Maar er is ook een informatieoorlog.quote:Op donderdag 23 juli 2026 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er staat toch dat ze graanschepen onder vuur nemen?
Dat zegt Oekraïne blijkbaar zelf.
Ja ok je mag van de bron vinden wat je wilt natuurlijk.quote:Op donderdag 23 juli 2026 18:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar er is ook een informatieoorlog.
Oekraïne kan zoveel zeggen. Maar gebeurt het daadwerkelijk?
Ik zie geen enkele onderbouwing in die bron.quote:Op donderdag 23 juli 2026 19:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja ok je mag van de bron vinden wat je wilt natuurlijk.
Maar het is duidelijk onderbouwd.
De bron is gegeven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 19:05 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik zie geen enkele onderbouwing in die bron.
Het wordt enkel genoemd.
Ik heb geen enkel aangevallen graanschip kunnen vinden.quote:Op donderdag 23 juli 2026 19:12 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
De bron is gegeven.
Het staat je vrij om het verder uit te zoeken en het te ontkrachten of te bekrachten.
Ik ben benieuwd naar je resultaat
Gelezen dat Rubio een ontmoeting met Lavrov gevraagd had in Manilla? (omg Rubio die effectief es buitenlandse zaken doet en buitenkomtquote:
Die ontmoeting heeft inmiddels plaatsgevonden en ging overde oorlog in Oekraïne en de spanningen tussen Rusland en de VS.quote:Op donderdag 23 juli 2026 22:25 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Gelezen dat Rubio een ontmoeting met Lavrov gevraagd had in Manilla? (omg Rubio die effectief es buitenlandse zaken doet en buitenkomt)
Blijkbaar wou hij de russen aanspreken over hun hulp aan Iran, gezien de uiterst precieze iraanse aanvallen, hun kennis van doelwitten en hun geavanceerde raketten (vergelijkbaar met de nieuwe ontwijkingsmanoeuvers van de russische IskanderM raketten die de Patriots waardeloos maken)
Lavrov heeft er es mee gelachen met de dubbele standaard van de VS.
Bron dat Lavrov de uitvinder van dubbele standaarden is graag.quote:Op donderdag 23 juli 2026 23:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die ontmoeting heeft inmiddels plaatsgevonden en ging overde oorlog in Oekraïne en de spanningen tussen Rusland en de VS.
Overigens is Lavrov de uitvinder van dubbele standaarden, dus die kan beter om zichzelf lachen, terwijl de Russische afweer er niet in slaagt Oekraïense drones tegen te houden die tot duizenden kilometers diep in Rusland doelen weten te raken.
niets gebeurd echt, het is allemaal een spel van het satanische westen en het eerlijke Ruslandquote:Op donderdag 23 juli 2026 18:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar er is ook een informatieoorlog.
Oekraïne kan zoveel zeggen. Maar gebeurt het daadwerkelijk?
Astuquote:Op vrijdag 24 juli 2026 03:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Bron dat Lavrov de uitvinder van dubbele standaarden is graag.
Feit dat Rubio effectief de VS verlaat voor een diplomatiek onderhoud met Rusland is teken dat er stront aan de knikker is bij de VS. Voor de usual zinloze gesprekken (lees: smeken om staakthetvuren) worden altijd Witkoff en Kushner gestuurd.quote:Op vrijdag 24 juli 2026 03:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Bron dat Lavrov de uitvinder van dubbele standaarden is graag.
Geen argument dusquote:
Ik voel je pijnquote:
En die tactiek passen ze nu nog steeds toe.quote:This strategy is exemplified in United States senator Harry S. Truman's statement in 1941 regarding the invasion of the Soviet Union by Nazi Germany and its allies, Italy, Hungary, Finland, and Romania: "If we see that Germany is winning, we ought to help Russia, and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible, although I don't want to see Hitler victorious under any circumstances.
Want Hitler en Stalin waren lieverdjes?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:02 schreef Candymannetje het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bait_and_bleed
[..]
En die tactiek passen ze nu nog steeds toe.
Ze laten de Europese landen bloeden om er zelf beter van te worden.
Ik zie dat nergens staan, hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want Hitler en Stalin waren lieverdjes?
Omdat dit expliciet gaat over de oorlog tussen 2 kwaden.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:08 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zie dat nergens staan, hoe kom je daar bij?
Ik kijk niet naar goed en kwaad maar naar geopolitieke spelletjes.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Omdat dit expliciet gaat over de oorlog tussen 2 kwaden.
Waarbij de VS ervoor kiest om die elkaar te laten uitputten.
Hoezo is dat vergelijkbaar met de oorlog in Oekraïne.
Nou, dan mis je de context.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik kijk niet naar goed en kwaad maar naar geopolitieke spelletjes.
Nee juist niet, kwaad of goed is relatief.quote:
Jij mag het kwaad van Hitler en Stalin relatief vinden.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee juist niet, kwaad of goed is relatief.
Het is maar net wel propaganda je gelooft.
Als je echt naar de geopolitieke zetten kijkt en de geldstromen gaat volgen zal je zien dat ze enkel jou proberen wijs te maken dat er goed en kwaad is om je volgzaam te houden.
En daarom botsen onze meningen zo vaak omdat jij wanhopig probeert "de goede kant" te verdedigen terwijl mij dat geen bal interesseert.
Leg aan de hand van concrete bronnen dan eens uit hoe jij ‘echt naar de geopolitieke zetten kijkt’ en vertel waarom we dan zouden zien waarom ze (wie precies?) proberen om ons volgzaam te houden en met welk doel.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee juist niet, kwaad of goed is relatief.
Het is maar net wel propaganda je gelooft.
Als je echt naar de geopolitieke zetten kijkt en de geldstromen gaat volgen zal je zien dat ze enkel jou proberen wijs te maken dat er goed en kwaad is om je volgzaam te houden.
En daarom botsen onze meningen zo vaak omdat jij wanhopig probeert "de goede kant" te verdedigen terwijl mij dat geen bal interesseert.
Nee maar als de EU zich er mee gaat bemoeien en Rusland gaat bezetten wel.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij mag het kwaad van Hitler en Stalin relatief vinden.
Dat is allemaal prima.
Gezien de huidige oorlog verwacht ik niet dat de VS wapens aan Rusland gaat leveren als Oekraïne de overhand krijgt.
Jij bent niet bekend met de verdeel en heers tactieken?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:37 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Leg aan de hand van concrete bronnen dan eens uit hoe jij ‘echt naar de geopolitieke zetten kijkt’ en vertel waarom we dan zouden zien waarom ze (wie precies?) proberen om ons volgzaam te houden en met welk doel.
Nope, dus vertel me er gerust meer over.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:41 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jij bent niet bekend met de verdeel en heers tactieken?
Uiteraard, hier met bron.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:43 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Nope, dus vertel me er gerust meer over.
quote:Divide et impera of verdeel en heers is een tactiek waarbij de ene concurrent meer rechten krijgt dan de andere concurrent. De ene concurrent wordt onderworpen, terwijl de andere als bondgenoot wordt gehouden. Hierdoor zal er nooit vriendschap ontstaan tussen hen beiden en hoeft de derde partij, diegene die deze tactiek gebruikt, niet te vrezen dat de eerste twee samen tegen hem zullen optreden. De Latijnse spreuk wordt toegeschreven aan Philippus II van Macedonië (382 v.Chr.-336 v.Chr.). Philippus zou deze tactiek van verdeel en heers hebben toegepast tegen de Griekse stadstaten. In de koloniale politiek van de Europese mogendheden was dit een zeer bekende zegswijze. Ook in het politieke bedrijf en in de oorlogvoering wordt deze tactiek toegepast. Ook in de kerk is de 'verdeel en heers'-strategie toegepast, zoals in de Rooms-Katholieke Kerk.
Nee nee nee. Je begreep m’n vraag echt wel. Dit is natuurlijk totaal geen antwoord op de vraag die ik je stelde.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:46 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Uiteraard, hier met bron.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Divide_et_impera
[..]
Je wilde toch meer info over de verdeel en heers tactiek?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:48 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Nee nee nee. Je begreep m’n vraag echt wel. Dit is natuurlijk totaal geen antwoord op de vraag die ik je stelde.
Ik vroeg dit toch of niet?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:53 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je wilde toch meer info over de verdeel en heers tactiek?
Het staat er letterlijk.
Ik kan er verder niks van maken.
quote:Leg aan de hand van concrete bronnen dan eens uit hoe jij ‘echt naar de geopolitieke zetten kijkt’ en vertel waarom we dan zouden zien waarom ze (wie precies?) proberen om ons volgzaam te houden en met welk doel.
Dat gaat de EU niet doen.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee maar als de EU zich er mee gaat bemoeien en Rusland gaat bezetten wel.
Nou begin je weer met goed en kwaad.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat gaat de EU niet doen.
En de EU is wat anders dan Nazi Duitsland.
Als je geen inhoudelijk antwoord kunt geven op een vraag dan kan je dat beter gewoon eerlijk toegeven ipv duiken op deze manier.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja en dat heeft dus alles te maken met de verdeel en heers tactieken.
Als je nou een duidelijke vraag stelt kan ik er gericht antwoord op geven.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:14 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Als je geen inhoudelijk antwoord kunt geven op een vraag dan kan je dat beter gewoon eerlijk toegeven ipv duiken op deze manier.
Welke geldstromen? Hoeveel geld dan? Van wie naar wie? Met welk doel? Waarom is dat voor jou van een groter belang dan het afkeuren van oorlogsmisdaden zoals de Russische Federatie ze begaat? En zoals gezegd: graag met bronnen.
Niet een of ander algemeen Wiki-artikeltje over een niets over deze oorlog zegende theorie. Alsof jij als fervent BNW-er akkoord zou gaan met een MSM-bron als Wikipedia.. Natuurlijk niet.
Heel veel concreter dan deze vragen ga je ze over het algemeen niet krijgen op dit forum hoor:quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:19 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als je nou een duidelijke vraag stelt kan ik er gericht antwoord op geven.
Maar jij hebt schijnbaar geen benul van de tactieken die gebruikt worden.
Aangezien ook jij gelijk begint over Russische oorlogsmisdaden ben jij ook bezig met goed en kwaad en zie je het grote plaatje niet.
Je loopt gewoon laf te duiken.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:37 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Leg aan de hand van concrete bronnen dan eens uit hoe jij ‘echt naar de geopolitieke zetten kijkt’ en vertel waarom we dan zouden zien waarom ze (wie precies?) proberen om ons volgzaam te houden en met welk doel.
Jij weet niet wie jou volgzaam wilt houden en waarom?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:21 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Heel veel concreter dan deze vragen ga je ze over het algemeen niet krijgen op dit forum hoor:
[..]
Je loopt gewoon laf te duiken.
Je komt op deze manier over als een simpele roeptoeteraar die allerlei oorlogsmisdaden goedpraat en die bij een simpele tegenvraag laf gaat duiken.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Jij weet niet wie jou volgzaam wilt houden en waarom?
Ik wil best wat toelichten maar als je dat niet eens weet ga ik niet aan beginnen.
Ga je dan eerst maar verdiepen in de verdeel en heers tactieken.
Waar praat ik oorlogsmisdaden goed?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:30 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je komt op deze manier over als een simpele roeptoeteraar die allerlei oorlogsmisdaden goedpraat en die bij een simpele tegenvraag laf gaat duiken.
Je praat al jarenlang Russische wandaden goed onder het mom van dat jij weet hoe het echt zit en anderen niet. Laat het ons zien dan. We zitten in BNW dus je mag echt met allerlei bronnen komen, maar zelfs dan kom je nog steeds met niets. Het hoeven geen NRC of NOS artikelen te zijn hè. Maar vertel überhaupt eens op welke bronnen jij je baseert.
Kom met bronnen en stop met duiken.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waar praat ik oorlogsmisdaden goed?
Zodra jij mij laat zien waar ik oorlogsmisdaden goed praat.quote:
Hahaha je bent een lafaard, sorry. Ik kan er niets anders van maken. Jij post hier al toch al jarenlang en nu vraag ik je 1x om eens met wat onderbouwing te komen en dan ga je zielig duiken?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zodra jij mij laat zien waar ik oorlogsmisdaden goed praat.
Want het lijkt er meer op dat het een persoonlijke aanval is dan dat je oprecht interesse hebt in mijn visie.
Een lafaard is iemand die anderen ergens van beticht zonder bewijs aan te dragen.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:38 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Hahaha je bent een lafaard, sorry. Ik kan er niets anders van maken. Jij post hier al toch al jarenlang en nu vraag ik je 1x om eens met wat onderbouwing te komen en dan ga je zielig duiken?
quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:47 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Een lafaard is iemand die anderen ergens van beticht zonder bewijs aan te dragen.
Zoals jij nu doet.
Jij wil hier gewoon niet op antwoorden. Alles wat daarna komt is laf geduik.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:37 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ja, ik gebruik de context, jij niet.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:10 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou begin je weer met goed en kwaad.
Zie je nou het verschil in onze manier van denken?
Dat heb ik gedaan.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:50 schreef Raw85 het volgende:
[..]
[..]
Jij wil hier gewoon niet op antwoorden. Alles wat daarna komt is laf geduik.
Een oorlog tussen 2 kwaden.quote:
Lol sinds wanneer is Wikipedia in BNW een betrouwbare bron? Je snapt toch zelf wel dat dit nergens op slaat?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan.
De verdeel en heers tactieken.
De wiki pagina legt het goed uit.
Dat jij het niet snapt kan ik ook niks aan doen.
Dat is jou persoonlijke mening.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 18:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een oorlog tussen 2 kwaden.
Dat is de oorlog in Oekraïne niet.
Eerst zeg je dat ik alle bronnen mag gebruiken maar nu ineens niet meer?quote:Op zaterdag 25 juli 2026 18:34 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Lol sinds wanneer is Wikipedia in BNW een betrouwbare bron? Je snapt toch zelf wel dat dit nergens op slaat?
Je mag die bron zeker gebruiken maar ik vind het gewoon opmerkelijk voor een die-hard BNW’er.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 19:07 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat ik alle bronnen mag gebruiken maar nu ineens niet meer?
Je blijft echter duiken voor deze post.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 16:37 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Zelfs dit durf je niet aan. Dan houd het gesprek voor mij hierbij op. Je hoeft ook niet meer te reageren verder.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 17:52 schreef Raw85 het volgende:
Voor ieder écht inhoudelijk en van bronnen voorzien antwoord dat je geeft zal ik 3 posts van je quoten waarin je Russische wandaden (indirect) goedpraat.
Ik reageer overal en niet enkel in BNW.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 19:26 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Je mag die bron zeker gebruiken maar ik vind het gewoon opmerkelijk voor een die-hard BNW’er.
[..]
Je blijft echter duiken voor deze post.
[..]
Zelfs dit durf je niet aan. Dan houd het gesprek voor mij hierbij op. Je hoeft ook niet meer te reageren verder.
Snap ik.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 19:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat is jou persoonlijke mening.
Dat blijkt.quote:Dat heeft niks met context te maken.
Maar snap je nu waarom wij steeds van mening verschillen?
Ik kijk heel anders naar dit conflict dan jij.
Maar ik zie Oekraïne helemaal niet als het kwaad.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 20:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Snap ik.
En jij mag best Oekraïne zien als het kwaad.
Ik doe dat niet.
Ik verwacht ook niet dat de VS Rusland van wapens gaat voorzien als deze oorlog kantelt.
Jij mag dat wel verwachten.
[..]
Dat blijkt.
Jij mag best een tweede Hitler of Stalin in Zelensky zien.
Of dat de VS Poetin gaat steunen.
Dan kom je met een verkeerd voorbeeld.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 20:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar ik zie Oekraïne helemaal niet als het kwaad.
Ik ben helemaal niet met goed en kwaad bezig.
Dat probeer ik je de hele tijd duidelijk te maken.
Wat begrijp je niet aan deze tekst:quote:Op zaterdag 25 juli 2026 21:05 schreef Candymannetje het volgende:
Hier nog zo iets.
Benzine zou volgens de bild 4 euro per liter kosten.
Maar de borden op de achtergrond geven bedragen aan van onder de 1 euro.
Ze verzinnen gewoon dingen.
https://m.bild.de/politik(...)c8943b82748d49522938
Pagina is in het Duits
Hmm ja en de video geeft ook een ander bedrag aan.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 21:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan deze tekst:
(Symbolfoto)
Nou, het is dus een foto ter illustratie. Niet realtime genomen voor dit artikel.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 21:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Hmm ja en de video geeft ook een ander bedrag aan.
Misschien heb ik het mis, even verder uitzoeken.
Ik heb echt geen enkele bron kunnen vinden die het bericht van de bild bevestigd.quote:Op zaterdag 25 juli 2026 21:19 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nou, het is dus een foto ter illustratie. Niet realtime genomen voor dit artikel.
Ik heb op X wel verschillende videos gezien van de hoge brandstofprijzen, en ook verontwaardigde Russen over het verlagen van de prijzen tijdens het bezoek van Poetin.quote:Op zondag 26 juli 2026 18:27 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik heb echt geen enkele bron kunnen vinden die het bericht van de bild bevestigd.
De bild gaat echt enkel uit van die ene video en dat kan van alles zijn.
Er staat namelijk helemaal geen info bij.
Ook bij andere media kom ik geen bevestiging tegen.
Dus ik blijf bij een BS verhaal.
Kan je de links plaatsen?quote:Op zondag 26 juli 2026 18:38 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb op X wel verschillende videos gezien van de hoge brandstofprijzen, en ook verontwaardigde Russen over het verlagen van de prijzen tijdens het bezoek van Poetin.
Blijkbaar mag de president niet weten wat er speelt.
...quote:Zelensky: Trump verleent Oekraïne licenties voor Patriot-raketten
De Amerikaanse president Donald Trump heeft ermee ingestemd Oekraïne licenties te verlenen voor de productie van Patriot-raketten. Dat zegt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dinsdagavond (lokale tijd) in Washington. Zelensky had daar een ontmoeting met Trump.
https://www.hln.be/buiten(...)~a93df6b5/?slug_rd=1
Ik zie het verkooppraatje niet: Trump wil ipv dat de VS Patriots verkoopt dat Oekraïne ze zelf gaat maken.quote:Op woensdag 29 juli 2026 15:06 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
...
Lijkt mij een goedkoop verkoopspraatje om die dingen nog verkocht te krijgen in de toekomst.
Bekijk deze YouTube-video
quote:Zelensky vraagt Trump om 'winterpakket' Patriotraketten
En jij weet niets beters te zeggen.quote:Op woensdag 29 juli 2026 16:52 schreef UncleScorp het volgende:
Wantie snapt er weer de ballen van
Whats new
Tja, dit is gewoon een staaltje compensatiedrang.quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:20 schreef UncleScorp het volgende:
Oh leuk, nog meer wantie vriendjes
Versterking gevraagd?
Ah en grafiekjes, ook altijd interessant. Benieuwd naar de grafiekjes voor Europa binnenkort als onze grote bondgenoot zijn fiasco in Iran blijft doorduwen. Zal er nog slechter uitzien.
En ondertussen hangt oekraine aan het infuus om kunstmatig in leven gehouden te worden, dankzij het gepush van het westen.
Dankzij het lastigvallen van de "shaduwvloot" (!) en nu ook de graanschepen heeft oekraine nu totaal geen maritieme handel meer.
Hoe zou hun grafiek eruit zien ondertussen?
Begrijpelijk hoor dat je vriendjes uitnodigt om iets "zinnigs" te komen postenquote:Op woensdag 29 juli 2026 16:52 schreef UncleScorp het volgende:
Wantie snapt er weer de ballen van
Whats new
Wat lief dat je antwoord geeft op jezelf.quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:31 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Begrijpelijk hoor dat je vriendjes uitnodigt om iets "zinnigs" te komen posten
Het is overduidelijk johquote:Op woensdag 29 juli 2026 17:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat lief dat je antwoord geeft op jezelf.
En wat leuk in de geest van BNW om een complot te zien in de aanwezigheid van Michael.
Make my pointquote:Anyway, wat Patriots betreft: het is een kat en muis spel tussen de raketten en de afweersystemen.
Rusland past zijn raketten aan op de Patriots, en Amerika past daar weer de Patriots op aan.
Had je zelf ook kunnen bedenken.
Oh en ik doe niet aan "compensatiedrang".quote:Maar dat past natuurlijk niet in het beeld dat Rusland superieur is tov het westen.
Geil he.quote:Op woensdag 29 juli 2026 17:57 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Het is overduidelijk joh
Ow en "michael" ? Zit ie op de bank naast je ?
Kiek, weer zo'n opmerking over de VS ter compensatie.quote:[..]
Make my point
Je snapt er de ballen.
Je krijgt tekst en video en toch blijf je gewoon naast de kwestie verder lullen
Jaja lullen
[..]
Oh en ik doe niet aan "compensatiedrang".
Grafiekjes zijn leuk maar het is de battlefield dat telt.
Zelfs de VS start nog maar es een oorlog...met 40.000.000.000.000$ staatsschuld.
Gewoon feiten.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:10 schreef Wantie het volgende:
Kiek, weer zo'n opmerking over de VS ter compensatie.
Ja oekr is dood de dag nadat onze geldstroom stopt. Zover hebben wij het gedreven.quote:De battlefield is al bijna 5 jaar een drama.
Het standaard riedeltje weer maar esquote:Dit zou een dag of 3 duren.
Nu sterven er Russen met bosjes tegelijk op het slagveld.
En dat al ruim 4 jaar.
Ja, precies.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:16 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Gewoon feiten.
Europa probeert krampachtig de russische economie aan te pakken om hen zo te dwingen de oorlog te stoppen.
Na 20 sanctiepakketten maak je jezelf gewoon belachelijk.
En in het 21ste legalizeren ze piraterij voor zichzelf...heerlijk
[..]
Wijquote:Ja oekr is dood de dag nadat onze geldstroom stopt. Zover hebben wij het gedreven.
Proud!
[..][
Ja, ik weet dat dat pijnlijk is.quote:Het standaard riedeltje weer maar es
Nee hoor.quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, precies.
Dan verander je gewoon het onderwerp.
Ja ook dat snap je nog altijd nietquote:Wij![]()
Oekraïne is dan dood vanwege Rusland.
Niet vanwege Europa.
Ja vooral pijnlijk voor oekraine idd. Niet voor zelensky, die vult zn zakken en neus.quote:Ja, ik weet dat dat pijnlijk is.
Ja, Michael komt met grafieken over Rusland, en jij buitelt daar overheen met Jamaar VS, Jamaar EU, jamaar Oekraïne...quote:Op woensdag 29 juli 2026 18:59 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nee hoor.
Het begon met grafiekjes over de economie maar ik zie daar niets van in de praktijk, en nog minder aan het front. En dat trek ik door naar de sanctiepakkette. Gewoon logisch
Maar alweer te moeilijk voor jou dus geef je maar weer zinloze opmerking zonder -alweer- enig zinvol argument.
[..]
Oh, ik snap heel goed dat het een doorn in het oog is dat Oekraïne nog steeds bestaat.quote:Ja ook dat snap je nog altijd niet
[..]
Kiek, nu krijgt Zelensky de schuld dat Oekraïne nog niet door Rusland is ingenomen.quote:Ja vooral pijnlijk voor oekraine idd. Niet voor zelensky, die vult zn zakken en neus.
Oh, het westen hoeft Rusland niet tegen te houden.quote:En pijnlijk voor het westen dat ze niet eens de russen kunnen tegenhouden, enkel wat vertragen.
Ja, dat is erg pijnlijk voor je.quote:Tijd om nog es een vriendje uit te nodigen me dunkt
Zegt uncle die op tilt slaat omdat Michael hier iets plaatst over Rusland...quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:36 schreef UncleScorp het volgende:
Ik kap ermee
Heb het nog es een poging gegeven
Maar dit kinderlijk niveau is niet aan mij besteed.
Ik zou een ban van 30 dagen niet langdurig noemen, maar soit.quote:Op woensdag 29 juli 2026 19:46 schreef UncleScorp het volgende:
Net niet
Jouw kinderachtig zinloos eindeloos gebrabbel en gelul vervuilen gewoon alle topics.
Je begrijpt amper waarover je praat en reageert dwangmatig op elke post.
Zielig gedrag gewoon.
Waarvoor je hier eerder langdurig -en nog te kort- gebanned werd.
God mag weten wie en waarom je hier weer toegelaten werd. Mod amusement omdat je de boel hier toch maar verziekt.
Bah !
Dom van mij om het nog een kans gegeven te hebben
Ruzzia heeft nog nooit iets gepresteerd, geen auto , geen mobiel , geen elektronica, geen wifi, geen chips , geen data , niks naks noppesquote:Op woensdag 29 juli 2026 17:20 schreef UncleScorp het volgende:
Versterking gevraagd?
Ah en grafiekjes, ook altijd interessant. Benieuwd naar de grafiekjes voor Europa binnenkort als onze grote bondgenoot zijn fiasco in Iran blijft doorduwen. Zal er nog slechter uitzien.
En ondertussen hangt oekraine aan het infuus om kunstmatig in leven gehouden te worden, dankzij het gepush van het westen.
Dankzij het lastigvallen van de "shaduwvloot" (!) en nu ook de graanschepen heeft oekraine nu totaal geen maritieme handel meer.
Europa gaat over op solar powerquote:Op woensdag 29 juli 2026 17:20 schreef UncleScorp het volgende:
Versterking gevraagd?
quote:AI-overzicht
Europe's transition to solar power is accelerating rapidly, driven by record-breaking generation shares, EU legislative mandates, and plunging technology costs.
Wind and solar officially overtook fossil fuels across the EU, with solar capacity surpassing 400 GW and targeting 600+ GW by 2030..
Track broader industry actions and advocacy through SolarPower Europe.
Growth and Generation RecordsMiltering records:
Countries like Spain, Germany, and the Netherlands regularly set monthly records, with solar supplying over a third of monthly electricity in key markets.
Residential boom:
Small-scale residential rooftops and plug-in balcony solar systems now account for roughly a quarter of total EU capacity.
Economic savings:
The massive solar fleet has saved billions in fossil fuel imports and buffered consumers against global energy price shocks.
Ook weer volwassen gedragquote:Op woensdag 29 juli 2026 20:18 schreef michaelmoore het volgende:
Kan iemand deze kleine idioot opruimen, afschieten ofzo
Kinderachtig dombo russofobiequote:Op woensdag 29 juli 2026 20:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ruzzia heeft nog nooit iets gepresteerd, geen auto , geen mobiel , geen elektronica, geen wifi, geen chips , geen data , niks naks noppes
Een volwassenen reactie in volzinnen...quote:
wel oorlog materieel maken maar daar is maar een klant voor, poetin zelfquote:
Okquote:Op woensdag 29 juli 2026 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Europa gaat over op solar power
dat gaat lukken, dan si het klaar met die islam olie arabieren \
[..]
Jouw reacties worden kinderachtig genoemd, terwijl dit een heel volwassen reactie is:quote:Op woensdag 29 juli 2026 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Europa gaat over op solar power
dat gaat lukken, dan si het klaar met die islam olie arabieren \
[..]
Welkomquote:
Solar power is gratis , olie wordt duurder benzine wordt duurderquote:Op woensdag 29 juli 2026 21:14 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok
Wtf is dit nou weer
Wantie niveau
De transitie naar hernieuwbare energie in Europa verandert de wereldwijde energiemarkt en de geopolitieke verhoudingen ingrijpend.
De verschuiving weg van olie en gas vermindert de economische afhankelijkheid van traditionele exporteurs in het Midden-Oosten, maar de realiteit is complexer dan een volledige stopzetting van de handel.
Economische diversificatie in het Midden-Oosten
Veel olie-exporterende landen in de Arabische wereld bereiden zich al jaren voor op een toekomst zonder olie:
Investeringen:
Landen zoals Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten investeren honderden miljarden dollars in alternatieve sectoren via staatsfondsen (zoals het Public Investment Fund).
Toerisme en tech:
Er wordt zwaar ingezet op de ontwikkeling van toerisme, technologie, logistiek en financiële dienstverlening om de economie minder afhankelijk te maken van olie-inkomsten.
De verschuiving naar groene energie en waterstof
Arabische landen transformeren zichzelf ook tot producenten van de energie van de toekomst:
Zonne-energie:
De regio heeft een van de hoogste concentraties zonlicht ter wereld en bouwt momenteel enkele van de grootste zonneparken ter wereld.
"het vermogen van Oekraïne om operaties ver buiten zijn grenzen uit te voeren"quote:Nieuwe legerleider van Oekraïne legt in gesprek met Europese NAVO-topman uit hoe hij Rusland wil verslaan
Aanvallen diep buiten de grenzen
De discussie spitste zich toe op het vergroten van het vermogen van Oekraïne om operaties ver buiten zijn grenzen uit te voeren en het versterken van de verdediging om Russische invallen te stoppen.
Dit sluit aan bij een recente toename van Oekraïense raket- en dronecampagnes gericht op locaties diep in Rusland. Berichten van westerse media suggereren dat deze uitgebreide aanvallen mogelijk zijn gemaakt door inlichtingen die door bondgenoten zijn verstrekt.
https://www.msn.com/nl-be(...)8a7489206e8b3b&ei=13
Wow ... zelf bedacht ?quote:Op woensdag 29 juli 2026 21:42 schreef michaelmoore het volgende:
Solar power is gratis , olie wordt duurder benzine wordt duurder
Olielanden moeten van olie naar solar gaan
Hoeft niet.quote:Op donderdag 30 juli 2026 07:55 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wow ... zelf bedacht ?
En wat heeft solar power nodig ? ..... batterijen
Hoeft ook niet.quote:En wat hebben batterijen nodig ? ..... lithium
Dat is mooi.quote:En wie heeft de grootste europese lithium voorraden ? .... oekraine
Niet alle gebieden.quote:En wie heeft die gebieden onder controle ? ..... Rusland
Nou, niet voor die gebieden.quote:Think again als je dacht dat Europa "vecht" voor het welzijn van oekraine
quote:Evacuatie in Donbas
Het net sluit zich stilaan rond de laatste 2 bastions in de Donbas die nog in Oekraïense handen zijn.
Kramatorsk en zusterstad Slovjansk vormen de ruggengraat van de Oekraïense verdedigingsgordel in de Donbas, een netwerk van versterkte steden dat sinds 2014 werd uitgebouwd. Voor Moskou zijn beide steden cruciaal om de volledige Donbas in handen te krijgen.
Russische infiltratiegroepen zijn inmiddels genaderd tot op zo'n 5 kilometer van de luchthaven van Kramatorsk, en ook bij Slovjansk wordt gevochten om ze te stoppen.
Een soldaat die op dit moment op rotatie is aan het front ten oosten van Slovjansk, en die anoniem wil blijven, bevestigt aan de telefoon dat de Russische opmars niet stilvalt, integendeel.
Zijn eenheid moest de voorbije weken verschillende posities opgeven. De grijze zone, het niemandsland tussen beide legers, breidt ten oosten van Slovjansk gestaag uit.
https://www.msn.com/nl-be(...)a9af85421550af&ei=13
quote:
Aldus een Oekraïner uit de stad die Rusland probeert te bevrijden.quote:"Ik droom ervan ooit terug te keren. Over Oekraïne ben ik optimistisch, over de Donbas niet. Ik begrijp niet waarom Poetin de Donbas wil."
Ons geld wordt goed besteed zo blijkt maar weer.quote:In Oekraïne zijn sinds de start van de oorlog al meer dan 780.000 wapens verdwenen of gestolen
- Oekraïne is sinds 2022 meer dan 780.000 vuurwapens kwijtgeraakt.
- Criminele organisaties richten zich nu op deze wapens voor de handel op de zwarte markt.
- Europol waarschuwt dat smokkeldepots het doorstromen van wapens naar de EU vergemakkelijken.
Sinds 2022 zijn in Oekraïne meer dan 780.000 vuurwapens verdwenen, wat grote bezorgdheid heeft gewekt over de toename van de georganiseerde misdaad en de illegale wapenhandel. Uit gegevens die door het Italiaanse medium Fatto Quotidiano naar voren zijn gebracht, blijkt dat alleen al in de eerste vijf maanden van 2024 ongeveer 149.000 wapens zijn verdwenen, waarbij de hoogste verliescijfers werden geregistreerd in de regio’s Donetsk, Kiev en Nikolajev.
Zwarte markt
Er bestaat ernstige bezorgdheid dat deze vermiste wapens op de zwarte markt terechtkomen. Maurizio de Lucia, een openbaar aanklager uit Palermo, merkte op dat Italiaanse veiligheidsdiensten een sterke toename hebben waargenomen in de belangstelling van criminele organisaties, zoals de Cosa Nostra, voor het verwerven van wapens die verband houden met het conflict in Oekraïne.
Deze groepen zouden zich naar verluidt richten op het verwerven van drones die zijn uitgerust voor gevechtsmissies.
Beschuldigingen
Ook vanuit diverse internationale bronnen zijn beweringen naar voren gekomen over de omleiding van wapens. De Russische president Vladimir Poetin beweerde dat Oekraïne wapens naar het Midden-Oosten exporteert voor verdere herverdeling. Daarnaast hebben buitenlandse persberichten en Europese functionarissen toegegeven dat een deel van de aan Kiev geleverde uitrusting in illegale kanalen is terechtgekomen.
Waarschuwingen van Europol
Medio 2022 waarschuwde Europol dat wapens en munitie, waaronder zware wapens, uit het oorlogsgebied werden weggevoerd. Het agentschap waarschuwde verder dat er langs de grenzen tussen Oekraïne en EU-lidstaten smokkeldepots zouden zijn opgezet om het illegale transport van deze wapens te vergemakkelijken.
https://www.msn.com/nl-be(...)5342b347b3aae7&ei=15
Ons geld wordt inderdaad goed besteed: Rusland komt amper vooruit in Oekraïne.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 10:04 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ons geld wordt goed besteed zo blijkt maar weer.
Niet verwonderlijk dat ze op den duur gouden toiletpotten kopen
Dat niet alleen maar waar blijven die wapens?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 10:04 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Niet verwonderlijk dat ze op den duur gouden toiletpotten kopen
Daar dus.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 10:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat niet alleen maar waar blijven die wapens?
Rebellen legers? Burgers met paramilitaire ideeën? De 5e colonne die zich aan het voorbereiden is?
Dat kan nog wel een dingetje gaan worden.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 12:22 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daar dus.
Net als alle andere gesmokkelde wapens.
Klopt, en met de complimenten van Poetin.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 13:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat kan nog wel een dingetje gaan worden.
Na de oorlog in Joegoslavië was het een probleem en dit is nog wel een graadje erger.
Nog maar es een boemerang die het westen terug mag verwachten.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 10:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat niet alleen maar waar blijven die wapens?
Rebellen legers? Burgers met paramilitaire ideeën? De 5e colonne die zich aan het voorbereiden is?
En alweer een TACO.quote:
Trump krabbelt terug over beloftes aan Oekraïne over Patriots
De Amerikaanse president Donald Trump zei donderdag dat hij er "niet zeker van" is of hij Oekraïne Patriot-raketten zou laten bouwen. "Het is een heel bijzonder wapen en we moeten een beetje voorzichtig zijn met aan wie we een licentie verlenen", zei hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times (FT).
Eerder deze week zou Trump juist licenties hebben toegezegd aan Oekraïne voor de productie van Patriot-raketten. Dat zei althans de Oekraïense president Volodymyr Zelensky dinsdagavond vlak na een ontmoeting met Trump in Washington.
quote:The official story was rotation after a new prime minister. The real story was money and loyalty. Defense eats roughly 80 percent of Ukraine’s budget, a third of it coming from foreign partners. Fedorov controlled those flows and talked directly to European and American officials and private suppliers. Removing him cleared the way for someone more obedient. Turkish and European reporting already framed the dismissal as the start of open friction between Zelensky and the Europeans who saw Fedorov as a rare guarantee of some transparency. He turned down other posts. That told you everything about how voluntary the exit was.
https://foreignagentintel(...)e&triedRedirect=true
Misschien bang dat de technologie in Russische handen komt?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:37 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
En alweer een TACO.
Ondertussen beseft gans de wereld wel al dat ieder woord, overeenkomst of verdrag van de VS totaal waardeloos is.
Behalve ons de vazallen ntl
Technologiequote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Misschien bang dat de technologie in Russische handen komt?
Ergste is eigenlijk, kijken we er van op?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:37 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
En alweer een TACO.
Ondertussen beseft gans de wereld wel al dat ieder woord, overeenkomst of verdrag van de VS totaal waardeloos is.
Behalve ons de vazallen ntl
Rusland heeft het betrekkelijk moeilijk momenteel. Brandstof schijnt daar wel een dingentje te zijn. Warenhuizen zijn niet echt meer veilig.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 10:04 schreef UncleScorp het volgende:
Waaruit blijkt dat ze gouden toiletpotten kopen?quote:Niet verwonderlijk dat ze op den duur gouden toiletpotten kopen
Klopt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 11:57 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Ergste is eigenlijk, kijken we er van op?
Dit is gewoon Trump, hoe hij is. Dom, onwetend, arrogant, Oranje, en alles draait om zijn ego.
Nee, dat is tijdverspilling.quote:Op vrijdag 31 juli 2026 18:05 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Technologie
Kijk video eerder gepost met onderzoek van Theodore Postol.
Beknopt?quote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:56 schreef UncleScorp het volgende:
Duidelijk en beknopt worden ballonnetjes van het westers narratief doorprikt.
Heb je echt die tube gezien ??quote:Op vrijdag 31 juli 2026 17:56 schreef UncleScorp het volgende:
Duidelijk en beknopt worden ballonnetjes van het westers narratief doorprikt.
Momenteel=tijdelijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 12:02 schreef Rolfieo het volgende:
Rusland heeft het betrekkelijk moeilijk momenteel. Brandstof schijnt daar wel een dingentje te zijn.
Reallyquote:Warenhuizen zijn niet echt meer veilig.
quote:Waaruit blijkt dat ze gouden toiletpotten kopen?
Zijn goede vriend (en zn ex-filmproducer) Minditch, nu meer dan gelinkt aan FirePoint de oekr drone fabrikant, waar de "subsidies" binnen stromen...de man is ondertussen al gevlucht naar Israel, lol.quote:
Bags of cash and a gold toilet: the corruption crisis engulfing Zelenskyy’s government
Law enforcement searches inside opulent Kyiv apartments, one with a golden toilet. Pictures of duffel bags filled with cash. Audio recordings of officials discussing money laundering strategies.
https://www.ft.com/content/e244a251-4bb1-439a-8c35-2cdabdc2f880
Ruzzia mag weer met de olympisch spelen mee doenquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:34 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Momenteel=tijdelijk.
En al wat oekr doet krijgen ze dubbel terug. In oost-oekr worden alle benzinestations vernietigd. Oekr valt graanschepen aan? Al hun havens zijn geblokkeerd, geen maritieme handel meer. oekr heeft er zo zelf voor gezorgd dat Rusland de graandeal 2022 nu kan negeren.
[..]
Really
Daar win je geen oorlog mee.
Tevens wordt er gezegd dat oekr nu ineens warenhuizen viseert omdat de rest ondertussen beter beveiligd wordt. En warenhuizen zijn soft targets.
Maar hey, weer mooie rookpluimen voor de krantenkoppen.
Maar soit, ze willen blijkbaar de russische bevolking pesten in de hoop dat die gaan reageren. Denk dat ze eerder tegenovergesteld resultaat verkrijgen...
https://www.ft.com/content/e244a251-4bb1-439a-8c35-2cdabdc2f880
Zijn goede vriend (en zn ex-filmproducer) Minditch, nu meer dan gelinkt aan FirePoint de oekr drone fabrikant, waar de "subsidies" binnen stromen...de man is ondertussen al gevlucht naar Israel, lol.
quote:Rusland erkent bezet gebied als Oekraïens voor opheffing IOC-schorsing
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft op 7 juli 2026 in Lausanne de schorsing van het Russisch Olympisch Comité voorlopig opgeheven.
Het IOC maakte bekend dat Russische topsporters onder voorwaarden, waaronder streng toezicht op dopingcontroles, weer moeten kunnen deelnemen aan internationale sportevenementen.
Voorwaarde voor het besluit was dat het Russisch Olympisch Comité schriftelijk bevestigde geen regionale sportorganisaties meer op te nemen uit de bezette Oekraïense gebieden Donetsk, Loehansk, Zaporizja en Cherson, gebieden die Rusland in 2022 annexeerde. Daarmee erkent Moskou op sportbestuurlijk vlak feitelijk het Oekraïense gezag over die gebieden, tot ongenoegen van pro-oorlogscommentatoren in eigen land.
Woordvoerster Maria Zakharova van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken noemde de beslissing een overwinning van het gezond verstand.
Voor president Vladimir Poetin gelden de vier regio's als strategisch en ideologisch kernbelang.
Tijdens de annexatieceremonie in 2022 beloofde hij de inwoners dat zij voor altijd Russisch staatsburger zouden blijven.
Kritiek van pro-oorlogscommentatoren op Kremlin
Volgens Politico is de sportieve doorbraak op het Russische thuisfront uitgemond in een politiek conflict.
Militaire bloggers en pro-oorlogsjournalisten verwijten de autoriteiten het opgeven van territoriale aanspraken.
Oorlogscorrespondent Dmitry Steshin schreef dat het Russisch Olympisch Comité grondgebied zou hebben prijsgegeven om aan de Olympische Spelen te kunnen deelnemen.
Russische atleten en ploegen kunnen door het besluit deelnemen aan de komende Olympische Spelen, mits zij zich via de officiële kwalificatieweg plaatsen.
Het gaat om de Zomerspelen van 2028 in Los Angeles en de Winterspelen van 2030 in de Franse Alpen. .
Meten met 2 maten...quote:De Joodse gemeenschap in Antwerpen wordt op dit moment klokrond beschermd door militairen van Defensie en de lokale politie.
Nadat de federale politiebeveiliging eind 2025 werd stopgezet, heeft de Belgische regering in maart 2026 besloten om via Operatie Green Shield militairen in te zetten om Joodse instellingen te bewaken.
Huidige beveiligingsmaatregelen
Militaire bewaking: Sinds maart 2026 zijn er militairen aanwezig op straat. Zij bewaken twintig erkende synagogen en vier Joodse scholen in Antwerpen 24 uur per dag. [1, 2]
Lokale politie: De Lokale Politie Antwerpen behoudt de regie over de operationele veiligheid en patrouilleert intensief in de Joodse wijk.
Europees AEGIS-project: De Antwerpse politie coördineert sinds 2025 het Europese AEGIS-project. Dit initiatief is specifiek gericht op de technologische en fysieke bescherming van Joodse instellingen.
Maar wil je dan dat Israël ook geboycot wordt, of dat Rusland overal weer wordt toegelaten?quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:44 schreef UncleScorp het volgende:
Israel voert meerdere oorlogen en pleegt pure genocide en mag lustig aan het songfestival meedoen, en in Belgie krijgen de joden militiare bescherming.
[..]
Meten met 2 maten...
Hoezo?quote:
Het is wel meten met 2 maten natuurlijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Maar wil je dan dat Israël ook geboycot wordt, of dat Rusland overal weer wordt toegelaten?
En waarom houd je de Joodse gemeenschap in België verantwoordelijk voor wat Israël doet?
Rusland mag ook aan de OS 2028 meedoen , ze moeten dan wel op papier zetten dat de bezette gebieden bij Oekraïne horen maar dat gaan ze wel doenquote:Op zaterdag 1 augustus 2026 18:44 schreef UncleScorp het volgende:
Israel voert meerdere oorlogen en pleegt pure genocide en mag lustig aan het songfestival meedoen, en in Belgie krijgen de joden militiare bescherming.
[..]
Meten met 2 maten...
In dit geval niet, een Belgische Jood heeft niets te maken met Israël.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 20:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het is wel meten met 2 maten natuurlijk.
Ik doelde ook meer op de behandeling van Rusland en Israël door Nederland.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 20:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
In dit geval niet, een Belgische Jood heeft niets te maken met Israël.
Snap ik, maar daar ging het stuk van Uncle niet over.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:21 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik doelde ook meer op de behandeling van Rusland en Israël door Nederland.
Geen van beide, met beide landen de banden goed houden en neutraal opstellen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2026 21:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Snap ik, maar daar ging het stuk van Uncle niet over.
Maar aan jou dan de vraag: Israël boycotten of Rusland rehabiliteren?
Geloof je al die propaganda echt?quote:Op zondag 2 augustus 2026 22:03 schreef Wantie het volgende:
Hoe slaagt Poetin er in om maandelijks tot 35.000 Russen de vleesmolen aan het front in te sturen?
Nou zo dus.
Daarom geen meelij met die lui...
Dat Poetin soldaten recruteert met hoge beloningen?quote:Op maandag 3 augustus 2026 07:52 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Geloof je al die propaganda echt?
Nee de riante beloningen is wel duidelijk.quote:Op maandag 3 augustus 2026 08:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat Poetin soldaten recruteert met hoge beloningen?
Dat blijkt niet alleen uit deze video.
Maar als dit volgens jou niet zo is, waarom gaan Russen dan naar het front in Oekraïne?
Onder dwang?
Uit liefde voor Poetin?
Uit haat voor Oekraïne?
Ja, triest dat ze dat geld niet eerder hebben gehad.quote:Op maandag 3 augustus 2026 09:45 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee de riante beloningen is wel duidelijk.
Hele dorpen herrijzen in het achterland van Rusland door het geld wat daar nu komt.
Nou nee dat is eerder slim.quote:Op maandag 3 augustus 2026 09:59 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, triest dat ze dat geld niet eerder hebben gehad.
Het laat mooi zien waar de prioriteiten van Poetin liggen.
Nee, het was slimmer geweest om gewoon geen oorlog in Oekraïne te starten en het geld dat daaraan wordt besteed te gebruiken om de levenskwaliteit in afgelegen oblasts te verbeteren.quote:Op maandag 3 augustus 2026 10:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou nee dat is eerder slim.
Als je al je geld op maakt dan maak je jezelf zwak voor andere landen.
Dat is ook de reden dat ze het Russische leger officieel niet inzetten in Oekraïne.
Zodat hun leger niet verzwakt raakt want dan kunnen ze makkelijk een slachtoffer worden van een ander land.
Dan begrijp je niet waarom Rusland deze oorlog is gestart.quote:Op maandag 3 augustus 2026 10:48 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, het was slimmer geweest om gewoon geen oorlog in Oekraïne te starten en het geld dat daaraan wordt besteed te gebruiken om de levenskwaliteit in afgelegen oblasts te verbeteren.
Verder zou ik niet weten waarom een ander land Rusland zou gaan aanvallen.
Die kan vervolgens een kernkop terug koppen.
Jij vindt de oorlog dus legitiem begrijp ik.quote:Op maandag 3 augustus 2026 11:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan begrijp je niet waarom Rusland deze oorlog is gestart.
Dus dat riedeltje over het leger Klopt niet.quote:En landen gaan niet zo maar Rusland aanvallen.
Ze gaan proxys bewapenen en financieren in Rusland.
Of ik het legitiem vind interesseert helemaal niemand en daar ben ik ook helemaal niet mee bezig want ik ben geen jurist.quote:Op maandag 3 augustus 2026 11:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jij vindt de oorlog dus legitiem begrijp ik.
[..]
Dus dat riedeltje over het leger Klopt niet.
Wie is exact Ukraine binnen gevallen? En in 2014?quote:Op maandag 3 augustus 2026 11:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dan begrijp je niet waarom Rusland deze oorlog is gestart.
En landen gaan niet zo maar Rusland aanvallen.
Ze gaan proxys bewapenen en financieren in Rusland.
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?quote:Op maandag 3 augustus 2026 16:47 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Wie is exact Ukraine binnen gevallen? En in 2014?
Ja, door proxies te financieren en militair te ondersteunenquote:Op maandag 3 augustus 2026 16:47 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Wie is exact Ukraine binnen gevallen? En in 2014?
Nee, eerst waren het dienstplichtigen die het gebied verdedigden. Die werden onder de voet gelopen door Oekraïne.quote:Op maandag 3 augustus 2026 11:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Of ik het legitiem vind interesseert helemaal niemand en daar ben ik ook helemaal niet mee bezig want ik ben geen jurist.
Jawel want het leger kan ook tegen proxys strijden.
En tegen de aanval van Oekraïne op kursk werd het Russische leger ook ingezet dacht ik.
Nou nee hoor het leger is op volle sterkte en door alle materiële verliezen die ze lijden wordt de oude zooi vervangen door modern spul.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 05:36 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, eerst waren het dienstplichtigen die het gebied verdedigden. Die werden onder de voet gelopen door Oekraïne.
Toen troepen van Kadyrov. Die trokken zich weer terug.
Vervolgens zijn er voornamelijk troepen aan het front weggehaald, en die hebben met de hulp van Noord Koreaanse strijdkrachten het gebied uiteindelijk bevrijd.
Dat is ook de reden dat het terugwinnen vrjj lang duurde: omdat Rusland het heroveren niet ten koste van het offensief in Oekraïne wilde laten gaan.
Maar dat doorprikt ook de mythe dat het 'echte leger' op volle sterkte is om Rusland te verdedigen tegen een buitenlandse aanval.
Het zal, maar daar zagen we niets van terug in Kursk.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 13:26 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou nee hoor het leger is op volle sterkte en door alle materiële verliezen die ze lijden wordt de oude zooi vervangen door modern spul.
Rusland draait nu op een oorlogseconomie dus verwacht maar geen verzwakt leger.
Daar zijn eigenlijk de meeste militaire experts het wel over eens.
Manschappen is wel een probleem denk ik.
Heb niet de indruk dat die Russen nou zo gemotiveerd zijn.
Er is ook niemand die beweert dat Rusland onaantastbaar is.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 13:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zal, maar daar zagen we niets van terug in Kursk.
En de experts waren het er ook over eens dat Oekraïne niet zou worden aangevallen, dat Oekraïne onder de voet zou worden gelopen, etc.
Ik neem dat met een korreltje zout.
We zien Rusland bovendien verzwakken in hun invloed op hun achtertuin vanwege de oorlog in Oekraïne.
En het verdedigen van Russisch grondgebied tegen Drones en Flamingo's is ook niet waterdicht.
Verder sukkelt de oorlog in Oekraïne al ruim 4 jaar door zonder grote progressie.
Als Rusland zo'n heel sterk leger had dat een oorlog gemakkelijk kan winnen, dan was die allang ingezet.
Ipv dat er honderdduizenden sneuvelen in Oekraïne en Kursk notabene met hulp van troepen uit Oekraïne en Noord Korea moest worden heroverd.
Onaantastbaar is weer het andere uiterste.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 14:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er is ook niemand die beweert dat Rusland onaantastbaar is.
Ik verwacht van juist niet.quote:Maar een volledige oorlog is veel moeilijker vol te houden dan deze situatie.
Dus als Rusland zijn volledige leger in gaat zetten raakt het leger verzwakt en de Russische economie nog meer.
En dan gaan er nog veel meer mensen sneuvelen.
In feite is het dat welquote:Dus nu is het een uitputtingsslag aan het worden.
Maar dit is geen simpele oorlog tussen Oekraïne en Rusland.
Maar hoezo dan?quote:Hier staan behoorlijk wat machtsverhoudingen op het spel denk ik.
Als Rusland dit verliest hebben ze wel een probleem.
Dus terug naar 2014, maar dan met een Oekraïene die ze niet nog een keer kunnen aanvallen.quote:En met verliezen bedoel ik dat Rusland alle bezette gebieden moet opgeven en Oekraïne bij de NAVO komt.
Waarom zou de EU dan een financieel probleem krijgen?quote:Maar als Rusland door stoot en de macht over Oekraïne krijgt denk ik dat de EU een financieel probleem krijgt, ze pompen niet voor niets zoveel miljarden in Oekraïne.
Nee, dat hebben we in het verleden wel gezien.quote:Maar ook de USA verliest dan aanzien en macht want dan is hun proxy oorlog mislukt en dan nog het debacle in Iran erbij.
En China is een handelsland.quote:China is hier de lachende 3e.
De grootste tegenstander van de China zet zich voor aap en de medestanders worden steeds meer afhankelijk van China vanwege westerse sancties.
Ik voel je pijnquote:
Omdat je zo fanatiek bezig bent met het goed/fout verhaaltje zie je het grote plaatje niet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 15:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Onaantastbaar is weer het andere uiterste.
Maar als we kijken naar Kursk: de afwikkeling daarvan is nou niet echt afschrikwekkend geweest voor eventuele potentiële landen die een stukje grondgebied van Rusland willen inpikken.
[..]
Ik verwacht van juist niet.
Erger dan nu qua verliezen kan bijna niet.
En Oekraïne heeft hierdoor de tijd gekregen om zich te herpakken en zelfs nieuwe wapens te ontwikkelen. En de gevolgen zien we nu in Rusland.
[..]
In feite is het dat wel
[..]
Maar hoezo dan?
[..]
Dus terug naar 2014, maar dan met een Oekraïene die ze niet nog een keer kunnen aanvallen.
En een Oekraïene die geen banden meer met Rusland aan gaat. Tenzij er een drastische regimewijziging komt.
[..]
Waarom zou de EU dan een financieel probleem krijgen?
Dat geld dat we in het verdedigen van Oekraïne steken zijn we sowieso kwijt.
Niet voor niets gebruikt de EU Russische tegoeden als onderpand voor leningen aan Oekraïne.
[..]
Nee, dat hebben we in het verleden wel gezien.
De VS steekt sowieso niet veel meer in Oekraïne.
Iran is een andere kwestie: dat kost de VS wèl.
[..]
En China is een handelsland.
China weet dat het land een enorme economische boost heeft gekregen door zich voor de internationale handel open te stellen.
Daarom is deze oorlog gewoon waanzin.
Rusland had een economische powerhouse kunnen worden.
Maar gooit dat weg vanwege Poetin zijn imperialisme.
Oh, ik ken alle excuses wel, maar hoezo moet ik die volgen?quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 17:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Omdat je zo fanatiek bezig bent met het goed/fout verhaaltje zie je het grote plaatje niet.
De OP staat vol met info mocht je jezelf er echt in willen verdiepen.
Het zijn geen excuses maar laat maar zitten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 17:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, ik ken alle excuses wel, maar hoezo moet ik die volgen?
Eindelijkquote:
Lief dat je meeleestquote:
Itt dat Rusland om onderhandelingen vraagt, is het eerder zelensky die verschillende staakthetvuren voorstellen doet aan Ruslandquote:Disastrous End to Zelensky's 40-Day Operation Exposes a Dwindling Ukraine
Today is the final day of Zelensky’s 40-day Special Military Operation, and it has come with ominous undertones. The carefully-constructed facade of success that was meant to drive the orchestrated PR campaign has been violently torn away to reveal a frail Ukraine trembling on its last hind legs.
https://simplicius76.subs(...)-to-zelenskys-40-day
Staakthetvuren in de luchtquote:Podolyak: Zelenskyy proposes airspace ceasefire and freezing of frontline to Putin
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy is proposing various ceasefire formats to Russia, including halting mutual strikes in the airspace and attacks on energy infrastructure, the Head of the Office of the President of Ukraine, Mykhailo Podolyak, said at a press conference, 24tv reports.
According to him, Zelenskyy is also ready for direct dialogue with Russian President Vladimir Putin.
https://en.apa.az/europe/(...)line-to-putin-518796
Zn pogingen om zn 40daagse "strategie" wanhopig te doen slagen zullen hem binnenkort zuur opbreken.quote:Russia’s recent attack on Kiev revealed a catastrophic situation as Ukraine no longer has any Patriots to stop Russian ballistic missile attacks. The interception rate admitted-to by Kiev was as follows:
1/27 ballistic missiles of the 9M723 OTRK “Iskander-M” / KN-23;
0/2 anti-radar missiles Kh-31P;
0/4 anti-ship cruise and hypersonic cruise missiles 3M55 “Onyx” / 3M22 “Zircon”;
In total, 83.2% of UAVs have been neutralized.
Blijkbaar denk je dat Oekraïne na 40 dagen de handdoek in de ring gooit.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 19:33 schreef UncleScorp het volgende:
zelenskys stoere 40dagen dreiging om Rusland tot onderhandelingen te dwingen loopt eerstdaags ten einde.
Maar als de cocaine is uitgewerkt ziet de realiteit er altijd iets minder rooskleurig uit.
[..]
Itt dat Rusland om onderhandelingen vraagt, is het eerder zelensky die verschillende staakthetvuren voorstellen doet aan Rusland
[..]
Staakthetvuren in de luchtWaarom zouden de russen daar aan toegeven? Omdat hun russ bol.com aangevallen wordt bij gebrek aan succes op militaire doelen?
Of vanwege de oekr onmacht tegen russische luchtaanvallen?
[..]
Zn pogingen om zn 40daagse "strategie" wanhopig te doen slagen zullen hem binnenkort zuur opbreken.
[ x ]
Hun aanzien zijn ze al verloren me dunkt. Een uitputtingsoorlog in oekraine kunnen ze niet bijbenen en ook tegen Iran staan ze na enkele maanden al met hun broek op de enkels.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 14:18 schreef Candymannetje het volgende:
Maar ook de USA verliest dan aanzien en macht want dan is hun proxy oorlog mislukt en dan nog het debacle in Iran erbij.
Hun afwachtende houding is wel opvallend. Anderzijds zet de VS alles op alles in de energieoorlog wat ook gevolgen zal hebben voor China.quote:China is hier de lachende 3e.
De grootste tegenstander van de China zet zich voor aap en de medestanders worden steeds meer afhankelijk van China vanwege westerse sancties.
Het beste is als men Poetin op zij schuift en de handelsbetrekkingen met Europa gaat normaliserenquote:Op dinsdag 4 augustus 2026 19:33 schreef UncleScorp het volgende:
zelenskys stoere 40dagen dreiging om Rusland tot onderhandelingen te dwingen loopt eerstdaags ten einde.
Maar als de cocaine is uitgewerkt ziet de realiteit er altijd iets minder rooskleurig uit.
[..]
Itt dat Rusland om onderhandelingen vraagt, is het eerder zelensky die verschillende staakthetvuren voorstellen doet aan Rusland
[..]
Staakthetvuren in de luchtWaarom zouden de russen daar aan toegeven? Omdat hun russ bol.com aangevallen wordt bij gebrek aan succes op militaire doelen?
[..]
Zn pogingen om zn 40daagse "strategie" wanhopig te doen slagen zullen hem binnenkort zuur opbreken.
[ x ]
En Rusland die zich stuk bijt in Oekraïne en drones en raketten op zijn dak krijgt.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 20:58 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Hun aanzien zijn ze al verloren me dunkt. Een uitputtingsoorlog in oekraine kunnen ze niet bijbenen en ook tegen Iran staan ze na enkele maanden al met hun broek op de enkels.
Het militair machtige amerika...
Net als Israel dat al 3 jaar haar tanden stukbijt tegen een zootje ongeregeld op een miniscuul lapje grond.
[..]
Nee, die is niet opvallend.quote:Hun afwachtende houding is wel opvallend. Anderzijds zet de VS alles op alles in de energieoorlog wat ook gevolgen zal hebben voor China.
Dus benieuwd wanneer en welke zet zij nog zullen doen.
Bekijk deze YouTube-videoquote:AI-overzicht +3
Palantir stock surged roughly 29% following a major second-quarter earnings beat, boosted by surging U.S. commercial demand and an increased full-year 2026 revenue outlook.
You can track live quotes and post-market movement directly on Yahoo Finance PLTR.
Earnings and Performance HighlightsRevenue Growth: U.S. commercial segment revenue soared 149% year-over-year.Raised Guidance:
Full-year 2026 revenue expectations were raised to a range of $8.15 billion to $8.16 billion.
Stock Reaction: Shares climbed past $162 during trading sessions following the report, recovering sharply from prior multi-month lows.
China heeft ook echt een goede positie.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 20:58 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Hun aanzien zijn ze al verloren me dunkt. Een uitputtingsoorlog in oekraine kunnen ze niet bijbenen en ook tegen Iran staan ze na enkele maanden al met hun broek op de enkels.
Het militair machtige amerika...
Net als Israel dat al 3 jaar haar tanden stukbijt tegen een zootje ongeregeld op een miniscuul lapje grond.
[..]
Hun afwachtende houding is wel opvallend. Anderzijds zet de VS alles op alles in de energieoorlog wat ook gevolgen zal hebben voor China.
Dus benieuwd wanneer en welke zet zij nog zullen doen.
De reden dat Rusland geen wapenstilstand wil is dat ze weten dat hun positie naarmate de tijd verstrijkt slechter wordt. Dat is Oekraïne de tijd en de kans geven te verder bewapenen in een tempo dat ze niet kunnen bijbenen. Dan verliezen ze uiteindelijk alles.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 19:33 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
[..]
[..]
[ x ]
Rusland brokkelt af ten gunste van China.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 23:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
China heeft ook echt een goede positie.
Bijna heel de wereld is afhankelijk van hun productie.
Ze hebben echt een machtspositie.
Die wachten rustig af hoe de USA afbrokkelt en nemen langzaam alles over samen met Rusland.
Zie hoe ze bezig zijn in Afrika.
Taiwan lijven ze gewoon weer in als die fabrieken niet meer van belang zijn voor de USA.
De komende decennia gaan wel interessant worden.
Daarom denk ik ook niet dat China een oorlog gaat beginnen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 06:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Rusland brokkelt af ten gunste van China.
China is zelf afhankelijk van hun afzetmarkt in Europa en de VS. Dat zijn belangrijke afzetmarkten.
Taiwan innemen wil China graag, maar is strategisch gezien geen slimme zet.
Zoals Rusland en de VS nu vastzitten in een oorlog loopt China het risico vast te lopen.
China's maritime handelsroutes zijn even kwetsbaar als de Straat van Hormûz.
China speelt tot nu toe het spel goed: met diplomatie en handelsverdragen breidt China zijn economische macht uit.
Dat moeten ze niet weggooien met oorlog.
Aanvaardbaar standpunt behalve :quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 23:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
De reden dat Rusland geen wapenstilstand wil is dat ze weten dat hun positie naarmate de tijd verstrijkt slechter wordt. Dat is Oekraïne de tijd en de kans geven te verder bewapenen in een tempo dat ze niet kunnen bijbenen. Dan verliezen ze uiteindelijk alles.
Daarom willen ze een vredesverdrag. Dat is wezenlijk anders. Dat is geen tijdelijk iets, maar in principe een permanente deal. Dan houden ze bijvoorbeeld de Krim en delen van de Donbas en Oekraïne erkent dat. Wezenlijk verschil
Dus op zo’n aanbod van een wapenstilstand gaan ze niet in, de tijd werkt in hun nadeel
Oekraïne maakt steeds meer wapens zelf.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:21 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Aanvaardbaar standpunt behalve :
"Dat is Oekraïne de tijd en de kans geven te verder bewapenen in een tempo dat ze niet kunnen bijbenen. "
Verder bewapenen van oekraine ... met wat ? Enige optie -volgens mij- is westerse troepen sturen met eventueel vliegtuigen (wat dan wel es pikant zou kunnen worden tegen russische luchtafweer)
En bewapenen in een tempo dat Rusland niet kan bijbenen ? ...ook hier : Hoe ? Gaat er iemand beginnen met wapen productie ? In Europa ? Met een energiecrisis voor de deur ? Duitsland kreunt nu al.
Verder heb ik de indruk dat tijd net in het voordeel van Rusland werkt. Het is nu eenmaal een War of Attrition en het wordt stilaan duidelijk wie er niet kan volhouden.
Op een dag zal je mss inzien dat de VS deze oorlog uitlokte om Rusland te verzwakken, en zichzelf en hun MIC te verrijken, met oekrains bloed en ten koste van het land. En Europa mag binnenkort overnemen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 21:58 schreef michaelmoore het volgende:
Er is maar een winnaar in deze drie daagse oorlog
Sorry maar dit lijkt mij ook "the good news show"quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:25 schreef Candymannetje het volgende:
Oekraïne maakt steeds meer wapens zelf.
Dus als er nu een staakt het vuren komt kan Oekraïne z'n wapenproductie opschalen.
Jij denkt dat ze bij gebrek aan Oekraïense soldaten nu soldaten uit de EU landen in willen gaan zetten aan het front?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:30 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Sorry maar dit lijkt mij ook "the good news show"
oekraine "produceert" drones, onderdelen en technologie die eigenlijk van China komen en in Europa grotendeels geassembleerd worden en dan, als het ware, in oekraine de finale stempel "Made in oekraine" krijgt.
Soit een staakthetvuren is gewoon letterlijk bedoeld om europese troepen in oekraine te kunnen ontplooien en te bekijken hoe bewapening kan hervat worden.
Russen zijn niet dom hé.
Dus eerst alle huidige europese leiders vervangen door volwassen figuren.quote:Op dinsdag 4 augustus 2026 21:17 schreef michaelmoore het volgende:
Het beste is als men Poetin op zij schuift en de handelsbetrekkingen met Europa gaat normaliseren
Coaltion of the willing wou alvast "vredestroepen" in oekr plaatsen van zodra er staakthetvuren is. Denk dat zij geloven dat zij wél de russen zouden kunnen verslaan. Een kleine false flag tijdens het staakthetvuren zou dan snel het conflict doen hervatten, in aanwezigheid van eu troepen, met alle verdere shit als gevolg.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:32 schreef Candymannetje het volgende:
Jij denkt dat ze bij gebrek aan Oekraïense soldaten nu soldaten uit de EU landen in willen gaan zetten aan het front?
Dat zie ik niet gebeuren, hooguit dat ze dan de tijd hebben om te ronselen in Afrika en zuid-amerika.
ja goed joh , waar het om gaat is dat Poetin zijn soldaten terugtrektquote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:25 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Op een dag zal je mss inzien dat de VS deze oorlog uitlokte om Rusland te verzwakken, en zichzelf en hun MIC te verrijken, met oekrains bloed en ten koste van het land. En Europa mag binnenkort overnemen.
Hun plan om deze proxy's Rusland te laten bevechten zodat de VS haar andere vijand(en) kon aanpakken loopt echter ook spaak.
Ja het is mij ook opgevallen dat Frankrijk enorm fel reageert op Odessa.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:37 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Coaltion of the willing wou alvast "vredestroepen" in oekr plaatsen van zodra er staakthetvuren is. Denk dat zij geloven dat zij wél de russen zouden kunnen verslaan. Een kleine false flag tijdens het staakthetvuren zou dan snel het conflict doen hervatten, in aanwezigheid van eu troepen, met alle verdere shit als gevolg.
En Hegseth heeft het letterlijk gezegd in zn speech tot Europa : Division of labor. Het wordt tijd dat Europa overneemt. Stel dat oekraine op het punt staat in te storten, of Odessa of Kiev staan op punt ingenomen te worden... denk je dat Europa stilzwijgend gaat toekijken ?
Heb ooit es in podcast horen vernoemen dat op het moment dat de russen Odessa zouden innemen, Frankrijk dit niet zal laten gebeuren en tot actie overgaan. Just a thought ntl.
Hebben ze gedaan in april 2022.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja goed joh , waar het om gaat is dat Poetin zijn soldaten terugtrekt
Leuk voor hem.quote:Deze meneer Tokajev uit Kazachstan voelt met Oekraine mee ,
Kazachstan was ook lid van Putins vroegere USSR en durft nu wel de waarheid tegen hem te zeggen
1. Historische en culturele banden (Frankrijk & Odessa)quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja het is mij ook opgevallen dat Frankrijk enorm fel reageert op Odessa.
Putin is Syrie kwijt , de havens in syrie, Assad gevluchtquote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:44 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Hebben ze gedaan in april 2022.
Maar het westen koos dan voor militaire "oplossing" van het conflict ipv verderzetten van onderhandelingen.
[..]
Leuk voor hem.
Ok duidelijk welk verstandelijk niveau jij hanteert.quote:
Dat zijn feitenquote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:36 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ok duidelijk welk verstandelijk niveau jij hanteert.
Nog veel plezier verder, met wantie
Nou, tijd werkt op dit moment in het voordeel van beide.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 07:21 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Aanvaardbaar standpunt behalve :
"Dat is Oekraïne de tijd en de kans geven te verder bewapenen in een tempo dat ze niet kunnen bijbenen. "
Verder bewapenen van oekraine ... met wat ? Enige optie -volgens mij- is westerse troepen sturen met eventueel vliegtuigen (wat dan wel es pikant zou kunnen worden tegen russische luchtafweer)
En bewapenen in een tempo dat Rusland niet kan bijbenen ? ...ook hier : Hoe ? Gaat er iemand beginnen met wapen productie ? In Europa ? Met een energiecrisis voor de deur ? Duitsland kreunt nu al.
Verder heb ik de indruk dat tijd net in het voordeel van Rusland werkt. Het is nu eenmaal een War of Attrition en het wordt stilaan duidelijk wie er niet kan volhouden.
quote:Producent Oekraïense Flamingo-raket bedreigt Iran: "Onze raketten hebben een bereik van 3.000 kilometer"
Denys Shtylerman, de hoofddesigner van het defensiebedrijf Fire Point, heeft een heftige discussie ontketend door te suggereren dat de langeafstandswapens van Oekraïne op Iran gericht zouden kunnen zijn.
...
https://www.msn.com/nl-be(...)cc520225ba5227&ei=12
Nou, dat narratief is tegen Rusland en dus niet gewenst.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat zijn feiten
zo zie je welke doodlopende steeg Poeti aan het inlopen is
Trump denkt ntl dat hij een superdeal gesloten had wat achteraf toch niet 100% zo rooskleurig sluitend blijkt te zijn.quote:Trump Claims US Can Take ‘Whatever We Want’ from Ukraine Mines
In brief: US President Donald Trump stated in an interview with Real America’s Voice that the critical minerals deal signed with Kyiv allows the US to access Ukraine’s rare earth resources “at any time” and take “pretty much whatever we want,” valuing the agreement at over $300 billion. The bilateral deal, signed in April 2025, actually establishes a 50/50 revenue-sharing recovery fund managed by the US Development Finance Corporation and Ukraine’s PPP Agency.
https://www.kyivpost.com/post/81514
De vijand van Ruzzia is AIquote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:25 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Trump denkt ntl dat hij een superdeal gesloten had wat achteraf toch niet 100% zo rooskleurig sluitend blijkt te zijn.
Feit blijft dat de VS de economische gevolgen van de oekr oorlog al heeft ingecalculeerd en zelfs in het meest ongunstige scenario toch nog financieel gewin kan behalen.
Europa daarentegen zet alles in op 1 kaart, het verslaan van Rusland en incasseren van herstelbetalingen. Daarom dat zij zo fanatiek willen blijven doorgaan ntl.
En de EU had verwacht dat de USA wel zou blijven steunen en betalen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:25 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Trump denkt ntl dat hij een superdeal gesloten had wat achteraf toch niet 100% zo rooskleurig sluitend blijkt te zijn.
Feit blijft dat de VS de economische gevolgen van de oekr oorlog al heeft ingecalculeerd en zelfs in het meest ongunstige scenario toch nog financieel gewin kan behalen.
Europa daarentegen zet alles in op 1 kaart, het verslaan van Rusland en incasseren van herstelbetalingen. Daarom dat zij zo fanatiek willen blijven doorgaan ntl.
Al vanaf het begin van de oorlog waai je met alle winden mee en er is nog niks van terecht gekomen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De vijand van Ruzzia is AI
niet de grootste handelsmarkt op het westelijk halfrond genaamd de EU
Wat zal Poetin vinden als NATO Kaliningrad dan overneemt en bij de Baltische Staten gevoegd wordt
Hoe doet Poetin dat ?? O ja met verkiezingen uitschrijven
Daarna verder met Belarus
Hoe kom je erbij dat de EU op herstelbetalingen rekent?quote:Op woensdag 5 augustus 2026 11:25 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ach zulke figuren worden binnenkort netjes geleid om hun frustratie en haat op China te richten.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 12:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Al vanaf het begin van de oorlog waai je met alle winden mee en er is nog niks van terecht gekomen.
Heb je nou niet door dat je in de maling genomen wordt?
Projectie noemen we dat.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:06 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ach zulke figuren worden binnenkort netjes geleid om hun frustratie en haat op China te richten.
Alle Russische tegoeden die in Europa bevroren zijn gelden als onderpand voor toekomstige Russische herstelbetalingen.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 12:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de EU op herstelbetalingen rekent?
quote:Kudos, again, to Kevin Wamsley of Inside China Business. Based on his latest podcast (see below) I did some additional digging. The substance of his video briefing is shocking and alarming, at least for US policymakers and weapons manufacturers. There is a single thread running from the empty nose cones of America’s newest stealth fighters to the laboratories where China is building the internet of the 2030s. That thread is gallium — a soft, silvery byproduct of aluminum refining that almost no one outside a materials-science department thinks about, and that the United States does not produce at all.
A metal America stopped making
The top line from the US Geological Survey is stark: the United States has had no primary domestic gallium production for decades, and its net import reliance sits at 100 percent. China, by contrast, controls the overwhelming majority of global output — figures commonly cited run from 94 to 98 percent of raw production. The reason is structural, not incidental. Gallium is extracted as a byproduct of bauxite and zinc processing, industries China dominates. A country cannot simply decide to make gallium; it must first build the aluminum and zinc industries that yield it, then the extraction, refining, wafer, and packaging lines on top. That is a decade-plus undertaking, not a budget line.
This dependency became a weapon in December 2024, when Beijing banned exports of gallium, germanium, and antimony to the United States, explicitly prohibiting sales to US military end-users. It was retaliation for American semiconductor export controls, and it landed on a Pentagon that, by the USGS’s own accounting, had no gallium in the National Defense Stockpile to fall back on.
One crucial update the alarmist version of this story often omits: in November 2025, as part of a broader trade truce between Presidents Trump and Xi, China suspended the civilian portion of that ban until late November 2026, moving those exports to a licensing regime. But the suspension came with a catch that matters enormously — the prohibition on exports to military end-users stayed in force. So the civilian supply reopened on Beijing’s sufferance, revocable at will, while the weapons-makers remained cut off. The chokehold didn’t release; it was repositioned.
The fighters with counterweights where radars should be
The most vivid symptom of this dependency is also the most easily misunderstood. It is true — confirmed through photographic evidence and industry reporting, though initially denied by the Department of War — that F-35s built from Lot 17 onward are being delivered with counterweights, literal ballast, in their nose cones where radars belong. Reporting has put the number affected in the hundreds.
But the cause is more tangled than “China cut off the gallium.” The immediate culprit is the delayed development and certification of the AN/APG-85, the next-generation radar meant to replace the older AN/APG-81. The APG-85 is built on gallium-nitride (GaN) technology, which delivers far higher power and better thermal efficiency — and demands roughly 82 kilowatts, forcing structural, cooling, and power redesigns to the aircraft’s forward fuselage. Jets from Lot 17 were redesigned to accept the APG-85 and can no longer take the old APG-81. When the new radar slipped, those aircraft had nowhere to turn but counterweights.
Gallium supply is the aggravating factor layered beneath that engineering delay: GaN radars use far more gallium than their predecessors, the DLA has struggled to source it as Japan and Germany lack the capacity to fill the gap, and prices have surged. The honest framing is that America faces a radar-development problem and a materials problem, and China’s monopoly sits underneath both. Meanwhile, China has moved its own J-20 fighter to a next-generation radar reportedly built on the same GaN technology — the qualitative gap the APG-85 was meant to open is instead narrowing.
The vulnerability extends well past one airframe. Gallium nitride underpins the high-power jammers on the EA-18G Growler, the F-35’s own electronic-warfare suite, and the large ground-based radar arrays of the kind destroyed during the fighting in the Persian Gulf. The Pentagon’s supply chains reportedly touch Chinese suppliers across a vast share of weapons components — the dependency is systemic, not a single point of failure.
The same monopoly, pointed at the future
Here the story turns from defense to something larger. The same industrial base that lets China throttle radar production also lets Chinese researchers race ahead on the technology expected to define the next quarter-century of connectivity: 6G.
The headline achievement is real and was published in Nature. A team led by scientists from Peking University and the City University of Hong Kong built what they describe as the world’s first “all-frequency” 6G chip — a device roughly 11 by 1.7 millimeters that integrates the entire wireless spectrum from 0.5 to 115 gigahertz onto a single chip. That span previously required nine separate radio systems. In testing it exceeded 100 gigabits per second on a single channel, which independent write-ups translate to roughly 500 times the real-world speed most users get from 5G today, and it can retune across 6 gigahertz of spectrum in 180 microseconds to hop clear of interference. The researchers built it not from gallium but from thin-film lithium niobate, using a photonic-electronic design, and they intend to shrink it into plug-and-play modules for phones, base stations, drones, and IoT devices.
The strategic point survives the technical correction. Whether the enabling material is gallium in a radar or lithium niobate in a transceiver, the pattern is the same: China increasingly controls both the raw inputs and the pipeline of scientists and engineers turning them into deployable systems. And 6G’s importance is not really about consumers. Few individuals need to download a library of films in seconds. The demand comes from industry — precision robotics, advanced manufacturing, private industrial networks, integrated sensing, low-altitude drone economies — the very sectors where China has already built commanding positions. 6G’s promised leap in speed, latency, and integrated sensing is a boon precisely to the industrial base China is busy consolidating.
The standards are the prize
There is one more dimension that outlasts any single chip. 6G has not yet been standardized worldwide; the global protocols are still being written, precisely because the systems are still being built. Standards bodies — 3GPP, the ITU, the O-RAN Alliance — are only now moving 6G from research into formal specification, with first specs targeted around 2029 and commercial networks around 2030. Whoever builds the working systems first shapes the standards everyone else must adopt.
The Trump administration has recognized the stakes, declaring 6G foundational to U.S. national security, foreign policy, and economic prosperity, and setting a policy of American leadership — directing work on spectrum, commercial applications, and diplomatic coalitions to back the U.S. position. The Boston Consulting Group projects that 5G’s roughly $1 trillion in economic output could grow toward $18 trillion by 2035, with 6G enabling entirely new enterprise models and large-scale AI across manufacturing, cities, healthcare, and public safety.
But intent collides with the same wall. The United States cannot lead in building what it cannot supply. Leadership in 6G requires the mining, refining, fabrication, and — above all — the tens of thousands of trained engineers applying the technology at scale. China is doing that work now. America is still debating how to start.
The bottom line
Strip away the hyperbole and a hard core remains. Today, U.S. contractors cannot reliably put advanced radars on hundred-million-dollar aircraft, in part because China controls a metal America stopped producing forty years ago. Ten years from now, on current trajectory, anyone who wants the best phones, drones, or robots may find the critical components — and the standards they run on — routed through that same country. Supply chains are the whole game, and so are the researchers who turn raw materials into markets. That is the argument, and the uncomfortable part is how much of it is simply true.
zie je de overeenkomsten met het Rusland van Putinquote:Op woensdag 5 augustus 2026 13:06 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Ach zulke figuren worden binnenkort netjes geleid om hun frustratie en haat op China te richten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 5 augustus 2026 08:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Putin is Syrie kwijt , de havens in syrie, Assad gevlucht
Putin is Venezuela kwijt, maduro zit int gevang
Finland is bij de NATO
Zweden is bij de NATO
Armenië is bij de NATO
Turkije is bij de NATO
Cuba is omsingeld
Alaska is weg
Binnenkort pakt China heel Siberië af
China wil geen gas afnemen van Putin van de pipeline Power of Siberië 2
Oekraïne schiet alle wildberries in de hens, de MKB van Moscow gaat failliet
Poetin wil niet stoppen, want Ruzzia heeft geen economie meer, allen een oorlogseconomie
DE aandelenmarkt in Ruslan is volledig ingestort
https://invezz.com/news/2(...)n-ruble-are-falling/
De USSR heeft het automobiel maken gemist
De USSR heeft het elektronica maken gemist
Nu mist Putin de Chip economie en de AI datacenters
Putin blijft zijn doel nastreven herstel van de USSRde tijd dat Poetin jong was en internet niet bestond
Rusland is potentieel een zeer capabel land maar met hele domme autoritaire leiders
Daarom betaald Rusland nog steeds alles in dollars
Ik zie geen toekomst voor Rusland
[ [url=https://invezz.com/cdn-cgi/image/width=1024,height=567,quality=70,format=webp,fit=contain,position=center/https://invezz-wp-media.l(...)dex-1.png]afbeelding[/url] ]
Nou, ik begrijp van @Candymannetje dat het Russische leger niet vecht in Oekraïne, en dus onaangetast is.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
en hij kan en wil niet stoppen.
Ook al wint Rusland uiteindelijk, het land heeft decenia nodig om er weer een beetje bovenop te komen straks en op Nukes na is er van hun leger weinig meer over.
Als ik een gok moet geven zou Polen alleen al genoeg zijn om ze pak slaag te geven!
Nog steeds dezelfde naiviteit als in feb 2022 toen men Rusland militair zwak inschatte en wel ff zou verslaan met het oekr leger bijgestaan door westerse wapens en intel, en het land ff zouden kelderen met economische sancties.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:53 schreef theguyver het volgende:
Ook al wint Rusland uiteindelijk, het land heeft decenia nodig om er weer een beetje bovenop te komen straks en op Nukes na is er van hun leger weinig meer over.
Als ik een gok moet geven zou Polen alleen al genoeg zijn om ze pak slaag te geven!
Heb me er nog niet verdiept maar had idd wel al opgevangen dat China (nog steeds) beperkingen oplegt aan de export van haar rare-earths, dit nog als gevolg op de amerikaanse tariefoorlog. En bij toestemming export mogen ze niet gebruikt voor militaire doeleinden.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:33 schreef Candymannetje het volgende:
Weten jullie hier meer van?
https://sonar21.com/the-g(...)ly-functional-f-35s/
quote:China export zeldzame aardmetalen
China heeft recentelijk de export van zeldzame aardmetalen, zoals samarium, gadolinium en terbium, tijdelijk opgeschort. Dit is een reactie op de invoerheffingen van de Amerikaanse regering en treft ook Europese bedrijven. Bedrijven die de export willen hervatten, moeten speciale licenties aanvragen, wat kan weken tot maanden duren. Dit systeem is nog niet volledig opgebouwd, waardoor het onduidelijk is hoe lang het zal duren voordat bedrijven hun licenties krijgen.
Deze maatregelen zijn een onderdeel van de handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten en zijn gericht op het beschermen van nationale veiligheid. China controleert ongeveer 90% van de wereldwijde verwerking van zeldzame aardmetalen en magneetmaterialen.
De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben overeenkomsten gesloten om de druk op de toelevering te verlichten, maar de bestaande exportcontroles hebben wereldwijd tekorten veroorzaakt.
Nou, toen bleek Rusland te zwak te zijn om Oekraïne in een week tijd in te nemen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:37 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nog steeds dezelfde naiviteit als in feb 2022 toen men Rusland militair zwak inschatte en wel ff zou verslaan met het oekr leger bijgestaan door westerse wapens en intel, en het land ff zouden kelderen met economische sancties.
Ze hebben wel effect: Rusland loopt al ruim 4 jaar vast in deze oorlog.quote:Ondertussen 20 sanctiepakketten verder en uitputting van westerse wapenarsenalen en nog steeds geen effect...
Niet relevant, Rusland gaat de NAVO niet aanvallen.quote:Ondertussen overstijgt hun wapenproductie meermaals de capaciteit van gans NATO, en is hun leger battle-hardened, wat meer doorslaggevend is (denk maar aan de recente NATO oefeningen waarbij westerse NATO troepen in de pan geveegd werden door oekr militairen).
Een aanval op de persoon.quote:Maar hey, blijf vooral in je bubbel zitten
Nee, dankzij de voortdurende inzet van Rusland in Oekraïne in te nemen.quote:en hij kan en wil niet stoppen.
Doet me eerder denken aan Trump/VS/Israel
het land heeft decenia nodig om er weer een beetje bovenop te komen straks
oekraine komt er nooit meer bovenop...dankzij onze voortdurende inzet om de oorlog te verlengen
Hij doelt op Rusland die Polen aanvalt. Niet andersom.quote:
Beetje cru om dit zo te stellen. Dus je laat oekr letterlijk doodbloeden terwijl je vindt dat een kleine inspanning van onzentwege hen direct zou kunnen redden.
HIJ wil en hij moet en hij zal doorgaan met zijn oorlogquote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
Het aanvallen van russische olie- en graanschepen heeft oekraine duidelijk geen windeieren gelegd.quote:De recente Russische blokkade in de Zwarte Zee heeft de Oekraïense export van ijzererts en staal nagenoeg volledig stilgelegd via de cruciale maritieme routes. De situatie treft de zware industrie nu nog harder dan aan het begin van de oorlog in 2022. Grote mijnbouwbedrijven, zoals het Zwitsers-Oekraïense Ferrexpo, zijn begin augustus 2026 zelfs volledig gestopt met de productie van ijzererts.
Gevolgen voor de ijzer- en staalexport
De Zwarte Zeeroute is de ruggengraat van de Oekraïense metaalindustrie. De sluiting brengt enorme economische schade toe:
Maritieme export bevroren: De Zwarte Zee-corridor was in de eerste helft van 2026 goed voor 50% van de ijzerertsexport, 50% van de staalexport en 95% van de ruwijzerertsexport.
Productiestop bij mijnen: Ferrexpo heeft haar operationele fabrieken in Centraal-Oekraïne stilgelegd omdat producten het land niet uit kunnen en de liquide middelen snel opraken. Ook staalgigant Metinvest heeft mijnen moeten sluiten en verwacht een productiedaling van minstens 30%.
Enorme omzetverliezen: De metaalsector verliest hierdoor naar schatting 150 tot 200 miljoen dollar per maand aan directe exportinkomsten. [1, 2]
Waarom landroutes geen oplossing zijn
In tegenstelling tot 2022 is uitwijken naar het spoor of Europese havens (zoals in Polen of Roemenië) nu economisch onhaalbaar:
Lage ijzerertsprijzen: De wereldwijde prijs voor ijzererts is gedaald tot onder de 98 dollar per ton. De hoge transportkosten via het spoor naar Europese havens maken de export hierdoor simpelweg verlieslatend.
Duurdere grondstoffen: De blokkade treft ook de import. Oekraïense fabrieken moeten cokeskool via Europese spoorwegen invoeren, wat de importkosten voor deze essentiële grondstof tot wel 15% duurder maakt.
Nieuwe EU-restricties: Sinds juli 2026 gelden er strengere EU-importquota voor staal, waardoor Oekraïne minder gemakkelijk staal naar Europa kan transporteren via het land.
De transportblokkade door Russische aanvallen op commerciële vrachtschepen vormt hiermee, samen met de stilliggende graanexport, een directe en zware klap voor de macro-economische stabiliteit van Oekraïne.
Je zou bijna zeggen dat het oorlog is ..quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:19 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Het aanvallen van russische olie- en graanschepen heeft oekraine duidelijk geen windeieren gelegd.
En dan maar gaan wenen bij de VN Veiligheidsraad dat ze nu zelf in de shit zitten.
god is altijd met de goeie tochquote:"God is met ons." Poetin over het einde van de oorlog met Oekraïne.
quote:Samen met mijn vrouw besloten we in 2015 naar de Krim te verhuizen. We vonden de zee geweldig, het warme klimaat, de goedkope vruchten en de zandstranden. Het begin was romantisch. We zochten lang naar een woning en kozen een driekamerappartement niet ver van Jalta voor 8 miljoen. De administratie van Jalta verkocht het als eigenaarloos. Meteen rijst de vraag: hoe komt een eigenaarloos appartement in de buurt van Jalta terecht? Er was een grootschalige renovatie nodig, omdat de vorige eigenaren, toen ze van de Krim vluchtten, de muren hadden gesloopt en het meubilair hadden meegenomen. Geen probleem, dat fiksen we wel.
Met 25 jaar [huwelijk] achter de rug en gelukkig met twee kinderen en een schoonmoeder, verhuisden we naar de Krim. Vandaag leven we als in de hel. Dat is nu al het tweede jaar. De stroom wordt 2-3 uur per dag afgesloten. Water is er alleen 's nachts; het komt niet tot op de vijfde verdieping. We moeten 's nachts water uit de kelder naar de badkuip sjouwen om te koken en de wc te gebruiken. Er vliegen drones en raketten rond, en de gemene buren grijnzen gemeen en vloeken ons toe.
We besloten een koper te zoeken voor het appartement, om terug te keren naar Tsjita of Oelan-Oede. Maar niemand wil het zelfs maar bekijken voor 500 mille. Wat te doen – ik weet het niet. De kindertijd van de kinderen is voorbij. De rel met de Krim heeft ons leven verwoest en van ons bedelaars gemaakt. De schoonmoeder ruziet voortdurend en dreigt dat ze van de brug springt, omdat ze zo niet langer wil leven. En mijn vrouw heeft zichzelf verwaarloosd en is goddeloos gaan drinken. In 2014 schreeuwde Poetin 'De Krim is van ons', en ik denk dat we zelf niet lang meer te gaan hebben.
Wat doe je als je geen wapens meer hebt ? Nog maar es sancties. Europa kent er ook alles vanquote:Amerikaanse Senaat stemt in met sanctiepakket tegen Rusland en Iran
De Amerikaanse Senaat heeft ingestemd met nieuwe uitgebreide sancties tegen Rusland en Iran. De wet moet ook nog door het Huis van Afgevaardigden worden aangenomen voordat die definitief in werking treedt. Die behandeling kan mogelijk volgende maand al plaatsvinden.
Als de wet wordt aangenomen, zou Trump 100 procent importheffingen kunnen opleggen aan landen die afnemers zijn van Russische energie, zoals India, China, Japan en sommige landen van de Europese Unie. India kreeg vorig jaar nog een handelstarief van 25 procent opgelegd vanwege de aankoop van Russische energie. China kreeg soortgelijke sancties nog niet, omdat Trump de handelsspanningen met dat land wilde beperken. Naast deze sancties krijgt de president met deze wet ook zelf de bevoegdheid om een algemeen tarief van 500 procent te heffen op Russische goederen die in de Verenigde Staten worden geïmporteerd.
https://www.demorgen.be/s(...)%2Fwww.google.com%2F
En ntl vooral Europa in de crosshairs zettenquote:De Verenigde Staten voeren onder leiding van het Pentagon een ingrijpende herziening van hun nucleaire strategie door, waarbij de focus verschuift van langeafstandswapens naar tactische (kleinere) kernwapens. Dit herziene beleidskader moet de Amerikaanse president meer flexibele en geloofwaardige opties bieden bij regionale conflicten met China of Rusland.
De belangrijkste aanpassingen en ontwikkelingen op een rij:
1. Verschuiving naar tactische kernwapens
Meer flexibiliteit: De nieuwe doctrine stapt deels af van de strikte Koude Oorlog-protocollen. In plaats van enkel te dreigen met strategische ICBM's (die direct een totale nucleaire oorlog riskeren), wil de VS kleinere, tactische wapens inzetten op het slagveld.
Geloofwaardige afschrikking: Beleidsmakers zoals Elbridge Colby stellen dat tegenstanders niet geloven dat de VS een intercontinentale raket zal afvuren bij een kleiner conflict. Tactische nucleaire opties moeten deze afschrikking herstellen.
En met de stopzetting van het START verdrag brengt de VS ons weer een stap dichter bij nucleaire vernietiging.quote:2. Uitbreiding en herpositionering in Europa
Nieuwe NAVO-locaties: De VS en de NAVO onderzoeken de mogelijkheid om Amerikaanse kernwapens te stationeren in extra lidstaten. Landen in Oost-Europa en Scandinavië, zoals Polen, Litouwen en Finland, worden genoemd als mogelijke locaties.
Bestaande opslag: Momenteel liggen er al naar schatting 80 tot 100 Amerikaanse kernbommen (type B61) in Europa, verspreid over België, Nederland, Duitsland, Italië en Turkije. Daarnaast zijn er recentelijk ook weer tactische wapens naar het Verenigd Koninkrijk gebracht.
Nieuwe maken?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 09:40 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wat doe je als je geen wapens meer hebt ?
Wat heb je liever: sancties of een nucleaire winter?quote:Nog maar es sancties. Europa kent er ook alles van
Zoals je zelf aangeeft liggen er al kernwapens in Europa.quote:Verder past het ntl in de strategie van de recente VS oorlogen (uitgelokt en zelfgestarte) om een monopolie te (proberen) verkrijgen op globale energie.
Tevens willen ze hun gebruik van kleinere tactische nukes vergemakkelijken.
[..]
En ntl vooral Europa in de crosshairs zetten
[..]
En met de stopzetting van het START verdrag brengt de VS ons weer een stap dichter bij nucleaire vernietiging.
Tegen 0% import tarief.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:51 schreef Candymannetje het volgende:
Volgens mij koopt de USA toch nog behoorlijk wat grondstoffen in Rusland.
Precies, veel stoere praatjes zijn gewoon voor de bühne.quote:
Is het nu geen bondgenoot meer van Rusland?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:49 schreef Wantie het volgende:
[ x ]
Oekraïne gaat de economische banden aanhalen met van oudsher trouwe bondgenoot van Rusland Servië.
De Russische hegemonie brokkelt verder af.
[ x ]
Staat dat er?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Is het nu geen bondgenoot meer van Rusland?
Hoe noem jij het aanhalen van economische banden met de vijand door een bondgenoot?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 16:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de Russische hegemonie aan het afbrokkelen is dan raakt het toch bondgenoten kwijt?
Van 2 walletjes eten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 16:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe noem jij het aanhalen van economische banden met de vijand door een bondgenoot?
Wat alleen mogelijk is als de grip van 1 walletje aan het afbrokkelen is...quote:
O nee hoor, er zijn zo veel landen die dat doen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 16:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat alleen mogelijk is als de grip van 1 walletje aan het afbrokkelen is...
Dat mag, de EU is geen federale overheid.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 17:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O nee hoor, er zijn zo veel landen die dat doen.
Kijk maar naar de landen in oost Europa, velen ontvangen graag het geld van de EU maar blijven hun conservatieve koers varen.
Miljarden die het Rusland moeilijker maken.quote:Als Servië nou mee gaat doen met de sancties tegen Rusland heb je gelijk.
Maar daar is geen sprake van.
Er worden nu miljarden gepompt in Oekraïne en Servië wilt graag een graantje mee pikken.
Of die landen al bij de EU zaten voor de oorlog is niet van belang voor dit voorbeeld.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat mag, de EU is geen federale overheid.
Verder zaten die landen al bij de EU voordat Rusland de oorlog in Oekraïne begon.
[..]
Miljarden die het Rusland moeilijker maken.
Dus hun invloed brokkelt af.
En begrijpelijk: Rusland handelt met de oorlog in Oekraïne tegen het belang van Servië.
Hoe meer Oekraïne geholpen wordt, des te lastiger is het voor Rusland om deze oorlog te winnen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Of die landen al bij de EU zaten voor de oorlog is niet van belang voor dit voorbeeld.
Ik zie werkelijk niet in op wat voor manier Rusland nu benadeeld wordt.
Kan je dat toelichten?
En hoe wordt het in de praktijk lastiger voor Rusland na deze tweet?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe meer Oekraïne geholpen wordt, des te lastiger is het voor Rusland om deze oorlog te winnen.
Best wel raar dat ik dat hier moet uitspellen, terwijl juist op dit subforum Europa het verwijt krijgt Oekraïne te helpen, waardoor Rusland het land nog niet heeft ingenomen.
Best wel raar dat ik dat hier moet uitspellen, terwijl juist op dit subforum Europa het verwijt krijgt Oekraïne te helpen, waardoor Rusland het land nog niet heeft ingenomen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe wordt het in de praktijk lastiger voor Rusland na deze tweet?
Dan zijn de voorbeelden niet relevant.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Of die landen al bij de EU zaten voor de oorlog is niet van belang voor dit voorbeeld.
En wat heeft dat met mij te maken?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Best wel raar dat ik dat hier moet uitspellen, terwijl juist op dit subforum Europa het verwijt krijgt Oekraïne te helpen, waardoor Rusland het land nog niet heeft ingenomen.
Blijkbaar kun jij niet lezen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En wat heeft dat met mij te maken?
Je bent toch niet aan het generaliseren hè?
Het enige wat ik vraag is hoe Rusland er in de praktijk op benadeeld gaat worden na deze tweet.quote:
Ik heb daar al op geantwoord.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het enige wat ik vraag is hoe Rusland er in de praktijk op benadeeld gaat worden na deze tweet.
Wat heeft dat met mijn leescapaciteiten te maken?
Je hebt daar op geantwoord maar enkel je mening gegeven.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb daar al op geantwoord.
Maar je blijft door drammen.
Blijkbaar is het tegen je zere been dat ik zeg dat de Russische hegemonie aan het afbrokkelen is.
Trouwe bondgenoot Servië gaat Oekraïne helpen...
En jij ziet dat niet als een nadeel voor Rusland.
Prima, dat moet je verder zelf weten.
Servië is het voorbeeld.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je hebt daar op geantwoord maar enkel je mening gegeven.
En ik vraag hoe die hegemonie afbraak er in de praktijk uit gaat zien en daar geef je geen antwoord op.
Als je zo zeker van je zaak bent kan je toch wel wat voorbeelden noemen?
En hoe gaat dat Rusland benadelen in de praktijk?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Servië is het voorbeeld.
Een trouwe bondgenoot die Oekraïne gaat helpen.
Dat jij je daardoor in je wiek geschoten voelt kan ik niet helpen.
Het Kremlin heeft 2 maanden geen stroom meer.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe gaat dat Rusland benadelen in de praktijk?
En hoe is dat te koppelen aan die tweet?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het Kremlin heeft 2 maanden geen stroom meer.
Met knippen en plakken.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe is dat te koppelen aan die tweet?
De tweet.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je dat onderbouwen met een bron en link?
Waarom zou Servië dat doen?quote:Vučić said he doubts the Ukrainian conflict will end soon, while Serbia “promises to take under its care a Ukrainian city that has been heavily damaged by the fighting.”
“Serbia will take under its care a small Ukrainian city that has suffered heavily from the fighting. We will invest a lot in it, and I believe the Ukrainian people will appreciate such support from the Serbian people.”
Want in het andere geval is het een teken dat de Russische hegemonie afbrokkelt.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 21:05 schreef Candymannetje het volgende:
Ik lees net dit in een telegram kanaal.
[..]
Waarom zou Servië dat doen?
Zou het een tactiek van Rusland zijn om invloed te krijgen in Oekraïne?
Daarom schijten wij zeven kleuren in de broek als Poetin weer wat doet.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 22:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want in het andere geval is het een teken dat de Russische hegemonie afbrokkelt.
Dus ik snap deze redenering wel.
Ik weet niet wie allemaal bij jouw 'wij' horen, maar ik in ieder geval niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 01:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daarom schijten wij zeven kleuren in de broek als Poetin weer wat doet.
Waarom zou het een teken zijn van Russische hegemonie die afbrokkelt?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 22:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want in het andere geval is het een teken dat de Russische hegemonie afbrokkelt.
Dus ik snap deze redenering wel.
Jawel: trouwe bondgenoot Servië die Oekraïne gaat helpen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 06:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom zou het een teken zijn van Russische hegemonie die afbrokkelt?
Je hebt nog steeds geen praktisch voorbeeld gegeven.
Dat denk ik niet ,Servië gaat een deel van Oekraïne dan bezetten , het deel dat bij Hongarije zou horen volgens Poetinquote:Op zondag 9 augustus 2026 08:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel: trouwe bondgenoot Servië die Oekraïne gaat helpen.
En hoe wordt Rusland daar in de praktijk mee benadeeld?quote:Op zondag 9 augustus 2026 08:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel: trouwe bondgenoot Servië die Oekraïne gaat helpen.
Dat zou wat zijn...quote:Op zondag 9 augustus 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik niet ,Servië gaat een deel van Oekraïne dan bezetten , het deel dat bij Hongarije zou horen volgens Poetin
Dat onder het mom van wederopbouw
Het simpele feit dat trouwe bondgenoot Servië een deal met de vijand maakt om die te helpen tijdens de oorlog doet afbreuk aan de hegemonie van Rusland.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe wordt Rusland daar in de praktijk mee benadeeld?
Laat dan eens zien hoe dat Rusland in de praktijk benadeeld.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het simpele feit dat trouwe bondgenoot Servië een deal met de vijand maakt om die te helpen tijdens de oorlog doet afbreuk aan de hegemonie van Rusland.
Op zich is het wel grappig dat dit topic vol staat met hoe de hegemonie van de EU en VS aan het afbrokkelen is ten gunste van de supermacht Rusland.
Maar op het moment dat er een voorbeeld komt van hoe de Russische hegemonie afbrokkelt, dan moet dat te vuur en te zwaard worden bestreden.
nee dat gaat Polen niet doenquote:Op zondag 9 augustus 2026 10:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat zou wat zijn...
En dan pakt Polen zijn gebied in Oekraïne terug.
Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Laat dan eens zien hoe dat Rusland in de praktijk benadeeld.
Dit heeft niks met de hegemonie van Rusland te maken.
Ik denk het ook niet.quote:
En Ruzzia zal het vuurtje daar best goed opstoken met doe alsof Ukrainiansquote:Op zondag 9 augustus 2026 10:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk het ook niet.
Maar ik was op m'n werk met een zooitje Polen in gesprek.
Die zijn Oekraïne goed zat zeg.
Het liefste zouden ze alle Oekraïeners terug de grens over trappen.
Er zijn schijnbaar ook regelmatig aanvaringen tussen Oekraïense vluchtelingen en Poolse hooligans.
En dat Bandera verhaal heeft ook behoorlijk wat kwaad bloed gezet.
Er klopt echt niks van deze post.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.
Rusland raakt de grip op bondgenoot Servië kwijt. En dat blijkt onder andere uit het feit dat Servië Oekraïne gaat helpen tijdens de oorlog tegen Rusland.
Die move is zo opmerkelijk, dat jij denkt dat Rusland hier achter zit.
Oftewel: het kan niet zo zijn dat Servië op deze wijze de hegemonie van Rusland doorbreekt.
Maar tegelijkertijd beweer je dat dit Rusland niet benadeeld, en dus geen teken is dat de Russische hegemonie afbrokkelt.
Dat is tegenstrijdig.
Je spreekt bovendien van twee walletjes eten.
Maar juist dat doorbreekt de hegemonie.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er klopt echt niks van deze post.
Rusland heeft geen overheersende macht over Servië.
Beide lijken niet te kloppen op basis van jouw reactie:quote:En heeft ook geen grip op Servië.
Ze werken enkel samen.
Ik denk helemaal niet dat Rusland er achter zit, dat maak je er zelf van.
Ik plaats een mogelijk complot met vraagtekens.
Dus om een gesprek aan te gaan, niet om een stelling te doen.
Nog steeds?quote:Maar gaat het kremlin nog steeds 2 maanden zonder stroom zitten vanwege het bezoek van zelensky aan Servië?
Ja dat zeg je wel.quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet.
[..]
Beide lijken niet te kloppen op basis van jouw reactie:
Waarom zou Servië dat doen?
Zou het een tactiek van Rusland zijn om invloed te krijgen in Oekraïne?
Daarmee suggereer je dat Servië handelt in opdracht van Rusland, als een proxy.
[..]
Nog steeds?
Sinds welke datum het Kremlin zonder stroom dan?
En die van Rusland is aan het afbrokkelen volgens jou.quote:Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.
Nee:quote:
Klopt.quote:En die van Rusland is aan het afbrokkelen volgens jou.
Logisch want als Rusland geen hegemonie over Servië heeft, waarom zou je dan suggereren dat Servië als een proxy voor Rusland fungeert in de oorlog tegen Oekraïne?quote:Dus dan is die er wel volgend jou.
Precies het is een suggestie/complot.
Vandaar ook het vraagteken.
In tegenstelling tot jij die een harde stelling doet.
Waarom zeg je dan 'nog steeds '?quote:Geen idee man, jij beweerde dat het Kremlin zonder stroom zou komen te zitten vanwege het bezoek van Zelensky aan Servië maar je hebt geen datum genoemd.
Wat is het verschil dan?quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee:
Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten
Jij schrijft dit:
Rusland heeft geen overheersende macht over Servië.
Dat is niet hetzelfde.
[..]
Klopt.
[..]
Logisch want als Rusland geen hegemonie over Servië heeft, waarom zou je dan suggereren dat Servië als een proxy voor Rusland fungeert in de oorlog tegen Oekraïne?
Jij maakt bovendien zelf ook een harde stelling van mijn bewering over Rusland vs Servië.
Alsof Rusland totale controle heeft over Servië en door deze actie enorme schade heeft geleden, zoals een Kremlin zonder stroom.
[..]
Waarom zeg je dan 'nog steeds '?
Maar die Polen hadden ook schijt aan Rusland.quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En Ruzzia zal het vuurtje daar best goed opstoken met doe alsof Ukrainians
Het verschil tussen macht en positie?quote:
Ik zie het als ongeloof dat Servië tegen de Russische hegemonie in zou kunnen gaan.quote:Ik kwam het tegen in een telegram groep zoals ik in het oorspronkelijke bericht vermelde en was benieuwd hoe jullie er over dachten.
Jij zei 'nog steeds '.quote:Ik heb het niet over totale controle gehad.
Sterker nog, ik ontken dat juist in mijn vorige post.
En jij bent degene die beweerde dat het kremlin zonder stroom kwam te zitten, ik niet.
Dan mag je ook zelf de datum noemen .
En die heeft Rusland dus nietquote:Op zondag 9 augustus 2026 12:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Anyway, een overheersende macht over iemand hebben betekent dat je de totale controle hebt.
Putin zal nooit stoppen met rotzooienquote:Op zondag 9 augustus 2026 11:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar die Polen hadden ook schijt aan Rusland.
Glorie voor het vaderland en de rest moet maar kijken wat ze doen.
Dat was een beetje hun insteek.
Daarom heb je mijn bewoording verkeerd geïnterpreteerd.quote:Op zondag 9 augustus 2026 12:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En die heeft Rusland dus niet
Wees dan eens duidelijk, draai er niet om heen en ga niet kommeneuken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom heb je mijn bewoording verkeerd geïnterpreteerd.
Ik heb het niet over een allesoverheersende macht.
Je verzet de doelpalen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wees dan eens duidelijk, draai er niet om heen en ga niet kommeneuken.
Jij doet de stelling en doe dan ook de onderbouwing.
Op welke manier wordt Rusland in de praktijk benadeeld door het bezoek van Zelensky aan Servië?
Welke hegemonie dan?quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je verzet de doelpalen.
Ik heb het over afbrokkeling van de hegemonie, en daarbij is Servië die Oekraïne gaat helpen een voorbeeld.
Oh, het is prima als jij vindt dat de Russische hegemonie niet bestaat.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Welke hegemonie dan?
Welke overheersende positie heeft Rusland over Servië?
Nou misschien bestaat die wel maar zie ik het gewoon niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, het is prima als jij vindt dat de Russische hegemonie niet bestaat.
Daar ga ik verder niet tussen zitten.
Ik geef je er twee:quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou misschien bestaat die wel maar zie ik het gewoon niet.
Kan je wat voorbeelden geven van de overheersende positie van Rusland op Servië?
Wat heeft dat met een overheersende positie te maken?quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik geef je er twee:
1 Rusland heeft een veto tegen de onafhankelijkheid van Kosovo.
2 Servië is voor 90% afhankelijk van Russisch gas. Rusland wil het contract alleen verlengen met 3 maanden per keer.
Niet voor niets heeft Trump in zijn eerste termijn fel geageerd tegen de afhankelijkheid van de EU van Russisch gas en zei Biden dat NS2 hoedanook niet in gebruik zal worden genomen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat heeft dat met een overheersende positie te maken?
België was in juli 100% afhankelijk van Russisch gas.
Dat zou best kunnen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:45 schreef Candymannetje het volgende:
[ x ]En wat denk je hier van Wantie?
Ik zag het in NWS maar omdat we het er hier over hebben past het wel in ons gesprek.
Zou dat te maken hebben met het bezoek van Zelensky aan Servië?
Ik val je niet aan hè, ben oprecht benieuwd naar je reactie.
Ik zie al wat het probleem is.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet voor niets heeft Trump in zijn eerste termijn fel geageerd tegen de afhankelijkheid van de EU van Russisch gas en zei Biden dat NS2 hoedanook niet in gebruik zal worden genomen.
Die zagen heel goed dat de EU steeds verder in de Russische hegemonie terecht kwam.
De oorlog in Oekraïne is ook ontstaan doordat Oekraïne bezig was zich los te weken uit de Russische hegemonie.
Het argument is constant geweest dat de Amerikanen en de EU zich bemoeiden met de achtertuin van Rusland.
De achtertuin is een synoniem van de hegemonie.
Servië is een trouwe bondgenoot van Rusland, waar Rusland meerdere troeven in handen heeft om Servië in het gareel te houden.
Waarom krijgt Servië geen langdurige contracten meer?
Rusland kan legaal heel snel Servie kreupel maken.
En dan hebben we de olie: 80% van de brandstoffen in Servië komen van een raffinaderij die in handen is van Gazprom.
Rusland heeft in het verleden laten zien niet te schuwen om dit soort machtsposities te gebruiken.
En ondanks dat gaat Servië de banden aanhalen met aartsvijand Oekraïne die Russische doelen bombardeert en het Rusland uiterst moeilijk maakt in het veroveren van het land.
Dat is een afbrokkeling van de hegemonie.
Wellicht niet een heel grote, maar het is een van vele.
Een ander voorbeeld is Lûkasjenko die zijn excuses heeft aangeboden aan Oekraïne voor het beschikbaar stellen van Belarus voor de invasie in Oekraïne en op verzoek van Zelensky de drone repeaters van Rusland heeft uitgeschakeld.
Nog een voorbeeld is de president van Kazakhstan, die zich openlijk tegen de oorlog in Oekraïne keert waar Poetin bij zit.
Ander voorbeeld: door de val van Assad is de invloed van Rusland op Syrië een stuk minder geworden.
Nog eentje: Rusland heeft Armenië laten vallen toen Azerbeidzjan Nagorno-Karabach in nam.
De Russische vredesmacht in de enclave deed helemaal niets.
Dat heeft geleid tot een historische breuk tussen Armenië en Rusland.
Het lidmaatschap van CSTO is door Armenië bevroren.
Een van de redenen waarom Rusland Armenië zou hebben laten vallen is het feit dat Armenië zich los weekte van de Russische hegemonie. Armenië zocht toenadering tot het westen. Rusland liet merken welke prijs dat heeft. Dat heeft averechts gewerkt, want Armenië gaat nu nog sneller losweken uit de hegemonie.
Die zijn met elkaar verbonden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zie al wat het probleem is.
Je gooit hegemonie en financiële belangen door elkaar.
Alles is met elkaar verbonden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die zijn met elkaar verbonden.
De Amerikaanse hegemonie steunt voor een groot deel op de petrodollar bijvoorbeeld.
Dat is ook een financieel belang.
Dus jouw punt is van tafel.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Alles is met elkaar verbonden.
Nee je dwaalt al.quote:
Als land A voor de energievoorziening voor 90% afhankelijk is van land B, dan heeft land B een overheersende positie.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee je dwaalt al.
Financiële belangen hebben is niet perse een overheersende positie hebben in een land.
Het kan als drukmiddel gebruikt worden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als land A voor de energievoorziening voor 90% afhankelijk is van land B, dan heeft land B een overheersende positie.
En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Ik heb met Armenië een voorbeeld gegeven van militaire afhankelijkheid die uiteindelijk tegen Armenië is gebruikt.
Militair overwicht is bijvoorbeeld tegen Georgië gebruikt.
Afhankelijkheid van gas werd in 2021 tegen de EU gebruikt.
Daarvoor is het gebruikt tegen Oekraïne, Belarus, Estland, Letland, Georgië...
Klopt, want die is aan het afbrokkelen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het kan als drukmiddel gebruikt worden.
Maar dat wilt niet zeggen dat Rusland dan een overheersende positie heeft.
Want in je eigen voorbeelden heeft Rusland niet z'n zin gekregen.
Dus hadden ze geen overheersende positie.
Dus dan is er in het geval van Servië ook geen sprake van een Russische hegemonie.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, want die is aan het afbrokkelen.
Steeds meer landen ontsnappen aan de Russische hegemonie.
Oh jawel.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus dan is er in het geval van Servië ook geen sprake van een Russische hegemonie.
Die is er ook nooit geweest.
Wanneer viel Servië dan binnen de Russische hegemonie en hoe had Rusland een overheersende positie in het land?quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh jawel.
En ook die begint te brokkelen.
Servië probeert los te komen van Rusland en toenadering te vinden bij de EU.
Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.
Voor Oekraïne, Armenië en Georgië liep dat slecht af.
Dus vooral niet aantonenquote:Op zondag 9 augustus 2026 17:24 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wanneer viel Servië dan binnen de Russische hegemonie en hoe had Rusland een overheersende positie in het land?
Niet met brandstof, dat hebben we net al aangetoond.
Het zijn je eigen woordenquote:Op zondag 9 augustus 2026 17:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus vooral niet aantonen![]()
Blijft vermakelijk, dit soort discussies.
Ik heb het idee dat je bij hegemonie denkt aan zoiets als de Russische Federatie of Sovjet Unie.
Dus dat alle landen binnen een hegemonie volledig zijn onderworpen.
Maar dat is niet het geval.
En zolang die discrepantie bestaat heeft de discussie geen zin.
Wat dan wel van tafel is, is dat deze oorlog is ontstaan dankzij Maidan etc...
Want dat zou betekenen dat Oekraïne deel uitmaakte van de Russische hegemonie.
Die overheersing is er toch helemaal niet van Rusland over Servië?quote:Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.
Ruslands positie is door de oorlog in Oekraïne verzwakt.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het zijn je eigen woorden
[..]
Die overheersing is er toch helemaal niet van Rusland over Servië?
Maar wat heeft dat met Servië te maken?quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ruslands positie is door de oorlog in Oekraïne verzwakt.
De hegemonie brokkelt af.
Dat is precies mijn punt.
En nu roep jij dat die afbrokkeling bewijs is dat er geen Russische hegemonie geweest is.
Wat ik al eerder zei: prima dat jij dat denkt.
Maar dan is Oekraïne een soeverein land dat zijn eigen koers bepaalt en heeft alleen Rusland schuld aan deze oorlog.
Als er helemaal geen Russische hegemonie bestaat, dan hoefde Rusland Oekraïne niet aan te vallen en waren we nooit in de situatie gekomen waarbij we dit onderwerp bespreken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met Servië te maken?
Ik vraag wat het met Servië te maken heeft.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als er helemaal geen Russische hegemonie bestaat, dan hoefde Rusland Oekraïne niet aan te vallen en waren we nooit in de situatie gekomen waarbij we dit onderwerp bespreken.
Ik heb de hegemonie van Rusland over Servië al uitgelegd met 2 voorbeelden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vraag wat het met Servië te maken heeft.
Daar ging het tenslotte over.
De hegemonie van Rusland over Servië.
Jij trekt er allemaal landen bij die er niks mee te maken hebben en die enkel je eigen beweringen ontkrachten
Ja en beide voorbeelden zijn ontkracht.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb de hegemonie van Rusland over Servië al uitgelegd met 2 voorbeelden.
Er zijn meer punten, maar ik vind die twee wel genoeg.
Er zijn ook punten waarop Servië dankzij de oorlog in Oekraïne die hegemonie kan doorbreken.
Maar die mag je zelf opzoeken.
In ieder geval lijk je nu wèl te accepteren dat er zoiets is als een Russische hegemonie.
Neequote:Op zondag 9 augustus 2026 18:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja en beide voorbeelden zijn ontkracht.
quote:Dus je hebt geen punt.
Ik ben bekend met het begrip hegemonie.
Maar er is nog steeds niet aangetoond dat Servië binnen de Russische hegemonie valt.
Laat maar weten als je iets gevonden hebt.
Joegoslavië hoorde korte tot een van de trouwste vazallen van de Sovjetunie, maar President Tito wist aan de russiche greep te ontkomen , omdat Beograd ver de troepen van Moscow is in die jaren 50quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja en beide voorbeelden zijn ontkracht.
Dus je hebt geen punt.
Ik ben bekend met het begrip hegemonie.
Maar er is nog steeds niet aangetoond dat Servië binnen de Russische hegemonie valt.
Laat maar weten als je iets gevonden hebt.
Dat klopt helemaal.
Direct na de Tweede Wereldoorlog was Joegoslavië onder leiding van Josip Broz Tito de meest radicale en trouwe bondgenoot van de Sovjet-Unie in Oost-Europa.
Deze extreme trouw sloeg echter snel om in een historische breuk.
De snelle escalatie
1945-1947: Joegoslavië voert in moordtempo een harde, stalinistische politiek door.
1948: Tito weigert zich volledig te onderwerpen aan de controle van de Sovjet-dictator Jozef Stalin.
Juni 1948: De Sovjet-Unie bant Joegoslavië officieel uit het communistische informatiebureau (Cominform).
Gevolg:
Joegoslavië verschuift van trouwste vazal naar de grootste ideologische vijand van Moskou binnen het Oostblok.
De Joegoslavische koers na de breuk
Eigen weg:
Tito ontwikkelt een eigen vorm van socialisme met arbeiderszelfbestuur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |