⚽ Volgens de Franse minister van Sport, Marina Ferrari, zal de UEFA woensdag een spoedvergadering houden om haar reactie op de controversiële plannen van de FIFA met betrekking tot particuliere investeerders te bespreken.quote:Gianni Infantino doet aanbod om 211 voetbalbonden 'om te kopen'
Gianni Infantino probeert de 211 bij de FIFA aangesloten voetbalbonden over de streep te trekken voor zijn omstreden plan om een belang in het WK te verkopen. De FIFA-voorzitter heeft de bonden daarbij een miljardenpakket in het vooruitzicht gesteld, mits zij vóór 19 september akkoord gaan met de plannen.
KICK THE BALD FRAUD OUT!quote:
U kijkt alleen hockey?quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:40 schreef Since2003 het volgende:
Plebsbal en het toneel er omheen en het geld wat ermee gemoeid is
Gaat een heerluk seizoen worden, hoop ik.quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:43 schreef RamboDirk het volgende:
Gelukkig kijken wij alleen KKD.
@:maxi-mus
@:Zipportal
De Perenleague is toch nog wel veilig?quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:43 schreef RamboDirk het volgende:
Gelukkig kijken wij alleen KKD.
@:maxi-mus
@:Zipportal
En dat is Tsjechië.quote:Het idee van de UEFA om een plan op te zetten tegen de FIFA kan nog niet op onverdeelde steun rekenen, zo blijkt uit berichtgeving van Sky. Het eerste land uit Europa stemt namelijk al in met de fel omstreden WK-plannen van voorzitter Gianni Infantino
Put your money where your mouth is.quote:
Verrassend wel dat Infantino dit zelf een geweldig idee vindt.quote:Infantino zou na afloop van zijn huidige termijn als FIFA-voorzitter tot 2031 het nieuwe bedrijf kunnen leiden als commissaris of CEO. In die functie zou hij volgens Engelse en Duitse bronnen ongeveer 64 miljoen dollar (56 miljoen euro) per jaar verdienen. Dat is een tienvoud van wat hij nu opstrijkt.
Voetbal verkopen aan de hoogste bieder.quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:54 schreef Fred_B het volgende:
HLN:
[..]
Verrassend wel dat Infantino dit zelf een geweldig idee vindt.
quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:54 schreef Fred_B het volgende:
HLN:
[..]
En we gaan erin mee, want de Afrikaanse en de Noord- en Zuid-Amerikaanse voetbalbonden gaan er maar wat graag in meequote:Op woensdag 29 juli 2026 17:54 schreef Fred_B het volgende:
HLN:
[..]
Hij wil het verkopen aan de familie Trump en aanverwanten. Hij doet er alles aan om zich bij meneer Trump in de gunst te werken, zodat hij ook na zijn FIFA carrière allerlei functies en andere voordelen toegeschoven krijgt.quote:
Een samenleving van dienaren voor de bovenklasse. Net als vroeger.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:13 schreef Peppert het volgende:
[..]
Hij wil het verkopen aan de familie Trump en aanverwanten. Hij doet er alles aan om zich bij meneer Trump in de gunst te werken, zodat hij ook na zijn FIFA carrière allerlei functies en andere voordelen toegeschoven krijgt.
Het criminele wangedrag van de elite lijkt bovendien nauwelijks te worden bestraft. Het is een soort 'vrijheid, blijheid' voor degenen aan de top. Een klassenmaatschappij waarin macht en invloed bescherming lijken te bieden, wordt daardoor steeds moeilijker te ontkennen.
De Epstein affaire, waarbij kinderen slachtoffer werden van misbruik door mensen uit rijke en invloedrijke kringen, is inmiddels grotendeels uit de dagelijkse media-aandacht verdwenen.
De liberale overtuiging dat er zoiets bestaat als een neutrale, eerlijke rechtsstaat heeft lange tijd standgehouden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een samenleving van dienaren voor de bovenklasse. Net als vroeger.
Zolang het diezelfde bovenklasse uitkwam. Inmiddels is het wat onhandig geworden en wordt die versleten jas afgeworpen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:36 schreef Peppert het volgende:
[..]
De liberale overtuiging dat er zoiets bestaat als een neutrale, eerlijke rechtsstaat heeft lange tijd standgehouden.
quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zolang het diezelfde bovenklasse uitkwam. Inmiddels is het wat onhandig geworden en wordt die versleten jas afgeworpen.
Weten we zeker dat het echt is? Klinkt eerder als een tactiek die Nigeriaanse internetoplichters gebruiken.quote:Vandaag hebben we vernomen dat de FIFA een deadline heeft gesteld aan bonden om hun voorstellen te steunen, anders wordt het aanbod van een eenmalige uitbetaling ingetrokken.
Mumbai helpdesk praktijken.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:24 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Weten we zeker dat het echt is? Klinkt eerder als een tactiek die Nigeriaanse internetoplichters gebruiken.
Pot en de ketel.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:23 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Het is niet dat de meeste ziende blind zijn.
Infantino ontstijgt dat niveau dan ook niet echt.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:24 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Weten we zeker dat het echt is? Klinkt eerder als een tactiek die Nigeriaanse internetoplichters gebruiken.
Probleem is wat ze met de deal doen voordat ze het zieltje in moeten leveren.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:16 schreef Hathor het volgende:
Verkoop je ziel aan de duivel, what could possibly go wrong.
Ik heb gewoon iets tegen je.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:31 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Ik was het met @:Perrin eens, evenals jij. Ik volg je even niet.
Misschien hebben we wel het laatste WK voetbal gezien dat als zodanig herkenbaar is.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:38 schreef Toefjes het volgende:
Dit kan best interessant worden. Als de UEFA landen uit de FIFA gaan, dan zijn volgens mij clubs niet meer verplicht om spelers te laten gaan die opgeroepen worden voor WK kwalificatiewedstrijden of het eindtoernooi.
Dan wordt de keuze voor een Nederlands-Marrokaans voetballer niet alleen: welk land? Maar ook welke competitie. Trouwens voor elke nationaliteit.
Dat kan vervelend uitpakken voor iedereen.
En toch niet, want hier laat je alles gaan. Dat is mijn probleem. Doe maar alsof ik de gekkie ben.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:45 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Dat was me niet ontgaan. Your loss.
Dan geldt hier ook dus: ETTDquote:Op woensdag 29 juli 2026 19:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien hebben we wel het laatste WK voetbal gezien dat als zodanig herkenbaar is.
Wel op gehoopt maar niet op gerekend.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:30 schreef nostra het volgende:
UEFA-landen boycotten WK's als plannen doorgaan.
Mooi.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:30 schreef nostra het volgende:
UEFA-landen boycotten WK's als plannen doorgaan.
Zonder Tsjechië en de anderen die nog overstag gaan in Oost-Europa. Niet dat dat mij iets kan schelen.quote:
Nee hoor, kan alleen maar goed uitpakken. Fifa kan niet zonder de UEFA; laat voetbal maar weer terugkomen naar het moedercontinent en ontdaan worden van alle Noord Amerikaanse toestanden.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:38 schreef Toefjes het volgende:
Dit kan best interessant worden. Als de UEFA landen uit de FIFA gaan, dan zijn volgens mij clubs niet meer verplicht om spelers te laten gaan die opgeroepen worden voor WK kwalificatiewedstrijden of het eindtoernooi.
Dan wordt de keuze voor een Nederlands-Marrokaans voetballer niet alleen: welk land? Maar ook welke competitie. Trouwens voor elke nationaliteit.
Dat kan vervelend uitpakken voor iedereen.
Unaniem ook echt, best een statement van de UEFA. Laatste WK zoals we dat kennen als dit door de FIFA doorgezet wordt dus, heftig.quote:Op donderdag 30 juli 2026 17:47 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wel op gehoopt maar niet op gerekend.
Valt me dik mee van de UEFA bonden.
https://www.nu.nl/voetbal(...)a-plan-doorgaat.html
Zijn voorganger ook.quote:
Ik denk (maar dit is niet op bronnen gebaseerd oid) dat binnen de UEFA dezelfde dynamiek speelt als binnen de FIFA. De belangen van wat kleinere voetballanden zijn totaal anders dan die van de grotere voetballanden.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:13 schreef Breekfast het volgende:
Ik heb mij ook tot nu toe wel verbaasd waarom Europa zich überhaupt altijd zo dociel heeft opgesteld t.o.v. de FIFA.
Een WK zonder Europese deelnemers zou helemaal niks voorstellen. Dan valt een groot deel van de inkomsten gewoon weg. Waarom gebruik je die macht niet om de corruptie binnen de FIFA aan te pakken?
En nog erger, ze gaan bepalen wie er wintquote:Op donderdag 30 juli 2026 18:20 schreef michaelmoore het volgende:
Infantino wil Eigenaar worden van het WK, dan krijgt Trump ook aandelen
dan gaan ze ook bepalen wie niet mee mag doen , want er zal fors gedokt moeten worden door de deelnemende landen
Interessant, want de volgende WK is met Spanje, Portugal en het Afrikaanse Marokko. Alles in Marokko dan?quote:
Bitchboy Infantino gaat gedwongen worden te buigen en op te stappen. Een WK zonder UEFA heeft geen kijkers en levert geen geld op.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:42 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Interessant, want de volgende WK is met Spanje, Portugal en het Afrikaanse Marokko. Alles in Marokko dan?
Precies. Infantino gaat terug in zijn mand.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:43 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bitchboy Infantino gaat gedwongen worden te buigen en op te stappen. Een WK zonder UEFA heeft geen kijkers en levert geen geld op.
Laten we hem in Den Haag vestigen. Kunnen we meteen de voorzitter berechten als hij te ver gaat.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:43 schreef Schanulleke het volgende:
Lekker een nieuwe wereldvoetbalbond oprichten. Brazilië zal zeker volgen en ik gok Egypte ook wel na het afgelopen WK. Dan zijn er echt wel genoeg schapen over de dam.
Kan je eindelijk echt gaan besturen.
Tribunalen!quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:44 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Laten we hem in Den Haag vestigen. Kunnen we meteen de voorzitter berechten als hij te ver gaat.
Ik had niet verwacht dat de UEFA zo zou reageren, maar ik geniet er wel van. De manier waarop die rode kaart voor de VS teruggedraaid is was natuurlijk al een flinke eerste stap.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:45 schreef Solotovski het volgende:
Ik vind dit wel echt een geweldige soap
Maar beter laat dan nooit.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:13 schreef Breekfast het volgende:
Ik heb mij ook tot nu toe wel verbaasd waarom Europa zich überhaupt altijd zo dociel heeft opgesteld t.o.v. de FIFA.
Een WK zonder Europese deelnemers zou helemaal niks voorstellen. Dan valt een groot deel van de inkomsten gewoon weg. Waarom gebruik je die macht niet om de corruptie binnen de FIFA aan te pakken?
Die unanimiteit is inderdaad een zeer aangename verrassing.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:02 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Unaniem ook echt, best een statement van de UEFA.
Blatter was "productief" corrupt en held het vooral bij hemzelf. Het volk merkte er niet al te veel van.Alhoewel hij wel de deur naar Infantino heeft opengezet. En ook al met vreemde toewijzingen bezig was, al waren de kaartjes nog wel te betalen (en fixed price).quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:02 schreef DobbyDobby het volgende:
Deze man wordt met de week gekker he?
Blatter was er maar een lieve man bij.
Het was volgens mij onder Johansson en later zijn vertrouweling Platini dat de UEFA ook de verkeerde kant op ging. Fifa moet veel geld verdienen om daarmee dan het voetbal in allerlei shitholes te stimuleren, en dat komt dan met een enorme strijkstok waardoor die shitholes voor Blatter/Infantino stemmen, want hun stem telt net zo zwaar. Dat is lastig voor de UEFA om iets aan te doen zonder het one member one vote principe aan te vallen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:13 schreef Breekfast het volgende:
Heel ander FIFA-geluid klinkt er vanuit Afrikaquote:Op donderdag 30 juli 2026 18:43 schreef Schanulleke het volgende:
Lekker een nieuwe wereldvoetbalbond oprichten. Brazilië zal zeker volgen en ik gok Egypte ook wel na het afgelopen WK. Dan zijn er echt wel genoeg schapen over de dam.
Kan je eindelijk echt gaan besturen.
Ik had niet verwacht dat jij tegen corruptie zou zijn. Ik dacht dat je voor Trump was. Blijkbaar niet!quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het was volgens mij onder Johansson en later zijn vertrouweling Platini dat de UEFA ook de verkeerde kant op ging. Fifa moet veel geld verdienen om daarmee dan het voetbal in allerlei shitholes te stimuleren, en dat komt dan met een enorme strijkstok waardoor die shitholes voor Blatter/Infantino stemmen, want hun stem telt net zo zwaar. Dat is lastig voor de UEFA om iets aan te doen zonder het one member one vote principe aan te vallen.
Laat het maar escaleren, het WK was toch al niks meer waard met deze schaamteloos corrupte FIFA.
Ja, tot de Uefa en andere bonden eruit stappen, want dan moeten ze ineens zelf gelden genereren ipv het handje ophouden bij Infantino. Dan wordt het echt wel een ander verhaal.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
[..]
Heel ander FIFA-geluid klinkt er vanuit Afrika
Argentinië?quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
Ben wel benieuwd hoe Zuid Amerikaanse landen hierover denken.
Argentinië snapt niet waarom Infantino wordt bekritiseerd...quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
En Midden-Amerika en Canada. En ik ben ook wel benieuwd naar wat Australië en Nieuw-Zeeland ervan vinden.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
Infantino zal het toch moeten hebben van de corrupte landen zoals de VS, Argentinië en de Afrikaanse landen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:12 schreef livelink het volgende:
[..]
En Midden-Amerika en Canada. En ik ben ook wel benieuwd naar wat Australië en Nieuw-Zeeland ervan vinden.
Dat hangt ervan af. Als het rechtse leiders zijn, zoals bijvoorbeeld in Argentinië, zullen ze hun ideologische bondgenoot die officieel in Zürich zetelt, door dik en dun steunen. Als het linkse leiders zijn, ligt dat natuurlijk anders. Zuid-Amerika beweegt politiek gezien om de paar jaar sterk heen en weer tussen rechts en links.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
Wikipediaquote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
CONCACAF gaat denk ik ook wel lastig worden met de macht van de VS en dat Trump en Infantino BFFs zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Wikipedia
De FIFA heeft zes continentale bonden als lid:
Azië: Asian Football Confederation (AFC)
Afrika: Confédération Africaine de Football (CAF)
Zuid-Amerika: Confederación Sudamericana de Fútbol (CONMEBOL)
Noord-Amerika: Confederation of North and Central American and Caribbean Association Football (CONCACAF)
Oceanië: Oceania Football Confederation (OFC)
Europa: Union of European Football Associations (UEFA)
Uit het soccernews artikel:
Vanuit Afrika kijkt men met een andere blik op de omstreden WK-plannen van de FIFA. Waar de UEFA, CONCACAF en de AFC zich uiterst kritisch hebben uitgelaten over het voorstel van FIFA-voorzitter Gianni Infantino, ziet de Afrikaanse voetbalbond CAF dat anders.
Azie, Europa en Noord/Centraal Amerika dus tegen c.q. kritisch
Afrika positief
Bliven dus over Oceanie en Zuid Amerika
Zie net beelden dat duizenden Marokkanen Spanje binnen vallen, dus land straks leeg.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:42 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Interessant, want de volgende WK is met Spanje, Portugal en het Afrikaanse Marokko. Alles in Marokko dan?
Gelukkig is het een enclave. Ze zijn niet doorgestoten naar het Europese vasteland.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:50 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zie net beelden dat duizenden Marokkanen Spanje binnen vallen, dus land straks leeg.
Algerije en Egypte gewoon in laten springen.quote:Op donderdag 30 juli 2026 18:42 schreef thedeedster het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:48 schreef hondonspain het volgende:
Truuk van Fifa om Argentinie weer wereldkampioen te maken
Doordat de UEFA aangegeven heeft niet deel te nemen aan toekomstige WK’s zijn UEFA leden met ingang van 2026 gediskwalificeerd. Dit heeft tot gevolg dat Argentinië wereldkampioen is en de VS de FIFA Fair Play award wint.quote:
Die prijs is dan toch niets meer waard, net als de toekomstige FIFA prijzen trouwensquote:Op donderdag 30 juli 2026 20:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Doordat de UEFA aangegeven heeft niet deel te nemen aan toekomstige WK’s zijn UEFA leden met ingang van 2026 gediskwalificeerd. Dit heeft tot gevolg dat Argentinië wereldkampioen is en de VS de FIFA Fair Play award wint.
Waar staat dehquote:Op donderdag 30 juli 2026 20:00 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Doordat de UEFA aangegeven heeft niet deel te nemen aan toekomstige WK’s zijn UEFA leden met ingang van 2026 gediskwalificeerd. Dit heeft tot gevolg dat Argentinië wereldkampioen is en de VS de FIFA Fair Play award wint.
Als ze daar zitten en hebben banden binnen Spanje met andere Marokkanen krijgen ze vrij makkelijk een verblijfsvergunning blijkbaar. Is de grootste groep emigranten in Spanje.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:55 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Gelukkig is het een enclave. Ze zijn niet doorgestoten naar het Europese vasteland.
Laten we hopen dat de FIFA omver geworpen wordt en dat het begin is van het omverwerpen van andere corrupte instituties zoals de regering van de VS.quote:
en dat omkopen dat gaat vast wel lukken als je een1% aandeel krijgt in de WK BVquote:
als het om geld gaat bedoel jequote:Op donderdag 30 juli 2026 19:08 schreef Momo het volgende:
iedereen is voor corruptie als het hun klant op roltquote:Op donderdag 30 juli 2026 19:11 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Ik had niet verwacht dat jij tegen corruptie zou zijn. Ik dacht dat je voor Trump was. Blijkbaar niet!Hulde!
CONCACAF gaat inderdaad niet over tot boycot en houdt het bij woorden. Wel wijzen ze het voorstel af, maar ach.quote:Op donderdag 30 juli 2026 19:27 schreef Momo het volgende:
[..]
CONCACAF gaat denk ik ook wel lastig worden met de macht van de VS en dat Trump en Infantino BFFs zijn.
quote:FIFA krabbelt niet terug: "Niemand verkoopt het voetbal"
De Wereldvoetbalbond FIFA is niet van plan om zijn plannen om privé-investeerders bij het WK te betrekken zomaar te verscheuren. Ondanks kritiek van onder meer de UEFA wordt de consultatieronde gewoon voortgezet, klinkt het in een statement.
"Ons geplande consultatieproces werd verstoord door onjuiste berichten in de media. We zullen dit voortzetten om ervoor te zorgen dat elke nationale federatie de mogelijkheid heeft om op basis van feiten haar stem uit te brengen."
De Europese voetbalbond beschuldigde de FIFA ervan de "ziel van de sport" te verkopen en heeft met haar 55 lidbonden beslist om alle FIFA-toernooien te boycotten. "Niemand verkoopt het voetbal", reageert de FIFA. "Dat is iets wat de FIFA nooit zou overwegen."
"Iedereen heeft het recht om zijn verzet kenbaar te maken en om meer toelichting te vragen, maar geen enkele entiteit kan beweren alle 211 leden wereldwijd te vertegenwoordigen."
"Elke nationale federatie moet de mogelijkheid krijgen om het voorstel te bestuderen en mee te beslissen over de vormgeving van haar eigen toekomst. Dit zijn de democratische principes van de FIFA."
quote:Nooit kwamen Europese voetballanden zo in opstand tegen de FIFA als door de kwestie over de verkoop van commerciële rechten van WK's. Hoewel Gianni Infantino Europa niet nodig heeft, kan de FIFA-baas de aangekondigde boycot niet negeren
Donderdagmiddag zaten alle hooggeplaatste functionarissen van Europese voetballanden achter hun laptop voor een spoedbijeenkomst van de UEFA. Namens de KNVB waren bondsvoorzitter Frank Paauw en secretaris-generaal Gijs de Jong aanwezig.
Minder dan 48 uur eerder had FIFA-voorzitter Infantino het omstreden plan bevestigd om een deel van de commerciële rechten van het WK voor mannen, vrouwen en clubs te verkopen aan private investeerders. Het lukte de UEFA om de belangrijkste bestuurders van de aangesloten bonden razendsnel bij elkaar te krijgen. Het illustreerde de ernst van de zaak voor de UEFA.
Aan het einde van de middag volgde een glasheldere verklaring, waarin de UEFA namens de 55 aangesloten landen aankondigde het WK te boycotten als het omstreden plan door zou gaan. "Geen enkel Europees nationaal team zal aan een FIFA-toernooi deelnemen zolang deze plannen op tafel liggen", schreef de UEFA.
Sporthistoricus Paul Reef las het vol interesse. "Spanningen tussen FIFA en UEFA bestaan al zeventig jaar", vertelt Reef. "Maar dat Europese landen zich zó nadrukkelijk en verenigd achter de UEFA scharen, is historisch."
Ook UEFA koos voor commercie
De afgelopen decennia waren er vaker conflicten tussen FIFA en UEFA of leden van de Europese voetbalbond, variërend van de commotie rond de start van de Champions League in 1992 tot onvrede over herverkiezingen van Sepp Blatter als FIFA-voorzitter.
In de recente geschiedenis was er ook spanning tussen FIFA en UEFA. Zo was er verontwaardiging door het plan van toenmalig FIFA-voorzitter Sepp Blatter, die in 2018 het WK voor clubs al wilde uitbreiden. En UEFA-landen spraken zich uit tegen het idee van Infantino om iedere twee jaar een WK voetbal te houden.
Maar fundamenteel anders in deze situatie is hoe hoog het spel wordt gespeeld. Bij eerdere conflicten werd door Europese landen hoogstens gedreigd met een boycot van Europese landen. Nu is de boycot aangekondigd én hebben alle UEFA-landen zich daaraan verbonden.
De rol die de UEFA in de kwestie aanneemt is enigszins opmerkelijk. In het statement van donderdag noemde de UEFA het WK "een van de grootste sportieve erfenissen van het voetbal". "Geen enkel deel ervan mag ooit aan investeerders worden overgedragen. Het WK is niet te koop", schreef de UEFA.
Ook de UEFA nam de afgelopen jaren beslissingen die erop gericht waren om meer geld te verdienen. Zo werd de Champions League uitgebreid en een extra Europees clubtoernooi bedacht om meer inkomsten te genereren. "De UEFA is ook geen liefdadigheidsinstelling", zegt Reef.
Infantino is meester in paaien
Meer dan om het morele aspect draait de discussie dan ook om macht.
De UEFA heeft een sterke positie in het mondiale voetbal dankzij de succesvolle Europese clubcompetities, terwijl de FIFA aast op meer macht. Het uitgebreide WK voor clubs, waar de UEFA een fel tegenstander van was, is daarvan een voorbeeld.
De plannen van de FIFA kunnen die positie - en specifiek de huidige speelkalender van Europese landen en club - aantasten. Het is niet ondenkbaar dat de FIFA, gestimuleerd door grotere financiële middelen, grotere toernooien en vooral meer evenementen gaat organiseren.
"Uiteindelijk draait het allemaal om geld en macht", zegt Reef. "Het is banaal gezegd een strijd om speelschema's, waarbij de UEFA in de lead wil blijven. De FIFA wil spelers het liefste op hun toernooien laten uitkomen en dat wil de UEFA ook."
UEFA-voorzitter Aleksander Ceferin spreekt zich geregeld hard uit tegen de FIFA. Infantino vermijdt doorgaans de tegenaanval. Vreemd is dat niet: de Zwitser heeft de UEFA en Europa in de meeste gevallen simpelweg niet nodig.
Er zijn 211 landen aangesloten bij de FIFA. Die landen hebben allemaal een gelijke stem. De stem van de voetbalbond van de Britse Maagdeneilanden, de nummer 209 van de wereld, weegt even zwaar als die van Nederland of wereldkampioen Spanje.
Infantino krabbelde terug
Infantino lijkt dan ook niet te hoeven vrezen voor zijn baan. Hij is een meester in het paaien - vooral financieel - van kleinere landen, zodat deze landen bij de eerstvolgende presidentsverkiezing opnieuw op hem stemmen.
Maar met het omstreden voorstel lijkt hij zijn hand te hebben overspeeld. Zet hij het door, dan wacht in 2030 een WK zonder wereldkampioen Spanje, nota bene een van de drie gastlanden voor het mondiale eindtoernooi over vier jaar.
Bovendien kwamen zeven van de acht kwartfinalisten van het afgelopen WK uit Europa.
Het ontbreken van die landen zal de commerciële waarde van het WK drastisch verminderen.
Inmiddels hebben ook de Aziatische en de Noord- en Centraal-Amerikaanse voetbalbonden aangegeven niet achter de plannen te staan.
Daarop voelde Infantino zich genoodzaakt om met een statement te komen dat het plan niet verplicht was. Ook benadrukte hij dat de verkoop alleen kan worden doorgevoerd als deze is goedgekeurd op basis van een democratisch proces.
Onder druk van de Europese landen lijkt het een kwestie van tijd voordat Infantino de stekker uit dat 'democratische proces' trekt.
Rutte zou zeggen, het moet voor de marktwerking , dat kost het voetbal op de lange duur veeeel minder,quote:
quote:What is UEFA thinking? Are they blind? Do they really believe they can bully FIFA and Infantino when he has the full political and financial backing of the United States?
What blindness from UEFA They think they can corner Infantino while FIFA has the political and financial weight of the United States behind it. Pull the rope too hard, and they’ll find Washington launching a legal investigation that will make FIFA Gate look like child’s play. They’re gambling with their own existence.
UEFA should be careful about acting arrogant toward the United States. When the American market and its investment funds decide to fully embrace a sport, they don’t ask for permission—they reshape the entire business. UEFA believes it controls global football, but if the entertainment giants, streaming platforms, and American sponsors decide to turn their backs on the European model, UEFA will quickly discover who really holds the purse strings. Less arrogance and more diplomacy, because you don’t toy with the American giant.
UEFA should choose its words very carefully before declaring war on initiatives driven from the United States. Have they already forgotten that when the U.S. justice system and the Department of Justice stepped into FIFA Gate, the entire structure of world football was shaken? If the United States decides to apply commercial or legal pressure against UEFA’s monopoly, no official statement will be enough to save them. You’re picking a fight with the country that hosts the biggest sporting spectacles on the planet. A little humility wouldn’t hurt.
Typische zinsopbouw van een russisch troll kantoor.. niet druk om makenquote:Op vrijdag 31 juli 2026 08:33 schreef Momo het volgende:
Meeste internationale fans lijken UEFA te steunen op social media, zag wel een aantal van dit soort posts van vooral Amerikanen
[..]
Geloof daar niet veel van. Uefa is wel duidelijk hoor.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 08:33 schreef Momo het volgende:
Meeste internationale fans lijken UEFA te steunen op social media, zag wel een aantal van dit soort posts van vooral Amerikanen
[..]
Of de Zwitserse justitie inschakelen. Ik ben niet zo thuis in het Zwitserse rechtspersonenrecht maar het lijkt me dat een non profitorganisatie dit helemaal niet mag voorstellen.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 08:36 schreef Hexagon het volgende:
Misschien wat "voetbalfans" voor het FIFA kantoor laten "demonstreren".
Van het land dat de honkbal “World Series” organiseert voor de VS en Canada. Hilarisch.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 08:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik snap dat je goedkoop grappig wil doen, maar die World Series werd voor het eerste gehouden in 1903 en heeft gewoon de naam gehouden.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 12:53 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Van het land dat de honkbal “World Series” organiseert voor de VS en Canada. Hilarisch.
En ook die had alleen Amerikaanse clubs.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik snap dat je goedkoop grappig wil doen, maar die World Series werd voor het eerste gehouden in 1903 en heeft gewoon de naam gehouden.
Met Trump als balquote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:52 schreef Hexagon het volgende:
Kunnen ze niet een eigen sport oprichten. Magabal ofzo.
Ja, er bestonden nog geen andere clubs slimpiequote:Op vrijdag 31 juli 2026 18:25 schreef beefkeek het volgende:
[..]
En ook die had alleen Amerikaanse clubs.
in 1902 was de wereld ook groter dan alleen de VSquote:Op vrijdag 31 juli 2026 18:57 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, er bestonden nog geen andere clubs slimpie
Een overval strategie kan werken, maar ook in je gezicht exploderen.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 19:22 schreef Timwonnacott het volgende:
Bestuur van FIFA was blijkbaar zelf ook niet op de hoogte en zegt dat het een eenmansactie van Infantino zelf is geweest aldus de Operationeel directeur (COO). Wel een lekker relletje zo.
https://nos.nl/artikel/26(...)fa-zelf-eenmansactie
Bananenrepubliek-tactiek.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 19:36 schreef Pegos het volgende:
Infantino meende dat er nog een democratisch besluit over genomen zou worden.
Maar een democratisch besluit waarbij de stemmers wel of geen groot bedrag in de schoot geworpen krijgen is natuurlijk niet democratisch, maar directe omkoping.
Gelukkig lijkt vooralsnog het laatste te gebeuren nu ze toch vrij openlijk te kennen geven er niet achter te staan.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 19:58 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Een overval strategie kan werken, maar ook in je gezicht exploderen.
quote:Het plan van de wereldvoetbalbond FIFA om een belang in een nieuw WK-bedrijf te verkopen, gaat niet door. Voorzitter Gianni Infantino bevestigt dat in een verklaring die de FIFA deelt op X. De beslissing volgt op een wereldwijde golf van protesten.
In een verklaring zegt Infantino: "Na zorgvuldig naar alle standpunten te hebben geluisterd, is duidelijk geworden dat het project voor verdeeldheid heeft gezorgd." Hij voegt daaraan toe: "Ons doel is altijd geweest om te verenigen en te verbeteren. Daarom gaat dit voorstel niet door."
Lees: "We gaan nu iets anders bedenken wat wel gaat werken en waarvoor jullie inbreng niet nodig is."quote:
De KNVB lijkt een keer door te pakken.quote:KNVB vindt schrappen WK-plan niet genoeg en zegt vertrouwen in Infantino op
De KNVB is blij dat de FIFA het omstreden WK-voorstel heeft ingetrokken en zegt het vertrouwen op in FIFA-baas Gianni Infantino.
De Nederlandse voetbalbond noemt het intrekken "een belangrijk en verstandig besluit" maar daarmee is de kwestie voor de bond nog niet afgedaan.
"De manier waarop dit proces is verlopen heeft geleid tot een fundamentele vertrouwensbreuk in het leiderschap van FIFA-voorzitter Gianni Infantino. De KNVB heeft geen vertrouwen meer in zijn leiderschap."
"Dat blijkt niet alleen uit de zorgen die bonden wereldwijd hebben geuit, maar ook uit de kritiek en zorgen die binnen de FIFA-organisatie zelf leven. Deze situatie vraagt om een serieus gesprek over de toekomst van het bestuur en leiderschap binnen de FIFA."
Eindelijk eens doorpakken. Ga voor gaas!quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:32 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De KNVB lijkt een keer door te pakken.
Die zit er dus aan te komen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 10:00 schreef Lichtloper het volgende:
Mooi dat het van tafel is. Nu doorpakken met een motie van wantrouwen tegen Infantino
Heeft geen enkele zin,dan is hij eerst 8 jaar voorzitter en daarna CEO.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 13:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Die zit er dus aan te komen.
Er zit een fundamentele fout in de Fifa "democratie".
Blatter heeft er 17 jaar gezeten en Infantino inmiddels ook al weer 10, dan krijg je dit soort toestanden.
Twee termijnen van bijv 4 jaar zou het maximum moeten zijn.
En dan ook meteen even vastleggen dat er tot 2075 geen zwitser in die functie gekozen mag worden.
Dat is eigenlijk onvermijdbaar. Er zijn landen met een paar honderd voetballers die volwaardig fifa lid zijn en waarvan de stem net zo zwaar telt als duitsland of frankrijk met miljoenen spelers.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 16:02 schreef Hexagon het volgende:
Het stemgewicht van een voetbalbond naar rato van het aantal bondsleden per land lijkt me ook wel wenselijk.
Krijg je dan niet allerlei landen waar heel veel bondsleden blijken te zijn?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 16:02 schreef Hexagon het volgende:
Het stemgewicht van een voetbalbond naar rato van het aantal bondsleden per land lijkt me ook wel wenselijk.
Dat dacht ik eigenlijk ook precies. Maar wat zou een goede alternatieve methode zijn?quote:Op zondag 2 augustus 2026 01:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Krijg je dan niet allerlei landen waar heel veel bondsleden blijken te zijn?
De grootste problemen lijken mij te liggen bij het bestuur dat lukraak geld kan beloven aan bonden.quote:Op zondag 2 augustus 2026 01:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat dacht ik eigenlijk ook precies. Maar wat zou een goede alternatieve methode zijn?
Stemkracht op basis van de plek op de ranglijst. Dat met iets van aantal leden/clubs ofzo.quote:Op zondag 2 augustus 2026 01:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat dacht ik eigenlijk ook precies. Maar wat zou een goede alternatieve methode zijn?
quote:’Gianni Infantino ging bij doorgaan WK-plannen zijn salaris vertienvoudigen’
Zittingstermijn beperken. Max twee termijnen en daarna nooit meer terug mogen keren in een bepaalde positie, dus geen Putin-Medvedev couroussel.quote:Op zondag 2 augustus 2026 01:05 schreef raptorix het volgende:
Ironisch genoeg was Infantino vooral de gewenste kandidaat om de corrupte Blatter weg te krijgen, die nu schande spreekt van het Corrupte gedrag van hem, veel gekker krijg je het niet, beter gaat men in de toekomst zonder voorzitter maar gewoon een systeem waarbij elke regio een voorzitter aflevert met evenveel stemrecht.
Ranglijst ok, aantal leden is te makkelijk te manipuleren.quote:Op zondag 2 augustus 2026 09:28 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Stemkracht op basis van de plek op de ranglijst. Dat met iets van aantal leden/clubs ofzo.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op zondag 2 augustus 2026 09:14 schreef Hexagon het volgende:
Laten we voor corrupte FIFA bestuurders als extra straf "kontjebranden" invoeren zoals vroeger op school als je het tienpuntenspel verloor. Dus bukkend achterstevoren in de goal gaan staan en dan mogen de leden van een geloot nationaal team eens flink de bal tegen hun kont aanschoppen.
Want die worden er ook niet slechter van. Ipv hopen op een morele houding van bonden uit minderbedeelde landen zouden we er gewoon voor moeten zorgen dat niet iedereen meer dezelfde invloed kan uitoefenen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 16:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die krijgt lekker alle stemmen van alle apenlanden.
Dat soort dingen zijn achteraf uiterst moeilijk in te richten, net zoals met het EU veto.quote:Op zondag 2 augustus 2026 16:56 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Want die worden er ook niet slechter van. Ipv hopen op een morele houding van bonden uit minderbedeelde landen zouden we er gewoon voor moeten zorgen dat niet iedereen meer dezelfde invloed kan uitoefenen.
Nu, ik vind zijn huidige salaris ook behoorlijk tegenvallen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 10:26 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)digen/159502245.html
[..]
Als Trump weg is, gaan we dan Infantino raggen?quote:Op zondag 2 augustus 2026 14:11 schreef Richestorags het volgende:
Infantino moet eruit worden getrapt. Deze Trump puppet gaat het natuurlijk nog een keer proberen.
Ik heb het idee dat er nu wel een momentum zou kunnen vormen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 22:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat soort dingen zijn achteraf uiterst moeilijk in te richten, net zoals met het EU veto.
Het enige wat je echt kunt doen is een nieuwe bond, met nieuwe statuten inrichten, ik denk niet dat je al die Afrikaanse, Midden-Oosten en Microstaten mee gaat krijgen, ik zou zelf voorstander zijn, kunnen we gelijk Massaal dat vervelende WK in SA waar niemand op zit te wachten dodgen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 22:42 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat er nu wel een momentum zou kunnen vormen.
Zoals Suriname en Curaçao…quote:Op zondag 2 augustus 2026 23:01 schreef OmniRocket het volgende:
UEFA en Concacaf die het vertrouwen hebben opgezegd.. dat zijn 96 landen. Ben je met 10 landen extra over de helft.
Crash course. De man is wanhopig en dit gaat spoedig flink escaleren.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:18 schreef Aether het volgende:
FIFA bij nader inzien toch enthousiast over voetbalverziekende voorzitter Infantino, die lekker mag blijven zitten
https://www.geenstijl.nl/5191339/infantino
Benieuwd hoeveel steekpenningen en beloftes het Infantino heeft gekost om te mogen blijven zitten.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:18 schreef Aether het volgende:
FIFA bij nader inzien toch enthousiast over voetbalverziekende voorzitter Infantino, die lekker mag blijven zitten
quote:Op donderdag 6 augustus 2026 10:18 schreef Aether het volgende:
Ik ben jaren geleden al afgehaakt.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 12:12 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Weten jullie nog dat voetbal ⚽ vroeger nog om sport ging?
Ja, moeilijk voor te stellen anno 2026 hè?
Alles draaide toen om een bal in het net en de kunsten van voetballers.
quote:UEFA, Concacaf en AFC beschuldigen FIFA van ‘vertrouwensbreuk’ en ‘misleiding’ over het plan voor het WK
Aug 10, 2026, 07:44 PM
UEFA, Concacaf en de Asian Football Confederation (AFC) hebben FIFA beschuldigd van een fundamentele vertrouwensbreuk en misleiding vanwege de manier waarop de wereldvoetbalbond is omgegaan met plannen om een belang in het WK te verkopen. Volgens de drie voetbalbonden roept de kwestie ernstige vragen op over de integriteit van het leiderschap binnen het voetbal.
In een open brief aan de voetbalwereld die maandag naar buiten werd gebracht, richtten de drie confederaties hun pijlen op FIFA-voorzitter Gianni Infantino. Zij stelden dat het proces getuigde van een “ernstig gebrek aan beoordelingsvermogen” en beschuldigden hem ervan zich te gedragen als iemand die “gelooft dat het voetbal aan hem verantwoording verschuldigd is.
“Dit gaat over iets fundamentelers: de integriteit van het spel en de integriteit van degenen die zijn gekozen om het te leiden”, zo luidde de gezamenlijke verklaring, die werd ondertekend door de voorzitters van de drie confederaties.
“Leiderschap in het voetbal is geen bezit. Het gaat niet om het hebben – of opeisen – van macht. Het is een plicht om de voetbalwereld te dienen, die haar vertrouwen in deze leiders heeft gesteld.” “Wanneer vertrouwen wordt geschonden door misleiding, wanneer een individu zichzelf boven het collectief plaatst dat hem de bevoegdheid heeft toevertrouwd, dan is die plicht verlaten.” Volgens de Press Association hebben de drie confederaties inmiddels ook verkennende gesprekken gevoerd over het zelf organiseren van competities, te midden van de toenemende kritiek op Infantino.
Naar verluidt willen zij Infantino de mogelijkheid geven om zelf op te stappen en zijn functie op waardige wijze neer te leggen, zonder zich in maart volgend jaar opnieuw verkiesbaar te stellen. Tegelijkertijd willen de drie voetbalbonden zich afschermen van de zich ontvouwende crisis.
Ook de Amerikaanse voetbalbond, U.S. Soccer, die lid is van Concacaf, bracht maandag een aanvullende verklaring uit waarin de bond zijn steun uitsprak voor Concacaf. “U.S. Soccer, Canada Soccer, CFU (Caribbean Football Union) en UNCAF (Central American Football Union) staan samen met onze collega’s over de hele wereld en roepen op tot betekenisvolle veranderingen die het bestuur, de transparantie en de verantwoordingsplicht binnen FIFA versterken.”
UEFA heeft eerder al gedreigd met een boycot van FIFA-competities. Volgens de Press Association voert UEFA nu samen met de AFC en Concacaf verkennende gesprekken over het coördineren van eigen toernooien. Daarmee willen de bonden ervoor zorgen dat spelers binnen hun werkgebieden voldoende en betekenisvolle mogelijkheden houden om aan wedstrijden en competities deel te nemen.
https://www.espn.com.au/f(...)ption-world-cup-plan
quote:
quote:'FIFA ontslaat topman die Infantino bekritiseerde'
De FIFA heeft topman Kevin Lamour ontslagen. Dat meldt Sky News maandagavond. De FIFA bevestigt het vertrek van de Fransman, maar noemt geen reden.
Operationeel directeur Lamour zou moeten vertrekken nadat hij kritiek had geuit op het plan van voorzitter Gianni Infantino om een deel van het WK aan investeerders te verkopen. Hij zei dat medewerkers van de FIFA met het plan waren misleid.
Sky News baseert zich op een in handen gekregen brief van Mattias Grafström, secretaris-generaal van de FIFA, aan de vicevoorzitters en raadsleden van de FIFA.
De wereldvoetbalbond hield het bij een korte verklaring. ,,De FIFA kan bevestigen dat de samenwerking met Kevin Lamour op 17 augustus is beëindigd. We bedanken Kevin voor zijn twee jaar dienstverband en wensen hem veel succes voor de toekomst."
https://www.ad.nl/voetbal(...)-infantino~a2544497/
Mooi toch.quote:Op dinsdag 11 augustus 2026 09:20 schreef Schanulleke het volgende:
Trump heeft ook echt niet door dat zijn steun juist een aanbeveling is om Infantino te lozen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |