abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 juli 2026 @ 11:51:04 #251
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221404472
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:27 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het staat zeker niet in steen gebeiteld, maar de legitimiteit van de ICC proberen te ondermijnen omdat het je zo uitkomt (wat @:HowardRoark hier doet) vind ik ook bijzonder.
Ondermijn in de ICC omdat het mij niet goed uitkomt? Mijn kritiek is toch veel breder dan dat. Rare draai dit.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 10:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wat opmerkelijk is want ze zijn allemaal lid van de VN waarmee men bij het lidmaatschap eigenlijk automatisch erkenning van de regels gegeven wordt. Maar zoals we vaker zien in de wereld willen sommige landen wel soms regels die hun uitkomen maar werken de regels tegen hun dan opeens is de wereld weer te klein..

En dat sommige oorlogs misdaden onbestraft blijven impliceert natuurlijk totaal niet dat we als wereld daarom maar alle oorlogs misdaden weer goed moeten keuren.. :')
De VN is natuurlijk een grote façade, waar landen vooral voor de eigen invloedsferen en geopolitieke belangen aan meedoen. Het ICC heeft grotere consequenties en veel landen begrijpen heel goed het functioneren van zo een orgaan.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook landen zoals China, Rusland en Iran die dondersgoed weten structureel allerlei verdragen en wetten te schaden. Maar binnen de VN worden landen als Iran doodleuk voorzitter gemaakt van een forum mensenrechten of een commissie over vrouwenrechten. Wat ook benadrukt hoe serieus de VN is te nemen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator woensdag 22 juli 2026 @ 11:52:03 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221404475
de VN is natuurlijk geen grote facade
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_221404484
quote:
88s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:52 schreef sp3c het volgende:
de VN is natuurlijk geen grote facade
De hele VN is failliet voor nu.
graag verwijderen
pi_221404496
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ondermijn in de ICC omdat het mij niet goed uitkomt? Mijn kritiek is toch veel breder dan dat. Rare draai dit.
In deze discussie bedoel ik natuurlijk. Dit is wat je eerder zei (relevant stuk van je post gepakt):
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 09:09 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
In theorie klinkt het inderdaad mooi, utopisch zelfs.

De realiteit is echter dat A) heel veel oorlogsmisdaden onbestraft blijven en B) pakweg de helft van de wereld het ICC niet erkent. Kortom, dit leidt tot een selectieve toepassing van het internationale recht. Sommigen worden er selectief uitgepikt, anderen niet. Om hier politiek ideologische factoren nog maar even buiten beschouwing te laten. Op zo een manier verandert zo een juridisch orgaan eerder in een politiek wapen dan dat het doet waar het voor is opgetuigd.
Vooral die laatste zin is relevant. Daarmee betwist je de legitimiteit van het ICC. Maargoed, dat begreep je zelf ook wel natuurlijk.

quote:
De VN is natuurlijk een grote façade, waar landen vooral voor de eigen invloedsferen en geopolitieke belangen aan meedoen. Het ICC heeft grotere consequenties en veel landen begrijpen heel goed het functioneren van zo een orgaan.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook landen zoals China, Rusland en Iran die dondersgoed weten structureel allerlei verdragen en wetten te schaden. Maar binnen de VN worden landen als Iran doodleuk voorzitter gemaakt van een forum mensenrechten of een commissie over vrouwenrechten. Wat ook benadrukt hoe serieus de VN is te nemen.
Er is een heel groot verschil tussen is en vind. Jij vindt de VN een grote façade, oftewel: een mening. Dat zijn veel mensen (gelukkig) niet met je eens. Kunnen we mooi ook toevoegen aan het lijstje, het betwisten van de legitimiteit van de VN.
  Moderator woensdag 22 juli 2026 @ 11:56:52 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221404502
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:53 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De hele VN is failliet voor nu.
niet echt
pi_221404531
De VN is als een bezorgde lieve moeder met kraaltjes en bloemen in haar haren die slechts foei zegt en haar zwakbegaafde zoontje tegen elke prijs beschermd, ook al heeft hij net het buurmeisje verkracht, omgebracht en in de tuin van de buren begraven.
graag verwijderen
pi_221404562
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:02 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De nucleaire deal met Saudi-Arabië is het geesteskind van Joe Biden.
Trump zet het voort.
pi_221404566
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:27 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het staat zeker niet in steen gebeiteld, maar de legitimiteit van de ICC proberen te ondermijnen omdat het je zo uitkomt (wat @:HowardRoark hier doet) vind ik ook bijzonder.
Maar US heeft het ICC (oorlogsrecht) altijd al naar eigen zinnen gebruikt. De recente retoriek van Rubio is precies dat, retoriek dat is veranderd. Maar hun houding tegenover het ICC was altijd al zo.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:16:19 #259
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221404595
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:55 schreef beefkeek het volgende:

[..]
In deze discussie bedoel ik natuurlijk. Dit is wat je eerder zei (relevant stuk van je post gepakt):
[..]
Vooral die laatste zin is relevant. Daarmee betwist je de legitimiteit van het ICC. Maargoed, dat begreep je zelf ook wel natuurlijk.
Mijn kritiek op het ICC gaat dus veel verder dan deze discussie alleen.

En de legitimiteit van het ICC dient ook betwist te worden. Wat we nu vooral zien is dat mijn kritiek op bekritiseerd wordt, maar geen inhoudelijke argumenten waarom het ICC wél legitiem zou zijn. Wat maakt het dat zo een orgaan goed functioneert en belangrijk is?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:55 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Er is een heel groot verschil tussen is en vind. Jij vindt de VN een grote façade, oftewel: een mening. Dat zijn veel mensen (gelukkig) niet met je eens. Kunnen we mooi ook toevoegen aan het lijstje, het betwisten van de legitimiteit van de VN.
Integendeel Het is een façade vanwege de door mij gegeven argumenten. Een façade wil zeggen dat je te maken hebt met iets dat aan de buitenkant mooier moet lijken dan het eigenlijk is, een schijnvertoning dus.

Een organisatie waar bijna alle landen op de wereld lid van zijn om zo enige orde in de wereld te houden, conflicten en oorlog te voorkomen en de rechten van de mens te beschermen klinkt natuurlijk nobel en goed maar in de praktijk zien we iets heel anders. Namelijk dat partijen die structureel mensenrechten schenden en conflicten en oorlogen beginnen of steunen gewoon deel uitmaken van de VN en zelfs mogen aansluiten bij commissies en fora.

Hierdoor verliest zo een organisatie natuurlijk al snel legitimiteit. Het is alsof je een politie-eenheid opricht, waarbij criminelen en misdadigers de rol van agent krijgen en anderen mogen aanpakken omdat men te hard heeft gereden, maar zelf een grote drugshandel achter hun naam hebben staan en de politie-eenheid gebruiken om concurrenten of vijanden een loer te draaien.

Dit is natuurlijk een grote aanfluiting. En dit zien we letterlijk in de VN gebeuren, denk aan een Rusland dat een oorlog start in Oekraïne, maar vervolgens zich gepikeerd en met ontsteltenis uitspreekt over conflicten elders.

Of neemt een Iran of China, die zich uitspreken over mensenrechten terwijl men zelf niet anders doet dan deze systematisch schenden. Iran bijvoorbeeld, rechtvaardigt dit vervolgens door dingen te zeggen als dat er in Iran geen homoseksuelen of dat het simpelweg niet meedoet aan 'Westerse' ideeën over gelijkwaardigheid. Chima beweert tot op de dag vandaag nog dat alle concentratiekampen voor de Oeigoeren zelfs voor 'counter-terrorism' en 'heropvoeding' zijn.

In hoeverre is zo een orgaan serieus te nemen volgens jou?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_221404604
Als dit nog lang gaat duren, dan komt er een moment dat Amerika (tactische) kernwapens gaat inzetten om de nucleaire capaciteit van Iran te vernietigen.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:19:08 #261
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221404611
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:16 schreef HowardRoark het volgende:
En de legitimiteit van het ICC dient ook betwist te worden. Wat we nu vooral zien is dat mijn kritiek op bekritiseerd wordt, maar geen inhoudelijke argumenten waarom het ICC wél legitiem zou zijn
Het Statuut van Rome is gewoon door 120+ leden geratificeerd. 60 leden was al genoeg om het ICC te mogen oprichten. Het ICC is daarmee dus gewoon een legitiem instituut.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221404624
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:16 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Mijn kritiek op het ICC gaat dus veel verder dan deze discussie alleen.

En de legitimiteit van het ICC dient ook betwist te worden. Wat we nu vooral zien is dat mijn kritiek op bekritiseerd wordt, maar geen inhoudelijke argumenten waarom het ICC wél legitiem zou zijn. Wat maakt het dat zo een orgaan goed functioneert en belangrijk is?
Het ICC heeft zeker zijn problemen, maar dat maakt de legitimiteit niet minder. Volgens dezelfde logica kun je de politie wel afschaffen omdat er nog steeds mensen vermoord worden. Het is een kolderiek argument wat nergens op slaat. In plaats van de legitimiteit betwisten kan er ook aangegeven worden wat er mis gaat zodat dat verbeterd kan worden.

quote:
Integendeel Het is een façade vanwege de door mij gegeven argumenten. Een façade wil zeggen dat je te maken hebt met iets dat aan de buitenkant mooier moet lijken dan het eigenlijk is, een schijnvertoning dus.

Een organisatie waar bijna alle landen op de wereld lid van zijn om zo enige orde in de wereld te houden, conflicten en oorlog te voorkomen en de rechten van de mens te beschermen klinkt natuurlijk nobel en goed maar in de praktijk zien we iets heel anders. Namelijk dat partijen die structureel mensenrechten schenden en conflicten en oorlogen beginnen of steunen gewoon deel uitmaken van de VN en zelfs mogen aansluiten bij commissies en fora.

Hierdoor verliest zo een organisatie natuurlijk al snel legitimiteit. Het is alsof je een politie-eenheid opricht, waarbij criminelen en misdadigers de rol van agent krijgen en anderen mogen aanpakken omdat men te hard heeft gereden, maar zelf een grote drugshandel achter hun naam hebben staan en de politie-eenheid gebruiken om concurrenten of vijanden een loer te draaien.

Dit is natuurlijk een grote aanfluiting. En dit zien we letterlijk in de VN gebeuren, denk aan een Rusland dat een oorlog start in Oekraïne, maar vervolgens zich gepikeerd en met ontsteltenis uitspreekt over conflicten elders.

Of neemt een Iran of China, die zich uitspreken over mensenrechten terwijl men zelf niet anders doet dan deze systematisch schenden. Iran bijvoorbeeld, rechtvaardigt dit vervolgens door dingen te zeggen als dat er in Iran geen homoseksuelen of dat het simpelweg niet meedoet aan 'Westerse' ideeën over gelijkwaardigheid. Chima beweert tot op de dag vandaag nog dat alle concentratiekampen voor de Oeigoeren zelfs voor 'counter-terrorism' en 'heropvoeding' zijn.

In hoeverre is zo een orgaan serieus te nemen volgens jou?
Dat is natuurlijk niet uniek aan Iran, China of Rusland, dat geldt voor veel landen. De VN mist tanden om daadwerkelijk ergens actie op te kunnen ondernemen, want de grotere landen (zoals de VS, Rusland etc) kunnen gewoon een veto uitspreken op wat ze niet zint. Dan kun je zeggen: de VN is kut, maar je kunt ook zeggen: Joh, laten we dit anders aanpakken zodat de VN beter gaat werken.
pi_221404644
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:18 schreef theunderdog het volgende:
Als dit nog lang gaat duren, dan komt er een moment dat Amerika (tactische) kernwapens gaat inzetten om de nucleaire capaciteit van Iran te vernietigen.
Dat zou echt een gigantische escalatie zijn. Want als de VS ze daadwerkelijk gaat gebruiken, waarom zou Rusland 't dan niet doen? Of Noord-Korea tegen Zuid-Korea? Of Israël tegen Iran?
pi_221404651
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het Statuut van Rome is gewoon door 120+ leden geratificeerd. 60 leden was al genoeg om het ICC te mogen oprichten. Het ICC is daarmee dus gewoon een legitiem instituut.
Het is sowieso een legitiem instituut. Die discussie is volstrekt kansloos. Wat wel 'interessant' kan zijn is of het nog een nuttig instituut is. Of het nog kan waarmaken waar het voor is opgericht.

Feit is: als Amerika beslist de boel te frustreren, banken van hoge ICC figuren te bevriezen, de ICC weinig heeft om daar tegenstand tegen te bieden.
pi_221404664
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:26 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat zou echt een gigantische escalatie zijn. Want als de VS ze daadwerkelijk gaat gebruiken, waarom zou Rusland 't dan niet doen? Of Noord-Korea tegen Zuid-Korea? Of Israël tegen Iran?
Omdat kernwapens verschillende doeleinde hebben. Strategische kernwapens zijn er enkel voor de afschrikking (want mad), bij tactische kernwapens is dat genuanceerder, omdat je ze specifieker kan gebruiken, zonder het risico op een kernoorlog.

Rusland is van mening dat Oekraine van hun is, waarom zou je dan een tactische kernwapen gebruiken (want het specifieke gebied onbewoonbaar maakt).
pi_221404677
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Omdat kernwapens verschillende doeleinde hebben. Strategische kernwapens zijn er enkel voor de afschrikking (want mad), bij tactische kernwapens is dat genuanceerder, omdat je ze specifieker kan gebruiken, zonder het risico op een kernoorlog.

Rusland is van mening dat Oekraine van hun is, waarom zou je dan een tactische kernwapen gebruiken (want het specifieke gebied onbewoonbaar maakt).
Een tactisch kernwapens is niets anders dan een kernwapen met een kleinere yield, het is nog steeds een kernwapen. In het geval van Rusland kun je dus denken aan een scenario waarin een gebied ergens in west-Oekraïne platgegooid wordt zodat Oekraïne de Krim en andere gebieden opgeeft.

De angst voor kernwapens heeft macht zolang ze niet daadwerkelijk gebruikt worden, het scenario: "Als ik er nu één afvuur krijg ik er 10 terug" is wat afschrikwekkend werkt.
pi_221404696
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:32 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Een tactisch kernwapens is niets anders dan een kernwapen met een kleinere yield, het is nog steeds een kernwapen. In het geval van Rusland kun je dus denken aan een scenario waarin een gebied ergens in west-Oekraïne platgegooid wordt zodat Oekraïne de Krim en andere gebieden opgeeft.

De angst voor kernwapens heeft macht zolang ze niet daadwerkelijk gebruikt worden, het scenario: "Als ik er nu één afvuur krijg ik er 10 terug" is wat afschrikwekkend werkt.
1: Ja. Maar qua omvang is dat echt wel een groot verschil. Het gebruik van een tactische kernwapen voor een specifiek doel, zal niet een kernoorlog veroorzaken.

Dat plan dat je omschrijft is niet 'onmogelijk', maar je moet je realiseren dat dat gebied dan ook onbewoonbaar is voor Rusland (Russische soldaten), wat dus vraagt om allerlei logistieke planning. Dat komt niet overeen met de plannen van Rusland omtrent Oekraine. Is eerder een wanhoopsdaad (waar we wel rekening mee dienen te houden).

2: Als ik er nu 10 afvuur, krijg ik er 1 terug ook. Strategische kernwapens gaan nooit meer worden gebruikt.

Tactische kernwapens is de kans heel klein, maar niet onmogelijk.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:39:20 #268
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221404704
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:22 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Het ICC heeft zeker zijn problemen, maar dat maakt de legitimiteit niet minder. Volgens dezelfde logica kun je de politie wel afschaffen omdat er nog steeds mensen vermoord worden. Het is een kolderiek argument wat nergens op slaat. In plaats van de legitimiteit betwisten kan er ook aangegeven worden wat er mis gaat zodat dat verbeterd kan worden.
Als pakweg de halve wereld een orgaan niet heeft erkend, dan kunnen gerust spreken over een probleem mbt de legitimiteit van zo een orgaan. Legitimiteit heeft immers concreet te maken met het aanzien en de acceptatie van een positie van macht en de daarbij komende aanvaarding het gezag. En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een internationaal strafhof bovenop nationale juridische instituten?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:22 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk niet uniek aan Iran, China of Rusland, dat geldt voor veel landen. De VN mist tanden om daadwerkelijk ergens actie op te kunnen ondernemen, want de grotere landen (zoals de VS, Rusland etc) kunnen gewoon een veto uitspreken op wat ze niet zint. Dan kun je zeggen: de VN is kut, maar je kunt ook zeggen: Joh, laten we dit anders aanpakken zodat de VN beter gaat werken.
Nou, dat soort landen zijn daar wel uniek in. En zoals je zelf al aangeeft mist de VN daadkracht en concrete verandering zit er niet bepaald aan te komen? Kortom, wat is dan de toegevoegde waarde van zo een orgaan? Het is nu een grote poppenkast die landen enkel gebruiken voor politieke spelletjes en de eigen invloedsfeer te beschermen of vergroten. Is dat wenselijk?
pi_221404713
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:39 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Als pakweg de halve wereld een orgaan niet heeft erkend, dan kunnen gerust spreken over een probleem mbt de legitimiteit van zo een orgaan. Legitimiteit heeft immers concreet te maken met het aanzien en de acceptatie van een positie van macht en de daarbij komende aanvaarding het gezag. En wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een internationaal strafhof bovenop nationale juridische instituten?
[..]
Nou, dat soort landen zijn daar wel uniek in. En zoals je zelf al aangeeft mist de VN daadkracht en concrete verandering zit er niet bepaald aan te komen? Kortom, wat is dan de toegevoegde waarde van zo een orgaan? Het is nu een grote poppenkast die landen enkel gebruiken voor politieke spelletjes en de eigen invloedsfeer te beschermen of vergroten. Is dat wenselijk?
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:19 schreef -XOR- het volgende:

[..]
pi_221404730
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]
1: Ja. Maar qua omvang is dat echt wel een groot verschil. Het gebruik van een tactische kernwapen voor een specifiek doel, zal niet een kernoorlog veroorzaken.

Ik hoop het. Maar katten in het nauw maken rare sprongen. Kernwapens zijn nu nog not done, dat moeten we (wat mij betreft) zo houden.

quote:
Dat plan dat je omschrijft is niet 'onmogelijk', maar je moet je realiseren dat dat gebied dan ook onbewoonbaar is voor Rusland (Russische soldaten), wat dus vraagt om allerlei logistieke planning. Dat komt niet overeen met de plannen van Rusland omtrent Oekraine. Is eerder een wanhoopsdaad (waar we wel rekening mee dienen te houden).
Poetin gaat vechtend ten onder, dus wanhoopsdaden sluit ik niet uit

quote:
2: Als ik er nu 10 afvuur, krijg ik er 1 terug ook. Strategische kernwapens gaan nooit meer worden gebruikt.

Ik hoop het van harte. Kernwapens met grotere yield moeten wat mij betreft allemaal vernietigd worden, welk land ze ook van zijn.
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:44:28 #271
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221404735
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:41 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[..]

Jezelf herquoten vormt op geen enkele manier een antwoord op de vragen. Die gaan namelijk verder dan het instituut van Statuut van Rome.
pi_221404744
quote:
14s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:44 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Jezelf herquoten vormt op geen enkele manier een antwoord op de vragen. Die gaan namelijk verder dan het instituut van Statuut van Rome.
Ik herquote dan ook @-XOR- die op een betere manier dan ik kon uitleggen wat het ICC een legitiem instituut maakte.
pi_221404748
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:41 schreef beefkeek het volgende:

[..]
[..]

Als 9 van de 10 mensen een koophuis heeft in jouw straat en jij een huurhuis hoef je jij jezelf toch ook niet te houden aan hypothecaire verplichtingen van de anderen.
graag verwijderen
pi_221404752
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:43 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ik hoop het. Maar katten in het nauw maken rare sprongen. Kernwapens zijn nu nog not done, dat moeten we (wat mij betreft) zo houden.
[..]
Poetin gaat vechtend ten onder, dus wanhoopsdaden sluit ik niet uit
[..]
Ik hoop het van harte. Kernwapens met grotere yield moeten wat mij betreft allemaal vernietigd worden, welk land ze ook van zijn.
Beste is geen kernwapens. Tweede beste is zoveel mogelijk landen kernwapens.

Eerste is al niet meer mogelijk, dus laten we maar naar dat tweede gaan. Althans, qua veiligheid. Als je je gaat focussen op machts-hegemonie dan is het zaak dat enkel westerse landen over kernwapens beschikken :)
pi_221404762
Maar goed hoe goed functioneert de door Trump opgerichte tegenhanger van de VN genaamd board of peace waarbij betalende leden mogen meedoen..

Het is bizar dat sommige westerlingen zo tegen een vanuit westerse perspectief opgezette organisatie als de VN ageren zouden ze in die bepaalde contreien eigenlijk stiekem anti westerse sentimenten koesteren?
  woensdag 22 juli 2026 @ 12:52:54 #276
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_221404789
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Maar goed hoe goed functioneert de door Trump opgerichte tegenhanger van de VN genaamd board of peace waarbij betalende leden mogen meedoen..
Niet, daar heeft niemand het ook over gehad.
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Het is bizar dat sommige westerlingen zo tegen een vanuit westerse perspectief opgezette organisatie als de VN ageren zouden ze in die bepaalde contreien eigenlijk stiekem anti westerse sentimenten koesteren?
Als zulke instituten worden misbruikt door kwaadwillende actoren (met name de niet-Westerse landen) dan heeft zo een instituut geen zin natuurlijk en is de wereld beter af zonder.
pi_221405228
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik zie de VS wel een tactische kernwapen inzetten op Mountain Pickaxe uit wanhoop, niet dat het gaat werken. Verder ben je strategisch gezien nul komma nul verder als je ze inzet.
Eigenlijk hebben ze militair totaal geen oplossing voor dit conflict. Hoe meer er wordt gebombardeerd, hoe koppiger en vastberadener de Iraniers worden in hun verzet. Maargoed het is de wens van Israel om Iran totaal te vernietigen, zoals Smotrich gisteren die wens maar nog eens herhaalde.
pi_221405231
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 12:46 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Als 9 van de 10 mensen een koophuis heeft in jouw straat en jij een huurhuis hoef je jij jezelf toch ook niet te houden aan hypothecaire verplichtingen van de anderen.
Wat een beroerde vergelijking.
pi_221405238
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:22 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Ik zie de VS wel een tactische kernwapen inzetten op Mountain Pickaxe uit wanhoop, niet dat het gaat werken maargoed. Verder ben je strategisch gezien nul komma nul verder als je ze inzet.
Eigenlijk hebben ze militair totaal geen oplossing voor dit conflict. Hoe meer er wordt gebombardeerd, hoe koppiger en vastberadener de Iraniers worden in hun verzet. Maargoed het is de wens van Israel om Iran totaal te vernietigen, zoals Smotrich gisteren die wens maar nog eens herhaalde.
Nouja, door Iran te blijven bombarderen, zorg je ervoor dat ze nooit echt er weer bovenop kunnen komen. En dat maakt het ontwikkelingen van kernwapens ook lastiger.

Volgens mij is dat nog het enige doel. iran zodanig verzwakken, dat ze niet invloedrijker/machtiger worden dan ze nu zijn.
pi_221405248
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:23 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Wat een beroerde vergelijking.
Nee hoor, verdrag niet getekend ook geen verplichtingen, lijkt me zowat de basis van alles.
graag verwijderen
pi_221405250
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Nouja, door Iran te blijven bombarderen, zorg je ervoor dat ze nooit echt er weer bovenop kunnen komen. En dat maakt het ontwikkelingen van kernwapens ook lastiger.

Volgens mij is dat nog het enige doel. iran zodanig verzwakken, dat ze niet invloedrijker/machtiger worden dan ze nu zijn.
Hoelang kunnen ze dat doen als ze de hele wereldeconomie de goot inslepen? Midterms komen er ook aan... En natuurlijk wordt Iran hard geraakt, maar de belangerijke spul zit allemaal ondergronds en veilig. Iran wordt al 40 jaar plus hard gesanctioneerd, die zijn wel wat gewend.
pi_221405257
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:22 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Ik zie de VS wel een tactische kernwapen inzetten op Mountain Pickaxe uit wanhoop, niet dat het gaat werken. Verder ben je strategisch gezien nul komma nul verder als je ze inzet.
De VS blokkeren de zeestraat van Hormuz, geen voedsel en geen inkomsten voor Iran, you do the math.
graag verwijderen
pi_221405259
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:28 schreef AFA2022 het volgende:

[..]
Hoelang kunnen ze dat doen als ze de hele wereldeconomie de goot inslepen? Midterms komen er ook aan... En natuurlijk wordt Iran hard geraakt, maar de belangerijke spul zit allemaal ondergronds en veilig. Iran wordt al 40 jaar plus hard gesanctioneerd, die zijn wel wat gewend.
Als je de polls ziet, dan valt het reuze mee qua populariteit verlies van Trump. ja, wel iets. Maar niet zodanig dat ik denk: dat wordt hoe dan ook winst voor de democraten.

Amerikanen pikken blijkbaar veel.
pi_221405280
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:28 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Nee hoor, verdrag niet getekend ook geen verplichtingen, lijkt me zowat de basis van alles.
Oh oké. Mag je als huurder dan wel je buren fysiek aanvallen en de ruiten van hun koophuizen. ingooien?
pi_221405314
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Als je de polls ziet, dan valt het reuze mee qua populariteit verlies van Trump. ja, wel iets. Maar niet zodanig dat ik denk: dat wordt hoe dan ook winst voor de democraten.

Amerikanen pikken blijkbaar veel.
Democraten zuigen net zo hard eigenlijk, allebei de partijen zitten in de pocket van de Israelische lobby. Maar voor de ego van Trump zou het wel erg zijn als hij de midterms zou verliezen.
pi_221405374
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:29 schreef UitStraling het volgende:

[..]
De VS blokkeren de zeestraat van Hormuz, geen voedsel en geen inkomsten voor Iran, you do the math.
Ik denk dat er eerder in het Westen een opstand komt als de benzine prijs steeds duurder wordt, dan bij de Iraniers als ze minder te eten hebben.
pi_221405953
De wanhoop druipt er vanaf.
twitter
  woensdag 22 juli 2026 @ 15:17:28 #288
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221405987
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:11 schreef Doler12 het volgende:
[ x ]
Vraag is of dit uberhaupt besproken is met het leger, of weer gewoon zo'n toilet tweet.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Moderator woensdag 22 juli 2026 @ 15:23:59 #289
8781 crew  Frutsel
pi_221406027
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juli 2026 15:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Vraag is of dit uberhaupt besproken is met het leger, of weer gewoon zo'n toilet tweet.
quote:
Iran heeft naar schatting ongeveer 300.000 bruggen
Mogen ze nog wel ff :')
pi_221406072
quote:
[ x ]
Bibi wrijvend in zijn handen tegen zijn legerleider: Shoot at every ship in the Strait of Hormuz!
pi_221406339
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 13:29 schreef UitStraling het volgende:

[..]
Iran is geen eiland, er zijn wegverbindingen met o.a. Afghanistan, Irak, Turkije, Armenie, Azerbaijan, Turkmenistan, Pakistan.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221406359
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 16:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Iran is geen eiland, er zijn wegverbindingen met o.a. Afghanistan, Irak, Turkije, Armenie, Azerbaijan, Turkmenistan, Pakistan.
En op de Kaspische zee varen ook nog wat schepen.. Vooral Rusland kan via die route van alles van iran kopen en verkopen..
pi_221406383
quote:
[ x ]
Gelukkig geen escalatie ;)
pi_221406397
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En op de Kaspische zee varen ook nog wat schepen.. Vooral Rusland kan via die route van alles van iran kopen en verkopen..
Is zeker (nog) een te grote afstand voor de oekainse drones :P
pi_221406511
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2026 16:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Is zeker (nog) een te grote afstand voor de oekainse drones :P
Als ze in Siberië met drones dingen kunnen raken dan niet maar ik vermoed dat Oekraïne liever hun drones aan tactisch voor hun gezien betere doelen besteed. Misschien als ze er 10 krijgen van de VS met de voorwaarden dat er 5 naar de Kaspische zeehaven vliegen wel... 8-)
  Moderator woensdag 22 juli 2026 @ 16:52:51 #296
8781 crew  Frutsel
pi_221406615
quote:
Trump dreigt met aanval op geheime nucleaire bunker in Iran: ’We zijn nog vriendelijk geweest’

Nu het conflict tussen de Verenigde Staten en Iran opnieuw escaleert, dreigt de Amerikaanse president Donald Trump met aanvallen op het Iraanse ondergrondse nucleaire complex 'Pickaxe Mountain'. "We gaan die regio waarschijnlijk binnenkort aanvallen", zei de president dinsdag tijdens een ontmoeting met de Libanese president Joseph Aoun in het Witte Huis.

Trump benadrukte dat de VS elke locatie in het vizier zullen nemen die Iran wil gebruiken voor nucleaire doeleinden. "Eerlijk gezegd hebben ze nog niets gezien. We zijn nog vriendelijk geweest", stelde de president. Hij voegde eraan toe dat Iran jaren nodig zal hebben voor de wederopbouw na de aanvallen.

'Pickaxe Mountain', in Iran bekend als Kuh-e Kolang Gaz La, is een ondergronds tunnelcomplex op twee kilometer van Natanz. De Israëlische inlichtingendiensten geloven dat Iran duizenden centrifuges voor de verrijking van uranium heeft verstopt in de tunnels, aldus The Wall Street Journal.

Natanz is al eerder gebombardeerd, terwijl 'Pickaxe Mountain' geen doelwit was van de Amerikaans-Israëlische luchtaanvallen in 2025 en 2026. Dat zegt het Institute for Science and International Security, een Amerikaanse denktank.
pi_221406688
quote:
[ x ]
Met dat soort uitspraken lijkt het me ook wel tijd worden dat Trump door het ICC wordt gedagvaard.
pi_221406881
Dubai for less: Emirate to offer ¤700 worth of discounts in new invite-a-friend scheme.

https://www.euronews.com/(...)vite-a-friend-scheme

Grote korting als je naar Dubai wilt en hoewel er af en toe een drone of raket voorbij zoeft, zou dat geen probleem moeten zijn.
pi_221406906
quote:
88s.gif Op woensdag 22 juli 2026 11:56 schreef sp3c het volgende:

[..]
niet echt
"China has been generous"
  Moderator woensdag 22 juli 2026 @ 17:45:20 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_221406956
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juli 2026 17:37 schreef Since2003 het volgende:

[..]
"China has been generous"
ok?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')