvan het grootste deel helemaal nergens heen kan omdat ze te oud zijn of qua inkomen tussen wal en schip vallen of überhaupt geen hypotheek kunnen krijgen.
Een sociale huurwoning gaat in de vrije sector voor het dubbele zo niet het driedubbele, dat krijg je dus als je alles maar aan de markt over laat.
Die mannen zitten er natuurlijk tussen. Maar ik ga liever alleen naar huis dan met iemand waar ik niet opgewonden van word. Ik zal toch niet de enige zijn?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:45 schreef nelaeryn het volgende:
[..]
Gebeurd heus wel als dikke Brenda zich aanbied. Zeker in een dronken of geile bui. Of gewoon de fantasie om een keertje een vollere dame te neuken. Daar komt verder niet zoveel logica bij kijken
Precies.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik had het alleen over het continue vergelijk van prijzen.
Geen enkel probleem als we benoemen dat vroeger de sla voor 17.00 uur gekocht moest zijn en dan nog een keer gewassen en dan nog door zo'n droog dinges.. of de was doen, dat was vroeger ook tijdrovend.
Inderdaad. En ik vraag me ook af waarom ik als vrouw niet gewoon zelf mag weten wat ik wil met mijn leven en waarom een man. denkt daarover te kunnen beslissen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Precies.
En de reden dat ik erop inga is dat @:Elan oneigenlijke argumenten gebruikt om uiteindelijk te concluderen dat vrouwen weer gewoon terug de keuken in geschopt moeten worden... voor hun eigen bestwil.
Nou: NEEN!
Als het zo goed met werkende vrouwen in die leeftijdsgroep ging lag het ziekteverzuim niet zo hoog. Heb al verschillende onderzoeken gepost alsmede data die precies laten zien waar de schoen wringt. Het is pure achteruitgang.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Precies.
En de reden dat ik erop inga is dat @:Elan oneigenlijke argumenten gebruikt om uiteindelijk te concluderen dat vrouwen weer gewoon terug de keuken in geschopt moeten worden... voor hun eigen bestwil.
Nou: NEEN!
Was het niet Hugo de Jonge die vrouwen in hun zoektocht naar een woning adviseerde maar een rijke partner uit te kijken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, dat heeft juist alles te maken met regulering. Zie ook de laatste poging van Hugo de Jonge die de problemen alleen maar heeft verergerd.
Je hebt wat artikelen gepost met daarin meningen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:34 schreef Elan het volgende:
[..]
Als het zo goed met werkende vrouwen in die leeftijdsgroep ging lag het ziekteverzuim niet zo hoog. Heb al verschillende onderzoeken gepost alsmede data die precies laten zien waar de schoen wringt. Het is pure achteruitgang.
Vervolgens leggen ze de schuld zoals gewoonlijk bij anderen neer, mannen, werkgevers het ligt aan iedereen behalve hun zelf.
Ik ken toch ook een dame die ongeveer 4 jaar geleden in no time een sociale huurwoning had nadat ze ontdekte dat haar kerel het met een andere (eveneens getrouwde) vrouw deed.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Was het niet Hugo de Jonge die vrouwen in hun zoektocht naar een woning adviseerde maar een rijke partner uit te kijken?
Mijn tante werd in mekaar gebeukt door haar ex, toen ze eenmaal de ballen had ik te vertrekken had ze binnen 2 weken een sociale eengezinswoning. Dit was rond 1998. Tegenwoordig zou je bij de daklozenopvang kunnen aan kloppen in zo'n geval.
Het is allemaal geen hoge wiskunde.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hebt wat artikelen gepost met daarin meningen.
Een goed onderzoek naar de hogere uitval heb ik niet gezien. Wellicht gemist, maar dan zie ik dat wel verschijnen.
Hoe dan ook: de hogere uitval is van recente datum (laatste 15 jaar) en de arbeidsparticipatie van vrouwen is redelijk gelijk gebleven, dus ik zie weinig reden om aan te nemen dat de oorzaak die jij aanwijst de juiste is.
Het lijkt meer op dat je dat graag wil geloven en dat is net zo oprecht als al die mensen die maar keer op keer de manosphere aanhalen als reden voor wat hen niet zint.
Het ziekteverzuim is enorm toegenomen vanaf ongeveer 2010. En vrouwen zijn niet ergens rond 2010 veel meer gaan werken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is allemaal geen hoge wiskunde.
Vrouwen zijn aanzienlijk meer gaan werken en het ziekteverzuim onder jonge vrouwen is verdubbeld.
De data spreekt letterlijk voor zich.
Dat was vast 8 jaar geleden, gelijk met je laatste ervaringen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken toch ook een dame die ongeveer 4 jaar geleden in no time een sociale huurwoning had nadat ze ontdekte dat haar kerel het met een andere (eveneens getrouwde) vrouw deed.
N=1
4 jaar geleden is niet 8 jaar geleden. Echt niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was vast 8 jaar geleden, gelijk met je laatste ervaringen.
Er zijn online honderden verhalen van mensen die op straat komen te staan of noodgedwongen bij vrienden op de bank slapen. Maar die moeten vast maar gewoon wat kopen of zo.
Volgens het CBS wel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ziekteverzuim is enorm toegenomen vanaf ongeveer 2010. En vrouwen zijn niet ergens rond 2010 veel meer gaan werken.
Kortom: je kent de data niet eens!
Nogmaals het is allemaal niet zo moeilijk.quote:Sinds 2010 zijn moeders met thuiswonende kinderen in Nederland gemiddeld 15 uur per week meer gaan werken. Daartegenover is de zorg- en huistaak van mannen in diezelfde periode vrijwel gelijk gebleven (een toename van slechts 0,4 uur per week).
Omdat wat jij schrijft totaal niet overeenkomt met hoe lang mensen gemiddeld op een huis wachten, en mijn verhaal 25 jaar geleden was toen die tekorten veel minder speelden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
4 jaar geleden is niet 8 jaar geleden. Echt niet.
Maarre, kun je mij even vertellen waarom jouw N=1 wel een goed argument is en mijn N=1 niet?
En jij denkt dat de mannen dat niet doen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:31 schreef Uncle_Cheech het volgende:
Zeg, een vraagje tussendoor.
Als vrouwen zo makkelijk zonder man kunnen, waarom zijn sommige exemplaren dan zo dodelijk beledigd als ik laat weten dat ik geen interesse heb (online en real life) en moet ik een boekverslag inleveren ter verantwoording?
Heb je ook een link naar die data van het CBS? Of heb je dit gekopieerd uit de artikelen die jou wel goed uitkwamen over dit onderwerp die met data kwamen die verder niet te reproduceren waren?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens het CBS wel.
[..]
Nogmaals het is allemaal niet zo moeilijk.
Jouw data is ook al eerder ontkracht..quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is allemaal geen hoge wiskunde.
Vrouwen zijn aanzienlijk meer gaan werken en het ziekteverzuim onder jonge vrouwen is verdubbeld.
De data spreekt letterlijk voor zich.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hell To The Liars
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:29 schreef Droopie het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)erkvloer-door-stress
Deze week dit item gehoord op de radio.. tl dr, kinderen, hoewel dat iets te kort door de bocht is.
Moest ook wel lachen dat de journalist eerst met allerlei disclaimers begon, maar t sneed allemaal wel hout
Misschien lullige opmerking. Maar misschien zit er ook wel een kern van waarheid in
Moeders maken zich soms (te?) druk om het welzijn van de kinderen en vaders zijn daar soms (te?) makkelijk in
"Awww, schat wil jij even kijken, ze huilt..." denk dat vrouwen dat minder vaak zeggen dan mannen
En moeders willen denk ik. Ook liever zelf met hun kind naar de dokter.
En vroeger toen ik klein was wilde ik als heel ziek was liever mijn moeder om heenDeels misschien. Maar deels is het ook omdat de maatschappij niet meewerkt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het al eens eerder aangehaald, maar ik heb bijvoorbeeld twee vriendinnen die verloskundige zijn. Als die aan het werk zijn, heb je dus grote kans dat ze bij een bevalling zijn. Beide hebben op school aangegeven om de vader te bellen als er iets is. En die scholen doen dat gewoon niet. Moeder is de eerste impuls, zelfs als de ouders zelf aangegeven hebben dat ze dat dus niet moeten doen. Ik heb het zelf ook meegemaakt.
Zo is het met meer zaken waarbij de buitenwereld naar de moeder kijkt en uitreikt in plaats van naar de vader, zelfs na herhaaldelijk dringend verzoek dat niet te doen.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jouw data is ook al eerder ontkracht..
Mannen vs vrouwen: 4% vs 6%. En daar zitten dan zwangerschappen tussen en stress door bv slecht betaald werk met hoge druk (zorg) en meer mantelzorg uit te voeren dan dat mannen doen. Het gezin is blijkbaar geen factor.
https://www.scp.nl/site/b(...)rouw-verschillen.pdf
Jij doet net alsof 80% van de jonge vrouwen crashed omdat ze moeten gaan werken in combi met een gezin. Maar jij wil gewoon dat ze terug in huis zitten als huisvrouw en moeder onder een sausje van: we moeten onze vrouwen beschermen ocharme!1!!11!!
Ik heb trouwens jouw post gelezen over wat je zou veranderen en dat was een nette post waar ik mij grotendeels in kan vinden. Er is ook helemaal niets mis met huisvrouw en moeder zijn, integendeel. En wie weet is het niet slecht dat dit meer gemotiveerd wordt. Genoeg mensen die een gezin willen maar niet kunnen hebben omwille van huizentekort, teveel werk, teveel luxe willen of reisjes maken of wat dan ook.
Maar op het einde van de rit was jij het wel die zei: we moeten stelselmatig vrouwen hun rechten afnemen en ze financieel gaan tegenwerken.
En eerlijk gezegd denk ik dat bij jou alles neerkomt op seks. Als een vrouw vast zit in huis heeft ze minder kans om een ander tegen te komen en ervan door te gaan. Als een vrouw niet zelfstandig is dan moet ze wel blijven. Als een vrouw niet alleen kan overleven dan heeft de man de volledige macht en kan hij zijn zin gaan wanneer hij wil.
Alles draait om seks bij jou en hoe dit te krijgen. Ook als 'onaantrekkelijke' man. Als vrouwen moeten trouwen dan is er seks voor iedere man![]()
Ik weet bijna zeker dat je dit gaat ontkennen maar je post gedrag over de jaren heen wijst genoeg deze richting uit.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:29 schreef Droopie het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)erkvloer-door-stress
Deze week dit item gehoord op de radio.. tl dr, kinderen, hoewel dat iets te kort door de bocht is.
Moest ook wel lachen dat de journalist eerst met allerlei disclaimers begon, maar t sneed allemaal wel hout
Misschien lullige opmerking. Maar misschien zit er ook wel een kern van waarheid in
Moeders maken zich soms (te?) druk om het welzijn van de kinderen en vaders zijn daar soms (te?) makkelijk in
"Awww, schat wil jij even kijken, ze huilt..." denk dat vrouwen dat minder vaak zeggen dan mannen
En moeders willen denk ik. Ook liever zelf met hun kind naar de dokter.
En vroeger toen ik klein was wilde ik als heel ziek was liever mijn moeder om heenGoh.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou bijna denken dat het de natuur is.
Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen want dan ben je een vrouwenhaterblablablabla
Zou je even precies aan kunnen wijzen waar het staat dat in de afgelopen 15 jaar vrouwen met kinderen 15 uur per week meer zijn gaan werken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:01 schreef Elan het volgende:
En die data is helemaal niet ontkrachtigd het komt uit de emancipatiemeter van het CBS.
https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/werken/quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou je even precies aan kunnen wijzen waar het staat dat in de afgelopen 15 jaar vrouwen met kinderen 15 uur per week meer zijn gaan werken?
Gewoon de link en dan concreet waar het staat.
Dat is alleen een link. Gewoon concreet waar het staat. Er is gewoon een nummering, dus simpel zat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/werken/
Ben door je artikel gegaan. Nergens staat dat wat jij beweert... Geen massale uitval bij jonge vrouwen, geen cijfersquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/werken/
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ben door je artikel gegaan. Nergens staat dat wat jij beweert... Geen massale uitval bij jonge vrouwen, geen cijfers
Ook qua leeftijden niet, de vrouwen tot 28j werken zelfs minder:
Maar de jongste generatie vrouwen schroeft hun werkweek in die levensfase minder terug dan oudere generaties. Ook later in hun loopbaan hebben vrouwen uit jongere geboortecohorten gemiddeld een langere werkweek vergeleken met oudere cohorten. De enige uitzondering vormen jonge vrouwen tot 28 jaar die geboren zijn tussen 1980 en 1990: hun wekelijkse arbeidsduur is korter dan die van in leeftijd vergelijkbare jonge vrouwen uit eerdere cohorten.
Ze willen zelfs meer werken:
Daarbij willen de moeders met partner en een kind tot 12 jaar hun werkweek het meest uitbreiden, op de voet gevolgd door de moeders van wie de jongste tussen 12 en 18 jaar is.
En dan nog steeds geen cijfers over man vs vrouw en uitval, maar meer de reden waarom ze niet beschikbaar zijn;
Allereerst is voor vrouwen beduidend vaker dan voor mannen de zorg voor het gezin of huishouden de reden om niet te zoeken of beschikbaar te zijn voor werk. Van alle vrouwen gaf 4,9 procent dat aan en het is daarmee de voor hen op een na belangrijkste reden. Door mannen werd het nauwelijks (0,3 procent) genoemd. Bij vrouwen was bovendien voor een groter deel ziekte of arbeidsongeschiktheid de reden, of hoge leeftijd. Voor zowel vrouwen als mannen is ziekte de meest genoemde reden om niet te zoeken of beschikbaar te zijn.
Dan zijn mijn cijfers uit 2025 toch gewoon duidelijk.. 6% vs 4%
Massale uitval bij enkel de vrouwen inderdaad.
quote:Het UWV ziet steeds meer twintigers die langdurig arbeidsongeschikt zijn en daarom een WIA-uitkering krijgen. Het is de snelst groeiende leeftijdsgroep onder de WIA-aanvragers, waarvan er steeds meer komen. De stijging wordt vooral veroorzaakt door mensen met mentale problemen.
Eerder bleek uit cijfers van het UWV dat vooral vrouwen onder de veertig jaar vaker langdurig uitvallen op hun werk. Uit een opsplitsing van die cijfers, in handen van Het Financieele Dagblad (FD), blijkt dat vooral mensen onder de dertig vaker dan vroeger in de WIA belanden.
Wie langer dan twee jaar ziek is, kan een WIA-uitkering aanvragen bij het UWV. In de periode van 2018 tot 2025 steeg het aantal mannen in de twintig dat zich meldde met 84 procent. Voor vrouwen van twintig tot dertig jaar oud ligt dat percentage zelfs op 121 procent.
Weet niet welke 6 of 4% jij het over hebt maar deze cijfers geven toch een ander beeld en komen overeen met wat het CBS ook aan gaf.quote:Cijfers: jonge vrouwen arbeidsongeschikt door mentale problemen
Van de 69.000 nieuwe WIA-uitkeringen in 2024 werd een derde toegekend vanwege psychische klachten.
Stress-gerelateerd ziekteverzuim steeg in vijf jaar met ruim 33%.
Bij vrouwen is langdurig verzuim door psychische klachten 42%, bij mannen 28%.
Bron: UWV en HumanCapitalCare
Uit mijn eerder geplaatst artikel uit 2025:quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:23 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
[..]
Weet niet welke 6 of 4% jij het over hebt maar deze cijfers geven toch een ander beeld en komen overeen met wat het CBS ook aan gaf.
Heb je nou gevonden waar het staat dat vrouwen met kinderen 15 uur meer zijn gaan werken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 17:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is alleen een link. Gewoon concreet waar het staat. Er is gewoon een nummering, dus simpel zat.
Ah ja ziekteverzuim, dit gaat specifiek over langdurig ziekteverzuim (WIA).quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Uit mijn eerder geplaatst artikel uit 2025:
Uit onderzoek blijkt dat het ziekteverzuim van vrouwen (6%) iets hoger is dan dat van mannen (4%)
(Van den Brakel en Bruggink 2024). Dat komt doordat vrouwen vaker ziektes en beperkingen hebben.
Van het ziekteverzuim van vrouwen hangt 12% ook samen met zwangerschap, menstruatie en
overgang.
Dat wat jij hier trouwens post, staat niet in je artikel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:23 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
[..]
Weet niet welke 6 of 4% jij het over hebt maar deze cijfers geven toch een ander beeld en komen overeen met wat het CBS ook aan gaf.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je nou gevonden waar het staat dat vrouwen met kinderen 15 uur meer zijn gaan werken?
Want ik ben oprecht benieuwd. Tot op heden leiden alle wegen ter zake van die data naar Sophie van Gool en die heb ik vaker betrapt op het verzinnen van data.
Dus vooralsnog concludeer ik dat de bron van die 15 uren Van Gool is en ook die heb ik niet kunnen betrappen op onderbouwing van die uitspraak.
Heb het overigens wel verkeerd geciteerd want de cijfers gaan niet over de periode vanaf 2010 maar de periode 1995-2015.quote:In de eerste monitor wordt de balans opgemaakt van de verdeling van werk en zorg tussen vaders en moeders. Destijds (om precies te zijn in 1995) werkten vrouwen met kinderen gemiddeld 10 uur buitenshuis en zorgden zij gemiddeld 45 uur. Mannen met kinderen werkten toen gemiddeld 37 uur en zorgden 20 uur. In 2016 (het jaar waarin de laatste cijfers over de zorgparticipatie van mannen bekend zijn) werkten vrouwen met kinderen gemiddeld 25 uur en zorgden 35,6 uur. Mannen met kinderen werkten gemiddeld 40 uur en zorgden gemiddeld 20,4 uur per week. Kortom: vrouwen met kinderen zijn in twee decennia 15 uur per week meer gaan werken, mannen met kinderen zijn in diezelfde periode 0,4 uur per week meer gaan zorgen.
Dat lijkt mij idd wel al iets logischerquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:36 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Heb het overigens wel verkeerd geciteerd want de cijfers gaan niet over de periode vanaf 2010 maar de periode 1995-2015.
Heel goed betoog. Maar hoe kijk jij zelf aan tegen de traditionele rolverdeling en het biologische feit dat mannen en vrouwen totaal andere capaciteiten, rollen en instincten hebben? Dat vrouwen vooral voor kinderen en het gezin zorgen en de man gaat werken of jagen is niet iets dat ooit door iemand bedacht is maar gewoon evolutionair ingebouwd in onze genders. Wil je dat dan liever negeren en alles gelijk trekken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jouw data is ook al eerder ontkracht..
Mannen vs vrouwen: 4% vs 6%. En daar zitten dan zwangerschappen tussen en stress door bv slecht betaald werk met hoge druk (zorg) en meer mantelzorg uit te voeren dan dat mannen doen. Het gezin is blijkbaar geen factor.
https://www.scp.nl/site/b(...)rouw-verschillen.pdf
Jij doet net alsof 80% van de jonge vrouwen crashed omdat ze moeten gaan werken in combi met een gezin. Maar jij wil gewoon dat ze terug in huis zitten als huisvrouw en moeder onder een sausje van: we moeten onze vrouwen beschermen ocharme!1!!11!!
Ik heb trouwens jouw post gelezen over wat je zou veranderen en dat was een nette post waar ik mij grotendeels in kan vinden. Er is ook helemaal niets mis met huisvrouw en moeder zijn, integendeel. En wie weet is het niet slecht dat dit meer gemotiveerd wordt. Genoeg mensen die een gezin willen maar niet kunnen hebben omwille van huizentekort, teveel werk, teveel luxe willen of reisjes maken of wat dan ook.
Maar op het einde van de rit was jij het wel die zei: we moeten stelselmatig vrouwen hun rechten afnemen en ze financieel gaan tegenwerken.
En eerlijk gezegd denk ik dat bij jou alles neerkomt op seks. Als een vrouw vast zit in huis heeft ze minder kans om een ander tegen te komen en ervan door te gaan. Als een vrouw niet zelfstandig is dan moet ze wel blijven. Als een vrouw niet alleen kan overleven dan heeft de man de volledige macht en kan hij zijn zin gaan wanneer hij wil.
Alles draait om seks bij jou en hoe dit te krijgen. Ook als 'onaantrekkelijke' man. Als vrouwen moeten trouwen dan is er seks voor iedere man![]()
Ik weet bijna zeker dat je dit gaat ontkennen maar je post gedrag over de jaren heen wijst genoeg deze richting uit.
Nee ik heb niets tegen de rollen, oprecht niet. Ik geloof ook dat we elk onze eigen talenten hebben.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:53 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Heel goed betoog. Maar hoe kijk jij zelf aan tegen de traditionele rolverdeling en het biologische feit dat mannen en vrouwen totaal andere capaciteiten, rollen en instincten hebben? Dat vrouwen vooral voor kinderen en het gezin zorgen en de man gaat werken of jagen is niet iets dat ooit door iemand bedacht is maar gewoon evolutionair ingebouwd in onze genders. Wil je dat dan liever negeren en alles gelijk trekken?
Deels op de manosphere manierquote:
Iedereen kan dat probleem hebben, maar de combinatie van gebeurtenissen maakten het wel erg extreem. Ik geloof onmiddellijk dat er mensen zijn die dat niet weten op te lossen zonder hulp.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 10:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou dat niet voor iedereen m/v opgaan die na een lange relatie achterblijft zonder vrienden of familie? Dat is toch niet een probleem alleen voor mannen?
Zie bovenquote:Overigens goed dat je daar zo aan gewerkt hebt. Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan.
Maar had jij helemaal geen last van 'mens-angst'? en wat is uitgaan? bedoel, als ik het goed heb ben jij al wel 40+, toch? waar ga je dan heen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 22:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Deels op de manosphere manierstoppen met blowen, sporten, mezelf goed aankleden als ik naar buiten ging.
Maar ook therapie, structureel uitgaan, vrijwilliger worden bij een venue, gitarist worden in een band met optredens. En relaxed doen en mezelf zijn, want dat is de enige manier om echt connectie te maken met mensen.
Dat van die 2 decennia komt uit een boek (Who Cares heet het van Bregje Feuth en Mirte Wibaut) is verkeerd gequote door allerlei kranten (inclusief kwaliteitskranten als NRC en Volkskrant) . Het zijn wel degelijk 2 decennia alleen niet de laatste 2 decenniaquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:43 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dat lijkt mij idd wel al iets logischer
Zoals ik ernaar kijk hoef je ook niet te geloven dat we, man en vrouw, onze eigen talenten hebben. Er is een gemiddelde, mannen zijn lichamelijk gemiddeld genomen sterker dan vrouwen. Vrouwen zijn gemiddeld gesproken socialer. Maar er zijn toch altijd 10% van de mannen die socialer zijn dan vrouwen en 10% van de vrouwen die sterker zijn dan de mannen (als het ware gesproken).quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 22:02 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Nee ik heb niets tegen de rollen, oprecht niet. Ik geloof ook dat we elk onze eigen talenten hebben.
Ik heb iets tegen gedwongen worden in een rol omdat je niet als man geboren bent. En dat sommige mannen ons terug in die rollen willen dwingen waarin we weer afhankelijk worden en geen kant meer uitkunnen als we de pech hebben bij een smeerlap te zitten..
Ik ben de laatste die beweert dat het nu allemaal zo goed gaat. Maar ik weet ook wel dat al die schreeuwers uiteindelijk uitzonderingen zijn. Aan beide kanten.. de Tate idioten en de paarspittige troela's.
Bijna elke mens wil gewoon een eigen stekje, een leuke partner en een stel kinders. En daar doen beide partijen hun stinkende best voor.
Ik denk dat dit te vaak vergeten wordt door op het internet rond te hangen en te verdwalen in een fuik waar alleen nog maar dit soort vuile troep voorkomt.
Dat is niks evolutionairs. Dat is gewoon aangeleerd gedrag.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:53 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Heel goed betoog. Maar hoe kijk jij zelf aan tegen de traditionele rolverdeling en het biologische feit dat mannen en vrouwen totaal andere capaciteiten, rollen en instincten hebben? Dat vrouwen vooral voor kinderen en het gezin zorgen en de man gaat werken of jagen is niet iets dat ooit door iemand bedacht is maar gewoon evolutionair ingebouwd in onze genders. Wil je dat dan liever negeren en alles gelijk trekken?
Maar is dit echt zo of zeg je dit gewoon om een discussie te behouden? En ja ik kan het begrijpen als je niet eerlijk bent en gewoon zegt van 'ja ik ben eerlijk'. Zelf herken ik er niks in, ook als ik om me heen kijk/keek, dat mensen niet weten waar de luiers zijn, hun portemonnee, hoe de wasmachine werkt.. Het klinkt voor mij vooral alsof je met mensen omgaat die zwakbegaafd zijn of maar gewoon wat verzintquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat van die 2 decennia komt uit een boek (Who Cares heet het van Bregje Feuth en Mirte Wibaut) is verkeerd gequote door allerlei kranten (inclusief kwaliteitskranten als NRC en Volkskrant) . Het zijn wel degelijk 2 decennia alleen niet de laatste 2 decennia.
Gaat over dat vrouwen nog steeds ontzettend veel in het huishouden en rondom de kinderen doen vergeleken met mannen en daarbij ook nog eens meer zijn gaan werken. Als ik in mijn omgeving zie merk ik dat mannen echt niet snugger en zelfredzaam zijn rondom kinderen. Voor elke scheet hebben ze hun vrouw nodig. Waar de luiertas is, waar hun portemonnee is, hoe de wasmachine werkt en ga zo maar door. Vraag me af of ze dat ooit gaan leren ondanks alle goede bedoelingen.
Dat is aangeleerd gedrag en kun je prima veranderen. Overigens denk ik dat een alleenstaande vader dit prima kan als het moet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:19 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar is dit echt zo of zeg je dit gewoon om een discussie te behouden? En ja ik kan het begrijpen als je niet eerlijk bent en gewoon zegt van 'ja ik ben eerlijk'. Zelf herken ik er niks in, ook als ik om me heen kijk/keek, dat mensen niet weten waar de luiers zijn, hun portemonnee, hoe de wasmachine werkt.. Het klinkt voor mij vooral alsof je met mensen omgaat die zwakbegaafd zijn
Ja dat denk ik ook, dat is ook wat mijn punt, bijna iedereen kan dat toch? Net als de vaat doen, je was doen en drogen.. Maar hij lijkt te doen alsof mannen zulke dingen niet kunnen, ik begrijp zijn reactie niet zozeer, hij lijkt wat te willen overdrijven om een punt te maken ofzo naar mijn idee.. of gewoon reacties uit te willen lokken wellicht..quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:22 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Dat is aangeleerd gedrag en kun je prima veranderen. Overigens denk ik dat een alleenstaande vader dit prima kan als het moet.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:19 schreef Masberum het volgende:
[..]
Maar is dit echt zo of zeg je dit gewoon om een discussie te behouden? En ja ik kan het begrijpen als je niet eerlijk bent en gewoon zegt van 'ja ik ben eerlijk'. Zelf herken ik er niks in, ook als ik om me heen kijk/keek, dat mensen niet weten waar de luiers zijn, hun portemonnee, hoe de wasmachine werkt.. Het klinkt voor mij vooral alsof je met mensen omgaat die zwakbegaafd zijn of maar gewoon wat verzint
Emancipatie monitor 2024.quote:De praktijk is ‘traditioneler’ dan de wens die ouders van minderjarige kinderen hebben over de verdeling van werk en zorg. 9 procent geeft aan werk en zorg gelijk te verdelen, terwijl dat de wens is voor 50 procent. Daarnaast zegt 48 procent van de ouders dat de man meer werkt en de vrouw een groter deel van de zorg op zich neemt, terwijl 13 procent dat als gewenst ziet. Vrouwen zeggen bovendien vaker dat dit het geval is dan mannen (54 tegen 42 procent; niet in figuur). Hoewel vrouwen meer voor de kinderen zorgen, vindt het merendeel niet dat vrouwen geschikter zijn om kleine kinderen op te voeden dan mannen. Mannen hebben die mening overigens wel vaker dan vrouwen: 36 procent van de mannen van 16 jaar of ouder is het (helemaal) eens met de stelling dat een vrouw geschikter is om kleine kinderen op te voeden dan een man, terwijl 16 procent van de vrouwen het hiermee eens is.
Je hebt mannen die echt geen reet doen thuis en alles qua zorg aan hun vrouw overlaten, ook mannen met hele goede banen. Vrouw beheert agenda man moet alles voorgekauwd worden als het gaat om de zorg van de kinderen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook, dat is ook wat mijn punt, bijna iedereen kan dat toch? Net als de vaat doen, je was doen en drogen.. Maar hij lijkt te doen alsof mannen zulke dingen niet kunnen, ik begrijp zijn reactie niet zozeer, hij lijkt wat te willen overdrijven om een punt te maken ofzo naar mijn idee.. of gewoon reacties uit te willen lokken wellicht..
Mss is dat wat ons Debby bedoelde?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 00:00 schreef Elan het volgende:
man doet niks thuis site:www.zwangerschapspagina.nl
Ff op Google kijken.
@:Masberum dit zijn zomaar wat voorbeelden van vrouwen van een random Nederlands forum. Sommige mannen maken er thuis echt een potje van hoor. Dan is de man echt het derde kind en kun je los van het financiële aspect eigenlijk beter alleen zijn als vrouw.
Zou kunnen maar ze legt ook heel erg de nadruk op de emotionele component en dat is niet per se eerlijk want daarin verschillen wij nu eenmaal heel erg met vrouwen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 00:05 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Mss is dat wat ons Debby bedoelde?
De gemiddelde man neukt niet rond, dus dan geeft een langetermijn relatie wel een hoger geluksgevoel ja, dat is niet zo verrassendquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:59 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Gelet op het feit dat een langetermijn relatie gemiddeld gezien een hoger geluksgevoel met zich brengt dan rondneuken, is het echt een probleem?
Die klachten van Debby hebben meer te maken met globale gebreken in de ontwikkeling. Alertheid, sensitiviteit, voorkomendheid, zorgzaamheid. Shit regelen, in en om, het huis en shit regelen voor de kinderen.. Drammen lees ik niet. Het is meer een constatering en berusting dat er blijkbaar niet meer inzit. Dan maar gelukkig single.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 00:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou kunnen maar ze legt ook heel erg de nadruk op de emotionele component en dat is niet per se eerlijk want daarin verschillen wij nu eenmaal heel erg met vrouwen.
Als mannen ga je toch ook niet lopen drammen dat vrouwen maar onze genderspecifieke kwaliteiten en eigenschappen moeten overnemen en aanleren zodat wij aangenamer kunnen leven.
De column is helemaal geen stukje berusting en bespiegeling het is een pure uiting van frustratie. Alleen al de term emotionele kamerplant met rijbewijs en het geklaag over alles waarin mannen volgens haar tekort schieten is een pure diskwalificatie van het andere geslacht.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 08:56 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Die klachten van Debby hebben meer te maken met globale gebreken in de ontwikkeling. Alertheid, sensitiviteit, voorkomendheid, zorgzaamheid. Shit regelen, in en om, het huis en shit regelen voor de kinderen.. Drammen lees ik niet. Het is meer een constatering en berusting dat er blijkbaar niet meer inzit. Dan maar gelukkig single.
Het leven wordt ook beter en gelijkwaardiger als je allebei multifunctioneel bent ipv ongelijkwaardig en monofunctioneel (of zelfs disfunctioneel).
Mannen hebben hun eigen 'manbox' ingeperkt door bepaalde menselijke eigenschappen of handelingen te betitelen als 'vrouwelijk' en die niet te willen ontwikkelen. Vrouwen hebben dat veel minder en pakken makkelijker eigenschappen of handelingen op die als mannelijk zouden kunnen worden omschreven.
De genderspecieke kwaliteiten mannen? Laat maar komen. Welke zaken worden nu niet opgedrongen om het leven aangenamer te maken?
1950 beldequote:Op zaterdag 8 augustus 2026 10:36 schreef Elan het volgende:
[..]
De column is helemaal geen stukje berusting en bespiegeling het is een pure uiting van frustratie. Alleen al de term emotionele kamerplant met rijbewijs en het geklaag over alles waarin mannen volgens haar tekort schieten is een pure diskwalificatie van het andere geslacht.
Mannen hebben natuurlijk wel bepaalde kwaliteiten die door westerse geëmancipeerde vrouwen bewust of onbewust onder het tapijt worden geveegd en dienen te worden ingeruild voor meer femine eigenschappen zoals zorgen en emotionele participatie.
Denk aan fysieke kracht, rationeler denken en beter bestand zijn tegen lange werkdagen. Mannen hebben aantoonbaar minder slaap nodig en geen hormonale cyclus die ze kwetsbaar maakt.
Door decennialang de zwakke mannen onevenredig te belonen op de arbeidsmarkt en een verrot onderwijssysteem hebben we een ware kutjescultuur ontwikkeld die zijn weerga niet kent. De eerste keer dat ik las over metroseksualiteit moet wel 30 jaar geleden zijn, dus zolang is dit proces al zeker aan de gang.
Als je terug wil naar een samenleving met echte mannen moet je mannelijkheid belonen en vrouwen moeten zich weer vrouwelijk gaan gedragen in plaats van de veeleisende halve kerels die hun carrière belangrijker vinden dan het moederschap.
Nou ja, dat verandert natuurlijk meteen een hoop omdat het dan niet meer samenvalt in de stijging van de uitval die wel samenvalt met de opkomst van Social Media, wat een andere mogelijke oorzaak is.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:36 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
Heb het overigens wel verkeerd geciteerd want de cijfers gaan niet over de periode vanaf 2010 maar de periode 1995-2015.
Grappig hoe anders jouw omschrijving van de manosphere is tov de media (vrouwenhaat in alle mogelijke vormen).quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 22:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Deels op de manosphere manierstoppen met blowen, sporten, mezelf goed aankleden als ik naar buiten ging.
Dus het komt niet van het CBS…quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 23:09 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat van die 2 decennia komt uit een boek (Who Cares heet het van Bregje Feuth en Mirte Wibaut) is verkeerd gequote door allerlei kranten (inclusief kwaliteitskranten als NRC en Volkskrant) . Het zijn wel degelijk 2 decennia alleen niet de laatste 2 decennia.
Gaat over dat vrouwen nog steeds ontzettend veel in het huishouden en rondom de kinderen doen vergeleken met mannen en daarbij ook nog eens meer zijn gaan werken. Als ik in mijn omgeving zie merk ik dat mannen echt niet snugger en zelfredzaam zijn rondom kinderen. Voor elke scheet hebben ze hun vrouw nodig. Waar de luiertas is, waar hun portemonnee is, hoe de wasmachine werkt en ga zo maar door. Vraag me af of ze dat ooit gaan leren ondanks alle goede bedoelingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |