abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221331645
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:56 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Dan rest de vraag in hoeverre investeerders Collin hiervoor aansprakelijk gaan stellen. Ik denk dat we op basis van gezond verstand en eerlijk zaken doen een zeer sterke zaak hebben, maar ik weet niet hoe juristen ertegenaan kijken en wat Collin allemaal in zijn kleine lettertjes heeft staan.

De pitch spreekt over een eerste hypotheek op 63ha golf-recreatiegronden (taxatie ¤1,9M, vier maanden voor de pitch) plus een woonboerderij (taxatie ¤300K). Ter illustratie: volgens AI kan 63ha recreatieve grond met een "gemiddelde intensiteit" van recreatie (golfbaan) ¤5-15M waard zijn. Zelfs met een "lage intensiteit" (bos met recreatieve nevenbestemming) kom je al aan de ¤2-6M. Dan klinkt die ¤2,2M totaal in de toenmalige staat plausibel. Ook de verwachting in de pitch dat de helft van de golfbaan binnen een paar maanden open zou gaan, draagt daar aan bij.

63ha grond en het hoogste bod is ¤1.000!!

Daar is natuurlijk maar één duidelijke reden voor en dat is de erfpachtconstructie met allerlei aanvullende voorwaarden vanuit Greenport Venlo. Die zou voor mij reden zijn om niet te investeren, maar is verzwegen in de pitch. Ook is verzwegen dat er nog vergunningen voor de golfbaan nodig waren en dat er bezwaren van milieugroepen waren. Allemaal redenen om niet te investeren.

Ik voel me ben bedonderd en ga hier zeker werk van maken. Als er meer mensen zo over denken, zouden we samen kunnen optrekken.
Ik zit hier met 2 accounts in, beide ~ 100% loss dus. Ik heb momenteel even weinig tijd, maar pitch vs wat er nu naar boven komt in de afwikkeling valt ongetwijfeld onder grove misleiding. PM me maar even voor mijn e-mail evt, ik scan hier de boel niet dagelijks.
pi_221331729
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 11:31 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ok, die tekst in de pitch was mij nog niet opgevallen.
Stond er eerst ook niet bij.
pi_221331808
Een LTV bij aanvang van 43%, taxatie is bijna 4 miljoen. Als het fout gaat dan kan het goed fout gaan met enkele tientallen procenten verlies dat snap ik. Maar dat die getaxeerde 4 miljoen ( in huidige staat ) helemaal weg is dat zal toch niemand voor mogelijk hebben gehouden.

De recreatieve gronden en het onroerend goed, waar Collin een eerste hypothecaire inschrijving op krijgt, kent op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 28 september 2023, een marktwaarde van ¤ 2.210.722,-. Deze gronden zijn onderdeel van het gehele gebied. Deze taxatiewaarde is onder te verdelen in:

Golf-recreatiegronden. Totale waarde: ¤ 1.910.722,-
Woonboerderij ‘Anna Hoeve’ met aanhorigheden à ¤ 300.000,-
De totale LTV komt hiermee uit op circa 43% bij aanvang van de financiering.

Het totale gebied, inclusief de natuurgronden, is getaxeerd op ¤ 3.850.000,- in huidige staat en na realisatie van de ontwikkelplannen bedraagt de getaxeerde waarde ¤ 6.200.000,-.
pi_221331827
quote:
86s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 13:05 schreef nostra het volgende:
Die doet pijn.
Maar niet onverwacht.....
Pecunia non olet
pi_221331856
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee, ik had vanuit die veiling niet veel meer verwacht (nou vooruit, wel meer dan 1.000 euro :') ). Maar alles riekt naar misleiding of grofweg oplichting, in ieder geval door de leningnemers, en ik vind dit dan ook wel een mooie testcase hoe ver de zorgplicht van een crowdfundingplatform reikt, want heel veel hier had kunnen worden voorkómen, duidelijker en vollediger gecommuniceerd en met een beetje fatsoenlijke KYC/DD ontdekt.

Dat kan je niet wegschrijven met een artikeltje in je AV dat je geen aansprakelijkheid > 500 euro de neus accepteert of alleen opzet of grove schuld als aansprakelijkheidsgrond accepteert. Lijkt mij althans, als non-jurist. En als dat wel zo is, dan zijn rentes van onder de 9-10% gewoon onaanvaardbaar.
pi_221332175
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Eens maar zo extreem had ik de afschrijving niet verwacht.
pi_221332561
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat van die 1000 euro was dacht ik al een paar dagen bekend, toen wist ik al voldoende.
Jammer het is mijn eerste default op 953 projecten in deze porto.

Die coach maar ook de ballotage commissie van Collin heeft zitten slapen bij dit project. Onkunde. Willen scoren zonder de achterliggende stukken goed te bestuderen c.q. op te vragen.
Met de dingen die nu aan het licht zijn gekomen had ik daar no never aan meegedaan en al helemaal niet met het bedrag waarmee ik nu de bietenbrug op ga.
Het object van de 'zekerheid' is zo incourant als het maar zijn kan en dat is maar weer een (extra) les, die we eigenlijk allemaal al lang kennen maar hier heel pijnlijk is.
Pecunia non olet
pi_221333076
[quote]0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eigenaar onbekend
Wie de nieuwe eigenaar van de golfbaan is, is nog niet bekend. 'De naam van de bieder mogen wij niet bekendmaken. Het is aan deze partij zelf om dit bekend te maken. De akte van gunning moet binnen vier weken na de veiling worden ingeschreven bij het Kadaster. Dan wordt ook de naam van de koper van het erfpachtrecht openbaar', laat een woordvoerder van Ontwikkelbedrijf Greenport (voormalig eigenaar) weten.
pi_221333256
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 16:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat van die 1000 euro was dacht ik al een paar dagen bekend, toen wist ik al voldoende.
Jammer het is mijn eerste default op 953 projecten in deze porto.

Die coach maar ook de ballotage commissie van Collin heeft zitten slapen bij dit project. Onkunde. Willen scoren zonder de achterliggende stukken goed te bestuderen c.q. op te vragen.
Met de dingen die nu aan het licht zijn gekomen had ik daar no never aan meegedaan en al helemaal niet met het bedrag waarmee ik nu de bietenbrug op ga.
Het object van de 'zekerheid' is zo incourant als het maar zijn kan en dat is maar weer een (extra) les, die we eigenlijk allemaal al lang kennen maar hier heel pijnlijk is.
Zit er zelf gelukkig niet in, maar stond die erfpacht wel ergens vermeld in de pitch dan
pi_221333432
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 17:36 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]
Zit er zelf gelukkig niet in, maar stond die erfpacht wel ergens vermeld in de pitch dan
https://www.collincrowdfund.nl/stichting-heyerhoven/

Het is een complete clusterf*ck deze pitch van Tom van Wanrooij, LTV 43%, geen woord over erfpacht, zakelijke borgstelling van ¤ 100.000,- afgegeven door J.J.G.M. Solberg Holding BV van materiële waarde. Waarom levert die woonboerderij ook al weer geen cent op?
pi_221333658
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:02 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
https://www.collincrowdfund.nl/stichting-heyerhoven/

Het is een complete clusterf*ck deze pitch van Tom van Wanrooij, LTV 43%, geen woord over erfpacht, zakelijke borgstelling van ¤ 100.000,- afgegeven door J.J.G.M. Solberg Holding BV van materiële waarde. Waarom levert die woonboerderij ook al weer geen cent op?
Ik zit hier niet in, maar in ieder geval heeft de taxateur een paar steken laten vallen. Dus gedupeerden dienen z.s.m. het taxatierapport in te zien.
pi_221333807
Heeft iemand een bericht ontvangen over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag is de termijn van vorige maand teruggeboekt maar geen bericht gehad van Collin
  dinsdag 14 juli 2026 @ 18:35:48 #188
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221333857
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:29 schreef Faraday01 het volgende:
Heeft iemand een bericht ontvangen over
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vandaag is de termijn van vorige maand teruggeboekt maar geen bericht gehad van Collin
Ik zit niet in dit project.

Wel in deze:
SPOILER
We kunnen derhalve vanavond wel concluderen dat Le Quatorze Juillet geen feestdag is geworden in Oisterwijk.
pi_221333866
Vorige week waren er een paar dingen wat niet helemaal goed ging bij Collin, zal hier wel ergens gemeld zijn ik heb niet terug gelezen.
Nu vandaag een mail dat vastgoed Wamel vervroegd is afgelost met 6 maanden rente. Drie kwartier later een mail dat het drie maanden moet zijn dus die drie maanden worden weer terug geboekt.
Best regelmatig van die slordigheden de laatste tijd.
pi_221336079
quote:

[..]
Volgens mij voelt Collin ook wel nattigheid dat men dit project niet goed ingeschat en gepubliceerd heeft. Ik heb nog nooit zo een uitgebreide mail met uitleg gehad over wat er allemaal gedaan is om dit tot een goed einde te brengen. Allemaal dus mosterd na de maaltijd. Dit project had dus nooit op dezewijze gepubliceerd mogen worden.
pi_221338562
quote:

[..]
Ik baal;
1. van mezelf dat ik niet een betere due dilligence heb gedaan
2. dat ik deze voor 3x mn basisinleg heb meegenomen destijds, waardoor het mijn grootste afboeking ooit is geworden.
  woensdag 15 juli 2026 @ 00:31:41 #192
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221338639
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 18:36 schreef Collin63 het volgende:
Vorige week waren er een paar dingen wat niet helemaal goed ging bij Collin, zal hier wel ergens gemeld zijn ik heb niet terug gelezen.
Nu vandaag een mail dat vastgoed Wamel vervroegd is afgelost met 6 maanden rente. Drie kwartier later een mail dat het drie maanden moet zijn dus die drie maanden worden weer terug geboekt.
Best regelmatig van die slordigheden de laatste tijd.
Wel een verrassende vervroegde aflossing. Looptijd 48 maanden afgelost in 6 maanden.
pi_221338716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 00:31 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Wel een verrassende vervroegde aflossing. Looptijd 48 maanden afgelost in 6 maanden.
Ze hebben het verkocht aan Topcare, ook via Collin gefinancierd.
Pecunia non olet
pi_221338878
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juli 2026 15:08 schreef Collin63 het volgende:
Een LTV bij aanvang van 43%, taxatie is bijna 4 miljoen. Als het fout gaat dan kan het goed fout gaan met enkele tientallen procenten verlies dat snap ik. Maar dat die getaxeerde 4 miljoen ( in huidige staat ) helemaal weg is dat zal toch niemand voor mogelijk hebben gehouden.

De recreatieve gronden en het onroerend goed, waar Collin een eerste hypothecaire inschrijving op krijgt, kent op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 28 september 2023, een marktwaarde van ¤ 2.210.722,-. Deze gronden zijn onderdeel van het gehele gebied. Deze taxatiewaarde is onder te verdelen in:

Golf-recreatiegronden. Totale waarde: ¤ 1.910.722,-
Woonboerderij ‘Anna Hoeve’ met aanhorigheden à ¤ 300.000,-
De totale LTV komt hiermee uit op circa 43% bij aanvang van de financiering.

Het totale gebied, inclusief de natuurgronden, is getaxeerd op ¤ 3.850.000,- in huidige staat en na realisatie van de ontwikkelplannen bedraagt de getaxeerde waarde ¤ 6.200.000,-.
Van die taxatie klopt dan toch gewoon geen fluit?
pi_221339232
Heeft iemand een linkje van die nieuwe 50+ ccf
pi_221339244
Mensen die Industrieweg 11 op SIG gaan meenemen?

[ Bericht 4% gewijzigd door xander129 op 15-07-2026 09:02:35 ]
pi_221339343
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2026 06:27 schreef Halcon het volgende:

[..]
Van die taxatie klopt dan toch gewoon geen fluit?
Ik zou als ik in dit project zou zitten eerst eens het taaxtierapport bij ccf opvragen (en avg als argument om het niet te verstrekken lijkt mij niet relevant omdat andere belangen groter zijn) want het lijkt er nu op dat het hele erfpacht verhaal in elk geval niet in de pitch stond en het is dus vervolgens de vraag of dat wel in het taxatierapport staat. Als dat wel het geval is dan lijkt me dat ccf niet alle beschikbare (belangrijke) informatie heeft gedeeld, want wel of geen erfpacht is een belangrijk verschil. Maar als het niet in het taxatierapport staat heeft de taxateur en/of de opdrachtgever ergens iets belangrijks gemist. Als de geldnemers zelf een taxatierapport hebben gedeeld zonder de vermelding van de erfpacht terwijl dat wel het geval is dan moet je daar denk ik zijn.
pi_221339563
https://www.collincrowdfund.nl/re-set-b-v/

Leuk projectje met ruime overwaarde.
pi_221339629
Maar goed, wat zou de te volgen procedure moeten zijn? Het lijkt mij:

* Vergaren van alle informatie en het op een rij zetten in hoeverre de pitch onjuist en onvolledig is geweest, waaronder de erfpachtconstructie (en de daaruit voortvloeiende verplichtingen), lopende (fraude)procedures richting leningnemers, de taxatiewaarde en wat lichtere vormen die vooral zien op de zorgplicht van een crowdfundingplatform (zoals wat is de waarde van allerlei "sales pitches" als de D&B score, de Collin score, de LTV zonder het benoemen van de incourantheid als dat vervolgens af kan worden gedaan met "dat is slechts ter informatie, dat blijft uw beslissing). Wat was op welk moment bekend, d.w.z. welke informatie was er tijdens de pitch beschikbaar (zoals de materialiteit van de borgsteller) en welke gebeurtenissen hebben er pas ná de lening plaatsgevonden (en zijn daarmee veel meer investeerdersrisico)?
* Klacht indienen bij Collin -> die wordt afgewezen
* Klacht indienen bij Kifid
Strafrechtelijke en/of civiele procedure richting leningnemers -> dit is alleen wel puur vanuit principe en gaat (een hoop) geld kosten

Zijn er mensen bereid om hier samen tijd in te steken? Ik weet ook niet of je gezamenlijk een klacht kan indienen of dat dat individueel moet.
pi_221339741
Dit is na meer dan 100 investeringen bij Collin ook mijn eerste grote default, en ik kan bijna niet geloven wat ik hier lees. De pitch meldt een eerste hypotheek op "totaal bestaande uit 108 kadastrale nummers te Venlo", en nu blijkt het om een hypotheek op een complexe en vrijwel waardeloze erfpachtconstructie te gaan?

Ik ben altijd (op een paar foutjes na) fan van collin geweest, maar hier is iets heel erg mis gegaan. Ik heb in ieder geval een klacht ingediend en het taxatierapport opgevraagd want ik ben heel benieuwd wat daar in staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')