Ik zit hier met 2 accounts in, beide ~ 100% loss dus. Ik heb momenteel even weinig tijd, maar pitch vs wat er nu naar boven komt in de afwikkeling valt ongetwijfeld onder grove misleiding. PM me maar even voor mijn e-mail evt, ik scan hier de boel niet dagelijks.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 13:56 schreef Atlas_ het volgende:
[..]
Dan rest de vraag in hoeverre investeerders Collin hiervoor aansprakelijk gaan stellen. Ik denk dat we op basis van gezond verstand en eerlijk zaken doen een zeer sterke zaak hebben, maar ik weet niet hoe juristen ertegenaan kijken en wat Collin allemaal in zijn kleine lettertjes heeft staan.
De pitch spreekt over een eerste hypotheek op 63ha golf-recreatiegronden (taxatie ¤1,9M, vier maanden voor de pitch) plus een woonboerderij (taxatie ¤300K). Ter illustratie: volgens AI kan 63ha recreatieve grond met een "gemiddelde intensiteit" van recreatie (golfbaan) ¤5-15M waard zijn. Zelfs met een "lage intensiteit" (bos met recreatieve nevenbestemming) kom je al aan de ¤2-6M. Dan klinkt die ¤2,2M totaal in de toenmalige staat plausibel. Ook de verwachting in de pitch dat de helft van de golfbaan binnen een paar maanden open zou gaan, draagt daar aan bij.
63ha grond en het hoogste bod is ¤1.000!!
Daar is natuurlijk maar één duidelijke reden voor en dat is de erfpachtconstructie met allerlei aanvullende voorwaarden vanuit Greenport Venlo. Die zou voor mij reden zijn om niet te investeren, maar is verzwegen in de pitch. Ook is verzwegen dat er nog vergunningen voor de golfbaan nodig waren en dat er bezwaren van milieugroepen waren. Allemaal redenen om niet te investeren.
Ik voel me ben bedonderd en ga hier zeker werk van maken. Als er meer mensen zo over denken, zouden we samen kunnen optrekken.
Stond er eerst ook niet bij.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 11:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ok, die tekst in de pitch was mij nog niet opgevallen.
Nee, ik had vanuit die veiling niet veel meer verwacht (nou vooruit, wel meer dan 1.000 euroquote:
Dat van die 1000 euro was dacht ik al een paar dagen bekend, toen wist ik al voldoende.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 15:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Eens maar zo extreem had ik de afschrijving niet verwacht.
Op dinsdag 14 juli 2026 16:30 schreef obligataire het volgende:
Zit er zelf gelukkig niet in, maar stond die erfpacht wel ergens vermeld in de pitch danquote:Op dinsdag 14 juli 2026 16:30 schreef obligataire het volgende:
[..]
Dat van die 1000 euro was dacht ik al een paar dagen bekend, toen wist ik al voldoende.
Jammer het is mijn eerste default op 953 projecten in deze porto.
Die coach maar ook de ballotage commissie van Collin heeft zitten slapen bij dit project. Onkunde. Willen scoren zonder de achterliggende stukken goed te bestuderen c.q. op te vragen.
Met de dingen die nu aan het licht zijn gekomen had ik daar no never aan meegedaan en al helemaal niet met het bedrag waarmee ik nu de bietenbrug op ga.
Het object van de 'zekerheid' is zo incourant als het maar zijn kan en dat is maar weer een (extra) les, die we eigenlijk allemaal al lang kennen maar hier heel pijnlijk is.
https://www.collincrowdfund.nl/stichting-heyerhoven/quote:Op dinsdag 14 juli 2026 17:36 schreef Aalsmeer15 het volgende:
[..]
Zit er zelf gelukkig niet in, maar stond die erfpacht wel ergens vermeld in de pitch dan
Ik zit hier niet in, maar in ieder geval heeft de taxateur een paar steken laten vallen. Dus gedupeerden dienen z.s.m. het taxatierapport in te zien.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:02 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
https://www.collincrowdfund.nl/stichting-heyerhoven/
Het is een complete clusterf*ck deze pitch van Tom van Wanrooij, LTV 43%, geen woord over erfpacht, zakelijke borgstelling van ¤ 100.000,- afgegeven door J.J.G.M. Solberg Holding BV van materiële waarde. Waarom levert die woonboerderij ook al weer geen cent op?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vandaag is de termijn van vorige maand teruggeboekt maar geen bericht gehad van Collin
quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:29 schreef Faraday01 het volgende:
Heeft iemand een bericht ontvangen overIk zit niet in dit project.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vandaag is de termijn van vorige maand teruggeboekt maar geen bericht gehad van Collin
Wel in deze:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We kunnen derhalve vanavond wel concluderen dat Le Quatorze Juillet geen feestdag is geworden in Oisterwijk.
Volgens mij voelt Collin ook wel nattigheid dat men dit project niet goed ingeschat en gepubliceerd heeft. Ik heb nog nooit zo een uitgebreide mail met uitleg gehad over wat er allemaal gedaan is om dit tot een goed einde te brengen. Allemaal dus mosterd na de maaltijd. Dit project had dus nooit op dezewijze gepubliceerd mogen worden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 15:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik baal;quote:Op dinsdag 14 juli 2026 15:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Wel een verrassende vervroegde aflossing. Looptijd 48 maanden afgelost in 6 maanden.quote:Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef Collin63 het volgende:
Vorige week waren er een paar dingen wat niet helemaal goed ging bij Collin, zal hier wel ergens gemeld zijn ik heb niet terug gelezen.
Nu vandaag een mail dat vastgoed Wamel vervroegd is afgelost met 6 maanden rente. Drie kwartier later een mail dat het drie maanden moet zijn dus die drie maanden worden weer terug geboekt.
Best regelmatig van die slordigheden de laatste tijd.
Ze hebben het verkocht aan Topcare, ook via Collin gefinancierd.quote:Op woensdag 15 juli 2026 00:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wel een verrassende vervroegde aflossing. Looptijd 48 maanden afgelost in 6 maanden.
Van die taxatie klopt dan toch gewoon geen fluit?quote:Op dinsdag 14 juli 2026 15:08 schreef Collin63 het volgende:
Een LTV bij aanvang van 43%, taxatie is bijna 4 miljoen. Als het fout gaat dan kan het goed fout gaan met enkele tientallen procenten verlies dat snap ik. Maar dat die getaxeerde 4 miljoen ( in huidige staat ) helemaal weg is dat zal toch niemand voor mogelijk hebben gehouden.
De recreatieve gronden en het onroerend goed, waar Collin een eerste hypothecaire inschrijving op krijgt, kent op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 28 september 2023, een marktwaarde van ¤ 2.210.722,-. Deze gronden zijn onderdeel van het gehele gebied. Deze taxatiewaarde is onder te verdelen in:
Golf-recreatiegronden. Totale waarde: ¤ 1.910.722,-
Woonboerderij ‘Anna Hoeve’ met aanhorigheden à ¤ 300.000,-
De totale LTV komt hiermee uit op circa 43% bij aanvang van de financiering.
Het totale gebied, inclusief de natuurgronden, is getaxeerd op ¤ 3.850.000,- in huidige staat en na realisatie van de ontwikkelplannen bedraagt de getaxeerde waarde ¤ 6.200.000,-.
Ik zou als ik in dit project zou zitten eerst eens het taaxtierapport bij ccf opvragen (en avg als argument om het niet te verstrekken lijkt mij niet relevant omdat andere belangen groter zijn) want het lijkt er nu op dat het hele erfpacht verhaal in elk geval niet in de pitch stond en het is dus vervolgens de vraag of dat wel in het taxatierapport staat. Als dat wel het geval is dan lijkt me dat ccf niet alle beschikbare (belangrijke) informatie heeft gedeeld, want wel of geen erfpacht is een belangrijk verschil. Maar als het niet in het taxatierapport staat heeft de taxateur en/of de opdrachtgever ergens iets belangrijks gemist. Als de geldnemers zelf een taxatierapport hebben gedeeld zonder de vermelding van de erfpacht terwijl dat wel het geval is dan moet je daar denk ik zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2026 06:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Van die taxatie klopt dan toch gewoon geen fluit?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |