Het ICC is onderdeel van een set afspraken die gemaakt zijn om oorlogsmisdaden te veroordelen. Lijkt me iets goeds.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En waarom precies zou het een zwaktebod zijn? Beter gezegd, waarom is het ICC nodig en waarom zou het een positieve benadering verdienen?
Ik ben blij te lezen dat je eens uitspreekt dat Israël ook oorlogsmisdaden heeft begaan. Niemand betwist dat Hamas dat gedaan heeft (en doet), maar dat Israël daar ook niet vies van is is een verfrissende take. Dank je wel daarvoor.quote:Dan heb je niet goed opgelet. Ongetwijfeld dat Israël oorlogsmisdaden heeft begaan, dat heb je immers wel bij elke oorlog. De oorlog in de Gazastrook is daar geen uitzondering op.
In theorie klinkt het inderdaad mooi, utopisch zelfs.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het ICC is onderdeel van een set afspraken die gemaakt zijn om oorlogsmisdaden te veroordelen. Lijkt me iets goeds.
Dit is helaas wel door velen betwist. We hebben niet voor niets talloze media die de term 'terreurbeweging' niet eens meer gebruiken om nog maar te zwijgen over de pro-Palestijnse contreien, waarin Hamas meer dan eens als een 'verzetsbeweging' werd weggezet en de aanslagen van 7 oktober gebagatelliseerd door te wijzen naar een vermeende bredere context.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik ben blij te lezen dat je eens uitspreekt dat Israël ook oorlogsmisdaden heeft begaan. Niemand betwist dat Hamas dat gedaan heeft (en doet), maar dat Israël daar ook niet vies van is is een verfrissende take. Dank je wel daarvoor.
quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In theorie klinkt het inderdaad mooi, utopisch zelfs.
De realiteit is echter dat A) heel veel oorlogsmisdaden onbestraft blijven en B) pakweg de helft van de wereld het ICC niet erkent. Kortom, dit leidt tot een selectieve toepassing van het internationale recht. Sommigen worden er selectief uitgepikt, anderen niet. Om hier politiek ideologische factoren nog maar even buiten beschouwing te laten. Op zo een manier verandert zo een juridisch orgaan eerder in een politiek wapen dan dat het doet waar het voor is opgetuigd.
120 voorstanders, 21 landen die niet gestemd hebben en 7 landen die tegengestemd hebben. Totaal zijn er inmiddels zo'n 60 landen die het ICC niet erkennen of hun deelname niet geratificeerd hebben. Die 120 voorstanders zijn overigens bijna de gehele westerse wereld, dus het argument "de helft van de wereld het ICC niet erkent" is .. raar.quote:Finally, the General Assembly convened a conference in Rome in June 1998, with the aim of finalising the treaty to serve as the Court's statute. On 17 July 1998, the Rome Statute of the International Criminal Court was adopted by a vote of 120 to seven, with 21 countries abstaining. The seven countries that voted against the treaty were China, Iraq, Israel, Libya, Qatar, the U.S., and Yemen.[21]
Maar daar ging 't nu niet over. Nogmaals, dank dat je zelf ook aangeeft dat Israël niet feilloos is.quote:Dit is helaas wel door velen betwist. We hebben niet voor niets talloze media die de term 'terreurbeweging' niet eens meer gebruiken om nog maar te zwijgen over de pro-Palestijnse contreien, waarin Hamas meer dan eens als een 'verzetsbeweging' werd weggezet en de aanslagen van 7 oktober gebagatelliseerd door te wijzen naar een vermeende bredere context.
Het ICC is een linkse geitenwollen deugclub, daar mag de bezem doorheen anders blijft het vooral een lachertje waar een aantal cruciale landen zich van distantiëren.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:32 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Tja, wat valt hier nog van te zeggen. Ik vind het een zwaktebod om het ICC op deze manier weg te zetten omdat ze een aanklacht uitschrijven die je niet bevalt.
[..]
En binnen jouw ideologische bubbel bestaan de (potentiële) misdaden van Israël niet. Twee zijdes van dezelfde medaille.
Ooit ga ik nog ‘s een daadwerkelijk inhoudelijke reactie van je zien, daar geloof ik heilig in.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:41 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het ICC is een linkse geitenwollen deugclub, daar mag de bezem doorheen anders blijft het vooral een lachertje waar een aantal cruciale landen zich van distantiëren.
Het land Saudi-Arabië is een zeer trouwe militaire bondgenoot van de VS, in de week voor 7 oktober zaten er wel wat meer voorwaarden aan het leveren van civiele kernenergie, bijvoorbeeld normalisering en erkenning van de staat Israël, bovendien zou er een begin worden gemaakt met het uitwisselen van wetenschappelijk onderzoek tussen beide staten.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:46 schreef wvee het volgende:
De Amerikaanse president Trump heeft een akkoord met Saoedi-Arabië goedgekeurd waarmee het land een civiel nucleair programma kan opzetten. Het bevat geen clausule die de verrijking van uranium verbiedt.....
WTF.....Het land waar de meeste terroristen van 9-11 vandaan komen nu de vrijheid geven om mogelijk ook atoomwapens te maken en wel moeilijk doen over Iran wat de VS nog nooit heeft aangevallen....
Ik ben niet voor het ondermijnen van de ICC (waarom zou ik). Maar laten we wel eerlijk zijn. Oorlogsrecht was altijd al een papierenwerkelijkheid. Iets wat in de basis misschien goed is, maar wat kan worden genegeerd door landen als het tegen hun belangen ingaat en als ze invloedrijk genoeg zijn.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:01 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het ICC is onderdeel van een set afspraken die gemaakt zijn om oorlogsmisdaden te veroordelen. Lijkt me iets goeds.
[..]
Ik ben blij te lezen dat je eens uitspreekt dat Israël ook oorlogsmisdaden heeft begaan. Niemand betwist dat Hamas dat gedaan heeft (en doet), maar dat Israël daar ook niet vies van is is een verfrissende take. Dank je wel daarvoor.
Jammer dat hij niet voor de volledigheid ook even een lijstje post met de door hen vermoorde mensen.quote:
Trump heeft iedereen met een beetje hersens eruit getrapt. Uiteraard is hij nu de slimste van zijn administration.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:46 schreef wvee het volgende:
De Amerikaanse president Trump heeft een akkoord met Saoedi-Arabië goedgekeurd waarmee het land een civiel nucleair programma kan opzetten. Het bevat geen clausule die de verrijking van uranium verbiedt.....
WTF.....Het land waar de meeste terroristen van 9-11 vandaan komen nu de vrijheid geven om mogelijk ook atoomwapens te maken en wel moeilijk doen over Iran wat de VS nog nooit heeft aangevallen....
Een uiterst onbetrouwbare trouwe bondgenoot. Die moet je ook niet de vrijheden geven mbt verrijken van uraniumquote:Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het land Saudi-Arabië is een zeer trouwe militaire bondgenoot van de VS, in de week voor 7 oktober zaten er wel wat meer voorwaarden aan het leveren van civiele kernenergie, bijvoorbeeld normalisering en erkenning van de staat Israël, bovendien zou er een begin worden gemaakt met het uitwisselen van wetenschappelijk onderzoek tussen beide staten.
Waarom denk je dat de absolute aartsvijand van Saudi-Arabië, Iran, overal zo'n genocidale teringzooi aan het schoppen is?
7 oktober is Hamas en Iran in paniek, niets meer of minder.
Hoe denk je dat de bevolking over Israel denkt, uitgezonderd het puppetregime in het koningshuis?quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het land Saudi-Arabië is een zeer trouwe militaire bondgenoot van de VS, in de week voor 7 oktober zaten er wel wat meer voorwaarden aan het leveren van civiele kernenergie, bijvoorbeeld normalisering en erkenning van de staat Israël, bovendien zou er een begin worden gemaakt met het uitwisselen van wetenschappelijk onderzoek tussen beide staten.
Waarom denk je dat de absolute aartsvijand van Saudi-Arabië, Iran, overal zo'n genocidale teringzooi aan het schoppen is?
Sterker nog, Saudi-Arabië wilde in het akkoord dat niet doorgegaan is door 7 oktober opkomen voor de Palestijnen, Hamas zag dit als een existentiële bedreiging.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:04 schreef wvee het volgende:
[..]
Een uiterst onbetrouwbare trouwe bondgenoot. Die moet je ook niet de vrijheden geven mbt verrijken van uranium
Wat opmerkelijk is want ze zijn allemaal lid van de VN waarmee men bij het lidmaatschap eigenlijk automatisch erkenning van de regels gegeven wordt. Maar zoals we vaker zien in de wereld willen sommige landen wel soms regels die hun uitkomen maar werken de regels tegen hun dan opeens is de wereld weer te klein..quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:09 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
In theorie klinkt het inderdaad mooi, utopisch zelfs.
De realiteit is echter dat A) heel veel oorlogsmisdaden onbestraft blijven en B) pakweg de helft van de wereld het ICC niet erkent.
Dat ben ik met je eens. Ze waren succesvoller dan gedacht en zodoende was de reactie daarop ook een stuk harder dan verwacht.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:59 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Saudi-Arabië beziet zichzelf als de leider van de Islamitische wereld, de enige juiste dan volgens hen, de Soenitische, het was simpelweg wellicht vrede geweest in het Midden-Oosten als deze initiatieven niet met een slachting getorpedeerd zouden zijn, daarom is deze heropening van de civiel nucleaire besprekingen ook zo ontzettend belangrijk.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Ze waren succesvoller dan gedacht en zodoende was de reactie daarop ook een stuk harder dan verwacht.
Doel was het verstieren van wat vredesbesprekingen.
Ik denk ook dat dat getolereerd wordt omdat S-A een belangrijke schakel is om de dollar-dominantie te bestendigen.quote:Op woensdag 22 juli 2026 09:46 schreef wvee het volgende:
Sommige mensen begrijpen nog steeds niet dat kernwapens draaien om afschrikking, macht en invloed. Niet om het daadwerkelijk gebruiken ervan. Iran mag geen kernwapens, omdat ze daarmee nog meer invloed kunnen verkrijgen, terwijl ze hun anti-westerse agenda verder realiseren.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:29 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat getolereerd wordt omdat S-A een belangrijke schakel is om de dollar-dominantie te bestendigen.
De nucleaire deal met Saudi-Arabië is het geesteskind van Joe Biden.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sommige mensen begrijpen nog steeds niet dat kernwapens draaien om afschrikking, macht en invloed. Niet om het daadwerkelijk gebruiken ervan. Iran mag geen kernwapens, omdat ze daarmee nog meer invloed kunnen verkrijgen, terwijl ze hun anti-westerse agenda verder realiseren.
SA wordt door Trump blijkbaar gezien als een vriendelijk land tegenover het westen/Amerika. Dus die mogen nu wel aan het werk met hun nucleair programma. Ja, niet voor militaire doeleinde. Uh-uh.
Het staat zeker niet in steen gebeiteld, maar de legitimiteit van de ICC proberen te ondermijnen omdat het je zo uitkomt (wat @HowardRoark hier doet) vind ik ook bijzonder.quote:Op woensdag 22 juli 2026 10:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben niet voor het ondermijnen van de ICC (waarom zou ik). Maar laten we wel eerlijk zijn. Oorlogsrecht was altijd al een papierenwerkelijkheid. Iets wat in de basis misschien goed is, maar wat kan worden genegeerd door landen als het tegen hun belangen ingaat en als ze invloedrijk genoeg zijn.
Kortom: laten we niet doen alsof het in steen staat gebeiteld.
Dat doet ieder weldenkend mens, dat zit inherent ook aan de oprichting ervan, dat linkse betweterige kotssausje eroverheen waardoor ze vatbaar hysterisch zijn voor alles wat naar macht, geld en dominantie ruikt en blindelings opkomen voor de zwakste partij, en dat, en hierin zit hem de crux, dat is niet altijd de goede kant.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:27 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Het staat zeker niet in steen gebeiteld, maar de legitimiteit van de ICC proberen te ondermijnen omdat het je zo uitkomt (wat @:HowardRoark hier doet) vind ik ook bijzonder.
"dat linkse betweterige kotssausje eroverheen" - gestopt met lezen. Misschien moet je je eigen advies volgen en denken met je hoofd ipv de buik.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:34 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dat doet ieder weldenkend mens, dat zit inherent ook aan de oprichting ervan, dat linkse betweterige kotssausje eroverheen waardoor ze vatbaar hysterisch zijn voor alles wat naar macht, geld en dominantie ruikt en blindelings opkomen voor de zwakste partij, en dat, en hierin zit hem de crux, dat is niet altijd de goede kant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |