Nou, ik begrijp van @Candymannetje dat het Russische leger niet vecht in Oekraïne, en dus onaangetast is.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
en hij kan en wil niet stoppen.
Ook al wint Rusland uiteindelijk, het land heeft decenia nodig om er weer een beetje bovenop te komen straks en op Nukes na is er van hun leger weinig meer over.
Als ik een gok moet geven zou Polen alleen al genoeg zijn om ze pak slaag te geven!
Nog steeds dezelfde naiviteit als in feb 2022 toen men Rusland militair zwak inschatte en wel ff zou verslaan met het oekr leger bijgestaan door westerse wapens en intel, en het land ff zouden kelderen met economische sancties.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:53 schreef theguyver het volgende:
Ook al wint Rusland uiteindelijk, het land heeft decenia nodig om er weer een beetje bovenop te komen straks en op Nukes na is er van hun leger weinig meer over.
Als ik een gok moet geven zou Polen alleen al genoeg zijn om ze pak slaag te geven!
Heb me er nog niet verdiept maar had idd wel al opgevangen dat China (nog steeds) beperkingen oplegt aan de export van haar rare-earths, dit nog als gevolg op de amerikaanse tariefoorlog. En bij toestemming export mogen ze niet gebruikt voor militaire doeleinden.quote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:33 schreef Candymannetje het volgende:
Weten jullie hier meer van?
https://sonar21.com/the-g(...)ly-functional-f-35s/
quote:China export zeldzame aardmetalen
China heeft recentelijk de export van zeldzame aardmetalen, zoals samarium, gadolinium en terbium, tijdelijk opgeschort. Dit is een reactie op de invoerheffingen van de Amerikaanse regering en treft ook Europese bedrijven. Bedrijven die de export willen hervatten, moeten speciale licenties aanvragen, wat kan weken tot maanden duren. Dit systeem is nog niet volledig opgebouwd, waardoor het onduidelijk is hoe lang het zal duren voordat bedrijven hun licenties krijgen.
Deze maatregelen zijn een onderdeel van de handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten en zijn gericht op het beschermen van nationale veiligheid. China controleert ongeveer 90% van de wereldwijde verwerking van zeldzame aardmetalen en magneetmaterialen.
De Europese Unie en de Verenigde Staten hebben overeenkomsten gesloten om de druk op de toelevering te verlichten, maar de bestaande exportcontroles hebben wereldwijd tekorten veroorzaakt.
Nou, toen bleek Rusland te zwak te zijn om Oekraïne in een week tijd in te nemen.quote:Op donderdag 6 augustus 2026 07:37 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Nog steeds dezelfde naiviteit als in feb 2022 toen men Rusland militair zwak inschatte en wel ff zou verslaan met het oekr leger bijgestaan door westerse wapens en intel, en het land ff zouden kelderen met economische sancties.
Ze hebben wel effect: Rusland loopt al ruim 4 jaar vast in deze oorlog.quote:Ondertussen 20 sanctiepakketten verder en uitputting van westerse wapenarsenalen en nog steeds geen effect...
Niet relevant, Rusland gaat de NAVO niet aanvallen.quote:Ondertussen overstijgt hun wapenproductie meermaals de capaciteit van gans NATO, en is hun leger battle-hardened, wat meer doorslaggevend is (denk maar aan de recente NATO oefeningen waarbij westerse NATO troepen in de pan geveegd werden door oekr militairen).
Een aanval op de persoon.quote:Maar hey, blijf vooral in je bubbel zitten
Nee, dankzij de voortdurende inzet van Rusland in Oekraïne in te nemen.quote:en hij kan en wil niet stoppen.
Doet me eerder denken aan Trump/VS/Israel
het land heeft decenia nodig om er weer een beetje bovenop te komen straks
oekraine komt er nooit meer bovenop...dankzij onze voortdurende inzet om de oorlog te verlengen
Hij doelt op Rusland die Polen aanvalt. Niet andersom.quote:
Beetje cru om dit zo te stellen. Dus je laat oekr letterlijk doodbloeden terwijl je vindt dat een kleine inspanning van onzentwege hen direct zou kunnen redden.
HIJ wil en hij moet en hij zal doorgaan met zijn oorlogquote:Op woensdag 5 augustus 2026 19:53 schreef theguyver het volgende:
[..]
Het aanvallen van russische olie- en graanschepen heeft oekraine duidelijk geen windeieren gelegd.quote:De recente Russische blokkade in de Zwarte Zee heeft de Oekraïense export van ijzererts en staal nagenoeg volledig stilgelegd via de cruciale maritieme routes. De situatie treft de zware industrie nu nog harder dan aan het begin van de oorlog in 2022. Grote mijnbouwbedrijven, zoals het Zwitsers-Oekraïense Ferrexpo, zijn begin augustus 2026 zelfs volledig gestopt met de productie van ijzererts.
Gevolgen voor de ijzer- en staalexport
De Zwarte Zeeroute is de ruggengraat van de Oekraïense metaalindustrie. De sluiting brengt enorme economische schade toe:
Maritieme export bevroren: De Zwarte Zee-corridor was in de eerste helft van 2026 goed voor 50% van de ijzerertsexport, 50% van de staalexport en 95% van de ruwijzerertsexport.
Productiestop bij mijnen: Ferrexpo heeft haar operationele fabrieken in Centraal-Oekraïne stilgelegd omdat producten het land niet uit kunnen en de liquide middelen snel opraken. Ook staalgigant Metinvest heeft mijnen moeten sluiten en verwacht een productiedaling van minstens 30%.
Enorme omzetverliezen: De metaalsector verliest hierdoor naar schatting 150 tot 200 miljoen dollar per maand aan directe exportinkomsten. [1, 2]
Waarom landroutes geen oplossing zijn
In tegenstelling tot 2022 is uitwijken naar het spoor of Europese havens (zoals in Polen of Roemenië) nu economisch onhaalbaar:
Lage ijzerertsprijzen: De wereldwijde prijs voor ijzererts is gedaald tot onder de 98 dollar per ton. De hoge transportkosten via het spoor naar Europese havens maken de export hierdoor simpelweg verlieslatend.
Duurdere grondstoffen: De blokkade treft ook de import. Oekraïense fabrieken moeten cokeskool via Europese spoorwegen invoeren, wat de importkosten voor deze essentiële grondstof tot wel 15% duurder maakt.
Nieuwe EU-restricties: Sinds juli 2026 gelden er strengere EU-importquota voor staal, waardoor Oekraïne minder gemakkelijk staal naar Europa kan transporteren via het land.
De transportblokkade door Russische aanvallen op commerciële vrachtschepen vormt hiermee, samen met de stilliggende graanexport, een directe en zware klap voor de macro-economische stabiliteit van Oekraïne.
Je zou bijna zeggen dat het oorlog is ..quote:Op donderdag 6 augustus 2026 17:19 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Het aanvallen van russische olie- en graanschepen heeft oekraine duidelijk geen windeieren gelegd.
En dan maar gaan wenen bij de VN Veiligheidsraad dat ze nu zelf in de shit zitten.
god is altijd met de goeie tochquote:"God is met ons." Poetin over het einde van de oorlog met Oekraïne.
quote:Samen met mijn vrouw besloten we in 2015 naar de Krim te verhuizen. We vonden de zee geweldig, het warme klimaat, de goedkope vruchten en de zandstranden. Het begin was romantisch. We zochten lang naar een woning en kozen een driekamerappartement niet ver van Jalta voor 8 miljoen. De administratie van Jalta verkocht het als eigenaarloos. Meteen rijst de vraag: hoe komt een eigenaarloos appartement in de buurt van Jalta terecht? Er was een grootschalige renovatie nodig, omdat de vorige eigenaren, toen ze van de Krim vluchtten, de muren hadden gesloopt en het meubilair hadden meegenomen. Geen probleem, dat fiksen we wel.
Met 25 jaar [huwelijk] achter de rug en gelukkig met twee kinderen en een schoonmoeder, verhuisden we naar de Krim. Vandaag leven we als in de hel. Dat is nu al het tweede jaar. De stroom wordt 2-3 uur per dag afgesloten. Water is er alleen 's nachts; het komt niet tot op de vijfde verdieping. We moeten 's nachts water uit de kelder naar de badkuip sjouwen om te koken en de wc te gebruiken. Er vliegen drones en raketten rond, en de gemene buren grijnzen gemeen en vloeken ons toe.
We besloten een koper te zoeken voor het appartement, om terug te keren naar Tsjita of Oelan-Oede. Maar niemand wil het zelfs maar bekijken voor 500 mille. Wat te doen – ik weet het niet. De kindertijd van de kinderen is voorbij. De rel met de Krim heeft ons leven verwoest en van ons bedelaars gemaakt. De schoonmoeder ruziet voortdurend en dreigt dat ze van de brug springt, omdat ze zo niet langer wil leven. En mijn vrouw heeft zichzelf verwaarloosd en is goddeloos gaan drinken. In 2014 schreeuwde Poetin 'De Krim is van ons', en ik denk dat we zelf niet lang meer te gaan hebben.
Wat doe je als je geen wapens meer hebt ? Nog maar es sancties. Europa kent er ook alles vanquote:Amerikaanse Senaat stemt in met sanctiepakket tegen Rusland en Iran
De Amerikaanse Senaat heeft ingestemd met nieuwe uitgebreide sancties tegen Rusland en Iran. De wet moet ook nog door het Huis van Afgevaardigden worden aangenomen voordat die definitief in werking treedt. Die behandeling kan mogelijk volgende maand al plaatsvinden.
Als de wet wordt aangenomen, zou Trump 100 procent importheffingen kunnen opleggen aan landen die afnemers zijn van Russische energie, zoals India, China, Japan en sommige landen van de Europese Unie. India kreeg vorig jaar nog een handelstarief van 25 procent opgelegd vanwege de aankoop van Russische energie. China kreeg soortgelijke sancties nog niet, omdat Trump de handelsspanningen met dat land wilde beperken. Naast deze sancties krijgt de president met deze wet ook zelf de bevoegdheid om een algemeen tarief van 500 procent te heffen op Russische goederen die in de Verenigde Staten worden geïmporteerd.
https://www.demorgen.be/s(...)%2Fwww.google.com%2F
En ntl vooral Europa in de crosshairs zettenquote:De Verenigde Staten voeren onder leiding van het Pentagon een ingrijpende herziening van hun nucleaire strategie door, waarbij de focus verschuift van langeafstandswapens naar tactische (kleinere) kernwapens. Dit herziene beleidskader moet de Amerikaanse president meer flexibele en geloofwaardige opties bieden bij regionale conflicten met China of Rusland.
De belangrijkste aanpassingen en ontwikkelingen op een rij:
1. Verschuiving naar tactische kernwapens
Meer flexibiliteit: De nieuwe doctrine stapt deels af van de strikte Koude Oorlog-protocollen. In plaats van enkel te dreigen met strategische ICBM's (die direct een totale nucleaire oorlog riskeren), wil de VS kleinere, tactische wapens inzetten op het slagveld.
Geloofwaardige afschrikking: Beleidsmakers zoals Elbridge Colby stellen dat tegenstanders niet geloven dat de VS een intercontinentale raket zal afvuren bij een kleiner conflict. Tactische nucleaire opties moeten deze afschrikking herstellen.
En met de stopzetting van het START verdrag brengt de VS ons weer een stap dichter bij nucleaire vernietiging.quote:2. Uitbreiding en herpositionering in Europa
Nieuwe NAVO-locaties: De VS en de NAVO onderzoeken de mogelijkheid om Amerikaanse kernwapens te stationeren in extra lidstaten. Landen in Oost-Europa en Scandinavië, zoals Polen, Litouwen en Finland, worden genoemd als mogelijke locaties.
Bestaande opslag: Momenteel liggen er al naar schatting 80 tot 100 Amerikaanse kernbommen (type B61) in Europa, verspreid over België, Nederland, Duitsland, Italië en Turkije. Daarnaast zijn er recentelijk ook weer tactische wapens naar het Verenigd Koninkrijk gebracht.
Nieuwe maken?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 09:40 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Wat doe je als je geen wapens meer hebt ?
Wat heb je liever: sancties of een nucleaire winter?quote:Nog maar es sancties. Europa kent er ook alles van
Zoals je zelf aangeeft liggen er al kernwapens in Europa.quote:Verder past het ntl in de strategie van de recente VS oorlogen (uitgelokt en zelfgestarte) om een monopolie te (proberen) verkrijgen op globale energie.
Tevens willen ze hun gebruik van kleinere tactische nukes vergemakkelijken.
[..]
En ntl vooral Europa in de crosshairs zetten
[..]
En met de stopzetting van het START verdrag brengt de VS ons weer een stap dichter bij nucleaire vernietiging.
Tegen 0% import tarief.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 12:51 schreef Candymannetje het volgende:
Volgens mij koopt de USA toch nog behoorlijk wat grondstoffen in Rusland.
Precies, veel stoere praatjes zijn gewoon voor de bühne.quote:
Is het nu geen bondgenoot meer van Rusland?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:49 schreef Wantie het volgende:
[ x ]
Oekraïne gaat de economische banden aanhalen met van oudsher trouwe bondgenoot van Rusland Servië.
De Russische hegemonie brokkelt verder af.
[ x ]
Staat dat er?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 13:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Is het nu geen bondgenoot meer van Rusland?
Hoe noem jij het aanhalen van economische banden met de vijand door een bondgenoot?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 16:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de Russische hegemonie aan het afbrokkelen is dan raakt het toch bondgenoten kwijt?
Van 2 walletjes eten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 16:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe noem jij het aanhalen van economische banden met de vijand door een bondgenoot?
Wat alleen mogelijk is als de grip van 1 walletje aan het afbrokkelen is...quote:
O nee hoor, er zijn zo veel landen die dat doen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 16:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Wat alleen mogelijk is als de grip van 1 walletje aan het afbrokkelen is...
Dat mag, de EU is geen federale overheid.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 17:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O nee hoor, er zijn zo veel landen die dat doen.
Kijk maar naar de landen in oost Europa, velen ontvangen graag het geld van de EU maar blijven hun conservatieve koers varen.
Miljarden die het Rusland moeilijker maken.quote:Als Servië nou mee gaat doen met de sancties tegen Rusland heb je gelijk.
Maar daar is geen sprake van.
Er worden nu miljarden gepompt in Oekraïne en Servië wilt graag een graantje mee pikken.
Of die landen al bij de EU zaten voor de oorlog is niet van belang voor dit voorbeeld.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat mag, de EU is geen federale overheid.
Verder zaten die landen al bij de EU voordat Rusland de oorlog in Oekraïne begon.
[..]
Miljarden die het Rusland moeilijker maken.
Dus hun invloed brokkelt af.
En begrijpelijk: Rusland handelt met de oorlog in Oekraïne tegen het belang van Servië.
Hoe meer Oekraïne geholpen wordt, des te lastiger is het voor Rusland om deze oorlog te winnen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Of die landen al bij de EU zaten voor de oorlog is niet van belang voor dit voorbeeld.
Ik zie werkelijk niet in op wat voor manier Rusland nu benadeeld wordt.
Kan je dat toelichten?
En hoe wordt het in de praktijk lastiger voor Rusland na deze tweet?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoe meer Oekraïne geholpen wordt, des te lastiger is het voor Rusland om deze oorlog te winnen.
Best wel raar dat ik dat hier moet uitspellen, terwijl juist op dit subforum Europa het verwijt krijgt Oekraïne te helpen, waardoor Rusland het land nog niet heeft ingenomen.
Best wel raar dat ik dat hier moet uitspellen, terwijl juist op dit subforum Europa het verwijt krijgt Oekraïne te helpen, waardoor Rusland het land nog niet heeft ingenomen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:17 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe wordt het in de praktijk lastiger voor Rusland na deze tweet?
Dan zijn de voorbeelden niet relevant.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 18:37 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Of die landen al bij de EU zaten voor de oorlog is niet van belang voor dit voorbeeld.
En wat heeft dat met mij te maken?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Best wel raar dat ik dat hier moet uitspellen, terwijl juist op dit subforum Europa het verwijt krijgt Oekraïne te helpen, waardoor Rusland het land nog niet heeft ingenomen.
Blijkbaar kun jij niet lezen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:25 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En wat heeft dat met mij te maken?
Je bent toch niet aan het generaliseren hè?
Het enige wat ik vraag is hoe Rusland er in de praktijk op benadeeld gaat worden na deze tweet.quote:
Ik heb daar al op geantwoord.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het enige wat ik vraag is hoe Rusland er in de praktijk op benadeeld gaat worden na deze tweet.
Wat heeft dat met mijn leescapaciteiten te maken?
Je hebt daar op geantwoord maar enkel je mening gegeven.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:47 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb daar al op geantwoord.
Maar je blijft door drammen.
Blijkbaar is het tegen je zere been dat ik zeg dat de Russische hegemonie aan het afbrokkelen is.
Trouwe bondgenoot Servië gaat Oekraïne helpen...
En jij ziet dat niet als een nadeel voor Rusland.
Prima, dat moet je verder zelf weten.
Servië is het voorbeeld.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:50 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Je hebt daar op geantwoord maar enkel je mening gegeven.
En ik vraag hoe die hegemonie afbraak er in de praktijk uit gaat zien en daar geef je geen antwoord op.
Als je zo zeker van je zaak bent kan je toch wel wat voorbeelden noemen?
En hoe gaat dat Rusland benadelen in de praktijk?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Servië is het voorbeeld.
Een trouwe bondgenoot die Oekraïne gaat helpen.
Dat jij je daardoor in je wiek geschoten voelt kan ik niet helpen.
Het Kremlin heeft 2 maanden geen stroom meer.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 19:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe gaat dat Rusland benadelen in de praktijk?
En hoe is dat te koppelen aan die tweet?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het Kremlin heeft 2 maanden geen stroom meer.
Met knippen en plakken.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:02 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe is dat te koppelen aan die tweet?
De tweet.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 20:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Kan je dat onderbouwen met een bron en link?
Waarom zou Servië dat doen?quote:Vučić said he doubts the Ukrainian conflict will end soon, while Serbia “promises to take under its care a Ukrainian city that has been heavily damaged by the fighting.”
“Serbia will take under its care a small Ukrainian city that has suffered heavily from the fighting. We will invest a lot in it, and I believe the Ukrainian people will appreciate such support from the Serbian people.”
Want in het andere geval is het een teken dat de Russische hegemonie afbrokkelt.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 21:05 schreef Candymannetje het volgende:
Ik lees net dit in een telegram kanaal.
[..]
Waarom zou Servië dat doen?
Zou het een tactiek van Rusland zijn om invloed te krijgen in Oekraïne?
Daarom schijten wij zeven kleuren in de broek als Poetin weer wat doet.quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 22:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want in het andere geval is het een teken dat de Russische hegemonie afbrokkelt.
Dus ik snap deze redenering wel.
Ik weet niet wie allemaal bij jouw 'wij' horen, maar ik in ieder geval niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 01:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Daarom schijten wij zeven kleuren in de broek als Poetin weer wat doet.
Waarom zou het een teken zijn van Russische hegemonie die afbrokkelt?quote:Op zaterdag 8 augustus 2026 22:49 schreef Wantie het volgende:
[..]
Want in het andere geval is het een teken dat de Russische hegemonie afbrokkelt.
Dus ik snap deze redenering wel.
Jawel: trouwe bondgenoot Servië die Oekraïne gaat helpen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 06:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Waarom zou het een teken zijn van Russische hegemonie die afbrokkelt?
Je hebt nog steeds geen praktisch voorbeeld gegeven.
Dat denk ik niet ,Servië gaat een deel van Oekraïne dan bezetten , het deel dat bij Hongarije zou horen volgens Poetinquote:Op zondag 9 augustus 2026 08:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel: trouwe bondgenoot Servië die Oekraïne gaat helpen.
En hoe wordt Rusland daar in de praktijk mee benadeeld?quote:Op zondag 9 augustus 2026 08:56 schreef Wantie het volgende:
[..]
Jawel: trouwe bondgenoot Servië die Oekraïne gaat helpen.
Dat zou wat zijn...quote:Op zondag 9 augustus 2026 09:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat denk ik niet ,Servië gaat een deel van Oekraïne dan bezetten , het deel dat bij Hongarije zou horen volgens Poetin
Dat onder het mom van wederopbouw
Het simpele feit dat trouwe bondgenoot Servië een deal met de vijand maakt om die te helpen tijdens de oorlog doet afbreuk aan de hegemonie van Rusland.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En hoe wordt Rusland daar in de praktijk mee benadeeld?
Laat dan eens zien hoe dat Rusland in de praktijk benadeeld.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het simpele feit dat trouwe bondgenoot Servië een deal met de vijand maakt om die te helpen tijdens de oorlog doet afbreuk aan de hegemonie van Rusland.
Op zich is het wel grappig dat dit topic vol staat met hoe de hegemonie van de EU en VS aan het afbrokkelen is ten gunste van de supermacht Rusland.
Maar op het moment dat er een voorbeeld komt van hoe de Russische hegemonie afbrokkelt, dan moet dat te vuur en te zwaard worden bestreden.
nee dat gaat Polen niet doenquote:Op zondag 9 augustus 2026 10:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dat zou wat zijn...
En dan pakt Polen zijn gebied in Oekraïne terug.
Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:38 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Laat dan eens zien hoe dat Rusland in de praktijk benadeeld.
Dit heeft niks met de hegemonie van Rusland te maken.
Ik denk het ook niet.quote:
En Ruzzia zal het vuurtje daar best goed opstoken met doe alsof Ukrainiansquote:Op zondag 9 augustus 2026 10:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik denk het ook niet.
Maar ik was op m'n werk met een zooitje Polen in gesprek.
Die zijn Oekraïne goed zat zeg.
Het liefste zouden ze alle Oekraïeners terug de grens over trappen.
Er zijn schijnbaar ook regelmatig aanvaringen tussen Oekraïense vluchtelingen en Poolse hooligans.
En dat Bandera verhaal heeft ook behoorlijk wat kwaad bloed gezet.
Er klopt echt niks van deze post.quote:Op zondag 9 augustus 2026 10:57 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.
Rusland raakt de grip op bondgenoot Servië kwijt. En dat blijkt onder andere uit het feit dat Servië Oekraïne gaat helpen tijdens de oorlog tegen Rusland.
Die move is zo opmerkelijk, dat jij denkt dat Rusland hier achter zit.
Oftewel: het kan niet zo zijn dat Servië op deze wijze de hegemonie van Rusland doorbreekt.
Maar tegelijkertijd beweer je dat dit Rusland niet benadeeld, en dus geen teken is dat de Russische hegemonie afbrokkelt.
Dat is tegenstrijdig.
Je spreekt bovendien van twee walletjes eten.
Maar juist dat doorbreekt de hegemonie.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:06 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Er klopt echt niks van deze post.
Rusland heeft geen overheersende macht over Servië.
Beide lijken niet te kloppen op basis van jouw reactie:quote:En heeft ook geen grip op Servië.
Ze werken enkel samen.
Ik denk helemaal niet dat Rusland er achter zit, dat maak je er zelf van.
Ik plaats een mogelijk complot met vraagtekens.
Dus om een gesprek aan te gaan, niet om een stelling te doen.
Nog steeds?quote:Maar gaat het kremlin nog steeds 2 maanden zonder stroom zitten vanwege het bezoek van zelensky aan Servië?
Ja dat zeg je wel.quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet.
[..]
Beide lijken niet te kloppen op basis van jouw reactie:
Waarom zou Servië dat doen?
Zou het een tactiek van Rusland zijn om invloed te krijgen in Oekraïne?
Daarmee suggereer je dat Servië handelt in opdracht van Rusland, als een proxy.
[..]
Nog steeds?
Sinds welke datum het Kremlin zonder stroom dan?
En die van Rusland is aan het afbrokkelen volgens jou.quote:Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.
Nee:quote:
Klopt.quote:En die van Rusland is aan het afbrokkelen volgens jou.
Logisch want als Rusland geen hegemonie over Servië heeft, waarom zou je dan suggereren dat Servië als een proxy voor Rusland fungeert in de oorlog tegen Oekraïne?quote:Dus dan is die er wel volgend jou.
Precies het is een suggestie/complot.
Vandaar ook het vraagteken.
In tegenstelling tot jij die een harde stelling doet.
Waarom zeg je dan 'nog steeds '?quote:Geen idee man, jij beweerde dat het Kremlin zonder stroom zou komen te zitten vanwege het bezoek van Zelensky aan Servië maar je hebt geen datum genoemd.
Wat is het verschil dan?quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:41 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee:
Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten
Jij schrijft dit:
Rusland heeft geen overheersende macht over Servië.
Dat is niet hetzelfde.
[..]
Klopt.
[..]
Logisch want als Rusland geen hegemonie over Servië heeft, waarom zou je dan suggereren dat Servië als een proxy voor Rusland fungeert in de oorlog tegen Oekraïne?
Jij maakt bovendien zelf ook een harde stelling van mijn bewering over Rusland vs Servië.
Alsof Rusland totale controle heeft over Servië en door deze actie enorme schade heeft geleden, zoals een Kremlin zonder stroom.
[..]
Waarom zeg je dan 'nog steeds '?
Maar die Polen hadden ook schijt aan Rusland.quote:Op zondag 9 augustus 2026 11:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En Ruzzia zal het vuurtje daar best goed opstoken met doe alsof Ukrainians
Het verschil tussen macht en positie?quote:
Ik zie het als ongeloof dat Servië tegen de Russische hegemonie in zou kunnen gaan.quote:Ik kwam het tegen in een telegram groep zoals ik in het oorspronkelijke bericht vermelde en was benieuwd hoe jullie er over dachten.
Jij zei 'nog steeds '.quote:Ik heb het niet over totale controle gehad.
Sterker nog, ik ontken dat juist in mijn vorige post.
En jij bent degene die beweerde dat het kremlin zonder stroom kwam te zitten, ik niet.
Dan mag je ook zelf de datum noemen .
En die heeft Rusland dus nietquote:Op zondag 9 augustus 2026 12:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Anyway, een overheersende macht over iemand hebben betekent dat je de totale controle hebt.
Putin zal nooit stoppen met rotzooienquote:Op zondag 9 augustus 2026 11:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar die Polen hadden ook schijt aan Rusland.
Glorie voor het vaderland en de rest moet maar kijken wat ze doen.
Dat was een beetje hun insteek.
Daarom heb je mijn bewoording verkeerd geïnterpreteerd.quote:Op zondag 9 augustus 2026 12:30 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En die heeft Rusland dus niet
Wees dan eens duidelijk, draai er niet om heen en ga niet kommeneuken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:12 schreef Wantie het volgende:
[..]
Daarom heb je mijn bewoording verkeerd geïnterpreteerd.
Ik heb het niet over een allesoverheersende macht.
Je verzet de doelpalen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:20 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wees dan eens duidelijk, draai er niet om heen en ga niet kommeneuken.
Jij doet de stelling en doe dan ook de onderbouwing.
Op welke manier wordt Rusland in de praktijk benadeeld door het bezoek van Zelensky aan Servië?
Welke hegemonie dan?quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Je verzet de doelpalen.
Ik heb het over afbrokkeling van de hegemonie, en daarbij is Servië die Oekraïne gaat helpen een voorbeeld.
Oh, het is prima als jij vindt dat de Russische hegemonie niet bestaat.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Welke hegemonie dan?
Welke overheersende positie heeft Rusland over Servië?
Nou misschien bestaat die wel maar zie ik het gewoon niet.quote:Op zondag 9 augustus 2026 14:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh, het is prima als jij vindt dat de Russische hegemonie niet bestaat.
Daar ga ik verder niet tussen zitten.
Ik geef je er twee:quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:04 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nou misschien bestaat die wel maar zie ik het gewoon niet.
Kan je wat voorbeelden geven van de overheersende positie van Rusland op Servië?
Wat heeft dat met een overheersende positie te maken?quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:23 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik geef je er twee:
1 Rusland heeft een veto tegen de onafhankelijkheid van Kosovo.
2 Servië is voor 90% afhankelijk van Russisch gas. Rusland wil het contract alleen verlengen met 3 maanden per keer.
Niet voor niets heeft Trump in zijn eerste termijn fel geageerd tegen de afhankelijkheid van de EU van Russisch gas en zei Biden dat NS2 hoedanook niet in gebruik zal worden genomen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wat heeft dat met een overheersende positie te maken?
België was in juli 100% afhankelijk van Russisch gas.
Dat zou best kunnen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 15:45 schreef Candymannetje het volgende:
[ x ]En wat denk je hier van Wantie?
Ik zag het in NWS maar omdat we het er hier over hebben past het wel in ons gesprek.
Zou dat te maken hebben met het bezoek van Zelensky aan Servië?
Ik val je niet aan hè, ben oprecht benieuwd naar je reactie.
Ik zie al wat het probleem is.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:24 schreef Wantie het volgende:
[..]
Niet voor niets heeft Trump in zijn eerste termijn fel geageerd tegen de afhankelijkheid van de EU van Russisch gas en zei Biden dat NS2 hoedanook niet in gebruik zal worden genomen.
Die zagen heel goed dat de EU steeds verder in de Russische hegemonie terecht kwam.
De oorlog in Oekraïne is ook ontstaan doordat Oekraïne bezig was zich los te weken uit de Russische hegemonie.
Het argument is constant geweest dat de Amerikanen en de EU zich bemoeiden met de achtertuin van Rusland.
De achtertuin is een synoniem van de hegemonie.
Servië is een trouwe bondgenoot van Rusland, waar Rusland meerdere troeven in handen heeft om Servië in het gareel te houden.
Waarom krijgt Servië geen langdurige contracten meer?
Rusland kan legaal heel snel Servie kreupel maken.
En dan hebben we de olie: 80% van de brandstoffen in Servië komen van een raffinaderij die in handen is van Gazprom.
Rusland heeft in het verleden laten zien niet te schuwen om dit soort machtsposities te gebruiken.
En ondanks dat gaat Servië de banden aanhalen met aartsvijand Oekraïne die Russische doelen bombardeert en het Rusland uiterst moeilijk maakt in het veroveren van het land.
Dat is een afbrokkeling van de hegemonie.
Wellicht niet een heel grote, maar het is een van vele.
Een ander voorbeeld is Lûkasjenko die zijn excuses heeft aangeboden aan Oekraïne voor het beschikbaar stellen van Belarus voor de invasie in Oekraïne en op verzoek van Zelensky de drone repeaters van Rusland heeft uitgeschakeld.
Nog een voorbeeld is de president van Kazakhstan, die zich openlijk tegen de oorlog in Oekraïne keert waar Poetin bij zit.
Ander voorbeeld: door de val van Assad is de invloed van Rusland op Syrië een stuk minder geworden.
Nog eentje: Rusland heeft Armenië laten vallen toen Azerbeidzjan Nagorno-Karabach in nam.
De Russische vredesmacht in de enclave deed helemaal niets.
Dat heeft geleid tot een historische breuk tussen Armenië en Rusland.
Het lidmaatschap van CSTO is door Armenië bevroren.
Een van de redenen waarom Rusland Armenië zou hebben laten vallen is het feit dat Armenië zich los weekte van de Russische hegemonie. Armenië zocht toenadering tot het westen. Rusland liet merken welke prijs dat heeft. Dat heeft averechts gewerkt, want Armenië gaat nu nog sneller losweken uit de hegemonie.
Die zijn met elkaar verbonden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:28 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zie al wat het probleem is.
Je gooit hegemonie en financiële belangen door elkaar.
Alles is met elkaar verbonden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die zijn met elkaar verbonden.
De Amerikaanse hegemonie steunt voor een groot deel op de petrodollar bijvoorbeeld.
Dat is ook een financieel belang.
Dus jouw punt is van tafel.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:32 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Alles is met elkaar verbonden.
Nee je dwaalt al.quote:
Als land A voor de energievoorziening voor 90% afhankelijk is van land B, dan heeft land B een overheersende positie.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:35 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Nee je dwaalt al.
Financiële belangen hebben is niet perse een overheersende positie hebben in een land.
Het kan als drukmiddel gebruikt worden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:43 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als land A voor de energievoorziening voor 90% afhankelijk is van land B, dan heeft land B een overheersende positie.
En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Ik heb met Armenië een voorbeeld gegeven van militaire afhankelijkheid die uiteindelijk tegen Armenië is gebruikt.
Militair overwicht is bijvoorbeeld tegen Georgië gebruikt.
Afhankelijkheid van gas werd in 2021 tegen de EU gebruikt.
Daarvoor is het gebruikt tegen Oekraïne, Belarus, Estland, Letland, Georgië...
Klopt, want die is aan het afbrokkelen.quote:Op zondag 9 augustus 2026 16:59 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het kan als drukmiddel gebruikt worden.
Maar dat wilt niet zeggen dat Rusland dan een overheersende positie heeft.
Want in je eigen voorbeelden heeft Rusland niet z'n zin gekregen.
Dus hadden ze geen overheersende positie.
Dus dan is er in het geval van Servië ook geen sprake van een Russische hegemonie.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:03 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, want die is aan het afbrokkelen.
Steeds meer landen ontsnappen aan de Russische hegemonie.
Oh jawel.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Dus dan is er in het geval van Servië ook geen sprake van een Russische hegemonie.
Die is er ook nooit geweest.
Wanneer viel Servië dan binnen de Russische hegemonie en hoe had Rusland een overheersende positie in het land?quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:21 schreef Wantie het volgende:
[..]
Oh jawel.
En ook die begint te brokkelen.
Servië probeert los te komen van Rusland en toenadering te vinden bij de EU.
Ik ben benieuwd hoe dat afloopt.
Voor Oekraïne, Armenië en Georgië liep dat slecht af.
Dus vooral niet aantonenquote:Op zondag 9 augustus 2026 17:24 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wanneer viel Servië dan binnen de Russische hegemonie en hoe had Rusland een overheersende positie in het land?
Niet met brandstof, dat hebben we net al aangetoond.
Het zijn je eigen woordenquote:Op zondag 9 augustus 2026 17:51 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus vooral niet aantonen![]()
Blijft vermakelijk, dit soort discussies.
Ik heb het idee dat je bij hegemonie denkt aan zoiets als de Russische Federatie of Sovjet Unie.
Dus dat alle landen binnen een hegemonie volledig zijn onderworpen.
Maar dat is niet het geval.
En zolang die discrepantie bestaat heeft de discussie geen zin.
Wat dan wel van tafel is, is dat deze oorlog is ontstaan dankzij Maidan etc...
Want dat zou betekenen dat Oekraïne deel uitmaakte van de Russische hegemonie.
Die overheersing is er toch helemaal niet van Rusland over Servië?quote:Hegemonie betekent de overheersende positie van 1 staat over andere staten.
Ruslands positie is door de oorlog in Oekraïne verzwakt.quote:Op zondag 9 augustus 2026 17:57 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Het zijn je eigen woorden
[..]
Die overheersing is er toch helemaal niet van Rusland over Servië?
Maar wat heeft dat met Servië te maken?quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:09 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ruslands positie is door de oorlog in Oekraïne verzwakt.
De hegemonie brokkelt af.
Dat is precies mijn punt.
En nu roep jij dat die afbrokkeling bewijs is dat er geen Russische hegemonie geweest is.
Wat ik al eerder zei: prima dat jij dat denkt.
Maar dan is Oekraïne een soeverein land dat zijn eigen koers bepaalt en heeft alleen Rusland schuld aan deze oorlog.
Als er helemaal geen Russische hegemonie bestaat, dan hoefde Rusland Oekraïne niet aan te vallen en waren we nooit in de situatie gekomen waarbij we dit onderwerp bespreken.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:15 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Maar wat heeft dat met Servië te maken?
Ik vraag wat het met Servië te maken heeft.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:27 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als er helemaal geen Russische hegemonie bestaat, dan hoefde Rusland Oekraïne niet aan te vallen en waren we nooit in de situatie gekomen waarbij we dit onderwerp bespreken.
Ik heb de hegemonie van Rusland over Servië al uitgelegd met 2 voorbeelden.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:29 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik vraag wat het met Servië te maken heeft.
Daar ging het tenslotte over.
De hegemonie van Rusland over Servië.
Jij trekt er allemaal landen bij die er niks mee te maken hebben en die enkel je eigen beweringen ontkrachten
Ja en beide voorbeelden zijn ontkracht.quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:33 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik heb de hegemonie van Rusland over Servië al uitgelegd met 2 voorbeelden.
Er zijn meer punten, maar ik vind die twee wel genoeg.
Er zijn ook punten waarop Servië dankzij de oorlog in Oekraïne die hegemonie kan doorbreken.
Maar die mag je zelf opzoeken.
In ieder geval lijk je nu wèl te accepteren dat er zoiets is als een Russische hegemonie.
Neequote:Op zondag 9 augustus 2026 18:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja en beide voorbeelden zijn ontkracht.
quote:Dus je hebt geen punt.
Ik ben bekend met het begrip hegemonie.
Maar er is nog steeds niet aangetoond dat Servië binnen de Russische hegemonie valt.
Laat maar weten als je iets gevonden hebt.
Joegoslavië hoorde korte tot een van de trouwste vazallen van de Sovjetunie, maar President Tito wist aan de russiche greep te ontkomen , omdat Beograd ver de troepen van Moscow is in die jaren 50quote:Op zondag 9 augustus 2026 18:40 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ja en beide voorbeelden zijn ontkracht.
Dus je hebt geen punt.
Ik ben bekend met het begrip hegemonie.
Maar er is nog steeds niet aangetoond dat Servië binnen de Russische hegemonie valt.
Laat maar weten als je iets gevonden hebt.
quote:AI-overzicht
Dat klopt helemaal.
Direct na de Tweede Wereldoorlog was Joegoslavië onder leiding van Josip Broz Tito de meest radicale en trouwe bondgenoot van de Sovjet-Unie in Oost-Europa.
Deze extreme trouw sloeg echter snel om in een historische breuk.
De snelle escalatie
1945-1947: Joegoslavië voert in moordtempo een harde, stalinistische politiek door.
1948: Tito weigert zich volledig te onderwerpen aan de controle van de Sovjet-dictator Jozef Stalin.
Juni 1948: De Sovjet-Unie bant Joegoslavië officieel uit het communistische informatiebureau (Cominform).
Gevolg:
Joegoslavië verschuift van trouwste vazal naar de grootste ideologische vijand van Moskou binnen het Oostblok.
De Joegoslavische koers na de breuk
Eigen weg:
Tito ontwikkelt een eigen vorm van socialisme met arbeiderszelfbestuur.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |