Zit er zelf niet in en heb ook geen relevante ervaring maar ik weet dat degene achter dit bedrijf dat wel heeft: https://lawned.nl/klacht-bij-kifid---zo-werkt-hetquote:Op woensdag 15 juli 2026 09:34 schreef nostra het volgende:
Maar goed, wat zou de te volgen procedure moeten zijn? Het lijkt mij:
* Vergaren van alle informatie en het op een rij zetten in hoeverre de pitch onjuist en onvolledig is geweest, waaronder de erfpachtconstructie (en de daaruit voortvloeiende verplichtingen), lopende (fraude)procedures richting leningnemers, de taxatiewaarde en wat lichtere vormen die vooral zien op de zorgplicht van een crowdfundingplatform (zoals wat is de waarde van allerlei "sales pitches" als de D&B score, de Collin score, de LTV zonder het benoemen van de incourantheid als dat vervolgens af kan worden gedaan met "dat is slechts ter informatie, dat blijft uw beslissing). Wat was op welk moment bekend, d.w.z. welke informatie was er tijdens de pitch beschikbaar (zoals de materialiteit van de borgsteller) en welke gebeurtenissen hebben er pas ná de lening plaatsgevonden (en zijn daarmee veel meer investeerdersrisico)?
* Klacht indienen bij Collin -> die wordt afgewezen
* Klacht indienen bij Kifid
Strafrechtelijke en/of civiele procedure richting leningnemers -> dit is alleen wel puur vanuit principe en gaat (een hoop) geld kosten
Zijn er mensen bereid om hier samen tijd in te steken? Ik weet ook niet of je gezamenlijk een klacht kan indienen of dat dat individueel moet.
Dat denk ik ook. Al het anders is eigenlijk ook irrelevant in deze discussie. Of de taxateur heeft z'n werk niet gedaan of CCF heeft selectief geknipt en geplakt uit het taxatierapport. In het eerste geval moet je bij de taxateur zijn en daar de schade verhalen (al zou CCF dat eigenlijk moeten doen als ze hun werk doen). En in het tweede geval gaat CCF zelfs volgens hun eigen voorwaarden (grove nalatigheid of opzet) nat.quote:Op woensdag 15 juli 2026 09:10 schreef tnhb het volgende:
[..]
Ik zou als ik in dit project zou zitten eerst eens het taaxtierapport bij ccf opvragen (en avg als argument om het niet te verstrekken lijkt mij niet relevant omdat andere belangen groter zijn) want het lijkt er nu op dat het hele erfpacht verhaal in elk geval niet in de pitch stond en het is dus vervolgens de vraag of dat wel in het taxatierapport staat. Als dat wel het geval is dan lijkt me dat ccf niet alle beschikbare (belangrijke) informatie heeft gedeeld, want wel of geen erfpacht is een belangrijk verschil. Maar als het niet in het taxatierapport staat heeft de taxateur en/of de opdrachtgever ergens iets belangrijks gemist. Als de geldnemers zelf een taxatierapport hebben gedeeld zonder de vermelding van de erfpacht terwijl dat wel het geval is dan moet je daar denk ik zijn.
Deze neem ik basis mee;quote:Op woensdag 15 juli 2026 08:46 schreef xander129 het volgende:
Mensen die Industrieweg 11 op SIG gaan meenemen?
Het gaat inderdaad niet alleen om de taxatie. Het gaat om de kern waar je in investeert. Als er van de hele pitch één ding is waar ik mijn investering op baseer, dan is dat het onderpand. De pitch beloofde als onderpand 63 ha recreatieve gronden. In werkelijkheid blijkt er geen hypotheek op gronden te zijn gevestigd, maar een hypotheek op een recht van erfpacht op die gronden. Dat was geen omissie, dat was ronduit onjuiste informatie.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Al het anders is eigenlijk ook irrelevant in deze discussie. Of de taxateur heeft z'n werk niet gedaan of CCF heeft selectief geknipt en geplakt uit het taxatierapport. In het eerste geval moet je bij de taxateur zijn en daar de schade verhalen (al zou CCF dat eigenlijk moeten doen als ze hun werk doen). En in het tweede geval gaat CCF zelfs volgens hun eigen voorwaarden (grove nalatigheid of opzet) nat.
linkje wordt geapprecieerdquote:Op woensdag 15 juli 2026 09:31 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/re-set-b-v/
Leuk projectje met ruime overwaarde.
Als ze enig (succesvol) trackrecord zouden hebben zou ik er stevig in gaan, maar het is een starter en ze prognotiseren zelf al een verlies in het lopende jaar. Op basis van de forse overwaarde zou ik ze dan toch wel basis meenemen. Hopelijk is het huis niet in erfpachtquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Bieselke het volgende:
[..]
linkje wordt geapprecieerdEx-voetballer blijkbaar.
Ik kan helaas weinig tijd ter beschikking stellen, maar wil wel meedoen in de kosten, als er een goed verhaal te maken valt.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad niet alleen om de taxatie. Het gaat om de kern waar je in investeert. Als er van de hele pitch één ding is waar ik mijn investering op baseer, dan is dat het onderpand. De pitch beloofde als onderpand 63 ha recreatieve gronden. In werkelijkheid blijkt er geen hypotheek op gronden te zijn gevestigd, maar een hypotheek op een recht van erfpacht op die gronden. Dat was geen omissie, dat was ronduit onjuiste informatie.
Het wekt geen verbazing dat dat recht van erfpacht waardeloos is. De ondernemers hebben niets afgekocht en betalen jaarlijks de canon. Er is nog geen vergunning en milieugroepen maken bezwaar. Greenport Venlo stelde vanaf het begin al allerlei aanvullende voorwaarden en zit volledig in de driver's seat (uit het bericht van Collin: "... heeft Greenport als executant ervoor gekozen om de golfbaan te gunnen aan de hoogste bieder." Die eerder geïnteresseerde landelijke golfbaanexploitant zal ongetwijfeld hoger hebben geboden, maar Collin lijkt weinig te zeggen te hebben gehad over de gunning.). Dit stond allemaal niet in de pitch, terwijl al deze dingen grote invloed hebben op de waarde van de hypothecaire zekerheid.
Ik tel nu @:nostra, @:ShowMeTheMoney en wellicht ook @:thomasdv die samen op willen trekken? Lijkt me ook handiger voor Collin dan om met iedereen individueel te heen-en-weren.
Johan Cruyff en Van Hanegem waren héle goede voetballers maar van zaken hadden ze zeer weinig verstand...........quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Bieselke het volgende:
[..]
Nee,150 wedstrijden in de MLS is waarschijnlijk wel de reden voor de hoge eigen inbreng en overwaarde, that's allquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:49 schreef obligataire het volgende:
[..]
Johan Cruyff en Van Hanegem waren héle goede voetballers maar van zaken hadden ze zeer weinig verstand...........
Een poging om schade te verhalen kan denk ik alleen als CCF opdrachtgever is geweest voor de taxatie. Bij taxatierapporten zie ik vaker dat iemand anders de opdrachtgever is.quote:Op woensdag 15 juli 2026 10:21 schreef Halcon het volgende:
Of de taxateur heeft z'n werk niet gedaan of CCF heeft selectief geknipt en geplakt uit het taxatierapport. In het eerste geval moet je bij de taxateur zijn en daar de schade verhalen (al zou CCF dat eigenlijk moeten doen als ze hun werk doen).
Dat is een pluspunt. Je weet het toch niet, ik heb er eentje bijzitten die meen ik bij PEC Zwolle heeft gespeeld en die nu een viskraam doet met zijn lief, dat loopt goed. Maar die mannen zijn in zijn algemeenheid een bepaald uitgavenpatroon gewend dus dat zal soms wat schuren om het met wat minder te moeten doen. Of ze hem in Libanon goed betaald hebben is onbekend, wel goed dat hij daar weg isquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:52 schreef Bieselke het volgende:
[..]
Nee,150 wedstrijden in de MLS is waarschijnlijk wel de reden voor de hoge eigen inbreng en overwaarde, that's all
Voor mij is hetzelfde van toepassingquote:Op woensdag 15 juli 2026 11:47 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik kan helaas weinig tijd ter beschikking stellen, maar wil wel meedoen in de kosten, als er een goed verhaal te maken valt.
Bij deze, linkje werkte alleen op mijn PC. Bij mijn telefoon ging hij naar de app en kon ik er niets mee.quote:Op woensdag 15 juli 2026 09:31 schreef impact9 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/re-set-b-v/
Leuk projectje met ruime overwaarde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 5% gewijzigd door Fredericm op 15-07-2026 13:17:12 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/
Ik zit er niet in, maar heb deze vorige maand nog voorbij zien komen. Die kapitaalinjectie heeft niet veel geholpen.......
D&B minimaal risico
[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 15-07-2026 13:19:34 ]Pecunia non olet
Ik heb minimaal in het project geinvesteerd en ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat, maar denk niet dat ik tijd en geld aan gerechtelijke procedures wil besteden. Ik wacht eerst de klachtenprocedure/kifid af.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Ik tel nu @:nostra, @:ShowMeTheMoney en wellicht ook @:thomasdv die samen op willen trekken? Lijkt me ook handiger voor Collin dan om met iedereen individueel te heen-en-weren.
Gisteren van Collin nog bericht gehad over de achterstanden van een andere oud voetballer. Project 00049353... ook in recentere tijden hebben ze missers.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:49 schreef obligataire het volgende:
[..]
Johan Cruyff en Van Hanegem waren héle goede voetballers maar van zaken hadden ze zeer weinig verstand...........
quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:13 schreef obligataire het volgende:
Vollegrondsgroenteteler failliet verklaard (Collin)In deze zit ik gelukkig niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/
Ik zit er niet in, maar heb deze vorige maand nog voorbij zien komen. Die kapitaalinjectie heeft niet veel geholpen.......
D&B minimaal risico![]()
Wel in 2016 eens een lening meegenomen maar die is gelukkig al in 2021 netjes terugbetaald. https://www.collincrowdfund.nl/mts-burgers-marcellis/
quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:04 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Bij deze, linkje werkte alleen op mijn PC. Bij mijn telefoon ging hij naar de app en kon ik er niets mee.
Ik weet niet of het een nadeel is. Gezien het leningnummer 52244 is het eerste contact met collin herfst 2025 geweest.Bedankt, misschien meteen bij oprichten onderneming contact gehad en besloten eerst van eigen centen te leven/investeren?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Datum van oprichting 23-09-2025
Wat ik dan nog wel bijzonder vind is het volgende:
NCN Service B.V.
Opgericht in januari 2026
Hofstedenweg 50, 1111SH Diemen
quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:13 schreef obligataire het volgende:
Vollegrondsgroenteteler failliet verklaard (Collin)Tja, sale-and-leaseback, papa/mama die onderhands nog wat verstrekt en crediteurenfinanciering bij crowdfunding, dat zijn wel enorme rode vlaggen dat het op de laatste benen loopt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.collincrowdfund.nl/maatschap-burgers-marcellis-2/
D&B minimaal risico![]()
Blijkbaar gedoe met een Zwitserse bank??? En daarnaast nog een lening waar hij een beleggingsportefeuille van heeft aangeschaft... Beleggen met geleend geld dus (als ik het goed begrijp) Voor mij een een rode vlag wat dat betreft.quote:De ondernemer heeft naast deze crowdfunding nog een hypothecaire lening in CHF waar een geschil over loopt. Klant is daarbij aangesloten bij een stichting die een grotere claim heeft neergelegd voor compensatie in het kader van zorgplicht. Daarnaast loopt er nog een lening waaruit een goed renderende beleggingsportefeuille is opgebouwd en de woning in Portugal is aangekocht.
72 jaar en dan zo'n financiële puinhoop.quote:Het eigen vermogen in Bijlard Vastgoed en ook geconsolideerd is negatief. Dit komt mede door meerdere rekening-courant verhoudingen en de negatieve ontwikkeling van de koersverhouding van de CHF met de Euro. Er is door ondernemer een vermogensoverzicht aangeleverd waaruit een fors positief totaal vermogen zakelijk en privé wordt aangetoond. Dit komt mede door de waarde van de woning in Portugal in privé. Aangezien de crowdfunding aan de B.V. wordt verstrekt kwalificeren we de solvabiliteit als Matig
Dat is inderdaad bijzonder. Aan de andere kant kan er met deze overwaarde op woning uiteindelijk niet veel mis gaan. Het is geen golfbaan in ontwikkeling met erfpachtgrond.quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:42 schreef Tjalala het volgende:
[..]
Bedankt, misschien meteen bij oprichten onderneming contact gehad en besloten eerst van eigen centen te leven/investeren?
Datum van oprichting 23-09-2025
Wat ik dan nog wel bijzonder vind is het volgende:
NCN Service B.V.
Opgericht in januari 2026
Hofstedenweg 50, 1111SH Diemen
idem, houd niet van gedoe. , lening voor belegg- portefeuille (Klinkt als een BusinessClass belegg bij onze Harry en voor huis in PT , CHF hypotheek - onderpand? Negatief EV en wazige RC verhoudingen.quote:Op woensdag 15 juli 2026 15:11 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:
Bijlard Vastgoed B.V.
¤ 450.000 | 7,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bijlard-vastgoed-b-v/
In eerste instantie dacht ik, vooral op basis van de zekerheden, wel een aardige maar een beetje lage rente.
Toen kwam ik deze passage in de pitch tegen;
[..]
Blijkbaar gedoe met een Zwitserse bank??? En daarnaast nog een lening waar hij een beleggingsportefeuille van heeft aangeschaft... Beleggen met geleend geld dus (als ik het goed begrijp) Voor mij een een rode vlag wat dat betreft.
Daarnaast lees ik nog
[..]
72 jaar en dan zo'n financiële puinhoop.
Ik heb er vooralsnog even geen zin in om er geld in te steken.
We hadden ook nog onze Japanse NLer van Zwolle & NECquote:Op woensdag 15 juli 2026 12:13 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat is een pluspunt. Je weet het toch niet, ik heb er eentje bijzitten die meen ik bij PEC Zwolle heeft gespeeld en die nu een viskraam doet met zijn lief, dat loopt goed. Maar die mannen zijn in zijn algemeenheid een bepaald uitgavenpatroon gewend dus dat zal soms wat schuren om het met wat minder te moeten doen. Of ze hem in Libanon goed betaald hebben is onbekend, wel goed dat hij daar weg is
Die Sushi daar zat ik niet in, heb m wel in Nimweegse dienst een fantastische goal zien maken dus heb alleen een positieve herinnering aan hem ---> back to on topicquote:Op woensdag 15 juli 2026 15:51 schreef peterc het volgende:
[..]
We hadden ook nog onze Japanse NLer van Zwolle & NEC
Het sushi-avontuur: In 2021 opende hij onder de naam Sushi Roku Japanse afhaalrestaurants in onder andere Zwolle. Het faillissement: Na problemen met betalingen aan personeel en leveranciers ging de sushiketen in mei 2022 definitief failliet.
https://horecacrowdfunding.nl/projects/sushi-roku-w6p338p4
Het schrikt mij ook af maar ik vraag me ook af of deze Zwitserse lening betrekking heeft op hetzelfde onderpand als waar wij de 1e hypotheek op krijgen. Als die Zwitsers zich daar tussen weten te wurmen (en wij opschuiven naar 2e hypotheek) dan wordt het een heel ander verhaal. Als het een privé schuld is dan is het voor de pitch en onze zekerheid, nauwelijks relevant.quote:Op woensdag 15 juli 2026 15:11 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand:
Bijlard Vastgoed B.V.
¤ 450.000 | 7,0 % rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/bijlard-vastgoed-b-v/
In eerste instantie dacht ik, vooral op basis van de zekerheden, wel een aardige maar een beetje lage rente.
Toen kwam ik deze passage in de pitch tegen;
[..]
Blijkbaar gedoe met een Zwitserse bank??? En daarnaast nog een lening waar hij een beleggingsportefeuille van heeft aangeschaft... Beleggen met geleend geld dus (als ik het goed begrijp) Voor mij een een rode vlag wat dat betreft.
Daarnaast lees ik nog
[..]
72 jaar en dan zo'n financiële puinhoop.
Ik heb er vooralsnog even geen zin in om er geld in te steken.
Indertijd mede een beetje uit Neugier ingestapt in de Gofbaan, zij het met min. inleg en dus weer sinds een lange tijd een "grote" afboeking tov de inleg.quote:Op woensdag 15 juli 2026 13:15 schreef thomasdv het volgende:
[..]
Ik heb minimaal in het project geinvesteerd en ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat, maar denk niet dat ik tijd en geld aan gerechtelijke procedures wil besteden. Ik wacht eerst de klachtenprocedure/kifid af.
Ja, ik blijf die beoordeling - gewoon in zijn algemeenheid hoor, niet golfspecifiek - toch iets wonderlijks vinden. Óf je kan er waarde aan ontlenen - en dus moet Colin daar ook een exposure in hebben - óf je kan er geen waarde aan ontlenen en dan neem je het dus niet op. Nu wordt aan de verkoopkant gedaan alsof ze je een dienst bewijzen en in de kleine lettertjes blijkt er helemaal geen sprake van een dienst te zijn; ik vraag me af of ze daarmee wegkomen als die crowdfundingmarkt een keer goed onder druk komt te staan en er allerlei kleine beleggers hun geld voor een groot deel kwijt zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 16:50 schreef peterc het volgende:
De beoordeling van CCF voor Parc Zaarderheiken
Afloscapaciteit: Voldoende Solvabiliteit: Zeer goed Zekerheden: Goed Overall: Goed
Als ik het zo lees i.c.m. claim over zorgplicht, lijkt dit te gaan om een wisselkoers hedge.quote:
Onduidelijk of dit over vastgoed of aandelen gaat. Bij vastgoedbeleggingen is beleggen met geleend geld natuurlijk gebruikelijk en niet per definitie onverantwoord.quote:
Maar waarbij de betalingsregeling keurig is nagekomen en de investeerders hun geld netjes hebben teruggekregen. Complimenten aan de ondernemer en HCN.quote:Op woensdag 15 juli 2026 15:51 schreef peterc het volgende:
[..]
We hadden ook nog onze Japanse NLer van Zwolle & NEC
Het sushi-avontuur: In 2021 opende hij onder de naam Sushi Roku Japanse afhaalrestaurants in onder andere Zwolle. Het faillissement: Na problemen met betalingen aan personeel en leveranciers ging de sushiketen in mei 2022 definitief failliet.
https://horecacrowdfunding.nl/projects/sushi-roku-w6p338p4
Ik zit eens op die website te kijken maar na een paar klikken moet ik mij al aanmelden om meer prijzen te kunnen zien. Dat zou mij enorm weerhouden om verder te kijken. Van wat ik gezien heb is het ook onduidelijk wat je krijgt als je een abonnement afsluit met credits. Daarnaast staan zijn veel webpagina's nog vol met Lorem ipsum dummyteksten.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:29 schreef Bieselke het volgende:
[..]
Fitness heb je ook voor 20 euro per maand (Basic Fit).quote:Op donderdag 16 juli 2026 01:02 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik zit eens op die website te kijken maar na een paar klikken moet ik mij al aanmelden om meer prijzen te kunnen zien. Dat zou mij enorm weerhouden om verder te kijken. Van wat ik gezien heb is het ook onduidelijk wat je krijgt als je een abonnement afsluit met credits. Daarnaast staan zijn veel webpagina's nog vol met Lorem ipsum dummyteksten.
Het concept lijkt goed, maar wel wat onduidelijk en duur. Een recovery sessie voor 25-30 euro is nogal aan de prijs als je nagaat dat de meeste fitnessers zo'n 50 euro per maand betalen voor een fitnessabonnement.
Laat mijn investering voor basisbedrag toch maar staan vanwege de goede zekerheden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 16 juli 2026 10:50 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje To'enHartelijk dank Jaco, maar deze laat ik lopen. Een zeer ruime overwaarde weliswaar, maar een 4e hypotheek en een ondernemer van 72 die bezig is met heropstarten van z'n bedrijfsactiviteiten.....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is geen slecht project en deze komt vast wel vol, maar zonder mij.
Mee eens, daar kijk ik ook graag naar, maar denk je dat dit bijzondere verhaal, uiteindelijk een succesvolle uitwinning van het hypotheekrecht in de weg zou staan?quote:Op woensdag 15 juli 2026 17:05 schreef Bobby100 het volgende:
[..]
Als ik het zo lees i.c.m. claim over zorgplicht, lijkt dit te gaan om een wisselkoers hedge.
[..]
Onduidelijk of dit over vastgoed of aandelen gaat. Bij vastgoedbeleggingen is beleggen met geleend geld natuurlijk gebruikelijk en niet per definitie onverantwoord.
onderpand an sich is niet veel op aan te merken met deze LTV, maar uiteindelijk gaat het over de hele businesscase.
Ik vermoed dat hij zich zijn pensioengerechtigde leeftijd anders had voorgesteldquote:Op donderdag 16 juli 2026 11:11 schreef InVestEerder het volgende:
[..]
Hartelijk dank Jaco, maar deze laat ik lopen. Een zeer ruime overwaarde weliswaar, maar een 4e hypotheek en een ondernemer van 72 die bezig is met heropstarten van z'n bedrijfsactiviteiten.....
Het is geen slecht project en deze komt vast wel vol, maar zonder mij.
Nee hoor, dat denk ik niet. Maar ik moet keuzes maken en dan valt deze af voor mij.quote:Op donderdag 16 juli 2026 11:14 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mee eens, daar kijk ik ook graag naar, maar denk je dat dit bijzondere verhaal, uiteindelijk een succesvolle uitwinning van het hypotheekrecht in de weg zou staan?
Hij legt de lat inderdaad niet erg hoog, als het om bedrijfswinst gaatquote:Op donderdag 16 juli 2026 11:58 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met een 1e hypotheek op twee bovenwoningen en een 2e hypotheek op een bedrijfspand:
Cafetaria ’t Markkantje (aankoop appartementen boven cafetaria)
¤ 230.000 | 8,0 % rente | 18 maanden
https://www.collincrowdfu(...)ten-boven-cafetaria/
Korte looptijd maar dat snap ik in dit geval wel. Op deze manier is de eindlooptijd ongeveer gelijk aan de eerste Collin lening. Verder blijft er onder aan de streep maar weinig "winst" over. Vermoedelijk heeft hij momenteel minimale privé uitgaven...
Onder aan de streep lijkt dit mij wel een leuke om mee te nemen.
Ken meerdere cafetaria waar ze heel graag contant afrekenenenquote:Op donderdag 16 juli 2026 13:39 schreef obligataire het volgende:
[..]
Hij legt de lat inderdaad niet erg hoog, als het om bedrijfswinst gaat![]()
'.........en hij heeft een uitstekend eerste jaar achter de rug'
Resultaat ¤ 13.000
Met zo'n winst hark je een boel toeslagen binnen, dat kan ook een doel zijn.
Hij staat nu open.quote:Op donderdag 16 juli 2026 13:39 schreef obligataire het volgende:
[..]
Hij legt de lat inderdaad niet erg hoog, als het om bedrijfswinst gaat![]()
'.........en hij heeft een uitstekend eerste jaar achter de rug'
Resultaat ¤ 13.000
Met zo'n winst hark je een boel toeslagen binnen, dat kan ook een doel zijn.
Ik ook.quote:
Dat zit er allemaal dik in, hopelijk snapt hij hoe dat werkt. Er zijn er zat gesnapt die 1000 suikerzakjes inkochten en 500 koppen koffie en thee uitserveerden op papier.quote:Op donderdag 16 juli 2026 13:57 schreef Zeghomaar het volgende:
[..]
Ken meerdere cafetaria waar ze heel graag contant afrekenenen![]()
Dan moet je ook maar ouderwets suikerpotjes neerzetten, dan heb je er geen last van.quote:Op donderdag 16 juli 2026 14:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik ook.
[..]
Dat zit er allemaal dik in, hopelijk snapt hij hoe dat werkt. Er zijn er zat gesnapt die 1000 suikerzakjes inkochten en 500 koppen koffie en thee uitserveerden op papier.
Bij de haringkoning hebben ze z’n prikkertjes geteld!quote:Op donderdag 16 juli 2026 14:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik ook.
[..]
Dat zit er allemaal dik in, hopelijk snapt hij hoe dat werkt. Er zijn er zat gesnapt die 1000 suikerzakjes inkochten en 500 koppen koffie en thee uitserveerden op papier.
Dan heb je wel een heel enthousiaste inspecteur, nu zie je die nog gemiddeld eens in de 80 jaar en dan komt er iemand van 23 binnenlopen. En dan nog kan je ze gewoon op voorraad stellen te hebben liggen, niemand die een KVA of inventarisatie op suikerzakjes gaat bijhouden.quote:Op donderdag 16 juli 2026 14:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Ik ook.
[..]
Ja ik wil graag in de correspondentie opgenomen worden, ik beheer dus 2 accounts. Ik zou hier vanaf mid augustus ook wel even wat tijd voor kunnen maken, ga dit weekend op vakantie. Ik zou het evt ook wel juridisch willen spelen als dat haalbaar blijkt. Eerst maar eens in contact treden en CCF om opheldering vragen namens ons groepje? Ik PM je even.quote:Op woensdag 15 juli 2026 11:19 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Ja, bijzonder.quote:Op donderdag 16 juli 2026 14:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Dan moet je ook maar ouderwets suikerpotjes neerzetten, dan heb je er geen last van.Afijn al met al wat ik telaat om deze mee te nemen.
That was short-lived.quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
WGR / [Crowdfunding] Parc Zaarderheiken
Hier een dedicated topic voor Parc Zaarderheiken. Voor iedereen die een direct belang heeft in deze zaak. Ik ga niet meteen aan die kar trekken, want ik ben al een andere kar naar het zuiden aan het trekken dit weekend.
het kan gewoon hier in het topic.quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Hier een dedicated topic voor Parc Zaarderheiken. Voor iedereen die een direct belang heeft in deze zaak. Ik ga niet meteen aan die kar trekken, want ik ben al een andere kar naar het zuiden aan het trekken dit weekend.
Dit bedoel ik dus met slordigheden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef Collin63 het volgende:
Vorige week waren er een paar dingen wat niet helemaal goed ging bij Collin, zal hier wel ergens gemeld zijn ik heb niet terug gelezen.
Nu vandaag een mail dat vastgoed Wamel vervroegd is afgelost met 6 maanden rente. Drie kwartier later een mail dat het drie maanden moet zijn dus die drie maanden worden weer terug geboekt.
Best regelmatig van die slordigheden de laatste tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de doorbetaling is niet van 15 juli maar van vandaag 16 juli.
quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:00 schreef Fredericm het volgende:
Een Duitser florence bij collin.
Zal wel wat minder likes gevenVoor het delen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Investeren:![]()
Bedankt voor het delen. Na lezen 2e hypotheek ben ik afgehaakt. Toch krijg je een likequote:Op donderdag 16 juli 2026 19:25 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Voor het delen:![]()
Investeren:
Ik haak graag aan. Mijn eerste default in mijn crowdfundcarriere 😭quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Belangrijke nuance: het gaat hier niet om een reguliere default; sommigen onder ons hebben al meer dan 10 jaar een CF-portefeuille met meerdere defaults. Hoort er ook bij en is 'onoverkomelijk'. Waar het hier sec om draait is dat het echt - al dan niet bewust - foutieve informatie is. Én 1 van de grootste afboekingen (praktisch 100%).quote:Op donderdag 16 juli 2026 23:04 schreef Essebes het volgende:
[..]
Ik haak graag aan. Mijn eerste default in mijn crowdfundcarriere 😭
Ik heb in ieder geval even gemaild met de vraag om het taxatieverslag met als reden de hypotheekrechten vanuit de pitch. Heeft iemand die al “veilig” gesteld?quote:Op donderdag 16 juli 2026 18:07 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Standaard bij kifid is dat je eerst een klacht bij de financieel dienstverlener moet indienen. Stel dat deze zegt "u heeft gelijk, wij compenseren u" dan hoef je niet naar het kifid toe.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 08:42 schreef bonenstaak het volgende:
[..]
Ik heb in ieder geval even gemaild met de vraag om het taxatieverslag met als reden de hypotheekrechten vanuit de pitch. Heeft iemand die al “veilig” gesteld?
Ik ben op dit moment op vakantie maar wil daarna wel onderzoeken hoe de route naar het kifid is
Ja. Maar je moet inderdaad eerst langs Colin, wiens reactie natuurlijk een afwijzing zal zijn.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 09:29 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb geen kennis of crowdfinance onder de kifid valt.
Dat weet ik nog zo net niet. Ik zou me zo ook maar voor kunnen stellen dat men samen met taxateur en hun beiden verzekeraars hun knopen gaan tellen met als conclusie dat men beter een coulance uitkering van 50% van de inleg kan doen onder finale kwijting. Immers ik schat in dat een gang naar Kifit zeer kansrijk is en met zo een omvangrijke zaak een groot afbreuk risico is voor het platform zelf. Als men slim is zet men dit negatieve om in een positieve ervaring voor de investeerders. Kost een deel van het marketingbudget maar je voorkomt een negatieve spiraal. Bovendien kan je het zo draaien dat 3 andere partijen meebetalen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 09:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja. Maar je moet inderdaad eerst langs Colin, wiens reactie natuurlijk een afwijzing zal zijn.
Nou ja, als ze dat zouden willen, dan hadden ze dat al wel gedaan lijkt me. Want dat hier een klachtenregen op zou volgen, heeft vriend Bas echt wel ingecalculeerd.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 10:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Dat weet ik nog zo net niet. Ik zou me zo ook maar voor kunnen stellen dat men samen met taxateur en hun beiden verzekeraars hun knopen gaan tellen met als conclusie dat men beter een coulance uitkering van 50% van de inleg kan doen onder finale kwijting. Immers ik schat in dat een gang naar Kifit zeer kansrijk is en met zo een omvangrijke zaak een groot afbreuk risico is voor het platform zelf. Als men slim is zet men dit negatieve om in een positieve ervaring voor de investeerders. Kost een deel van het marketingbudget maar je voorkomt een negatieve spiraal. Bovendien kan je het zo draaien dat 3 andere partijen meebetalen.
Het is natuurlijk van de zotte dat een woonboerderij met waarde 300k en zoveel gronden met een niet genoemde erfpacht constructie met waarde van bijna 2000k na veiling een schamele 1000 euro opbrengen.
Soms heeft wijsheid een zetje nodig en tijd om door te dringen . Men zit daar natuurlijk ook met dit dossier in de maag en ik heb ze bij deze een suggestie gedaan waarin denk de meeste zo niet alle investeerders zich in kunnen vinden.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 10:29 schreef nostra het volgende:
[..]
Nou ja, als ze dat zouden willen, dan hadden ze dat al wel gedaan lijkt me. Want dat hier een klachtenregen op zou volgen, heeft vriend Bas echt wel ingecalculeerd.
Festivaals komt er ook nog aan. Als dat geen geld uit van verzekeraar of rechtszakem gaat komen, zal CCF ook wat moeten doen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 10:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Soms heeft wijsheid een zetje nodig en tijd om door te dringen . Men zit daar natuurlijk ook met dit dossier in de maag en ik heb ze bij deze een suggestie gedaan waarin denk de meeste zo niet alle investeerders zich in kunnen vinden.
Daarnaast denk ik dat men nog niet met detaxateur en hun beide verzekeraars rond de tafel hebben gezeten.
Mee eens, ik verwacht echter dat de uitkomst van een Kifid-gang verder gaat en de investeerders dan in het gelijk worden gesteld. Het kan niet zo zijn dat er een 'absolute' zekerheid (eerste hypotheek) wordt genoemd en gewaardeerd, die in werkelijkheid niets voorstelt, omdat geen sprake was van volle eigendom, maar van erfpacht. Dat is een grote omissie in de vastgoedwereld. (En dan heb ik het nog niet over bijkomstig de toen al bekende onzekerheden in het project en de onjuiste kwalificaties die Collin aan het project hing.)quote:Soms heeft wijsheid een zetje nodig en tijd om door te dringen . Men zit daar natuurlijk ook met dit dossier in de maag en ik heb ze bij deze een suggestie gedaan waarin denk de meeste zo niet alle investeerders zich in kunnen vinden.
Daarnaast denk ik dat men nog niet met detaxateur en hun beide verzekeraars rond de tafel hebben gezeten.
Ik denk dat een gesprek met verzekeraar van Collin/de taxateur pas aan de orde is als duidelijk is waar het is misgegaan, en dat zal pas duidelijk worden als het taxatierapport inhoudelijk is bestudeerd. Het is hier wel eens eerder genoemd: in dit soort business cases van exploitatiegebonden vastgoed wordt uitgegaan van een (in dit geval verwacht) exploitatieresultaat. Het geeft dus een waarde weer wanneer je het object inclusief exploitatie zou verkopen, en niet als je het object zonder exploitatie verkoopt. Afgezien van de erfpacht is de taxatie dus vermoedelijk gedaan op basis van een aantal aannames t.a.v. de exploitatie.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 10:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
Soms heeft wijsheid een zetje nodig en tijd om door te dringen . Men zit daar natuurlijk ook met dit dossier in de maag en ik heb ze bij deze een suggestie gedaan waarin denk de meeste zo niet alle investeerders zich in kunnen vinden.
Ok mag niet van alwijze Fok moderators, slecht idee ook om openbaar strategie te bespreken. En en dit topic doorgaan hierover veroorzaakt alleen maar een hoop ruis voor iedereen en staat haaks op hier serieus werk van maken.quote:
Dat item is van 2022, dus als Collin het al niet had kunnen weten dan in ieder geval de onderzoekende investeerder. Ook in dit artikel wordt de erfpachtconstructie niet verzwegen, weliswaar van ná de funding.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 11:56 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ik denk dat een gesprek met verzekeraar van Collin/de taxateur pas aan de orde is als duidelijk is waar het is misgegaan, en dat zal pas duidelijk worden als het taxatierapport inhoudelijk is bestudeerd. Het is hier wel eens eerder genoemd: in dit soort business cases van exploitatiegebonden vastgoed wordt uitgegaan van een (in dit geval verwacht) exploitatieresultaat. Het geeft dus een waarde weer wanneer je het object inclusief exploitatie zou verkopen, en niet als je het object zonder exploitatie verkoopt. Afgezien van de erfpacht is de taxatie dus vermoedelijk gedaan op basis van een aantal aannames t.a.v. de exploitatie.
Ik zou er zelf wel een voorstander van zijn om de eigendomssituatie bij een hypothecaire zekerheid altijd te vermelden (half Amsterdam is erfpacht en WOZ-waardes zijn altijd inclusief grondwaarde, dus een marktwaarde onder de WOZ-waarde is niet raar, afhankelijk van de erfpachtcondities). Of het Kifid of de rechter vindt dat de investeerders in dit geval onvoldoende zijn geïnformeerd is de grote vraag.
Overigens was het kennelijk wel algemeen/lokaal bekend dat de Stichting het gebied pachtte, zie https://www.ondernemendvenlo.nl/parc-zaarderheiken/
Dank voor de nuancering. Heb niet helemaal de juiste bewoordingen gebruikt.quote:Op donderdag 16 juli 2026 23:33 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Belangrijke nuance: het gaat hier niet om een reguliere default; sommigen onder ons hebben al meer dan 10 jaar een CF-portefeuille met meerdere defaults. Hoort er ook bij en is 'onoverkomelijk'. Waar het hier sec om draait is dat het echt - al dan niet bewust - foutieve informatie is. Én 1 van de grootste afboekingen (praktisch 100%).
Ja, iedere crowdfunder mag er niet vanuit gaan dat de info van Collin klopt, maar dient voor zijn investering zelf de lokale sufferdjes af te zoeken naar mogelijk relevante ándere informatie dan door Collin aangegeven? [sarcasme uit] Waar ben je mee bezig?quote:Dat item is van 2022, dus als Collin het al niet had kunnen weten dan in ieder geval de onderzoekende investeerder. Ook in dit artikel wordt de erfpachtconstructie niet verzwegen, weliswaar van ná de funding.
Informatievergaring en het delen van dit soort vondsten is inderdaad wat we hier al jaren doen op dit subforum. Ben je nieuw hier?quote:Op vrijdag 17 juli 2026 13:16 schreef ZeKraut het volgende:
[..]
Ja, iedere crowdfunder mag er niet vanuit gaan dat de info van Collin klopt, maar dient voor zijn investering zelf de lokale sufferdjes af te zoeken naar mogelijk relevante ándere informatie dan door Collin aangegeven? [sarcasme uit] Waar ben je mee bezig?
Ga je hierin investeren? Zekerheid lijkt mij minimaal en bedrijf maar net winstgevend.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 18:33 schreef obligataire het volgende:
Linkje Medi*astrat*eeg II
https://www.collincrowdfu(...)ef6e836733f823eb7e04
In Bergum kon je eerder mooi vissen op paling, maar deze is voor mij te glad.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 18:55 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Ga je hierin investeren? Zekerheid lijkt mij minimaal en bedrijf maar net winstgevend.
Je wuift het wat gemakkelijk weg zo lijkt het maar het is een van mijn grootste ergernissen bij crowdfunding, je moet altijd tussen de regels doorlezen en bij elke zinsnede bedenken wat ze willen verbergen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 13:35 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Informatievergaring en het delen van dit soort vondsten is inderdaad wat we hier al jaren doen op dit subforum. Ben je nieuw hier?
Ik meende dat ze uitgever waren van een van de lokale huis aan huis krantjes maar de relatie lijkt eerder andersom. Er is wel verband maar geen zin om uit te zoeken want direct project maar vond het wel vreemd dat het niet genoemd wordt.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 18:33 schreef obligataire het volgende:
Linkje Medi*astrat*eeg II
https://www.collincrowdfu(...)ef6e836733f823eb7e04
Dat is denk ik niet wat hier speelt want zelfs tussen de regels was het niet te lezen. Er blijkt nu namelijk sprake te zijn van (erf)pacht terwijl in de pitch en in de EBI destijds dat woord niet 1x staat en er melding is van een hypotheekrecht op onroerendgoed als zekerheid (en niet op het erfpachtrecht wat nu het veal blijkt te zijn). Als er namelijk sprake is van een erfpacht situatie dan is er ineens wel een totaal ander risico- cq. zekerheidsbeoordeling. Er zijn in het verleden (ik meen bij SIG?) projecten tijdelijk teruggetrokken toen bleek dat er sprake zou zijn van erfpacht, dat heeft wel degelijk impact op een beoordeling. Naar mijn mening zou daar de eerste focus op moeten liggen en daarbij hoort gewoon het oorspronkelijk taxatierapport boven tafel te komen (iemand het al ingezien cq. reactie van ccf gehad?), want als dat wel beschikbaar was geweest in de pitch voor de investeerders en daar had iets in die richting in gestaan had de positie er nu wel heel anders uitgezien naar mijn idee.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 19:03 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
je moet altijd tussen de regels doorlezen en bij elke zinsnede bedenken wat ze willen verbergen.
Er is ook een verband met vuurwerkverkoop vanuit het onderpand: https://www.facebook.com/vuurwerkfriesland.nl/?locale=nl_NLquote:Op vrijdag 17 juli 2026 19:42 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Ik meende dat ze uitgever waren van een van de lokale huis aan huis krantjes maar de relatie lijkt eerder andersom. Er is wel verband maar geen zin om uit te zoeken want direct project maar vond het wel vreemd dat het niet genoemd wordt.
Maar dat is dan wel zo ongeveer de enige pre.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 19:53 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Er is ook een verband met vuurwerkverkoop vanuit het onderpand: https://www.facebook.com/vuurwerkfriesland.nl/?locale=nl_NL
Pre is dat de lening volledig lineair wordt afgelost.
Bescheiden. Op de eerste lening is altijd keurig betaald (25 maanden zonder hapering) en de rente is conform het risico. Afschrijving van een deel van het bedrag is niet uitgesloten vanwege de krappe maar wel dekkende overwaarde, maar het wordt geen golfbaanproject zullen we maar zeggen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 18:55 schreef Fredericm het volgende:
[..]
Ga je hierin investeren? Zekerheid lijkt mij minimaal en bedrijf maar net winstgevend.
Taxatie is nog uit april 2024. Volgens CBS zijn vrijstaande huizen met 15% gestegen. Als uitgegaan wordt van een stijging van 7,5% is lijkt overwaarde van 200k inmiddels wel mogelijk.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 22:23 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Maar dat is dan wel zo ongeveer de enige pre.
Als deze de komende jaren fout loopt zal een weinig van de zekerheden overblijven. Ik laat hem lekker aan andere.
Ik sluit me hier bij aan, ik heb alles nog eens doorgelezen en zou er zo meteen in investeren, waarom ik dat toen toch niet gedaan heb weet ik ook niet heb toen ook alles gelezen.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 19:46 schreef tnhb het volgende:
[..]
Dat is denk ik niet wat hier speelt want zelfs tussen de regels was het niet te lezen. Er blijkt nu namelijk sprake te zijn van (erf)pacht terwijl in de pitch en in de EBI destijds dat woord niet 1x staat en er melding is van een hypotheekrecht op onroerendgoed als zekerheid (en niet op het erfpachtrecht wat nu het veal blijkt te zijn). Als er namelijk sprake is van een erfpacht situatie dan is er ineens wel een totaal ander risico- cq. zekerheidsbeoordeling. Er zijn in het verleden (ik meen bij SIG?) projecten tijdelijk teruggetrokken toen bleek dat er sprake zou zijn van erfpacht, dat heeft wel degelijk impact op een beoordeling. Naar mijn mening zou daar de eerste focus op moeten liggen en daarbij hoort gewoon het oorspronkelijk taxatierapport boven tafel te komen (iemand het al ingezien cq. reactie van ccf gehad?), want als dat wel beschikbaar was geweest in de pitch voor de investeerders en daar had iets in die richting in gestaan had de positie er nu wel heel anders uitgezien naar mijn idee.
Voor de volledigheid: ik heb niet geinvesteerd in het golfterrein project, ik weet ook niet meer waarom in niet heb deelgenomen, mogelijk was het me toch een te vaag plan?
Tsja die pitchschrijvers zijn dermate bekwaam dat ze de Paus condooms zouden kunnen aansmeren.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 09:38 schreef Aalsmeer15 het volgende:
[..]
Ik sluit me hier bij aan, ik heb alles nog eens doorgelezen en zou er zo meteen in investeren, waarom ik dat toen toch niet gedaan heb weet ik ook niet heb toen ook alles gelezen.
Daar heb je wel een punt. Lageweg 21 staat te koop voor 615. Is veel kleinerquote:Op zaterdag 18 juli 2026 04:46 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Taxatie is nog uit april 2024. Volgens CBS zijn vrijstaande huizen met 15% gestegen. Als uitgegaan wordt van een stijging van 7,5% is lijkt overwaarde van 200k inmiddels wel mogelijk.
Ik denk er nog even over na, maar misschien neem ik deze maandag voor basis mee.
Blijkbaar leeft men op te grote voet, daar men na 2 jaar 40k extra nodig heeft. Kan me nl niet zo voorstellen dat deze branche grote andere investeringen vergt dan eigen kennis van de materie.quote:Op vrijdag 17 juli 2026 22:25 schreef obligataire het volgende:
[..]
Bescheiden. Op de eerste lening is altijd keurig betaald (25 maanden zonder hapering) en de rente is conform het risico. Afschrijving van een deel van het bedrag is niet uitgesloten vanwege de krappe maar wel dekkende overwaarde, maar het wordt geen golfbaanproject zullen we maar zeggen.
Na 1 jaar is 24% van de inleg weer terug dus dan wordt die veiligheidsmarge al wat comfortabeler. Ik zie niet direct waarom ze na 2 jaar nu wel ineens zouden gaan stoppen met betalen, dat voordeel van de twijfel wil ik ze dan ook nog wel geven.
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Jeroen en Bas zijn integere mensen, die zijn het dus ongetwijfeld helemaal met jou eens. Eerlijk duurt het langst en mede daardoor hebben zij dan ook zo'n succesvol en mooi bedrijf kunnen opbouwen. Reken maar dat dit voor hen ook een buikpijndossier is. De grote vraag is op dit moment natuurlijk nog even of de fout is gemaakt door CCF of door de taxateur.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 09:52 schreef obligataire het volgende:
Een beetje aandikken dat mag wat mij betreft, maar esentiële informatie weglaten is toch wel een doodzonde.
quote:Op vrijdag 17 juli 2026 22:25 schreef obligataire het volgende:
[..]
Bescheiden. Op de eerste lening is altijd keurig betaald (25 maanden zonder hapering) en de rente is conform het risico. Afschrijving van een deel van het bedrag is niet uitgesloten vanwege de krappe maar wel dekkende overwaarde, maar het wordt geen golfbaanproject zullen we maar zeggen.
Na 1 jaar is 24% van de inleg weer terug dus dan wordt die veiligheidsmarge al wat comfortabeler. Ik zie niet direct waarom ze na 2 jaar nu wel ineens zouden gaan stoppen met betalen, dat voordeel van de twijfel wil ik ze dan ook nog wel geven.
https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Ik reken, als ik niet direct een goed gevoel heb bij een project en het ook maar een 2e hypotheek heeft met het rekenvoorbeeld wat we recent bij de SiG projecten hebben gezien die gedwongen verkocht moesten worden. WOZ waarde per 1-1-2025 -/- een 30 a 35%. Als een dergelijke situatie zich in de begin fase van het project voordoet krijg je met deze berekening precies 0,0 terug van je inleg. Vergelijkbaar met het golfbaan project zeg maar.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 04:46 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Taxatie is nog uit april 2024. Volgens CBS zijn vrijstaande huizen met 15% gestegen. Als uitgegaan wordt van een stijging van 7,5% is lijkt overwaarde van 200k inmiddels wel mogelijk.
Ik denk er nog even over na, maar misschien neem ik deze maandag voor basis mee.
Volgens de historie vande naam moet het wel goed komen.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 10:56 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Ik reken, als ik niet direct een goed gevoel heb bij een project en het ook maar een 2e hypotheek heeft met het rekenvoorbeeld wat we recent bij de SiG projecten hebben gezien die gedwongen verkocht moesten worden. WOZ waarde per 1-1-2025 -/- een 30 a 35%. Als een dergelijke situatie zich in de begin fase van het project voordoet krijg je met deze berekening precies 0,0 terug van je inleg. Vergelijkbaar met het golfbaan project zeg maar.
Zelf maak ik overigens ook uitzonderingen op deze redenering maar inderdaad niet bij dit project.
Rekenkundig heb je hier vast wel gelijk in (heb het niet nagerekend), maar ik ga toch altijd liever uit van de wet van de grote getallen en een situatie zoals met Oom Kas is uiterst zeldzaam (behalve met hem heb ik het op nu bijna 3000 projecten nog niet meegemaakt). Wel andere defaults maar niet zoals deze.quote:Op zaterdag 18 juli 2026 10:56 schreef Horsemen het volgende:
[..]
[..]
Ik reken, als ik niet direct een goed gevoel heb bij een project en het ook maar een 2e hypotheek heeft met het rekenvoorbeeld wat we recent bij de SiG projecten hebben gezien die gedwongen verkocht moesten worden. WOZ waarde per 1-1-2025 -/- een 30 a 35%. Als een dergelijke situatie zich in de begin fase van het project voordoet krijg je met deze berekening precies 0,0 terug van je inleg. Vergelijkbaar met het golfbaan project zeg maar.
Zelf maak ik overigens ook uitzonderingen op deze redenering maar inderdaad niet bij dit project.
Grote jongenquote:Op zaterdag 18 juli 2026 12:59 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb mijn invuloefening weer gedaan:![]()
Investeerderstoets
Investeerderstoets geldig tot:
18-07-2027
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |