Eigen woningbezit was destijds veel lager en door veel hogere rentes (tot wel 12% als ik mij niet vergis) was er vrijwel niemand die wilde kopen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:21 schreef Lenny77 het volgende:
Maar ok.. wat is nodig om alles weer normaal te krijgen. Wat ging goed in de jaren 70/80 zodat bijna iedereen wel wat van straat geraakte.
-Genoeg huizen te koop aan een prijs die door 1 loon gedragen kon worden
-Geen social media/ internet/ tiktok enz
-Kinderen zijn een geschenk, geen last
-Minder gescheiden ouders
-Minder op de hoogte zijn van de ellende uit de wereld
-Sterkere familiebanden
-Normale dromen: 1 vakantie naar Frankrijk is goed genoeg, mediteren in de Himalaya helpt niemand verder
-Voetjes op de grond: Henk is ook leuk, Brenda is ook leuk
Wat nog...
ik welquote:Op woensdag 5 augustus 2026 21:13 schreef Forbry het volgende:
Ik ben overigens NIET van mening dat er meer kinderen geboren moet worden.
Ik ben wel benieuwd naar dat manifest, maar dat heeft idd geen ruimte op een subforum voor Relaties en Psychologie.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 00:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zal er morgen wat dieper op in proberen te gaan, al is dit subforum niet de plek voor een persoonlijk politiek manifest.
Er is nog zoiets als de zwijgende meerderheid.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je dit topic gelezen? En ook elders op FOK! wat dat betreft.
Niets moet. Maar eigen woningbezit is gewoon positief.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 00:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Zou hem nog wat breder willen trekken jouw vraag.
Waarom moeten mensen überhaupt woningen bezitten, vroeger was het gebruikelijk dat je huurde en was woningbezit iets voor de upper class. Een dak boven je hoofd is een grondrecht daar zou helemaal geen vulgair verdienmodel aan gekoppeld moeten zijn maar door de staat gereguleerd moeten worden.
Er zijn zat voorbeelden in de geschiedenis te vinden wat er ons uiteindelijk te wachten staat als je woningbouw volledig aan de markt over laat.
Nou, ik weet niet hoe jullie erover denken maar iedere prille partner die mij een "manifest" laat zien wat betreft relaties ziet mij als Usain Bolt de deur uitstormen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar dat manifest, maar dat heeft idd geen ruimte op een subforum voor Relaties en Psychologie.
Vraag me wel af, laat je zoiets dan ook aan je eigen partner lezen?
En hoeveel procent van alle relaties gaat binnen 5 jaar stuk? Zal toch niet veel lager zijn. Nog afgezien van dat je geen vergelijkbare groepen hebt. Mensen die ook niet uit een slechte relatie stappen zul je veel minder vaak aantreffen in een samengesteld gezin dan mensen die er de brui aan geven als het niet bevalt.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 00:21 schreef Elan het volgende:
[..]
[..]
De kans dat je alleen blijft als je eenmaal een paar kinderen hebt is dus aanzienlijk. Als je überhaupt al iemand weet te vinden .
Mijn vader en moeder kregen mij in 1980 en papa had een rente van 14 (!) procent op ons huis... en toen gingen ze 6 weken staken in de haven en na 3 weken was het potje van de vakbod op. En toen gingen we bij oma wonen tijdelijk, omdat er geen geld voor eten wasquote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eigen woningbezit was destijds veel lager en door veel hogere rentes (tot wel 12% als ik mij niet vergis) was er vrijwel niemand die wilde kopen.
Er wordt hier een niet bestaande situatie geromantiseerd…
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was het misschien in die periode ook gewoon niet..
Papa werkt heel veel, mama zorgt voor de rest (incl haar knippen) en wat is anders het alternatief dan?
Hell To The Liars
Ik vraag mij inmiddels een beetje af of @Elan nog wel gelukkig is met zijn partner… of misschien wel zijn leven in het algemeen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:42 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar dat manifest, maar dat heeft idd geen ruimte op een subforum voor Relaties en Psychologie.
Vraag me wel af, laat je zoiets dan ook aan je eigen partner lezen?
quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:56 schreef Droopie het volgende:
[..]
Mijn vader en moeder kregen mij in 1980 en papa had een rente van 14 (!) procent op ons huis... en toen gingen ze 6 weken staken in de haven en na 3 weken was het potje van de vakbod op. En toen gingen we bij oma wonen tijdelijk, omdat er geen geld voor eten was
En toen moest het huis verkocht worden.
In Rotterdam was het in die periode niet leuk.Nou ja, dat dus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Was het misschien in die periode ook gewoon niet..
Papa werkt heel veel, mama zorgt voor de rest (incl haar knippen) en wat is anders het alternatief dan?
Vroeger was alles beter, behalve zo’n beetje alles…
Bekijk deze YouTube-videoquote:8 redenen waarom je oudere Filipijnse vrouwen een kans zou moeten geven (mijn eerlijke mening)
Ik snap ook echt wel dat iemand het niet wil, een nieuwe relatie met kinderen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En hoeveel procent van alle relaties gaat binnen 5 jaar stuk? Zal toch niet veel lager zijn. Nog afgezien van dat je geen vergelijkbare groepen hebt. Mensen die ook niet uit een slechte relatie stappen zul je veel minder vaak aantreffen in een samengesteld gezin dan mensen die er de brui aan geven als het niet bevalt.
En natuurlijk: kinderen hebben is een belemmering voor nieuwe relaties. Maar het lukt echt de meeste mensen om weer een relatie te krijgen.
Ik snap het ook uiteraard.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:01 schreef Donna het volgende:
[..]
Ik snap ook echt wel dat iemand het niet wil, een nieuwe relatie met kinderen.
Maar goed. Ik wilde echt niet weer een relatie, helemaal niet iemand met kinderen en helemaal niet iemand waarbij er ook nog eens veel gezeik is met de ex. En tadaaaaa, here we are. Bonus binnen gehengeld.
En ja, eigen keuze natuurlijk. Ik had ook weg kunnen lopen.
Ik klaag ook niet, maar snap het heel goed als je het niet wilt.
Absoluut. Verreweg de meeste gescheiden mensen die ik ken wonen gewoon weer samen met kinderen. Tot nu toe is er nog niemand weer uit elkaar gegaan, dus dat geeft hoop.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik snap het ook uiteraard.
Maar mijn punt is meer dat ook als je kinderen hebt je prima weer een nieuwe relatie kan vinden. Het lukt de meeste mensen. Sommigen besluiten dan te latten om het simpeler te houden. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel weer samen gaan wonen/trouwen en het lukt ook nog vaak genoeg met kinderen uit beider relaties.
Dat die relaties ook vaak op de klippen lopen zegt mij niet zoveel. Veruit de meeste relaties halen de tot de dood ons scheidt niet.
Ja nog een keer scheiden dan sta je gelijk te boek als moeilijk persoonquote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:27 schreef Donna het volgende:
[..]
Absoluut. Verreweg de meeste gescheiden mensen die ik ken wonen gewoon weer samen met kinderen. Tot nu toe is er nog niemand weer uit elkaar gegaan, dus dat geeft hoop.
Ja, we kunnen wel uitsterven. Maar niet omdat er te weinig kinderen geboren worden. Want er blijven altijd mensen die kinderen willen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 23:09 schreef Masberum het volgende:
[..]
Oke.. we waren in de laatste paar honderdduizend jaren bijna uitgevaagd.. Groepen in Ethiopie waren de redding de laatste keer.. Ik begrijp niet zo goed waarom je denkt dat technologie de redding gaat zijn terwijl we zo vaak bij het uitsterven zijn geweest..
Van je single zijn en IVF je identiteit maken. Tja. Waar zouden ze zijn zonder social media.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 16:17 schreef Discombobulate het volgende:
Wie kent Suzanne Gillot (@:depaniekjaren op Insta)? Dat is echt precies zo'n onstabiel type van tegenwoordig.
Denk eerder kinderen die het niet met elkaar en of hun nieuwe 'ouders' kunnen vinden.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:10 schreef Donna het volgende:
[..]
Met complexe, unieke drukfactoren bedoelen ze de vrouwelijke ex (heks) die dwarsligt.
Gelukkiger kan eens mens niet zijnquote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik vraag mij inmiddels een beetje af of @:Elan nog wel gelukkig is met zijn partner… of misschien wel zijn leven in het algemeen.
Mooi stukje geschiedvervalsing pleeg je hier. In 1980 was in Amsterdam 6% van de woningen koopwoningen de rest vrijwel allemaal sociale huur. Woningcorporaties hebben sindsdien vrijwel alles verkocht tegen woekerwinsten. Het gros na 2000 toen de rente allang weer op zijn retour was.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Eigen woningbezit was destijds veel lager en door veel hogere rentes (tot wel 12% als ik mij niet vergis) was er vrijwel niemand die wilde kopen.
Er wordt hier een niet bestaande situatie geromantiseerd…
Ik ben per definitie voorstander van een traditionle(re) samenleving, niet van het inperken van allerlei vrouwenrechten.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:24 schreef Koekoekmakto het volgende:
[..]
Maar de hamvraag blijft. Waarom zoek jij de oplossing in het inperken van vrouwenrechten? Waarom geen pleidooi voor beheersing? Of berusting?
Wat voegt eigen woningbezit toe behalve tweespalt binnen de samenleving en nivellering? Een huis zou er primair moeten zijn om in te wonen en niet als potentieel beleggingsobject of erfenis voor de kinderen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 09:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niets moet. Maar eigen woningbezit is gewoon positief.
Wat maakt toch dat je denkt dat terugdraaien van de tijd positief is? We hebben het beter dan ooit op heel veel vlakken.
Pak gewoon zaken aan die beter kunnen en laat het positieve in stand. Zoals vrouwenrechten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |