Ik ken toch ook een dame die ongeveer 4 jaar geleden in no time een sociale huurwoning had nadat ze ontdekte dat haar kerel het met een andere (eveneens getrouwde) vrouw deed.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:39 schreef Elan het volgende:
[..]
Was het niet Hugo de Jonge die vrouwen in hun zoektocht naar een woning adviseerde maar een rijke partner uit te kijken?
Mijn tante werd in mekaar gebeukt door haar ex, toen ze eenmaal de ballen had ik te vertrekken had ze binnen 2 weken een sociale eengezinswoning. Dit was rond 1998. Tegenwoordig zou je bij de daklozenopvang kunnen aan kloppen in zo'n geval.
Het is allemaal geen hoge wiskunde.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je hebt wat artikelen gepost met daarin meningen.
Een goed onderzoek naar de hogere uitval heb ik niet gezien. Wellicht gemist, maar dan zie ik dat wel verschijnen.
Hoe dan ook: de hogere uitval is van recente datum (laatste 15 jaar) en de arbeidsparticipatie van vrouwen is redelijk gelijk gebleven, dus ik zie weinig reden om aan te nemen dat de oorzaak die jij aanwijst de juiste is.
Het lijkt meer op dat je dat graag wil geloven en dat is net zo oprecht als al die mensen die maar keer op keer de manosphere aanhalen als reden voor wat hen niet zint.
Het ziekteverzuim is enorm toegenomen vanaf ongeveer 2010. En vrouwen zijn niet ergens rond 2010 veel meer gaan werken.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is allemaal geen hoge wiskunde.
Vrouwen zijn aanzienlijk meer gaan werken en het ziekteverzuim onder jonge vrouwen is verdubbeld.
De data spreekt letterlijk voor zich.
Dat was vast 8 jaar geleden, gelijk met je laatste ervaringen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 13:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ken toch ook een dame die ongeveer 4 jaar geleden in no time een sociale huurwoning had nadat ze ontdekte dat haar kerel het met een andere (eveneens getrouwde) vrouw deed.
N=1
4 jaar geleden is niet 8 jaar geleden. Echt niet.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat was vast 8 jaar geleden, gelijk met je laatste ervaringen.
Er zijn online honderden verhalen van mensen die op straat komen te staan of noodgedwongen bij vrienden op de bank slapen. Maar die moeten vast maar gewoon wat kopen of zo.
Volgens het CBS wel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ziekteverzuim is enorm toegenomen vanaf ongeveer 2010. En vrouwen zijn niet ergens rond 2010 veel meer gaan werken.
Kortom: je kent de data niet eens!
Nogmaals het is allemaal niet zo moeilijk.quote:Sinds 2010 zijn moeders met thuiswonende kinderen in Nederland gemiddeld 15 uur per week meer gaan werken. Daartegenover is de zorg- en huistaak van mannen in diezelfde periode vrijwel gelijk gebleven (een toename van slechts 0,4 uur per week).
Omdat wat jij schrijft totaal niet overeenkomt met hoe lang mensen gemiddeld op een huis wachten, en mijn verhaal 25 jaar geleden was toen die tekorten veel minder speelden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
4 jaar geleden is niet 8 jaar geleden. Echt niet.
Maarre, kun je mij even vertellen waarom jouw N=1 wel een goed argument is en mijn N=1 niet?
En jij denkt dat de mannen dat niet doen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 12:31 schreef Uncle_Cheech het volgende:
Zeg, een vraagje tussendoor.
Als vrouwen zo makkelijk zonder man kunnen, waarom zijn sommige exemplaren dan zo dodelijk beledigd als ik laat weten dat ik geen interesse heb (online en real life) en moet ik een boekverslag inleveren ter verantwoording?
Heb je ook een link naar die data van het CBS? Of heb je dit gekopieerd uit de artikelen die jou wel goed uitkwamen over dit onderwerp die met data kwamen die verder niet te reproduceren waren?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:31 schreef Elan het volgende:
[..]
Volgens het CBS wel.
[..]
Nogmaals het is allemaal niet zo moeilijk.
Jouw data is ook al eerder ontkracht..quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 14:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is allemaal geen hoge wiskunde.
Vrouwen zijn aanzienlijk meer gaan werken en het ziekteverzuim onder jonge vrouwen is verdubbeld.
De data spreekt letterlijk voor zich.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hell To The Liars
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:29 schreef Droopie het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)erkvloer-door-stress
Deze week dit item gehoord op de radio.. tl dr, kinderen, hoewel dat iets te kort door de bocht is.
Moest ook wel lachen dat de journalist eerst met allerlei disclaimers begon, maar t sneed allemaal wel hout
Misschien lullige opmerking. Maar misschien zit er ook wel een kern van waarheid in
Moeders maken zich soms (te?) druk om het welzijn van de kinderen en vaders zijn daar soms (te?) makkelijk in
"Awww, schat wil jij even kijken, ze huilt..." denk dat vrouwen dat minder vaak zeggen dan mannen
En moeders willen denk ik. Ook liever zelf met hun kind naar de dokter.
En vroeger toen ik klein was wilde ik als heel ziek was liever mijn moeder om heenDeels misschien. Maar deels is het ook omdat de maatschappij niet meewerkt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het al eens eerder aangehaald, maar ik heb bijvoorbeeld twee vriendinnen die verloskundige zijn. Als die aan het werk zijn, heb je dus grote kans dat ze bij een bevalling zijn. Beide hebben op school aangegeven om de vader te bellen als er iets is. En die scholen doen dat gewoon niet. Moeder is de eerste impuls, zelfs als de ouders zelf aangegeven hebben dat ze dat dus niet moeten doen. Ik heb het zelf ook meegemaakt.
Zo is het met meer zaken waarbij de buitenwereld naar de moeder kijkt en uitreikt in plaats van naar de vader, zelfs na herhaaldelijk dringend verzoek dat niet te doen.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:20 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Jouw data is ook al eerder ontkracht..
Mannen vs vrouwen: 4% vs 6%. En daar zitten dan zwangerschappen tussen en stress door bv slecht betaald werk met hoge druk (zorg) en meer mantelzorg uit te voeren dan dat mannen doen. Het gezin is blijkbaar geen factor.
https://www.scp.nl/site/b(...)rouw-verschillen.pdf
Jij doet net alsof 80% van de jonge vrouwen crashed omdat ze moeten gaan werken in combi met een gezin. Maar jij wil gewoon dat ze terug in huis zitten als huisvrouw en moeder onder een sausje van: we moeten onze vrouwen beschermen ocharme!1!!11!!
Ik heb trouwens jouw post gelezen over wat je zou veranderen en dat was een nette post waar ik mij grotendeels in kan vinden. Er is ook helemaal niets mis met huisvrouw en moeder zijn, integendeel. En wie weet is het niet slecht dat dit meer gemotiveerd wordt. Genoeg mensen die een gezin willen maar niet kunnen hebben omwille van huizentekort, teveel werk, teveel luxe willen of reisjes maken of wat dan ook.
Maar op het einde van de rit was jij het wel die zei: we moeten stelselmatig vrouwen hun rechten afnemen en ze financieel gaan tegenwerken.
En eerlijk gezegd denk ik dat bij jou alles neerkomt op seks. Als een vrouw vast zit in huis heeft ze minder kans om een ander tegen te komen en ervan door te gaan. Als een vrouw niet zelfstandig is dan moet ze wel blijven. Als een vrouw niet alleen kan overleven dan heeft de man de volledige macht en kan hij zijn zin gaan wanneer hij wil.
Alles draait om seks bij jou en hoe dit te krijgen. Ook als 'onaantrekkelijke' man. Als vrouwen moeten trouwen dan is er seks voor iedere man![]()
Ik weet bijna zeker dat je dit gaat ontkennen maar je post gedrag over de jaren heen wijst genoeg deze richting uit.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 15:29 schreef Droopie het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)erkvloer-door-stress
Deze week dit item gehoord op de radio.. tl dr, kinderen, hoewel dat iets te kort door de bocht is.
Moest ook wel lachen dat de journalist eerst met allerlei disclaimers begon, maar t sneed allemaal wel hout
Misschien lullige opmerking. Maar misschien zit er ook wel een kern van waarheid in
Moeders maken zich soms (te?) druk om het welzijn van de kinderen en vaders zijn daar soms (te?) makkelijk in
"Awww, schat wil jij even kijken, ze huilt..." denk dat vrouwen dat minder vaak zeggen dan mannen
En moeders willen denk ik. Ook liever zelf met hun kind naar de dokter.
En vroeger toen ik klein was wilde ik als heel ziek was liever mijn moeder om heenGoh.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je zou bijna denken dat het de natuur is.
Maar dat mag je natuurlijk niet zeggen want dan ben je een vrouwenhaterblablablabla
Zou je even precies aan kunnen wijzen waar het staat dat in de afgelopen 15 jaar vrouwen met kinderen 15 uur per week meer zijn gaan werken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:01 schreef Elan het volgende:
En die data is helemaal niet ontkrachtigd het komt uit de emancipatiemeter van het CBS.
https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/werken/quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zou je even precies aan kunnen wijzen waar het staat dat in de afgelopen 15 jaar vrouwen met kinderen 15 uur per week meer zijn gaan werken?
Gewoon de link en dan concreet waar het staat.
Dat is alleen een link. Gewoon concreet waar het staat. Er is gewoon een nummering, dus simpel zat.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/werken/
Ben door je artikel gegaan. Nergens staat dat wat jij beweert... Geen massale uitval bij jonge vrouwen, geen cijfersquote:Op vrijdag 7 augustus 2026 16:52 schreef Elan het volgende:
[..]
https://longreads.cbs.nl/emancipatiemonitor-2022/werken/
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ben door je artikel gegaan. Nergens staat dat wat jij beweert... Geen massale uitval bij jonge vrouwen, geen cijfers
Ook qua leeftijden niet, de vrouwen tot 28j werken zelfs minder:
Maar de jongste generatie vrouwen schroeft hun werkweek in die levensfase minder terug dan oudere generaties. Ook later in hun loopbaan hebben vrouwen uit jongere geboortecohorten gemiddeld een langere werkweek vergeleken met oudere cohorten. De enige uitzondering vormen jonge vrouwen tot 28 jaar die geboren zijn tussen 1980 en 1990: hun wekelijkse arbeidsduur is korter dan die van in leeftijd vergelijkbare jonge vrouwen uit eerdere cohorten.
Ze willen zelfs meer werken:
Daarbij willen de moeders met partner en een kind tot 12 jaar hun werkweek het meest uitbreiden, op de voet gevolgd door de moeders van wie de jongste tussen 12 en 18 jaar is.
En dan nog steeds geen cijfers over man vs vrouw en uitval, maar meer de reden waarom ze niet beschikbaar zijn;
Allereerst is voor vrouwen beduidend vaker dan voor mannen de zorg voor het gezin of huishouden de reden om niet te zoeken of beschikbaar te zijn voor werk. Van alle vrouwen gaf 4,9 procent dat aan en het is daarmee de voor hen op een na belangrijkste reden. Door mannen werd het nauwelijks (0,3 procent) genoemd. Bij vrouwen was bovendien voor een groter deel ziekte of arbeidsongeschiktheid de reden, of hoge leeftijd. Voor zowel vrouwen als mannen is ziekte de meest genoemde reden om niet te zoeken of beschikbaar te zijn.
Dan zijn mijn cijfers uit 2025 toch gewoon duidelijk.. 6% vs 4%
Massale uitval bij enkel de vrouwen inderdaad.
quote:Het UWV ziet steeds meer twintigers die langdurig arbeidsongeschikt zijn en daarom een WIA-uitkering krijgen. Het is de snelst groeiende leeftijdsgroep onder de WIA-aanvragers, waarvan er steeds meer komen. De stijging wordt vooral veroorzaakt door mensen met mentale problemen.
Eerder bleek uit cijfers van het UWV dat vooral vrouwen onder de veertig jaar vaker langdurig uitvallen op hun werk. Uit een opsplitsing van die cijfers, in handen van Het Financieele Dagblad (FD), blijkt dat vooral mensen onder de dertig vaker dan vroeger in de WIA belanden.
Wie langer dan twee jaar ziek is, kan een WIA-uitkering aanvragen bij het UWV. In de periode van 2018 tot 2025 steeg het aantal mannen in de twintig dat zich meldde met 84 procent. Voor vrouwen van twintig tot dertig jaar oud ligt dat percentage zelfs op 121 procent.
Weet niet welke 6 of 4% jij het over hebt maar deze cijfers geven toch een ander beeld en komen overeen met wat het CBS ook aan gaf.quote:Cijfers: jonge vrouwen arbeidsongeschikt door mentale problemen
Van de 69.000 nieuwe WIA-uitkeringen in 2024 werd een derde toegekend vanwege psychische klachten.
Stress-gerelateerd ziekteverzuim steeg in vijf jaar met ruim 33%.
Bij vrouwen is langdurig verzuim door psychische klachten 42%, bij mannen 28%.
Bron: UWV en HumanCapitalCare
Uit mijn eerder geplaatst artikel uit 2025:quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:23 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
[..]
Weet niet welke 6 of 4% jij het over hebt maar deze cijfers geven toch een ander beeld en komen overeen met wat het CBS ook aan gaf.
Heb je nou gevonden waar het staat dat vrouwen met kinderen 15 uur meer zijn gaan werken?quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 17:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is alleen een link. Gewoon concreet waar het staat. Er is gewoon een nummering, dus simpel zat.
Ah ja ziekteverzuim, dit gaat specifiek over langdurig ziekteverzuim (WIA).quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:30 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Uit mijn eerder geplaatst artikel uit 2025:
Uit onderzoek blijkt dat het ziekteverzuim van vrouwen (6%) iets hoger is dan dat van mannen (4%)
(Van den Brakel en Bruggink 2024). Dat komt doordat vrouwen vaker ziektes en beperkingen hebben.
Van het ziekteverzuim van vrouwen hangt 12% ook samen met zwangerschap, menstruatie en
overgang.
Dat wat jij hier trouwens post, staat niet in je artikel.quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:23 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
[..]
Weet niet welke 6 of 4% jij het over hebt maar deze cijfers geven toch een ander beeld en komen overeen met wat het CBS ook aan gaf.
quote:Op vrijdag 7 augustus 2026 21:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heb je nou gevonden waar het staat dat vrouwen met kinderen 15 uur meer zijn gaan werken?
Want ik ben oprecht benieuwd. Tot op heden leiden alle wegen ter zake van die data naar Sophie van Gool en die heb ik vaker betrapt op het verzinnen van data.
Dus vooralsnog concludeer ik dat de bron van die 15 uren Van Gool is en ook die heb ik niet kunnen betrappen op onderbouwing van die uitspraak.
Heb het overigens wel verkeerd geciteerd want de cijfers gaan niet over de periode vanaf 2010 maar de periode 1995-2015.quote:In de eerste monitor wordt de balans opgemaakt van de verdeling van werk en zorg tussen vaders en moeders. Destijds (om precies te zijn in 1995) werkten vrouwen met kinderen gemiddeld 10 uur buitenshuis en zorgden zij gemiddeld 45 uur. Mannen met kinderen werkten toen gemiddeld 37 uur en zorgden 20 uur. In 2016 (het jaar waarin de laatste cijfers over de zorgparticipatie van mannen bekend zijn) werkten vrouwen met kinderen gemiddeld 25 uur en zorgden 35,6 uur. Mannen met kinderen werkten gemiddeld 40 uur en zorgden gemiddeld 20,4 uur per week. Kortom: vrouwen met kinderen zijn in twee decennia 15 uur per week meer gaan werken, mannen met kinderen zijn in diezelfde periode 0,4 uur per week meer gaan zorgen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |